Ta’limni tashkil etish turlari va shakllari. Dars - ta’lim tizimini tashkil etishning asosiy shakli sifatida
Yuklangan vaqt
2025-01-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
763,6 KB
Ta’limni tashkil etish turlari va shakllari. Dars - ta’lim
tizimini tashkil
etishning asosiy shakli sifatida
Reja:
1.Ta’lim jarayonini integratsiyalashning nazariy asoslari
1. Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan dars.
Ta’lim jarayonini integratsiyalashning nazariy asoslari
Pedagogikaning maqsadi bir xil maqsad vazifalarga ega bo‘lgan turli
fanlarning element va qismlarini bir butunga birlashtirishga yo‘naltirilgan bo‘lib, u
integratsiyani amalga oshirishda o‘qituvchilarga yordam berishdir. Olib borilgan
tajribalar shuni ko‘rsatadiki, boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarida, keyinchalik esa
bitiruvchilarida u yoki bu fanlarni o‘rganib, shu bilim, ko‘nikmalarni: boshqa
fanlarni o‘rganishda qo‘lIashga qiynalib, ularga mustaqil fikrlash, olingan bilimlarga
o‘shxash yoki yangi vaziyatlarga ko‘chira bilish ko‘nikmalari yetishmayapti.
Bularning hammasi boshlang‘ich sinflardagi turli fanlar bo‘yicha mashg‘ulotlarning
o‘zaro kelishmovchiligi tufayli sodir bo‘lmoqda. Bu holatda integratsiya bir predmet
bo‘yicha bilimlarni ikkinchisiga ko‘chirish va faoliyatning almashinishi emas, balki
zamonaviy fanlar integratsiyasi yo‘nalishlarini aks ettiruvchi yangi didaktik
ekvivalent (mos bo‘lgan, o‘xshash, keng keladigan narsa)larni yaratish jarayonidir.
Psixolog E.N. Kabanova-Millerning aytishicha, «O‘qituvchiga hali uchramagan
vazifa asosida bilim, ko‘nikma va qobiliyatlarni mustaqil ko‘chirilishi aqliy
rivojlanishning muhim ko‘rsatkichidir». U o‘zining «Boshlang‘ich sinflarda ta’limni
integratsiyalash tajribasi» ishida maktab ta’limini integratsiyalashning muhimligiga
e'tiborini qaratsa, L.P. Elenko integratsiya darsni samarali qilish vositasi, predmetlar
aloqalarini yangi pog‘onalarga ko‘tarish shakli, deb hisoblaydi.
Integratsiya - o‘qituvchilarning turli fanlar bo‘yicha kuzatishlari va
xulosalarini tasdiqlab yoki chuqurlashtirib beruvchi yangi dalillarni topib berish
manbayidir. Ular faoliyatning turli shakllari almashib turishi orqali o‘quvchilar
charchashi va asabiylashishining oldini oladi.
Boshlang‘ich maktab ta’lim-tarbiyasini integratsiyalash muammosi nazariya
uchun ham, amaliyot uchun ham muhim va dolzarbdir. Keyingi paytda boshlang‘ich
ta’limni integratsiyalash masalasiga bir qancha yondashishlar bo‘ldi: darsni ikki fan
o‘qituvchisi olib borishi yoki ikki fanni bir darsga birlashtirib, uni bir o‘qituvchi
tomonidan o‘tilishidan to integratsiyalangan kurslar tashkil etish, boshlang‘ich
ta’lim mazmunini tubdan o‘zgartirishgacha. Bunga maktab ham, didaktika va
metodika ham tayyor emas. Hozirgi kunda asosini tabiatshunoslik bo‘yicha bilimlar
tashkil etuvchi integratsiyalangan kurs yaratish muammosi dolzarb bo‘lib turibdi.
Bular boshqa turdagi bilimlarni jipslashtiruvchi asosiy vazifani o‘z zimmasiga oladi.
Bunday yondashish anchadan beri ma'lum va chet el maktablari tajribasida
hal etilgan. Bundaso‘z faqat sinflarda emas, balki umumiy ta’limning o‘rta va
tugallovchi bo‘g‘inlarida ham bir qator fanlarning mazmunini integratsiyalash ustida
bormoqda. Bu integratsiyalangan fanga tabiat va jamiyatning birligini tushunish
uchun zarur bo‘lgan bir qator ijtimoiy-iqtisodiy, axloqiy-estetik g‘oya va
tushunchalarni kiritish ko‘zda tutilgan. Keyingi paytda maktab ta’limini
integratsiyalash to‘g‘risida ko‘p so‘z yllritilmoqda. Olimlar va amaliyotchi
o‘qituvchilar bolalarda qanday qilib dllnyo to‘g‘risida yaxlit tushuncha hosil qilish
va turli fanlar bo‘yicha bilimlarni yaginlashtirish uchun bir butun dasturni tuzish
to‘g‘risida bosh qotirishyapti. Bir-biriga yaqin bo‘lgan fanlarni birlashtiruvchi
kurslar tashkil etish harakatlari bo‘lmoqda:
Masalan, matematika va konstruksiyalash, tasviriy san'at va badiiy mehnat.
Bu kurslarning samaradorligini xorijlik pedagoglarning ko‘p yillik ishlari natijalari
bo‘yicha baholash mum kin. Zero, integratsiyalangan kurslar chet el maktablari
uchun odatiy holga aylangan. Chet el tajribasi bilan tanishish shuni ko‘rsatdiki, tabiat
va jamiyat haqidagi bilimlarni rivojlantirish uchun asos bo‘luvchi integratsiyalangan
fanlar ko‘pgina mamlakatlarning o‘quv dasturlariga kiritilgan. Bu ekologik
yo‘nalishga
ega
bo‘lgan
integratsiyalangan
fanlar
jahon
hamjamiyatida
o‘guvchilarda atrof-muhitga javobgarlikni shakllantirishning asosiy vositasi ekanligi
to‘g‘risida xabar beradi.
Hozirgi kllnda integratsiyaning bir necha usullari qo·lIaniladi. Birinchisi, bir
nechta fanlarni bir fanga birlashtirish. Shu masaladagi 1988-yilda chop etilgan
xalqaro pedagogik tajriba yakllnlariga bag‘ishlangan tadqiqot - foydali manba
ko‘pgina xorijiy mamlakatlar boshlang‘ich maktablarining o‘ziga xos xususiyati
integratsiyalangan kurslar bo‘yicha ta’lim bo‘lib qoldi. Kursning maqsadi bolani
dunyo bilan suhbatga tortish, inson tabiat, jamiyat, fan, san'at bilan suhbatlashishga
fagat odamlar suhbatlashadigan til bilangina emas. hayvonlar, o‘simliklar tili bilan,
rassomlar, musiqachilar, olimlar foydalanadigan til bilan tanishtirishdir.
Kichik maktab o‘quvchisiga fikr doirasi keng bo‘lgan muloqot san'atining
boshlang‘ich savodini egallashda yordam berish muhimdir. Bu savod o‘zida odamlar
bilan muloqotdan tortib (tengdoshlar, katta yoshdagilar, kichik yoshdagilar) o‘z-o‘zi
bilan muloqotdan to atrof-muhitdagi hodisalar bilan muloqotni qamrab oldi.
Kursning maqsadi - o‘zi ishlayotgan olam haqida, narsa va hodisalar
orasidagi bog‘liqlik, o‘zaro yordam xususida va eng asosiysi, insonning ichki
(ma'naviy) va ijtimoiy dunyosi, olamda hukm suruvchi qonunlar (tabiiy, ilmiy,
tarixiy, axloqiy) haqida keng tushuncha berish. Asosiy urg‘u faqat ma'lum bilimlarni
egallashga emas, balki tasvirli fikrlashni rivojlantirishga beriladi. Olamning umumiy
ko‘rinishi tovushlar, tasvirlar, ranglar orqali tanishtiriladi, bola esa ham dunyoni,
ham o‘zini o‘rganuvchi, tekshiruvchi o‘ringa qo‘yadi. Bunda kurs ta’limi kichik
maktab o‘quvchilarining parallel ravishda asosiy fanlarni o‘rganishlari hamda O‘rta
maktab ta’limida qulay sharoitlar yaratishga xizmat qiladi.
Kursning tuzilishi qanday? Kursning integrativligi uning tuzilishiga xos
xususiyatlarni belgilab beradi. Yil uchun umumiy bo‘lgan bir mavzu har chorakning
asosiy mavzusida o‘z rivojini topadi. Shunday qilib, kurs asosiga qo‘yilgan g‘oyalar
(fikrlarning) ning gorizontal harakati am alga oshiriladi. Xuddi shu yo‘l bilan
vertikal harakat ham amalga oshiriladi (sinfdan sinfga), bunda har bir mavzu
bolaning o‘sishiga qarab murakkablashib boradi.
Integrativlik insonning olam bilan o‘zaro aloqalarida aks etuvchi mavzularga
kiritilgan:
- bola idrokida noma'lum bo‘lgan uzoq olam bilan (kosmos, yulduzlar, yer
kurrasi, katta bo‘shliqlar va vaqt qadri), yaqin olam bilan (mikroolam, uy oldidagi
hayvonlar va o‘simlik dunyosi, ona-Vatan tabiati va boshqa mamlakatlar tabiati);
- insonlar olami bilan (turli mamlakatlar va madaniyatlar, sivilizatsiya
markazlari, insonning inson va jamiyat bilan munosabatlari, insonning ichki
dunyosi);
- madaniy dunyosi bilan (xalq ijodi, rassom va olimlar ijodi, ma'naviy
qadriyatlarni saqlovchi odamlarning ishlari). Shu olamlar ichra sayohatning
mavjudlik qonuniyatlari, tillarning o‘ziga xos xususiyatlarini ochish - kurs
tizimining asosiy mantiqidir.
Kurs
oddiylikdan
murakkablikka,
bilishdan
ilmga,
tartibsizlikdan
uyg‘unlikka va ijodga bo‘lgan harakatni taklif qiladi. Bola dunyo yaralishining
«g‘ishtchalari» bilan tanishadi, olamning boshlanishiga, insonning yerda paydo
bo‘lishiga murQjaat qiladi. So‘zlar, sonlar siri, yashil barg, qadimiy afsonalar
jumboqlarini ochish yuzasida.n fikrlaydi. O‘quvchi makon va zamon bo‘ylab
sayohatga otlanadi. Shunday qilib, bola har kuni ochishi kerak bo‘lgan olamning
go‘zaUigi va turli-tumanligini his qiladi. Murakkab dunyoqarashlar, iimiy, badiiy
g‘oyalar bola tushunishi uchun qulay, tasvirli mavzularda o‘z aksini topgan, ular yil
mundarijasini tuzishga imkon beradi. Bir tartibga solingan tizim shu kursning o‘ziga
xos xususiyatidir. Bunday o‘yinlarga yondashish 6-10 yoshdan boshlanadi. Bu
o‘yinlar murakkab bilim orttirishga, badiiy, axloqiy masaialarni hal qilishga yordam
beradi. Yil va chorak mundarijasiga turli ertak qahramonlari ( “Zumrad va Qimmat”,
“To‘g‘ri va egri”, “Bo‘ri bilan tulki”, “Tulki bilan turna”, “Kichik shahzoda” va
boshqalar)ning kiritilishi ham shu maqsadga xizmat qiladi.
UIar mavzudan mavzuga yetaklab, yangi narsalarni biIib olishga yordam
beradi. Kursda shaxsga moslangan yo‘nalishga ega faqatgina sinf yoki guruhga
emas, har bir bolaga ahamiyat beriladigan qilib ishni tashkil etish nazarda tutiladi.
Bunda uning shaxsiy fazilatlari, qobiliyatlari alohida ko‘rsatiladi, qiziqishlari
hisobga olinadi. Shu maqsadda «O‘z yulduzingni yoq», «Guldastada sening guling»,
«Sen sevgan kitob» kabi o‘yinlardan foydalanish mumkin. O‘yin davomida diqqat-
e'tibor birgina bolaga qaratiladi (masalan, tug‘ilgan kun munosabati bilan osmonda
yangi yoritilgan yulduz uning nomi bilan ataladi yoki katta guldasta bayram egasiga
yoqadigan gul bilan boyiydi). Sevimli kitob esa sinf kutubxonasini to‘ldirish bilan
birga egasining imzosiga ega bo‘ladi.
Kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarning qiziqish va qobiliyatlariga
moslashish ularning badiiy faolligini rivojlantirishni taqozo qiladi. Bilim olish,
badiiy-hayotiy masalalarni hal qilish o‘ziga xoslikni, uddaburonlikni, epchillikni
rag‘batlantirishni nazarda tutyapti. Shu munosabat bilan bolalarning she'r va
hikoyalar yozish, yangi raqs o‘ylab topish, shirin taom pishirish, biron asbob yoki
o‘simliklardan shakllar yaratish kabi mustaqil ijodiyotning turli yo‘llari bilan
rag‘batlantirib borish taqozo etiladi.
Emotsional
tomonlarni
rivojlantirishga
katta
ahamiyat
beriladi.
Mashg‘ulotlar bolalarda ko‘rish va eshitish qobiliyatlarini, materiallar sifatini
(fakturasini) ushlab ko‘rib, ajrata bilish qobiliyatini, sezish tuyg\liarini (hid va ta'mni
ajrata olish qobiliyatlarini) rivojlantirishga yordam beradi.
«Ovchilam, «Hayvonlan), «Izquvarlan) o‘yinini o‘ynash bolalarga faqat
umumiy bilimlarga ega bo‘lish, masalalarni mantiqan hal eta bilishnigina emas.
insonga berilgan barcha his tuyg‘ular ham muhim ekanligini ko‘rsatib beradi. Ularni
rivojlantirish o‘ta nozik tuyg‘ularning shakllanish yo‘lidir. Bunga yorqin tasvirlarga.
san'at asarlari, tabiat bilan zavqlanishga murojaat qilish orqali erishish mumkin.
Bolalarda salbiy, xunuk, yomon narsalarga ham emotsional munosabatni
rivojlantirish lozim. Bunga ertaklar o·qish. turli sahna ko‘rinishlari qo‘yish yordam
beradi. Bolaning his-tuyg‘ulari uning jismoniy rivojlanishi bilan bog‘liq harakat
qilishga, o‘z holatini bad an harakatiari, imo-ishoralar, raqs orqali ko‘rsatib berishga
imkon beruvchi mashqlarni kiritish lozim. Kursni tashkil qilish va ish shakllari
haftasiga ikki soatga mo‘ljallangan. Hafta oxirida ikki soatlik dars o‘qish maqsadga
muvofiq. Bunda bolalar, bir tomondan, asosiy darslardan ancha dam olishadi,
ikkinchi tomondan, keyingi hafta darslariga tayyorlanishadi. Bunday ikki soatlik
darsni «Ijod soati», «Xayol (orzu) darsi» deb nom lash mumkin.
Dars o‘tishdagi asosiy shart - sinfda zarur, mos muhitni yaratish: polga gilam
solish, partalar o‘rniga qulay bo‘lgan stol va stullar bilan o‘rnini almashtirish.
Mashg‘ulot jarayonida bolalar o‘z yashash muhitlarini yaratishadi. Yil va chorak
mavzusida “Devordagi suratlan”, “Hayvonot va o‘simliklar dunyosi” paydo bo‘ladi.
Bularni o‘quvchilarning o‘zlari o‘ylab topishadi. Buning uchun turli badiiy va texnik
vositalar, ma'lumot beruvchi nashrlar, ensiklopediyalar. xaritalardan foydalanish
mumkin. Ko‘pincha vaqtni sinfdan va maktabdan tashqarida o‘tkazish ko‘zda
tutiladi. Muzey va kutubxonalarda, xiyobon yoki ko‘chalarda o‘tiladigan darslar
odatiy bo‘lib qoladi.
2.Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan dars.
Hozirgi kunda boshlang‘ich maktab ta’limini integratsiya qilish haqida ko‘p
gapirilyapti. Bu tushunarli - kichik maktab o‘quvchisi atrofidagi olamni bir
butunligicha qabul qiladi. Uning uchun tabiatshunoslik, rus tiJi, musiqa va boshqa
o‘quv fanlari nomi emas, balki atrofdagi olam obyektlarining tovushlar, ranglar,
hajmlarning turli-tumanligi qiziqarIidir. Bolalarni tabiat va kundalik hayotdagi
barcha narsalarning bog‘liqJigini ko‘rishga o‘rgatish kerakIigini o‘qituvchi sezadi,
biladi.
Shunday ekan ta’lim integratsiyasi hozirgi zamon talabiga javob bo‘ladimi?
Bu masala qanday yechilishi kerak, uning mohiyati nimada?
Ta’limni
integratsiyalash
fikri
xalq
ta’limida
tabaqalashtirish
va
individuallashtirish bilan birga muhokama qilina boshlandi. Agar kichik maktab
ta’limini tabaqalashtirish asosida kitob, darslik va boshqa adabiyotlar bilan mustaqil
ishlashga tayyorgarlik dara,iasi hamda kichik maktab yoshida qiziqishlarni faol
shakllantirishni taqozo etsa, integratsiyaning asosi qilib turli fanlarni o‘rganish
obyektlari bo‘lgan ba'zi umumiy tushunchalarni chuqurlashtirish, aniqlashtirish va
kengaytirish mumkin.
Ta’limni integratsiyalashning asosiy maqsadi boshlang‘ich maktabdayoq
tabiat va jamiyat haqida yaxshi tasavvur asoslarini qo‘yish va ularning rivojlanishi
qonunlariga o‘z munosabatini shakllantirishdir. Mana shuning uchun kichik maktab
o‘quvchisi predmet yoki voqea-hodisalarni bir necha tomondan ko‘rish muhimdir:
mantiqiy va emotsional tomondan. badiiy asarda va ilmiy-ommabop maqolada,
biolog, so‘z ustasi, rassom, musiqachi nuqtayi nazaridan va boshqalar.
Asosiy fanlarni o‘zlashtirish va olamdagi bor narsalar qonuniyatlarini
tushunishda predmetlar ichidagi va predmetlararo aloqalarni o‘rnatish ta’limni
integratsiyalashga
yondashuvning
metodik
asosidir.
Bunga
turli
darslar
tushunchalariga ko‘p marta qaytish, ularni chuqurlashtirish va boyitish, shu yoshda
tushunarli bo‘lgan muhim belgilarni aniqlash orqali erishish mumkin. Shunday qilib,
yaxshi shakllangan tuzilish va o‘tkazish tartibiga ega bo‘lgan, tarkibiga shu o‘quv
predmetiga tegishli bo‘lgan tushunchalar guruhi kiritilgan har qanday dars
integratsiyaga asos qilib olinishi mumkin. Lekin integratsiyalangan darsga boshqa
fanlar, boshqa o‘quv predmetlari bilan bog‘liq tushunchalar tahlil qilinishining
natijalari kiritiladi.
Masalan. «qish», «sovuq», «bo‘ron» kabi tushunchalar o‘qish, rus tili,
tabiatshunoslik, musiqa, tasviriy san'at darslarida ko‘rib chiqiladi. Tushunchalarning
tahlil qilinishi boshqa o‘quv darslarida o‘zlashtirilgan bilimlarga murojaat
qilinadigan darslar integratsiyalangan hisoblanadi. Dars ijodiy, erkin bo‘lishi bilan
birga. yaxlit, mantiqan ketma-ket, o‘ziga xos o‘tish metodikasiga ega bo‘ladi.
Umumiy ta’limning poydevorini qo‘yadigan boshlang‘ich maktabdagi ko‘p
tushunchalar tabiatshunoslik, rus tili, musiqa, tasviriy san'at va boshqalar uchun
umumiydir.
Hozirgi kunda bir qator o‘quv predmetlari uchun umumiy bo‘lgan
tushunchalar orasidagi aloqalarni o‘rnatish, psixologik va metodik asos bo‘lgan
integratsiyalangan darslar tizimini ish lab chiqish va sinovdan o‘tkazish lozim. Shu
bilan birga predmetlararo aloqalar dars tarkibi darajasida o‘rgatilishi va zarur
o‘qitish vositalari bilan ta'minlanishi kerak. Tekshirish davomida o‘quv
predmetlarini integratsiyalash jarayonida faol aqJiy faoliyatga yordam beruvchi
omillar: integratsiyalash uchun fanlarning ma'qul birlashishi, o‘qituvchi va o‘quvchi
harakatlarining mos kelishi, bolalarning yosh imkoniyatlarini hisobga olgan holda
mazmun, metod, usullarni tanlashdan iborat. lntegratsion pedagogika o‘quv
fanlaridan biri bo‘lib, fanlararo bilimlar (integrativ bilimlar)ni chuqurlashtirish va
oshirish, ularni shakllantirish uchun o‘rganiladi. U har xiI tur/ar, usullar, uslublar,
fanlararo integratsiya obyektlari asosida tuzilgan. Integratsion pedagogikaning
sintlarga bo‘linishini turli asoslarda qilish mumkin: maqsad va muammolar asosida;
maktab tabiiy-ilmiy tizimidagi vazifalari asosida; qO‘shiluvchi fan tarmoqlari
asosida; integratsiya usullari va yo‘llari asosida; o‘quv rejasidagi o‘rni asosida;
kursni o‘rganishga sarflangan vaqt asosida; o‘quvchilar uchun qiyinlik darajasi
asosida va h. k. Shuni e'tiborga olish kerakki, bu kurslarning mualliflari, odatda, o‘z
oldilariga bir necha maqsad va muam-molarni yechish masalasini qo‘yishadi, shu
sababli kurslar ko‘p maqsadli, turli vazifali bo‘ladi. Ko‘p miqdordagi dasturlar va
ularni tatbiq etishga urinishlarni ko‘rib chiqib, biz bu kurslar qurilishining asosiy
yo‘nalishlarini ajratishimiz va ularni mohiyatiga qarab sinflarga bo‘lishimiz
rnumkin. Ularni universal yoki bir necha asosiy tizim kurslarini almashtiruvchi
umumiy, deb ham atash mumkin.
Masalan, o‘qish, tabiat, rasm darslarini bitta urnumiy darsga birlashtirish.
Odatda, bunday kurslarning mualliftari tabiiy fanlar materiallarini birlashtirib, ularni
bir ma'lurn tizimga keltirishadi va o‘z kurslarini integrativ yoki kompleks (urnumiy),
deb ataydilar. Ko‘rinib turibdiki, boshlang‘ich ta’lim tizimidagi tabiiy fanlar
materiallarini berishda to‘g‘ri ketma-ketlikka faqat darslar tuzilishini saqlab
qoJibgina erishish mumkin. Ba'zi e'tiborli olimlar ta'kidlaydilarki, bu an'anaviy
maktablarda ham tabiiy fanlarni ketrna-ket o‘rganish yo‘li bilan ham
hal·qilinmoqda. Bir qator olimlar boshlang‘ich ta'lirnda ham darslarga ajratib
o‘qitish an'analari tarqalgan, deb hisoblashadi.
Tabiiy fanlarni o‘qitishning tizim bo‘yicha davorn ettirishni bekor qilish va
soddalashtirish uchun ko‘pgina mualliftar gumanitar sinftar uchun umumlashtirilgan
kurslar (darslar) taklif qilishadi. Bularga umumiy tushunchalar beruvchi, bolalarda
tabiiy fanlarni o‘rganishga qiziqish uyg‘otish vazifasini bajaruvchi, tabiat haqida
qiziqarli ko‘rinishda hikoya qiluvchi boshlang‘ich tabiiy fanlar kurslari (masalan,
boshlang‘ich sinflardagi «Tabiatshunoslik») kiradi. Chegaradosh fanlar asosida
tuzilgan kurslar Keng integratsiya jarayoni oldingi ilmiy yo‘nalishlarni bog‘lovchi
yangi tabiiy fanlar va ilmiy yo‘nalishlar hosil bo‘lishiga olib keldi. Boshlang‘ich
sinftarda ekologik ta’limni kuzatib, o‘qish, tabiatshunoslik. mehnat (tabiiy
materiallar bilan ishlash), rasm fanlariga ekologik mavzular kiritilgani ko‘rinadi.
Bir-biriga yaqin chegaradosh fanlarning qatoriga molekular biologiya,
biofizika, geofizika, biokimyo, astrofizika, astrokimyo kiradi. Bu fanlar asosida
maktab integrativ tabiiy fanlari tuziladi.
Asosiy fanlar asosida tuzilgan kurslar Bu kurslar zamonaviy bilimlarning har
bir bo‘limini qamrab oluvchi asosiy fanlar asosida tuziladi. Ular qatoriga
pedagogika, pedagogik texnologiya, pedagogik psixologiya, inson yoshi
psixologiyasi, fan rivojlanishi jarayonini o‘rganuvchi pedagogik psixologiya,
fanning insonning boshqa hayot jarayonlariga bog‘liqligini o‘rganuvchi; kibernetika
- boshqarish, aloqa va informatsiyani qayta ishlash; informatsiyaning tuzilishi va
xususiyatlarini, uning shaxs shakllanishidagi o‘rnini o‘rganuvchi informatika. Inson
hayotining turli jarayonlarida ilmiy Yo‘nalish bo‘lgan tizimlarning aloqalarini
o‘rganuvchi sinergetikaning qo‘llanilishi. Bu sinfdagi integrativ kurslarning
mazmuni shu fanlar ma'nosi va strukturasi asosida tuziladi.
Umumiy ilmiy tushunchalar, qonuniyatlar, nazariyalar asosidagi kurslar Bu
asosda integrativ kurslar yaratish haqidagi fikrlar yaxshi natijalar berdi. Mualliftar
orasida yuqori darajadagi umumiylikni bildiruvchi tushunchalar: «materiya»,
«harakat», «modda», «maydon», «energiya» va boshqalar ko‘p ishlatildi. Qonunlar
orasida sermahsuli - tabiatni saqlash qonuni odamlarning mehnat faoliyati tufayli
rivojlanishi, tabiatga tuyg‘u bilan qarash bo‘ldi.
Nazariyalar orasida integrativ kurs yaratish uchun asos bo‘lib asosiy tabiiy-
ilmiy nazariyalar xizmat qiladi. Shunisi e'tiborga loyiqki, bu asosda integrativ kurslar
yaratishga urinishlar ko‘p bo‘lgan bo‘lsa ham, ular qovishmaganligi va ma'lum
ketma-ketIikka, didaktik maqsadga ega emasligi bilan ajralib turadi. Fan evolutsiyasi
bilan bog‘liq muammolarni, tabiatni ilmiy nuqtayi nazardan o‘rganish uslublarini,
olamning ilmiy ko‘rinishini o‘rganish asosidagi kurslar - yuqoridagi barcha
mavzular integrativ mazmunga ega va tatbiq etishga katta imkoniyatlari bor, afsuski,
bunday kurslar maktab faoliyatida qo‘lIaniluvchi material va o‘qitish uslubining
murakkabligi tufayli hali keng tarqalgani yo‘q.
Kompleks obyektlar asosida Integrativ kurs yaratishga asos bo‘lgan
kompleks obyektlarga yer, biosfera, od am va uning yashash muhiti misol bo‘la
oladi. Bu kurslarning bir xii mavzularida bir obyekt turli fan nuqtayi nazaridan
ko‘riladi. Shu xildagi integratsiya o‘tgan asrning yigirmanchi yillarida maorif
tizimida qo‘llanilgan. Keyinchalik u bekor qilingan, lekin bizning davrimizda, aytish
mumkinki, qaytadan tug‘ildi. Bizning nazarimizda, ma'lum hajmda u tabiiy fanlar
ta’limiga yaxshi ta'sir ko‘rsatadi. Turli muammolar asosida Integrativ kurslarni turli
lokal (mahalliy) va global (umumjahon) muammolar asosida tatbiq etishga urinishlar
ko‘p uchraydi. Bunda tabiiy, ilmiy bilimlarning muammolar asosida birlashtirilishi
qo‘lIaniladi. Bu sinfdagi integrativ kurslar (asosan, ekologiya bilan bog‘liq kurslar)
maktablar ish faoliyatida keng tarqalgan.
Muammolar bo‘yicha tuzilgan integrativ kurslar rivojlanishiga global
ta’limning rivojlanishi ham turtki bo‘ldi. Bu yo‘nalishning tarafdorlari zamonaviy
shaxsning rivojlanishiga bvgungi kunda mamlakatlarning va millatlarning
ekonomika, fan, siyosat ma'naviyatining uzviy bog‘liqligidan kelib chiquvchi
globallik omili kuchli ta'sir ko‘rsatadi, degan tasdiqlashni asos qilib olishgan.
Faoliyat asosida Tabiiy fanlar asosini o‘rganishda o‘quvchilar kitob bilan
ishlash, kuzatishlar olib borish, tajribalar o‘tkazish, olingan bilimlarni bir tizimga sol
ish kabi turli o‘quv-ta’lim ish faoliyati bilan to‘qnashadi. O‘quvchilarni faoliyatning
bir turi bilan tanishtiruvchi bir butun kurs yaratish maqsadga muvofiqdek ko‘rinadi.
U o‘qitish jarayonining har bir vaqtida foydali bo‘lishi mumkin va kichik hajmda
ham tabiiy fanlarni o‘qitishda. o‘quvchilarning ortiqcha kuch sarf qilishlari
muammosini hal qilishda. mustaqil bilim olish ko‘nikmalarini rivojlantirishda
yordam beradi. Bu sinfdagi integrativ kurslarni yaratish va ularni o‘quv jarayoniga
tatbiq qilish bugungi kunda muhim ahamiyat kasb etadi.
Tabiiy fanlarni o‘zlashtirishni tekshirishlar natijalari shuni ko‘rsatadiki,
o‘zbek o‘quvchilari chet ellik tengdoshlarga nisbatan ko‘p ma'lumot o‘zlashtirishsa
ham, uni tatbiq qilishda sezilarli darajada orqada qolishadi. Ko‘pchilik bunga sabab
asosiy kO‘nikmalarning moslashtirilmaganida deb biladi. Balki, uzoq vaqt davomida
an'anaviy maktabda integrativ darslarga e'tibor berilmaganidadir?Bu yerda bugungi
kungacha yaratilgan integrativ kurslarning asosiy sinflari sanab o‘tildi.
Lekin o‘quv fanlarini integratsiyasi jarayonida qator kamchiliklar ham
bo‘lishi mumkin.
Birinchidan. Aytib o‘tilgan tabiiy integrativ kurslarni tuzish yo‘lIari
ko‘pincha bir-birini takrorlaydi va birga qo‘lIaniladi, bu bilan yangi asoslar yaratilib,
ularni tartibga keltirish, ilmiy asos yaratish qiyinlashadi.
Ikkinchidan Integrativ kurslar fanlararo aloqaning o‘rnini bosa 01- maydi.
Bizning fikrimizcha, ular bu aloqaning tashkil etuvchilaridan biri.
Uchinchidan Tabiiy ilmiy ta’limning qulay tuzilishi shundaki, integrativ
kurslar o‘quv rejasining o‘zgaruvchan qismiga kirib, uning regional tashkil etuvchisi
hisoblanadi.
To‘rtinchidan To‘liq o‘quv-metodik qo‘llanmalarning yo‘qligi integrativ
kurslarning o‘quv jarayoniga tatbiq etilishida qiyinchiliklar tug‘diradi. Ularning
mualliflari dastur tuzib, umumiy metodik ko‘rsatmalar tuzishgandan so‘ng to‘xtab
qolishadi. Beshinchidan Integrativ kurslar uchun o‘qituvchilarni rejali va maqsadga
muvofiq tayyorlash tizimi hali takomillashgani yo‘q.
I-sinf uchun integratsiyalangan usuldagi dars ishlanmasi (o‘qish,
matematika, rasm)
Darsning mavzusi. Bizning sodiq do‘stlarimiz-svetofor signallari.
Darsning maqsadi. Bolalarni yo‘l harakati qoidalari haqidagi tu
shunchalarini kengaytirish, svetofor chiroqlari bo‘yicha ko‘chani kesib o‘tish.
Topshiriqlar:
1. Svetofor va piyodalar. Svetofor chiroqlari piyodalar uchun nimani
anglatadi.
2. Nazorat qilish. Harakatni nazorat qilayotganda ko‘chadan o‘tish qoidasi.
3. O‘qib chiqilgan asardan olingan taassurot bo‘yicha rasm chizish.
Darsning jihozlanishi. Svetofor maketi, yo‘l qoidalari harakati haqida
suratlar: biri to‘g‘ri: biri noto‘g‘ri, noto‘g‘risini tanlash.
Darsning borishi:
1. Tashkiliy qism. Bolalarni darsga tayyorgarligini tekshirish va ularni darsga
hozirlash.
2. Uy vazifani tekshirish. Yangi mavzuga hozirlik ko‘rish.
3. O‘tilgan mavzuni takrorlash.
- Bugun biz siz bilan sodiq do‘stlarimiz, ya'ni svetofor bilan uchrashamiz.
Siz svetoforning chiroqlar rangiga qarab ko‘chani kesib o‘tish qonun-qoidalarini
eslab qoldingizmi? Hozir sizni sinab ko‘ramiz.
- Kimlarni piyoda deb ataymiz?
- Piyodalar qanday yo‘l harakati qoidalarini bilishlari shart?
- Ko‘chani qaysi qismidan kesib o‘tish mumkin?
- Bolalar - bu she'rni eshiting va mazmunini aytib bering:
Yur yo‘lchiroq bor joydan, Kesib o‘tma har joydan. Yo‘l berk bo‘lsa biroz
kut, Shu o‘gitga quloq tut.
4. Svetofor maketi bilan ishlash: - Svetoforning nechta tomoni bor?
- Har bir tomonida nima tasvirlanadi?
- Nechta ranglari bor va ular qanday?
5. Kitob bilan ishlash.
6. O‘quvchilarni svetofor qo‘yilgan chorrahaga olib chiqish.
- Hozir piyodalar uchun svetoforning bir tomonida transport uchun qizil
chiroq yonadi. Piyodalar ko‘chani kesib o‘tadilar. Mashinalar to·xtaydi. Endi
svetoforning hamma tarafidan sariq rang yonadi. Sariq rang hozir signal
almashinishidan dalolat beradi. Endi esa aksincha, yashil chiroq mashinalar uchun,
qizil chiroq piyodalar uchun yonadi. Endi piyodalar to‘xtaydi. Svetofor aniq ishlaydi.
Hamma svetoforga bo‘ysunadi, shuning uchun ko‘chada intizom bo‘ladi.
Bolalar, bu she'rni eshiting:
7. Yo‘l nazoratchisi bilan tanishish.
Ba'zan yo‘l harakatini DAN xodimi - militsioner boshqaradi. Uni yo‘l
nazoratchisi deb atashadi. O‘zining tayyoqchasi Uezl) bilan yo‘l harakatini
boshqaradi. Nazoratchining harakati piyodalar va haydovchilarga yaxshi ko‘rinishi
uchun kechqurun qo‘lidagi tayyoqchasi yonadi. Nazoratchi sizga yuzi yoki orqasi
bilan tursa svetoforning qizil chirog‘i yonganday bo‘ladi. Bunday ko‘chani kesib
o‘tish mumkin emas. Agar nazoratchi sizga yonboshi bilan tursa, yashil chiroq
yonadi, qo‘rqmasdan o‘tavering. Agar nazoratchi yoni bilan tursa, tayoqchasini
to‘g‘riga qilsa mashinaning yo‘li ochiq. Nazoratchi tayoqchasini tushirmaguncha
yo‘ldan o‘tish man etiladi.
8. Didaktik o‘yin. O‘quvchilar qo‘lida doira shaklida svetoforning uch
chiroqlari, o‘qituvchi she'rini o‘qiydi va unga tomon rangni ko‘rsatadilar.
9. Mustahkamlash. O‘qituvchi yana bir bor yo‘ldan o‘tayotganda e'tiborli
bo‘lishni, e'tiborsiz yo‘ldan o‘tish yomon oqibatlarga olib kelishi haqida uqtirib
o‘tadi.
10. «Kesib o‘tma har joydan, Yur yo‘lchiroq bor joydafl» matnini o‘qib
berish. - Endi, bolalar, esingizda nima qolgan bo‘lsa chizib bering.
11. Tekshirish ishlari.
12. Darsni yakunlash.
Demak, yo‘ldan o‘tayotganda svetofor chiroqlariga ahamiyat bergan holda
o‘tish, yashil chiroqni kutish, chap va o‘ng tomonga qarash, keyingina o‘tish kerak.
- Qani, kim aytadi? Yo‘lning qatnov qismida nima qilish mumkin emas?
13. Baholash va muhokama qilish.
14. Uyga vazifa. Kundalik kuzatish. Daftarga belgilab kelish.
Savol va topshiriqlar
1. Umumiy pedagogika tizimining umumiy innovatsiya, o‘quv-tarbiya
jarayonini muvofiqlashtirishdagi imkoniyatlarini ochib bering.
2. Umumiy pedagogika tizimining umumiy innovatsiya, o‘quv-tarbiya
jarayonini muvofiqlashtirishdagi imkoniyatlarini ochib bering.
3. Muvofiqlashtirish o‘quv-tarbiya jarayonining qonuniyatlari, tabiiy
usJublari tizimini ochib bering.
4. Umumta’lim maktablarida integratsiyaning mavjudligini yoriting.
5. Integratsiya - ta’lim jarayonini qulaylashtirishning muhim prinsipini
ochib bering.
6. Integratsiyaning turlari va maqsadini ochib bering.