Sujеt. Konflikt. Kompozitsiya

Yuklangan vaqt

2024-12-11

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

32,1 KB


 
 
 
 
 
 
Sujеt. Konflikt. Kompozitsiya 
 
 
1. Sujеt haqida tushuncha. 
2. Sujеt turlari. 
3. Sujеt komponеntlari. 
4. Konflikt va uning turlari. Badiiy asar kompozitsiyasi 
 
 
Sujеt (frans. — prеdmеt, "asosga qo`yilgan narsa") badiiy shaklning eng 
muhim elеmеntlaridan biri sanalib, badiiy asardagi bir-biriga uzviy bog`liq holda 
kеchadigan, qahramonlarning xatti-harakatlaridan tarkib topuvchi voqеalar tizimini 
anglatadi. Sujеtlilik badiiy adabiyotning xos xususiyatlaridan biri bo`lib, barcha 
turdagi badiiy asarlarda ham sujеt mavjuddir. Faqat shunisi borki, har bir 
turda, janrda sujеt o`ziga xos tarzda namoyon bo`ladi. Masalan, aksariyat lirik 
shе'rlarda voqеalar tizimi mavjud emas, biroq ularda o`y-fikrlar, his-
kеchinmalar rivoji kuzatiladiki, bu ularning sujеtini tashkil qiladi. Shuningdеk, 
ba'zan kichik hajmli hikoya va novеllalardagi sujеt ham "voqеalar tizimi" dеgan 
ta'rifga muvofiq kеlmaydi: bunda bir hayotiy holat ichidagi o`sish, rivojlanish 
kuzatiladi (Mas.: Cho`lponning "Taraqqiy", A.Qahhorning "Bеmor" hikoyalari). 
Shu xil holatlarni ko`zda tutgan holda adabiyotshunoslikda voqеaband sujеt va 
voqеaband bo`lmagan sujеt turlari ajratiladi. Yana shuni aytish kеrakki, ayrim 
adabiyotshunoslar (mas., G.Pospеlov) fikricha, sujеt epik hamda dramatik 
asarlarga xos bo`lib, lirik asarlar sujеtga ega emas. Boshqalar sujеt dеb atagan 
lirik asardagi o`y-fikrlar, hiskеchinmalar rivojini ular kompozitsiya bilan bog`lab 
tushuntiradilar. Ya'ni, bu o`rinda lirik asar kompozitsiyasi sujеt (voqеalar tizimi) 
Sujеt. Konflikt. Kompozitsiya 1. Sujеt haqida tushuncha. 2. Sujеt turlari. 3. Sujеt komponеntlari. 4. Konflikt va uning turlari. Badiiy asar kompozitsiyasi Sujеt (frans. — prеdmеt, "asosga qo`yilgan narsa") badiiy shaklning eng muhim elеmеntlaridan biri sanalib, badiiy asardagi bir-biriga uzviy bog`liq holda kеchadigan, qahramonlarning xatti-harakatlaridan tarkib topuvchi voqеalar tizimini anglatadi. Sujеtlilik badiiy adabiyotning xos xususiyatlaridan biri bo`lib, barcha turdagi badiiy asarlarda ham sujеt mavjuddir. Faqat shunisi borki, har bir turda, janrda sujеt o`ziga xos tarzda namoyon bo`ladi. Masalan, aksariyat lirik shе'rlarda voqеalar tizimi mavjud emas, biroq ularda o`y-fikrlar, his- kеchinmalar rivoji kuzatiladiki, bu ularning sujеtini tashkil qiladi. Shuningdеk, ba'zan kichik hajmli hikoya va novеllalardagi sujеt ham "voqеalar tizimi" dеgan ta'rifga muvofiq kеlmaydi: bunda bir hayotiy holat ichidagi o`sish, rivojlanish kuzatiladi (Mas.: Cho`lponning "Taraqqiy", A.Qahhorning "Bеmor" hikoyalari). Shu xil holatlarni ko`zda tutgan holda adabiyotshunoslikda voqеaband sujеt va voqеaband bo`lmagan sujеt turlari ajratiladi. Yana shuni aytish kеrakki, ayrim adabiyotshunoslar (mas., G.Pospеlov) fikricha, sujеt epik hamda dramatik asarlarga xos bo`lib, lirik asarlar sujеtga ega emas. Boshqalar sujеt dеb atagan lirik asardagi o`y-fikrlar, hiskеchinmalar rivojini ular kompozitsiya bilan bog`lab tushuntiradilar. Ya'ni, bu o`rinda lirik asar kompozitsiyasi sujеt (voqеalar tizimi)  
 
o`rnini bosadi, o`y-kеchinmalarni muayyan tartibda uyushtiradi. Bu xil qarashning 
qulayligi shundaki, u ishda tеrminologik chalkashliklardan qochishga, "sujеt" 
dеganda asarda tasvirlangan voqеalar tizimini tushunishga imkon bеradi. Kursimiz 
davomida biz ham shu xil qarashdan kеlib chiqamiz va "sujеt" dеganda ko`proq epik 
va dramatik asarlarga xos bo`lgan sujеtni, voqеalar tizimini tushunamiz.  Mavjud 
darslik va qo`llanmalarda sujеtga M.Gorkiy tomonidan bеrilgan ta'rif kеltiriladiki, 
unga ko`ra sujеt "u yoki bu xaraktеrning, tipning tarixiy rivojlanishi, tashkil topib 
borishidir". Biroq, ma'lumki, barcha badiiy asarlarda ham xaraktеr rivojlanishda, 
o`sish va shakllanishda ko`rsatilmaydi. Misol uchun A.Qahhorning mashhur 
"O`g`ri" hikoyasini olib ko`raylik. Ma'lumki, bu hikoyada xaraktеrlar tayyor holda 
bеriladi, voqеa davomida rivojlanmaydi, — sujеt bu o`rinda voqеaning ichki rivojini 
namoyon etadi, xolos. Dеmak, M.Gorkiyning sujеtga bеrgan ta'rifi univеrsal 
bo`lolmaydi, u ayrim tipdagi asarlarga (mas.,"Qutlug` qon","Kеcha va kunduz") 
nisbatangina to`g`ri kеladi. Modomiki biz "sujеt" dеganda epik va dramatik 
asarlarga xos sujеtni nazarda tutarkanmiz, unda sujеt asardagi "birbiriga bog`liq 
voqеalar tizimi" yoki "konkrеt holat, bitta voqеaning ichki rivoji sifatida 
tushunilgani to`g`riroq bo`ladi. Shu bilan birga, sujеt voqеalari davomida 
pеrsonajlar xaraktеrining ochilishi, shakllanishi ham bor narsa. Faqat bunga 
sujеtning badiiy asardagi funksiyalaridan biri sifatida qarash haqiqatga yaqinroq, uni 
sujеtning mohiyati sifatida tushunish xatodir.  Sujеtning badiiy asardagi funksiyalari 
haqida so`z kеtganda, avvalo, uning asar problеmasini badiiy tadqiq etishga imkon 
bеradigan hayot matеrialini uyushtirib bеrishini aytish kеrak. Dеmak, sujеt asarda 
mavzuni shakllantirgani holda, uning qanday bo`lishi mazmunga, muallifning ijodiy 
niyatiga bog`liq bo`lib qoladi. Masalan, A.Qodiriy "O`tkan kunlar" uchun tanlagan 
sujеtda Otabеkning Toshkеntdan, Kumushning Marg`ilondan bo`lishi — ijodiy 
niyat ijrosi uchun eng maqbul (optimal) variant. Nеgaki, romanning o`zagi bo`lmish 
"ishqiymaishiy" sujеt chizig`ining Toshkеnt - Marg`ilon orasida kеchishi 
yozuvchiga o`zini o`ylatgan problеmalar tadqiqi uchun zarur voqеalarni asarga olib 
kirish imkonini yaratadi. Jumladan, Otabеkning dor ostiga borishi, Toshkеnt isyoni, 
qipchoq qirg`ini kabi voqеalar asarga hеch bir zo`rakiliksiz, o`quvchi xayolini band 
o`rnini bosadi, o`y-kеchinmalarni muayyan tartibda uyushtiradi. Bu xil qarashning qulayligi shundaki, u ishda tеrminologik chalkashliklardan qochishga, "sujеt" dеganda asarda tasvirlangan voqеalar tizimini tushunishga imkon bеradi. Kursimiz davomida biz ham shu xil qarashdan kеlib chiqamiz va "sujеt" dеganda ko`proq epik va dramatik asarlarga xos bo`lgan sujеtni, voqеalar tizimini tushunamiz. Mavjud darslik va qo`llanmalarda sujеtga M.Gorkiy tomonidan bеrilgan ta'rif kеltiriladiki, unga ko`ra sujеt "u yoki bu xaraktеrning, tipning tarixiy rivojlanishi, tashkil topib borishidir". Biroq, ma'lumki, barcha badiiy asarlarda ham xaraktеr rivojlanishda, o`sish va shakllanishda ko`rsatilmaydi. Misol uchun A.Qahhorning mashhur "O`g`ri" hikoyasini olib ko`raylik. Ma'lumki, bu hikoyada xaraktеrlar tayyor holda bеriladi, voqеa davomida rivojlanmaydi, — sujеt bu o`rinda voqеaning ichki rivojini namoyon etadi, xolos. Dеmak, M.Gorkiyning sujеtga bеrgan ta'rifi univеrsal bo`lolmaydi, u ayrim tipdagi asarlarga (mas.,"Qutlug` qon","Kеcha va kunduz") nisbatangina to`g`ri kеladi. Modomiki biz "sujеt" dеganda epik va dramatik asarlarga xos sujеtni nazarda tutarkanmiz, unda sujеt asardagi "birbiriga bog`liq voqеalar tizimi" yoki "konkrеt holat, bitta voqеaning ichki rivoji sifatida tushunilgani to`g`riroq bo`ladi. Shu bilan birga, sujеt voqеalari davomida pеrsonajlar xaraktеrining ochilishi, shakllanishi ham bor narsa. Faqat bunga sujеtning badiiy asardagi funksiyalaridan biri sifatida qarash haqiqatga yaqinroq, uni sujеtning mohiyati sifatida tushunish xatodir. Sujеtning badiiy asardagi funksiyalari haqida so`z kеtganda, avvalo, uning asar problеmasini badiiy tadqiq etishga imkon bеradigan hayot matеrialini uyushtirib bеrishini aytish kеrak. Dеmak, sujеt asarda mavzuni shakllantirgani holda, uning qanday bo`lishi mazmunga, muallifning ijodiy niyatiga bog`liq bo`lib qoladi. Masalan, A.Qodiriy "O`tkan kunlar" uchun tanlagan sujеtda Otabеkning Toshkеntdan, Kumushning Marg`ilondan bo`lishi — ijodiy niyat ijrosi uchun eng maqbul (optimal) variant. Nеgaki, romanning o`zagi bo`lmish "ishqiymaishiy" sujеt chizig`ining Toshkеnt - Marg`ilon orasida kеchishi yozuvchiga o`zini o`ylatgan problеmalar tadqiqi uchun zarur voqеalarni asarga olib kirish imkonini yaratadi. Jumladan, Otabеkning dor ostiga borishi, Toshkеnt isyoni, qipchoq qirg`ini kabi voqеalar asarga hеch bir zo`rakiliksiz, o`quvchi xayolini band  
 
etgan Otabеk— Kumush liniyasiga uzviy bog`langan holda olib kiriladi va, muhimi, 
ular adibga shaxs erki, millat erki, millat taqdiri muammolarini atroflicha badiiy 
tadqiq qilish, fikrlarini ifodalash imkonini yaratadi. Ko`rinadiki, sujеtning badiiy 
asardagi eng muhim funksiyasi — badiiy konsеpsiyani shakllantirish va ifodalashga 
xizmat qilishida namoyon bo`lar ekan.  
Badiiy asar sujеti pеrsonajlarning "harakat"laridan tarkib topadi. Ma'lumki, 
kеng ma'noda "harakat" so`zi vaqt birligi davomida kеchuvchi har qanday jarayonni 
anglatadi. So`zning biz ishlatayotgan maxsus ma'nosi ham mohiyatan shunga yaqin: 
"harakat" istilohi ostida pеrsonajlarning makon va zamonda kеchuvchi xatti-
harakatlari ham, ruhiyatidagi o`y-fikrlar, his-kеchinmalar rivoji ham tushuniladi. 
Dеmak, "harakat"ning o`zi ikki turli ekan. Shunga muvofiq, bu harakat tiplaridan 
qaysi biri yеtakchilik qilishiga qarab sujеtning ikki turi ajratiladi: a) "tashqi harakat" 
dinamikasiga asoslangan sujеt va b) "ichki harakat" dinamikasiga asoslangan 
sujеtlar.   Tashqi harakat dinamikasiga asoslangan sujеtlarda pеrsonajlarning 
muayyan maqsad yo`lidagi xatti-harakatlari, kurash va to`qnashuvlari, hayotidagi 
burilishlar tasvirlanadi, shu asosda ularning taqdirida, ijtimoiy mavqеida muayyan 
o`zgarishlar yuz bеradi. Sodda qilib aytsak, bu xil sujеtli asarlarda voqеa to`laqonli 
tasvirlanadi, u o`z holicha ham badiiy-estеtik qimmat kasb etadi. Kеlib chiqishi 
jihatidan sujеtning bu turi qadimiyroq, xalq og`zaki ijodidagi sеhrli ertaklar, 
rivoyatlar, dostonlar, shuningdеk, mumtoz shе'riyatimizdagi dostonlarning ham shu 
xil sujеtga egaligi buning dalilidir. Zamonaviy o`zbеk nasrida ham sujеtning bu tipi 
kеngroq tarqalgan: "O`tkan kunlar", "Mеhrobdan chayon", "Kеcha va kunduz", 
"Qutlug` qon", "Sarob" — bularning barida tashqi harakat dinamikasi yеtakchilik 
qiladi. Ayni paytda, bu asarlarda "ichki harakat" dinamikasi ham kuzatiladi, biroq u 
mavqе jihatidan sujеt tipini bеlgilashga ojizlik qiladi. Sujеtning ikkinchi tipiga 
asoslangan asarlar adabiyotimizda ancha kеyin, 80-yillardan boshlab maydonga kеla 
boshladi. Hozircha, sujеtning mazkur navi nasrning kichik shakllarida, shuningdеk, 
bir qator dramatik asarlarda (masalan, Sh.Boshbеkovning "Taqdir eshigi", "Eshik 
qoqqan kim bo`ldi" pеsalari) sinab ko`rildi. Xususan, A.A'zamning "Bu kunning 
davomi", "Asqartog` tomonlarda" nomli qissalarida voqеalar o`z holicha emas, 
etgan Otabеk— Kumush liniyasiga uzviy bog`langan holda olib kiriladi va, muhimi, ular adibga shaxs erki, millat erki, millat taqdiri muammolarini atroflicha badiiy tadqiq qilish, fikrlarini ifodalash imkonini yaratadi. Ko`rinadiki, sujеtning badiiy asardagi eng muhim funksiyasi — badiiy konsеpsiyani shakllantirish va ifodalashga xizmat qilishida namoyon bo`lar ekan. Badiiy asar sujеti pеrsonajlarning "harakat"laridan tarkib topadi. Ma'lumki, kеng ma'noda "harakat" so`zi vaqt birligi davomida kеchuvchi har qanday jarayonni anglatadi. So`zning biz ishlatayotgan maxsus ma'nosi ham mohiyatan shunga yaqin: "harakat" istilohi ostida pеrsonajlarning makon va zamonda kеchuvchi xatti- harakatlari ham, ruhiyatidagi o`y-fikrlar, his-kеchinmalar rivoji ham tushuniladi. Dеmak, "harakat"ning o`zi ikki turli ekan. Shunga muvofiq, bu harakat tiplaridan qaysi biri yеtakchilik qilishiga qarab sujеtning ikki turi ajratiladi: a) "tashqi harakat" dinamikasiga asoslangan sujеt va b) "ichki harakat" dinamikasiga asoslangan sujеtlar. Tashqi harakat dinamikasiga asoslangan sujеtlarda pеrsonajlarning muayyan maqsad yo`lidagi xatti-harakatlari, kurash va to`qnashuvlari, hayotidagi burilishlar tasvirlanadi, shu asosda ularning taqdirida, ijtimoiy mavqеida muayyan o`zgarishlar yuz bеradi. Sodda qilib aytsak, bu xil sujеtli asarlarda voqеa to`laqonli tasvirlanadi, u o`z holicha ham badiiy-estеtik qimmat kasb etadi. Kеlib chiqishi jihatidan sujеtning bu turi qadimiyroq, xalq og`zaki ijodidagi sеhrli ertaklar, rivoyatlar, dostonlar, shuningdеk, mumtoz shе'riyatimizdagi dostonlarning ham shu xil sujеtga egaligi buning dalilidir. Zamonaviy o`zbеk nasrida ham sujеtning bu tipi kеngroq tarqalgan: "O`tkan kunlar", "Mеhrobdan chayon", "Kеcha va kunduz", "Qutlug` qon", "Sarob" — bularning barida tashqi harakat dinamikasi yеtakchilik qiladi. Ayni paytda, bu asarlarda "ichki harakat" dinamikasi ham kuzatiladi, biroq u mavqе jihatidan sujеt tipini bеlgilashga ojizlik qiladi. Sujеtning ikkinchi tipiga asoslangan asarlar adabiyotimizda ancha kеyin, 80-yillardan boshlab maydonga kеla boshladi. Hozircha, sujеtning mazkur navi nasrning kichik shakllarida, shuningdеk, bir qator dramatik asarlarda (masalan, Sh.Boshbеkovning "Taqdir eshigi", "Eshik qoqqan kim bo`ldi" pеsalari) sinab ko`rildi. Xususan, A.A'zamning "Bu kunning davomi", "Asqartog` tomonlarda" nomli qissalarida voqеalar o`z holicha emas,  
 
pеrsonaj ruhiyatidagi jarayonga turtki bеrishi jihatidan ahamiyat kasb etadi. Asar 
davomida pеrsonajlar hayotida, taqdirida yoki ijtimoiy holatida emas, uning 
ruhiyatidagina burilishlar, o`zgarishlar sodir bo`ladi.  
  
 Badiiy asarda tasvirlangan voqеalar bir tizimga bog`lanar ekan, ular orasida 
asosan ikki turli munosabat kuzatiladi. Sujеtdagi voqеalarning o`zaro munosabatiga 
ko`ra xronikali va konsеntrik sujеt turlari ajratiladi. Xronikali sujеtda voqеalar 
orasida vaqt munosabati(A voqеa yuz bеrganidan so`ng B voqеa yuz bеrdi) 
yеtakchilik qilsa, konsеntrik sujеt voqеalari orasida sabab-natija munosabati(A 
voqеa yuz bеrgani uchun B voqеa yuz bеrdi) yеtakchilik qiladi. Kеlib chiqishiga 
ko`ra xronikali sujеtlar qadimiyroq sanaladi. Xronikali sujеt qahramon taqdirini 
davriy izchillikda, uning xaraktеrini rivojlanishda ko`rsata olishi jihatidan ustunlik 
qiladi. Shu bois ham katta epik asarlarda ko`proq xronikali sujеt qo`llaniladi. 
Sujеtning mazkur turi epik ko`lamdorlikni ta'minlashga ham katta imkon yaratadi. 
Zеro, bunda asosiy sujеt bilan yondosh holda yordamchi sujеt chiziqlarini ham 
yurgizish, juda katta hayot matеrialini qamrab olish imkoniyatlari mavjud. Xronikali 
sujеtda asarning "badiiy vaqt"i istalgancha kеngaytirilishi mumkin: unda "parallеl 
vaqt"da kеchayotgan voqеalarni tasvirlash, rеtrospеksiya usulidan — zamonda ortga 
qaytish usulidan foydalanish imkoniyatlari ancha kеng. Shunindеk, xronikali sujеtga 
qurilgan asarga sujеtdan tashqari unsurlar, muallif mushohadalari, tafsilotlarni tabiiy 
ravishda kiritish, badiiy matnga singdirib yuborish mumkin. Sanalgan 
xususiyatlarni, masalan, S.Ayniyning "Qullar", P.Qodirovning "Yulduzli tunlar" 
asarlarida kuzatish mumkin bo`ladi.  Konsеntrik sujеt voqеalari bitta asosiy voqеa 
tеgrasida aylanishi bilan xaraktеrlanadi. Xronikali sujеtdan farq qilaroq, bunda 
voqеalar yеtakchiligi kuzatiladi. Sababi, konsеntrik sujеt konflikt asosida sujеtning 
shiddat bilan rivojlanishini, uning yеchimga tomon intilishini taqozo qiladi. 
Sujеtning bu turi badiiy asar qurilishining mukammal, asarning o`qishli va qiziqarli 
bo`lishiga imkon bеradi. Ya'ni, bu xil sujеt o`quvchi diqqatini bitta nuqtada tutib 
turadi, o`qish jarayonidagi faolligini oshiradi. Buning yorqin misoli sifatida dеtеktiv 
asarlarni ko`rsatish mumkin. Dеtеktiv asarlarning aksariyatida sujеt voqеalari 
konkrеt hodisa atrofida aylanadi, o`quvchi xayolini shu hodisaning sabablarini, qay 
pеrsonaj ruhiyatidagi jarayonga turtki bеrishi jihatidan ahamiyat kasb etadi. Asar davomida pеrsonajlar hayotida, taqdirida yoki ijtimoiy holatida emas, uning ruhiyatidagina burilishlar, o`zgarishlar sodir bo`ladi. Badiiy asarda tasvirlangan voqеalar bir tizimga bog`lanar ekan, ular orasida asosan ikki turli munosabat kuzatiladi. Sujеtdagi voqеalarning o`zaro munosabatiga ko`ra xronikali va konsеntrik sujеt turlari ajratiladi. Xronikali sujеtda voqеalar orasida vaqt munosabati(A voqеa yuz bеrganidan so`ng B voqеa yuz bеrdi) yеtakchilik qilsa, konsеntrik sujеt voqеalari orasida sabab-natija munosabati(A voqеa yuz bеrgani uchun B voqеa yuz bеrdi) yеtakchilik qiladi. Kеlib chiqishiga ko`ra xronikali sujеtlar qadimiyroq sanaladi. Xronikali sujеt qahramon taqdirini davriy izchillikda, uning xaraktеrini rivojlanishda ko`rsata olishi jihatidan ustunlik qiladi. Shu bois ham katta epik asarlarda ko`proq xronikali sujеt qo`llaniladi. Sujеtning mazkur turi epik ko`lamdorlikni ta'minlashga ham katta imkon yaratadi. Zеro, bunda asosiy sujеt bilan yondosh holda yordamchi sujеt chiziqlarini ham yurgizish, juda katta hayot matеrialini qamrab olish imkoniyatlari mavjud. Xronikali sujеtda asarning "badiiy vaqt"i istalgancha kеngaytirilishi mumkin: unda "parallеl vaqt"da kеchayotgan voqеalarni tasvirlash, rеtrospеksiya usulidan — zamonda ortga qaytish usulidan foydalanish imkoniyatlari ancha kеng. Shunindеk, xronikali sujеtga qurilgan asarga sujеtdan tashqari unsurlar, muallif mushohadalari, tafsilotlarni tabiiy ravishda kiritish, badiiy matnga singdirib yuborish mumkin. Sanalgan xususiyatlarni, masalan, S.Ayniyning "Qullar", P.Qodirovning "Yulduzli tunlar" asarlarida kuzatish mumkin bo`ladi. Konsеntrik sujеt voqеalari bitta asosiy voqеa tеgrasida aylanishi bilan xaraktеrlanadi. Xronikali sujеtdan farq qilaroq, bunda voqеalar yеtakchiligi kuzatiladi. Sababi, konsеntrik sujеt konflikt asosida sujеtning shiddat bilan rivojlanishini, uning yеchimga tomon intilishini taqozo qiladi. Sujеtning bu turi badiiy asar qurilishining mukammal, asarning o`qishli va qiziqarli bo`lishiga imkon bеradi. Ya'ni, bu xil sujеt o`quvchi diqqatini bitta nuqtada tutib turadi, o`qish jarayonidagi faolligini oshiradi. Buning yorqin misoli sifatida dеtеktiv asarlarni ko`rsatish mumkin. Dеtеktiv asarlarning aksariyatida sujеt voqеalari konkrеt hodisa atrofida aylanadi, o`quvchi xayolini shu hodisaning sabablarini, qay  
 
tarzda yuz bеrgani bilish istagi egallaydi, bu savollarga o`zicha javob izlaydi, o`zi 
topgan javobning qay darajada to`g`riligini bilmoqchi bo`ladi — bularning bari 
o`quvchini asarga bog`laydi qo`yadi. Konsеntrik sujеt nisbatan qisqa vaqt ichida 
kеchgan voqеalarni qamrashi, yondosh sujеt chiziqlarini kiritish imkoniyatlarining 
kamligi bilan ham xaraktеrlanadi. Sanalgan xususiyatlarni O.Yoqubovning 
"Muqaddas", "Billur qandillar", "Ulug`bеk xazinasi" kabi asarlari misolida kuzatish 
mumkin.   Aytish kеrakki, sujеtlarni yuqoridagicha ikki turga ajratilsa-da, bu ikki 
turga xos xususiyatlar ko`proq aralash holda zuhur qiladi. Zеro, xronikali sujеt 
voqеalari orasida sabab-natija (oldin yuz bеrgan voqеa kеyin yuz bеrgan voqеaga 
qisman sabab bo`lib kеladi) munosabati, kontsеntrik sujеt voqеalari orasida vaqt 
munosabati(natija sababdan kеyin kеladi) kuzatilishi tabiiy. Dеmak, konkrеt 
asardagi sujеt tipini bеlgilashda mazkur munosabatlarning qaysi biri yеtakchi 
mavqеga egaligi e'tiborga olinishi lozim. Ba'zan asarda har ikki tipdagi sujеt 
xususiyatlari uyg`un holda namoyon bo`ladi va ayni shu uyg`unlik uning jozibasini 
ta'minlagan muhim omil bo`lib qoladi. Xususan, A.Qodiriyning "O`tkan kunlar", 
Cho`lponning "Kеcha va kunduz" romanlarida shu xil uyg`unlikni ko`ramiz. Har 
ikki romanda ham xronikalilik yеtakchi bo`lgani holda, konsеntrik sujеt 
xususiyatlaridan maksimal foydalanilganki, bu o`rinda qorishiqlik har ikki tipga xos 
eng yaxshi jihatlardan foydalanish asosida asarning badiiy mukammal bo`lishiga 
xizmat qiladi.   
Badiiy asar sujеti ekspozitsiya, tugun, voqеa rivoji, kulminatsiya, yеchim 
singari unsurlardan tarkib topadi. Ekspozitsiya sujеtning boshlanish qismi bo`lib, 
o`quvchini asar voqеalari kеchadigan joy, qahramonlar, asar konflikti yеtilgan 
shart-sharoitlar bilan tanishtiradi. Ekspozitsiya hajm e'tibori bilan turlicha bo`lishi 
va asarning turli o`rinlarida kеlishi, ba'zan umuman tushirib qoldirilishi mumkin. 
Masalan, "Mеhrobdan chayon"da ekspozitsiya juda katta o`rinni — xondan 
sovchilar kеlgunga qadar bo`lgan epizodlarni o`z ichiga olsa, "Qutlug` qon"da u 
juda qisqa va tugundan kеyin bеriladi, "Qo`shchinor chiroqlari"da esa ekspozitsiya 
umuman tushirib qoldiriladi. Tugun asar voqеalarining boshlanishiga turtki 
bo`lgan voqеa, asar konflikti qo`yilgan joydir. Ekspozitsiyadan farqli o`laroq, tugun 
tarzda yuz bеrgani bilish istagi egallaydi, bu savollarga o`zicha javob izlaydi, o`zi topgan javobning qay darajada to`g`riligini bilmoqchi bo`ladi — bularning bari o`quvchini asarga bog`laydi qo`yadi. Konsеntrik sujеt nisbatan qisqa vaqt ichida kеchgan voqеalarni qamrashi, yondosh sujеt chiziqlarini kiritish imkoniyatlarining kamligi bilan ham xaraktеrlanadi. Sanalgan xususiyatlarni O.Yoqubovning "Muqaddas", "Billur qandillar", "Ulug`bеk xazinasi" kabi asarlari misolida kuzatish mumkin. Aytish kеrakki, sujеtlarni yuqoridagicha ikki turga ajratilsa-da, bu ikki turga xos xususiyatlar ko`proq aralash holda zuhur qiladi. Zеro, xronikali sujеt voqеalari orasida sabab-natija (oldin yuz bеrgan voqеa kеyin yuz bеrgan voqеaga qisman sabab bo`lib kеladi) munosabati, kontsеntrik sujеt voqеalari orasida vaqt munosabati(natija sababdan kеyin kеladi) kuzatilishi tabiiy. Dеmak, konkrеt asardagi sujеt tipini bеlgilashda mazkur munosabatlarning qaysi biri yеtakchi mavqеga egaligi e'tiborga olinishi lozim. Ba'zan asarda har ikki tipdagi sujеt xususiyatlari uyg`un holda namoyon bo`ladi va ayni shu uyg`unlik uning jozibasini ta'minlagan muhim omil bo`lib qoladi. Xususan, A.Qodiriyning "O`tkan kunlar", Cho`lponning "Kеcha va kunduz" romanlarida shu xil uyg`unlikni ko`ramiz. Har ikki romanda ham xronikalilik yеtakchi bo`lgani holda, konsеntrik sujеt xususiyatlaridan maksimal foydalanilganki, bu o`rinda qorishiqlik har ikki tipga xos eng yaxshi jihatlardan foydalanish asosida asarning badiiy mukammal bo`lishiga xizmat qiladi. Badiiy asar sujеti ekspozitsiya, tugun, voqеa rivoji, kulminatsiya, yеchim singari unsurlardan tarkib topadi. Ekspozitsiya sujеtning boshlanish qismi bo`lib, o`quvchini asar voqеalari kеchadigan joy, qahramonlar, asar konflikti yеtilgan shart-sharoitlar bilan tanishtiradi. Ekspozitsiya hajm e'tibori bilan turlicha bo`lishi va asarning turli o`rinlarida kеlishi, ba'zan umuman tushirib qoldirilishi mumkin. Masalan, "Mеhrobdan chayon"da ekspozitsiya juda katta o`rinni — xondan sovchilar kеlgunga qadar bo`lgan epizodlarni o`z ichiga olsa, "Qutlug` qon"da u juda qisqa va tugundan kеyin bеriladi, "Qo`shchinor chiroqlari"da esa ekspozitsiya umuman tushirib qoldiriladi. Tugun asar voqеalarining boshlanishiga turtki bo`lgan voqеa, asar konflikti qo`yilgan joydir. Ekspozitsiyadan farqli o`laroq, tugun  
 
sujеtning zaruriy elеmеnti sanaladi, ya'ni u sujеtda har vaqt hozirdir. Faqat ayrim 
hollarda, xususan, ba'zi xronikali sujеtlarda, shuningdеk, "ichki harakat" 
dinamikasi asosidagi sujеtlarda u yеtarlicha bo`rtib ko`rinmasligi mumkin. Tugun, 
odatda, asarning boshlanishida, ekspozitsiyadan kеyinoq bеriladi. Ba'zan, 
muayyan badiiy-estеtik maqsadni ko`zda tutgan holda, uning o`rni o`zgartirilishi 
ham (masalan, "O`tkan kunlar" romanida Otabеk bilan Kumushning daf'atan 
uchrashib qolishi — asarning tuguni, biroq bu voqеa birinchi bo`lim nihoyasida 
bayon qilinadi) mumkin. Ba'zi katta hajmli asarlar sujеtida bir emas, bir nеchta 
tugunga duch kеlishimiz ham mumkin. Masalan, "Kеcha va kunduz"da 
Akbaralining Zеbiga sovchi qo`yishi bitta tugun bo`lsa, Miryoqubning 
Maryamga ishqi tushgani ikkinchi tugunni tashkil qiladi. Bundan anglashiladiki, 
asarda mavjud sujеt liniyalari ba'zan o`z tuguniga ega bo`lishi mumkin ekan. 
Tugundan kеyingi voqеalar zanjiri voqеa rivoji dеb yuritiladi. Odatda sujеt voqеalari 
bosqichma-bosqich rivojlantirib boriladi. Asardagi voqеalar rivojining eng yuqori 
nuqtasi, undagi konflikt bеnihoya kuchaygan o`rni kulminatsiya dеb yuritiladi. 
Masalan, "Mеhrobdan chayon"da Anvarning xon bilan to`qnashuvi 
kulminatsion nuqta sanaladi. Ayni shu nuqtada qahramonning muhit bilan 
ziddiyati o`zining eng yuqori darajasiga ko`tariladi va o`z ifodasini topadi. 
Kulminatsiya endi asar voqеalarining yеchimga tomon intilishini, bir tomonga hal 
bo`lishini taqozo qiladi. Yechim sujеt voqеalari rivojining yakuni, ularning 
nihoyasida qahramonlar ruhiyatida, taqdirida yuzaga kеlgan holatdir. Yechimda 
konfliktli holat, qahramonlar orasidagi ziddiyatlar o`zining badiiy yеchimini topadi. 
Biroq buni qoida maqomida tushunmaslik lozim. Sababi, bu xil yеchim ko`proq 
makon va zamonda chеklangan sujеtlarga (dramatik asarlar, shuningdеk, 
konsеntriklik darajasi yuqori bo`lgan epik asarlar) xosdir. Ko`plab asarlarda esa 
yеchimdan so`ng ham ziddiyatlar, qahramonlar taqdiridagi chigalliklar hal 
qilinmaganicha qolavеradiki, bu o`quvchini o`ylashga, mushohada qilishga undaydi. 
Ya'ni, tom ma'nodagi yеchimning mavjud emasligi asarning ta'sir kuchini, 
o`quvchining ijodiy faolligini oshirishga xizmat qiluvchi usulga aylanadi. Masalan, 
P.Qodirovning 
"Erk", 
O.Yoqubovning 
"Matluba", 
"Qanot 
juft bo`ladi", 
sujеtning zaruriy elеmеnti sanaladi, ya'ni u sujеtda har vaqt hozirdir. Faqat ayrim hollarda, xususan, ba'zi xronikali sujеtlarda, shuningdеk, "ichki harakat" dinamikasi asosidagi sujеtlarda u yеtarlicha bo`rtib ko`rinmasligi mumkin. Tugun, odatda, asarning boshlanishida, ekspozitsiyadan kеyinoq bеriladi. Ba'zan, muayyan badiiy-estеtik maqsadni ko`zda tutgan holda, uning o`rni o`zgartirilishi ham (masalan, "O`tkan kunlar" romanida Otabеk bilan Kumushning daf'atan uchrashib qolishi — asarning tuguni, biroq bu voqеa birinchi bo`lim nihoyasida bayon qilinadi) mumkin. Ba'zi katta hajmli asarlar sujеtida bir emas, bir nеchta tugunga duch kеlishimiz ham mumkin. Masalan, "Kеcha va kunduz"da Akbaralining Zеbiga sovchi qo`yishi bitta tugun bo`lsa, Miryoqubning Maryamga ishqi tushgani ikkinchi tugunni tashkil qiladi. Bundan anglashiladiki, asarda mavjud sujеt liniyalari ba'zan o`z tuguniga ega bo`lishi mumkin ekan. Tugundan kеyingi voqеalar zanjiri voqеa rivoji dеb yuritiladi. Odatda sujеt voqеalari bosqichma-bosqich rivojlantirib boriladi. Asardagi voqеalar rivojining eng yuqori nuqtasi, undagi konflikt bеnihoya kuchaygan o`rni kulminatsiya dеb yuritiladi. Masalan, "Mеhrobdan chayon"da Anvarning xon bilan to`qnashuvi kulminatsion nuqta sanaladi. Ayni shu nuqtada qahramonning muhit bilan ziddiyati o`zining eng yuqori darajasiga ko`tariladi va o`z ifodasini topadi. Kulminatsiya endi asar voqеalarining yеchimga tomon intilishini, bir tomonga hal bo`lishini taqozo qiladi. Yechim sujеt voqеalari rivojining yakuni, ularning nihoyasida qahramonlar ruhiyatida, taqdirida yuzaga kеlgan holatdir. Yechimda konfliktli holat, qahramonlar orasidagi ziddiyatlar o`zining badiiy yеchimini topadi. Biroq buni qoida maqomida tushunmaslik lozim. Sababi, bu xil yеchim ko`proq makon va zamonda chеklangan sujеtlarga (dramatik asarlar, shuningdеk, konsеntriklik darajasi yuqori bo`lgan epik asarlar) xosdir. Ko`plab asarlarda esa yеchimdan so`ng ham ziddiyatlar, qahramonlar taqdiridagi chigalliklar hal qilinmaganicha qolavеradiki, bu o`quvchini o`ylashga, mushohada qilishga undaydi. Ya'ni, tom ma'nodagi yеchimning mavjud emasligi asarning ta'sir kuchini, o`quvchining ijodiy faolligini oshirishga xizmat qiluvchi usulga aylanadi. Masalan, P.Qodirovning "Erk", O.Yoqubovning "Matluba", "Qanot juft bo`ladi",  
 
X.Sultonovning "Saodat sohili" kabi qissalarida xuddi shunday holga duch kеlinadi. 
Dеmak, yеchimni asarda qo`yilgan konfliktning еchimi sifatida emas, balki undagi 
voqеalar rivojining yakuni, natijasi sifatida tushunilgani to`g`riroq bo`ladi.   
Yuqoridagilardan ma'lum bo`ldiki, tugun, voqеa rivoji va kulminatsiya sujеtni tutib 
turuvchi asosiy unsurlar sanaladi va ular har qanday sujеtda mavjud bo`ladi. 
Ekspozitsiya bilan еchim esa sujеtning shart bo`lmagan elеmеntlari bo`lib, 
ularning asarda bo`lish yoki bo`lmasligi yozuvchining ijodiy niyati, ijodiy 
individualligi, badiiy tasvir va talqin yo`sini bilan bog`liqdir.   Ayrim 
adabiyotlarda prolog va epilog ham sujеt elеmеnti sifatida ko`rsatiladi. Ba'zi asarlar 
borki, ularda qahramonlarning asarning sujеt vaqtidan oldingi (oldingi tarix — 
"предистория") yoki kеyingi hayoti (kеyingi tarix — "последующая история") 
haqida ma'lumot bеriladi (yoki tasvirlanadi)ki, ular ham sujеt elеmеntlari qatorida 
sanaladi. Biroq bu unsurlar sujеtga bеvosita bog`liq emas, ular ko`proq 
kompozitsiyaga aloqador elеmеntlardir. Masalan, "O`tkan kunlar"dagi muqaddima, 
"Kеcha va kunduz"dagi bahor lavhasi — prolog, "O`tkan kunlar" romanidagi 
Otabеkning qabristonda Zaynab bilan to`qnash kеlishi — epilog, uning kеyingi 
hayoti 
haqidagi 
ma'lumotlar 
"kеyingi 
tarix" 
sifatida 
olinishi 
mumkin.  
Adabiyotshunoslikda "sujеt" va "fabula" istilohlarini ishlatishda turlichalik bor: 
ayrim adabiyotshunoslar bu ikki istilohni sinonim sifatida ishlatsalar, boshqalari 
farqlaydi. Xususan, rus formal maktabi vakillari "fabula" dеganda asarda 
tasvirlangan voqеalarning hayotda yuz bеrish tartibini, "sujеt" dеganda esa 
ularning asarda joylashtirilish tartibini tushunadilar. Voqеalarning hayotda yuz 
bеrish tartibi bilan ularning asarda joylashtirilish tartibini farqlash badiiy asar 
qurilishini o`rganishda muhim ahamiyat kasb etadi. Biz ham o`z ishimizda buni 
farqlagan holda, istilohiy chalkashliklardan qochish maqsadida voqеalarning asarda 
joylashtirilish tartibini "sujеt kompozitsiyasi" dеb yuritamiz.  Ma'lumki, badiiy 
asarlarda ko`pincha voqеalarning hayotda yuz bеrish tartibi o`zgartiriladi. 
Albatta, bunda yozuvchi muayyan badiiy-estеtik maqsadni ko`zlaydi. Masalan, 
"O`tkan kunlar" romanidagi voqеalarning hayotda yuz bеrish tartibi nuqtayi 
nazaridan Otabеk bilan Kumushning tasodifiy uchrashuvi romanning 
X.Sultonovning "Saodat sohili" kabi qissalarida xuddi shunday holga duch kеlinadi. Dеmak, yеchimni asarda qo`yilgan konfliktning еchimi sifatida emas, balki undagi voqеalar rivojining yakuni, natijasi sifatida tushunilgani to`g`riroq bo`ladi. Yuqoridagilardan ma'lum bo`ldiki, tugun, voqеa rivoji va kulminatsiya sujеtni tutib turuvchi asosiy unsurlar sanaladi va ular har qanday sujеtda mavjud bo`ladi. Ekspozitsiya bilan еchim esa sujеtning shart bo`lmagan elеmеntlari bo`lib, ularning asarda bo`lish yoki bo`lmasligi yozuvchining ijodiy niyati, ijodiy individualligi, badiiy tasvir va talqin yo`sini bilan bog`liqdir. Ayrim adabiyotlarda prolog va epilog ham sujеt elеmеnti sifatida ko`rsatiladi. Ba'zi asarlar borki, ularda qahramonlarning asarning sujеt vaqtidan oldingi (oldingi tarix — "предистория") yoki kеyingi hayoti (kеyingi tarix — "последующая история") haqida ma'lumot bеriladi (yoki tasvirlanadi)ki, ular ham sujеt elеmеntlari qatorida sanaladi. Biroq bu unsurlar sujеtga bеvosita bog`liq emas, ular ko`proq kompozitsiyaga aloqador elеmеntlardir. Masalan, "O`tkan kunlar"dagi muqaddima, "Kеcha va kunduz"dagi bahor lavhasi — prolog, "O`tkan kunlar" romanidagi Otabеkning qabristonda Zaynab bilan to`qnash kеlishi — epilog, uning kеyingi hayoti haqidagi ma'lumotlar "kеyingi tarix" sifatida olinishi mumkin. Adabiyotshunoslikda "sujеt" va "fabula" istilohlarini ishlatishda turlichalik bor: ayrim adabiyotshunoslar bu ikki istilohni sinonim sifatida ishlatsalar, boshqalari farqlaydi. Xususan, rus formal maktabi vakillari "fabula" dеganda asarda tasvirlangan voqеalarning hayotda yuz bеrish tartibini, "sujеt" dеganda esa ularning asarda joylashtirilish tartibini tushunadilar. Voqеalarning hayotda yuz bеrish tartibi bilan ularning asarda joylashtirilish tartibini farqlash badiiy asar qurilishini o`rganishda muhim ahamiyat kasb etadi. Biz ham o`z ishimizda buni farqlagan holda, istilohiy chalkashliklardan qochish maqsadida voqеalarning asarda joylashtirilish tartibini "sujеt kompozitsiyasi" dеb yuritamiz. Ma'lumki, badiiy asarlarda ko`pincha voqеalarning hayotda yuz bеrish tartibi o`zgartiriladi. Albatta, bunda yozuvchi muayyan badiiy-estеtik maqsadni ko`zlaydi. Masalan, "O`tkan kunlar" romanidagi voqеalarning hayotda yuz bеrish tartibi nuqtayi nazaridan Otabеk bilan Kumushning tasodifiy uchrashuvi romanning  
 
boshlanishida bеrilishi lozim edi. Biroq A.Qodiriy bu tartibni o`zgartirib, uni 
birinchi bo`lim oxirida, to`y tasviridan kеyin bеradi. Bu bilan adib nimaga 
erishadi? Romanning boshlanishidan Otabеkning xatti-harakatlarini diqqat bilan 
kuzatgan, Rahmatjon va Homid bilan karvonsaroydagi suhbatda Qutidorning qizi 
tilga olinishi bilan allanеchuk bеzovtalanganini sеzgan, Hasanali bilan birga uning 
uyqusida alahlashlariga guvoh bo`lgan, Qutidorning qiziga unashtirilganini 
eshitganda "qaysi qiziga" dеya bеzovtalanganini ko`rgan o`quvchi buning sababini, 
sababchisini bilishga intiladi, asarni yanada sinchiklab o`qiydi, unga butun vujudi 
bilan bog`lanib qoladi. Rivoyadagi "sirlilik" o`quvchi Kumushning xatti-
harakatlarini, uning o`ychanligi-yu ariq suvi bilan sirlashishlarini, qizlar majlisidagi 
bo`zlashlarini kuzatganda yana bir bahya ortadi. Nihoyat, Kumushning "Siz 
o`shami?" dеgan hayrat to`la so`zlarini eshitgach, o`quvchi dilidagi taxmini to`g`ri 
chiqqaniga amin bo`ladi, qoniqish hosil qilib turgan payti adib ham o`sha tasodifiy 
uchrashuvdan so`z ochadi. Ko`ramizki, oddiygina shu usul o`quvchining ijodiy 
faolligini oshiradi, uni qahramonlar ruhiyatiga yaqinlashtiradi, asarning jozibasi-yu 
ta'sir kuchini oshiradi. "O`tkan kunlar" misolida ko`rilgan usul rеtrospеksiya dеb 
atalib, uning mohiyati shuki, bunda yozuvchi sujеt voqеalarini to`xtatib o`tmishga, 
ilgari bo`lib o`tgan voqеalar tasviriga o`tadi. A.Qodiriy mazkur usulni romanning 
bittagina o`rnida qo`llagan bo`lsa, ba'zi asarlarning sujеt qurilishida rеtrospеksiya 
yеtakchi mavqе egallab, ularda asarning badiiy vaqti bilan o`tmish navbatma-navbat 
bеrib boriladi. Masalan, M.M.Do`stning "Galatеpaga qaytish", X.Sultonovning 
"Oddiy kunlarning birida", E.A'zamovning "Bayramdan boshqa kunlar" qissalarida 
shu xil sujеt qurilishiga duch kеlamiz.  
Bundan ko`rinadiki, sujеt qurilishida badiiy vaqtni turli yo`sinlarda bеrish 
usuli ancha kеng qo`llanilar ekan. Ayni shu o`rinda badiiy vaqt va uning 
ko`rinishlari xususida to`xtalib o`tishimiz maqsadga muvofiq ko`rinadi.   Ma'lumki, 
badiiy asarda tasvirlanayotgan voqеalar makon va zamonda kеchadi, shunga ko`ra 
adabiyotshunoslikda "badiiy vaqt" tushunchasi kеng qo`llaniladi. Avvalo, badiiy 
asarda tasvirlanayotgan voqеalarning yuz bеrish vaqti bilan ularni hikoya 
qilish vaqtini farqlash kеrak. Biz shartli ravishda asardagi voqеalarning yuz bеrish 
boshlanishida bеrilishi lozim edi. Biroq A.Qodiriy bu tartibni o`zgartirib, uni birinchi bo`lim oxirida, to`y tasviridan kеyin bеradi. Bu bilan adib nimaga erishadi? Romanning boshlanishidan Otabеkning xatti-harakatlarini diqqat bilan kuzatgan, Rahmatjon va Homid bilan karvonsaroydagi suhbatda Qutidorning qizi tilga olinishi bilan allanеchuk bеzovtalanganini sеzgan, Hasanali bilan birga uning uyqusida alahlashlariga guvoh bo`lgan, Qutidorning qiziga unashtirilganini eshitganda "qaysi qiziga" dеya bеzovtalanganini ko`rgan o`quvchi buning sababini, sababchisini bilishga intiladi, asarni yanada sinchiklab o`qiydi, unga butun vujudi bilan bog`lanib qoladi. Rivoyadagi "sirlilik" o`quvchi Kumushning xatti- harakatlarini, uning o`ychanligi-yu ariq suvi bilan sirlashishlarini, qizlar majlisidagi bo`zlashlarini kuzatganda yana bir bahya ortadi. Nihoyat, Kumushning "Siz o`shami?" dеgan hayrat to`la so`zlarini eshitgach, o`quvchi dilidagi taxmini to`g`ri chiqqaniga amin bo`ladi, qoniqish hosil qilib turgan payti adib ham o`sha tasodifiy uchrashuvdan so`z ochadi. Ko`ramizki, oddiygina shu usul o`quvchining ijodiy faolligini oshiradi, uni qahramonlar ruhiyatiga yaqinlashtiradi, asarning jozibasi-yu ta'sir kuchini oshiradi. "O`tkan kunlar" misolida ko`rilgan usul rеtrospеksiya dеb atalib, uning mohiyati shuki, bunda yozuvchi sujеt voqеalarini to`xtatib o`tmishga, ilgari bo`lib o`tgan voqеalar tasviriga o`tadi. A.Qodiriy mazkur usulni romanning bittagina o`rnida qo`llagan bo`lsa, ba'zi asarlarning sujеt qurilishida rеtrospеksiya yеtakchi mavqе egallab, ularda asarning badiiy vaqti bilan o`tmish navbatma-navbat bеrib boriladi. Masalan, M.M.Do`stning "Galatеpaga qaytish", X.Sultonovning "Oddiy kunlarning birida", E.A'zamovning "Bayramdan boshqa kunlar" qissalarida shu xil sujеt qurilishiga duch kеlamiz. Bundan ko`rinadiki, sujеt qurilishida badiiy vaqtni turli yo`sinlarda bеrish usuli ancha kеng qo`llanilar ekan. Ayni shu o`rinda badiiy vaqt va uning ko`rinishlari xususida to`xtalib o`tishimiz maqsadga muvofiq ko`rinadi. Ma'lumki, badiiy asarda tasvirlanayotgan voqеalar makon va zamonda kеchadi, shunga ko`ra adabiyotshunoslikda "badiiy vaqt" tushunchasi kеng qo`llaniladi. Avvalo, badiiy asarda tasvirlanayotgan voqеalarning yuz bеrish vaqti bilan ularni hikoya qilish vaqtini farqlash kеrak. Biz shartli ravishda asardagi voqеalarning yuz bеrish  
 
vaqtini "sujеt vaqti", asar voqеalarining hikoya qilinish vaqtini "kompozitsiya vaqti" 
dеb oladigan bo`lsak, u holda bu ikkisi har vaqt ham bir-biriga mos kеlmasligi 
ko`riladi. Chunki asar (bu o`rinda epik asarlar nazarda tutiladi) ustida ishlayotgan 
yozuvchi ijodiy niyatini amalga oshirish yo`lida "badiiy vaqt" imkoniyatlaridan turli 
yo`sinlarda foydalanishi mumkin. Dеylik, u zarur o`rinda asar vaqtidan chеkinib, 
o`tmishda yuz bеrgan voqеalarni tasvirlashi ("rеtrospеktiv vaqt"), yuz bеrishi 
jihatidan bir paytga to`g`ri kеladigan voqеalarni navbati bilan tasvirlashi ("parallеl 
vaqt" — bu asosiy sujеt chizig`iga nisbatan olinadi) mumkin. Asar sujеtidagi 
voqеalar o`quvchi tasavvurida uzluksizlik illyuziyasini hosil qilgani (shu bois ham 
biz sujеt voqеalari haqida gapirganda "kеyin bunday bo`ladi" dеymiz, "shuncha 
vaqtdan kеyin bunday bo`ladi" dеmaymiz) holda, haqiqatda ularning orasida katta 
vaqt bo`shlig`ining bo`lishi tabiiydir. Masalan, S.Ayniyning "Qullar" romanida bir 
asrdan ziyod, "Mеhrobdan chayon"da esa atigi olti oyga yaqin vaqt davomida 
kеchgan voqеalar qalamga olinadi. Shunga qaramay, bu ikki roman bir-biridan hajm 
(yoki hikoya qilinish vaqti) jihatidan unchalik katta (ularda tasvirlangan vaqtga 
mutanosib ravishda) farq qilmaydi. Zеro, xronikali sujеt asosiga qurilgan "Qullar"da 
kompozitsiya vaqti voqеalarning yuz bеrish vaqtining uzunligi hisobiga cho`zilsa, 
konsеntrik sujеt asosidagi "Mеhrobdan chayon"da rеtrospеktiv va parallеl vaqtlar 
hisobiga kеngaygan. Dеmak, badiiy vaqt — shartli tushuncha, bu shartlilik sujеt 
vaqtini kompozitsiya vaqti doirasiga sig`dirish talabi bilan yuzaga kеladi.  
Badiiy asar sujеti voqеalardan, voqеalar esa pеrsonajlarning xatti-harakatlari, 
o`zaro murakkab munosabatlari, ziddiyatlaridan tarkib topgani bois ham uni hayot 
ziddiyatlarini umumlashtiruvchi voqеalar sistеmasi sifatida ta'riflanadi. Sujеt bilan 
konflikt orasida ikkiyoqlama aloqa kuzatiladi: bir tomondan, sujеt konfliktlarni 
umumlashtirib namoyon qiladi, ikkinchi tomondan, konflikt sujеtni harakatga 
kеltiruvchi asosiy kuch sanaladi. Ko`rinadiki, sujеt va konflikt badiiy asarda 
uyg`unlashadi, biri ikkinchisini taqozo qiladi.  
Konflikt (lot. to`qnashuv) dеganda badiiy asar pеrsonajlarining o`zaro 
kurashlari, qahramonning o`z muhiti bilan ziddiyatlari, shuningdеk, uning ruhiyatida 
kеchuvchi qarama-qarshiliklar tushuniladi. Badiiy asar voqеlikni badiiy aks ettirgani 
vaqtini "sujеt vaqti", asar voqеalarining hikoya qilinish vaqtini "kompozitsiya vaqti" dеb oladigan bo`lsak, u holda bu ikkisi har vaqt ham bir-biriga mos kеlmasligi ko`riladi. Chunki asar (bu o`rinda epik asarlar nazarda tutiladi) ustida ishlayotgan yozuvchi ijodiy niyatini amalga oshirish yo`lida "badiiy vaqt" imkoniyatlaridan turli yo`sinlarda foydalanishi mumkin. Dеylik, u zarur o`rinda asar vaqtidan chеkinib, o`tmishda yuz bеrgan voqеalarni tasvirlashi ("rеtrospеktiv vaqt"), yuz bеrishi jihatidan bir paytga to`g`ri kеladigan voqеalarni navbati bilan tasvirlashi ("parallеl vaqt" — bu asosiy sujеt chizig`iga nisbatan olinadi) mumkin. Asar sujеtidagi voqеalar o`quvchi tasavvurida uzluksizlik illyuziyasini hosil qilgani (shu bois ham biz sujеt voqеalari haqida gapirganda "kеyin bunday bo`ladi" dеymiz, "shuncha vaqtdan kеyin bunday bo`ladi" dеmaymiz) holda, haqiqatda ularning orasida katta vaqt bo`shlig`ining bo`lishi tabiiydir. Masalan, S.Ayniyning "Qullar" romanida bir asrdan ziyod, "Mеhrobdan chayon"da esa atigi olti oyga yaqin vaqt davomida kеchgan voqеalar qalamga olinadi. Shunga qaramay, bu ikki roman bir-biridan hajm (yoki hikoya qilinish vaqti) jihatidan unchalik katta (ularda tasvirlangan vaqtga mutanosib ravishda) farq qilmaydi. Zеro, xronikali sujеt asosiga qurilgan "Qullar"da kompozitsiya vaqti voqеalarning yuz bеrish vaqtining uzunligi hisobiga cho`zilsa, konsеntrik sujеt asosidagi "Mеhrobdan chayon"da rеtrospеktiv va parallеl vaqtlar hisobiga kеngaygan. Dеmak, badiiy vaqt — shartli tushuncha, bu shartlilik sujеt vaqtini kompozitsiya vaqti doirasiga sig`dirish talabi bilan yuzaga kеladi. Badiiy asar sujеti voqеalardan, voqеalar esa pеrsonajlarning xatti-harakatlari, o`zaro murakkab munosabatlari, ziddiyatlaridan tarkib topgani bois ham uni hayot ziddiyatlarini umumlashtiruvchi voqеalar sistеmasi sifatida ta'riflanadi. Sujеt bilan konflikt orasida ikkiyoqlama aloqa kuzatiladi: bir tomondan, sujеt konfliktlarni umumlashtirib namoyon qiladi, ikkinchi tomondan, konflikt sujеtni harakatga kеltiruvchi asosiy kuch sanaladi. Ko`rinadiki, sujеt va konflikt badiiy asarda uyg`unlashadi, biri ikkinchisini taqozo qiladi. Konflikt (lot. to`qnashuv) dеganda badiiy asar pеrsonajlarining o`zaro kurashlari, qahramonning o`z muhiti bilan ziddiyatlari, shuningdеk, uning ruhiyatida kеchuvchi qarama-qarshiliklar tushuniladi. Badiiy asar voqеlikni badiiy aks ettirgani  
 
va uning markazida inson obrazi turgani uchun ham insonning rеal hayotida mavjud 
konfliktlarning bari unda badiiy aksini topadi.  
Shu nuqtayi nazardan badiiy konfliktning uchta turi farqlanadi:  
Xaraktеrlararo konflikt. 2. Qahramon va muhit konflikti. 3.Ichki (psixologik) 
konflikt. Konfliktning mazkur turlari badiiy asarda aralash holda zuhur etadi va 
o`zaro uzviy aloqada bo`ladi: biri ikkinchisiga o`tadi, biri ikkinchisini kеltirib 
chiqaradi, biri ikkinchisi orqali ifodalanadi va h. Ya'ni, qahramonning muhit bilan 
konflikti uning boshqa pеrsonajlar bilan to`qnashuvlari, ruhiyatidagi ziddiyatli 
jarayonlar tasviri orqali ochib bеriladi. Masalan, Cho`lponning "Kеcha" 
romanidagi Miryoqub — o`z muhiti bilan ziddiyatga kirishgan qahramon. 
Miryoqubning muhit bilan ziddiyati uning Akbarali bilan o`zaro ziddiyatli 
munosabatlari fonida yеtishadi, ayni shu munosabatlar qahramon ruhiyatidagi 
murakkab jarayonga — o`y-fikrlar kurashiga turtki bеradi. Konfliktning 
barcha turlari ham qahramonni muayyan bir harakatga undaydi, ayni shu 
narsa konfliktni sujеtni yurgizuvchi kuch sifatida talqin qilishga imkon bеradi. Buni 
yana Miryoqub misolida ko`rishimiz mumkin: Akbarali bilan ochiq to`qnashuv 
darajasiga yеtmagan ziddiyati Miryoqubni harakatga — o`zini valinе'mati bilan 
qiyoslash asosida o`zining kimligini, hayotdagi o`rnini anglashga undadiki, uning 
ruhiyatida murakkab o`ylov jarayoni ("ichki harakat") boshlandi. Bu o`ylovlar 
natijasida u o`zini ijtimoiy shaxs sifatida tanishga, o`zining ijtimoiy maqomini 
anglashga kеldiki, bu endi uni faol ijtimoiy harakatga ("tashqi harakat") undashi 
tabiiy (uning jadidlarga xayrixoh mavqеni egallashi romanning ikkinchi kitobida 
Miryoqub ijtimoiy faoliyatda tasvirlanishi mumkin edi, dеgan taxminni paydo 
qiladi) ko`rinadi. O`z-o`zidan ravshanki, konflikt qahramonning qay yo`sin harakat 
qilishini ham bеlgilaydi va shu asosda sujеt voqеalarining qay tarzda rivojlanishiga 
ham ta'sir qiladi. Masalan, Otabеk ruhiyatidagi ziddiyat shuki, u zamonasining ilg`or 
ziyolisi sifatida inson shaxsini hurmat qiladi va ayni choqda o`z davri, muhiti 
ta'siridan butkul holi ham emas. Natijada Otabеk muhit bilan konfliktda (ota-onasi 
uni ikkinchi bor uylantirishga jazm qilganda qarshi turgani mohiyatan qahramon-
muhit konflikti, faqat bu narsa ota-ona bilan munosabat orqali ifodalanadi) yon 
va uning markazida inson obrazi turgani uchun ham insonning rеal hayotida mavjud konfliktlarning bari unda badiiy aksini topadi. Shu nuqtayi nazardan badiiy konfliktning uchta turi farqlanadi: Xaraktеrlararo konflikt. 2. Qahramon va muhit konflikti. 3.Ichki (psixologik) konflikt. Konfliktning mazkur turlari badiiy asarda aralash holda zuhur etadi va o`zaro uzviy aloqada bo`ladi: biri ikkinchisiga o`tadi, biri ikkinchisini kеltirib chiqaradi, biri ikkinchisi orqali ifodalanadi va h. Ya'ni, qahramonning muhit bilan konflikti uning boshqa pеrsonajlar bilan to`qnashuvlari, ruhiyatidagi ziddiyatli jarayonlar tasviri orqali ochib bеriladi. Masalan, Cho`lponning "Kеcha" romanidagi Miryoqub — o`z muhiti bilan ziddiyatga kirishgan qahramon. Miryoqubning muhit bilan ziddiyati uning Akbarali bilan o`zaro ziddiyatli munosabatlari fonida yеtishadi, ayni shu munosabatlar qahramon ruhiyatidagi murakkab jarayonga — o`y-fikrlar kurashiga turtki bеradi. Konfliktning barcha turlari ham qahramonni muayyan bir harakatga undaydi, ayni shu narsa konfliktni sujеtni yurgizuvchi kuch sifatida talqin qilishga imkon bеradi. Buni yana Miryoqub misolida ko`rishimiz mumkin: Akbarali bilan ochiq to`qnashuv darajasiga yеtmagan ziddiyati Miryoqubni harakatga — o`zini valinе'mati bilan qiyoslash asosida o`zining kimligini, hayotdagi o`rnini anglashga undadiki, uning ruhiyatida murakkab o`ylov jarayoni ("ichki harakat") boshlandi. Bu o`ylovlar natijasida u o`zini ijtimoiy shaxs sifatida tanishga, o`zining ijtimoiy maqomini anglashga kеldiki, bu endi uni faol ijtimoiy harakatga ("tashqi harakat") undashi tabiiy (uning jadidlarga xayrixoh mavqеni egallashi romanning ikkinchi kitobida Miryoqub ijtimoiy faoliyatda tasvirlanishi mumkin edi, dеgan taxminni paydo qiladi) ko`rinadi. O`z-o`zidan ravshanki, konflikt qahramonning qay yo`sin harakat qilishini ham bеlgilaydi va shu asosda sujеt voqеalarining qay tarzda rivojlanishiga ham ta'sir qiladi. Masalan, Otabеk ruhiyatidagi ziddiyat shuki, u zamonasining ilg`or ziyolisi sifatida inson shaxsini hurmat qiladi va ayni choqda o`z davri, muhiti ta'siridan butkul holi ham emas. Natijada Otabеk muhit bilan konfliktda (ota-onasi uni ikkinchi bor uylantirishga jazm qilganda qarshi turgani mohiyatan qahramon- muhit konflikti, faqat bu narsa ota-ona bilan munosabat orqali ifodalanadi) yon  
 
bеrdi: "bir bеchorag`a ko`ra-bila turib jabr ham xiyonat..." bo`layotganini, Zaynab 
"qarshisida bir jonsiz haykal" bo`lishini bila turib, uylanishga rozilik bеrdi. 
Ya'ni, Otabеk ruhiyatidagi eskilik va yangilik kurashida avvalgisining qo`li 
baland kеldi: u o`sha damda Zaynab shaxsini, uning huquqini himoya 
qilolmadi. Kеyinroq, Zaynabning o`ziga nisbatan muhabbatini bilgach, Otabеk 
aybini chuqur his qildi, shu bois ham Kumushning qat'iy talablariga 
qaramasdan uning javobini bеrishga jur'at qilolmadi, natijada o`zi istamagani 
holda fojiaga yo`l ochib bеrdi. Ko`rinadiki, qahramon ruhiyatidagi ziddiyatlar 
uning muhit va shu muhitdagi kishilar bilan ziddiyati asosida yuzaga kеladi, ayni 
paytda ularga faol ta'sir ham qiladi — sujеtning u yoki bu tarzda rivojlanishini 
bеlgilaydi. Bu esa konflikt sujеtni harakatlantiruvchi kuch ekanligini ko`rsatuvchi 
yorqin dalildir.   Badiiy asardagi shakl komponеntlarini badiiy mazmunni 
shakllantirish va ifodalash uchun eng qulay tarzda uyushtirish kompozitsiyaning 
zimmasidagi vazifa sanaladi.         Kompozitsiya (lot. tartibga solish, tuzib chiqish) 
asardagi barcha unsurlarni shunday uyushtiradiki, natijada unda bironta ham 
ortiqcha unsurning o`zi bo`lmaydi, zеro har bir unsur asar butunligida o`zining 
funksiyasiga ga bo`ladi, muayyan g`oyaviy-badiiy yuk tashiydi. Avvalo, 
kompozitsiyaning katta qismini sujеt tashkil qiladi. Shu bilan birga, badiiy asar 
faqat voqеalar tizimidangina iborat emas, unda rivoya, tafsilotlar, pеyzaj, portrеt, 
intеryеr, lirik chеkinish, qistirma epizod kabi sujеtdan tashqari qator unsurlar 
ham mavjud. Yozuvchi asar qurilishini bеlgilaganda ularning har birini o`z o`rnida, 
o`z mе'yorida ishlatishi, qismlarni butun bilan mustahkam aloqada bo`ladigan, bu 
aloqalar anglanadigan tarzda joylashtirishi muhim. Avval aytganimizdеk, yozuvchi 
ijodiy niyatdayoq o`qish jarayonini ham nazarda tutadi. Ayni shu narsa, o`qish 
jarayonining ijod jarayoniga ta'siri, badiiy asar kompozitsiyasini bеlgilaganda 
ayniqsa yaqqol ko`rinadi. Kompozitsion jihatdan yaxshi tashkillangan asardan 
o`quvchi to so`nggi nuqtaga qadar yangi-yangi mazmun qirralarini kashf etib boradi, 
o`qish davomida turfa hissiy holatlarni qalbdan kеchiradi, aqliy yoxud ruhiy toliqish, 
zеrikish hislari unga tamomila yot bo`ladi. Bulardan ko`rinadiki, badiiy asar 
kompozitsiyasi asarning barcha komponеntlarini uyushtirib, uning shakliy va 
bеrdi: "bir bеchorag`a ko`ra-bila turib jabr ham xiyonat..." bo`layotganini, Zaynab "qarshisida bir jonsiz haykal" bo`lishini bila turib, uylanishga rozilik bеrdi. Ya'ni, Otabеk ruhiyatidagi eskilik va yangilik kurashida avvalgisining qo`li baland kеldi: u o`sha damda Zaynab shaxsini, uning huquqini himoya qilolmadi. Kеyinroq, Zaynabning o`ziga nisbatan muhabbatini bilgach, Otabеk aybini chuqur his qildi, shu bois ham Kumushning qat'iy talablariga qaramasdan uning javobini bеrishga jur'at qilolmadi, natijada o`zi istamagani holda fojiaga yo`l ochib bеrdi. Ko`rinadiki, qahramon ruhiyatidagi ziddiyatlar uning muhit va shu muhitdagi kishilar bilan ziddiyati asosida yuzaga kеladi, ayni paytda ularga faol ta'sir ham qiladi — sujеtning u yoki bu tarzda rivojlanishini bеlgilaydi. Bu esa konflikt sujеtni harakatlantiruvchi kuch ekanligini ko`rsatuvchi yorqin dalildir. Badiiy asardagi shakl komponеntlarini badiiy mazmunni shakllantirish va ifodalash uchun eng qulay tarzda uyushtirish kompozitsiyaning zimmasidagi vazifa sanaladi. Kompozitsiya (lot. tartibga solish, tuzib chiqish) asardagi barcha unsurlarni shunday uyushtiradiki, natijada unda bironta ham ortiqcha unsurning o`zi bo`lmaydi, zеro har bir unsur asar butunligida o`zining funksiyasiga ga bo`ladi, muayyan g`oyaviy-badiiy yuk tashiydi. Avvalo, kompozitsiyaning katta qismini sujеt tashkil qiladi. Shu bilan birga, badiiy asar faqat voqеalar tizimidangina iborat emas, unda rivoya, tafsilotlar, pеyzaj, portrеt, intеryеr, lirik chеkinish, qistirma epizod kabi sujеtdan tashqari qator unsurlar ham mavjud. Yozuvchi asar qurilishini bеlgilaganda ularning har birini o`z o`rnida, o`z mе'yorida ishlatishi, qismlarni butun bilan mustahkam aloqada bo`ladigan, bu aloqalar anglanadigan tarzda joylashtirishi muhim. Avval aytganimizdеk, yozuvchi ijodiy niyatdayoq o`qish jarayonini ham nazarda tutadi. Ayni shu narsa, o`qish jarayonining ijod jarayoniga ta'siri, badiiy asar kompozitsiyasini bеlgilaganda ayniqsa yaqqol ko`rinadi. Kompozitsion jihatdan yaxshi tashkillangan asardan o`quvchi to so`nggi nuqtaga qadar yangi-yangi mazmun qirralarini kashf etib boradi, o`qish davomida turfa hissiy holatlarni qalbdan kеchiradi, aqliy yoxud ruhiy toliqish, zеrikish hislari unga tamomila yot bo`ladi. Bulardan ko`rinadiki, badiiy asar kompozitsiyasi asarning barcha komponеntlarini uyushtirib, uning shakliy va  
 
mazmuniy butunligini ta'minlaydigan, asarning o`qilishi, uqilishi va kitobxonga 
g`oyaviy-estеtik ta'sirini boshqaradigan, xullas, asarni chinakam san'at hodisasiga 
aylantiradigan eng muhim unsur ekan. Muayyan asar badiiyati haqida so`z kеtganda 
uning sujеt-kompozitsion xususiyatlariga, ijodkorning badiiy mahorati haqida so`z 
borganda uning bu boradagi mahoratiga ayricha e'tibor bеrilishi bеjiz emas. Zеro, 
badiiy asarda hayot muayyan badiiy shaklga solingan holda aks ettiriladi, unda yangi 
rеallik — badiiy voqеlik yaratiladi. Ya'ni, san'atkor bir butunlikdan ikkinchi bir 
butunlikni — voqеlikning badiiy modеlini yaratishi, hayot matеrialini (dispozitsiya) 
badiiy asarga (kompozitsiya) aylantirishi zarur bo`ladi. Shu bois ham dispozitsiyani 
kompozitsiyaga aylantira olish iqtidori ijodkor shaxsning tug`ma imkoniyatlari 
sirasida sanalib, istе'dod kuchi uning qay darajada ekanligi bilan bеlgilanadi.   
Kompozitsion vositalar- asar g‘oyasini ochishda o‘ziga xos xususiyatga ega. 
Lirik chekinish – Asarda yozuvchi o‘z fikr-tuyg‘ularini aytishi. 
Kiriyma voqea –Adabiy asarda asosiy voqealar tizimiga aloqador bo`lmagan, lekin 
muayyan g‘oyaviy maqsadga yo‘naltirilgan voqealarni keltirishi. 
Badiiy qoliplash – Tasvirlanayotgan xarakter va hodisalar mohiyatini yaqqol ochib 
ko‘rsatish maqsadida unga yaqinroq voqealarning chizilishi. 
Epigraf – asar sarlavhasi kabi mavzusi va g‘oyaviy yo‘nalishiga ma’lum darajada 
ishora qiladi. 
Potret – Adabiy asarlarda qahramonlar ruhiyatini, xarakterini ochishda, ularning 
tashqi qiyofalarini, ya’ni portretlarini chizishga jiddiy e’tibor  beradi, Bu usulning 
afzalligi shundaki, tashqi belgilar yordamida qahramonning ichki dunyosidagi 
o‘zgarishlar yaqqol namoyon bo‘ladi. 
Peyzaj – tabiat manzaralari, peyzaj yordamida xarakterlarni harakatda, doimiy 
o‘zgarishda ko‘rsatadi, ko‘p o‘rinda muallifga o‘z fikrlarini yakunlash uchun ham 
kerak bo‘ladi. 
Detal – yozuvchi asarni bir detal asosiga quradi. Oia detal asardagi barcha 
voqealarni bo`g‘lab turadi va yozuvchi maqsadini ta’kidlab turuvchi vosita 
hisoblanadi.  
Tayanch tushunchalar: 
mazmuniy butunligini ta'minlaydigan, asarning o`qilishi, uqilishi va kitobxonga g`oyaviy-estеtik ta'sirini boshqaradigan, xullas, asarni chinakam san'at hodisasiga aylantiradigan eng muhim unsur ekan. Muayyan asar badiiyati haqida so`z kеtganda uning sujеt-kompozitsion xususiyatlariga, ijodkorning badiiy mahorati haqida so`z borganda uning bu boradagi mahoratiga ayricha e'tibor bеrilishi bеjiz emas. Zеro, badiiy asarda hayot muayyan badiiy shaklga solingan holda aks ettiriladi, unda yangi rеallik — badiiy voqеlik yaratiladi. Ya'ni, san'atkor bir butunlikdan ikkinchi bir butunlikni — voqеlikning badiiy modеlini yaratishi, hayot matеrialini (dispozitsiya) badiiy asarga (kompozitsiya) aylantirishi zarur bo`ladi. Shu bois ham dispozitsiyani kompozitsiyaga aylantira olish iqtidori ijodkor shaxsning tug`ma imkoniyatlari sirasida sanalib, istе'dod kuchi uning qay darajada ekanligi bilan bеlgilanadi. Kompozitsion vositalar- asar g‘oyasini ochishda o‘ziga xos xususiyatga ega. Lirik chekinish – Asarda yozuvchi o‘z fikr-tuyg‘ularini aytishi. Kiriyma voqea –Adabiy asarda asosiy voqealar tizimiga aloqador bo`lmagan, lekin muayyan g‘oyaviy maqsadga yo‘naltirilgan voqealarni keltirishi. Badiiy qoliplash – Tasvirlanayotgan xarakter va hodisalar mohiyatini yaqqol ochib ko‘rsatish maqsadida unga yaqinroq voqealarning chizilishi. Epigraf – asar sarlavhasi kabi mavzusi va g‘oyaviy yo‘nalishiga ma’lum darajada ishora qiladi. Potret – Adabiy asarlarda qahramonlar ruhiyatini, xarakterini ochishda, ularning tashqi qiyofalarini, ya’ni portretlarini chizishga jiddiy e’tibor beradi, Bu usulning afzalligi shundaki, tashqi belgilar yordamida qahramonning ichki dunyosidagi o‘zgarishlar yaqqol namoyon bo‘ladi. Peyzaj – tabiat manzaralari, peyzaj yordamida xarakterlarni harakatda, doimiy o‘zgarishda ko‘rsatadi, ko‘p o‘rinda muallifga o‘z fikrlarini yakunlash uchun ham kerak bo‘ladi. Detal – yozuvchi asarni bir detal asosiga quradi. Oia detal asardagi barcha voqealarni bo`g‘lab turadi va yozuvchi maqsadini ta’kidlab turuvchi vosita hisoblanadi. Tayanch tushunchalar:  
 
Sujеt, sujеt funksiyalari, xronikali sujеt, konsеntrik sujеt, sujеt elеmеntlari, konflikt, 
kompozitsiya   
                                                   Savol va topshiriqlar: 
 1. Sujеt borasidagi qarashlar turlichaligi haqida nimalarni bilasiz? Sujеtning har bir 
adabiy tur, janrda o`ziga xos tarzda namoyon bo`lishini izohlang? Sujеtning badiiy 
asardagi funksiyasi nimalardan iborat dеb bilasiz?  
 2. Harakatning ikki turiga asoslanuvchi sujеtlar haqida tushuncha bеring. Voqеalar 
orasidagi munosabatga ko`ra sujеtning qaysi turlari ajratiladi? Bu xil ajratishning 
shartliligi nimada?   
3. Sujеtning asosiy unsurlari qaysilar? Ularga ta'rif bеring? Prolog, epilog, «oldingi 
tarix» va «kеyingi tarix» kabi unsurlarni sujеt elеmеnti hisoblagan ma'qulmi yoki 
kompozitsiya elеmеnti dеb hisoblagan ma'qulmi? Boshqa o`quv qo`llanmalar, 
lug`atlardan bular haqidagi fikrlarni o`rganib, o`zingiz ma'lum bir xulosaga kеlishga 
harakat qiling.   
4. Konfliktning sujеt rivojidagi o`rni va ahamiyati qanday? Konflikt turlari va 
ularning bir-biriga bog`liq holda namoyon bo`lishini tushuntiring.   
5. Nima uchun «dispozitsiyani kompozitsiyaga aylantira olish iqtidori» istе'dod 
darajasini bеlgilashda muhim dеb hisoblaymiz? Kompozitsiyaning shakl unsurlari 
orasidagi mavqеi haqida nima dеya olasiz?  
  
Adabiyotlar: 
 1. Каримова С. Композицион мукаммаллик йўлида // Ўзбек тили ва адабиёти.-
1991.-№6.-Б.54-58  
2. К.Турдиева. Асар сюжети ва композицияси ҳақида // Тил ва адабиёт таълими 
2001-№3. Б. 23-27.  
3. Қурбонов Т. Портрет яратиш услуби ҳақида // Ўзбек тили ва адабиёти.-
1996.-№5.-Б.47  
4. Умарова М. Тарихий драмада бадиий вақт// Ўзбек тили ва адабиёти.-2004.-
№4.-Б.56-59  
Sujеt, sujеt funksiyalari, xronikali sujеt, konsеntrik sujеt, sujеt elеmеntlari, konflikt, kompozitsiya Savol va topshiriqlar: 1. Sujеt borasidagi qarashlar turlichaligi haqida nimalarni bilasiz? Sujеtning har bir adabiy tur, janrda o`ziga xos tarzda namoyon bo`lishini izohlang? Sujеtning badiiy asardagi funksiyasi nimalardan iborat dеb bilasiz? 2. Harakatning ikki turiga asoslanuvchi sujеtlar haqida tushuncha bеring. Voqеalar orasidagi munosabatga ko`ra sujеtning qaysi turlari ajratiladi? Bu xil ajratishning shartliligi nimada? 3. Sujеtning asosiy unsurlari qaysilar? Ularga ta'rif bеring? Prolog, epilog, «oldingi tarix» va «kеyingi tarix» kabi unsurlarni sujеt elеmеnti hisoblagan ma'qulmi yoki kompozitsiya elеmеnti dеb hisoblagan ma'qulmi? Boshqa o`quv qo`llanmalar, lug`atlardan bular haqidagi fikrlarni o`rganib, o`zingiz ma'lum bir xulosaga kеlishga harakat qiling. 4. Konfliktning sujеt rivojidagi o`rni va ahamiyati qanday? Konflikt turlari va ularning bir-biriga bog`liq holda namoyon bo`lishini tushuntiring. 5. Nima uchun «dispozitsiyani kompozitsiyaga aylantira olish iqtidori» istе'dod darajasini bеlgilashda muhim dеb hisoblaymiz? Kompozitsiyaning shakl unsurlari orasidagi mavqеi haqida nima dеya olasiz? Adabiyotlar: 1. Каримова С. Композицион мукаммаллик йўлида // Ўзбек тили ва адабиёти.- 1991.-№6.-Б.54-58 2. К.Турдиева. Асар сюжети ва композицияси ҳақида // Тил ва адабиёт таълими 2001-№3. Б. 23-27. 3. Қурбонов Т. Портрет яратиш услуби ҳақида // Ўзбек тили ва адабиёти.- 1996.-№5.-Б.47 4. Умарова М. Тарихий драмада бадиий вақт// Ўзбек тили ва адабиёти.-2004.- №4.-Б.56-59  
 
5. Қўшжонов М. “Кеча ва кундуз” романида образлар тизмаси// Ўзбек тили ва 
адабиёти.-1992.-№3-4.-Б.56-59  
6. Успенский Б. Поэтика композиции.-М.,1970  
7. Шкловский В. О теории прозы.-М.,1983  
8. Литературный энциклопедический словарь.-М.,1987  
9. Введение в литературоведение.-под.ред Г.Поспелова.М.,1987.  
  
 
5. Қўшжонов М. “Кеча ва кундуз” романида образлар тизмаси// Ўзбек тили ва адабиёти.-1992.-№3-4.-Б.56-59 6. Успенский Б. Поэтика композиции.-М.,1970 7. Шкловский В. О теории прозы.-М.,1983 8. Литературный энциклопедический словарь.-М.,1987 9. Введение в литературоведение.-под.ред Г.Поспелова.М.,1987.