TA’LIMNI TASHKIL ETISH SHAKLLARI.

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

28,8 KB


 
 
 
 
 
 
TA’LIMNI TASHKIL ETISH SHAKLLARI. 
 
 
Mavzu rejasi: 
1. Ta’limni tashkil etishning shakllari.  
2. Dars - ta’lim tashkil etishning asosiy shakli. 
3. Darsning turlari va tuzilishi.  
4. Darsga qo‘yiladigan talablar. 
5. O‘qituvchining darsga tayyorlanishi. 
6. Ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllari. 
 
 
1.Ta’limni tashkil etishning shakllari. Ta’limni tashkil etish shakli - bu 
o‘qituvchi va o‘quvchining belgilangan tartibda, muayyan maqsadga muvofiq 
ma’lum rejimda tashkil etiladigan o‘quv-bilish faoliyatining tashqi ifodasidir. 
Jahon pedagogika fani va amaliyotida ta’limni tashkil etishning turli shakllari 
mavjud. Jamiyat rivojining har bir yangi bosqichi ta’limni tashkil etishga o‘z 
ta’sirini o‘tkazadi. 
Ayni vaqtda ta’limning quyidagi shakllari ajratib ko‘rsatiladi: individual, 
individual-guruhli, sinf-dars, leksiya-seminar va sinfdan tashqari, auditoriyadan 
tashqari, maktabdan tashqari. Ular o‘quvchilarni qamrab olishi, o‘quvchilar 
faoliyatini tashkil etishi, jamoaviy va individual shakllarining nisbatlari, 
mustaqilligi darajasi va o‘qish jarayoniga rahbarlik qilish xususiyatlari kabi 
belgilariga ko‘ra quyidagi uch asosiy turga ajratiladi: individual; sinf-dars; 
ma’ruza-seminar. 
Qadim zamonlarda mavjud bo‘lgan o‘qitishning eng qadimgi shakli ta’limning 
individual shakli hisoblanadi. O‘qishni tashkil etishning individual shakli antik davr 
TA’LIMNI TASHKIL ETISH SHAKLLARI. Mavzu rejasi: 1. Ta’limni tashkil etishning shakllari. 2. Dars - ta’lim tashkil etishning asosiy shakli. 3. Darsning turlari va tuzilishi. 4. Darsga qo‘yiladigan talablar. 5. O‘qituvchining darsga tayyorlanishi. 6. Ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllari. 1.Ta’limni tashkil etishning shakllari. Ta’limni tashkil etish shakli - bu o‘qituvchi va o‘quvchining belgilangan tartibda, muayyan maqsadga muvofiq ma’lum rejimda tashkil etiladigan o‘quv-bilish faoliyatining tashqi ifodasidir. Jahon pedagogika fani va amaliyotida ta’limni tashkil etishning turli shakllari mavjud. Jamiyat rivojining har bir yangi bosqichi ta’limni tashkil etishga o‘z ta’sirini o‘tkazadi. Ayni vaqtda ta’limning quyidagi shakllari ajratib ko‘rsatiladi: individual, individual-guruhli, sinf-dars, leksiya-seminar va sinfdan tashqari, auditoriyadan tashqari, maktabdan tashqari. Ular o‘quvchilarni qamrab olishi, o‘quvchilar faoliyatini tashkil etishi, jamoaviy va individual shakllarining nisbatlari, mustaqilligi darajasi va o‘qish jarayoniga rahbarlik qilish xususiyatlari kabi belgilariga ko‘ra quyidagi uch asosiy turga ajratiladi: individual; sinf-dars; ma’ruza-seminar. Qadim zamonlarda mavjud bo‘lgan o‘qitishning eng qadimgi shakli ta’limning individual shakli hisoblanadi. O‘qishni tashkil etishning individual shakli antik davr  
 
va o‘rta asrlarda yagona usul bo‘lgan, undan ba’zi mamlakatlarda XVIII asrgacha 
keng foydalanilib kelingan. 
 
 
XVI asrdan boshlab individual o‘qitish shaklining ahamiyati pasayib, uning 
o‘rnini ta’limning individual-guruhli shakli egallashiga imkon berdi. 
Ulardan biri bolalarning guruhli (jamoali) ta’limi sanaladi. U G‘arbiy Rossiya 
(hozirgi Belorussiya va Ukrainaning g‘arbiy qismlari) birodarlik maktablarida ilk 
bor qo‘llanilgan va u sinf- dars shaklining asosi bo‘lib qolgan. Bu tizimlar XVII 
Afzalliklari 
Kamchiliklari 
1)o‘quv faoliyati mazmuni, 
metodi va sur’atini to‘la 
individualashtirish 
imkoniyatining mavjudligi; 
2)aniq bir masalani hal etishda 
ta’lim oluvchining har bir 
harakati va operatsiyalarini 
kuzatib borishga imkon berishi. 
1) vaqtning 
tejamli 
emasligi; 
2) o‘qituvchi 
ta’sirining 
cheklanganl
igi 
(o‘qituvchin
ing vazifasi 
o‘quvchiga 
topshiriq 
berish va 
uni 
bajarilishini 
tekshirishda
n iborat); 
3) boshqa 
o‘quvchilar 
bilan 
hamkorlikda 
ishlash 
imkoniyati 
cheklanganl
igi (bu holat 
ijtimoiylash
uv  
4) jarayoniga 
salbiy ta’sir 
ko‘rsatadi); 
Sinf-dars tizimi garchi 350 yil avval asoslangan bo‘lsada, bugungi kunda 
ham keng ko‘lamda qo‘llanilib kelinmoqda. 
Afzalliklari 
Kamchiliklari 
1) yaxlit o‘quv-tarbiyaviy 
jarayonning tartibli ketishini 
ta’minlovchi aniq tashkiliy 
tizim; 
2) jarayonlarning oddiy 
boshqarilishi: muammoning 
jamoa bo‘lib muhokama 
qilinishi, masalaning echimini 
birgalikda izlash jarayonida 
bolalar o‘rtasida o‘zaro 
munosabatlarning shakllanish 
imkoniyati; 
1) tizimning asosan 
bilimlarni o‘rtacha 
darajada o‘zlashtiruvchi 
o‘quvchilar uchun 
mo‘ljallanganligi; 
2) bo‘sh o‘zlashtiruvchi 
o‘quvchilar uchun 
qiyinchiliklarning yuzaga 
kelishi va kuchli 
o‘zlashtiruvchi 
o‘quvchilar 
qobiliyatlarining 
va o‘rta asrlarda yagona usul bo‘lgan, undan ba’zi mamlakatlarda XVIII asrgacha keng foydalanilib kelingan. XVI asrdan boshlab individual o‘qitish shaklining ahamiyati pasayib, uning o‘rnini ta’limning individual-guruhli shakli egallashiga imkon berdi. Ulardan biri bolalarning guruhli (jamoali) ta’limi sanaladi. U G‘arbiy Rossiya (hozirgi Belorussiya va Ukrainaning g‘arbiy qismlari) birodarlik maktablarida ilk bor qo‘llanilgan va u sinf- dars shaklining asosi bo‘lib qolgan. Bu tizimlar XVII Afzalliklari Kamchiliklari 1)o‘quv faoliyati mazmuni, metodi va sur’atini to‘la individualashtirish imkoniyatining mavjudligi; 2)aniq bir masalani hal etishda ta’lim oluvchining har bir harakati va operatsiyalarini kuzatib borishga imkon berishi. 1) vaqtning tejamli emasligi; 2) o‘qituvchi ta’sirining cheklanganl igi (o‘qituvchin ing vazifasi o‘quvchiga topshiriq berish va uni bajarilishini tekshirishda n iborat); 3) boshqa o‘quvchilar bilan hamkorlikda ishlash imkoniyati cheklanganl igi (bu holat ijtimoiylash uv 4) jarayoniga salbiy ta’sir ko‘rsatadi); Sinf-dars tizimi garchi 350 yil avval asoslangan bo‘lsada, bugungi kunda ham keng ko‘lamda qo‘llanilib kelinmoqda. Afzalliklari Kamchiliklari 1) yaxlit o‘quv-tarbiyaviy jarayonning tartibli ketishini ta’minlovchi aniq tashkiliy tizim; 2) jarayonlarning oddiy boshqarilishi: muammoning jamoa bo‘lib muhokama qilinishi, masalaning echimini birgalikda izlash jarayonida bolalar o‘rtasida o‘zaro munosabatlarning shakllanish imkoniyati; 1) tizimning asosan bilimlarni o‘rtacha darajada o‘zlashtiruvchi o‘quvchilar uchun mo‘ljallanganligi; 2) bo‘sh o‘zlashtiruvchi o‘quvchilar uchun qiyinchiliklarning yuzaga kelishi va kuchli o‘zlashtiruvchi o‘quvchilar qobiliyatlarining  
 
asrda Yan Amos Komenskiy tomonidan “Buyuk didaktika” asarida nazariy jhatdan 
asoslab berildi va ommaviylashtirildi. Olim pedagogikaga o‘quv yili, o‘quv kuni, 
dars, mashg‘ulotlar orasidagi tanaffus, o‘quv ta’tillari kabi tushunchalarni kiritdi. 
XIX asr oxiri XX asr boshlarida, aqliy rivojlanishida farqi bo‘lgan o‘quvchilarni 
o‘qitishda individuallashtirishga ahamiyat qaratish masalasi ayniqsa dolzarb 
xususiyat kasb etdi. Shunga mos ravishda tanlab o‘qitish shakli yuzaga keldi 
(AQShda Batov, Yevropada Mangeym tizimi). 
Yevropa va AQShda, XX asr boshida o‘quvchilarning individual, faol, mustaqil 
o‘quv ishlarini ta’minlashga qaratilgan ko‘plab ta’lim tizimlarining samaradorligi 
sinab ko‘rilgan. 1905 yili Dalton shahrida (Massachusets shtati) o‘qituvchi Elena 
Park Xerst tomonidan birinchi bor qo‘llanilgan ta’limning individuallashtirilgan 
tizimi ular orasida eng radikal hisoblangan. Bu tizim dalton-reja nomi bilan 
pedagogika va maktab tarixiga kirdi. U ba’zan laboratoriya yoki ustaxonalar tizimi 
deb ham ataydilar. 
Birinchi universitetlar paydo bo‘lishi bilan ta’limning ma’ruza- seminar tizimi 
yuzaga kela boshlaydi. U yaratilgan paytdan beri hali deyarli hech bir katta 
o‘zgarishlarga ega emas. Ma’ruza, seminar, amaliy va laboratoriya ishlari, 
konsultatsiya va tanlagan kasbi bo‘yicha amaliyot hozirgacha leksiya-seminar tizim 
sifatida o‘qishning asosiy shakllaridan biri bo‘lib kelmoqda. Leksiya-seminar tizimi 
o‘zining sof ko‘rinishida oliy va oliy maktabdan keyingi ta’lim amaliyotida 
qo‘llaniladi. 
2.Dars - ta’lim tashkil etishning asosiy shakli. Dars bevosita o‘qituvchi 
rahbarligida aniq belgilangan vaqt davomida muayyan o‘quvchilar guruhi bilan olib 
boriladigan ta’lim jarayonining asosiy shakli sanaladi. Darsda har bir o‘quvchi 
xususiyatlarini hisobga olish, barcha o‘quvchilarning mashg‘ulot jarayonida 
o‘rganilayotgan fan asoslarini egallab olishlari, ularning idrok etish qobiliyatlari va 
ma’naviy-axloqiy sifatlarini tarbiyalash hamda rivojlantirish uchun qulay sharoitlar 
yaratiladi. 
Yangilanayotgan pedagogik tafakkur o‘quvchilariga ko‘ra zamonaviy dars 
o‘quv muassasasining mulkiy mansubligidan qat’i nazar quyidagi xususiyatlarga ega 
bo‘lishi lozim: ta’limning tarbiyaviy maqsadlarga bo‘ysundirilganligi, o‘quvchini 
komil shaxs sifatida shakllantirishga yo‘naltirilganligi, ilmiyligi va izchilligi, 
asrda Yan Amos Komenskiy tomonidan “Buyuk didaktika” asarida nazariy jhatdan asoslab berildi va ommaviylashtirildi. Olim pedagogikaga o‘quv yili, o‘quv kuni, dars, mashg‘ulotlar orasidagi tanaffus, o‘quv ta’tillari kabi tushunchalarni kiritdi. XIX asr oxiri XX asr boshlarida, aqliy rivojlanishida farqi bo‘lgan o‘quvchilarni o‘qitishda individuallashtirishga ahamiyat qaratish masalasi ayniqsa dolzarb xususiyat kasb etdi. Shunga mos ravishda tanlab o‘qitish shakli yuzaga keldi (AQShda Batov, Yevropada Mangeym tizimi). Yevropa va AQShda, XX asr boshida o‘quvchilarning individual, faol, mustaqil o‘quv ishlarini ta’minlashga qaratilgan ko‘plab ta’lim tizimlarining samaradorligi sinab ko‘rilgan. 1905 yili Dalton shahrida (Massachusets shtati) o‘qituvchi Elena Park Xerst tomonidan birinchi bor qo‘llanilgan ta’limning individuallashtirilgan tizimi ular orasida eng radikal hisoblangan. Bu tizim dalton-reja nomi bilan pedagogika va maktab tarixiga kirdi. U ba’zan laboratoriya yoki ustaxonalar tizimi deb ham ataydilar. Birinchi universitetlar paydo bo‘lishi bilan ta’limning ma’ruza- seminar tizimi yuzaga kela boshlaydi. U yaratilgan paytdan beri hali deyarli hech bir katta o‘zgarishlarga ega emas. Ma’ruza, seminar, amaliy va laboratoriya ishlari, konsultatsiya va tanlagan kasbi bo‘yicha amaliyot hozirgacha leksiya-seminar tizim sifatida o‘qishning asosiy shakllaridan biri bo‘lib kelmoqda. Leksiya-seminar tizimi o‘zining sof ko‘rinishida oliy va oliy maktabdan keyingi ta’lim amaliyotida qo‘llaniladi. 2.Dars - ta’lim tashkil etishning asosiy shakli. Dars bevosita o‘qituvchi rahbarligida aniq belgilangan vaqt davomida muayyan o‘quvchilar guruhi bilan olib boriladigan ta’lim jarayonining asosiy shakli sanaladi. Darsda har bir o‘quvchi xususiyatlarini hisobga olish, barcha o‘quvchilarning mashg‘ulot jarayonida o‘rganilayotgan fan asoslarini egallab olishlari, ularning idrok etish qobiliyatlari va ma’naviy-axloqiy sifatlarini tarbiyalash hamda rivojlantirish uchun qulay sharoitlar yaratiladi. Yangilanayotgan pedagogik tafakkur o‘quvchilariga ko‘ra zamonaviy dars o‘quv muassasasining mulkiy mansubligidan qat’i nazar quyidagi xususiyatlarga ega bo‘lishi lozim: ta’limning tarbiyaviy maqsadlarga bo‘ysundirilganligi, o‘quvchini komil shaxs sifatida shakllantirishga yo‘naltirilganligi, ilmiyligi va izchilligi,  
 
tarbiyalanuvchining 
faolligi 
va 
mustaqilligini 
ta’minlashga 
qaratilganligi, 
insonparvarlik yo‘nalishiga egaligi, tizimliligi, bilimlarni ongli ravishda 
o‘zlashtirishga qaratilganligi, amaliy axa-miyatga egaligi va h.k.1 
Dars ta’limning boshqa shakllaridan farq qiluvchi o‘ziga xos belgilarga ega, 
chunonchi: o‘quvchilarning doimiy guruhi, o‘quvchilar faoliyatiga ularning har biri 
xususiyatlarini hisobga olish bilan rahbarlik qilish, o‘rganilayotgan fan asoslarini 
bevosita darsda egallab olish (bu belgilari darsning faqat mazmunini emas, balki o‘z 
xususiyatini ham aks ettiradi). 
3.Darsning turlari va tuzilishi. Darsning quyidagi turlari mavjud: 
• 
Aralash (kombinatsion dars). 
• 
Yangi bilimlarni bayon qilish darsi. 
• 
O‘rganilganlarini takrorlash va mustahkamlash darsi. 
• 
O‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini nazorat qilish 
darsi. 
• 
Laboratoriya darslari. 
• 
Amaliy darslar. 
Aralash darsning tuzilishi: 
a) tashkiliy qism; 
b) o‘tilgan mavzuni takrorlash (uy vazifasini tekshirish);  
c)  yangi mavzuni bayon qilish; 
g) o‘rganilgan materialni mustahkamlash; 
d) o‘quvchilarni baholash; 
e) uy vazifasini berish. 
Yangi bilimlarni bayon qilish darsining tuzilishi: 
a) tashkiliy qism; 
b) yangi mavzuni bayon qilish; 
v) o‘rganilgan materialni mustahkamlash;  
d) uy vazifasini berish. 
O‘rganilganlarni takrorlash va mustahkamlash darsining tuzilishi: 
a) tashkiliy qism; 
                                                 
1https://en.wikipedia.org/wiki/Lesson 
tarbiyalanuvchining faolligi va mustaqilligini ta’minlashga qaratilganligi, insonparvarlik yo‘nalishiga egaligi, tizimliligi, bilimlarni ongli ravishda o‘zlashtirishga qaratilganligi, amaliy axa-miyatga egaligi va h.k.1 Dars ta’limning boshqa shakllaridan farq qiluvchi o‘ziga xos belgilarga ega, chunonchi: o‘quvchilarning doimiy guruhi, o‘quvchilar faoliyatiga ularning har biri xususiyatlarini hisobga olish bilan rahbarlik qilish, o‘rganilayotgan fan asoslarini bevosita darsda egallab olish (bu belgilari darsning faqat mazmunini emas, balki o‘z xususiyatini ham aks ettiradi). 3.Darsning turlari va tuzilishi. Darsning quyidagi turlari mavjud: • Aralash (kombinatsion dars). • Yangi bilimlarni bayon qilish darsi. • O‘rganilganlarini takrorlash va mustahkamlash darsi. • O‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini nazorat qilish darsi. • Laboratoriya darslari. • Amaliy darslar. Aralash darsning tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) o‘tilgan mavzuni takrorlash (uy vazifasini tekshirish); c) yangi mavzuni bayon qilish; g) o‘rganilgan materialni mustahkamlash; d) o‘quvchilarni baholash; e) uy vazifasini berish. Yangi bilimlarni bayon qilish darsining tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) yangi mavzuni bayon qilish; v) o‘rganilgan materialni mustahkamlash; d) uy vazifasini berish. O‘rganilganlarni takrorlash va mustahkamlash darsining tuzilishi: a) tashkiliy qism; 1https://en.wikipedia.org/wiki/Lesson  
 
b) o‘rganilgan mavzularga doir savol-javob o‘tkazish; 
v) o‘rganilgan mavzularga doir amaliy topshiriqlarni bajarish;  
g) o‘quvchilarni baholash. 
O‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini nazorat qilish darsining 
tuzilishi: 
a) tashkiliy qism; 
b) o‘rganilganlarni umumiy tarzda takrorlash (yodga tushirish);   
v) nazorat ishini o‘tkazish; 
g) uy vazifasi (o‘rganilganlarni qayta takrorlash maqsadida).  
 
Laboratoriya darslarining tuzilishi: 
a) tashkiliy qism; 
b) nazariy materiallarni mustahkamlash;  
c) laboratoriya ishini o‘tkazish; 
g) o‘quvchilarni baholash; 
d) uy vazifasi. 
Amaliy darslarning tuzilishi: 
a) tashkiliy qism; 
b) nazariy materiallarni mustahkamlash; 
v) amaliy ish topshiriqlarini bajarish; 
g) o‘quvchilarni baholash; 
d) uy vazifasi. 
Darsga qo‘yiladigan talablar. Har bir dars quyidagi uchta asosiy maqsadga 
erishishga yo‘naltiriladi: o‘qitish, tarbiyalash, rivojlantirish. Ana shularni hisobga 
olib darsga umumiy talablar didaktik, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi talablarda aniq 
ifodalanadi. 
4.Darsga qo‘yiladigan talablarga har bir darsning ta’lim vazifalarini aniq 
belgilash, darsni axborotlar bilan boyitish, ijtimoiy va shaxsiy ehtiyojlarni hisobga 
olish bilan mazmunini optimallashtirish, idrok etish eng yangi texnologiyalarini 
kiritish, turli xildagi shakli, metodlari va ko‘rinishlaridan mos ravishda foydalanish, 
dars tuzilishini shakllantirishga ijodiy yondashish, jamoaviy faoliyat usullari bilan 
birga o‘quvchilar mustaqil faoliyatlarini turli shakllaridan birga foydalanish, 
b) o‘rganilgan mavzularga doir savol-javob o‘tkazish; v) o‘rganilgan mavzularga doir amaliy topshiriqlarni bajarish; g) o‘quvchilarni baholash. O‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini nazorat qilish darsining tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) o‘rganilganlarni umumiy tarzda takrorlash (yodga tushirish); v) nazorat ishini o‘tkazish; g) uy vazifasi (o‘rganilganlarni qayta takrorlash maqsadida). Laboratoriya darslarining tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) nazariy materiallarni mustahkamlash; c) laboratoriya ishini o‘tkazish; g) o‘quvchilarni baholash; d) uy vazifasi. Amaliy darslarning tuzilishi: a) tashkiliy qism; b) nazariy materiallarni mustahkamlash; v) amaliy ish topshiriqlarini bajarish; g) o‘quvchilarni baholash; d) uy vazifasi. Darsga qo‘yiladigan talablar. Har bir dars quyidagi uchta asosiy maqsadga erishishga yo‘naltiriladi: o‘qitish, tarbiyalash, rivojlantirish. Ana shularni hisobga olib darsga umumiy talablar didaktik, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi talablarda aniq ifodalanadi. 4.Darsga qo‘yiladigan talablarga har bir darsning ta’lim vazifalarini aniq belgilash, darsni axborotlar bilan boyitish, ijtimoiy va shaxsiy ehtiyojlarni hisobga olish bilan mazmunini optimallashtirish, idrok etish eng yangi texnologiyalarini kiritish, turli xildagi shakli, metodlari va ko‘rinishlaridan mos ravishda foydalanish, dars tuzilishini shakllantirishga ijodiy yondashish, jamoaviy faoliyat usullari bilan birga o‘quvchilar mustaqil faoliyatlarini turli shakllaridan birga foydalanish,  
 
operativ qayta aloqani ta’minlash, amaliy nazorat va boshqaruvni amalga oshirish, 
ilmiy mo‘ljal va darsni mahorat bilan o‘tkazishni ta’minlash kabilar kiradi. 
Darsga nisbatan qo‘yiladigan tarbiyaviy talablar o‘quv materialining tarbiyaviy 
imkoniyatlarini aniqlash, darsdagi faoliyat, aniq erishilishi mumkin bo‘lgan 
tarbiyaviy maqsadlarni shakllantirish va qo‘yish, faqat o‘quv ishlari maqsadlari va 
mazmunidan tabiiy ravishda kelib chiqadigan tarbiyaviy masalalarni belgilash, 
o‘quvchilarni umuminsoniy qadriyatlarda tarbiyalash, hayotiy muhim sifatlar 
(tirishqoqlik, tartiblilik, mas’uliyatlilik, intizomlilik, mustaqillik, ish bajarishga 
qobiliyatlilik, e’tiborlilik, halollik va boshqalar)ni shakllantirish, o‘quvchilarga 
diqqat-e’tiborli munosabatda bo‘lib, pedagogik odob talablariga amal qilish, 
o‘quvchilar bilan hamkorlik va ularning muvaffaqiyat qozonishlaridan manfaatdor 
bo‘lishdan iborat. 
Barcha darslarda doim amalga oshirilib boriladigan rivojlantiruvchi talablarga 
o‘quvchilarda 
o‘quv-o‘rganish 
faoliyati 
ijobiy 
sifatlari, 
qiziqish, 
ijodiy 
tashabbuskorlik va faollik shakllantirish hamda rivojlantirish, o‘quvchilarning idrok 
etish imkoniyatlari darajasini o‘rganish, hisobga olish, “rivojlanishning yaqin 
zonasini loyihalashtirish”, “o‘zib ketish” darajasidagi o‘quv mashg‘ulotlarini tashkil 
etish, rivojlanishidagi yangi o‘zgarishlarni rag‘batlantirish, o‘quvchilarning 
intellektual, emotsional, ijtimoiy rivojlanishlaridagi «sakrash»larni oldindan ko‘ra 
bilish, boshlanayotgan o‘zgarishlarni hisobga olish asosida o‘quv mashg‘ulotlarini 
operativ qayta qurish kabilar kiradi. 
5.O‘qituvchining darsga tayyorgarligi. O‘qituvchining darsga tayyorgarligida 
quyidagi 
to‘rtta 
bosqich 
ko‘zga 
tashlanadi: 
tashxislash, 
bashoratlash, 
loyihalashtirish va rejalashtirish. Algoritmni amalga oshirish aniq sharoitlarni 
tashxislash bilan boshlanadi. Tashxis didaktik jarayon kechadigan barcha 
sharoitlarni oydinlashtirish, uning natijalarini belgilashdir. Unda o‘quvchilarning 
imkoniyatlari, ularning faoliyatlari va xulqlari, motivlari, talab va layoqatlari, 
qiziqish va qobiliyatlari, bilimdonlik darajasi, o‘quv materialining xususiyati, uning 
amaliy ahamiyati, dars tuzilishi, yangi axborotni o‘zlashtirish, mustahkamlash va 
tizimlashtirish, bilim, ko‘nikma va malakalarini nazorat qilish hamda tuzatish kabi 
holatlar namoyon bo‘ladi. Bashoratlash bo‘lajak darsni tashkil etilishining turli 
varianlarini baholash va ulardan qabul qilingan mezonlarga muvofiq eng ma’qulini 
operativ qayta aloqani ta’minlash, amaliy nazorat va boshqaruvni amalga oshirish, ilmiy mo‘ljal va darsni mahorat bilan o‘tkazishni ta’minlash kabilar kiradi. Darsga nisbatan qo‘yiladigan tarbiyaviy talablar o‘quv materialining tarbiyaviy imkoniyatlarini aniqlash, darsdagi faoliyat, aniq erishilishi mumkin bo‘lgan tarbiyaviy maqsadlarni shakllantirish va qo‘yish, faqat o‘quv ishlari maqsadlari va mazmunidan tabiiy ravishda kelib chiqadigan tarbiyaviy masalalarni belgilash, o‘quvchilarni umuminsoniy qadriyatlarda tarbiyalash, hayotiy muhim sifatlar (tirishqoqlik, tartiblilik, mas’uliyatlilik, intizomlilik, mustaqillik, ish bajarishga qobiliyatlilik, e’tiborlilik, halollik va boshqalar)ni shakllantirish, o‘quvchilarga diqqat-e’tiborli munosabatda bo‘lib, pedagogik odob talablariga amal qilish, o‘quvchilar bilan hamkorlik va ularning muvaffaqiyat qozonishlaridan manfaatdor bo‘lishdan iborat. Barcha darslarda doim amalga oshirilib boriladigan rivojlantiruvchi talablarga o‘quvchilarda o‘quv-o‘rganish faoliyati ijobiy sifatlari, qiziqish, ijodiy tashabbuskorlik va faollik shakllantirish hamda rivojlantirish, o‘quvchilarning idrok etish imkoniyatlari darajasini o‘rganish, hisobga olish, “rivojlanishning yaqin zonasini loyihalashtirish”, “o‘zib ketish” darajasidagi o‘quv mashg‘ulotlarini tashkil etish, rivojlanishidagi yangi o‘zgarishlarni rag‘batlantirish, o‘quvchilarning intellektual, emotsional, ijtimoiy rivojlanishlaridagi «sakrash»larni oldindan ko‘ra bilish, boshlanayotgan o‘zgarishlarni hisobga olish asosida o‘quv mashg‘ulotlarini operativ qayta qurish kabilar kiradi. 5.O‘qituvchining darsga tayyorgarligi. O‘qituvchining darsga tayyorgarligida quyidagi to‘rtta bosqich ko‘zga tashlanadi: tashxislash, bashoratlash, loyihalashtirish va rejalashtirish. Algoritmni amalga oshirish aniq sharoitlarni tashxislash bilan boshlanadi. Tashxis didaktik jarayon kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirish, uning natijalarini belgilashdir. Unda o‘quvchilarning imkoniyatlari, ularning faoliyatlari va xulqlari, motivlari, talab va layoqatlari, qiziqish va qobiliyatlari, bilimdonlik darajasi, o‘quv materialining xususiyati, uning amaliy ahamiyati, dars tuzilishi, yangi axborotni o‘zlashtirish, mustahkamlash va tizimlashtirish, bilim, ko‘nikma va malakalarini nazorat qilish hamda tuzatish kabi holatlar namoyon bo‘ladi. Bashoratlash bo‘lajak darsni tashkil etilishining turli varianlarini baholash va ulardan qabul qilingan mezonlarga muvofiq eng ma’qulini  
 
tanlab olish. Loyihalashtirish va rejalashtirish o‘quvchilarning o‘quv faoliyatini 
boshqarish dasturini yaratish bo‘lib, u darsga tayyorlanishning yakuniy bosqichi 
hisoblanadi. Loyiha (boshqarish dasturi) qisqa va aniq, erkin tuzilgan, pedagog o‘zi 
uchun boshqarish jarayoni muhim vaziyatlari (kimdan va qachon so‘rash, qayerda 
mavzuni kiritish, mashg‘ulot keyingi bosqichiga qanday o‘tish, oldindan ko‘zda 
tutilmagan qiyinchiliklar yuzaga kelganida jarayonni qaysi sxema bo‘yicha qayta 
o‘zgartirish)ni belgilab olishga imkon beruvchi hujjatdir. 
6.Ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllari. Ta’limning yordamchi 
shakllari: to‘garak, konferentsiya, maslahat (konsultatsiya), fakultativ mashg‘ulot, 
o‘quv ekskursiyalari, o‘quvchilarning mustaqil uy ishlari va boshqalar sanaladi. 
Maktabdan tashqari mashg‘ulotlarning asosiy va barqaror turlariga o‘qish 
jarayonining tarkibiy qismi sifatida qaraladigan, o‘quvchilarning mustaqil uy ishlari 
kiradi. Uning asosiy maqsadi - darsda o‘zlashtirilgan bilim, ko‘nikma va 
malakalarini kengaytirish, chuqurlashtirish, ularni esdan chiqarishning oldini olish, 
o‘quvchilarning individual layoqati, iste’dod va qobiliyatini rivojlantirishdan iborat. 
Fan to‘garaklari yo‘nalishi, mazmuni, ish metodi, o‘qish vaqti va boshqa jihatlari 
bilan ajralib turadi. Ular o‘quvchilarning qiziqish va qobiliyatlarini rivojlantirish, 
o‘qishga ijobiy munosabatni shakllantirishga yordam beradi.. 
Ta’limning yordamchi shakllariga ekskursiyalar ham kiradi. Ular ommaviy, 
guruhli va kichik guruhli bo‘lishi mumkin. O‘quv ekskursiyalari alohida fanlar 
hamda bir qancha fanlar bo‘yicha ham rejalashtiriladi. Ekskursiyani muvaffaqiyatli 
o‘tkazish uchun o‘qituvchi unga puxta tayyorlanishi: ob’ekt va mashrut bilan 
oldindan tanishib chiqishi, to‘la rejani ishlab chiqishi, o‘quvchilarni bo‘lajak 
topshiriqlarni bajarishga jalb eta olishi kerak. 
O‘quv rejasi turli fakultativ va tanlov bo‘yicha kurslarni tashkil etishni ko‘zda 
tutadi. Ular o‘quvchilar, ularning ota-onalari istak va qiziqishlarini hisobga olish 
bilan bog‘liqlikda ishlab chiqiladi. Fakultativ va tanlov fanlari ro‘yxatini aniqlashda 
faqat o‘quvchilar istaklari emas, balki ijtimoiy talablar va maktab imkoniyatidan 
kelib chiqiladi. Fakultativ va tanlovi bo‘yicha mashg‘ulotlar majburiy va umumiy 
o‘rta ta’lim fanlari bilan uzviy bog‘liqlikda o‘tkazilishi kerak. 
Maslahat (konsultatsiya - o‘quv suhbati)ga talablar ko‘pincha o‘quvchilarning 
ma’lum o‘quv materiali yoki topshirig‘i ustida mustaqil ishlashi sababli yuzaga 
tanlab olish. Loyihalashtirish va rejalashtirish o‘quvchilarning o‘quv faoliyatini boshqarish dasturini yaratish bo‘lib, u darsga tayyorlanishning yakuniy bosqichi hisoblanadi. Loyiha (boshqarish dasturi) qisqa va aniq, erkin tuzilgan, pedagog o‘zi uchun boshqarish jarayoni muhim vaziyatlari (kimdan va qachon so‘rash, qayerda mavzuni kiritish, mashg‘ulot keyingi bosqichiga qanday o‘tish, oldindan ko‘zda tutilmagan qiyinchiliklar yuzaga kelganida jarayonni qaysi sxema bo‘yicha qayta o‘zgartirish)ni belgilab olishga imkon beruvchi hujjatdir. 6.Ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllari. Ta’limning yordamchi shakllari: to‘garak, konferentsiya, maslahat (konsultatsiya), fakultativ mashg‘ulot, o‘quv ekskursiyalari, o‘quvchilarning mustaqil uy ishlari va boshqalar sanaladi. Maktabdan tashqari mashg‘ulotlarning asosiy va barqaror turlariga o‘qish jarayonining tarkibiy qismi sifatida qaraladigan, o‘quvchilarning mustaqil uy ishlari kiradi. Uning asosiy maqsadi - darsda o‘zlashtirilgan bilim, ko‘nikma va malakalarini kengaytirish, chuqurlashtirish, ularni esdan chiqarishning oldini olish, o‘quvchilarning individual layoqati, iste’dod va qobiliyatini rivojlantirishdan iborat. Fan to‘garaklari yo‘nalishi, mazmuni, ish metodi, o‘qish vaqti va boshqa jihatlari bilan ajralib turadi. Ular o‘quvchilarning qiziqish va qobiliyatlarini rivojlantirish, o‘qishga ijobiy munosabatni shakllantirishga yordam beradi.. Ta’limning yordamchi shakllariga ekskursiyalar ham kiradi. Ular ommaviy, guruhli va kichik guruhli bo‘lishi mumkin. O‘quv ekskursiyalari alohida fanlar hamda bir qancha fanlar bo‘yicha ham rejalashtiriladi. Ekskursiyani muvaffaqiyatli o‘tkazish uchun o‘qituvchi unga puxta tayyorlanishi: ob’ekt va mashrut bilan oldindan tanishib chiqishi, to‘la rejani ishlab chiqishi, o‘quvchilarni bo‘lajak topshiriqlarni bajarishga jalb eta olishi kerak. O‘quv rejasi turli fakultativ va tanlov bo‘yicha kurslarni tashkil etishni ko‘zda tutadi. Ular o‘quvchilar, ularning ota-onalari istak va qiziqishlarini hisobga olish bilan bog‘liqlikda ishlab chiqiladi. Fakultativ va tanlov fanlari ro‘yxatini aniqlashda faqat o‘quvchilar istaklari emas, balki ijtimoiy talablar va maktab imkoniyatidan kelib chiqiladi. Fakultativ va tanlovi bo‘yicha mashg‘ulotlar majburiy va umumiy o‘rta ta’lim fanlari bilan uzviy bog‘liqlikda o‘tkazilishi kerak. Maslahat (konsultatsiya - o‘quv suhbati)ga talablar ko‘pincha o‘quvchilarning ma’lum o‘quv materiali yoki topshirig‘i ustida mustaqil ishlashi sababli yuzaga  
 
keladi. Bunda ko‘proq o‘quvchi savol beradi. To‘g‘ri tashkil etilgan konsultatsiya 
o‘quvchilarga o‘quv materialini egallashda qiyinchiliklarni engishga yordam beradi. 
Konsultatsiya davomida o‘qituvchi o‘quvchilar faoliyatini u yoki bu masalani to‘g‘ri 
tushunishga mustaqil keladigan, ular uchun qiyin topshiriqni tushunib oladigan qilib, 
o‘rganilayotgan materialni mohiyatini ochishga o‘rganadigan qilib yo‘naltiradi. 
Konsultatsiya o‘qituvchiga o‘quvchilar bilimlaridagi kamchiliklarni aniqlash, 
alohida e’tibor berishni talab etuvchi vaziyatlarga ularning diqqatini jalb etishga 
imkon beradi. To‘g‘ri tashkil etilgan konsultatsiya o‘quvchilarda o‘zini nazorat 
qilish, bilimlarga tanqidiy ko‘z bilan qarashni tarbiyalaydi. O‘qimishlilik darajasini 
to‘g‘ri aniqlashga yordam beradi. 
NAZORAT UCHUN SAVOL VA TOPSHIRIQLAR 
1. Hozirgi vaqtda ta’limni tashkil etishning qanday shakllari keng tarqalgan? 
2. Ta’limni tashkil etishning individual tizimiga izoh bering. 
3. Sinf-dars tizimining afzalligi va kamchiliklari nimalarda namoyon bo‘ladi? 
4. Ma’ruza-seminar tizimining o‘ziga xosligini izohlang. 
5. Dars deb nimaga aytiladi? 
6. Darsning qanday turlari mavjud? 
7. Darsga qo‘yiladigan talablarni tushuntirib bering. 
8. O‘qituvchining darsga tayyorgarlik ko‘rishi qanday bosqichlarni o‘z ichiga 
oladi? 
9. Ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllariga nimalar kiradi? 
 
Adabiyotlar: 
1. Mavlonova R., Xoliqberdiev K., To‘rayeva O. Pedagogika. –T., 2003. 5-11;   
2. Mavlonova R.A., Vohidova N.H., Raxmonqulova N.H.. Pedagogika 
nazariyasi va  tarixi. –T.: Fan va texnologiyalar, 2010. 
     3.Hasanboyeva O. va boshqalar. Oila pedagogikasi. – T.: Aloqachi, 2007. 
  
keladi. Bunda ko‘proq o‘quvchi savol beradi. To‘g‘ri tashkil etilgan konsultatsiya o‘quvchilarga o‘quv materialini egallashda qiyinchiliklarni engishga yordam beradi. Konsultatsiya davomida o‘qituvchi o‘quvchilar faoliyatini u yoki bu masalani to‘g‘ri tushunishga mustaqil keladigan, ular uchun qiyin topshiriqni tushunib oladigan qilib, o‘rganilayotgan materialni mohiyatini ochishga o‘rganadigan qilib yo‘naltiradi. Konsultatsiya o‘qituvchiga o‘quvchilar bilimlaridagi kamchiliklarni aniqlash, alohida e’tibor berishni talab etuvchi vaziyatlarga ularning diqqatini jalb etishga imkon beradi. To‘g‘ri tashkil etilgan konsultatsiya o‘quvchilarda o‘zini nazorat qilish, bilimlarga tanqidiy ko‘z bilan qarashni tarbiyalaydi. O‘qimishlilik darajasini to‘g‘ri aniqlashga yordam beradi. NAZORAT UCHUN SAVOL VA TOPSHIRIQLAR 1. Hozirgi vaqtda ta’limni tashkil etishning qanday shakllari keng tarqalgan? 2. Ta’limni tashkil etishning individual tizimiga izoh bering. 3. Sinf-dars tizimining afzalligi va kamchiliklari nimalarda namoyon bo‘ladi? 4. Ma’ruza-seminar tizimining o‘ziga xosligini izohlang. 5. Dars deb nimaga aytiladi? 6. Darsning qanday turlari mavjud? 7. Darsga qo‘yiladigan talablarni tushuntirib bering. 8. O‘qituvchining darsga tayyorgarlik ko‘rishi qanday bosqichlarni o‘z ichiga oladi? 9. Ta’limni tashkil etishning yordamchi shakllariga nimalar kiradi? Adabiyotlar: 1. Mavlonova R., Xoliqberdiev K., To‘rayeva O. Pedagogika. –T., 2003. 5-11; 2. Mavlonova R.A., Vohidova N.H., Raxmonqulova N.H.. Pedagogika nazariyasi va tarixi. –T.: Fan va texnologiyalar, 2010. 3.Hasanboyeva O. va boshqalar. Oila pedagogikasi. – T.: Aloqachi, 2007.