Ta’minot jarayoni auditi
REJA:
1.Ta’minot jarayoni auditining maqsadi, vazifalari va ma’lumot manbalari
2.Mol etkazib beruvchi va pudratchilar bilan hisob-kitoblar auditi
3. Asosiy vositalar kirimiga doir muomalalarni hujjatlashtirish, schyotlarda
aks ettirishning to’g’riligini tekshirish
4. Nomoddiy aktivlar kirimi hisobi to’g’riligini tekshirish
5. Tovar-moddiy zahiralar kirimi hisobini tekshirishning xususiyatlari
6. Tovar-moddiy zahiralarni kirim qilish va ishlab chiqarishga sarflash vaqtida
baholashning to’g’riligini tekshirish
Tayanch so’z va iboralar: Asosiy vositalar, ularning auditini o‘tkazish
bo‘yicha dastur tuzish, auditda foydalanadigan ma’lumot manbalari, asosiy vositalar
auditini hujjatlashtirish, asosiy vositalarning analitik va sintetik hisobi auditi, asosiy
vositalarni soliqqa tortishni tekshirish, lizing munosabatlari va ijara majburiyatlari
auditi, xo‘jalik va pudrat usulida bajarilgan ishlar auditi.
1. Ta’minot jarayoni auditining maqsadi, vazifalari va ma’lumot
manbalari
Auditorlik tekshiruvlarini yuqori sifatda o’tkazish maqsadida, auditor mol
etkazib beruvchi va pudratchilar bilan hisoblashishlar auditining dasturini tayѐrlash
uchun ichki nazorat vositalari mavjudligini tekshirishi va ushbu vositalarni
samaradorlik nuqtai nazaridan baholashi lozim. Auditorlik tekshiruvida ta’minot
jaraѐniga xos bo’lgan ichki nazorat vositalarining samaradorligini baholash uch
bosqichdan iborat: 1) ichki nazorat vositalarini dastlabki o’rganish; 2) ichki nazorat
vositalarini testdan o’tkazishni amalga oshirish imkoniyatini aniqlash uchun ulardan
har birining ishonchliligini dastlabki baholash; 3) testdan o’tkazish natijalari asosida
ichki nazorat vositalarining ishonchliligini yakuniy baholash. Ushbu bosqichlardan
ta’minot jaraѐnining ichki nazorat vositalarini dastlabki o’rganishning o’ziga xos
xususiyatlarini alohida ko’rib chiqamiz. Ta’minot jaraѐnida auditning vazifasi ushbu
jaraѐn ichki nazorat amallarini bajarishga jalb etilgan xodimlar tomonidan
xatolarning oldini olish imkoniyatlarini baholashdan iborat.
Ta’minot jaraѐnida quyidagilar asosiy shartlar jumlasiga kiradi: xo’jalik
sub’ektiga
moddiy
qiymatliklarning
kelib
tushishi,
unga
muvofiq
rasmiylashtiriladigan shartnoma turi (etkazib berish, ayirboshlash, vositachilik va
boshqalar); mol etkazib beruvchi ѐki pudratchilarning turi (mulkdor, kreditor,
vositachi), yuridik maqomi (yuridik shaxs, jismoniy shaxs, xususiy tadbirkor va
h.k.); etkazib berish turi (xaridor transporti bilan, sotuvchi transporti bilan,
avtotransport korxonalari xizmatidan foydalanish); hisob-kitoblar tartibi. Moddiy
qiymatliklarni sotib olish uchun namunaviy shartnomalar bo’yicha asosiy shartlarga
auditorlar tekshirilaѐtgan sub’ektning buxgalteriya hisobi va ichki nazorat tizimlari
bilan umumiy tanishib chiqish vaqtida aniqlik kiritadi. Ta’minot jaraѐni ichki nazorat
vositalarini o’rganib chiqish va ularning ishonchliligini baholashning ikkinchi va
uchinchi bosqichlariga o’tish, ichki nazorat vositalarini testdan o’tkazish ehtimoli
to’g’risida qaror qabul qilish shartlari quyidagilardan iborat: 1) moddiy
qiymatliklarni sotib olishga taalluqli bitimlarning katta jmi; 2) uchinchi tomon ishlab
chiqqan va xizmat ko’rsatadigan dasturiy ta’minotdan foydalanuvchi buxgalteriya
hisobining kompyuterlashgan tizimi; 3) moddiy qiymatliklar sotib olishga tender
e’lon qilish, buyurtma berish, ularni qabul qilish, hisobini yuritish va etkazib
beruvchilar bilan hisob-kitoblar uchun mas’ul bo’lgan shaxslar o’rtasida
majburiyatlarni taqsimlash; 4) lavozim yo’riqnomalarida nazarda tutilgan xo’jalik
operatsiyalarini bajarish tartibi buzilgan hollarda, xususan, ular uchun tasdiqlangan
buyurtma mavjud bo’lmagan moddiy qiymatliklar kelib tushgan taqdirda mustaqil
nazorat vositalarining mavjudligi. Bunday holat sabablarini aniqlash to’lovlarga
ruxsat beruvchi shaxslar va etkazib beruvchilar bilan hisob-kitoblar hisobini yuritish
schѐtlarini solishtiruvchi shaxslardan qat’i nazar amalga oshirilishi lozim; 5)
bitimlarga o’z vaqtida va to’g’ri ishlov berilishi va axborotning saqlanishini nazorat
qilishning samarali usullari.
2.Mol etkazib beruvchi va pudratchilar bilan hisob-kitoblar auditi
Mol etkazib beruvchi va pudratchilar, xaridor va buyurtmachilar bilan hisob-
kitoblar korxonalar xo’jalik faoliyatida eng ko’p uchraydigan hisob-kitoblardir.
Shuning uchun bunday hisob- kitoblarni tekshirish quyidagi asosiy ikki yunalish
bo’yicha amalga oshirilishi zarur:
olingan moddiy qiymatliklar (ish, xizmatlar) uchun to’lovlar yoki jo’natilgan
tovarlar (bajarilgan ish va xizmatlar) uchun tushgan summalarning to’g’riligini
aniqlash;
moddiy qiymatliklarni kirimga olish va hisobdan chiqarishning to’liqligini
tekshirish.
Mol etkazib beruvchi va xaridor o’rtasidagi hisob-kitoblar qoidaga ko’ra naqd
pulsiz amalga oshiriladi va ular ikki guruhga bo’linadi: 1) tovar muomalalar
bo’yicha, 2) moliyaviy majburiyatlar bo’yicha. Naqd pulsiz hisob - kitoblarning
quyidagi asosiy shakllari mavjud: to’lov topshiriqlari, to’lov talabnomalari,
akkreditivlar, inkassa topshiriqlari, cheklar va o’zaro talablarni uzishga asoslangan
hisob shakli.
Mol etkazib beruvchilar va pudratchilar bilan hisob-kitoblarni auditorlik
tekshiruvidan o’tkazish ham yuqorida bayon qilingan, barcha hisob-kitob
muomalalari uchun xos bo’lgan umumiy qoidalariga asosan o’tkaziladi.
Hisob - kitob ma’lumotlarining mosligini tekshirish balans va hisob registrlari
ma’lumotlari tengligini aniqlashdan boshlanadi.
Agar hisob-kitob ma’lumotlarini solishtirish amallarini bajarish chog’ida
nomuvofiqliklar aniqlansa, auditor ularning katta-kichikligini va vujudga kelish
sabablarini aniqlaydi.
Misol: 6010 «Mol etkazib beruvchilar va pudratchilarga to’lanadigan
schyotlar» (joriy qismi) va 7010 «Mol etkazib beruvchil va pudratchilarga
to’lanadigan schyotlar»(uzoq muddatli qismi) schyotlarining analitik hisob
registrlaridagi qoldiqlari, ushbu schyotlar bo’yicha sintetik hisob registridagi va
Bosh daftardagi qoldiqlariga nisbatan, balansdagi «Mol etkazib beruvchi va
pudratchilar bilan hisob-kitoblar» moddasining 12 foiziga teng bo’lgan, n-summaga
kam bo’lsa, farq miqdori ushbu balans moddasi uchun jiddiy hisoblanadi. Analitik
hisob registrlari (oborot vedomostlari) ma’lumotlarini tahlil qilishda biron-bir mol
etkazib beruvchi bilan shartnoma tuzilib, lekin hisob registrlarida yozuv yozilmagan.
Tekshiruv natijasida shu mol etkazib beruvchi bilan hisob-kitoblarni hisobga
oladigan kartochka ochilganligi, lekin adashib u boshqa schyotning kartotekasiga
solib qo’yilganligi sababli oborot vedomostiga kiritilmagan. Shunday qilib,
nomuvofiqlik sababi aniqlangan va bartaraf qilingan.
Hisob va hisobot ma’lumotlarining o’zaro tengligi aniqlaganidan so’ng,
auditor mol etkazib beruvchilar va pudratchilar bilan hisob-kitoblar qoldig’ining
haqqoniyligini baholashi kerak. Shu maqsadda u quyidagilarni tekshiradi:
-analitik hisob registrlarida dastlabki hujjatlar va shartnomalarning raqamlari
hamda tuzilgan sanalari to’g’risidagi ma’lumotlar mavjudligi;
-analitik hisob registrlarida ko’rsatilgan shartnomalar va dastlabki
hujjatlarning haqiqatda mavjudligi (tanlab tekshiriladi);
-dastlabki hujjatlar va hisob registrlaridagi ma’lumotlarning mosligi (tanlab
tekshiriladi).
Majburiyat summalarining hujjat bilan tasdiqlanmaganlari shubhali
qarzdorliklar qatoriga qo’shiladi. Bunday qarzlarning haqqoniyligi hisob-kitoblarni
inventarizatsiya qilish (solishtirish dalolatnomasi tuzish)yo’li bilan tasdiqlanadi.
Mol etkazib beruvchilar va pudratchilar bilan hisob-kitoblarga doir
qarzdorliklar haqqoniyligini baholashda ularning vujudga kelish muddatlari nazorat
qilinadi:
hisob-kitoblar bo’yicha majburiyatlar bajarilishining belgilangan chegara
muddati o’tib ketgan, talab qilib undirib olinmagan debitor qarzlar yo’qligi.
Hisob-kitoblarni inventarizatsiya qilish materiallarini tekshirish mol etkazib
beruvchi va pudratchilar bilan hisob-kitoblar qoldiqlarining haqqoniyligini
baholashda muhim ahamiyatga egadir.
Mol etkazib beruvchi va pudratchilar bilan hisob-kitoblarga doir muomalalar
quyidagi yo’nalishlar bo’yicha tekshiriladi:
-shartnomalar mavjudligi va to’g’ri rasmiylashtirilishini tekshirish;
-olingan moddiy qiymatlik(ish, xizmat)lar to’liqligi va to’g’ri kirim qilinishini
tekshirish;
-moddiy qiymatlik(ish. xizmat)lar uchun o’z vaqtida va to’liq haq to’lanishini
tekshirish.
-auditor dastavval mahsulot etkazib berish shartnomalari va ish bajarish va
xizmat ko’rsatish uchun boshqa xo’jalik shartnomalarining mavjudligi, hamda
shartnomalarning to’g’ri rasmiylashtirilganligini aniqlaydi. Sharnomalar amaldagi
qonunchilik talablariga mos kelishi lozim.
O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik Kodeksi va shartnoma qonunchiligiga
ataylab rioya qilinmasdan tuzilgan shartnomalar va ular asosida amalga oshirilgan
muomalalar haqiqiy emas deb topiladi. Auditorlar tekshirilayotgan korxonada
bunday holatlar yo’qligini aniqlashlari lozim.
Shundan so’ng olingan moddiy qiymatlik(ish, xizmat)lar uchun mol etkazib
beruvchilar
va
pudratchilar
bilan
hisob-kitoblarning
to’lig’icha
to’g’ri
baholanganligi va hisob registrlarida aks ettirilganligi to’g’risida dalillarga ega
bo’lishi zarur.
Auditorlar dastlabki hujjatlar ma’lumotlarini shartnomalar, buyurtmalar,
schyot-fakturalar va loyiha -smeta hujjatlarining ma’lumotlari bilan solishtirish
natijasida olingan moddiy qiymatlik(ish, xizmat)larni kirim qilishning to’liqligi,
to’g’riligi va o’z vaqtidaligi to’g’risida dalillarga ega bo’ladi.
Dastlabki hujjatlarni tekshirishda barcha hisoblashuv-to’lov hujjatlarida QQS
summasining alohida satr bilan ajratib ko’rsatilganligiga va QQS summasining
hisob-kitob yo’li bilan ajratib ko’rsatilishiga yo’l qo’yilmasligiga(me’yoriy
hujjatlarda belgilangan holatlardan tashqari) e’tibor qaratiladi. Auditor ushbu
talablarga rioya qilinishini tekshirish natijasida olingan moddiy qiymatlik(ish,
xizmat)lar bo’yicha QQS ni hisobga olishning asoslanganligini tasdiqlovchi dalilga
ega bo’ladi. Uning qoplanishi to’langan, kirim qilingan va ishlab chiqarish
maqsadlarida ishlatilgan qiymatliklar bo’yicha amalga oshiriladi.
Hisob-kitob hujjatlari hali etib kelmagan moddiy qiymatlik(ish, xizmat)larni
tekshirishda ushbu olingan qiymatlik (ish, xizmat) larning puli to’langan, lekin
yo’lda kelayotgan (debitor qarz) sifatida hisobda turmaganligi aniqlanadi.
Xorijdan olingan import mahsulot(ish, xizmat)lar uchun hisob-kitoblar
bo’yicha tekshiruv o’tkazilganda, mulkchilik huquqi o’tgan paytni , moddiy
qiymatlik (ish, xizmat)larni kirim qilish sanasiga amalda bo’lgan O’zbekiston
Respublikasi Markaziy Bankining valyuta kursini va to’lov hujjatlarining
to’lanishini, kurs farqlarini, qo’shilgan qiymat solig’i summasini va frankirovka
(tovarni xaridorga etkazib berishda transport xarajatlarini qoplash va hisob-kitob
qilish) shartlarini aniqlashning to’g’riligi tekshiriladi.
Mol etkazib beruvchilar va pudratchilar schyotlarining to’lanishini
tekshirishda auditor quyidagilarni aniqlaydi:
qarzlarni qoplash bo’yicha muomalalarning tegishli to’lov hujjatlari (bank
ko’chirmalari va to’lov topshirig’i, o’zaro talablarni hisobga olish dalolatnomalari,
cheklar va shunga o’xshash) bilan tasdiqlanganligi;
to’lov hujjatlarining haqiqiyligi va to’g’ri rasmiylashtirilganligi (barcha
majburiy rekvizitlarining mavjudligi, QQS summasining alohida satr bilan ajratib
ko’rsatilganligi, bank shtampasi, chet tildagi hujjatlarning tasdiqlangan tarjimasi va
shunga o’xshash);
to’lov hujjatlari ma’lumotlarining 3110 - «Oldindan to’langan ijara haqi»,
3120-«Oldindan to’langan xizmat haqi», 3190-«Boshqa oldindan to’langan
xarajatlar», 4310-«Mol etkazib beruvchi va pudratchilarga berilgan bo’naklar»,
6010-«Mol etkazib beruvchilar va pudratchilarga to’lanadigan schyotlar» (joriy
qismi), 7010-«Mol etkazib beruvchilar va pudratchilarga to’lanadigan schyotlar»
(uzoq muddatli qismi) schyotlari bo’yicha hisob registrlarining ma’lumotlariga
mosligi; ushbu schyotlar bo’yicha hisob registrlari ma’lumotlarining 5110, 5210,
5220, 4310, 4010, 4020, 6310, 4220, 4230, 6870, 4810-4890, 6810, 6820, 6830 va
6890 schyotlar bo’yicha hisob registrlariga mosligi.
Qarzdorliklarning o’zaro hisoblashish tartibida qoplanishini tekshirish
natijasida, auditor o’zaro hisob-kitoblar uchun asos (shartnoma, tomonlardan
birortasining o’zaro hisob-kitoblar tartibidagi to’lovni amalga oshirish to’g’risidagi
iltimosnomasi) mavjudligini, qarz summasi va qoplash sanasini, hamda hisob
registrlarida aks ettirishning to’g’riligini aniqlaydi.
O’zaro talablarni hisobga olish, hisob-kitoblarni solishtirish dalolatnomasi va
har ikkala tomon ishtirokida tuzilgan, o’zaro talablarni hisobga olish to’g’risidagi
tomonlardan birortasining xati (arizasi). Dalolatnomalarda majburiy rekvizitlardan
tashqari, qarzdorlikni vujudga keltirgan shartnomalar va dastlabki hujjatlar
ma’lumotlari, QQS summasi alohida ajratilgan holda ko’rsatilishi lozim. Da’vo
muddati o’tib ketgan qarzdorliklar bo’yicha o’zaro talablarni hisobga olishga yo’l
qo’yilmaydi.
Amalga oshirilgan o’zaro qarz surishishlarning qonuniyligini tekshirishda,
qabul qilingan va puli to’langan moddiy qiymatliklar bo’yicha QQSni hisobga qabul
qilishning asoslanganligi va sotilgan tovarlar (ish va xizmatlar) bo’yicha QQS
hisoblanishining to’liqligini aniqlashga maxsus e’tibor qaratiladi.
Berilgan bo’naklar bo’yicha hisob-kitoblarni tekshirish 4310-«Mol etkazib
beruvchilar va pudratchilarga berilgan bo’naklar» schyotining hisob registrlari, bank
ko’chirmalari va shartnomalar ma’lumotlari bo’yicha amalga oshiriladi. Bunda mol
etkazib beruvchilarga bo’naklarning o’z vaqtida va to’g’ri berilganligi va olingan
moddiy qiymatliklar uchun hisoblashilganda ularning hisobga olinganligi
aniqlanadi.
Auditor 3110, 3120, 3190, 4310, 6010, 7010 schyotlarning qoldiqlarini
analitik hisob registrlari bo’yicha tahlil qilish natijasida, moddiy qiymatliklar etkazib
berilgandan (ish, xizmatlar bajarilganidan) so’ng barcha berilgan bo’naklar bo’yicha
yakuniy hisob-kitob qilinganini aniqlaydi.
Ushbu talabga rioya qilinayotganligini nazorat qilish nafaqat debitor va
kreditor qarzlar aks ettirilishining haqqoniyligini, balki QQSni hisob-kitob qilishga
taqdim etishning o’z vaqtidaligi, chet el valyutasida berilgan bo’naklar bo’yicha kurs
va summa farqlarini to’g’ri aniqlash uchun zarur.
Mol etkazib beruvchilar bilan shartli birliklardan foydalanib hisob-kitob
qilinganida summa farqlarini aks ettirish to’g’riligi va quyidagi shartlarga rioya
qilinishini tekshiradi:
*
summaviy farqlar sarflarni buxgalteriya tan olish sanasiga aks ettiriladi,
ya’ni qarzning shakllanishi va o’zgarishiga ta’sir ko’rsatadi (6010, 7010 schyotlar
bo’yicha yozuvlar);
*
tovar-moddiy zahiralar va asosiy vositalar haqiqiy xarajatlar summasi
bo’yicha tan olinadi, ya’ni kirim qilingan moddiy resurslar qiymati summaviy
farqlarga tuzatiladi; ijobiy summa farqlari kirim qilingan moddiy resurslar qiymatini
oshiradi (Dt 0820, 0830, 0840, 0890, 1010-1090, 2910 schyotlar va Kt 6010 yoki
7010 schyot va Dt 4410, Kt 6010 - QQS summasi); salbiy summa farqlari kirim
qilingan moddiy resurslar qiymatini kamaytiradi. (Dt 0820, 0830, 0840, 0890, 1010-
1090, 2910 schyotlar, KT 6010 yoki 7010 schyot qizil storno bilan va Dt 4410, Kt
6010 yoki 7010 schyot - QQS summasiga qizil storno bilan); moddiy zahiralar
sotilganda yoki ishlab chiqarishga berilgada (Dt 2010, Kt 6010 (7010), Dt 4410, Kt
6010 (7010) - QQS).
Mol etkazib beruvchilar va pudratchilar bilan hisob-kitoblarni tekshirish
yakunida, auditor aniqlangan kamchiliklar va nomuvofiqliklarni umumlashtiradi
hamda qoldiqlar haqqoniyligining dastlabki baholanishini aniqlashtiradi.
3. Asosiy vositalar kirimiga doir muomalalarni hujjatlashtirish, schyotlarda
aks ettirishning to’g’riligini tekshirish.
Asosiy vositalar kirimini hisobga olishning to’g’riligini tekshirishdan maqsad
sotib olingan asosiy vositalar hisobda to’g’ri aks ettirilganligini va foydalanishga
topshirilgan ob’ektlarning real qiymatini ifodalashini tasdiqlashdan iborat.
Tekshiruvning ushbu bosqichida quyidagi amallarni bajarish zarur:
-
sotib olingan asosiy vositalar ob’ektlarining ro’yxatini (miqdori va
qiymati ko’rsatilgan holda) olish, olingan ma’lumotlarni 0110-0190 schyotlarning
debet oborotlari bilan taqqoslash;
-
yangidan sotib olingan asosiy vositalar ob’ektlarining jismonan
mavjudligi va dastlabki hujjatlarini tekshirish;
-
foydalanishga topshirilgan asosiy vositalar ob’ektlarining qiymati
buxgalteriya hisobi schyotlarida tegishli tarzda aks ettirilganligini aniqlash;
-
soliq qonunchiligining tegishli qoidalariga rioya qilinganligini
aniqlash;
-
hisobot davri davomida asosiy vositalar katta miqdorda kirim qilingan
hollarda eski qurilmalar qiymati hisobdan o’chirilganligini.
Asosiy vositalar kirimini auditorlik tekshiruvidan o’tkazishni boshlashda
dastlabki hujjatlar, ularning belgilangan qoidalarga muvofiq rasmiylashtirilganligi
nuqtai nazaridan shaklan tekshiruvdan o’tkazilishi zarur.
Asosiy vositalarni qabul qilish-topshirish (korxona ichidagi harakati)
dalolatnomalaridagi ma’lumotlarga asosan 0110-0190schyotlar debeti bo’yicha
kirimiga olingan asosiy vositaning manbai aniqlanadi: Ustav kapitaliga hissa sifatida
(4610 schyot krediti) kapital qo’yilmalar tartibida puli to’lanib sotib olingan yoki
qurib bitkazilganda (0810, 0820 va 0890 schyotlarning krediti), asosiy podaga qabul
qilingan mollar qiymati (0840 schyot krediti), tekinga olingan asosiy vositalar
qo’shilgan kapital tarkibiga kirimga olinganda (8530 schyotning krediti) va h. k.
So’ngra ko’rsatilgan muomalalarni buxgalteriya hisobining schyotlarida aks
ettirilish tartibi tekshiriladi.
Tekinga olingan asosiy vositalar ob’ektlarini hisobga olish bo’yicha
muomalalarni aks ettirish tartibi O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi va
O’zbekiston Respublikasi Davlat soliq komitetining tegishli me’yoriy hujjatlarida
belgilangan.
2003 yil 1 yanvardan iqtisodning nodavlat sektoridagi korxonalar uchun bepul
(tekin) olingan asosiy vositalar qiymatiga korxona qo’shilgan kapitali (8530-schyot
krediti) ko’paytirilib kirimga olinadi. (Dt 0110-0190, Kt 8530) va ular qiymati
soliqqa tortiladigan bazaga qo’shiladi. Auditor soliqqa tortiladigan foydaning
miqdorini aniqlash hisob-kitobi bilan tanishishi va bepul olingan mulklar qiymati
soliqqa tortish maqsadida soliqqa tortiladigan foydaga qo’shilganligiga ishonch hosil
qilishi lozim.
Auditor yana shuni nazarda tutish kerakki, O’zbekiston Respublikasi Moliya
Vazirligi va O’zbekiston Respublikasi Davlat soliq komitetining 1995 yil 5
sentyabrdagi 92/72 son xatiga muvofiq ustav kapitali 100 foiz davlat mulkidan iborat
bo’lgan korxonalar va tashkilotlarning ichki tizimida o’zaro bir - biriga o’tkazishi
natijasida tekinga olingan asosiy vositalar qo’shimcha daromad deb hisoblanmaydi
va natijada ularning qiymati foyda (daromad) solig’i bazasiga qo’shilib, soliqqa
tortilmaydi.
Bulardan tashqari, auditor inventarizatsiya o’tkazish natijasida asosiy
vositalar tarkibida hisobda turgan inventar va xo’jalik ashyolari aniqlanib, ularni
inventar va xo’jalik ashyolari (1080 schyot) qatoriga o’tkazilganining to’g’riligini
ham tekshirishi zarur. Bundan dastlabki qiymatiga (Debet 1080 schyot va kredit
0110-0199 schyot), hisoblangan eskirish summasiga provodkalar to’g’ri
tuzilganligiga alohida e’tibor berish zarur.
Puli to’lanib sotib olingan, zamonaviylashtirilgan va texnikaviy jihozlangan
asosiy vositalar bo’yicha korxona bir vaqtning o’zida kengaytirilgan takror ishlab
chiqarishni ta’minlash maqsadida ularning moliyalashtirish manbalarini sof foyda,
o’tgan yildagi taqsimlanmagan foyda, zahira kapitalini aks ettirish lozim.
Auditor
korxonada
sotib
olingan
avtomobillarining
to’g’ri
rasmiylashtirilganligi, transport vositalarini sotib olganlik uchun to’lanadigan
soliqning aniq hisoblanganligi va o’z vaqtida byudjetga o’tkazib berilganligini,
to’langan soliq summasining sotib olingan avtomobil dastlabki qiymatiga
qo’shilganligini tekshirishi lozim. Agar dastlabki hujjat shubha uyg’otsa, ushbu
muomalani amalga oshirish uchun javobgar shaxslardan yozma ravishda tushuntirish
xati olinadi va qarama - qarshi tekshiruv o’tkaziladi.
Korxona tomonidan transport vositalari sotib olinganlik uchun to’langan soliq
to’g’risida soliq nazoratiga o’z vaqtida ma’lumotnoma berilganligiga ishonch hosil
qilish lozim.
Agar korxonada asosiy vositalarni jismoniy shaxslardan sotib olish hollari
uchrasa, auditor bunga alohida e’tibor berishi lozim. Bunday muomalalar yozma
ravishda tuzilgan, oldi-sotdi shartnomasi bilan sotuvchining pasport ma’lumotlari
ko’rsatilib rasmiylashtiriladi. Jismoniy shaxsdan, unga shaxsiy mulk huquqi
bo’yicha tegishli bo’lgan vositalar (uy, dala hovli, avtomobil, garaj va boshqa
mulklar) sotib olinganda, unga to’lanadigan summadan belgilangan tartibda
byudjetga daromad solig’i ushlash kerak. Shu bilan birga ushbu jismoniy shaxsga
to’lanishi lozim bo’lgan summani o’z vaqtida to’lash uchun bankdan xo’jalik
kassasiga pul olinganligi va kassadan o’z vaqtida va to’liq berilganligi ham
tekshirilishi zarur.
Korxona sotuvchi jismoniy shaxsning familiyasi, ismi-sharifi va doimiy
yashash joyini ko’rsatib, oldi - sottining summasi va ushlangan soliq summasi haqida
soliq inspektsiyasiga xabar qilishi lozim. Agar jismoniy shaxs tadbirkor sifatida
ro’yxatga olingan bo’lsa, (litsenziyasi bo’lsa) undan asosiy vosita sotib olinganda
daromad solig’i ushlanmaydi.
Ishlab chiqarishga mo’ljallangan asosiy vositalarni sotib olish va ularning
dastlabki qiymatini shakllantirishga oid xo’jalik muomalalarini buxgalterlik
hisobining schyotlarida aks ettirishga doir misollar.
№
Muomalalar
Sum
ma
so’m
Korrespondentsiya
lanuvchi schyotlar
Dt
Kt
1. Sotib olingan yig’ma mebel uchun schyot-faktura
aktseptlandi:
Harid qiymatiga
to’langan: QQS summasiga
1200
00
2400
0
0820
4510
6010
6010
2. Mebelni tashib keltirgan transport idorasining
schyot fakturasi aktseptlandi:
Ta’rif bo’yicha ko’rsatilgan xizmat qiymati
qo’shilgan qiymati solig’i (QQS) summasiga
1500
0
3000
0820
4510
6010
6010
3. Mebelni yiãish uchun ish haqi hisoblandi.
4000
0820
6710
4. Byudjetdan
tashqari
fondlarga
ajratmalar
hisoblandi:
ijtimoiy sug’urta fondiga
nafaqa fondiga
bandlik xizmati fondiga
1440
80
80
0820
0820
0820
6520
6520
6530
5. Ob’ekt hisobga qabul qilindi:
Dastlabki qiymatiga (0820 schyotni yopish)
1406
00
0140
0820
6. To’langan qo’shilgan qiymat solig’i hisobga
o’tkazildi.
2700
0
6410
4510
Asosiy vositalarning kirimiga oid muomalalarni tekshirishda ob’ektlarning
dastlabki qiymati to’g’ri shakllanganligiga e’tibor berish kerak. Chunki, u
mahsulot(ish, xizmat)lar tannarxiga qo’shiladigan, har oylik amortizatsiya (eskirish)
summalarini aniqlashda asos bo’lib hisoblanadi. Bunda 0800- «Kapital
qo’yilmalarni hisobga oladigan schyotlar»ning ma’lumotlari tekshiriladi. Bu
schyotlarda sotib olinib yoki qurib bitkazilib, balansga qabul qilinishi lozim bo’lgan
(0120 schyot debeti va 0810 schyotning krediti) ob’ektning dastlabki (inventar)
qiymati aniqlanadi. Umumiy qoidalarga ko’ra u (QQS) asosiy vositaning dastlabki
qiymatiga kiritilmaydi.
Lekin ushbu qoidadan amaldagi qonunchilik bilan o’rnatilgan ayrim
mustasnoliklar mavjud. Xususan, qo’shilgan qiymat solig’i asosiy vositalar
qiymatiga quyidagi hollarda kiritiladi: agar asosiy vositalar imtiyoz berilgan (QQS
to’lashdan ozod qilingan) mahsulot ishlab chiqarish, ish bajarish, xizmat ko’rsatish
uchun sotib olingan bo’lsa, hisob va hisobot tizimining soddalashtirilgan rejimida
ishlaydigan kichik tadbirkorlik sub’ektlari asosiy vositalarni sotib olganida asosiy
vositalar byudjet ajratma (assignovaniya) lari hisobidan sotib olinganda;
korxonada yangi qurilish pudrat usulida amalga oshirilganda, qurilish
bo’layotgan vaqtda pudratchiga to’langan QQS qurilayotgan ob’ektning inventar
qiymatiga qo’shiladi.
Qurilish xo’jalik usuli bilan amalga oshirilganda ham korxona har oyda 0810
«Tugallanmagan qurilish» schyoti debetida oy davomida aks ettirilgan xarajatlar
summasiga nisbatan belgilangan miqdorda byudjetga QQS hisoblaydi (Debet 0810
schyot, Kredit 6410 schyot).
Auditor pul o’tkazish yo’li bilan sotib olingan, qurib bitkazilgan, tayyorlangan
asosiy vositalar ob’ektlariga doir xarajatlar, mazkur ob’ektning dastlabki (inventar)
qiymati shakllanadigan, 0810, 0820, 0840 va 0890 schyotlarda hisobga
olinayotganligini tekshirishi lozim.
Bunda asosiy vositalarning dastlabki (inventar) qiymatiga qo’shiladigan
xarajatlarning tarkibi, ularning mazkur ob’ektni yaratishga aloqadorligi tekshiriladi.
4. Nomoddiy aktivlar kirimi hisobi to’g’riligini tekshirish.
Tekshiruv jarayonida nomoddiy aktivlarni sotib olish bilan bog’liq
muomalalar buxgalteriya hisobiga doir me’yoriy hujjatlar va soliqqa tortishga doir
qonunchilik talablariga muvofiq hisobga olinganligi aniqlanadi.
Nomoddiy aktivlar kirimiga doir muomalalarni hisobda aks ettirish uslubi
ularning olinish manbalariga bog’liq.
Agar nomoddiy aktivlar pul o’tkazish yo’li bilan sotib olinsa yoki korxonaning
o’zida yaratilsa, «Xo’jalik yurituvchi sub’ektlar moliya-xo’jalik faoliyati
buxgalteriya hisobining schyotlar rejasi va uni qo’llash bo’yicha yo’riqnoma» №21-
Buxgalteriya hisobining milliy standartiga muvofiq 0830-«Nomoddiy aktivlarni
sotib olish» schyoti qo’llaniladi. Nomoddiy aktivlar inventar qiymatiga
qo’shiladigan xarajatlar tarkibi, ularning mazkur ob’ektni yaratishga aloqadorligi
tekshiriladi.
Nomoddiy aktivlar kirimiga doir muomalalarni hisobda aks ettirishning
me’yoriy hujjatlarga muvofiqligini tekshiradigan jadval-test quyidagi jadval
ko’rinishida bo’lishi mumkin.
Nomoddiy aktivlarni kirim qilishga doir muomalalar bo’yicha schyotlar
bog’lanishi va asos bo’luvchi dastlabki hujjatlar rasmiylashtirilishining
to’g’riligini tekshirish
Muomalalar
mazmuni
№21-BHMS bo’yicha
Korxonada tuzilgani
Schyotlar
bog’lanis
hi
yozuvlarni
tasdiqlovchi
hujjatlar
Schyotlar
bog’lanishi
Yozuvlarni
tasdiqlovc
hi
hujjatlar
Dt
Kt
Dt
Kt
1. Nomoddiy
aktivlar dastlabki
qiymati bo’yicha
(haqiqiy tannarxi
bo’yicha) sotib
olinganida
041
0-
049
0
083
0
Oldi-sotdi
shartnomasi
qabul qilish-
berish
dalolatnomasi
04
76
Nakladnoy,
ish vaqtini
hisobga
olish tabeli
2. Korxonaning
o’zida yaratilgan
nomoddiy aktivlarni
haqiqiy tannarxi
bo’yicha kirimga
olish
041
0-
049
0
083
0
Ilmiy-tadqiqot
ishlanmalar
dasturlari,
loyiha-smeta
hujjat. NA qa-
bul qilish-top-
shirish dalolat.
04
23
Ishbay ish
uchun
naryad,
tabel,
dalolat-
noma
3. Ustav kapitaliga
ulush sifatida yoki
041
0-
461
0
Ta’sis
shartnomasi,
04
85/3
Dalolatnom
a, bux.
obuna bo’lingan
aktsiya qiymatini
to’lash hisobiga
olingan nomoddiy
aktivlar-ni kirim
kilish
049
0
qabul qilish
topshirish
dalolatnomasi
ma’lu-
motnomasi
4. Ekspert bahosi
bo’yicha tekinga
yoki hukumat
organining
subsidiyasi sifatida
olinganda
041
0-
049
0
853
0
Tekinga berish
to’g’risida
shart-noma, Q.
Q-T dalo-
latnomasi, NA
qayta baholash
dalolatnomasi
04
85/3
Shartnoma,
bux. ma’lu-
motnomasi
Nomoddiy aktivlarning hisobdan chiqarilishi bilan bog’liq muomalalarni
hisobda aks ettirish uslubini tekshirish yoppasiga amalga oshirilishi maqsadga
muvofiq.
№21 - BHMS talablariga muvofiq nomoddiy aktivlarni hisobdan chiqarish
bilan bog’liq barcha muomalalar hisobdan chiqarilish sabablaridan qat’iy nazar
(sotilishi, tekinga berilishi, yaroqsizligi va h. k). 9220 - «Boshqa aktivlarning
chiqimi» schyotida aks ettiriladi. Aniqlangan moliyaviy natija, agar zarar ko’rilsa -
9220 - schyot kreditidan 9430-«Boshqa operatsion xarajatlar» schyotining debetiga,
agar foyda olinsa - 9220 - schyot debeti va 9320 - «Boshqa aktivlarning chiqimidan
olingan foyda» schyotining kreditida aks ettiriladi.
Nomoddiy aktivlarning chiqimiga doir muomalalarni hisobda aks ettirish
bo’yicha schyotlar bog’lanishining to’g’riligi quyidagi ko’rinishdagi jadval - test
yordamida tekshiriladi.
Nomoddiy aktivlar kirimi va chiqimini soliqqa tortishning to’g’riligini
tekshirish. O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksi va boshqa tegishli me’yoriy
hujjatlarga muvofiq nomoddiy aktivlarning ayrim turlari qo’shimcha qiymat solig’i
(QQS)dan ozod etilgan. Auditor bunga alohida e’tibor berishi zarur.
№ 21 BHMS ga muvofiq nomoddiy aktivlar oldindan pul o’tkazish yo’li bilan
sotib olinganida QQS 4410-«Soliqlar va yig’imlar bo’yicha bo’nak to’lovlar»
schyotida aks ettiriladi (hisob-kitob hujjatlarida alohida ajratib ko’rsatilganida).
Sotib olingan nomoddiy aktivlar bo’yicha QQS summasi quyidagi hollarda
byudjetga o’tkaziladi.
- sotib olingan nomoddiy aktivlar qiymati mol etkazib beruvchilarga
to’langanida;
- nomoddiy aktivlar hisobga qabul qilinganida;
- nomoddiy aktivlar ishlab chiqarish maqsadlarida ishlatilganida.
Agar dastlabki hujjatlarda QQS summasi ajratib ko’rsatilgan bo’lmasa, u
holda hisob-kitob hujjatlarida QQS ajratib ko’rsatilmaydi.
Nomoddiy aktivlar hisobdan chiqarilganda dastlabki qiymatiga 0410-0490
schyotlar kredit va 9220-«Boshqa aktivlarning chiqimi» schyoti debetlanadi.
Hisoblangan eskirish summasiga esa 0510-0590 schyotlar debet va 9220 schyot
kreditlanadi. Hisobdan chiqarish natijasi (foyda yoki zarar 9220 schyotdan 9900 -
«Yakuniy moliyaviy natija (daromadlar va xarajatlarni jamlash)» schyotiga
o’tkaziladi. Mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxi, foyda byudjet bilan hisob-kitoblar
ko’rsatkichlari, shuningdek xususiylashtirilayotgan davlat korxonalari mulklarini
baholashning asoslanganligi ko’p jihatdan nomoddiy aktivlarning mavjudligi va
baholanishi, ular eskirishlari to’g’risidagi ma’lumotlarning haqqoniyligiga bog’liq.
Shunga ko’ra, nomoddiy aktivlarni hisobda ro’yxatga olishning texnik
jihatlarini tekshirish juda muhim hisoblanadi. Nomoddiy aktivlar o’z nomiga ko’ra
moddiy negizga ega bo’lmaganliklari uchun korxonada u yoki bu ob’ektning haqiqiy
kirimi va ishlatilishi ustidan buxgalterlik nazoratini tashkil etish muammosi tez-tez
vujudga keladi.
Buxgalterlik hisobining umumiy printsiplariga ko’ra har qanday nomoddiy
aktiv kirimi tegishli dastlabki hujjatlar asosida rasmiylashtiriladi. Bunday dastlabki
hujjatlashtirish o’zining mazmuni va tavsifiga ko’ra, asosiy vositalarni qabul qilish-
topshirish dalolatnomasi (AV-1) kabi hujjatlarga o’xshash bo’lishi lozim.
Hujjatlarda ob’ektlarning batafsil xususiyatlari, dastlabki qiymati, foydalanishga
topshirilgan vaqti, eskirish normasi va xarajatga olib borish kodi, nomoddiy aktiv
foydalanadigan bo’linma va boshqa ma’lumotlar ko’rsatilishi lozim.
Nomoddiy aktivlarni kirim qilishda dastlabki hujjatlar bilan birga ularni
indentifikatsiyalovchi (aynan o’xshatuvchi) hujjatlar ham bo’lishi zarur. Bunday
hujjatlarga nomoddiy aktivlarning o’zlarini yoki ulardan foydalanishni tavsiflovchi
hujjatlar, shuningdek, korxonaning u yoki bu mulkiy huquqini tasdiqlovchi hujjatlar
kiradi. Boshqacha qilib aytganda, buxgalterlik hisobda aks ettiriladigan nomoddiy
aktivlarning istalgan ob’ekti ob’ektiv shaklda mavjud bo’lishi lozim.
Sanoat namunalari va kashfiyot huquqlarini sotib olish patentlar,
guvohnomalar bilan tasdiqlanadi. Korxona tomonidan har qanday mualliflik
huquqlarini sotib olish faqat ushbu mualliflik huquqlarini sotuvchilar jismoniy yoki
yuridik shaxslar bilan tuzilib, yuridik jihatdan kuchga kirgan to’laqonli shartnomaga
asosan amalga oshirilishi mumkin.
Korxona «nou–xou» sotib olishni rasmiylashtirishi uchun uning og’zaki
(matnli) yoki tasviriy tavsifiga ega bo’lishi lozim. Korxona raqobat sharoitida sanoat
va intellektual mulklarni muhofaza qilish uchun chora-tadbirlarni ko’rishi lozim. Bu
nomoddiy aktivlar ob’ektlarning har biri uchun konkret xodimlarni javobgarlikka
tortish va ko’rilgan zararni to’liq qoplash uchun imkon yaratadi.
Korxonalar nomoddiy aktivlarni har xil yo’llar bilan sotib oladilar va shunga
ko’ra ularning kirimi ham hisobda turlicha aks ettiriladi.
Nomoddiy aktivlar korxona ustav kapitaliga ishtirokchilarining hissasi sifatida
qo’shilishi mumkin. Bunda ular imkon qadar haqiqiy bozor bahosiga yaqinlashgan
va korxona aktsiyadorlar kengashi (boshqaruvi) va aktsiyadorlar tomonidan
belgilangan shartnoma bahosida kirimga olinadi.
«Mahsulot (ish, xizmat) lar tannarxiga kiritiladigan mahsulot ishlab chiqarish
(ish, xizmat) va realizatsiya xarajatlarining tarkibi va moliyaviy natijalarni
shakllantirish tartibi haqida Nizom»ga muvofiq texnologiyalarni takomillashtirish
va yangilarini yaratish, shuningdek, ilmiy-tadqiqot va tajriba - konstruktorlik
ishlarini o’tkazish bilan bog’liq mahsulotlar sifatini yaxshilash, xom ashyo va
materialllarning yangi turlarini yaratish, ishlab chiqarishni qayta jihozlash xarajatlari
9420-«Ma’muriy xarajatlar» schyotida aks ettiriladi. Agar korxona qandaydir ishlab
chiqarish va intellektual mulk (patentlar, guvohnomalar) yaratsa, ushbu «Nizom»
dan kelib chiqqan holda, ularni mulk sifatida hisobga olib bo’lmaydi, chunki ularni
yaratish bilan bog’liq xarajatlar kapitallashmaydi.
Ushbu savol masalasida turli mamlakatlarda qarama - qarshi fikrlar mavjud.
Masalan, ayrim mamlakatlarda nomoddiy aktivlar mablag’ sifatida inobatga
olinmaydi, ularni darhol ishlab chiqarish sarflari yoki foyda hisobiga hisobdan
chiqarish ko’zda tutilgan. Ammo, bunday yondoshuvga qarama-qarshi gumon
patentlar olish va kashfiyotlar, tovar markalari, savdo belgilari, «Nou-xou»
ishlanmalari va dastur ta’minotlarini yaratish bilan bog’liq ilmiy-tadqiqot va tajriba-
konstruktorlik ishlari (ITTKI) kabi aktivlarni darhol hisobdan o’chirish, davr
oralig’ida oladigan daromadlarni buzib ko’rsatishga olib keladi va korxonalar
tomonidan ushbu faoliyat sohasiga mablag’lar sarflashni to’xtatib turadigan omil
bo’lib hisoblanishidan iborat. Agar nomoddiy aktivlarni yaratish bilan bog’liq
xarajatlarni darhol hisobdan o’chirish fikriga qo’shiladigan bo’lsak, unda bizning
korxonalarimizda bunday xarajatlarga eng oz miqdorda mablag’ ajratilib,
respublikamiz xududida ishlab chiqarish va intellektual mulkni (korxonaning o’z
ishlab chiqarishini) umuman pasayishiga olib keladi, korxonalar esa o’zlarining
mulkiy huquqlari (nomoddiy aktivlari)ni yaratmasdan, xorijdan sotib olishga xarajat
qiladilar.
5. Tovar-moddiy zahiralar kirimi hisobini tekshirishning xususiyatlari
Tovar-moddiy zahiralarining to’liq kirim qilinishini tekshirish chog’ida
auditor mol etkazib beruvchilar bilan hisob-kitoblarning shakllari va shartlarini,
tanlangan baholash usulini, sotib olingan qiymatliklar bo’yicha QQSni qoplash
tartibini hisobga olishi zarur.
Tovar-moddiy zahiralarining tushumi va kirim qilinishi mol etkazib
beruvchilar bilan tuzilgan shartnomalar va kuzatib boruvchi hujjatlar (tovar-
transport nakladnoylari, schyot-fakturalar, qodoqlash (upakovka) yorliqlari, sifat
guvohnomasi, qabul kvitantsiyasi va boshqalar) asosida tekshiriladi.
Omborxona kirim hujjatlarini mol etkazib beruvchilarning kuzatib boruvchi
hujjatlari yoki materiallarni chakana savdoda naqd pulga sotib olish hujjatlari bilan
solishtirish omborxonada sodir bo’lgan kirim muomalalarini tekshirishning umumiy
usuli hisoblanadi.
Tezkor va xizmat yuzasidan uzatiladigan axborotlar ham auditorlik
tekshiruvning ob’ekti hisoblanadi. Masalan, kelgan yuklarni hisobga olish jurnalidan
moddiy qiymatliklarning assortimenti va etkazib berish muddatlari to’g’risidagi
ma’lumotlarni mol etkazib beruvchilar bo’yicha olish mumkin. Auditor bunday
hisobning mijoz-korxonada qanday tashkil etilganligini o’rganadi. Xususan, har bir
mol etkazib beruvchi bo’yicha shartnomada materiallarning etkazib berilish
muddatlari va assortimenti ko’rsatilayotganligi, hamda haqiqatda olingan
materiallarning assortimenti, olinish sanasi ko’rsatilgan holda qabul qilinganligi
tekshiriladi. Operativ hisobda keltirilgan axborotlarning ishonchliligini aniqlash
uchun auditor ularni buxgalteriya hisobida aks ettirilgan ma’lumotlar bilan
taqqoslaydi. Kelayotgan yuklarni hisobga olish jurnali va mol etkazib berish
shartnomalarini hisobga olish kartochkalaridagi yozuvlar bo’yicha auditor
tekshirilayotgan davr ichida qanday mol etkazib berishlar amalga oshirilganligini
aniqlashi mumkin.
Agar moddiy qiymatliklar jismoniy shaxslardan yoki yuridik shaxs huquqiga
ega bo’lmagan tadbirkorlardan naqd pulga sotib olingan bo’lsa, auditor xarid
dalolatnomalarining mavjudligi va to’g’ri rasmiylashtirilganligiga e’tibor qaratadi.
Xarid dalolatnomasida quyidagi majburiy rekvizitlar bo’lishi lozim: sotuvchining
pasport ma’lumotlari, moddiy qiymatliklarning nomi, miqdori va qiymati.
Olingan moddiy boyliklarni rasmiylashtiradigan ichki hujjatlarga yukni qabul
qilib oluvchi shtampasi bosilgan mol etkazib beruvchilarning kuzatib boruvchi
hujjatlari, kirim dalolatnomalari, kirim orderlari va yukni qabul qilish tartibiga ko’ra
ayrim boshqa hujjatlar kiradi.
Sotib olingan moddiy boyliklarning to’g’ri baholanishi va to’liq kirim
qilinishini tekshirishni boshlashda auditor moddiy boyliklarni hisobga oladigan
vedomostlarda aks ettirilgan jami summalarning boshqa hisob registrlari
ma’lumotlariga mosligini aniqlaydi.
6010 - «Mol etkazib beruvchilar va pudratchilarga to’lanadigan schyotlar»
(joriy qismi) va 7010 - «Mol etkazib beruvchilar va pudratchilarga to’lanadigan
schyotlar» (uzoq muddatli qismi) bo’yicha sintetik hisob registrlari ma’lumotlari,
hamda omborxonalarning kirim hujjatlari bo’yicha auditor olingan materiallarning
miqdorini va yuklarni qabul qilishning to’g’ri rasmiylashtirilishini aniqlaydi. Buning
uchun mol etkazib beruvchilarning puli to’langan schyotlari va boshqa to’lov
hujjatlarini kirim orderlari, qabul qilish dalolatnomalari, hamda omborxona hisobi
kartochkalaridagi yozuvlar bilan taqqoslaydi.
Moddiy boyliklarning to’liq kirim qilinganligini tekshirishda auditor mol
etkazib beruvchilarning hisobga olinmagan schyotlarini aniqlash maqsadida, mol
etkazib beruvchilardan kreditor qarzlarning haqqoniyligiga e’tibor qaratadi. Buning
uchun u buxgalteriya hisobi registrlaridagi yozuvlarni taqdim qilingan schyotlar,
shartnomalar va mol etkazib beruvchilarga to’langanlik to’g’risidagi pul hujjatlari
ma’lumotlari bilan solishtiradi.
Tovar-moddiy zahiralarining kirimiga doir muomalalarni hujjatlar bo’yicha
tekshirish chog’ida qabul qilishning miqdor va sifat qoidalariga rioya qilinishi; qabul
qilish dalolatnomalari, tijorat dalolatnomalari, qabul qilishda aniqlangan tafovut
dalolatnomalarining to’g’ri rasmiylashtirilishi; moddiy javobgar shaxslar hisobotlari
va isbotlovchi hujjatlar reestrlarining buxgalteriyaga o’z vaqtida taqdim qilinishi
aniqlanadi. Tafovutlar aniqlanganida hujjatlarni qarama-qarshi tekshiruvdan
o’tkazish zarur.
Moddiy boyliklarning to’liq kirim qilinganligini tekshirishda ichki hujjatlar
mol etkazib beruvchilarning kuzatib boruvchi hujjatlari bilan solishtiriladi. Auditor
olingan moddiy boyliklar sifati va miqdoridagi tafovutlarning dalolatnomalar bilan
to’g’ri rasmiylashtirilganligi va mol etkazib beruvchilarga yoki transport
tashkilotlariga (masalan, avtobaza, temir yo’l kompaniyasi) o’z vaqtida da’vo
qo’zg’atilganligini o’rganadi. Ayrim hollarda bunday tafovutlar moddiy boyliklarni
o’zlashtirish va kamomadni yashirish maqsadida qalbaki dalolatnomalarni
rasmiylashtirish oqibatida yuzaga kelishi mumkin.
Zarur hollarda auditor moddiy boyliklarni kirim qilish uchun asos bo’lgan
hujjatlarni ularning mol etkazib beruvchilarda saqlanayotgan nusxalari bilan
solishtirib, qarama-qarshi tekshiruv ham o’tkazadi.
Korxonaga tegishli bo’lmagan, ammo uning ixtiyorida saqlanayotgan yoki
ishlatilayotgan
tovar-moddiy
zahiralar
shartnomalar
shartlariga
muvofiq,
shartnomada ko’rsatilgan bahoda balansdan tashqari schyotlarda aks ettiriladi.
Ma’sul
saqlash
uchun
qabul
qilingan
moddiy
boyliklar,
hamda
buyurtmachining xom ashyosi sifatida qayta ishlashga qabul qilingan xom ashyo va
materiallar korxonaning o’ziga tegishli ishlab chiqarish zahiralaridan alohida
saqlanishi va hisobga olinishi lozim. Bunday moddiy boyliklar №21 BHMS ga
muvofiq 002 - «Ma’sul saqlashga olingan tovar-moddiy boyliklar» va 003-«Qayta
ishlashga qabul qilingan materiallar» degan balansdan tashqari schyotlarda hisobga
olinishi lozim.
Hujjatsiz
(schyot-fakturasiz)
olingan
materiallarni
tekshirish
ayrim
xususiyatlarga ega. Ular 6010 - «Mol etkazib beruvchilarga va pudratchilarga
to’lanadigan schyotlar» (joriy qismi) yoki 7010 - «Mol etkazib beruvchilar va
pudratchilarga to’lanadigan schyotlar» (uzoq muddatli qismi) schyoti bo’yicha
yuritiladigan hisob registrida har bir olingan materiallar bo’yicha alohida so’ngi
kirim qilingan partiya bahosi bo’yicha aks ettirilishi lozim. Bunda raqam o’rniga
«N» harfi (fakturlanmagan) qo’yiladi. Auditor bunday moddiy boyliklarni kirim
qilishga doir yozuv hisobda qanday aks ettirilganligini aniqlashi zarur. Chunki,
keyingi oyda mol etkazib beruvchilar hujjatlarining kelib tushishiga qarab, ushbu
yozuvlar mol etkazib beruvchilarning hisob-kitob hujjatlariga asosan materiallarni
haqiqiy sotib olish bahosi bo’yicha kirim qilish bilan bir vaqtning o’zida tuzatilishi
(storno qilinishi) kerak.
Hujjatsiz mol olingan holatlar mavjud bo’lganida auditor quyidagilarni
tekshiradi:
-
qabul qilish dalolatnomalarini tuzish tartibiga qanday rioya
qilinayotganligi;
-
hujjatlarsiz olingan moddiy boyliklarni kirim qilishning to’liqligi va
to’g’riligi;
-
baho belgilashning to’g’riligi;
-
mol etkazib beruvchilarning qarama-qarshi hujjatlari kelib tushganda
qilingan tuzatish (korrektirovka) larning to’g’riligi (buning uchun auditor qabul
qilish dalolatnomalaridagi yozuvlarni keyinchalik olingan mol etkazib beruvchilar
hujjatlarining ma’lumotlari bilan solishtirishi zarur).
Agar mijoz-korxona hisobida yo’lda kelayotgan ya’ni puli to’langan, lekin
hali oy oxirigacha kelib tushmagan moddiy boyliklar mavjud bo’lsa, u holda auditor
bunday moddiy boyliklar qiymatini buxgalteriya hisobi va balansda aks ettirishning
ishonchliligini tasdiqlashi uchun ular keyinchalik olinganligi va puli to’langanligi
yoki balans tuzilayotgan sanaga kreditor qarzlar tarkibiga kiritilganligiga ishonch
hosil qilishi zarur.
Auditor korxonada bunday moddiy boyliklarni hisobga olishning mavjud