Tarbiya jarayonining mazmuni, mohiyati va metodologik asoslari. Talabalarni o’qitish va tarbiyalashning tashkiliy shakllarining asoslari

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

42,5 KB


 
 
 
 
 
 
Tarbiya jarayonining mazmuni, mohiyati va metodologik asoslari. 
Talabalarni o’qitish va tarbiyalashning tashkiliy shakllarining asoslari 
 
 
 
 Umumiy ma’lumot. Tarbiya nazariyasining mohiyati. Tarbiya 
nazariyasi pedagogika fanining muhim tarkibiy qismi bo‘lib, tarbiyaviy jarayonning 
mazmuni, shakl, metod, vosita va usullari hamda uni tashkil etish muammolarini 
o‘rganadi. Hayotga yangicha siyosiy va iqtisodiy nuqati nazardan yondashish o‘sib 
kelayotgan yosh avlod tarbiyasi bilan bog‘liq jarayonni ham qaytadan ko‘rib 
chiqishni taqozo etmoqda. 
  Tarbiya nazariyasi Sharq mutafakkirlari va xalq pedagogikasining tarbiya 
borasidagi boy tajribalariga tayanadi. Tarbiya nazariyasi o‘z qoidalarini asoslash 
uchun falsafa, sotsiologiya, etika, estetika, fiziologiya, psixologiya kabi fanlarning 
ma’lumotlaridan 
foydalanadi. 
Tarbiya 
nazariyasi 
pedagogikaning 
boshqa 
bo‘limlari: pedagogikaning umumiy asoslari, ta’lim nazariyasi hamda xalq ta’limi 
tizimini boshqarish bilan uzviy bog‘liq. 
Tarbiya jarayonining mazmuni. 
Tarbiya - muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida shaxsni 
har tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish 
jarayoni. Boshqacharoq talqin etilganda, tarbiya yosh avlodni muayyan maqsad 
yo‘lida har tomonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulq- atvorni tarkib 
toptirishga yo‘naltirilgan faoliyat jarayonidir. 
Turli zamon va makonda ijtimoiy tarbiya mohiyati turlicha bo‘lib, uning 
mazmuni ijtimoiy maqsadlardan kelib chiqib asoslangan. Tarbiya g‘oyasi turlicha 
ifodalangan bo‘lsada, ammo yo‘naltiruvchanlik xususiyati hamda ob’ektiga ko‘ra 
yakdillikni ifoda etadi. 
Tarbiya xususida taniqli o‘zbek pedagogi Abdulla Avloniy shunday deydi: 
,,Tarbiya bizlar uchun yo hayot, yo mamot, yo najot - yo falokat, yo saodat - yo 
Tarbiya jarayonining mazmuni, mohiyati va metodologik asoslari. Talabalarni o’qitish va tarbiyalashning tashkiliy shakllarining asoslari Umumiy ma’lumot. Tarbiya nazariyasining mohiyati. Tarbiya nazariyasi pedagogika fanining muhim tarkibiy qismi bo‘lib, tarbiyaviy jarayonning mazmuni, shakl, metod, vosita va usullari hamda uni tashkil etish muammolarini o‘rganadi. Hayotga yangicha siyosiy va iqtisodiy nuqati nazardan yondashish o‘sib kelayotgan yosh avlod tarbiyasi bilan bog‘liq jarayonni ham qaytadan ko‘rib chiqishni taqozo etmoqda. Tarbiya nazariyasi Sharq mutafakkirlari va xalq pedagogikasining tarbiya borasidagi boy tajribalariga tayanadi. Tarbiya nazariyasi o‘z qoidalarini asoslash uchun falsafa, sotsiologiya, etika, estetika, fiziologiya, psixologiya kabi fanlarning ma’lumotlaridan foydalanadi. Tarbiya nazariyasi pedagogikaning boshqa bo‘limlari: pedagogikaning umumiy asoslari, ta’lim nazariyasi hamda xalq ta’limi tizimini boshqarish bilan uzviy bog‘liq. Tarbiya jarayonining mazmuni. Tarbiya - muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida shaxsni har tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni. Boshqacharoq talqin etilganda, tarbiya yosh avlodni muayyan maqsad yo‘lida har tomonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulq- atvorni tarkib toptirishga yo‘naltirilgan faoliyat jarayonidir. Turli zamon va makonda ijtimoiy tarbiya mohiyati turlicha bo‘lib, uning mazmuni ijtimoiy maqsadlardan kelib chiqib asoslangan. Tarbiya g‘oyasi turlicha ifodalangan bo‘lsada, ammo yo‘naltiruvchanlik xususiyati hamda ob’ektiga ko‘ra yakdillikni ifoda etadi. Tarbiya xususida taniqli o‘zbek pedagogi Abdulla Avloniy shunday deydi: ,,Tarbiya bizlar uchun yo hayot, yo mamot, yo najot - yo falokat, yo saodat - yo  
 
falokat masalasidur”. Ushbu fikrlardan anglaniladiki, shaxs tarbiyasi xususiy ish 
emas, balki ijtimoiy, milliy ishdir. Zero, har bir xalqning taraqqiy etishi, 
davlatlarning qudratli bo‘lishi avlodlar tarbiyasiga ko‘p jihatdan bog‘liq. 
O‘zbekiston Respublikasi ijtimoiy-siyosiy mustaqillikni qo‘lga kiritgach, 
ijtimoiy hayotning barcha sohalarida tub islohotlar olib borilmoqda. Islohotlarning 
asosiy g‘oyasi respublikaning riojlanish va taraqqiyot yo‘li deb e’tirof etilgan 
demokratik, insonparvar, huquqiy jamiyatning barpo etish uchun xizmat qiladi. 
Demokratik, insonparvar, huquqiy jamiyatning barpo etish vazifasi o‘sib kelayotgan 
yosh avlod zimmasiga yuklanadi. O‘zbekiston Respublikasining ,,Ta’lim to‘qrisida” 
gi Qonuni, ,,Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” da mustaqil respublikada ijtimoiy 
tarbiyani yo‘lga qo‘yish maqsadi va vazifalari belgilab berilgan. 
Tarbiya - shaxsni maqsadga muvofiq takomillashtirish uchun uyushtirilgan 
pedagogik jarayon bo‘lib, tarbiyalanuvchining shaxsiga muntazam va tizimli ta’sir 
etish imkonini beradi. 
Tarbiya jarayoni o‘qituvchi va o‘quvchi (tarbiyachi va tarbiyalanuvchi)lar 
o‘rtasida tashkil etiluvchi hamda aniq maqsadga yo‘naltirilgan hamkorlik 
jarayonidir. Tarbiya jarayonida tarbiyalanuvchining ongi shakllana boradi, his- 
tuyg‘ulari rivojlanadi, ijtimoiy hayot uchun zarur bo‘lgan ijtimoiy aloqalarni tashkil 
etishga xizmat qiladigan xulqiy odatlar hosil bo‘ladi. 
Tarbiya jarayonida bolalarning hayoti va faoliyatini pedagogik jihatdan to‘g‘ri 
uyushtirish g‘oyat muhimdir. Faoliyat jarayonida bola tashqaridan kelayotgan 
tarbiyaviy ta’sirlarga nisbatan ma’lum munosabatda bo‘ladi. Bu munosabat 
shaxsning ichki ehtiyoj va xohishlarini ifodalaydi. Psixolog va pedagoglarning 
tadqiqotlari shaxsga tashqi omillarning (xoh salbiy, xoh ijobiy) ta’siri bolaning 
ularga munosabatiga bog‘liqligini ko‘rsatadi. Bola faoliyatini uyushtirishgina emas, 
balki tarbiyalanuvchining bu faoliyatga nisbatan turli kechinmalarni qanday 
anglashi, baholashi, his qilishi, ulardan o‘zi uchun nimalarni olayotganligini bilishi 
zarur. Zero, tarbiya ijtimoiy munosabatlarning murakkablashib borishi asosida 
kechadi. 
Tarbiya jarayonida o‘quvchining ongigina emas, balki his-tuyg‘ularini ham 
o‘stirib borish, unda jamiyatning shaxsga qo‘yadigan axloqiy talablariga muvofiq 
keladigan xulqiy malaka va odatlarini hosil qilish lozim. Bunga erishish uchun 
falokat masalasidur”. Ushbu fikrlardan anglaniladiki, shaxs tarbiyasi xususiy ish emas, balki ijtimoiy, milliy ishdir. Zero, har bir xalqning taraqqiy etishi, davlatlarning qudratli bo‘lishi avlodlar tarbiyasiga ko‘p jihatdan bog‘liq. O‘zbekiston Respublikasi ijtimoiy-siyosiy mustaqillikni qo‘lga kiritgach, ijtimoiy hayotning barcha sohalarida tub islohotlar olib borilmoqda. Islohotlarning asosiy g‘oyasi respublikaning riojlanish va taraqqiyot yo‘li deb e’tirof etilgan demokratik, insonparvar, huquqiy jamiyatning barpo etish uchun xizmat qiladi. Demokratik, insonparvar, huquqiy jamiyatning barpo etish vazifasi o‘sib kelayotgan yosh avlod zimmasiga yuklanadi. O‘zbekiston Respublikasining ,,Ta’lim to‘qrisida” gi Qonuni, ,,Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” da mustaqil respublikada ijtimoiy tarbiyani yo‘lga qo‘yish maqsadi va vazifalari belgilab berilgan. Tarbiya - shaxsni maqsadga muvofiq takomillashtirish uchun uyushtirilgan pedagogik jarayon bo‘lib, tarbiyalanuvchining shaxsiga muntazam va tizimli ta’sir etish imkonini beradi. Tarbiya jarayoni o‘qituvchi va o‘quvchi (tarbiyachi va tarbiyalanuvchi)lar o‘rtasida tashkil etiluvchi hamda aniq maqsadga yo‘naltirilgan hamkorlik jarayonidir. Tarbiya jarayonida tarbiyalanuvchining ongi shakllana boradi, his- tuyg‘ulari rivojlanadi, ijtimoiy hayot uchun zarur bo‘lgan ijtimoiy aloqalarni tashkil etishga xizmat qiladigan xulqiy odatlar hosil bo‘ladi. Tarbiya jarayonida bolalarning hayoti va faoliyatini pedagogik jihatdan to‘g‘ri uyushtirish g‘oyat muhimdir. Faoliyat jarayonida bola tashqaridan kelayotgan tarbiyaviy ta’sirlarga nisbatan ma’lum munosabatda bo‘ladi. Bu munosabat shaxsning ichki ehtiyoj va xohishlarini ifodalaydi. Psixolog va pedagoglarning tadqiqotlari shaxsga tashqi omillarning (xoh salbiy, xoh ijobiy) ta’siri bolaning ularga munosabatiga bog‘liqligini ko‘rsatadi. Bola faoliyatini uyushtirishgina emas, balki tarbiyalanuvchining bu faoliyatga nisbatan turli kechinmalarni qanday anglashi, baholashi, his qilishi, ulardan o‘zi uchun nimalarni olayotganligini bilishi zarur. Zero, tarbiya ijtimoiy munosabatlarning murakkablashib borishi asosida kechadi. Tarbiya jarayonida o‘quvchining ongigina emas, balki his-tuyg‘ularini ham o‘stirib borish, unda jamiyatning shaxsga qo‘yadigan axloqiy talablariga muvofiq keladigan xulqiy malaka va odatlarini hosil qilish lozim. Bunga erishish uchun  
 
o‘quvchining ongi, hissiyoti va irodasiga ta’sir etib boriladi. Agar bularning 
birortasi e’tibordan chetda qolsa, maqsadga erishish qiyinlashadi. Tarbiya 
jarayoniga o‘qituvchi rahbarlik qiladi. U o‘quvchilar faoliyatini belgilaydi, ularning 
ijtimoiy jarayonda ishtirok etishlari uchun shart-sharoit yaratadi. 
Ijtimoiy jarayonda faol ishtirok etish orqali o‘quvchilarning mustaqilligi, ijodiy 
tashabbuskorligi ortib boradi. Faoliyat o‘quvchilar jamoasi manfaati va istagi 
asosida uyushtirilsa, bu jarayonda bolaning tengdoshlari va o‘zini o‘zi anglash 
jarayoni yuzaga keladi. Bola o‘z xulqi, xatti-harakati uchun jamoa oldida 
javobgarlikni sezishga erishgach, ijrochi emas, balki umumiy ishning faol 
qatnashchisi bo‘lib qoladi. 
Tarbiyani samarali yo‘lga qo‘yish uchun uning harakatlantiruvchi kuchi, 
tarbiya jarayonining manbaini yaxshi bilish va hisobga olish muhimdir. Bu tarbiya 
jarayonidagi ichki va tashqi qarama-qarshiliklardan iborat. 
Tarbiyada o‘quvchilarning tarbiyalanganlik darajasini ham hisobga olish kerak 
bo‘ladi. Bu jihat unutilsa, muayyan qarama-qarshiliklar vujudga keladi. 
Faoliyat jarayonida hosil bo‘lgan malaka va odatlar axloq me’yorlariga rioya 
qilishni yengillashtiradi. 
Demak, tarbiyachi bola shaxsining tez rivojlanadigan davri - o‘quvchilik 
yillarida uning ongiga turli faoliyat (o‘qish, mehnat, ijtimoiy ishlar, o‘yin, sport, 
badiiy havaskorlik) yordami bilan maxsus ta’sir etish muhimdir. Aks holda xulq 
me’yorlari, axloq talablarini yaxshi tushunmay qolishi natijasida shaxs ijtimoiy 
munosabatlarda beqaror, tasodifiy ta’sirga beriluvchan bo‘lib qolishi mumkin. 
Tarbiya yaxlit jarayonda amalga oshirilib, uning tarkibiy qismlari ayni bir 
vaqtda, faoliyatning biror turi asosida namoyon bo‘ladi. 
Umumiy pedagogika jarayonida tarbiya muhim o‘rin tutadi. Shaxsni 
shakllantirish, boshqarish, nazorat xarakteriga ega bo‘lib, bu borada belgilangan 
vazifalar tasodifiy harakatlar orqali emas, balki oldinda belgilangan va puxta 
o‘ylangan rejalar asosida hal etib boriladi. Tarbiya jarayonida uning maqsadi, shakl 
va metodlari, shaxsning o‘zini-o‘zi tarbiyalash va qayta tarbiyalash jihatlari muhim 
o‘rin tutadi. Tarbiya mazmuni ijtimoiy tuzum buyurtmasi asosida belgilanib, uning 
amalga oshishi uchun ma’lum shart-sharoitlarning mavjudligi talab etiladi. Ushbu 
g‘oyalar yaxlit tarzda quyidagicha aks etadi: 
 
 
Har qanday ijtimoiy 
o‘quvchining ongi, hissiyoti va irodasiga ta’sir etib boriladi. Agar bularning birortasi e’tibordan chetda qolsa, maqsadga erishish qiyinlashadi. Tarbiya jarayoniga o‘qituvchi rahbarlik qiladi. U o‘quvchilar faoliyatini belgilaydi, ularning ijtimoiy jarayonda ishtirok etishlari uchun shart-sharoit yaratadi. Ijtimoiy jarayonda faol ishtirok etish orqali o‘quvchilarning mustaqilligi, ijodiy tashabbuskorligi ortib boradi. Faoliyat o‘quvchilar jamoasi manfaati va istagi asosida uyushtirilsa, bu jarayonda bolaning tengdoshlari va o‘zini o‘zi anglash jarayoni yuzaga keladi. Bola o‘z xulqi, xatti-harakati uchun jamoa oldida javobgarlikni sezishga erishgach, ijrochi emas, balki umumiy ishning faol qatnashchisi bo‘lib qoladi. Tarbiyani samarali yo‘lga qo‘yish uchun uning harakatlantiruvchi kuchi, tarbiya jarayonining manbaini yaxshi bilish va hisobga olish muhimdir. Bu tarbiya jarayonidagi ichki va tashqi qarama-qarshiliklardan iborat. Tarbiyada o‘quvchilarning tarbiyalanganlik darajasini ham hisobga olish kerak bo‘ladi. Bu jihat unutilsa, muayyan qarama-qarshiliklar vujudga keladi. Faoliyat jarayonida hosil bo‘lgan malaka va odatlar axloq me’yorlariga rioya qilishni yengillashtiradi. Demak, tarbiyachi bola shaxsining tez rivojlanadigan davri - o‘quvchilik yillarida uning ongiga turli faoliyat (o‘qish, mehnat, ijtimoiy ishlar, o‘yin, sport, badiiy havaskorlik) yordami bilan maxsus ta’sir etish muhimdir. Aks holda xulq me’yorlari, axloq talablarini yaxshi tushunmay qolishi natijasida shaxs ijtimoiy munosabatlarda beqaror, tasodifiy ta’sirga beriluvchan bo‘lib qolishi mumkin. Tarbiya yaxlit jarayonda amalga oshirilib, uning tarkibiy qismlari ayni bir vaqtda, faoliyatning biror turi asosida namoyon bo‘ladi. Umumiy pedagogika jarayonida tarbiya muhim o‘rin tutadi. Shaxsni shakllantirish, boshqarish, nazorat xarakteriga ega bo‘lib, bu borada belgilangan vazifalar tasodifiy harakatlar orqali emas, balki oldinda belgilangan va puxta o‘ylangan rejalar asosida hal etib boriladi. Tarbiya jarayonida uning maqsadi, shakl va metodlari, shaxsning o‘zini-o‘zi tarbiyalash va qayta tarbiyalash jihatlari muhim o‘rin tutadi. Tarbiya mazmuni ijtimoiy tuzum buyurtmasi asosida belgilanib, uning amalga oshishi uchun ma’lum shart-sharoitlarning mavjudligi talab etiladi. Ushbu g‘oyalar yaxlit tarzda quyidagicha aks etadi: Har qanday ijtimoiy  
 
jamiyatda yosh avlod tarbiyasi muayyan maqsad asosida tashkil etiladi. Tarbiya 
maqsadi ijtimoiy jamiyat taraqqiyoti, uning rivojlanish yo‘nalishi, ijtimoiy 
munosabatlar mazmunidan kelib chiqib belgilanadi. Bugungi kunda O‘zbekiston 
Respublikasida tashkil etilayotgan tarbiyaning asosiy maqsadi komil shaxsni 
tarbiyalab voyaga yetkazishdan iborat. 
 
 
 
Tarbiya tamoyillari. 
Tarbiya mazmunida oldinga qo‘yilgan maqsad va vazifalarga muvofiq o‘quvchilar 
tomonidan o‘zlashtirilishi lozim bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalar, shaxs xulq-
atvori hamda sifatlari mohiyati aks etadi. Tarbiya mazmuni shaxsning shakllanishiga 
qo‘yiluvchi ijtimoiy talablar mohiyatidan iborat bo‘lib, ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot, 
kishilik munosabatlari mohiyati va darajasi, shuningdek, jamiyat mafkurasi 
g‘oyalari asosda belgilanadi. Zamonaviy tarbiya mazmunida quyidagi tamoyillar 
yotadi: 
  1.Tarbiya maqsadining aniqligi. O‘zbekiston Respublikasi ijtimoiy - siyosiy 
mustaqilligining dastlabki yillaridayoq respublikada, amalga oshirilishi ko‘zda 
tutilayotgan tarbiya maqsadi aniq belgilab olindi. O‘zbekiston Respublikasining 
,,Ta’lim to‘g’risida”gi Qonuni hamda ,,Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” 
g‘oyalariga ko‘ra ijtimoiy tarbiyaning asosiy maqsadi - erkin, ijodkor, mustaqil fikr 
egasi bo‘lgan komil inson va malakali mutaxassisni tarbiyalab voyaga yetkazishdan 
iborat. Ushbu maqsadga erishish yо‘lidagi asosiy vazifa - bu shaxsda umumiy 
madaniyat unsurlari, ya’ni, shaxsning aqliy, axloqiy, jismoniy, estetik, iqtisodiy, 
ekologik, huquqiy, siyosiy hamda mehnat madaniyatini tarbiyalashdan iborat. 
  2. Bolalar va kattalarning birgalikdagi faoliyati. O‘qituvchilarning bolalar bilan 
ma’naviy madaniyatini shakllantirishning eng yaxshi namunasini izlash, shu asosida 
tarbiyachi ishining hayotiy me’yor va qadriyatlarini aniqlash о‘quvchining tarbiya 
jarayonidagi faolligini ta’minlashga olib keladi. Dunyoqarashi hali to‘la-to‘kis 
shakllanmagan bolalar uchun kattalarning hayotiy tajribalari, ularning shaxsiy 
namunalari tarbiyaviy ta’sir kuchiga ega. 
  3.O‘z-o‘zini anglash. Tarbiya insonda e’tiqod, demokratik qarashlar va hayotiy 
pozitsiyaning shakllanishiga olib keladi. Tarbiya mazmunining eng muhim 
unsurlaridan biri - bu insonning hayotiy o‘z-o‘zini anglashi, uning o‘z shaxsiy hayoti 
va faoliyatining subyekti sifatida e’tirof etilishi bilan tavsiflanadi. Inson kamolotida 
fuqarolik, kasbiy va axloqiy o‘z-o‘zini anglash jihatlari muhim ahamiyatga egadir. 
jamiyatda yosh avlod tarbiyasi muayyan maqsad asosida tashkil etiladi. Tarbiya maqsadi ijtimoiy jamiyat taraqqiyoti, uning rivojlanish yo‘nalishi, ijtimoiy munosabatlar mazmunidan kelib chiqib belgilanadi. Bugungi kunda O‘zbekiston Respublikasida tashkil etilayotgan tarbiyaning asosiy maqsadi komil shaxsni tarbiyalab voyaga yetkazishdan iborat. Tarbiya tamoyillari. Tarbiya mazmunida oldinga qo‘yilgan maqsad va vazifalarga muvofiq o‘quvchilar tomonidan o‘zlashtirilishi lozim bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalar, shaxs xulq- atvori hamda sifatlari mohiyati aks etadi. Tarbiya mazmuni shaxsning shakllanishiga qo‘yiluvchi ijtimoiy talablar mohiyatidan iborat bo‘lib, ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot, kishilik munosabatlari mohiyati va darajasi, shuningdek, jamiyat mafkurasi g‘oyalari asosda belgilanadi. Zamonaviy tarbiya mazmunida quyidagi tamoyillar yotadi: 1.Tarbiya maqsadining aniqligi. O‘zbekiston Respublikasi ijtimoiy - siyosiy mustaqilligining dastlabki yillaridayoq respublikada, amalga oshirilishi ko‘zda tutilayotgan tarbiya maqsadi aniq belgilab olindi. O‘zbekiston Respublikasining ,,Ta’lim to‘g’risida”gi Qonuni hamda ,,Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” g‘oyalariga ko‘ra ijtimoiy tarbiyaning asosiy maqsadi - erkin, ijodkor, mustaqil fikr egasi bo‘lgan komil inson va malakali mutaxassisni tarbiyalab voyaga yetkazishdan iborat. Ushbu maqsadga erishish yо‘lidagi asosiy vazifa - bu shaxsda umumiy madaniyat unsurlari, ya’ni, shaxsning aqliy, axloqiy, jismoniy, estetik, iqtisodiy, ekologik, huquqiy, siyosiy hamda mehnat madaniyatini tarbiyalashdan iborat. 2. Bolalar va kattalarning birgalikdagi faoliyati. O‘qituvchilarning bolalar bilan ma’naviy madaniyatini shakllantirishning eng yaxshi namunasini izlash, shu asosida tarbiyachi ishining hayotiy me’yor va qadriyatlarini aniqlash о‘quvchining tarbiya jarayonidagi faolligini ta’minlashga olib keladi. Dunyoqarashi hali to‘la-to‘kis shakllanmagan bolalar uchun kattalarning hayotiy tajribalari, ularning shaxsiy namunalari tarbiyaviy ta’sir kuchiga ega. 3.O‘z-o‘zini anglash. Tarbiya insonda e’tiqod, demokratik qarashlar va hayotiy pozitsiyaning shakllanishiga olib keladi. Tarbiya mazmunining eng muhim unsurlaridan biri - bu insonning hayotiy o‘z-o‘zini anglashi, uning o‘z shaxsiy hayoti va faoliyatining subyekti sifatida e’tirof etilishi bilan tavsiflanadi. Inson kamolotida fuqarolik, kasbiy va axloqiy o‘z-o‘zini anglash jihatlari muhim ahamiyatga egadir.  
 
  4.Tarbiyaning shaxsga yo‘naltirilganligi. Mazkur g‘oya ta’lim muassasasi 
amaliyotining markaziy nuqtasida tarbiyaviy ishlar dasturi, tadbirlar, ularning shakl, 
metod va vositalari emas. Balki o‘quvchi turganligini anglatishga xizmat qiladi. 
Tarbiya jarayonida uning shaxsiy xususiyatlari, qiziqishlari, o‘ziga xos xarakteri, o‘z 
qadr-qimmatini anglash tuyg‘ulari rivojlantirilib borilishi zarur. 
  5.Ixtiyoriylik. Tarbiyalanuvchilarning iroda erkinligisiz tarbiya g‘oyalari 
mohiyatini qaror toptirish mumkin emas. Tarbiya jarayoni, agar u oqilona tashkil 
etilsa, bir vaqtning o‘zida ham o‘quvchi, ham o‘qituvchi ma’naviyatining 
boyitilishiga xizmat qiladi. Agar tarbiyachi o‘quvchining qiziqishi, faoliyati, 
o‘rtoqlik va fuqarolik burchini anglash, mustaqillikka intilish tuyg‘ularini ko‘ra va 
anglay olsagina uning irodali ekanligi ayon bo‘ladi. Tarbiyalanuvchining irodali 
bo‘lishi ta’minlangan sharoitda uning shaxsiga ta’sir ko‘rsatishga yo‘naltirilgan 
faoliyat jarayonida samaraga erishiladi. 
  6.Jamoa yo‘nalishi. Tarbiyaviy ishlar mazmunida jamoaga nisbatan ijobiy 
munosabatni qaror toptirish yotadi. Jamoa yordamida shaxsni har tomonlama 
kamoloti, uning dunyoni anglash, uni to‘laqonli talqin etish, insonparvarlik va o‘zaro 
hamkorlik tuyg‘ularini yuzaga kelishi va rivojlanib borishi kabi holat amalga 
oshiriladi. 
  Tarbiya qonuniyatlari. Ijtimoiy tarbiya maqsadi hamda vazifalarini amalga oshirish 
uchun tarbiya jarayonining o‘ziga xos qonuniyatlarini anglab olish muhim 
ahamiyatga ega. 
Tarbiya jarayoni o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Uning eng muhim xususiyati 
aniq maqsadga yo‘naltirilganligidir. 
Zamonaviy talqinda tarbiya jarayoni o‘qituvchi va o‘quvchilar o‘rtasidagi 
muayyan maqsadga erishishga qaratilgan samarali hamkorlik demakdir. Zero, 
tarbiya jarayonida o‘qituvchi va o‘quvchilarning birgalikdagi faoliyatlari tashkil 
etiladi, boshqariladi va nazorat qilinadi. Yagona maqsadga erishish yo‘li zamonaviy 
tarbiya jarayonining maqsadini tavsiflaydi. 
Zamonaviy tarbiya mazmuni va ularda ilgari surilgan g‘oyalar yaxlit tarzda 
quyidagi ko‘rinishga ega bo‘ladi:Tarbiya jarayoni ko‘p qirrali jarayon bo‘lib, unda 
tarbiya mohiyatini yoritishga xizmat qiluvchi ichki va tashqi (subyektiv va ob’ektiv) 
omillar ko‘zga tashlanadi. Subyektiv omillar shaxsning ichki ehtiyojlari, 
4.Tarbiyaning shaxsga yo‘naltirilganligi. Mazkur g‘oya ta’lim muassasasi amaliyotining markaziy nuqtasida tarbiyaviy ishlar dasturi, tadbirlar, ularning shakl, metod va vositalari emas. Balki o‘quvchi turganligini anglatishga xizmat qiladi. Tarbiya jarayonida uning shaxsiy xususiyatlari, qiziqishlari, o‘ziga xos xarakteri, o‘z qadr-qimmatini anglash tuyg‘ulari rivojlantirilib borilishi zarur. 5.Ixtiyoriylik. Tarbiyalanuvchilarning iroda erkinligisiz tarbiya g‘oyalari mohiyatini qaror toptirish mumkin emas. Tarbiya jarayoni, agar u oqilona tashkil etilsa, bir vaqtning o‘zida ham o‘quvchi, ham o‘qituvchi ma’naviyatining boyitilishiga xizmat qiladi. Agar tarbiyachi o‘quvchining qiziqishi, faoliyati, o‘rtoqlik va fuqarolik burchini anglash, mustaqillikka intilish tuyg‘ularini ko‘ra va anglay olsagina uning irodali ekanligi ayon bo‘ladi. Tarbiyalanuvchining irodali bo‘lishi ta’minlangan sharoitda uning shaxsiga ta’sir ko‘rsatishga yo‘naltirilgan faoliyat jarayonida samaraga erishiladi. 6.Jamoa yo‘nalishi. Tarbiyaviy ishlar mazmunida jamoaga nisbatan ijobiy munosabatni qaror toptirish yotadi. Jamoa yordamida shaxsni har tomonlama kamoloti, uning dunyoni anglash, uni to‘laqonli talqin etish, insonparvarlik va o‘zaro hamkorlik tuyg‘ularini yuzaga kelishi va rivojlanib borishi kabi holat amalga oshiriladi. Tarbiya qonuniyatlari. Ijtimoiy tarbiya maqsadi hamda vazifalarini amalga oshirish uchun tarbiya jarayonining o‘ziga xos qonuniyatlarini anglab olish muhim ahamiyatga ega. Tarbiya jarayoni o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Uning eng muhim xususiyati aniq maqsadga yo‘naltirilganligidir. Zamonaviy talqinda tarbiya jarayoni o‘qituvchi va o‘quvchilar o‘rtasidagi muayyan maqsadga erishishga qaratilgan samarali hamkorlik demakdir. Zero, tarbiya jarayonida o‘qituvchi va o‘quvchilarning birgalikdagi faoliyatlari tashkil etiladi, boshqariladi va nazorat qilinadi. Yagona maqsadga erishish yo‘li zamonaviy tarbiya jarayonining maqsadini tavsiflaydi. Zamonaviy tarbiya mazmuni va ularda ilgari surilgan g‘oyalar yaxlit tarzda quyidagi ko‘rinishga ega bo‘ladi:Tarbiya jarayoni ko‘p qirrali jarayon bo‘lib, unda tarbiya mohiyatini yoritishga xizmat qiluvchi ichki va tashqi (subyektiv va ob’ektiv) omillar ko‘zga tashlanadi. Subyektiv omillar shaxsning ichki ehtiyojlari,  
 
qiziqishlari, hayotiy munosabatlari mazmunini anglashga yordam bersa, ob’ektiv 
omillar shaxsning hayot kechirishi, shakllanishi, hayotiy muammolarni ijobiy hal 
etish uchun sharoit yaratadi. Tarbiya faoliyatining mazmuni, yo‘nalishi va shakli 
obektiv sharoitlar bilan qanchalik mutanosib kelsa, shaxsni shakllantirish borasida 
shunday muvaffaqiyatga erishiladi. Tarbiya jarayonining tashkil etilishi va 
boshqarilishida nafaqat o‘qituvchi faoliyati, balki o‘quvchining yosh va psixologik 
shaxsiy xususiyatlari, o‘y-fikrlari, hayotiy qarashlari hami muhim o‘rin tutadi. 
Yuqorida bayon etilgan fikr-mulohazalarga tayangan holda mavzuga 
quyidgicha xulosa qilish mumkin: 
  1.Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida shaxsni har 
tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish 
jarayoni bo‘lib, har qanday tuzum va zamonda ijtimoiy munosabatlar mazmunini 
aniqlash, ularni tashkil etish asosi bo‘lib kelgan. 
  2.Yosh avlod tarbiyasi turli makon va zamonda muayyan maqsad asosida tashkil 
etiladi. Ijtimoiy tarbiyani yo‘lga qo‘yish jarayonida bir qator vazifalar hal etiladi. 
Tarbiyaning maqsad va vazifalari ijtimoiy tuzum mohiyati, taraqqiyot darajasi, 
ijtimoiy munosabatlar mazmuni, shuningdek, jamiyat fuqarolarining dunyoqarashi, 
intilishlari, orzu-niyatlari asosida belgilanadi. 
  3.Tarbiya jarayonining xususiyatlarini chuqur anglash va ularni inobatga olgan 
holda tarbiyani tashkil etish oldinga qo‘yilgan maqsadga erishish, shuningdek, bu 
boradagi vazifalarni ijobiy hal etish imkonini beradi. 
Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta’lim va kadrlar tayyorlash 
milliy modelining asosiy maqsadi. Ijtimoiy munosabatlar ko‘lamining kengayishi 
o‘sib kelayotgan avlodni o‘ta murakkab xususiyatga ega munosabatlar jarayoniga 
har tomonlama yetuk etib tayyorlash vazifasini qo‘ymoqda. Psixologik, intellektual 
va fiziologik jihatdan yetuk inson hayotiy qarama-qarshilik, xususan, turli 
buzg‘unchi g‘oyalar ta’siriga tushib qolish, nosog‘lom turmush kechirish va 
noqonuniy xatti-harakatlarni sodir etishdan o‘zini saqlab qola oladi. Shuningdek, 
shaxsning aqliy salohiyatga egaligi jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini 
ta’minlovchi asosiy omildir.  
O‘zbekiston Respublikasida, demokratik va huquqiy jamiyat barpo etilayotgan 
mavjud sharoitda yosh avlodning mustaqil va erkin fikrlay olishi ro‘y berayotgan 
qiziqishlari, hayotiy munosabatlari mazmunini anglashga yordam bersa, ob’ektiv omillar shaxsning hayot kechirishi, shakllanishi, hayotiy muammolarni ijobiy hal etish uchun sharoit yaratadi. Tarbiya faoliyatining mazmuni, yo‘nalishi va shakli obektiv sharoitlar bilan qanchalik mutanosib kelsa, shaxsni shakllantirish borasida shunday muvaffaqiyatga erishiladi. Tarbiya jarayonining tashkil etilishi va boshqarilishida nafaqat o‘qituvchi faoliyati, balki o‘quvchining yosh va psixologik shaxsiy xususiyatlari, o‘y-fikrlari, hayotiy qarashlari hami muhim o‘rin tutadi. Yuqorida bayon etilgan fikr-mulohazalarga tayangan holda mavzuga quyidgicha xulosa qilish mumkin: 1.Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida shaxsni har tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni bo‘lib, har qanday tuzum va zamonda ijtimoiy munosabatlar mazmunini aniqlash, ularni tashkil etish asosi bo‘lib kelgan. 2.Yosh avlod tarbiyasi turli makon va zamonda muayyan maqsad asosida tashkil etiladi. Ijtimoiy tarbiyani yo‘lga qo‘yish jarayonida bir qator vazifalar hal etiladi. Tarbiyaning maqsad va vazifalari ijtimoiy tuzum mohiyati, taraqqiyot darajasi, ijtimoiy munosabatlar mazmuni, shuningdek, jamiyat fuqarolarining dunyoqarashi, intilishlari, orzu-niyatlari asosida belgilanadi. 3.Tarbiya jarayonining xususiyatlarini chuqur anglash va ularni inobatga olgan holda tarbiyani tashkil etish oldinga qo‘yilgan maqsadga erishish, shuningdek, bu boradagi vazifalarni ijobiy hal etish imkonini beradi. Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta’lim va kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy maqsadi. Ijtimoiy munosabatlar ko‘lamining kengayishi o‘sib kelayotgan avlodni o‘ta murakkab xususiyatga ega munosabatlar jarayoniga har tomonlama yetuk etib tayyorlash vazifasini qo‘ymoqda. Psixologik, intellektual va fiziologik jihatdan yetuk inson hayotiy qarama-qarshilik, xususan, turli buzg‘unchi g‘oyalar ta’siriga tushib qolish, nosog‘lom turmush kechirish va noqonuniy xatti-harakatlarni sodir etishdan o‘zini saqlab qola oladi. Shuningdek, shaxsning aqliy salohiyatga egaligi jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini ta’minlovchi asosiy omildir. O‘zbekiston Respublikasida, demokratik va huquqiy jamiyat barpo etilayotgan mavjud sharoitda yosh avlodning mustaqil va erkin fikrlay olishi ro‘y berayotgan  
 
voqea-hodisalarga shaxsiy munosabtini bildirishga imkon beradi. Ijtimoiy borliqda 
kechayotgan o‘zgarishlarga nisbatan shaxsiy nuqtai nazarning shakllanishi shaxs 
faolligini ko‘rsatuvchi muhim jihatlardan biridir. Qolaversa, mustaqil fikr egasi 
bo‘lgan shaxs o‘z imkoniyatlari, qobiliyatini erkin namoyon eta oladi. 
Muvaffaqiyatli ravishda olib borilayotgan ta’limiy islohotlarning ham asosiy 
maqsadi erkin, mustaqil fikriga ega barkamol shaxs va malakali mutaxassisni 
tarbiyalab voyaga yetkazishdan iboratdir.  
Komil insonni shakllanirish masalasi barcha davrda, ham muhim ijtimoiy 
vazifa sifatida kun tartibiga qo‘yilgan. Xususan, zardushtiylik dinida komillikning 
asosi ezgu fikr, ezgu so‘z va ezgu amal (harakat)dan iborat ekanligi ta’kidlansa, 
islom ta’limoti g‘oyalariga ko‘ra yetuklikning bosh mezoni - ilmlilik, bilimli 
bo‘lishdir. 
Shaxsning jamoada qaror topishi. Shaxs psixologik jihatdan taraqqiy etgan, 
shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi 
muayyan jamiyat a’zosi bo’lib, uning shakllanishi ijtimoiy munosabatlar jarayonida 
kechadi. Mazkur jarayonda qatnashish asosida u jamiyat tomonidan tan olingan 
ma’naviy-axloqiy, shuningdek, huquqiy me’yorlar mohiyatini о‘zlashtiradi. 
Jamiyatning a’zosi sifatida uning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotini ta’minlovchi 
mehnat faoliyatini yo’lga qо‘yadi. Shuningdek, shaxsiy ehtiyojlari, manfaatlarini 
qondirish yо‘lida ham atrofdagilar bilan munosabatga kirishadi. 
   Jamoa haqida tushuncha. Jamoa (lotincha ,,kollektivus” sо‘zining tarjimasi bo’lib, 
yig‘ilma, omma, birgalikdagi majlis, birlashma, guruh) bir necha a’zo (kishi)lardan 
iborat bo’lib, ijtimoiy ahamiyatga ega umumiy maqsad asosida tashkil topgan guruh 
demakdir. Zamonaviy talqinda ,,jamoa» tushunchasi ikki xil ma’noda ishlatiladi. 
Birinchidan, jamoa deganda bir necha kishilarning muayyan maqsad yо‘lida 
birlashuvidan iborat tashkiliy guruhi tushuniladi (masalan ishlab chiqarish jamoasi, 
zavod jamoasi, o’quv yurti jamoasi, xo’jalik jamosi va hokazo). Ikkinchidan, jamoa 
deganda yuqori darajada uyushtirilgan guruh tushuniladi.  
Jamoada va jamoa yordamida tarbiyalash - tarbiya tizimida muhim ahamiyatga 
ega bo’lgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning yetakchi rol 
о‘ynashi to‘g‘risidagi fikrlar pedagogika fanining ilk rivojlanish davrlaridayoq 
bildirilgan. Jamoada uning a’zolari о‘rtasidagi munosabatning alohida shakli yuzaga 
voqea-hodisalarga shaxsiy munosabtini bildirishga imkon beradi. Ijtimoiy borliqda kechayotgan o‘zgarishlarga nisbatan shaxsiy nuqtai nazarning shakllanishi shaxs faolligini ko‘rsatuvchi muhim jihatlardan biridir. Qolaversa, mustaqil fikr egasi bo‘lgan shaxs o‘z imkoniyatlari, qobiliyatini erkin namoyon eta oladi. Muvaffaqiyatli ravishda olib borilayotgan ta’limiy islohotlarning ham asosiy maqsadi erkin, mustaqil fikriga ega barkamol shaxs va malakali mutaxassisni tarbiyalab voyaga yetkazishdan iboratdir. Komil insonni shakllanirish masalasi barcha davrda, ham muhim ijtimoiy vazifa sifatida kun tartibiga qo‘yilgan. Xususan, zardushtiylik dinida komillikning asosi ezgu fikr, ezgu so‘z va ezgu amal (harakat)dan iborat ekanligi ta’kidlansa, islom ta’limoti g‘oyalariga ko‘ra yetuklikning bosh mezoni - ilmlilik, bilimli bo‘lishdir. Shaxsning jamoada qaror topishi. Shaxs psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi muayyan jamiyat a’zosi bo’lib, uning shakllanishi ijtimoiy munosabatlar jarayonida kechadi. Mazkur jarayonda qatnashish asosida u jamiyat tomonidan tan olingan ma’naviy-axloqiy, shuningdek, huquqiy me’yorlar mohiyatini о‘zlashtiradi. Jamiyatning a’zosi sifatida uning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotini ta’minlovchi mehnat faoliyatini yo’lga qо‘yadi. Shuningdek, shaxsiy ehtiyojlari, manfaatlarini qondirish yо‘lida ham atrofdagilar bilan munosabatga kirishadi. Jamoa haqida tushuncha. Jamoa (lotincha ,,kollektivus” sо‘zining tarjimasi bo’lib, yig‘ilma, omma, birgalikdagi majlis, birlashma, guruh) bir necha a’zo (kishi)lardan iborat bo’lib, ijtimoiy ahamiyatga ega umumiy maqsad asosida tashkil topgan guruh demakdir. Zamonaviy talqinda ,,jamoa» tushunchasi ikki xil ma’noda ishlatiladi. Birinchidan, jamoa deganda bir necha kishilarning muayyan maqsad yо‘lida birlashuvidan iborat tashkiliy guruhi tushuniladi (masalan ishlab chiqarish jamoasi, zavod jamoasi, o’quv yurti jamoasi, xo’jalik jamosi va hokazo). Ikkinchidan, jamoa deganda yuqori darajada uyushtirilgan guruh tushuniladi. Jamoada va jamoa yordamida tarbiyalash - tarbiya tizimida muhim ahamiyatga ega bo’lgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning yetakchi rol о‘ynashi to‘g‘risidagi fikrlar pedagogika fanining ilk rivojlanish davrlaridayoq bildirilgan. Jamoada uning a’zolari о‘rtasidagi munosabatning alohida shakli yuzaga  
 
keladi, bu esa shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanshini ta’minlaydi. Lekin har 
qanday guruhni ham jamoa deb hisoblab bо‘lmaydi. Jamoa bir qator belgilarga 
egadirki, mazkur belgilar jamoani kishilarning yetarli darajada uyushgan har qanday 
guruhdan ajratib turadi.  
 
 
 
 
Jamoa 
ijtimoiy 
jamiyatning 
bir 
qismi 
hisoblanadi, 
unda 
ijtimoiy 
hayot 
va 
kishilik 
munosabatlarining barcha me’yorlari o’z ifodasini topadi. Zero, jamoa jamiyatdagi 
mavjud munosabatlar tizimida namoyon bo’lar ekan, jamoa va ijtimoiy jamiyat 
maqsadi, intilishida o‘zaro birlik, uzviylik, aloqadorlik yuzaga keladi. 
Yuqorida bildirilgan fikrlardan quyidagi xulosalarga kelish mumkin. 
1. Jamoa bir necha a’zo (kishi)lardan tashkil topgan muayyan guruh bo‘lib, u 
ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan umumiy maqsad asosida birlashadi hamda mazkur 
maqsadni amalga oshirish uchun yo‘naltirilgan faoliyatni tashkil etadi. 
2. Jamoa o‘zida bir necha xususiyat (belgi)larni namoyon etadi. 
3. Jamoani shakllantirish muayyan qonuniyatlarga bo‘ysunadigan uzoq 
muddatli, murakkab jarayon bo‘lib, u ko‘pchilik tadqiqotchilarning e’tirof 
etishlariga ko‘ra to‘rt bosqichdan iborat bo‘ladi. 
4. Jamoani shakllantirish o‘ziga xos metodika asosida amalga oshriladi. 
Ushbu metodika doirasida jamoaga nisbatan talablarning qo‘yilishi, jamoa faoli 
(aktivi)ni tarbiyalash masalasi alohida ahamiyatga egadir. 
5. Jamoaning mustahkam bo‘lishi, uning a’zolari o‘rtasida o‘zaro yordam 
hamda hamkorlikning qaror topishida jamoa an’analari muhim ahamiyat kasb etadi. 
 
 
Foydalanilgan adabiyotlar: 
1.Choriyev A., Xodjayev B., Saliyeva Z., Choriyev I. Pedagogik tadqiqotlar 
metodologiyasi (darslik). - Toshkent.: Iqtisodiyot dunyosi, 2018. 
2.Choriyev A., Choriyev I. Pedagogika tarixi metodologiyasi (o‘quv 
kullanma).. - Toshkent.: Fan, 2010. 
3.Kpaeевский, B.B. Meтодологиya педагогиchеского исследованиya: 
пocoб. Длya педагога-исследавателya / B.B. Kpaeвский. - Caмapa: Изд-BO 
CaмГПИ,1994 - 165 c. 
keladi, bu esa shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanshini ta’minlaydi. Lekin har qanday guruhni ham jamoa deb hisoblab bо‘lmaydi. Jamoa bir qator belgilarga egadirki, mazkur belgilar jamoani kishilarning yetarli darajada uyushgan har qanday guruhdan ajratib turadi. Jamoa ijtimoiy jamiyatning bir qismi hisoblanadi, unda ijtimoiy hayot va kishilik munosabatlarining barcha me’yorlari o’z ifodasini topadi. Zero, jamoa jamiyatdagi mavjud munosabatlar tizimida namoyon bo’lar ekan, jamoa va ijtimoiy jamiyat maqsadi, intilishida o‘zaro birlik, uzviylik, aloqadorlik yuzaga keladi. Yuqorida bildirilgan fikrlardan quyidagi xulosalarga kelish mumkin. 1. Jamoa bir necha a’zo (kishi)lardan tashkil topgan muayyan guruh bo‘lib, u ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan umumiy maqsad asosida birlashadi hamda mazkur maqsadni amalga oshirish uchun yo‘naltirilgan faoliyatni tashkil etadi. 2. Jamoa o‘zida bir necha xususiyat (belgi)larni namoyon etadi. 3. Jamoani shakllantirish muayyan qonuniyatlarga bo‘ysunadigan uzoq muddatli, murakkab jarayon bo‘lib, u ko‘pchilik tadqiqotchilarning e’tirof etishlariga ko‘ra to‘rt bosqichdan iborat bo‘ladi. 4. Jamoani shakllantirish o‘ziga xos metodika asosida amalga oshriladi. Ushbu metodika doirasida jamoaga nisbatan talablarning qo‘yilishi, jamoa faoli (aktivi)ni tarbiyalash masalasi alohida ahamiyatga egadir. 5. Jamoaning mustahkam bo‘lishi, uning a’zolari o‘rtasida o‘zaro yordam hamda hamkorlikning qaror topishida jamoa an’analari muhim ahamiyat kasb etadi. Foydalanilgan adabiyotlar: 1.Choriyev A., Xodjayev B., Saliyeva Z., Choriyev I. Pedagogik tadqiqotlar metodologiyasi (darslik). - Toshkent.: Iqtisodiyot dunyosi, 2018. 2.Choriyev A., Choriyev I. Pedagogika tarixi metodologiyasi (o‘quv kullanma).. - Toshkent.: Fan, 2010. 3.Kpaeевский, B.B. Meтодологиya педагогиchеского исследованиya: пocoб. Длya педагога-исследавателya / B.B. Kpaeвский. - Caмapa: Изд-BO CaмГПИ,1994 - 165 c.