Taqdimotning tuzilishi.

Yuklangan vaqt

2025-08-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

2,4 MB


 
 
 
 
Taqdimotning tuzilishi. 
 
O’qish davrida yoki mehnat faoliyatini boshlaganimizda eng kerakli 
ko’nikmalardan biri – taqdimot yaratishni bilish deyilsa mubolag’a bo’lmaydi. Agar 
bu jarayonning bir nechta muhim qoidalarini o’rganib olinsa, taqdimotlarni 
tayyorlash tez va oson ishga aylanib qoladi. Ushbu maqolada taqdimot tayyorlash 
va taqdim etish usullari haqida qisqacha ma’lumot beriladi. 
Ta’sirchan taqdimot (ya’ni prezentatsiya) yaratish uchun amerikalik 
professor Andrew Abelani “Ekstrim Taqdimot” usulidan foydalanishimiz mumkin. 
Taqdimot yaratishdan oldin quyidagi savollarga javob topilsa, uni ustida 
ishlashga ketgan vaqtimiz samarali sarflanadi. 
 
 
 
Taqdimot tinglovchilari 
Logotip
Taqdimotning tuzilishi. O’qish davrida yoki mehnat faoliyatini boshlaganimizda eng kerakli ko’nikmalardan biri – taqdimot yaratishni bilish deyilsa mubolag’a bo’lmaydi. Agar bu jarayonning bir nechta muhim qoidalarini o’rganib olinsa, taqdimotlarni tayyorlash tez va oson ishga aylanib qoladi. Ushbu maqolada taqdimot tayyorlash va taqdim etish usullari haqida qisqacha ma’lumot beriladi. Ta’sirchan taqdimot (ya’ni prezentatsiya) yaratish uchun amerikalik professor Andrew Abelani “Ekstrim Taqdimot” usulidan foydalanishimiz mumkin. Taqdimot yaratishdan oldin quyidagi savollarga javob topilsa, uni ustida ishlashga ketgan vaqtimiz samarali sarflanadi. Taqdimot tinglovchilari
Mening auditoriyam kimlar va ularning taqdimotdagi ehtiyojlari nimada? 
Tinglovchilarning yoshi, mutaxassisligi, qiziqishlari va taqdimot joyi kabi faktorlar 
uning uslubini to’g’ri tanlashda yordam beradi. 
Taqdimot maqsadi 
Taqdimotdan ko’zlangan maqsad nima? Tinglovchilar taqdimotdan oldin shu 
mavzu bo’yicha o’y-fikrlari va amallari qanday edi? Taqdimotdan so’ng ularning 
fikrlari va amallari qanday bo’lishi kerak? Qaysi eng asosiy g’oyani tinglovchilar 
bilan ulashmoqchiman va uni evaziga o’zim nima olmoqchiman? 
Taqdimot uchun e’tibor berilishi kerak bo’lgan yana bir muhim masala - uni 
auditoriyaga qo’ldan kelgancha onson tushuniladigan, aniq va qiziqarli tarzda 
yetkazib berishdir. Chunki ko’pincha auditoriya taqdimotchi hikoyasini ham tinglab, 
ham unga savol berishga ulgurishi kerak bo’ladi. 
Prezentatsya “hikoyasi"ni tuzishda konsaltingda keng qo’llaniladigan uslubdan 
foydalanish mumkin. Unga ko’ra, taqdimot birinchi hozirgi vaziyat qandayligi bilan 
boshlanadi. Keyin shu vaziyatga tegishlik, shu taqdimotni qilishga sababchi bo’lgan 
o’zgarish yoki qiyinchilik tafsilotlari tasvirlanadi. So’ng, uni yechishga kerak 
bo’lgan savol(lar) beriladi, ohirida unga javob(lar) taqdim qilinishi bilan 
yakunlanadi. 
Taqdimot mavzusi 
Tinglovchilar nega o’z vaqtlarini aynan mening taqdimotim uchun ketkazishlari 
kerak?Ularni taqdimotim nimasi bilan o’ziga jalb eta oladi? Shu savollar bilan 
mavzuni qiziqarliroq qilib ifodalashga yordam berishi mumkin. 
 
Logotip
Mening auditoriyam kimlar va ularning taqdimotdagi ehtiyojlari nimada? Tinglovchilarning yoshi, mutaxassisligi, qiziqishlari va taqdimot joyi kabi faktorlar uning uslubini to’g’ri tanlashda yordam beradi. Taqdimot maqsadi Taqdimotdan ko’zlangan maqsad nima? Tinglovchilar taqdimotdan oldin shu mavzu bo’yicha o’y-fikrlari va amallari qanday edi? Taqdimotdan so’ng ularning fikrlari va amallari qanday bo’lishi kerak? Qaysi eng asosiy g’oyani tinglovchilar bilan ulashmoqchiman va uni evaziga o’zim nima olmoqchiman? Taqdimot uchun e’tibor berilishi kerak bo’lgan yana bir muhim masala - uni auditoriyaga qo’ldan kelgancha onson tushuniladigan, aniq va qiziqarli tarzda yetkazib berishdir. Chunki ko’pincha auditoriya taqdimotchi hikoyasini ham tinglab, ham unga savol berishga ulgurishi kerak bo’ladi. Prezentatsya “hikoyasi"ni tuzishda konsaltingda keng qo’llaniladigan uslubdan foydalanish mumkin. Unga ko’ra, taqdimot birinchi hozirgi vaziyat qandayligi bilan boshlanadi. Keyin shu vaziyatga tegishlik, shu taqdimotni qilishga sababchi bo’lgan o’zgarish yoki qiyinchilik tafsilotlari tasvirlanadi. So’ng, uni yechishga kerak bo’lgan savol(lar) beriladi, ohirida unga javob(lar) taqdim qilinishi bilan yakunlanadi. Taqdimot mavzusi Tinglovchilar nega o’z vaqtlarini aynan mening taqdimotim uchun ketkazishlari kerak?Ularni taqdimotim nimasi bilan o’ziga jalb eta oladi? Shu savollar bilan mavzuni qiziqarliroq qilib ifodalashga yordam berishi mumkin.
Taqdimot berish jarayoni 
Taqdimotimni uzoqligi qanday bo’ladi? Nechta slaydlar kerak bo’ladi? Uni 
qanday boshlayman va olib boraman? Savollar qachon berilishi mumkin? 
Ba’zida taqdimotchi o’z hikoyasini uzoqdan boshlab uni kulminatsiyaga olib 
kelguncha auditoriyasini “yo’qotib” qo’ygan hollar ham uchrab turadi. Ayniqsa 
mobil telefon va internet davrida odamlarning diqqat qilish davomiyligi qisqarib 
borayotganligini kuzatish mumkin. Shuning uchun taqdimot tayyorlashda Barbara 
Mintoning Piramida Printsipini qo’llash foyda beradi. Bu printsipga ko’ra eng asosiy 
fikr-g’oyani taqdimotni boshidayoq bayon qilinishi kerak. Uning tafsilotlarini esa 
taqdimot davomida mantiqiy bo’laklarga bo’lib hikoya shaklida yoritib boriladi. 
 
 
 
 
Misol uchun, avtomashinani haydash haqida taqdimot tuzilmasi: 
 
 
Logotip
Taqdimot berish jarayoni Taqdimotimni uzoqligi qanday bo’ladi? Nechta slaydlar kerak bo’ladi? Uni qanday boshlayman va olib boraman? Savollar qachon berilishi mumkin? Ba’zida taqdimotchi o’z hikoyasini uzoqdan boshlab uni kulminatsiyaga olib kelguncha auditoriyasini “yo’qotib” qo’ygan hollar ham uchrab turadi. Ayniqsa mobil telefon va internet davrida odamlarning diqqat qilish davomiyligi qisqarib borayotganligini kuzatish mumkin. Shuning uchun taqdimot tayyorlashda Barbara Mintoning Piramida Printsipini qo’llash foyda beradi. Bu printsipga ko’ra eng asosiy fikr-g’oyani taqdimotni boshidayoq bayon qilinishi kerak. Uning tafsilotlarini esa taqdimot davomida mantiqiy bo’laklarga bo’lib hikoya shaklida yoritib boriladi. Misol uchun, avtomashinani haydash haqida taqdimot tuzilmasi:
 
 
Tinglovchilar ma’lumotni qanday qabul qilishlari muallif o’z fikrini qanday 
bayon qilishga ham bog’liq bo’ladi. 
 
 
 
 
Slaydlar sonini taqdimotni davomiyligiga qarab iloji boricha kamroq qilish, 
ularda multimedia fayllaridan (rasm, video, musiqa) foydalanish va (oynani oldida 
turib) yetarlicha tayyorgarlik ko’rish hikoyani tinglovchilarga aniq yetkazib berishni 
osonlashtiradi. 
 
Logotip
Tinglovchilar ma’lumotni qanday qabul qilishlari muallif o’z fikrini qanday bayon qilishga ham bog’liq bo’ladi. Slaydlar sonini taqdimotni davomiyligiga qarab iloji boricha kamroq qilish, ularda multimedia fayllaridan (rasm, video, musiqa) foydalanish va (oynani oldida turib) yetarlicha tayyorgarlik ko’rish hikoyani tinglovchilarga aniq yetkazib berishni osonlashtiradi.
 
Infografika taqdimot uchun slayd turini to’g’ri tanlashga yordam beradi. 
 
Diagramma turini to’g’ri tanlash uchun ushbu infografikadan foydalanish 
mumkin. 
 
 
Taqdimotlar tajribada qancha ko’p qo’llanilsa, odamda o’ziga bo’lgan 
ishonchi va mahorati shunga yarasha oshib boraveradi. Shu qatorda taqdimot 
qiluvchiga to’g’ri qo’llanilgan o’zini non-verbal harakatlari tinglovchilar bilan 
Logotip
Infografika taqdimot uchun slayd turini to’g’ri tanlashga yordam beradi. Diagramma turini to’g’ri tanlash uchun ushbu infografikadan foydalanish mumkin. Taqdimotlar tajribada qancha ko’p qo’llanilsa, odamda o’ziga bo’lgan ishonchi va mahorati shunga yarasha oshib boraveradi. Shu qatorda taqdimot qiluvchiga to’g’ri qo’llanilgan o’zini non-verbal harakatlari tinglovchilar bilan
“bog’lanish”ga va ularni bayon qilinayotgan fikrlarga ishontirishga yordam beradi. 
Misol uchun quyidagilarni keltirish mumkin: 
 Ko’zni auditoriyadagi tinglovchilarga qaratib gapirish; 
 Sahnada bemalol yurib harakatlanish va taqdimotni qismlarini turli 
nuqtalardan bayon qilish; 
 Gavdani tik va qo’llarni ochiq tutish; 
 Joyida jilmayish, boshni qimirlatib tasdiqlash, imo-ishoralarni qo’llash; 
 Xavotirlanganda yoki qiyin savollar berilganda chuqur nafas olish. 
 
 
Taqdimot tayyorlashda ko’p uchraydigan xatolar 
Xato 1. Sizning auditoriyangiz xuddi o’zingiznikiga o’xshash shaxsiyatga ega 
va muloqot qilish usulini afzal ko’radigan insonlardan tashkil topgan deb taxmin 
qilinishi. Agar mavzuni chuqur yoritish uchun 50 ta tafsilotlarga to’la slaydlar 
tayyorlansa, tinglovchilarning ichida ko’proq kontseptual o’ylaydiganlar bo’lsa, 11-
chi slaydni o’zidayoq ular prezentatsiyadan “uzilib” qolib mobil telefonga tikilishni 
yoki yonidagi inson bilan gaplashishni boshlashlari mumkin. Yoki, taqdimotni 
boshidayoq keyingi qadamlar va xulosalarni keltirsangiz, auditoriyda o’tirgan 
nisbatan ehtiyotkorroq bo’lgan insonlar fikrlaringizda shoshqaloqlikni ko’rib 
sizning takliflaringizga qarshi chiqishlari mumkin. Agar ular auditoriyadagi qaror 
qabul qiluvchilar bo’lishsa, ushbu xato sababli muammo vujudga keladi. 
Xato 2. Taqdimotchi nimani maqsad qilayotgani nuqtai nazaridan taqdimot 
maqsadlarini belgilanishi. Prezentatsiyani maqsadi faqat siz nima qilishingizni 
ko’rsatish bo’lishi kerak emas. Tinglovchilar taqdimotdan so’ng xonadan chiqib 
ketayotganda ularning berilgan mavzudagi oldingi fikrlari va amallari qanday 
Logotip
“bog’lanish”ga va ularni bayon qilinayotgan fikrlarga ishontirishga yordam beradi. Misol uchun quyidagilarni keltirish mumkin:  Ko’zni auditoriyadagi tinglovchilarga qaratib gapirish;  Sahnada bemalol yurib harakatlanish va taqdimotni qismlarini turli nuqtalardan bayon qilish;  Gavdani tik va qo’llarni ochiq tutish;  Joyida jilmayish, boshni qimirlatib tasdiqlash, imo-ishoralarni qo’llash;  Xavotirlanganda yoki qiyin savollar berilganda chuqur nafas olish. Taqdimot tayyorlashda ko’p uchraydigan xatolar Xato 1. Sizning auditoriyangiz xuddi o’zingiznikiga o’xshash shaxsiyatga ega va muloqot qilish usulini afzal ko’radigan insonlardan tashkil topgan deb taxmin qilinishi. Agar mavzuni chuqur yoritish uchun 50 ta tafsilotlarga to’la slaydlar tayyorlansa, tinglovchilarning ichida ko’proq kontseptual o’ylaydiganlar bo’lsa, 11- chi slaydni o’zidayoq ular prezentatsiyadan “uzilib” qolib mobil telefonga tikilishni yoki yonidagi inson bilan gaplashishni boshlashlari mumkin. Yoki, taqdimotni boshidayoq keyingi qadamlar va xulosalarni keltirsangiz, auditoriyda o’tirgan nisbatan ehtiyotkorroq bo’lgan insonlar fikrlaringizda shoshqaloqlikni ko’rib sizning takliflaringizga qarshi chiqishlari mumkin. Agar ular auditoriyadagi qaror qabul qiluvchilar bo’lishsa, ushbu xato sababli muammo vujudga keladi. Xato 2. Taqdimotchi nimani maqsad qilayotgani nuqtai nazaridan taqdimot maqsadlarini belgilanishi. Prezentatsiyani maqsadi faqat siz nima qilishingizni ko’rsatish bo’lishi kerak emas. Tinglovchilar taqdimotdan so’ng xonadan chiqib ketayotganda ularning berilgan mavzudagi oldingi fikrlari va amallari qanday