SUDYANI VA PROTSESSNING BOSHQA ISHTIROKCHILARINI RAD QILISH

Yuklangan vaqt

2025-03-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

26,2 KB


 
 
 
 
 
KURS ISHI 
 
 
SUDYANI VA PROTSESSNING BOSHQA ISHTIROKCHILARINI RAD 
QILISH 
 
 
REJA: 
I. 
KIRISH 
II. 
Asosiy qism: 
1. Fuqarolik protsessi ishtirokchilari  
2. Fuqarolik prosessining boshqa ishirokchilari 
3. Sudyani va protsessning boshqa ishtirokchilarini rad qilish 
III. 
Xulosa 
IV. 
Foydalanilgan adabiyotlar
KURS ISHI SUDYANI VA PROTSESSNING BOSHQA ISHTIROKCHILARINI RAD QILISH REJA: I. KIRISH II. Asosiy qism: 1. Fuqarolik protsessi ishtirokchilari 2. Fuqarolik prosessining boshqa ishirokchilari 3. Sudyani va protsessning boshqa ishtirokchilarini rad qilish III. Xulosa IV. Foydalanilgan adabiyotlar
 
 
KIRISH 
 
Fuqarolik protsessi, odatda, shaxslar o‘rtasidagi huquqiy nizolarni hal qilish 
va huquqiy tartibni ta’minlash maqsadida tashkil etilgan sud jarayonidir. Ushbu 
jarayonda ishtirokchilar o‘z huquqlari va manfaatlarini himoya qilish uchun sudga 
murojaat etadi va unda qatnashadi. Protsessning samarali va adolatli o‘tishi uchun 
har bir ishtirokchining o‘z o‘rni va mas’uliyati katta ahamiyatga ega. Shu bilan birga, 
sudya va boshqa ishtirokchilarni rad qilish, ya’ni ularning impartialligi, mustaqilligi 
yoki ishtirokiga nisbatan shubhalar mavjud bo‘lsa, bu holatlar jarayonning adolatli 
o‘tishini ta’minlash uchun muhim masala hisoblanadi. 
 
Fuqarolik protsessida sudya, da’vogar, javobgar, guvohlar, advokatlar va 
boshqa ishtirokchilar o‘rtasidagi munosabatlar, ularning huquq va majburiyatlari, 
shuningdek, protsessning to‘g‘ri va xolisona o‘tishini ta’minlash uchun tegishli 
me’yorlar va normalar mavjud. Shunday bo‘lsa-da, sudya yoki boshqa 
ishtirokchilarni rad qilish masalasi, ya’ni ularning tarafkashligi, shaxsiy manfaatlari 
yoki protsessga ta’siri borligi holatlari ko‘plab mamlakatlarda va huquq tizimlarida 
o‘rganilmoqda. Bu holatlar sud jarayonining xolis va adolatli o‘tishini ta’minlash 
uchun sud va qonun chiqaruvchi organlar tomonidan yoritilishi lozim. 
 
Referatimizda sudya va boshqa protsess ishtirokchilarini rad qilishning 
huquqiy asoslari, me’yoriy talablar va amaliy jihatlari tahlil qilinadi. Shu bilan birga, 
rad qilishning jarayonga ta’siri va uning adolatli sudlov prinsiplariga mosligini 
aniqlashga harakat qilinadi.
KIRISH Fuqarolik protsessi, odatda, shaxslar o‘rtasidagi huquqiy nizolarni hal qilish va huquqiy tartibni ta’minlash maqsadida tashkil etilgan sud jarayonidir. Ushbu jarayonda ishtirokchilar o‘z huquqlari va manfaatlarini himoya qilish uchun sudga murojaat etadi va unda qatnashadi. Protsessning samarali va adolatli o‘tishi uchun har bir ishtirokchining o‘z o‘rni va mas’uliyati katta ahamiyatga ega. Shu bilan birga, sudya va boshqa ishtirokchilarni rad qilish, ya’ni ularning impartialligi, mustaqilligi yoki ishtirokiga nisbatan shubhalar mavjud bo‘lsa, bu holatlar jarayonning adolatli o‘tishini ta’minlash uchun muhim masala hisoblanadi. Fuqarolik protsessida sudya, da’vogar, javobgar, guvohlar, advokatlar va boshqa ishtirokchilar o‘rtasidagi munosabatlar, ularning huquq va majburiyatlari, shuningdek, protsessning to‘g‘ri va xolisona o‘tishini ta’minlash uchun tegishli me’yorlar va normalar mavjud. Shunday bo‘lsa-da, sudya yoki boshqa ishtirokchilarni rad qilish masalasi, ya’ni ularning tarafkashligi, shaxsiy manfaatlari yoki protsessga ta’siri borligi holatlari ko‘plab mamlakatlarda va huquq tizimlarida o‘rganilmoqda. Bu holatlar sud jarayonining xolis va adolatli o‘tishini ta’minlash uchun sud va qonun chiqaruvchi organlar tomonidan yoritilishi lozim. Referatimizda sudya va boshqa protsess ishtirokchilarini rad qilishning huquqiy asoslari, me’yoriy talablar va amaliy jihatlari tahlil qilinadi. Shu bilan birga, rad qilishning jarayonga ta’siri va uning adolatli sudlov prinsiplariga mosligini aniqlashga harakat qilinadi.
 
 
1. Fuqarolik protsessi ishtirokchilari  
 
Fuqarolik protsessi ishtirokchilari — bu fuqarolik sud ishlarida qatnashadigan 
shaxslar va tashkilotlardir. Ular sudda o‘z huquqlari va manfaatlarini himoya qilish, 
shuningdek, sud tomonidan belgilangan qarorlarni amalga oshirish uchun ishtirok 
etadilar. Quyidagi ishtirokchilar fuqarolik protsessida ishtirok etishi mumkin: 
1. Da’vogar (plaintiff): Ushbu shaxs yoki tashkilot sudga murojaat qilib, o‘z 
huquqlari va manfaatlariga ziyon yetkazilganligini yoki majburiyatning 
bajarilmaganligini da’vo qiladi. Da’vogar sudga murojaat qilib, o‘z talabi 
asosida suddan qaror chiqarishni so‘raydi. 
2. Javobgar (defendant): Da’vogar tomonidan sudga kiritilgan da’voga javob 
beradigan shaxs yoki tashkilot. Javobgar da’vogar tomonidan ayblanayotgan 
holatlarni inkor etishi yoki da’vogarning talablarini qabul qilmasligi mumkin. 
3. Sud (court): Fuqarolik protsessida xukm chiqaruvchi mustaqil organ 
hisoblanadi. Sudda sudyalar ishlaydi va ular da’vo arizalarini ko‘rib chiqadi, 
guvohlarni tinglaydi va protsessning davomiyligi va tartibini belgilaydi. 
4. Sudya (judge): Sudni boshqaradigan shaxs. Sudya sud jarayonini kuzatadi, 
guvohlarni tinglaydi, qonun va normalar asosida qarorlar qabul qiladi, 
shuningdek, nizolarni hal qiladi va hukm chiqaradi. 
5. Advokat (lawyer/attorney): Davolovchi shaxslarning huquqlarini himoya 
qiluvchi va huquqiy maslahat beruvchi shaxs. Advokatlar da’vogar yoki 
javobgar nomidan sudda vakillik qiladi, hujjatlarni tayyorlaydi va sudda 
ishtirok etadi. 
6. Guvoh (witness): Sudda ma’lumotlarni taqdim etish uchun chaqirilgan shaxs. 
Guvohlar o‘z ko‘rgan va bilganlarini tasdiqlash uchun guvohlik beradi. 
7. Mutaxassis (expert witness): Maxsus bilim va tajribaga ega bo‘lgan shaxs, 
sudga ma’lum bir masalada yordam beradi. Ularning fikrlari sud tomonidan 
ishonchli deb topilgan hollarda ishtirok etadi. 
8. Ijrochi (bailiff): Sud majlisini tartibga soladigan va sud jarayonining amalga 
oshirilishiga yordam beradigan shaxs. Ular shuningdek, hujjatlarni taqsimlash 
va sud zalida xavfsizlikni ta’minlash uchun javobgar.
1. Fuqarolik protsessi ishtirokchilari Fuqarolik protsessi ishtirokchilari — bu fuqarolik sud ishlarida qatnashadigan shaxslar va tashkilotlardir. Ular sudda o‘z huquqlari va manfaatlarini himoya qilish, shuningdek, sud tomonidan belgilangan qarorlarni amalga oshirish uchun ishtirok etadilar. Quyidagi ishtirokchilar fuqarolik protsessida ishtirok etishi mumkin: 1. Da’vogar (plaintiff): Ushbu shaxs yoki tashkilot sudga murojaat qilib, o‘z huquqlari va manfaatlariga ziyon yetkazilganligini yoki majburiyatning bajarilmaganligini da’vo qiladi. Da’vogar sudga murojaat qilib, o‘z talabi asosida suddan qaror chiqarishni so‘raydi. 2. Javobgar (defendant): Da’vogar tomonidan sudga kiritilgan da’voga javob beradigan shaxs yoki tashkilot. Javobgar da’vogar tomonidan ayblanayotgan holatlarni inkor etishi yoki da’vogarning talablarini qabul qilmasligi mumkin. 3. Sud (court): Fuqarolik protsessida xukm chiqaruvchi mustaqil organ hisoblanadi. Sudda sudyalar ishlaydi va ular da’vo arizalarini ko‘rib chiqadi, guvohlarni tinglaydi va protsessning davomiyligi va tartibini belgilaydi. 4. Sudya (judge): Sudni boshqaradigan shaxs. Sudya sud jarayonini kuzatadi, guvohlarni tinglaydi, qonun va normalar asosida qarorlar qabul qiladi, shuningdek, nizolarni hal qiladi va hukm chiqaradi. 5. Advokat (lawyer/attorney): Davolovchi shaxslarning huquqlarini himoya qiluvchi va huquqiy maslahat beruvchi shaxs. Advokatlar da’vogar yoki javobgar nomidan sudda vakillik qiladi, hujjatlarni tayyorlaydi va sudda ishtirok etadi. 6. Guvoh (witness): Sudda ma’lumotlarni taqdim etish uchun chaqirilgan shaxs. Guvohlar o‘z ko‘rgan va bilganlarini tasdiqlash uchun guvohlik beradi. 7. Mutaxassis (expert witness): Maxsus bilim va tajribaga ega bo‘lgan shaxs, sudga ma’lum bir masalada yordam beradi. Ularning fikrlari sud tomonidan ishonchli deb topilgan hollarda ishtirok etadi. 8. Ijrochi (bailiff): Sud majlisini tartibga soladigan va sud jarayonining amalga oshirilishiga yordam beradigan shaxs. Ular shuningdek, hujjatlarni taqsimlash va sud zalida xavfsizlikni ta’minlash uchun javobgar.
 
 
9. Prokuror (prosecutor): Fuqarolik protsesslarida odatda ishtirok etmaydi, 
chunki prokurorlar jinoyat ishlarida qatnashadilar. Ammo ba’zi holatlarda 
prokurorlar jamoat manfaatlarini himoya qilish uchun fuqarolik ishlarida 
ishtirok etishlari mumkin. 
10. 
Vakil (representative): Shaxs yoki tashkilotning huquqlarini himoya qilish 
uchun vakolat berilgan boshqa bir shaxs. Masalan, kompaniyalar yoki 
tashkilotlarda ushbu rolni huquqshunos yoki boshqa vakillar o‘taydi. 
Bu ishtirokchilar fuqarolik protsessida alohida ro‘llarni bajarib, jarayonning to‘g‘ri 
va qonuniy o‘tishini ta’minlaydilar. 
 
2. Fuqarolik prosessining boshqa ishirokchilari 
 
Fuqarolik protsessi sud tomonidan boshqariladigan, shaxslar o‘rtasidagi 
huquqiy nizolarni hal qilish va adolatni ta’minlash uchun tashkil etilgan jarayondir. 
Sudya asosiy ro‘lni o‘ynagan bo‘lsa-da, protsessning to‘g‘ri va samarali o‘tishi 
uchun boshqa ishtirokchilar ham muhim ahamiyatga ega. Har bir ishtirokchi 
o‘zining vazifalari va mas’uliyatlari bilan jarayonda qatnashadi, shuningdek, 
protsessning xolis va adolatli o‘tishini ta’minlashga xizmat qiladi. Quyida fuqarolik 
protsessining boshqa asosiy ishtirokchilari haqida qisqacha ma’lumot berilgan: 
1. Da’vogar (plaintiff): Fuqarolik protsessining boshlovchisi bo‘lib, o‘z 
huquqlarini yoki manfaatlarini himoya qilish uchun sudga murojaat etadi. 
Da’vogar o‘z da’vosini kiritadi va suddan ma’lum bir qaror chiqishini talab 
qiladi. Da’vogar protsessda o‘z talablarini asoslab berishi, hujjatlarni taqdim 
etishi va guvohlarni chaqirishi mumkin. 
2. Javobgar (defendant): Da’vogar tomonidan sudga kiritilgan da’voga javob 
beradigan shaxs yoki tashkilotdir. Javobgar protsessda o‘z pozitsiyasini 
himoya qiladi, da’vogarning ayblovlarini inkor etadi yoki uning talablarini 
qabul qilmaydi. U ham o‘z hujjatlarini taqdim etishi va guvohlarni chaqirishi 
mumkin. 
3. Advokat (lawyer/attorney): Da’vogar va javobgar nomidan sudda vakillik 
qiluvchi shaxs. Advokatlar o‘z mijozining huquqlarini himoya qilish, huquqiy
9. Prokuror (prosecutor): Fuqarolik protsesslarida odatda ishtirok etmaydi, chunki prokurorlar jinoyat ishlarida qatnashadilar. Ammo ba’zi holatlarda prokurorlar jamoat manfaatlarini himoya qilish uchun fuqarolik ishlarida ishtirok etishlari mumkin. 10. Vakil (representative): Shaxs yoki tashkilotning huquqlarini himoya qilish uchun vakolat berilgan boshqa bir shaxs. Masalan, kompaniyalar yoki tashkilotlarda ushbu rolni huquqshunos yoki boshqa vakillar o‘taydi. Bu ishtirokchilar fuqarolik protsessida alohida ro‘llarni bajarib, jarayonning to‘g‘ri va qonuniy o‘tishini ta’minlaydilar. 2. Fuqarolik prosessining boshqa ishirokchilari Fuqarolik protsessi sud tomonidan boshqariladigan, shaxslar o‘rtasidagi huquqiy nizolarni hal qilish va adolatni ta’minlash uchun tashkil etilgan jarayondir. Sudya asosiy ro‘lni o‘ynagan bo‘lsa-da, protsessning to‘g‘ri va samarali o‘tishi uchun boshqa ishtirokchilar ham muhim ahamiyatga ega. Har bir ishtirokchi o‘zining vazifalari va mas’uliyatlari bilan jarayonda qatnashadi, shuningdek, protsessning xolis va adolatli o‘tishini ta’minlashga xizmat qiladi. Quyida fuqarolik protsessining boshqa asosiy ishtirokchilari haqida qisqacha ma’lumot berilgan: 1. Da’vogar (plaintiff): Fuqarolik protsessining boshlovchisi bo‘lib, o‘z huquqlarini yoki manfaatlarini himoya qilish uchun sudga murojaat etadi. Da’vogar o‘z da’vosini kiritadi va suddan ma’lum bir qaror chiqishini talab qiladi. Da’vogar protsessda o‘z talablarini asoslab berishi, hujjatlarni taqdim etishi va guvohlarni chaqirishi mumkin. 2. Javobgar (defendant): Da’vogar tomonidan sudga kiritilgan da’voga javob beradigan shaxs yoki tashkilotdir. Javobgar protsessda o‘z pozitsiyasini himoya qiladi, da’vogarning ayblovlarini inkor etadi yoki uning talablarini qabul qilmaydi. U ham o‘z hujjatlarini taqdim etishi va guvohlarni chaqirishi mumkin. 3. Advokat (lawyer/attorney): Da’vogar va javobgar nomidan sudda vakillik qiluvchi shaxs. Advokatlar o‘z mijozining huquqlarini himoya qilish, huquqiy
 
 
maslahatlar berish va sudda hujjatlarni tayyorlash uchun mas’uldir. 
Advokatlar sud jarayonida da’vogar yoki javobgarning manfaatlarini izchil va 
samarali tarzda himoya qiladi. 
4. Guvoh (witness): Sud jarayonida ma’lum bir voqea yoki holatni ko‘rgan yoki 
bilgan shaxs. Guvohlar o‘z ko‘rgan va bilganlarini tasdiqlash uchun sudga 
chaqiriladi va ularning ko‘rsatmalari sud qarorining asoslanishiga yordam 
beradi. Guvohlar ko‘pincha ishning hal qilinishi uchun muhim faktlarni 
taqdim etadilar. 
5. Mutaxassis (expert witness): Maxsus bilim va tajribaga ega bo‘lgan shaxs, 
sudga ma’lum bir masala yoki mavzu bo‘yicha yordam beradi. Mutaxassislar 
o‘z sohasidagi bilimlari asosida fikr bildiradilar va ularning xulosalari sud 
tomonidan ko‘p hollarda ishonchli deb hisoblanadi. Mutaxassislar ko‘pincha 
murakkab texnik yoki ilmiy masalalar bo‘yicha ekspertiza olib borishadi. 
6. Ijrochi (bailiff): Sud zalida tartibni saqlash, sud jarayonining o‘tishini 
nazorat qilish va sudga xizmat ko‘rsatish bilan shug‘ullanadigan shaxs. 
Ijrochilar sud zalida xavfsizlikni ta’minlash, sud hujjatlarini taqsimlash va 
sudga kelgan ishtirokchilarga yordam berish uchun mas’uldir. 
7. Sud majlisi kotibi (court clerk): Sud ishlarini ro‘yxatga olish, sud 
hujjatlarini rasmiylashtirish va ularni arxivlash kabi mas’uliyatlarga ega 
bo‘lgan shaxs. Sud kotibi sudning ish faoliyatiga yordam beradi va 
protsessning samarali o‘tishini ta’minlashda yordam beradi. 
8. Prokuror (prosecutor): Fuqarolik protsesslarida odatda ishtirok etmaydi, 
chunki u jinoyat ishlarida qatnashadi. Biroq, ayrim holatlarda prokurorlar 
jamoat manfaatlarini himoya qilish uchun fuqarolik ishlarida ishtirok etishi 
mumkin. Masalan, atrof-muhit yoki iste’molchilar huquqlarini himoya qilish 
kabi masalalarda. 
9. Vakil (representative): Shaxs yoki tashkilotning huquqlarini himoya qilish 
uchun vakolat berilgan boshqa shaxs. Bu, masalan, kompaniya yoki 
tashkilotlarda huquqshunos yoki boshqa vakillar bo‘lishi mumkin.
maslahatlar berish va sudda hujjatlarni tayyorlash uchun mas’uldir. Advokatlar sud jarayonida da’vogar yoki javobgarning manfaatlarini izchil va samarali tarzda himoya qiladi. 4. Guvoh (witness): Sud jarayonida ma’lum bir voqea yoki holatni ko‘rgan yoki bilgan shaxs. Guvohlar o‘z ko‘rgan va bilganlarini tasdiqlash uchun sudga chaqiriladi va ularning ko‘rsatmalari sud qarorining asoslanishiga yordam beradi. Guvohlar ko‘pincha ishning hal qilinishi uchun muhim faktlarni taqdim etadilar. 5. Mutaxassis (expert witness): Maxsus bilim va tajribaga ega bo‘lgan shaxs, sudga ma’lum bir masala yoki mavzu bo‘yicha yordam beradi. Mutaxassislar o‘z sohasidagi bilimlari asosida fikr bildiradilar va ularning xulosalari sud tomonidan ko‘p hollarda ishonchli deb hisoblanadi. Mutaxassislar ko‘pincha murakkab texnik yoki ilmiy masalalar bo‘yicha ekspertiza olib borishadi. 6. Ijrochi (bailiff): Sud zalida tartibni saqlash, sud jarayonining o‘tishini nazorat qilish va sudga xizmat ko‘rsatish bilan shug‘ullanadigan shaxs. Ijrochilar sud zalida xavfsizlikni ta’minlash, sud hujjatlarini taqsimlash va sudga kelgan ishtirokchilarga yordam berish uchun mas’uldir. 7. Sud majlisi kotibi (court clerk): Sud ishlarini ro‘yxatga olish, sud hujjatlarini rasmiylashtirish va ularni arxivlash kabi mas’uliyatlarga ega bo‘lgan shaxs. Sud kotibi sudning ish faoliyatiga yordam beradi va protsessning samarali o‘tishini ta’minlashda yordam beradi. 8. Prokuror (prosecutor): Fuqarolik protsesslarida odatda ishtirok etmaydi, chunki u jinoyat ishlarida qatnashadi. Biroq, ayrim holatlarda prokurorlar jamoat manfaatlarini himoya qilish uchun fuqarolik ishlarida ishtirok etishi mumkin. Masalan, atrof-muhit yoki iste’molchilar huquqlarini himoya qilish kabi masalalarda. 9. Vakil (representative): Shaxs yoki tashkilotning huquqlarini himoya qilish uchun vakolat berilgan boshqa shaxs. Bu, masalan, kompaniya yoki tashkilotlarda huquqshunos yoki boshqa vakillar bo‘lishi mumkin.
 
 
Fuqarolik protsessida barcha ishtirokchilarning o‘z vazifalari va huquqlari mavjud. 
Ularning har biri jarayonning o‘tishini ta’minlash, adolat va qonuniylik prinsiplariga 
amal qilish uchun zarurdir. Protsessning xolis va samarali o‘tishi barcha 
ishtirokchilarning birgalikdagi ishiga bog‘liq. 
 
3. Sudyani va protsessning boshqa ishtirokchilarini rad qilish 
 
Fuqarolik protsessining asosiy maqsadi — huquqiy nizolarni xolis va adolatli 
tarzda hal qilish. Bu maqsadga erishish uchun sud va protsess ishtirokchilari 
o‘rtasidagi munosabatlar, shuningdek, ularning shaxsiy manfaatlari va mustaqilligi 
katta ahamiyatga ega. Sudya va boshqa protsess ishtirokchilarini rad qilish masalasi, 
ya’ni ularning tarafkashligi yoki jarayonga ta’siri mavjud bo‘lishi holatlari sud 
jarayonining adolatli o‘tishini ta’minlash uchun muhim masala hisoblanadi. Sudya 
yoki boshqa ishtirokchilarni rad qilish (ishdan chetlatish) jarayoni, shubhalar yoki 
qabul qilinishi mumkin bo‘lgan tarafkashliklar sababli amalga oshiriladi. 
3.1. Sudyani rad qilish 
 
Sudya — fuqarolik protsessining markaziy shaxsidir va uning mustaqilligi, 
adolatliligi va tarafkashlikdan holi bo‘lishi sud jarayonining asosiy shartlaridan 
biridir. Sudya tomonidan protsessni yoritishda xolis bo‘lmagan yoki tarafkashlik 
holatlari mavjud bo‘lsa, bu jarayonning adolatli o‘tishini xatarga qo‘yadi. Shu 
sababli, sudya rad qilinishi yoki ishdan chetlatilishi mumkin. Sudyani rad qilishning 
asosiy sabablaridan ba’zilarini quyidagicha tasniflash mumkin: 
 Shaxsiy manfaatlar: Sudya o‘zi yoki yaqinlari uchun foyda ko‘rishga 
harakat qilsa, masalan, da’vogar yoki javobgar bilan shaxsiy aloqada bo‘lsa. 
 Qarorlarning oldindan qabul qilinishi: Sudya ma’lum bir ishga bo‘lgan 
qarashlari va hukmlari oldindan belgilangan bo‘lsa, bu tarafkashlikka olib 
keladi. 
 Moliya va manfaatlar: Sudya tarafida moddiy manfaatlar mavjud bo‘lsa, 
masalan, da’vogar yoki javobgardan moliyaviy foyda olish imkoniyati 
mavjud bo‘lsa.
Fuqarolik protsessida barcha ishtirokchilarning o‘z vazifalari va huquqlari mavjud. Ularning har biri jarayonning o‘tishini ta’minlash, adolat va qonuniylik prinsiplariga amal qilish uchun zarurdir. Protsessning xolis va samarali o‘tishi barcha ishtirokchilarning birgalikdagi ishiga bog‘liq. 3. Sudyani va protsessning boshqa ishtirokchilarini rad qilish Fuqarolik protsessining asosiy maqsadi — huquqiy nizolarni xolis va adolatli tarzda hal qilish. Bu maqsadga erishish uchun sud va protsess ishtirokchilari o‘rtasidagi munosabatlar, shuningdek, ularning shaxsiy manfaatlari va mustaqilligi katta ahamiyatga ega. Sudya va boshqa protsess ishtirokchilarini rad qilish masalasi, ya’ni ularning tarafkashligi yoki jarayonga ta’siri mavjud bo‘lishi holatlari sud jarayonining adolatli o‘tishini ta’minlash uchun muhim masala hisoblanadi. Sudya yoki boshqa ishtirokchilarni rad qilish (ishdan chetlatish) jarayoni, shubhalar yoki qabul qilinishi mumkin bo‘lgan tarafkashliklar sababli amalga oshiriladi. 3.1. Sudyani rad qilish Sudya — fuqarolik protsessining markaziy shaxsidir va uning mustaqilligi, adolatliligi va tarafkashlikdan holi bo‘lishi sud jarayonining asosiy shartlaridan biridir. Sudya tomonidan protsessni yoritishda xolis bo‘lmagan yoki tarafkashlik holatlari mavjud bo‘lsa, bu jarayonning adolatli o‘tishini xatarga qo‘yadi. Shu sababli, sudya rad qilinishi yoki ishdan chetlatilishi mumkin. Sudyani rad qilishning asosiy sabablaridan ba’zilarini quyidagicha tasniflash mumkin:  Shaxsiy manfaatlar: Sudya o‘zi yoki yaqinlari uchun foyda ko‘rishga harakat qilsa, masalan, da’vogar yoki javobgar bilan shaxsiy aloqada bo‘lsa.  Qarorlarning oldindan qabul qilinishi: Sudya ma’lum bir ishga bo‘lgan qarashlari va hukmlari oldindan belgilangan bo‘lsa, bu tarafkashlikka olib keladi.  Moliya va manfaatlar: Sudya tarafida moddiy manfaatlar mavjud bo‘lsa, masalan, da’vogar yoki javobgardan moliyaviy foyda olish imkoniyati mavjud bo‘lsa.
 
 
Sudyaning rad qilinishi uchun protsessda ishtirok etgan tomonlardan biri sudga ariza 
berishi va o‘z shubhalarini asoslab ko‘rsatishi kerak. Sud, agar asosli sabablar 
mavjud bo‘lsa, sudyani ishdan chetlatishi yoki rad qilishi mumkin. 
3.2. Boshqa protsess ishtirokchilarini rad qilish 
 
Fuqarolik protsessida sudya bilan birga boshqa ishtirokchilarning ham 
xolisligi va tarafkashlikdan holi bo‘lishi muhimdir. Quyida ba’zi asosiy 
ishtirokchilarning rad qilinishi mumkin bo‘lgan holatlari: 
 Advokatlar: Advokatning rad qilinishi asosan uning tarafkashligi yoki 
mijozga xolis xizmat ko‘rsatish imkoniyati bo‘lmagan hollarda amalga 
oshiriladi. Masalan, advokatning da’vogar yoki javobgar bilan shaxsiy 
manfaatlari mavjud bo‘lsa. 
 Guvohlar: Guvohlar o‘z ko‘rgan va bilganlarini haqiqatga to‘g‘ri kelgan 
tarzda taqdim etishi kerak. Agar guvohning tarafkashligi yoki boshqa bir 
tomon uchun foyda olish niyati bo‘lsa, ularning guvohligi rad qilinishi 
mumkin. 
 Mutaxassislar: Mutaxassislarning fikri va ekspertizasi ham xolis bo‘lishi 
kerak. Agar mutaxassisning o‘z manfaatlari bo‘lsa yoki bir tomonning 
manfaatini ilgari surish niyati bo‘lsa, uning xulosalari yoki ekspertizasi rad 
qilinishi mumkin. 
3.3. Rad qilish jarayonining huquqiy asoslari 
 
Sudya yoki boshqa ishtirokchilarni rad qilish uchun har bir davlatda o‘zining 
huquqiy me’yorlari va tartiblari mavjud. Odatda, rad qilish jarayoni quyidagi 
asoslarda amalga oshiriladi: 
 Qonun va me’yorlar: Sudya va boshqa ishtirokchilarning tarafkashlik yoki 
boshqa noxush holatlarda rad qilinishi haqidagi qoidalar fuqaro protsessual 
kodeksida yoki tegishli qonun hujjatlarida aniq belgilangan. 
 Ariza va protsessual talablarga rioya qilish: Rad qilish arizasi sudga taqdim 
etilishi, unda rad qilishning sabab va asoslari ko‘rsatilishi kerak. 
 Sudning qarori: Sud arizani ko‘rib chiqib, rad qilishning asosli yoki 
asoslanmaganligini belgilaydi va kerakli choralarni ko‘radi.
Sudyaning rad qilinishi uchun protsessda ishtirok etgan tomonlardan biri sudga ariza berishi va o‘z shubhalarini asoslab ko‘rsatishi kerak. Sud, agar asosli sabablar mavjud bo‘lsa, sudyani ishdan chetlatishi yoki rad qilishi mumkin. 3.2. Boshqa protsess ishtirokchilarini rad qilish Fuqarolik protsessida sudya bilan birga boshqa ishtirokchilarning ham xolisligi va tarafkashlikdan holi bo‘lishi muhimdir. Quyida ba’zi asosiy ishtirokchilarning rad qilinishi mumkin bo‘lgan holatlari:  Advokatlar: Advokatning rad qilinishi asosan uning tarafkashligi yoki mijozga xolis xizmat ko‘rsatish imkoniyati bo‘lmagan hollarda amalga oshiriladi. Masalan, advokatning da’vogar yoki javobgar bilan shaxsiy manfaatlari mavjud bo‘lsa.  Guvohlar: Guvohlar o‘z ko‘rgan va bilganlarini haqiqatga to‘g‘ri kelgan tarzda taqdim etishi kerak. Agar guvohning tarafkashligi yoki boshqa bir tomon uchun foyda olish niyati bo‘lsa, ularning guvohligi rad qilinishi mumkin.  Mutaxassislar: Mutaxassislarning fikri va ekspertizasi ham xolis bo‘lishi kerak. Agar mutaxassisning o‘z manfaatlari bo‘lsa yoki bir tomonning manfaatini ilgari surish niyati bo‘lsa, uning xulosalari yoki ekspertizasi rad qilinishi mumkin. 3.3. Rad qilish jarayonining huquqiy asoslari Sudya yoki boshqa ishtirokchilarni rad qilish uchun har bir davlatda o‘zining huquqiy me’yorlari va tartiblari mavjud. Odatda, rad qilish jarayoni quyidagi asoslarda amalga oshiriladi:  Qonun va me’yorlar: Sudya va boshqa ishtirokchilarning tarafkashlik yoki boshqa noxush holatlarda rad qilinishi haqidagi qoidalar fuqaro protsessual kodeksida yoki tegishli qonun hujjatlarida aniq belgilangan.  Ariza va protsessual talablarga rioya qilish: Rad qilish arizasi sudga taqdim etilishi, unda rad qilishning sabab va asoslari ko‘rsatilishi kerak.  Sudning qarori: Sud arizani ko‘rib chiqib, rad qilishning asosli yoki asoslanmaganligini belgilaydi va kerakli choralarni ko‘radi.
 
 
 
Sudya va boshqa ishtirokchilarning rad qilinishi fuqarolik protsessining xolis 
va adolatli o‘tishini ta’minlash uchun zaruriy choradir. Rad qilish jarayoni sud 
tizimining ishonchliligini va ishtirokchilarga nisbatan adolatli qarorlar chiqarilishini 
kafolatlaydi. 
Fuqarolik protsessida sudya o‘zining xolisligi va mustaqilligi bilan jarayonning 
adolatli o‘tishiga kafolat beradi. Sudya rad qilinishi (ishdan chetlatilishi) jarayoni, 
protsessning xolis va adolatli o‘tishini ta’minlash uchun muhim huquqiy 
mexanizmdir. Sudya tomonidan jarayonga tarafkashlik yoki noxolislik ko‘rsatilsa, 
bu protsessning natijasiga salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin, shuning uchun bunday 
holatlarda sudya rad qilinishi kerak. 
1. Sudyani rad qilishning asoslari 
Sudyani rad qilish uchun quyidagi asoslar mavjud: 
 Shaxsiy manfaatlar: Agar sudya da’vogar yoki javobgar bilan shaxsiy 
aloqada bo‘lsa yoki ular uchun foyda olishga qiziqsa, sudya rad qilinishi 
kerak. Masalan, sudya o‘zining oila a’zolaridan biri yoki yaqin do‘sti bilan 
ishda ishtirok etsa, bu holat tarafkashlik deb hisoblanadi. 
 Qarashlar va oldindan qabul qilingan fikrlar: Sudya biror masala yoki 
tomon haqida oldindan qaror qabul qilgan bo‘lsa yoki aniq bir tomonning 
manfaatlarini ilgari suradigan qarashlarga ega bo‘lsa, bu holatda sudya rad 
qilinishi kerak. 
 Moliyaviy manfaatlar: Sudya o‘zining yoki oila a’zolarining moliyaviy 
manfaatlari bilan bog‘liq bo‘lsa (masalan, da’vogar yoki javobgardan 
moliyaviy foyda ko‘rishga qiziqish), bu holat tarafkashlikni keltirib chiqaradi. 
 Shubhalar va bahslar: Sudya protsessning xolis o‘tishini ta’minlash uchun 
shubhalar yuzaga kelganda, masalan, sudya o‘zining tarafkash bo‘lishi 
mumkinligini sezsa, rad qilinishi kerak. 
2. Sudyani rad qilish tartibi 
Sudyani rad qilish tartibi quyidagicha amalga oshiriladi:
Sudya va boshqa ishtirokchilarning rad qilinishi fuqarolik protsessining xolis va adolatli o‘tishini ta’minlash uchun zaruriy choradir. Rad qilish jarayoni sud tizimining ishonchliligini va ishtirokchilarga nisbatan adolatli qarorlar chiqarilishini kafolatlaydi. Fuqarolik protsessida sudya o‘zining xolisligi va mustaqilligi bilan jarayonning adolatli o‘tishiga kafolat beradi. Sudya rad qilinishi (ishdan chetlatilishi) jarayoni, protsessning xolis va adolatli o‘tishini ta’minlash uchun muhim huquqiy mexanizmdir. Sudya tomonidan jarayonga tarafkashlik yoki noxolislik ko‘rsatilsa, bu protsessning natijasiga salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin, shuning uchun bunday holatlarda sudya rad qilinishi kerak. 1. Sudyani rad qilishning asoslari Sudyani rad qilish uchun quyidagi asoslar mavjud:  Shaxsiy manfaatlar: Agar sudya da’vogar yoki javobgar bilan shaxsiy aloqada bo‘lsa yoki ular uchun foyda olishga qiziqsa, sudya rad qilinishi kerak. Masalan, sudya o‘zining oila a’zolaridan biri yoki yaqin do‘sti bilan ishda ishtirok etsa, bu holat tarafkashlik deb hisoblanadi.  Qarashlar va oldindan qabul qilingan fikrlar: Sudya biror masala yoki tomon haqida oldindan qaror qabul qilgan bo‘lsa yoki aniq bir tomonning manfaatlarini ilgari suradigan qarashlarga ega bo‘lsa, bu holatda sudya rad qilinishi kerak.  Moliyaviy manfaatlar: Sudya o‘zining yoki oila a’zolarining moliyaviy manfaatlari bilan bog‘liq bo‘lsa (masalan, da’vogar yoki javobgardan moliyaviy foyda ko‘rishga qiziqish), bu holat tarafkashlikni keltirib chiqaradi.  Shubhalar va bahslar: Sudya protsessning xolis o‘tishini ta’minlash uchun shubhalar yuzaga kelganda, masalan, sudya o‘zining tarafkash bo‘lishi mumkinligini sezsa, rad qilinishi kerak. 2. Sudyani rad qilish tartibi Sudyani rad qilish tartibi quyidagicha amalga oshiriladi:
 
 
 Rad qilish arizasi: Protsessda ishtirok etayotgan tomonlardan biri sudya rad 
qilinishi kerak deb hisoblagan holatda sudga ariza taqdim etadi. Arizada rad 
qilishning sabablari va asoslari aniq ko‘rsatilishi kerak. 
 Sudning qarori: Sud arizani ko‘rib chiqib, rad qilishning asosli yoki 
asoslanmaganligini belgilaydi. Agar sud rad qilish arizasini asosli deb topsa, 
sudya ishdan chetlatiladi va uning o‘rniga boshqa sudya tayinlanadi. 
 Sudyaga nisbatan ehtiyotkorlik: Sudya rad qilinishi, odatda, protsessning 
xolis o‘tishini ta’minlash uchun amalga oshiriladi, shuning uchun bu 
jarayonda ehtiyotkorlik va qonuniy asoslar zarur. 
3. Sudyani rad qilishning huquqiy me’yorlari 
Sudyani rad qilish huquqiy asoslari fuqarolik protsessual kodeksida yoki tegishli 
qonun hujjatlarida belgilangan. O‘zbekiston Respublikasida fuqarolik protsessual 
kodeksi sudya va protsess ishtirokchilarining xolisligi va tarafkashlikdan holi 
bo‘lishi kerakligi bo‘yicha aniq me’yorlarni o‘z ichiga oladi. Bu qonun hujjatlari 
sudyani rad qilishning asoslari, tartibi va protsessda ishtirok etuvchi tomonlarning 
huquqlarini himoya qilishni nazarda tutadi. 
4. Sudyani rad qilishning amaliy ahamiyati 
Sudyani rad qilish, sud jarayonining adolatli va xolis o‘tishini ta’minlashga xizmat 
qiladi. Bu, o‘z navbatida, fuqarolik protsessiga bo‘lgan ishonchni oshiradi va sud 
tizimining ishonchliligini mustahkamlaydi. Sudya tarafkashlikdan holi bo‘lishi 
kerak, chunki bu prinsipga amal qilish orqali jamiyatda huquqiy tenglik va adolatni 
ta’minlash mumkin. 
 
 Sudyani rad qilish, protsessning xolis va adolatli o‘tishini ta’minlash uchun 
zaruriy huquqiy mexanizmdir. Sudya va boshqa protsess ishtirokchilarining 
tarafkashlikdan holi bo‘lishi protsessning natijalariga ishonchni oshiradi va sud 
tizimining qonuniylik va xolislik prinsiplariga amal qilishini kafolatlaydi. 
Sudyani rad qilish tartibi, fuqarolik protsessining xolis va adolatli o‘tishini 
ta’minlash uchun muhim huquqiy mexanizmdir. Sudya tomonidan jarayonga 
tarafkashlik yoki noxolislik ko‘rsatilgan taqdirda, bu jarayonning natijasi 
ta’sirlanishi mumkin. Shu sababli, sudya va boshqa protsess ishtirokchilarining
 Rad qilish arizasi: Protsessda ishtirok etayotgan tomonlardan biri sudya rad qilinishi kerak deb hisoblagan holatda sudga ariza taqdim etadi. Arizada rad qilishning sabablari va asoslari aniq ko‘rsatilishi kerak.  Sudning qarori: Sud arizani ko‘rib chiqib, rad qilishning asosli yoki asoslanmaganligini belgilaydi. Agar sud rad qilish arizasini asosli deb topsa, sudya ishdan chetlatiladi va uning o‘rniga boshqa sudya tayinlanadi.  Sudyaga nisbatan ehtiyotkorlik: Sudya rad qilinishi, odatda, protsessning xolis o‘tishini ta’minlash uchun amalga oshiriladi, shuning uchun bu jarayonda ehtiyotkorlik va qonuniy asoslar zarur. 3. Sudyani rad qilishning huquqiy me’yorlari Sudyani rad qilish huquqiy asoslari fuqarolik protsessual kodeksida yoki tegishli qonun hujjatlarida belgilangan. O‘zbekiston Respublikasida fuqarolik protsessual kodeksi sudya va protsess ishtirokchilarining xolisligi va tarafkashlikdan holi bo‘lishi kerakligi bo‘yicha aniq me’yorlarni o‘z ichiga oladi. Bu qonun hujjatlari sudyani rad qilishning asoslari, tartibi va protsessda ishtirok etuvchi tomonlarning huquqlarini himoya qilishni nazarda tutadi. 4. Sudyani rad qilishning amaliy ahamiyati Sudyani rad qilish, sud jarayonining adolatli va xolis o‘tishini ta’minlashga xizmat qiladi. Bu, o‘z navbatida, fuqarolik protsessiga bo‘lgan ishonchni oshiradi va sud tizimining ishonchliligini mustahkamlaydi. Sudya tarafkashlikdan holi bo‘lishi kerak, chunki bu prinsipga amal qilish orqali jamiyatda huquqiy tenglik va adolatni ta’minlash mumkin. Sudyani rad qilish, protsessning xolis va adolatli o‘tishini ta’minlash uchun zaruriy huquqiy mexanizmdir. Sudya va boshqa protsess ishtirokchilarining tarafkashlikdan holi bo‘lishi protsessning natijalariga ishonchni oshiradi va sud tizimining qonuniylik va xolislik prinsiplariga amal qilishini kafolatlaydi. Sudyani rad qilish tartibi, fuqarolik protsessining xolis va adolatli o‘tishini ta’minlash uchun muhim huquqiy mexanizmdir. Sudya tomonidan jarayonga tarafkashlik yoki noxolislik ko‘rsatilgan taqdirda, bu jarayonning natijasi ta’sirlanishi mumkin. Shu sababli, sudya va boshqa protsess ishtirokchilarining
 
 
xolisligini ta’minlash va tarafkashlikning oldini olish uchun rad qilish tartibi aniq 
qonuniy asoslar va protsessual tartibga ega. 
1. Rad qilishning asoslari 
Sudyani rad qilish uchun quyidagi asoslar mavjud: 
 Shaxsiy manfaatlar: Sudya da’vogar, javobgar yoki protsessning boshqa 
ishtirokchilari bilan shaxsiy aloqada bo‘lsa, masalan, ular bilan o‘zaro 
qarindoshlik, do‘stlik yoki boshqa aloqalar mavjud bo‘lsa. 
 Qarashlar va oldindan qabul qilingan fikrlar: Sudya ma’lum bir masala 
bo‘yicha oldindan qaror qabul qilgan yoki bunday qarashlarga ega bo‘lsa. 
 Moliyaviy manfaatlar: Sudya o‘zining yoki yaqinlari uchun da’vogar yoki 
javobgardan moliyaviy foyda olishga qiziqsa. 
 Shubhalar va ehtiyotkorlik: Sudya o‘zining tarafkash bo‘lishi mumkinligi 
haqida shubhalarga ega bo‘lsa. 
2. Rad qilish tartibi 
Sudyani rad qilish tartibi quyidagicha amalga oshiriladi: 
 Rad qilish arizasi: Protsessda ishtirok etayotgan tomonlardan biri sudya rad 
qilinishi kerak deb hisoblagan holatda sudga ariza taqdim etadi. Arizada rad 
qilishning sabab va asoslari aniq ko‘rsatilishi kerak. Ariza, rad qilish uchun 
asoslar va shubhalar haqida to‘liq ma’lumot berilishi, shuningdek, 
arizachining pozitsiyasi va huquqlari haqida ma’lumotlarni o‘z ichiga olishi 
lozim. 
 Arizani ko‘rib chiqish: Sud, arizani ko‘rib chiqib, rad qilish asoslarini 
tekshiradi va arizachining talablari asosli yoki asoslanmaganligini belgilaydi. 
Agar sud arizani asosli deb topsa, sudya ishdan chetlatiladi. 
 Sudning qarori: Agar sud arizani asosli deb tan olsa, sudya rad qilinadi va 
uning o‘rniga boshqa sudya tayinlanadi. Rad qilish qarori sud tomonidan 
chiqariladi va protsessda ishtirok etayotgan barcha tomonlarga xabar beriladi. 
 Rad qilishning ta’siri: Sudyaning rad qilinishi protsessning davom etishiga 
to‘sqinlik qilmaydi, lekin yangi sudya tayinlanishi va jarayonning davom 
ettirilishi uchun kerakli choralar ko‘riladi.
xolisligini ta’minlash va tarafkashlikning oldini olish uchun rad qilish tartibi aniq qonuniy asoslar va protsessual tartibga ega. 1. Rad qilishning asoslari Sudyani rad qilish uchun quyidagi asoslar mavjud:  Shaxsiy manfaatlar: Sudya da’vogar, javobgar yoki protsessning boshqa ishtirokchilari bilan shaxsiy aloqada bo‘lsa, masalan, ular bilan o‘zaro qarindoshlik, do‘stlik yoki boshqa aloqalar mavjud bo‘lsa.  Qarashlar va oldindan qabul qilingan fikrlar: Sudya ma’lum bir masala bo‘yicha oldindan qaror qabul qilgan yoki bunday qarashlarga ega bo‘lsa.  Moliyaviy manfaatlar: Sudya o‘zining yoki yaqinlari uchun da’vogar yoki javobgardan moliyaviy foyda olishga qiziqsa.  Shubhalar va ehtiyotkorlik: Sudya o‘zining tarafkash bo‘lishi mumkinligi haqida shubhalarga ega bo‘lsa. 2. Rad qilish tartibi Sudyani rad qilish tartibi quyidagicha amalga oshiriladi:  Rad qilish arizasi: Protsessda ishtirok etayotgan tomonlardan biri sudya rad qilinishi kerak deb hisoblagan holatda sudga ariza taqdim etadi. Arizada rad qilishning sabab va asoslari aniq ko‘rsatilishi kerak. Ariza, rad qilish uchun asoslar va shubhalar haqida to‘liq ma’lumot berilishi, shuningdek, arizachining pozitsiyasi va huquqlari haqida ma’lumotlarni o‘z ichiga olishi lozim.  Arizani ko‘rib chiqish: Sud, arizani ko‘rib chiqib, rad qilish asoslarini tekshiradi va arizachining talablari asosli yoki asoslanmaganligini belgilaydi. Agar sud arizani asosli deb topsa, sudya ishdan chetlatiladi.  Sudning qarori: Agar sud arizani asosli deb tan olsa, sudya rad qilinadi va uning o‘rniga boshqa sudya tayinlanadi. Rad qilish qarori sud tomonidan chiqariladi va protsessda ishtirok etayotgan barcha tomonlarga xabar beriladi.  Rad qilishning ta’siri: Sudyaning rad qilinishi protsessning davom etishiga to‘sqinlik qilmaydi, lekin yangi sudya tayinlanishi va jarayonning davom ettirilishi uchun kerakli choralar ko‘riladi.
 
 
3. Rad qilish tartibidagi protsessual talablarga rioya qilish 
Rad qilish tartibi quyidagi protsessual talablarni o‘z ichiga oladi: 
 Arizani to‘g‘ri va aniq yozish: Arizada rad qilish asoslari va sudyaning 
tarafkashlik ehtimoli haqida aniq va to‘liq ma’lumotlar ko‘rsatilishi kerak. 
 Protsessual muddatlar: Rad qilish arizalari protsessual kodeksdagi 
belgilangan muddatlar doirasida taqdim etilishi kerak. Odatda, ariza sud 
jarayonining boshlanishidan yoki zarur holatda protsess davomida taqdim 
etilishi mumkin. 
 Sudning qaror chiqarish tartibi: Sud arizani ko‘rib chiqish va rad qilish 
masalasini hal qilish uchun protsessual qoidalar va me’yorlarga amal qilishi 
lozim. Qaror chiqarishda sud, arizachining asoslarini va sudyaning 
tarafkashlikdan holi bo‘lishini tekshiradi. 
4. Sudyani rad qilishning huquqiy asoslari 
Sudyani rad qilish tartibi, asosan, fuqarolik protsessual kodeksi va boshqa tegishli 
qonun hujjatlari bilan tartibga solinadi. O‘zbekiston Respublikasida, masalan, 
Fuqarolik protsessual kodeksi sudya va protsess ishtirokchilarining xolisligi, 
tarafkashlikdan holi bo‘lishi va rad qilish tartiblarini belgilaydi. Bu qonun hujjatlari 
sudya va boshqa protsess ishtirokchilarning tarafkashlikka oid shubhalarini bartaraf 
etishga yordam beradi va jarayonning adolatli o‘tishiga xizmat qiladi. 
Sudyani rad qilish tartibi fuqarolik protsessining xolis va adolatli o‘tishini 
ta’minlash uchun zaruriy huquqiy mexanizmdir. Rad qilish asoslari va tartibi aniq 
protsessual huquqiy me’yorlar orqali belgilanadi va sud jarayonida ishtirok etgan 
tomonlarning xolis va tarafkashlikdan holi bo‘lishini ta’minlaydi. Sudyani rad qilish, 
sud tizimining ishonchliligini oshiradi va protsessga bo‘lgan ishonchni 
mustahkamlaydi. 
Sudyani rad qilish huquqiy me’yorlari fuqarolik protsessining xolis va adolatli 
o‘tishini ta’minlash uchun muhim ahamiyatga ega. Sudyaning tarafkash yoki 
noxolis bo‘lishi, jarayonga ta’sir ko‘rsatishi va adolatli hukm chiqishiga to‘sqinlik 
qilishi mumkin, shuning uchun bu holatlarni oldini olish zarur. Sudyaning rad
3. Rad qilish tartibidagi protsessual talablarga rioya qilish Rad qilish tartibi quyidagi protsessual talablarni o‘z ichiga oladi:  Arizani to‘g‘ri va aniq yozish: Arizada rad qilish asoslari va sudyaning tarafkashlik ehtimoli haqida aniq va to‘liq ma’lumotlar ko‘rsatilishi kerak.  Protsessual muddatlar: Rad qilish arizalari protsessual kodeksdagi belgilangan muddatlar doirasida taqdim etilishi kerak. Odatda, ariza sud jarayonining boshlanishidan yoki zarur holatda protsess davomida taqdim etilishi mumkin.  Sudning qaror chiqarish tartibi: Sud arizani ko‘rib chiqish va rad qilish masalasini hal qilish uchun protsessual qoidalar va me’yorlarga amal qilishi lozim. Qaror chiqarishda sud, arizachining asoslarini va sudyaning tarafkashlikdan holi bo‘lishini tekshiradi. 4. Sudyani rad qilishning huquqiy asoslari Sudyani rad qilish tartibi, asosan, fuqarolik protsessual kodeksi va boshqa tegishli qonun hujjatlari bilan tartibga solinadi. O‘zbekiston Respublikasida, masalan, Fuqarolik protsessual kodeksi sudya va protsess ishtirokchilarining xolisligi, tarafkashlikdan holi bo‘lishi va rad qilish tartiblarini belgilaydi. Bu qonun hujjatlari sudya va boshqa protsess ishtirokchilarning tarafkashlikka oid shubhalarini bartaraf etishga yordam beradi va jarayonning adolatli o‘tishiga xizmat qiladi. Sudyani rad qilish tartibi fuqarolik protsessining xolis va adolatli o‘tishini ta’minlash uchun zaruriy huquqiy mexanizmdir. Rad qilish asoslari va tartibi aniq protsessual huquqiy me’yorlar orqali belgilanadi va sud jarayonida ishtirok etgan tomonlarning xolis va tarafkashlikdan holi bo‘lishini ta’minlaydi. Sudyani rad qilish, sud tizimining ishonchliligini oshiradi va protsessga bo‘lgan ishonchni mustahkamlaydi. Sudyani rad qilish huquqiy me’yorlari fuqarolik protsessining xolis va adolatli o‘tishini ta’minlash uchun muhim ahamiyatga ega. Sudyaning tarafkash yoki noxolis bo‘lishi, jarayonga ta’sir ko‘rsatishi va adolatli hukm chiqishiga to‘sqinlik qilishi mumkin, shuning uchun bu holatlarni oldini olish zarur. Sudyaning rad