TA’LIMNI TASHKIL ETISH SAKLLARI VA TURLARI. STEAM ta’lim (STEAM education).

Yuklangan vaqt

2025-01-02

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

34,9 KB


 
 
 
 
 
 
TA’LIMNI TASHKIL ETISH SAKLLARI VA TURLARI. STEAM ta’lim 
(STEAM education). 
 
 
 
Reja: 
1. Ta’limni tashkil etishning shakllari.  
2. Dars - ta’lim tashkil etishning asosiy shakli. 
3. Darsning turlari va tuzilishi.  
4. Darsga qo’yiladigan talablar. 
5. O’qituvchining darsga tayyorlanishi. 
6. Ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllari. 
 
Tayanch so’zlar: tashkil etish, shakl, ta’limni tashkil etish shakli, ta’limni 
tashkil etish tizimi, dars, darsning turlari, ta’limni tashkil etishning yordamchi 
shakllari. 
1.Ta’limni tashkil etishning shakllari. Ta’limni tashkil etish shakli - bu 
o’qituvchi va o’quvchining belgilangan tartibda, muayyan maqsadga muvofiq 
ma’lum rejimda tashkil etiladigan o’quv-bilish faoliyatining tashqi ifodasidir. 
Jahon pedagogika fani va amaliyotida ta’limni tashkil etishning turli shakllari 
mavjud. Jamiyat rivojining har bir yangi bosqichi ta’limni tashkil etishga o’z 
ta’sirini o’tkazadi. 
Ayni vaqtda ta’limning quyidagi shakllari ajratib ko’rsatiladi: individual, 
individual-guruhli, 
sinf-dars, 
leksiya-seminar 
va 
sinfdan 
tashqari, 
auditoriyadan tashqari, maktabdan tashqari. Ular o’quvchilarni qamrab olishi, 
o’quvchilar faoliyatini tashkil etishi, jamoaviy va individual shakllarining nisbatlari, 
mustaqilligi darajasi va o’qish jarayoniga rahbarlik qilish xususiyatlari kabi 
TA’LIMNI TASHKIL ETISH SAKLLARI VA TURLARI. STEAM ta’lim (STEAM education). Reja: 1. Ta’limni tashkil etishning shakllari. 2. Dars - ta’lim tashkil etishning asosiy shakli. 3. Darsning turlari va tuzilishi. 4. Darsga qo’yiladigan talablar. 5. O’qituvchining darsga tayyorlanishi. 6. Ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllari. Tayanch so’zlar: tashkil etish, shakl, ta’limni tashkil etish shakli, ta’limni tashkil etish tizimi, dars, darsning turlari, ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllari. 1.Ta’limni tashkil etishning shakllari. Ta’limni tashkil etish shakli - bu o’qituvchi va o’quvchining belgilangan tartibda, muayyan maqsadga muvofiq ma’lum rejimda tashkil etiladigan o’quv-bilish faoliyatining tashqi ifodasidir. Jahon pedagogika fani va amaliyotida ta’limni tashkil etishning turli shakllari mavjud. Jamiyat rivojining har bir yangi bosqichi ta’limni tashkil etishga o’z ta’sirini o’tkazadi. Ayni vaqtda ta’limning quyidagi shakllari ajratib ko’rsatiladi: individual, individual-guruhli, sinf-dars, leksiya-seminar va sinfdan tashqari, auditoriyadan tashqari, maktabdan tashqari. Ular o’quvchilarni qamrab olishi, o’quvchilar faoliyatini tashkil etishi, jamoaviy va individual shakllarining nisbatlari, mustaqilligi darajasi va o’qish jarayoniga rahbarlik qilish xususiyatlari kabi  
 
belgilariga ko’ra quyidagi uch asosiy turga ajratiladi: individual; sinf-dars; 
ma’ruza-seminar. 
Qadim zamonlarda mavjud bo’lgan o’qitishning eng qadimgi shakli ta’limning 
individual shakli hisoblanadi. O’qishni tashkil etishning individual shakli antik 
davr va o’rta asrlarda yagona usul bo’lgan, undan ba’zi mamlakatlarda XVIII 
asrgacha keng foydalanilib kelingan. 
Afzalliklari 
Kamchiliklari 
1) o’quv faoliyati mazmuni, 
metodi va sur’atini to’la 
individualashtirish 
imkoniyatining mavjudligi; 
2) 
aniq bir masalani hal 
etishda ta’lim oluvchining har 
bir harakati va 
operatsiyalarini kuzatib 
borishga imkon berishi. 
1) vaqtning tejamli emasligi; 
2) 
o’qituvchi ta’sirining 
cheklanganligi (o’qituvchining 
vazifasi o’quvchiga topshiriq berish 
va uni bajarilishini tekshirishdan 
iborat); 
3) 
boshqa o’quvchilar bilan 
hamkorlikda ishlash imkoniyati 
cheklanganligi (bu holat 
ijtimoiylashuv jarayoniga salbiy 
ta’sir ko’rsatadi); 
4) jamoada ishlash tajribasining 
shakllanmasligi. 
 
XVIII asrdan boshlab individual o’qitish shaklining ahamiyati pasayib, uning 
o’rnini ta’limning individual-guruhli shakli yegallashiga imkon berdi. 
Ulardan biri bolalarning guruhli (jamoali) ta’limi sanaladi. U G’arbiy 
Rossiya (hozirgi Belorussiya va Ukrainaning g’arbiy qismlari) birodarlik 
maktablarida ilk bor qo’llanilgan va u sinf- dars shaklining asosi bo’lib qolgan. Bu 
tizimlar XVII asrda Yan Amos Komenskiy tomonidan “Buyuk didaktika” asarida 
nazariy jhatdan asoslab berildi va ommaviylashtirildi. Olim pedagogikaga o’quv 
yili, o’quv kuni, dars, mashg’ulotlar orasidagi tanaffus, o’quv ta’tillari kabi 
tushunchalarni kiritdi. 
Sinf-dars tizimi garchi 350 yil avval asoslangan bo’lsada, bugungi kunda ham 
keng ko’lamda qo’llanilib kelinmoqda. 
Afzalliklari 
Kamchiliklari 
belgilariga ko’ra quyidagi uch asosiy turga ajratiladi: individual; sinf-dars; ma’ruza-seminar. Qadim zamonlarda mavjud bo’lgan o’qitishning eng qadimgi shakli ta’limning individual shakli hisoblanadi. O’qishni tashkil etishning individual shakli antik davr va o’rta asrlarda yagona usul bo’lgan, undan ba’zi mamlakatlarda XVIII asrgacha keng foydalanilib kelingan. Afzalliklari Kamchiliklari 1) o’quv faoliyati mazmuni, metodi va sur’atini to’la individualashtirish imkoniyatining mavjudligi; 2) aniq bir masalani hal etishda ta’lim oluvchining har bir harakati va operatsiyalarini kuzatib borishga imkon berishi. 1) vaqtning tejamli emasligi; 2) o’qituvchi ta’sirining cheklanganligi (o’qituvchining vazifasi o’quvchiga topshiriq berish va uni bajarilishini tekshirishdan iborat); 3) boshqa o’quvchilar bilan hamkorlikda ishlash imkoniyati cheklanganligi (bu holat ijtimoiylashuv jarayoniga salbiy ta’sir ko’rsatadi); 4) jamoada ishlash tajribasining shakllanmasligi. XVIII asrdan boshlab individual o’qitish shaklining ahamiyati pasayib, uning o’rnini ta’limning individual-guruhli shakli yegallashiga imkon berdi. Ulardan biri bolalarning guruhli (jamoali) ta’limi sanaladi. U G’arbiy Rossiya (hozirgi Belorussiya va Ukrainaning g’arbiy qismlari) birodarlik maktablarida ilk bor qo’llanilgan va u sinf- dars shaklining asosi bo’lib qolgan. Bu tizimlar XVII asrda Yan Amos Komenskiy tomonidan “Buyuk didaktika” asarida nazariy jhatdan asoslab berildi va ommaviylashtirildi. Olim pedagogikaga o’quv yili, o’quv kuni, dars, mashg’ulotlar orasidagi tanaffus, o’quv ta’tillari kabi tushunchalarni kiritdi. Sinf-dars tizimi garchi 350 yil avval asoslangan bo’lsada, bugungi kunda ham keng ko’lamda qo’llanilib kelinmoqda. Afzalliklari Kamchiliklari  
 
1) 
yaxlit 
o’quv-tarbiyaviy 
jarayonning 
tartibli 
ketishini 
ta’minlovchi aniq tashkiliy tizim; 
2) 
jarayonlarning 
oddiy 
boshqarilishi: 
muammoning 
jamoa 
bo’lib muhokama qilinishi, masalaning 
yechimini birgalikda izlash jarayonida 
bolalar 
o’rtasida 
o’zaro 
munosabatlarning 
shakllanish  
imkoniyati; 
3) o’qituvchining 
o’quvchilar 
va 
ularning tarbiyasiga doimiy emotsional 
ta’sir ko’rsatishi; 
4) 
ta’limning emotsionalligi (zero, 
o’qituvchi 
bir 
vaqtning 
o’zida 
o’quvchilarning katta guruhi bilan ish 
olib 
boradi), 
o’quv 
faoliyatiga 
musobaqalashish elementlarini kiritish 
uchun sharoitning yaratilishi; 
5) 
bilimsizlikdan 
bilimlarni 
o’zlashtirish 
sari 
harakatlarning 
muntazamligi va ketma-ketligi. 
1) tizimning asosan bilimlarni 
o’rtacha darajada o’zlashtiruvchi 
o’quvchilar 
uchun 
mo’ljallanganligi; 
2) 
bo’sh 
o’zlashtiruvchi 
o’quvchilar 
uchun 
qiyinchiliklarning yuzaga kelishi 
va 
kuchli 
o’zlashtiruvchi 
o’quvchilar 
qobiliyatlarining 
rivojlanish 
sur’atining 
ortga 
surilishi; 
3) o’qituvchi 
uchun 
o’qitish 
mazmuni va o’qitish sur’atlari 
hamda 
metodlari 
bo’yicha 
individual ishlarni tashkil etish, 
shuningdek, 
o’quvchilarning 
individual 
xususiyatlarini 
hisobga olishda qiyinchilikning 
yuzaga kelishi; 
4) katta 
va 
kichik 
yoshli 
o’quvchilar 
o’rtasidagi 
munosabatlarning 
qaror 
topmasligi. 
 
XIX asr oxiri XX asr boshlarida, aqliy rivojlanishida farqi bo’lgan 
o’quvchilarni o’qitishda individuallashtirishga ahamiyat qaratish masalasi ayniqsa 
dolzarb xususiyat kasb etdi. Shunga mos ravishda tanlab o’qitish shakli yuzaga 
keldi (AQShda Batov, Yevropada Mangeym tizimi). 
Yevropa va AQShda, XX asr boshida o’quvchilarning individual, faol, 
mustaqil o’quv ishlarini ta’minlashga qaratilgan ko’plab ta’lim tizimlarining 
samaradorligi sinab ko’rilgan. 1905 yili Dalton shahrida (Massachusets shtati) 
o’qituvchi Elena Park Xerst tomonidan birinchi bor qo’llanilgan ta’limning 
individuallashtirilgan tizimi ular orasida eng radikal hisoblangan. Bu tizim 
dalton-reja nomi bilan pedagogika va maktab tarixiga kirdi. U ba’zan laboratoriya 
yoki ustaxonalar tizimi deb ham ataydilar. 
Birinchi universitetlar paydo bo’lishi bilan ta’limning ma’ruza- seminar 
tizimi yuzaga kela boshlaydi. U yaratilgan paytdan beri hali deyarli hech bir katta 
o’zgarishlarga ega emas. Ma’ruza, seminar, amaliy va laboratoriya ishlari, 
konsultatsiya va tanlagan kasbi bo’yicha amaliyot hozirgacha leksiya-seminar tizim 
sifatida o’qishning asosiy shakllaridan biri bo’lib kelmoqda. Leksiya-seminar tizimi 
o’zining sof ko’rinishida oliy va oliy maktabdan keyingi ta’lim amaliyotida 
qo’llaniladi. 
1) yaxlit o’quv-tarbiyaviy jarayonning tartibli ketishini ta’minlovchi aniq tashkiliy tizim; 2) jarayonlarning oddiy boshqarilishi: muammoning jamoa bo’lib muhokama qilinishi, masalaning yechimini birgalikda izlash jarayonida bolalar o’rtasida o’zaro munosabatlarning shakllanish imkoniyati; 3) o’qituvchining o’quvchilar va ularning tarbiyasiga doimiy emotsional ta’sir ko’rsatishi; 4) ta’limning emotsionalligi (zero, o’qituvchi bir vaqtning o’zida o’quvchilarning katta guruhi bilan ish olib boradi), o’quv faoliyatiga musobaqalashish elementlarini kiritish uchun sharoitning yaratilishi; 5) bilimsizlikdan bilimlarni o’zlashtirish sari harakatlarning muntazamligi va ketma-ketligi. 1) tizimning asosan bilimlarni o’rtacha darajada o’zlashtiruvchi o’quvchilar uchun mo’ljallanganligi; 2) bo’sh o’zlashtiruvchi o’quvchilar uchun qiyinchiliklarning yuzaga kelishi va kuchli o’zlashtiruvchi o’quvchilar qobiliyatlarining rivojlanish sur’atining ortga surilishi; 3) o’qituvchi uchun o’qitish mazmuni va o’qitish sur’atlari hamda metodlari bo’yicha individual ishlarni tashkil etish, shuningdek, o’quvchilarning individual xususiyatlarini hisobga olishda qiyinchilikning yuzaga kelishi; 4) katta va kichik yoshli o’quvchilar o’rtasidagi munosabatlarning qaror topmasligi. XIX asr oxiri XX asr boshlarida, aqliy rivojlanishida farqi bo’lgan o’quvchilarni o’qitishda individuallashtirishga ahamiyat qaratish masalasi ayniqsa dolzarb xususiyat kasb etdi. Shunga mos ravishda tanlab o’qitish shakli yuzaga keldi (AQShda Batov, Yevropada Mangeym tizimi). Yevropa va AQShda, XX asr boshida o’quvchilarning individual, faol, mustaqil o’quv ishlarini ta’minlashga qaratilgan ko’plab ta’lim tizimlarining samaradorligi sinab ko’rilgan. 1905 yili Dalton shahrida (Massachusets shtati) o’qituvchi Elena Park Xerst tomonidan birinchi bor qo’llanilgan ta’limning individuallashtirilgan tizimi ular orasida eng radikal hisoblangan. Bu tizim dalton-reja nomi bilan pedagogika va maktab tarixiga kirdi. U ba’zan laboratoriya yoki ustaxonalar tizimi deb ham ataydilar. Birinchi universitetlar paydo bo’lishi bilan ta’limning ma’ruza- seminar tizimi yuzaga kela boshlaydi. U yaratilgan paytdan beri hali deyarli hech bir katta o’zgarishlarga ega emas. Ma’ruza, seminar, amaliy va laboratoriya ishlari, konsultatsiya va tanlagan kasbi bo’yicha amaliyot hozirgacha leksiya-seminar tizim sifatida o’qishning asosiy shakllaridan biri bo’lib kelmoqda. Leksiya-seminar tizimi o’zining sof ko’rinishida oliy va oliy maktabdan keyingi ta’lim amaliyotida qo’llaniladi.  
 
2. Dars - ta’lim tashkil etishning asosiy shakli. Dars bevosita o’qituvchi 
rahbarligida aniq belgilangan vaqt davomida muayyan o’quvchilar guruhi bilan olib 
boriladigan ta’lim jarayonining asosiy shakli sanaladi. Darsda har bir o’quvchi 
xususiyatlarini hisobga olish, barcha o’quvchilarning mashg’ulot jarayonida 
o’rganilayotgan fan asoslarini egallab olishlari, ularning idrok etish qobiliyatlari va 
ma’naviy-axloqiy sifatlarini tarbiyalash hamda rivojlantirish uchun qulay sharoitlar 
yaratiladi. 
Yangilanayotgan pedagogik tafakkur o’quvchilariga ko’ra zamonaviy dars 
o’quv muassasasining mulkiy mansubligidan qat’i nazar quyidagi xususiyatlarga 
ega bo’lishi lozim: ta’limning tarbiyaviy maqsadlarga bo’ysundirilganligi, 
o’quvchini komil shaxs sifatida shakllantirishga yo’naltirilganligi, ilmiyligi va 
izchilligi, tarbiyalanuvchining faolligi va mustaqilligini ta’minlashga qaratilganligi, 
insonparvarlik yo’nalishiga egaligi, tizimliligi, bilimlarni ongli ravishda 
o’zlashtirishga qaratilganligi, amaliy axa-miyatga egaligi va h.k.1 
Dars ta’limning boshqa shakllaridan farq qiluvchi o’ziga xos belgilarga ega, 
chunonchi: o’quvchilarning doimiy guruhi, o’quvchilar faoliyatiga ularning har biri 
xususiyatlarini hisobga olish bilan rahbarlik qilish, o’rganilayotgan fan asoslarini 
bevosita darsda egallab olish (bu belgilari darsning faqat mazmunini emas, balki o’z 
xususiyatini ham aks ettiradi). 
3.Darsning turlari va tuzilishi. Darsning quyidagi turlari mavjud: 
• Aralash (kombinatsion dars). 
• Yangi bilimlarni bayon qilish darsi. 
• O’rganilganlarini takrorlash va mustahkamlash darsi. 
• O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish darsi. 
• Laboratoriya darslari. 
• Amaliy darslar. 
Aralash darsning tuzilishi: 
a) tashkiliy qism; 
b) o’tilgan mavzuni takrorlash (uy vazifasini tekshirish); v) yangi mavzuni 
                                                          
 
1https://en.wikipedia.org/wiki/Lesson 
2. Dars - ta’lim tashkil etishning asosiy shakli. Dars bevosita o’qituvchi rahbarligida aniq belgilangan vaqt davomida muayyan o’quvchilar guruhi bilan olib boriladigan ta’lim jarayonining asosiy shakli sanaladi. Darsda har bir o’quvchi xususiyatlarini hisobga olish, barcha o’quvchilarning mashg’ulot jarayonida o’rganilayotgan fan asoslarini egallab olishlari, ularning idrok etish qobiliyatlari va ma’naviy-axloqiy sifatlarini tarbiyalash hamda rivojlantirish uchun qulay sharoitlar yaratiladi. Yangilanayotgan pedagogik tafakkur o’quvchilariga ko’ra zamonaviy dars o’quv muassasasining mulkiy mansubligidan qat’i nazar quyidagi xususiyatlarga ega bo’lishi lozim: ta’limning tarbiyaviy maqsadlarga bo’ysundirilganligi, o’quvchini komil shaxs sifatida shakllantirishga yo’naltirilganligi, ilmiyligi va izchilligi, tarbiyalanuvchining faolligi va mustaqilligini ta’minlashga qaratilganligi, insonparvarlik yo’nalishiga egaligi, tizimliligi, bilimlarni ongli ravishda o’zlashtirishga qaratilganligi, amaliy axa-miyatga egaligi va h.k.1 Dars ta’limning boshqa shakllaridan farq qiluvchi o’ziga xos belgilarga ega, chunonchi: o’quvchilarning doimiy guruhi, o’quvchilar faoliyatiga ularning har biri xususiyatlarini hisobga olish bilan rahbarlik qilish, o’rganilayotgan fan asoslarini bevosita darsda egallab olish (bu belgilari darsning faqat mazmunini emas, balki o’z xususiyatini ham aks ettiradi). 3.Darsning turlari va tuzilishi. Darsning quyidagi turlari mavjud: • Aralash (kombinatsion dars). • Yangi bilimlarni bayon qilish darsi. • O’rganilganlarini takrorlash va mustahkamlash darsi. • O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish darsi. • Laboratoriya darslari. • Amaliy darslar. Aralash darsning tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) o’tilgan mavzuni takrorlash (uy vazifasini tekshirish); v) yangi mavzuni 1https://en.wikipedia.org/wiki/Lesson  
 
bayon qilish; 
g) o’rganilgan materialni mustahkamlash; 
d) o’quvchilarni baholash; 
e) uy vazifasini berish. 
Yangi bilimlarni bayon qilish darsining tuzilishi: 
a) tashkiliy qism; 
b) yangi mavzuni bayon qilish; 
v) o’rganilgan materialni mustahkamlash;  
d) uy vazifasini berish. 
O’rganilganlarni takrorlash va mustahkamlash darsining tuzilishi: 
a) tashkiliy qism; 
b) o’rganilgan mavzularga doir savol-javob o’tkazish; 
v) o’rganilgan mavzularga doir amaliy topshiriqlarni bajarish;  
g) o’quvchilarni baholash. 
O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish 
darsining tuzilishi: 
a) tashkiliy qism; 
b) o’rganilganlarni umumiy tarzda takrorlash (yodga tushirish);   
v) nazorat ishini o’tkazish; 
g) uy vazifasi (o’rganilganlarni qayta takrorlash maqsadida). Laboratoriya 
darslarining tuzilishi: 
a) tashkiliy qism; 
b) nazariy materiallarni mustahkamlash;  
c) laboratoriya ishini o’tkazish; 
g) o’quvchilarni baholash; 
d) uy vazifasi. 
Amaliy darslarning tuzilishi: 
a) tashkiliy qism; 
b) nazariy materiallarni mustahkamlash; 
v) amaliy ish topshiriqlarini bajarish; 
g) o’quvchilarni baholash; 
bayon qilish; g) o’rganilgan materialni mustahkamlash; d) o’quvchilarni baholash; e) uy vazifasini berish. Yangi bilimlarni bayon qilish darsining tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) yangi mavzuni bayon qilish; v) o’rganilgan materialni mustahkamlash; d) uy vazifasini berish. O’rganilganlarni takrorlash va mustahkamlash darsining tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) o’rganilgan mavzularga doir savol-javob o’tkazish; v) o’rganilgan mavzularga doir amaliy topshiriqlarni bajarish; g) o’quvchilarni baholash. O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish darsining tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) o’rganilganlarni umumiy tarzda takrorlash (yodga tushirish); v) nazorat ishini o’tkazish; g) uy vazifasi (o’rganilganlarni qayta takrorlash maqsadida). Laboratoriya darslarining tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) nazariy materiallarni mustahkamlash; c) laboratoriya ishini o’tkazish; g) o’quvchilarni baholash; d) uy vazifasi. Amaliy darslarning tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) nazariy materiallarni mustahkamlash; v) amaliy ish topshiriqlarini bajarish; g) o’quvchilarni baholash;  
 
d) uy vazifasi. 
Darsga qo’yiladigan talablar. Har bir dars quyidagi uchta asosiy maqsadga 
erishishga yo’naltiriladi: o’qitish, tarbiyalash, rivojlantirish. Ana shularni hisobga 
olib darsga umumiy talablar didaktik, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi talablarda aniq 
ifodalanadi. 
4.Darsga qo’yiladigan talablarga har bir darsning ta’lim vazifalarini aniq 
belgilash, darsni axborotlar bilan boyitish, ijtimoiy va shaxsiy ehtiyojlarni hisobga 
olish bilan mazmunini optimallashtirish, idrok etish eng yangi texnologiyalarini 
kiritish, turli xildagi shakli, metodlari va ko’rinishlaridan mos ravishda foydalanish, 
dars tuzilishini shakllantirishga ijodiy yondashish, jamoaviy faoliyat usullari bilan 
birga o’quvchilar mustaqil faoliyatlarini turli shakllaridan birga foydalanish, 
operativ qayta aloqani ta’minlash, amaliy nazorat va boshqaruvni amalga oshirish, 
ilmiy mo’ljal va darsni mahorat bilan o’tkazishni ta’minlash kabilar kiradi. 
Darsga nisbatan qo’yiladigan tarbiyaviy talablar o’quv materialining 
tarbiyaviy imkoniyatlarini aniqlash, darsdagi faoliyat, aniq erishilishi mumkin 
bo’lgan tarbiyaviy maqsadlarni shakllantirish va qo’yish, faqat o’quv ishlari 
maqsadlari va mazmunidan tabiiy ravishda kelib chiqadigan tarbiyaviy masalalarni 
belgilash, o’quvchilarni umuminsoniy qadriyatlarda tarbiyalash, hayotiy muhim 
sifatlar (tirishqoqlik, tartiblilik, mas’uliyatlilik, intizomlilik, mustaqillik, ish 
bajarishga qobiliyatlilik, e’tiborlilik, halollik va boshqalar)ni shakllantirish, 
o’quvchilarga diqqat-e’tiborli munosabatda bo’lib, pedagogik odob talablariga amal 
qilish, o’ quvchilar bilan hamkorlik va ularning muvaffaqiyat qozonishlaridan 
manfaatdor bo’lishdan iborat. 
Barcha darslarda doim amalga oshirilib boriladigan rivojlantiruvchi 
talablarga o’quvchilarda o’quv-o’rganish faoliyati ijobiy sifatlari, qiziqish, ijodiy 
tashabbuskorlik va faollik shakllantirish hamda rivojlantirish, o’quvchilarning idrok 
etish imkoniyatlari darajasini o’rganish, hisobga olish, “rivojlanishning yaqin 
zonasini loyihalashtirish”, “o’zib ketish” darajasidagi o’quv mashg’ulotlarini tashkil 
etish, rivojlanishidagi yangi o’zgarishlarni rag’batlantirish, o’quvchilarning 
intellektual, emotsional, ijtimoiy rivojlanishlaridagi «sakrash»larni oldindan ko’ra 
d) uy vazifasi. Darsga qo’yiladigan talablar. Har bir dars quyidagi uchta asosiy maqsadga erishishga yo’naltiriladi: o’qitish, tarbiyalash, rivojlantirish. Ana shularni hisobga olib darsga umumiy talablar didaktik, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi talablarda aniq ifodalanadi. 4.Darsga qo’yiladigan talablarga har bir darsning ta’lim vazifalarini aniq belgilash, darsni axborotlar bilan boyitish, ijtimoiy va shaxsiy ehtiyojlarni hisobga olish bilan mazmunini optimallashtirish, idrok etish eng yangi texnologiyalarini kiritish, turli xildagi shakli, metodlari va ko’rinishlaridan mos ravishda foydalanish, dars tuzilishini shakllantirishga ijodiy yondashish, jamoaviy faoliyat usullari bilan birga o’quvchilar mustaqil faoliyatlarini turli shakllaridan birga foydalanish, operativ qayta aloqani ta’minlash, amaliy nazorat va boshqaruvni amalga oshirish, ilmiy mo’ljal va darsni mahorat bilan o’tkazishni ta’minlash kabilar kiradi. Darsga nisbatan qo’yiladigan tarbiyaviy talablar o’quv materialining tarbiyaviy imkoniyatlarini aniqlash, darsdagi faoliyat, aniq erishilishi mumkin bo’lgan tarbiyaviy maqsadlarni shakllantirish va qo’yish, faqat o’quv ishlari maqsadlari va mazmunidan tabiiy ravishda kelib chiqadigan tarbiyaviy masalalarni belgilash, o’quvchilarni umuminsoniy qadriyatlarda tarbiyalash, hayotiy muhim sifatlar (tirishqoqlik, tartiblilik, mas’uliyatlilik, intizomlilik, mustaqillik, ish bajarishga qobiliyatlilik, e’tiborlilik, halollik va boshqalar)ni shakllantirish, o’quvchilarga diqqat-e’tiborli munosabatda bo’lib, pedagogik odob talablariga amal qilish, o’ quvchilar bilan hamkorlik va ularning muvaffaqiyat qozonishlaridan manfaatdor bo’lishdan iborat. Barcha darslarda doim amalga oshirilib boriladigan rivojlantiruvchi talablarga o’quvchilarda o’quv-o’rganish faoliyati ijobiy sifatlari, qiziqish, ijodiy tashabbuskorlik va faollik shakllantirish hamda rivojlantirish, o’quvchilarning idrok etish imkoniyatlari darajasini o’rganish, hisobga olish, “rivojlanishning yaqin zonasini loyihalashtirish”, “o’zib ketish” darajasidagi o’quv mashg’ulotlarini tashkil etish, rivojlanishidagi yangi o’zgarishlarni rag’batlantirish, o’quvchilarning intellektual, emotsional, ijtimoiy rivojlanishlaridagi «sakrash»larni oldindan ko’ra  
 
bilish, boshlanayotgan o’zgarishlarni hisobga olish asosida o’quv mashg’ulotlarini 
operativ qayta qurish kabilar kiradi. 
5. 
O’qituvchining 
darsga 
tayyorgarligi. 
O’qituvchining 
darsga 
tayyorgarligida quyidagi to’rtta bosqich ko’zga tashlanadi: tashxislash, 
bashoratlash, loyihalashtirish va rejalashtirish. Algoritmni amalga oshirish aniq 
sharoitlarni tashxislash bilan boshlanadi. Tashxis didaktik jarayon kechadigan 
barcha sharoitlarni oydinlashtirish, uning natijalarini belgilashdir. Unda 
o’quvchilarning imkoniyatlari, ularning faoliyatlari va xulqlari, motivlari, talab va 
layoqatlari, qiziqish va qobiliyatlari, bilimdonlik darajasi, o’quv materialining 
xususiyati, uning amaliy ahamiyati, dars tuzilishi, yangi axborotni o’zlashtirish, 
mustahkamlash va tizimlashtirish, bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish 
hamda tuzatish kabi holatlar namoyon bo’ladi. Bashoratlash bo’lajak darsni tashkil 
etilishining turli varianlarini baholash va ulardan qabul qilingan mezonlarga 
muvofiq eng ma’qulini tanlab olish. Loyihalashtirish va rejalashtirish 
o’quvchilarning o’quv faoliyatini boshqarish dasturini yaratish bo’lib, u darsga 
tayyorlanishning yakuniy bosqichi hisoblanadi. Loyiha (boshqarish dasturi) qisqa 
va aniq, erkin tuzilgan, pedagog o’zi uchun boshqarish jarayoni muhim vaziyatlari 
(kimdan va qachon so’rash, qaerda mavzuni kiritish, mashg’ulot keyingi bosqichiga 
qanday o’tish, oldindan ko’zda tutilmagan qiyinchiliklar yuzaga kelganida jarayonni 
qaysi sxema bo’yicha qayta o’zgartirish)ni belgilab olishga imkon beruvchi 
hujjatdir. 
6.Ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllari. Ta’limning yordamchi 
shakllari: to’garak, konferentsiya, maslahat (konsultatsiya), fakultativ mashg’ulot, 
o’quv ekskursiyalari, o’quvchilarning mustaqil uy ishlari va boshqalar sanaladi. 
Maktabdan tashqari mashg’ulotlarning asosiy va barqaror turlariga o’qish 
jarayonining tarkibiy qismi sifatida qaraladigan, o’quvchilarning mustaqil uy 
ishlari kiradi. Uning asosiy maqsadi - darsda o’zlashtirilgan bilim, ko’nikma va 
malakalarini kengaytirish, chuqurlashtirish, ularni esdan chiqarishning oldini olish, 
o’quvchilarning individual layoqati, iste’dod va qobiliyatini rivojlantirishdan iborat. 
bilish, boshlanayotgan o’zgarishlarni hisobga olish asosida o’quv mashg’ulotlarini operativ qayta qurish kabilar kiradi. 5. O’qituvchining darsga tayyorgarligi. O’qituvchining darsga tayyorgarligida quyidagi to’rtta bosqich ko’zga tashlanadi: tashxislash, bashoratlash, loyihalashtirish va rejalashtirish. Algoritmni amalga oshirish aniq sharoitlarni tashxislash bilan boshlanadi. Tashxis didaktik jarayon kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirish, uning natijalarini belgilashdir. Unda o’quvchilarning imkoniyatlari, ularning faoliyatlari va xulqlari, motivlari, talab va layoqatlari, qiziqish va qobiliyatlari, bilimdonlik darajasi, o’quv materialining xususiyati, uning amaliy ahamiyati, dars tuzilishi, yangi axborotni o’zlashtirish, mustahkamlash va tizimlashtirish, bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish hamda tuzatish kabi holatlar namoyon bo’ladi. Bashoratlash bo’lajak darsni tashkil etilishining turli varianlarini baholash va ulardan qabul qilingan mezonlarga muvofiq eng ma’qulini tanlab olish. Loyihalashtirish va rejalashtirish o’quvchilarning o’quv faoliyatini boshqarish dasturini yaratish bo’lib, u darsga tayyorlanishning yakuniy bosqichi hisoblanadi. Loyiha (boshqarish dasturi) qisqa va aniq, erkin tuzilgan, pedagog o’zi uchun boshqarish jarayoni muhim vaziyatlari (kimdan va qachon so’rash, qaerda mavzuni kiritish, mashg’ulot keyingi bosqichiga qanday o’tish, oldindan ko’zda tutilmagan qiyinchiliklar yuzaga kelganida jarayonni qaysi sxema bo’yicha qayta o’zgartirish)ni belgilab olishga imkon beruvchi hujjatdir. 6.Ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllari. Ta’limning yordamchi shakllari: to’garak, konferentsiya, maslahat (konsultatsiya), fakultativ mashg’ulot, o’quv ekskursiyalari, o’quvchilarning mustaqil uy ishlari va boshqalar sanaladi. Maktabdan tashqari mashg’ulotlarning asosiy va barqaror turlariga o’qish jarayonining tarkibiy qismi sifatida qaraladigan, o’quvchilarning mustaqil uy ishlari kiradi. Uning asosiy maqsadi - darsda o’zlashtirilgan bilim, ko’nikma va malakalarini kengaytirish, chuqurlashtirish, ularni esdan chiqarishning oldini olish, o’quvchilarning individual layoqati, iste’dod va qobiliyatini rivojlantirishdan iborat.  
 
Fan to’garaklari yo’nalishi, mazmuni, ish metodi, o’qish vaqti va boshqa 
jihatlari bilan ajralib turadi. Ular o’quvchilarning qiziqish va qobiliyatlarini 
rivojlantirish, o’qishga ijobiy munosabatni shakllantirishga yordam beradi.. 
Ta’limning yordamchi shakllariga ekskursiyalar ham kiradi. Ular ommaviy, 
guruhli va kichik guruhli bo’lishi mumkin. O’quv ekskursiyalari alohida fanlar 
hamda bir qancha fanlar bo’yicha ham rejalashtiriladi. Ekskursiyani muvaffaqiyatli 
o’tkazish uchun o’qituvchi unga puxta tayyorlanishi: ob’ekt va mashrut bilan 
oldindan tanishib chiqishi, to’la rejani ishlab chiqishi, o’quvchilarni bo’lajak 
topshiriqlarni bajarishga jalb eta olishi kerak. 
O’quv rejasi turli fakultativ va tanlov bo’yicha kurslarni tashkil etishni 
ko’zda tutadi. Ular o’quvchilar, ularning ota-onalari istak va qiziqishlarini hisobga 
olish bilan bog’liqlikda ishlab chiqiladi. Fakultativ va tanlov fanlari ro’yxatini 
aniqlashda faqat o’quvchilar istaklari emas, balki ijtimoiy talablar va maktab 
imkoniyatidan kelib chiqiladi. Fakultativ va tanlovi bo’yicha mashg’ulotlar 
majburiy va umumiy o’rta ta’lim fanlari bilan uzviy bog’liqlikda o’tkazilishi kerak. 
Maslahat 
(konsultatsiya 
- 
o’quv 
suhbati)ga 
talablar 
ko’pincha 
o’quvchilarning ma’lum o’quv materiali yoki topshirig’i ustida mustaqil ishlashi 
sababli yuzaga keladi. Bunda ko’proq o’quvchi savol beradi. To’g’ri tashkil etilgan 
konsultatsiya o’quvchilarga o’quv materialini egallashda qiyinchiliklarni engishga 
yordam beradi. Konsultatsiya davomida o’qituvchi o’quvchilar faoliyatini u yoki bu 
masalani to’g’ri tushunishga mustaqil keladigan, ular uchun qiyin topshiriqni 
tushunib oladigan qilib, o’rganilayotgan materialni mohiyatini ochishga 
o’rganadigan 
qilib 
yo’naltiradi. 
Konsultatsiya 
o’qituvchiga 
o’quvchilar 
bilimlaridagi kamchiliklarni aniqlash, alohida e’tibor berishni talab etuvchi 
vaziyatlarga ularning diqqatini jalb etishga imkon beradi. To’g’ri tashkil etilgan 
konsultatsiya o’quvchilarda o’zini nazorat qilish, bilimlarga tanqidiy ko’z bilan 
qarashni tarbiyalaydi. O’qimishlilik darajasini to’g’ri aniqlashga yordam beradi. 
NAZORAT UChUN SAVOL VA TOPShIRIQLAR 
1. Hozirgi vaqtda ta’limni tashkil etishning qanday shakllari keng tarqalgan? 
2. Ta’limni tashkil etishning individual tizimiga izoh bering. 
3. Sinf-dars tizimining afzalligi va kamchiliklari nimalarda namoyon bo’ladi? 
Fan to’garaklari yo’nalishi, mazmuni, ish metodi, o’qish vaqti va boshqa jihatlari bilan ajralib turadi. Ular o’quvchilarning qiziqish va qobiliyatlarini rivojlantirish, o’qishga ijobiy munosabatni shakllantirishga yordam beradi.. Ta’limning yordamchi shakllariga ekskursiyalar ham kiradi. Ular ommaviy, guruhli va kichik guruhli bo’lishi mumkin. O’quv ekskursiyalari alohida fanlar hamda bir qancha fanlar bo’yicha ham rejalashtiriladi. Ekskursiyani muvaffaqiyatli o’tkazish uchun o’qituvchi unga puxta tayyorlanishi: ob’ekt va mashrut bilan oldindan tanishib chiqishi, to’la rejani ishlab chiqishi, o’quvchilarni bo’lajak topshiriqlarni bajarishga jalb eta olishi kerak. O’quv rejasi turli fakultativ va tanlov bo’yicha kurslarni tashkil etishni ko’zda tutadi. Ular o’quvchilar, ularning ota-onalari istak va qiziqishlarini hisobga olish bilan bog’liqlikda ishlab chiqiladi. Fakultativ va tanlov fanlari ro’yxatini aniqlashda faqat o’quvchilar istaklari emas, balki ijtimoiy talablar va maktab imkoniyatidan kelib chiqiladi. Fakultativ va tanlovi bo’yicha mashg’ulotlar majburiy va umumiy o’rta ta’lim fanlari bilan uzviy bog’liqlikda o’tkazilishi kerak. Maslahat (konsultatsiya - o’quv suhbati)ga talablar ko’pincha o’quvchilarning ma’lum o’quv materiali yoki topshirig’i ustida mustaqil ishlashi sababli yuzaga keladi. Bunda ko’proq o’quvchi savol beradi. To’g’ri tashkil etilgan konsultatsiya o’quvchilarga o’quv materialini egallashda qiyinchiliklarni engishga yordam beradi. Konsultatsiya davomida o’qituvchi o’quvchilar faoliyatini u yoki bu masalani to’g’ri tushunishga mustaqil keladigan, ular uchun qiyin topshiriqni tushunib oladigan qilib, o’rganilayotgan materialni mohiyatini ochishga o’rganadigan qilib yo’naltiradi. Konsultatsiya o’qituvchiga o’quvchilar bilimlaridagi kamchiliklarni aniqlash, alohida e’tibor berishni talab etuvchi vaziyatlarga ularning diqqatini jalb etishga imkon beradi. To’g’ri tashkil etilgan konsultatsiya o’quvchilarda o’zini nazorat qilish, bilimlarga tanqidiy ko’z bilan qarashni tarbiyalaydi. O’qimishlilik darajasini to’g’ri aniqlashga yordam beradi. NAZORAT UChUN SAVOL VA TOPShIRIQLAR 1. Hozirgi vaqtda ta’limni tashkil etishning qanday shakllari keng tarqalgan? 2. Ta’limni tashkil etishning individual tizimiga izoh bering. 3. Sinf-dars tizimining afzalligi va kamchiliklari nimalarda namoyon bo’ladi?  
 
4. Ma’ruza-seminar tizimining o’ziga xosligini izohlang. 
5. Dars deb nimaga aytiladi? 
6. Darsning qanday turlari mavjud? 
7. Darsga qo’yiladigan talablarni tushuntirib bering. 
8. O’qituvchining darsga tayyorgarlik ko’rishi qanday bosqichlarni o’z ichiga 
oladi? 
9. Ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllariga nimalar kiradi? 
 
4. Ma’ruza-seminar tizimining o’ziga xosligini izohlang. 5. Dars deb nimaga aytiladi? 6. Darsning qanday turlari mavjud? 7. Darsga qo’yiladigan talablarni tushuntirib bering. 8. O’qituvchining darsga tayyorgarlik ko’rishi qanday bosqichlarni o’z ichiga oladi? 9. Ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllariga nimalar kiradi?