Ta’limni tashkil etish turlari va shakllari. Dars - ta’lim tizimini tashkil etishning asosiy shakli sifatida

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

763,6 KB


 
 
 
 
 
 
 
Ta’limni tashkil etish turlari va shakllari. Dars - ta’lim 
tizimini tashkil 
etishning asosiy shakli sifatida 
 
Reja: 
1.Ta’lim jarayonini integratsiyalashning nazariy asoslari 
1. Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan dars. 
 
Ta’lim jarayonini integratsiyalashning nazariy asoslari 
Pedagogikaning maqsadi bir xil maqsad vazifalarga ega bo‘lgan turli 
fanlarning element va qismlarini bir butunga birlashtirishga yo‘naltirilgan bo‘lib, u 
integratsiyani amalga oshirishda o‘qituvchilarga yordam berishdir. Olib borilgan 
tajribalar shuni ko‘rsatadiki, boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarida, keyinchalik esa 
bitiruvchilarida u yoki bu fanlarni o‘rganib, shu bilim, ko‘nikmalarni: boshqa 
fanlarni o‘rganishda qo‘lIashga qiynalib, ularga mustaqil fikrlash, olingan bilimlarga 
o‘shxash yoki yangi vaziyatlarga ko‘chira bilish ko‘nikmalari yetishmayapti. 
Bularning hammasi boshlang‘ich sinflardagi turli fanlar bo‘yicha mashg‘ulotlarning 
o‘zaro kelishmovchiligi tufayli sodir bo‘lmoqda. Bu holatda integratsiya bir predmet 
bo‘yicha bilimlarni ikkinchisiga ko‘chirish va faoliyatning almashinishi emas, balki 
zamonaviy fanlar integratsiyasi yo‘nalishlarini aks ettiruvchi yangi didaktik 
ekvivalent (mos bo‘lgan, o‘xshash, keng keladigan narsa)larni yaratish jarayonidir. 
Psixolog E.N. Kabanova-Millerning aytishicha, «O‘qituvchiga hali uchramagan 
vazifa asosida bilim, ko‘nikma va qobiliyatlarni mustaqil ko‘chirilishi aqliy 
rivojlanishning muhim ko‘rsatkichidir». U o‘zining «Boshlang‘ich sinflarda ta’limni 
integratsiyalash tajribasi» ishida maktab ta’limini integratsiyalashning muhimligiga 
e'tiborini qaratsa, L.P. Elenko integratsiya darsni samarali qilish vositasi, predmetlar 
aloqalarini yangi pog‘onalarga ko‘tarish shakli, deb hisoblaydi.  
Ta’limni tashkil etish turlari va shakllari. Dars - ta’lim tizimini tashkil etishning asosiy shakli sifatida Reja: 1.Ta’lim jarayonini integratsiyalashning nazariy asoslari 1. Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan dars. Ta’lim jarayonini integratsiyalashning nazariy asoslari Pedagogikaning maqsadi bir xil maqsad vazifalarga ega bo‘lgan turli fanlarning element va qismlarini bir butunga birlashtirishga yo‘naltirilgan bo‘lib, u integratsiyani amalga oshirishda o‘qituvchilarga yordam berishdir. Olib borilgan tajribalar shuni ko‘rsatadiki, boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarida, keyinchalik esa bitiruvchilarida u yoki bu fanlarni o‘rganib, shu bilim, ko‘nikmalarni: boshqa fanlarni o‘rganishda qo‘lIashga qiynalib, ularga mustaqil fikrlash, olingan bilimlarga o‘shxash yoki yangi vaziyatlarga ko‘chira bilish ko‘nikmalari yetishmayapti. Bularning hammasi boshlang‘ich sinflardagi turli fanlar bo‘yicha mashg‘ulotlarning o‘zaro kelishmovchiligi tufayli sodir bo‘lmoqda. Bu holatda integratsiya bir predmet bo‘yicha bilimlarni ikkinchisiga ko‘chirish va faoliyatning almashinishi emas, balki zamonaviy fanlar integratsiyasi yo‘nalishlarini aks ettiruvchi yangi didaktik ekvivalent (mos bo‘lgan, o‘xshash, keng keladigan narsa)larni yaratish jarayonidir. Psixolog E.N. Kabanova-Millerning aytishicha, «O‘qituvchiga hali uchramagan vazifa asosida bilim, ko‘nikma va qobiliyatlarni mustaqil ko‘chirilishi aqliy rivojlanishning muhim ko‘rsatkichidir». U o‘zining «Boshlang‘ich sinflarda ta’limni integratsiyalash tajribasi» ishida maktab ta’limini integratsiyalashning muhimligiga e'tiborini qaratsa, L.P. Elenko integratsiya darsni samarali qilish vositasi, predmetlar aloqalarini yangi pog‘onalarga ko‘tarish shakli, deb hisoblaydi.  
 
 
Integratsiya - o‘qituvchilarning turli fanlar bo‘yicha kuzatishlari va 
xulosalarini tasdiqlab yoki chuqurlashtirib beruvchi yangi dalillarni topib berish 
manbayidir. Ular faoliyatning turli shakllari almashib turishi orqali o‘quvchilar 
charchashi va asabiylashishining oldini oladi. 
Boshlang‘ich maktab ta’lim-tarbiyasini integratsiyalash muammosi nazariya 
uchun ham, amaliyot uchun ham muhim va dolzarbdir. Keyingi paytda boshlang‘ich 
ta’limni integratsiyalash masalasiga bir qancha yondashishlar bo‘ldi: darsni ikki fan 
o‘qituvchisi olib borishi yoki ikki fanni bir darsga birlashtirib, uni bir o‘qituvchi 
tomonidan o‘tilishidan to integratsiyalangan kurslar tashkil etish, boshlang‘ich 
ta’lim mazmunini tubdan o‘zgartirishgacha. Bunga maktab ham, didaktika va 
metodika ham tayyor emas. Hozirgi kunda asosini tabiatshunoslik bo‘yicha bilimlar 
tashkil etuvchi integratsiyalangan kurs yaratish muammosi dolzarb bo‘lib turibdi. 
Bular boshqa turdagi bilimlarni jipslashtiruvchi asosiy vazifani o‘z zimmasiga oladi. 
Bunday yondashish anchadan beri ma'lum va chet el maktablari tajribasida 
hal etilgan. Bundaso‘z faqat sinflarda emas, balki umumiy ta’limning o‘rta va 
tugallovchi bo‘g‘inlarida ham bir qator fanlarning mazmunini integratsiyalash ustida 
bormoqda. Bu integratsiyalangan fanga tabiat va jamiyatning birligini tushunish 
uchun zarur bo‘lgan bir qator ijtimoiy-iqtisodiy, axloqiy-estetik g‘oya va 
tushunchalarni kiritish ko‘zda tutilgan. Keyingi paytda maktab ta’limini 
integratsiyalash to‘g‘risida ko‘p so‘z yllritilmoqda. Olimlar va amaliyotchi 
o‘qituvchilar bolalarda qanday qilib dllnyo to‘g‘risida yaxlit tushuncha hosil qilish 
va turli fanlar bo‘yicha bilimlarni yaginlashtirish uchun bir butun dasturni tuzish 
to‘g‘risida bosh qotirishyapti. Bir-biriga yaqin bo‘lgan fanlarni birlashtiruvchi 
kurslar tashkil etish harakatlari bo‘lmoqda:  
Masalan, matematika va konstruksiyalash, tasviriy san'at va badiiy mehnat. 
Bu kurslarning samaradorligini xorijlik pedagoglarning ko‘p yillik ishlari natijalari 
bo‘yicha baholash mum kin. Zero, integratsiyalangan kurslar chet el maktablari 
uchun odatiy holga aylangan. Chet el tajribasi bilan tanishish shuni ko‘rsatdiki, tabiat 
va jamiyat haqidagi bilimlarni rivojlantirish uchun asos bo‘luvchi integratsiyalangan 
fanlar ko‘pgina mamlakatlarning o‘quv dasturlariga kiritilgan. Bu ekologik 
yo‘nalishga 
ega 
bo‘lgan 
integratsiyalangan 
fanlar 
jahon 
hamjamiyatida 
Integratsiya - o‘qituvchilarning turli fanlar bo‘yicha kuzatishlari va xulosalarini tasdiqlab yoki chuqurlashtirib beruvchi yangi dalillarni topib berish manbayidir. Ular faoliyatning turli shakllari almashib turishi orqali o‘quvchilar charchashi va asabiylashishining oldini oladi. Boshlang‘ich maktab ta’lim-tarbiyasini integratsiyalash muammosi nazariya uchun ham, amaliyot uchun ham muhim va dolzarbdir. Keyingi paytda boshlang‘ich ta’limni integratsiyalash masalasiga bir qancha yondashishlar bo‘ldi: darsni ikki fan o‘qituvchisi olib borishi yoki ikki fanni bir darsga birlashtirib, uni bir o‘qituvchi tomonidan o‘tilishidan to integratsiyalangan kurslar tashkil etish, boshlang‘ich ta’lim mazmunini tubdan o‘zgartirishgacha. Bunga maktab ham, didaktika va metodika ham tayyor emas. Hozirgi kunda asosini tabiatshunoslik bo‘yicha bilimlar tashkil etuvchi integratsiyalangan kurs yaratish muammosi dolzarb bo‘lib turibdi. Bular boshqa turdagi bilimlarni jipslashtiruvchi asosiy vazifani o‘z zimmasiga oladi. Bunday yondashish anchadan beri ma'lum va chet el maktablari tajribasida hal etilgan. Bundaso‘z faqat sinflarda emas, balki umumiy ta’limning o‘rta va tugallovchi bo‘g‘inlarida ham bir qator fanlarning mazmunini integratsiyalash ustida bormoqda. Bu integratsiyalangan fanga tabiat va jamiyatning birligini tushunish uchun zarur bo‘lgan bir qator ijtimoiy-iqtisodiy, axloqiy-estetik g‘oya va tushunchalarni kiritish ko‘zda tutilgan. Keyingi paytda maktab ta’limini integratsiyalash to‘g‘risida ko‘p so‘z yllritilmoqda. Olimlar va amaliyotchi o‘qituvchilar bolalarda qanday qilib dllnyo to‘g‘risida yaxlit tushuncha hosil qilish va turli fanlar bo‘yicha bilimlarni yaginlashtirish uchun bir butun dasturni tuzish to‘g‘risida bosh qotirishyapti. Bir-biriga yaqin bo‘lgan fanlarni birlashtiruvchi kurslar tashkil etish harakatlari bo‘lmoqda: Masalan, matematika va konstruksiyalash, tasviriy san'at va badiiy mehnat. Bu kurslarning samaradorligini xorijlik pedagoglarning ko‘p yillik ishlari natijalari bo‘yicha baholash mum kin. Zero, integratsiyalangan kurslar chet el maktablari uchun odatiy holga aylangan. Chet el tajribasi bilan tanishish shuni ko‘rsatdiki, tabiat va jamiyat haqidagi bilimlarni rivojlantirish uchun asos bo‘luvchi integratsiyalangan fanlar ko‘pgina mamlakatlarning o‘quv dasturlariga kiritilgan. Bu ekologik yo‘nalishga ega bo‘lgan integratsiyalangan fanlar jahon hamjamiyatida  
 
 
o‘guvchilarda atrof-muhitga javobgarlikni shakllantirishning asosiy vositasi ekanligi 
to‘g‘risida xabar beradi.  
Hozirgi kllnda integratsiyaning bir necha usullari qo·lIaniladi. Birinchisi, bir 
nechta fanlarni bir fanga birlashtirish. Shu masaladagi 1988-yilda chop etilgan 
xalqaro pedagogik tajriba yakllnlariga bag‘ishlangan tadqiqot - foydali manba 
ko‘pgina xorijiy mamlakatlar boshlang‘ich maktablarining o‘ziga xos xususiyati 
integratsiyalangan kurslar bo‘yicha ta’lim bo‘lib qoldi. Kursning maqsadi bolani 
dunyo bilan suhbatga tortish, inson tabiat, jamiyat, fan, san'at bilan suhbatlashishga 
fagat odamlar suhbatlashadigan til bilangina emas. hayvonlar, o‘simliklar tili bilan, 
rassomlar, musiqachilar, olimlar foydalanadigan til bilan tanishtirishdir. 
 Kichik maktab o‘quvchisiga fikr doirasi keng bo‘lgan muloqot san'atining 
boshlang‘ich savodini egallashda yordam berish muhimdir. Bu savod o‘zida odamlar 
bilan muloqotdan tortib (tengdoshlar, katta yoshdagilar, kichik yoshdagilar) o‘z-o‘zi 
bilan muloqotdan to atrof-muhitdagi hodisalar bilan muloqotni qamrab oldi. 
Kursning maqsadi - o‘zi ishlayotgan olam haqida, narsa va hodisalar 
orasidagi bog‘liqlik, o‘zaro yordam xususida va eng asosiysi, insonning ichki 
(ma'naviy) va ijtimoiy dunyosi, olamda hukm suruvchi qonunlar (tabiiy, ilmiy, 
tarixiy, axloqiy) haqida keng tushuncha berish. Asosiy urg‘u faqat ma'lum bilimlarni 
egallashga emas, balki tasvirli fikrlashni rivojlantirishga beriladi. Olamning umumiy 
ko‘rinishi tovushlar, tasvirlar, ranglar orqali tanishtiriladi, bola esa ham dunyoni, 
ham o‘zini o‘rganuvchi, tekshiruvchi o‘ringa qo‘yadi. Bunda kurs ta’limi kichik 
maktab o‘quvchilarining parallel ravishda asosiy fanlarni o‘rganishlari hamda O‘rta 
maktab ta’limida qulay sharoitlar yaratishga xizmat qiladi.  
Kursning tuzilishi qanday? Kursning integrativligi uning tuzilishiga xos 
xususiyatlarni belgilab beradi. Yil uchun umumiy bo‘lgan bir mavzu har chorakning 
asosiy mavzusida o‘z rivojini topadi. Shunday qilib, kurs asosiga qo‘yilgan g‘oyalar 
(fikrlarning) ning gorizontal harakati am alga oshiriladi. Xuddi shu yo‘l bilan 
vertikal harakat ham amalga oshiriladi (sinfdan sinfga), bunda har bir mavzu 
bolaning o‘sishiga qarab murakkablashib boradi.  
Integrativlik insonning olam bilan o‘zaro aloqalarida aks etuvchi mavzularga 
kiritilgan: 
o‘guvchilarda atrof-muhitga javobgarlikni shakllantirishning asosiy vositasi ekanligi to‘g‘risida xabar beradi. Hozirgi kllnda integratsiyaning bir necha usullari qo·lIaniladi. Birinchisi, bir nechta fanlarni bir fanga birlashtirish. Shu masaladagi 1988-yilda chop etilgan xalqaro pedagogik tajriba yakllnlariga bag‘ishlangan tadqiqot - foydali manba ko‘pgina xorijiy mamlakatlar boshlang‘ich maktablarining o‘ziga xos xususiyati integratsiyalangan kurslar bo‘yicha ta’lim bo‘lib qoldi. Kursning maqsadi bolani dunyo bilan suhbatga tortish, inson tabiat, jamiyat, fan, san'at bilan suhbatlashishga fagat odamlar suhbatlashadigan til bilangina emas. hayvonlar, o‘simliklar tili bilan, rassomlar, musiqachilar, olimlar foydalanadigan til bilan tanishtirishdir. Kichik maktab o‘quvchisiga fikr doirasi keng bo‘lgan muloqot san'atining boshlang‘ich savodini egallashda yordam berish muhimdir. Bu savod o‘zida odamlar bilan muloqotdan tortib (tengdoshlar, katta yoshdagilar, kichik yoshdagilar) o‘z-o‘zi bilan muloqotdan to atrof-muhitdagi hodisalar bilan muloqotni qamrab oldi. Kursning maqsadi - o‘zi ishlayotgan olam haqida, narsa va hodisalar orasidagi bog‘liqlik, o‘zaro yordam xususida va eng asosiysi, insonning ichki (ma'naviy) va ijtimoiy dunyosi, olamda hukm suruvchi qonunlar (tabiiy, ilmiy, tarixiy, axloqiy) haqida keng tushuncha berish. Asosiy urg‘u faqat ma'lum bilimlarni egallashga emas, balki tasvirli fikrlashni rivojlantirishga beriladi. Olamning umumiy ko‘rinishi tovushlar, tasvirlar, ranglar orqali tanishtiriladi, bola esa ham dunyoni, ham o‘zini o‘rganuvchi, tekshiruvchi o‘ringa qo‘yadi. Bunda kurs ta’limi kichik maktab o‘quvchilarining parallel ravishda asosiy fanlarni o‘rganishlari hamda O‘rta maktab ta’limida qulay sharoitlar yaratishga xizmat qiladi. Kursning tuzilishi qanday? Kursning integrativligi uning tuzilishiga xos xususiyatlarni belgilab beradi. Yil uchun umumiy bo‘lgan bir mavzu har chorakning asosiy mavzusida o‘z rivojini topadi. Shunday qilib, kurs asosiga qo‘yilgan g‘oyalar (fikrlarning) ning gorizontal harakati am alga oshiriladi. Xuddi shu yo‘l bilan vertikal harakat ham amalga oshiriladi (sinfdan sinfga), bunda har bir mavzu bolaning o‘sishiga qarab murakkablashib boradi. Integrativlik insonning olam bilan o‘zaro aloqalarida aks etuvchi mavzularga kiritilgan:  
 
 
-  bola idrokida noma'lum bo‘lgan uzoq olam bilan (kosmos, yulduzlar, yer 
kurrasi, katta bo‘shliqlar va vaqt qadri), yaqin olam bilan (mikroolam, uy oldidagi 
hayvonlar va o‘simlik dunyosi, ona-Vatan tabiati va boshqa mamlakatlar tabiati); 
- insonlar olami bilan (turli mamlakatlar va madaniyatlar, sivilizatsiya 
markazlari, insonning inson va jamiyat bilan munosabatlari, insonning ichki 
dunyosi);  
- madaniy dunyosi bilan (xalq ijodi, rassom va olimlar ijodi, ma'naviy 
qadriyatlarni saqlovchi odamlarning ishlari). Shu olamlar ichra sayohatning 
mavjudlik qonuniyatlari, tillarning o‘ziga xos xususiyatlarini ochish - kurs 
tizimining asosiy mantiqidir.  
Kurs 
oddiylikdan 
murakkablikka, 
bilishdan 
ilmga, 
tartibsizlikdan 
uyg‘unlikka va ijodga bo‘lgan harakatni taklif qiladi. Bola dunyo yaralishining 
«g‘ishtchalari» bilan tanishadi, olamning boshlanishiga, insonning yerda paydo 
bo‘lishiga murQjaat qiladi. So‘zlar, sonlar siri, yashil barg, qadimiy afsonalar 
jumboqlarini ochish yuzasida.n fikrlaydi. O‘quvchi makon va zamon bo‘ylab 
sayohatga otlanadi. Shunday qilib, bola har kuni ochishi kerak bo‘lgan olamning 
go‘zaUigi va turli-tumanligini his qiladi. Murakkab dunyoqarashlar, iimiy, badiiy 
g‘oyalar bola tushunishi uchun qulay, tasvirli mavzularda o‘z aksini topgan, ular yil 
mundarijasini tuzishga imkon beradi. Bir tartibga solingan tizim shu kursning o‘ziga 
xos xususiyatidir. Bunday o‘yinlarga yondashish 6-10 yoshdan boshlanadi. Bu 
o‘yinlar murakkab bilim orttirishga, badiiy, axloqiy masaialarni hal qilishga yordam 
beradi. Yil va chorak mundarijasiga turli ertak qahramonlari ( “Zumrad va Qimmat”, 
“To‘g‘ri va egri”, “Bo‘ri bilan tulki”, “Tulki bilan turna”, “Kichik shahzoda” va 
boshqalar)ning kiritilishi ham shu maqsadga xizmat qiladi. 
UIar mavzudan mavzuga yetaklab, yangi narsalarni biIib olishga yordam 
beradi. Kursda shaxsga moslangan yo‘nalishga ega faqatgina sinf yoki guruhga 
emas, har bir bolaga ahamiyat beriladigan qilib ishni tashkil etish nazarda tutiladi. 
Bunda uning shaxsiy fazilatlari, qobiliyatlari alohida ko‘rsatiladi, qiziqishlari 
hisobga olinadi. Shu maqsadda «O‘z yulduzingni yoq», «Guldastada sening guling», 
«Sen sevgan kitob» kabi o‘yinlardan foydalanish mumkin. O‘yin davomida diqqat-
e'tibor birgina bolaga qaratiladi (masalan, tug‘ilgan kun munosabati bilan osmonda 
- bola idrokida noma'lum bo‘lgan uzoq olam bilan (kosmos, yulduzlar, yer kurrasi, katta bo‘shliqlar va vaqt qadri), yaqin olam bilan (mikroolam, uy oldidagi hayvonlar va o‘simlik dunyosi, ona-Vatan tabiati va boshqa mamlakatlar tabiati); - insonlar olami bilan (turli mamlakatlar va madaniyatlar, sivilizatsiya markazlari, insonning inson va jamiyat bilan munosabatlari, insonning ichki dunyosi); - madaniy dunyosi bilan (xalq ijodi, rassom va olimlar ijodi, ma'naviy qadriyatlarni saqlovchi odamlarning ishlari). Shu olamlar ichra sayohatning mavjudlik qonuniyatlari, tillarning o‘ziga xos xususiyatlarini ochish - kurs tizimining asosiy mantiqidir. Kurs oddiylikdan murakkablikka, bilishdan ilmga, tartibsizlikdan uyg‘unlikka va ijodga bo‘lgan harakatni taklif qiladi. Bola dunyo yaralishining «g‘ishtchalari» bilan tanishadi, olamning boshlanishiga, insonning yerda paydo bo‘lishiga murQjaat qiladi. So‘zlar, sonlar siri, yashil barg, qadimiy afsonalar jumboqlarini ochish yuzasida.n fikrlaydi. O‘quvchi makon va zamon bo‘ylab sayohatga otlanadi. Shunday qilib, bola har kuni ochishi kerak bo‘lgan olamning go‘zaUigi va turli-tumanligini his qiladi. Murakkab dunyoqarashlar, iimiy, badiiy g‘oyalar bola tushunishi uchun qulay, tasvirli mavzularda o‘z aksini topgan, ular yil mundarijasini tuzishga imkon beradi. Bir tartibga solingan tizim shu kursning o‘ziga xos xususiyatidir. Bunday o‘yinlarga yondashish 6-10 yoshdan boshlanadi. Bu o‘yinlar murakkab bilim orttirishga, badiiy, axloqiy masaialarni hal qilishga yordam beradi. Yil va chorak mundarijasiga turli ertak qahramonlari ( “Zumrad va Qimmat”, “To‘g‘ri va egri”, “Bo‘ri bilan tulki”, “Tulki bilan turna”, “Kichik shahzoda” va boshqalar)ning kiritilishi ham shu maqsadga xizmat qiladi. UIar mavzudan mavzuga yetaklab, yangi narsalarni biIib olishga yordam beradi. Kursda shaxsga moslangan yo‘nalishga ega faqatgina sinf yoki guruhga emas, har bir bolaga ahamiyat beriladigan qilib ishni tashkil etish nazarda tutiladi. Bunda uning shaxsiy fazilatlari, qobiliyatlari alohida ko‘rsatiladi, qiziqishlari hisobga olinadi. Shu maqsadda «O‘z yulduzingni yoq», «Guldastada sening guling», «Sen sevgan kitob» kabi o‘yinlardan foydalanish mumkin. O‘yin davomida diqqat- e'tibor birgina bolaga qaratiladi (masalan, tug‘ilgan kun munosabati bilan osmonda  
 
 
yangi yoritilgan yulduz uning nomi bilan ataladi yoki katta guldasta bayram egasiga 
yoqadigan gul bilan boyiydi). Sevimli kitob esa sinf kutubxonasini to‘ldirish bilan 
birga egasining imzosiga ega bo‘ladi.  
Kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarning qiziqish va qobiliyatlariga 
moslashish ularning badiiy faolligini rivojlantirishni taqozo qiladi. Bilim olish, 
badiiy-hayotiy masalalarni hal qilish o‘ziga xoslikni, uddaburonlikni, epchillikni 
rag‘batlantirishni nazarda tutyapti. Shu munosabat bilan bolalarning she'r va 
hikoyalar yozish, yangi raqs o‘ylab topish, shirin taom pishirish, biron asbob yoki 
o‘simliklardan shakllar yaratish kabi mustaqil ijodiyotning turli yo‘llari bilan 
rag‘batlantirib borish taqozo etiladi.  
Emotsional 
tomonlarni 
rivojlantirishga 
katta 
ahamiyat 
beriladi. 
Mashg‘ulotlar bolalarda ko‘rish va eshitish qobiliyatlarini, materiallar sifatini 
(fakturasini) ushlab ko‘rib, ajrata bilish qobiliyatini, sezish tuyg\liarini (hid va ta'mni 
ajrata olish qobiliyatlarini) rivojlantirishga yordam beradi.  
«Ovchilam, «Hayvonlan), «Izquvarlan) o‘yinini o‘ynash bolalarga faqat 
umumiy bilimlarga ega bo‘lish, masalalarni mantiqan hal eta bilishnigina emas. 
insonga berilgan barcha his tuyg‘ular ham muhim ekanligini ko‘rsatib beradi. Ularni 
rivojlantirish o‘ta nozik tuyg‘ularning shakllanish yo‘lidir. Bunga yorqin tasvirlarga. 
san'at asarlari, tabiat bilan zavqlanishga murojaat qilish orqali erishish mumkin. 
Bolalarda salbiy, xunuk, yomon narsalarga ham emotsional munosabatni 
rivojlantirish lozim. Bunga ertaklar o·qish. turli sahna ko‘rinishlari qo‘yish yordam 
beradi. Bolaning his-tuyg‘ulari uning jismoniy rivojlanishi bilan bog‘liq harakat 
qilishga, o‘z holatini bad an harakatiari, imo-ishoralar, raqs orqali ko‘rsatib berishga 
imkon beruvchi mashqlarni kiritish lozim. Kursni tashkil qilish va ish shakllari 
haftasiga ikki soatga mo‘ljallangan. Hafta oxirida ikki soatlik dars o‘qish maqsadga 
muvofiq. Bunda bolalar, bir tomondan, asosiy darslardan ancha dam olishadi, 
ikkinchi tomondan, keyingi hafta darslariga tayyorlanishadi. Bunday ikki soatlik 
darsni «Ijod soati», «Xayol (orzu) darsi» deb nom lash mumkin.  
Dars o‘tishdagi asosiy shart - sinfda zarur, mos muhitni yaratish: polga gilam 
solish, partalar o‘rniga qulay bo‘lgan stol va stullar bilan o‘rnini almashtirish. 
Mashg‘ulot jarayonida bolalar o‘z yashash muhitlarini yaratishadi. Yil va chorak 
yangi yoritilgan yulduz uning nomi bilan ataladi yoki katta guldasta bayram egasiga yoqadigan gul bilan boyiydi). Sevimli kitob esa sinf kutubxonasini to‘ldirish bilan birga egasining imzosiga ega bo‘ladi. Kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarning qiziqish va qobiliyatlariga moslashish ularning badiiy faolligini rivojlantirishni taqozo qiladi. Bilim olish, badiiy-hayotiy masalalarni hal qilish o‘ziga xoslikni, uddaburonlikni, epchillikni rag‘batlantirishni nazarda tutyapti. Shu munosabat bilan bolalarning she'r va hikoyalar yozish, yangi raqs o‘ylab topish, shirin taom pishirish, biron asbob yoki o‘simliklardan shakllar yaratish kabi mustaqil ijodiyotning turli yo‘llari bilan rag‘batlantirib borish taqozo etiladi. Emotsional tomonlarni rivojlantirishga katta ahamiyat beriladi. Mashg‘ulotlar bolalarda ko‘rish va eshitish qobiliyatlarini, materiallar sifatini (fakturasini) ushlab ko‘rib, ajrata bilish qobiliyatini, sezish tuyg\liarini (hid va ta'mni ajrata olish qobiliyatlarini) rivojlantirishga yordam beradi. «Ovchilam, «Hayvonlan), «Izquvarlan) o‘yinini o‘ynash bolalarga faqat umumiy bilimlarga ega bo‘lish, masalalarni mantiqan hal eta bilishnigina emas. insonga berilgan barcha his tuyg‘ular ham muhim ekanligini ko‘rsatib beradi. Ularni rivojlantirish o‘ta nozik tuyg‘ularning shakllanish yo‘lidir. Bunga yorqin tasvirlarga. san'at asarlari, tabiat bilan zavqlanishga murojaat qilish orqali erishish mumkin. Bolalarda salbiy, xunuk, yomon narsalarga ham emotsional munosabatni rivojlantirish lozim. Bunga ertaklar o·qish. turli sahna ko‘rinishlari qo‘yish yordam beradi. Bolaning his-tuyg‘ulari uning jismoniy rivojlanishi bilan bog‘liq harakat qilishga, o‘z holatini bad an harakatiari, imo-ishoralar, raqs orqali ko‘rsatib berishga imkon beruvchi mashqlarni kiritish lozim. Kursni tashkil qilish va ish shakllari haftasiga ikki soatga mo‘ljallangan. Hafta oxirida ikki soatlik dars o‘qish maqsadga muvofiq. Bunda bolalar, bir tomondan, asosiy darslardan ancha dam olishadi, ikkinchi tomondan, keyingi hafta darslariga tayyorlanishadi. Bunday ikki soatlik darsni «Ijod soati», «Xayol (orzu) darsi» deb nom lash mumkin. Dars o‘tishdagi asosiy shart - sinfda zarur, mos muhitni yaratish: polga gilam solish, partalar o‘rniga qulay bo‘lgan stol va stullar bilan o‘rnini almashtirish. Mashg‘ulot jarayonida bolalar o‘z yashash muhitlarini yaratishadi. Yil va chorak  
 
 
mavzusida “Devordagi suratlan”, “Hayvonot va o‘simliklar dunyosi” paydo bo‘ladi. 
Bularni o‘quvchilarning o‘zlari o‘ylab topishadi. Buning uchun turli badiiy va texnik 
vositalar, ma'lumot beruvchi nashrlar, ensiklopediyalar. xaritalardan foydalanish 
mumkin. Ko‘pincha vaqtni sinfdan va maktabdan tashqarida o‘tkazish ko‘zda 
tutiladi. Muzey va kutubxonalarda, xiyobon yoki ko‘chalarda o‘tiladigan darslar 
odatiy bo‘lib qoladi.  
 
2.Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan dars. 
Hozirgi kunda boshlang‘ich maktab ta’limini integratsiya qilish haqida ko‘p 
gapirilyapti. Bu tushunarli - kichik maktab o‘quvchisi atrofidagi olamni bir 
butunligicha qabul qiladi. Uning uchun tabiatshunoslik, rus tiJi, musiqa va boshqa 
o‘quv fanlari nomi emas, balki atrofdagi olam obyektlarining tovushlar, ranglar, 
hajmlarning turli-tumanligi qiziqarIidir. Bolalarni tabiat va kundalik hayotdagi 
barcha narsalarning bog‘liqJigini ko‘rishga o‘rgatish kerakIigini o‘qituvchi sezadi, 
biladi.  
Shunday ekan ta’lim integratsiyasi hozirgi zamon talabiga javob bo‘ladimi? 
Bu masala qanday yechilishi kerak, uning mohiyati nimada?  
Ta’limni 
integratsiyalash 
fikri 
xalq 
ta’limida 
tabaqalashtirish 
va 
individuallashtirish bilan birga muhokama qilina boshlandi. Agar kichik maktab 
ta’limini tabaqalashtirish asosida kitob, darslik va boshqa adabiyotlar bilan mustaqil 
ishlashga tayyorgarlik dara,iasi hamda kichik maktab yoshida qiziqishlarni faol 
shakllantirishni taqozo etsa, integratsiyaning asosi qilib turli fanlarni o‘rganish 
obyektlari bo‘lgan ba'zi umumiy tushunchalarni chuqurlashtirish, aniqlashtirish va 
kengaytirish mumkin.  
Ta’limni integratsiyalashning asosiy maqsadi boshlang‘ich maktabdayoq 
tabiat va jamiyat haqida yaxshi tasavvur asoslarini qo‘yish va ularning rivojlanishi 
qonunlariga o‘z munosabatini shakllantirishdir. Mana shuning uchun kichik maktab 
o‘quvchisi predmet yoki voqea-hodisalarni bir necha tomondan ko‘rish muhimdir: 
mantiqiy va emotsional tomondan. badiiy asarda va ilmiy-ommabop maqolada, 
biolog, so‘z ustasi, rassom, musiqachi nuqtayi nazaridan va boshqalar.  
mavzusida “Devordagi suratlan”, “Hayvonot va o‘simliklar dunyosi” paydo bo‘ladi. Bularni o‘quvchilarning o‘zlari o‘ylab topishadi. Buning uchun turli badiiy va texnik vositalar, ma'lumot beruvchi nashrlar, ensiklopediyalar. xaritalardan foydalanish mumkin. Ko‘pincha vaqtni sinfdan va maktabdan tashqarida o‘tkazish ko‘zda tutiladi. Muzey va kutubxonalarda, xiyobon yoki ko‘chalarda o‘tiladigan darslar odatiy bo‘lib qoladi. 2.Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan dars. Hozirgi kunda boshlang‘ich maktab ta’limini integratsiya qilish haqida ko‘p gapirilyapti. Bu tushunarli - kichik maktab o‘quvchisi atrofidagi olamni bir butunligicha qabul qiladi. Uning uchun tabiatshunoslik, rus tiJi, musiqa va boshqa o‘quv fanlari nomi emas, balki atrofdagi olam obyektlarining tovushlar, ranglar, hajmlarning turli-tumanligi qiziqarIidir. Bolalarni tabiat va kundalik hayotdagi barcha narsalarning bog‘liqJigini ko‘rishga o‘rgatish kerakIigini o‘qituvchi sezadi, biladi. Shunday ekan ta’lim integratsiyasi hozirgi zamon talabiga javob bo‘ladimi? Bu masala qanday yechilishi kerak, uning mohiyati nimada? Ta’limni integratsiyalash fikri xalq ta’limida tabaqalashtirish va individuallashtirish bilan birga muhokama qilina boshlandi. Agar kichik maktab ta’limini tabaqalashtirish asosida kitob, darslik va boshqa adabiyotlar bilan mustaqil ishlashga tayyorgarlik dara,iasi hamda kichik maktab yoshida qiziqishlarni faol shakllantirishni taqozo etsa, integratsiyaning asosi qilib turli fanlarni o‘rganish obyektlari bo‘lgan ba'zi umumiy tushunchalarni chuqurlashtirish, aniqlashtirish va kengaytirish mumkin. Ta’limni integratsiyalashning asosiy maqsadi boshlang‘ich maktabdayoq tabiat va jamiyat haqida yaxshi tasavvur asoslarini qo‘yish va ularning rivojlanishi qonunlariga o‘z munosabatini shakllantirishdir. Mana shuning uchun kichik maktab o‘quvchisi predmet yoki voqea-hodisalarni bir necha tomondan ko‘rish muhimdir: mantiqiy va emotsional tomondan. badiiy asarda va ilmiy-ommabop maqolada, biolog, so‘z ustasi, rassom, musiqachi nuqtayi nazaridan va boshqalar.  
 
 
Asosiy fanlarni o‘zlashtirish va olamdagi bor narsalar qonuniyatlarini 
tushunishda predmetlar ichidagi va predmetlararo aloqalarni o‘rnatish ta’limni 
integratsiyalashga 
yondashuvning 
metodik 
asosidir. 
Bunga 
turli 
darslar 
tushunchalariga ko‘p marta qaytish, ularni chuqurlashtirish va boyitish, shu yoshda 
tushunarli bo‘lgan muhim belgilarni aniqlash orqali erishish mumkin. Shunday qilib, 
yaxshi shakllangan tuzilish va o‘tkazish tartibiga ega bo‘lgan, tarkibiga shu o‘quv 
predmetiga tegishli bo‘lgan tushunchalar guruhi kiritilgan har qanday dars 
integratsiyaga asos qilib olinishi mumkin. Lekin integratsiyalangan darsga boshqa 
fanlar, boshqa o‘quv predmetlari bilan bog‘liq tushunchalar tahlil qilinishining 
natijalari kiritiladi.  
Masalan. «qish», «sovuq», «bo‘ron» kabi tushunchalar o‘qish, rus tili, 
tabiatshunoslik, musiqa, tasviriy san'at darslarida ko‘rib chiqiladi. Tushunchalarning 
tahlil qilinishi boshqa o‘quv darslarida o‘zlashtirilgan bilimlarga murojaat 
qilinadigan darslar integratsiyalangan hisoblanadi. Dars ijodiy, erkin bo‘lishi bilan 
birga. yaxlit, mantiqan ketma-ket, o‘ziga xos o‘tish metodikasiga ega bo‘ladi. 
Umumiy ta’limning poydevorini qo‘yadigan boshlang‘ich maktabdagi ko‘p 
tushunchalar tabiatshunoslik, rus tili, musiqa, tasviriy san'at va boshqalar uchun 
umumiydir.  
Hozirgi kunda bir qator o‘quv predmetlari uchun umumiy bo‘lgan 
tushunchalar orasidagi aloqalarni o‘rnatish, psixologik va metodik asos bo‘lgan 
integratsiyalangan darslar tizimini ish lab chiqish va sinovdan o‘tkazish lozim. Shu 
bilan birga predmetlararo aloqalar dars tarkibi darajasida o‘rgatilishi va zarur 
o‘qitish vositalari bilan ta'minlanishi kerak. Tekshirish davomida o‘quv 
predmetlarini integratsiyalash jarayonida faol aqJiy faoliyatga yordam beruvchi 
omillar: integratsiyalash uchun fanlarning ma'qul birlashishi, o‘qituvchi va o‘quvchi 
harakatlarining mos kelishi, bolalarning yosh imkoniyatlarini hisobga olgan holda 
mazmun, metod, usullarni tanlashdan iborat. lntegratsion pedagogika o‘quv 
fanlaridan biri bo‘lib, fanlararo bilimlar (integrativ bilimlar)ni chuqurlashtirish va 
oshirish, ularni shakllantirish uchun o‘rganiladi. U har xiI tur/ar, usullar, uslublar, 
fanlararo integratsiya obyektlari asosida tuzilgan. Integratsion pedagogikaning 
sintlarga bo‘linishini turli asoslarda qilish mumkin: maqsad va muammolar asosida; 
Asosiy fanlarni o‘zlashtirish va olamdagi bor narsalar qonuniyatlarini tushunishda predmetlar ichidagi va predmetlararo aloqalarni o‘rnatish ta’limni integratsiyalashga yondashuvning metodik asosidir. Bunga turli darslar tushunchalariga ko‘p marta qaytish, ularni chuqurlashtirish va boyitish, shu yoshda tushunarli bo‘lgan muhim belgilarni aniqlash orqali erishish mumkin. Shunday qilib, yaxshi shakllangan tuzilish va o‘tkazish tartibiga ega bo‘lgan, tarkibiga shu o‘quv predmetiga tegishli bo‘lgan tushunchalar guruhi kiritilgan har qanday dars integratsiyaga asos qilib olinishi mumkin. Lekin integratsiyalangan darsga boshqa fanlar, boshqa o‘quv predmetlari bilan bog‘liq tushunchalar tahlil qilinishining natijalari kiritiladi. Masalan. «qish», «sovuq», «bo‘ron» kabi tushunchalar o‘qish, rus tili, tabiatshunoslik, musiqa, tasviriy san'at darslarida ko‘rib chiqiladi. Tushunchalarning tahlil qilinishi boshqa o‘quv darslarida o‘zlashtirilgan bilimlarga murojaat qilinadigan darslar integratsiyalangan hisoblanadi. Dars ijodiy, erkin bo‘lishi bilan birga. yaxlit, mantiqan ketma-ket, o‘ziga xos o‘tish metodikasiga ega bo‘ladi. Umumiy ta’limning poydevorini qo‘yadigan boshlang‘ich maktabdagi ko‘p tushunchalar tabiatshunoslik, rus tili, musiqa, tasviriy san'at va boshqalar uchun umumiydir. Hozirgi kunda bir qator o‘quv predmetlari uchun umumiy bo‘lgan tushunchalar orasidagi aloqalarni o‘rnatish, psixologik va metodik asos bo‘lgan integratsiyalangan darslar tizimini ish lab chiqish va sinovdan o‘tkazish lozim. Shu bilan birga predmetlararo aloqalar dars tarkibi darajasida o‘rgatilishi va zarur o‘qitish vositalari bilan ta'minlanishi kerak. Tekshirish davomida o‘quv predmetlarini integratsiyalash jarayonida faol aqJiy faoliyatga yordam beruvchi omillar: integratsiyalash uchun fanlarning ma'qul birlashishi, o‘qituvchi va o‘quvchi harakatlarining mos kelishi, bolalarning yosh imkoniyatlarini hisobga olgan holda mazmun, metod, usullarni tanlashdan iborat. lntegratsion pedagogika o‘quv fanlaridan biri bo‘lib, fanlararo bilimlar (integrativ bilimlar)ni chuqurlashtirish va oshirish, ularni shakllantirish uchun o‘rganiladi. U har xiI tur/ar, usullar, uslublar, fanlararo integratsiya obyektlari asosida tuzilgan. Integratsion pedagogikaning sintlarga bo‘linishini turli asoslarda qilish mumkin: maqsad va muammolar asosida;  
 
 
maktab tabiiy-ilmiy tizimidagi vazifalari asosida; qO‘shiluvchi fan tarmoqlari 
asosida; integratsiya usullari va yo‘llari asosida; o‘quv rejasidagi o‘rni asosida; 
kursni o‘rganishga sarflangan vaqt asosida; o‘quvchilar uchun qiyinlik darajasi 
asosida va h. k. Shuni e'tiborga olish kerakki, bu kurslarning mualliflari, odatda, o‘z 
oldilariga bir necha maqsad va muam-molarni yechish masalasini qo‘yishadi, shu 
sababli kurslar ko‘p maqsadli, turli vazifali bo‘ladi. Ko‘p miqdordagi dasturlar va 
ularni tatbiq etishga urinishlarni ko‘rib chiqib, biz bu kurslar qurilishining asosiy 
yo‘nalishlarini ajratishimiz va ularni mohiyatiga qarab sinflarga bo‘lishimiz 
rnumkin. Ularni universal yoki bir necha asosiy tizim kurslarini almashtiruvchi 
umumiy, deb ham atash mumkin.  
Masalan, o‘qish, tabiat, rasm darslarini bitta urnumiy darsga birlashtirish. 
Odatda, bunday kurslarning mualliftari tabiiy fanlar materiallarini birlashtirib, ularni 
bir ma'lurn tizimga keltirishadi va o‘z kurslarini integrativ yoki kompleks (urnumiy), 
deb ataydilar. Ko‘rinib turibdiki, boshlang‘ich ta’lim tizimidagi tabiiy fanlar 
materiallarini berishda to‘g‘ri ketma-ketlikka faqat darslar tuzilishini saqlab 
qoJibgina erishish mumkin. Ba'zi e'tiborli olimlar ta'kidlaydilarki, bu an'anaviy 
maktablarda ham tabiiy fanlarni ketrna-ket o‘rganish yo‘li bilan ham 
hal·qilinmoqda. Bir qator olimlar boshlang‘ich ta'lirnda ham darslarga ajratib 
o‘qitish an'analari tarqalgan, deb hisoblashadi. 
 Tabiiy fanlarni o‘qitishning tizim bo‘yicha davorn ettirishni bekor qilish va 
soddalashtirish uchun ko‘pgina mualliftar gumanitar sinftar uchun umumlashtirilgan 
kurslar (darslar) taklif qilishadi. Bularga umumiy tushunchalar beruvchi, bolalarda 
tabiiy fanlarni o‘rganishga qiziqish uyg‘otish vazifasini bajaruvchi, tabiat haqida 
qiziqarli ko‘rinishda hikoya qiluvchi boshlang‘ich tabiiy fanlar kurslari (masalan, 
boshlang‘ich sinflardagi «Tabiatshunoslik») kiradi. Chegaradosh fanlar asosida 
tuzilgan kurslar Keng integratsiya jarayoni oldingi ilmiy yo‘nalishlarni bog‘lovchi 
yangi tabiiy fanlar va ilmiy yo‘nalishlar hosil bo‘lishiga olib keldi. Boshlang‘ich 
sinftarda ekologik ta’limni kuzatib, o‘qish, tabiatshunoslik. mehnat (tabiiy 
materiallar bilan ishlash), rasm fanlariga ekologik mavzular kiritilgani ko‘rinadi. 
maktab tabiiy-ilmiy tizimidagi vazifalari asosida; qO‘shiluvchi fan tarmoqlari asosida; integratsiya usullari va yo‘llari asosida; o‘quv rejasidagi o‘rni asosida; kursni o‘rganishga sarflangan vaqt asosida; o‘quvchilar uchun qiyinlik darajasi asosida va h. k. Shuni e'tiborga olish kerakki, bu kurslarning mualliflari, odatda, o‘z oldilariga bir necha maqsad va muam-molarni yechish masalasini qo‘yishadi, shu sababli kurslar ko‘p maqsadli, turli vazifali bo‘ladi. Ko‘p miqdordagi dasturlar va ularni tatbiq etishga urinishlarni ko‘rib chiqib, biz bu kurslar qurilishining asosiy yo‘nalishlarini ajratishimiz va ularni mohiyatiga qarab sinflarga bo‘lishimiz rnumkin. Ularni universal yoki bir necha asosiy tizim kurslarini almashtiruvchi umumiy, deb ham atash mumkin. Masalan, o‘qish, tabiat, rasm darslarini bitta urnumiy darsga birlashtirish. Odatda, bunday kurslarning mualliftari tabiiy fanlar materiallarini birlashtirib, ularni bir ma'lurn tizimga keltirishadi va o‘z kurslarini integrativ yoki kompleks (urnumiy), deb ataydilar. Ko‘rinib turibdiki, boshlang‘ich ta’lim tizimidagi tabiiy fanlar materiallarini berishda to‘g‘ri ketma-ketlikka faqat darslar tuzilishini saqlab qoJibgina erishish mumkin. Ba'zi e'tiborli olimlar ta'kidlaydilarki, bu an'anaviy maktablarda ham tabiiy fanlarni ketrna-ket o‘rganish yo‘li bilan ham hal·qilinmoqda. Bir qator olimlar boshlang‘ich ta'lirnda ham darslarga ajratib o‘qitish an'analari tarqalgan, deb hisoblashadi. Tabiiy fanlarni o‘qitishning tizim bo‘yicha davorn ettirishni bekor qilish va soddalashtirish uchun ko‘pgina mualliftar gumanitar sinftar uchun umumlashtirilgan kurslar (darslar) taklif qilishadi. Bularga umumiy tushunchalar beruvchi, bolalarda tabiiy fanlarni o‘rganishga qiziqish uyg‘otish vazifasini bajaruvchi, tabiat haqida qiziqarli ko‘rinishda hikoya qiluvchi boshlang‘ich tabiiy fanlar kurslari (masalan, boshlang‘ich sinflardagi «Tabiatshunoslik») kiradi. Chegaradosh fanlar asosida tuzilgan kurslar Keng integratsiya jarayoni oldingi ilmiy yo‘nalishlarni bog‘lovchi yangi tabiiy fanlar va ilmiy yo‘nalishlar hosil bo‘lishiga olib keldi. Boshlang‘ich sinftarda ekologik ta’limni kuzatib, o‘qish, tabiatshunoslik. mehnat (tabiiy materiallar bilan ishlash), rasm fanlariga ekologik mavzular kiritilgani ko‘rinadi.  
 
 
Bir-biriga yaqin chegaradosh fanlarning qatoriga molekular biologiya, 
biofizika, geofizika, biokimyo, astrofizika, astrokimyo kiradi. Bu fanlar asosida 
maktab integrativ tabiiy fanlari tuziladi.  
Asosiy fanlar asosida tuzilgan kurslar Bu kurslar zamonaviy bilimlarning har 
bir bo‘limini qamrab oluvchi asosiy fanlar asosida tuziladi. Ular qatoriga 
pedagogika, pedagogik texnologiya, pedagogik psixologiya, inson yoshi 
psixologiyasi, fan rivojlanishi jarayonini o‘rganuvchi pedagogik psixologiya, 
fanning insonning boshqa hayot jarayonlariga bog‘liqligini o‘rganuvchi; kibernetika 
- boshqarish, aloqa va informatsiyani qayta ishlash; informatsiyaning tuzilishi va 
xususiyatlarini, uning shaxs shakllanishidagi o‘rnini o‘rganuvchi informatika. Inson 
hayotining turli jarayonlarida ilmiy Yo‘nalish bo‘lgan tizimlarning aloqalarini 
o‘rganuvchi sinergetikaning qo‘llanilishi. Bu sinfdagi integrativ kurslarning 
mazmuni shu fanlar ma'nosi va strukturasi asosida tuziladi.  
Umumiy ilmiy tushunchalar, qonuniyatlar, nazariyalar asosidagi kurslar Bu 
asosda integrativ kurslar yaratish haqidagi fikrlar yaxshi natijalar berdi. Mualliftar 
orasida yuqori darajadagi umumiylikni bildiruvchi tushunchalar: «materiya», 
«harakat», «modda», «maydon», «energiya» va boshqalar ko‘p ishlatildi. Qonunlar 
orasida sermahsuli - tabiatni saqlash qonuni odamlarning mehnat faoliyati tufayli 
rivojlanishi, tabiatga tuyg‘u bilan qarash bo‘ldi.  
Nazariyalar orasida integrativ kurs yaratish uchun asos bo‘lib asosiy tabiiy-
ilmiy nazariyalar xizmat qiladi. Shunisi e'tiborga loyiqki, bu asosda integrativ kurslar 
yaratishga urinishlar ko‘p bo‘lgan bo‘lsa ham, ular qovishmaganligi va ma'lum 
ketma-ketIikka, didaktik maqsadga ega emasligi bilan ajralib turadi. Fan evolutsiyasi 
bilan bog‘liq muammolarni, tabiatni ilmiy nuqtayi nazardan o‘rganish uslublarini, 
olamning ilmiy ko‘rinishini o‘rganish asosidagi kurslar - yuqoridagi barcha 
mavzular integrativ mazmunga ega va tatbiq etishga katta imkoniyatlari bor, afsuski, 
bunday kurslar maktab faoliyatida qo‘lIaniluvchi material va o‘qitish uslubining 
murakkabligi tufayli hali keng tarqalgani yo‘q.  
Kompleks obyektlar asosida Integrativ kurs yaratishga asos bo‘lgan 
kompleks obyektlarga yer, biosfera, od am va uning yashash muhiti misol bo‘la 
oladi. Bu kurslarning bir xii mavzularida bir obyekt turli fan nuqtayi nazaridan 
Bir-biriga yaqin chegaradosh fanlarning qatoriga molekular biologiya, biofizika, geofizika, biokimyo, astrofizika, astrokimyo kiradi. Bu fanlar asosida maktab integrativ tabiiy fanlari tuziladi. Asosiy fanlar asosida tuzilgan kurslar Bu kurslar zamonaviy bilimlarning har bir bo‘limini qamrab oluvchi asosiy fanlar asosida tuziladi. Ular qatoriga pedagogika, pedagogik texnologiya, pedagogik psixologiya, inson yoshi psixologiyasi, fan rivojlanishi jarayonini o‘rganuvchi pedagogik psixologiya, fanning insonning boshqa hayot jarayonlariga bog‘liqligini o‘rganuvchi; kibernetika - boshqarish, aloqa va informatsiyani qayta ishlash; informatsiyaning tuzilishi va xususiyatlarini, uning shaxs shakllanishidagi o‘rnini o‘rganuvchi informatika. Inson hayotining turli jarayonlarida ilmiy Yo‘nalish bo‘lgan tizimlarning aloqalarini o‘rganuvchi sinergetikaning qo‘llanilishi. Bu sinfdagi integrativ kurslarning mazmuni shu fanlar ma'nosi va strukturasi asosida tuziladi. Umumiy ilmiy tushunchalar, qonuniyatlar, nazariyalar asosidagi kurslar Bu asosda integrativ kurslar yaratish haqidagi fikrlar yaxshi natijalar berdi. Mualliftar orasida yuqori darajadagi umumiylikni bildiruvchi tushunchalar: «materiya», «harakat», «modda», «maydon», «energiya» va boshqalar ko‘p ishlatildi. Qonunlar orasida sermahsuli - tabiatni saqlash qonuni odamlarning mehnat faoliyati tufayli rivojlanishi, tabiatga tuyg‘u bilan qarash bo‘ldi. Nazariyalar orasida integrativ kurs yaratish uchun asos bo‘lib asosiy tabiiy- ilmiy nazariyalar xizmat qiladi. Shunisi e'tiborga loyiqki, bu asosda integrativ kurslar yaratishga urinishlar ko‘p bo‘lgan bo‘lsa ham, ular qovishmaganligi va ma'lum ketma-ketIikka, didaktik maqsadga ega emasligi bilan ajralib turadi. Fan evolutsiyasi bilan bog‘liq muammolarni, tabiatni ilmiy nuqtayi nazardan o‘rganish uslublarini, olamning ilmiy ko‘rinishini o‘rganish asosidagi kurslar - yuqoridagi barcha mavzular integrativ mazmunga ega va tatbiq etishga katta imkoniyatlari bor, afsuski, bunday kurslar maktab faoliyatida qo‘lIaniluvchi material va o‘qitish uslubining murakkabligi tufayli hali keng tarqalgani yo‘q. Kompleks obyektlar asosida Integrativ kurs yaratishga asos bo‘lgan kompleks obyektlarga yer, biosfera, od am va uning yashash muhiti misol bo‘la oladi. Bu kurslarning bir xii mavzularida bir obyekt turli fan nuqtayi nazaridan  
 
 
ko‘riladi. Shu xildagi integratsiya o‘tgan asrning yigirmanchi yillarida maorif 
tizimida qo‘llanilgan. Keyinchalik u bekor qilingan, lekin bizning davrimizda, aytish 
mumkinki, qaytadan tug‘ildi. Bizning nazarimizda, ma'lum hajmda u tabiiy fanlar 
ta’limiga yaxshi ta'sir ko‘rsatadi. Turli muammolar asosida Integrativ kurslarni turli 
lokal (mahalliy) va global (umumjahon) muammolar asosida tatbiq etishga urinishlar 
ko‘p uchraydi. Bunda tabiiy, ilmiy bilimlarning muammolar asosida birlashtirilishi 
qo‘lIaniladi. Bu sinfdagi integrativ kurslar (asosan, ekologiya bilan bog‘liq kurslar) 
maktablar ish faoliyatida keng tarqalgan.  
Muammolar bo‘yicha tuzilgan integrativ kurslar rivojlanishiga global 
ta’limning rivojlanishi ham turtki bo‘ldi. Bu yo‘nalishning tarafdorlari zamonaviy 
shaxsning rivojlanishiga bvgungi kunda mamlakatlarning va millatlarning 
ekonomika, fan, siyosat ma'naviyatining uzviy bog‘liqligidan kelib chiquvchi 
globallik omili kuchli ta'sir ko‘rsatadi, degan tasdiqlashni asos qilib olishgan. 
Faoliyat asosida Tabiiy fanlar asosini o‘rganishda o‘quvchilar kitob bilan 
ishlash, kuzatishlar olib borish, tajribalar o‘tkazish, olingan bilimlarni bir tizimga sol 
ish kabi turli o‘quv-ta’lim ish faoliyati bilan to‘qnashadi. O‘quvchilarni faoliyatning 
bir turi bilan tanishtiruvchi bir butun kurs yaratish maqsadga muvofiqdek ko‘rinadi. 
U o‘qitish jarayonining har bir vaqtida foydali bo‘lishi mumkin va kichik hajmda 
ham tabiiy fanlarni o‘qitishda. o‘quvchilarning ortiqcha kuch sarf qilishlari 
muammosini hal qilishda. mustaqil bilim olish ko‘nikmalarini rivojlantirishda 
yordam beradi. Bu sinfdagi integrativ kurslarni yaratish va ularni o‘quv jarayoniga 
tatbiq qilish bugungi kunda muhim ahamiyat kasb etadi.  
Tabiiy fanlarni o‘zlashtirishni tekshirishlar natijalari shuni ko‘rsatadiki, 
o‘zbek o‘quvchilari chet ellik tengdoshlarga nisbatan ko‘p ma'lumot o‘zlashtirishsa 
ham, uni tatbiq qilishda sezilarli darajada orqada qolishadi. Ko‘pchilik bunga sabab 
asosiy kO‘nikmalarning moslashtirilmaganida deb biladi. Balki, uzoq vaqt davomida 
an'anaviy maktabda integrativ darslarga e'tibor berilmaganidadir?Bu yerda bugungi 
kungacha yaratilgan integrativ kurslarning asosiy sinflari sanab o‘tildi. 
 Lekin o‘quv fanlarini integratsiyasi jarayonida qator kamchiliklar ham 
bo‘lishi mumkin.  
ko‘riladi. Shu xildagi integratsiya o‘tgan asrning yigirmanchi yillarida maorif tizimida qo‘llanilgan. Keyinchalik u bekor qilingan, lekin bizning davrimizda, aytish mumkinki, qaytadan tug‘ildi. Bizning nazarimizda, ma'lum hajmda u tabiiy fanlar ta’limiga yaxshi ta'sir ko‘rsatadi. Turli muammolar asosida Integrativ kurslarni turli lokal (mahalliy) va global (umumjahon) muammolar asosida tatbiq etishga urinishlar ko‘p uchraydi. Bunda tabiiy, ilmiy bilimlarning muammolar asosida birlashtirilishi qo‘lIaniladi. Bu sinfdagi integrativ kurslar (asosan, ekologiya bilan bog‘liq kurslar) maktablar ish faoliyatida keng tarqalgan. Muammolar bo‘yicha tuzilgan integrativ kurslar rivojlanishiga global ta’limning rivojlanishi ham turtki bo‘ldi. Bu yo‘nalishning tarafdorlari zamonaviy shaxsning rivojlanishiga bvgungi kunda mamlakatlarning va millatlarning ekonomika, fan, siyosat ma'naviyatining uzviy bog‘liqligidan kelib chiquvchi globallik omili kuchli ta'sir ko‘rsatadi, degan tasdiqlashni asos qilib olishgan. Faoliyat asosida Tabiiy fanlar asosini o‘rganishda o‘quvchilar kitob bilan ishlash, kuzatishlar olib borish, tajribalar o‘tkazish, olingan bilimlarni bir tizimga sol ish kabi turli o‘quv-ta’lim ish faoliyati bilan to‘qnashadi. O‘quvchilarni faoliyatning bir turi bilan tanishtiruvchi bir butun kurs yaratish maqsadga muvofiqdek ko‘rinadi. U o‘qitish jarayonining har bir vaqtida foydali bo‘lishi mumkin va kichik hajmda ham tabiiy fanlarni o‘qitishda. o‘quvchilarning ortiqcha kuch sarf qilishlari muammosini hal qilishda. mustaqil bilim olish ko‘nikmalarini rivojlantirishda yordam beradi. Bu sinfdagi integrativ kurslarni yaratish va ularni o‘quv jarayoniga tatbiq qilish bugungi kunda muhim ahamiyat kasb etadi. Tabiiy fanlarni o‘zlashtirishni tekshirishlar natijalari shuni ko‘rsatadiki, o‘zbek o‘quvchilari chet ellik tengdoshlarga nisbatan ko‘p ma'lumot o‘zlashtirishsa ham, uni tatbiq qilishda sezilarli darajada orqada qolishadi. Ko‘pchilik bunga sabab asosiy kO‘nikmalarning moslashtirilmaganida deb biladi. Balki, uzoq vaqt davomida an'anaviy maktabda integrativ darslarga e'tibor berilmaganidadir?Bu yerda bugungi kungacha yaratilgan integrativ kurslarning asosiy sinflari sanab o‘tildi. Lekin o‘quv fanlarini integratsiyasi jarayonida qator kamchiliklar ham bo‘lishi mumkin.  
 
 
Birinchidan. Aytib o‘tilgan tabiiy integrativ kurslarni tuzish yo‘lIari 
ko‘pincha bir-birini takrorlaydi va birga qo‘lIaniladi, bu bilan yangi asoslar yaratilib, 
ularni tartibga keltirish, ilmiy asos yaratish qiyinlashadi. 
 Ikkinchidan Integrativ kurslar fanlararo aloqaning o‘rnini bosa 01- maydi. 
Bizning fikrimizcha, ular bu aloqaning tashkil etuvchilaridan biri.  
Uchinchidan Tabiiy ilmiy ta’limning qulay tuzilishi shundaki, integrativ 
kurslar o‘quv rejasining o‘zgaruvchan qismiga kirib, uning regional tashkil etuvchisi 
hisoblanadi. 
 To‘rtinchidan To‘liq o‘quv-metodik qo‘llanmalarning yo‘qligi integrativ 
kurslarning o‘quv jarayoniga tatbiq etilishida qiyinchiliklar tug‘diradi. Ularning 
mualliflari dastur tuzib, umumiy metodik ko‘rsatmalar tuzishgandan so‘ng to‘xtab 
qolishadi. Beshinchidan Integrativ kurslar uchun o‘qituvchilarni rejali va maqsadga 
muvofiq tayyorlash tizimi hali takomillashgani yo‘q.  
I-sinf uchun integratsiyalangan usuldagi dars ishlanmasi (o‘qish, 
matematika, rasm)  
Darsning mavzusi. Bizning sodiq do‘stlarimiz-svetofor signallari.  
Darsning maqsadi. Bolalarni yo‘l harakati qoidalari haqidagi tu 
shunchalarini kengaytirish, svetofor chiroqlari bo‘yicha ko‘chani kesib o‘tish. 
Topshiriqlar:  
1. Svetofor va piyodalar. Svetofor chiroqlari piyodalar uchun nimani 
anglatadi.  
2. Nazorat qilish. Harakatni nazorat qilayotganda ko‘chadan o‘tish qoidasi.  
3. O‘qib chiqilgan asardan olingan taassurot bo‘yicha rasm chizish. 
 Darsning jihozlanishi. Svetofor maketi, yo‘l qoidalari harakati haqida 
suratlar: biri to‘g‘ri: biri noto‘g‘ri, noto‘g‘risini tanlash.  
Darsning borishi:  
1. Tashkiliy qism. Bolalarni darsga tayyorgarligini tekshirish va ularni darsga 
hozirlash.  
2. Uy vazifani tekshirish. Yangi mavzuga hozirlik ko‘rish.  
3. O‘tilgan mavzuni takrorlash.  
Birinchidan. Aytib o‘tilgan tabiiy integrativ kurslarni tuzish yo‘lIari ko‘pincha bir-birini takrorlaydi va birga qo‘lIaniladi, bu bilan yangi asoslar yaratilib, ularni tartibga keltirish, ilmiy asos yaratish qiyinlashadi. Ikkinchidan Integrativ kurslar fanlararo aloqaning o‘rnini bosa 01- maydi. Bizning fikrimizcha, ular bu aloqaning tashkil etuvchilaridan biri. Uchinchidan Tabiiy ilmiy ta’limning qulay tuzilishi shundaki, integrativ kurslar o‘quv rejasining o‘zgaruvchan qismiga kirib, uning regional tashkil etuvchisi hisoblanadi. To‘rtinchidan To‘liq o‘quv-metodik qo‘llanmalarning yo‘qligi integrativ kurslarning o‘quv jarayoniga tatbiq etilishida qiyinchiliklar tug‘diradi. Ularning mualliflari dastur tuzib, umumiy metodik ko‘rsatmalar tuzishgandan so‘ng to‘xtab qolishadi. Beshinchidan Integrativ kurslar uchun o‘qituvchilarni rejali va maqsadga muvofiq tayyorlash tizimi hali takomillashgani yo‘q. I-sinf uchun integratsiyalangan usuldagi dars ishlanmasi (o‘qish, matematika, rasm) Darsning mavzusi. Bizning sodiq do‘stlarimiz-svetofor signallari. Darsning maqsadi. Bolalarni yo‘l harakati qoidalari haqidagi tu shunchalarini kengaytirish, svetofor chiroqlari bo‘yicha ko‘chani kesib o‘tish. Topshiriqlar: 1. Svetofor va piyodalar. Svetofor chiroqlari piyodalar uchun nimani anglatadi. 2. Nazorat qilish. Harakatni nazorat qilayotganda ko‘chadan o‘tish qoidasi. 3. O‘qib chiqilgan asardan olingan taassurot bo‘yicha rasm chizish. Darsning jihozlanishi. Svetofor maketi, yo‘l qoidalari harakati haqida suratlar: biri to‘g‘ri: biri noto‘g‘ri, noto‘g‘risini tanlash. Darsning borishi: 1. Tashkiliy qism. Bolalarni darsga tayyorgarligini tekshirish va ularni darsga hozirlash. 2. Uy vazifani tekshirish. Yangi mavzuga hozirlik ko‘rish. 3. O‘tilgan mavzuni takrorlash.  
 
 
- Bugun biz siz bilan sodiq do‘stlarimiz, ya'ni svetofor bilan uchrashamiz. 
Siz svetoforning chiroqlar rangiga qarab ko‘chani kesib o‘tish qonun-qoidalarini 
eslab qoldingizmi? Hozir sizni sinab ko‘ramiz.  
- Kimlarni piyoda deb ataymiz?  
- Piyodalar qanday yo‘l harakati qoidalarini bilishlari shart? 
 - Ko‘chani qaysi qismidan kesib o‘tish mumkin? 
 - Bolalar - bu she'rni eshiting va mazmunini aytib bering:  
Yur yo‘lchiroq bor joydan, Kesib o‘tma har joydan. Yo‘l berk bo‘lsa biroz 
kut, Shu o‘gitga quloq tut.  
4. Svetofor maketi bilan ishlash: - Svetoforning nechta tomoni bor?  
- Har bir tomonida nima tasvirlanadi?  
- Nechta ranglari bor va ular qanday?  
5. Kitob bilan ishlash.  
6. O‘quvchilarni svetofor qo‘yilgan chorrahaga olib chiqish.  
- Hozir piyodalar uchun svetoforning bir tomonida transport uchun qizil 
chiroq yonadi. Piyodalar ko‘chani kesib o‘tadilar. Mashinalar to·xtaydi. Endi 
svetoforning hamma tarafidan sariq rang yonadi. Sariq rang hozir signal 
almashinishidan dalolat beradi. Endi esa aksincha, yashil chiroq mashinalar uchun, 
qizil chiroq piyodalar uchun yonadi. Endi piyodalar to‘xtaydi. Svetofor aniq ishlaydi. 
Hamma svetoforga bo‘ysunadi, shuning uchun ko‘chada intizom bo‘ladi.  
Bolalar, bu she'rni eshiting:  
- Bugun biz siz bilan sodiq do‘stlarimiz, ya'ni svetofor bilan uchrashamiz. Siz svetoforning chiroqlar rangiga qarab ko‘chani kesib o‘tish qonun-qoidalarini eslab qoldingizmi? Hozir sizni sinab ko‘ramiz. - Kimlarni piyoda deb ataymiz? - Piyodalar qanday yo‘l harakati qoidalarini bilishlari shart? - Ko‘chani qaysi qismidan kesib o‘tish mumkin? - Bolalar - bu she'rni eshiting va mazmunini aytib bering: Yur yo‘lchiroq bor joydan, Kesib o‘tma har joydan. Yo‘l berk bo‘lsa biroz kut, Shu o‘gitga quloq tut. 4. Svetofor maketi bilan ishlash: - Svetoforning nechta tomoni bor? - Har bir tomonida nima tasvirlanadi? - Nechta ranglari bor va ular qanday? 5. Kitob bilan ishlash. 6. O‘quvchilarni svetofor qo‘yilgan chorrahaga olib chiqish. - Hozir piyodalar uchun svetoforning bir tomonida transport uchun qizil chiroq yonadi. Piyodalar ko‘chani kesib o‘tadilar. Mashinalar to·xtaydi. Endi svetoforning hamma tarafidan sariq rang yonadi. Sariq rang hozir signal almashinishidan dalolat beradi. Endi esa aksincha, yashil chiroq mashinalar uchun, qizil chiroq piyodalar uchun yonadi. Endi piyodalar to‘xtaydi. Svetofor aniq ishlaydi. Hamma svetoforga bo‘ysunadi, shuning uchun ko‘chada intizom bo‘ladi. Bolalar, bu she'rni eshiting:  
 
 
7. Yo‘l nazoratchisi bilan tanishish. 
 Ba'zan yo‘l harakatini DAN xodimi - militsioner boshqaradi. Uni yo‘l 
nazoratchisi deb atashadi. O‘zining tayyoqchasi Uezl) bilan yo‘l harakatini 
boshqaradi. Nazoratchining harakati piyodalar va haydovchilarga yaxshi ko‘rinishi 
uchun kechqurun qo‘lidagi tayyoqchasi yonadi. Nazoratchi sizga yuzi yoki orqasi 
bilan tursa svetoforning qizil chirog‘i yonganday bo‘ladi. Bunday ko‘chani kesib 
o‘tish mumkin emas. Agar nazoratchi sizga yonboshi bilan tursa, yashil chiroq 
yonadi, qo‘rqmasdan o‘tavering. Agar nazoratchi yoni bilan tursa, tayoqchasini 
to‘g‘riga qilsa mashinaning yo‘li ochiq. Nazoratchi tayoqchasini tushirmaguncha 
yo‘ldan o‘tish man etiladi. 
 8. Didaktik o‘yin. O‘quvchilar qo‘lida doira shaklida svetoforning uch 
chiroqlari, o‘qituvchi she'rini o‘qiydi va unga tomon rangni ko‘rsatadilar.  
 
 
9. Mustahkamlash. O‘qituvchi yana bir bor yo‘ldan o‘tayotganda e'tiborli 
bo‘lishni, e'tiborsiz yo‘ldan o‘tish yomon oqibatlarga olib kelishi haqida uqtirib 
o‘tadi.  
10. «Kesib o‘tma har joydan, Yur yo‘lchiroq bor joydafl» matnini o‘qib 
berish. - Endi, bolalar, esingizda nima qolgan bo‘lsa chizib bering.  
11. Tekshirish ishlari.  
12. Darsni yakunlash.  
Demak, yo‘ldan o‘tayotganda svetofor chiroqlariga ahamiyat bergan holda 
o‘tish, yashil chiroqni kutish, chap va o‘ng tomonga qarash, keyingina o‘tish kerak. 
- Qani, kim aytadi? Yo‘lning qatnov qismida nima qilish mumkin emas? 
 13. Baholash va muhokama qilish.  
14. Uyga vazifa. Kundalik kuzatish. Daftarga belgilab kelish.  
7. Yo‘l nazoratchisi bilan tanishish. Ba'zan yo‘l harakatini DAN xodimi - militsioner boshqaradi. Uni yo‘l nazoratchisi deb atashadi. O‘zining tayyoqchasi Uezl) bilan yo‘l harakatini boshqaradi. Nazoratchining harakati piyodalar va haydovchilarga yaxshi ko‘rinishi uchun kechqurun qo‘lidagi tayyoqchasi yonadi. Nazoratchi sizga yuzi yoki orqasi bilan tursa svetoforning qizil chirog‘i yonganday bo‘ladi. Bunday ko‘chani kesib o‘tish mumkin emas. Agar nazoratchi sizga yonboshi bilan tursa, yashil chiroq yonadi, qo‘rqmasdan o‘tavering. Agar nazoratchi yoni bilan tursa, tayoqchasini to‘g‘riga qilsa mashinaning yo‘li ochiq. Nazoratchi tayoqchasini tushirmaguncha yo‘ldan o‘tish man etiladi. 8. Didaktik o‘yin. O‘quvchilar qo‘lida doira shaklida svetoforning uch chiroqlari, o‘qituvchi she'rini o‘qiydi va unga tomon rangni ko‘rsatadilar. 9. Mustahkamlash. O‘qituvchi yana bir bor yo‘ldan o‘tayotganda e'tiborli bo‘lishni, e'tiborsiz yo‘ldan o‘tish yomon oqibatlarga olib kelishi haqida uqtirib o‘tadi. 10. «Kesib o‘tma har joydan, Yur yo‘lchiroq bor joydafl» matnini o‘qib berish. - Endi, bolalar, esingizda nima qolgan bo‘lsa chizib bering. 11. Tekshirish ishlari. 12. Darsni yakunlash. Demak, yo‘ldan o‘tayotganda svetofor chiroqlariga ahamiyat bergan holda o‘tish, yashil chiroqni kutish, chap va o‘ng tomonga qarash, keyingina o‘tish kerak. - Qani, kim aytadi? Yo‘lning qatnov qismida nima qilish mumkin emas? 13. Baholash va muhokama qilish. 14. Uyga vazifa. Kundalik kuzatish. Daftarga belgilab kelish.  
 
 
 
Savol va topshiriqlar 
 1. Umumiy pedagogika tizimining umumiy innovatsiya, o‘quv-tarbiya 
jarayonini muvofiqlashtirishdagi imkoniyatlarini ochib bering. 
 2. Umumiy pedagogika tizimining umumiy innovatsiya, o‘quv-tarbiya 
jarayonini muvofiqlashtirishdagi imkoniyatlarini ochib bering.  
3. Muvofiqlashtirish o‘quv-tarbiya jarayonining qonuniyatlari, tabiiy 
usJublari tizimini ochib bering.  
4. Umumta’lim maktablarida integratsiyaning mavjudligini yoriting. 
 5. Integratsiya - ta’lim jarayonini qulaylashtirishning muhim prinsipini 
ochib bering.  
6. Integratsiyaning turlari va maqsadini ochib bering. 
 
Savol va topshiriqlar 1. Umumiy pedagogika tizimining umumiy innovatsiya, o‘quv-tarbiya jarayonini muvofiqlashtirishdagi imkoniyatlarini ochib bering. 2. Umumiy pedagogika tizimining umumiy innovatsiya, o‘quv-tarbiya jarayonini muvofiqlashtirishdagi imkoniyatlarini ochib bering. 3. Muvofiqlashtirish o‘quv-tarbiya jarayonining qonuniyatlari, tabiiy usJublari tizimini ochib bering. 4. Umumta’lim maktablarida integratsiyaning mavjudligini yoriting. 5. Integratsiya - ta’lim jarayonini qulaylashtirishning muhim prinsipini ochib bering. 6. Integratsiyaning turlari va maqsadini ochib bering.