Suv ob’ektlarining ifloslanishini nazorat qilish va suvlarni ifloslanishdan muhofaza etish

Yuklangan vaqt

2024-12-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

31,8 KB


 
 
 
 
 
 
 
Suv ob’ektlarining ifloslanishini nazorat qilish va suvlarni ifloslanishdan 
muhofaza etish 
 
Ushbu mavzuda  suv ob’ektlariga tushadigan  ifloslanishtiruvchi moddalarning 
asosiy manbalari va er usti suvlarining ifloslanishi haqida ma’lumotlar bayon etiladi. 
SHuningdek, o‘quvchilar suv ob’ektlarining ifloslanishini nazorat qilish va suvlarni 
ifloslanishdan muhofaza etish usullari  bilan tanishtiriladi. 
 
Reja: 
1.  Suv ob’ektlari  ifloslanishini  belgilovchi omillar; 
2.  Suv ob’ektlarini ifloslantiruvchi asosiy manbalar; 
3.  Suv ob’ektlarining issiqlikdan va radioaktiv ifloslanishi; 
4.  Suv resurslarini muhofaza qilishning qonuniy asoslari; 
5. Suv resurslarini muhofaza qilishning tashkiliy, texnologik va ilmiy 
yo‘nalishlari; 
6. Suvdan foydalanish va uni muhofaza qilish sohasida davlat boshqaruvi 
organlarining vakolatlari. 
7. Suv resurslarini muhofaza qilishning iqtisodiy va ijtimoiy  jihatlari; 
8. O‘zbekistonda suv qonunchiligi va uning suv resurslari sifatini 
yaxshilashdagi ahamiyati. 
 
O‘tgan XX asr davomida, ayniqsa uning oxirgi o‘n yilliklarida dunyodagi 
barcha davlatlarda sanoatning jadal suratlarda rivojlanishi, shaharlarning yanada 
yiriklashishi, qishloq xo‘jaligida sug‘oriladigan erlarning kengayishi va unda 
kimyoviy moddalardan keng foydalanish holatlari kuzatildi. Natijada bu jarayonlar 
suv resurslarining ifloslanishiga, chuchuk suvlar miqdorining kamayishiga, 
aksariyat hollarda ular sifatining keskin o‘zgarishiga olib keldi.  
Suv ob’ektlarining ifloslanishini nazorat qilish va suvlarni ifloslanishdan muhofaza etish Ushbu mavzuda suv ob’ektlariga tushadigan ifloslanishtiruvchi moddalarning asosiy manbalari va er usti suvlarining ifloslanishi haqida ma’lumotlar bayon etiladi. SHuningdek, o‘quvchilar suv ob’ektlarining ifloslanishini nazorat qilish va suvlarni ifloslanishdan muhofaza etish usullari bilan tanishtiriladi. Reja: 1. Suv ob’ektlari ifloslanishini belgilovchi omillar; 2. Suv ob’ektlarini ifloslantiruvchi asosiy manbalar; 3. Suv ob’ektlarining issiqlikdan va radioaktiv ifloslanishi; 4. Suv resurslarini muhofaza qilishning qonuniy asoslari; 5. Suv resurslarini muhofaza qilishning tashkiliy, texnologik va ilmiy yo‘nalishlari; 6. Suvdan foydalanish va uni muhofaza qilish sohasida davlat boshqaruvi organlarining vakolatlari. 7. Suv resurslarini muhofaza qilishning iqtisodiy va ijtimoiy jihatlari; 8. O‘zbekistonda suv qonunchiligi va uning suv resurslari sifatini yaxshilashdagi ahamiyati. O‘tgan XX asr davomida, ayniqsa uning oxirgi o‘n yilliklarida dunyodagi barcha davlatlarda sanoatning jadal suratlarda rivojlanishi, shaharlarning yanada yiriklashishi, qishloq xo‘jaligida sug‘oriladigan erlarning kengayishi va unda kimyoviy moddalardan keng foydalanish holatlari kuzatildi. Natijada bu jarayonlar suv resurslarining ifloslanishiga, chuchuk suvlar miqdorining kamayishiga, aksariyat hollarda ular sifatining keskin o‘zgarishiga olib keldi.  
 
 
Suv ob’ektlarini ifloslantiruvchi sohalarni quyidagi guruhlarga ajratish va 
ularni o‘zaro taqqoslash mumkin:  
- kishloq xo‘jaligi faoliyati natijasida ifloslanish; 
 sanoat korxonalari faoliyati natijasida ifloslanish; 
 shahar va kishloq joylaridagi maishiy ifloslanish. 
Qishloq xo‘jaligida agrokimyoviy tadbirlarni qo‘llash, oqava suvlarni bevosita 
tabiiy manbalarga tashlash yoki sizot suvlariga ta’sir qilish natijasida tuproq va suv 
resurslari turli darajada ifloslanadi. Suv havzalarining insonning qishloq xo‘jaligi 
faoliyati natijasida ifloslanish darajasi o‘simliklar, tuproq qoplami, suv va havodan 
olingan namunalardagi turli pestitsidlar, azotli yoki fosfatli birikmalar miqdori bilan 
aniqlanadi. 
 Hozirgi kunda butun dunyo miqyosida sanoat korxonalaridan chiqayotgan 
oqava suvlar tabiiy suvlarni ifloslantiruvchi asosiy manbalardan biri hisoblanadi. 
Suvni ifloslantiruvchi asosiy sanoat tarmoqlariga quyidagilar kiradi: 
 tog‘-kon va metallurgiya sanoati, bu sohada, ya’ni turli metallarni  ajratib olish 
yoki ularni galvanik qayta ishlash jarayonlarida shakllanadigan tashlama suvlarda 
og‘ir metallar (toksinlar) mavjud bo‘ladi; 
 kimyo sanoati, bu sohaning turli yo‘nalishdagi sanoat korxonalarida hosil 
bo‘ladigan oqava suvlarda toksik organik moddalar,     neft aralashmalari va 
boshqalar bo‘ladi; 
 ixtisoslashgan sanoat tarmoqlari, masalan, to‘qimachilik va engil sanoat 
korxonalarining  oqava suvlarida azot, sianid va boshqa turdagi organik moddalar, 
jumladan toksinlar va notoksinlar ham bo‘lishi mumkin; 
 oziq-ovqat sanoati, ushbu yo‘nalishdagi korxonalarning oqava-tashlanma 
suvlarida toksin va notoksin organik moddalar mavjud bo‘lib, ular suvning 
kislorodning biologik iste’moli (KBI) ko‘rsatkichlariga salbiy ta’sir etadi; 
 maishiy ifloslantiruvchilar, ularning faoliyati kanalizatsiya tarmoqlari mavjud 
bo‘lmagan aholi yashash joylarida maishiy-oqava suvlarni daryolar, soylar, ariqlar 
va kollektor-drenaj tarmoqlariga tashlanishida aks etadi hamda ular er usti va er osti 
suvlari sifatiga o‘ta salbiy ta’sir ko‘rsatadi. 
Kanalizatsiya tarmoqlari mavjud bo‘lgan aholi yashash joylarida oqava suvlar 
maxsus suv tozalash inshootlarida tozalanadi. Ayrim hollarda esa bunday oqava 
Suv ob’ektlarini ifloslantiruvchi sohalarni quyidagi guruhlarga ajratish va ularni o‘zaro taqqoslash mumkin: - kishloq xo‘jaligi faoliyati natijasida ifloslanish; sanoat korxonalari faoliyati natijasida ifloslanish; shahar va kishloq joylaridagi maishiy ifloslanish. Qishloq xo‘jaligida agrokimyoviy tadbirlarni qo‘llash, oqava suvlarni bevosita tabiiy manbalarga tashlash yoki sizot suvlariga ta’sir qilish natijasida tuproq va suv resurslari turli darajada ifloslanadi. Suv havzalarining insonning qishloq xo‘jaligi faoliyati natijasida ifloslanish darajasi o‘simliklar, tuproq qoplami, suv va havodan olingan namunalardagi turli pestitsidlar, azotli yoki fosfatli birikmalar miqdori bilan aniqlanadi. Hozirgi kunda butun dunyo miqyosida sanoat korxonalaridan chiqayotgan oqava suvlar tabiiy suvlarni ifloslantiruvchi asosiy manbalardan biri hisoblanadi. Suvni ifloslantiruvchi asosiy sanoat tarmoqlariga quyidagilar kiradi: tog‘-kon va metallurgiya sanoati, bu sohada, ya’ni turli metallarni ajratib olish yoki ularni galvanik qayta ishlash jarayonlarida shakllanadigan tashlama suvlarda og‘ir metallar (toksinlar) mavjud bo‘ladi; kimyo sanoati, bu sohaning turli yo‘nalishdagi sanoat korxonalarida hosil bo‘ladigan oqava suvlarda toksik organik moddalar, neft aralashmalari va boshqalar bo‘ladi; ixtisoslashgan sanoat tarmoqlari, masalan, to‘qimachilik va engil sanoat korxonalarining oqava suvlarida azot, sianid va boshqa turdagi organik moddalar, jumladan toksinlar va notoksinlar ham bo‘lishi mumkin; oziq-ovqat sanoati, ushbu yo‘nalishdagi korxonalarning oqava-tashlanma suvlarida toksin va notoksin organik moddalar mavjud bo‘lib, ular suvning kislorodning biologik iste’moli (KBI) ko‘rsatkichlariga salbiy ta’sir etadi; maishiy ifloslantiruvchilar, ularning faoliyati kanalizatsiya tarmoqlari mavjud bo‘lmagan aholi yashash joylarida maishiy-oqava suvlarni daryolar, soylar, ariqlar va kollektor-drenaj tarmoqlariga tashlanishida aks etadi hamda ular er usti va er osti suvlari sifatiga o‘ta salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Kanalizatsiya tarmoqlari mavjud bo‘lgan aholi yashash joylarida oqava suvlar maxsus suv tozalash inshootlarida tozalanadi. Ayrim hollarda esa bunday oqava  
 
 
suvlar tabiiy yoki sun’iy botiqlarda to‘planadi, bazan esa qumliklarga oqiziladi. 
Sobiq Ittifoq davrida bunday salbiy usuldan keng foydalanilgan. O‘sha davlarda suv 
tozalash inshootlarining samarasiz ishlashi, ularning loyihada belgilanganidan ortiq 
quvvat bilan ishlashi yoki oqava suvlarning qabul qilingan me’yorlarda 
tozalanmasligi atrof-muhitning ifloslanishiga sabab bo‘lgan. 
Suv havzalari gidrokimyoviy va gidrobiologik rejimining o‘zgarishiga issiqlik 
va atom elektrostansiyalarining ta’siri ham sezilarlidir. Ulardan suv ob’ektlariga 
harorati yuqori bo‘lgan suvlar tashlanadi. Bu esa suv havzalarining issiqlikdan 
ifloslanishiga olib keladi. Natijada suv havzalaridagi suv massalarining harorati 
ko‘tarilib, ularda tabiiy sharoitda kechadigan gidrokimyoviy va gidrobiologik 
jarayonlar rejimi buziladi.  
Suv havzalarida ba’zan radioaktiv ifloslanish ham kuzatilishi mumkin. Bunday 
ifloslanish suvli muhitga tabiiy yoki sun’iy kelib chiqishli radioaktiv elementlarning 
tushishi natijasida yuzaga keladi. Unga atom elektrostansiyalari (AES) dagi 
shikastlanish - avariya sabab bo‘lishi mumkin. Masalan, 1986 yilda Ukrainaning 
CHernobil AES yoki 2011 yilda YAponiya poytaxti Tokio yaqinidagi AES larida 
bo‘lib o‘tgan avariyalar natijasida ularga yaqin joylashgan hududlardagi suv 
havzalarida radioaktiv ifloslanish qayd etilgan. Eng xavfli tomoni shundaki, hech 
qanday suv tozalash inshooti radioaktiv ifloslanishga to‘la barham bera olmaydi.  
Tabiiy suvlarni ifloslanishdan muhofaza qilish murakkab vazifalardan biri 
hisoblanadi. Bundan ko‘zlangan asosiy maqsad, birinchidan, inson sog‘lig‘ini 
avaylab-asrash bo‘lsa, ikkinchidan, tabiiy ekosistemalarning me’yoriy faoliyat 
ko‘rsatishini va ularning barqarorligini ta’minlashdir.  
 Suv resurslarini muhofaza qilishning huquqiy asoslari shu sohaga tegishli 
bo‘lgan qonunchilik aktlarida aniq ko‘rsatiladi. Suv qonunchiligining asosiy 
maqsadi suv resurslaridan samarali foydalanish, ularni ifloslanishdan muhofaza 
qilish, suv havzalarining holatini yaxshilash hamda suvdan foydalanuvchilarning 
huquq va majburyatlarini belgilashdan iboratdir.  
 Mamlakatimizda suvni muhofaza qilish O‘zbekiston Respublikasining 1993 
yil 6-mayda qabul qilingan “Suv va suvdan foydalanish to‘g‘risida” gi Qonunining 
97-102-moddalari bilan tartibga solinadi. Jumladan, ushbu Qonunning 99-
moddasida quyidagilar taqiqlanadi:  
suvlar tabiiy yoki sun’iy botiqlarda to‘planadi, bazan esa qumliklarga oqiziladi. Sobiq Ittifoq davrida bunday salbiy usuldan keng foydalanilgan. O‘sha davlarda suv tozalash inshootlarining samarasiz ishlashi, ularning loyihada belgilanganidan ortiq quvvat bilan ishlashi yoki oqava suvlarning qabul qilingan me’yorlarda tozalanmasligi atrof-muhitning ifloslanishiga sabab bo‘lgan. Suv havzalari gidrokimyoviy va gidrobiologik rejimining o‘zgarishiga issiqlik va atom elektrostansiyalarining ta’siri ham sezilarlidir. Ulardan suv ob’ektlariga harorati yuqori bo‘lgan suvlar tashlanadi. Bu esa suv havzalarining issiqlikdan ifloslanishiga olib keladi. Natijada suv havzalaridagi suv massalarining harorati ko‘tarilib, ularda tabiiy sharoitda kechadigan gidrokimyoviy va gidrobiologik jarayonlar rejimi buziladi. Suv havzalarida ba’zan radioaktiv ifloslanish ham kuzatilishi mumkin. Bunday ifloslanish suvli muhitga tabiiy yoki sun’iy kelib chiqishli radioaktiv elementlarning tushishi natijasida yuzaga keladi. Unga atom elektrostansiyalari (AES) dagi shikastlanish - avariya sabab bo‘lishi mumkin. Masalan, 1986 yilda Ukrainaning CHernobil AES yoki 2011 yilda YAponiya poytaxti Tokio yaqinidagi AES larida bo‘lib o‘tgan avariyalar natijasida ularga yaqin joylashgan hududlardagi suv havzalarida radioaktiv ifloslanish qayd etilgan. Eng xavfli tomoni shundaki, hech qanday suv tozalash inshooti radioaktiv ifloslanishga to‘la barham bera olmaydi. Tabiiy suvlarni ifloslanishdan muhofaza qilish murakkab vazifalardan biri hisoblanadi. Bundan ko‘zlangan asosiy maqsad, birinchidan, inson sog‘lig‘ini avaylab-asrash bo‘lsa, ikkinchidan, tabiiy ekosistemalarning me’yoriy faoliyat ko‘rsatishini va ularning barqarorligini ta’minlashdir. Suv resurslarini muhofaza qilishning huquqiy asoslari shu sohaga tegishli bo‘lgan qonunchilik aktlarida aniq ko‘rsatiladi. Suv qonunchiligining asosiy maqsadi suv resurslaridan samarali foydalanish, ularni ifloslanishdan muhofaza qilish, suv havzalarining holatini yaxshilash hamda suvdan foydalanuvchilarning huquq va majburyatlarini belgilashdan iboratdir. Mamlakatimizda suvni muhofaza qilish O‘zbekiston Respublikasining 1993 yil 6-mayda qabul qilingan “Suv va suvdan foydalanish to‘g‘risida” gi Qonunining 97-102-moddalari bilan tartibga solinadi. Jumladan, ushbu Qonunning 99- moddasida quyidagilar taqiqlanadi:  
 
 
ishlab chiqarish chiqitlari, maishiy va boshqa xil chiqitlar hamda chiqindilarni 
suv ob’ektlariga tashlash; 
moylarning, yog‘ochlarning, kimyoviy va neft mahsulotlarining to‘kilib-
sochiliishi natijasida suvni bulg‘atish va ifloslantirish; 
suv havzalarining yuzi, suv havzalarini qoplab turgan yaxlar va muzliklarning 
yuzasi, sanoat chiqitlari, maishiy chiqindi va boshqa tashlandiq chiqitlar, 
shuningdek, er usti va er osti suvlarining sifatini yomonlashtirib yuboradigan neft va 
kimyoviy mahsulotlar bilan bulg‘atish va ifloslantirish; 
suvni o‘g‘itlar va zaharli ximikatlar bilan bulg‘atish. 
Suv resurslarini muhofaza qilishning tashkiliy yo‘nalishlari davlat boshqaruvi 
organlari tomonidan amalga oshiriladi. Suvdan foydalanish va muhofaza qilish 
sohasida davlat boshqaruvi umumiy va maxsus vakolatga ega bo‘lgan davlat 
organlari zimmasiga yuklatilgan. Umumiy vakolatga ega bo‘lgan organlar qatoriga 
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi, Qoraqolpog‘iston Respublikasi 
Vazirlar Kengashi va mahaliy davlat hoqimiyati organlari kiradi. Maxsus vakolatli 
davlat organlariga esa O‘zbekiston Respublikasi Tabiatni muhofaza qilish davlat 
qo‘mitasi, Qishloq va suv xo‘jaligi vazirligi, Geologiya va mineral resurslar davlat 
qo‘mitasi va O‘zR Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Gidrometeorologiya xizmati 
markazi - O‘zgidromet kiradi. 
Suv resurslarini muhofaza qilishning texnologik yo‘nalishlari ham muhim 
ahamiyatga ega. Unga texnologik jarayonlarni takomillashtirish,  natijada oqava 
suvlar hajmini kamaytirishga erishish, oqava suvlarni tozalashning mexanik, 
biologik usullarini keng qo‘llash, korxonalarda aylanma suv ta’minotini yo‘lga 
qo‘yish va boshqalar kiradi.  
Oxirgi yillarda suv resurslarini muhofaza qilishda ilmiy yo‘nalishning o‘rni 
tobora sezilarni bo‘lmoqda. CHunki, suv resurslarini muhofaza qilish borasida 
yuqorida qayd etilgan texnologik jarayonlarni takomillashtirish, zamonaviy usullarni 
yaratish masalalari shu sohada amalga oshiriladigan ilmiy-nazariy hamda amaliy 
tadqiqotlar natijalari bilan chambarchas bog‘liqdir. Bunday tadqiqot ishlari maxsus 
ilmiy tadqiqot va loyiha institutlarida amalga oshiriladi.    
ishlab chiqarish chiqitlari, maishiy va boshqa xil chiqitlar hamda chiqindilarni suv ob’ektlariga tashlash; moylarning, yog‘ochlarning, kimyoviy va neft mahsulotlarining to‘kilib- sochiliishi natijasida suvni bulg‘atish va ifloslantirish; suv havzalarining yuzi, suv havzalarini qoplab turgan yaxlar va muzliklarning yuzasi, sanoat chiqitlari, maishiy chiqindi va boshqa tashlandiq chiqitlar, shuningdek, er usti va er osti suvlarining sifatini yomonlashtirib yuboradigan neft va kimyoviy mahsulotlar bilan bulg‘atish va ifloslantirish; suvni o‘g‘itlar va zaharli ximikatlar bilan bulg‘atish. Suv resurslarini muhofaza qilishning tashkiliy yo‘nalishlari davlat boshqaruvi organlari tomonidan amalga oshiriladi. Suvdan foydalanish va muhofaza qilish sohasida davlat boshqaruvi umumiy va maxsus vakolatga ega bo‘lgan davlat organlari zimmasiga yuklatilgan. Umumiy vakolatga ega bo‘lgan organlar qatoriga O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi, Qoraqolpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi va mahaliy davlat hoqimiyati organlari kiradi. Maxsus vakolatli davlat organlariga esa O‘zbekiston Respublikasi Tabiatni muhofaza qilish davlat qo‘mitasi, Qishloq va suv xo‘jaligi vazirligi, Geologiya va mineral resurslar davlat qo‘mitasi va O‘zR Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Gidrometeorologiya xizmati markazi - O‘zgidromet kiradi. Suv resurslarini muhofaza qilishning texnologik yo‘nalishlari ham muhim ahamiyatga ega. Unga texnologik jarayonlarni takomillashtirish, natijada oqava suvlar hajmini kamaytirishga erishish, oqava suvlarni tozalashning mexanik, biologik usullarini keng qo‘llash, korxonalarda aylanma suv ta’minotini yo‘lga qo‘yish va boshqalar kiradi. Oxirgi yillarda suv resurslarini muhofaza qilishda ilmiy yo‘nalishning o‘rni tobora sezilarni bo‘lmoqda. CHunki, suv resurslarini muhofaza qilish borasida yuqorida qayd etilgan texnologik jarayonlarni takomillashtirish, zamonaviy usullarni yaratish masalalari shu sohada amalga oshiriladigan ilmiy-nazariy hamda amaliy tadqiqotlar natijalari bilan chambarchas bog‘liqdir. Bunday tadqiqot ishlari maxsus ilmiy tadqiqot va loyiha institutlarida amalga oshiriladi.  
 
 
Suv resurslarini muhofaza qilishning iqtisodiy va ijtimoiy  jihatlariga alohimda 
e’tibor qaratish lozim. Buning uchun suv muhofazasiga qaratilgan chora-tadbirlarni 
amaliyotda qo‘llashda to‘g‘ri iqtisodiy siyosatni yuritish lozim bo‘ladi. Aniqroq qilib 
aytganda, suv resurslarini muhofaza qilish uchun sarflangan harajatlar har 
tomonlama asoslanishi hamda ular ma’lum iqtisodiy va ijtimoiy samaradorlikni 
ta’minlashi lozim. Muammoning ijtimoiy xususiyati shundaki, mamlakatimizda suv 
resurslarini muhofaza qilish borasida amalga oshirilayotgan barcha harakatlar xalq 
farovonligini ta’minlashni, uning toza ichimlik suviga bo‘lgan ehtiyojini to‘la 
qondirishga qaratilgan.  
Hozirgi kunda O‘zbekiston Respublikasi Tabiatni muhofaza qilish davlat 
qo‘mitasi tarkibida suv resurslarini muhofaza qilish va ulardan oqilona foydalanish 
ustidan davlat nazoratini tegishli boshqarma - Boshsuvnazorat amalga oshiradi.  
Ushbu davlat muassasasida aholi yashash joylari va turli sanoat korxonalarida hosil 
bo‘ladigan ifloslangan oqava suvlar miqdorini qisqartirishga qaratilgan tadbirlar 
rejasi ishlab chiqiladi. Ularni amalga oshirish bo‘yicha nazorat ishlari esa davlat suv 
inspektorlari zimmasiga yuklatilgan. 
Mamlakatimiz 
mustaqilligi 
yillarida 
CHirchik 
shahridagi 
«Elektrokimyosanoat» ishlab chiqarish birlashmasida suv tozalash inshooti qurildi. 
Natijada ushbu korxonaning ifloslangan oqava suvlarini CHirchiq daryosiga tashlash  
butunlay to‘xtatildi. Bu esa daryo suvining sifatini bir muncha yaxshilash imkonini 
berdi.  SHuningdek, Toshkent viloyatida kanop tolasini qayta ishlaydigan sanoat 
korxonalarining faoliyati butunlay to‘xtatildi. Ma’lumki, ular er usti suvlarini 
ifloslantiruvchi asosiy manbalardan biri hisoblanar edi. YOki Andijon gidroliz 
zavodi, Farg‘ona issiqlik energiyasi markazi (TES), Oltiariq neftni qayta ishlash 
zavodi, YAngiyo‘l yog‘-moy kombinati va boshqa qator korxonalar oqava 
suvlarining tabiiy suv havzalariga oqizilishiga barham berildi. 
O‘zbekiston Respublikasi Tabiatni muhofaza qilish davlat qo‘mitasining 
ma’lumotlariga ko‘ra, oxirgi yillarda Toshkent shahrida umumiy yillik hajmi 25,2 
mln. m3 bo‘lgan 43 ta korxonaning oqava suvlari kanallar va ariqlarga 
tashlanmaydigan 
bo‘ldi. 
Ularga 
«O‘zbekkabel» 
qo‘shma 
korxonasi, 
«Toshto‘qimachi», «Toshkenttekstil», «Toshqishloqmash» aksiyadorlik jamiyatlari, 
18-avtosaroy va boshqalar kiradi. Bunga o‘nlab korxonalarda aylanma suv ta’minoti 
Suv resurslarini muhofaza qilishning iqtisodiy va ijtimoiy jihatlariga alohimda e’tibor qaratish lozim. Buning uchun suv muhofazasiga qaratilgan chora-tadbirlarni amaliyotda qo‘llashda to‘g‘ri iqtisodiy siyosatni yuritish lozim bo‘ladi. Aniqroq qilib aytganda, suv resurslarini muhofaza qilish uchun sarflangan harajatlar har tomonlama asoslanishi hamda ular ma’lum iqtisodiy va ijtimoiy samaradorlikni ta’minlashi lozim. Muammoning ijtimoiy xususiyati shundaki, mamlakatimizda suv resurslarini muhofaza qilish borasida amalga oshirilayotgan barcha harakatlar xalq farovonligini ta’minlashni, uning toza ichimlik suviga bo‘lgan ehtiyojini to‘la qondirishga qaratilgan. Hozirgi kunda O‘zbekiston Respublikasi Tabiatni muhofaza qilish davlat qo‘mitasi tarkibida suv resurslarini muhofaza qilish va ulardan oqilona foydalanish ustidan davlat nazoratini tegishli boshqarma - Boshsuvnazorat amalga oshiradi. Ushbu davlat muassasasida aholi yashash joylari va turli sanoat korxonalarida hosil bo‘ladigan ifloslangan oqava suvlar miqdorini qisqartirishga qaratilgan tadbirlar rejasi ishlab chiqiladi. Ularni amalga oshirish bo‘yicha nazorat ishlari esa davlat suv inspektorlari zimmasiga yuklatilgan. Mamlakatimiz mustaqilligi yillarida CHirchik shahridagi «Elektrokimyosanoat» ishlab chiqarish birlashmasida suv tozalash inshooti qurildi. Natijada ushbu korxonaning ifloslangan oqava suvlarini CHirchiq daryosiga tashlash butunlay to‘xtatildi. Bu esa daryo suvining sifatini bir muncha yaxshilash imkonini berdi. SHuningdek, Toshkent viloyatida kanop tolasini qayta ishlaydigan sanoat korxonalarining faoliyati butunlay to‘xtatildi. Ma’lumki, ular er usti suvlarini ifloslantiruvchi asosiy manbalardan biri hisoblanar edi. YOki Andijon gidroliz zavodi, Farg‘ona issiqlik energiyasi markazi (TES), Oltiariq neftni qayta ishlash zavodi, YAngiyo‘l yog‘-moy kombinati va boshqa qator korxonalar oqava suvlarining tabiiy suv havzalariga oqizilishiga barham berildi. O‘zbekiston Respublikasi Tabiatni muhofaza qilish davlat qo‘mitasining ma’lumotlariga ko‘ra, oxirgi yillarda Toshkent shahrida umumiy yillik hajmi 25,2 mln. m3 bo‘lgan 43 ta korxonaning oqava suvlari kanallar va ariqlarga tashlanmaydigan bo‘ldi. Ularga «O‘zbekkabel» qo‘shma korxonasi, «Toshto‘qimachi», «Toshkenttekstil», «Toshqishloqmash» aksiyadorlik jamiyatlari, 18-avtosaroy va boshqalar kiradi. Bunga o‘nlab korxonalarda aylanma suv ta’minoti  
 
 
tizimlarini joriy etish yoki mahalliy suv tozalash inshootlarini qurish natijasida 
erishildi. 
Hozirgi kunda respublikamizda suv resurslarini ifloslantiruvchi manbalarni 
cheklash bo‘yicha muvofiqlashtiruvchi kengash bilan kelishilgan va tasdiqlagan 
ro‘yxatlar asosida maxsus tashkiliy va nazorat ishlari amalga oshirilmoqda.  
Masalan, 2007 yilda 2031 ta korxonada ularning suvni  muhofaza qilish faoliyati 
bo‘yicha nazorati amalga oshirildi. 
SHuningdek, O‘zbekiston Respublikasining «Suv va suvdan foydalanish 
to‘g‘risida» gi Qonunining ijrosi ustidan davlat nazoratini o‘tkazish jarayonida ham 
ma’lum qonunbuzarliklar aniqlanmoqda. Suv qonunlarini buzganlik uchun tegishli 
korxona va tashkilotlar ma’muriy javobgarlikka tortilib, ulardan jarimalar undiriladi. 
Respublikamizda shu yo‘nalishda amalga oshirilgan ishlar natijasida tabiiy suv 
havzalari va er osti suvlari sifatining ijobiy tomonga o‘zgarayotganligi sezilmoqda. 
 
Sinov savollari va topshiriqlar: 
1. Suv ob’ektlari  ifloslanishini  belgilovchi omillarni eslang. 
2. Suv ob’ektlarini ifloslantiruvchi asosiy manbalarni bilasizmi? 
3. Suv ob’ektlarining issiqlikdan va radioaktiv ifloslanishi qanday sharoitlarda 
ro‘y beradi? 
4. Suv resurslarini muhofaza qilishning qonuniy asoslari kimlar tomonidan 
nazorat qilib boriladi? 
5. Suv resurslarini muhofaza qilishning tashkiliy, texnologik va ilmiy 
yo‘nalishlarini izohlab bering. 
6. Suvdan foydalanish va uni muhofaza qilish sohasida davlat boshqaruvi 
organlarining vakolatlari.  
7. Umumiy vakolatga ega bo‘lgan davlat organlariga misol keltiring.  
8. Qaysi boshqaruv  organlariga maxsus vakolatlar berilgan?  
9. Suv resurslarini muhofaza qilishning iqtisodiy va ijtimoiy  jihatlari deganda 
nimani tushunasiz? 
10. O‘zbekistonda suv qonunchiligi va uning suv resurslari sifatini 
tizimlarini joriy etish yoki mahalliy suv tozalash inshootlarini qurish natijasida erishildi. Hozirgi kunda respublikamizda suv resurslarini ifloslantiruvchi manbalarni cheklash bo‘yicha muvofiqlashtiruvchi kengash bilan kelishilgan va tasdiqlagan ro‘yxatlar asosida maxsus tashkiliy va nazorat ishlari amalga oshirilmoqda. Masalan, 2007 yilda 2031 ta korxonada ularning suvni muhofaza qilish faoliyati bo‘yicha nazorati amalga oshirildi. SHuningdek, O‘zbekiston Respublikasining «Suv va suvdan foydalanish to‘g‘risida» gi Qonunining ijrosi ustidan davlat nazoratini o‘tkazish jarayonida ham ma’lum qonunbuzarliklar aniqlanmoqda. Suv qonunlarini buzganlik uchun tegishli korxona va tashkilotlar ma’muriy javobgarlikka tortilib, ulardan jarimalar undiriladi. Respublikamizda shu yo‘nalishda amalga oshirilgan ishlar natijasida tabiiy suv havzalari va er osti suvlari sifatining ijobiy tomonga o‘zgarayotganligi sezilmoqda. Sinov savollari va topshiriqlar: 1. Suv ob’ektlari ifloslanishini belgilovchi omillarni eslang. 2. Suv ob’ektlarini ifloslantiruvchi asosiy manbalarni bilasizmi? 3. Suv ob’ektlarining issiqlikdan va radioaktiv ifloslanishi qanday sharoitlarda ro‘y beradi? 4. Suv resurslarini muhofaza qilishning qonuniy asoslari kimlar tomonidan nazorat qilib boriladi? 5. Suv resurslarini muhofaza qilishning tashkiliy, texnologik va ilmiy yo‘nalishlarini izohlab bering. 6. Suvdan foydalanish va uni muhofaza qilish sohasida davlat boshqaruvi organlarining vakolatlari. 7. Umumiy vakolatga ega bo‘lgan davlat organlariga misol keltiring. 8. Qaysi boshqaruv organlariga maxsus vakolatlar berilgan? 9. Suv resurslarini muhofaza qilishning iqtisodiy va ijtimoiy jihatlari deganda nimani tushunasiz? 10. O‘zbekistonda suv qonunchiligi va uning suv resurslari sifatini  
 
 
yaxshilashdagi ahamiyatini yoritib bering. 
11. Suv resurslari muhofazasi bo‘yicha mustaqillik yillarida amalga oshirilgan 
tashkiliy tadbirlarni eslang. 
 
yaxshilashdagi ahamiyatini yoritib bering. 11. Suv resurslari muhofazasi bo‘yicha mustaqillik yillarida amalga oshirilgan tashkiliy tadbirlarni eslang.