TABIIY FANLAR TIZIMINING SHAKLLANISHI VA RIVOJLANISH TARIXI MAVZUSIDA TAYYORLAGAN
Yuklangan vaqt
2025-08-24
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
37
Faytl hajmi
51,2 KB
TABIIY FANLAR TIZIMINING SHAKLLANISHI VA RIVOJLANISH
TARIXI MAVZUSIDA TAYYORLAGAN
KURS ISHI
REJA
I.KIRISH
II. ASOSIY QISM:
1.
Tabiiy fanlar tizimining shakllanish tarixi
2.
Tabiiy fanlar tizimining rivojlanishi va yuzaga kelishi
3.
Tabiatshunoslik fanining taraqqiyotida Markaziy Osiyo
mutafakkir olimlarining xizmatlari
III. XULOSA.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR .
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi : Tabiiy fanlarning zamonaviy konsepsiyasi fani
hozirgi kunga kelib asosiy xalqaro sintetik fanlarning biriga aylandi. Chunki
tabiat qonuniyatlarni bilish genetika, evolyusion ta’limot, matematika, fizika,
kimyo, o’simlik va hayvonot olami sistematikasi, antropologiya, geologiya,
geofizika singari fanlar oldiga qo’yilgan muammolar tirik va o’lik tabiatni o’zaro
munosabati masalalarini yechishda muhim ahamiyat kasb etadi. Tabiat bilan
inson o’rtasidagi munosabat eng og’ir, yechimi mushkul muammo. Inson
faoliyati ta’sirida qurg’oqchilikning kuchaya borayotganligi, cho’llanish, suv
zahiralari kamayib, tabiiy muhitni ifloslanishi kuchayib, suv, havo va ayniqsa
oziq-ovqatning tansiqligi, yer yuzi aholisini to’rtdan bir bo’lagida ocharchilik
mavjudligi va uni oldini olish hozirgi zamonning dolzarb muammolaridan
ekanligi ko’pchilikka ma’lum. Mazkur fan hozirgi zamon taraqqiyotining eng
yuqori pog’onasiga ko’tarilgan biologiya, fizika, ximiya, geologiya, biofizika
singari fanlar va miqdoriy analiz uslublaridan foydalanib, ilmiy texnik
taraqqiyotning barcha sohalarini o’z manfaatlarini amalga oshirish uchun
safarbar qildi va uning oldingi qatoriga o’tishga erishdi. Tabiat qonunlarini har
tomonlama o’rganishni hayotni o’zi taqozo qilayotir. Tirik materiya
integrasiyasining eng yuksak darajasini o’rganish jarayonida tabiiy fanlar
konsepsiyasi uni bir butun yaxlit holda ko’radi va biologlar, ekologlar,
mikrobiologiya, genetika va neodarvin nazariyasini uning haqiqiy tabiiy holatida,
evolyusion jarayon doirasida ko’radilar. Bu fanning kelgusi rivoji uning
kelgusida quyidagi muhim, global vazifalarni yechishi lozimligida ko’radi: 1. Yer
qurrasida sodir bo’layotgan demografik muammolar, aholini son jihatidan
ko’payishidagi sifat o’zgarish va ularni jamiyat strukturasi tuzilishi bilan
bog’liqligi. 2. Yadro energiyasini energetik zahira sifatida halq xo’jaligida
qo’llash muammosi va ayniqsa idora qilish imkoni bo’lgan termoyadro
sistemasini bunyodga keltirish. 3. Tabiat zahiralarini yopiq zanjir sikllari va
ayniqsa agrotexnikaning zanjir sikllarini yaratish. 4. Tabiiy muhitning beqiyos
darajada ifloslanayotganligi tufayli yer qurrasining issiqlik balansini o’rganish
muammolari. 5. Yer qurrasida sodir bo’lishi kutilayotgan falokat (inson naslini
buzilayotganligi)ni oldini olish va hokazo. Bu muammolarni yechish uchun
yuksak intellektual kuchlar va juda katta mablag’ talab qilinadi. Buning uchun
ilmiy tadqiqot ishlari halqaro masshtabda olib borilishi lozim bo’ladi.
Mazkur fanning asl maqsadi tabiatshunoslik ilmi, uning predmeti, maqsadi,
vazifasi o’qitish uslublari, tabiat va tabiiy muhitda mavjud tirik
Tirik mavjudotlarining o’zaro uyg’unlik qonuniyatlari, koinotning planetar
shaklda ko’rinishi, quyosh, oy va yer sayyorasi, ularning umumiy tavsifi; yer
qurrasining fizikaviy, kimyoviy tuzilishi, unda sodir bo’lgan va bo’layotgan
global o’zgarishlar; yerda hayotning paydo bo’lishi; yer qurrasi tirik va o’lik
qismini o’zaro uyg’unligi; modda va energiya almashinuvi qonuni; ularning
tuzilishidagi uyg’unlik, unda sodir bo’ladigan fiziologik jarayon, moslanish
(adaptasiya) va o’zgaruvchanlik; yer qurrasi tirik mavjudotlari, ularning o’zaro
munosabati
va
bir
butunligi
(o’simliklar,
hayvonot
olami
va
mikroorganizmlarning o’zaro uyg’unligi); O’simliklar va hayvonot olamining
eng sodda turlaridan tortib, eng yuksak taraqqiy etgan turlariga qadar tuzilishidagi
umumiylik qonuniyatlari; viruslar, bakteriyalar, suvo’tlari va quruqlikda
tarqalgan o’simliklar va hayvonot olami; hozirgi zamon antropologiya,
paleantologiya, biorganik ximiya, molekulyar biologiya, biosfera haqidagi
ta’limot; insonning tarixiy taraqqiyoti jarayonida tabiat va jamiyatning o’zaro
almashinuvida sodir bo’lgan va bo’layotgan o’zgarishlar; antropogen ta’sir
tufayli
sodir
bo’layotgan global o’zgarishlar
va
hokazolarni o’zida
mujassamlantiradi.
Kurs ishining predmeti: Boshlangʻich sinflarda tabiiy fanlar tizimining
shakllanishi va rivojlanishi tizimini oʻrganish.
Kurs ishining obyekti: Boshlangʻich sinflarda tabiiy fanlar tizimining
shakllanishi va rivojlanishining bosqichlari.
Kurs ishining maqsadi: kurs ishini yozishdan asosiy ustuvorlik qiladigan
maqsadlardan biri, tabiiy fanlar tizimining shakllanishi va rivojlanishi tarixini
oʻrganish va oʻquvchilarga uning kelib chiqish tarixini oʻrgatish.talabalarga
tabiatshunoslikning nazariy asoslarini, tabiatshunoslikning asosiy tushunchalari
va kategoriyalarini, tabiatshunoslik qonuniyatylari va tamoyillarini o`rgatish
hamda ularni amaliyotda tatbiq etish ko`nikmasini hosil qilishdan iborat.
1.
Tabiiy fanlar tizimining shakllanish tarixi
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 12.08.2020 yildagi 4805-son
“Biologiya yo‘nalishlarida uzluksiz ta’lim sifatini va ilm-fan natijadorligini
oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” gi qaroriga muvofiq maktablarda tabiiy
fanlarga yoʻnaltirilgan variativ oʻquv rejalari joriy etilishi belgilandi. Yaʼni
maktablarda asosiy oʻquv rejasidan tashqari, kimyo va biologiyaga qiziqqan
yigit-qizlar bitta sinfga jamlanib, ularga ushbu fanlarni koʻproq oʻqitishga
maktablarga imkoniyat berildi. Ikkinchisi, maktablarda kimyo-biologiya fanlarini
oʻqitish dasturi koʻrib chiqildi. Lekin birinchi bosqichdagi eng asosiy ish bu —
birinchi va oltinchi sinflarda tabiiy fanlarni oʻqitishning yoʻlga qoʻyilganidir.
Tabiiy fanlar yagona bir jamlanmaga olinadi, yagona science yoki “tabiiy fan”
degan fan doirasida umumlashtiriladi, mantiqiy ketma-ketlik taʼminlanadi.
Tabiiy fanlar 6-sinfgacha yagona, yaʼni bitta fan doirasida oʻqitiladi. 7 sinfdan
keyin esa biologiya, kimyo, fizika, geografiya fanlari alohida ajratilib oʻqitiladi.
Qarorda koʻzda tutilgan ikki asosiy jihatdan biri — maktablarda tabiiy fanlarga
yoʻnaltirilgan variativ oʻquv rejalari joriy etilishi belgilandi. Yangi fan
oʻquvchilarni kichik yoshidan tabiiy fanlarni oʻqishga ragʻbatlantirish, ularda
olam haqida yaxlit tasavvur paydo qilishga yordam beradi. Buning bilan bola
fizika-kimyo qiyin emas, qiziq fan ekanini anglaydi va uni oʻrganishga oʻzida
ragʻbat sezadi. SCIENCE fani (tabiiy fanlar) qaysidir fandan voz kechish yoki
qaysidir fanning oʻrniga joriy etilayotgani yoʻq. Aksincha, taʼlim sifatini oshirish
uchun mavjud fanlarning integratsion tarzda oʻqitilishini taʼminlaydi. Masalan,
hashoratlar haqida oʻrganish jarayonida bola hayvonot olamida bu sinfni qiziq bir
usulda tasavvur qilib oʻrganadiki bunda mavzuni o’zlashtirmaslikni iloji yo’q.
SCIENCE fani 1-2-sinfda “Atrofimizdagi olam”, 3-4 sinfda “Tabiatshunoslik”,
yuqori sinflarda esa 4ta alohida fan, geografiya, biologiya, fizika (6-sinfdan
boshlab), kimyo (7 sinfdan boshlab) fanlarini oʻzida birlashtiradi.
Tabiiy fanlarning o’rni bugungi ilm-fanning yuragi desak mubolag’a
bo’lmaydi. Chunki tabiat qonuniyatlarni bilish genetika, evolyusion ta’limot,
matematika, fizika, kimyo, o’simlik va hayvonot olami sistematikasi,
antropologiya, geologiya, geofizika singari fanlar oldiga qo’yilgan muammolar
tirik va o’lik tabiatni o’zaro munosabati masalalarini yechishda muhim ahamiyat
kasb etadi.
Tabiat bilan inson o’rtasidagi munosabat eng og’ir, yechimi mushkul
muammo. Inson faoliyati ta’sirida qurg’oqchilikning kuchaya borayotganligi,
cho’llanish, suv zahiralari kamayib, tabiiy muhitni ifloslanishi kuchayib, suv,
havo va ayniqsa oziq-ovqatning tansiqligi, yer yuzi aholisini to’rtdan bir
bo’lagida ocharchilik mavjudligi va uni oldini olish hozirgi zamonning dolzarb
muammolaridan ekanligi ko’pchilikka ma’lum. Mazkur fan hozirgi zamon
taraqqiyotining eng yuqori pog’onasiga ko’tarilgan biologiya, fizika, ximiya,
geologiya, biofizika singari fanlar va miqdoriy analiz uslublaridan foydalanib,
ilmiy texnik taraqqiyotning barcha sohalarini o’z Manfaatlarini amalga oshirish
uchun safarbar qildi va uning oldingi qatoriga o’tishga erishdi. Bu fanning kelgusi
rivoji uning kelgusida quyidagi muhim, global vazifalarni yechishi lozimligida
ko’radi:
1. Yer kurrasida sodir bo’layotgan demografik muammolar, aholini son
jihatidan ko’payishidagi sifat o’zgarish va ularni jamiyat strukturasi tuzilishi
bilan bog’liqligi.
2. Yadro energiyasini energetik zahira sifatida xalq xo’jaligida qo’llash
muammosi va ayniqsa idora qilish imkoni bo’lgan Termoyadro sistemasini
bunyodga keltirish.
3. Tabiat zahiralarini yopiq zanjir sikllari va ayniqsa agrotexnikaning zanjir
sikllarini yaratish.
4. Tabiiy muhitning beqiyos darajada ifloslanayotganligi tufayli yer
kurrasining issiqlik balansini o’rganish muammolari.
5. Yer kurrasida sodir bo’lishi kutilayotgan falokat (inson naslini
buzilayotganligi)ni oldini olish va hokazo.
Bu muammolarni yechish uchun yuksak intellektual kuchlar va juda katta
mablag’ talab qilinadi. Buning uchun ilmiy tadqiqot ishlari halqaro masshtabda
olib borilishi lozim bo’ladi. Mazkur fanning asl maqsadi tabiatshunoslik ilmi,
uning predmeti, maqsadi, vazifasi o’qitish uslublari, tabiat va tabiiy muhitda
mavjud tirik mavjudotlarining o’zaro uyg’unlik qonuniyatlari, koinotning
planetar shaklda ko’rinishi, quyosh, oy va Yer sayyorasi, ularning umumiy
tavsifi; yer kurrasining fizikaviy, kimyoviy tuzilishi, unda sodir bo’lgan va
bo’layotgan global o’zgarishlar; yerda hayotning paydo bo’lishi; yer kurrasi tirik
va o’lik qismini o’zaro uyg’unligi; modda va energiya almashinuvi qonuni;
ularning tuzilishidagi uyg’unlik, unda sodir bo’ladigan fiziologik jarayon,
moslanish (adaptasiya) va o’zgaruvchanlik; yer kurrasi tirik mavjudotlari,
ularning o’zaro munosabati va bir butunligi (o’simliklar, hayvonot olami va
mikroorganizmlarning o’zaro uyg’unligi); O’simliklar va hayvonot Olamining
eng sodda turlaridan tortib, eng yuksak taraqqiy etgan turlariga qadar tuzilishidagi
umumiylik qonuniyatlari; viruslar, bakteriyalar, suvo’tlari va quruqlikda
tarqalgan o’simliklar va hayvonot olami; hozirgi zamon antropologiya,
paleantologiya, biorganik ximiya, molekulyar biologiya, biosfera haqidagi
ta’limot; insonning tarixiy taraqqiyoti jarayonida tabiat va jamiyatning o’zaro
almashinuvida sodir bo’lgan va bo’layotgan o’zgarishlar; antropogen ta’sir
tufayli
sodir
bo’layotgan
global o’zgarishlar
va
hokazolarni o’zida
mujassamlantiradi.
Tabiiy fanlarning zamonaviy kosepsiyasi fani o’z xususiyatiga ko’ra
kompleks bilimlar majmuidan iborat. U organizmlarning tuzilishi, o’sish va
rivojlanish qonuniyatlari, ularning ekologiyasi, genetika, biofizika, ximiya,
evolyusion taraqqiyot tarixi mikrobiologiya va immunologiya fanlarini o’zida
mujassamlantiradi. Yer kurrasining o’lik qismi haqidagi fanlar tuproqshunoslik,
gidrologiya, geologiya, gidrosfera uning tirik qismi haqidagi ma’lumotlarga
tayangan va u bilan uzviy bog’liq holda ish ko’radi. Evolyusion ta’limot tarixi
esa chog’ishtirma morfologiya, paleontologiya va barcha tirik mavjudotlarning
tuzilishi, tarqalishi va rivoj topishi haqidagi fanlarga tayangan holda ish
ko’radi.Insonlar qadim zamondan tabiatga, undagi hodisalarga qiziqish bilan
qarashgan. Tarixiy manablarning guvohlik berishicha ibtidoiy jamoa davrida ham
ular oddiy tabiiy hodisalarni yaxshi anglashgan (1-rasm). 2000 yillik rivojlanish
tarixiga ega bo’lgan bu fan elementlari qadimiy Misr, Xitoy, Movarounnahr,
Hindiston singari mamlakatlarda vujudga kelgan bo’lsada, u o’z xususiyatiga
ko’ra keskin qarama-qarshiliklarga uchragan va uning taraqqiy topishi uchun bir
butun mifologik sistemalarni parchalanishiga sabab bo’lgan.
Tabiiy fanlarning o’rni bugungi ilm-fanning yuragi desak mubolag’a
bo’lmaydi. Chunki tabiat qonuniyatlarni bilish genetika, evolyusion ta’limot,
matematika, fizika, kimyo, o’simlik va hayvonot olami sistematikasi,
antropologiya, geologiya, geofizika singari fanlar oldiga qo’yilgan muammolar
tirik va o’lik tabiatni o’zaro munosabati masalalarini yechishda muhim ahamiyat
kasb etadi.
Tabiat bilan inson o’rtasidagi munosabat eng og’ir, yechimi mushkul
muammo. Inson faoliyati ta’sirida qurg’oqchilikning kuchaya borayotganligi,
cho’llanish, suv zahiralari kamayib, tabiiy muhitni ifloslanishi kuchayib, suv,
havo va ayniqsa oziq-ovqatning tansiqligi, yer yuzi aholisini to’rtdan bir
bo’lagida ocharchil ik mavjudligi va uni oldini olish hozirgi zamonning dolzarb
muammolaridan ekanligi ko’pchilikka ma’lum.
Mazkur fan hozirgi zamon taraqqiyotining eng yuqori pog’onasiga
ko’tarilgan biologiya, fizika, ximiya, geologiya, biofizika singari fanlar va
miqdoriy analiz uslublaridan foydalanib, ilmiy texnik taraqqiyotning barcha
sohalarini o’z manfaatlarini amalga oshirish uchun safarbar qildi va uning oldingi
qatoriga o’tishga erishdi.
Bu fanning kelgusi rivoji uning kelgusida quyidagi muhim, global
vazifalarni yechishi lozimligida ko’radi: 1. Yer kurrasida sodir bo’layotgan
demografik muammolar, aholini son jihatidan ko’payishidagi sifat o’zgarish va
ularni jamiyat strukturasi tuzilishi bilan bog’liqligi. 2. Yadro energiyasini
energetik zahira sifatida halq xo’jaligida qo’llash muammosi va ayniqsa idora
qilish imkoni bo’lgan termoyadro sistemasini bunyodga keltirish. 3. Tabiat
zahiralarini yopiq zanjir sikllari va ayniqsa agrotexnikaning zanjir sikllarini
yaratish. 4. Tabiiy muhitning beqiyos darajada ifloslanayotganligi tufayli yer
kurrasining issiqlik balansini o’rganish muammolari. 5. Yer kurrasida sodir
bo’lishi kutilayotgan falokat (inson naslini buzilayotganligi)ni oldini olish va
hokazo. Bu muammolarni yechish uchun yuksak intellektual kuchlar va juda katta
mablag’ talab qilinadi. Buning uchun ilmiy tadqiqot ishlari halqaro masshtabda
olib borilishi lozim bo’ladi.
Mazkur fanning asl maqsadi tabiatshunoslik ilmi, uning predmeti, maqsadi,
vazifasi o’qitish uslublari, tabiat va tabiiy muhitda mavjud tirik mavjudotlarining
o’zaro uyg’unlik qonuniyatlari, koinotning planetar shaklda ko’rinishi, quyosh,
oy va yer sayyorasi, ularning umumiy tavsifi; yer kurrasining fizikaviy, kimyoviy
tuzilishi, unda sodir bo’lgan va bo’layotgan global o’zgarishlar; yerda hayotning
paydo bo’lishi; yer kurrasi tirik va o’lik qismini o’zaro uyg’unligi; modda va
energiya almashinuvi qonuni; ularning tuzilishidagi uyg’unlik, unda sodir
bo’ladigan fiziologik jarayon, moslanish (adaptasiya) va o’zgaruvchanlik; yer
kurrasi tirik mavjudotlari, ularning o’zaro munosabati va bir butunligi
(o’simliklar, hayvonot olami va mikroorganizmlarning o’zaro uyg’unligi);
O’simliklar va hayvonot olamining eng sodda turlaridan tortib, eng yuksak
taraqqiy etgan turlariga qadar tuzilishidagi umumiylik qonuniyatlari; viruslar,
bakteriyalar, suvo’tlari va quruqlikda tarqalgan o’simliklar va hayvonot olami;
hozirgi zamon antropologiya, paleantologiya, biorganik ximiya, molekulyar
biologiya, biosfera haqidagi ta’limot; insonning tarixiy taraqqiyoti jarayonida
tabiat va jamiyatning o’zaro almashinuvida sodir bo’lgan va bo’layotgan
o’zgarishlar; antropogen ta’sir tufayli sodir bo’layotgan global o’zgarishlar va
hokazolarni o’zida mujassamlantiradi.
Tabiiy fanlarning zamonaviy konsepsiyasi fani o’z xususiyatiga ko’ra
kompleks bilimlar majmuidan iborat. U organizmlarning tuzilishi, o’sish va
rivojlanish qonuniyatlari, ularning ekologiyasi, genetika, biofizika, ximiya,
evolyusion taraqqiyot tarixi mikrobiologiya va immunologiya fanlarini o’zida
mujassamlantiradi. Yer kurrasining o’lik qismi haqidagi fanlar tuproqshunoslik,
gidrologiya, geologiya, gidrosfera uning tirik qismi haqidagi ma’lumotlarga
tayangan va u bilan uzviy bog’liq holda ish ko’radi. Evolyusion ta’limot tarixi
esa chog’ishtirma morfologiya, paleontologiya va barcha tirik mavjudotlarning
tuzilishi, tarqalishi va rivoj topishi haqidagi fanlarga tayangan holda ish ko’radi.
Insonlar qadim zamondan tabiatga, undagi hodisalarga qiziqish bilan qarashgan.
Tarixiy manablarning guvohlik berishicha ibtidoiy jamoa davrida ham ular oddiy
tabiiy hodisalarni yaxshi anglashgan (1-rasm). 2000 yillik rivojlanish tarixiga ega
bo’lgan bu fan elementlari qadimiy Misr, Xitoy, Movarounnahr, Hindiston
singari mamlakatlarda vujudga kelgan bo’lsada, u o’z xususiyatiga ko’ra keskin
qarama-qarshiliklarga uchragan va uning taraqqiy topishi uchun bir butun
mifologik sistemalarni parchalanishiga sabab bo’lgan.
Tabiiy fanlarning zamonaviy konsepsiyasi” kursi talabalarda haqiqiy ilmiy
dunyoqarashni shakllantiradi, jonli va jonsiz tabiatni tushuntirishda, fundamental
qonunlar asosida mikro – makroolamdan to megaolamgacha mulohazalar
yuritiladi. Bu kurs awalam bor bir necha fanlar sohasida: fizika, biologiya, kimyo,
astronomiya, ekologiya va boshqa tabiiy fanlardagi asosiy ta’limotlar, m
a’lumotlar, konsepsiyalar haqida talabalarga tushuncha beradi. Shuning bilan
birga keyingi yillardagi dolzarb masalalar hamda yagona moddiy dunyo haqidagi
tabiiy-ilmiy paradigmalarini ko‘rsatib beradi. Tabiatda ro‘y berayotgan hozirgi
zamon fizikasidagi o’zgarishlami chuqurroq va soddaroq maksimal darajada
zarur boTgan matematik ifodalarini yoritib bersa, ikkinchi tomondan hozirgi
davrda fundamental fanlarning asosiy yo‘nalishlari rivojlanib borayotganligini
ifodalab beradi.
Tabiatshunoslik— insoniyat m a’naviy madaniyatining eng muhim va
ajralmas qismidir. Uning hozirgi zamon asosiy ilmiy qoidalari, dunyoqarash va
metodologik xulosalari haqida bilimga ega boTish, har qanday sohada
umummadaniy tayyorgarlikka ega boigan mutaxassislami tayyorlashning zaruriy
ehtiyoji sanaladi. Bilimning turli sohalarini tashkil etuvchi tabiatshunoslik,
texnikaviy, ijtimoiy va gumanitar fanlar bir-biri bilan uzviy bogMiq holdagina
tabiat, jamiyat va inson to‘g‘risida yaxlit bilim berishi mumkin. Falsafa ham
maxsus bilimga suyanmasdan turib xususan, tabiatshunoslikka asoslanmay bu
vazifani bajara olmasligi aniq. Binobarin, falsafiy dunyoqarash oʻzida tabiat
to‘g‘risidagi fan yutuqlari va uning muhim qoidalarini dam ning tabiiy-ilmiy
manzarasi asosida konkretlashadi. Ilmiy bilish taraqqiyotning qonuniy va zaruriy
yo‘nalishi fanlar differensiatsayasida ham, integratsiyasida ham namoyon
bo‘ladi.
O’quvchilarning bolajak kasbiy sifatlarini shakllantirishda nazariy bilimlar
bilan bir qatorda amaliyot ham muhim orin egallaydi. Tabiiy ilmiy bilimlar uzoq
yillar davomida amaliy faoliyat tufayli qo’lga kiritilgan. Atrof muhitni bilishda,
anglashda ilmiy tajriba, amaliy bilimlar muhim rol o’ynab kelgan va kelmoqda.
Ma’lumki, tabiatshunoslik keng qamrovli moddiy dunyoni rang-barang
xususiyatlari, tabiatning har xil voqea hodisalarini o rganuvchi fan bolib, ilmiy
tajriba asosida shakllanadi, amaliyot esa mazkur fanning poydevori hisoblanadi.
Insoniyatni tabiat qonunlari haqidagi bilimga asoslangan amaliy faoliyati bilish
jarayonini, ilm-fan taraqqiyotini belgilaydi. Amaliyot – haqiqat mezonidir.
Bilimlarga ehtiyoj amaliyotda tug’iladi va ularning to’g’riligi amaliyot orqali
tekshiriladi hamda tasdiqlanadi.
Bilim odamlar miyasida oz-ozidan paydo bolmasdan, balki muayyan ish
faoliyatida shakllanadi. Amaliyot insonni tabiat bilan munosabatida asosiy omil
bolib, bu oz navbatida, odamlarning o’zaro munosabnatlari tizimida, ijtimoiy
ishlab chiqarishda muhim rol oynaydi
Fan asosi qadimda Gretsiyada natural filosofiya formasida keng rivojlandi.
Shu bois u natural filosofiya deb ham yuritiladi. Antik davrdagi fanda inson va
tabiatni bir butun deb qarab, bitta qonunga bo‘ysunadi deyishgan. Keyinchalik
esa u tabiiy va gumanitar fanlarga bo‘lindi. Tabiiy fanlar tabiatni, gumanitar
fanlar esa jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy muammolari bilan shug‘ullanadi.
Tabiatshunoslikning
izchilligi,
uning
olg‘a
rivojlanishida
qaytmas
(takrorlanmaydigan) tasnifga olib keladi. Har bir tarixiy bosqichda ilmiy bilish
fundamental kategoriyalar va tushunchalar, metodlar, tamoyillar, ya’ni tafakkumi
tushuncha bilan birlashtiradigan bilish shakllarining ma’lum yig‘indisidan
foydalanadi. Masalan, kuzatish antik tafakkur uslubi uchun bilim olishning asosiy
usulidir. Yangi zamon fani eksperimental va oddiy, kelgusida tadqiqotning
ajralmaydigan birinchi elementlarini izlashga yo‘naltirilgan tafakkur, analitik
yondashuv boshqaruviga tayanadi. Zamonaviy fan o‘rganilayotgan obyektlami
yaxlit va ko‘p tomonlama qamrab olishga intilishi bilan tavsiflanadi.
Tabiatshunoslikning butun tarixida differensiatsiya va integratsiyaning murakkab
dialektik birikmasini qoplaydi. Ilmiy bilishda differensiatsiyalash ko‘p asrlik
tarixga ega. Astronomiya va matematika birinchi fanlardandir. Qadimgi tabiat
falsafasidagi “fanlarning fani” – astronomiya va matematika sanaladi.
XIX asr fanining rivojlanish tendensiyasi fanni bir-biridan ajratib,
ixtisoslashtirish bo‘ldi. Biroq, tabiatshunoslikning rivojlanishi bilan turli tabiiy
fanlarning imkoniyatlari, usullari va metodlarini jalb etishni talab qilgan yangi
murakkab ilmiy muammolar paydo bo‘ldi [4]. Olamda mavjud bo‘lgan va o‘zaro
bog‘liq barcha hodisa va jarayonlar tabiatshunoslik rivojlanishining ma’lum
bosqichida integratsiya tendensiyasi uchun sharoit yaratdi. Tabiatshunoslik rivoj
lanishining barcha bosqichlarida tabiiy va texnikaviy yoki amaliy deb ataladigan
fanlar shunchalik matematika, fizika va kimyo bilan bog‘liq
Bo‘lganligi sababli ularni bir-biridan ajratish qiyin bo‘Igan, ana shu holatda
integratsiya namoyon boiadi. Dastlab, tabiatshunoslikning yangi tarmoqlari
predmetlik belgisiga ko‘ra shakllanadi.Zamonaviy tabiatshunoslik uchun
predmetlikdan muammolik yo‘nalishiga o‘tish xosdir. Bunda ma’lum yirik
nazariy yoki amaliy muammo ilgari surilishi munosabati bilan bilishning yangi
sohalari paydo bo‘ladi. Shunday qilib, biofizika, biokimyo va elektrokimyo kabi
birikkan fanlar vujudga keldi. Ularning vujudga kelishi tabiatshunoslik
differensiatsiyasining yangi shakllarida davom etdi. Biroq, shu bilan birga, avval
ajralgan fanlar integratsiyasi uchun yangi asos bo‘ldi. K o‘proq darajada tez
rivojlangan yangi fanlardan biri radioastronomiyadir. Zamonaviy, mukammal
tuyulgan teleskoplar cheklangan imkoniyatga ega. Radioastronomiyada kuzatish
radio To‘lqinlari yordami bilan olib boriladi. Xususan, radioteleskop yordami
bilan Koinotning eng katta obyekti o‘lchami 2><107 yorug‘lik yiliga teng
bo‘lgan galaktika aniqlandi. Nazariy-mantiqiy qat’iylik, mukammallik, yuqori
matematikalashtirish tabiiy fanlar blokining muhim xususiyati hisoblanadi.
Tabiatshunoslikda eksperimentning o‘ylangan va tabiiy fizik tipi shakllandi,
so‘ng ular nazariy-amaliy imkoniyatlari bilan ilmiy ishlab chiqarish
darajasigacha o ‘sdi, hozirgi vaqtda esa u mashinali yoki matematikdir.
Hozirgi zamon tabiatshunoslik fani oldida turgan eng murakkab va ayni
paytda eng qiziqarli masala – bu hayotning vujudga kelish masalasidir. Xo‘sh,
tiriklik nima va tirikmas tizimdan qanday farq qiladi? Ashyoviy, strukturaviy va
funksionallik nuqtayi nazaridan bir necha fundamental farqlar bor:
• Ashyoviy unsurlar sifatida solishtirilsa, tirik tabiat tarkibiga albatta yuqori
darajada tartiblangan makromolekulali organik birikmalar, ya’ni biopolimerlar
deb ataluvchi oqsil va nuklein kislota (DNK va RNK)lar kiradi.
• Strukturaviylik bo’yicha taqqoslansa, tirikmaslardan hujayraviy tuzilishi
bilan farq qiladi.
• Funksionallik bo’yicha taqqoslansa, tirik tanalarda o‘zo‘zidan ko’payish
qobiliyati mavjudligi ma’lum boiadi. Barqarorlik va ko’payish tirikmas tabiatga
ham xos. Lekin tirik tanalarda o‘zo‘zini ko‘paytirish jarayoni bor. Ya’ni ularni
nimadir ko‘paytirmaydi, balki ularning o‘zlari bu vazifani erkin bajaradilar. Bu
mutlaqo yangi prinsipial holat hisoblanadi. Shuningdek, tirik tizimlarda modda
almashinuvi, o‘sish va rivojlanish xususiyati, o‘zining tarkibini, bajaradigan
funksiyalarini faol boshqarish va takomillashtirish qobiliyati, harakat qilish
imkoniyati, ta’sirlanish muhitga moslashish xususiyatlari mavjud bo’ladi. Biroq,
tirik va tirikmasni ilmiy jihatdan aniq chegara bilan ajratish mushkul ish
hisoblanadi. Masalan, boshqa organizmning hujayradan tashqarida mavjud
boMgan viruslari hech qanday tiriklik xususiyatiga ega emas. Ularda meros
sifatida o‘tuvchi apparat bor, lekin modda almashinuvini amalga oshiruvchi –
fermentlar mavjud emas. Shu sababli ular boshqa organizmdagi fermentlar
tizimidan parazitlarcha foydalanib o’sishlari va ko‘payishlari mumkin. Shularni
e ’tiborga olgan holda viruslami tirik yoki tirikmas deyish muammoli ko‘rinadi.
Ularni oraliq tizim deb olish mumkin.
XX asrning ikkinchi yarmida tibbiyot nazariyasi aholining salomatligiga
erishish uchun amalda sog’lom kishining sog’lig’ini muhofaza qilishga e’tiborini
qaratish lozimligi holatiga duch keldi.XX asrning 60-yillari oxirida S.M.
Pavlenko (Rostov shahri) va S.F. Oleynik (Lvov shahri) «sanologiya» deb nom
olgan ilmiy yo’nalishga asos soldilar. Sanologiya «organizmning kasallikka
qarshi turishi to’g’risidagi umumiy ta’limot» deb ta’riflangan. Ushbu qarshi
turishning negizida «sanogenez», ya’ni favqulodda qo’zg’atuvchining ta’sirida
yuzaga keladigan moslashuv mexanizmlarining dinamik majmui yotadi.
Sanogenezning kontsep-tsiyasi tibbiy jamoatchilik tomonidan tegishlicha
baholanmagan va deyarli 20 yilga unutilgan edi.Favqulodda, ekstremal
sharoitlarda ishlaydigan shaxslarning (g’avvoslar, kosmonavtlar) tibbiy ta’minoti
bilan shug’ullanuvchi harbiy tibbiyot vakillari sanogenezning muammosi
rivojlanishiga muhim hissa kiritganlar. Ilk bora bevosita ko’rsatkichlari bo’yicha
miqdoriy baholanishiga ega bo’lgan muayyan kategoriya sifatida sog’liqni N.M.
Amosov ko’rsatgan edi. O’zining «Salomatlik haqidagi fikrlar» (1978 yil) asarida
u organizmning zaxira imkoniyatlari bilan belgilanishi mumkin bo’lgan
«sog’liqning miqdori» degan atamani taklif qildi. Metodologik yondashuvi
qanchalik to’g’riligiga qaramay, uning muayyan uslubiyotda (barcha a’zolar va
tizimlarning funktsional zaxiralarini baholashda) amalga oshirilishi haqiqatdan
uzoq.Zamonaviy tushunchasida insonning salomatligi to’g’risidagi fanning
yaratuvchisi deb haqli ravishda Vladivostok shahrida ishlagan I.I. Brexman
hisoblanadi, u ilk bora (1982 yil) amalda sog’lom bo’lgan kishilarning
salomatligini
saqlash
va
mustahkamlashning
metodologik
asoslarini
shakllantirgan. Brexman individ sog’lig’ining sifatini va miqdorini diagnostika
qilish, etiologiyasini o’rganish yo’li bilan butun sog’liqni saqlash strategiyasini
o’zgartirish zarurligi haqidagi fikrga keldi. O’zi asoslab bergan yangi ilmiy
yo’nalishni «valeologiya» deb nomlab (lotinchadan «valeo» – sog’lom bo’lish),
u 1987 yilda ushbu muammo yuzasidan birinchi monografik asarni nashr etdi.
Ushbu asar «Valeologiya – sog’liq haqidagi fanga kirish» bo’lib, unda muallif
sog’liq to’g’risidagi fan yagona tibbiyot bilan cheklanmasdan, balki bir necha
fanlarni jamlab, shuningdek ekologiya, biologiya, psixologiya va boshqa
fanlarning asosida shakl lanishi lozim, deb ta’kidlagan. Valeologiyaning
asoschisi shuningdek V.P. Kaznacheev (1977) bo’lib, uning fikricha, tibbiyot
kasallikning sabablari, kasalliklarning mohiyati, ularning profilaktikasi va
davolanishi haqidagi masalani qo’yadigan bo’lsa, u yoki bu dardlarga olib kelishi
mumkin bo’lgan sabablarning oldini olishga qaratilgan bo’lsa, valeologiya esa
sog’liq mohiyatining vazifalarini (valeologiya), salomatlik sabablari, omillari va
mexanizmlarining
vazifalarini
qo’yadi,
deb
hisoblagan
edi.Prof.
V.P.Kulikovning ko’pchilik nashrlari shaxsiy salomatlikning turli jihatlariga
bag’ishlangan. Uning tomonidan ilk bora shaxsiy salomatlikning uch o’lchovli
modeli taklif etilgan.XX asrning oxirida valeologiya, ya’ni o’z ilmiy
qiziqishlarining markaziga shaxsiy salomatlikni qo’ygan ilmiy yo’nalish 20 yilga
to’ldi.Tibbiyotda paydo bo’lgan yo’nalishdan boshlangan valeologiya tez orada
tibbiy fanlarning doirasidan chiqib ketib, jamlanma fanga aylandi va o’zining
maxsus tadqiqot fanlari bo’lgan bir nechta ilmiy yo’nalishlarni shakllantirdi.
Tibbiyotda bu shaxsiy salomatlikning mexanizmlari, ushbu mexanizmlarni
boshqarish imkoniyatlari bo’lsa, pedagogikada – shaxs-ning o’z salomatligini
qo’rish jarayoniga jalb etilishining qonuniyatlaridir. Aynan ushbu holat, ya’ni o’z
tadqiqot predmetining mavjudligi tibbiy va pedagogik valeologiyaning mustaqil
ilmiy fanlar sifatida ajralib chiqishiga sabab bo’ldi. Oxirgi nashrlardan biz
valeologiya
«norma»
to’g’risidagi
ta’limot
shakllantirilganda,
yuzaga
kelganligini bilib oldik. Bunda ma’lum bo’li-shicha, I.I. Brexmanga faqat
«valeologiya» atamasining o’zigina tegishli ekan. Valeologiya – bu shaxsiy
salomatlikning mohiyatini, mexanizmlari va namoyon bo’lishini, uning
diagnostikasi va bashoratlanishining uslublarini, shuningdek sog’liqning
darajasini oshirish, individning hayoti va ijtimoiy moslashuvining sifatini
yaxshilash maqsadida sog’liq mexanizmlarini optimallashtirish yo’li bilan
sog’liqni tuzatish uslublarini o’rganadigan fandir.V.N.Vaynerning fikricha
(2001), valeologiya predmeti insonning shaxsiy salomatligi hamda sog’lig’ining
zaxiralari, shuningdek sog’lom turmush tarzidir.
Tavsiyalari asosan, kasalliklarning oldini olishga qaratilgan profilaktik
tibbiy fanlardan valeologiyaning eng muhim farqlaridan biri ham shunda.Yosh
paytidanoq salomatlikni mustahkamlashga qaratilgan davlatimizning siyosati
faqat sog’lom kishigina to’laqonli mehnat qilib, oilasiga va jamiyatga eng katta
foyda berishga layoqatli ekanligi tufayli alohida ahamiyat kasb etadi. Bizning
mamlakatimizda hozircha valeologiya muammolari bilan faqat O’zbekiston
Davlat jismoniy tarbiya institutining ilmiy-uslubiy laboratoriyasi negizida
faoliyat yuritadigan professor F.A.Kerimov rahbarlik qilayotgan Sport
yutuqlarining ilmiy Markazi shug’ullanadi. Barcha taraqqiy etgan mamlakatlarda
salomatlik insonning eng muhim boyligi hisoblanadi. Sog’lom inson istalgan
jamiyatda katta kuchga ega yaratuvchilik vazifasini bajaradi, quvonch, intel-
lektual va jismoniy qobiliyatning manbasi hisoblanadi. Shu munosabat bilan
inson ehtiyoji bo’lmish salomatlikni mustahkamlash dolzarb muammo bo’lib
qolmoqda. Bundan jamiyatning har bir a’zosida inson hayotida eng muhim
bo’lgan salomatlikka bo’lgan munosabatni tarbiyalash masalasi paydo bo’ladi.
Buning uchun sog’lom inson modelini, pedagogik nazorat tizimini va jismoniy
kamolotga erishishning effektiv usul va uslublari-ni ishlab chiqish lozim.
Jismoniy rivojlanish, jismoniy tayyorgarlik, jismoniy holat va funktsional
tayyorgarlikning son ko’rsatkichlari yosh inson salomatligi darajasi haqida
nisbatan ma’lumot beradi.Ushbu dastur oliy ta’limning ekstensiv-axborot
tizimidan intensiv – fundamental tizimiga o’tishga asoslangan yangi
kontseptsiyasini tadbiq etishga yo’naltirilgan. Oliy ta’lim istiqbol taraqqiyotining
asosiy muammolarini hal etish yoshlarni jismonan tarbiya qilish, pedagogik
sog’lomlashtirish tizimini takomillashtirishni talab etadi.Shuning uchun oliy
o’quv yurtla-rida jismoniy tarbiya tizimini qayta qurish dolzarb muammolardan
biri hisoblanadi, chunki tadqiqotlarimiz natijalariga ko’ra o’qish davomida
talabalar salomatligi darajasi yildan-yilga pasayib bormoqda. Hozirgi vaqtga
qadar oliy o’quv yurtini bitirayotgan yosh mutaxassislar ko’pincha to’liq
sog’lomlashgan emas, bu esa ularning kelgusidagi ishlab chiqarish va ijtimoiy
foydali faoliyatini cheklab qo’yadi, natijada rivojlanayotgan davlatga iqtisodiy va
intellektual zarar etkazadi.Shu munosabat bilan pedagogikada yoshlar
valeologiyasi salomatlikni saqlash va yaxshilashga, sog’lomlashtiruvchi jismoniy
tarbiya turlari, uslub va usullariga, sog’lom turmush tarzi ko’nik-malarini
shakllantirishga yo’naltirilgan, sog’lomlashtirish tizi-mi sifatida ko’rib
chiqiladi.Valeologiya talabalarda jismoniy tarbiyaning nazariy, amaliy va
mustaqil
mashg’ulotlariga
ongli,
barqaror
va
pozitiv
munosabatlarni
shakllantirishga
yo’naltirilgan
bo’lib,
salomatlikni
yaxshilaydi,
o’quv
jarayonlarining unumdorligini oshiradi, jismoniy madaniyat elementlarini
shakllantiradi.Ayni paytda ushbu dastur O’zbekiston Respublikasining
«Jismoniy tarbiya va sport to’g’risida»gi qonuni va «Sog’lom avlod uchun»
nodavlat xalqaro jamg’armasi belgilagan vazifalar bajari-lishini ta’minlaydi.
«Sihat-salomatlik yili» dasturini baja-rish bo’yicha Vazirlar Mahkamasining
2005 yil 25 yanvardagi qarorida jismoniy tarbiya institutida, universitet va
institut-larning jismoniy tarbiya kafedralarida «Valeologiya asoslari» fanining
kiritilishi haqida so’z boradi.Jismoniy barkamollik salomatlik garovi bo’lib, u
shaxsni har tomonlama rivojlantirish va yoshlarni tarbiyalashga yordam beradi.
Tarbiya jarayonining bosh vazifasi – tarbiyaviy faoliyat-ning dinamizmi va
barqarorligini kuchaytirish, tarbiyaning yuqori natijalarini kafolatlash. Bu esa
o’quvchining individual xususi-yatlarini hisobga oluvchi pedagog shaxsiyatiga
asoslanadi.Salomatlik inson hayotida, ayniqsa yoshligida, muhim ahamiyatga
ega. Salomatlik darajasi insonning kasbiy etukligi va ijodiy o’sishiga sabab
bo’ladi.Mutaxassislarning fikricha aholi salomatligi 20% irsiy omillariga, 20-
30% atrof muhit ta’siriga, 40-50% turmush tarziga va 10% sog’liqni saqlash
xizmati faoliyatiga bog’liq ekan. Hayot tarzi salomatlikning muhim omili
hisoblanadi. Shuning uchun sog’lom hayot tarziga o’rgatishning pedagogik
tizimini ishlab chiqish lozim.Yoshlar hayotda o’z o’rinlarini endi topayotgan,
mustaqilliklari rivojlanayotgan bir paytda sog’lom hayot tarzini shakllanti-rish
muhim ahamiyat kasb etadi. Chunki yoshlik paytida orttirilgan ko’nikmalar butun
umrga mustahkam asos bo’ladi.Shuni ham qayd etish kerakki, salomatlik va
sog’lom hayot tarzi ijtimoiy ongning muhim qadriyatlari sirasiga kirmagan.
Jamiyatda yoshlarning sog’lom hayot tarzini olib borishi, o’z salo-matligi haqida
qayg’urishi deyarli qo’llab-quvvtlanmagan. Bu esa yoshlarning jismoniy
mashqlar bilan faol shug’ullanmasligiga sabab bo’lgan.Shuningdek, yoshlarni
jismonan tarbiya qilishning mavjud holatiga sog’lomlashtirish tizimi sifatida
qaralmaydi.
Shuning
uchun
u
sog’lom
hayot
tarzi
ko’nikmalarini
shakllantirmaydi va salomatlikni saqlash va yaxshilash usullarini o’rgatmaydi.
Pedago-gik jarayon jismoniy tarbiya mashg’ulotlariga bo’lgan ehtiyojni etarlicha
faollashtirmaydi, bu esa jismoniy rivojlanishi va gavda tuzilishini yaxshilamaydi.
O’quvchilar kuz davrida daraxt, buta va o’simliklar bilan, ular barglari va
gullari shakllari hamda ranglarining xilma-xilligi va chiroyliligi bilan, qo’l bilan
ishlatiladigan asboblar (xaskash, zambil) va ular bilan ishlash uslublari bilan
tanishadilar.
Bahorda
birinchi
sinf
o’quvchilari
bilan
o’quv
tajriba
maydonchasida amaliy ishlar o’tkaziladi. Ularni urug’larni ekish va ularni
parvarish qilish, sug’orish, o’toq qilish, tayanch qoziqlarini qoqish qoidalarini
bilib oladilar. Birinchi sinf o’quvchilari urug’larni ekishga tayyorlaydilar va
yerga ekadilar, o’simliklarni parvarish qiladilar. O’quvchilar kuzda o’quv-tajriba
maydonchasidagi ishlar vaqtida amal qilinishi kerak bo lgan mehnat haftaligi va
shaxsiy gigiena qoidalari bilan, urug’larni yig’ ish va saqlash qoidalari bilan
tanishadilar, kuzda tuproqqa ishlov berishga tayyorlaydilar, to’kilgan barg va
shoxlarni yigib oladilar, o’simlik qoldiqlari va axlatlarni chiqarib tashlaydilar.
Katta yoshdagi o’quvchilar eski tuproqni chopib beradilar. Bahorda o’quvchilar
gul manzarali hamda dukkakli o’simliklarning urug’larini ekishga tayyorlaydilar,
buning uchun yirik va sog’lom urug larni tanglab oladilar ularni ivitadilar va
undiradilar (uruglarni tuproqqa ekish) o’ simliklarni o’ stiradilar. Keyin
materialni xaskash bilan tekislaydilar. Yerga urug’lar ekish bilan ustini bir yo’la
ko’madilar, o’ simliklarni keyingi parvarishini olib boradilar.
O’quvchilar kuzda xaskash va belkurak bilan ishlashda mehnat xavfsizligi
va shaxsiy gigiena qoidalari bilan tanishadilar, maydonchada o’stirilgan
o’simliklarning urug’larini yig’adilar maydonchani o’simlik qoldiqlaridan
tozalaydilar, o’g’it soladilar, tuproqni ag’darib chopadilar, ikkinchi sinfdagi
o’qish davrida maktab oldi o’quv-tajriba maydonchasidagi ishlar yakunini
chiqaradilar, maktab ko’rgazmasi uchun materiallar tayyorlaydilar. O’quvchilar
ildizmeva (rediska, lavlagi, sabzi) va bir yillik gul manzarali o’simliklarning
(kosmeya, astra, itog’iz, gultojixo’roz) urug’larini ekishga tayyorlaydilar.
Ko’chat qalinligini ildiz mevalar ekishga tayyorlaydilar, o’g’itlarning ildiz
mevalar hosiliga va gul manzarali o’simliklarning o’sishi va rivojlanishiga
ta’sirini aniqlash bo’yicha tajriba va kuzatishlar olib boradilar. Ildiz meva va gul
manzarali o’ simliklar urug’larini yerga ekadilar, tajribalar qo’yadilar va
ekinlarga qaraydilar. Sug’oradilar, o’toq va yagona qiladilar ko’chat o’tkazadilar.
O’quvchilar kuz davrida hosilni yig’adilar va hisobga oladilar, ularni saqlash
qoidalari bilan tanishadilar, urug’lar yig’adilar, tuproqqa ishlov beradilar,
rezavor, buta va mevali daratlarni qishga tayyorlaydilar. Bundan tashqari o
‘quvchilar mevali daraxtlarning tanasi hamda asosiy poyasidagi eski
po’stloqlarini olib tashlaydilar, tana atrofiga tuproq tashlaydilar, unga o’git
soladilar va manzarali butalar o’tkazadilar.
Boshlang’ich sinflarda bolalarni o’qitishning qulay sharoitlaridan
foydalanib, fanlararo bog’lanishni to’la darajada amalga oshirish zarur. Atrof
olam bilan tanishtirish bo’yicha mashg’ulotlarda shakllantiriladigan aniq
tasavvurlar boshqa predmetlar bo’yicha vazifalarni hal qilishga yordam beradi va
aksincha. Fanlararo aloqa nutqni rivojlantirish kabi vazifalarni hal qilishda
amalga oshiriladi. “Atrof olam bilan tanishtirish” kursi o’quv materialining o’zi,
foydalaniladigan ish uslublari va metodlari bola nutqini rivojlantirish uchun
qulay sharoitlar yaratadi. Bu mashg’ulotlarda bolalar bir – birlari bilan bevosita
muloqotda bo’ladilar, taassurotlari bilan o’rtoqlashadilar, o’zlarining sevgan
ishqibozliklari haqida hikoya qiladilar va hokazo. Syujetlirolli o’yinlarda bolalar
tasavvurlar qilib, o’z qahramonlari uchun matn yaratadilar. Mehnat ta‘limi,
o’qish, atrof olam bilan tanishish kabi fanlar bilan bog’lanish tabiatga va ishlab
chiqarishga kompleks ekskursiyalar o’tkazishda amalga oshirilishi mumkin.
2.
Tabiiy fanlar tizimining rivojlanishi va yuzaga kelishi
Shiddat bilan rivojlanayotgan zamonamizda tabiiy fanlarning o ‘rni va
yutuqlari beqiyosdir. Inson hayoti tabiat bilan uzviy bog’liq va bu bog’liqlik
sayyorada muvozanat bo’lishini ta’minlaydi. Ushbu maqolada tabiiy fanlar,
uning rivojlanish tarixi, maqsadi, vazifalari, bugungi kundagi oliy ta’limda va
xalq ta’limidagi o’rni, bog’liqligi va fanning kelajak istiqbollari haqida ma’limot
berilgan. Maqolada science fani va uning bo ‘lajak boshlang’ich ta ‘lim o
‘qituvchilari egallashi lozim bo ‘lgan ko ‘nikma va malakalari haqida ham ma
‘limotlar keltirilgan. Qarorda ko’zda tutilgan ikki asosiy jihatdan biri —
maktablarda tabiiy fanlarga yo’naltirilgan variativ o’quv rejalari joriy etilishi
belgilandi. Yangi fan o’quvchilarni kichik yoshidan tabiiy fanlarni o’qishga
rag’batlantirish, ularda olam haqida yaxlit tasavvur paydo qilishga yordam
beradi. Buning bilan bola fizika-kimyo qiyin emas, qiziq fan ekanini anglaydi va
uni o’rganishga o’zida rag’bat sezadi. SCIENCE fani (tabiiy fanlar) qaysidir
fandan voz kechish yoki qaysidir fanning o’rniga joriy etilayotgani yo’q.
Aksincha, ta’lim sifatini oshirish uchun mavjud fanlarning integratsion tarzda
o’qitilishini ta’minlaydi. Masalan, hashoratlar haqida o’rganish jarayonida bola
hayvonot olamida bu sinfni qiziq bir usulda tasavvur qilib o’rganadiki bunda
mavzuni o’zlashtirmaslikni iloji yo’q. SCIENCE fani 1-2-sinfda “Atrofimizdagi
olam”, 3-4 sinfda “Tabiatshunoslik”, yuqori sinflarda esa 4ta alohida fan,
geografiya, biologiya, fizika (6-sinfdan boshlab), kimyo (7 sinfdan boshlab)
fanlarini o’zida birlashtiradi.
Tabiiy fanlarning o’rni bugungi ilm-fanning yuragi desak mubolag’a
bo’lmaydi. Chunki tabiat qonuniyatlarni bilish genetika, evolyusion ta’limot,
matematika, fizika, kimyo, o’simlik va hayvonot olami sistematikasi,
antropologiya, geologiya, geofizika singari fanlar oldiga qo’yilgan muammolar
tirik va o’lik tabiatni o’zaro munosabati masalalarini yechishda muhim ahamiyat
kasb etadi.
Tabiat bilan inson o’rtasidagi munosabat eng og’ir, yechimi mushkul
muammo. Inson faoliyati ta’sirida qurg’oqchilikning kuchaya borayotganligi,
cho’llanish, suv zahiralari kamayib, tabiiy muhitni ifloslanishi kuchayib, suv,
havo va ayniqsa oziq-ovqatning tansiqligi, yer yuzi aholisini to’rtdan bir
bo’lagida ocharchil ik mavjudligi va uni oldini olish hozirgi zamonning dolzarb
muammolaridan ekanligi ko’pchilikka ma’lum.
Mazkur fan hozirgi zamon taraqqiyotining eng yuqori pog’onasiga
ko’tarilgan biologiya, fizika, ximiya, geologiya, biofizika singari fanlar va
miqdoriy analiz uslublaridan foydalanib, ilmiy texnik taraqqiyotning barcha
sohalarini o’z manfaatlarini amalga oshirish uchun safarbar qildi va uning oldingi
qatoriga o’tishga erishdi.
Bu fanning kelgusi rivoji uning kelgusida quyidagi muhim, global
vazifalarni yechishi lozimligida ko’radi: 1. Yer kurrasida sodir bo’layotgan
demografik muammolar, aholini son jihatidan ko’payishidagi sifat o’zgarish va
ularni jamiyat strukturasi tuzilishi bilan bog’liqligi. 2. Yadro energiyasini
energetik zahira sifatida halq xo’jaligida qo’llash muammosi va ayniqsa idora
qilish imkoni bo’lgan termoyadro sistemasini bunyodga keltirish. 3. Tabiat
zahiralarini yopiq zanjir sikllari va ayniqsa agrotexnikaning zanjir sikllarini
yaratish. 4. Tabiiy muhitning beqiyos darajada ifloslanayotganligi tufayli yer
kurrasining issiqlik balansini o’rganish muammolari. 5. Yer kurrasida sodir
bo’lishi kutilayotgan falokat (inson naslini buzilayotganligi)ni oldini olish va
hokazo. Bu muammolarni yechish uchun yuksak intellektual kuchlar va juda katta
mablag’ talab qilinadi. Buning uchun ilmiy tadqiqot ishlari halqaro masshtabda
olib borilishi lozim bo’ladi.
Mazkur fanning asl maqsadi tabiatshunoslik ilmi, uning predmeti, maqsadi,
vazifasi o’qitish uslublari, tabiat va tabiiy muhitda mavjud tirik mavjudotlarining
o’zaro uyg’unlik qonuniyatlari, koinotning planetar shaklda ko’rinishi, quyosh,
oy va yer sayyorasi, ularning umumiy tavsifi; yer kurrasining fizikaviy, kimyoviy
tuzilishi, unda sodir bo’lgan va bo’layotgan global o’zgarishlar; yerda hayotning
paydo bo’lishi; yer kurrasi tirik va o’lik qismini o’zaro uyg’unligi; modda va
energiya almashinuvi qonuni; ularning tuzilishidagi uyg’unlik, unda sodir
bo’ladigan fiziologik jarayon, moslanish (adaptasiya) va o’zgaruvchanlik; yer
kurrasi tirik mavjudotlari, ularning o’zaro munosabati va bir butunligi
(o’simliklar, hayvonot olami va mikroorganizmlarning o’zaro uyg’unligi);
O’simliklar va hayvonot olamining eng sodda turlaridan tortib, eng yuksak
taraqqiy etgan turlariga qadar tuzilishidagi umumiylik qonuniyatlari; viruslar,
bakteriyalar, suvo’tlari va quruqlikda tarqalgan o’simliklar va hayvonot olami;
hozirgi zamon antropologiya, paleantologiya, biorganik ximiya, molekulyar
biologiya, biosfera haqidagi ta’limot; insonning tarixiy taraqqiyoti jarayonida
tabiat va jamiyatning o’zaro almashinuvida sodir bo’lgan va bo’layotgan
o’zgarishlar; antropogen ta’sir tufayli sodir bo’layotgan global o’zgarishlar va
hokazolarni o’zida mujassamlantiradi.
Tabiiy fanlarning zamonaviy kosepsiyasi fani o’z xususiyatiga ko’ra
kompleks bilimlar majmuidan iborat. U organizmlarning tuzilishi, o’sish va
rivojlanish qonuniyatlari, ularning ekologiyasi, genetika, biofizika, ximiya,
evolyusion taraqqiyot tarixi mikrobiologiya va immunologiya fanlarini o’zida
mujassamlantiradi. Yer kurrasining o’lik qismi haqidagi fanlar tuproqshunoslik,
gidrologiya, geologiya, gidrosfera uning tirik qismi haqidagi ma’lumotlarga
tayangan va u bilan uzviy bog’liq holda ish ko’radi.
Evolyusion ta’limot tarixi esa chog’ishtirma morfologiya, paleontologiya va
barcha tirik mavjudotlarning tuzilishi, tarqalishi va rivoj topishi haqidagi fanlarga
tayangan holda ish ko’radi. Insonlar qadim zamondan tabiatga, undagi
hodisalarga qiziqish bilan qarashgan. Tarixiy manablarning guvohlik berishicha
ibtidoiy jamoa davrida ham ular oddiy tabiiy hodisalarni yaxshi anglashgan (1-
rasm). 2000 yillik rivojlanish tarixiga ega bo’lgan bu fan elementlari qadimiy
Misr, Xitoy, Movarounnahr, Hindiston singari mamlakatlarda vujudga kelgan
bo’lsada, u o’z xususiyatiga ko’ra keskin qarama-qarshiliklarga uchragan va
uning taraqqiy topishi uchun bir butun mifologik sistemalarni parchalanishiga
sabab bo’lgan. Botanika fanining rivojlanish tarixi jamiyatning rivojlanish tarixi
bilan bog’liq. Ibtidoiy odamlar hayotining dastlabki davrlaridan boshlab foydali
va zararli o’simliklarni ajrata bilganlar.
Insoniyat ehtiyojini qondirish maqsadida atrofini o’rab olgan tabiatdan
oziqovqat uchun har xil o’simliklarning urug’, meva, don va tugunaklaridan
foydalangan. Ularni qayerda va qachon o’sishini o’rganib, madaniylashtirib asta-
sekinlik bilan dehqonchilikka asos slogan. Natijada dhqonchilik usullari
takomillashib, xalq botanikasi paydo bo’lgan. Har qanday tabiiy fanlar qatori
botanika fani ham jamiyatning talablari bilan bog’liq holda rivojlangan. Shuning
uchun o’simliklarni o’rganish tarixi uzoq o’tmishga borib taqaladi. Dastlab
o’simlaiklar faqatgina ozuqa sifatida ishlatilgan. Botanika fanining rivojlanishida
dorishunoslarning o’rni benihoya katta bo’lagan. O’simliklar haqidagi dastlabki
yozma ma’lumotlar qadimgi Xitoy, Hindiston, Misr, Yaqin Sharq mamlakatlari
xalqlari orasida bo’lgan, lekin o’sha qo’lyozmalar bizgacha yetib kelmagan.
Mashhur olim, yunon faylausfi va tabiatshunosi Aristotel o’simlliklar haqida
ancha ma’lumotlar to’plagan. Aristotelning shogirdi Teofrast botanika tarixida
birinchi bo’lib, “O’simliklarning tabiiy tarixi” kitobida o’simliklarni tashqi
qiyofasiga asoslanib 4 guruhga: daraxt, buta yarim buta va o’tlarga ajratgan.
Teofrastning asarlari botanika rivojlanishida katta ahamiyatga ega bo’lagan.
Shuning uchun Karl Linney uni “botanika fanining otasi” deb atagan. IX – X
arslarda islom mamlakatlarida tabiatshunoslar ko’paydi. Biroq o’rta asr
feodalizmi zulmi ostida hamma sohalardagi kabi botanika fanining rivoji ham
vaqtincha to’xtadi. Shunga qaramasdan mashhur olim Abu Ali Ibn Sino (980 -
1037) asarlari botanika faninig rivojida katta turtki bo’ldi. Uning “Al qonuni fit
tib” ya’ni “Tib qonunlari” asari O’rta Osiyo Yaqin Sharq va Yevropa
mamlakatlarida XV – XVII asrlar davomida bir necha marta nashr etildi va
botanika fanining rivojlanishiga salmoqli ta’sir ko’rsatdi.
Botanikaning rivojlanishi XV asrga, ya’ni uyg’onish davriga to’g’ri keldi.
Bu davr buyuk geografik kashfiyotlar bilan xarakterlanadi. XV asrning oxiri XVI
asrning boshida yashagan mashhur o’zbek olimi, Z.M.Bobur tabiat sohasidagi
kuzatishlari bilan botanikaga slmoqli hissa qo’shga’. XVII asrlarda juda ko’p
xilma – xil o’simliklarni aniqlab ma’lum bir sistemaga solishdi. Mashhur Shved
tabiatshunosi Karl Linney “Botanika falsafasi” kitobida mingga yaqin atamalarni
tuzadi, gul va barg tuzilishini tasvirlaydi. XVII asrning o’rtalarida R.Guk
tomonidan hujayraning kashf etilishi o’simliklarning ichki tuzilishini o’rganishga
qo’shilgan katta hissa bo’ldi. Botaniklarning e’tibori o’simlik turlarini
o’rganishga va ularning tizimini ishlab chiqishga qaratiladi.
XIX asrda o’simlik anatomiyasi va sitologiyasining taraqqiy etishida
mikroskop texnikasining rivojlanishi kop’dan –ko’p ma’lumotlarni aniqlashga
imkon berdi. 1959- yili ingliz olimi Charlz Darvinning “tabiiy tanlanish yo’li
bilan turlarning paydo bo’lishi” degan mashhur asari biologiya fanida, shu
jumladan o’simliklar morfologiyasida va anatomiyasida ham yirik tadqiqotlarga
sabab bo’ldi. XIX asrning oxirida morfologiyada eksperimental tajriba asosida
o’imiklarda hosil bo’ladigan ma’lum shakl hamda tuzilishlarning sababini, yangi
paydo bo’lgan belgilarning irsiy emasligini aniqlash imkoni yaratildi.
Eksperimental usuldan o’simliklarda murtakning hosil bo’lishi va taraqqqiy
e’tishi, urug’lanish kabi masalalar ham yechildi. Bu soxada Kiyev Dorilfununing
professori Sergey Gabrilovich Navashin (1857-1930) ning xizmatlari salmoqlidir
.A.N. Beketov o’simliklar morfologiyasini “Oliy botanika” deb ta’riflaydi. U
o’simliklar vegetativ organlarining tuzilishi qonuniyatlari masalalari bilan
shug’ullangan.
XX asrning boshlarida N.I. Kuznetsovning tashabbusi bilan SSSR Evropa
qismini geobatanika nuqtai nazaridan rayonlashtirish va kartaga tushurish
masalalari ishlab Chiqildi. XX asrning o’rtalariga kelib biologiya fanining
ko’pgina yangi tarmoqlari: fiziologiya, bioximiya, mikrobiologiya, genetika,
molekulyar biologiya, ekologik anatomiya va bir qancha yangi fanlar rivojlandi.
Sobiq sovet davrida o’simliklar morfologiyasi sohasida bir qancha yirik
tadqiqotchilar
yetishdi. Serebryakov-
ekologik morfologiya
Kaden
–
karpologiya, taxtadjyan – yuksak o’simliklarning evolutsion morfologiyasi,
Aleksandrov – yopiq urug’li o’simliklarning genertiv organlari ilmiy ishlari bilan
namoyon bo’ldilar. Aleksandrov va uning shogirdlari madaniy o’simliklarning
anatomiyasi, Baranov, Radkevich, Vasilevskaya ekologik anatomiya sohasida
ishlab amaliy masalalarni hal qilishga erishdilar.
Amaliy ish boshlanishi oldidan qo’yilgan savol, muammo, masalaga
o’quvchilar uning natijalari bilan javob berishlari kerak.
Tabiatshunoslik darslari tanib olish va aniqlash amaliy metodlarining bir turi
bo’lib, tarqalgan o’simliklarni yoki ularning qismlarini farqiga borib, tanib olish
xususiyatlarini o’rgatadi. Taqqoslashdagi farqga borish o’quvchining aniqlash
qobiliyatini rivojlantiradi. Farq qilish va aniqlash bo’yicha ishlar darslardagina
olib borilmaydi, o’qituvchi tabiatga uyushtiriladigan ekskursiyalarda ham
o’simliklarni topish va to’plashni, namunalar yig’ishni, ularning yoshi, vegetativ
usullari, tuproq kesmalari, moslashishlarini, o’zgaruvchanlikni o’quvchilarning
o’zlashtira olish qobiliyatlariga qarab tanlab berishi kerak. Osimliklar, ular
qismlarining shaklini bilib olish bo’yicha ishlarni o’quvchilar uy vazifasi sifatida
bajaradilar. Osimliklarni yoshini tabiatda nafaqat yillik halqalardan balki
osimliklarni yillik shoxlanishiga qarab aniqlash mumkin. Osimlik bahordan
kuzgacha o’sish davriga ega, kuzdan bahorgacha tinim davri boladi.
Bu oʻsimlikning bir yoshi demakdir, ikkinchi yilda yana o sish, shoxlanish
sodir bo ladi. Shoxlanish orasidagi masofa o simlikning bir yoshi hisoblanadi,
buni o quvchilarga tabiatda tushuntirish talab etiladi. O’quvchilar amaliy bilimga
ega bo’ladilar, daraxtlar yoshini kesmasdan turib ham aniqlash mumkinligini
bilib oladilar. Bu ekologik, hamda ilmiy tushunchalarni shakllantiradi.
Tabiatshunoslikni o’qitish metodlarida amaliy ishlar tabiat haqidagi
bilimlarni oʻzlashtirishda katta rol o’ynaydi. Amaliy ishlar o’quvchilarni ular
faoliyati jarayonida har xil mehnat operatsiyalariga o’rgatish metodidir. Amaliy
ishlarga o’quvchilarning ekskursiya vaqtida tabiiy materiallar yig’ish, maktab
oldi yer maydonidagi va tirik tabiat burchagidagi o’simliklarni parvarish qilish,
gerbariy va kolleksiyalar tuzish, mulyaj, maket, ko’rgazmali qurollar tayyorlash
kabi faoliyat turlari kiradi. Birinchi sinfdan boshlab o’quvchilar “Atrofimizdagi
olam” darsligini o’qish jarayonida bevosita kuzatishlar yo’li bilan o’rganadilar.
Bu mashg’ulotlarda oquvchilarning fikrlash faoliyatini tashkil qilishga yordam
beruvchi har xil jihozlardan va avvalo ko’rgazmali qurollardan foydalaniladi.
Ko’rgazmali qurollarga tabiiy yoki haqiqiy ob’ektlar kiradi.
Tabiiy qurollar-tabiat jismlaridir. Ular o’rganilayotgan mavzular to’g’risida,
bolalarda tabiat haqida tushunchalar hosil bo’lishiga imkon beradi. Chunki sinfda
jonli tabiatni o’rganish uchun har xil xona o’simliklari hamda o’z joylarining
daraxtlari uchun xos bo’lgan shoxchalar, barglar, gullar, meva va urug’lar bolishi
mumkin.
Tabiatshunoslik
darslarida
tabiat
burchagida
o’stirilayotgan
o’simliklardan,
shuningdek
gerbariy
va
ekskursiyadan
olib
kelingan
o’simliklardan foydalaniladi. Shuningdek, tabiiy ob’ektlardan hayvonlarni
o’rganishda ham foydalansa boladi. Ko’pgina hayvonlarni bolalarga sinfda (jonli
tabiat burchagida) ko’rsatish mumkin bo’lsa ham ekskursiyalarga afzallik berish
kerak boladi, chunki bunda o’quvchilar faqat ularning tashqi ko’rinishini emas,
balki xulq-atvorlari bilan tanishish imkoniyatiga ega bo’ladilar. Tirik hayvonlar
bo’lmaganda ularning chuchelalari (tulumlari), mulyajlari yoki fotosuratlari va
rasmlaridan foydalanish mumkin. Jonsiz tabiatni o’rganishda ham tabiiy tarqatma