Ta’lim metodlari va vositalari, Zamonaviy didaktikada ta`lim metodlari tasnifi
Yuklangan vaqt
2025-01-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
17
Faytl hajmi
32,1 KB
Ta’lim metodlari va vositalari
Reja:
1.Talim metodlari tushunchasi
2. Zamonaviy didaktikada ta`lim metodlari tasnifiga turlicha yondashuvlar
3.Ta`lim metodlarining mohiyati va mazmuni.
Maktabdagi o‘quv jarayonining sifati ko‘p omillarga bog‘liq bo‘lib, ular
orasida o‘qitishning usul va metodlari hal qiluvchi ahamiyatga ega. Binobarin, ular
bilimlarning ongli va chuqur o‘zlashtirilishiga, o‘quvchilarda mustaqillik va ijodiy
faollikning rivojlanishiga ijobiy ta'sir ko‘rsatadi. Usul va metod tushunchalari o‘zaro
bog‘liqdir, chunki ularning har biri metod sifatida ham, usul sifatida ham namoyon
bo‘ladi. Ta’lim metodlari: tushuncha, funksiya, tasnif. «Metod» so‘zining
yunoncha tarjimasi «tadqiqot, usul, maqsadga erishish yo‘li» kabi ma’nolarni
anglatadi. Filofosiya lug‘atida ushbu tushuncha umumiy tarzda «maqsadga
erishish usullari»1 deya sharhlangan.
Pedagogika amaliyotida o‘qitish usullari va metodlarining juda katta boyligi
to‘plangan. Ularni tanlashda turli sharoitlar, o‘itilayotgan fanning xarakteri,
bolalarning yosh xususiyatlari, oldingi tayyorgarlik darajasi va hokazolar hisobga
olinadi.
Sharq qomusiy olimlarining asarlarini tahlil qilish, hozirgi terminologiyadan
foydalanib, mazkur asarlar mualliflarining prinsiplari va o‘qitish metodlari
bilishning umumiy qonunlariga muvofiqligini anikqash imkonini beradi. Barcha
qomusiy olimlar foydalangan o‘qitish metodlarini bir necha guruhga ajratish
mumkin. Bular: ko‘rsatmali tajriba metodlari (Ibn Sino), bilimlarni bayon qilishning
savol-javobli yo‘llari (Abu Rayhon Beruniy, Al-Xorazmiy), ko‘nikma va
malakalarni shakllantirish metodlari, bilimlarni tekshirish metodlari (Forobiy, al-
Xorazmiy) va hokazolardan iboratdir. Shunisi diqqatga sazovorki, mazkur
olimlarning barchasi o‘quvchilar faoliyatini kuchaytirish va ularda mantiqiy
tafakkurni rivojlantirish maqsadini ko‘zlaganlar.
Metodlar va usullarni tanlash o‘qituvchi darsda hal qilishi mo‘ljallangan
masalaga bog‘liq bo‘ladi. Chunonchi, yangi materialni bayon etishda bir xil metodlar
qo‘llansa, uni mustahkamlashda ikkinchi va mavzuni umumlashtirishda yana boshqa
xil metodlar qo‘llanadi. Darsning turli bosqichlarida puxta o‘ylash va samarali
usullar hamda metodlarni tanlash juda muhimdir. O‘qituvchi darsning eng boshida
4-5 daqiqa umumiy so‘rashni amalga oshiradi va o‘quvchilarning qaysi guruhi
o‘tgan dars bo‘yicha yetarli darajada o‘zlashtirmaganini aniqlaydi va keyingi
so‘rashda sinfning diqqat-e'tiborini eng avval ana shu masalaga qaratadi. Dastlab
savollarga batafsil javob bera oladigan o‘quvchilardan so‘raydi. Natijada sinfning
bir qismi uchun murakkablik qilgan material tushunarli bo‘ladi. Bu usul
o‘quvchilarning mashg‘ulotlardagi nuqsonlarini payqash va shu zaxoti bartaraf
etishda yordam beradi. Mazkur usulning samaradorligi ham xuddi ana shundadir.
Garchi har bir o‘qituvchining ishida anchagina usul va metodlar mavjud
bo‘lsa-da, ularni qo‘llashdan ko‘zlanadigan maqsad tarbiyalanuvchining ta'limiy
ishlarini faollashtirishdir. Bu tadbir juda muhim bo‘lib, birinchidan, o‘quvchilarni
ularning e'tiqodiga, e'tiqodni esa amaliy faoliyatga, xatti-harakatga aylantiradi,
ikkinchidan, o‘qitish jarayonining ishini osonlashtiradi. Zotan, o‘qish-o‘rganish
diqqat-e'tiborni talab qiladigan murakkab faoliyatdir va unda o‘tkir aql, mustahkam
iroda, tiniq tasavvur, kuchli xotira zarur.
O‘qituvchining vazifasi samarali usul va metodlardan foydalanib,
o‘quvchilarda ana shu sifatlarni tarkib toptirish va ularga qiyinchiliklarni yengishni
o‘rgatishdir.
Hozirgi o‘qitish jarayonida qo‘yiladigan talablar nima va o‘quvchilarda
darsga qiziquvchanlikni oshiradigan, uni yangilik elementlari bilan boyitish uchun
nima qilish kerak? Hozirgi zamon ta'limi faqat insoniyat erishgan bilimlarni
o‘zlashtirishni emas, balki jamiyat endi hal qilishi va bunda bugungi o‘quvchilar
qatnashishi lozim bo‘lgan masalalar bilan tanishishni ham talab qiladi. Bunday
masalalar kosmosni o‘zlashtirish, atom energiyasidan tinchlik maqsadlarida
foydalanish, cho‘llarni hosildor yerlarga va bog‘-rog‘larga aylantirish, qishloq
xo‘jaligini intensivlashtirish va xokazolardan iborat bo‘lishi mumkin.
Ta’lim maqsadi o‘qituvchi va o‘quvchilar faoliyati asosida, shuningdek,
ta’lim vositalari yordamida natijalanadi, ushbu jarayonda aniq maqsadga
yo‘naltirilgan mexanizm ishga tushadi. Ta’lim tizimlari maqsadga erishish
jarayonida bosh xalqa aynan qanday va qaysi mexanizm asosida hamda mavjud
tarkibiy unsurlarni qanday ishga solish mumkinligini ifodalashga xizmat qiladi.
Shuningdek,
ta’lim
metodlarining
o‘qituvchi
va
o‘quvchilarning
o‘zaro
hamkorlikdagi tartibli faoliyatlari usullari ekanligi to‘g‘risidagi fikrlar ham mavjud.
Ta’lim metodlari dastlab pedagog ongida muayyan yo‘nalishdagi
faoliyatning umumlashma loyihasi tarzida namoyon bo‘ladi. Mazkur loyiha
amaliyotga o‘qituvchi va o‘quvchilar faoliyatining o‘zaro tutashuvi, o‘qitish va
o‘qishga qaratilgan aniq harakatlar, amallar yoki usullar majmuasi sifatida joriy
etiladi. Metod boshqa shakllarda namoyon bo‘lmaydi, buning boisi ta’lim metodi
o‘zida umumiy holda faoliyatning didaktik modelini ifoda etadi.
Ta’lim metodlari ta’lim maqsadini yoritishga xizmat qiladi, u yordamida
ta’lim mazmunini o‘zlashtirish yo‘llari ifoda etiladi, o‘qituvchi va o‘quvchilarning
o‘zaro harakati, xususiyati aks ettiriladi.
Metod, bir tomondan, ta’lim maqsadiga erishish vositasi sifatida namoyon
bo‘lsa, boshqa tomondan, boshqariluvchan o‘qish faoliyatini amalga oshirish sharti
hisoblanadi.
Ta’lim metodlari doimo u yoki bu o‘qish vositalari yordamida joriy etiladi,
shu bois ularning o‘zaro shartlanganligini ta’kidlash joiz.
Ta’lim maqsadi o‘qituvchi va o‘quvchilar faoliyati asosida, shuningdek,
ta’lim vositalari yordamida natijalanadi, ushbu jarayonda aniq maqsadga
yo‘naltirilgan mexanizm ishga tushadi. Ta’lim tizimlari maqsadga erishish
jarayonida bosh xalqa aynan qanday va qaysi mexanizm asosida hamda mavjud
tarkibiy unsurlarni qanday ishga solish mumkinligini ifodalashga xizmat qiladi.
Ta’lim metodlari quyidagi asosiy funksiyalarni bajaradi:
Bu funksiyalar ta’lim metodini qo‘llash jarayonida bir-biridan ajratilgan
holda yoki ketma-ket joriy etilmaydi, aksincha bir-biriga o‘zaro singib ketadi. Misol
uchun, tashhisli funksiya o‘qituvchining bir qator metodlardan yaxlit foydalanishi
evaziga bajariladi.
«Ta’lim metodi» atamasi bilan birga ko‘p hollarda «metodik usul»
(sinonimlari – pedagogik usul, didaktik usul) tushunchasi ham qo‘llaniladi. U ta’lim
metodining tarkibiy qismi, uning muhim unsuri, metodni joriy qilishdagi alohida
qadam sifatida ta’riflanadi. Har bir ta’lim metodi muayyan ta’lim usullarini
chog‘ishtirish orqali joriy etiladi. Metodik usullarni xilma-xilligi ularni tasniflashga
imkon bermaydi, biroq o‘qituvchi faoliyatida tez-tez qo‘llaniladigan usullarni ajratib
ko‘rsatish mumkin:
Har bir metod ma’lum ta’limiy vazifani muvaffaqiyatli hal etish, qolganlari
esa birmuncha samarasiz bo‘lishi mumkin. Universal ta’lim metodlari mavjud emas,
shu bois darsda turli ta’lim metodlaridan yoki ularning majmuasidan foydalanish
mumkin.
Ta’lim metodlarini tanlash quyidagi mezonlari asosida aniqlanadi:
- didaktik maqsad asosida;
- ta’lim mazmuni asosida;
- o‘quvchilarning o‘quv ko‘nikmalarini egallash va rivojlanish darajasi
asosida;
- o‘qituvchining tajribasi va kasbiy tayyorgarlik darajasi asosida.
O‘qituvchi tomonidan qo‘llanilayotgan ta’lim metodlari majmuasi
boshlang‘ich sinflardan yuqori sinflarga o‘tish asosida o‘zgarib hamda murakkab
xususiyat kasb eta boradi. Ushbu jarayonda ayrim metodlarni qo‘llash chastotasi
oshsa, ayrim metodlarni qo‘llashga bo‘lgan ehtiyoj kamayadi. Ta’lim metodlaridan
foydalanish ko‘lami, holati o‘qituvchining kasbiy tayyorgarligi va mahorati
darajasiga bog‘liq holda o‘zgaradi.
Didaktikada munozaralarga sabab bo‘layotgan yana bir muhim obyekt ta’lim
metodlarining tasnifidir. «Ta’lim metodlari tasnifi ularning ma’lum belgilari
bo‘yicha tartibini ifodalovchi tizimdir. Hozirgi vaqtda o‘nlab ta’lim metodlari
ma’lum», - ekanligini ta’kidlagan holda I.P.Podlaso‘y fikrini quyidagicha davom
ettiradi, - «Biroq bugungi kunda yetakchi sanaluvchi didaktik g‘oya yagona va
o‘zgarmas metodlar majmuini yaratishga intilish samarasiz ekanligini tushunishga
yordam beradi. O‘qitish – favqulodda harakatchan, dialektik jarayon. Metodlar
tizimi ham bu harakatlanishni aks ettiradigan darajada jo‘shqin bo‘lishi, metodlarni
qo‘llash amaliyotidagi doimiy o‘zgarishlarni hisobga olishi kerak».
Ta’lim metodlarini tanlash muammosi uzoq davrdan buyon tadqiq qilib
kelinmoqda. Biroq tadqiqotlar soni ko‘p bo‘lsada, bu borada yagona to‘xtamgan
kelinmagan. Ushbu o‘rinda ta’lim amaliyotida qo‘llanilib kelayotgan metodlar tizimi
(tasnifi)ga to‘xtalib o‘tamiz.
Ta’lim metodlarining tasnifi asosiy didaktik maqsadlar bo‘yicha
tizimlashtiriladi.
Suhbat. O‘quvchilar tomonidan bilimlarni o‘zlashtirish jarayoni: ular
e’tiboriga havola etilayotgan savolning mohiyatini anglash, mavjud bilimlar va
tajribani safarbar qilish, savolga oid obyektlarni o‘zaro taqqoslash, puxta o‘ylash va
savollarga to‘g‘ri javob tayyorlashdan iborat.
O‘qituvchining rahbarligi: mavzuni qo‘yish, savollarni ifodalash, berilgan
javoblarni tuzatish, to‘ldirish va umumlashtirish kabi holatlarda namoyon bo‘ladi.
Suhbat metodi yordamida bilimlarni o‘zlashtirishda o‘quvchilar mavjud
bilimlari va tajribalariga tayanadilar.
Darslik (umuman, kitob) bilan ishlash (umumlashma va xulosalarni anglash,
ularni xotirada saqlashga xizmat qiladi).
Bilimlarni o‘zlashtirish manbai bo‘lib bosma matn xizmai qiladi.
O‘qituvchining rahbarligi esa topshiriqni ifodalash, faoliyat maqsadini belgilash,
o‘quvchilarga darslik bilan ishlashning yangi usullarini o‘rgatish, o‘zlashtirilgan
bilimlarning tushunilish va mustahkamlik darajasini tekshirish kabi ko‘rinishlarda
aks etadi.
O‘qituvchilarning kuzatuvi (sinfda va sinfdan tashqari (shu jumladan,
sayohat va ekskursiyalar) jarayonlarda).
O‘quvchilarning o‘quv predmetlari bo‘yicha o‘zlashtirish holati va
hodisalarni kuzata borib, turli fan o‘qituvchilarining ko‘rsatmalari bo‘yicha ularni
qismlarga taqsimlab har bir o‘quvchining o‘ziga xos, o‘xshash va muhim jihatlarini
aniqlashga yo‘naltiriladi.
Bilimlarni o‘zlashtirish manbai bo‘lib muayyan predmet (yoki jarayon),
tajriba, model, xaritalar xizmat qiladi. O‘qituvchining rahbarligi kuzatish vazifasini
belgilash, uni ma’lum shaxs zimmasiga yuklash, obyektni belgilash, umumiy
rahbarlikni
olib
borish,
qismlarga
ajratish,
asosiylarini
aniqlash
va
umumlashtirishdan iboratdir.
Laboratoriya ishlari. Mazkur jarayonda aniq vazifa, ya’ni, ma’lum
sharoitda muayyan hodisalarni kuzatish yuklanadi. O‘quvchilar hodisalarni kechish
jarayonini kuzatadilar va tahlil qiladilar.
Bilimlar manbai kuzatilayotgan hodisalar va ularning kechish jarayonidir.
O‘qituvchi vazifa mohiyatini ifodalaydi, o‘quvchilarni nazariy bilimlar bilan
qurollantiradi, umumiy jarayon va bosqichlarni kuzatish yo‘llari hamda yakuniy
xulosa chiqarishni o‘rgatadi.
Mashq (aqliy va faoliyatli mashqlar). O‘quvchilar tomonidan bilimlarni
o‘zlashtirish jarayonining o‘ziga xosligi, nazariy asoslar o‘zlashtirilgach, ayrim
materiallardagi o‘xshash harakatlarning ko‘p bora takrorlanishi kuzatiladi.
Bilimlar manbai: o‘zlashtirilgan bilimlar va xususiy tajriba sanaladi.
O‘qituvchi mashqni bajarish uchun joy hamda vaqtni belgilaydi, topshiriqni
ifodalaydi, uni bajarish bosqichlarining borishini nazorat qiladi, boshqaradi,
shuningdek, yakuniy natijalarni tekshiradi.
Ijodiy mashq. Ushbu metod o‘ziga xos xususiyatga ega bo‘lib, o‘ziga xoslik
masalaning mohiyatini chuqur anglash, uni bajarishga nisbatan mustaqil yondashish,
dalillarni saralash va o‘qituvchi tomonidan berilgan topshiriqni ijodiy bajarish
jarayonida bilimlarni qo‘llash va kengaytirish kabi holatlar bilan tavsiflanadi.
Shunday qilib, o‘qitish metodi o‘qituvchi va o‘quvchilar nazariy hamda
amaliy bilish faoliyatining ta'limiy vazifalarini bajarishga qaratilgan yo‘ldir.
Unga quyidagi muayyan talablar qo‘yiladi:
1. O‘quv materialini o‘rganishning o‘qituvchi tavsiya etgan yo‘li
fikrlashning dialektik-materialistik usuli, mustaqil qarashlar, irodaviy xususiyatlari
va xulqning shakllanishiga olib borishi kerak. Ana shu talab nuqtai nazaridan metod
tarbiyaviy tusda bo‘lishi lozim.
2. O‘qitish metodining ilmiy asosi yaqqol va aniq bo‘lishi zarur. Shundagina
o‘qituvchi mazkur metod orqali qanday masalalar qo‘yilishi va hal qilinishi
mumkinligini, qanday masalalarni hal qilib bo‘lmasligini ko‘ra oladi.
3. O‘qitishning tizimliligi uning samaradorligini belgilaydi.
4. O‘qitish metodining tushunarliligi: o‘qitishning yo‘li o‘quvchi uchun
qabul qilinishi va qo‘llanishi, o‘quv materialini o‘rganishning usuli esa bilimlarni
o‘zlashtirishning imkoniyatlariga muvofiq bo‘lishi lozim.
5. O‘qitishning onglilik va faollik zaruriyati nihoyatda jiddiy talabdir.
6. Bilimlarning puxtaligi va asosliligi.
7. O‘qitish metodikasida nazariy va amaliy hodisalarning muvofiqligi har
qanday metoddan biror maqsadga erishish ko‘zda tutiladi va shuning uchun u
qandaydir maqsad qo‘yishni, unga erishish bo‘yicha faoliyat usulini, ana shu
faoliyatni amalga oshirishda yordam beradigan vositalarni bilishni taqozo etadi. har
qanday faoliyat uning ob'yektini talab qiladi.
Metod strukturasiga o‘qitish usullari kiradi. Lekin metod mazkur usullar
majmuidan iborat emas. Usul o‘qituvchi yoki o‘quvchilar aqliy yoki amaliy ishining
alohida operatsiyalari bo‘lib, ular mazkur metodda tavsiya etilgan materialni
o‘zlashtirish shaklini to‘ldiradi. Masalan, o‘qituvchi eslab qolish usulini beradi. Usul
metoddan ajraladi, o‘zining bilimlarini o‘zlashtirishdagi va ko‘nikmalar hamda
malakalarni shakllantirishdagi ahamiyatini yo‘qotadi.
O‘qitish usullarini quyidagilarga bo‘lish mumkin:
- tafakkur, xotira, diqqat va xayolning alohida operatsiyalarini tarkib
toptiradigan va
faollashtiradigan usullar;
- fikrlash faoliyatida muammoli va izlanishli vaziyatlarni vujudga
keltiradigan usullar;
- o‘quvchilarning o‘quv materialini o‘zlashtirish bilan bog‘liq kechinmalari
va hissiyotlarini faollashtiradigan usullar;
- nazorat va o‘quvchilarning o‘zini o‘zi nazorat qilish usullari;
- o‘qitish jarayonida o‘quvchilarning jamoaviy va shaxsiy o‘zaro
munosabatlarini boshqarish usullari.
O‘qitishning turli metodlariga bir xil usullarni kiritish mumkin. So‘nggi
yillarda pedagogika fani va maktab amaliyotida o‘qitish metodlari muammosiga
alohida e'tibor berilmoqda. Shu muammo bo‘yicha anchagina tadqiqotlar
bajarilmoqda, ilg‘or pedagogik amaliyotda o‘qitishning samarador metodlarining va
ularning tizimlarini qo‘llashning talaygina yo‘llari topildi, ammo umumiy ta'lim
maktabiga qo‘yilayotgan yangi talablar o‘qitishning metodlari va usullarini yanada
takomillashtirishni talab qilmoqda.
O‘quvchilar aqliy kamol topishining xarakterini belgilaydigan yo‘l bilimlarni
o‘zlashtirish imkoniyatini yaratadi, shaxsning xususiyatlarini shakllantiradi.
O‘qitishning maqsadi insoniyatning tajribasini o‘zgartirishning o‘zidir. O‘qitish
nazariyasi metodlarini insoniyat tajribasidan oladi va ularni o‘quv mashg‘ulotlariga
moslashtiradi. Shuning uchun o‘qitish metodlari doimiy ravishda yangilanadi,
takomillashadi, fan-texnikaning rivojlanishi va ijtimoiy rivojlanish asosida yangi
metodlar vujudga keladi.
O‘qitish metodlarining juda ko‘p turlari mavjud va ularning sonini aniq
belgilab bo‘lmaydi. Metodlar o‘qitishning mantiqiy tomonlariga, komponentlari va
vazifalariga asoslanib tasniflanadi. Maktabdagi o‘qitish metodlarining yagona tasnifi
yo‘q. Nazariya va amaliyotda bir qancha tasniflar mavjud bo‘lib, ular o‘zaro zid
kelmaydi, biri ikkinchisini inkor etmaydi, balki bir-birini to‘ldiradi, o‘qitish
jarayonini ko‘rish imkoniyatini yaratadi. Tasnif tartib va tizimni vujudga keltiradi,
umumiy va muayyan nazariy va amaliy, muhim va tasodifiy o‘qitish metodlarini
aniqlashga yordam beradi, shu orqali ulardan amaliyotda samaraliroq foydalanishga
xizmat qiladi. O‘qitish metodlarini tasniflashda o‘quvchiga dastur materialini
o‘rganishning maqsadga muvofiqroq yo‘llarini tanlash imkonini yaratadi, o‘z
ishidagi yutuq va kamchiliklarni tushunishda yordam beradi, o‘qituvchilarning
faoliyatini takomillashtirish uchun qulay sharoitni vujudga keltiradi.
O‘QITISH METODLARINING TASNIFI
Pedagogikada o‘qitish metodlarini tasniflashga yagona yondashuv mavjud
emas. Hozirgi didaktikada o‘qitish metodlarini bilimlar manbai bo‘yicha (S. O.
Lordkipanidze, Ye. Ya. Golant), didaktik maqsadlar bo‘yicha (B. P. Yesip), bilish
faoliyatining saviyasi bo‘yicha (I. Ya. Lerner, M. N. Skatkin, M. I. Maxmutov)
farqlash eng ko‘p tarqalgan.
Metodlarning binar sxemalari, ularni uch o‘lchovli va hatto, keng qamrovli
farqlash ham uchraydi. Ana shu tasniflarning har birida afzalliklar va kamchiliklar
mavjud bo‘lib, ular adabiyotlarda yetarlicha tahlil qilingan.
O‘qitish metodlarini bilish manbalari bo‘yicha tasniflash ancha oddiy bo‘lib,
ular maktab amaliyotida keng tarqalgan.
Bu belgi bo‘yicha metodlar quyidagi uch guruhga bo‘linadi:
1. Og‘zaki metodlar (bilimlarni so‘z bilan bayon qilish, suhbat, darslik,
ma'lumotnoma va ilmiy adabiyotlar bilan ishlash).
2. Ko‘rsatmali metodlar (rasmlar, namoyishlar, kuzatishlar).
3. Amaliy metodlar (mashqlar, laboratoriyadagi amaliy ishlar).
Bular ma'lum darajada shartlidir, chunki mazkur metodlarning hammasi
o‘zaro chambarchas bog‘liq bo‘lib, ularni doim ham aniq chegaralab bo‘lmaydi. Har
bir o‘qitish metodining o‘z vazifasi bor. Adabiyotlarda o‘qitish metodlarining
rag‘batlantiruvchi (motivlashgan), ta'limiy, tarbiyaviy va kamol toptiruvchi
umumpedagogik vazifalari ifodalangan.
O‘qituvchi darsga tayyorlanishda va uning uchun eng muvofiq metodlarni
tanlashda ana shu metodlarning bajarilishi mumkinligini va ularning strukturasini
hisobga olib, shu asosda rag‘batlantirish, tarbiyaviy va kamol toptirish vazifalarini
kuchaytiruvchi murabbiydir.
Tasniflash ta'limning nazariy asoslarini ko‘rishga yordam beradi, pedagogik
fikrni chuqurlashtiradi va shunga ko‘ra ijod uchun asos bo‘ladi. O‘qitish metodlarini
tasniflash o‘qituvchilar faoliyati o‘rtasida taqsimlanadi. Birinchi guruhga o‘qitish
usullari va ikkinchi guruhga esa o‘qish usullari kiradi.
Quyida o‘qitish metodlarining taniqli olimlar tavsiya etgan tasniflarini ko‘rib
chiqamiz. Xorazmiy, Beruniy, Yusuf Xos Hojib, Ibn Sino, Burhoniddin
Zarnudjiylarning metodlari tasniflarida asosan mantiqiy bilish faoliyatini
kuchaytirish nazarda tutilgan bo‘lib, ular ko‘nikma va malakalarni shakllantirish
hamda mustahkamlash, ko‘rsatmalilik nazariya bilan amaliyotni o‘zaro bog‘lash,
izlanish metodlaridan iboratdir.
I. Ya.Lerner va M.N.Skatkin o‘qitish metodlarini quyidagilarga ajratadilar:
- tushuntirish - rasmlar metodi;
- reproduktiv metod;
- muammoli bayon qilish metodi;
- qisman izlanish metodi;
- tadqiqot metodi.
M.A.Danilov va B.P.Yesipning tasnifi ma'lum turdagi darslarda qo‘yiladigan
vazifalarga bog‘liqdir.
1. Bilimlarni bayon qilishda: hikoya - tushuntirish, ma'ruza, suhbatlar,
ko‘rsatmali qo‘llanmalarni namoyish etish.
2. O‘quvchilarda ko‘nikma va malakalarni shakllantirish: mashqlarni
shakllantirish va amaliy ishlar.
3. Bilim, ko‘nikma va malakalarni tekshirish - joriy kuzatishlar, og‘zaki
so‘rash, yozma va amaliy nazorat ishlari.
S. I. Perovskiy va Ye. Ya. Golant tasnifi: faol va passiv metodlarga bo‘lish:
- agar o‘quvchilar mustaqil ishlasa faol metodlar (laboratoriya metodi, kitob
bilan ishlash);
- agar o‘quvchilar faqat tinglasa va eshitsa, passiv metodlar (hikoya, ma'ruza,
tushuntirish, namoyish qilish metodi, ekskursiya).
Bunday tasniflash maqul emas, chunki u o‘quvchilarning ongliligi va faolligi
prinsipini buzadi. Yu.K.Babanskiyning tasnifi bo‘yicha metodlar uchta katta
guruhga bo‘linadi:
- o‘quv-tarbiya ishlarini tashkil etish va amalga oshirish;
- ularni rag‘batlantirish va motivlashtirish;
- nazorat va o‘zini o‘zi nazorat qilish metodlari. (Ikkinchi guruhda ishning
qator yangi metodlari va usullari mavjud.) Muallif quyidagilarni tavsiya etadi:
- bilishga doir o‘yinlar, o‘quv munozaralari, qiziq vaziyatlarni vujudga
keltirish, rag‘batlantirish, tanbeh berish va nazorat metodlari.
T.A.Ilina olimlarning tasniflarini umumlashtirib, Yu.K.Babanskiyning
tasnifini ma'qullagan va tasniflashning quyidagi tartibini tavsiya etgan:
- yangi bilimlarni (o‘qituvchining so‘zlariga tayangan holda berish
uchun foydalanilgan tushuntirish, hikoya, maktab ma'ruza metodlari);
- yangi bilimlar o‘zlashtirilishi, mustahkam malakalar shakllanishi uchun
foydalaniladigan metodlar: suhbat, ekskursiya, eksperiment va laboratoriya ishi,
darslik va kitob bilan ishlash, o‘yinlar, mashqlar;
- darsning har bir bosqichida foydalansa bo‘ladigan texnik vositalar bilan
ishlash metodlari;
- mustaqil ish.
S. P. Baranov o‘z tasnifini guruhlar bo‘yicha taqsimlaydi. Birinchi guruhga
o‘qitishning o‘qituvchi eng asosiy rol o‘ynaydigan hikoya, suhbat, tasniflash,
tushuntirish va xokazolarni kiritadi. Bunda o‘quvchining asosiy vazifasi o‘qituvchi
mulohazalarining mantiqiga ergashish, bayon qilinayotgan mazmunni tushunish,
eslab kolish va keyinchalik o‘rganilgan materialni qayta gapirib bera olishdan iborat
bo‘ladi. Uning fikri o‘qituvchi mulohazalarining tizimiga qanchalik yaqin bo‘lsa,
o‘quv materialini o‘rganishning tavsiya etilgan yo‘li shunchalik ishonchli bo‘ladi.
YANGI MATERIAL USTIDA ISHLASH
1. O’qituvchi yangi material ustida ishlashni quyidagi savollar bilan
boshlashi mumkin: "Biz sizlar bilan qanday sonlarni o’rgangan edik? (1-2-3-4-5)
Shu sonlarning qaysinisi eng katta son? (5) hisoblashda 5 dan keyin qanday son
keladi? (6) 6 soni qanday hosil bo’ladi? 5 ta doiracha bor bo’lsa (polotnoga
qo’yilgan), ular oltita bo’lishi uchun nima qilish kerakligini ko’rsat". Chaqirilgan
o’quvchi buning uchun 5 ta doirachaga yana 1 ta doiracha qo’shish kerakligini
ko’rsatadi. O’qituvchi yana bolalardan so’raydi: "Bola, sanoq bo’yicha nechanchi
doirachani qo’shdi? (Oltinchi.) Doirachalarning hammasi nechta bo’ldi? (6 ta.) Olti
soni qanday yozilishini biladiganlar bormi?" Chaqirilgan o’quvchi yoki
(xohlovchilar topilmasa) o’qituvchining o’zi 6 raqamini ko’rsatadi va polotnoga
qo’yadi.
Shundan keyin o’qituvchi bolalarga 6 sonini hosil qilish (5 ta bir xil
doirachaga yana 1 ta boshqacha rangli doirachani qo’shish) amalini narsalar bilan
bajarishni, so’ngra 6 soni qanday hosil qilinganini kesma raqamlar bilan yozishni
buyuradi. 7 sonini hosil qilish ham xuddi shu yo’sinda bajariladi: 6 ta bir xil rangli
uchburchakka yana 1 ta boshqacha rangli uchburchak qo’shiladi va kesma raqamlar
bilan (6+1=7) yoziladi.
2. Shundan so’ng 5 va 6 (6 va 7) sonlarini taqqoslash ishlari bajariladi.
Buning uchun to’plam polotnosida 5, 6 va 7 ta narsadan iborat sonlar polonachasi
namoyish etiladi. Bunda 6 ning 5 dan 1 ta ko’pligi aniqlanadi. Bolalar tegishli
yozuvlarni kesma raqamlar bilan bajaradilar. Keyin darslikdagi rasmlar bo’yicha
ishlashga o’tish mumkin.
Parashyutchilar tasvirlangan rasmga savollar: "Oldin nechta parashyutchi
sakradi? (5) Yana nechta parashyutchi sakradi? (1) Oltinchi parashyutchi
sakraganidan keyin hamma parashyutchilar nechta bo’ladi? (6) 6 qanday hosil
qilindi? (5 ga 1 qo’shildi.) Oltinchi parashyutchi sakraganidan keyin parashyutchilar
ko’paydimi yoki kamaydimi? (Ko’paydi: 6>5 bo’ldi)".
Keyingi rasmga savollar: "Avval nechta samolyot ko’tarildi? (6) Keyin
nechtasi ko’tarildi? (1) Hamma samolyotlar nechta bo’ldi? (7) 7 qanday hosil
qilindi? (6 ga 1 qo’shildi.) 6 ta ko’pmi yoki 7 ta ko’pmi? (7 > 6.)" .
Uchburchakli yoki to’rtburchakli rasmlar bilan ham ana shu yo’sinda
ishlanadi (birliklarni ayirish bilan 5 va 6 sonlari hosil qilindi). Sahifaning yuqorisiga
yozilgan qator sonlardan tartib munosabatlarini aniqlashda foydalanish mumkin.
O’qituvchi: "Sizlar, masalan, kinoteatr zalining bir qatoridagi o’rindiqlar: ko’z
oldingizga keltiring", - deydi va bir o’quvchidan: "Sening o’rning oltinchi, ikki
yoningdagi qo’shnilaring nechanchi o’rinlarda o’tirgan bo’ladi?" - deb so’raydi.
Boshqa o’quvchiga murojaat qilib; "Sening o’rning yettinchi va sen unga 1 nomerli
kreslo tomondan borasan, bunda nechanchi nomerli kreslolar oldidan o’tishing
kerak?" - deydi. Keyin o’quvchilarga shunday savol tashlaydi: "Bola qatorning qoq
o’rtasida (to’rtinchi o’rinda) o’tiribdi, uning chap tomonidagi (5, 6, 7) kreslolar va
o’ng tomonidagi (3, 2, 1) kreslolarning nomerlarini ayting". O’qituvchi namunani
ko’rsatgach, bolalar 6 raqamini yozadilar, 6 soni hosil bo’lishini ko’rsatadigan
nuqtalarni qo’yadilar (bu ishni darslikda berilgan namunaga qarab bajaradilar). 2-3
ta teng-sizlikni yozadilar.
O’qitishning induktiv metodi – o’qituvchi va o’quvchining turli
variantlardagi
faoliyatidir.
Bunda
o’qituvchi avval
dalillarni
tushuntiradi,
tajribalarni, ko’rsatmali qo’llanmalarni namoyish qiladi, umumlashtirish va
tushunchalarni ta'riflash bo’yicha mashqlar bajarishni tashkil etadi. O’quvchilar
oldin xususiy faktlarni o’zlashtiradilar, keyin xulosalar chiqaradilar va o’quv
materialini umumlashtiradilar. Yoki o’quvchilar oldiga xususiy qoidalardan umumiy
xulosalargacha mustaqil mushohada yuritishni talab qiladigan muammoli
topshiriqlar qo’yiladi. O’quvchilar esa dalillar ustida mustaqil holda fikrlaydilar va
tegishlicha xulosalar chiqaradilar hamda umumlashtirish qiladilar.
Deduktiv metod – o’qituvchining avval umumiy qoidalarni, ta'riflarni
aytishi, keyin asta-sekin xususiy hollarni, muayyan vazifalarni keltirib chiqarish
usulidir. Bunda o’quvchilar umumiy qoidalarni idrok etadilar, formulalarni
o’zlashtiradilar, keyin esa ulardan kelib chiqadigan natijalarni egallaydilar.
Agar mana shu metodlar taqqoslansa, o’quvchilar ma'lum mushohadalarni keltirib
chiqaradigan faktlar va materialni o’zlashtirishlariga ko’ra induktiv metod
foydaliroqdir. Masalan, o’qituvchi matematik masalaning yechimini yoritadi, keyin
o’quvchilarga ana shu xildagi masalani mustaqil holda yechishni tavsiya qiladi, lekin
bunda fikrlash tez rivojlanmaydi va materialni o’rganishga ko’p vaqt ketadi.
Deduktiv metod materialni tezroq o’tishga yordam beradi va bunda mavhum fikrlash
faolroq rivojlanadi.
O’qitishning induktiv va deduktiv metodlarida uning og’zaki, ko’rsatmali va
amaliy metodlari, shuningdek, reproduktiv yoki muammoli izlanish metodi ham
qo’llaniladi.
Ta'limning reproduktiv
xarakteri,
asosan,
o’quvchilarning
ijodiy
faoliyatidir. Fikrlashning xarakteri – o’qituvchi bergan o’quv axborotini faolroq
idrok etish va eslab qolish o’qitishning og’zaki, ko’rsatmali va amaliy metodlaridan
hamda usullaridan foydalanmay, mazkur metodlarni qo’llab bo’lmaydi. Reproduktiv
metodda o’qituvchi faktlarni, isbotlarni, tushunchalar ta'rifini to’la bayon qiladi,
asosiy masalaga alohida e'tibor beradi.
O’qitishning
reproduktiv
metodida ko’rsatmalilik
ham
qo’llaniladi.
Reproduktiv yo’sindagi amaliy ishlar o’quvchilarning namuna bo’yicha ilgari yoki
endigina o’zlashtirilgan bilimlarni qo’llashi bilan farqlanadi. Ammo bunday ishlarda
bilimlarni mustaqil holda boyitish amalga oshmaydi. O’qitishning muammoli-
izlanish metodi muammoli ta'limda qo’llanadi.
O’qitishning amaliy metodlari
1. Ta'limiy topshiriqlar. Maktablardagi ta'limning hamma bosqichlarida
o’quvchilarning ijodiy imkoniyatlarini rivojlantirish juda muhimdir. Lekin kichik
yoshligidan boshlab ularning ijodiy fikrlashini shakllantirish alohida ahamiyatga
ega. Chunki boshlang’ich sinflarda, xususan, ta'limning birinchi yili bolalarda o’qish
qobiliyatlari shakllana boshlaydi.
O’quvchining ijodiy fikrlashi yangilik kashf etishida, ko’rilayotgan narsani
yaratishning
boshqacha
usulini
topishda,
o’quv.
materialidan
o’zgacha
bog’lanishlarni ochib berishi va xokazolarda aks etadi. O’quvchilarning namunaga
tayanmay qandaydir yangi narsani yaratish qobiliyati ijodkorlikni talab qiladigan
faoliyatda rivojlanadi. Kichik maktab yoshidagi o’quvchilarda ijodiy fikrlashni
rivojlantirishda ta'limiy topshiriqlar muhim rol o’ynaydi. Bunday topshiriqlar
fikrlash faodiyatining maqsadi sifatida xizmat qiladi va uning xarakterini belgilaydi.
Topshiriqlarning har xil turlari kichik maktab yoshidagi o’quvchilar fikrlashining
rivojlanishiga turlicha ta'sir ko’rsatadi.
O’quv faoliyatida reproduktiv topshiriqlarning ko’p qo’llanishi bolada ilgari
o’zlashtirgan bilimlarini va ish usullarini qayta tiklashga intilishni, namunaga qarab
ishlash odatini vujudga keltiradi va bu odat fikrlash jarayonining reproduktiv asosiga
aylanadi. Lekin ijodiy fikrlash ishning andazasiz usullarini amalga oshirishni, yangi
maqsadlar qo’ya olishni, nazorat qila bilish va baholashni, rejalashtirishni, tahlil,
taqqoslash va umumlashtirishning o’ziga xos usullarini, baholash mezonlarini
shakllantirishni talab qiladi.
O’quvchilarda mazkur fikrlash jarayonlarini tarkib toptirish uchun darsda
produktiv topshiriqlarni qo’llash, ularning bevosita ijodiy fikrlashi maqsadlar
qo’yishga, rejalashtirishga, umumlashtirishga, shuningdek, nazorat qilishga va
baholash kabi jarayonlarni rivojlantirishga qaratilishi kerak. Maqsadlar qilish
jarayoni matn, rasm mazmuniga savollar tuzish, javob qaytarayotgan o’quvchiga
qo’shimcha savol berish, masalaning shartlariga turli savollar qo’yish va
hokazolarda amalga oshadi.
Boshlang’ich
sinf
o’quvchilarida
ishni
rejalashtirish
ko’nikmasini
rivojlantirish uchun ular bilan o’zlarining kelgusidagi darslarda har qanday
topshiriqlarni bajarishdagi xarakterlarini qanday tasavvur etishlarini doimiy ravishda
muhokama qilib borish zarur. Shuningdek, darslarda hikoyaning rejasini tuzish,
bayon yozish, masalalar yechish kabi topshiriqlardan keng foydalanish kerak. Kichik
maktab yoshidagi o’quvchilarda ijodiy fikrlashni shakllantirish zarurligi
o’qituvchining oldiga o’quv jarayonida o’quvchilarda tahlil qilish, taqqoslash va
umumlashtirish ko’nikmalarini rivojlantirishga qaratilgan topshiriqlardan ham keng
foydalanish vazifasini qo’yadi.
Ana shu jihatdan matematika darslarida, xususan, masalalar yechishda katta
imkoniyatlar mavjud bo’ladi. Fikrlash faoliyatining nazorat baholash mexanizmini
shakllantirish har bir darsda o’quvchilarni faqat faoliyatning natijasini emas, balki
ana shu faoliyat jarayonida tegishlicha baholashni ham amalga oshirishga
undaydigan topshiriqlardan foydalanishni talab qiladi.
Dars strukturasiga produktiv topshiriqlarni kiritish kichik maktab yoshidagi
o’quvchilarda yangi maqsadlar qo’yish, rejalashtirish, andazasiz tahlil qilish,
taqqoslash, nazorat qilish va baqolash kabi fikrlash jarayonlarini shakllantirishning
asosiy shartlaridan biridirki, bu jarayonlar ijodiy fikrlashning rivojlanishida katta rol
o’ynaydi.
Muammoli o‘qitishda o‘quv muammolarini hal etish jarayonida bilimlarni
mustaqil egallash, ta’lim oluvchilarning ijodiy fikrlashlari va idrok etish
faoliyatlarini rivojlantirish yo‘li bilan ta’lim tashkil etiladi. Bundagi ta’lim
texnologiyasi turli tumanligi bilan ajralib turmaydi, chunki ta’lim oluvchilarni faol
ishtirok etish faoliyatiga jalb etish bir necha bosqichlardan iborat bo‘ladi. Ular ketma
– ket tartibda va kompleks amalga oshirilishi kerak. Bunday o‘qitishda muammoli
vaziyatni yaratish muhim bosqich hisoblanadi, chunki mazkur jarayonda fikrlash
jarayonida qiyinchilik his qilinadi.
Muammoli
o‘qitishda
muammoni
ilgari
surish dastlabki
bosqich hisoblanadi.
Muammoni hal etishning keyingi bosqichida ta’lim oluvchilar berilayotgan
savol bo‘yicha mavjud muammoni aniqlaydilar, tahlil qiladilar, javob topish uchun
ularning yetarli emasligini aniqlaydilar va yetishmayotgan axborotni topishga
intiladilar.
Uchinchibosqich muammoni yechish uchun zarur bo‘lgan bilimlarni turli
usullar bilan egallashga qaratilgan faoliyat bo‘lib, u ta’lim oluvchida mustaqil fikr
shakllanishi orqali aniqlanadi. Shundan keyin muammoni hal etish, olingan
natijalarni tekshirish, dastlabki gipoteza bilan solishtirish, egallangan bilimlar,
malakalarni tizimlashtirish va umumlashtirish jarayonlari amalga oshiriladi.
Muammoli topshiriqlar savollar, o‘quv masalalari, amaliy vaziyatlardan
iborat bo‘lishi mumkin. Muammoli savolda javoblar izlash turli variantlarda bo‘lishi
mumkin.
Muammoli masala esa uni yechish yo‘llarini mustaqil izlashga intilishni
yuzaga keltiruvchi o‘quv – o‘rganish topshirig‘idir. Muammoli masala asosini
mavjud bilimlar o‘rtasidagi qarama – qarshiliklar tashkil etadi.
O‘qish jarayonida muammoli vaziyat sub’ekt (ta’lim oluvchi) o‘zi uchun
qiyin bo‘lgan masalani yechishga qiziqishi, ammo unga ma’lumotlar yetishmasligi
va uning o‘zi ularni izlab topishi zarurligini ko‘zda tutiladi.
Muammoli o‘qitishning afzalliklari: shaxsiy ijodiy faoliyatni tashkil etish
asosida bilimlarni mustahkam egallash, o‘qishga qiziqishni uyg‘otish, ijodiy va
mustaqil fikrlashni rivojlantirish, o‘qitishning mustahkam va amaliy natijalariga
erishish.
Kamchiliklari ta’lim
oluvchilarning
idrok
etish
faoliyatlarini boshqarishning qiyinligi, muammoni qo‘yish va hal etish uchun
ko‘p vaqt sarflanishi, muammoli vaziyatni yaratish va mustaqil hal qilish
imkoniyatini har bir ta’lim oluvchiga taqdim etishning qiyinchiligi bilan belgilanadi.
DIDAKTIK O’YINLAR
Didaktik o’yinlar qoidali o’yinlar jumlasiga kiradi va rolli o’yinlarni
rivojlantirish predmeti hisoblanadi. Bunday o’yinlar asosini bilishning u yoki bu
mazmunini, o’yinning borishi belgilaydigan harakatlarni bajarishga qaratadigan
aqliy va irodaviy urinishini tashkil etadi. Didaktik o’yinlarda asosiy fikrlash
jarayonlari - tahlil qilish, taqqoslash, xulosa chiqarish va hokazolar takomillashadi.
Didaktik o’yinlar ta'lim jarayonida bolalarni o’qitish, tarbiyalash va kamol
toptirishda muhim ahamiyat kasb etadi. O’yin paytida bolaning ijobiy ish faoliyatini
kuchaytiradi, ixtiyoriy diqqatini, xotirasini takomillashtiradi. O’yinda o’quvchilar
o’zlari sezmagan holda juda ko’p harakatlarni, mashqlarni bajaradilar, turli
masalalarni yechadilar.
Didaktik ўyinlarga qo’yiladigan talablar:
1. Didaktik o’yinlar o’quv predmetlari bo’yicha dastur materialiga muvofiq
yo’sinda tanlanishi lozim.
2. Didaktik o’yin unda qatnashuvchilarga bilimlar bo’yicha ma'lum talablar
qo’yiladigan yo’sinda ishlab chiqilishi kerak.
3. Didaktik o’yinning muvaffaqiyatli o’tishi uning maqsadini yaqqol
aniqlashiga bog’liq. Chunki bunda o’quvchilarning fikrini maqsadli yo’nalishga
solish, ularning ishini bajarishga qiziqishini oshirish imkoniyati tug’iladi.
4. O’yinlarni tanlashda ma'lum izchillikka rioya qilish ham zarur. Mazmunan
qiyin o’yinlardan oldin osonroq o’yinlarni o’tkazib, o’quvchilarni navbatdagi
o’yinlarga puxtaroq tayyorlash juda muhimdir. Shu tariqa tahlil, sintez, taqqoslash,
tasniflashda mavhumlashtirish, muayyanlashtirish, umumlashtirish singari aqliy
operatsiyalarni asta-sekin murakkablashtirib borish shart.
5. Didaktik o’yinlarning qoidasini va tashkil etilishini tuzish va ishlab
chiqishda o’quvchilarning o’ziga xos xususiyatlarini, ularning turli (bo’sh va kuchli,
faol va loqayd) guruhlarini hisobga olish kerak.
6. Uyinning qoidalari sodda, aniq bo’lishi va yaqqol ifodalanishi lozim.
7. Har bir o’quvchi butun o’yin jarayonida faol ishtirok etishi, o’z
"navbatini" uzoq kutish o’yinga qiziqishni susaytirishi mumkinligini unutmaslik
kerak.
8. Har bir o’yinga umumiy va yakka tartibda yondashish, undagi
topshiriqlarning qiyinlik darajasini va qanchasi mustaqil holda bajarilishini hisobga
olish kerak.