TA’LIM METODLARI VA VOSITALARI (Zamonaviy didaktikada ta’lim metodlari tasnifiga turlicha yondashuvlar)

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

30,8 KB


 
 
 
 
 
 
TA’LIM METODLARI VA VOSITALARI 
 
 
Mavzu rejasi: 
1.Ta’lim metodlari va usullari tushunchalari. 
2.Zamonaviy didaktikada ta’lim metodlari tasnifiga turlicha yondashuvlar. 
3.Ta’lim metodlarinig mohiyati va mazmuni. 
4.Ta’lim metodlarini tanlab olish shartlari. 
5.Ta’lim vositalari va ularning vazifalari. 
 
 
1.Ta’lim metodlari va usullari tushunchalari. Metod, usul va texnologiya. Ta’lim 
metodi tushunchasi anchagina murakkabdir. Shu bois pedagogikada uning tobora 
aniq talqini xususida munozara haligacha davom etmoqda. Biroq bu tushunchaga 
beriladigan didaktlarning turli ta’riflariga qaramay, ularning nuqtai nazarlarini 
yaqinlashtiradigan qandaydir umumiylikni ham ta’kidlash mumkin. Ko‘pchilik 
mualliflar ta’lim metodini o‘quvchilarning o‘quv bilish faoliyatini tashkil etish usuli, 
deb hisoblashga moyildir. 
Shu qoidani boshlang‘ich nuqta bilib, mazkur tushunchani yanada batafsil ko‘rib 
chiqish va uning ilmiy ta’rifiga kelishga harakat qilamiz. 
Metod so‘zi yunoncha tadqiqot, maqsadga erishish yo‘li, usuli deganidir. Metod - 
eng umumiy ma’noda - maqsadga erishish usuli, ma’lum tarzda tartibga solingan 
faoliyat. Ko‘rinadiki, bu o‘rinda ham o‘qituvchining o‘rgatuvchi ishi va u tashkil 
etgan o‘quvchilarning faol o‘quv-bilish faoliyati uyg‘unlashadi. 
Ta’lim metodlari deyilganda, o‘rganilayotgan materialni egallashga qaratilgan 
turli didaktik vazifalarni hal etish bo‘yicha o‘qituvchining o‘rgatuvchi ishi va 
o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish usullari yig‘indisi tushuniladi. 
TA’LIM METODLARI VA VOSITALARI Mavzu rejasi: 1.Ta’lim metodlari va usullari tushunchalari. 2.Zamonaviy didaktikada ta’lim metodlari tasnifiga turlicha yondashuvlar. 3.Ta’lim metodlarinig mohiyati va mazmuni. 4.Ta’lim metodlarini tanlab olish shartlari. 5.Ta’lim vositalari va ularning vazifalari. 1.Ta’lim metodlari va usullari tushunchalari. Metod, usul va texnologiya. Ta’lim metodi tushunchasi anchagina murakkabdir. Shu bois pedagogikada uning tobora aniq talqini xususida munozara haligacha davom etmoqda. Biroq bu tushunchaga beriladigan didaktlarning turli ta’riflariga qaramay, ularning nuqtai nazarlarini yaqinlashtiradigan qandaydir umumiylikni ham ta’kidlash mumkin. Ko‘pchilik mualliflar ta’lim metodini o‘quvchilarning o‘quv bilish faoliyatini tashkil etish usuli, deb hisoblashga moyildir. Shu qoidani boshlang‘ich nuqta bilib, mazkur tushunchani yanada batafsil ko‘rib chiqish va uning ilmiy ta’rifiga kelishga harakat qilamiz. Metod so‘zi yunoncha tadqiqot, maqsadga erishish yo‘li, usuli deganidir. Metod - eng umumiy ma’noda - maqsadga erishish usuli, ma’lum tarzda tartibga solingan faoliyat. Ko‘rinadiki, bu o‘rinda ham o‘qituvchining o‘rgatuvchi ishi va u tashkil etgan o‘quvchilarning faol o‘quv-bilish faoliyati uyg‘unlashadi. Ta’lim metodlari deyilganda, o‘rganilayotgan materialni egallashga qaratilgan turli didaktik vazifalarni hal etish bo‘yicha o‘qituvchining o‘rgatuvchi ishi va o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish usullari yig‘indisi tushuniladi.  
 
Didaktikada, shuningdek, ta’limusullari atamasi ham keng qo‘llanadi. Ta’lim 
usuli - ta’lim metodining tarkibiy qismi yoki alohida tomoni. Metodlar bilan usullar 
munosabati o‘zaro bir-biriga bog‘langan. Usul va metod butun va qism sifatida bir-
biriga bog‘lanadi. Usullar yordamida faqat pedagogik yoki o‘quv vazifasining bir 
qismi hal qilinadi. Xuddi shu metodik usullar turli metodlarda foydalanilgan bo‘lishi 
mumkin. Va aksincha, xuddi shu metod turli o‘ qituvchilar tomonidan turli usullarda 
ochib berilishi mumkin. 
Ta’lim usuli - o‘qitish metodining tarkibiy qismi yoki alohida tomoni. Usul va 
metod butun va qism sifatida bir-biriga bog‘lanadi. Usullar yordamida faqat 
o‘quv vazifasining bir qismi hal qilinadi. 
Masalan, o‘qituvchilar tomonidan ko‘p qo‘llaniladigan mashq manbasiga ko‘ra 
amaliy metod hisoblansa, uni qo‘llash esa bir nechta usullar (mashqning qoidasini 
o‘qib berish (1-usul), bittasini namuna sifatida bajarib ko‘rsatish (2-usul), 
o‘qituvchining namunasi asosida o‘quvchilar tomonidan mashqning bajarilishi (3-
usul), o‘quvchilar tomonidan bajarilgan mashqlarni tekshirish va xatolarini tuzatish 
(4-usul) va boshqalar) yordamida amalga oshiriladi. 
O‘qituvchilarning ayrimlari esa, “metod” tushunchasining o‘rniga “uslub” 
tushunchasini ham qo‘llaydilar. Ammo “uslub” tushunchasi “metod” atamasining 
mohiyatini o‘zida to‘liq aks ettira olmaydi. Chunki uslub ko‘proq xususiy (so‘z 
borayotgan holatda aynan o‘qituvchiga xoslikni ifoda etadi) tavsifga ega bo‘lib, aniq 
maqsadga erishish yo‘li sifatida xizmat qila olmaydi. 
Pedagogik texnologiya - bu muayyan loyiha asosida tashkil etiladigan, aniq 
maqsadga yo‘naltirilgan hamda ushbu maqsadning natijalanishini kafolatlovchi 
pedagogik faoliyat jarayoni mazmunidir. Har qanday pedagogik texnologiya, 
jumladan umummadaniy dunyoqarashni shakllantirishga yo‘naltirilgan texnologiya 
ham o‘zaro hamkorlik, muloqot, ularning bir-birlariga ta’sirlari eng zamonaviy 
talablarga javob bergan holda, o‘qituvchi ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil etish va 
boshqarish tamoyillari, yo‘llari, umummadaniy dunyoqarashni shakllantirishga 
xizmat qiluvchi metod va uslublar, talabalar shaxsi faoliyatni to‘g‘ri tashkil etish, 
ular bilan hamkorlik qilish, muloqotga kirishish, pedagogik faoliyatini tashkil etish 
jarayonida yuzaga keluvchi muammo va qarashlarni birgalikda hal etish, 
Didaktikada, shuningdek, ta’limusullari atamasi ham keng qo‘llanadi. Ta’lim usuli - ta’lim metodining tarkibiy qismi yoki alohida tomoni. Metodlar bilan usullar munosabati o‘zaro bir-biriga bog‘langan. Usul va metod butun va qism sifatida bir- biriga bog‘lanadi. Usullar yordamida faqat pedagogik yoki o‘quv vazifasining bir qismi hal qilinadi. Xuddi shu metodik usullar turli metodlarda foydalanilgan bo‘lishi mumkin. Va aksincha, xuddi shu metod turli o‘ qituvchilar tomonidan turli usullarda ochib berilishi mumkin. Ta’lim usuli - o‘qitish metodining tarkibiy qismi yoki alohida tomoni. Usul va metod butun va qism sifatida bir-biriga bog‘lanadi. Usullar yordamida faqat o‘quv vazifasining bir qismi hal qilinadi. Masalan, o‘qituvchilar tomonidan ko‘p qo‘llaniladigan mashq manbasiga ko‘ra amaliy metod hisoblansa, uni qo‘llash esa bir nechta usullar (mashqning qoidasini o‘qib berish (1-usul), bittasini namuna sifatida bajarib ko‘rsatish (2-usul), o‘qituvchining namunasi asosida o‘quvchilar tomonidan mashqning bajarilishi (3- usul), o‘quvchilar tomonidan bajarilgan mashqlarni tekshirish va xatolarini tuzatish (4-usul) va boshqalar) yordamida amalga oshiriladi. O‘qituvchilarning ayrimlari esa, “metod” tushunchasining o‘rniga “uslub” tushunchasini ham qo‘llaydilar. Ammo “uslub” tushunchasi “metod” atamasining mohiyatini o‘zida to‘liq aks ettira olmaydi. Chunki uslub ko‘proq xususiy (so‘z borayotgan holatda aynan o‘qituvchiga xoslikni ifoda etadi) tavsifga ega bo‘lib, aniq maqsadga erishish yo‘li sifatida xizmat qila olmaydi. Pedagogik texnologiya - bu muayyan loyiha asosida tashkil etiladigan, aniq maqsadga yo‘naltirilgan hamda ushbu maqsadning natijalanishini kafolatlovchi pedagogik faoliyat jarayoni mazmunidir. Har qanday pedagogik texnologiya, jumladan umummadaniy dunyoqarashni shakllantirishga yo‘naltirilgan texnologiya ham o‘zaro hamkorlik, muloqot, ularning bir-birlariga ta’sirlari eng zamonaviy talablarga javob bergan holda, o‘qituvchi ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil etish va boshqarish tamoyillari, yo‘llari, umummadaniy dunyoqarashni shakllantirishga xizmat qiluvchi metod va uslublar, talabalar shaxsi faoliyatni to‘g‘ri tashkil etish, ular bilan hamkorlik qilish, muloqotga kirishish, pedagogik faoliyatini tashkil etish jarayonida yuzaga keluvchi muammo va qarashlarni birgalikda hal etish,  
 
auditoriyada ijodiy hamkorlik, ishchanlik muhitini hosil qilishga doir shakl va 
metodlar bilan qurollangan bo‘lishi lozim.1 
Ta’lim amaliyotida “pedagogik texnologiya” tushunchasi uch darajada 
qo‘llaniladi: 
Umumpedagogik (makro) daraja. Mazkur darajaga muvofiq keladigan 
texnologiyalar yaxlit pedagogik jarayonga tegishli bo‘lib, ularga muammoli, 
tabaqalashtirilgan, integratsion, shaxsga yo‘naltirilgan, rivojlantiruvchi, modulli, 
masofali o‘qitish texnologiyalarini misol sifatida keltirish mumkin. Mazkur 
texnologiyalar innovatsiya tavsifiga ega bo‘lib, novator o‘ qituvchilar, olimlar va 
izlanuvchilar tomonidan ishlab chiqiladi hamda samaradorligi kafolatlanganidan va 
amaliyotga keng tatbiq etish imkoniyatiga ega bo‘linganidan so‘ng uni amaliyotchi 
o‘qituvchilar o‘z faoliyatida qo‘llaydilar. 
Xususiy-metodik (mezo) daraja. Ushbu daraja o‘zida ma’lum bir o‘quv fanini 
o‘qitish jarayonini loyihalash va rejalashtirishni o‘zida aks ettiradi. Masalan, 
boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi o‘qish darsini har safar texnologik modeli va 
xaritasini tuzib kelishi kerak. Hozir ko‘p ta’kidlanayotgan texnologik model 
loyihalashga, texnologik xarita rejalashtirishga to‘g‘ri keladi. Natijada har bir fanni 
o‘ qitish texnologiyasi yuzaga keladi. 
Lokal daraja (mikro). Mazkur darajaga tegishli texnologiyalar o‘quv-tarbiya 
jarayonining ma’lum tarkibiy qismi, alohida shaxs sifatlarini shakllantirish, maxsus 
o‘quv ko‘nikma va malakalarini tarkib toptirishga xizmat qiladi. Masalan, 
o‘quvchilarning mantiqiy fikrlashini shakllantirish texnologiyasi, o‘quvchilarning 
aqliy qobiliyatini rivojlantirish texnologiyasi va boshqalar. 
Metodika - qat’iy ketma-ketlikka (algoritmik xarakterga), ilgari o‘rnatilgan reja 
(qoida), tizimga aniq rioya qilish bo‘lib, biror bir ishni maqsadga muvofiq o‘tkazish 
metodlari, yo‘llari majmuasi. “Metodika” tushunchasi turli fanlarni o‘qitish bilan 
ham bog‘ liqlikda qo‘llanilib, ma’lum sohani o‘qitish jarayoni, mazmuni, 
qonuniyatlari, tamoyillari, shakl, metod va vositalari yig‘indisini o‘zida ifoda etadi. 
“Metodika” va “texnologiya” tushunchalarining bahs doirasi bilan ham 
bog‘liqlikda ayrim farqli jihatlarni ajratib ko‘rsatish mumkin. Jumladan, metodik 
                                                 
1Aleks Muur. Ta’lim berish va ta’lim olish: pedagogika, ta’lim dasturi va tarbiya. Rutledj. Ikkinchi nashr. 2012.  93-110-betlar. 
 
auditoriyada ijodiy hamkorlik, ishchanlik muhitini hosil qilishga doir shakl va metodlar bilan qurollangan bo‘lishi lozim.1 Ta’lim amaliyotida “pedagogik texnologiya” tushunchasi uch darajada qo‘llaniladi: Umumpedagogik (makro) daraja. Mazkur darajaga muvofiq keladigan texnologiyalar yaxlit pedagogik jarayonga tegishli bo‘lib, ularga muammoli, tabaqalashtirilgan, integratsion, shaxsga yo‘naltirilgan, rivojlantiruvchi, modulli, masofali o‘qitish texnologiyalarini misol sifatida keltirish mumkin. Mazkur texnologiyalar innovatsiya tavsifiga ega bo‘lib, novator o‘ qituvchilar, olimlar va izlanuvchilar tomonidan ishlab chiqiladi hamda samaradorligi kafolatlanganidan va amaliyotga keng tatbiq etish imkoniyatiga ega bo‘linganidan so‘ng uni amaliyotchi o‘qituvchilar o‘z faoliyatida qo‘llaydilar. Xususiy-metodik (mezo) daraja. Ushbu daraja o‘zida ma’lum bir o‘quv fanini o‘qitish jarayonini loyihalash va rejalashtirishni o‘zida aks ettiradi. Masalan, boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi o‘qish darsini har safar texnologik modeli va xaritasini tuzib kelishi kerak. Hozir ko‘p ta’kidlanayotgan texnologik model loyihalashga, texnologik xarita rejalashtirishga to‘g‘ri keladi. Natijada har bir fanni o‘ qitish texnologiyasi yuzaga keladi. Lokal daraja (mikro). Mazkur darajaga tegishli texnologiyalar o‘quv-tarbiya jarayonining ma’lum tarkibiy qismi, alohida shaxs sifatlarini shakllantirish, maxsus o‘quv ko‘nikma va malakalarini tarkib toptirishga xizmat qiladi. Masalan, o‘quvchilarning mantiqiy fikrlashini shakllantirish texnologiyasi, o‘quvchilarning aqliy qobiliyatini rivojlantirish texnologiyasi va boshqalar. Metodika - qat’iy ketma-ketlikka (algoritmik xarakterga), ilgari o‘rnatilgan reja (qoida), tizimga aniq rioya qilish bo‘lib, biror bir ishni maqsadga muvofiq o‘tkazish metodlari, yo‘llari majmuasi. “Metodika” tushunchasi turli fanlarni o‘qitish bilan ham bog‘ liqlikda qo‘llanilib, ma’lum sohani o‘qitish jarayoni, mazmuni, qonuniyatlari, tamoyillari, shakl, metod va vositalari yig‘indisini o‘zida ifoda etadi. “Metodika” va “texnologiya” tushunchalarining bahs doirasi bilan ham bog‘liqlikda ayrim farqli jihatlarni ajratib ko‘rsatish mumkin. Jumladan, metodik 1Aleks Muur. Ta’lim berish va ta’lim olish: pedagogika, ta’lim dasturi va tarbiya. Rutledj. Ikkinchi nashr. 2012. 93-110-betlar.  
 
tizim “Qanday o‘qitish?”, “Nima uchun o‘qitish?”, “Nimaga o‘rgatish?” kabi 
savollarga javob izlaydi, texnologiya esa, “Qanday tarzda samarali o‘qitishga 
erishish mumkin?” degan savolni markazga qo‘yadi. Metodika o‘quv jarayoninin 
qanday tarzda tashkil etish lozimligini nazarda tutsa, texnologiya qay yo‘sinda 
o‘quv jarayonini eng qulay, maqbul tarzda amalga oshirishga diqqat-e’tiborni 
qaratadi. 
2.Zamonaviy didaktikada ta’lim metodlari tasnifiga turlicha yondashuvlar. 
Didaktik tadqiqotlar ko‘rsatadiki, ta’lim metodlari nomenklaturasi (nomlanishi) va 
tasnifi ularni ishlab chiqishda tanlangan yondashuvga bog‘liq holda juda xilma-xil 
ekanligi bilan xarakterli. Ulardan eng muhimlariga to‘xtalamiz. 
Ta’lim metodlari tasnifi: 
An’anaviy (manbasiga ko‘ra) ta’lim metodlari (E.I.Golant, N.M.Verzilin va 
bosh.) 
O‘quvchilarning bilish faoliyati tavsifiga ko‘ra ta’lim metodlari tasnifi 
(I.Ya.Lerner va M.N.Skatkin). 
Didaktik maqsadlariga ko‘ra ta’lim metodlari tasnifi (M.A.Danilov va 
B.P.Esipov): 
• 
Yangi bilimlarni egallash metodlari; 
• 
Ko‘nikma va malakalarni shakllantirish metodlari; 
• 
Bilimlarni amaliyotda qo‘llash metodlari. 
• 
Bilim, ko‘nikma va malakalarni mustahkamlash va nazorat qilish 
metodlari. 
• 
O‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish va amalga oshirish metodlari. 
• 
O‘quv-bilish 
faoliyatini 
motivatsiyalash 
va 
rag‘batlantirish 
metodlari. 
• 
O‘quv-bilish faoliyatini nazorat va o‘z-o‘zini nazorat qilish 
metodlari. 
O‘qitish metodlari (Sruikshank, Bainer & Metcalf) 
1. 
Ta’limiy o‘yinlar yoki raqobatchilik – raqobat orqali yoki o‘yin orqali 
qaysi guruh yoki alohida olingan shaxsning boshqalardan ustunroq ekanligini 
anglashga yordam beradi. Komyuterli o‘yinlar ham juda mashxurdir.  
tizim “Qanday o‘qitish?”, “Nima uchun o‘qitish?”, “Nimaga o‘rgatish?” kabi savollarga javob izlaydi, texnologiya esa, “Qanday tarzda samarali o‘qitishga erishish mumkin?” degan savolni markazga qo‘yadi. Metodika o‘quv jarayoninin qanday tarzda tashkil etish lozimligini nazarda tutsa, texnologiya qay yo‘sinda o‘quv jarayonini eng qulay, maqbul tarzda amalga oshirishga diqqat-e’tiborni qaratadi. 2.Zamonaviy didaktikada ta’lim metodlari tasnifiga turlicha yondashuvlar. Didaktik tadqiqotlar ko‘rsatadiki, ta’lim metodlari nomenklaturasi (nomlanishi) va tasnifi ularni ishlab chiqishda tanlangan yondashuvga bog‘liq holda juda xilma-xil ekanligi bilan xarakterli. Ulardan eng muhimlariga to‘xtalamiz. Ta’lim metodlari tasnifi: An’anaviy (manbasiga ko‘ra) ta’lim metodlari (E.I.Golant, N.M.Verzilin va bosh.) O‘quvchilarning bilish faoliyati tavsifiga ko‘ra ta’lim metodlari tasnifi (I.Ya.Lerner va M.N.Skatkin). Didaktik maqsadlariga ko‘ra ta’lim metodlari tasnifi (M.A.Danilov va B.P.Esipov): • Yangi bilimlarni egallash metodlari; • Ko‘nikma va malakalarni shakllantirish metodlari; • Bilimlarni amaliyotda qo‘llash metodlari. • Bilim, ko‘nikma va malakalarni mustahkamlash va nazorat qilish metodlari. • O‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish va amalga oshirish metodlari. • O‘quv-bilish faoliyatini motivatsiyalash va rag‘batlantirish metodlari. • O‘quv-bilish faoliyatini nazorat va o‘z-o‘zini nazorat qilish metodlari. O‘qitish metodlari (Sruikshank, Bainer & Metcalf) 1. Ta’limiy o‘yinlar yoki raqobatchilik – raqobat orqali yoki o‘yin orqali qaysi guruh yoki alohida olingan shaxsning boshqalardan ustunroq ekanligini anglashga yordam beradi. Komyuterli o‘yinlar ham juda mashxurdir.  
 
2. 
Brainstorming – ijodiy fikrlarni to‘plash uchun o‘tkaziladi,bunda 
ishtirokchilar tanqid va kesatiqlarsiz muayyan muammo yuzasidan o‘z fikrlarini ochiq 
oydin bayon etadilar va ushbu muammoning yechimini izlaydilar. Masalan 
o‘quvchilarga dunyodagi ocharchilik muammosi haqida fikr bildirish vazifa qilib 
topshirilsa o‘quvchilar o‘z fikr mulohazalarini birin – ketin aytadilar, hamma fikrlar 
qayd etib olinganidan so‘ng  ushbu muammo bilan kurashish usullarining eng maqbul 
variantlari ko‘rib chiqiladi.  
3. 
Case studi-Case ta’limi turida 1 ta talaba yoki odatda bir guruh talabalar 
biror sodir bo‘lgan voqea yoki ma’lum vaziyatni tafsilotini namoyish etadilar. Keyin 
ular biror bir aniq va to‘g‘ri fikrga kelishdan oldin, shu vaziyatni muhokama va 
o‘rganish un yig‘ilgan bilim va tushunchalarni amalda qo‘llashlari talab qilinadi. 
Tehnologiya bilan ta’minlangan case ta’limi odatda tibbiyot ta’limida qo‘l 
keladi/foydalaniladi. Bunda case ta’limi tibbiyot tarixini va bemorning simptomplari, 
ko‘pincha ko‘rgazmaviy qurollar, turli holatlar bilan bog‘liq simptomplar haqidagi 
ma’lumot va mutaxassining ishi haqidagi turli xil fikrlar bog‘liqligi to‘g‘risidagi 
resurslarni o‘z ichiga oladi. Talabalar esa ma’lum bir fikrga kelishdan oldin hamma 
berilgan ma’lumot va fikrlar ko‘rib chiqib muhokama qiladilar. 
Bir qator omillar yaxshilab tushunilib qaralsa, va ma’lum bir vaziyatda to‘g‘ri 
qaror qabul qilinsa, case ta’limining juda ko‘plab sohalarda foydasi katta. Chunki case 
ta’limi talabalarda ko‘p va kerakli resurslardan foydalanishni talab qiladi, bu guruhli 
yoki masofadan o‘qitish muhitiga o‘rganish imkoniyatini yaratuvchi eng yaxshi 
yo‘nalish hisoblanadi, keyin esa talabalarga mavzu bilan shug‘ullanishalari uchun 
dastlabki imkoniyatlar beriladi. O‘qituvchi doim ham hamma kerakli ma’lumotni 
o‘zlari yaratishlari shart emas, chunki har qanday sohadagi eng sara ma’lumotlar 
internet saytlarida allaqachon joylashtirilgan. Bu dagani o‘qituvchi shu berilgan 
vazifa bo‘yicha tushuncha va savollarni berishi keyin esa sayt manzilalrini berib va 
shu orqali atrofda va berilgan vaziyatlarda nima sodir bo‘lganligi, asosiy 
tushunchalar, boshqa o‘xshash misollar va kerakli izohlar orqali ma’lumot olishlari 
mumkin. Bundan tashqari,talabalar uchun bebaho bo‘lgan  har qanday holatdagi turli 
muloqotlar talab qilinishi mumkin. 
4. 
Qiziqishlar markazi – muayyan bir mavzuga tegishli turli kolleksiya va 
ekspozitsiyalar orqali o‘quvchilarni qiziqishlarini orttirishga hizmat qiladi. Masalan 
2. Brainstorming – ijodiy fikrlarni to‘plash uchun o‘tkaziladi,bunda ishtirokchilar tanqid va kesatiqlarsiz muayyan muammo yuzasidan o‘z fikrlarini ochiq oydin bayon etadilar va ushbu muammoning yechimini izlaydilar. Masalan o‘quvchilarga dunyodagi ocharchilik muammosi haqida fikr bildirish vazifa qilib topshirilsa o‘quvchilar o‘z fikr mulohazalarini birin – ketin aytadilar, hamma fikrlar qayd etib olinganidan so‘ng ushbu muammo bilan kurashish usullarining eng maqbul variantlari ko‘rib chiqiladi. 3. Case studi-Case ta’limi turida 1 ta talaba yoki odatda bir guruh talabalar biror sodir bo‘lgan voqea yoki ma’lum vaziyatni tafsilotini namoyish etadilar. Keyin ular biror bir aniq va to‘g‘ri fikrga kelishdan oldin, shu vaziyatni muhokama va o‘rganish un yig‘ilgan bilim va tushunchalarni amalda qo‘llashlari talab qilinadi. Tehnologiya bilan ta’minlangan case ta’limi odatda tibbiyot ta’limida qo‘l keladi/foydalaniladi. Bunda case ta’limi tibbiyot tarixini va bemorning simptomplari, ko‘pincha ko‘rgazmaviy qurollar, turli holatlar bilan bog‘liq simptomplar haqidagi ma’lumot va mutaxassining ishi haqidagi turli xil fikrlar bog‘liqligi to‘g‘risidagi resurslarni o‘z ichiga oladi. Talabalar esa ma’lum bir fikrga kelishdan oldin hamma berilgan ma’lumot va fikrlar ko‘rib chiqib muhokama qiladilar. Bir qator omillar yaxshilab tushunilib qaralsa, va ma’lum bir vaziyatda to‘g‘ri qaror qabul qilinsa, case ta’limining juda ko‘plab sohalarda foydasi katta. Chunki case ta’limi talabalarda ko‘p va kerakli resurslardan foydalanishni talab qiladi, bu guruhli yoki masofadan o‘qitish muhitiga o‘rganish imkoniyatini yaratuvchi eng yaxshi yo‘nalish hisoblanadi, keyin esa talabalarga mavzu bilan shug‘ullanishalari uchun dastlabki imkoniyatlar beriladi. O‘qituvchi doim ham hamma kerakli ma’lumotni o‘zlari yaratishlari shart emas, chunki har qanday sohadagi eng sara ma’lumotlar internet saytlarida allaqachon joylashtirilgan. Bu dagani o‘qituvchi shu berilgan vazifa bo‘yicha tushuncha va savollarni berishi keyin esa sayt manzilalrini berib va shu orqali atrofda va berilgan vaziyatlarda nima sodir bo‘lganligi, asosiy tushunchalar, boshqa o‘xshash misollar va kerakli izohlar orqali ma’lumot olishlari mumkin. Bundan tashqari,talabalar uchun bebaho bo‘lgan har qanday holatdagi turli muloqotlar talab qilinishi mumkin. 4. Qiziqishlar markazi – muayyan bir mavzuga tegishli turli kolleksiya va ekspozitsiyalar orqali o‘quvchilarni qiziqishlarini orttirishga hizmat qiladi. Masalan  
 
o‘quvchilarga o‘zlarining etnik eklib chiqishlarini izohlovchi turli materiallar, oila 
shajarasining rasmlarini maktabga olib kelish va uni sinfdoshlariga so‘zlab berish 
vazifasi topshiriladi. Bu metod orqali o‘quvchilarning dunyo millatlarini kelib 
chiqishini o‘rganishga qiziqishlari ortadi va o‘zga madaniyat namoyondalarini hurmat 
qilishgao‘rgatiladi 
5. 
Colliqua –sinfdagilarning qiziqishlaridan kelib chiqib sinfga taklif 
qilingan mehmonlar o‘z faoliyatlari va kasblari haqida so‘zlab beradilar. Masalan 
sinfga taklif qilingan sozanda o‘z kasbi va faoliyati haqida o‘quvchilarga ma’lumot 
berishi, jonli ijro orqali esa o‘quvchilarda musiqaga bo‘lgan muhabbatni tarbiyalashi 
mumkin. 
6. 
Hamkorlikda o‘qitish- yuklatilgan vazifa va muammolarni bir guruh 
bo‘lib hal etishga o‘rgatadi. 
7. 
Ommaviy madaniyat tazyiqi (culture jumming)- ommaviy axborot 
vositalari umuman ommaga qarshi tura olishga va turli stereotiplarni yengishga 
o‘rgatadi. 
8. 
Debat – muayyan mavzu yoki muammoli vaziyatga turli nuqtai nazarlar 
bilan yondoshish va o‘z fikrini omma oldida himoya qilishga o‘rgatadi. 
9. 
Debrifing – muayyan tajriba yoki sinovdan so‘ng o‘z hissiy kechinmalari 
va intelektual zaxiralari bilan almashinishdan iborat bo‘ladi.  
10. 
 Demonstartsiya – muayyan jarayon yoki qurilmani sihlash va faoliyat 
yuritishini ko‘rsatish ya’ni namoyish qilishdir. 
11. 
 Kashfiyot yoki tadqiqotchilik – muayyan vaziyat yoki holatga nisbatan 
yangilik yoki o‘z nuqtai nazarni ilgari surishni taqazo etadi. 
3.Ta’lim metodlarining mohiyati va mazmuni. 
Hikoya - o‘qituvchi tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa va voqealarning yaxlit 
yoki qismlarga bo‘lib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yo‘li bilan 
ixcham, qisqa va izchil bayon qilinishi. Metodning samarasi ko‘p jihatdan 
o‘qituvchining nuqt mahorati, so‘zlarni o‘z o‘rnida, ifodali bayon qilishi, 
shuningdek, o‘quvchilarning yoshi, rivojlanish darajasini inobatga olgan holda 
yondashuviga bog‘liq. Shu bois hikoya mazmuni o‘quvchilarning mavjud 
bilimlariga tayanishi, ularni kengaytirishga xizmat qilishi zarur. Hikoyaning 
axborotlar bilan boyitilishi maqsadga muvofiqdir. 
o‘quvchilarga o‘zlarining etnik eklib chiqishlarini izohlovchi turli materiallar, oila shajarasining rasmlarini maktabga olib kelish va uni sinfdoshlariga so‘zlab berish vazifasi topshiriladi. Bu metod orqali o‘quvchilarning dunyo millatlarini kelib chiqishini o‘rganishga qiziqishlari ortadi va o‘zga madaniyat namoyondalarini hurmat qilishgao‘rgatiladi 5. Colliqua –sinfdagilarning qiziqishlaridan kelib chiqib sinfga taklif qilingan mehmonlar o‘z faoliyatlari va kasblari haqida so‘zlab beradilar. Masalan sinfga taklif qilingan sozanda o‘z kasbi va faoliyati haqida o‘quvchilarga ma’lumot berishi, jonli ijro orqali esa o‘quvchilarda musiqaga bo‘lgan muhabbatni tarbiyalashi mumkin. 6. Hamkorlikda o‘qitish- yuklatilgan vazifa va muammolarni bir guruh bo‘lib hal etishga o‘rgatadi. 7. Ommaviy madaniyat tazyiqi (culture jumming)- ommaviy axborot vositalari umuman ommaga qarshi tura olishga va turli stereotiplarni yengishga o‘rgatadi. 8. Debat – muayyan mavzu yoki muammoli vaziyatga turli nuqtai nazarlar bilan yondoshish va o‘z fikrini omma oldida himoya qilishga o‘rgatadi. 9. Debrifing – muayyan tajriba yoki sinovdan so‘ng o‘z hissiy kechinmalari va intelektual zaxiralari bilan almashinishdan iborat bo‘ladi. 10. Demonstartsiya – muayyan jarayon yoki qurilmani sihlash va faoliyat yuritishini ko‘rsatish ya’ni namoyish qilishdir. 11. Kashfiyot yoki tadqiqotchilik – muayyan vaziyat yoki holatga nisbatan yangilik yoki o‘z nuqtai nazarni ilgari surishni taqazo etadi. 3.Ta’lim metodlarining mohiyati va mazmuni. Hikoya - o‘qituvchi tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa va voqealarning yaxlit yoki qismlarga bo‘lib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yo‘li bilan ixcham, qisqa va izchil bayon qilinishi. Metodning samarasi ko‘p jihatdan o‘qituvchining nuqt mahorati, so‘zlarni o‘z o‘rnida, ifodali bayon qilishi, shuningdek, o‘quvchilarning yoshi, rivojlanish darajasini inobatga olgan holda yondashuviga bog‘liq. Shu bois hikoya mazmuni o‘quvchilarning mavjud bilimlariga tayanishi, ularni kengaytirishga xizmat qilishi zarur. Hikoyaning axborotlar bilan boyitilishi maqsadga muvofiqdir.  
 
Hikoya qilinayotgan materialni samaralash maxsus reja asosida amalga 
oshiriladi. O‘qituvchi har bir darsda uning maqsadini aniq belgilab oladi, undagi 
asosiy tushunchalarga alohida urg‘u berishga e’tiborni qaratadi. 
Suhbat - savol va javob shaklidagi dialogik ta’lim metodi bo‘lib, u fanga 
qadimdan ma’lum, xatto undan o‘z faoliyatida Suqrot ham mohirona foydalangan. 
Suhbat ta’lim jarayonida ko‘p funktsiyalar (aqliy fikrlash, hozirjavoblik, muloqot 
madaniyati va boshqa sifatlarni shakllantiradi) bajaradi, ammo asosiysi o‘quvchida 
faollikni yuzaga keltiradi. Suhbat o‘qituvchi fikriga mos harakat qilish, natijada 
yangi bilimlarni bosqichma-bosqich egallashga imkon beradi. 
Suhbat - faoliyatni endigina boshlagan o‘qituvchi uchun murakkab ta’lim metodi 
hisoblanadi, binobarin, savollarni tayyorlash, ularning ketma-ketligini ta’minlash 
ko‘p vaqt talab etadi, uni tashkil etishda esa barcha o‘quvchilarning diqqatini jalb 
etish talab qilinadi. O‘qituvchi oddiy savollar berishi, o‘quvchilarga ular yuzasidan 
batafsil o‘ylash uchun vaqt ajratishi, o‘quvchilarning javoblarini esa diqqat bilan 
tinglashi, zarur o‘rinlarda ularni sharhlashi lozim. Shu bois suhbatda bilish deduktiv 
yoki induktiv yo‘l bilan amalga oshadi. Deduktiv suhbat o‘quvchilarga oldindan 
ma’lum bo‘lgan qoidalar, tushunchalar, hodisalar, jarayonlar asosida tashkil etilib, 
o‘quvchilar tahlil yordamida xususiy xulosalarga keladilar. Suhbatning induktiv 
shaklida alohida dalillar, tushunchalarning tahlil asosida umumiy xulosaga kelinadi. 
Suhbat ko‘proq o‘quvchilarni yangi bilimlar bilan tanishtirish, bilimlarni 
tizimlashtirish va mustahkamlash, nazoratni tashkil etish hamda o‘zlashtirilgan 
bilimlarni tashxislashda ijobiy natijalarni beradi. Suhbat turli ko‘rinishlarda, ya’ni, 
kirish, yakuniy, individual va guruhli suhbattarzida tashkil etiladi. 
Tushuntirish o‘quv materiali mazmunini isbot, tahlil, umumlashma, taqqoslash 
asosida bayon qilishdir. Bu metod hikoyaga nisbatan birmuncha keng qo‘llaniladi. 
Undan odatda, nazariy materiallar hamda murakkab masalalarni o‘rganishda 
foydalaniladi. Tushuntirish jarayonida o‘quv materialining bir qadar qiyin unsurlari 
ko‘zga tashlanadi va shu asosda materialning mohiyati ochib beriladi. Tushuntirish 
samarasi ko‘p hollarda o‘qituvchining ko‘rgazmali vositalardan oqilona 
foydalanishiga bog‘liq bo‘ladi. 
Ma’ruza - yirik hajmdagi o‘quv materialini og‘zaki bayon qilish metodi sanalib, 
uning o‘ziga xos xususiyatlari quyidagilardan iborat: qat’iy mantiqiy ketma-ketlik, 
Hikoya qilinayotgan materialni samaralash maxsus reja asosida amalga oshiriladi. O‘qituvchi har bir darsda uning maqsadini aniq belgilab oladi, undagi asosiy tushunchalarga alohida urg‘u berishga e’tiborni qaratadi. Suhbat - savol va javob shaklidagi dialogik ta’lim metodi bo‘lib, u fanga qadimdan ma’lum, xatto undan o‘z faoliyatida Suqrot ham mohirona foydalangan. Suhbat ta’lim jarayonida ko‘p funktsiyalar (aqliy fikrlash, hozirjavoblik, muloqot madaniyati va boshqa sifatlarni shakllantiradi) bajaradi, ammo asosiysi o‘quvchida faollikni yuzaga keltiradi. Suhbat o‘qituvchi fikriga mos harakat qilish, natijada yangi bilimlarni bosqichma-bosqich egallashga imkon beradi. Suhbat - faoliyatni endigina boshlagan o‘qituvchi uchun murakkab ta’lim metodi hisoblanadi, binobarin, savollarni tayyorlash, ularning ketma-ketligini ta’minlash ko‘p vaqt talab etadi, uni tashkil etishda esa barcha o‘quvchilarning diqqatini jalb etish talab qilinadi. O‘qituvchi oddiy savollar berishi, o‘quvchilarga ular yuzasidan batafsil o‘ylash uchun vaqt ajratishi, o‘quvchilarning javoblarini esa diqqat bilan tinglashi, zarur o‘rinlarda ularni sharhlashi lozim. Shu bois suhbatda bilish deduktiv yoki induktiv yo‘l bilan amalga oshadi. Deduktiv suhbat o‘quvchilarga oldindan ma’lum bo‘lgan qoidalar, tushunchalar, hodisalar, jarayonlar asosida tashkil etilib, o‘quvchilar tahlil yordamida xususiy xulosalarga keladilar. Suhbatning induktiv shaklida alohida dalillar, tushunchalarning tahlil asosida umumiy xulosaga kelinadi. Suhbat ko‘proq o‘quvchilarni yangi bilimlar bilan tanishtirish, bilimlarni tizimlashtirish va mustahkamlash, nazoratni tashkil etish hamda o‘zlashtirilgan bilimlarni tashxislashda ijobiy natijalarni beradi. Suhbat turli ko‘rinishlarda, ya’ni, kirish, yakuniy, individual va guruhli suhbattarzida tashkil etiladi. Tushuntirish o‘quv materiali mazmunini isbot, tahlil, umumlashma, taqqoslash asosida bayon qilishdir. Bu metod hikoyaga nisbatan birmuncha keng qo‘llaniladi. Undan odatda, nazariy materiallar hamda murakkab masalalarni o‘rganishda foydalaniladi. Tushuntirish jarayonida o‘quv materialining bir qadar qiyin unsurlari ko‘zga tashlanadi va shu asosda materialning mohiyati ochib beriladi. Tushuntirish samarasi ko‘p hollarda o‘qituvchining ko‘rgazmali vositalardan oqilona foydalanishiga bog‘liq bo‘ladi. Ma’ruza - yirik hajmdagi o‘quv materialini og‘zaki bayon qilish metodi sanalib, uning o‘ziga xos xususiyatlari quyidagilardan iborat: qat’iy mantiqiy ketma-ketlik,  
 
uzatilayotgan axborotlarning ko‘pligi, bilimlar bayonining tizimliligi. Maktab 
ma’ruzasi mazmunini murakab tizimlar, hodisalar, obyektlar, jarayonlar, ularning 
sababli-oqibatli bog‘lanishlari, qonun va qoidalar tashkil etadi. Shu bois ma’ruza 
maktab sharoitida yuqori sinflardagina qo‘llaniladi. Chunki u butun dars jarayonini 
qamrab olishi mumkin. Ma’ruza metodi tushuntirish va suhbatning asta-sekin 
kengayib borishidan vujudga keladi va bir vaqida o‘quvchilarni qisqacha yozib olish 
(konspektlash)ga o‘rgata boradi. 
Ta’lim sifati va samaradorligini ta’minlashda ko‘rgazmali metodlar ham alohida 
ahamiyatga ega. 
Tasvir (illyustratsiya) metodi namoyish metodiga chambarchas bog‘liq bo‘lsada, 
didaktikada alohida o‘rganiladi. Illyustratsiya narsa, hodisalar va jarayonlarni 
ularning ramziy ko‘rinishlari - chizma, port, rasm, fotosurat, yassi modellar va 
boshqalar yordamida ko‘rsatishni taqozo etadi. 
Namoyish (demonstratsiya) metodi o‘rganilayotgan obyekt harakat dinamikasini 
ochib berishda qo‘l keladi va ayni chog‘da predmetning tashqi ko‘rinishi va ichki 
tuzilishi haqida to‘laqonli ma’lumot berishda keng qo‘llaniladi. Tabiiy obyektlarni 
namoyish qilishda odatda uning tashqi ko‘rinishi (shakli, hajmi, miqdori, rangi, 
qismlari, ularning o‘zaro munosabatlari)ga e’tibor qaratiladi, so‘ngra ichki tuzilishi 
yoki alohida xususiyatlarini o‘rganishga o‘tiladi. Ko‘rsatish ko‘p holatlarda 
o‘rganilayotgan obyektlarning subyekti yoki chizmasi yordamida kuzatiladi. 
Amaliy metod - o‘zlashtirilgan bilimlarni amaliy masalalar echimini topishga 
yo‘naltirilgan jarayonda qo‘llashni taqozo etadi. Bunda nazariy bilimlarni 
amaliyotda qo‘llash ko‘nikmasi hosil qilinadi. Amaliy ishlar sinfda yoki tabiiy 
sharoitlar - maktab er maydoni, issiqxona, geografik maydonlarda amalga oshiriladi. 
Ularni amalga oshirishda sodir etiladigan harakatlar o‘qituvchi tomonidan nazorat 
qilinadi va zarur hollarda yo‘riqnoma yoki maxsus ko‘rsatmani o‘quvchilar 
e’tiboriga havola etadi. 
Mashq - aqliy yoki amaliy (jismoniy) harakatlarni bajarish ko‘nikmalarini 
egallash yo‘lidagi ko‘p marta takrorlanishlar bo‘lib, mashqsiz ko‘nikma hamda 
malakalarni shakllantirish mumkin emas. Mashqlar og‘zaki, yozma, gradikaviy 
(texnik jarayonlar mohiyatini ifodalash), ijtimoiy-foydali, jismoniy va boshqa 
turlarga bo‘linadi. 
uzatilayotgan axborotlarning ko‘pligi, bilimlar bayonining tizimliligi. Maktab ma’ruzasi mazmunini murakab tizimlar, hodisalar, obyektlar, jarayonlar, ularning sababli-oqibatli bog‘lanishlari, qonun va qoidalar tashkil etadi. Shu bois ma’ruza maktab sharoitida yuqori sinflardagina qo‘llaniladi. Chunki u butun dars jarayonini qamrab olishi mumkin. Ma’ruza metodi tushuntirish va suhbatning asta-sekin kengayib borishidan vujudga keladi va bir vaqida o‘quvchilarni qisqacha yozib olish (konspektlash)ga o‘rgata boradi. Ta’lim sifati va samaradorligini ta’minlashda ko‘rgazmali metodlar ham alohida ahamiyatga ega. Tasvir (illyustratsiya) metodi namoyish metodiga chambarchas bog‘liq bo‘lsada, didaktikada alohida o‘rganiladi. Illyustratsiya narsa, hodisalar va jarayonlarni ularning ramziy ko‘rinishlari - chizma, port, rasm, fotosurat, yassi modellar va boshqalar yordamida ko‘rsatishni taqozo etadi. Namoyish (demonstratsiya) metodi o‘rganilayotgan obyekt harakat dinamikasini ochib berishda qo‘l keladi va ayni chog‘da predmetning tashqi ko‘rinishi va ichki tuzilishi haqida to‘laqonli ma’lumot berishda keng qo‘llaniladi. Tabiiy obyektlarni namoyish qilishda odatda uning tashqi ko‘rinishi (shakli, hajmi, miqdori, rangi, qismlari, ularning o‘zaro munosabatlari)ga e’tibor qaratiladi, so‘ngra ichki tuzilishi yoki alohida xususiyatlarini o‘rganishga o‘tiladi. Ko‘rsatish ko‘p holatlarda o‘rganilayotgan obyektlarning subyekti yoki chizmasi yordamida kuzatiladi. Amaliy metod - o‘zlashtirilgan bilimlarni amaliy masalalar echimini topishga yo‘naltirilgan jarayonda qo‘llashni taqozo etadi. Bunda nazariy bilimlarni amaliyotda qo‘llash ko‘nikmasi hosil qilinadi. Amaliy ishlar sinfda yoki tabiiy sharoitlar - maktab er maydoni, issiqxona, geografik maydonlarda amalga oshiriladi. Ularni amalga oshirishda sodir etiladigan harakatlar o‘qituvchi tomonidan nazorat qilinadi va zarur hollarda yo‘riqnoma yoki maxsus ko‘rsatmani o‘quvchilar e’tiboriga havola etadi. Mashq - aqliy yoki amaliy (jismoniy) harakatlarni bajarish ko‘nikmalarini egallash yo‘lidagi ko‘p marta takrorlanishlar bo‘lib, mashqsiz ko‘nikma hamda malakalarni shakllantirish mumkin emas. Mashqlar og‘zaki, yozma, gradikaviy (texnik jarayonlar mohiyatini ifodalash), ijtimoiy-foydali, jismoniy va boshqa turlarga bo‘linadi.  
 
Laboratoriya ishlari o‘quvchilarning jihoz, maxsus uskuna, qurol hamda turli 
texnikaviy qoliplardan foydalangan holda tajribalarni o‘tkazish metodlari bo‘lib, 
ular ko‘proq tabiiy fanlar asoslarini o‘rganishda qo‘llaniladi. Bu metod 
o‘quvchilarning asbob-uskunalar bilan ish ko‘rish, o‘lchash ishlarini amalga 
oshirish va ularning natijalariga ishlov berish kabi ko‘nikmalarini tezkor 
shakllantirishga imkon beradi. Laboratoriya ishlarini bajarish maxsus qurilma va 
jihozlar, shuningdek, materiallar hamda vaqtni sarflash, ularni ishga tayyor holatga 
keltirishni talab etadi. Biroq bu harakatlar o‘quvchilarning yuqori darajadagi faolligi 
asosida mustaqil ravishda tajriba va o‘lchash ishlarini tashkil etish bilan 
takomillashtirilib boriladi. 
Didaktik o‘yin o‘rganilayotgan ob’yekt, hodisa va jarayonlarni modellashtirish 
asosida 
o‘quvchining 
bilishga 
bo‘lgan 
qiziqishi 
va 
faollik 
darajasini 
rag‘batlantiruvchi o‘quv faoliyati turi. Ayni vaqtda o‘yin ham ijtimoiy faoliyat 
ko‘rinishi sanaladi. 
Ta’lim metodlarini tanlash. Pedagogika fani da, o‘qituvchilarning amaliy 
tajribasini o‘rganish va umumlashtirish asosida ta’lim metodlarini tanlashga 
o‘quvtarbiya jarayoni kechayotgan shart-sharoitlar va aniq holatlarga bog‘liq 
muayyan yondashuvlar vujudga keladi. Ta’lim metodlarini tanlashda quyidagi 
holatlar inobatga olinishi lozim: 
• 
Ta’limning umumiy maqsadlari. 
• 
Fanning va o‘rganilayotgan mavzuning mazmuni hamda o‘ziga 
xosliklari. 
• 
Biror fanni o‘qitish metodikasining o‘ziga xosliklari. 
• 
Materialni o‘rganishga ajratilgan vaqt. 
• 
O‘quv mashg‘ulotining maqsadi, vazifalari va mazmuni. 
• 
O‘quvchilarning yoshi va bilish imkoniyatlari. 
• 
O‘quvchilarning tayyorgarlik darajasi. 
• 
Ta’lim muassasasining moddiy ta’minlanganligi. 
• 
O‘qituvchining nazariy, amaliy va metodik tayyorgarligi, pedagogik 
mahoratni egallaganlik darajasi. 
 
5.Ta’lim vositalari va ularning vazifalari. Ta’lim vositalari. Ta’lim metodlari 
ta’limvositalari bilan birgalikda qo‘llaniladi. Ta’lim vositalari - bu yangi bilimlarni 
Laboratoriya ishlari o‘quvchilarning jihoz, maxsus uskuna, qurol hamda turli texnikaviy qoliplardan foydalangan holda tajribalarni o‘tkazish metodlari bo‘lib, ular ko‘proq tabiiy fanlar asoslarini o‘rganishda qo‘llaniladi. Bu metod o‘quvchilarning asbob-uskunalar bilan ish ko‘rish, o‘lchash ishlarini amalga oshirish va ularning natijalariga ishlov berish kabi ko‘nikmalarini tezkor shakllantirishga imkon beradi. Laboratoriya ishlarini bajarish maxsus qurilma va jihozlar, shuningdek, materiallar hamda vaqtni sarflash, ularni ishga tayyor holatga keltirishni talab etadi. Biroq bu harakatlar o‘quvchilarning yuqori darajadagi faolligi asosida mustaqil ravishda tajriba va o‘lchash ishlarini tashkil etish bilan takomillashtirilib boriladi. Didaktik o‘yin o‘rganilayotgan ob’yekt, hodisa va jarayonlarni modellashtirish asosida o‘quvchining bilishga bo‘lgan qiziqishi va faollik darajasini rag‘batlantiruvchi o‘quv faoliyati turi. Ayni vaqtda o‘yin ham ijtimoiy faoliyat ko‘rinishi sanaladi. Ta’lim metodlarini tanlash. Pedagogika fani da, o‘qituvchilarning amaliy tajribasini o‘rganish va umumlashtirish asosida ta’lim metodlarini tanlashga o‘quvtarbiya jarayoni kechayotgan shart-sharoitlar va aniq holatlarga bog‘liq muayyan yondashuvlar vujudga keladi. Ta’lim metodlarini tanlashda quyidagi holatlar inobatga olinishi lozim: • Ta’limning umumiy maqsadlari. • Fanning va o‘rganilayotgan mavzuning mazmuni hamda o‘ziga xosliklari. • Biror fanni o‘qitish metodikasining o‘ziga xosliklari. • Materialni o‘rganishga ajratilgan vaqt. • O‘quv mashg‘ulotining maqsadi, vazifalari va mazmuni. • O‘quvchilarning yoshi va bilish imkoniyatlari. • O‘quvchilarning tayyorgarlik darajasi. • Ta’lim muassasasining moddiy ta’minlanganligi. • O‘qituvchining nazariy, amaliy va metodik tayyorgarligi, pedagogik mahoratni egallaganlik darajasi. 5.Ta’lim vositalari va ularning vazifalari. Ta’lim vositalari. Ta’lim metodlari ta’limvositalari bilan birgalikda qo‘llaniladi. Ta’lim vositalari - bu yangi bilimlarni  
 
o‘zlashtirish uchun o‘qituvchi va o‘quvchilar tomonidan foydalaniladigan ob’yekt. 
Ta’lim vositalari katta ahamiyatga ega. Ta’limning barcha vositalari ta’lim 
maqsadlarini muvafaqqiyatli amalga oshiradi. 
Didaktik vositalar deganda, o‘quv va ko‘rgazmali qo‘llanmalar, namoyishli 
qurilmalar, texnik vositalar tushuniladi. 
Ta’lim vositalari o‘zida o‘quv-tarbiyaviy maqsadga erishish uchun zarur bo‘lgan 
moddiy yoki ma’naviy qadriyatlarni aks ettiradi. Odatda ular ta’lim metodlariga mos 
holatda foydalaniladi. Biroq agar metodlar «qanday o‘qitish» savoliga javob bersa, 
vositalar esa, «uning yordamida niamani o‘qitish» savoliga javob beradi. 
An’anaviy ravishda qo‘laniladigan ta’lim vositalariga darslik, rasmlar, jadvallar, 
nutq, o‘quv-ustaxonasi jihozlari, laboratoriyalar, axborot vositalari, o‘quv 
jarayonini tashkil eti shva boshqarish vositalari kiradi. 
Didaktik vositalar metodlar singari ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi 
funktsiyalarni bajaradi. Bundan tashqari o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini 
hosil qilish, boshqarish va nazorat qilish vazifalarini bajaradi. 
Didaktik vositalar audivizuallik tafsilotida motivatsion, axborot, ta’lim jarayonini 
boshqarish, optimallashtirish funktsiyalarini bajaradi. 
Fanni o‘qitish bilan bog‘liq holda ta’lim vositasi tanlanadi. O‘qituvchi o‘zining 
ixtiyori bo‘yicha ko‘rgazmali material, o‘quv qo‘llanmadan foydalanishi mumkin. 
Ta’lim vositasini qo‘llashning yana bir jihati albatta ta’lim jarayonining tarkibiy 
qismi sifatida aks ettirishidir. 
Ta’lim vositasini tanlab olish ta’lim metodini tanlab olish bilan bog‘liq. Agar 
ta’limning faol metodi(kitob bilan ishlash, mashqlar) foyda-lanilsa, u holda o‘quv 
qo‘llanmalari, darsliklar va ta’limning texnik vositalaridan foydalaniladi. Aynan 
ta’limning aktiv-texnik vositalari amaliy metodlarda foydalaniladi. 
Ta’limning faollikni nisbatan kam talab etadigan metodlari(o‘quvchilar eshitadi, 
ya’ni hikoya, ma’ruza, tushuntirish, ekskursiya) ta’limning ko‘rgazmali 
vositalaridan foydalaniladi. Ta’limning ko‘rgazmali vositalari pedagogning o‘zi 
tomonidan tuzilgan bo‘lishi mumkin. 
Vositalarning istalgan turidan foydalanishda o‘lchov va mutanosiblikka e’tibor 
berish kerak. Masalan, ko‘rgazmali vositalarning soni etarli bo‘lmasligi bilimlarning 
sifatiga ta’sir ko‘rsatadi, bilishga qiziqishni pasaytiradi, obrazli idrok etishni 
o‘zlashtirish uchun o‘qituvchi va o‘quvchilar tomonidan foydalaniladigan ob’yekt. Ta’lim vositalari katta ahamiyatga ega. Ta’limning barcha vositalari ta’lim maqsadlarini muvafaqqiyatli amalga oshiradi. Didaktik vositalar deganda, o‘quv va ko‘rgazmali qo‘llanmalar, namoyishli qurilmalar, texnik vositalar tushuniladi. Ta’lim vositalari o‘zida o‘quv-tarbiyaviy maqsadga erishish uchun zarur bo‘lgan moddiy yoki ma’naviy qadriyatlarni aks ettiradi. Odatda ular ta’lim metodlariga mos holatda foydalaniladi. Biroq agar metodlar «qanday o‘qitish» savoliga javob bersa, vositalar esa, «uning yordamida niamani o‘qitish» savoliga javob beradi. An’anaviy ravishda qo‘laniladigan ta’lim vositalariga darslik, rasmlar, jadvallar, nutq, o‘quv-ustaxonasi jihozlari, laboratoriyalar, axborot vositalari, o‘quv jarayonini tashkil eti shva boshqarish vositalari kiradi. Didaktik vositalar metodlar singari ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi funktsiyalarni bajaradi. Bundan tashqari o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini hosil qilish, boshqarish va nazorat qilish vazifalarini bajaradi. Didaktik vositalar audivizuallik tafsilotida motivatsion, axborot, ta’lim jarayonini boshqarish, optimallashtirish funktsiyalarini bajaradi. Fanni o‘qitish bilan bog‘liq holda ta’lim vositasi tanlanadi. O‘qituvchi o‘zining ixtiyori bo‘yicha ko‘rgazmali material, o‘quv qo‘llanmadan foydalanishi mumkin. Ta’lim vositasini qo‘llashning yana bir jihati albatta ta’lim jarayonining tarkibiy qismi sifatida aks ettirishidir. Ta’lim vositasini tanlab olish ta’lim metodini tanlab olish bilan bog‘liq. Agar ta’limning faol metodi(kitob bilan ishlash, mashqlar) foyda-lanilsa, u holda o‘quv qo‘llanmalari, darsliklar va ta’limning texnik vositalaridan foydalaniladi. Aynan ta’limning aktiv-texnik vositalari amaliy metodlarda foydalaniladi. Ta’limning faollikni nisbatan kam talab etadigan metodlari(o‘quvchilar eshitadi, ya’ni hikoya, ma’ruza, tushuntirish, ekskursiya) ta’limning ko‘rgazmali vositalaridan foydalaniladi. Ta’limning ko‘rgazmali vositalari pedagogning o‘zi tomonidan tuzilgan bo‘lishi mumkin. Vositalarning istalgan turidan foydalanishda o‘lchov va mutanosiblikka e’tibor berish kerak. Masalan, ko‘rgazmali vositalarning soni etarli bo‘lmasligi bilimlarning sifatiga ta’sir ko‘rsatadi, bilishga qiziqishni pasaytiradi, obrazli idrok etishni  
 
rivojlantirmaydi. 
Ulardan 
haddan 
tashqari 
foydalanish 
o‘quvchilarning 
o‘rganilayotgan fanga engil-elpi qarashiga olib keladi. Murakkab mavzularni 
o‘rganishda 4-5 demonstratsiya optimal hisoblanadi. 
Ta’lim vositalari tasnifi aniq va yagona bo‘lishi mumkin emas. Ta’lim 
vositasining ahamiyatli tomoni ularning birgalikda qo‘llanilishidir va hech qachon 
bir-birini inkor etmaydi. 
O‘qituvchining vazifasi - dars jarayonini faollishtirish uchun ta’limning samarali 
vositasini tanlab olishdir. 
Ta’lim vositalarini tasniflashda turli asoslarga ko‘ra yondashish mumkin: 
- faoliyat sub’yektiga ko‘ra; 
- faoliyat ob’yektiga ko‘ra; 
- o‘quv axborotiga munosabatiga ko‘ra; 
- o‘quv jarayonidagi vazifasiga ko‘ra. 
Faoliyat sub’yekti bo‘yicha ta’lim vositalari o‘rgatish va o‘rganishga bo‘linadi. 
O‘rgatish vositalari. Masalan, namoyishli-tajriba qurollari. Bunday qurollar 
o‘qituvchi toionidan mavzuni tushuntirish va mustahkamlash uchun qo‘llaniladi. 
O‘rganish vositalari. Masalan, laboratoriya-praktikum qurollari. Bunday vositalar 
o‘quvchilar tomonidan yangi bilimlarni egallash uchun qo‘llaniladi. 
Didaktik vositalar o‘qituvchi va o‘quvchi uchun xosligiga qarab, ikkiga bo‘linadi. 
Birinchisiga ko‘ra, narsalar o‘qituvchi tomonidan ta’limning maqsadlarini samarali 
realizatsiyalash uchun qo‘llanilsa, ikkinchisi - bu o‘quvchilarning individual 
vositalari, darsliklar, daftarlar. Bundan tashqari didaktik vositalar o‘qituvchi va 
o‘quvchilar faoliyat turiga ko‘ra sport qurollari, botanika va geografiya 
maydonchasi, kompyuterlarga ham bo‘ linadi. 
Faoliyat ob’yektlari bo‘yicha ham ta’lim vositalari ikkiga bo‘linadi: 
Material ta’lim vositalari. Bu o‘quv qo‘llanmalari, darsliklar, jadvallar, maketlar, 
modellar, 
o‘quv-texnik 
vositalar, 
mebel, 
o‘quv-laboratoriya 
qurilmalari, 
ko‘rgazmali vositalar bo‘lishi mumkin. 
Ideal ta’lim vositalari - bular pedagog va o‘quvchilar yangi bilimlarni egallashda 
qo‘llaydigan vositalar: chizmalar, sxemalar, diagrammalar, tasviriy, san’at, nutq, xat 
va boshqalar. Ideal vositalar bu «fikrlar haqidagi fikrlar»: o‘qituvchi ularni o‘rgatish 
uchun belgilangan shaklda ko‘rsatishi zarur. Masalan, materializatsiya - abstrakt 
rivojlantirmaydi. Ulardan haddan tashqari foydalanish o‘quvchilarning o‘rganilayotgan fanga engil-elpi qarashiga olib keladi. Murakkab mavzularni o‘rganishda 4-5 demonstratsiya optimal hisoblanadi. Ta’lim vositalari tasnifi aniq va yagona bo‘lishi mumkin emas. Ta’lim vositasining ahamiyatli tomoni ularning birgalikda qo‘llanilishidir va hech qachon bir-birini inkor etmaydi. O‘qituvchining vazifasi - dars jarayonini faollishtirish uchun ta’limning samarali vositasini tanlab olishdir. Ta’lim vositalarini tasniflashda turli asoslarga ko‘ra yondashish mumkin: - faoliyat sub’yektiga ko‘ra; - faoliyat ob’yektiga ko‘ra; - o‘quv axborotiga munosabatiga ko‘ra; - o‘quv jarayonidagi vazifasiga ko‘ra. Faoliyat sub’yekti bo‘yicha ta’lim vositalari o‘rgatish va o‘rganishga bo‘linadi. O‘rgatish vositalari. Masalan, namoyishli-tajriba qurollari. Bunday qurollar o‘qituvchi toionidan mavzuni tushuntirish va mustahkamlash uchun qo‘llaniladi. O‘rganish vositalari. Masalan, laboratoriya-praktikum qurollari. Bunday vositalar o‘quvchilar tomonidan yangi bilimlarni egallash uchun qo‘llaniladi. Didaktik vositalar o‘qituvchi va o‘quvchi uchun xosligiga qarab, ikkiga bo‘linadi. Birinchisiga ko‘ra, narsalar o‘qituvchi tomonidan ta’limning maqsadlarini samarali realizatsiyalash uchun qo‘llanilsa, ikkinchisi - bu o‘quvchilarning individual vositalari, darsliklar, daftarlar. Bundan tashqari didaktik vositalar o‘qituvchi va o‘quvchilar faoliyat turiga ko‘ra sport qurollari, botanika va geografiya maydonchasi, kompyuterlarga ham bo‘ linadi. Faoliyat ob’yektlari bo‘yicha ham ta’lim vositalari ikkiga bo‘linadi: Material ta’lim vositalari. Bu o‘quv qo‘llanmalari, darsliklar, jadvallar, maketlar, modellar, o‘quv-texnik vositalar, mebel, o‘quv-laboratoriya qurilmalari, ko‘rgazmali vositalar bo‘lishi mumkin. Ideal ta’lim vositalari - bular pedagog va o‘quvchilar yangi bilimlarni egallashda qo‘llaydigan vositalar: chizmalar, sxemalar, diagrammalar, tasviriy, san’at, nutq, xat va boshqalar. Ideal vositalar bu «fikrlar haqidagi fikrlar»: o‘qituvchi ularni o‘rgatish uchun belgilangan shaklda ko‘rsatishi zarur. Masalan, materializatsiya - abstrakt  
 
simvollar 
tarzida 
ko‘rsatiladigan 
vosita(grafiklar, 
jadvallar, 
chizmalar), 
verbalizatsiya - nutq bayoni tarzida ko‘rsatiladigan vosita(tahlil, muhokama qilish, 
dalil keltirish). 
Material va ideal vosita bir-birini to‘ldiradi. Material vosita qiziqish va diqqatni 
uyg‘otish, amaliy harakatlarni amalga oishirish bilan bog‘liq bo‘lsa, ideal vositalar - 
mantiqiy muhokama. Materialni tushuntirish, nutq madaniyati, yod olish bilan 
bog‘liq. 
O‘quv axborotiga munosabatiga ko‘ra ta’lim vositalari yangi materialni o‘rganish 
vositalari, takrorlash, mustahkamlash, umumlashtirish vositalari, bilimlarni nazoart 
qilish vositalari, o‘quv jarayonini tashkil etish va boshqarish vositalari va axborot 
vositalariga bo‘linadi. 
O‘quv jarayonidagi vazifasiga ko‘ra ta’lim vositalari kommunikatsiya (muloqot)  
va o‘quv ishlari vositalariga tasnif etiladi. O‘quv ishi vazifa, muammo, masalalarni 
hal etish, turli mashqlarni bajarish jarayonidir. Ta’lim-kommunikatsiya (muloqot) 
o‘qituvchi va o‘quvchilarning o‘quv faoliyati sanaladigan kommunikativ-faoliyatli 
jarayon. Kommunikatsiya - bu kodlash (o‘qituvchi nutqidagi atamalarda), uzatish 
(yozilish) va o‘quvchilarning axborotni qabul qilishi (tushunish va dastlabki eslab 
qolish). 
Didaktik vositalar his qilish, sezish uchun foydalanishiga ko‘ra ham tasnif 
qilinadi. Bunday bog‘liqlikka ko‘ra didaktik vositalar vizual (ko‘rish)-
haqiqiy(original) narsalar yoki turli obrazli ekvivalentlari, diagrammalar, kartalar; 
audial(eshitish) - radio, magnitofon, musiqa asboblari; audioizual(ko‘rish-eshitish)- 
ovozli filmlar, televidenie, kompyuterlar, didaktik mashinalar, elektron darsliklar. 
Ta’limning texnik vositalari. TTV - bu o‘zida o‘quv- axborotlarini ekranli-ovozli 
aks ettiruvchi asbob va moslamalardir. Ularga quyidagilar kiradi: o‘quv 
kinofilmlari; diafilmlar; kompyuterlar; magnitofon tasmalari; radioeshittirish; 
teleko‘rsatuvlar. 
Ta’limning texnik vositalarini quyidagi turlarga ajratish mumkin: axborot; 
aralash(kombinatsion); trenajyor; bilimlarni nazorat qilish vositalari; audiovizual 
vositalar. 
Ta’ limning texnik vositalari quyidagi funktsiyalarni bajaradi: 
• 
ta’limning sifati va samaradorligini oshiradi; 
simvollar tarzida ko‘rsatiladigan vosita(grafiklar, jadvallar, chizmalar), verbalizatsiya - nutq bayoni tarzida ko‘rsatiladigan vosita(tahlil, muhokama qilish, dalil keltirish). Material va ideal vosita bir-birini to‘ldiradi. Material vosita qiziqish va diqqatni uyg‘otish, amaliy harakatlarni amalga oishirish bilan bog‘liq bo‘lsa, ideal vositalar - mantiqiy muhokama. Materialni tushuntirish, nutq madaniyati, yod olish bilan bog‘liq. O‘quv axborotiga munosabatiga ko‘ra ta’lim vositalari yangi materialni o‘rganish vositalari, takrorlash, mustahkamlash, umumlashtirish vositalari, bilimlarni nazoart qilish vositalari, o‘quv jarayonini tashkil etish va boshqarish vositalari va axborot vositalariga bo‘linadi. O‘quv jarayonidagi vazifasiga ko‘ra ta’lim vositalari kommunikatsiya (muloqot) va o‘quv ishlari vositalariga tasnif etiladi. O‘quv ishi vazifa, muammo, masalalarni hal etish, turli mashqlarni bajarish jarayonidir. Ta’lim-kommunikatsiya (muloqot) o‘qituvchi va o‘quvchilarning o‘quv faoliyati sanaladigan kommunikativ-faoliyatli jarayon. Kommunikatsiya - bu kodlash (o‘qituvchi nutqidagi atamalarda), uzatish (yozilish) va o‘quvchilarning axborotni qabul qilishi (tushunish va dastlabki eslab qolish). Didaktik vositalar his qilish, sezish uchun foydalanishiga ko‘ra ham tasnif qilinadi. Bunday bog‘liqlikka ko‘ra didaktik vositalar vizual (ko‘rish)- haqiqiy(original) narsalar yoki turli obrazli ekvivalentlari, diagrammalar, kartalar; audial(eshitish) - radio, magnitofon, musiqa asboblari; audioizual(ko‘rish-eshitish)- ovozli filmlar, televidenie, kompyuterlar, didaktik mashinalar, elektron darsliklar. Ta’limning texnik vositalari. TTV - bu o‘zida o‘quv- axborotlarini ekranli-ovozli aks ettiruvchi asbob va moslamalardir. Ularga quyidagilar kiradi: o‘quv kinofilmlari; diafilmlar; kompyuterlar; magnitofon tasmalari; radioeshittirish; teleko‘rsatuvlar. Ta’limning texnik vositalarini quyidagi turlarga ajratish mumkin: axborot; aralash(kombinatsion); trenajyor; bilimlarni nazorat qilish vositalari; audiovizual vositalar. Ta’ limning texnik vositalari quyidagi funktsiyalarni bajaradi: • ta’limning sifati va samaradorligini oshiradi;  
 
• 
o‘quv jarayonining jadallashuvini ta’minlaydi; 
• 
o‘quvchilarni idrok qilishga yo‘naltiradi; 
• 
o‘quvchilarda bilimlarni egallashga nisbatan katta qiziqish hosil qiladi; 
• 
dunyoqarashni, 
ishonchni, 
o‘quvchilarning 
axloqiy 
qiyofasini 
shakllantirishga yordam beradi; 
• 
o‘quv ishiga nisbatan o‘quvchilarda emotsional munosabatni oshirishni 
ta’minlaydi; 
• 
bilimlarni nazorat, o‘zini-o‘zi nazorat qilishni ta’minlaydi. 
NAZORAT UCHUN SAVOL VA TOPSHIRIQLAR 
1. Ta’lim metodlari deb nimaga aytiladi? 
2. «Ta’lim usuli», «pedagogik texnologiya», «metodika» tushunchalariga izoh 
bering. 
3. Ta’lim metodlari tasnifini izohlang. 
4. Ta’lim metodlarining mazmun-mohiyatini bayon eting. 
5. Ta’lim vositalari deganda nima tushuniladi? 
6. Ta’lim vositalari tasnifini izohlang. 
7. Ta’limning texnik vositalariga nimalar kiradi? 
Adabiyotlar:  
1.Mavlonova R., Xoliqberdiev K., To‘rayeva O. Pedagogika. –T., 2003. 5-11;  
27-48 betlar. 
2.Mavlonova R.A., Vohidova N.H., Raxmonqulova N.H.. Pedagogika nazariyasi 
va  tarixi. –T.: Fan va texnologiyalar, 2010.                                      
• o‘quv jarayonining jadallashuvini ta’minlaydi; • o‘quvchilarni idrok qilishga yo‘naltiradi; • o‘quvchilarda bilimlarni egallashga nisbatan katta qiziqish hosil qiladi; • dunyoqarashni, ishonchni, o‘quvchilarning axloqiy qiyofasini shakllantirishga yordam beradi; • o‘quv ishiga nisbatan o‘quvchilarda emotsional munosabatni oshirishni ta’minlaydi; • bilimlarni nazorat, o‘zini-o‘zi nazorat qilishni ta’minlaydi. NAZORAT UCHUN SAVOL VA TOPSHIRIQLAR 1. Ta’lim metodlari deb nimaga aytiladi? 2. «Ta’lim usuli», «pedagogik texnologiya», «metodika» tushunchalariga izoh bering. 3. Ta’lim metodlari tasnifini izohlang. 4. Ta’lim metodlarining mazmun-mohiyatini bayon eting. 5. Ta’lim vositalari deganda nima tushuniladi? 6. Ta’lim vositalari tasnifini izohlang. 7. Ta’limning texnik vositalariga nimalar kiradi? Adabiyotlar: 1.Mavlonova R., Xoliqberdiev K., To‘rayeva O. Pedagogika. –T., 2003. 5-11; 27-48 betlar. 2.Mavlonova R.A., Vohidova N.H., Raxmonqulova N.H.. Pedagogika nazariyasi va tarixi. –T.: Fan va texnologiyalar, 2010.