TABIIY FANLAR KONSEPSIYASI

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

26,4 KB


 
 
 
 
 
 
TABIIY FANLAR KONSEPSIYASI 
 
 
  Reja: 
1. Tabiiy fanlar nazariyasi. 
2.Tabiatning bir butun yaxlit tizim asosda rivojlanishi. 
3. Tabiatshunoslik fanining rivojlanish bosqichlari.  
 
 
 Asosiy tushunchalar: Nazariya, konsepsiya, nisbiylik, fazo va vaqt. 
  
 Tabiiy fanlar nazariyasi. Kadrlar tayyorlash milliy dasturi talablari asosida 
yuksak, umumiy va kasb - hunar madaniyatiga, ijodiy va ijtimoiy faollikka ega 
pеdagogik kadrlarning yangi avlodini shakllantirish vazifasi fanning asosiy 
maqsadidir.Jumladan, O’zbekiston Respublikasi prezidenti Sh.M. Mirziyoyev “ Biz 
uchun dolzarbligi va ahamiyatini hech qachon yo’qotmaydigan yana bir masala, bu 
- farzandlarimizni mustaqil fikrli , zamonaviy bilim va kasb - hunarlarni egallagan, 
mustahkam hayotiy pozitsiyaga ega, chinakam vatanparvar insonlar sifatida 
tarbiyalash vazifasidir ”1, - deya ta’kidlab o’tganlar. 
O`quvchilarni har tomonlama tarbiyalashning asosi ularda ilmiy dunyoqarashni 
shakllantirishdan iborat. Bu vazifani boshlang`ich sinflarda amalga oshirishda 
tabiatshunoslik fani muhim rol o`ynaydi. Bu predmetni o`rganish kichik yoshdagi 
o`quvchilarning shaxsiy tajribasini boyitadi, atrofimizdagi jonli va jonsiz tabiatda yuz 
berayotgan hodisa va jarayonlar to`g`risida bilimlar to`plashga imkon beradi. Shuning 
uchun ham pedagogika oliy o`quv yurtlarining talabalari, ayniqsa, bo`lajak 
                                               
 
1 Mirziyoyev Sh.M . Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga quramiz. –T.: O’zbekiston, 2017. 
103 - b. 
 
TABIIY FANLAR KONSEPSIYASI Reja: 1. Tabiiy fanlar nazariyasi. 2.Tabiatning bir butun yaxlit tizim asosda rivojlanishi. 3. Tabiatshunoslik fanining rivojlanish bosqichlari. Asosiy tushunchalar: Nazariya, konsepsiya, nisbiylik, fazo va vaqt. Tabiiy fanlar nazariyasi. Kadrlar tayyorlash milliy dasturi talablari asosida yuksak, umumiy va kasb - hunar madaniyatiga, ijodiy va ijtimoiy faollikka ega pеdagogik kadrlarning yangi avlodini shakllantirish vazifasi fanning asosiy maqsadidir.Jumladan, O’zbekiston Respublikasi prezidenti Sh.M. Mirziyoyev “ Biz uchun dolzarbligi va ahamiyatini hech qachon yo’qotmaydigan yana bir masala, bu - farzandlarimizni mustaqil fikrli , zamonaviy bilim va kasb - hunarlarni egallagan, mustahkam hayotiy pozitsiyaga ega, chinakam vatanparvar insonlar sifatida tarbiyalash vazifasidir ”1, - deya ta’kidlab o’tganlar. O`quvchilarni har tomonlama tarbiyalashning asosi ularda ilmiy dunyoqarashni shakllantirishdan iborat. Bu vazifani boshlang`ich sinflarda amalga oshirishda tabiatshunoslik fani muhim rol o`ynaydi. Bu predmetni o`rganish kichik yoshdagi o`quvchilarning shaxsiy tajribasini boyitadi, atrofimizdagi jonli va jonsiz tabiatda yuz berayotgan hodisa va jarayonlar to`g`risida bilimlar to`plashga imkon beradi. Shuning uchun ham pedagogika oliy o`quv yurtlarining talabalari, ayniqsa, bo`lajak 1 Mirziyoyev Sh.M . Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga quramiz. –T.: O’zbekiston, 2017. 103 - b.  
 
boshlang`ich sinf o`qituvchilari, pedagogik o’quv predmeti sifatida tabiatshunoslik va 
uni o’qitish metodikasining ilmiy - nazariy va amaliy yutuqlari bilan yaxshi tanish 
bo’lishlari lozim. 
 Shuningdek, tabiatshunoslikni o`qitishda o’quvchilarga ekologik ta’lim berish 
mazmunidagi bilimlar ham singdirilgan bo`lib, undagi o`quv materiallari bevosita 
tabiat bilan tanishish jarayonida o`rganiladigan bilimlar o`quvchilarning nazariy 
bilimi, amaliy ko`nikma va malakalari tarkib topishida muhim ahamiyat kasb etadi. 
Tabiat xilma - xil ko’rinishlari bilan insonni qurshab turgan moddiy olamdan tuzilgan. 
O’quvchilarga ekologik ta’lim - tarbiya berishdan maqsad - tabiatni bilish va uni 
asrashga o’rgatish, ekologik ta’lim - tarbiyaga oid nazariy bilim, amaliy ko’nikma va 
malakalarni shakllantirishdan iborat. 
O’quvchilarga tabiatshunoslikni o’rgatib borish bilan o’qituvchi ularni 
ta‘limni davom ettirish va amaliy faoliyat uchun zarur bo’lgan bilim, o’quv va 
ko’nikmalar bilan qurollantiribgina qolmay, balki ularning dunyoqarashi, irodasi, 
xarakterini shakllantiradi, aqliy qobiliyatlarini rivojlantiradi. Shunga ko’ra 
tabiatshunoslikni o’qitishning shakl va metodlarini ishlab chiqadi. 
O’qitish jarayoni o’zaro bog’liq bo’lgan qismlarni: predmet mazmuni, 
o’qituvchi va o’quvchilar faoliyatini, ya‘ni predmetning o’zini, uni o’qitishni va 
o’qishni, ya‘ni bilim, o’quv va ko’nikmalarni egallab olishni o’z ichiga oladi. 
Shunga ko’ra tabiatshunoslikning vazifalari qatoriga o’quv predmeti sifatida 
tabiatshunoslik mazmunini aniqlash.  
Tabiatshunoslikning muhim masalalaridan biri - tabiat,atrof - muhit haqidagi 
ma’lumotlarni umumlashtirishdan iborat. Tajriba o’tkazish va bilish jaroyanida 
ko’p ma’lumotlar berishi mumkin. Lekin kuzatish bir - biriga bog’lanmagan, 
qarama - qarshi ma’lumotlarga ham olib kelishi mumkin.Olingan ma’lumotlar 
asosida nazariy fikrlash, mantiqiy xulosa chiqarish, muayyan tizimiga solish fanda 
katta ahamiyat kasb etadi. 
Tabiatning bir butun yaxlit tizim asosda rivojlanishi. Ko‘rinib turibdiki, 
inson ham jismonan, ham ruhan atrof - tabiiy muhit bilan uzviy bog‘liq ekan. U tirik 
organizm sifatida o‘z mavjudligini ta’minlash uchun doimo tabiat bilan modda, 
energiya va axborot almashib turishga majburdir. Bu degan so‘z, inson tabiatni 
tarkibiy qismi sifatida u bilan birgalikda, uni ichida mavjud bola oladi demakdir. 
boshlang`ich sinf o`qituvchilari, pedagogik o’quv predmeti sifatida tabiatshunoslik va uni o’qitish metodikasining ilmiy - nazariy va amaliy yutuqlari bilan yaxshi tanish bo’lishlari lozim. Shuningdek, tabiatshunoslikni o`qitishda o’quvchilarga ekologik ta’lim berish mazmunidagi bilimlar ham singdirilgan bo`lib, undagi o`quv materiallari bevosita tabiat bilan tanishish jarayonida o`rganiladigan bilimlar o`quvchilarning nazariy bilimi, amaliy ko`nikma va malakalari tarkib topishida muhim ahamiyat kasb etadi. Tabiat xilma - xil ko’rinishlari bilan insonni qurshab turgan moddiy olamdan tuzilgan. O’quvchilarga ekologik ta’lim - tarbiya berishdan maqsad - tabiatni bilish va uni asrashga o’rgatish, ekologik ta’lim - tarbiyaga oid nazariy bilim, amaliy ko’nikma va malakalarni shakllantirishdan iborat. O’quvchilarga tabiatshunoslikni o’rgatib borish bilan o’qituvchi ularni ta‘limni davom ettirish va amaliy faoliyat uchun zarur bo’lgan bilim, o’quv va ko’nikmalar bilan qurollantiribgina qolmay, balki ularning dunyoqarashi, irodasi, xarakterini shakllantiradi, aqliy qobiliyatlarini rivojlantiradi. Shunga ko’ra tabiatshunoslikni o’qitishning shakl va metodlarini ishlab chiqadi. O’qitish jarayoni o’zaro bog’liq bo’lgan qismlarni: predmet mazmuni, o’qituvchi va o’quvchilar faoliyatini, ya‘ni predmetning o’zini, uni o’qitishni va o’qishni, ya‘ni bilim, o’quv va ko’nikmalarni egallab olishni o’z ichiga oladi. Shunga ko’ra tabiatshunoslikning vazifalari qatoriga o’quv predmeti sifatida tabiatshunoslik mazmunini aniqlash. Tabiatshunoslikning muhim masalalaridan biri - tabiat,atrof - muhit haqidagi ma’lumotlarni umumlashtirishdan iborat. Tajriba o’tkazish va bilish jaroyanida ko’p ma’lumotlar berishi mumkin. Lekin kuzatish bir - biriga bog’lanmagan, qarama - qarshi ma’lumotlarga ham olib kelishi mumkin.Olingan ma’lumotlar asosida nazariy fikrlash, mantiqiy xulosa chiqarish, muayyan tizimiga solish fanda katta ahamiyat kasb etadi. Tabiatning bir butun yaxlit tizim asosda rivojlanishi. Ko‘rinib turibdiki, inson ham jismonan, ham ruhan atrof - tabiiy muhit bilan uzviy bog‘liq ekan. U tirik organizm sifatida o‘z mavjudligini ta’minlash uchun doimo tabiat bilan modda, energiya va axborot almashib turishga majburdir. Bu degan so‘z, inson tabiatni tarkibiy qismi sifatida u bilan birgalikda, uni ichida mavjud bola oladi demakdir.  
 
Insonning tabiatga ta’siri boshqa faol bo`lmagan mavjudotlar (o‘simlik va 
hayvonot) ta’siriga nisbatan faol va xarakteri jihatdan tubdan farq qiladi. Ya’ni, 
inson ongi tufayli tabiatni o`z ehtiyoji va maqsadiga muvofiq tarzda o‘zgartirish va 
moslashtirish imkoniyatiga ega. Tabiat bilan bo‘Iadigan munosabatlarda insonga 
faollik va boshqa tirik mavjudotlar orasida yetakchilik qilish huquqini beruvchi 
komil inson ongi ijtimoiy muhitda, ya’ni jamiyatda shakllanadi. Yuqoridagi 
fikrlardan kelib chiqib insonni ikkita, ya’ni tabiiy va ijtimoiy muhitlarning maxsuli 
bo‘lgan bioijtimoiy mavjudot deb atash mumkin. Insonda ham moddiy(tana) va 
ruhiy (ong) mohiyat mujassamlashgandir. U tirik mavjudot sifatida tabiat mahsuli, 
ongi tufayli esa ijtimoiy muhit (jamiyat) maxsuli hisoblanadi.  
O‘zlarining biologik xususiyatlari, ijtimoiy mavqelari va boshqa sharoitlariga 
ko‘ra turlicha ongga ega bo‘lgan kishilar birgalikda kishilik jamiyatini tashkil 
etadilar. Bundan ko‘rinib turibdiki, inson tabiat bilan jamiyat o‘rtasidagi boglovchi 
ko‘prik vazifasini o‘taydi. U bir qator o‘ziga xos ichki ijtimoiy qonuniyatlar asosida 
rivojlanadi.  
Mana shu qonuniyatlarni tizimning boshqa komponent(tabiat va inson)lari 
rivojiga to‘siq bo‘lmasligi ekologik jihatdan muhim ahamiyatga ega.Ma’lumki, har 
qanday tizimning barqarorligi komponentlarning o‘zaro munosib ravishda 
rivojlanishi va ular orasidagi munosabatlar muvozanatlashgan holatda bolishini 
taqozo etadi, aks holda tizim buziladi va asl xususiyatlarini yo‘qotadi.  
Yuqoridagilardan quyidagi xulosalami keltirish mumkin: 
- yer sayyorasi va undagi tabiat hamda hayot shakli insonga ma’lum bo`lgan 
olamda yagonadir; 
- tabiiy borliq inson va jamiyatning yagona moddiy negizidir; 
- tabiat, inson va jamiyatni yaxlit tizim deb qarab, ularni birgalikda o‘rganish 
zarur; 
- 
bu 
tizimning 
biror-bir 
komponentidagi 
o‘zgarish 
uning 
boshqa 
komponentlarida adekvat tarzdagi ijobiy yoki salbiy o‘zgarishlarning yuz berishiga 
olib keladi. 
Mavjud ilmiy manbalarga asoslanib, yer sayyorasi yoshini 4,7 mlrd yil deb 
aytish mumkin. Mana shu o‘tgan uzoq geologik davr mobaynida yerda o‘ziga xos 
tabiat shakllangan. Yer tabiatining evolutsion, spiralsimon tadrijiy taraqqiyoti bir 
Insonning tabiatga ta’siri boshqa faol bo`lmagan mavjudotlar (o‘simlik va hayvonot) ta’siriga nisbatan faol va xarakteri jihatdan tubdan farq qiladi. Ya’ni, inson ongi tufayli tabiatni o`z ehtiyoji va maqsadiga muvofiq tarzda o‘zgartirish va moslashtirish imkoniyatiga ega. Tabiat bilan bo‘Iadigan munosabatlarda insonga faollik va boshqa tirik mavjudotlar orasida yetakchilik qilish huquqini beruvchi komil inson ongi ijtimoiy muhitda, ya’ni jamiyatda shakllanadi. Yuqoridagi fikrlardan kelib chiqib insonni ikkita, ya’ni tabiiy va ijtimoiy muhitlarning maxsuli bo‘lgan bioijtimoiy mavjudot deb atash mumkin. Insonda ham moddiy(tana) va ruhiy (ong) mohiyat mujassamlashgandir. U tirik mavjudot sifatida tabiat mahsuli, ongi tufayli esa ijtimoiy muhit (jamiyat) maxsuli hisoblanadi. O‘zlarining biologik xususiyatlari, ijtimoiy mavqelari va boshqa sharoitlariga ko‘ra turlicha ongga ega bo‘lgan kishilar birgalikda kishilik jamiyatini tashkil etadilar. Bundan ko‘rinib turibdiki, inson tabiat bilan jamiyat o‘rtasidagi boglovchi ko‘prik vazifasini o‘taydi. U bir qator o‘ziga xos ichki ijtimoiy qonuniyatlar asosida rivojlanadi. Mana shu qonuniyatlarni tizimning boshqa komponent(tabiat va inson)lari rivojiga to‘siq bo‘lmasligi ekologik jihatdan muhim ahamiyatga ega.Ma’lumki, har qanday tizimning barqarorligi komponentlarning o‘zaro munosib ravishda rivojlanishi va ular orasidagi munosabatlar muvozanatlashgan holatda bolishini taqozo etadi, aks holda tizim buziladi va asl xususiyatlarini yo‘qotadi. Yuqoridagilardan quyidagi xulosalami keltirish mumkin: - yer sayyorasi va undagi tabiat hamda hayot shakli insonga ma’lum bo`lgan olamda yagonadir; - tabiiy borliq inson va jamiyatning yagona moddiy negizidir; - tabiat, inson va jamiyatni yaxlit tizim deb qarab, ularni birgalikda o‘rganish zarur; - bu tizimning biror-bir komponentidagi o‘zgarish uning boshqa komponentlarida adekvat tarzdagi ijobiy yoki salbiy o‘zgarishlarning yuz berishiga olib keladi. Mavjud ilmiy manbalarga asoslanib, yer sayyorasi yoshini 4,7 mlrd yil deb aytish mumkin. Mana shu o‘tgan uzoq geologik davr mobaynida yerda o‘ziga xos tabiat shakllangan. Yer tabiatining evolutsion, spiralsimon tadrijiy taraqqiyoti bir  
 
neecha bosqichlarga bo‘linadi va ularning har biri o‘ziga xos xususiyatlarga ega. 
Tabiatning shakllanishi, evolutsiyasi va asosiy xususiyatlarini o‘rganish bilan bir 
qatorda tabiiy fanlar ham shug’lullanadi. Ekologiya fani nuqtayi nazaridan tabiat 
komponentlari orasidagi va ular ichidagi muvozanat qanday qaror topganligi hamda 
uni jamiyatning tabiatga ta’siri kuchayib borayotgan hozirgi paytda qanday qilib 
saqlab turish mumkinligi asosiy ahamiyatga ega.  
 Tabiatni tashkil etuvchi tarkibiy qismlar havo, suv, tog‘ jinslari, o‘simlik va 
hayvonotlar orasida va tabiatdagi turli modda va energiya almashinuvi 
jarayonlarida, uzoq geologik davrlar mobaynida o‘ziga xos barqarorlik holati 
yuzaga kelgan. Tabiatdagi mana shu barqarorlik tabiiy yoki ekologik muvozanat 
deb ataladi. Yerning tabiati o‘ziga xos ko‘rsatkich va qonuniyatlarga ega boigan 
turli ichki va tashqi ta’sirlarga ma’lum darajada bardosh bera oladigan murakkab 
funksional tizimdir. Bu tizimning tashkil etuvchilari, ya’ni tabiatning tarkibiy 
qismlari doimo o‘zgarish va rivojlanishda bolgani tufayli undagi muvozanat ham 
dinamik holatda mavjud bo‘la oladi. 
Tabiatning nozikligi, garchi u ulkan tuzilma bolsa ham, unga ta’sir etishning 
osonligi aynan undagi mana shu muvozanat holati tufaylidir. Chunki, 
muvozanatdagi tizimni izdan chiqarish uchun uncha ko‘p kuch talab etilmasligi 
hammaga o‘rta maktab fizikasidan ayon. Tabiiy izdan chiqishiga esa, ko`p hollarda 
insonning tabiatga ko`r-ko‘rona, uzoqni ko‘zlamay, tabiat qonunlarini mensimay 
tayziq ko‘rsatishi sabab boiadi. Inson o'zining biror-bir ehtiyojini qondirish 
maqsadida tabiatdan foydalanadi va shu jarayonda uning birorta yoki bir necha 
komponentini o‘zgartiradi.Ko’pincha bu ta’sir jarayoni komponentlararo yoki ular 
ichidagi muvozanat holatini buzadi. 
Tabiatshunoslik o’rganadigan va ishlab chiqadigan masalalar doirasiga 
quyidagilar kiradi:  
Tabiatshunoslik tabiat hodisalarini o’zaro bog’lanishda va rivojlanishda 
o’rganishga imkon beradi. Tabiatshunoslik pedagogikada qo’llaniladigan tadqiqot 
metodlaridan foydalanadi. Tabiatshunoslik o’qitish jarayonini kuzatadi, kuzatilgan 
jarayonlarni tahlil qiladi va taqqoslaydi, hodisalar o’rtasidagi qonuniy 
bog’lanishlarni aniqlaydi, xulosa va umumlashtirishning to’g’riligini amalda 
tekshiradi va buning natijasida tabiatshunoslikni o’qitish usul va uslublarini 
neecha bosqichlarga bo‘linadi va ularning har biri o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Tabiatning shakllanishi, evolutsiyasi va asosiy xususiyatlarini o‘rganish bilan bir qatorda tabiiy fanlar ham shug’lullanadi. Ekologiya fani nuqtayi nazaridan tabiat komponentlari orasidagi va ular ichidagi muvozanat qanday qaror topganligi hamda uni jamiyatning tabiatga ta’siri kuchayib borayotgan hozirgi paytda qanday qilib saqlab turish mumkinligi asosiy ahamiyatga ega. Tabiatni tashkil etuvchi tarkibiy qismlar havo, suv, tog‘ jinslari, o‘simlik va hayvonotlar orasida va tabiatdagi turli modda va energiya almashinuvi jarayonlarida, uzoq geologik davrlar mobaynida o‘ziga xos barqarorlik holati yuzaga kelgan. Tabiatdagi mana shu barqarorlik tabiiy yoki ekologik muvozanat deb ataladi. Yerning tabiati o‘ziga xos ko‘rsatkich va qonuniyatlarga ega boigan turli ichki va tashqi ta’sirlarga ma’lum darajada bardosh bera oladigan murakkab funksional tizimdir. Bu tizimning tashkil etuvchilari, ya’ni tabiatning tarkibiy qismlari doimo o‘zgarish va rivojlanishda bolgani tufayli undagi muvozanat ham dinamik holatda mavjud bo‘la oladi. Tabiatning nozikligi, garchi u ulkan tuzilma bolsa ham, unga ta’sir etishning osonligi aynan undagi mana shu muvozanat holati tufaylidir. Chunki, muvozanatdagi tizimni izdan chiqarish uchun uncha ko‘p kuch talab etilmasligi hammaga o‘rta maktab fizikasidan ayon. Tabiiy izdan chiqishiga esa, ko`p hollarda insonning tabiatga ko`r-ko‘rona, uzoqni ko‘zlamay, tabiat qonunlarini mensimay tayziq ko‘rsatishi sabab boiadi. Inson o'zining biror-bir ehtiyojini qondirish maqsadida tabiatdan foydalanadi va shu jarayonda uning birorta yoki bir necha komponentini o‘zgartiradi.Ko’pincha bu ta’sir jarayoni komponentlararo yoki ular ichidagi muvozanat holatini buzadi. Tabiatshunoslik o’rganadigan va ishlab chiqadigan masalalar doirasiga quyidagilar kiradi: Tabiatshunoslik tabiat hodisalarini o’zaro bog’lanishda va rivojlanishda o’rganishga imkon beradi. Tabiatshunoslik pedagogikada qo’llaniladigan tadqiqot metodlaridan foydalanadi. Tabiatshunoslik o’qitish jarayonini kuzatadi, kuzatilgan jarayonlarni tahlil qiladi va taqqoslaydi, hodisalar o’rtasidagi qonuniy bog’lanishlarni aniqlaydi, xulosa va umumlashtirishning to’g’riligini amalda tekshiradi va buning natijasida tabiatshunoslikni o’qitish usul va uslublarini  
 
belgilaydi. Kuzatish va tajriba tabiatshunoslikni o’qitish metodikasi sohasidagi eng 
muhim metodlardir.  
Tabiatshunoslik - didaktika bilan bog’langan. O’quv materialini tanlash va uni 
sinflar bo’yicha taqsimlashga bo’lgan talablar didaktika bilan izohlanadi, ular 
xususiy metodik masalalarni hal qilishda, o’qitish metodlarini tanlashda, 
shuningdek o’quvchilarning o’quv faoliyatlarini har xil ko’rinish va shakllarda 
tashkil qilishda ham yetakchidir. Metodik uslublarni faqat har bir o’quvchi 
psixologiyasini, yoshi va rivojlanish xususiyatlarini hisobga olgan holdagina to’g’ri 
tanlash mumkin. 
Tabiatshunoslik shuningdek, botanika, seleksiya, fiziologiya, anatomiya, 
gigiena, zoologiya, geografiya, agrotexnika, meteorologiya, mantiq va psixologiya 
kabi fanlar bilan chambarchas bog’liqdir. Shaxsning kamol topishi va rivojlanishi 
uning ayrim ishlarni, munosabatni, xarakterni o’z ichiga olgan faoliyat jarayonida 
boradi. Bunda u yoki bu faoliyat turining - o’qish, mehnat, o’yin, muloqotlarning 
dalillari alohida ahamiyatga egadir. Muloqot dalillari har qanday darsning tarkibiiy 
qismi bo’lishi kerak. Uni o’qituvchi hisobga olmasa, tabiat to’g’risidagi bilimlar 
imkoniyatini pasaytirib yuboradi.  
Tabiat bilan to’g’ri tashkil qilingan muloqot kichik yoshdagi maktab 
o’quvchilarida go’zallikni his etishni boyitadi va chuqurlashtiradi, ularda o’z 
harakati va ishini o’zi baholay olish qobiliyati rivojlanadi, bu xislatlar xulq-
atvorning odobiy hamda axloqiy normalarini anglash, atrofdagilarga nisbatan 
mas‘uliyat hamda burchni tarbiyalash uchun zarurdir. Tabiat bilan muloqot 
jarayonida o’rtoqlariga, kattalarga hurmat va mehr-munosabat vujudga keladi. 
 Barcha ta‘lim va tarbiyaviy vazifalarning bajarilishi metodlarning to’g’ri 
tanlanishiga bog’liq. Tabiatdagi mustaqil kuzatishlarsiz kichik yoshdagi 
o’quvchilarda kuzatuvchanlikni rivojlantirib bo’lmaydi, tirik organizmlarni 
bevosita o’rganmasdan turib o’simlik va hayvonlar hayotini tushunib bo’lmaydi, 
o’simliklarni o’stirish va hayvonlarni parvarish qilish bo’yicha amaliy ishlar 
bajarilmasdan qishloq xo’jalik mehnatining amaliy o’quv hamda ko’nikmalarini 
hosil qilib bo’lmaydi. 
 Tabiatshunoslik fanining rivojlanish bosqichlari. Barcha fanlar kabi 
“Tabiatshunoslik” fanining rivojlanish jarayoni 6 bosqichga bo’linadi: 
belgilaydi. Kuzatish va tajriba tabiatshunoslikni o’qitish metodikasi sohasidagi eng muhim metodlardir. Tabiatshunoslik - didaktika bilan bog’langan. O’quv materialini tanlash va uni sinflar bo’yicha taqsimlashga bo’lgan talablar didaktika bilan izohlanadi, ular xususiy metodik masalalarni hal qilishda, o’qitish metodlarini tanlashda, shuningdek o’quvchilarning o’quv faoliyatlarini har xil ko’rinish va shakllarda tashkil qilishda ham yetakchidir. Metodik uslublarni faqat har bir o’quvchi psixologiyasini, yoshi va rivojlanish xususiyatlarini hisobga olgan holdagina to’g’ri tanlash mumkin. Tabiatshunoslik shuningdek, botanika, seleksiya, fiziologiya, anatomiya, gigiena, zoologiya, geografiya, agrotexnika, meteorologiya, mantiq va psixologiya kabi fanlar bilan chambarchas bog’liqdir. Shaxsning kamol topishi va rivojlanishi uning ayrim ishlarni, munosabatni, xarakterni o’z ichiga olgan faoliyat jarayonida boradi. Bunda u yoki bu faoliyat turining - o’qish, mehnat, o’yin, muloqotlarning dalillari alohida ahamiyatga egadir. Muloqot dalillari har qanday darsning tarkibiiy qismi bo’lishi kerak. Uni o’qituvchi hisobga olmasa, tabiat to’g’risidagi bilimlar imkoniyatini pasaytirib yuboradi. Tabiat bilan to’g’ri tashkil qilingan muloqot kichik yoshdagi maktab o’quvchilarida go’zallikni his etishni boyitadi va chuqurlashtiradi, ularda o’z harakati va ishini o’zi baholay olish qobiliyati rivojlanadi, bu xislatlar xulq- atvorning odobiy hamda axloqiy normalarini anglash, atrofdagilarga nisbatan mas‘uliyat hamda burchni tarbiyalash uchun zarurdir. Tabiat bilan muloqot jarayonida o’rtoqlariga, kattalarga hurmat va mehr-munosabat vujudga keladi. Barcha ta‘lim va tarbiyaviy vazifalarning bajarilishi metodlarning to’g’ri tanlanishiga bog’liq. Tabiatdagi mustaqil kuzatishlarsiz kichik yoshdagi o’quvchilarda kuzatuvchanlikni rivojlantirib bo’lmaydi, tirik organizmlarni bevosita o’rganmasdan turib o’simlik va hayvonlar hayotini tushunib bo’lmaydi, o’simliklarni o’stirish va hayvonlarni parvarish qilish bo’yicha amaliy ishlar bajarilmasdan qishloq xo’jalik mehnatining amaliy o’quv hamda ko’nikmalarini hosil qilib bo’lmaydi. Tabiatshunoslik fanining rivojlanish bosqichlari. Barcha fanlar kabi “Tabiatshunoslik” fanining rivojlanish jarayoni 6 bosqichga bo’linadi:  
 
1-bosqich. Eramizgacha bo’lgan VIII-VI asrlarni o’z ichiga oladi. 
“Tabiatshunoslik” fani rivojlanishining birinchi bosqichini shu kungacha aytilgan 
barcha fikrlarni inkor qilgan holda “Avesto” ma’lumotlariga asoslanib, “Avesto”ni 
astronomiya, tabiat, ekologiya, qishloq xo’jaligi va tabiat haqidagi ilmlar birinchi 
bo’lib yozib qoldirilganini bilamiz. “Avesto” faqat diniy tushunchalar haqidagi 
bitiklardan iborat emas, balki yuqorida qayd etilgan fanlarning dastlabki ildizlari 
yozilgan manba hamdir.  
Biz “Avesto” haqida bilmagan, uning yodgorliklari hali insoniyatga ma’lum 
bo’lmagan paytlarda, hamma kabi fanning rivojlanishini Gretsiyadan boshlangan, 
deb ishonardik. Ammo yer yuzi bo’ylab, ayniqsa Yevropada “Avesto”shunos olimlar 
paydo bo’lib, ular grek-yunon olimlari tabiiy fanlar haqida dastlabki ilmni 
“Avesto”dan ko’chirib, grek-yunongacha tarjima qilib o’zlariniki qilib o’zlashtirib 
olganlarini yozib qoldirganidan so’ng, dunyoviy fanlar rivojlanishining birinchi 
bosqichi yoki dastlabki ildizlari bizning yurtimiz Markaziy Osiyoda deb aytishga 
haqlimiz. Bu o’rinda ta’kidlash joizki, fanning rivojlanishi eramizgacha bo’lgan IV 
asrdan emas, balki VIII- asrdan boshlangan. Hali bu borada ko’pgina fikrlar aytilishi 
aniq.  
2-bosqich. Eramizgacha bo’lgan V-I asrlarni o’z ichiga oladi. Ma’lumki, 
“Tabiatshunoslik” fani yoki dunyoviy fanlar haqidagi ilmiy tasavvur va kuzatishlar 
Gretsiyada rivojlandi. Grek olimlari “Tabiatshunoslik” faniga ilmiy asos soldilar. 
Eramizgacha bo’lgan IV asrda Aristotel, Platon, Ptolomey dunyoning geomarkazini 
tuzdilar, Empedokl, sababsiz hech narcha hosil bo’lmasligini va hech narsa izsiz 
yo’qolib ketmasligini aytdi.  
Levkinn, Demokrit, Epikur dunyoning atomlardan tuzilganligi haqida farazni 
bildirishdi. Pifagor dunyoning Sharsimon ekanligini, Eratosfen esa yerning radiusini 
aniqladi, Giparx yerdan Oygacha bo’lgan masofani o’lchadi. Aristarx Samosskiy, 
Eratosfen, Gipparx, Arximed va Ptolomeylar birinchi bo’lib yulduzlar bizdan juda 
olisda ekanligini ma’lum qilishdi, yerdan yulduzlargacha, yerdan qo’yoshgacha 
bo’lgan masofalarni o’lchashdi.  
Ptolomey yerning dumaloqligini isbotlaydigan geografik karta tuzdi, Aristotel 
esa anatomiya, botanika, sistematika va hayvonlar embriologiyasini ilmiy asosladi.  
1-bosqich. Eramizgacha bo’lgan VIII-VI asrlarni o’z ichiga oladi. “Tabiatshunoslik” fani rivojlanishining birinchi bosqichini shu kungacha aytilgan barcha fikrlarni inkor qilgan holda “Avesto” ma’lumotlariga asoslanib, “Avesto”ni astronomiya, tabiat, ekologiya, qishloq xo’jaligi va tabiat haqidagi ilmlar birinchi bo’lib yozib qoldirilganini bilamiz. “Avesto” faqat diniy tushunchalar haqidagi bitiklardan iborat emas, balki yuqorida qayd etilgan fanlarning dastlabki ildizlari yozilgan manba hamdir. Biz “Avesto” haqida bilmagan, uning yodgorliklari hali insoniyatga ma’lum bo’lmagan paytlarda, hamma kabi fanning rivojlanishini Gretsiyadan boshlangan, deb ishonardik. Ammo yer yuzi bo’ylab, ayniqsa Yevropada “Avesto”shunos olimlar paydo bo’lib, ular grek-yunon olimlari tabiiy fanlar haqida dastlabki ilmni “Avesto”dan ko’chirib, grek-yunongacha tarjima qilib o’zlariniki qilib o’zlashtirib olganlarini yozib qoldirganidan so’ng, dunyoviy fanlar rivojlanishining birinchi bosqichi yoki dastlabki ildizlari bizning yurtimiz Markaziy Osiyoda deb aytishga haqlimiz. Bu o’rinda ta’kidlash joizki, fanning rivojlanishi eramizgacha bo’lgan IV asrdan emas, balki VIII- asrdan boshlangan. Hali bu borada ko’pgina fikrlar aytilishi aniq. 2-bosqich. Eramizgacha bo’lgan V-I asrlarni o’z ichiga oladi. Ma’lumki, “Tabiatshunoslik” fani yoki dunyoviy fanlar haqidagi ilmiy tasavvur va kuzatishlar Gretsiyada rivojlandi. Grek olimlari “Tabiatshunoslik” faniga ilmiy asos soldilar. Eramizgacha bo’lgan IV asrda Aristotel, Platon, Ptolomey dunyoning geomarkazini tuzdilar, Empedokl, sababsiz hech narcha hosil bo’lmasligini va hech narsa izsiz yo’qolib ketmasligini aytdi. Levkinn, Demokrit, Epikur dunyoning atomlardan tuzilganligi haqida farazni bildirishdi. Pifagor dunyoning Sharsimon ekanligini, Eratosfen esa yerning radiusini aniqladi, Giparx yerdan Oygacha bo’lgan masofani o’lchadi. Aristarx Samosskiy, Eratosfen, Gipparx, Arximed va Ptolomeylar birinchi bo’lib yulduzlar bizdan juda olisda ekanligini ma’lum qilishdi, yerdan yulduzlargacha, yerdan qo’yoshgacha bo’lgan masofalarni o’lchashdi. Ptolomey yerning dumaloqligini isbotlaydigan geografik karta tuzdi, Aristotel esa anatomiya, botanika, sistematika va hayvonlar embriologiyasini ilmiy asosladi.  
 
Galen va Gippokrat kasalliklarning kelib chiqishini o’rgandi va kasalni emas, 
balki kasallikning kelib chiqishini davolash kerak, degan so’zni aytdi.  
Dunyoda “Tabiatshunoslik” fanining rivojlanishiga turtki bo’lgan asarlar jumlasiga 
Yevklidning “Boshlanish”i va Ptolomeyning “Buyuk qurilish” kabilar kiradi.  
Bu davrdagi olimlar tabiatshunoslik sohasida katta tajribalar olib borishmagan 
bo’lishsada, kuzatish va fikrlash asosida uni rivojlantirdilar.  
Qadimgi Gretsiya insoniyatga ilm va fanning buyuk darg’alarini yetkazib berdi. 
Ularning kuzatishlar natijasida yozib qoldirgan ayrim durdona fikrlari hozirgacha 
ahamiyatini yo’qotgan emas. Oradan ming yillar o’tganiga qaramasdan ularning 
fikrlari odamlarning dunyoga bo’lgan munosabatida, ma’naviyat va madaniyatida 
alohida o’rin egalaydi. Tabiatshunoslikka u davrlarda kam e’tibor berilgan bo’lsa, 
hozir taraqqiyotni, tabiatni, odamlarni va jamiyatning quvvatini belgilaydigan kuchga 
aylandi.  
3-bosqich. VIII va XII asrlarni o’z ichiga oladi. VIII asrlarga kelib, Sharqda 
takroran fanga e’tibor berila boshlandi. “Tabiatshunoslik” rivojiga hissa qo’shgan 
ilk olimlardan biri Ahmad ibn Nasr Jayxoniydir. VIII-IX asrlarda bu ulug’ inson 
Markaziy Osiyo, Xitoy, Hindiston mamlakatlarining o’simliklar va hayvonot 
dunyosi haqida qimmatli ilmiy fikrlar, shuningdek, shu mintaqalarda tarqalgan 
o’simlik va hayvonlardan aholi tomonidan foydalanilishi va ularning insonlar 
hayotidagi ahamiyati haqida yozib qoldirilgan.  
Qomusiy olimlardan biri bo’lgan Al-Xorazmiy VIII-IX asrlarda yashadi. 
Xivada tug’ilgan bu olim, Bag’dod akademiyasining asoschilari va rahbarlaridan biri 
sanaladi. Xorazmiy tabiiy fanlardan, “Astronomiya” va “Geografiya” fanlari rivojiga 
katta hisa qo’shgan, u “Algebra” fanining asoschisi. “Algebra” so’zi uning “Al-kitob 
al muxtasar fi-hisob aljabr va al muqobila” risolasidan olingan.  
Abu Nasr Forobiy ham astronomiya fanining asoschilaridan biri. U Bog’dodda 
birinchi observatoriyani qurgan va ilmiy darsliklar yozgan. Abu Nasr Forobiy tabiiy, 
ilmiy, ijtimoiy, falsafiy bilimlarga bag’ishlangan 150 dan ziyod asar yozib qoldirgan.  
Ahmad al-Farg’oniy sharqning IX asrlarda yashab, ijod qilgan buyuk 
allomalaridan biri bo’lib, matematika, astronomiya, geografiya fanlarining 
asoschilaridan hisoblanadi, “Bayt ul hikma” ilmiy markazining tashkilotchilaridan 
biri.  
Galen va Gippokrat kasalliklarning kelib chiqishini o’rgandi va kasalni emas, balki kasallikning kelib chiqishini davolash kerak, degan so’zni aytdi. Dunyoda “Tabiatshunoslik” fanining rivojlanishiga turtki bo’lgan asarlar jumlasiga Yevklidning “Boshlanish”i va Ptolomeyning “Buyuk qurilish” kabilar kiradi. Bu davrdagi olimlar tabiatshunoslik sohasida katta tajribalar olib borishmagan bo’lishsada, kuzatish va fikrlash asosida uni rivojlantirdilar. Qadimgi Gretsiya insoniyatga ilm va fanning buyuk darg’alarini yetkazib berdi. Ularning kuzatishlar natijasida yozib qoldirgan ayrim durdona fikrlari hozirgacha ahamiyatini yo’qotgan emas. Oradan ming yillar o’tganiga qaramasdan ularning fikrlari odamlarning dunyoga bo’lgan munosabatida, ma’naviyat va madaniyatida alohida o’rin egalaydi. Tabiatshunoslikka u davrlarda kam e’tibor berilgan bo’lsa, hozir taraqqiyotni, tabiatni, odamlarni va jamiyatning quvvatini belgilaydigan kuchga aylandi. 3-bosqich. VIII va XII asrlarni o’z ichiga oladi. VIII asrlarga kelib, Sharqda takroran fanga e’tibor berila boshlandi. “Tabiatshunoslik” rivojiga hissa qo’shgan ilk olimlardan biri Ahmad ibn Nasr Jayxoniydir. VIII-IX asrlarda bu ulug’ inson Markaziy Osiyo, Xitoy, Hindiston mamlakatlarining o’simliklar va hayvonot dunyosi haqida qimmatli ilmiy fikrlar, shuningdek, shu mintaqalarda tarqalgan o’simlik va hayvonlardan aholi tomonidan foydalanilishi va ularning insonlar hayotidagi ahamiyati haqida yozib qoldirilgan. Qomusiy olimlardan biri bo’lgan Al-Xorazmiy VIII-IX asrlarda yashadi. Xivada tug’ilgan bu olim, Bag’dod akademiyasining asoschilari va rahbarlaridan biri sanaladi. Xorazmiy tabiiy fanlardan, “Astronomiya” va “Geografiya” fanlari rivojiga katta hisa qo’shgan, u “Algebra” fanining asoschisi. “Algebra” so’zi uning “Al-kitob al muxtasar fi-hisob aljabr va al muqobila” risolasidan olingan. Abu Nasr Forobiy ham astronomiya fanining asoschilaridan biri. U Bog’dodda birinchi observatoriyani qurgan va ilmiy darsliklar yozgan. Abu Nasr Forobiy tabiiy, ilmiy, ijtimoiy, falsafiy bilimlarga bag’ishlangan 150 dan ziyod asar yozib qoldirgan. Ahmad al-Farg’oniy sharqning IX asrlarda yashab, ijod qilgan buyuk allomalaridan biri bo’lib, matematika, astronomiya, geografiya fanlarining asoschilaridan hisoblanadi, “Bayt ul hikma” ilmiy markazining tashkilotchilaridan biri.  
 
Abu Ali Ibn Sino faqat tibbiyot ilmining asoschisi bo’lib qolmasdan, 
matematik, astronom, faylasuf, tabiatshunos olim hamdir.  
Abu Rayxon Beruniy 160 dan ziyod asar yozib qoldirgan. Ular astronomiya, fizika, 
geografiya, geologiya, botanika, tibbiyot, etnografiya, falsafa va boshqa fanlarga oid 
asarlardir.  
Zahiriddin Muhammad Bobur “Boburnoma”sida Andijondan Hindistongacha 
bo’lgan joylarning tabiati, iqlimi, o’simliklari va hayvonlari haqida ma’lumot berdi.  
Mirzo Ulug’bek Samarqandda ilmiy madrasa ochib, uning boshchiligida 
astronomiya fani rivojlandi, yulduz yilining uzunligi 365 kun, 6 soat, 10 minutu 8 
sekundligini aniqladi. Texnika taraqqiy etgan hozirgi davrda aniqlangan yulduz yili 
uzunligi bilan Ulug’bek aniqlangan bu muddat orasidagi bu farq bori-yo’g’i 1 minutu 
2 sekunddir.  
O’rta asrlarda Sharqda ilm-fan juda tezlik bilan rivojlandi. Sharq olimlari 
yunon olimlarining ilmiy asarlarini o’rgandilar va ularni o’z tillariga tarjima qildilar. 
O’rta asrda birinchi arab universitetlari va akademiyalari ochildi.  
Evropa olimlari esa qadimgi grek olimlarining asarlari bilan arablarning 
tarjimalari orqali tanishdilar, xalos.  
4-bosqich. XV va XVIII asrlarda Kopernik, G.Galiley, I.Nyuton, 
I.V.Lomonosov, P.S. Pallas, A.G.Verner, S.Geyls, Ch.Darvin, K.Volf, J.Lamark va 
boshqalar tomonidan tabiatshunoslikni o’rganish borasida inqilob yoki buyuk 
kashfiyotlar 
qilindi: 
ilmiy 
tarjribalar 
boshlandi, 
muomalaga 
“Tabiatni 
o’rganuvchilar” atamasi kirib keldi. Bu olimlar tomonidan tabiiy fanlardan-kimiyo, 
biologiya, fizika, geologiyaning birinchi tabiiy-ilmiy poydevoriga asos solindi. 
Tabiat haqidagi fanlarning empirik qonuniyatlari aniqlandi.  
XVIII asrlarda Yevropa mamlakatlarida birinchi akademiyalar va keng 
qamrovda bilim beradigan universitetlar ochildi. Tabiiy fanlarga qiziqish doirasi 
juda kengaydi. Fan jamiyat rivojida o’ziga xos o’rin egalladi. Ammo texnik 
fanlarning rivojlanishi hali juda sust edi.  
Bu davrlarda Yevropada tabiiy fanlar haqida dastlabki to’g’ri fikrlarni aytgan 
olimlar inkivizatorlar qahriga uchrab, ilmiy ishlari uchun joni bilan to’lov to’ladilar.  
Tabiiy fanlar asrdan-asrga shu tarzda rivojlanib bordi.  
Abu Ali Ibn Sino faqat tibbiyot ilmining asoschisi bo’lib qolmasdan, matematik, astronom, faylasuf, tabiatshunos olim hamdir. Abu Rayxon Beruniy 160 dan ziyod asar yozib qoldirgan. Ular astronomiya, fizika, geografiya, geologiya, botanika, tibbiyot, etnografiya, falsafa va boshqa fanlarga oid asarlardir. Zahiriddin Muhammad Bobur “Boburnoma”sida Andijondan Hindistongacha bo’lgan joylarning tabiati, iqlimi, o’simliklari va hayvonlari haqida ma’lumot berdi. Mirzo Ulug’bek Samarqandda ilmiy madrasa ochib, uning boshchiligida astronomiya fani rivojlandi, yulduz yilining uzunligi 365 kun, 6 soat, 10 minutu 8 sekundligini aniqladi. Texnika taraqqiy etgan hozirgi davrda aniqlangan yulduz yili uzunligi bilan Ulug’bek aniqlangan bu muddat orasidagi bu farq bori-yo’g’i 1 minutu 2 sekunddir. O’rta asrlarda Sharqda ilm-fan juda tezlik bilan rivojlandi. Sharq olimlari yunon olimlarining ilmiy asarlarini o’rgandilar va ularni o’z tillariga tarjima qildilar. O’rta asrda birinchi arab universitetlari va akademiyalari ochildi. Evropa olimlari esa qadimgi grek olimlarining asarlari bilan arablarning tarjimalari orqali tanishdilar, xalos. 4-bosqich. XV va XVIII asrlarda Kopernik, G.Galiley, I.Nyuton, I.V.Lomonosov, P.S. Pallas, A.G.Verner, S.Geyls, Ch.Darvin, K.Volf, J.Lamark va boshqalar tomonidan tabiatshunoslikni o’rganish borasida inqilob yoki buyuk kashfiyotlar qilindi: ilmiy tarjribalar boshlandi, muomalaga “Tabiatni o’rganuvchilar” atamasi kirib keldi. Bu olimlar tomonidan tabiiy fanlardan-kimiyo, biologiya, fizika, geologiyaning birinchi tabiiy-ilmiy poydevoriga asos solindi. Tabiat haqidagi fanlarning empirik qonuniyatlari aniqlandi. XVIII asrlarda Yevropa mamlakatlarida birinchi akademiyalar va keng qamrovda bilim beradigan universitetlar ochildi. Tabiiy fanlarga qiziqish doirasi juda kengaydi. Fan jamiyat rivojida o’ziga xos o’rin egalladi. Ammo texnik fanlarning rivojlanishi hali juda sust edi. Bu davrlarda Yevropada tabiiy fanlar haqida dastlabki to’g’ri fikrlarni aytgan olimlar inkivizatorlar qahriga uchrab, ilmiy ishlari uchun joni bilan to’lov to’ladilar. Tabiiy fanlar asrdan-asrga shu tarzda rivojlanib bordi.  
 
5-bosqich. XIX asrga kelib, tabiiy fanlar har tomonlama taraqqiy etdi, endi 
yerda hayotning paydo bo’lishi, turlar, tabiiy tanlanish, o’simliklar sistematikasi 
haqida ilmiy asarlar yozildi, hujayra kashf qilindi, makon va zamon haqida klassik 
mexanikaga asoslanib asosiy fikrlar ishlab chiqildi. Ko’pgina ilmiy yo’nalishlar 
bo’yicha ishlar olib borilib, muayyan xulosalar olindi, olimlar ayrim kashfiyotlarni 
2-mamlakatda bir-biridan bexabar tarzda kashf etdilar (Masalan Mendel va Morgan). 
Tabiiy fanlarga qiziqish sekin-asta nihoyatda kuchayib bordi, barcha fanlar bo’yicha 
tabiiy fanlar bilan bog’liq holda izlanishlar olib borildi.  
XIX asrning ikkinchi yarmida dunyo mamlakatlaridagi fan namoyondalari bir-
birlari bilan o’zaro bog’lanishib, o’z kashfiyotlarini o’rgana boshladilar. SHu tariqa 
o’zaro hamkorlik boshlandi. Halqaro kongresslar o’tkazilib, olamshumul nazariya 
va xulosalar birgalikda muhokama qilindi.  
Fandagi 
samarali 
natijalar 
xalq 
xo’jaligining 
hamma 
sohalarida 
qo’llanilaboshladi. Endi nazariyalardan amaliy tajribalarga tayangan holda xulosalar 
chiqarishga o’tildi. Bu borada kuzatishar olib boriladigan, laboratoriyalarga ega, 
texnik, biologik yo’nalishdagi universitetlar tashkil etildi.  
XIX asr tabiatshunosligida termodinamika va elektrodinamika, energiyaning 
saqlanish va aylanish qonuni, turlararo tabiiy tanlanish qonuni, fotosintez, elektron 
va kvant nurlanishlar, galaktika va undagi yulduzlar, neptun planetasi, tirikdan tirik 
paydo bo’lishi kabi nazariyalar kashf etildi. Elektrlarning davriy tuzilishi, atom va 
molekula, moddalar tuzilishining kimyoviy nazariyasi asoslari, fizik-kimyo, organik 
va anorganik moddalarning asosi birligi aniqlandi.  
Bu asrda dunyoning hozirgi ko’rinishiga to’liq ta’rif berildi, geoxronologik 
shkala ishlab chiqildi, tuproqshunoslik fan sifatida dunyoga keldi, dunyo 
tuproqlarining to’liq ta’rifi o’rganib chiqildi. Hujayra kashf etildi va 
hujayrashunoslik fan sifatida yuzaga keldi, genetika fanining ilmiy asosi shakllandi, 
tashqi muhit va unda yashovchi tirik organizmlarning birligi asoslandi, asab 
tizimining butun organizmni boshqarishi isbotlandi. Selekhiya, fiziologiya, 
o’simlikshunoslik, mikrobiologiya va boshqalar rivojlanib, fan sifatida to’liq 
shakllandi.  
XIX asr boshlarida birinchi avtomobil yaratildi, parovoz, paroxod yaratildi, 
temir yo’llar, shu asrning ikkinchi yarmida hatto, metroyo’llari qurilib ishga 
5-bosqich. XIX asrga kelib, tabiiy fanlar har tomonlama taraqqiy etdi, endi yerda hayotning paydo bo’lishi, turlar, tabiiy tanlanish, o’simliklar sistematikasi haqida ilmiy asarlar yozildi, hujayra kashf qilindi, makon va zamon haqida klassik mexanikaga asoslanib asosiy fikrlar ishlab chiqildi. Ko’pgina ilmiy yo’nalishlar bo’yicha ishlar olib borilib, muayyan xulosalar olindi, olimlar ayrim kashfiyotlarni 2-mamlakatda bir-biridan bexabar tarzda kashf etdilar (Masalan Mendel va Morgan). Tabiiy fanlarga qiziqish sekin-asta nihoyatda kuchayib bordi, barcha fanlar bo’yicha tabiiy fanlar bilan bog’liq holda izlanishlar olib borildi. XIX asrning ikkinchi yarmida dunyo mamlakatlaridagi fan namoyondalari bir- birlari bilan o’zaro bog’lanishib, o’z kashfiyotlarini o’rgana boshladilar. SHu tariqa o’zaro hamkorlik boshlandi. Halqaro kongresslar o’tkazilib, olamshumul nazariya va xulosalar birgalikda muhokama qilindi. Fandagi samarali natijalar xalq xo’jaligining hamma sohalarida qo’llanilaboshladi. Endi nazariyalardan amaliy tajribalarga tayangan holda xulosalar chiqarishga o’tildi. Bu borada kuzatishar olib boriladigan, laboratoriyalarga ega, texnik, biologik yo’nalishdagi universitetlar tashkil etildi. XIX asr tabiatshunosligida termodinamika va elektrodinamika, energiyaning saqlanish va aylanish qonuni, turlararo tabiiy tanlanish qonuni, fotosintez, elektron va kvant nurlanishlar, galaktika va undagi yulduzlar, neptun planetasi, tirikdan tirik paydo bo’lishi kabi nazariyalar kashf etildi. Elektrlarning davriy tuzilishi, atom va molekula, moddalar tuzilishining kimyoviy nazariyasi asoslari, fizik-kimyo, organik va anorganik moddalarning asosi birligi aniqlandi. Bu asrda dunyoning hozirgi ko’rinishiga to’liq ta’rif berildi, geoxronologik shkala ishlab chiqildi, tuproqshunoslik fan sifatida dunyoga keldi, dunyo tuproqlarining to’liq ta’rifi o’rganib chiqildi. Hujayra kashf etildi va hujayrashunoslik fan sifatida yuzaga keldi, genetika fanining ilmiy asosi shakllandi, tashqi muhit va unda yashovchi tirik organizmlarning birligi asoslandi, asab tizimining butun organizmni boshqarishi isbotlandi. Selekhiya, fiziologiya, o’simlikshunoslik, mikrobiologiya va boshqalar rivojlanib, fan sifatida to’liq shakllandi. XIX asr boshlarida birinchi avtomobil yaratildi, parovoz, paroxod yaratildi, temir yo’llar, shu asrning ikkinchi yarmida hatto, metroyo’llari qurilib ishga  
 
tushirildi. Insoniyat uchun eng zarur bo’lgan elektr toki ham, birinchi yozuv 
mashinkasi, telegraf orqali uzatish, telefon va boshqalar ham shu asr olimlarining 
izlanishlari mahsulidir.  
XIX asrni tabiatshunoslik rivojlanishida burilish yasalgan asr deb atash 
mumkin.  
6-bosqich. Fan va texnika eng rivojlangan bu asrda tabiiy fanlar soni ko’paydi, 
dunyo haqidagi fikrlarimiz o’zgarib, oydinlashdi. Eng muhim mavzu- dunyoning 
paydo bo’lishi haqida butun yer yuzi olimlari ma’lum bir fikrga keldilar. O’simliklar 
va hayvonlarning kelib chiqish markazlari aniqlandi, biotexnologiya, sinergitika, 
kibernitika fan sifatida shakllandi. Tabiatdagi voqealarning yo’nalishsiz va aniq 
qonunlarsiz o’z holigacha rivojlanishi, dunyoning paydo bo’lishidagi global 
evolyutsiyaning aniqlanishi kabi qonuniyatlar ilmiy jihatdan amaliy fanlarda aksini 
topdi.  
XX asrni to’liq ishonch bilan fan va texnika asri, deb atay olamiz. Bu asrda 
fan va texnika yo’nalishlarida birgalikda kashfiyotlar qilindi, izlanishlar olib borildi. 
Tabiatshunoslik fanlari qator texnik asbob-uskunalar yordamida aniq natijalarga 
erishdi. Tabiiy fanlar laboratoriyasi radioteleskop, kompyuter texnikasi, elektron 
mikrokoplar va eng aniq asboblar bilan jihozlandi. Bularning hamasi tabiiy fanlarni 
zamon talabiga mos ravishda ravojlanishiga yordam beradi. 
 
 
  Foydalanilgan adabiyotlar: 
 1.Nuriddinova M.I. Tabiatshunoslikni o’qitish metodikasi. O’quv qo’llanma.T., 
2005.  
 2.D.Yormatova. Tabiiy fanlarning zamonaviy konsepsiyasi. T.:”Aloqachi” 
nashriyoti, 2008. 
 3.M.N.Valixonov., J.M.Nabixonov Tabiatshunoslikning zamonaviy konsepsiyasi. 
T.:”TDU” nashriyoti, 2007. 
 4.A.Hamidov A.To‘xtayev va boshqalar. Botanikadan o‘qituvchilar uchun 
qo‘llanma. Toshkent “O‘qituvchi” 1999 yil. 
5. Mirziyoyev Sh.M . Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga 
quramiz. –T.: O’zbekiston, 2017. 103 - b. 
 
tushirildi. Insoniyat uchun eng zarur bo’lgan elektr toki ham, birinchi yozuv mashinkasi, telegraf orqali uzatish, telefon va boshqalar ham shu asr olimlarining izlanishlari mahsulidir. XIX asrni tabiatshunoslik rivojlanishida burilish yasalgan asr deb atash mumkin. 6-bosqich. Fan va texnika eng rivojlangan bu asrda tabiiy fanlar soni ko’paydi, dunyo haqidagi fikrlarimiz o’zgarib, oydinlashdi. Eng muhim mavzu- dunyoning paydo bo’lishi haqida butun yer yuzi olimlari ma’lum bir fikrga keldilar. O’simliklar va hayvonlarning kelib chiqish markazlari aniqlandi, biotexnologiya, sinergitika, kibernitika fan sifatida shakllandi. Tabiatdagi voqealarning yo’nalishsiz va aniq qonunlarsiz o’z holigacha rivojlanishi, dunyoning paydo bo’lishidagi global evolyutsiyaning aniqlanishi kabi qonuniyatlar ilmiy jihatdan amaliy fanlarda aksini topdi. XX asrni to’liq ishonch bilan fan va texnika asri, deb atay olamiz. Bu asrda fan va texnika yo’nalishlarida birgalikda kashfiyotlar qilindi, izlanishlar olib borildi. Tabiatshunoslik fanlari qator texnik asbob-uskunalar yordamida aniq natijalarga erishdi. Tabiiy fanlar laboratoriyasi radioteleskop, kompyuter texnikasi, elektron mikrokoplar va eng aniq asboblar bilan jihozlandi. Bularning hamasi tabiiy fanlarni zamon talabiga mos ravishda ravojlanishiga yordam beradi. Foydalanilgan adabiyotlar: 1.Nuriddinova M.I. Tabiatshunoslikni o’qitish metodikasi. O’quv qo’llanma.T., 2005. 2.D.Yormatova. Tabiiy fanlarning zamonaviy konsepsiyasi. T.:”Aloqachi” nashriyoti, 2008. 3.M.N.Valixonov., J.M.Nabixonov Tabiatshunoslikning zamonaviy konsepsiyasi. T.:”TDU” nashriyoti, 2007. 4.A.Hamidov A.To‘xtayev va boshqalar. Botanikadan o‘qituvchilar uchun qo‘llanma. Toshkent “O‘qituvchi” 1999 yil. 5. Mirziyoyev Sh.M . Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga quramiz. –T.: O’zbekiston, 2017. 103 - b.