TA’LIM-TARBIYA JARAYONIDA OILA, MAHALLA VA TA’LIM MUASSASASI INTEGRATSIYASI

Yuklangan vaqt

2024-10-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

23,7 KB


 
 
 
 
 
 
TA’LIM-TARBIYA JARAYONIDA OILA, MAHALLA VA TA’LIM 
MUASSASASI INTEGRATSIYASI 
 
 
 
Reja 
1.Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda “Oila, mahalla va ta’lim muassasasi 
hamkorligi” Konsepsiyasining ahamiyati. 
2. Ta’lim muassasasi  faoliyatida oila va oila hamkorligi masalalari. 
3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari.  
4. Shaxsni tarbiyalashda oila, mahalla va ta’lim muassasasi hamkorligini amalga 
oshirish tamoyillari va bosqichlari. 
 
 
Tayanch so’zlar: Oila, mahalla, konsepsiya, hamkorlik, shakl, metod. 
 
 
1.Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda "Oila, mahalla, maktab 
hamkorligi" Konsepsiyasining o’rni va ahamiyati.  
Tarbiya jarayoni ishtirokchilari sa’y-harakatlarini birlashtirish maqsadida 1993 
yilda ishlab chiqilgan "Oila, mahalla, o’quv bilim yurti hamkorligi" Kontsepsiyasi 
yoshlarni istiqlol g’oyalariga sadoqatli, ma’naviy barkamol, vatanparvar etib 
tarbiyalashda keng jamoatchilik faoliyatini muvofiqlashtirish borasida ma’lum 
dasturilamal bo’ldi.  
Respublikamizda keyingi yillarda qabul qilingan ta’lim va tarbiya to’g’risidagi 
qator 
me’yoriy 
hujjatlar, 
jumladan 
O’zbekiston 
Respublikasining 
"Ta’lim 
to’g’risida"gi qonuni, "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" bozor iqtisodiyoti 
sharoitlarida muvaffaqiyatli ishlay oladigan, mustaqil fikrlovchi kadrlarni tayyorlashda 
TA’LIM-TARBIYA JARAYONIDA OILA, MAHALLA VA TA’LIM MUASSASASI INTEGRATSIYASI Reja 1.Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda “Oila, mahalla va ta’lim muassasasi hamkorligi” Konsepsiyasining ahamiyati. 2. Ta’lim muassasasi faoliyatida oila va oila hamkorligi masalalari. 3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari. 4. Shaxsni tarbiyalashda oila, mahalla va ta’lim muassasasi hamkorligini amalga oshirish tamoyillari va bosqichlari. Tayanch so’zlar: Oila, mahalla, konsepsiya, hamkorlik, shakl, metod. 1.Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda "Oila, mahalla, maktab hamkorligi" Konsepsiyasining o’rni va ahamiyati. Tarbiya jarayoni ishtirokchilari sa’y-harakatlarini birlashtirish maqsadida 1993 yilda ishlab chiqilgan "Oila, mahalla, o’quv bilim yurti hamkorligi" Kontsepsiyasi yoshlarni istiqlol g’oyalariga sadoqatli, ma’naviy barkamol, vatanparvar etib tarbiyalashda keng jamoatchilik faoliyatini muvofiqlashtirish borasida ma’lum dasturilamal bo’ldi. Respublikamizda keyingi yillarda qabul qilingan ta’lim va tarbiya to’g’risidagi qator me’yoriy hujjatlar, jumladan O’zbekiston Respublikasining "Ta’lim to’g’risida"gi qonuni, "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" bozor iqtisodiyoti sharoitlarida muvaffaqiyatli ishlay oladigan, mustaqil fikrlovchi kadrlarni tayyorlashda  
 
oila, mahalla va o’quv bilim yurti nufuzini yanada yuqori pog’onaga ko’tarishni taqzo 
etadi. Zero, ta’lim-tarbiyani takomillashtirishda ham davlat bosh islohotchidir, birinchi 
Prezidentimiz I.A.Karimov ta’kidlaganlaridek, birinchidan, yosh avlodga o’zligimizni, 
muqaddas an’analarimizni anglash tuyg’ularini, xalqimizning ko’p asrlar davomida 
shakllangan ezgu orzularini, jamiyatimiz oldiga bugun qo’yilgan oliy maqsad va 
vazifalarni singdirish;  
ikkinchidan, jamiyatimizda bugun mavjud bo’lgan hurfikrlikdan qat’iy nazar 
yoshlarni jipslashtiradigan, xalqimiz va davlatimiz daxlsizligini asraydigan, el-
yurtimizni eng yuksak maqsadlar sari chorlaydigan yagona g’oya — milliy mafkuraga 
sadoqat ruhida tarbiyalash;  
uchinchidan, yoshlarni baynalmilal jahon hamjamiyatida, xalqaro maydonda 
O’zbekistonga munosib hurmat tug’dirish uchun intilish ruhida tarbiyalash;  
to’rtinchidan, yosh avlodni vatanparvarlik, el-yurtga sadoqat, yuksak odamiylik 
va insoniy fazilatlar ruhida tarbiyalash;  
beshinchidan, yosh avlodni ulug’ ajdodlarimizning munosib vorislari ekanliklari, 
ayni vaqtda jahon va zamonning umumbashariy yutuqlarini egallash ruhida tarbiyalash 
O’zbekistonda o’quvchi-yoshlarni tarbiyalashning eng dolzarb masalasidir.  
Davlatimiz rahbari ko’rsatib berganidek, ta’lim-tarbiya sohasidagi islohotlar:  
birinchidan, ijtimoiy-siyosiy iqlimga ijobiy ta’sir ko’rsatishga, umuman 
mamlakatdagi mavjud muhitni butunlay o’zgartirishga; 
ikkinchidan, insonning hayotda o’z o’rnini topishini tezlashtirishga;  
uchinchidan, jamiyatda mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirishda; 
to’rtinchidan, insondagi mavjud salohiyatni to’la ro’yobga chiqarishga;  
beshinchidan, umumiy va maxsus bilimlarga ega, ongli, tafakkuri ozod, 
zamonaviy dunyoqarash, milliy va umuminsoniy qadriyatlarga voris bo’lgan, kuchli 
fuqarolik jamiyatini barpo etadigan komil insonlarni tarbiyalashga qaratilgan. 
Mazkur Kontsepsiyada taraqiyotimizning ma’naviy-axloqiy negizi milliy va 
umuminsoniy qadriyatlar uyg’unligi ekanligi e’tirof etildi, milliy va umuminsoniy 
tarbiyaning quyidagi o’zaro aloqalari, uyg’un yo’nalishlari belgilab olindi. Milliy 
tarbiya yo’nalishi orqali yoshlarda o’zlikni anglash, vatanparvarlik, milliy g’urur, 
millatlararo muloqot madaniyati, milliy mafkuraviy onglilik, milliy odob, fidoyilik 
fazilatlari shakllantiriladi. Umuminsoniy yo’nalishda huquqiy, iqtisodiy, jismoniy, 
oila, mahalla va o’quv bilim yurti nufuzini yanada yuqori pog’onaga ko’tarishni taqzo etadi. Zero, ta’lim-tarbiyani takomillashtirishda ham davlat bosh islohotchidir, birinchi Prezidentimiz I.A.Karimov ta’kidlaganlaridek, birinchidan, yosh avlodga o’zligimizni, muqaddas an’analarimizni anglash tuyg’ularini, xalqimizning ko’p asrlar davomida shakllangan ezgu orzularini, jamiyatimiz oldiga bugun qo’yilgan oliy maqsad va vazifalarni singdirish; ikkinchidan, jamiyatimizda bugun mavjud bo’lgan hurfikrlikdan qat’iy nazar yoshlarni jipslashtiradigan, xalqimiz va davlatimiz daxlsizligini asraydigan, el- yurtimizni eng yuksak maqsadlar sari chorlaydigan yagona g’oya — milliy mafkuraga sadoqat ruhida tarbiyalash; uchinchidan, yoshlarni baynalmilal jahon hamjamiyatida, xalqaro maydonda O’zbekistonga munosib hurmat tug’dirish uchun intilish ruhida tarbiyalash; to’rtinchidan, yosh avlodni vatanparvarlik, el-yurtga sadoqat, yuksak odamiylik va insoniy fazilatlar ruhida tarbiyalash; beshinchidan, yosh avlodni ulug’ ajdodlarimizning munosib vorislari ekanliklari, ayni vaqtda jahon va zamonning umumbashariy yutuqlarini egallash ruhida tarbiyalash O’zbekistonda o’quvchi-yoshlarni tarbiyalashning eng dolzarb masalasidir. Davlatimiz rahbari ko’rsatib berganidek, ta’lim-tarbiya sohasidagi islohotlar: birinchidan, ijtimoiy-siyosiy iqlimga ijobiy ta’sir ko’rsatishga, umuman mamlakatdagi mavjud muhitni butunlay o’zgartirishga; ikkinchidan, insonning hayotda o’z o’rnini topishini tezlashtirishga; uchinchidan, jamiyatda mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirishda; to’rtinchidan, insondagi mavjud salohiyatni to’la ro’yobga chiqarishga; beshinchidan, umumiy va maxsus bilimlarga ega, ongli, tafakkuri ozod, zamonaviy dunyoqarash, milliy va umuminsoniy qadriyatlarga voris bo’lgan, kuchli fuqarolik jamiyatini barpo etadigan komil insonlarni tarbiyalashga qaratilgan. Mazkur Kontsepsiyada taraqiyotimizning ma’naviy-axloqiy negizi milliy va umuminsoniy qadriyatlar uyg’unligi ekanligi e’tirof etildi, milliy va umuminsoniy tarbiyaning quyidagi o’zaro aloqalari, uyg’un yo’nalishlari belgilab olindi. Milliy tarbiya yo’nalishi orqali yoshlarda o’zlikni anglash, vatanparvarlik, milliy g’urur, millatlararo muloqot madaniyati, milliy mafkuraviy onglilik, milliy odob, fidoyilik fazilatlari shakllantiriladi. Umuminsoniy yo’nalishda huquqiy, iqtisodiy, jismoniy,  
 
aqliy, estetik, ekologik, gigityenik va boshqa tarbiya yo’nalishlari amalga oshiriladi. 
Bu Kontseptsiya milliy davlatchilik va jamiyat qurilishi talablari asosliligini 
ta’minlaydi.  
Kontsepsiyada oilaga alohida e’tibor qaratildi. O’zbekistonda 1998 yil "Oila yili" 
deb e’lon qilinishi oilaning tarbiyaviy rolini yanada kuchaytirdi. Qayd etilgan masalalar 
jamiyatimiz, xalqimiz, davlatimiz taqdiri va uning dunyo miqyosidagi syosiy, iqtisodiy, 
ijtimoiy salohiyatini shakllantirishda g’oyat katta ahamiyatga ega ekanligiga 
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1998 yil 26 martda qabul qilingan 
"Ijtimoiy-ma’naviy muhitni yanada sog’lomlashtirish, diniy aqidaparastlikning oldini 
olish chora-tadbirlari to’g’risida"gi 130-sonli qarori misol bo’la oladi. SHuningdek, 
O’zbekiston Respublikasining "Ta’lim to’g’risida"gi qonunining 30-moddasida 
"Voyaga yetmagan shaxslarning ota-onalari yoki qonuniy vakillari shaxsning qonuniy 
huquqlari va manfaatlarini himoya qilishlari shart hamda ularning tarbiyasi, o’quv 
muassasasigacha, umumiy o’rta, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi olishlari uchun 
javobgardirlar", deb belgilab qo’yilgan.  
"Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" ning 3.2 bandida esa ta’lim oluvchilarning 
o’qishi, turmushi va dam olishi uchun shart-sharoitlar yaratish borasidagi vazifalar hal 
etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga alohida e’tibor berilgan. Bu "Oila, 
o’quv bilim yurti, mahalla hamkorligi" bugungi kunning ma’naviy, ma’rifiy, 
mafkuraviy, tarbiyaviy zarurati ekanligini bildiradi. Yosh avlodni ma’naviy-axloqiy 
tarbiyalashda xalqimizning boy milliy, madaniy, tarixiy an’analariga, urf-odatlariga 
hamda umumbashariy qadriyatlarga asoslangan samarali, zamonaviy pedagogik 
texnologiyaning ishlab chiqilib, amaliyotga joriy etilishi, shaxsni tarbiyalash va uni har 
tomonlama kamol toptirishning ustuvorligini ta’minlash; umumiy hamda milliy 
pedagogik madaniyatni oshirish; mamlakatimiz fuqarolari orasida milliy mafkuraviy 
tarbiya ishlarini takomillashtirish "Oila, mahalla, o’quv bilim yurti hamkorligi" 
Kontseptsiyasining asosiy maqsadidir. 
O’zbekistonda ruy berayotgan o’zgarishlar "Oila, mahalla, o’quv bilim yurti 
hamkorligi" yo’nalishidagi shaxs tarbiyasida oila, ota-ona, mahalla, o’quv bilim 
yurtining asosiy vazifalarini mazmunan yangilab hayotga tatbiq etishni taqozo qiladi.  
2. Sinf rahbarining oila va jamoa bilan olib boradigan faoliyati.  
aqliy, estetik, ekologik, gigityenik va boshqa tarbiya yo’nalishlari amalga oshiriladi. Bu Kontseptsiya milliy davlatchilik va jamiyat qurilishi talablari asosliligini ta’minlaydi. Kontsepsiyada oilaga alohida e’tibor qaratildi. O’zbekistonda 1998 yil "Oila yili" deb e’lon qilinishi oilaning tarbiyaviy rolini yanada kuchaytirdi. Qayd etilgan masalalar jamiyatimiz, xalqimiz, davlatimiz taqdiri va uning dunyo miqyosidagi syosiy, iqtisodiy, ijtimoiy salohiyatini shakllantirishda g’oyat katta ahamiyatga ega ekanligiga O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1998 yil 26 martda qabul qilingan "Ijtimoiy-ma’naviy muhitni yanada sog’lomlashtirish, diniy aqidaparastlikning oldini olish chora-tadbirlari to’g’risida"gi 130-sonli qarori misol bo’la oladi. SHuningdek, O’zbekiston Respublikasining "Ta’lim to’g’risida"gi qonunining 30-moddasida "Voyaga yetmagan shaxslarning ota-onalari yoki qonuniy vakillari shaxsning qonuniy huquqlari va manfaatlarini himoya qilishlari shart hamda ularning tarbiyasi, o’quv muassasasigacha, umumiy o’rta, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi olishlari uchun javobgardirlar", deb belgilab qo’yilgan. "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" ning 3.2 bandida esa ta’lim oluvchilarning o’qishi, turmushi va dam olishi uchun shart-sharoitlar yaratish borasidagi vazifalar hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga alohida e’tibor berilgan. Bu "Oila, o’quv bilim yurti, mahalla hamkorligi" bugungi kunning ma’naviy, ma’rifiy, mafkuraviy, tarbiyaviy zarurati ekanligini bildiradi. Yosh avlodni ma’naviy-axloqiy tarbiyalashda xalqimizning boy milliy, madaniy, tarixiy an’analariga, urf-odatlariga hamda umumbashariy qadriyatlarga asoslangan samarali, zamonaviy pedagogik texnologiyaning ishlab chiqilib, amaliyotga joriy etilishi, shaxsni tarbiyalash va uni har tomonlama kamol toptirishning ustuvorligini ta’minlash; umumiy hamda milliy pedagogik madaniyatni oshirish; mamlakatimiz fuqarolari orasida milliy mafkuraviy tarbiya ishlarini takomillashtirish "Oila, mahalla, o’quv bilim yurti hamkorligi" Kontseptsiyasining asosiy maqsadidir. O’zbekistonda ruy berayotgan o’zgarishlar "Oila, mahalla, o’quv bilim yurti hamkorligi" yo’nalishidagi shaxs tarbiyasida oila, ota-ona, mahalla, o’quv bilim yurtining asosiy vazifalarini mazmunan yangilab hayotga tatbiq etishni taqozo qiladi. 2. Sinf rahbarining oila va jamoa bilan olib boradigan faoliyati.  
 
Maktabning oila va keng jamoatchilik bilan aloqasi sinf rahbari orqali amalga 
oshiriladi. Sinf rahbari ota-onalar bilan olib boradigan ishlariga quyidagi vazifalarni 
hal qiladi:  
1. Ota-onalar bilan yaqindan aloqa o’rnatadi va aloqani doimo mustahkamlab boradi; 
2. O’quvchiga nisbatan maktabning va oilaning yagona talablar qo’yishga erishadi;  
3. Sinf ota-onalar jamoasini tashkil etib, ularning sinfdagi tarbiyaviy ishlariga faol 
qatnashishlarini ta’minlaydi; 
4. Ota-onalar o’rtasida pedagogik bilimlarni tarqatadi va ularning pedagogik 
madaniyatini yuqori darajaga ko’taradi;  
5. Sinfga otaliq qilayotgan tashkilotlar, oila va maktabga yordam beruvchi tashkilotlar 
bilan aloqa o’rnatadi va ularni sinfdagi tarbiyaviy ishlarga jalb qiladi. 
Sinf rahbarining o’quvchini yaxshi tarbiyalashdagi oila va jamoatchilik bilan 
hamkorligining muvaffaqiyati ularning bola bilan qilayotgan ishlari haqida bir-
birlariga qanchalik ko’p, aniq va muntazam xabar berib turishlariga bog’liq. Ana shu 
maqsadda sinf rahbari oilaga bir qator tizimli axborotlar berib turishi kerak:  
- O’quvchining o’quv mehnatiga tavsifnoma, o’qishdagi muvaffaqiyati va 
muvaffaqiyatsizligi, ularning sabablari, olayotgan baholari.  
- O’quvchinnig ijtimoiy faolligi haqida axborotlar, o’quvchining jamoa 
hayotidagi ishtiroki nimalardan iborat ekanligi, jamoat topshiriqlari va vazifalarning 
bor-yo’qligi, sababi, ularga o’zining munosabati.  
- O’quvchining o’z o’rtoqlari, o’qituvchilari bilan munosabatida vujudga kelgan 
holatlarning xarakteri, maktabdagi munosabatlarnnig doirasi.  
- O’quvchining ayrim hatti-harakatlarini tahlil qilib, ularga pedagogik izohlar 
berish. Oilaga o’quvchi tarbiyachi haqida maslahat va tavsiyalar.  
Oila ham o’z navbatida farzandi haqida o’z mulohazalari, kuzatishlari yuzasidan 
sinf rahbariga quyidagi mazmunda ma’lum axborotlar berib borishi mumkin: 
- Farzandi uyga berilgan vazifalarni qanday bajaradi, unga sarflaydigan vaqti, 
dars tayyorlash tartibi, mustaqillik darajasi.  
- Belgilangan kun tartibining bola tomonidan bajarilishi.  
- O’quvchining maktab haqidagi hikoyalari, taassurotlari, gaplari, sinf hayotidagi 
turli voqealarga baholari.  
Maktabning oila va keng jamoatchilik bilan aloqasi sinf rahbari orqali amalga oshiriladi. Sinf rahbari ota-onalar bilan olib boradigan ishlariga quyidagi vazifalarni hal qiladi: 1. Ota-onalar bilan yaqindan aloqa o’rnatadi va aloqani doimo mustahkamlab boradi; 2. O’quvchiga nisbatan maktabning va oilaning yagona talablar qo’yishga erishadi; 3. Sinf ota-onalar jamoasini tashkil etib, ularning sinfdagi tarbiyaviy ishlariga faol qatnashishlarini ta’minlaydi; 4. Ota-onalar o’rtasida pedagogik bilimlarni tarqatadi va ularning pedagogik madaniyatini yuqori darajaga ko’taradi; 5. Sinfga otaliq qilayotgan tashkilotlar, oila va maktabga yordam beruvchi tashkilotlar bilan aloqa o’rnatadi va ularni sinfdagi tarbiyaviy ishlarga jalb qiladi. Sinf rahbarining o’quvchini yaxshi tarbiyalashdagi oila va jamoatchilik bilan hamkorligining muvaffaqiyati ularning bola bilan qilayotgan ishlari haqida bir- birlariga qanchalik ko’p, aniq va muntazam xabar berib turishlariga bog’liq. Ana shu maqsadda sinf rahbari oilaga bir qator tizimli axborotlar berib turishi kerak: - O’quvchining o’quv mehnatiga tavsifnoma, o’qishdagi muvaffaqiyati va muvaffaqiyatsizligi, ularning sabablari, olayotgan baholari. - O’quvchinnig ijtimoiy faolligi haqida axborotlar, o’quvchining jamoa hayotidagi ishtiroki nimalardan iborat ekanligi, jamoat topshiriqlari va vazifalarning bor-yo’qligi, sababi, ularga o’zining munosabati. - O’quvchining o’z o’rtoqlari, o’qituvchilari bilan munosabatida vujudga kelgan holatlarning xarakteri, maktabdagi munosabatlarnnig doirasi. - O’quvchining ayrim hatti-harakatlarini tahlil qilib, ularga pedagogik izohlar berish. Oilaga o’quvchi tarbiyachi haqida maslahat va tavsiyalar. Oila ham o’z navbatida farzandi haqida o’z mulohazalari, kuzatishlari yuzasidan sinf rahbariga quyidagi mazmunda ma’lum axborotlar berib borishi mumkin: - Farzandi uyga berilgan vazifalarni qanday bajaradi, unga sarflaydigan vaqti, dars tayyorlash tartibi, mustaqillik darajasi. - Belgilangan kun tartibining bola tomonidan bajarilishi. - O’quvchining maktab haqidagi hikoyalari, taassurotlari, gaplari, sinf hayotidagi turli voqealarga baholari.  
 
- Ota-onaning ayrim o’qituvchilardan, sinf rahbaridan, maktab rahbarlaridan 
iltimoslari va takliflari. 
Sinf rahbari bilan oila o’rtasidagi bu xildagi o’zaro xabarlashuvlar o’quvchini 
to’la o’rganishga, ta’lim va tarbiyada shu o’quvchi uchun eng maqbul tarbiya va ta’sir 
vositasini topishga yordam beradi. Sinf rahbari o’z kuzatishlari, oiladan olgan 
axborotlari natijasini kundalikka yozib borsa, undagi to’plangan ma’lumotlarni vaqti-
vaqtida o’rganish bilan shularga asoslanib tegishli xulosalar chiqarsa, bola xulqini va 
fazilatlarini yaxshilash yo’llari, keyingi rejalarni belgilasa, erishilgan darajani hisobga 
olib yangi pedagogik talablar qo’yib bo’lsa, tarbiya albatta samarali natija beradi. Sinf 
rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari tajribasida shaxsiy, sinf-sinfli va 
ommaviy kabi shakllar keng tarqalgan. Ayniqsa, uning ota-onalar bilan olib boradigan 
ommaviy ishlari bu sohadagi faoliyatinnig asosiy yo’nalishidir. CHunki bu barcha ota-
onalarni birlashtiradi hamda ularni maktab talablari bilan tanishtirish, jamiyatning 
tarbiyadan kuzatadigan maqsadlari, ota-onaning vazifalari, tarbiyani amalga oshirish 
yo’llari, uslub va shakllari haqida bilim berish, sinf hayotidagi o’zgarishlar, rejalar 
haqida maslahatlashish uchun pedagogik ma’ruzalar tashkil etish ilmiy anjumanlar, 
“ochiq eshik” kunlari, savol-javob kechalari, ota-onalar majlislari o’tkazish ommaviy 
ishning turlaridir.Sinf rahbarining tajribasida ota-onalar majlislari keng tarqalgan va 
qaror topgan ish shaklidir. Bu majlislar sinf ota-onalar jamoasining yuqori organi 
sifatida o’z qarorlari bilan sinfdagi, oiladagi va turar joylardagi amalga oshiriladigan 
tarbiyaviy ishlarning vazifasini va yo’nalishini belgilab beradi. Sinf ota-onalar 
majlislarining bir necha xili mavjud: sinfdagi tashkiliy ishlar bilan bog’liq majlislar, 
ota-onalarga pedagogik ma’lumot berishga bag’ishlangan majlislar, munozara 
shaklidagi majlislar, yarim yillik yoki yil yakuniga bag’ishlangan majlislar. Bu 
majlislarning har biri o’z maqsadiga tayyorlash va o’tkazish tartibiga ega. 
Tashkiliy masalalar bilan bog’liq sinf ota-onalari majlisida odatda ota-onalar 
sinfi saylanadi, ish rejalari tasdiqlanadi, ota-onalar o’rtasidagi vazifalar taqsimlanadi. 
Ko’pgina maktabdagi sinf rahbarining ota-onalar bilan olib borayotgan ishlari 
tajribasida savol-javob kechalari, maslahatlar va munozaralar ham vujudga kelmoqda. 
Maslahatlar ko’proq shaxsiy ish shakli bo’lib, unga sinf rahbari ota yoki onaga 
farzandini tarbiyalashdagi qiyinchiliklarni bartaraf etish va boshqa masalalar yuzasidan 
aniq maslahatlar beradi. Sinf rahbari o’zining shaxsiy suhbatini, oilani o’rganish va 
- Ota-onaning ayrim o’qituvchilardan, sinf rahbaridan, maktab rahbarlaridan iltimoslari va takliflari. Sinf rahbari bilan oila o’rtasidagi bu xildagi o’zaro xabarlashuvlar o’quvchini to’la o’rganishga, ta’lim va tarbiyada shu o’quvchi uchun eng maqbul tarbiya va ta’sir vositasini topishga yordam beradi. Sinf rahbari o’z kuzatishlari, oiladan olgan axborotlari natijasini kundalikka yozib borsa, undagi to’plangan ma’lumotlarni vaqti- vaqtida o’rganish bilan shularga asoslanib tegishli xulosalar chiqarsa, bola xulqini va fazilatlarini yaxshilash yo’llari, keyingi rejalarni belgilasa, erishilgan darajani hisobga olib yangi pedagogik talablar qo’yib bo’lsa, tarbiya albatta samarali natija beradi. Sinf rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari tajribasida shaxsiy, sinf-sinfli va ommaviy kabi shakllar keng tarqalgan. Ayniqsa, uning ota-onalar bilan olib boradigan ommaviy ishlari bu sohadagi faoliyatinnig asosiy yo’nalishidir. CHunki bu barcha ota- onalarni birlashtiradi hamda ularni maktab talablari bilan tanishtirish, jamiyatning tarbiyadan kuzatadigan maqsadlari, ota-onaning vazifalari, tarbiyani amalga oshirish yo’llari, uslub va shakllari haqida bilim berish, sinf hayotidagi o’zgarishlar, rejalar haqida maslahatlashish uchun pedagogik ma’ruzalar tashkil etish ilmiy anjumanlar, “ochiq eshik” kunlari, savol-javob kechalari, ota-onalar majlislari o’tkazish ommaviy ishning turlaridir.Sinf rahbarining tajribasida ota-onalar majlislari keng tarqalgan va qaror topgan ish shaklidir. Bu majlislar sinf ota-onalar jamoasining yuqori organi sifatida o’z qarorlari bilan sinfdagi, oiladagi va turar joylardagi amalga oshiriladigan tarbiyaviy ishlarning vazifasini va yo’nalishini belgilab beradi. Sinf ota-onalar majlislarining bir necha xili mavjud: sinfdagi tashkiliy ishlar bilan bog’liq majlislar, ota-onalarga pedagogik ma’lumot berishga bag’ishlangan majlislar, munozara shaklidagi majlislar, yarim yillik yoki yil yakuniga bag’ishlangan majlislar. Bu majlislarning har biri o’z maqsadiga tayyorlash va o’tkazish tartibiga ega. Tashkiliy masalalar bilan bog’liq sinf ota-onalari majlisida odatda ota-onalar sinfi saylanadi, ish rejalari tasdiqlanadi, ota-onalar o’rtasidagi vazifalar taqsimlanadi. Ko’pgina maktabdagi sinf rahbarining ota-onalar bilan olib borayotgan ishlari tajribasida savol-javob kechalari, maslahatlar va munozaralar ham vujudga kelmoqda. Maslahatlar ko’proq shaxsiy ish shakli bo’lib, unga sinf rahbari ota yoki onaga farzandini tarbiyalashdagi qiyinchiliklarni bartaraf etish va boshqa masalalar yuzasidan aniq maslahatlar beradi. Sinf rahbari o’zining shaxsiy suhbatini, oilani o’rganish va  
 
kuzatish asosida to’plagan ma’lumotlarni ota-onalar bilan o’tkaziladigan ishlarni 
hisobga olib boradigan maxsus jurnaliga yozib borishi g’oyatda muhim. Agar bu xil 
jurnalni sinf rahbarlari har yili muntazam holda yuritib borsa, u tarbiyaviy ta’siri 
yaxshilashning muhim vositasiga aylanadi. 
3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari.  
Sinf rahbari ota-onalar bilan ish olib borishda ishlashning xilma-xil shakl va 
metodlaridan foydalanishi lozim. Ota-onalar bilan ishlashga shaxsiy ishlar jamoa bilan 
birgalikda olib borilsa maqsadga muvofiq bo’ladi. Biz quyida ota-onalar bilan 
ishlashning asosiy shakllari bilan tanishib chiqamiz :  
1. O’quvchilarning uylariga borish – bu oila bilan aloqa qilishning eng samarali 
shakllaridan biridir. Bunda sinf rahbari o’quvchining ota-onasi, uning yashash sharoiti, 
moddiy imkoniyatlari bilan tanishishga imkon topadi. 
2. Ota-onalarni maktabga chaqirish. Bundan maqsad, faqatgina o’quvchilarning 
xulqi, savodliligi va boshqa xususiyatlari bilan ota-onani tanishtirish emas, balki shu 
bilan birgalikda ota-onalarga pedagogik va ruhiy maslahatlar berib, ularga o’quvchini 
oilada tarbiyalashlariga yordam ham qilishdir.  
3. Ota-onalar bilan ishlash. Bu esa o’quvchiga chaqiriqlar yoki maxsus 
da’vatnomalar orqali amalga oshiriladi. 
4. Ota-onalar sinf majlisini o’tkazish. Bu shakldagi aloqa maxsus ish rejasi orqali 
amalga oshiriladi.  
5. Ota-onalarni maxsus pedagogik va psixologik bilimlar bilan qurollantirish 
maqsadida ular bilan suhbat va ma’ruzalar o’tkaziladi. 
6. Savol-javoblar kechasi. Ishning bu shakli sinf o’quvchilarning xususiyati, 
xarakterini yaxshiroq o’zlashtirish imkonini beradi.  
7. Ota-onalarning tarbiya borasidagi ilg’or tajribalar bilan fikr almashish, 
o’rtoqlashish. Bu narsa quyidagi mavzuda bo’lishi mumkin: 
a) yoshlarni qanday qilib mehnatga tayyorlash mumkin?  
b) o’quvchining kundalik rejimi haqida. 
v) “Ota-onalarning obro’si” haqida, “Oilada yoshlarga axloqiy tarbiya berish” va 
hokazolar to’g’risida anjumanlar o’tkazish.  
8. Maktab qoshida ota-onalar universitetlarini tashkil etish va bu 
universitetlardan tizimli ish olib borish: 
kuzatish asosida to’plagan ma’lumotlarni ota-onalar bilan o’tkaziladigan ishlarni hisobga olib boradigan maxsus jurnaliga yozib borishi g’oyatda muhim. Agar bu xil jurnalni sinf rahbarlari har yili muntazam holda yuritib borsa, u tarbiyaviy ta’siri yaxshilashning muhim vositasiga aylanadi. 3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari. Sinf rahbari ota-onalar bilan ish olib borishda ishlashning xilma-xil shakl va metodlaridan foydalanishi lozim. Ota-onalar bilan ishlashga shaxsiy ishlar jamoa bilan birgalikda olib borilsa maqsadga muvofiq bo’ladi. Biz quyida ota-onalar bilan ishlashning asosiy shakllari bilan tanishib chiqamiz : 1. O’quvchilarning uylariga borish – bu oila bilan aloqa qilishning eng samarali shakllaridan biridir. Bunda sinf rahbari o’quvchining ota-onasi, uning yashash sharoiti, moddiy imkoniyatlari bilan tanishishga imkon topadi. 2. Ota-onalarni maktabga chaqirish. Bundan maqsad, faqatgina o’quvchilarning xulqi, savodliligi va boshqa xususiyatlari bilan ota-onani tanishtirish emas, balki shu bilan birgalikda ota-onalarga pedagogik va ruhiy maslahatlar berib, ularga o’quvchini oilada tarbiyalashlariga yordam ham qilishdir. 3. Ota-onalar bilan ishlash. Bu esa o’quvchiga chaqiriqlar yoki maxsus da’vatnomalar orqali amalga oshiriladi. 4. Ota-onalar sinf majlisini o’tkazish. Bu shakldagi aloqa maxsus ish rejasi orqali amalga oshiriladi. 5. Ota-onalarni maxsus pedagogik va psixologik bilimlar bilan qurollantirish maqsadida ular bilan suhbat va ma’ruzalar o’tkaziladi. 6. Savol-javoblar kechasi. Ishning bu shakli sinf o’quvchilarning xususiyati, xarakterini yaxshiroq o’zlashtirish imkonini beradi. 7. Ota-onalarning tarbiya borasidagi ilg’or tajribalar bilan fikr almashish, o’rtoqlashish. Bu narsa quyidagi mavzuda bo’lishi mumkin: a) yoshlarni qanday qilib mehnatga tayyorlash mumkin? b) o’quvchining kundalik rejimi haqida. v) “Ota-onalarning obro’si” haqida, “Oilada yoshlarga axloqiy tarbiya berish” va hokazolar to’g’risida anjumanlar o’tkazish. 8. Maktab qoshida ota-onalar universitetlarini tashkil etish va bu universitetlardan tizimli ish olib borish:  
 
a) ota-onalarni tarbiya sohasidagi adabiyotlar bilan tanishtirish.  
b) “Ota-onalar, sizlar uchun” degan mavzuda og’zaki jurnal. 
v) faol ota-onalarning tarbiyaviy ish tajribalari bilan boshqa sinf rahbarlarini 
tanishtirish kabi ishlar olib borilishi lozim.  
Sinf rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari g’oyat keng, ko’p qirrali 
bo’lib, bu ishlar faqat sinf va maktab miqyosi bilan cheklanmaydi, aksincha turar 
joylardagi va o’quvchining ota-onasi ishlab turgan korxonadagi jamoatchilik bilan ham 
yaqin aloqada bo’lishni taqozo etadi.Bizning yosh avlod xalqimizniig inqilobiy, 
mehnat, jangovar an’analarini o’zlashtirib, o’ziga katta avlodning eng yaxshi 
fazilatlarini — g’oyaviy e’tiqod va matonatni, Vatanga muhabbatni, uning iqtisodiy, 
siyosiy va jangovar qudratini mustahkamlashda ishtirok etishga intilishni singdiribgina 
o’z bobolari va otalari ishini davom ettira va ko’paytira oladi. Bu ishda ota-onalar 
ayniqsa muhim o’rin tutishlari kerak. 
Buni barcha sinf rahbarlari nazarda tutishlari muhimdir, Bunda shaxsning 
huquqiy yetukligi shaxs ijtimoiylashuvining mahsuli ekanligini har bir oilaga 
tushuntirish g’oyat muhimdir. Oila shaxs uchun uning ijtimoiylashuv jarayoni ro’y 
beradigan, uning axloqi, dunyoqarashi asoslari va hokazolar tarkib topadigan dastlabki 
va nihoyatda muhim ahamiyatga ega bo’lgan jamoadir.Oila boshqa tarbiyaviy 
muassasalardan farqli pavishda odamning butun hayoti davomida uning barcha 
tomonlariga, qirralariga ta’sir ko’rsatishga qodirdir va odatda ta’sir ko’rsatadi. Oila 
tarbiya vazifasining bu ulkan miqyosi uning mafkuraviy va psixologik ta’sir 
ko’rsatiishning chuqur o’ziga xosligi bilan uyg’unlashib ketadi. Bu esa uni oliy 
darajada ta’sirchan qilibgina qolmay, shu bilan birga shaxsni shakllanti¬rish 
jarayonining zarur bo’g’iniga ham aylantiradi.  
Oilaning yuksak tarbiyaviy imkoniyati shaxslar va ota-onalarning o’ziga xos 
xususiyatlari: qon-qarindoshligi, muhabbati, yaqinligi, ishonchi, burch hissi, obro’liligi 
va hokazolar bilan ta’minlanadi. O’z farzandining barcha zaif va kuchli tomonlarini 
yurgakdagi chog’idan biladigan, uning qalbidagi eng kichik harakatni ham sezadigan 
va tushunadigan, unga ta’sir etishni bi¬ladigan onadan va otadan yaxshiroq kim ham 
ularni ezgulikka, mehnatsevarlikka, do’stlikka, muhabbatga o’rgata oladi!Ma’lumki, 
xilma- xil faoliyat sharoitida shaxsning qobiliyatlari eng samarali rivojlanadi, uning 
ijodiy imkoniyatlari ochiladi, shaxsni oiladan boshqa qaerda ham faoliyatning xilma- 
a) ota-onalarni tarbiya sohasidagi adabiyotlar bilan tanishtirish. b) “Ota-onalar, sizlar uchun” degan mavzuda og’zaki jurnal. v) faol ota-onalarning tarbiyaviy ish tajribalari bilan boshqa sinf rahbarlarini tanishtirish kabi ishlar olib borilishi lozim. Sinf rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari g’oyat keng, ko’p qirrali bo’lib, bu ishlar faqat sinf va maktab miqyosi bilan cheklanmaydi, aksincha turar joylardagi va o’quvchining ota-onasi ishlab turgan korxonadagi jamoatchilik bilan ham yaqin aloqada bo’lishni taqozo etadi.Bizning yosh avlod xalqimizniig inqilobiy, mehnat, jangovar an’analarini o’zlashtirib, o’ziga katta avlodning eng yaxshi fazilatlarini — g’oyaviy e’tiqod va matonatni, Vatanga muhabbatni, uning iqtisodiy, siyosiy va jangovar qudratini mustahkamlashda ishtirok etishga intilishni singdiribgina o’z bobolari va otalari ishini davom ettira va ko’paytira oladi. Bu ishda ota-onalar ayniqsa muhim o’rin tutishlari kerak. Buni barcha sinf rahbarlari nazarda tutishlari muhimdir, Bunda shaxsning huquqiy yetukligi shaxs ijtimoiylashuvining mahsuli ekanligini har bir oilaga tushuntirish g’oyat muhimdir. Oila shaxs uchun uning ijtimoiylashuv jarayoni ro’y beradigan, uning axloqi, dunyoqarashi asoslari va hokazolar tarkib topadigan dastlabki va nihoyatda muhim ahamiyatga ega bo’lgan jamoadir.Oila boshqa tarbiyaviy muassasalardan farqli pavishda odamning butun hayoti davomida uning barcha tomonlariga, qirralariga ta’sir ko’rsatishga qodirdir va odatda ta’sir ko’rsatadi. Oila tarbiya vazifasining bu ulkan miqyosi uning mafkuraviy va psixologik ta’sir ko’rsatiishning chuqur o’ziga xosligi bilan uyg’unlashib ketadi. Bu esa uni oliy darajada ta’sirchan qilibgina qolmay, shu bilan birga shaxsni shakllanti¬rish jarayonining zarur bo’g’iniga ham aylantiradi. Oilaning yuksak tarbiyaviy imkoniyati shaxslar va ota-onalarning o’ziga xos xususiyatlari: qon-qarindoshligi, muhabbati, yaqinligi, ishonchi, burch hissi, obro’liligi va hokazolar bilan ta’minlanadi. O’z farzandining barcha zaif va kuchli tomonlarini yurgakdagi chog’idan biladigan, uning qalbidagi eng kichik harakatni ham sezadigan va tushunadigan, unga ta’sir etishni bi¬ladigan onadan va otadan yaxshiroq kim ham ularni ezgulikka, mehnatsevarlikka, do’stlikka, muhabbatga o’rgata oladi!Ma’lumki, xilma- xil faoliyat sharoitida shaxsning qobiliyatlari eng samarali rivojlanadi, uning ijodiy imkoniyatlari ochiladi, shaxsni oiladan boshqa qaerda ham faoliyatning xilma-  
 
xil turlariga jalb etish mumkin. Oilaviy tarbiyaning qimmatliligi va ahamiyati yana 
shundaki, kichik shaxslik paytida oilada egallangan narsalar bir umr saklanib qoladi. 
Xuddi shuning uchun ota-onalarning shaxslarni har tomonlama tarbiyalash majburiyati 
qonuniy tarzda belgilab qo’yilgan. Sinf rahbarlari ota-onalar bilan birgalikda 
tar¬biyaviy ishni tashkil etar ekanlar, eng yangi psixologik-pedagogik tadqiqotlar 
ma’lumotlarini e’tiborga olishlari ham muhimdir, ularga ;muvofiq o’sib kelayotgan 
kishi shaxsini shakllantirishga oilaning qo’shadigan hissasi turli yosh bosqichlarida 
turlicha bo’ladi va to’lqinsimon o’zgaradi. Dastlabki 3 yil ichida u ayniqsa kuchli 
bo’ladi, shundan keyin oilaviy ta’sirning muayyan darajada barqarorlashuvi davri 
boshlanadi. Uning navbatdagi odatda maktabgacha yosh tugaydigan paytga to’g’ri 
keladi, shundan keyin taxminan o’smirlik davrigacha u zaiflashgandek bo’ladi. Yana 
ota-onalariing ta’siri ota-ona oilasidan ajralib, o’z oilasini tuzguncha ancha kuchayadi. 
Psixologik-pedagogik 
tadqiqotlarning 
ma’lumotlari 
ba’zan 
shaxsning 
imkoniyatlari to’grisidagi barqaror tasavvurlarni o’zgartirib yuboradi. Masalan, ych 
yillik shaxslar olimlar bir necha yil muqaddam taxmin qilganlariga nisbatan ancha 
chuqur idrok etish qobiliyatiga ega, uch yoshli shaxs hozir faqat olti yoshli shaxslar 
qilgan va qilmagan narsalarni bilishi va qilishi mumkinligi kichkintoyni yurishdan 
oldin suzishga, ona tili bilan deyarli baravar chet tilida gapirishga o’rganish mumkinligi 
va hokazolar ma’lum bo’ldi. Vaholanki, tajribaning ko’rsatishicha, ota-onalar 
ko’pincha o’zlarini tarbiyaviy ishga to’la tayyor deb biladilar va maxsus pedagogik 
bilimlarni egallashni zarur deb hisoblamaydilar. Ota-onalarning bu xusuiyatini taniqli 
pedagog va psixolog K. D. Ushinskiy o’z davrida ta’kidlagan edi. «Tarbiya san’ati, — 
deb degan edi u, — shunday xususiyatga egaki, deyarli barchaga tanish va tushunarli, 
ba’zilarga esa juda oson ish bo’lib tuyuladi — odam bu ish bilan nazariy va amaliy 
jihatdan qanchalik kam tanish bo’lsa, unga bu shunchalik tushunarli va oson bo’lib 
ko’rinadi. Deyarli hamma tarbiya sabr-toqatni talab etishini e’tirof qilishadi, ayrimlar 
buning uchun tug’ma qobiliyat va malaka, ya’ni ko’nikma kerak, deb o’ylaydilar; lekin 
juda kam odam sabr-toqat, tug’ma qobiliyat va malakadan tashqari yana maxsus 
bilimlar kerakligi haqida ishonch hosil qilish. 
Bunday bilimlarning yo’qligi oilaviy tarbiyada ko’plab xatolarga olib keladi, 
guruh rahbari ota-onalar bilan ishlashda buni hisobga olmay iloji yo’q. Bu jihatdan ota-
xil turlariga jalb etish mumkin. Oilaviy tarbiyaning qimmatliligi va ahamiyati yana shundaki, kichik shaxslik paytida oilada egallangan narsalar bir umr saklanib qoladi. Xuddi shuning uchun ota-onalarning shaxslarni har tomonlama tarbiyalash majburiyati qonuniy tarzda belgilab qo’yilgan. Sinf rahbarlari ota-onalar bilan birgalikda tar¬biyaviy ishni tashkil etar ekanlar, eng yangi psixologik-pedagogik tadqiqotlar ma’lumotlarini e’tiborga olishlari ham muhimdir, ularga ;muvofiq o’sib kelayotgan kishi shaxsini shakllantirishga oilaning qo’shadigan hissasi turli yosh bosqichlarida turlicha bo’ladi va to’lqinsimon o’zgaradi. Dastlabki 3 yil ichida u ayniqsa kuchli bo’ladi, shundan keyin oilaviy ta’sirning muayyan darajada barqarorlashuvi davri boshlanadi. Uning navbatdagi odatda maktabgacha yosh tugaydigan paytga to’g’ri keladi, shundan keyin taxminan o’smirlik davrigacha u zaiflashgandek bo’ladi. Yana ota-onalariing ta’siri ota-ona oilasidan ajralib, o’z oilasini tuzguncha ancha kuchayadi. Psixologik-pedagogik tadqiqotlarning ma’lumotlari ba’zan shaxsning imkoniyatlari to’grisidagi barqaror tasavvurlarni o’zgartirib yuboradi. Masalan, ych yillik shaxslar olimlar bir necha yil muqaddam taxmin qilganlariga nisbatan ancha chuqur idrok etish qobiliyatiga ega, uch yoshli shaxs hozir faqat olti yoshli shaxslar qilgan va qilmagan narsalarni bilishi va qilishi mumkinligi kichkintoyni yurishdan oldin suzishga, ona tili bilan deyarli baravar chet tilida gapirishga o’rganish mumkinligi va hokazolar ma’lum bo’ldi. Vaholanki, tajribaning ko’rsatishicha, ota-onalar ko’pincha o’zlarini tarbiyaviy ishga to’la tayyor deb biladilar va maxsus pedagogik bilimlarni egallashni zarur deb hisoblamaydilar. Ota-onalarning bu xusuiyatini taniqli pedagog va psixolog K. D. Ushinskiy o’z davrida ta’kidlagan edi. «Tarbiya san’ati, — deb degan edi u, — shunday xususiyatga egaki, deyarli barchaga tanish va tushunarli, ba’zilarga esa juda oson ish bo’lib tuyuladi — odam bu ish bilan nazariy va amaliy jihatdan qanchalik kam tanish bo’lsa, unga bu shunchalik tushunarli va oson bo’lib ko’rinadi. Deyarli hamma tarbiya sabr-toqatni talab etishini e’tirof qilishadi, ayrimlar buning uchun tug’ma qobiliyat va malaka, ya’ni ko’nikma kerak, deb o’ylaydilar; lekin juda kam odam sabr-toqat, tug’ma qobiliyat va malakadan tashqari yana maxsus bilimlar kerakligi haqida ishonch hosil qilish. Bunday bilimlarning yo’qligi oilaviy tarbiyada ko’plab xatolarga olib keladi, guruh rahbari ota-onalar bilan ishlashda buni hisobga olmay iloji yo’q. Bu jihatdan ota-  
 
onalarning shaxslarni tarbiyalashdagi quydagi qiyinchiliklari va xatolarini ajratib 
ko’rsatish mumkin:  
1. Ota-onalarning shaxslar bilan muomalasining yetishmasligi. Ular o’zlari, 
ishlari haqida kam so’zlab beradilar, o’quv bilim yurti o’quvchilar jamoasining hayoti, 
o’z shaxssining qiziqishlari, uning jamoat ishlari, bu ishga munosabati va hokazolar 
bilan kam qiziqadilar. Muomalaning yetishmasligi shaxslarning ota-onadan 
uzoqlashishiga olib keladi, kattalarni shaxsga yanada faolroq ta’sir ko’rsatish 
imkoniyatidan mahrum etadi. 
2. Shaxslarni mehnat jarayonlariga jalb etish orqali ularning mehnat tarbiyasini 
tashkil qila bilmaslik ona ishga ko’milib ketgan paytda shaxslar oilaviy ishlardan, turar 
joylardagi ishlardan va hokazolardan ozod etiladilar. Buning natijasida mehnatga 
mensimay munosabatda bo’ladilar.  
3. Ota-onalar turmushida salbiy misollarning mavjudligi o’quv muassasasining 
pedagogik kuch-g’ayratini yo’qqa chiqaradi. 
4. Ota-onalar tarbiyaviy ta’sirining izchil emasligi — onda-sonda o’qishini 
tekshirish, biror nojo’ya ish uchun jazolash va hokazolar axloqiy immunitet hosil 
bo’lishiga yordam bermaydi.  
5. Oilaviy tarbiyaning asosi sifatida taqiqlashlar sistemasi — ijobiy namuna 
asosida tarbiyalay bilmaslik, shaxs hayotini u har doim turli hatti-harakatni mashk 
kiladigan tarzda tashkil eta olmaslik natijasidir. Bu sistema shaxsning kattalar 
xohishiga salbiy munosabatini tug’diradi, mustaqillikning rivojlanishini susaytiradi. 
6. Harakatlarning o’quv bilim yurti bilan muvofiqlashtirilmaganligi yoki u bilan 
kelishmovchilik. Tarbiyalanuvchida pedagogga, o’quv bilim yurtiga ishonchsizlik 
paydo bo’ladi va o’sib boradi, bu esa uning kamchiliklarini tuzatishni qiyilanshtiradi, 
pedagogik jihatdan qarovsizlik holatiga olib keladi.  
7. Ayrim ota-onalarning shaxslar ulg’ayib borishi bilan tarbiyaviy faollikni 
susaytirib yuborishlari, bu esa shaxslarning ota-onalardan uzoqlashuviga, o’quv bilim 
yurtiga qiziqishi pasayishiga va hokazolarga olib keladi. 
8. Qarorlar qabul qilishda kechikish. SHaxs katta bo’lgandan keyin aqli kirib, 
tuzaladi deb o’ylash odatda o’zini oqlamaydi, ko’pincha qayta tarbiyalashni talab 
etadigan pedagogik jihatdan qarovsizlik holatiga olib keladi.  
onalarning shaxslarni tarbiyalashdagi quydagi qiyinchiliklari va xatolarini ajratib ko’rsatish mumkin: 1. Ota-onalarning shaxslar bilan muomalasining yetishmasligi. Ular o’zlari, ishlari haqida kam so’zlab beradilar, o’quv bilim yurti o’quvchilar jamoasining hayoti, o’z shaxssining qiziqishlari, uning jamoat ishlari, bu ishga munosabati va hokazolar bilan kam qiziqadilar. Muomalaning yetishmasligi shaxslarning ota-onadan uzoqlashishiga olib keladi, kattalarni shaxsga yanada faolroq ta’sir ko’rsatish imkoniyatidan mahrum etadi. 2. Shaxslarni mehnat jarayonlariga jalb etish orqali ularning mehnat tarbiyasini tashkil qila bilmaslik ona ishga ko’milib ketgan paytda shaxslar oilaviy ishlardan, turar joylardagi ishlardan va hokazolardan ozod etiladilar. Buning natijasida mehnatga mensimay munosabatda bo’ladilar. 3. Ota-onalar turmushida salbiy misollarning mavjudligi o’quv muassasasining pedagogik kuch-g’ayratini yo’qqa chiqaradi. 4. Ota-onalar tarbiyaviy ta’sirining izchil emasligi — onda-sonda o’qishini tekshirish, biror nojo’ya ish uchun jazolash va hokazolar axloqiy immunitet hosil bo’lishiga yordam bermaydi. 5. Oilaviy tarbiyaning asosi sifatida taqiqlashlar sistemasi — ijobiy namuna asosida tarbiyalay bilmaslik, shaxs hayotini u har doim turli hatti-harakatni mashk kiladigan tarzda tashkil eta olmaslik natijasidir. Bu sistema shaxsning kattalar xohishiga salbiy munosabatini tug’diradi, mustaqillikning rivojlanishini susaytiradi. 6. Harakatlarning o’quv bilim yurti bilan muvofiqlashtirilmaganligi yoki u bilan kelishmovchilik. Tarbiyalanuvchida pedagogga, o’quv bilim yurtiga ishonchsizlik paydo bo’ladi va o’sib boradi, bu esa uning kamchiliklarini tuzatishni qiyilanshtiradi, pedagogik jihatdan qarovsizlik holatiga olib keladi. 7. Ayrim ota-onalarning shaxslar ulg’ayib borishi bilan tarbiyaviy faollikni susaytirib yuborishlari, bu esa shaxslarning ota-onalardan uzoqlashuviga, o’quv bilim yurtiga qiziqishi pasayishiga va hokazolarga olib keladi. 8. Qarorlar qabul qilishda kechikish. SHaxs katta bo’lgandan keyin aqli kirib, tuzaladi deb o’ylash odatda o’zini oqlamaydi, ko’pincha qayta tarbiyalashni talab etadigan pedagogik jihatdan qarovsizlik holatiga olib keladi.  
 
Ko’rsatib o’tilgan kamchiliklar qatoriga ota-onalar¬ning tarbiya usullarini 
bilishlarini, shaxslar ulg’ayishi bilan ularni o’zgartirishni bilmaslik yoki istamaslik ota 
bilan onaning talablari birligining, pedagogik odob, chidamning yo’qligi, ota-
onalarning turmushning ma’naviy tomoniga zid tarzda moddiy tomoniga qiziqib ketishi 
va boshqalarni qo’shish mumkin.Ota-onalar bilan ish shakllari va usullarini tanlashni 
odatda sinf rahbari o’z shaxsiy xususiyatlari tajribasini, o’quvchilarning oilalarida 
vujudga kelgan o’ziga xos xususiyatlarni, ota-onalarning bilim va tajribasini, 
tarbiyalanuvchilarni 
tarbiyalashda 
yuqorida 
ko’rsatib 
o’tilgan 
xatolar 
va 
qiyinchiliklarni, fe’l-atvor xususiyatlarini, o’quv muassasasi pedagoglar jamoasidagi 
muhitni, ota-onalar bilan ish olib borishda tarkib topgan an’analarni va hokazolarni 
hisobga olib belgilaydi, tajribaning ko’rsatishicha, sinf rahbarining ota-ona¬lar bilan 
hamkorligining ommaviy, sinf. tarzidagi va yakka tartibdagi ish shakllarini oqilona 
birga qo’shib olib borish, bunda uning mazmunida izchillikka rioya etish orqali 
erishiladi.  
Ko’rsatilgan shakllar ta’rifi va ularni qo’llashning eng yuqori natija berishini 
ta’minlaydigan shart-sharoitlarga qisqacha to’xtalib o’tamiz. 
O’quvchilarni tarbiyalashda oilaning bir qancha vazifalari mavjud bo’lib ular 
quydagilardir:  
—oilada sog’lom muhitni yaratish, milliy ruh va turmush tarzini hisobga olish, 
farzandlar uchun ota-ona har tomonlama o’rnak bo’lishi, farzandlarning ota-onasiga, 
Vatanga muhabbat tuyg’usini shakllantirish, o’zaro g’amxo’p bo’lishni ta’minlash; 
—oilada huquqiy tarbiyani yaxshilash, oila a’zolarining o’z huquq va burchlarini 
anglab yetishlarini va ularga rioya qilishlarini ta’minlash;  
—farzandlariga chuqur dunyoviy bilim asoslarini berish, ma’rifatli va 
ma’naviyatli kishilar bo’lib yetishishlarini ta’minlash; 
—bozor munosabatlariga mos bo’lgan kasb-hunar o’rgatish, iqtisodiy 
tushunchalarni farzandlar ongiga singdirish;  
•shaxslarning ma’naviy barkamol va jismonan sog’lom bo’lishlari uchun 
iqtisodiy va ijtimoiy muhitni yaratish;  
•shaxslarni mustaqil fikrlashga o’rgatish, istiqlol g’oyalari va milliy mafkuraga 
sadoqat ruhida tarbiyalash;  
Ko’rsatib o’tilgan kamchiliklar qatoriga ota-onalar¬ning tarbiya usullarini bilishlarini, shaxslar ulg’ayishi bilan ularni o’zgartirishni bilmaslik yoki istamaslik ota bilan onaning talablari birligining, pedagogik odob, chidamning yo’qligi, ota- onalarning turmushning ma’naviy tomoniga zid tarzda moddiy tomoniga qiziqib ketishi va boshqalarni qo’shish mumkin.Ota-onalar bilan ish shakllari va usullarini tanlashni odatda sinf rahbari o’z shaxsiy xususiyatlari tajribasini, o’quvchilarning oilalarida vujudga kelgan o’ziga xos xususiyatlarni, ota-onalarning bilim va tajribasini, tarbiyalanuvchilarni tarbiyalashda yuqorida ko’rsatib o’tilgan xatolar va qiyinchiliklarni, fe’l-atvor xususiyatlarini, o’quv muassasasi pedagoglar jamoasidagi muhitni, ota-onalar bilan ish olib borishda tarkib topgan an’analarni va hokazolarni hisobga olib belgilaydi, tajribaning ko’rsatishicha, sinf rahbarining ota-ona¬lar bilan hamkorligining ommaviy, sinf. tarzidagi va yakka tartibdagi ish shakllarini oqilona birga qo’shib olib borish, bunda uning mazmunida izchillikka rioya etish orqali erishiladi. Ko’rsatilgan shakllar ta’rifi va ularni qo’llashning eng yuqori natija berishini ta’minlaydigan shart-sharoitlarga qisqacha to’xtalib o’tamiz. O’quvchilarni tarbiyalashda oilaning bir qancha vazifalari mavjud bo’lib ular quydagilardir: —oilada sog’lom muhitni yaratish, milliy ruh va turmush tarzini hisobga olish, farzandlar uchun ota-ona har tomonlama o’rnak bo’lishi, farzandlarning ota-onasiga, Vatanga muhabbat tuyg’usini shakllantirish, o’zaro g’amxo’p bo’lishni ta’minlash; —oilada huquqiy tarbiyani yaxshilash, oila a’zolarining o’z huquq va burchlarini anglab yetishlarini va ularga rioya qilishlarini ta’minlash; —farzandlariga chuqur dunyoviy bilim asoslarini berish, ma’rifatli va ma’naviyatli kishilar bo’lib yetishishlarini ta’minlash; —bozor munosabatlariga mos bo’lgan kasb-hunar o’rgatish, iqtisodiy tushunchalarni farzandlar ongiga singdirish; •shaxslarning ma’naviy barkamol va jismonan sog’lom bo’lishlari uchun iqtisodiy va ijtimoiy muhitni yaratish; •shaxslarni mustaqil fikrlashga o’rgatish, istiqlol g’oyalari va milliy mafkuraga sadoqat ruhida tarbiyalash;  
 
•shaxslarning bo’sh vaqtlarini pedagogik nuqtai nazardan kelib chiqib unumli 
tashkil qilish, ularga qo’shimcha ta’lim berish;  
•farzandlarida mavjud bo’lgan iste’dod kurtaklarini rivojlantirish uchun zarur 
sharoitlarni yaratish;  
•o’z farzandlarining o’quv muassasasi, mahalla, davlat va jamiyat oldidagi 
burchlarini to’la ado etishlari uchun oilada mas’uliyatli bo’lish;  
•ota-onalar o’zlarining pedagogik va psixologik bilim saviyalarini doimo oshirib 
borishi;  
•shaxslarda tejamkorlik va ishbilarmonlikning ma’naviy axloqiy tomonlarini 
shakllantirish;  
•oilada milliy va umuminsoniy tarbiyaning barcha yo’nalishlarini uyg’un holda 
bosqichma-bosqich amalga oshirishga mas’ullikni ta’minlash;  
•sanitariya-gigiyenik, ekologik ko’nikmalarni singdirish, diniy aqidaparastlik, 
ichkilikbozlik, giyohvandlikka qarshi tarbiyani amalga oshirish;  
•oila, o’quv bilim yurti va mahalla oldida o’z farzandlarining barcha hatti-
harakatlari uchun javobgardir;  
•sog’ligida va aqlida nuqsonlari bo’lgan farzandlariga hayot talablariga mos 
ravishda bilim va kasb-kor o’rgatishdan iborat.  
Ota-onaning farzand oldidagi burchi, o’zbekona ta’bir bilan aytganda, farzandga 
yaxshi nom qo’yish, yaxshi muallim qo’liga topshirib savodini chiqarish, ilmli, kasb-
hunarli qilish, oilali va uyli-joyli qilishdan iboratdir. 
 
4. Shaxsni tarbiyalashda oila, mahalla va ta’lim muassasasi hamkorligini amalga 
oshirish tamoyillari va bosqichlari.  
Yosh avlodni yaxshi xulqli, davlat ramzlariga sadoqatli qilib tarbiyalashda 
ularning yosh jihatlariga, xarakteriga alohida ahamiyat berish lozim, chunki bularsiz 
tarbiyada ko’zlangan maqsadga erishib bo’lmaydi. Oila, mahalla, o’quv bilim yurti 
hamkorligida quyidagi tamoyillarga va bosqichlarga amal qilinganda samaradorlik 
yanada yuqori bo’ladi:  
•ta’lim va tarbiya sohasida hamkorlik jarayoni ishtirokchilari harakatlarining ish 
birligi;  
•tarbiyalanuvchiga hurmat va talabning uyg’unligi;  
•shaxslarning bo’sh vaqtlarini pedagogik nuqtai nazardan kelib chiqib unumli tashkil qilish, ularga qo’shimcha ta’lim berish; •farzandlarida mavjud bo’lgan iste’dod kurtaklarini rivojlantirish uchun zarur sharoitlarni yaratish; •o’z farzandlarining o’quv muassasasi, mahalla, davlat va jamiyat oldidagi burchlarini to’la ado etishlari uchun oilada mas’uliyatli bo’lish; •ota-onalar o’zlarining pedagogik va psixologik bilim saviyalarini doimo oshirib borishi; •shaxslarda tejamkorlik va ishbilarmonlikning ma’naviy axloqiy tomonlarini shakllantirish; •oilada milliy va umuminsoniy tarbiyaning barcha yo’nalishlarini uyg’un holda bosqichma-bosqich amalga oshirishga mas’ullikni ta’minlash; •sanitariya-gigiyenik, ekologik ko’nikmalarni singdirish, diniy aqidaparastlik, ichkilikbozlik, giyohvandlikka qarshi tarbiyani amalga oshirish; •oila, o’quv bilim yurti va mahalla oldida o’z farzandlarining barcha hatti- harakatlari uchun javobgardir; •sog’ligida va aqlida nuqsonlari bo’lgan farzandlariga hayot talablariga mos ravishda bilim va kasb-kor o’rgatishdan iborat. Ota-onaning farzand oldidagi burchi, o’zbekona ta’bir bilan aytganda, farzandga yaxshi nom qo’yish, yaxshi muallim qo’liga topshirib savodini chiqarish, ilmli, kasb- hunarli qilish, oilali va uyli-joyli qilishdan iboratdir. 4. Shaxsni tarbiyalashda oila, mahalla va ta’lim muassasasi hamkorligini amalga oshirish tamoyillari va bosqichlari. Yosh avlodni yaxshi xulqli, davlat ramzlariga sadoqatli qilib tarbiyalashda ularning yosh jihatlariga, xarakteriga alohida ahamiyat berish lozim, chunki bularsiz tarbiyada ko’zlangan maqsadga erishib bo’lmaydi. Oila, mahalla, o’quv bilim yurti hamkorligida quyidagi tamoyillarga va bosqichlarga amal qilinganda samaradorlik yanada yuqori bo’ladi: •ta’lim va tarbiya sohasida hamkorlik jarayoni ishtirokchilari harakatlarining ish birligi; •tarbiyalanuvchiga hurmat va talabning uyg’unligi;  
 
•hamkorlik jarayoni sub’ektlarining teng huquqliligi va yuksak mas’uliyati;  
•faoliyat jarayonida millat va davlat manfaatlari ustuvorligi;  
•hamkorlikning ilmiy asoslanganligi;  
Birinchi bosqich. Yosh oilalar bilan ishlash. Yosh ota-onalarga farzand va uning 
tarbiyasi haqida falsafiy, tibbiy tushunchalarni berish va bu masalalarga tibbiyot 
xodimlari, obro’li xotin - qizlarni, ota-onalarni jalb qilib, "Yosh onalar va otalar o’quv 
muassasasilari" faoliyatini yo’lga qo’yish muhim ahamiyat kasb etadi.  
Ikkinchi bosqich. Farzandning o’quv muassasasigacha bo’lgan davridagi 
jismoniy, aqliy va ma’naviy rivojlanishini ta’minlash borasida ularga rasm chizish, 
voqealarni bayon qilish, o’ziga o’zi xizmat qilish, harf tanish, qo’shiq, aytish va raqs 
tushish, turli o’yinlarda ongli qatnashish tushunchalarini singdirish va mustaqil 
ravishda bilim olish ko’nikmalarini shakllantirish yuzasidan o’quv muassasasiga 
tayyorlash sinflari, "Yakshanbalik o’quv maskanlar" ishini tashkil qilish. 
Uchinchi bosqich. Kichik yoshdagilar uchun mo’ljallangan (6-11 yosh) o’quv 
muassasalarida shaxslarning jismoniy, ma’naviy va ijtimoiy shakllanishini ta’minlash, 
uning ilk iqtidori, qiziqishi va aqliy imkoniyatlarini aniqlash, o’z hatti - harakatlariga 
javobgarlik hissini tarbiyalash, bo’sh vaqtini to’g’ri tashkil qilishni o’rgatish, atrof-
muhitga ongli munosabatda bo’lib, do’stlik, baynalmilallik, vatanparvarlik xislatlarini 
shakllantirish.  
To’rtinchi bosqich. O’smirlarning (11-16 yosh) qiziqishini, bilimga chanqoqlik 
va aql zakovatini hisobga olgan holda ijtimoiy faoliyatga tortish, jismonan baquvvat 
bo’lishini ta’minlash, maishiy mehnat faoliyati orqali turli kasblarga yo’naltirish, 
o’smirlar sinflari va jamoatchilik orasida o’z o’rnini topa olishiga ko’maklashish, o’z 
hatti-harakatlari uchun jamiyat, qonun va ota-onalari oldida javobgarlik tuyg’usini 
shakllantirish, ijtimoiy faolligi va mustaqil dunyoqarashini yuzaga keltirish. 
Beshinchi bosqich. Yoshlarni (16 yosh va undan yuqori) dunyo andozalariga mos 
bilim olishlari, kasb tanlashlari, mustaqil hayotga tayyorgarliklarini ta’minlash. 
Ularning imkoniyatlari darajasida ta’lim olishlariga, tanlagan kasblari bo’yicha ish 
bilan ta’minlanishlariga, iqtisodiy mustaqil bo’lishlariga shart-sharoit yaratish. Vatan, 
Davlat va jamiyat oldidagi fuqarolik burchlarini ado etishga javobgarlik hissini to’la 
shakllantirish, mustaqil oila qurishga tayyorlash. Ta’lim va tarbiya sohasiga e’tiborni 
kuchaytirish, bu borada hukumatimiz tomonidan qabul qilingan qonun va hujjatlarni, 
•hamkorlik jarayoni sub’ektlarining teng huquqliligi va yuksak mas’uliyati; •faoliyat jarayonida millat va davlat manfaatlari ustuvorligi; •hamkorlikning ilmiy asoslanganligi; Birinchi bosqich. Yosh oilalar bilan ishlash. Yosh ota-onalarga farzand va uning tarbiyasi haqida falsafiy, tibbiy tushunchalarni berish va bu masalalarga tibbiyot xodimlari, obro’li xotin - qizlarni, ota-onalarni jalb qilib, "Yosh onalar va otalar o’quv muassasasilari" faoliyatini yo’lga qo’yish muhim ahamiyat kasb etadi. Ikkinchi bosqich. Farzandning o’quv muassasasigacha bo’lgan davridagi jismoniy, aqliy va ma’naviy rivojlanishini ta’minlash borasida ularga rasm chizish, voqealarni bayon qilish, o’ziga o’zi xizmat qilish, harf tanish, qo’shiq, aytish va raqs tushish, turli o’yinlarda ongli qatnashish tushunchalarini singdirish va mustaqil ravishda bilim olish ko’nikmalarini shakllantirish yuzasidan o’quv muassasasiga tayyorlash sinflari, "Yakshanbalik o’quv maskanlar" ishini tashkil qilish. Uchinchi bosqich. Kichik yoshdagilar uchun mo’ljallangan (6-11 yosh) o’quv muassasalarida shaxslarning jismoniy, ma’naviy va ijtimoiy shakllanishini ta’minlash, uning ilk iqtidori, qiziqishi va aqliy imkoniyatlarini aniqlash, o’z hatti - harakatlariga javobgarlik hissini tarbiyalash, bo’sh vaqtini to’g’ri tashkil qilishni o’rgatish, atrof- muhitga ongli munosabatda bo’lib, do’stlik, baynalmilallik, vatanparvarlik xislatlarini shakllantirish. To’rtinchi bosqich. O’smirlarning (11-16 yosh) qiziqishini, bilimga chanqoqlik va aql zakovatini hisobga olgan holda ijtimoiy faoliyatga tortish, jismonan baquvvat bo’lishini ta’minlash, maishiy mehnat faoliyati orqali turli kasblarga yo’naltirish, o’smirlar sinflari va jamoatchilik orasida o’z o’rnini topa olishiga ko’maklashish, o’z hatti-harakatlari uchun jamiyat, qonun va ota-onalari oldida javobgarlik tuyg’usini shakllantirish, ijtimoiy faolligi va mustaqil dunyoqarashini yuzaga keltirish. Beshinchi bosqich. Yoshlarni (16 yosh va undan yuqori) dunyo andozalariga mos bilim olishlari, kasb tanlashlari, mustaqil hayotga tayyorgarliklarini ta’minlash. Ularning imkoniyatlari darajasida ta’lim olishlariga, tanlagan kasblari bo’yicha ish bilan ta’minlanishlariga, iqtisodiy mustaqil bo’lishlariga shart-sharoit yaratish. Vatan, Davlat va jamiyat oldidagi fuqarolik burchlarini ado etishga javobgarlik hissini to’la shakllantirish, mustaqil oila qurishga tayyorlash. Ta’lim va tarbiya sohasiga e’tiborni kuchaytirish, bu borada hukumatimiz tomonidan qabul qilingan qonun va hujjatlarni,  
 
direktiv ko’rsatmalarni samarali bajarish uchun oila, mahalla, o’quv muassasasi 
hamkorligi faoliyati o’ziga xos pedagogik tizim, uslub va shakllarga ega bo’lishi 
zarur.O’tkazilgan tadbirlar har tomonlama puxta, shuning bilan qatnashchilarning 
yoshlariga mos pedagogik va psixologik mujassamlashgan, mantiiqan teran, qiziqarli 
va ko’rgazmali, ta’sirchan, ommabop, amaliy jihatdan qisqa va lo’nda, estetik jihatdan 
keng ko’lamli bo’lishi kerak.  
Hamkorlikda olib borilayotgan ishlar mahalla hududidagi barcha yoshlar va 
toifadagi fuqarolarni qamrab olishi hamda ularning qiziqish va intilishlariga mos 
bo’lishi lozim. Hamkorlik tadbirlarining mavzulari "Sog’lom avlod uchun", "Ota-
onangga rahmat", "Odobinga balli", "Sog’ tanda sog’lom aql", "Mehr chashmasi", 
"Qizlar ibosi", "Bir yigitga qirq, hunar oz", O’g’lim posbonim", «Hayot—ustoz, xalq—
muallim", "O’zbekiston Vatanim manim!", "Milliy burch va mas’uliyat", "Oila 
saboqlari", "Oila etikasi", "Oila tinch — mahalla tinch", "Mustaqil hayot bo’sag’asida", 
"Askarlik — yigitlik o’quv muassasasii", "Oila baxti — Vatan baxti", "Sportchi oila", 
"Oilamiz ohanglari", "Vatan ostonadan boshlanadi", "Biz kimmiz" kabi tadbirlardan 
iborat bo’lishi mumkin.Bahslar, bellashuvlar, uchrashuvlar va turli sanalarga 
bag’ishlangan anjuman va tantanalardan iborat bo’lishi mumkin. Joriy qilingan 
jamoatchilik kengashi o’z faoliyati to’g’risida mahalla ahliga har chorakda bir 
marotaba hisobot beradi. Zarurat tug’ilganda o’quv-tarbiya muassasalari, mahalla 
faollari, mahalla hududida joylashgan tashkilot, korxona va idoralarning ta’lim-tarbiya 
yuzasidan olib borilayotgan ishlari to’g’risida hisobotlarini tinglab, ularga amaliy va 
nazariy yordam berishi ish samarasiga va uning izchilligiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi. 
Nazorat savollari: 
1.Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda “Oila, mahalla va ta’lim muassasasi 
hamkorligi” Konsepsiyasining ahamiyati haqida gapirib bering. 
2. Ta’lim muassasasi  faoliyatida oila va oila hamkorligi masalalari deganda 
nimani tushunasiz? 
3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari qanday.  
4. Shaxsni tarbiyalashda oila, mahalla va ta’lim muassasasi hamkorligini amalga 
oshirish tamoyillari va bosqichlarini sanab bering. 
 
direktiv ko’rsatmalarni samarali bajarish uchun oila, mahalla, o’quv muassasasi hamkorligi faoliyati o’ziga xos pedagogik tizim, uslub va shakllarga ega bo’lishi zarur.O’tkazilgan tadbirlar har tomonlama puxta, shuning bilan qatnashchilarning yoshlariga mos pedagogik va psixologik mujassamlashgan, mantiiqan teran, qiziqarli va ko’rgazmali, ta’sirchan, ommabop, amaliy jihatdan qisqa va lo’nda, estetik jihatdan keng ko’lamli bo’lishi kerak. Hamkorlikda olib borilayotgan ishlar mahalla hududidagi barcha yoshlar va toifadagi fuqarolarni qamrab olishi hamda ularning qiziqish va intilishlariga mos bo’lishi lozim. Hamkorlik tadbirlarining mavzulari "Sog’lom avlod uchun", "Ota- onangga rahmat", "Odobinga balli", "Sog’ tanda sog’lom aql", "Mehr chashmasi", "Qizlar ibosi", "Bir yigitga qirq, hunar oz", O’g’lim posbonim", «Hayot—ustoz, xalq— muallim", "O’zbekiston Vatanim manim!", "Milliy burch va mas’uliyat", "Oila saboqlari", "Oila etikasi", "Oila tinch — mahalla tinch", "Mustaqil hayot bo’sag’asida", "Askarlik — yigitlik o’quv muassasasii", "Oila baxti — Vatan baxti", "Sportchi oila", "Oilamiz ohanglari", "Vatan ostonadan boshlanadi", "Biz kimmiz" kabi tadbirlardan iborat bo’lishi mumkin.Bahslar, bellashuvlar, uchrashuvlar va turli sanalarga bag’ishlangan anjuman va tantanalardan iborat bo’lishi mumkin. Joriy qilingan jamoatchilik kengashi o’z faoliyati to’g’risida mahalla ahliga har chorakda bir marotaba hisobot beradi. Zarurat tug’ilganda o’quv-tarbiya muassasalari, mahalla faollari, mahalla hududida joylashgan tashkilot, korxona va idoralarning ta’lim-tarbiya yuzasidan olib borilayotgan ishlari to’g’risida hisobotlarini tinglab, ularga amaliy va nazariy yordam berishi ish samarasiga va uning izchilligiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi. Nazorat savollari: 1.Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda “Oila, mahalla va ta’lim muassasasi hamkorligi” Konsepsiyasining ahamiyati haqida gapirib bering. 2. Ta’lim muassasasi faoliyatida oila va oila hamkorligi masalalari deganda nimani tushunasiz? 3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari qanday. 4. Shaxsni tarbiyalashda oila, mahalla va ta’lim muassasasi hamkorligini amalga oshirish tamoyillari va bosqichlarini sanab bering.