TA’LIM VA FAN SOHASINI BOSHQARISH.
Reja:
1. O‘zbekiston Respublikasi ta’lim tizimi.
2. Ta’lim tizimini boshqarish.
a) O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi;
b) mahalliy davlat hokimiyati organlari;
v) O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi;
g) O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi.
O‘zbekiston Respublikasi ta’lim tizimi. Ta’lim O‘zbekiston Respublikasi
ijtimoiy taraqqiyoti sohasida ustuvor deb e’lon qilingandir. O‘zbekiston
Respublikasi inson huquqlari va erkinliklariga rioya etilishini, jamiyatning ma’naviy
yangilanishini, ijtimoiy yo‘naltirilgan bozor iqtisodiyotini shakllantirishni, jahon
hamjamiyatiga qo‘shilishni ta’minlaydigan demokratik huquqiy davlat va ochiq
fuqarolik jamiyati qurmoqda.
Inson, uning har tomonlama uyg‘un kamol topishi va farovonligi, shaxs
manfaatlarini ro‘yobga chiqarishning sharoitlarini va ta’sirchan mexanizmlarini
yaratish, eskirgan tafakkur va ijtimoiy xulq-atvorning andozalarini o‘zgartirish
respublikada
amalga
oshirilayotgan
islohotlarning
asosiy
maqsadi
va
harakatlantiruvchi kuchidir. Xalqning boy intellektual merosi va umumbashariy
qadriyatlar asosida, zamonaviy madaniyat, iqtisodiyot, fan, texnika va
texnologiyalarning yutuqlari asosida kadrlar tayyorlashning mukammal tizimini
shakllantirish
O‘zbekiston
taraqqiyotining
muhim
shartidir.
O‘zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasining 41-moddasiga ko‘ra «Har kim bilim olish
huquqiga ega. Bepul umumiy ta’lim olish davlat tomonidan kafolatlanadi. Maktab
ishlari davlat nazoratidadir». 1997 yil 29 avgustda O‘zbekiston Respublikasining
«Ta’lim to‘g‘risida»gi qonuni va Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi qabul qilinib
hayotga joriy etildi. «Ta’lim to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasining qonuni
fuqarolarga ta’lim, tarbiya berish, kasb-hunar o‘rgatishning huquqiy asoslarini
belgilaydi hamda har kimning bilim olishdan iborat konstitutsiyaviy huquqini
ta’minlashga qaratilgan bo‘lib, ushbu qonunning 3-moddasiga ko‘ra ta’lim
sohasidagi davlat siyosatining asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:
ta’lim va tarbiyaning insonparvar, demokratik xarakterda ekanligi;
ta’limning uzluksizligi va izchilligi;
umumiy o‘rta, shuningdek o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limining majburiyligi;
o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi yo‘nalishini: akademik litseyda yoki kasb-
hunar kollejida o‘qishni tanlashning ixtiyoriyligi;
ta’lim tizimining dunyoviy xarakterda ekanligi;
davlat ta’lim standartlari doirasida ta’lim olishning hamma uchun ochiqligi;
ta’lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondashuv;
bilimli bo‘lishni va iste’dodni rag‘batlantirish;
ta’lim tizimida davlat va jamoat boshqaruvini uygunlashtirish.
O‘zbekiston Respublikasida bilim olish huquqi davlat va nodavlat ta’lim
muassasalarini rivojlantirish, ishlab chiqarishdan ajralgan va ajralmagan holda
ta’lim olishni tashkil etish, ta’lim va kadrlar tayyorlash davlat dasturlari asosida
bepul o‘qitish, shuningdek ta’lim muassasalarida shartnoma asosida to‘lov evaziga
kasb-hunar o‘rgatish, barcha turdagi ta’lim muassasalarining bitiruvchilari keyingi
bosqichdagi o‘quv yurtlariga kirishda teng huquqlarga ega bo‘lishi, oilada yoki o‘zi
mustaqil ravishda bilim olgan fuqarolarga akkreditatsiyadan o‘tgan ta’lim
muassasalarida eksternat tartibida attestatsiyadan o‘tish huquqini berish orqali
ta’minlanadi.
O‘zbekiston Respublikasida ta’lim quyidagi turlarda amalga oshiriladi:
maktabgacha ta’lim; umumiy o‘rta ta’lim; o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi;
oliy ta’lim; oliy o‘quv yurtidan keyingi ta’lim; kadrlar malakasini oshirish va ularni
qayta tayyorlash; maktabdan tashqari ta’lim.
Maktabgacha ta’lim bola shaxsini sog‘lom va yetuk, maktabda o‘qishga
tayyorlangan tarzda shakllantirish maqsadini ko‘zlaydi. Bu ta’lim olti-yetti
yoshgacha oilada, bolalar bog‘chasida va mulk shaklidan qat’i nazar boshqa ta’lim
muassasalarida olib boriladi.
Umumiy o‘rta ta’lim bosqichlari quyidagicha:
boshlang‘ich ta’lim (I-IV sinflar);
umumiy o‘rta ta’lim (I-IX sinflar).
Boshlang‘ich ta’lim umumiy o‘rta ta’lim olish uchun zarur bo‘lgan
savodxonlik, bilim va ko‘nikma asoslarini shakllantirishga qaratilgandir.
Maktabning birinchi sinfiga bolalar olti-yetti yoshidan qabul qilinadi.
Umumiy o‘rta ta’lim bilimlarning zarur hajmini beradi, mustaqil fikrlash,
tashkilotchilik qobiliyati va amaliy tajriba ko‘nikmalarini rivojlantiradi, dastlabki
tarzda kasbga yo‘naltirishga va ta’limning navbatdagi bosqichini tanlashga yordam
beradi.
Bolalarning qobiliyati, iste’dodini rivojlantirish uchun ixtisoslashtirilgan
maktablar tashkil etilishi mumkin.
O‘rta maxsus, kasb-hunar ta’lim olish maqsadida har kim umumiy o‘rta ta’lim
asosida akademik litseyda yoki kasb-hunar kollejida o‘qishning yo‘nalishini
ixtiyoriy ravishda tanlash huquqiga ega. Akademik litseylar va kasb-hunar kollejlari
egallangan kasb-hunar bo‘yicha ishlash huquqini beradigan hamda bunday ish yoki
ta’limni navbatdagi bosqichda davom ettirish uchun asos bo‘ladigan o‘rta maxsus,
kasb-hunar ta’limi beradi.
Akademik litsey o‘quvchilarning intellektual qobiliyatlarini jadal o‘stirishni,
ularning chuqur, tabaqalashtirilgan va kasb-hunarga yo‘naltirilgan bilim olishlarini
ta’minlaydigan uch yillik o‘rta maxsus o‘quv yurtidir.
Kasb-hunar kolleji o‘quvchilarning kasb-hunarga moyilligi, mahorat va
malakasini chuqur rivojlantirishni, tanlangan kasblar bo‘yicha bir yoki bir necha
ixtisos olishni ta’minlaydigan uch yillik o‘rta kasb-hunar o‘quv yurtidir.
Oliy ta’lim yuqori malakali mutaxassislar tayyorlashni ta’minlaydi.
Oliy ma’lumotli mutaxassislar tayyorlash oliy o‘quv yurtlarida (universitetlar,
akademiyalar, institutlar va oliy maktabning boshqa ta’lim muassasalarida) o‘rta
maxsus kasb-hunar ta’limi asosida amalga oshiriladi. Oliy ta’lim ikki bosqichga:
davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi oliy ma’lumot to‘g‘risidagi hujjatlar
bilan dalillanuvchi bakalavriat va magistraturaga ega.
Bakalavriat oliy ta’lim yo‘nalishlaridan biri bo‘yicha puxta bilim beradigan,
o‘qish muddati kamida to‘rt yil bo‘lgan tayanch oliy ta’limdir.
Magistratura aniq mutaxassislik bo‘yicha bakalavriat negizida kamida ikki yil
davom etadigan oliy ta’limdir.
Fuqarolar ikkinchi va undan keyingi oliy ma’lumotni shartnoma asosida
olishga haqlidirlar.
Oliy o‘quv yurtidan keyingi ta’lim jamiyatning ilmiy va ilmiy-pedagogik
kadrlarga bo‘lgan ehtiyojlarini ta’minlashga qaratilgandir. Oliy o‘quv yurtidan
keyingi ta’lim oliy o‘quv yurtlari va ilmiy-tadqiqot muassasalarida (aspirantura,
ad’yunktura, doktorantura, mustaqil tadqiqotchilik) olinishi mumkin.
Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash kasb bilimlari va
ko‘nikmalarini chuqurlashtirish hamda yangilashni ta’minlaydi.
Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tartibi O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi.
Bolalar va o‘smirlarning yakka tartibdagi ehtiyojlarini qondirish, ularning
bo‘sh vaqti va dam olishini tashkil etish uchun davlat organlari, jamoat
birlashmalari, shuningdek boshqa yuridik va jismoniy shaxslar madaniy-estetik,
ilmiy, texnikaviy, sport va boshqa yo‘nalishlarda maktabdan tashqari ta’lim
muassasalarini tashkil etishlari mumkin. Maktabdan tashqari ta’lim muassasalariga
bolalar, o‘smirlar ijodiyoti saroylari, uylari, klublari va markazlari, bolalar-o‘smirlar
sport maktablari, san’at maktablari, musiqa maktablari, studiyalar, kutubxonalar,
sog‘lomlashtirish muassasalari va boshqa muassasalar kiradi.
Davlat oilada ta’lim olishga va mustaqil ravishda ta’lim olishga ko‘maklashadi.
Bolalarni oilada o‘qitish va mustaqil ravishda ta’lim olish tegishli ta’lim
muassasalarining dasturlari bo‘yicha amalga oshiriladi. Ta’lim oluvchilarga
vakolatli davlat muassasalari tomonidan uslubiy, maslahat va boshqa yo‘sinda
yordam ko‘rsatiladi.
Ta’lim tizimini boshqarish. O‘zbekiston Respublikasi «Ta’lim to‘g‘risida» gi
qonunning 25-moddasiga binoan O‘zbekiston Respublikasining Vazirlar
Mahkamasi ta’lim tizimini boshqarish bo‘yicha quyidagi vakolatlarni amalga
oshiradi:
ta’lim sohasida yagona davlat siyosatini amalga oshirish;
ta’lim sohasidagi davlat boshqaruvi organlariga rahbarlik qilish;
ta’limni rivojlantirish dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirish;
ta’lim muassasalarini tashkil etish, qayta tashkil etish va tugatish tartibini
belgilash;
ta’lim
muassasalarini
akkreditatsiyadan,
pedagog,
ilmiy
kadrlarni
attestatsiyadan o‘tkazish tartibini belgilash;
boshqa davlatlarning ta’lim muassasalariga O‘zbekiston Respublikasining
hududida ta’lim faoliyati bilan shug‘ullanish huquqini beruvchi ruxsatnomalar
berish;
qonun hujjatlariga muvofiq xorijiy davlatlarning ta’lim to‘g‘risidagi
hujjatlarini tan olish va hujjatlarning ekvivalent ekanligini qayd etish tartibini
belgilash;
davlat ta’lim standartlari tasdiqlash;
davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi ma’lumot to‘g‘risidagi hujjatlarni
tasdiqlash va ularni berish tartibini belgilash;
davlat grantlari miqdori va ta’lim muassasalariga qabul qilish tartibini
belgilash;
davlat oliy ta’lim muassasasining rektorlarini tayinlash;
ta’lim oluvchilarni akkreditatsiya qilingan bir ta’lim muassasasidan boshqasiga
o‘tkazish tartibini belgilash;
qonun hujjatlariga muvofiq boshqa vakolatlar.
Shuningdek, qonunning 27-moddasida mahalliy davlat hokimiyati
organlarining ham vakolatlari berilgan bo‘lib, unga ko‘ra mahalliy davlat
hokimiyati organlari ta’lim muassasalari faoliyatining mintaqalarni ijtimoiy-
iqtisodiy
rivojlantirish
ehtiyojlariga
muvofiqligini
ta’minlaydilar;
ta’lim
muassasalarini tashkil etadilar, qayta tashkil etadilar va tugatadilar, (respublika
tasarrufida bo‘lgan muassasalar bundan mustasno), ularning ustavlarini ro‘yxatga
oladilar; o‘z hududlaridagi ta’lim muassasalarini vakolat doirasida moliyalash
miqdorlarini va imtiyozlarni belgilaydilar; ta’lim sifati va darajasiga, shuningdek
pedagog xodimlarning kasb faoliyatiga bo‘lgan davlat talablariga rioya etilishini
ta’minlaydilar; qonun hujjatlariga muvofiq boshqa vakolatlarni ham amalga
oshiradilar.
Ta’lim muassasasini uning rahbari boshqaradi. Ta’lim muassasalarida qonun
hujjatlariga muvofiq faoliyat ko‘rsatadigan jamoat boshqaruvi organlari tashkil
etilishi mumkin.
O‘zbekiston Respublikasida ta’limni boshqarish bo‘yicha maxsus vakolat
berilgan davlat organlari sifatida O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus
ta’lim vazirligi hamda O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi faoliyat
yuritadi. O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi
respublikada oliy va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limiga rahbarlik qiluvchi davlat
boshqaruv organi hisoblanadi. 2004 yil 20 iyulda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasining “O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi
faoliyatini takomillatirish to‘g‘risida” gi 341-sonli Qarori qabul qilindi. Ushbu
qarorga ko‘ra Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus
ta’lim vazirligi tomonidan oliy ta’lim muassasalarining kadrlar tayyorlash,
professor-o‘qituvchilar malakasining talab etiladigan darajasini ta’minlash,
o‘qitishning innovatsiya usullarini joriy etish, moliyaviy resurslardan samarali
foydalanish hamda talaba yoshlar o‘rtasida tarbiyaviy va ma’naviy-ma’rifiy ishlarni
tashkil etish masalalaridagi faoliyati ustidan nazorat bo‘shashtirib yuborilganligini,
bu mutaxassislar tayyorlash sifatiga salbiy ta’sir ko‘rsatayotganligini qayd etadi.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi faoliyatini
takomillashtirish, mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning ustuvorliklariga
muvofiq kadrlarni sifatli o‘qitish va tarbiyalashni tashkil etish maqsadida
quyidagilar Vazirlikning asosiy vazifalari etib belgilandi:
oliy va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi sohasida yuksak ma’naviy-axloqiy
fazilatli, mustaqil fikrlashga qodir bo‘lgan, hozirgi zamon bozor sharoitlarida ishni
tashkil etishning ilg‘or usullari va shakllarini egallab olgan yuqori ma’lumotli,
malakali kadrlar tayyorlashga yo‘naltirilgan yagona davlat siyosatini amalga
oshirish;
ilg‘or jahon tajribasini hisobga olgan holda respublikada oliy va o‘rta masxus,
kasb-hunar ta’limini rivojlantirish va takomillashtirish;
oliy va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi sohasida Kadrlar tayyorlash milliy
dasturida mo‘ljallangan vazifalar bajarilishini ta’minlash;
idoraviy bo‘ysunishidan va mulkchilik shakllaridan qat’i nazar respublikaning
oliy va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalariga o‘quv-pedagogik va ilmiy-
metodik rahbarlikni amalga oshirish, ular faoliyatini muvofiqlashtirish, ularda davlat
ta’lim standartlari talablari hamda ta’lim darajasi va mazmuniga, mutaxassislarning
kasbiy tayyorgarligi sifatiga qo‘yiladigan boshqa talablar bajarilishini ta’minlash;
mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning ustuvorliklariga muvofiq
kadrlar tayyorlashning mavjud va istiqbolli yo‘nalishlari bo‘yicha korxonalar va
tashkilotlar, shuningdek fuqarolar tomonidan ta’lim xizmatlariga bo‘lgan talabni
o‘rganish va uning qondirilishini ta’minlash;
o‘quv-tarbiya jarayonida o‘qitishning ilg‘or shakllarini, shu jumladan
masofadan
turib
o‘qitish,
yangi
pedagogik
va
axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini joriy etish va ulardan samarali foydalanishni tashkil etish;
uzluksiz ta’lim tizimi uchun yangi avlod o‘quv adabiyoti yaratish konsepsiyasi
talablariga muvofiq darsliklar va o‘quv-metodik adabiyotlar yaratilishi, tarjima
qilinishi va nashr etilishini tashkil etish;
pedagog kadrlar va mutaxassislar tayyorlash, ularni qayta tayyorlash va
ularning malakasini oshirish tizimini tashkil etish va takomillashtirish;
oliy o‘quv yurtlarida ilmiy-tadqiqot ishlarini tashkil etish, ularning
samaradorligini oshirish va tadqiqotlarning natijalarini amaliyotga keng joriy etish,
oliy ta’lim, fan va ishlab chiqarishning mustahkam o‘zaro hamkorligini ta’minlash;
barcha manbalar, ayniqsa to‘lov-kontrakt shakli bo‘yicha oliy ta’lim
muassasalari daromadlari shakllantirilishi va ulardan samarali foydalanilishi ustidan
nazorat qilish.
Vazirlik o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga hisob
beradi.
Vazirlik tizimiga O‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi markazi, Oliy va o‘rta
maxsus ta’lim, kab-hunar ta’limini rivojlantirish markazi, idoraviy mansub oliy
o‘quv yurtlari kiradi.
Vazirlik o‘ziga yuklangan vazifalar va funksiyalarni bevosita, shuningdek
o‘ziga idoraviy mansub tashkilotlar va muassasalar orqali hal qiladi.
Vazirlik o‘z vakolatlari doirasida oliy va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’lim
muassasalariga ega bo‘lgan vazirliklar va idoralar bajarishi majburiy bo‘lgan, ta’lim
sifatini oshirishga, raqobatbarbosh kadrlar tayyorlashga, pedagog xodimlarning
samarali ishini rag‘batlantirishga yo‘naltirilgan normativ-huquqiy hujjatlarni
tasdiqlashga haqlidir.
Vazirlik oliy ta’lim sohasida davlat siyosati amalga oshirilishi, Vazirlik
mablag‘laridan samarali foydalanilishi, shuningdek o‘ziga yuklangan vazifalarning
samarali bajarilishi uchun javob beradi.
O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi xalq ta’limi davlat
boshqaruv organi hisoblanadi va o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasiga hisob beradi. Vazirlik tizimiga Qoraqalpog‘iston Respublikasi Xalq
ta’limi vazirligi, Toshkent shahar xalq ta’limi bosh boshqarmasi, viloyatlar xalq
ta’limi boshqarmalari, tumanlar (shaharlar) xalq ta’limi bo‘limlari hamda idoraviy
mansub boshqa muassalar, korxonalar va tashkilotlar kiradi.
Quyidagilar vazirlikning asosiy vazifalari va faoliyati yo‘nalishlari