TARBIYA IJTIMOIY-TARIXIY ZARURAT SIFATIDA

Yuklangan vaqt

2024-10-27

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

21,7 KB


 
 
 
 
 
 
TARBIYA IJTIMOIY-TARIXIY ZARURAT SIFATIDA 
 
 
 
1.Tarbiya fanining maqsad va vazifalari. 
2. Asosiy kategoriyalari.  
3.Tarbiya fanining boshqa fanlar bilan aloqasi. 
4. Tarbiya fanining ilmiy-tadqiqot metodlari. 
 
 
Tayanch 
so’zlar: 
tarbiya, 
Kategoriya, 
itegratsiya,ilmiy 
tadqiqot 
metodologiyasi, barkamol inson, komil inson. 
 
 
1.Tarbiya fanining predmeti, maqsad va vazifalari. 
TARBIYA–shaxsda muayyan jismoniy, ruhiy, axloqiy, ma’naviy sifatlarni 
shakllantirishga qaratilgan amaliy pedagogik jarayon, insonning jamiyatda yashashi 
uchun zarur bo‘lgan xususiyatlarga ega bo‘lishini ta’minlash yo‘lida ko‘riladigan 
chora-tadbirlar yig‘indisi. Tarbiya insonning insonligini ta’minlaydigan eng qadimgi 
va abadiy qadriyatdir. 
Tarbiya – har bir insonning hayotda yashashi jarayonida orttirgan saboqlari va 
intellektual salohiyatlarining ijobiy ko‘nikmasini o‘zgalarga berish jarayoni. 
Chunonchi, tarbiya keng sotsial ma’noda ijtimoiy hodisa sifatida 
qo‘llanilganda jamiyatning barcha tarbiyaviy vositalarini o‘z ichiga oladi. 
Tarbiyaning obyektiv qonunlari – o‘quv-tarbiyaviy jarayonni tashkil etish va 
ijtimoiy hayotning shaxsni, uni o‘ziga xosligi hamda sifatlarini shakllantirish 
talabalardagi turg‘un bo‘lgan an’analardir. 
TARBIYA IJTIMOIY-TARIXIY ZARURAT SIFATIDA 1.Tarbiya fanining maqsad va vazifalari. 2. Asosiy kategoriyalari. 3.Tarbiya fanining boshqa fanlar bilan aloqasi. 4. Tarbiya fanining ilmiy-tadqiqot metodlari. Tayanch so’zlar: tarbiya, Kategoriya, itegratsiya,ilmiy tadqiqot metodologiyasi, barkamol inson, komil inson. 1.Tarbiya fanining predmeti, maqsad va vazifalari. TARBIYA–shaxsda muayyan jismoniy, ruhiy, axloqiy, ma’naviy sifatlarni shakllantirishga qaratilgan amaliy pedagogik jarayon, insonning jamiyatda yashashi uchun zarur bo‘lgan xususiyatlarga ega bo‘lishini ta’minlash yo‘lida ko‘riladigan chora-tadbirlar yig‘indisi. Tarbiya insonning insonligini ta’minlaydigan eng qadimgi va abadiy qadriyatdir. Tarbiya – har bir insonning hayotda yashashi jarayonida orttirgan saboqlari va intellektual salohiyatlarining ijobiy ko‘nikmasini o‘zgalarga berish jarayoni. Chunonchi, tarbiya keng sotsial ma’noda ijtimoiy hodisa sifatida qo‘llanilganda jamiyatning barcha tarbiyaviy vositalarini o‘z ichiga oladi. Tarbiyaning obyektiv qonunlari – o‘quv-tarbiyaviy jarayonni tashkil etish va ijtimoiy hayotning shaxsni, uni o‘ziga xosligi hamda sifatlarini shakllantirish talabalardagi turg‘un bo‘lgan an’analardir.  
 
Darhaqiqat, tarbiya ijtimoiy hayot uchun zarur bo‘lgan hodisalardir. Tarbiya 
yuksak ma’naviy, jismoniy barkamollik, yaxshining yomondan farqini anglash, 
yuksak insoniy fazilatlarini shakllantirish qudratiga egadir. Tarbiya kishilik 
jamiyatining xamma bosqichlarida rivojlanib, o‘sib, avloddan-avlodga vorislik 
vazifasini bajaradigan hodisa. Lekin har bir jamiyatda tarbiyaning maqsadi, vazifasi, 
mazmuni o‘ziga xosligi bilan farq qiladi. 
Tarbiyasiz alohida odam ham, kishilik jamiyati ham mavjud bo‘la olmaydi. 
Chunki odam va jamiyatning mavjudligini ta’minlaydigan qadriyatlar tarbiya 
tufayligina bir avloddan boshqasiga o‘tadi. 
Pedagogik adabiyotlarda «Tarbiya» atamasi keng va tor ma’nolarda ishlatiladi. 
Keng ma’noda tarbiya inson shaxsini shakllantirishga, uning jamiyat ishlab 
chiqarishi va ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy hayotida faol ishtirokini ta’minlashga 
qaratilgan barcha ta’sirlar, tadbirlar, harakatlar, intilishlar yig‘indisini anglatadi. 
Bunday tushunishda tarbiya faqat oila, maktab, bolalar va yoshlar tashkilotlarida 
olib boriladigan tarbiyaviy ishlarni emas, balki butun ijtimoiy tuzum, uning yetakchi 
g‘oyalari, adabiyot, san’at, kino, radio, televidenieva boshqalarni ham o‘z ichiga 
oladi. Shuningdek, keng ma’nodagi tarbiya tushunchasi ichiga ta’limva 
ma’lumotolish ham kiradi. 
Tor ma’noda tarbiya shaxsning jismoniy rivoji, dunyoqarashi, ma’naviy-
axloqiy qiyofasi, estetik didi o‘stirilishiga yo‘naltirilgan pedagogik faoliyatni 
anglatadi. Buni oilava tarbiyaviy muassasalar hamda jamoat tashkilotlari amalga 
oshiradi. Ta’lim va ma’lumot olish tor ma’nodagi tarbiya ichiga kirmaydi. Lekin har 
qanday tarbiya ta’lim bilan chambarchas bog‘liq holdagina mavjud bo‘ladi. Chunki 
ta’lim va ma’lumot olish jarayonida shaxsning faqat bilimi ko‘payibgina qolmay, 
balki axloqiy-ma’naviy sifatlari qarortopishi ham tezlashadi. 
Tarbiya har qanday jamiyat va har qanday mamlakathayotida halqiluvchi 
ahamiyat kasbetadi. Yosh avlodning, umuman, jamiyat a’zolarining tarbiyasi bilan 
yetarlicha shug‘ullanmagan mamlakat turg‘unlikva inqirozga mahkumdir. Negaki, 
o‘sishi va rivojlanishi uchun har qanday jamiyatda ham moddiy va ma’naviy 
boyliklar ishlab chiqarish to‘xtovsiz ravishda yuksalib borishi lozim. Buning uchun 
yosh avlodmoddiy va ma’naviy boyliklar yetishtirishni ajdodlari darajasida, ulardan 
ham yaxshiroq ishlab chiqara bilishlari kerak. Yosh avlodda ana shunday moddiy va 
Darhaqiqat, tarbiya ijtimoiy hayot uchun zarur bo‘lgan hodisalardir. Tarbiya yuksak ma’naviy, jismoniy barkamollik, yaxshining yomondan farqini anglash, yuksak insoniy fazilatlarini shakllantirish qudratiga egadir. Tarbiya kishilik jamiyatining xamma bosqichlarida rivojlanib, o‘sib, avloddan-avlodga vorislik vazifasini bajaradigan hodisa. Lekin har bir jamiyatda tarbiyaning maqsadi, vazifasi, mazmuni o‘ziga xosligi bilan farq qiladi. Tarbiyasiz alohida odam ham, kishilik jamiyati ham mavjud bo‘la olmaydi. Chunki odam va jamiyatning mavjudligini ta’minlaydigan qadriyatlar tarbiya tufayligina bir avloddan boshqasiga o‘tadi. Pedagogik adabiyotlarda «Tarbiya» atamasi keng va tor ma’nolarda ishlatiladi. Keng ma’noda tarbiya inson shaxsini shakllantirishga, uning jamiyat ishlab chiqarishi va ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy hayotida faol ishtirokini ta’minlashga qaratilgan barcha ta’sirlar, tadbirlar, harakatlar, intilishlar yig‘indisini anglatadi. Bunday tushunishda tarbiya faqat oila, maktab, bolalar va yoshlar tashkilotlarida olib boriladigan tarbiyaviy ishlarni emas, balki butun ijtimoiy tuzum, uning yetakchi g‘oyalari, adabiyot, san’at, kino, radio, televidenieva boshqalarni ham o‘z ichiga oladi. Shuningdek, keng ma’nodagi tarbiya tushunchasi ichiga ta’limva ma’lumotolish ham kiradi. Tor ma’noda tarbiya shaxsning jismoniy rivoji, dunyoqarashi, ma’naviy- axloqiy qiyofasi, estetik didi o‘stirilishiga yo‘naltirilgan pedagogik faoliyatni anglatadi. Buni oilava tarbiyaviy muassasalar hamda jamoat tashkilotlari amalga oshiradi. Ta’lim va ma’lumot olish tor ma’nodagi tarbiya ichiga kirmaydi. Lekin har qanday tarbiya ta’lim bilan chambarchas bog‘liq holdagina mavjud bo‘ladi. Chunki ta’lim va ma’lumot olish jarayonida shaxsning faqat bilimi ko‘payibgina qolmay, balki axloqiy-ma’naviy sifatlari qarortopishi ham tezlashadi. Tarbiya har qanday jamiyat va har qanday mamlakathayotida halqiluvchi ahamiyat kasbetadi. Yosh avlodning, umuman, jamiyat a’zolarining tarbiyasi bilan yetarlicha shug‘ullanmagan mamlakat turg‘unlikva inqirozga mahkumdir. Negaki, o‘sishi va rivojlanishi uchun har qanday jamiyatda ham moddiy va ma’naviy boyliklar ishlab chiqarish to‘xtovsiz ravishda yuksalib borishi lozim. Buning uchun yosh avlodmoddiy va ma’naviy boyliklar yetishtirishni ajdodlari darajasida, ulardan ham yaxshiroq ishlab chiqara bilishlari kerak. Yosh avlodda ana shunday moddiy va  
 
ma’naviy qobiliyatlarni shakllantira bilish uchun esa, jamiyat uzluksiz ravishda 
samarali faoliyat ko‘rsatadigan tarbiyaviy ishlar tizimiga ega bo‘lishi lozim. 
Tarbiya jamiyat taraqqiyotining turli davrlarida turlicha izohlab kelingan. 
Sho‘ro zamonida hukmron kommunistik mafkura tarbiyaga sinfiy va partiyaviy 
hodisa sifatida yondashishni talab etgan. 
Shuning uchun ham sinfiy jamiyatda tarbiya faqat sinfiy xususiyatga ega 
bo‘ladi va turli sinflarning tarbiyasi bir-biriga qarama-qarshi turadi, degan qarash 
qaror topgan. Holbuki, dunyo ilmi, ayniqsa, Sharq tarbiyashunosligi va o‘zbek xalq 
pedagogikasi tajribasi tarbiyaning sinfiy ko‘rinishga ega emasligini isbot etdi. 
Shuningdek, 
kommunistik 
mafkura 
tazyiqi 
tufayli 
tarbiyada 
ijtimoiy 
muassasalarning o‘rniga ortiqcha baho berildi, bu jarayonda irsiy va biologik 
xususiyatlar deyarli hisobga olinmadi. 
Sho‘rolar pedagogikasida tarbiya orkali har qanday odamni istagan ijtimoiy 
qiyofaga solish mumkin, degan qarash hukmron bo‘lganligi uchun ham uning 
shaxsni shakllantirishdagi o‘rniga ortiqcha baho berildi. Tarbiyalanuvchi shaxsining 
tarbiyaga berilish yoki berilmaslik xususiyatlarining hisobga olinmasligi tarbiyaviy 
tadbirlarga mahliyo bo‘lishdek pedagogik xatolikka olib keldi. Buning natijasida 
tarbiya maqsadsiz bo‘lib qoldi, tarbiyalanuvchilarga alohida shaxssifatida emas, 
istalgan ijtimoiy yo‘nalishga solinishi mumkin bo‘lgan qiyofasiz to‘da, olomon 
tarzida qarash qaror topdi, Bu holtarbiyaning samarasizligiga olib keldi. Chunki 
tarbiyaning asosiy ob’ekti bo‘lmish shaxs va uning o‘ziga xoslik jihatlari unutilgan 
edi. Sho‘ro pedagogik tizimidagi kamchiliklarning ildizi, asosan, manashu 
yondashuv tarziga borib taqaladi. 
O‘zbekiston mustaqillikka erishgach, tarbiya va unga bog‘liq jarayonlarga 
yangi hamda sog‘lom pedagogik tafakkurga tayangan holda yondashuv qaror topa 
boshladi. Uni izohlashda g‘ayriilmiy sinfiy-partiyaviy yondashuvdan voz kechildi. 
Tarbiyaning milliyligiga alohida e’tibor qaratilmoqda. Buning uchun xalq 
pedagogikasi 
boyliklari, 
o‘zbek 
mutafakkirlarining 
pedagogik 
qarashlari 
sinchkovlik bilan o‘rganilayotir. Natijada, O‘zbekiston pedagogika fani va 
amaliyotida oila tarbiyasining ham, ijtimoiy tarbiyaning ham o‘ziga xos o‘rni borligi 
tan olina boshlandi. Shuningdek, tarbiyada irsiy va biologik omillar ham hisobga 
olinadigan bo‘ldi. Ayni vaqtda, shaxsning shakllanishida tarbiyaning o‘rniga 
ma’naviy qobiliyatlarni shakllantira bilish uchun esa, jamiyat uzluksiz ravishda samarali faoliyat ko‘rsatadigan tarbiyaviy ishlar tizimiga ega bo‘lishi lozim. Tarbiya jamiyat taraqqiyotining turli davrlarida turlicha izohlab kelingan. Sho‘ro zamonida hukmron kommunistik mafkura tarbiyaga sinfiy va partiyaviy hodisa sifatida yondashishni talab etgan. Shuning uchun ham sinfiy jamiyatda tarbiya faqat sinfiy xususiyatga ega bo‘ladi va turli sinflarning tarbiyasi bir-biriga qarama-qarshi turadi, degan qarash qaror topgan. Holbuki, dunyo ilmi, ayniqsa, Sharq tarbiyashunosligi va o‘zbek xalq pedagogikasi tajribasi tarbiyaning sinfiy ko‘rinishga ega emasligini isbot etdi. Shuningdek, kommunistik mafkura tazyiqi tufayli tarbiyada ijtimoiy muassasalarning o‘rniga ortiqcha baho berildi, bu jarayonda irsiy va biologik xususiyatlar deyarli hisobga olinmadi. Sho‘rolar pedagogikasida tarbiya orkali har qanday odamni istagan ijtimoiy qiyofaga solish mumkin, degan qarash hukmron bo‘lganligi uchun ham uning shaxsni shakllantirishdagi o‘rniga ortiqcha baho berildi. Tarbiyalanuvchi shaxsining tarbiyaga berilish yoki berilmaslik xususiyatlarining hisobga olinmasligi tarbiyaviy tadbirlarga mahliyo bo‘lishdek pedagogik xatolikka olib keldi. Buning natijasida tarbiya maqsadsiz bo‘lib qoldi, tarbiyalanuvchilarga alohida shaxssifatida emas, istalgan ijtimoiy yo‘nalishga solinishi mumkin bo‘lgan qiyofasiz to‘da, olomon tarzida qarash qaror topdi, Bu holtarbiyaning samarasizligiga olib keldi. Chunki tarbiyaning asosiy ob’ekti bo‘lmish shaxs va uning o‘ziga xoslik jihatlari unutilgan edi. Sho‘ro pedagogik tizimidagi kamchiliklarning ildizi, asosan, manashu yondashuv tarziga borib taqaladi. O‘zbekiston mustaqillikka erishgach, tarbiya va unga bog‘liq jarayonlarga yangi hamda sog‘lom pedagogik tafakkurga tayangan holda yondashuv qaror topa boshladi. Uni izohlashda g‘ayriilmiy sinfiy-partiyaviy yondashuvdan voz kechildi. Tarbiyaning milliyligiga alohida e’tibor qaratilmoqda. Buning uchun xalq pedagogikasi boyliklari, o‘zbek mutafakkirlarining pedagogik qarashlari sinchkovlik bilan o‘rganilayotir. Natijada, O‘zbekiston pedagogika fani va amaliyotida oila tarbiyasining ham, ijtimoiy tarbiyaning ham o‘ziga xos o‘rni borligi tan olina boshlandi. Shuningdek, tarbiyada irsiy va biologik omillar ham hisobga olinadigan bo‘ldi. Ayni vaqtda, shaxsning shakllanishida tarbiyaning o‘rniga  
 
keragidan ortiq baho berish ham barham topdi. Bu hol tarbiyaga doir hodisa va 
holatlarni to‘g‘ri izohlash, tarbiyaviy tadbirlar tizimini to‘g‘ri tayin etish imkonini 
beradi. 
2.Asosiy kategoriyalari. Kategoriyalar (yun. kategoria — mulohaza, fikr; 
belgi) (falsafada)— voqelikdagi hodisalar va bilishning muhim, umumiy xususiyat 
Kategoriya bilish va ijtimoiy amaliyot tarixiy taraqqiyotining umumlashgan natijasi 
boʻlib vujudga kelgan. 
Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining predmeti bo’lajak o’qituvchi-tarbiyachilarga 
kelajak avlodni ma’naviy yuksak fazilatlar egasi qilib tarbiyalash sanatining 
qirralari, shakl va yo’llari hamda bilim, ko’nikma va malaka hosil qilish haqida bahs 
yuritadi. Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining o’rganish obyektini esa ta’lim 
muassalaridagi uzluksiz ta’lim –tarbiya jarayoni tashkil etadi. Tarbiyaviy ishlarni 
tashkil qilish metodikasi ijtimoiy faollikni shakllantirishga xizmat qiladi. Tarbiya - 
yosh avlodni har tamonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulq-atvorni 
tarkib toptirishga yo’naltirilgan faoliyat bo’lib, shaxsni aqliy ,jismoniy, axloqiy, 
ma’naviy sifatlarini shakllantirishga qaratilgan bo’lib, insonning jamiyatda 
yashashini ta’minlash uchun zarur bo’lgan xususiyatlarini tarkib toptirishning 
jarayonlaridir. Tarbiya shaxsni tarkib toptirishga qaratilgan bo’lib, shaxs va 
jamiyatning mavjudligini ta’minlaydigan qadriyatlar asosida rivojlanadi. 
Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining asosiy maqsadi, bugungi kun 
talabiga javob beradigan barkamol shaxsni shakllantirishga qaratilgan ekan, 
aynipaytda bu o’qituvchilarga katta mas’uliyatni yuklaydi. Shu jihatdan ham 
o’qituvchining pedagogik faoliyat yuritishi davr talabiga javob bermog’i lozim. Shu 
jihatdan ham yosh avlodni barkamol qilib voyaga yetkazish uchun Respublikamizda 
ijtimoiy – tashkiliy, tarbiyaviy ishlar amalga oshirilmoqda. Barkamol avlodni 
tarbiyalash, ma’naviy, ma’rifiy, tashkiliy uslubiy, ijtimoiy-iqtisodiy jihatlari bilan 
murakkab 
tarbiyaviy 
ishlar 
tizimi 
kundan-kunga 
takomillashib 
bormoqda.Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining asosiy vazifasi yosh avlodni 
ma’naviy-axloqiy jihatdan tarbiyalashda xalqning boy milliy, ma’naviy-
tarixiy merosimizga, umumbashariy qadriyatlarga, urf-odatlar va ananalarga 
keragidan ortiq baho berish ham barham topdi. Bu hol tarbiyaga doir hodisa va holatlarni to‘g‘ri izohlash, tarbiyaviy tadbirlar tizimini to‘g‘ri tayin etish imkonini beradi. 2.Asosiy kategoriyalari. Kategoriyalar (yun. kategoria — mulohaza, fikr; belgi) (falsafada)— voqelikdagi hodisalar va bilishning muhim, umumiy xususiyat Kategoriya bilish va ijtimoiy amaliyot tarixiy taraqqiyotining umumlashgan natijasi boʻlib vujudga kelgan. Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining predmeti bo’lajak o’qituvchi-tarbiyachilarga kelajak avlodni ma’naviy yuksak fazilatlar egasi qilib tarbiyalash sanatining qirralari, shakl va yo’llari hamda bilim, ko’nikma va malaka hosil qilish haqida bahs yuritadi. Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining o’rganish obyektini esa ta’lim muassalaridagi uzluksiz ta’lim –tarbiya jarayoni tashkil etadi. Tarbiyaviy ishlarni tashkil qilish metodikasi ijtimoiy faollikni shakllantirishga xizmat qiladi. Tarbiya - yosh avlodni har tamonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulq-atvorni tarkib toptirishga yo’naltirilgan faoliyat bo’lib, shaxsni aqliy ,jismoniy, axloqiy, ma’naviy sifatlarini shakllantirishga qaratilgan bo’lib, insonning jamiyatda yashashini ta’minlash uchun zarur bo’lgan xususiyatlarini tarkib toptirishning jarayonlaridir. Tarbiya shaxsni tarkib toptirishga qaratilgan bo’lib, shaxs va jamiyatning mavjudligini ta’minlaydigan qadriyatlar asosida rivojlanadi. Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining asosiy maqsadi, bugungi kun talabiga javob beradigan barkamol shaxsni shakllantirishga qaratilgan ekan, aynipaytda bu o’qituvchilarga katta mas’uliyatni yuklaydi. Shu jihatdan ham o’qituvchining pedagogik faoliyat yuritishi davr talabiga javob bermog’i lozim. Shu jihatdan ham yosh avlodni barkamol qilib voyaga yetkazish uchun Respublikamizda ijtimoiy – tashkiliy, tarbiyaviy ishlar amalga oshirilmoqda. Barkamol avlodni tarbiyalash, ma’naviy, ma’rifiy, tashkiliy uslubiy, ijtimoiy-iqtisodiy jihatlari bilan murakkab tarbiyaviy ishlar tizimi kundan-kunga takomillashib bormoqda.Boshlang’ich ta’limda tarbiya fanining asosiy vazifasi yosh avlodni ma’naviy-axloqiy jihatdan tarbiyalashda xalqning boy milliy, ma’naviy- tarixiy merosimizga, umumbashariy qadriyatlarga, urf-odatlar va ananalarga  
 
tayanib,ongli shaxslarni intelektual salohiyatli qilib tarbiyalashdir.Tarbiya fani 
asosan odobnoma, vatan tuyg’usi, milliy istiqlol g’oyasi, ma’naviyat asoslari, din 
tarixi  pedagogika, psixologiya, adabiyot, tarix kabi fanlar bilan o’zaro aloqada 
bo’ladi. 
 Tarbiya fanining ilmiy-tadqiqot metodlari. Tarbiya metodlarini tanlab olish 
shartlari. Metodning ijobiy va salbiysi boʻlmaydi, tarbiya jarayonida ma’lum yoʻlni 
yuqori darajadagi samarali va samarasiz deya baholash mumkin emas. Metodning 
samaradorligini u qoʻllanilayotgan sharoit nuqtai nazaridan baholash mumkin. 
Tarbiya metodlarini maqsadga muvofiq tanlash bir qator omillarga bogʻliq: 
1. Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Maqsad 
nafaqat metodlarni oqlaydi, balki ularni aniqlab beradi. Maqsad qanday boʻlsa, 
unga erishish metodlari unga muvofiq boʻlishi zarur. 
2. Tarbiya mazmuni. Unutmaslik kerakki, aynan bitta vazifa turli xil fikrlar bilan 
toʻldirilgan boʻlishi mumkin. Shuning uchun metodlarni umuman mazmun bilan 
emas, balki aniq fikr bilan bogʻlash gʻoyat muhimdir. 
3. Tarbiyalanuvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olish. U yoki shunga 
oʻxshash vazifalar tarbiyalanuvchilarning yoshi bilan bogʻliqlikda hal qilinadi. 
Yosh bu oddiygina qaraganda yashaganlikning son koʻrsatkichi emas. Unda 
egallangan ijtimoiy tajriba, psixologik va axloqiy sifatlarning rivojlanganlik 
darajasi oʻz aksini topadi. Aytaylik, mas’uliyat tuygʻusini boshlangʻich ta’lim, 
oʻrta ta’lim va oʻrta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarida ta’lim olayotgan 
oʻquvchilarda ham shakllantirish mumkin. Biroq har bir bosqichda mazkur sifatni 
shakllantirish borasida turli metodlar qoʻllaniladi. 
4. Jamoaning shakllanganlik darajasi. Oʻzini oʻzi boshqarishning jamoa 
shaklining rivojlanishi bilan bogʻliqlikda pedagogik ta’sir koʻrsatish metodlari ham 
oʻzgarmasdan kelmoqda. Bizga ma’lumki boshqaruvning moslashuvchanligi 
tarbiyachining tarbiyalanuvchilar bilan muvaffaqiyatli hamkorligining zaruriy 
sharti. 
5. Tarbiyalanuvchilarning individual oʻziga xosliklari. Umumiy metodlar, 
umumiy dasturlarning oʻzi tarbiyaviy oʻzaro ta’sir etishning asosi boʻla olmaydi. 
Ularga indivudual va shaxsiy tuzatishlar kiritish zarur. Insonparvar pedagog har bir 
tayanib,ongli shaxslarni intelektual salohiyatli qilib tarbiyalashdir.Tarbiya fani asosan odobnoma, vatan tuyg’usi, milliy istiqlol g’oyasi, ma’naviyat asoslari, din tarixi pedagogika, psixologiya, adabiyot, tarix kabi fanlar bilan o’zaro aloqada bo’ladi. Tarbiya fanining ilmiy-tadqiqot metodlari. Tarbiya metodlarini tanlab olish shartlari. Metodning ijobiy va salbiysi boʻlmaydi, tarbiya jarayonida ma’lum yoʻlni yuqori darajadagi samarali va samarasiz deya baholash mumkin emas. Metodning samaradorligini u qoʻllanilayotgan sharoit nuqtai nazaridan baholash mumkin. Tarbiya metodlarini maqsadga muvofiq tanlash bir qator omillarga bogʻliq: 1. Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Maqsad nafaqat metodlarni oqlaydi, balki ularni aniqlab beradi. Maqsad qanday boʻlsa, unga erishish metodlari unga muvofiq boʻlishi zarur. 2. Tarbiya mazmuni. Unutmaslik kerakki, aynan bitta vazifa turli xil fikrlar bilan toʻldirilgan boʻlishi mumkin. Shuning uchun metodlarni umuman mazmun bilan emas, balki aniq fikr bilan bogʻlash gʻoyat muhimdir. 3. Tarbiyalanuvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olish. U yoki shunga oʻxshash vazifalar tarbiyalanuvchilarning yoshi bilan bogʻliqlikda hal qilinadi. Yosh bu oddiygina qaraganda yashaganlikning son koʻrsatkichi emas. Unda egallangan ijtimoiy tajriba, psixologik va axloqiy sifatlarning rivojlanganlik darajasi oʻz aksini topadi. Aytaylik, mas’uliyat tuygʻusini boshlangʻich ta’lim, oʻrta ta’lim va oʻrta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarida ta’lim olayotgan oʻquvchilarda ham shakllantirish mumkin. Biroq har bir bosqichda mazkur sifatni shakllantirish borasida turli metodlar qoʻllaniladi. 4. Jamoaning shakllanganlik darajasi. Oʻzini oʻzi boshqarishning jamoa shaklining rivojlanishi bilan bogʻliqlikda pedagogik ta’sir koʻrsatish metodlari ham oʻzgarmasdan kelmoqda. Bizga ma’lumki boshqaruvning moslashuvchanligi tarbiyachining tarbiyalanuvchilar bilan muvaffaqiyatli hamkorligining zaruriy sharti. 5. Tarbiyalanuvchilarning individual oʻziga xosliklari. Umumiy metodlar, umumiy dasturlarning oʻzi tarbiyaviy oʻzaro ta’sir etishning asosi boʻla olmaydi. Ularga indivudual va shaxsiy tuzatishlar kiritish zarur. Insonparvar pedagog har bir  
 
shaxs oʻziga xosligini rivojlanishiga, oʻziga xosligini saqlashga, oʻzining «Men»ini 
roʻyobga chiqarishga imkon beradigan metodlarni qoʻllashga harakat qiladi. 
6. Tarbiyaviy shart-sharoitlar. Unga moddiy, psixofiziologik, sanitar-
gigiyenikdan tashqari sinfda yuzaga keladigan munosabatlar: jamoadagi iqlim, 
pedagogik rahbarlik usuli va boshqalar tegishlidir. Ma’lumki, mavhum shart-
sharoitlar boʻlmaydi, ular hamisha aniq. Ularning birlashuvi aniq holatlarda 
koʻrinadi. Tarbiya amalga oshadigan sharoit pedagogik vaziyatlar deb ataladi. 
7. Tarbiya vositalari. Tarbiya metodlari tarbiya jarayonining tarkibiy qismi 
sifatida yuzaga chiqadigan tarbiya vositalaridan tashkil topadi. Metodlar ular bilan 
mustahkam bogʻlangan va birgalikda qoʻllaniladigan boshqa tarbiya vositalari ham 
mavjud. Masalan, metodlarni samarali qoʻllash uchun zaruriy yordam beruvchi 
koʻrgazmali qurollar, tasviriy san’at asarlari va musiqa san’ati, ommaviy axborot 
vositalari. 
8. Pedagogik malakani egallaganlik darajasi. Tarbiyachi odatda faqat oʻzi 
biladigan va qoʻllay oladigan metodlarni tanlab oladi. Koʻplab metodlar murakkab 
boʻlganligi bois, oʻqituvchidan koʻp kuch ishlatishni talab etadi. Bunday 
mas’uliyatdan boʻyin tovlaydigan pedagoglar ularsiz faoliyatni tashkil etishga 
harakat qiladi. Natija esa turli obrazli, xilma-xil maqsad, vazifa, shart-sharoitlardan 
kelib chiqib metodlardan foydalanishga qaraganda past samaraga ega boʻladi. 
9. Tarbiya vaqti. Qachonki, vaqt kam, maqsad esa katta boʻlsa, «kuchli harakatga 
keltiradigan» metodlar qoʻllaniladi, qulay sharoitlarda esa, tarbiyaning «oddiy» 
metodlaridan foydalaniladi. Tarbiyani «kuchli harakatga keltiradigan» va «oddiy» 
metodlarga boʻlinishi shartli: birinchisi tanbeh berish va majbur qilish bilan, 
ikkinchisi nasihat qilish va doimiy oʻrgatish bilan bogʻliq. 
10. Kutiladigan natija. Metodni tanlayotganda, tarbiyachida muvaffaqiyatga 
erishishga 
nisbatan 
ishonch 
boʻlishi 
kerakonsepsiya 
Buning 
uchun 
qoʻllanilayotgan metod qanday natijaga olib kelishini oldindan koʻra bilish kerak.  
Nazorat savollari 
1 .Tarbiya fanining maqsad va vazifalarini aytib bering. 
2.Axloq-ijtimoiy ong shakli haqida fikr yuriting. 
3.Barkamol inson tushunchasi haqida nimalarni ayta olasiz. 
4.Tarbiya fanining ilmiy-tadqiqot metodlarini sanag. 
shaxs oʻziga xosligini rivojlanishiga, oʻziga xosligini saqlashga, oʻzining «Men»ini roʻyobga chiqarishga imkon beradigan metodlarni qoʻllashga harakat qiladi. 6. Tarbiyaviy shart-sharoitlar. Unga moddiy, psixofiziologik, sanitar- gigiyenikdan tashqari sinfda yuzaga keladigan munosabatlar: jamoadagi iqlim, pedagogik rahbarlik usuli va boshqalar tegishlidir. Ma’lumki, mavhum shart- sharoitlar boʻlmaydi, ular hamisha aniq. Ularning birlashuvi aniq holatlarda koʻrinadi. Tarbiya amalga oshadigan sharoit pedagogik vaziyatlar deb ataladi. 7. Tarbiya vositalari. Tarbiya metodlari tarbiya jarayonining tarkibiy qismi sifatida yuzaga chiqadigan tarbiya vositalaridan tashkil topadi. Metodlar ular bilan mustahkam bogʻlangan va birgalikda qoʻllaniladigan boshqa tarbiya vositalari ham mavjud. Masalan, metodlarni samarali qoʻllash uchun zaruriy yordam beruvchi koʻrgazmali qurollar, tasviriy san’at asarlari va musiqa san’ati, ommaviy axborot vositalari. 8. Pedagogik malakani egallaganlik darajasi. Tarbiyachi odatda faqat oʻzi biladigan va qoʻllay oladigan metodlarni tanlab oladi. Koʻplab metodlar murakkab boʻlganligi bois, oʻqituvchidan koʻp kuch ishlatishni talab etadi. Bunday mas’uliyatdan boʻyin tovlaydigan pedagoglar ularsiz faoliyatni tashkil etishga harakat qiladi. Natija esa turli obrazli, xilma-xil maqsad, vazifa, shart-sharoitlardan kelib chiqib metodlardan foydalanishga qaraganda past samaraga ega boʻladi. 9. Tarbiya vaqti. Qachonki, vaqt kam, maqsad esa katta boʻlsa, «kuchli harakatga keltiradigan» metodlar qoʻllaniladi, qulay sharoitlarda esa, tarbiyaning «oddiy» metodlaridan foydalaniladi. Tarbiyani «kuchli harakatga keltiradigan» va «oddiy» metodlarga boʻlinishi shartli: birinchisi tanbeh berish va majbur qilish bilan, ikkinchisi nasihat qilish va doimiy oʻrgatish bilan bogʻliq. 10. Kutiladigan natija. Metodni tanlayotganda, tarbiyachida muvaffaqiyatga erishishga nisbatan ishonch boʻlishi kerakonsepsiya Buning uchun qoʻllanilayotgan metod qanday natijaga olib kelishini oldindan koʻra bilish kerak. Nazorat savollari 1 .Tarbiya fanining maqsad va vazifalarini aytib bering. 2.Axloq-ijtimoiy ong shakli haqida fikr yuriting. 3.Barkamol inson tushunchasi haqida nimalarni ayta olasiz. 4.Tarbiya fanining ilmiy-tadqiqot metodlarini sanag.  
 
5.Mutafakkirlar merosida tarbiya masalalariga misollar keltiring. 
6.Tarbiya-ijtimoiy jarayon deganda nimani tushunasiz? 
 
5.Mutafakkirlar merosida tarbiya masalalariga misollar keltiring. 6.Tarbiya-ijtimoiy jarayon deganda nimani tushunasiz?