MUSTAQIL ISH
“FUQAROLIK PROTSESSUAL HUQUQ”
Fаnidan
SUD XARAJATLARI
I.
Kirish.
II.
Asosiy qism:
1. Davlat boji;
2. Ishni ko‘rish bilan bog‘liq chiqimlar;
3. Sud xarajatlarini to‘lashda imtiyozlar;
4. Janubiy Koreya Respublikasi.
III.
Xulosa.
IV.
Foydalanilgan adabiyotlar.
I.
Kirish
Fuqarolik ishlari bo‘yicha, sudlov faoliyatini tashkil etish, davlat byudjetini
shaklllantirish, sud ishlarini yuritishni og‘ishmay amalga oshirish, sud hujjatlari
aylanmasini tashkil etish, shuningdek, sudga murojaat qiluvchlarning protsessual
majburiyatlari bajarilishini ta’minlash, ishda ishtirok etuvchi shaxslarning protsessual
mas’uliyatini yanada oshirish, odil sudlovni amalga oshirishga ko‘maklashuvchi
shaxslarni amalga oshirilgan protsessual harakatlari uchun moddiy rag‘batlantirish va
boshqa sudga oid harakatlari uchun tushum bo‘ladigan, undiriladiga, to‘lanadigan,
taqsimlanadigan va sarflanadigan mablag‘larga sud xarajatlari deyiladi.
Qisqacha qilib ayganda, sud xarajatlari bu fuqarolik ishlarini ko‘rish va
hal qilish bilan bog‘liq bo‘lgan ishda ishtirok etuvchi shaxslar tomonidan qonunda
belgilangan tartibda to‘lanadigan xarajatlarga aytiladi.
Fuqarolik protsessual kodeksining 13-bobi “Sud xarajatlari” deb nomlanib,
127-moddadan boshlab 142-moddalarni o‘z ichiga oladi.
Sud xarajatlari davlat boji va ishni ko‘rish bilan bog‘liq chiqimlardan
iboratdir.
Davlat boji “Fuqarolik protsessual kodeksi”ga binoan:
“Davlat bojini to‘lash asoslari va tartibi, uni to‘lashdan ozod qilish, davlat
bojini qaytarish tartibi qonunda belgilanadi.”1
II.
Asosiy qism:
1 O’zbekiston Respublikasining 2018-yil 1-apreldagi Fuqarolik protsessual kodeksi 128-moddasi
1.Davlat boji
Davlat boji – yuridik ahamiyatga molik harakatlarni amalga oshirganlik va
(yoki) bunday harakatlar uchun vakolatli muassasalar va (yoki) mansabdor shaxslar
tomonidan hujjatlar berganlik uchun undiriladigan majburiy to‘lovdir.2
Davlat boji quyidagilardan undiriladi:
I. Fuqarolik ishlari bo‘yicha sudlarga beriladigan da’vo arizalaridan;
II. Davlat boshqaruv organlarining, ma’muriy-huquqiy faoliyatni amalga
oshirishga vakolatli bo‘lgan boshqa organlarining, va ular mansabdor
shaxslarining qarorlari, harakatlari (harakatsizligi) ustidan berilgan arizalardan
(shikoyatlardan);
III. Alohida tartibda yuritiladigan ishlarga doir arizalardan;
IV. Fuqarolik ishlari bo‘yicha sudlarning hal qiluv qarorlari, ish yuritishni tugatish
to‘g‘risidagi, da’voni ko‘rmasdan qoldirish to‘g‘risidagi, sud jarimalarini solish
to‘g‘risidagi ajrimlar ustidan beriladigan apellyatsiya, kassatsiya shikoyatlaridan
va nazorat tartibidagi shikoyatlardan;
V. Hakamlik sudining hal qiluv qarorlari yuzasidan nizolashish haqidagi
arizalardan;
VI. Hakamlik sudining hal qiluv qarorlarini majburiy ijro etish uchun ijro varaqasi
berish to‘g‘risidagi arizalardan;
VII. Hakamlik sudining hal qiluv qarorlari yuzasidan nizolashish haqidagi, hakamlik
sudining hal qiluv qarorlarini majburiy ijro etish uchun ijro varaqasi berish
to‘g‘risidagi ishlar yuzasidan fuqarolik ishlari bo‘yicha sud ajrimlari ustidan
beriladigan apellyatsiya, kassatsiya shikoyatlaridan va nazorat tartibidagi
shikoyatlardan;
VIII. Chet davlat sudining hamda chet davlat hakamlik sudining (arbitrajining) hal
qiluv qarorinin tan olish va ijroga qaratish haqidagi arizalardan;
IX. Chet davlat sudining hamda chet davlat hakamlik sudining (arbitrajining) hal
qiluv qarorinin tan olish va ijroga qaratish to‘g‘risidagi ishlar yuzasidan
2 O’zbekiston Respublikasining 2020-yil 6-yanvardagi “Davlat boji to’g’risida”gi O’RQ – 600-SONLI Qonuni 3-
moddasi
fuqarolik ishlari bo‘yicha sud ajrimlari ustidan beriladigan apellyatsiya,
kassatsiya shikoyatlaridan va nazorat tartibidagi shikoyatlardan;
X. Fuqarolik ishlari bo‘yicha sudlar tomonidan hujjatlarning dublikatlarini va
ko‘chrma nusxalarini berganlik uchun va boshqalar.
Davlat boji ariza, da’vo arizasi shikoyat sudga berilgunga qadar to‘lanadi,
agar qonunda boshqacha belgilanmagan bo‘lsa (masalan, to‘lovchi davlat bojini
to‘lashdan ozod qilingan, davlat boji to‘lash kechiktirilgan yoki bo‘lib-bo‘lib
to‘lanadigan hollarda).
Davlat bojini naqd pulsiz shaklda to‘laganligi fakti qog‘ozdagi yoki
elektron shakldagi to‘lov hujjati bilan tadiqlanadi.
Davlat bojini naqd pulsiz shaklida to‘laganligi fakti:
Bank tomonidan to‘lovchiga beriladigan belgilangan shakldagi kvitansiya
bilan;
Belgilangan shaklda to‘lovni amalga oshirgan mansabdor shaxs yoki davlat
organi va tashkilotning kvitansiya bilan tadiqlanadi.
Da’vo bahosi chet el valyutasida belgilangan mulkiy nizo bo‘yiocha sudga
ariza berilganda, davlat bojining miqdori ariza taqdim etilgan sanada O‘zbekiston
Respublikasi Markaziy banki tomonidan belgilangan kurs bo‘yicha milliy valyutada
belgilanadi va undiriladi.
Agar muayyan sudda ko‘rilishi kerak bo‘lgan bir necha arizalar bo‘yicha
davlat boji bir to‘lov topshiriqnomasi bilan to‘langan bo‘lsa, to‘lov topshiriqnomasi
ishlardan biriga ilova qilinadi. Qolgan ishlarga sudya tomonidan to‘lov
topshiriqnomasi sanasi va raqami ko‘rsatilgan asosda to‘lov topshiriqnomasi qo‘shib
qo‘yilgan ishga havola qilingan holda davlat boji to‘langanligi to‘g‘risida belgi
qo‘yiladi (ma’lumotnoma tuziladi).
Davlat boji quyidagi umumiy asoslarda undiriladi:3
1) Qarshi da’vo arizalaridan;
3 O’zbekiston Respublikasining 2020-yil 6-yanvardagi “Davlat boji to’g’risida”gi O’RQ – 600-SONLI Qonuni 19-
moddasi
2) Uchinchi shaxslarning ishga mustaqil da’vo talablari bilan kirishganligi
to‘g‘risidagin arizalardan;
3) Ishga kirishgan da’vogarning huquqiy vorisidan, agar da’vogar tomonidan boj
to‘lanmagan bo‘lsa.
Masalan, Fuqarolik ishlari bo‘yicha davlat boji rekvizitlari Toshkent shahri
Shayxontoxur
tumani
kodi
26277,
shaxsiy
g‘azna
hisobvarag‘i
4014108600262773422956011.
Da’voning bahosi da’vogar tomonidan ko‘rsatiladi. Da’vogar ko‘rsatgan
baho talab qilinayotgan mol-mulkning haqiqiy qiymatiga muvofiq emasligi yaqqol
bo‘lsa da’voning bahosini sudya belgilaydi.
Da’vo taqdim etilgan vaqtda uning bahosini belgilash qiyin bo‘lsa, davlat
bojining miqdorini sudya dastlabki tarzda belgilaydi va keyinchalik ishni hal qilish
chog‘ida sud belgilagan da’vo bahosiga muvofiq, davlat bojining to‘lanmagan qismi
undiriladi yoki tamomlagan hollarda qaytarilmaydi.
To‘langan davlat boji da’vogar o‘z talablarini kamaytirgan, arz qilingan
talablaridan voch kechgan, taraflar ishni kelishuv bitimi bilan tamomlagan hollarda
qaytarilmaydi.
Arz qilingan talablar ko‘paytirilgandayetishmayotgan summa da’voning
ko‘paytirilgan bahosiga muvofiq ravishda qo‘shimcha tarzda to‘lanadi.
Masalan, Da’voning bahosi quyidagicha belgilanadi:
1) pul undirish to‘g‘risidagi da’volar bo‘yicha - undiriladigan summaga qarab;
2) mol-mulkni talab qilib olish to‘g‘risidagi da’volar bo‘yicha - talab
qilinayotgan mol-mulkning qiymatiga qarab;
3) bir nechta mustaqil talabdan iborat da’volar bo‘yicha - barcha talablarning
umumiy summasiga qarab;
4) aliment undirish to‘g‘risidagi da’volar bo‘yicha - 1 yillik to‘lovlarning
yig‘indisiga qarab;
5) muddatli to‘lovlar va pul berish to‘g‘risidagi da’volar bo‘yicha -
to‘lovlarning yoki beriladigan pullarning yig‘indisiga, lekin ko‘pi bilan 3 yillik
yig‘indisiga qarab;
6) muddatsiz yoki umrbod to‘lovlar va pul berish to‘g‘risidagi da’volar
bo‘yicha - to‘lovlarning yoki pullarning 3 yil ichidagi yig‘indisiga qarab;
7) to‘lovlarni yoki pul berishni kamaytirish yoxud ko‘paytirish to‘g‘risidagi
da’volar bo‘yicha - to‘lovlar yoki beriladigan pullar kamaytiriladigan yoki
ko‘paytiriladigan summaga, lekin ko‘pi bilan 1 yillik summaga qarab;
8) to‘lovlarni yoki pul berishni to‘xtatish to‘g‘risidagi da’volar bo‘yicha -
qolgan to‘lovlar yoki pullar yig‘indisiga, lekin ko‘pi bilan 1 yillik yig‘indisiga qarab;
9) mol-mulk ijarasi shartnomasini muddatidan ilgari bekor qilish haqidagi
da’volar bo‘yicha - shartnoma amal qilishining qolgan muddatida mulkdan
foydalanish uchun to‘lanadigan to‘lovlarning yig‘indisiga, lekin ko‘pi bilan 3 yil
ichidagi to‘lovlarning yig‘indisiga qarab;
10) xususiy mulk huquqi asosida fuqarolarga tegishli imoratlarga egalik
huquqi to‘g‘risidagi da’volar bo‘yicha - imoratning bozor qiymatiga qarab, lekin bu
miqdor kadastr qiymatidan, bunday baho bo‘lmaganida esa, majburiy sug‘urta
bahosidan kam bo‘lmasligi kerak, tashkilotlarga qarashli imoratlar bo‘yicha esa -
imoratlarning haqiqiy bahosidan kam bo‘lmasligi kerak.
Agar arizachi qonunga ko‘ra davlat bojini to‘lashdan ozod qilinmagan va
arizda uni to‘lashni kechiktirish, bo‘lib – bo‘lib to‘lash haqida iltimosnoma mabjud
bo‘lmasa, shuningdek, pochta xarajatlari to‘lanmaganda, sudya arziani qayarish
haqida ajrim chiqarishi shart.4 Ajrimda to‘lanishi lozim bo‘lgan davlat boji, pochta
xarajatlari summasi ko‘rsatilishi va ushbu kamchilik bartaraf qilingandan so‘ng
takroran murojaat qilish imkoniyati mavjudligi tushuntirilishi shart.
2. Ishni ko‘rish bilan bog‘liq chiqimlar
Sudda ishlar ko‘rilishida faqat davlat boji emas, balki ish ko‘rish davomida
vujudga keladigan chiqimlar ham undiriladi. Davlat boji sudga murojaat qilish
jarayonida undirilsa va qonunda belgilangan imtiyozli holatlardan tashqari, undirilishi
majburiy bo‘lgan (hattoki da’vogar ozod qilingan bo‘lsa, javobgardan undirishga yo‘l
qo‘yiladi) bo‘lgan xarajat turi sanaladi.
4 O’zbekiston Respublikasining 2018-yil 1-apreldagi Fuqarolik protsessual kodeksi 195-moddasi
Davlat boji hamma da’vo talablari (mulkiy va nomulkiy turlari)ga nisbatan
qat’i belgilangan bo‘lib, uni undirish shart. Ishni ko‘rish bilan bog‘liq bo‘lgan
chiqimlar ham Ishni ko‘rish bilan bog‘liq bo‘lgan holatda undirishga yo‘l qo‘yil;adi.
Agar ishni ko‘rish davomida ko‘rsatilgan chiqimar sarflangan bo‘lsa, umda
undirishga yo‘l qo‘yiladi.
Masalan, Hamma fuqarolik ishi bo‘yicha sud majlisini videokonferensaloqa rejimida
o‘tkazish bilan bog‘liq xarajatlar vujudga kelmaydi. Ammo sud xabarnomalarini
yuborish bilan bog‘liq pochta xarajatlari deyarli barcha fuqarolik ishlari bo‘yicha
amalga oshiriladi va undiriladi.
Ishni ko‘rish bilan bog‘liq bo‘lgan chiqimlar jumlasiga quyidagilar kiradi:5
1) guvohlarga, ekspertlarga, mutaxassislarga, tarjimonlarga to‘lanishi lozim
bo‘lgan summalar;
2) joyida ko‘zdan kechirish bilan bog‘liq bo‘lgan xarajatlar;
3) Fuqarolik Protsessual Kodeksning 165-moddasida nazarda tutilgan
hollarda javobgarni qidirish uchun qilingan xarajatlar;
31) sud xabarnomalarini va sud hujjatlarini yuborish bilan bog‘liq pochta
xarajatlari;
4) sud majlisini videokonferensaloqa rejimida o‘tkazish bilan bog‘liq
xarajatlar;
5) sud tomonidan tan olingan boshqa zarur xarajatlar.
Pochta xarajatlarining summasi sud tomonidan belgilanadi, biroq bu
summa bazaviy hisoblash miqdorining o‘ndan bir qismidan oshmasligi kerak va
sudning depozit hisobvarag‘iga kiritilishi lozim.
Sud majlisini videokonferensaloqa rejimida o‘tkazish bilan bog‘liq
xarajatlar summasi sud tomonidan belgilanadi va ishda ishtirok etuvchi shaxslardan
ishni ko‘rish natijalariga ko‘ra Fuqarolik Protsessual Kodeksga muvofiq undiriladi.
3. Sud xarajatlarini to‘lashda imtiyozlar
5 O’zbekiston Respublikasining 2018-yil 1-apreldagi Fuqarolik protsessual kodeksi 132-moddasi
①
Sud xarajatlarini to‘lashni kechiktirish;
②
Sud xarajatlarini bo‘lib - bo‘lib to‘lash;
③
Sud xarajatlari miqdorlarini kamaytirish;
④
Depozit hisobvarag‘iga oldindan kiritish;
⑤
Qonunda belgilangan hollarda davlat bojini to‘lashni kechiktirish;
⑥
Davlat bojidan ozod qilish
⑦
Davlat bojini qaytarish;
⑧
Yo‘qotilgan vaqt uchun haq undirish;
⑨
Xarajatlar o‘rnini qoplash;
⑩
Sud xarajatlarini taqsimlash.
Sud xarajatlarga doir imtiyozlarni qo‘llashda e’tibor qaratiladi:
Oilaviy ahvoli:
1. Voyaga yetmagan farzandlari;
2. Qaramog‘idagi boshqa
boqimandalari.
Mulkiy ahvoli:
1. Ish haqi (daromadi);
2. Bankda mablag‘lari mavjudligi;
3. Egaligidagi mulklar.
Sud xarajatlarini to‘lashni kechiktirish, bo‘lib-bo‘lib to‘lash va ularning
miqdorlarini kamaytirish:6
Davlat bojini to‘lashni kechiktirishga qonunchilikda belgilangan hollarda
yo‘l qo‘yiladi.
Sud taraflarning mulkiy ahvoliga qarab, ulardan birining yoki ikkalasining
davlat daromadiga undiriladigan sud xarajatlarini to‘lashni kechiktirishga yoki
bo‘lib-bo‘lib to‘lashga yo‘l qo‘yishi, shuningdek bu xarajatlarning miqdorini
kamaytirishi mumkin.
Masalan, Da’vogar tuman fermer, dehqon xo‘jaligi va tomorqa yer egalari
kengashining javobgar Soliyev Solih Soatmurot o‘g‘liga nisbatab o‘zboshimchalik
bilan qurilgan bino-inshootlarni buzish va yer maydonini fermer xo‘jaligi ixtiyoriga
qaytarish haqidagi da’vo arizasi bo‘yicha yuritilgan fuqarolik ishi bo‘yicha
chiqarilgan hal qiluv qarorida keltirilgan:
6 O’zbekiston Respublikasining 2018-yil 1-apreldagi Fuqarolik protsessual kodeksi 133-moddasi
3. Javobgar Soliyev Solih Soatmurot o‘g‘lidan da’vogar tuman fermer, dehqon
xo‘jaligi va tomorqa yer egalari kengashining foydasiga dastlab pochta xarajatlari
uchun to‘langan 15 610 so‘m undirilsin.
Sud chiqimlarini to‘lash uchun mablag‘larni kiritish tartibi:7
Guvohlar, ekspertlar va mutaxassislarga, tarjimonlarga to‘lanishi lozim
bo‘lgan summalar yoki joyida ko‘zdan kechirishni o‘tkazishga doir xarajatlar uchun
zarur bo‘lgan summalar tegishli iltimosnoma bilan murojaat qilgan taraf tomonidan
sudning depozit hisobvarag‘iga oldindan kiritiladi. Agar bu iltimosnoma ikkala taraf
tomonidan berilgan bo‘lsa yoki guvohlarni, ekspertlarni, mutaxassislarni,
tarjimonlarni chaqirish, joyida ko‘zdan kechirish sudning tashabbusi bilan amalga
oshirilsa, talab qilinadigan summani taraflar teng miqdorda kiritadi. Agar ekspertiza
sudning tashabbusi bilan tayinlansa, to‘lanishi lozim bo‘lgan summa ekspertga sud
tomonidan depozit hisobvarag‘idan to‘lanishi mumkin. Bu summa ishda ishtirok
etuvchi shaxslardan sud hujjati chiqarilayotganda sudning depozit hisobvarag‘iga
o‘tkazilgan holda ushbu Kodeksga muvofiq undiriladi.
Fuqarolik ishlari bo‘yicha sudlarga quyidagilar davlat bojini to‘lashdan
ozod qilinadi:8
1) Da’vogarlar - ish haqini undirish to‘g‘risidagi da’volar va mehnat huquqlari
munosabatlaridan kelib chiqadigan boshqa talablar yuzasidan;
2) Da’vogarlar - alimentlar undirish to‘g‘risidagi da’volar yuzasidan;
3) Da’vogarlar - mehnatga mayib bo‘lganligi yoki sog‘lig‘ining boshqacha tarzda
shikastlanganligi, shuningdek boquvchisi vafot etganligi tufayli yetkazilgan
zararning o‘rnini qoplash to‘g‘risidagi da’volar yuzasidan...
Davlat boji quyidagi hollarda to‘liq yoki qisman qaytarilishi kerak:9
i. Davlat boji qonun hujjatlarida talab qilinganidan ortiqcha miqdorda
to‘langanmida;
7 O’zbekiston Respublikasining 2018-yil 1-apreldagi Fuqarolik protsessual kodeksi 135-moddasi
8 O’zbekiston Respublikasining 2020-yil 6-yanvardagi “Davlat boji to’g’risida”gi O’RQ – 600-SONLI Qonuni
8-moddasi;
9 O’zbekiston Respublikasining 2020-yil 6-yanvardagi “Davlat boji to’g’risida”gi O’RQ – 600-SONLI Qonuni
18-moddasi;
ii. Sud da’vo arizasini (arizani, shikoyatni) qaytarganda yoki qabul qilishni rad
etganda, shuningdek, notarius notariat harakatlarni amalga oshirishni rad etganda;
iii. Apellyatsiya, kassatsiya va nazorat shikoyati qaytarilganda yoki uni qabul qilishni
rad etganda...
Sud xarajatlarini taraflar o‘rtasida taqsimlash:10
Hal qiluv qarori qaysi tarafning foydasiga chiqarilgan bo‘lsa, sud shu
tarafga ikkinchi tarafdan, garchi bu taraf davlat daromadiga tushadigan sud
xarajatlarini to‘lashdan ozod etilgan bo‘lsa-da, ish bo‘yicha qilingan hamma
xarajatlarni undirib beradi.
Agar arz qilingan talablar qisman qanoatlantirilgan bo‘lsa, ushbu moddada
ko‘rsatilgan summalar javobgardan da’vogarga talablarning sud tomonidan
qanoatlantirgan qismiga mutanosib ravishda, javobgarga esa da’vogar arz qilgan
talablarning rad etilgan qismiga mutanosib ravishda undirib beriladi.
Da’vogarning talablari u sudga murojaat qilganidan so‘ng javobgar
tomonidan ixtiyoriy ravishda qanoatlantirilganda sud xarajatlari javobgarning
zimmasiga yuklatiladi.
Agar da’vogar tomonidan neustoykani undirish haqidagi talab asosli
ravishda arz qilinib, biroq uning miqdori sud tomonidan kamaytirilgan bo‘lsa, sud
xarajatlari neustoykaning kamaytirilishi hisobga olinmagan holda undirilishi lozim
bo‘lgan neustoyka summasidan kelib chiqqan holda, javobgarning zimmasiga
yuklatiladi.
Davlat bojini to‘lashdan ozod etilgan davlat organlari va boshqa organlar,
shuningdek tashkilotlar tomonidan yuridik shaxslar va fuqarolarning manfaatlarini
ko‘zlab taqdim etilgan da’vo talablarini qanoatlantirish rad etilgan yoki ular qisman
qanoatlantirilgan taqdirda, davlat boji manfaatlari ko‘zlanib da’vo taqdim etilgan
shaxslardan da’vo talablarining qanoatlantirilishi rad etilgan qismiga mutanosib
ravishda undiriladi.
10 O’zbekiston Respublikasining 2018-yil 1-apreldagi Fuqarolik protsessual kodeksi 138-moddasi.
Agar yuqori turuvchi instansiya sudi ishlarni yangidan ko‘rib chiqish uchun
yubormay, chiqarilgan hal qiluv qarorini o‘zgartirsa yoki yangi hal qiluv qarorini
qabul qilsa, u sud xarajatlari taqsimotini tegishincha o‘zgartiradi.
Ushbu moddada bayon qilingan qoidalar apellyatsiya, kassatsiya va taftish
shikoyatlarini berganda taraflar to‘lagan davlat bojiga ham taalluqlidir.
4.Janubiy Koreya Respublikasi
Koreya Respublikasi jahonda aglomeratsiya aholisi bo‘yicha 2 o‘rinda
turadi. Poytaxti - Seul shahri. Shimoliy Osiyoda, koreys yarimorolida joylashgan
davlat. Shimoldan Koreya Xalq Demokratik Respublikasi bilan chegaradoshdir.
Koreya Respublikasida eng oliy qonun bu Konstitutsiyasi hisoblanadi.
Koreya Respublikasining Konstitutsiyasi 1948-yil 17-iyulda qabul qilingan
va hozirgacha 9 marta qayta ko‘rib chiqilgan. Oxirgi marta 1987-yil 29-oktabrda
qayta
ko‘rib
chiqilgan
Konstitutsiya
amaldagi
Koreya
Respublikasining
Konstitutsiyasi hisoblanadi.
Koreya Respublikasining Konstitusiyasining tuzilishi quyidagicha:
Muqaddima;
Asosiy matnda 130 ta modda;
Qo’shimcha qoida.
Bu bayram kunida xizmatchilar va xodimlar uchun ish kuni hisoblanadi.
Faqat maxsus tadbir va bayramlardagina keng doirada nishonlanadi. Shu vaqtdagina
ish kunlari bo‘lmaydilar. Bu mamlakatdagi qonunlari qabul qilinishi, e’lon qilinishi
va qo‘llanilishiga doir qoidalardan tashkil topgan.
Bunga qo‘shimcha ravishda, Koreya Respublikasining 2 tur nomlanishi
ya’ni rasmiy va norasmiy nomlari mavjud. Bular:
1. Rasmiy nomiga faqat Koreya Respublikasi kiradi;
2. Norasmiy nomiga esa Janubiy Koreya Respublikasi va Koreya.
Janubiy Koreya Respublikasining Fuqarolik Protsessual Qonuni
qismlardan, bo‘limlarda, 7-bob va 502-moddadan tashkil topgan. Koreya
Respublikasining Fuqarolik Protsessual Qonunining 3-bobi “Yuridik xarajatlar”ga