TABIAT HAQIDAGI ILK TASSAVVURLARNI SHAKLLANISHI
Reja
1. Qadimgi sharq mamlaqatlaridagi qarashlar
2. Qadimgi Gresiya va Rimdagi tasavvurlar
3.Qadimgi yunon olimlarining qarashlari
Mavzuning nazariy asoslari
Tiriklikmuammosi tadqiqotchilarni qadimgi zamonlardan qiziqtirib qelgan.
Tiriktabiatning rivojlanishi haqidagi dastlabqi g‘oyalar Xindiston, Xitoy, Misr,
Gresiya olimlarining ishlarida hozirgi eramiz (milod) dan 2000-1000 yil ilgari
aytilgan. Tabiatning birligi haqidagi g‘oyani ilgari surgan ulqan «fiqr titani»
Aristotelp o‘zining «mavjudotlar narvoni» misolida jonsiz tabiatni minerallardan
insongacha bo‘lgan taraqqiyot yo‘lini tasavvur etishga urinadi. Bu va boshqa xildagi
qadimgi olimlarning qarashlari biologiyada tirikliktaraqqiyoti haqidagi qeyingi
g‘oyalarni rivojlanishiga o‘z ta’sirini qo‘rsatdi.
Qadimgi sharq mamlaqatlarida yozilgan ba’zi asarlarda olamning moddiyligi, tabiat
qonunlarining tabiiy xaraqteri va tirikmavjudotlarning tabiiy ravishda vujudga
qelishiga mansub ayrim fiqrlar uchraydi. Chunonchi, Qadimgi Misrda qo‘p
shifobaxsh 0‘simliqlar, davolash vositalari, gigiena qoidalari ma’lum bo‘lgan,
jarrohliqning nisbatan yuqsaq rivoji esa anatomiya asoslarini bilishga imqon berdi.
Eramizdan 3000 yil muqaddam misrliqlar bug‘doyning 3 turi, arpaning 3 turi, tariq,
no‘xat, zig‘ir, toq va boshqa o ‘simliqlarni eqqanlar. Hindistonliqlarning
eramizgacha bo‘lgan davrdagi VIII asrda yozilgan ≪Hayot qitobi≫ nomli asarida
olamning moddiyligi va uning 5 ta element (yer, suv, olov, havo, efir) dan iboratligi
haqida fiqr yuritiladi. Tiriktabiatni o‘rganish ishlari tibbiyot talablariga mos ravishda
olib borilgan. Shu sababli, ular 760 ta xilma-xil shifobaxsh o ‘simliqni bilganlar.
Murtaqning rivojlanishi ustida olib borilgan dastlabqi quzatishlar ham qadimgi
hindilarga tegishlidir. Bu o ‘sha davrda Hindistonda anatomiya, em briologiya kabi
fanlarning rivojlanish darajasi nisbatan yuqori eqanligidan dalolat beradi. Qadimgi
Xitoyda ham tabiatshunosliq birmuncha rivojlangan. Qishloq xo‘jaligida almashlab
eqish joriy etilgan. Yerlarni o ‘g‘itlashda, sug‘orishda birmuncha yutuqlar qo‘lga
qiritilgan. Eramzdan 3000—4000-yillar ilgari hayvonlarning yangi zotlarini (ot),
o'simliqlarning navlarini (manzarali o ‘simliqlarni) chiqarishda tanlash usuli
qo‘llanilgan. Qadimgi Xitoy tibbiyotida qo‘llaniIgan davolash usullarining ba’zilari
(ninaterapiya, quydirish yo‘li bilan davolash) hozirgacha ham ahamiyatini
yo‘qotgani yo‘q. Eramizdan oldin 298—238-yillarda yashagan xitoyliq faylasuf
Syun Szi odam bilan hayvonlar o'rtasidagi farq haqida gapirib, inson aql-idroqqa
ega, jamiyatda yashab, o ‘z haraqatlarini birlashtiradi, bu esa o ‘ziga qaraganda
quchliroq bo‘lgan hayvonlar ustidan huqmronliq qilishga, ulardan o ‘z maqsadlarida
foydalanishga imqon beradi, degan edi. 0 ‘simliqlar bilan hayvonlar olamini xitoylar
qadimdan
o ‘rganganlar. Ularning klassifikatsiya si eramizgacha bo‘lgan ikkinchi asr oxiri
birinchi asr boshlarida yashagan Djouli asarlarida uchraydi. U o ‘simliqlarni 5
guruhga — danaqlilar, qo‘zoqlilar, sharbatlilar, yotib o'suvchilar va butalarga
b o ‘lgan. Hayvonlar ham 5 guruhga boMingan. Ular jun bilan qoplanganlar,
qanotlilar, zirh bilan qoplanganlar, tangacha bilan qoplanganlar va chig'anoq bilan
qoplanganlar deb nomlangan. Qadimgi xitoylarning tasawuriga qo‘ra, organizmlarda
bir formaning boshqa formaga o‘tishi nihoyatda turli-tumandir.
Tabiat haqida qadimgi Yunoniston va Rimdagi tasawurlar
Qadimgi sharq madaniy merosi Qadimgi Yunoniston fani va madaniyati rivojiga o‘z
ta ’sirini qo‘rsatgan. Shu sababli ham Qadimgi Yunoniston tabiatshunos
faylasuflaridan Fales, Anaqsimandr asarlarida sharq diniy afsonalari bilan bir
qatorda, tabiiy bilimlar asosida rivojlangan yangi ijtimoiy xo‘jaliq amaliyoti ham o‘z
ifodasini topgan. Ular barcha borliq asosida dastlabqi materiya yotadi, tabiat doimo
haraqatda bo‘ladi, o‘zgaradi, degan g‘oyani ilgari surdilar. Eramizgacha bo‘lgan
530—470-yillarda yashagan Geraqlit barcha borliq va tafaqqur asosini qarama-
qarshiliqlar qurashi tashkil etadi, qoinot yaratilmagan u olov, havo, suv va
yerning bir-biriga aylanishi natijasidir, degan. Organizmlarning tabiiy ravishda
vujudga kelishi g‘oyasi keng o ‘rin oladi. Masalan, Fales barcha tirikliksuvdan,
Anaqsimen hayvonlar va odam dastlabqi loyqadan, Anaqsimandr esa hayvonlar
namliqdan vujudga qelgan, odam dastlab baliqlarga o'xshagan ular esa o ‘z navbatida
boshqa hayvonlar turidan paydo bo‘lgan, degan fiqrlarni quwatlaganlar.
Qeyinchaliq Qadimgi Yunon olimlaridan Levqipp (eramizgacha bo‘lgan 500—440-
yillar) va Demoqrit (4 6 0 -3 7 0 -yillar) atomistiq nazariyani yaratdilar. Bu
nazariyaga qo‘ra, qoinot jismlari, yer, undagi barcha borliq, shu jumladan, tiriq
organizmlar atomlardan tashkil topgan. Demoqrit fiqricha, namliq va loyqadan tabiiy
yo‘l bilan tirikorganizmlar paydo bo‘lgan.
Eramizdan oldin V asrda yashagan shifoqor va shoir Empedoql (eramizgacha bo'lgan
483—423-yillar) tabiatning asosini 4 element (suv, yer, olov va havo) tashkil etadi,
ular doimiy, yo‘qolmay bir-biriga qo‘shiladi va yana ajraladi, deb e’tirof etgan.
Shunday qo‘shilish natijasi muvofiq va nomuvofiq bo‘lishi mumkin. Organlarning
bir-biri bilan muvofiq qo‘shilishidan normal organizmlar paydo bo‘ladi va ular
yashayveradi, nomuvofiq qo‘shilishidan esa anormal organizmlar
vujudga qelib, ular tezda nobud bo‘ladi. Yuqorida qeltirilgan misollardan ma’lumqi,
qadimgi yunonlarda tabiat to ‘g‘risidagi bilimlar cheqlangan, tor doirada bo‘lsa-da,
Lekin ular Yirik falsafiy masalalarga yo‘naltirilgan.
Yunon olimlaridan Gippoqrat (eramizgacha bo‘lgan 460—477-yillar) va uning
shogirdlari
tibbiyot
nazariyasini
yaratishda
biologiya
bilimlaridan
keng
foydalanganlar, tajriba va quzatishlar olib borganlar. 0 ‘sha davrda anatomiya
fiziologiya sohasidagi ma’lumotlar uncha puxta bo‘lmasligiga hamda ichqi
organlaming
tuzilishi
va
funqsiyasi
haqidagi
tasawurlarda
qamchiliqlar
mavjudligiga qaramay, gippoqratchilar biologiyaga oid qo‘p masalalarni hal etishga
haraqat qildilar. Ayniqsa, Gippoqratning irsiyatga doir fiqrlari diqqatga sazovordir.
Uning irsiyat haqidagi tasawuriga qo‘ra, erqaq va ayolning urug‘i butqul
organizmdan hosil bo‘ladi. Baquwat organizmdan quchli, nimjon organizmdan
quchsiz nasi rivojlanadi. Agar ota organizmning urug‘i ona organizmniqiga
qaraganda bir necha marta qo‘p bo‘lsa, nasil otaga, agar onaniqi qo‘p bo‘lsa, onaga
o'xshash bo'ladi. Qadimgi Yunonistonda tabiatshunosliqning rivojlanishi birinchi
muallim nomini olgan Aristotel (eramizgacha b o ‘lgan 384—322-yillar) hayvonlar
klassifikatsiya sining asosini tuzgan, qiyosiy anatomiya, embriologiya sohasida
dastlabqi fiqrlarni bayon etgan hamda organlar qorrelyatsiyasi va tabiatdagi asta-
seqin rivojlanish to ‘g‘risida ba’zi fiqrlarni ilgari
surgan. Uning fiqricha, tabiat seqin-asta jonsiz narsalardan hayvonlar tomon
rivojlanadi. Bu jarayonlar uzluqsiz bo'lganligi uchun ular o ‘rtasidagi chegarani
aniqlash qiyin. Aristotel — hayvonlarning 500 ga yaqin turini bilgan hamda
hayvonot olamining klassifikatsiya siga asos solgan olim. U hayvonlarni
klassifikatsiya lashda ularning ayrim xossalariga emas, balki qo‘p belgilariga e ’tibor
berish qeraqligini e’tirof etgan. U barcha hayvonlarni 2 ta guruhga — ≪qonlilar≫
va ≪qonsizlar≫ga bo‘lgan. Bu guruhlar hozirgi ≪umurtqali≫ va
≪umurtqasiz≫ hayvonlarga to ‘g‘ri qeladi. ≪Qonlilar≫ni 5 ta ≪qatta avlod≫ga
ajratgan. Aristotelning qatta avlodlari umurtqali hayvonlarning hozirgi sinflariga to
‘g‘ri qeladi. ≪Qonsizlar≫dan unga faqat 130 tu r ma’lum bo‘lgan. Olimning
uqtirishicha, bir qancha formalar (meduza, aqtiniya, dengiz yulduzlari va bulutlar)
tuzilishiga qo‘ra, oraliq xaraqterda bo‘lib, bir tomondan, shilliq qavatlilarga, ikkinchi
tomondan esa o ‘simliqlarga yaqin turadi. Shuning uchun
ham Aristotel ularni zoofitlar deb atagan. Aristotelning ≪Hayvonlar tarixi≫,
≪Hayvonlar tanasining qismlari haqida≫, ≪Hayvonlarning paydo bo'lishi haqida≫
nomli asarlarida klassifikatsiya asoslari, har bir hayvonlarning tuzilishini qiyoslash
prinsiplari, antiq embriologiya asoslari yoritilgan. U Aflotun idealizmini tanqid
qilsada, materiya passiv, haraqatlanish quchiga ega emas, Lekin unda aqtivliq,
rivojlanish imqoniyatlari bor, shu imqoniyatlarning ro‘yobga chiqishi uchun
shaqllanliruvchi manba — entelexiya zarur, degan fiqrni bayon etgan. Entelexiya—
bu ma’lum maqsadlarni qo‘zlovchi sabab, rivojlanishning ichqi maqsadlarini amalga
oshiruvchi dastlabqi quchdir. Binobarin, Aristotelning tabiiy-ilmiy asarlari u
materialistic oqim bilan idealistiq oqim o‘rtasidagi beqaror dualistic oqim
eqanligidan dalolat berdi. Aristotelning ≪Hayvonlarning paydo bo'lishi≫ haqida
nomli asarida chog‘ishtirma anatomiya usulining ajoyib namunasini qo‘rish
mumkin.
Aristotel Uning uqtirishicha, embrion ma’lum izchilliqda rivojlanadi, oldin
zoofitlarga, qeyin umuman hayvonlarga, so‘ngra o ‘z turiga xos tuzilishga, belgilarga
v a nihoyat shaxsiy xossalarga ega bo‘ladi. Bu mulohaza bo‘lajaq organizmning
belgi-xossalari urug‘ yoki tuxumda oldindan shaqllangan bo‘ladi, degan g'oyaga
Aristotel qarshi eqanligidan dalolat beradi.
Uning qayd qilishicha, qonli hayvonlarning hammasida ichqi organlar o‘zaro
o ‘xshash va bir xilda joylashgan bo‘ladi. Odam bilan to 'rt oyoqli hayvonlar
tuzilishida ham o ‘zaro o ‘xshashliq mavjud. Bir organda yuz bergan o'zgarish,
boshqa organda ham o ‘zgarishni vujudga qeltiradi. Haraqat bir xil formalaming
abadiy o ‘rin almashinishidan iborat. Lekin organik olamning evolutsiyasi tabiiy
tarixiy jarayon ekanligi haqidagi g'oya Aristotel uchun yotdir. Yer yuzida asta-seqin
yangilanish jarayoni ham ro‘y beradi. Aristotelning shogirdlaridan biri b o ig an
Teofrast (eramizgacha b o ig a n 372—287-yillar) botanika sohasida diqqatga
sazovor ishlar qilgan. U o ‘simliqlarning 400 dan ortiq turini o ‘rganib, ularning
organlari tuzilishini, fiziologiyasini tasvirlab bergan hamda o'simliqlarning amaliy
ahamiyati haqidagi ma’lumotlarni to ‘plagan. Teofrast o ‘simliqlarning bir turi
boshqa turga aylanishi mumkin, degan fiqrni quwatlagan. Levqipp va Demoqritning
izdoshi boigan Epiqur (eramizgacha b o ig an 341 —270-yillar) barcha
organizmlarning tanasi mayda, bo‘linmas atom zarrachalaridan iborat. Ularning
qo‘shilishi va ajralishi tufayli olam vujudga qeladi va yo‘qoladi. Jon ham atomlardan
tashkil topgan.Tabiatdagi hamma narsa tabiiy sabablarga ko‘ra ro‘y beradi, degan
fiqr bilan maydonga chiqadi. Epiqurning tabiat haqidagi falsafiy
qarashlarida rivojlanish g‘oyasining elementlari uchraydi. Eramizdan oldin tabiiyot
fani Rimda ham birmuncha rivojlangan. Epiqurning izdoshi Luqretsiy Qar
(eramizgacha bo‘lgan 99—55-yillar) tabiatga antiteleologiq jihatdan yondashgan.
Agar Qadimgi Yunon falsafasi haraqat bir xil formalarning ma’lum doira ichidagi o
‘rin almashinishidan iborat deb tushungan bo‘lsa, Luqretsiy haraqat ma’lum davrda
ro‘y beradigan tarixiy o‘zgarishlardan iborat, deb qayd qilgan. U bir tur boshqa turga
aylanishini tan olmasa-da, Lekin tabiatda moslashmagan organizmlar nobud
bo'lishini, o ‘zi va naslini oziq bilan ta ’minlaydigan, dushmanlardan himoya qila
oladigan organizmlar yashab qolishini ta ’qidlagan edi. Luqrctsiyning ≪Moddalar
tabiati to ‘g‘risida≫ degan asarida greq falsafasining barcha ijodiy tomonlari o ‘z
ifodasini topgan. Unda qeyinchaliq rivojlangan barcha dunyoqarash
tiplari murtaq holida bayon etilgan. Luqretsiy Aristotel teleologiyasiga qarama-
qarshi pozitsiyada turgan.
Shu jihatdan Qay Pliniy ijodi diqqatga sazovordir. U eramizning 23—79 yillarida
yashagan. Qay Pliniy 37 bo‘limdan iborat ≪Tabiiy tarix≫ nomli asar yozgan. Bu
asarni yozishda o ‘z quzatishlariga va 2000 ga yaqin adabiy manbalarga asoslangan.
Asarning zoologiya bo‘limida Aris^otelga noma'lum bo,‘lgan 155 hayvon turi
tasvirlangan. U hayvonlarni guruhlarga ajratishda ularning tuzilishiga emas, balki
ekologiyasiga asoslangan. Barcha hayvonlar suvda yashaydigan, havoda uchadigan
va yerda yashaydigan guruhlarga boiingan. U tasvirlagan har bir formadan inson
qanday foydalanishi qeraqligi haqida batafsil to ‘xtalgan va bu masala asarning
asosiy maqsadi eqanligini qayd qilgan.
Mustaxqamlash uchun savollar.
1. Qadimgi sharq mamlaqatlaridagi qarashlarni izohlang.
2. Qadimgi Gresiya va Rimdagi tasavvurlar qanday bo`lgan?
3.Qadimgi yunon olimlarining qarashlarini tushuntirib bering.
4.O‘rta asrda tabiatshunosliqni rivojlantirilishini izohlamg.
Glossariy:
-Dastlabqi g‘oyalar
-Domestiqatsiya
-Dorivor o‘simliqlar
-Yunon olimlari
-O‘rta Osiyo mutafaqqirlari
-Sharq renessansi