TA’LIM MAZMUNI. (Ta’llim mazmunini loyihalash tamoyillari va mezonlari)
Yuklangan vaqt
2025-01-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
9
Faytl hajmi
25,3 KB
TA’LIM MAZMUNI.
Mavzu rejasi:
1. Ta’lim mazmuni tushunchasining umumiy xususiyatlari.
2. Ta’llim mazmunini loyihalash tamoyillari va mezonlari.
3. Ta’lim mazmunini belgilab beruvchi me’yoriy hujjatlar.
Ta’lim mazmunini tanlab olishga umumiy yondashuvlar:
1.Ta’lim mazmuni tushunchasining umumiy xususiyatlari. Ta’lim mazmuni
tushunchasi. Ta’lim mazmuni deganda o‘quvchilarning egallashi lozim bo‘lgan
bilim, ko‘nikma, malaka va kompetentsiyalarning aniq belgilangan hajmi va ko‘lami
tushiniladi.
Ta’lim mazmuni tarkibida quyidagilar aks etadi: olam va inson haqidagi bilimlar;
faoliyatni amalga oshirish usullari; ijodiy faoliyat tajribasi; atrof-muhitga
emotsional-faoliyat tajribasi.
Ta’lim mazmuni takomillashib borish tavsifiga ega bo‘lib, uni aniqlovchi asosiy
omillarga quyidagilarni kiritish mumkin:
1) jamiyatda fan, texnika va madaniyatning rivojlanganlik darajasi;
2) jamiyat tomonidan qo‘yiladigan ijtimoiy buyurtma;
3) ta’limninq maqsad va vazifalari;
4) innovatsion rivojlanish darajasi;
5) axborotlarning hajmi va ko‘lami;
6) o‘quvchilarning yosh xususiyatlari.
Zamonaviy sharoitda fan va texnika rivoji ta’lim va uning natijalariga
qo‘yiladigan talablarni tubdan o‘zgartirishni talab etmoqda va ana shu asosdan kelib
chiqqan
holda
ta’lim
mazmunini
modernizatsiyalashni
davrning
o‘zi
pedagoglarning oldiga muhim vazifa qilib qo‘ymoqda. Hozirgi vaqtgacha ta’lim
mazmunini loyihalash tizimli-faoliyatli yondashuvga asoslangan bo‘lsa, umumiy
o‘rta ta’lim maktablarining maqsadini o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va
malakalarni
o‘zlashtirish
tarzidan
o‘z-o‘zini
rivojlantirishga
qaratilgan
kompetensiyalarni kompetentli-faoliyatli yondashuvga asoslanishdan kelib chiqqan
holda belgilash talab etilmoqda. Chunki umumiy o‘rta ta’lim maktablarida tashkil
etilayotgan o‘quv-tarbiya jarayonining mohiyati o‘quvchilarning ehtiyojlari va
qobiliyatlarini rivojlantirish emas, balki o‘quv fanlari bo‘yicha asosan bilimlarni
axborot-verbal tarzda yetkazish, ko‘nikma va malakalarni shakllantirishdan iborat
bo‘lib qolmoqda. Bunday reproduktiv tarzda o‘zlashtirilgan ma’lumotlar
o‘quvchining amaliy faoliyat tajribasini rivojlantirishga yetarlicha imkon bermaydi.
Oqibatda o‘quvchilarda juda ko‘p axborotlarning behuda jamg‘arilayotganligi,
ta’limning samarasi past bo‘lishi va uning real voqelikka mos kelmasligi kabi
tafovutlar ko‘zga tashlanmoqda. Aniqrog‘i, o‘quvchi real hayotdan uzoqlashib
qolgandek, uning oldiga faqat ilgaridan to‘plangan axborotlarnigina o‘zlashtirish
maqsadi qo‘yilgandek tuyuladi. Ta’limning maqsadini bunday tarzda belgilash
o‘quvchining faolligini cheklab qo‘yadi, oqibatda uning ham shaxsiy, ham ijtimoiy
jihatdan anglangan ma’nosi yo‘qoladi.
Bunday muammoli vaziyatdan chiqishning yagona yo‘li umumiy o‘rta ta’limda
yangicha, ya’ni kompetent yondashuvni joriy etishdir. Albatta, umumiy o‘rta ta’lim
tizimiga kompetent yondashuvni joriy etish, eng avvalo, uni ilmiy jihatdan har
tomonlama chuqur o‘rganishni taqozo etadi. Garchi umumiy o‘rta ta’lim uchun
kompetent yondashuvni fenomen sifatida talqin etish mumkin bo‘lsada, u
pedagogika fanida chuqur anglab yetilganligi va o‘z o‘rniga ega ekanligini alohida
ta’kidlab o‘tish lozim. Ayniqsa, so‘nggi vaqtlarda ta’limga doir muammolarni tahlil
etishda «kompetensiya», «kompetentlik», «tayanch kompetensiyalar» kabi
atamalardan keng foydanilmoqda. Pedagogik hamjamiyatda kompetensiya va
kompetentlik, ulardan qaysi biri tanyach (universal) hisoblanishi, ularni
shakllantirish va baholash usullarini aniqlash jarayoni jadallik bilan bormoqda,
mazkur tushunchalarni aniqlashtirish bo‘yicha qizg‘in munozaralar davom etmoqda.
Kompetent yondashuv o‘quvchidan alohida-alohida bilim va ko‘nikmalarni
o‘zlashtirishni emas, balki ularni yaxlitlikda egallashni talab etadi. Mazkur talab
bilan bog‘liqlikda o‘z navbatida o‘qitish metodlarini tanlash tizimi ham o‘zgarishga
uchraydi. O‘qitish metodlarini tanlash va amaliyotda qo‘llash o‘z navbatida ta’lim
jarayonida
qo‘yiladigan
talablarga
muvofiq keladigan
kompetensiya
va
funktsiyalarni takomillashtirishni talab etadi.
Yuqorida ta’kidlab o‘tilganidek, kompetent yondashuv umumiy o‘rta ta’limni
modernizatsiyalash nuqtai nazaridan yangi pedagogik voqelik hisoblanadi. Mazkur
yondashuv doirasida amaliy faoliyat tajribasi, kompetensiya va kompetentlikni
didaktik birliklar sifatida ko‘rib chiqish hamda ta’limning an’anaviy uch elementi
(triada) - «Bilim - Ko‘nikma - Malaka»ni oltita birlik (sikstet) - «Bilim - Ko‘nikma
- Malaka - Amaliy faoliyat tajribasi - Kompetensiya - Kompetentlik» tarzida tahlil
etilishi talab etiladi.
Kompetentsiyaviy yondashuvda ta’limning an’anaviy uch elementi (triada) - «Bilim
- Ko‘nikma - Malaka»ni oltita birlik (sikstet) - «Bilim - Ko‘nikma - Malaka - Amaliy
faoliyat tajribasi - Kompetensiya - Kompetentlik» tarzida tahlil etish talab etiladi.
Umumiy o‘rta ta’limda kompetent yondashuvni tatbiq etish haqida gap ketganda,
kasbiy ta’limdan farqli ravishda «umumta’limiy kompetensiya» tushunchasini ta’lim
amaliyotiga tatbiq etish maqsadga muvofiqdir. Chunki umumta’lim maktabi
o‘quvchisi hali ma’lum bir kompetensiyani o‘zida to‘liq aks ettira olmasa ham, uning
ayrim komponentlarini amalga oshirishga qodirdir.
O‘quvchi uchun kompetensiya - bu uning kelajak obrazi, o‘zlashtirish uchun aniq
mo‘ljal(orientir).
Biroq
maktab
ta’limi
davrida
o‘quvchida
«yuksak»
kompetensiyalarning ayrim elementlari shakllanadi, nafaqat u kelgusi faoliyatga
tayyorgarlik, balki hozirgi bosqichda muvaffaqiyatli ijtimoiylashuv uchun mazkur
kompetensiyalarni umumta’limiy nuqtai nazardan o‘zlashtiradi.
Umum ta’limiy kompetensiyalar maktabda o‘qitiladigan fanlarni o‘zlashtirishga
yo‘naltirilgan faoliyatning tarkibiy qismi sifatida qaralishi hamda uning maqsadini
to‘liq ro‘yobga chiqarishni ta’minlay olishini e’tirof etish maqsadga muvofiqdir.
Yana shuni alohida ta’kidlab o‘tish joizki, maktab ta’limi davrida o‘quvchi eng
asosiy - fuqarolik kompetensiyasini o‘zlashtiradi va ta’limning keyingi
bosqichlarida ham mazkur kompetensiyaning yetakchilik roli saqlanib qolishi zarur.
2.Ta’lim mazmunini loyihalash tamoyillari va mezonlari. Ta’lim mazmunini
loyihalash quyidagi umumiy tamoyillarga muvofiq amalga oshiriladi:
Ta’lim mazmunining barcha elementlarining jamiyat, fan, madaniyat va shaxs
rivojlanishi talablariga mos bo‘lishi tamoyili. Bu tamoyil ta’lim mazmuniga
an’anaviy bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalar bilan birga jamiyatning
rivojlanganligi, ilmiy bilim, madaniy hayot darajasi va shaxsning rivojlanish
imkoniyatlarini aks ettiruvchi fanlarni kiritishni talab etadi.
Ta’lim mazmunining tashkiliy-jarayon bilan aloqadorlik tamoyili. Bu tamoyil
ta’lim mazmunini tanlashda bir tomonlama yondashishni rad etadi. U aniq bir o‘quv
jarayonini amalga oshirish bilan bog‘liq tashkiliy shart-sharoitni hisobga olishni
ko‘zda tutadi. Bu umumiy o‘rta ta’lim mazmunini loyihalashtirish jarayonida taqdim
etish va o‘zlashtirish tamoyillari, texnologiyasi, darajasi va u bilan bog‘liq xatti-
harakatlarni hisobga olish kerakligini anglatadi.
Ta’lim mazmunining yaxlit strukturaga aloqadorlik tamoyili. Bu tamoyil ta’lim
tizimining turli bosqichlarida nazariy bilimlarning berilishi, o‘quv fani, o‘quv
materiali, pedagogik faoliyat, o‘quvchi shaxsi kabi komponentlarining o‘zaro
mosligini ko‘zda tutadi.
Ta’lim mazmunini insonparvarlashtirish tamoyili. Bu tamoyil birinchi navbatda
o‘quvchilarning umuminsoniy va milliy madaniyatni faol ijodiy va amaliy
o‘zlashtirishlari uchun shart-sharoitlar yaratish bilan bog‘liqdir. Buning uchun
insonparvar g‘ oyalar umumiy ta’limmazmuniga singdirilishi kerak. Bu esa o‘z
navbatida ijtimoiy-gumanitar va tabiiy-ilmiy fanlarning o‘zaro bog‘liqligi va o‘zaro
munosabatlari tamoyilining o‘zgartirilishini talab etadi, uning asosini shaxsga
yo‘nalganlik tashkil etishi zarur.
Ta’lim
mazmunini
fundamentallashtirish
tamoyili
ta’limni
insonparvarlashtirishdagi to‘siqlarni yo‘qotishga imkon beradi. U ijtimoiy-
gumanitar va tabiiy-ilmiy bilimlarni birlashtirish, ketma-ketlikni o‘rnatish va
fanlararo
aloqalarni
o‘quvchilarning
idrok
etishi
va
amaliy
faoliyat
metodologiyasining mohiyatini anglab yetishlariga tayanishni talab etadi.
Ta’lim mazmunining ketma-ketligi tamoyili. Mazkur tamoyil ta’lim mazmunini
o‘sib boruvchi yo‘nalishda rejalashtirishdan iborat bo‘lishini anglatadi, bunda
birinchi navbatda har bir yangi bilim avvalgisiga tayanadi va undan kelib chiqadi.
Ta’limning mazmuni muntazamligi tamoyili. Ushbu tamoyil o‘rganilayotgan
bilimlar va shakllantirilayotgan malakalar va kompetentsiyalarni yagona tizimdagi
o‘rni, umumiy o‘rta ta’ lim, barcha o‘quv kurslari va yaxlit mazmunning bir-biriga
hamda umuminsoniy, milliy madaniyat tizimi aloqadorlikda ko‘rib chiqishni ko‘zda
tutadi.
Ta’lim mazmunining o‘quvchilar yosh xususiyatlariga mosligi tamoyili. Mazkur
tamoyil ta’lim mazmunini loyihalashda o‘quvchilarning yosh xususiyatlari va
tayyorgarlik darajasini hizobga olishni ko‘zda tutadi. Ma’lum bir yosh davriga mos
bilim, ko‘nikma, malaka va kompetentsiyalar tizimi ta’lim mazmunida aks ettiriladi.
Ta’lim mazmunini loyihalashtirishda quyidagi mezonlarga asoslaniladi:
ta’lim mazmunini mustaqil fikr yuritish va axborot iste’moli madaniyatini
shakllantirish ehtiyojiga muvofiq loyihalashtirish; ta’lim mazmunining aniq ilmiy
va amaliy ahamiyat kasb etishi; ta’lim mazmunining murakkablik darajasini hisobga
olish, o‘quvchilar imkoniyatlarining mavjud o‘quv dasturlariga mosligi; ta’lim
hajmining uni o‘rganishga ajratiladigan vaqtga mosligi; ta’lim muassasalari moddiy-
texnik bazasining zamonaviy talablarga javob berishi;
ta’lim mazmunini loyihalashda ilg‘or xorijiy tajribalarni hisobga olish.
3.Ta’lim mazmunini belgilovchi me’yoriy hujjatlar. Ta’lim mazmunini belgilab
beruvchi eng asosiy me’yoriy hujjat Davlat ta’lim standartidir. O‘quv reja, o‘quv
dasturi, malaka talablari umimg tarkibiy qismiga kiradi.
«Standart» ingliz tilidan tarjima qilinganda «me’yor», «namuna», «andoza»,
«model» ma’nolarini anglatadi. Standart yordamida, respublika miqyosidagi turli
ta’lim muassasalarida ta’limning barqarorlik darajasini ta’minlashga erishiladi,
o‘quv ishlari normativlari moslashtiriladi, o‘quvchilarning bilimlarini baholash
mezonlari ishlab chiqiladi.
Davlat ta’lim standartining maqsadi - umumiy o‘rta ta’lim tizimini mamlakatda
amalga
oshirilayotgan
ijtimoiy-iqtisodiy
islohotlar,
rivojlangan
xorijiy
mamlakatlarning ilg‘or tajribalari hamda ilm-fan va zamonaviy axborot-
kommunikatsiya texnologiyalariga asoslangan holda tashkil etish, ma’naviy
barkamol va intellektual rivojlangan shaxsni tarbiyalashdan iborat.
Davlat ta’lim standartining vazifalari quyidagilardan iborat:
umumiy o‘rta ta’lim mazmuni va sifatiga qo‘yiladigan talablarni belgilash;
milliy,
umuminsoniy
va
ma’naviy
qadriyatlar
asosida
o‘quvchilarni
tarbiyalashning samarali shakllari va usullarini joriy etish;
o‘quv-tarbiya jarayoniga pedagogik va zamonaviy axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini joriy etish, umumiy o‘rta ta’lim muassasalarining o‘quvchilari va
bitiruvchilarining malakasiga qo‘yiladigan talablarni belgilash;
ta’lim va uning pirovard natijalari, o‘quvchilarning malaka talablarini
egallaganlik darajasini tizimli baholash tartibini, shuningdek ta’lim-tarbiya faoliyati
sifatini nazorat qilishning huquqiy asoslarini takomillashtirish;
davlat ta’lim standartlari talablarining ta’lim sifati va kadrlar tayyorlashga
qo‘yiladigan xalqaro talablarga muvofiqligini ta’minlash.
Davlat ta’lim standarti quyidagi asosiy prinsiplarga asoslanadi: o‘quvchi shaxsi,
uning intilishlari, qobiliyati va qiziqishlari ustuvorligi;
umumiy o‘rta ta’lim mazmunining insonparvarligi; davlat ta’lim standartining
ta’lim sohasidagi davlat va jamiyat talablariga, shaxs ehtiyojiga mosligi;
umumiy o‘rta ta’limning boshqa ta’lim turlari va bosqichlari bilan uzluksizligi va
ta’lim mazmunining uzviyligi;
umumiy o‘rta ta’lim mazmunining respublikadagi barcha hududlarda birligi va
yaxlitligi;
umumiy o‘rta ta’limning mazmuni, shakli, vositalari va usullarini tanlashda
innovatsiya texnologiyalariga asoslanilganligi;
o‘quvchilarda fanlarni o‘rganish va ta’lim olishni davom ettirish uchun tayanch
va fanlarga oid umumiy kompetensiyalarni rivojlantirishning ta’minlanganligi;
rivojlangan xorijiy mamlakatlarning ta’lim sohasida me’yorlarni belgilash
tajribasidan milliy xususiyatlarni hisobga olgan holda foydalanish.
Davlat ta’lim standarti quyidagi tarkibiy qismlardan iborat: umumiy o‘rta
ta’limning tayanch o‘quv rejasi; umumiy o‘rta ta’limning o‘quv dasturi;
umumiy o‘rta ta’limning malaka talablari; baholash tizimi.
Umumiy o‘rta ta’limning tayanch o‘quv rejasi umumiy o‘rta ta’lim
muassasalarida o‘qitiladigan o‘quv fanlari nomi, o‘quv yuklamasining minimal
hajmi hamda ularning sinflar bo‘yicha taqsimoti belgilangan hujjat hisoblanadi.
Tayanch o‘quv reja umumiy o‘rta ta’lim muassasalarining dars jadvalini ishlab
chiqish uchun asos hisoblanadi.
Tayanch o‘quv reja umumta’lim fanlari bo‘yicha belgilangan ta’limmazmunini
o‘quvchiga yetkazish uchun ajratilgan o‘quv soatlari (davlat ixtiyoridagi va maktab
ixtiyoridagi soatlar)ning minimal hajmini belgilaydi.
Pedagog kadrlar salohiyati hamda moddiy-texnika bazasi etarli bo‘lgan umumiy
o‘rta ta’lim muassasalarida Qoraqalpog‘iston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi,
Toshkent shahar xalq ta’limi bosh boshqarmasi va viloyatlar xalq ta’limi
boshqarmalarining ruxsati bilan umumiy o‘rta ta’lim muassasalarining pedagogik
kengashlariga dars jadvalini tuzishda tayanch o‘quv rejadagi umumiy soatlar
hajmidan oshmagan holda, ma’lum bir fanlarni chuqurlashtirib o‘qitish maqsadida
15%gacha o‘zgartirish kiritish huquqi beriladi.
Umumiy o‘rta ta’limning o‘quv dasturi tayanch o‘quv rejaga muvofiq o‘quv
fanlarining sinflar va mavzular bo‘yicha hajmi, mazmuni, o‘rganish ketma-ketligi va
shakllantiriladigan kompetensiyalari belgilangan hujjat hisoblanadi.
O‘quv dasturi O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tomonidan ishlab
chiqiladi va tasdiqlanadi.
Umumiy o‘rta ta’limning malaka talablari umumta’lim fanlari bo‘yicha ta’lim
mazmunining majburiy minimumi va yakuniy maqsadlariga, o‘quv yuklamalari
hajmiga hamda ta’lim sifatiga qo‘yiladigan talablardan iborat.
Umumiy o‘rta ta’limning malaka talablari quyidagilardan tashkil topadi: bilim
- o‘rganilgan ma’lumotlarni eslab qolish va qayta tushuntirib berish; ko‘nikma -
o‘rganilgan bilimlarni tanish vaziyatlarda qo‘llay olish; malaka - o‘rganilgan bilim
va shakllangan ko‘nikmalarni notanish vaziyatlarda qo‘llay olish va yangi bilimlar
hosil qilish; kompetensiya — mavjud bilim, ko‘nikma va malakalarni kundalik
faoliyatda qo‘llay olish qobiliyati.
Baholash tizimi - davlat ta’lim standarti bo‘yicha umumiy o‘rta ta’limning malaka
talablarini o‘quvchilar tomonidan o‘zlashtirilishi darajasini hamda umumiy o‘rta
ta’lim muassasasining faoliyati samaradorligini aniqlaydigan mezonlar majmuidan
iborat.
Ta’lim mazmuni va o‘quv dasturlari asosida o‘quv materiallari o‘quv-metodik
majmuada o‘z ifodasini topadi.
O‘quv-metodik majmua - darslik, mashq daftari, o‘qituvchi uchun metodik
qo‘llanma, darsliklarning multimediali ilovasidan iborat majmua.
Darslik - davlat ta’lim standartlariga muvofiq o‘quv dasturi asosida didaktik,
metodik, pedagogik-psixologik, estetik va gigienik talablarga javob beradigan,
o‘quv
fanining
mavzulari
to‘liq
yoritilgan,
uning
asoslari
mukammal
o‘zlashtirilishiga qaratilgan, o‘quv fanining maqsad va vazifalaridan kelib chiqqan
holda ta’lim oluvchilarning yoshi va psixofiziologik xususiyatlarini hisobga olgan
holda ishlab chiqiladigan, nazariy ma’lumotlardan tashqari amaliy-tajriba va sinov
mashqlarini qamrab olgan kitob shaklidagi o‘quv nashri.
Darslik o‘quvchilarning ta’lim jarayonida, ongli ravishda va faol ishtirok etishlari,
o‘quv materialini to‘la o‘zlashtirishlarini ta’minlashi kerak. Ana shu masalalarni hal
etish yo‘lida darsliklar quyidagi vazifalarni bajaradi:
motivatsion vazifa - bu vazifa o‘quvchilarni ushbu fanni o‘rganishga
yo‘naltiradigan, ularda ishga pozitiv munosabati va qiziqishini shakllantiruvchi
rag‘bat (sabab)larni hosil qilishdan iborat;
axborot vazifasi o‘quvchilarga axborotlarni etkazish, samarali usullar yordamida
ularning bilimlari hajmini kengaytirishga imkon beradi;
nazorat-tuzatish (mashq qilish) vazifasi - ta’lim jarayoni, uning natijalarini
tekshirish, o‘quvchilarda o‘zini baholash va tuzatish layoqati hamda zarur bo‘lgan
ko‘nikma, malakalarni shakllantirish uchun o‘rganish mashqlarini tavsiya etishni
nazarda tutadi.
muvofiqlashtirish vazifasi material ustida ishlash jarayonida ta’limning boshqa
vositalari (xaritalar, ko‘rgazmali materiallar, diapozitiv va boshqalar)ni jalb etishni
ifodalaydi;
rivojlantiruvchi-tarbiyalovchi vazifasi darslik mazmunining o‘quvchilarga
ma’naviy-axloqiy ta’sir ko‘rsatishi, kitoblar bilan ishlash jarayonida ulardan
mehnatsevarlik, faol fikrlash, ijodiy qobiliyat kabi sifatlarni shakllantirishdan iborat;
o‘qitish vazifasi darslik bilan ishlashda mustaqil bilim olish uchun zarur bo‘lgan
konspekt yozish, umumlashtirish, asosiysini ajratib ko‘rsatish, mantiqiy eslab qolish
kabi malaka va ko‘nikmalarni rivojlantirishga yordam berishida ko‘zga tashlanadi.
Mashq daftari - darslikning tarkibiy qismi hisoblanadigan, davlat ta’lim
standartlariga muvofiq o‘quvchilar tomonidan egallangan bilim va ko‘nikmalarni
mustahkamlash hamda o‘quv fanining mavzulariga mos ravishda ishlab chiqilgan,
mantiq va tafakkurni rivojlantirishga qaratilgan (krossvordlar, boshqotirmalar,
mantiqiy fikrlashga undovchi topshiriqlar va hokazo) topshiriqlardan iborat bo‘lgan
didaktik vosita.
O‘qituvchi uchun metodik qo‘llanma - darslikdagi har bir mavzuni samarali
o‘qitish metodikasi, qo‘shimcha sinov topshiriqlari va o‘qituvchining darsni
qiziqarli tashkil etishiga oid boshqa metodik ko‘rsatmalar berilgan, har bir darsning
maqsadi, darsda foydalaniladigan vositalar va ulardan foydalanish usullari, darsning
mazmuni, amaliy mashg‘ulotlar, qo‘shimcha topshiriqlar va boshqalar haqida
metodik ko‘rsatmalar aniq bayon qilingan kitob shaklidagi o‘quv nashri.
Darsliklarning multimediali ilovalari - axborot-kommunikatsiya texnologiyalari
yordamida o‘quv faniga oid materiallarni davlat ta’lim standarti va o‘quv dasturiga
mos ravishda yorita oladigan, o‘quv fanini samarali o‘zlashtirishga, o‘quvchilarning
mustaqil ta’lim olishiga ko‘maklashuvchi hamda video, ovoz, animatsiya, jadval,
matn va lug‘atlarni o‘z ichiga olgan, bilimlarni nazoratdan o‘tkazish va
mustahkamlashga yo‘naltirilgan, o‘quv fanining asosiy mazmunini boyitadigan
qo‘shimcha materialga ega bo‘lgan yoki shu kabi manbalarga murojaatlarni o‘z
ichiga olgan interaktiv elektron axborot-ta’lim resursi.
NAZORAT UCHUN SAVOL VA TOPSHIRIQLAR
1. Ta’lim mazmuni deb nimaga aytiladi?
2. Ta’lim mazmunini belgilashga doir qanday yondashuvlar mavjud?
3.
Kompetentsiyaviy yondashuv deganda nima tushiniladi?
4.
Ta’lim mazmunini loyihalash tamoyillariga izoh bering.
5.
Ta’lim mazmunini loyihalashda qanday mezonlarga asoslanish lozim?
6.
Davlat ta’lim standarti nima va u qanday komponentlardan iborat?
7.
Tayanch o‘quv rejasiga izoh bering.
8.
O‘quv dasturida qanday masalalar o‘z aksini topadi?
9.
O‘quv-metodik majmua nima va u o‘z ichiga nimalarni qamrab oladi?