Taqriz. Taqriz turlari.
Taqriz (arab. - ijobiy baho) - adabiy tanqid janri; yangi badiiy, ilmiy yoki
ilmiy-ommabop asar tahlili. Taqrizda asarning bibliografik tavsifi, shuningdek,
mazmuni,
unda
ko‘tarilgan
muammolar,
asarning
g’oyaviy
badiiy
xususiyatlari, muallif ijodida, adabiyotda tutgan o‘rni haqida ma’lumot bo‘ladi;
asarga baho beriladi, uning asosiy fazilatlari va nuqsonlari qayd qilinadi. Taqriz
asosan keng kitobxonlar ommasi uchun mo‘ljallanadi, ularni yangi asarlardan ogoh
qiladi, zarurini tanlab olishga ko‘maklashadi. Ichki Taqriz ham bo‘ladi. Masalan,
nashriyotga kelgan badiiy, tanqidiy va ilmiy-ommabop asar ichki taqrizga beriladi,
biroq bu taqriz matbuotda e’lon qilinmaydi.
Ilm [bilim; fan; nazariya] – O‘qish-o‘rganish va tadqiqot, tahlil etish bilan
erishiladigan bilim; ko‘nikma, ma’lumot.
Fan [mahorat; ilm, bilim] - Tabiat va jamiyatning taraqqiyot qonuniyatlarini ochib
beruvchi hamda o‘zi erishgan natijalar bilan atrof-muhitga ta’sir ko‘rsatuvchi
bilimlar tizimi.
Taqriz - sаylаnmа bаyоnning bir turi. U bаdiiy, ilmiy, mеtоdik vа bоshqа
аsаrlаrgа bеrilgаn bаhоdir. Taqrizdа аsаr tаnqidiy tаhlil еtilаdi, shu nuqtаi nаzаrdаn
bаhоlаnаdi. Аsаrning yutuqlаri hаm, nuqsоnlаri hаm ko‘rsаtilаdi. Tаqrizchi o‘zining
dа’vоlаrini turli dаlillаr аsоsidа isbоtlаy bоrаdi, аsаrgа ilmiy izоhlаr bеrаdi.
Taqriz yоzish оdоbi хоlislikni, hаqiqаtdаn chеtlаshmаslikni tаlаb еtаdi. Tаqriz
qilinаyоtgаn аsаrning yutuq vа kаmchiliklаri, nаzаriy vааmаliy аhаmiyati hаqqоniy
ko‘rsаtilishi lоzim. Аsаrgа bаhо bеrishdа muаllifning shахsiyati, оbro‘si еmаs, bаlki
uning (аsаrning) хususiyatlаri, аhаmiyati ko‘zdа tutilаdi.
Taqriz yozishda quyidagi sxemaga amal qilinadi:
1. Tezis (umumiy holati) va uni ochib berish.
2. Kitob (film, teatr)ning baholanishi.
Taqrizning boshlang’ich qismida quyidagi konstruksiyalardan foydalaniladi:
Kitob (film, teatr)da hikoya qilinadi.
Kitob (film, teatr)da muammolar ko‘tariladi.
Taqrizni baholash qismida quyidagi konstruksiyalardan foydalaniladi:
Men … hisoblayman, mening fikrimcha…, mening nazarimda…, … menga yoqdi,
… menda katta taassurot uyg’otdi, kitob (film, teatr) …o‘rgatadi.
Taqriz muallifi o‘quvchiga yangi chiqqan kitob, asar haqida batafsil ma’lumot
berishi, uni o‘quvchiga ishonchli qabul qildira olishi, asar muallifi va ijodiy jamoani
o‘z ishlariga ob’ektiv baho berganda asarning kamchiliklarini va uni bartaraf etish
yo‘llarini ko‘rsatgan holda qabul qilishga o‘rgatishi talab etiladi. Bir so‘z bilan
aytganda taqrizchi yozuvchi bilan o‘quvchini, olim bilan uning hamfikrini orasida
vositachidir.
Taqrizchi taqriz yozganda ikkita maqsadni oldiga qo‘yadi. Birinchisi- axboriy
bilish (idrok etish), ya’ni asar va uning muallifiga tegishli bo‘lgan turli xil
axborotlarni qo‘llay bilishi, ikkinchisi tadqiqot orqali, asarning haqiqiy qimmatini
tahlil qilib berish kerak.
Taqrizning maqola janri bilan o‘xshash tomonlari shundaki, har ikkala janrda
ham nazariy xarakteri kamroq, ko‘proq umumiy savollar, masalalar ko‘riladi.
Faqat, taqrizchi qoidaga ko‘ra yozgan taqrizini voqelikning bir bo‘lagiga
bag’ishlaydi. Maqolada esa, tadqiqot ob’ekti ahamiyatli darajada kengroqdir.
Oxirgi paytlarda taqrizning publitsistikaning korrespondensiya va maqola
janrlari borgan sari yaqinlashayotganini kuzatish mumkin. Hatto taqriz elementlari
to‘la o‘zida aks etgan bu janr turi kamayib ketayotganini e’tirof etish kerak.
Janrlarning o‘zaro yaqinlashuvi yoki aralashuvi tadqiq qilinayotgan asarni yana ham
chuqurroq va maqsadga mavofiq tarzda o‘rganishga, uning yutug’i va
kamchiliklariga tanqidiy baho berishga izn beradigan ob’ektiv sabablarni paydo
qiladi.
Bular adabiy-badiiy taqriz, teatr taqrizi, kinossenariy taqrizlar shuningdek,
janrlar orasida ham turlari mavjud. Masalan, taqriz-maqola, taqriz-ocherk, taqriz-
reportaj va h.k.
Ammo qaysi taqriz turini olib qaramang ularga taalluqli bo‘lgan umumiy
talabalar mavjud.
Taqrizning asosini, tadqiq qilayotgan asarning tahlili tashkil etadi. Imkon
qadar shu tahlil har tomonlama bo‘lishi kerak. Aytaylik, biror film haqida taqriz
yozganda, taqrizchi butun e’tiborni filmni ssenariysiga qaratib, uning mukammal
chiqqani
filmning
qimmatini
belgilanganini
aytish
filmning
qimmatini
belgilanganini
aytish
noto‘g’ri. Bu
erda
rejissura,
ijrochilik
mahorati, kostyumlarning tanlanishi, musiqaning mos tushganligi–shularning bari
bir butunligining uyg’unligi filmni muvaffaqiyatini ta’minlanganini taqrizchi
batafsil ko‘rsatib berish kerak.
Taqrizchi ko‘pincha, badiiy asarlarga taqriz yozganda, uning mazmunini
o‘quvchiga hikoya qilish bilan cheklanib qoladi. Bu ham noto‘g’ri. Aslida taqrizchi
asarda aks etgan ijtimoiy hayotda yoki adabiyotdagi, san’at orasidagi yangilik
uchragan biror yangi hodisa bilaen tanishishi kerak.
Taqrizchi yozmoqchi bo‘lgan taqrizida asar haqida aytmoqchi bo‘lgan fikrida
o‘zining aniq pozitsiyasini bilib olishi kerak. Agar asarning to‘g’ri kelgan joyida
olib, tahlil qilishga harakat qilsa, u o‘quvchini o‘z qarashlariga, bergan bahosining
to‘g’ri ekanligiga ishontira olmaydi. Taqrizchining vazifasi o‘zi tushunarsiz narsani
tushuntirish, noaniq narsani aniqlashtish, murakkab narsani soddalashtirishdir.
Ko‘p hollarda taqriz yozayotgan tanqidchi publitsistik asarning to‘g’ridan to‘g’ri
tanqid qiladi.
Aslida, o‘quvchining e’tiborini jal qilish to‘g’ri gapirish kerak. Bu erda faqat
haqqoniy tanqidni hal qiluvchi rol o‘ynamaydi, balki shu bilan birga tanqidchining
qarashlarini aniqligi va o‘zining pozitsiyasi ham juda muhim hisoblanadi.
Taqriz ustida ishlash va tahlil qilish:
Taqriz yozish tahlil qilmoqchi bo‘lgan obyektni to‘g’ri tanlay bilishdan
boshlanadi. Ob’ekt tanlanganidan keyin uni tahlil qilish uchun zarur manbalar
yig’iladi. Ana shu tayyorgarlik jarayoni taqrizni muvaffaqiyatli chiqishda muhim rol
o‘ynaydi. Masalan: teatr tanqidchilari taqriz yozish uchun e’tiborni asarning o‘ziga
qaratadi. Haqiqatda esa teatrga borib spektaklni ko‘rish kerak, hatto repititsiyalarni
kuzatish zarur.
Taqrizda muallifning mazkur mavzudagi uzoqni ko‘ra bilishi xal qiluvchi rol
o‘ynaydi. Tanqidchining dunyoqarashi qanchalik keng bo‘lsa. ishonchli sharhlar,
diqqatni tortadigan muallif fikrlari uchun isbot mazmunli tasvir ahamiyat chiqadi.
Asarni
tahlil qilish
jarayonida
kitobning,
asarning,
filmning
yoki
spektaklning g’oyaviy-tematik o‘ziga xosligidan yangilik topishni xarakat qiladi.
Asar tasviridan yangilik topish–bu nafaqat tanqid ko‘lamini kengaytiradi. SHu bilan
birga o‘quvchining diqqatini o‘ziga qaratadi, maqola yoritishda publitsst faktga
asoslangan manbaga ko‘pincha alohida muammo sifatida qarab tahlil qiladi.
Retsepsiyada esa yuqorida aytganimizday, publitsist materialni “ikkinchi qayta”
ko‘rib chiqishdan o‘tkazadi.
Rus tanqidchilari tarixida taqrizning rivojida V.G. Belinskiyning roli katta. U
taqrizni haqiqiy san’at darajasiga ko‘tardi. Taqriz badiiy asar haqida shunshaki
ma’lumot beruvchi janr darajasidan adabiy hayotning muhim masalalarini
ko‘taruvchi , kitobxonni hayot va adbiyot haqida o‘ylashga o‘rgatuvchi uning estetik
didini tarbiyalashga yordam beruvchi janrga aylanadi. Taqriz xarakteriga ko‘ra
xilma-xil bo‘ladi. Masalan, kengaytirilgan annotatsiya tipidagi taqrizda asar haqida
bibliografik ma’lumot beriladi. Tanqidiy yoki publitsistik maketa taqrizlarida
konkret asar munosabati bilan biron muhim masala haqida fikr yuritiladi. Esse
xarakteridagi taqrizda taqrizchi o‘z fikr-tuyg’ularini, asarni o‘qish jarayonida hosil
bo‘lgan taasurotlarini lirik tarzda ifodalaydi. Nihoyat, muallif o‘z asariga ham taqriz
yozishi mumkin(avtotaqriz). Bunda muallifning asarga qarashlari bayon qilinadi
yoki u biron munosabat bilan munozaraga kirishadi.
O‘zbek adabiyotida taqriz XX-asr boshlarida vaqtli matbuot bilan teng
rivojlana boshlanagan. Endilikda taqriz o‘zbek tanqidshiligining eng muhim
janrlaridan biri bo‘lib qoldi. Oybek, Abdulla Qahhor, Shayxzoda, G’afur Gulom
kabi yozuvchilar, O.Hoshimov, S.Husayn, Olim Sharofiddin, V.Zohidov ,
I.Sultonov,
H.Yoqubov,
M.Qo‘sjonov, Ozod
SHarafiddinov,
U.Normatov,
N.Xudoyberganov, I.Haqqulov va boshqa olimlar o‘zbek adabiy hayotida chuqur iz
qoldirgan taqrizlar yaratdilar.
Taqrizning vazifasi u yoki bu janrdagi badiiy asarning tahlili orqali uning
adabiy jarayon va yozuvchi ijodidagi o‘rnini aniqlash , yutuq va kamchiliklarini
ko‘rsatish, fikrni isbotlash va baholashdan iborat. Yangi asarni birinchi bo‘lib
baholaydigan taqrizda ilmiy-estetik tahlil ixcham, siqiq shaklda, ommaga tushunarki
tarzda o‘z ifodasini topadi.
Taqrizda bevosita tahlildan tashqari, ijodkorga munosabat masalasi ham
muhim. Taqriz hajmi katta-kichikligidan qat’iy nazar, yangi asar haqida o‘quvchida
ma’lum taassurot uyg’otsin, rost so‘zlasin. Ba’zan shunday bo‘ladiki, taqrizchining
va’dalari, maqtovlariga ishonib, qo‘lingizga olgan kitob sizni tortmaydi, yolg’on
aldovlarga uchib qolmasligi uchun adabiyot ham, adabiyotshunos ham kitobxonga
rost gapirishi kerak. Taqrizda asarning qisqa tahlili orqali uning mohiyati hamda
badiiyatga berilgan baho asosiydir.
Taqriz namunasi:
Т А Q R I Z
Ushbu qo‘llanma rus tilida so‘zlashuvchi guruhlar uchun mo‘ljallangan
bo‘lib, Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi tavsiya qilgan namunaviy dastur asosida
tuzilgan. Qo‘llanma o‘quv yili davomida rejaga binoan olib boriladigan mavzularni
o‘z ichiga qamrab olgan. Qo‘llanmada turli manbalardan foydalanilganligi,
matnlarning mazmundor, o‘ziga xos qaytarilmasligi ko‘zga tashlanadi. Shuningdek,
telekommunikatsiya, aloqa sohasi bilan bevosita bog’liq matnlar ham o‘rin olgan.
Qo‘llanmada berilgan grammatik mavzular mashqlar va topshiriqlar bilan
mustahkamlanadi. Leksik matnlar turli mavzularda yoritilgan. Qo‘llanmadan
o‘rin olgan matnlar barchasi, bizningcha har tomonlama yondoshilgan holda
tanlangan. Ularni o‘qigan kishi nafaqat yangilik oladi, balki undan o‘ziga tegishli
xulosalar chiqarib, boshqacha fikrlay boshlaydi. Matnlarning ham ta’limiy, ham
tarbiyaviy ahamiyati borligini alohida qayd qilish lozim Talabalar uchun
mo‘ljallangan qo‘llanma ta’lim olishda, qo‘shimcha shug’ullanishda talablarga
bemalol javob beradi. Uni nashr qilish maqsadga muvofiq deb hisoblayman.
Xulosa qilib aytish mumkinki, qo‘llanma hozirgi talablarga to‘la javob beradi va
o‘zbek tili mashg’ulotlarida qo‘llanilishi mumkin.