TARBIYA DARSLARIDA O‘QUVCHINI O‘Z USTIDA ISHLASH JARAYONI
Yuklangan vaqt
2024-10-28
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
23
Faytl hajmi
34,2 KB
TARBIYA DARSLARIDA O‘QUVCHINI O‘Z USTIDA ISHLASH JARAYONI
(1-4 SINF TARBIYA DARSI).
Reja:
1. O‘quvchida ijtimoiy faollik ko‘nikmalarini shakllantirishning pedagogik-
psixologik xususiyatlari.
2. O‘quvchilarda jismoniy va intellektual imkoniyatlarni rivojlantirish
3. O‘quvchilarda kreativ sifatlarini namoyon qilishning mazmuni.
4. Vatan oldidagi huquq, burch va majburiyatlarini anglash.
5. O’quvchilarning o’z ustida ishlashga o’rgatish.
6. O’quvchilarning kommunikativ kompetensiyalarini shakllantirish.
Tayanch so’zlar: ko’nikma, intellectual qobiliyat, kreativlik, burch, huquq,
majburiyat, kommunikatsiya.
1.O‘quvchida ijtimoiy faollik ko‘nikmalarini shakllantirishning pedagogik-
psixologik xususiyatlari.
O‘zbekistonda islohotlarning davomiyligini ta’minlash hamda demokratik
fuqarolik jamiyatini shakllantirish, yoshlar, xususan, ularning ijtimoiy faolligiga
bog‘liq. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoevning BMT Bosh
Assambleyasining 2017 yil 19 sentyabrdagi 72-sessiyasida so‘zlagan nutqida: «...
Bizning asosiy vazifamiz – yoshlarning o‘z salohiyatini namoyon qilishi uchun zarur
sharoitlar yaratish, zo‘ravonlik g‘oyasi «virusi» tarqalishining oldini olishdir. Buning
uchun yosh avlodni ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash, uning huquq va manfaatlarini himoya
qilish borasidagi ko‘p tomonlama hamkorlikni rivojlantirish lozim, deb hisoblaymiz.
Shu munosabat bilan O‘zbekiston globallashuv va axborotkommunikatsiya
texnologiyalari jadal rivojlanib borayotgan bugungi sharoitda yoshlarga oid siyosatni
shakllantirish va amalga oshirishga qaratilgan umumlashtirilgan xalqaro huquqiy hujjat
– BMTning YOshlar huquqlari to‘g‘risidagi xalqaro konvensiyasini ishlab chiqishni
taklif etadi. Bizning nazarimizda, mazkur hujjatni imzolaydigan davlatlar ushbu sohani
o‘z ijtimoiy siyosatining asosiy va muhim hayotiy ustuvor yo‘nalishlaridan biri
darajasiga ko‘tarish bo‘yicha qat’iy majburiyatlarni o‘z zimmasiga olishi kerak» –
degan fikrlari dunyo hamjamiyati tomonidan ham keng e’tirof etilmoqda. Yosh
avlodning har tomonlama kamol topishi jamiyat taraqqiyotini ta’minlovchi asosiy omil
bo‘lishi bilan bir qatorda uning shaxs sifatida ijtimoiy faollashuvida ham etakchi o‘rin
tutadi.
O‘quvchi shaxsining ijtimoiy faolligi quyidagi ikki jihatga ko‘ra muhim
ahamiyatga ega: birinchidan, shaxsning jamiyatda o‘z o‘rnini topishi uchun zamin
yaratadi, ikkinchidan esa, uning bilimi, kuch-quvvati, imkoniyati hamda iqtidori
jamiyat rivoji yo‘lida mehnat qilishga yo‘naltiriladi. Manbalarning tahlili shuni
ko‘rsatadiki, demokratik jamiyatda o‘quvchilar ijtimoiy faolligi o‘z-o‘zidan yuzaga
kelmaydi, balki muntazam tarzda maqsadli ravishda olib borilgan pedagogik faoliyat
natijasida shakllantiriladi. O‘quvchiyoshlarga nazariy-amaliy bilimlarni berish, ularda
ijtimoiy faollik ko‘nikma va malakalarini hosil qilish pedagogika nazariyasi va
amaliyoti uchun ham o‘ziga xos ahamiyatga ega ekanligi bilan dolzarblik kasb etadi
Bugungi jamiyatda kichik maktab yoshidan boshlab bolalarning ijodiy faolligini
rivojlantirish ta'lim tizimining dolzarb vazifasidir. Bizning vaqt - o'zgarishlar davri.
Endi bizga nostandart qarorlar qabul qilishga qodir, ijodiy fikrlashga qodir insonlar
kerakonsepsiya Afsuski, zamonaviy maktab hali ham bilimlarni o'zlashtirishga ijodiy
bo'lmagan yondashuvni saqlab qolmoqda. Xuddi shu harakatlarning monoton,
stereotipli takrorlanishi o'rganishga bo'lgan qiziqishni o'ldiradi, bolalar kashfiyot
quvonchidan mahrum bo'ladi. Zamonaviy maktab ta'limi asosan o'quvchining mantiqiy
tafakkurini rivojlantirishga qaratilgan. Ta'limga bunday yondashuv shaxsning ijodiy
tomonining rivojlanishini sekinlashtirishi mumkin. Shuning uchun kichik maktab
yoshidan o‘quvchilarning ijodiy faoliyatni rivojlantirish muammosi har tomonlama
dolzarb bo‘lib qolmoqda. Ijod - bu ongning oliy darajasi, faoliyatning yuqori va ancha
murakkab shakli bo‘lib, u insonga hosdir. Ijod insonning barcha psixik jarayonlarni,
barcha bilim, malaka, barcha hayotiy tajriba, ahloqiy, jismoniy kuchini mobilizatsiyasi
natijasida original va tarixiy-ijtimoiy, betakror sifat yangiliklari bo‘lib tug‘iluvchi
mo‘jizadir. Ta’limda ijodning natijasi yangi g‘oyalar va rivojlanishga xizmat qiluvchi
innovatsion tadqiqotlar hisoblanadi. - ijodkorlik - bu o‘ziga xos qiymatga ega bo‘lgan
g‘oyalarni yaratish jarayonidir. Bu bir kechada sodir bo'lgan voqea emas, balki jarayon.
Asl g'oyalar kamdan-kam hollarda tasodifan yuzaga keladi (garchi ular shunday bo'lsa
ham). Qoidaga ko'ra, murakkab muammoni hal qilishdan oldin siz ko'p vaqt va kuch
sarflashingiz kerakonsepsiya Keyin bu qarorni amalga oshirish kerak va yakuniy natija
asl g'oyadan juda farq qilishi mumkin. - ijodiy fikrlash asl fikrlashdir. Butun dunyo
uchun yangi narsalarni o'ylab topish shart emas, fikr o'zingiz uchun va, ehtimol, sizning
davrangiz uchun o'ziga xos bo'lishi kerakonsepsiya Ba'zida odamlarning atrofdagi
dunyoga bo'lgan qarashlarini butunlay o'zgartiradigan kashfiyotlar sodir bo'ladi, ammo
bu ijodkorlik uchun zaruriy shart emas. - har qanday ijodiy jarayonda “ideal”ga erishish
uchun o‘z ishimizga baho berib, tanqid qilishimiz kerakonsepsiya Siz she'r
yozyapsizmi, nutq so'zlayapsizmi yoki rejalashtiryapsizmi, o'z ishingizga qarab, "bu
men o'ylaganimdan biroz boshqacha" yoki "Men yaxshi ish qilganimga ishonchim
komil emas" kabi his qilish tabiiy. u." Biz doimo biror narsani baholaymiz,
o'zgartiramiz, chunki ijodkorlik boshlanishi va oxiri bo'lgan o'z-o'zidan paydo
bo'ladigan jarayon emas. Ko'pincha hamma narsa aqliy hujum, nazariyalar va farazlar
bilan boshlanadi, keyin esa tinimsiz mehnat, hamma narsani to'g'ri qilishga qayta-qayta
urinish.
Boshlang'ich maktab o'quvchilarining ijodiy faoliyatini faollashtirish jarayonini
o'rganish uchun asos sifatida biz G.S.ning asarlariga murojaat qildikonsepsiya
Altshuller, X.Aristova, D.B.Epiphany, G.Weintswaig, L.S.Vygotskiy, G.M.Komskiy,
E.V.Krilova, V.A.Molyako, miloddan avvalgi Muxina, A.N.Luk, R.A.Nizomov,
V.V.Belich, G.I.Shchukina, L.I.Bojovich, A.V.Zaporojets va boshqalar.
Qadriyat yo'nalishlari hayot davomida shakllanadi, lekin axloqiy va qadriyat
yo'nalishlarini rivojlantirish uchun eng muhimi 6-12 yoshda bo'lib, bu yoshda atrofdagi
dunyoni va o'zini bilishning intellektual mexanizmlari shakllanadi. Maktabga qabul
qilish bilan bolalar rivojlanishida burilish yuz beradi. Butun hayot tarzi va qadriyatlari
boshqacha bo'ladi. Kichik maktab o'quvchisida yangi intilishlar imkoniyatini va
voqelikka munosabatning zarur darajasini belgilaydigan shaxsiy xususiyatlarning jadal
shakllanishi mavjud. Kichik maktab yoshi - bilimlarni o'zlashtirish, to'plash davri,
mukammal assimilyatsiya davri. Ushbu muhim hayotiy funktsiyani muvaffaqiyatli
bajarishga ushbu yoshdagi bolalarning o'ziga xos qobiliyatlari to'sqinlik qiladi:
hokimiyatga ishonchli bo'ysunish, sezgirlikni oshirish, ta'sirchanlik, ular duch
keladigan ko'p narsalarga sodda o'ynoqi munosabat. Kichik maktab yoshidagi
o‘quvchilarning o'rganilayotgan o'quv materialiga va o'z o'quv faoliyati jarayoniga
shaxsiy va semantik munosabatini tahlil qilish va baholash imkonini beruvchi
ko'rsatkich бўлиб, ular quyidagilardir:
➢ umuman mavzuga bevosita qiziqish;
➢ o‘rganilayotgan fanning ijtimoiy ahamiyatiga o‘quvchining bahosi;
➢ kognitiv faoliyat tajribasidan foydalanish va ijobiy o'zgartirish zarurati: o'quv
ishlari usullari, to'plangan bilimlar;
➢ мaktab o'quvchilari tomonidan mustaqil ravishda ishlab chiqilgan (intellektual,
axborot, tadqiqot va boshqalar) o'quv ishining usullarini shakllantirish, unda o'quv
jarayonida o'zlashtirilgan material bilan ishlash usullari va ўқувчиning o'z tajribasini
to'plash natijalari taqdim etiladi; Maktab o'quvchilarining meta-bilimga ega bo'lish
mezoni quyidagi ko'rsatkichlarda namoyon bo'ladi:
➢ meta-bilimni o'zlashtirish zarurati (bilim haqidagi bilim);
➢ meta-bilimning mavjudligi - o'quv materialini o'zlashtirish texnikasi va
vositalari haqidagi bilimlar (aqliy faoliyat texnikasining mohiyati haqida bilim);
➢ har qanday turdagi matnlarning mazmuni va tuzilishini, o'quv topshiriqlarini
tahlil qilish qobiliyati;
➢ ta'riflar, muammolar va teoremalarda asosiy narsani ajratib ko'rsatish qobiliyati.
➢ kognitiv ob'ektlarni taqqoslash, tasniflash qobiliyati. Keyingi ko`rsatkich
o`quvchining ilmiy bilim mantig`ini o`zlashtirish mezoni hisoblanadi. Ushbu mezon
doirasida talabalarning fan bo'yicha bilim sifati hisobga olinadi. Shunday qilib, bizning
fikrimizcha, "ta'lim sifati" ni quyidagicha belgilash mumkin. O'qitish sifati - bu
diagnostik maqsadlarga erishish mezoni sifatida maqsadlar va o'quv natijalarining
nisbati bo'lib, u o'zlashtirish jarayonida o'qituvchi va talabaning o'zaro ta'siri natijasini
tavsiflovchi ta'lim ko'rsatkichlarining yaxlit to'plami bilan tavsiflanadi. ikkinchisi
tomonidan taqdim etilgan o'quv materiali. Bugungi kunda maktab ichidagi
boshqaruvdagi nazorat o'z o'rnini diagnostikaga bo'shatib bormoqda. An'anaviy nazorat
usullarini qayta ko'rib chiqishga nima sabab bo'ldi?
Bu ta’limtarbiya jarayonini insonparvarlashtirishning kuchayishi, o‘quvchiga faol,
ongli, teng huquqli ishtirokchi sifatida munosabatda bo‘lish, bolalarning imkoniyatlari
va qobiliyatiga jiddiy e’tibor qaratish bilan bog‘liq. Ijodkorlikni baholab bo'lmaydi,
degan fikr bor. Biroq, ta'rifga qaytadigan bo'lsak, ijodkorlikning asosiy tushunchalari
o'ziga xoslik va qiymatdir. Har qanday o'ziga xoslik mezonlarini belgilash mumkin,
shuningdek, qanday g'oyalarni qimmatli deb hisoblash, qanday g‘oyalarning kreativ va
noyob ekanligini tahlil qilish mumkin. Buning uchun o‘qituvchining ta’lim - tarbiya
jarayoniga akmeologik yondashuvi o‘quvchilardagi kreativlikning rivojlanishiga
yordam beradi. Kreativ shaxsni tayyorlash - ijodkorlikka o'rgatish va o'zini o'zi ijodiy
namoyon etish jarayonida shaxsda barqaror kreativ sifatlarni shakllantirish va
rivojlantirish mazmuni; Ijod - ijtimoiy sub'ektning yangiligi, ahamiyati va foydaliligi
jamiyat yoki muayyan guruh tomonidan tan olingan faoliyati yoki faoliyati natijasi
Pedagoglarda kreativ faoliyatni tashkil etishga imkon beradigan malakalar guruhlari:
1) bilishga oid (gnostik) malakalar;
2) loyihalash malakalari;
3) ijodiy-amaliy (konstruktiv) malakalar;
4) tadqiqotchilik malakalari;
5) muloqotga kiruvchanlik (kommunikativ) malakalari;
6) tashkilotchilik malakalari;
7) izchillikni ta’minlovchi (protsesssual) malakalar;
8) texnik-texnologik malakalar
Mehnat ijodning ichida boshqa faoliyatlar qatori (ancha yashirin, «ichki» sezgi,
hotira, tafakkur va boshq.) faoliyat bo‘lsada, unda ijodning natijalari yaqqol ko‘rinadi.
Boshlang‘ich sinf o‘quv jarayonlarida o‘quvchilarini ijodkorlikka o‘rgatishning o‘ziga
xos psixologik xususiyatlari mavjud bo‘lib, har bir bolada o’zgacha namoyon bo’ladi.
Psixologiyada shaxsiyatning xususiyatlari, o'zlarini muntazam ravishda namoyon
etadigan asosiy xususiyatlarning barcha turlarini qamrab oladi. Masalan, har bir kishi
tasodifiy kerakli ma'lumotlarni unutishi mumkin, ammo umuman olganda hammasi
unutilmaydi. Yagona holatlar belgilar xususiyatining mavjudligini ko'rsatmaydi.
Qarama-qarshilikka uchragan shaxslarning xarakteristikalari odat va bezovtalik kabi
xususiyatlarni o'z ichiga olishi mumkin, lekin bu boshqalarga g'azablanishga qodir
bo'lgan har bir kishi ziddiyatli shaxs bo'lishini anglatmaydi. Shuni aytib o'tish joizki,
inson hayot tajribasini yig'ib oladigan barcha fazilatlar oladi. Doimiy ravishda emas,
balki umr bo'yi o'zgarishi mumkin. Qobiliyatlar, qiziqishlar va xarakterlar - bularning
barchasi hayot tarzida o'zgarishi mumkin. Shaxs ekan, rivojlanadi va o'zgaradi.
2. O’quvchilarda jismoniy va intellectual qobiliyatini rivojlantirish
Boshlang'ich sinf o'quvchisining jismoniy sifatlarini rivojlantirish uchun harakatli
o'yinga asoslangan dars, mashqlarni to'g'ri tashkil etish va o'tkazish eng muhim
masaladir. K.Balsevich tadqiqoti bo'yicha, bolalarning jismoniy faolligini quyidagicha
ta'riflab beradi: 1-4 sinf bolalar jismoniy sifati ko'rsatkichining barchasi o'sishning
yuqori tempda borayotganligini namoyon etadi. Faqat egiluvchanlik ko'rsatkichining
tempi bu davrda pasayib boradi. Bu yoshdagi bolalarda biodinamik harakatning va eng
avvalo, koordinatsion qismlarning shiddatli rivojlanishi ro'y beradi. 1-4 sinf orasida
jismoniy sifatlarning va koordinatsion qobiliyatning, inson harakat faolligining
namoyon bo'lishi uchun amaliy jihatdan juda yaxshi zamin tayyorlanadi.
F.N.Nasriddinov, A.Sh.Qosimovlar ko'rsatkichlari bo'yicha jismoniy tayyorgarlik
natijalari yoshdan yoshga o'tish bilan hamma ko'rsatkichlar ma'lum miqdorda ortib
borishini ko'rsatadi. A.N.Liviskiy ilmiy tadqiqot ishlarining ko'rsatishicha, qo'l
panjalari mushaklarining kuchi 7 yoshda 13-14 kg.ga yetadi. Shu yoshdan boshlab,
harakatli o'yinlar vositasida, bu sifatlarni yanada rivojlantirish ehtimoli kuchli. Yosh
o'zgarishi dinamikasida ayrim keskin bosqichlar belgilanganki, ular morfologik va
funksional xususiyatlar majmui bilan tavsiflanadi. Boshlang'ich sinf o'quvchilarning
sog'lomlashtirish-tarbiyaviy ishlarini harakatli o'yinlar vositasida yanada jonlantirish
uchun ularning jismoniy rivojlanish va tayyorgarlik ko'rsatkichi o'rtasidagi o'zaro
bog'liqligini aniqlash lozim. Bu samarali vositalarni tanlashga, keyin pedagogik sinov-
tajriba o'tkazishga imkoniyat yaratadi.
Maktab o'quvchisining shaxs, komil inson bo'lib shakllanishida, rivojlanishida
jismoniy tarbiya alohida ahamiyat kasb etishi shubhasiz. Xalq jismoniy tarbiyasi esa
insoniyat rivojining ilk bosqichlaridayoq bola va o'smirlarning shakllanishida asosiy
vositalaridan biri bo'lgan. Shu bois bugungi o'zligimizga qaytgan davrimizda xalqning
milliy qadriyatlariga asoslangan jismoniy tarbiya alohida ahamiyat kasb etmoqda.
Boshlang'ich
sinf
o'quvchilari
o'yinlarining
ruhi,
tabiati,
xarakteri,
ishtirokchilarning xatti-harakatlari kabi jihatlariga ham e'tibor berish zarur.
Boshlang'ich sinf o'quvchilari jismoniy tarbiyasini qiziqarli va foydali o'tkazish uchun
biz tavsiya etayotgan ba'zi milliy o'yinlardan foydalanishda ham xuddi shu
xususiyatlarga e'tibor berish kerak. Boshlang'ich sinf o'quvchilarida jismoniy tarbiya
darslarida qadriyatlarga muhabbat uyg'otish, xalq an'analarini avaylab-asrashga
o'rgatish ko'p jihatdan xalq milliy harakatli o'yinlaridan unumli foydalana bilishga
bog'liq bo'ladi. Sababi, milliy harakatli o'yinlar orqali bola bir tomondan jismoniy
bilimlarni shu orqali qadriyatlarga qiziqtirish muhim ahamiyat kasb etadi. 1-4 sinf
bolalar yoshiga mos o'yinlarni jismoniy sifatlarni rivojlantirishiga ko'ra quyidagi
guruhlarga ajratish mumkin:
1. Bolalarda tezkorlikni va egiluvchanlikni tarbiyalovchi o'yinlar;
2. Bolalarda kuchni oshirib beruvchi o'yinlar.
3. Bolalarda chidamlilikni va chaqqonliknirivojlantiruvchi o'yinlar.
Ayrim o'yin turlari bolalarning barcha bo'g'inlariga mos kelishi mumkin, ya'ni
jismoniy sifatlarni yaxlit holda tarbiyalashga qaratilgan o'yinlar ko'pchilikni ta shkil
etadi, ularda turli jismoniy sifatlar ketma-ket rivojlanishi mumkin. Milliy harakatli
o'yinlardan foydalanish jarayonida boshlang'ich maktab o'quvchilarining quyidagi
o'ziga xos xususiyatlarini hisobga olish kerak:
1. Boshlang'ich sinf o'quvchisining kattalar faoliyati, ularning predmetlarga
munosabati va o'zaro muomalasiga, munosabatiga qiziqishining ortishi.
2. Bolalar xalq harakatli o'yinlari atrofdagi voqelikning eng tashqi ifodali, jo'shqin
his-tuyg'uli jihatlarini aks ettirishini.
3. Xarakatli o'yinlarda boshlang'ich sinf o'quvchisining kattalar bilan bir xil
sharoitda, yagona zaminda yashayotganini his etgan holda o'z istagini amaliyotga
tadbiq qila olishi.
Yosh avlodning jismoniy jihatdan to'kis, sog'lom, Vatan himoyasiga tayyor,
baquvvat tarzda o'sib-ulg'ayishidan xalq ham, jamiyat ham manfaatdor, Buning uchun
o'quvchilar jismoniy tarbiya bilan chuqur shug'ullanishlari, turli milliy harakatli
o'yinlardan foydalanish mahoratini egallashlari zarur. Bu esa yosh avlod tarbiyasiga
e'tiborni yanada kuchaytirish, ularni o'z xalqi, mustaqil davlati va jamiyat oldidagi
burchini his etish ruhida tarbiyalashdek g'oyat muhim vazifalar bilan bog'liq tarzda
maktabda o'qiy boshlagan birinchi kundanoq mehnatga muhabbat, ishchanlik,
boshlangan ishini oxiriga yetkazish, sabotlilik xususiyatlarini shakllantirish imkoni
yaratiladi. Bunda jismoniy tarbiyaning barcha zamonaviy vositalari bilan birga o'zbek
xalq milliy harakatli o'yinlari juda qo'l keladi, chunki bu o'yinlar bolalarni ruhiy,
jismoniy, ma'naviy jihatdan tarbiyalashning barcha jihatlarini o'z ichiga ola biladi.
Zero, millatning kelajagi bo'lgan yoshlarni sog'lom, yetuk va komil inson qilib
tarbiyalash mustaqil yurtimiz kelajagining egallasa, ikkinchi tomondan, uni jismoniy
tarbiyaga, zamini mustahkam bo'lishiga xizmat etadi. Xarakatli o'yinlari va milliy sport
turlari tarixiy taraqqiyot jarayonida jiddiy o'zgargani, har bir iqtisodiy tuzum ularning
mazmuni, qoidalarida o'zining muayyan izini qoldirgani haqida yuqorida to'xtalgan
edik. Ba'zi o'yinlarning nomi va qoidalari hozircha saqlanib qolgan. Ana shunday
o'yinlardan foydalanishda bolalarga jismoniy ta'siridan tashqari tarbiyaviy ta'sir
ko'rsatishini ham nazardan soqit qilmaslik, ularni ijodiy qo'llashni maqsadga
muvofiqlashtirish kerak. Masalan, Uloq» o'yini deganda odatda ot bilan o'ynaladigan,
chavandozlar haqiqiy uloq uchun kurashadigan qadimiy ko'pkari o'yini tushuniladi.
Ma'lumki, bolalar jismoniy tarbiyasi, jismoniy rivojlanishi va tayyorgarligini
usuliy, pedagogik nuqtai nazardan to'g'ri aniqlash uchun bolalar fiziologiyasi hamda
ruhiyatini yaxshi bilish shart, shularga suyangan holda har bir mashg'ulot oldidan
ma'lum vazifalar qo'yilishi lozim. Vazifalar soni ikki-uchtadan iborat bo'lib, ularni bir
necha guruhlarga bo'lib o'tish, asosiy harakatlar va mashqlar, milliy harakatli o'yinlar
tanlanadi. Tanlangan mashqlar, birinchidan, asosiy harakatlar bilan bog'liq bo'lishi
lozim. Ikkinchidan, mashqlar o'quvchilarning yoshiga, tayyorgarlik darajasiga, jinsiga
mos bo'lishi ham kerak. Bundan tashqari bu mashqlar bolaga oddiy, tushunarli, tanish
va ular bajara oladigan bo'lishi lozim.
3. O‘quvchilarda kreativ sifatlarini namoyon qilishning mazmuni.
Shaxsiyatning hech qaysi belgisi tug'ma bo'lishi mumkin emas, deb ishoniladi -
ularning barchasi hayot davomida qo'lga kiritilgan. Tug'ilganda, insonga his-tuyg'ular
organlari, asab tizimi va miya ishlarini o'z ichiga olgan fiziologik xususiyatlar beriladi
va ularning xususiyatlari xarakterning rivojlanishi hisoblanadi. Masalan, o‘quv
jarayonida o‘qituvchining yuksak pedagogik mahorati va akmeologik yondashuvi
orqali topshiriqni bajarish jarayonida o‘quvchilardagi yashirinib turgan kreativlikka
yon bosuvchi psixologik holatlar yuzaga kela boshlaydi. Ayniqsa, hissiyot - ijod
kuchlari orasida alohida o‘rinni egallaydi, bu reproduktiv kuchi deb aytiladi, qaysiki
uning yordami bilan inson tashqi olam bilan aloqada bo‘ladi va o‘zining aql-idroki
bilan aks ettiradi. Hissiyot idrok, sezgi, hotira asosida, shuningdek tafakkur va
boshqalar bilan insonga hayotdan olgan taassurotlar zapasiga ega bo‘lishni taqozo
etadiva bu sohada turli faoliyatlarni amalga oshiradi, jumladan, mehnatning eng oliy
darajasi hisoblangan ijod bilan ham. Shunday qilib, mehnatning oliy shakli ijoddir. Har
bir inson dunyoni idrok qiladi, tasavvur qiladi, yaqqolroq his etib boradi. Kuzatishlar
asosida ko‘pdan-ko‘p taassurotlar olib, eshitib, o‘qib xotirada ancha yorqin saqlab
qolishga harakat qiladi. Bular asar yaratishda juda ham zarur, qaysiki, hotirada faqat
o‘z mazmunida borliqqa estetik, hissiy munosabat aks etib turuvchi voqealar aks etadi.
Xotira - xuddi hissiyot kabi badiiy ijodning reproduktiv kuchi hisoblanib, u o‘z
navbatida o‘zida eng zaruriy psixik jarayonni - odamning o‘tgan tajribasini namoyon
etadi. Jumladan, yodga olish, yodda saqlash va so‘ngra shunday narsa yaratiladiki, uni
o‘tmish tajriba mazmuni bilan bog‘lamasdan hotiraning aralashuvisiz borliqni,
jumladan, badiiylikni ham idroq etib bo‘lmaydi. Xotira badiiylikni aks ettirishda xizmat
qiladi. Inson hayotida va har qanday faoliyatida xotirani chetlab o‘tolmay qoladi,
xususan u o‘sha taassurotlar bilangina yashab yuradi. U o‘tgan, ko‘rganlarini,
anglaganlarini va taasurot materiallarini taxliliga ko‘ra, tafakkurning natijalaridan
foydalanishi zarur bo‘ladi. O‘tmish tajriba faqat hotira evazigagina saqlanib qolishi
mumkin. Iroda - ijod kuchining samarasini belgilovchi, ijod uchun eng zaruriy psixik
jarayonlardan biri hisoblanadi. Iroda mehnat faoliyatinig asosiy turi sifatida amalga
oshsada, lekin mehnatning samarasi irodaviy xususiyatlarning namoyon bo‘lishiga
bog‘liq. Irodasizlik ma’naviyatning kuchsizlanishiga olib kelishi, so‘ngra jismoniy
kuch va insonda dangasalik va xatto ongsizlikka olib kelishi mumkin. Bu holda
insonning biror ahamiyatli narsa yaratishi xaqida gap ham bo‘lishi mumkin emas. Iroda
psixologik nuqtai-nazaridan o‘zida shaxsning ongli ravishda o‘z xarakatlarini
boshqaradigan psixik jarayon bo‘lib, maqsadga erishish yo‘lidagi qiyinchiliklarni
bartaraf etish yo‘lidagi ko‘nikmasini egallashdagi urinishlarida namoyon bo‘ladi. Iroda
maqsadga yetish uchun aqliy va jismoniy kuch-quvvatini ongli ravishda boshqara olish
yoki aksincha qandaydir voqeani amalga oshirmoqlikdir. U faqat insonga hosdir. Iroda
oddiy va murakkab xarakatlar orqali amalga oshadi. Murakkab irodaviy xarakatlar
avvalo, anglash va masalani qo‘yish, masalani qo‘yish va rejalashtirish, rejalashtirish
va maqsadni amalga oshirishni nazarda tutadi. Iroda ma’lum xususiyatlari bilan
xarakterlanadi: ➢ harakatchanlik
➢ mustaqillik
➢ qat’iyatlilik,
➢ sabr-toqatlilik
➢ o‘z-o‘zini boshqara olish.
Irodaviy xususiyatlarning namoyon bo‘lishi, irodaviy imkoniyatlarni so‘zsiz,
quyidagi psixik jarayonlar - hayol, sezgi, hotira, tasavvur kabilar bilan bog‘laydi.
Shunday qilib, iroda katta kuch sifatida ijodni aktivlashtiradi, yuqori natijalarga
erishishi va yana o‘quvchining yetuk shaxs sifatida shakllanishida yuzaga chiqadi.
Tafakkur - ijodiy faoliyatning mukammallashtiruvchi kuchlaridan biri bo‘lib, borliq
materiallari haqida fikrlashda, tahlil qilishda idrok, sezgi, hissiyot va esda qoldirishda
asosiy rol o‘ynaydi. Intuitsiya - sezgirlik, bu inson hayotida alohida fenomenal va
murakkab faoliyat bo‘lib, inson ruhiy faoliyatida - ya’ni ijodiy mexnatda, xususan
badiiy ijodda katta rol o‘ynaydi. Shu bilan birga so‘zsiz intuitsiya hotira, tafakkur va
obrazli tasavvur bilan jips aloqada bo‘ladi. Intuitsiya obyektiv borliqni aks ettiruvchi
sifatida bo‘lsada, uni rivojlantirish yo‘llari ham bordir. Mana shu zaruriy jarayonda
o‘qituvchi o‘'quvchilarning kreativ fikrlash qobiliyatlarini qulay muhitda to‘la namoѐn
qilishlari uchun imkoniyat yaratib bera olsa, o'quvchilar birin - ketin muvaffaqiyatga
erishib boradilar. Agar ta’lim berishda noto‘g‘ri metod yoki yo‘nalish tanlansa, ya’ni
o‘quvchi tanqidga uchrasa bunday vaziyatda unda kreativ fikrlash ko‘nikmalarini
samarali shakllantirish ѐki rivojlantirish mumkin bo‘lmaydi. O'quvchilarda kreativlikni
odatga
aylantirish
orqaligina
kreativ
fikrlash
ko‘nikmasini
muvaffaqiyatli
shakllantirish mumkin.
4. Vatan oldidagi huquq, burch va majburiyatlarini anglash
Fuqaro-fuqaroligi huquqiy jihatdan e'tirof etilgan hamda muayyan jamiyat a'zosi
bo'lgan shaxs. Fuqarolik-insonning Vatan, xalq oldidagi huquq va vazifalari, ijtimoiy
va axloq me'yorlariga bo'ysunishi, ijtimoiy faolligini hamda ma'naviy yetukligidir.
Fuqarolik -deganda, insonni huquqiy yoki siyosiy -huquqiy tomondan himoyalanishi
va qonuniy manfaatlarininingushbu davlat ichida va uning tashqarisida himoyalanishi
tushuniladi. Fuqarolik tarbiyasi fuqarolik tushunchasining mohiyatini anglatish orqali
o'quvchilarda yuksak darajadagi fuqarolik madaniyatini shakllantirish, ularni xalq,
Vatan, jamiyat manfaatlari yo'lida kurashuvchi fuqarolar etib tarbiyalashga
yo'naltirilgan jarayon. Fuqarolik tarbiyasining vazifalari tizimini quyidagilar tashkil
etadi:
Yosh avlodni doimiy ravishda jamiyatda ustuvor mavqega ega bo'lgan axloqiy va
huquqiy me'yorlarga rioya etishga o'rgatib borish. O'quvchilarga fuqarolik huquq va
burchlari to'g'risida ma'lumotlar berib borish, ularda fuqarolik faoliyatini tashkil etish
borasida ko'nikma va malakalar hosil qilish.
O'quvchilarda davlat ramzlariga nisbatan hurmat va muhabbatni qaror toptirish,
Respublika Prezidenti sha'ni, or-nomusini himoya qilishga tayorlik hissini
shakllantirish.
O'quvchilarda xalq o'tmishi, milliy qadriyatlarga nisbatan muhabbat tuyg'usini
uyg'otish, ulardan g'ururlanish, faxrlanish va iftixor hislarini oshirish.
Vatan, xalq va millat ishiga sodiqlik o'z manfaatlarini yurt manfaatlari bilan
uyg'unlashtira olishga erishish, fidoyi fuqaroni tarbiyalab voyaga yetkazish.
Yosh avlodga turli fanlar asoslarini chuqur o'zlashtirish ularning tafakkuri va
dunyoqarashini boyitishga, shuningdek, fuqaro sifatida o'z majburiyatlarini to'laqonli
anglashlari uchun imkoniyat yaratishni tushuntirib borish maqsadga muvofiqdir.
Fidoyilik, intiluvchanlik, tashabbuskorlik, qa'iyat, matonat, uyushqoqlik kabi xislatlar
o'quvchilarda fuqarolik tarbiyasini tashkil etish jarayonida tarbiyalanadi. Fuqarolik
tarbiyasini tashkil etish uchun ma'lum shart -sharoitlarning mavjudligi taqozo etiladi:
O'quv yurtida tashkil etilayotgan ta'lim -tarbiya jarayoni yuksak darajada
uyushtirilishi kerak;
Fuqarolik tarbiyasini tashkil etish jarayonining muvaffaqiyati o'qituvchi va
o'quvchilar jamosiningsaviyasiga bog'liq;
tarbiyaviy ishning rejali, uzluksiz, tizimli bo'lishiga erishish; oila, maktab va
mahalla o'rtasida o'zaro hamkorlikning yuzaga kelish fuqarolik tarbiyasining
muvaffaqiyatini ta'minlaydi;
o'quvchilarning axloqiy va huquqiy me'yorlar, umumiy tartibga qat'iy rioya etishga
o'rganish, zimmasidagi birinchi to'laqonliado etishlariga qaratish.
Fuqarolik tarbiyasini tashkil etishda suhbat, munozara, ma'ruza, bahslardan
foydalanish, mashq, test, anketa savollariga javoblar olish kutilgan natijani qo'lga
kiritishga imkon beradi.
Vatanparvarlik shaxsning o'zi mansub bo'lgan millat, tug'ilib o'sgan vatani tarixidan
g'ururlanishi, buguni to'g'risida qayg'urishi hamda uning porloq istiqboliga bo'lgan
ishonchini ifoda etuvchi yuksak insoniyfazilat hisoblanadi. Vatanparvar shaxs
qiyofasida quyidagi sifatlar namoyon bo'ladi: Vatanga bo'lgan mehr-muhabbat, unga
bo'lgan sadoqat.
O'zi mansub bo'lgan millat o'tmishini, urf-odatlari, an'analari va qadriyatlariga
sodiqlik. Vatan va millat tarixidan g'ururlanish. Yurtning moddiy, shuningdek, millat
tomonidan yaratilgan ma'naviy boyliklarini asrash, ularni ko'paytirish borasida
g'amxo'rlik qilish. Vatan ravnaqi va millat taraqqiyoti yo'lida mehnat qilish. Vatan
ozodligi va millat erkiga qilnayotgan har qanday tahdidga qarshi kurashish. Vatan
millat obro'i, sha'ni, or-nomusini himoya qilish. Vatan ravnaqi va millat taraqqiyotiga
nisbatan ishonchga ega bo'lishi.
Baynalmilallik o'zga millat va elatlarning haq-huquqlari, erki, urf-odatlari,
an'analari, turmush tarzi, tili hamda vijdon erkinligini hurmat qilish, ularning
manfaatlariga ziyon yetkazilmaslikni ifoda etuvchi shaxsga xos ma'naviy -axloqiy
fazilatlardan biridir. O'quvchilar o'rtasida vatanparvarlik va baynalmilallik tarbiyasi
ularga oid mavzularda suhbat, davra suhbati, matbuot konferensiyasi, viktorina,
uchrashuv, ko'rik -tanlov, bahs -munozaralar tashkil etish kabi shakllarda amalga
oshirilishi mumkin. Shuningdek, o'quvchilarni Respublika Baynalmilallik markazi
yoki joylardagi Milliy-madaniy Markazlarining faoliyati bilan yaqindan tanishtirish,
ayni paytda respublika hududida turli millat va elat vakillarini birlashtiruvchi 138ta
Milliy -madaniy markazlar faoliyat yuritayotgani to'g'risida ma'lumotlar berib, ular
tomonidan uyushtirilayotgan tadbirlarga o'quvchilarni faol jalb etish ham ijobiy
natijalarni beradi.
Huquqiy ta'lim - tarbiya uzluksiz jarayon bo'lib, yoshlikdan boshlab berib borilishi
lozim. Bolalar oilada, maktabgacha ta'lim muassasidayoq xulq-atvor qoidalaridan
xabardor bo'lishi, ma'naviy va ba'zi huquqiy normalar to'g'risida boshlang'ich
tushunchalar olishi, kelgusida bu bilimlar kengaytirilishi va chuqurlashtirilishi aniq
ifodalangan huquqiy xususiyat kasb etishi zarur. Shuning uchun 2000-yildan boshlab
O'zbekiston Respublikasida maktabgacha ta'lim muassasalari va umumiy o'rta ta'lim
turlarida bosqichma- bosqich huquq saboqlari, huquqiy bilim va tarbiya berib borilishi
yo'lga qo'yildi.
5. O’quvchilarni o’z ustida ishlashga o’rgatish.
Bugun Yangi O'zbekiston hayotining barcha sohalari chuqur islohotlar maydoniga
aylangan. Bu jarayonda ijtimoiy sohaning asosi hisoblangan ta'lim tizimidagi
o'zgarishlar haqida to'lqinlanib so'zlamaslikning iloji yo'q. Mamlakatimizda so'nggi
yillarda ta'lim tizimining barcha bosqichlarini zamonaviy talablar asosida tashkil etish
bo'yicha amaliy ishlar hal qiluvchi bosqichga kirdi.
O'zbekiston Respublikasida oliy ta'limni tizimli isloh qilishning ustuvor
yo'nalishlarini belgilash, zamonaviy bilim va yuksak ma'naviy-axloqiy fazilatlarga ega,
mustaqil fikrlaydigan yuqori malakali kadrlar tayyorlash jarayonini sifat jihatidan
yangi bosqichga ko'tarish, oliy ta'limni modernizatsiya qilish, ilg'or ta'lim
texnologiyalariga asoslangan holda ijtimoiy soha va iqtisodiyot tarmoqlarini
rivojlantirish, Prezidentimiz ta'kidlaganidek: "Farzandlarimiz maktabdan qanchalik
bilimli bo'lib chiqsa, yuqori texnologiyalarga asoslangan iqtisodiyot tarmoqlari
shuncha tez rivojlanadi, ko'plab ijtimoiy muammolarni yechish imkoni tug'iladi.
Shunday ekan, Yangi O'zbekiston ostonasi maktabdan boshlanadi desam, o'ylaymanki,
butun xalqimiz bu fikrni qo'llab-quvvatlaydi"
Ta'lim sohasida amalga oshirilayotgan islohotlarning asosiy qismini, albatta, oliy
ta'lim tizimidagi islohotlar tashkil etadi. Xususan, O'zbekiston Respublikasida oliy
ta'limni tizimli isloh qilishning ustuvor yo'nalishlarini belgilash, mustaqil fikrlaydigan
yuqori malakali kadrlar tayyorlash jarayonini sifat jihatidan yangi bosqichga ko'tarish,
oliy ta'limni modernizatsiya qilish, ilg'or ta'lim texnologiyalariga asoslangan holda
ijtimoiy soha va iqtisodiyot tarmoqlarini rivojlantirish maqsadida davlatimiz
rahbarining 2019-yil 8-oktabrdagi farmoni bilan tasdiqlangan O'zbekiston Respublikasi
oliy ta'lim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish Konsepsiyasi sohadagi yangi islohotlar
uchun debocha vazifasini bajarib bermoqda.
Bugungi davrda Yangi O'zbekiston "Inson qadri ustuvor bo'lgan jamiyat va
xalqparvar davlat"2 degan muhim g'oya negizida barpo etilmoqda. Davlatimiz Rahbari
belgilab bergan bu ulug'vor maqsad asosida xalqimiz yangidan-yangi islohotlarning
haqiqiy muallifiga aylanib bormoqda.
Yurtimizda inson qadrini yuksaltirish va erkin fuqarolik jamiyatini yanada
rivojlantirish orqali xalqparvar davlat barpo etish yo'nalishida bir qancha ishlar amalga
oshirilmoqda. Bu borada umumiy o'rta ta'lim mazmunini zamon talablari asosida qayta
takomillashtirish, zamonaviy yondashuvlar asosida qayta ko'rib chiqishga ham alohida
e'tibor qaratilmoqda. Yosh avlod ongiga jahon ilmu fani va madaniyati rivojiga benazir
hissa qo'shgan buyuk mutafakkirlarimiz hayoti va ijodini, shuningdek, yurtimizda
bunyod etilgan moddiy merosni asrab-avaylash mas'uliyatini singdirish, ularni munosib
vorislar etib tarbiyalash bugungi kunda maktab ta'limining muhim vazifalaridan biri
hisoblanadi.
Umumiy o’rta ta'lim maktabining eng muhim maqsadi: Oquvchilarga ularning
xotirasida uzoq vaqt saqlanadigan bilimlar berishdir. Oquvchi vaqt o'tishi bilan
maktabda olgan bilimlarining bir qismini unutadi. Lekin ular izsiz yo'qolmaydi.
Olingan bilimlar, garchi o quvchilar unutganda ham, aqliy kamolotda ma lum darajada
iz qoldiradi. Ko'pincha bolalar o'zlarining amaliy faoliyatlariga bog'lanmagan maktab
materialini eslaridan chiqaradilar. Bazan o'rganish jarayonida mashq va mustaqil ishlar
kam bajarilishi sababli, materiallar xotirada mustahkam saqlanmaydi. Bulardan
tashqari, oldingi mashg'ulotlarda o'zlashtirilgan bilim, ko'nikma va malakalar yanada
murakkabroq materialni o'rganish uchun bir pog'ona, tayanch bo'ladi. Ilmiy bilimlarni
egallash o'quvchilarning xotirasini, mantiqiy tafakkurini, ijodiy faolligi va turli ishlarni
bajarishdagi mustaqilligini rivojlantiradi
Har bir o'quvchining ta'lim - tarbiya jarayonidagi faoliyati o'ziga xos bo'lib biri -
birini takrorlamaydi. Shunday ekan ularning salohiyatini, iqtidori jarayonidagi
harakatini bir xillikda baholash bir mavqeda ko'rish albatta noo'rin. O'quvchilarning
mustaqil ishlari, fikrlashi salohiyatlarida ham farq katta. O'quvchilarda mustaqil
ishlash, avvalo unga tayyorlash o'qituvchi tomonidan materiallarni muammoli tarzda
bayon etish kabi yo'llar bilan hosil qilinadi. Bunda quyidagi topshiriqlarni muntazam
ravishda tavsiya etish mumkin: materialni darslik asosida o'rganish, namunaviy
mustaqil mashqlar, yangi turdagi topshiriqlar, ijodiy ishlarni o'rgatishni o'z ichiga oladi.
Mustaqil faoliyat faollikni oshiradi, bo'sh o'zlashtiruvchi o'quvchilarni mustaqil
ishlashga o'rgatish yaxshi samara beradi. Mustaqil faoliyat insonni ziyrak va hozirjavob
qiladi. Bu faoliyat kichik yoshdagi maktab o'quvchilarida uyg'un holda rivojlanishi
kerak. Buning uchun avvalo, o'quvchilarni mustaqil faoliyatga ruhan tayyorlash, ularda
biror ishni qila olishga va shu ishni sifatli qilib bajarishga ishonch hosil qilish lozim.
Mustaqil ish turlarini qanday turlari bo'lishi kerak? Avvalo, ish turlari o'qituvchi
tomonidan puxta o'ylangan, ta'lim maqsadiga asoslangan va surunkali bo'lishi kerak.
Bunda har bir o'quvchining imkoniyati hisobga olinishi, ularning yosh xususiyati,
nimalarga qiziqishi ham e'tibordan chetda qolmasligi kerak. O'quvchilarni aqliy
rivojlantirishning sifatlaridan biri topshiriqlarni to'la eslab qolib bajarishlaridir. Bunda
bajariladigan ishning maqsadini tushungan (tasavvur qilgan) holda, uning rejasini
belgilash va ish usulini tanlash yo'l qo'yilgan xatolarni mustaqil topa olish va uni tuzata
bilishlariga alohida e'tibor beriladi. O'quvchilarning topshiriqlarni tez, to'g'ri
bajarishlari uchun qulay usullarni tanlash, uni tashkil etish uchun doimiy yetakchi
savollar berib tayanch so'zlar tavsiya etish foydalidir. O'quvchilarda mustaqil ishlarni
sifatli qilib bajarishda qiyinchiliklar paydo bo'lishi tabiiy. Chunki hali ularning
tasavvurlari yorqin, so'z boyligi yetarli emas. Ma'lumki bola ilk bor tarbiyani oiladan
oladi. Oiladagi ijtimoiy muhit uning ichki tartib intizomi ongli ravishda bola
tarbiyasigatasir ko'rsatadi. Oilada bola tarbiyasi masalasi buyuk mutafakkir shoir
Alisher Navoiy merosida ham munosib o'rinni egallaydi. U o'zining qator asarlarida
ta'lim-tarbiya masalalari umuminsoniy g'oya ekanligini o'rtaga surdi. Uning fikricha,
jamiyatning yetukligi, uning taqdiri va kelajagi yoshlar kamoloti bilan bog'liqdir,
shunga ko'ra bola tarbiyasi ota-onalar oldida turgan olijanob vazifadir, deydi.
Alisher Navoiy o'zining "Olim bo'lish oson, Odam bo'lish qiyin", degan hikmatida
ota-onalarning yaxshi sifatlarini ulug'laydi. Bunday sifatlarning ularda jamuljam
bo'lishi bola tarbiyasida muhim rol o'ynashini ko'rsatib o'tadi. Masalan, uning xotinlar
haqidagi fikrlari diqqatga sazovordir: "Yaxshi xotin, deydi Navoiy -oilaning davlati va
baxti. Uning oroyishi undan, uy egasining xotirjam va osoyishtaligi undan. G'husnli
bo'lsa - ko'ngil ozig'i, xushmuomala bo'lsa jon ozig'idir. Oqila bo'lsa, ro'zg'orda tartib
intizom bo'ladi ... U beandisha, shallaqi bo'lsa, ko'ngil undan ozor chekadi, yomonlik
axtaruvchi bo'lsa, undan ruh azoblanadi. Agar mayxo'r bo'lsa, uy obodligi yo'qoladi,
aqlsiz bo'lsa, oila rasvo bo'ladi" Alisher Navoiy oiladagi ayrim illatlarni va o'zaro
kelishmovchiliklarni bola tarbiyasiga salbiy ta'siri va uning buzulishiga sabab bo'luvchi
asosiy omillar haqida ham yozadi. Shuningdek, yaxshi va yomon xulqlar va ularning
kelib chiqish sabablarini ko'rsatib beradi. Bolada paydo bo'ladigan yomon xulqlarni
oldi olinmasa, u bora-bora illatga aylanadi. Alisher Navoiy ta'kidlashicha, ota-onani
hurmat qilish farzandlar "... uchun majburiyatdir. Bu ikkisiga xizmatni birdek qil,
xizmaing qancha ortiq bo'lsa ham, kam deb bil."Otang oldida boshingni fido qilib,
uning boshi uchun butun jismingni sadqa qilsang arziydi" degan gaplarni ham aytib
o'tganlar. Alisher Navoiyning ilm-ma'rifat, ta'lim-tarbiya masalalaridagi fikrlarida
insonparvarlik g'oyalari bosh o'rinda turadi. Uning fikricha, inson dunyoda hammadan
yuksak, aziz va qadrlidir. Alisher Navoiyning barcha asarlari yoshlar tarbiyasi uchun
muhim xazina hisoblanadi. U o'z asarlarida har bir so'zdan unumli va o'rinli foydalana
olgan. Har bir hikmati biz uchun ibratlidir. Alisher Navoiyning hayoti va merosi
yoshlarda umuminsoniy fazilatlarni tarbiyalashda bizga har tomonlama namuna
bo'ladi. Ulug' shoir o'zining ta'lim-tarbiyaga oid fikr-mulohazalari bilan barkamol avlod
tarbiyasiga katta hissa qo'shdi, umuminsoniy fazilatlar to'g'risidagi fikrlari hozirgi
davrimiz uchun ham muhimdir. Har bir o'qituvchi- pedagog faoliyat yuritar ekan,
berayotgan ta'lim-tarbiyasining yanada samarali bo'lishi uchun o'z ustida muttasil
ishlashi, bilimini, mahoratini o'stirishi, o'quvchilar bilan bo'ladigan munosabatlarni
puxta o'ylab, ularning ko'ngliga ozor yetkazmasdan ish olib borishi lozim.
O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 64-moddasida belgilanishicha -"Ota-
onalar o'z farzandlarini voyaga yetkunlaricha boqish va tarbiyalashga majburdirlar".
Ushbu qoidaga muvofiq ota-onalarning o'z farzandlari oldidagi majburiyatlari huquqiy
kafolatlangan va farzandini voyaga yetkazish, tarbiyalash otaonaning burchi ekanligi
uqtirilgan. Farzand dunyoga kelganidan so'ng, uni voyaga yetkazish, moddiy
taminlash, o'qitish tarbiya berish ota-ona zimmasidagi yuksak masulyatdir. Ana
shunday masulyatli ishlarga befarqlik, bepisandlik bilan munosabatda bo'lish kechirib
bo'lmaydigan hollarga olib kelishi hammaga ayon. Bola tarbiyasi yuzasidan oila,
maktab va jamoatchilikhamkorligi xozirgi kunimizning dolzarb masalaligi ham mana
shundadir . Tajribalar shuni ko'rsatadiki, bolalar o'qituvchi rahbarligida ishlaganda tez
mushohada qiladilar. Bu holga o'rganib qolmasliklari uchun ko'proq ularning o'zlarini
mustaqil fikrlashga da'vat etish lozim.
O'quvchilar e'tiborini jalb etish maqsadida matndagi voqealarni eslatib: Nega?
Nega shunday bo'ldi? Seningcha qanday bo'lishi kerak edi? Kabi savollar berib, uning
fikrini ma'qullab, yana o'ylasang topasan, juda yaxshi, juda soz! kabi rag'batlantiruvchi
so'zlarni
ishlatish
foydalidir.
O'quvchilarni
mustaqil
faoliyatga
o'rgatishda
quyidagilarga amal qilishi lozim:
- beriladigan har bir topshiriq o'quvchilarning imkoniyatlariga mos bo'lsin va
qiziqish uyg'ota olsin;
- ish osondan qiyinga, soddadan murakkabga qarab yo'naltirilsin, o'quvchiga
tushunarli bo'lsin;
- ishni bajarishda bolalarda o'ziga ishonch hissi uyg'onsin, ishga kirishishda ular
o'zlarida dadillik sezsin;
- mustaqil bajariladigan topshiriqlar yakkama-yakka tarzda amalga oshirilsin
(hamma o'quvchi uchun bir xil topshiriq berish bu mustaqil faoliyat emasligini
eslatamiz), albatta bunda bo'sh o'zlashtiruvchi o'quvchiga e'tibor berish kerak.
- topshiriqlarni doimo navbatlashtirib, turini almashtirishga alohida ahamiyat berish
kerak;
- topshiriqlarni hamma bir vaqtda boshlab, ma'lum vaqtda tugatishi kerakligini
eslatib, bo'sh o'zlashtiruvchi bolalarni shu talabni bajarishga ko'niktirish lozim;
- ish joyi hamisha qulay, saramjon-sarishta bo'lishi (parta ustida ortiqcha narsalar
bo'lmasligi) kerak;
- topshiriqlar darsning turli bosqichida bajarilishi mumkin;
- darslik, didaktik materiallar bilan ishlashda uzviylik bo'lishi maqsadga
muvofiqdir. Uyga beriladigan vazifalar ham mustaqil ishning bir turidir. Bolalarga, iloji
boricha sinf sharoitida asosiy bilim va malakalarni singdirish, uyga vazifalar berishni
me'yorlash kerak.
Bolalar darsdan keyin (og'ir, mashaqqatli mehnatdan keyin) tiniqib dam olsalar,
ko'proq ochiq havoda bo'lib, harakatli o'yinlar, sayr, kuzatishlar bilan vaqtlarini
o'tkazib, tunda osuda uxlab, ertangi kungi darslarga yaxshi kayfiyat bilan kelsalar,
darsni o'zlashtirish yaxshi bo'ladi. Shuning uchun uy vazifalari oson bo'lishi, asosan,
bolalarni kuzatishlarga undashi lozim.
- Darslarda yangi pedagogik, zamonaviy texnalogiyalar, noan'anaviy usullardan
keng qo'llash;
- Ko'rgazmali, didaktik, test, tarqatma materiallaridan keng foydalanish;
- O'quvchilarga do'stona munosabatda bo'lish;
- O'qish sifati va samaradorligiga e'tibor berish;
- O'quvchilarni erkin va mustaqil fikrlashga orgatishda turli mashqlardan
foydalanish;
- Nutq o'stirishga alohida e'tibor qaratish;
- Yanga axborot texnalogiyalardan foydalanish;
- Lug'at ustuda ishlashga o'rgatish;
- Xalq og'zaki ijodidan foydalanish;
- "She'riyat gulshani", "Ifodali o'qish" kabi to'garaklar tashkil etish;
- Bo'sh vaqtlarda ulgurmovchi o'quvchilar bilan alohida, yakka tartibda ish olib
borish;
- Fanlar a'robogjiqlikka ahamiyat berish. O'quvchilar bilishini nazorat qilib
borishda albatta past o'zlashtirgan o'quvchiga alohida e'tibor qaratish lozim.
Boshlang'ich sinflarda o'quvchilarni o'qishning bir necha turlari yani, ongli, tez, to'g'ri
va ifodali o'qishga o'rgatib boriladi.
Har bir o'quvchining ta'lim - tarbiya jarayonidagi faoliyati o'ziga xos bo'lib biri -
birini takrorlamaydi. Shunday ekan ularning salohiyatini, iqtidori jarayonidagi
harakatini bir xillikda baholash bir mavqeda ko'rish albatta noo'rin. O'quvchilarning
mustaqil ishlari, fikrlashi salohiyatlarida ham farq katta. O'quvchilarda mustaqil
ishlash, avvalo unga tayyorlash o'qituvchi tomonidan materiallarni muammoli tarzda
bayon etish kabi yo'llar bilan hosil qilinadi. Bunda quyidagi topshiriqlarni muntazam
ravishda tavsiya etish mumkin: materialni darslik asosida o'rganish, namunaviy
mustaqil mashqlar, yangi turdagi topshiriqlar, ijodiy ishlarni o'rgatishni o'z ichiga oladi.
Mustaqil faoliyat faollikni oshiradi, bo'sh o'zlashtiruvchi o'quvchilarni mustaqil
ishlashga o'rgatish yaxshi samara beradi. Mustaqil faoliyat insonni ziyrak va hozirjavob
qiladi. Bu faoliyat kichik yoshdagi maktab o'quvchilarida uyg'un holda rivojlanishi
kerak. Buning uchun avvalo, o'quvchilarni mustaqil faoliyatga ruhan tayyorlash, ularda
biror ishni qila olishga va shu ishni sifatli qilib bajarishga ishonch hosil qilish lozim.
Mustaqil ish turlarini qanday turlari bo'lishi kerak? Avvalo, ish turlari o'qituvchi
tomonidan puxta o'ylangan, ta'lim maqsadiga asoslangan va surunkali bo'lishi kerak.
Bunda har bir o'quvchining imkoniyati hisobga olinishi, ularning yosh xususiyati,
nimalarga qiziqishi ham e'tibordan chetda qolmasligi kerak. O'quvchilarni aqliy
rivojlantirishning sifatlaridan biri topshiriqlarni to'la eslab qolib bajarishlaridir. Bunda
bajariladigan ishning maqsadini tushungan (tasavvur qilgan) holda, uning rejasini
belgilash va ish usulini tanlash yo'l qo'yilgan xatolarni mustaqil topa olish va uni tuzata
bilishlariga alohida e'tibor beriladi.
Xulosa qilib aytganda darslarda o'qituvchi o'z bilimi, ko'nikma va malakalarini
mashg'ulotlar vositasida o'quvchilarga yetkazadi, o'quvchilar esa uni o'zlashtirib
borishi natijasida undan foydalanish qobiliyatiga ega bo'ladi. O'quvchilar mustaqil
ishlash jarayonida o'zlashtirishning turli ko'rinishlaridan foydalanishadi, ya'ni
o'zlashtirilayotgan ma'lumotlarni qabul qilish, qayta ishlash hamda amaliyotga tatbiq
etishda o'ziga xos tafovutlarga tayanadi. Shu tariqa o'zlashtirish natijalari ortib boradi,
olingan bilimlar mustahkamlanadi. Ta'lim jarayonida o'qituvchi va o'quvchilarlarning
dars paytidagi hamkorligi, o'quvchilarning mustaqil ishlashi, sinfdan tashqari ishlar
shaklida ta'lim va tarbiya masalalari hal etiladi. Ta'limning maqsadi jamiyat ehtiyojiga
mos ravishda shakllanadi. Shunday ekan, ta'lim-tarbiya maqsadi mos va mutanosib
bo'lishi kerak. Ilmiy adabiyotlarda ta'limning maqsadi imkoniyatlaridan to'g'ri, aniq,
o'rinli foydalanish ko'nikma va malakalarini hosil qilish, mantiqiy-ijodiy tafakkurni
rivojlantirish, kommunikativ savodxonlikni oshirish, milliy g'oyani singdirish,
sharqona tarbiyani shakllantirish, shaxsni ma'naviy boyitishdan iboratligi ta'kidlangan.
Ta'limiy maqsad asosida o'quvchilarda mustaqil fikrlash, og'zaki va yozma
savodxonlikni oshirish, mantiqiy tafakkurni rivojlantirish orqali ularning muloqot
madaniyati takomillashtiriladi. Tarbiyaviy maqsad asosida esa ma'naviy, g'oyaviy,
nafosat tarbiyasi beriladi. Til o'rganish jarayonida xalqning madaniy-axloqiy
qadriyatlariga yaqinlashtirish imkoni paydo bo'ladi. Ulug' donishmandlardan biri
«...kelajak tashvishi bilan yashasang, farzandlaringga yaxshi bilim ber, o'qit», degan
ekan. Yurtimizda ta'lim-tarbiya tizimida amalga oshirilayotgan islohotlar haqiqiy
ma'noda bir-ikki yillik yoki qisqa davrda samaraga erishishga qaratilgan ish emas, balki
chin ma'noda bir necha yuz yillarga tatiydigan o'zgarish bo'ldi, desak xato bo'lmaydi.
Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyev shuni takidlab o'tganlarki "Bizning asosiy maqsadimiz
-yoshlarning sifatli ta'lim olish imkoniyatiga ega bo'lishiga erishish, ularning o'z
qobiliyati va iste'dodini ro'yobga chiqarish uchun barcha zarur sharoitlarni yaratib
berishdan iborat." Shunday ekan biz pedagoglar qo'limizdan kelguncha o'quvchilarni
bilim darajalarini oshirish va rivojlantirishimiz lozimdir
6. O’quvchilarning kommunikativ kompetensiyalarini shakllantirish.
O’quvchilarda
tayanch
kompetensiyalarni
shakllantirish
uchun
ta’lim
texnologiyalarini tanlashda o’quv fani o’qituvchisi taqvim mavzu rejada mazkur sinf
uchun belgilangan tayanch kompetensiyalarni belgilab oladi. Shundan so’ng,
o’rganilishi zarur bo’lgan mavzu va shakllantiriladigan kompetensiyalarni hisobga
olgan holda darsni o’tish metodi, usuli tanlanadi.
Interfaol yondashuv. O’qituvchilar dars jarayonini yaxshi tashkil etish uchun qulay
muhit yaratadi. O’quvchilarning o’zaro fikr (axborot) almashishlariga imkon beriladi.
Yechimini kutayotgan masalalarni hamjixatlikda muhokama etadilar, yechadilar.
Vaziyatdan chiqishda hamkorlikda yechim topadilar. Olgan axborotlari asosida
bilimlarini bir-birlariga namoyish etadilar.
Loyihalash metodi. Loyihalash metodi - o’quvchilar uzluksiz ravishda
murakkablashib boradigan amaliy topshiriqni rejalash, konstruksiyalash va bajarish
jarayonida bilim, ko’nikma va malakaga ega bo’ladigan o’qitish tizimidir.Ta’lim
oluvchilar keng miqyosdagi muammoli (ijodiy, axborot, kommunikatsiya va
h.k.)masalalar bilan bog`liq loyihalarni bajaradilar.
Mazkur metodning yuqori samara berishi uchun loyihani bajarishda o’quvchilarda
motivatsiyaning yuqori darajada bo’lishi, shart hisoblanadi.
Loyihalash metodi orqali o’quvchilarda quyidagi shaxsiy kompetensiyalar
shakllanadi: komandada ishlash; ishchanlik; ma’suliyatni his etish; o’ziga ishonch;
o’qitishlilik; tezkor fikrlash; jarayon rivojini ko’ra bilish; mushohada qila bilish; uzoqni
ko’ra bilish; tashxislash; motivatsiya.
Tanqidiy tafakkur metodi
Muammoli modulli ta’lim metodi.
Muammoli modulli ta’lim metodi olingan nazariy bilimlarni amaliyotda qo’llashni
nazarda tutadi. Mazkur metod o’qitishning turli modellarining didaktik asosini tashkil
etib, o’qitish vositalari va pedagogik texnikaning qo’llash usulari bilan farqlanadi. U
o’quv predmetini nisbatan kichik bo’laklarga – modullarga bo’lishni ifodalaydi.
O’quvchi shaxsini rivojlantirishga yo`naltirilgan ta’lim.
Ijtimoiy munosabatlarga kirishuvchi va ijtimoiy taraqqiyotda faol ishtirok
etuvchiodamni Shaxs deb ataladi. Individ sifatida dunyoga kelgan odam keyinchalik
shaxsgaaylanadi. Individ tushunchasida kishining nasl-nasabi mujassamlashgandir.
Loyihalash metodi - o’quvchilar uzluksiz ravishda murakkablashib boradigan
amaliy topshiriqni rejalash, konstruksiyalash va bajarish jarayonida bilim, ko’nikma va
malakaga ega bo’ladigan o’qitish tizimidir, ta’lim oluvchilar keng miqyosdagi
muammoli (ijodiy, axborot, kommunikatsiya va h.k.) masalalar bilan bog`liq
loyihalarni bajaradilar.
Mazkur metodning yuqori samara berishi uchun loyihani bajarishda o’quvchilarda
motivatsiyaning yuqori darajada bo’lishi, shart hisoblanadi.
Quyidagi shaxsiy kompetensiyalar shakllanadi: komandada ishlash; ishchanlik;
ma’suliyatni his etish; o’ziga ishonch; o’qitishlilik; tezkor fikrlash; jarayon rivojini
ko’ra bilish; mushohada qila bilish; uzoqni ko’ra bilish; tashxislash.
KLASTER (Klaster-tutam, bog`lam)-axborot xaritasini tuzish yo’li - barcha
tuzilmaning mohiyatini markazlashtirish va aniqlash uchun qandaydir biror asosiy omil
atrofida g`oyalarni yig`ish.
Bilimlarni faollashtirishni tezlashtiradi, fikrlash jarayoniga mavzu bo’yicha yangi
o’zaro bog`lanishli tasavvurlarni erkin va ochiq jalb qilishga yordam beradi.
Klasterni tuzish qoidasi bilan tanishadilar. Yozuv taxtasi yoki katta qog`oz
varag`ining o’rtasiga asosiy so’z yoki 1-2 so’zdan iborat bo’lgan mavzu nomi yoziladi.
Birikma bo’yicha asosiy so’z bilan uning yonida mavzu bilan bog`liq so’z va
takliflar kichik doirachalar "yo’ldoshlar” yozib qo’shiladi. Ularni "asosiy” so’z bilan
chiziqlar yordamida birlashtiriladi. Bu "yo’ldoshlarda” "kichik yo’ldoshlar” bo’lishi
mumkin. Yozuv ajratilgan vaqt davomida yoki g`oyalar tugagunicha davom etishi
mumkin.
Toifa-xususiyat va munosabatlarni muhimligini namoyon qiluvchi (umumiy)
alomat.
Ajratilgan alomatlar asosida olingan ma’lumotlarni birlashtirishni ta’minlaydi.
Tizimli fikrlash, ma’lumotlarni tuzilmaga keltirish, tizimlashtirish ko’nikmalarini
rivojlantiradi.
Toifalarni jadval ko’rinishida rasmiylashtiradilar. Ғoyalarni ma’lumotlarni toifaga
mos ravishda bo’ladilar. Ish jarayonida toifalarning ayrim nomlari o’zgarishi mumkin.
Yangilari paydo bo’lishi mumkin. Ish natijalarining taqdimoti
BBB Jadvali - Bilaman/ Bilishni hohlayman/ Bilib oldim.
Mavzu, matn, bo’lim bo’yicha izlanuvchilikni olib borish imkonini beradi.
Tizimli fikrlash, tuzilmaga keltirish, tahlil qilish ko’nikmalarini rivojlantiradi.
Jadvalni tuzish qoidasi bilan tanishdilar. Alohida kichik guruhlarda jadvalni
rasmiylashtiradilar.
"Mavzu bo’yicha nimalarni bilasiz” va "Nimani bilishni hohlaysiz” degan
savollarga javob beradilar (oldindagi ish uchun yo’naltiruvchi asos yaratiladi).
Jadvalning 1- va 2-bo’limlarini to’ldiradilar.
Ma’ruzani tinglaydilar, mustaqil o’qiydilar.
Mustaqil kichik guruhlarda jadvalning 3-bo’limini to’ldiradilar.
VENNA diagrammasi 2- va 3-jihatlarini hamda umumiy tomonlarini solishtirish
yoki taqqoslash yoki qarama-qarshi qo’yish uchun qo’llaniladi.
Tizimli fikrlash, solishtirish, taqqoslash, tahlil qilish ko’nikmalarini rivojlantiradi.
VENNA diagrammatuzish qoidasi bilan tanishadilar. Alohida kichik guruhlarda
diagramma Vennani tuzadilar va kesishmaydigan joylarni (x) to’ldiradilar.
Juftliklarga
birlashadilar,
o’zlarining
diagrammalrini
taqqoslaydilar
va
to’ldiradilar.
Doiralarni kesishuvchi joyida, ikki-uch doiralar uchun umumiy bo’lgan,
ma’lumotlar ro’yxatini tuzadi.
1. Aylana yoki to’g`ri to’rtburchak shakllaridan foydalanishni o’zingiz tanlaysiz.
2. Chizmaning ko’rinishini - mulohazalar zanjirini to’g`ri chiziqli, to’g`ri chiziqli
emasligini o’zingiz tanlaysiz.
3. Yo’nalish ko’rsatkichlari sizning qidiruvlaringizni: dastlabki holatdan
izlanishgacha bo’lgan yo’nalishingizni belgilaydi.
Savol va topshiriqlar
1.O‘quvchida ijtimoiy faollik ko‘nikmalarini shakllantirishning pedagogik-
psixologik xususiyatlari haqida gapiring.
2.O‘quvchilarda jismoniy va intellektual imkoniyatlarni rivojlantirishda nimalarga
e’tibor qaratish kerak.
3. O‘quvchilarda kreativ sifatlarini namoyon qilishning mazmuni.
4.Vatan oldidagi huquq, burch va majburiyatlarini anglashda nimalarga e’tibor
qaratish lozim.
5.O’quvchilarning o’z ustida ishlashga o’rgatishni qanday yo’lga qo’ysa bo’ladi?
6.O’quvchilarning kommunikativ kompetensiyalarini shakllantirish.