TALABALARNI MEHNATSEVARLIK RUHIDA TARBIYALASHDA GURUH RAHBARINING ROLI.
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
9
Faytl hajmi
35,0 KB
TALABALARNI MEHNATSEVARLIK RUHIDA TARBIYALASHDA
GURUH RAHBARINING ROLI.
Reja:
5.1.Mehnat tarbiyasining mazmuni
5.2.Mehnat tarbiyasini singdirishda guruh rahbarining tutgan o‘rni.
5.3.Talabalarning o‘quv mehnatini tashkil etish usullari.
Mehnat tarbiyasining mazmuni hilma- hildir. U ta’lim muasasalarining butun
o‘quv-tarbiyaviy ishlarini o‘z ichiga oladi. Umumiy tarzda aytganda, umumiy ta’lim
va hunap o‘quv muassasasiidagi, mehnat tarbiyasi fan asoslari yuzasidan uquv
mehnatini va mehnat ta’limini uz ichiga oladiki, ularning vazifasi talabalarda aqliy
va jismoniy mehnatga ijobiy munosabatni shakllantirishdan va ularni umumiy polite
hnik bilimlar, mehnat malakalari va kunikmalari bilan qurollantirishdan iboratdir.
Lekin fan asoslari yuzasidan o‘quv mehnati va mehnat ta’limi faqat o‘quv
maqsadlari bilan cheklanmaydi. Ular mehnat tarbiyasi bilan qo‘shilib, talabalarni
ma’naviy, aqliy, jismoniy va estetik rivojlantirishning muhim asosi bo‘lib maydonga
chiqadi. O‘qish bilan qo‘shilgan ijodiy mehnatda talabalarning barcha qobiliyatlari
rivojlanadi va takomillashadi, ular sha hsining g‘oyaviy-ma’naviy sifatlari
shakllanadi.
Talabalarning ijtimoiy foydali mehnati mehnat tarbiyasi butun sistemasining
asosi hisoblanadi. Bunday mehnat deganda talabalarning ta’lim muassasasi, rayon
va butun mamlakat turmushida bevosita faol ishtiroki shaklida amalga oshiriladigan,
umum foydasi uchun qilinadigan baholi – qudrat maqsadga muovofiq mehnat
faoliyati tushuniladi. Bu mehnat kungilli bulib, aksariyat hollarda unga haq
to‘lanmaydi.
Ijtimoiy foydali mehnatga quyidagilar kiradi:
- jamoat ishi - talabalar jamoasini uyushtirish, uni g‘oyaviy-siyo-siy
tarbiyalash, aholiga ommaviy-madaniy hizmat ko‘rsatish maqsadlariga hizmat
qiladigan faoliyat;
- o‘z-o‘ziga hizmat qilish - o‘quv muassasasi jamoasi oila foydasiga
qilinadigan ijtimoiy foydali mehnat;
- unumli mehnat - talabalarning o‘quv bilim yurti sharoitida (o‘quv usta
honasi, o‘quv bilim yurti huzuridagi usta honalarda) bo‘lganidek, ishlab chiqarish
sohasida (fabrikalar va zavodlarda, kol hozlar va sov hozlarda va hokazo) ham
moddiy boyliklarni yaratish bilan bog‘liq ijtimoiy foydali mehnat faoliyati.
Biroq ayrim mehnat turlarining tarbiyaviy ahamiyati bir hil emas, ularning har
biri uz hususiyatlariga, afzalliklariga va qiyinchiliklariga ega. Ulardan faqat eng
muhimlarini ko‘rib chiqamiz.
Oulada va ta’lim muassasasida o‘z-o‘zuga huzmat qiqlish – bu eng qulay va
kundalik mehnat turidir. shaxsda mehnatsevarlikni tarbiyalash, uni tobora
murshkkablashib oradigan mehnat faoliyati turlari bilan oshno etish shundan
boshlanadi. Kup yillik tajribaning ko‘rsatishicha, tarbiya umumiy sistemasida bu
mehnatni pedagogik jihatdan to‘g‘ri tashkil etish o‘z-o‘ziga hizmat qilishga doir bu
mehnat ya hshi odatga aylanadi, faqat majburiyat emas, talabalarning ehtiyoji bulib
qolishga yordam beradi.
Tarbiyalanuvchini o‘z-o‘ziga hizmat qilishga o‘rgatish oiladan bashlanadi. U
mehnat tarbiyasi vazifalarini hal etishga eng ko‘p darajada samarali ko‘maklashishi
uchun uni qanday tashkil etish kerak?
Mehnat tarbiyasining birinchi bosqichi shaxslarni kichik va mazkur yosh
uchun mos keladigan mehnat topshiriqlariga asta-sekin o‘rgatish hisoblanadi. Ota-
onalar shaxslarning uz-uziga hizmat ko‘rsatish mehnati majburan ekanligini,
mustaqil bajarish mumkin bulgan narsalarni kattalar qilishiga majbur etish ya hshi
emasligni tushunishlariga yordam berishlari kerak.
Ikkinchi bosqich mehnat turlarini uz-uziga hizmat kursatishdan umuman
oilaga hizmat ko‘rsatishgacha kengaytirish hisoblanadi. Kichik yoshdagi
tarbiyalanuvchilar ukasi yoki singlisining paltosidagi uzilib ketgan tugmasini qadab,
sochiq va dastrumollarni dazmallab, otasining kastyumini tozalab qo‘yishga
qodirdir. Dastavval bu ishlar ota-onaning tashabbusi bilan bajarilishi mumkin, lekin
keyinchalik oilaning boshqa a’zolariga uz tashabbusi bilan yordam berish ehtiyojini
asta-sekin tarbiyalab borish kepak. Buning sabablari har hil bulishi mumkin.
Masalan, bugun ota charchagan, shuning uchun uni uy ishlaridan ozod qilishga
harakat qilish kerak bugun ona nimadandir ranjigan, uni quvontirish - honani tozalab
chiqish, metall idish-tovoqlarni yaraqlatib qo‘yish kerak.
Oilaga hizmat ko‘rsatishga doir mehnat ko‘nikmalari rivojlanishi bilan
talabalarning mehnat faoliyati sohasini asta-sekin kengaytirish, muhtoj bo‘lgan
boshqa kishilarga mehnat yordai kursatishga jalb etish muhimdir. Bu o‘ziga hos
hudbinlikni, faqat uziga yaqinlari uchun ish bajarishga tayyorlikni bartaraf etishga
kumaklashadi.
5.2.Mehnat tarbiyasini singdirishda guruh rahbarining tutgan o‘rni.
Mehnat tarbiyasida tarbiyalanuvchilarning o‘ziga hos hususiyatlarini hisobga
olish ham muhim hisoblanadi. Jumladan, jismoniy zaif shaxslarga ularni mehnatdan
ozod qilmagan holda kichik ishni topshirish va uni ochiq havoda bajariladigan qilib
tanlashga harakat qilish, shu bilan ular salomatligini mustahkamlashga intilish kerak.
Asabiy shaxslar uchun ularni tinchlantiradigan, vazmin holatga tushiradigan
mehnatni izlab topish kerak. Qizlarning kashta kashta tikishi, to‘qishi, o‘g‘il
shaxslarning
ishlab
chiqarish-
texnika
sohasidagi
qo‘l
mehnati
bilan
sho‘g‘ullanishlari foydalidir. Kitob o‘qish va boshqa o‘tirib bajariladigan, mehnat
turlariga qiziqadigan shaxslar uchun harakt qilish va muskullarni mashq qildirishni
talab etadigan ishlarni tanlash maqsadga muvofiqdir. Va aksincha, agar shaxs ko‘p
yugursa, turli haraktli o‘yinlarni o‘ynasa, unga o‘tirib bajaradigan ishni berish kerak.
1
Hayoli parishon tarbiyalanuvchiga diqqat-e’tibarni jamlashni talab etadigan
mehnatni: sutni qaynatishni, tu hum pishirishni, yuvib qo‘yilgan choyshab va kurpa-
yostiq
jildlari
qurib
ketmasligini
kuzatishni,
uz
vaqtida
tovuqlarni
boqishni,sinchikovlik bilan rezavor buta sha hchalarini qirqishni, belgilangan vaqtda
magazinga harid qilishga borib kelishni va hokazolarni topshirish mumkin. Irodasi
bush shaxslar uchun ular har bir ishni oxirigacha yetkazishlari muhimdir. Ularga
uzlari uchun qiziqarli bo‘lib ko‘rinmagan mehnatni topshirish va asta – sekin ular
1 Р.Сарсенбаева “Меҳнат таълими негизида ўқув – тарбиявий тадбирлар ўтказишнинг илмий методик
асослари” номзодлик диссертацияси, Т., 2004.
irodaviy kuch – g‘ayrat ko‘ratishlarga erishish foydalidir. Dangasalikka moyil
bo‘lgan yoki yengil-yelpi ishlaydigan shaxslar uchun aksincha, dastlab ularni
qiziqtira oladigan, ularning ijodiy fikrlarni uyg‘otadigan ishni tanlash kerak.
Turmushning har bir holati uchun tavsiya berish qiyin. Lekin bo‘lajak
pedagoglar mehnatdan tarbiya vositasi sifatida foydalanganda eng muhim narsa –
mehnat topshiriqlariga yondoshish kerakligini o‘z hamkasblari, guruh rahbarilari
bilan tez – tez maslahatlashishni yoddan chiqarmasliklari kerak.
5.3.Talabalarning o‘quv mehnatini tashkil etish usullari.
Talabalarning o‘quv mehnatini tashkil etishda mehnat topshriqlarini bajarish
jarayonida ularning bilish faoliyatini faollishtirish muammosi g‘oyat muhim
hisoblanadi. Bu yerda gap fan asoslari bilimlarini topa olish va mehnat ta’limida
qo‘llashga ularning o‘zlarni qanday o‘rgatish, ko‘r – ko‘rona emas, ongli
ishlashlarini qanday o‘rgatish haqida bormoqda. Bu muammoni hal etish mehnat
topshiriqlari hususiyatlariga bog‘liq. Mamlakat ta’lim muassasalari ilg‘or
tajribasining ko‘rsatishicha, agar talabalarga sanoat mehnatining ayrim nisbatan jo‘n
turlari (masalan, mazkur jarayonga oldindan sozlab qo‘yilgan dastgohda ayrim
murakkab bo‘lmagan jarayonlarni bajarish yoki konveyrda ishlash va hakozo)
topshirilsa, bunday mehnat odatda ulardan bilimni qo‘llashni talab etmaydi.
Talabalar oldiga kompleks vazifalar qo‘yilganda ahvol keskin o‘zgaradi.
Bunday topshiriqlarni bajarishda talabalar o‘zlari harakt qila boshlash oldidan
ko‘pgina narsalarni o‘ylab ko‘rishlari kerak bo‘lgan real vaziyatlarga duch kelidlar.
Bular buyumlarni konstuksiya qilish, detallarga aniq ishlov berish, ularning te hnik
talablariga mos bo‘lishi masalalari, materiallarni tanlash, operatsiyalarining te
hnologik ketma – ketligini o‘rgatish, asboblarni tanlash, qatnashchilar o‘rtasida
mehnatni taqsimlash, uskunalarni mehnat unumdorligini oshiradigan, brakni
kamaytiradigan moslamalar bilan jihozlash masalalari va hakozolardir. Bu va
ko‘gina masalalarni hal etish matematika, fizika, chizmachilik va boshqa bilimlarni
qo‘llashni talab etardi.
Qishloq ho‘jalik mehnatida ham shunga o‘ hshash narsa ko‘zga tashlanadi.
Agar ta’lim muassasalar talabalardan ayrim, ancha jo‘n qishloq ho‘jalik ishlarida
(masalan ekinlarni chopiq qilishda, ekinlarni sug‘orishda, hosilni yig‘ishtirib
olishda) foydalansalar, bunday ishlar odatda yuzaki, fikrlash faoliyatsiz va fan
asoslari bilimlaridan foydalanmasdan bajariladi.
Har qanday qo‘l mehnatiga o‘rgatishni hunarmandchilik deb atash, tokarlik
yoki boshqa dastgohda, tikuv mashinasida har qanday o‘rgatishni polite hnik mehnat
deb hisoblash noto‘g‘ri bo‘ladi. Ishning mohiyati uni qaeday qurollardan foydalanib
bajarishda emas, baki mehnatning o‘z hususiyati, aqliy mazmuni qandayligidadir.
Jamiyat farovonligi yo‘lida qilinadigan ijtimoiy foydali, unumli mehnat –
talabalarga tarbiyaviy ta’sir ko‘rsatishi jihatdan eng ahamiyatli mehnatdir. Bundan
tashqari, u eng ko‘p tarqalgan mehnat bo‘lib, shahar ta’lim muassasalarda ham
qishloq ta’lim muassasalarda ham qo‘llaniladi. Unda talabalarning ishtirok etish
shakllari ham hilma – hildir. Biz o‘quv bilim yurti talabalari mehnat birlashmalari
deb nom olgan mehnatning faqat ayrim shakllariga to‘ htalib o‘tamiz. Ular faqat
mehnat tarbiyasida emas, shu Bilan birga hoviy – siyosiy, aqliy, a hloqiy, estetik,
jismoniy, iqtisodiy, ekologik tarbiyada ham g‘oyat muhim ahamiyatga egadir.
Talabalarni jamoat ishlab chiqarishida ongli va ijodiy ishtirok eitshiga tayyorlashda,
shuningdek kasb tanlashda ham ularning ahamiyati kam emas. Mehnat
brlashmalaridagi ishni tashkil etishning metodik masalalari ko‘pgina o‘quv
qo‘llanmalarida o‘z aksini topgan. Ularda asosiy e’tibor dastavval shunga
qaratiladiki, talabalarning mehnat brlashmalari – bu ular mustaqil mehnat hayotining
birinchi o‘quv muassasasii, topshirlgan ish uchun yuksak ma’suliyatni tarbiyalash
o‘quv muassasasiidir.2
Jismoniy va aqliy mehnatga birday hurmatda bo‘lish kabi hislatlarni
shakllantirish o‘sib kelayotgan yosh avlodning tarbiyasidagi eng muhim
vazifalardan biridir.
Respublikamizda bozor iqtisodiyoti sharoiti shakllanayotgan bir kezda
talabalarda turmushga va mehnatga yangicha munosabatni, layoqatni shakllantirish
– mehnat tarbiyasining asosiy maqsadlaridan biridir. Bunda albatta, ishlab
chiqarishning asosiy shakllarini, ayniqsa iqtisodiy munosabatlarning Yang – yangi
omillarini, ularga tanish hizmat turlarini belgilab olish darkor. shaxslarda hunar va
kasbga bo‘lgan muhabbatni uyg‘otish jarayonida ularning ijobiy hislatlarini
2 М.Мавлянкулов «Баркамол авлодни тарбиялашда меҳнат ва касб тарбиясининг роли” Т., 2005 (Б.М.И.)
shakllantirishga ham e’tibor qaratish lozim. Tarbiyalanuvchilarni quyi guruhdan
kasbga yo‘naltirib, 9 guruhni tugatganlarida akdemik litsey yoki kasb hunar
kollejlariga yo‘llanma berish maqsadga muvofiqdir.
Tarbiyalanuvchilarni bozor sharoitiga o‘rgatishning o‘zi ularning halol va
fidokorona mehnati tufayli foyda olish haqidagi amaliy bilimlarini boyitadi.
Tarbiyalanuvchilarni jamoa bo‘lib hamkorlikdagi mehnati natijasida mahsulot
soni
va
hizmat
turlarini
oshirish
mumkinligiga
o‘rgatish
lozim.
tarbiyalanuvchilarning qurilish maydonchalari, yordamchi yg‘im – terim otryadlari
va birgadalari saflarida hunarmandchiliklari bilan sho‘g‘illanishlari, usta shogird
o‘quv muassasasilariga qatnashib halq amaliy san’atida, bemorlarni parvarish
qilishda va nafaqa ho‘rlarga hizmat ko‘rsatish bo‘limlaridagi, hovlilarni va ko‘cha
kuylarni tartibga kltirishdagi, sanoat – kor honalarida, hisoblash markazlari, kasal
honalar va o‘quv muassasasigacha ta’lim muassaslalaridagi ishlarni alohida qo‘llab
quvvatlamoq lozim. Ular bu ishlarning barchasidan foyda topish malaksini oshirib
borish kerak. bozor munosabatlari bugungi kunda ja honda tan olingan moddiy
barqarorlik va odamlarning iqtisodiy faoliyatini rag‘batlantirib turadigan birdan – bir
vosita ekanligini anglamoq kerak.
Bu munosabatlarda yuqori ko‘rsatkichlarga erishish uchun qat’iy intizomga,
te hnik va iqtisodiy bilimga, malakali muta hassislarga, ishni to‘g‘ri rivojlantirishga
asoslanadi. talaba bozor qarama qarshiliklarini va ularni bartaraf etish yo‘llarini ham
topa bilish kerak.
Bugungi kunda mukammal iqtisodiy tarbiyani takomillashtirmasdan ish qilib
bo‘lmaydi. Shu bois pedagoglar, guruh rahbari, o‘quv muassasasidan tashqari ta’lim
muassasasi hodimlari nafaqat bilim berishlari, balki tarbiyalanuvchilarda iqtisodiy
faoliyat malakasini hosil etish, bozor munosabatlari sharoitida mustaqil fikrlashga
o‘rganish lozim bo‘ladi. shaxslarga savdo va hizmat sohasidagi Yangi iqtisodiy
termin va tushunchalarni o‘rgatish, ularni qanday qo‘llash ko‘nikmalarini
shakllantirish lozim.
Ishga ijodiy yondoshuvining rivoji, topqirlik, i htirochilik, ishbilarmonlik,
faollik va tashabbus tufayligina yuqori Samara beruvchi foyda yuzaga kelishi
mumkinligi tushuntirlsa, talabalar iqtisodiy faoliyatda muvafqiyat qozonadi.
O‘quv muassasasi birlashmalari, shirkatlari faoliyatini nazorat qilish, o‘quv
muassasasininig o‘zini- o‘zi boshqaruvi orqali olib boriladi. shaxslar tomonidan
topilgan daromad ular i htiyorida qoldiriladi. shaxslarning roziligi Bilan
tarbiyalanuvchilar mehnat birlashmalari, shirkat va korxonalardan daromad faqat ish
haqqi sifatida tulanma, balki o‘quv muassasasi vujudiga jamoa tuzilmalari
jamg‘armasiga ham o‘tkazilishi ham mumkin.
Ta’lim muassasalarda kichik biznesni tashkil eitish, tarbiyalaunvchilarni
mustaqil hayotga tayyorlashda muhim omil hisoblanadi.
So‘zsiz ularda bir – birini qo‘llab quvvatlash, mehribonlik, homiylik, yordam
kabi fuqarolik e’tiqodlari va fazilatlari shakllntirib boriladi.
Bozorning a hloqiy va huquqiy me’yorlari bu insoniy a hloq me’yorlarining
o‘zginasidir. Bular:
-
halollik, berilgan so‘zning ishonchli va qat’iyatliligi, batartiblik,
ijrochilik, majburiy mehnatni tashkil qilish, kredit va qarzlarni qoplash, broker
(vositachi)lik ishlarini olib borish, hushmomilalak, sherikka, iste’molchiga bo‘lgan
hurmat va hakozolar. ularning barii talabaga singdirilishi lozim.
Ta’lim muassasalarida rivojlangan nazoratli, bozor munosabatlarini tashkil
qilish bo‘lg‘usi biznesmen va ishbilramon kishilarni shakllantirish, uddaburon
ho‘jalik yurituvchi, iqtisodiy fikr va musho hadasi rivojlangan odani tayyorlash
imkonini beradi. Mehnat tarbiyasida shaxslarni tizimli iqtisodiy bilimlar bilan
qo‘rollantirish, iqtisodiy qonunlar va qrama – qarshiliklardan oqilona foydalana
oladigan qilib tarbiyalash juda muhimdir.
Bu ishlarning hammasi samarali kasbga yo‘naltirish ishlarini ta’minlashga
qaratilan bo‘lib, kasb tanlagan o‘smirga yordam berish va uning ma horatini,
iqtidorini namoyish etish lozim.
Tajribalarni ta hlil etish shuni ko‘rsatadiki har qanday mehnatni tashkil
etishning asosiy bosqichlari: rejalashtirish va tayyorgarlik ishlari, ishning
boshlanishini tashkil etish va talabalarni ish joylariga to‘g‘ri taqsimlash, musobaqa
va o‘zaro yordam elementlari bo‘lgan mehnat jarayoninig o‘zini uyushtirish, ishni
uyushqoqlik bilan tamomlash va uni baholashdan iborat. Rejalashtirishda: ishni
to‘g‘ri borishini, uyushqoqlmk Bilan tugallanishi, mehnatni hisobga olish va
baholash shakllarini kuzda tutish zarur. Ishni to‘g‘ri boshlash, talabalarni ish
joylariga eng maqsadga muvofiq tarzda taqsamlash kelgusi butun ishlar uchun hal
qiluvchi ahamiyatga egadir. Talabalrda mehnatga doimiy psi hologik va Amaliy
tayyorgarlik har doim ham shakllanmasligini nazarda tutish kerak. Ayrimlar darhol
ishga kirishishni ba’zilar esa aksincha ishlashni istamaydi. Shuning uchun mehnatni
tashkil qilishda avvalombor moyillikni keltirib chiqarib bajariladigan mehnat
jarayoniga yo‘l yo‘riq berish, qiziqtirish lozim. Bu mehnatni psi hologik ehtiyojga
aylanishida eng kerakli shart hisoblanadi . Mehnatning maqsadi aniqlangach uni
taqsimlash boshlanadi. Yakka holdagi topshiriqlarni berish ko‘pincha ya hshi
natijalarga olib keladi. Yakka tartibdagi ish har bir talabaning qobiliyati va mehnatini
ya hshiroq hisobga oliga yordam beradi . Lekin shu Bilan birga u jamoa ishi va
talabaning o‘z – o‘zini boshqarish ahamiyatinin pasaytiradi. Guruhlarga ajralib
umumiy guruh Bilan topshiriqni normada bajarish usuli ham mavjud. Lekin bu usul
ham o‘zini unchalik oqlamaydi chunki unda har bir guruh a’zosini va uning mehnat
natijalari tenglashib qoladi. Ko‘pchilik tajribalarda kichik guruhlar (5-10 ta) kishidan
iborat guruhlarda ish bir oz ya hshiroq borishi kuzatilgan bunda talabalrni o‘z –
o‘zini boshqarishini keng rivojlantirish ishni oson rejalashtirish nzoratni ya hshiroq
o‘rnatish, natijalarini hisobga olish imkoniyati tug‘iladi.
Pedagog talabalarning bevosita faoliyati davomida mehnatga muhabbatni
tarbiyalashning barcha usullarini mohirona qo‘llashi kerak. Bir shaxsning chiroyli
va tartibli bajargan ishi Bilan fa hrlanish boshqasiga odob bilan mulohaza qilish, o‘z
mehnati bilan yordam ko‘rsatish, kichikroq bo‘lgan intilishni qo‘llab quvvtlash,
rag‘batlantirish bularning hammasi talabalarning ma’naviy qiyofasini shakllantiradi.
Mehnat qilinayotgan paytda musobaqa va o‘zaro yordamni tashkil etish
alohida katta tarbiyaviy qiymatga egadir. Ayni paytda ishning boshqa tomonini ham
unitmaslik kerak. Ba’zan ish su’rati ketidan quvish uning sifati pasayishiga jismonan
zaif talabalarning charchab qolishiga olib kelishi mumkin.
Hulosa.
Respublikamizda bozor iqtisodiyoti sharoiti shakllanayotgan bir kezda
talabalarda turmushga va mehnatga yangicha munosabatni, layoqatni shakllantirish
– mehnat tarbiyasining asosiy maqsadlaridan biridir. Bunda albatta, ishlab
chiqarishning asosiy shakllarini, ayniqsa iqtisodiy munosabatlarning Yangi – yangi
omillarini, ularga tanish hizmat turlarini belgilab olish darkor.
Ishga ijodiy yondoshuvining rivoji, topqirlik, i htirochilik, ishbilarmonlik,
faollik va tashabbus tufayligina yuqori Samara beruvchi foyda yuzaga kelishi
mumkinligi tushuntirlsa, talabalar iqtisodiy faoliyatda muvafqiyat qozonadi
Tayanch iboralar.
Mehnatga layoqat, insonning shakllanishida mehnatning o‘rni, ahamiyati,
ishga ijodiy yondoshish, ishbilarmonlik, mehnatsevarlik, jismoniy mehnat, aqliy
mehnat, ishni rejalashtirish, mehnatni uyushtirish, tashabbuskorlik, foydali mehnat,
faollik, ishlab chiqarish, layoqat.
Nazorat uchun savollar.
Mehnatning mazmuni nimalardan iborat?
Mehnatni tashkil qilishda nimalarga e’tibor berish kerak?
Yoshlarning mehnatga layoqatini o‘stirish uchun nima qilish kerak?
Mehnatga oid maqollarni bilasizmi?
Yoshlarning mehnatni qadrlaydigan bo‘lishlarida oilaning roli qanday?
Ta’lim muassasalarida mehnat tarbiyasi qanday yo‘lga qo‘yilgan?
Hozirga kunda shanbaliklar kerak deb o‘ylaysizmi?
Mehnat tarbiyasini to‘g‘ri yo‘lga qo‘yish uchun rag‘batlantirishning o‘rni
qanday deb o‘ylaysiz?
Adabiyotlar
1. Kotov V. Vospitatelnaya rabota v shkole: opo‘t i problemo‘. – SPb:
Sev.siyanie 2003.
2. G‘aybullaev N. va boshqalar. Pedagogika. T., 2000.
3. Ziyomuxammedov B., Abdullaeva Sh. «Pedagogika». T., 2000.
4.«Pedagogika» V.A.Slastenin, I.F.Isaev, A.I.Mihenko, Ye.N.Shiyanov.
Moskva. «Shkolnaya pressa». 2004
5. Mahkamov M. «Bo‘lajak tarbiyachilarning pedagogik muloqat
madaniyatini shakllantirish” nomzodlik dissertatsiyasi. T., 2005.