TARBIYANING UMUMIY METODLARI

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

24,6 KB


 
 
 
 
 
 
TARBIYANING UMUMIY METODLARI 
 
 
Reja: 
1. Tarbiya metodlari haqida tushuncha.  
2. Tarbiya metodlari tasnifi.  
3. Tarbiya metodlarini tanlab olish shartlari. 
 
 
1. Tarbiya metodlari haqida tushuncha. Muammoli pedagogik vaziyatlar 
1. To‘rtinchi sinfda har xil buyumlar: qalam, ruchka, rezinka va boshqalar 
narsalar yo‘qola boshladi. Bir kuni sinfdagi qizchaning bosh kiyimi yo‘qoldi. 
O‘qituvchi topilmalar byurosining faoliyati haqida gapirib berdi. Bolalar topib 
olingan narsalar qaytarib berilishi to‘g‘risidagi kattalardan eshitgan misollarni 
aytishdi. 
 O‘qituvchi qanday tarbiya metodini qo‘llagan? Bu metodning samaradorligi 
nimalarga bog‘liq? Har doim ham ushbu metod samara beradimi? 
2. O‘qituvchi quyidagicha hikoya qiladi:  O‘g‘lim (8 yosh) qorong‘idan va 
balandlikdan qo‘rqadi. Men imkon boricha uni ko‘proq ana shu qo‘rquvni yenga 
oladigan sharoitga qo‘yaman: Goho ob-havo qandayligini bilib kelish uchun xovliga, 
goho go‘yo esidan chiqqan narsani olib kelish uchun qorong‘u xonaga yuboraman.  
      O‘yin paytida ayrim paytlari chuqurlikka sakraymanda, “Daraxtning anavi 
novdasini menga olib ber. Uni emas, narigi, yuqoridagisini” deyman. 
     O‘qituvchi to‘g‘ri qiladimi? Bu qanday tarbiya metodi? U nima uchun samarali? 
3. Dars boshlanishidan oldin o‘qituvchi yerda g‘ijimlangan qog‘oz parchasi 
yotganini ko‘rib, bir o‘quvchiga “qog‘ozni ol”, deb murojat qildi. O‘sha o‘quvchi 
sekin partadan turib “men tashlamaganman, nega olarkanman” deb, yana joyiga 
o‘tirdi. 
TARBIYANING UMUMIY METODLARI Reja: 1. Tarbiya metodlari haqida tushuncha. 2. Tarbiya metodlari tasnifi. 3. Tarbiya metodlarini tanlab olish shartlari. 1. Tarbiya metodlari haqida tushuncha. Muammoli pedagogik vaziyatlar 1. To‘rtinchi sinfda har xil buyumlar: qalam, ruchka, rezinka va boshqalar narsalar yo‘qola boshladi. Bir kuni sinfdagi qizchaning bosh kiyimi yo‘qoldi. O‘qituvchi topilmalar byurosining faoliyati haqida gapirib berdi. Bolalar topib olingan narsalar qaytarib berilishi to‘g‘risidagi kattalardan eshitgan misollarni aytishdi. O‘qituvchi qanday tarbiya metodini qo‘llagan? Bu metodning samaradorligi nimalarga bog‘liq? Har doim ham ushbu metod samara beradimi? 2. O‘qituvchi quyidagicha hikoya qiladi: O‘g‘lim (8 yosh) qorong‘idan va balandlikdan qo‘rqadi. Men imkon boricha uni ko‘proq ana shu qo‘rquvni yenga oladigan sharoitga qo‘yaman: Goho ob-havo qandayligini bilib kelish uchun xovliga, goho go‘yo esidan chiqqan narsani olib kelish uchun qorong‘u xonaga yuboraman. O‘yin paytida ayrim paytlari chuqurlikka sakraymanda, “Daraxtning anavi novdasini menga olib ber. Uni emas, narigi, yuqoridagisini” deyman. O‘qituvchi to‘g‘ri qiladimi? Bu qanday tarbiya metodi? U nima uchun samarali? 3. Dars boshlanishidan oldin o‘qituvchi yerda g‘ijimlangan qog‘oz parchasi yotganini ko‘rib, bir o‘quvchiga “qog‘ozni ol”, deb murojat qildi. O‘sha o‘quvchi sekin partadan turib “men tashlamaganman, nega olarkanman” deb, yana joyiga o‘tirdi.  
 
     O‘qituvchi nima qilishi kerak? Sinfning ta’sirlanishi qanday bo‘ladi va bu 
nimaga bog‘liq? 
4. Ko‘p bolali oilaning otasi mamnun bo‘lib hikoya qiladi: yer ag‘darish biz 
uchun hech gap emas. 1-2 kg konfet, pechene sotib olib kelamanda, qani bolalar bu 
sizlarga, lekin oldin yerni chopib beringlar,  deyman. 
-Bolalar konfetsiz yer ag‘darishmaydimi, - so‘radik biz. 
-Uncha tirishib ishlashmaydi-da, - tushuntirdi ota. 
Ota qo‘llagan rag‘batlantirish usuliga qanday baho berasiz? 
5. 4-sinf o‘quvchisining onasi hikoya qiladi: Avvalari o‘g‘limning hamma ishi 
joyida edi. Men ishlamasdim, unga ko‘p vaqt ajratdim. Ishga kirganimdan so‘ng 
”ikki baholar” ola boshladi. Kechqurun darsini tekshirsam, topshiriqlarning bir qismi 
bajarilmagan, bajarilgani esa iflos, tushunarsiz bo‘lgani uchun uni qayta ko‘chirish 
kerak. Lekin qachon ulguradi. Uxlash vaqti bo‘lib qolardi. 
Ota-onaning xatosi nimada. Siz qanday yo‘l tutardingiz? 
Tarbiya metodlari haqida tushuncha. Tarbiya metodi (yunoncha 
«metodos» - yo‘l) tarbiya maqsadiga erishishning yo‘li. Tarbiya amaliyotiga tatbiq 
etilganda, metodlar - bu tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, tuyg‘ulari va xulqiga 
ta’sir etish usullaridir. 
   Tarbiya metodlari tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, tuyg‘ulari va xulqiga 
ta’sir etish usullari yig‘indisidir. 
Tarbiya usullari - umumiy metodning bir qismi, alohida harakati, yanada 
aniqlashuvi. Obrazli aytganda, usullar - bu qo‘yilgan maqsadga tezroq erishish 
uchun tarbiyachi o‘ zining tarbiyalanuvchilari bilan yo‘l ochadigan o‘rganilmagan 
so‘qmoq. Agar uni boshqa tarbiyachilar ham foydalana boshlasa, u holda asta-sekin 
usullar keng ustunli yo‘llar - metodlarga aylanishi mumkin. 
T arbiya usullari - umumiy metodning bir qismi, alohida harakati 
Amaliyotda tarbiya vositalari tushunchasi ham ajratiladi. Usullara deganda ta’sir 
ko‘rsatishlar birligi, vosita deganda, usullar yig‘indisi tushuniladi. Vosita - bu usul 
ham emas, metod ham emas. Masalan, mehnat - tarbiya vositasi, biroq uni ko‘rsatib 
berish, mehnatni baholash, ishdagi xatoni ko‘rsatish - bu usullar. So‘z (keng 
ma’noda) - tarbiya vositasi, biroq replika, taqqoslash - usullar. Bu bilan bog‘liqlikda 
ba’zan tarbiya metodlari qo‘yilgan maqsadni muvaffaqqiyatli amalga oshirish uchun 
O‘qituvchi nima qilishi kerak? Sinfning ta’sirlanishi qanday bo‘ladi va bu nimaga bog‘liq? 4. Ko‘p bolali oilaning otasi mamnun bo‘lib hikoya qiladi: yer ag‘darish biz uchun hech gap emas. 1-2 kg konfet, pechene sotib olib kelamanda, qani bolalar bu sizlarga, lekin oldin yerni chopib beringlar, deyman. -Bolalar konfetsiz yer ag‘darishmaydimi, - so‘radik biz. -Uncha tirishib ishlashmaydi-da, - tushuntirdi ota. Ota qo‘llagan rag‘batlantirish usuliga qanday baho berasiz? 5. 4-sinf o‘quvchisining onasi hikoya qiladi: Avvalari o‘g‘limning hamma ishi joyida edi. Men ishlamasdim, unga ko‘p vaqt ajratdim. Ishga kirganimdan so‘ng ”ikki baholar” ola boshladi. Kechqurun darsini tekshirsam, topshiriqlarning bir qismi bajarilmagan, bajarilgani esa iflos, tushunarsiz bo‘lgani uchun uni qayta ko‘chirish kerak. Lekin qachon ulguradi. Uxlash vaqti bo‘lib qolardi. Ota-onaning xatosi nimada. Siz qanday yo‘l tutardingiz? Tarbiya metodlari haqida tushuncha. Tarbiya metodi (yunoncha «metodos» - yo‘l) tarbiya maqsadiga erishishning yo‘li. Tarbiya amaliyotiga tatbiq etilganda, metodlar - bu tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, tuyg‘ulari va xulqiga ta’sir etish usullaridir. Tarbiya metodlari tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, tuyg‘ulari va xulqiga ta’sir etish usullari yig‘indisidir. Tarbiya usullari - umumiy metodning bir qismi, alohida harakati, yanada aniqlashuvi. Obrazli aytganda, usullar - bu qo‘yilgan maqsadga tezroq erishish uchun tarbiyachi o‘ zining tarbiyalanuvchilari bilan yo‘l ochadigan o‘rganilmagan so‘qmoq. Agar uni boshqa tarbiyachilar ham foydalana boshlasa, u holda asta-sekin usullar keng ustunli yo‘llar - metodlarga aylanishi mumkin. T arbiya usullari - umumiy metodning bir qismi, alohida harakati Amaliyotda tarbiya vositalari tushunchasi ham ajratiladi. Usullara deganda ta’sir ko‘rsatishlar birligi, vosita deganda, usullar yig‘indisi tushuniladi. Vosita - bu usul ham emas, metod ham emas. Masalan, mehnat - tarbiya vositasi, biroq uni ko‘rsatib berish, mehnatni baholash, ishdagi xatoni ko‘rsatish - bu usullar. So‘z (keng ma’noda) - tarbiya vositasi, biroq replika, taqqoslash - usullar. Bu bilan bog‘liqlikda ba’zan tarbiya metodlari qo‘yilgan maqsadni muvaffaqqiyatli amalga oshirish uchun  
 
foydalaniladigan usul va vositalar tizimi sifatida aniqlanadi. Xuddi shuningdek 
metodning tuzilishida usullar va vosita albatta mavjud bo‘ladi. 
Tarbiya vositalari - bu usul ham emas, metod ham emas, usullar yig‘indisi. 
2.Tarbiya metodlari tasnifi. Zamonaviy pedagogikada ba’zilari amaliy 
vazifalarni hal etishga, ba’zilari faqat nazariy vazifalarni o‘zida aks ettiradigan 
o‘nlab tarbiya tasniflari mavjud. 
Metodlar o‘ziga xos xarakteriga ko‘ra ishontirish, mashq, rag‘batlantirish va 
tanbeh berishga bo‘linadi. Mazkur holatda metodning umumiy xarakterli belgisi 
o‘ziga xoslikni, qo‘llanishga yaroqlilikni aks ettiradi. Bu tasnifga metodlarning 
ko‘proq umumlashganligi bilan ajralib turuvchi tarbiyaning umumiy metodlari 
mustahkam tutashib ketadi. U o‘zida ishontirsh, faoliyatni tashkil etish, 
o‘quvchilarning 
xulq-atvorini 
rag‘batlantirish 
metodlarini 
qamrab 
oladi. 
I.S.Mariyenkoning tasnifida tarbiya metodlari guruhlari quyidagicha nomlanadi: 
tushuntirshli- reproduktiv, muammoli vaziyatli, o‘rgatish va mashq metodlari, 
rag‘batlantirish, to‘sqinlik qiluvchi, boshqarish, o‘zini-o‘zi tarbiyalash. 
Skinner nazariyasi o‘qitish va ta’lim olish jarayonida o‘qituvchilarning o‘zlarini 
hulq-atvorlari muhim bo‘lmagan rolda ekani uchun tanqid qilinadi, bu mavzuda gap 
ketganida unga e’tibor berishga chegara qo‘yilgan, bu o‘rinda jazo tayinlash va 
mukofotlashdan ko‘ra ko‘proq, deydi, o‘qituvchilar o‘zlari (Men termini 5-bo‘limda 
to‘laroq yoritilgan) namuna bo‘lishlari zarur. Bu “ahloq o‘ynini o‘ynash”ni 
istamayotgan o‘quvchilar – mehribonlik ko‘rsatilmagan yoki, ular ta’limda omadga 
erishmagan, yo ular o‘qituvchi tomonidan maqtab, yo koyilmagan – bilan yuzaga 
kelgan muammoni hal qilishishart bo‘lgan o‘qituvchilarga kichik yordam taklif 
qiladi.1 
Tarbiyalanuvchilarga ta’sir etishi natijalariga ko‘ra metodlarni ikki guruhga 
bo‘lish mumkin: 
• Axloqiy me’yorlar, motivlarni hosil qilishga, tasavvur, tushuncha, g‘oyalarni 
shakllantirishga ta’sir etuvchi. 
• Xulq-atvorning u yoki bu turini aniqlaydigan odatlarni hosil qilishga ta’sir 
etuvchi. 
                                                 
1Aleks Muur. Ta’lim berish va ta’lim olish: pedagogika, ta’lim dasturi va tarbiya. Rutledj. Ikkinchi nashr. 2012.  5 bet. 
 
foydalaniladigan usul va vositalar tizimi sifatida aniqlanadi. Xuddi shuningdek metodning tuzilishida usullar va vosita albatta mavjud bo‘ladi. Tarbiya vositalari - bu usul ham emas, metod ham emas, usullar yig‘indisi. 2.Tarbiya metodlari tasnifi. Zamonaviy pedagogikada ba’zilari amaliy vazifalarni hal etishga, ba’zilari faqat nazariy vazifalarni o‘zida aks ettiradigan o‘nlab tarbiya tasniflari mavjud. Metodlar o‘ziga xos xarakteriga ko‘ra ishontirish, mashq, rag‘batlantirish va tanbeh berishga bo‘linadi. Mazkur holatda metodning umumiy xarakterli belgisi o‘ziga xoslikni, qo‘llanishga yaroqlilikni aks ettiradi. Bu tasnifga metodlarning ko‘proq umumlashganligi bilan ajralib turuvchi tarbiyaning umumiy metodlari mustahkam tutashib ketadi. U o‘zida ishontirsh, faoliyatni tashkil etish, o‘quvchilarning xulq-atvorini rag‘batlantirish metodlarini qamrab oladi. I.S.Mariyenkoning tasnifida tarbiya metodlari guruhlari quyidagicha nomlanadi: tushuntirshli- reproduktiv, muammoli vaziyatli, o‘rgatish va mashq metodlari, rag‘batlantirish, to‘sqinlik qiluvchi, boshqarish, o‘zini-o‘zi tarbiyalash. Skinner nazariyasi o‘qitish va ta’lim olish jarayonida o‘qituvchilarning o‘zlarini hulq-atvorlari muhim bo‘lmagan rolda ekani uchun tanqid qilinadi, bu mavzuda gap ketganida unga e’tibor berishga chegara qo‘yilgan, bu o‘rinda jazo tayinlash va mukofotlashdan ko‘ra ko‘proq, deydi, o‘qituvchilar o‘zlari (Men termini 5-bo‘limda to‘laroq yoritilgan) namuna bo‘lishlari zarur. Bu “ahloq o‘ynini o‘ynash”ni istamayotgan o‘quvchilar – mehribonlik ko‘rsatilmagan yoki, ular ta’limda omadga erishmagan, yo ular o‘qituvchi tomonidan maqtab, yo koyilmagan – bilan yuzaga kelgan muammoni hal qilishishart bo‘lgan o‘qituvchilarga kichik yordam taklif qiladi.1 Tarbiyalanuvchilarga ta’sir etishi natijalariga ko‘ra metodlarni ikki guruhga bo‘lish mumkin: • Axloqiy me’yorlar, motivlarni hosil qilishga, tasavvur, tushuncha, g‘oyalarni shakllantirishga ta’sir etuvchi. • Xulq-atvorning u yoki bu turini aniqlaydigan odatlarni hosil qilishga ta’sir etuvchi. 1Aleks Muur. Ta’lim berish va ta’lim olish: pedagogika, ta’lim dasturi va tarbiya. Rutledj. Ikkinchi nashr. 2012. 5 bet.  
 
Hozirgi vaqtda o‘ zida tarbiya metodlaridagi yagona maqsad, mazmun va 
tartiblilikni aks ettiruvchi ko‘proq ob’yektiv va qulay metodlar qo‘llaniladi. Ana 
shunday tavsif bilan bog‘liqlikda tarbiya metodlari uch guruhga bo‘linadi: 
• Shaxs ongini shakllantiruvchi metodlar. 
• Faoliyatni tashkil etish va xulq-atvor tajribalarini shakllantirish metodlari. 
• Xulq-atvorni va faoliyatni rag‘batlantirish metodlari. 
Shaxs ongini shakllantirsh metodlari o‘ quvchilarda ma’ naviy-axloqiy sifatlar, 
e’tiqod hamda dunyoqarashni shakllantirish maqsadida ularning ongi, his-tuyg‘usi 
va irodasiga ta’sir ko‘rsatish usullari sanaladi. 
Shaxs ongini shakllantirish (ishontirish) metodlariga quyidagilar kiradi: hikoya, 
tushuntirish, izohlash, ma'ruza, etik suhbat, nasihat, o‘git, ko‘rsatma, munozara, 
namuna. 
Bu guruhga mansub metodlarning mohiyati shundaki, ular orqali o‘quvchilar 
ongiga jamiyatda ustuvor o‘rin tutuvchi ijtimoiy g‘oya va maqsadlar singdiriladi. 
O‘ quvchilarda g‘ oyaviy onglilik va ijtimoiy faollik, ya’ni, davlatning ichki va 
xalqaro siyosati mazmunini tushunish va idrok qilish ko‘nikmalarini tarbiyalash 
lozim. 
Tushuntirish ijtimoiy ongni shakllantirishda eng ko‘p ishlatiladigan metoddir. 
Tushuntirishning vazifasi o‘quvchilarni yuksak madaniyatli, milliy g‘urur 
tuyg‘usiga ega bo‘lib voyaga yetishlarini tarbiyalashga yordam berishdan iborat. 
Suhbat. 
O‘quvchi 
shaxsini 
g‘oyaviy 
va 
ma’naviy-axloqiy 
jihatdan 
shakllantirishda o‘qituvchining jonli so‘zi eng ta’sirchan metod hisoblanadi. Suhbat 
uchun mavzu tanlashda uning mazkur sinf o‘quvchilari uchun dolzarbligi, 
o‘quvchilarning suhbat mazmuniga bo‘lgan munosabatlari va suhbatdan 
kutilayotgan natijani hisobga olish zarur. 
Hikoya. O‘ quvchilar odatda hayot va turli adabiyotlardan olingan aniq misollar 
bilan boyitilgan hikoyalarni katta qiziqish bilan tinglaydilar. Ularga axloq 
me’yorlari, xalq o‘tmishi, tabiiy boyliklar, qahramonlar hayoti va jasorati, 
shuningdek, tarix, adabiyot va san’at haqida hikoya qilib berish mumkin. Badiiy 
adabiyot namunalari, shuningdek, ommaviy axborot vositalari - radio, televidenie, 
gazeta va jurnallar sahifalarida hamda Internet matbuotida e’lon qilingan 
ma’lumotlar ham o‘quvchilar uchun qimmatli material bo‘lib xizmat qiladi. Suhbat 
Hozirgi vaqtda o‘ zida tarbiya metodlaridagi yagona maqsad, mazmun va tartiblilikni aks ettiruvchi ko‘proq ob’yektiv va qulay metodlar qo‘llaniladi. Ana shunday tavsif bilan bog‘liqlikda tarbiya metodlari uch guruhga bo‘linadi: • Shaxs ongini shakllantiruvchi metodlar. • Faoliyatni tashkil etish va xulq-atvor tajribalarini shakllantirish metodlari. • Xulq-atvorni va faoliyatni rag‘batlantirish metodlari. Shaxs ongini shakllantirsh metodlari o‘ quvchilarda ma’ naviy-axloqiy sifatlar, e’tiqod hamda dunyoqarashni shakllantirish maqsadida ularning ongi, his-tuyg‘usi va irodasiga ta’sir ko‘rsatish usullari sanaladi. Shaxs ongini shakllantirish (ishontirish) metodlariga quyidagilar kiradi: hikoya, tushuntirish, izohlash, ma'ruza, etik suhbat, nasihat, o‘git, ko‘rsatma, munozara, namuna. Bu guruhga mansub metodlarning mohiyati shundaki, ular orqali o‘quvchilar ongiga jamiyatda ustuvor o‘rin tutuvchi ijtimoiy g‘oya va maqsadlar singdiriladi. O‘ quvchilarda g‘ oyaviy onglilik va ijtimoiy faollik, ya’ni, davlatning ichki va xalqaro siyosati mazmunini tushunish va idrok qilish ko‘nikmalarini tarbiyalash lozim. Tushuntirish ijtimoiy ongni shakllantirishda eng ko‘p ishlatiladigan metoddir. Tushuntirishning vazifasi o‘quvchilarni yuksak madaniyatli, milliy g‘urur tuyg‘usiga ega bo‘lib voyaga yetishlarini tarbiyalashga yordam berishdan iborat. Suhbat. O‘quvchi shaxsini g‘oyaviy va ma’naviy-axloqiy jihatdan shakllantirishda o‘qituvchining jonli so‘zi eng ta’sirchan metod hisoblanadi. Suhbat uchun mavzu tanlashda uning mazkur sinf o‘quvchilari uchun dolzarbligi, o‘quvchilarning suhbat mazmuniga bo‘lgan munosabatlari va suhbatdan kutilayotgan natijani hisobga olish zarur. Hikoya. O‘ quvchilar odatda hayot va turli adabiyotlardan olingan aniq misollar bilan boyitilgan hikoyalarni katta qiziqish bilan tinglaydilar. Ularga axloq me’yorlari, xalq o‘tmishi, tabiiy boyliklar, qahramonlar hayoti va jasorati, shuningdek, tarix, adabiyot va san’at haqida hikoya qilib berish mumkin. Badiiy adabiyot namunalari, shuningdek, ommaviy axborot vositalari - radio, televidenie, gazeta va jurnallar sahifalarida hamda Internet matbuotida e’lon qilingan ma’lumotlar ham o‘quvchilar uchun qimmatli material bo‘lib xizmat qiladi. Suhbat  
 
ham, hikoya ham o‘quvchilarning yoshiga mos mavzularda, ular tushunadigan 
so‘zlar vositasida adabiy tilda o‘tkazilishi maqsadga muvofiqdir. Suhbat yoki hikoya 
mavzusining o‘quvchilar tomonidan belgilanishi, ularning samarali kechishini 
ta’minlaydi, buning natijasida o‘quvchilar ilgari surilayotgan mavzuga befarq 
qaramaydilar. 
Namuna. O‘quvchilar o‘z atrofidagi kishilarda hamma yaxshi axloqiy sifatlarni 
ko‘rishlari va ibrat olishlari nihoyatda muhim. 
O‘qituvchining shaxsan o‘zi namuna bo‘lishi, ayniqsa, yoshlarga katta ta’sir 
ko‘rsatadi. Ular o‘qituvchining darsda va hayotda o‘zini qanday tutishini, atrofdagi 
kishilar bilan qanday muomala qilishini, o‘z vazifalarini qanday bajarishini kuzatib 
yuradilar. 
O‘quvchilar o‘zlariga yaqin kishilarning xulq-atvoriga taqlid qiladilar, Xulq-
atvorlar bolalarda yaxshi sifatlarning, ba’zan esa yomon sifatlarning ham tarkib 
topishiga ta’sir ko‘rsatadi. Shuning uchun o‘qituvchi va ota-onalar har qanday 
holatda ham o‘zlarini tuta bilishlari kerak. Ular qaerda bo‘lishmasin, atroflarida 
bolalar borligini his etishlari lozim. Kattalarning so‘zi bilan yurish-turishi va xatti-
harakatlarida tafovut bo‘lmasligi kerak. 
O‘z-o‘zini tarbiyalash metodlari. O‘quvchida o‘z-o‘zini tarbiyalashga, ya’ni, 
o‘z ustida ongli, bartartib ishlashga ehtiyoj paydo bo‘lgandagina tarbiya jarayonini 
samarali deb hisoblash mumkin. Tarbiya jarayonida o‘z-o‘zini tarbiyalash 
metodlaridan foydalanish samarali hisoblanadi. 
O‘z-o‘zini tahlil (nazorat) qilish o‘z shaxsi, mavjud fazilatlari, xatti-harakati, 
xulq-atvorini tahlil qilish, mavjud sifatlarni boyitish yoki salbiy odatlarni bartaraf 
etishga qaratilgan faoliyat usuli. 
O‘z-o‘zini tahlil (nazorat) qilish uchun o‘quvchi o‘zining yurish- turishi, 
intizomi, ijobiy fazilatlarining ortib borishi va aksincha, salbiy odatlarining kamayib 
borishi haqida muntazam ravishda kundaligiga yozib boradi. 
O‘z-o‘zini baholash mavjud fazilatlari, xatti-harakati, xulq- atvorini tahlil qilish 
asosida o‘z shaxsiga baho berishga yo‘naltirilgan faoliyat usuli. 
O‘quvchining qobiliyatini o‘z kuchi bilan yuzaga chiqishiga yordamlashish 
zarur. O‘z-o‘zini baholash qiyin, lekin o‘quvchini bunga etarli tayyorlash mumkin. 
Shu bois o‘quvchi irodali bo‘lishi, o‘z burchini tushunishi, tahsil va tarbiya olish 
ham, hikoya ham o‘quvchilarning yoshiga mos mavzularda, ular tushunadigan so‘zlar vositasida adabiy tilda o‘tkazilishi maqsadga muvofiqdir. Suhbat yoki hikoya mavzusining o‘quvchilar tomonidan belgilanishi, ularning samarali kechishini ta’minlaydi, buning natijasida o‘quvchilar ilgari surilayotgan mavzuga befarq qaramaydilar. Namuna. O‘quvchilar o‘z atrofidagi kishilarda hamma yaxshi axloqiy sifatlarni ko‘rishlari va ibrat olishlari nihoyatda muhim. O‘qituvchining shaxsan o‘zi namuna bo‘lishi, ayniqsa, yoshlarga katta ta’sir ko‘rsatadi. Ular o‘qituvchining darsda va hayotda o‘zini qanday tutishini, atrofdagi kishilar bilan qanday muomala qilishini, o‘z vazifalarini qanday bajarishini kuzatib yuradilar. O‘quvchilar o‘zlariga yaqin kishilarning xulq-atvoriga taqlid qiladilar, Xulq- atvorlar bolalarda yaxshi sifatlarning, ba’zan esa yomon sifatlarning ham tarkib topishiga ta’sir ko‘rsatadi. Shuning uchun o‘qituvchi va ota-onalar har qanday holatda ham o‘zlarini tuta bilishlari kerak. Ular qaerda bo‘lishmasin, atroflarida bolalar borligini his etishlari lozim. Kattalarning so‘zi bilan yurish-turishi va xatti- harakatlarida tafovut bo‘lmasligi kerak. O‘z-o‘zini tarbiyalash metodlari. O‘quvchida o‘z-o‘zini tarbiyalashga, ya’ni, o‘z ustida ongli, bartartib ishlashga ehtiyoj paydo bo‘lgandagina tarbiya jarayonini samarali deb hisoblash mumkin. Tarbiya jarayonida o‘z-o‘zini tarbiyalash metodlaridan foydalanish samarali hisoblanadi. O‘z-o‘zini tahlil (nazorat) qilish o‘z shaxsi, mavjud fazilatlari, xatti-harakati, xulq-atvorini tahlil qilish, mavjud sifatlarni boyitish yoki salbiy odatlarni bartaraf etishga qaratilgan faoliyat usuli. O‘z-o‘zini tahlil (nazorat) qilish uchun o‘quvchi o‘zining yurish- turishi, intizomi, ijobiy fazilatlarining ortib borishi va aksincha, salbiy odatlarining kamayib borishi haqida muntazam ravishda kundaligiga yozib boradi. O‘z-o‘zini baholash mavjud fazilatlari, xatti-harakati, xulq- atvorini tahlil qilish asosida o‘z shaxsiga baho berishga yo‘naltirilgan faoliyat usuli. O‘quvchining qobiliyatini o‘z kuchi bilan yuzaga chiqishiga yordamlashish zarur. O‘z-o‘zini baholash qiyin, lekin o‘quvchini bunga etarli tayyorlash mumkin. Shu bois o‘quvchi irodali bo‘lishi, o‘z burchini tushunishi, tahsil va tarbiya olish  
 
uchun sababli asos bo‘lishi, ya’ni, tarbiyalanishni xohlashi, o‘zini o‘rtoqlari, 
atrofdagilarning ko‘zi bilan ko‘rish va o‘z-o‘zini takomillashtirishga intilishi lozim. 
Maktab amaliyotida izohlash ishontirishga tayanadi. Ishontirish vositasida 
o‘quvchi ruhiyatiga sezilarsiz holda ta’sir etiladi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari 
hamda o‘smirlar ishonuvchan bo‘lishadi. Pedagog ishontirishdan tarbiyalanuvchi 
ma’lum ko‘rsatmani qabul qilishi zarur bo‘lgan vaziyatlarda foydalanadi. Mazkur 
metoddan boshqa metodlarning ta’ sirini kuchaytirish uchun ham foydalaniladi. 
Munozara tarbiyalanuvchilarga hissiy-og‘zaki ta’sir ko‘rsatish asosida ularda 
ma’naviy-axloqiy sifatlarni shakllantirishga yo‘naltirilgan bahs-munozara usuli 
bo‘lib, siyosiy, iqtisodiy, madaniy, estetik va huquqiy mavzularda o‘tkaziladi. 
Munozara turli nuqtai nazarlar to‘qnashgan vaziyatda o‘quvchilarda ma’lum 
hodisaga nisbatan ishonch hosil qilishga yordam beradi. 
Faoliyatni tashkil etish va xulq-atvor me’yorlarini shakllantirish (mashq) 
metodlari: mashq, pedagogik talab, ijtimoiy fikr, topshiriq, tarbiyalovchi vaziyat. 
Mashq va o‘rgatish metodlari muayyan mashq yordamida bolalar faoliyatini 
oqilona, maqsadga muvofiq va har tomonlama puxta tashkil qilish, ularni axloq 
me’yorlari va xulq-atvor qoidalarini bajarishga odatlantirishdir. Odatlar bolalikdan 
tarkib topadi va shaxs rivojlanishining keyingi bosqichlarida mustahkamlanib 
boradi. 
O‘qituvchi hamda ota-onalar bolalarda ijobiy odatlarning tarbiyalanib 
borayotganligini kuzatib borishlari kerak. O‘quvchilar odatlarni o‘z yaqinlaridan 
meros qilib olmaydi, balki ular atrofdagilar bilan faol muloqotga kirishishlari tufayli 
taqlid qilish, uzluksiz tarbiyani yo‘lga qo‘yish asosida tarkib toptiriladi. Natijada 
odat xarakterga aylanadi. 
Mashq muayyan xatti-harakatlarni ko‘p marotaba takrorlashni o‘z ichiga oladi. 
Mashq va odatlantirish o‘quvchi uchun ongli, tjobiy jarayondir. Mashq natijasini 
ko‘nikma, odat, yangi bilimlar hosil qilinadi, o‘quvchining aqliy qobiliyati 
rivojlanadi, ma’naviy-axloqiy sifatlari boyiydi, hayotiy tajribasi ortadi. 
O‘rgatish tarbiyalanuvchilar ijtimoiy xulq-atvor ko‘nikmalari, odatlarini 
shakllantirish maqsadida rejali va izchil tashkil qilinadigan turli harakatlar, amaliy 
ishlardir. 
uchun sababli asos bo‘lishi, ya’ni, tarbiyalanishni xohlashi, o‘zini o‘rtoqlari, atrofdagilarning ko‘zi bilan ko‘rish va o‘z-o‘zini takomillashtirishga intilishi lozim. Maktab amaliyotida izohlash ishontirishga tayanadi. Ishontirish vositasida o‘quvchi ruhiyatiga sezilarsiz holda ta’sir etiladi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari hamda o‘smirlar ishonuvchan bo‘lishadi. Pedagog ishontirishdan tarbiyalanuvchi ma’lum ko‘rsatmani qabul qilishi zarur bo‘lgan vaziyatlarda foydalanadi. Mazkur metoddan boshqa metodlarning ta’ sirini kuchaytirish uchun ham foydalaniladi. Munozara tarbiyalanuvchilarga hissiy-og‘zaki ta’sir ko‘rsatish asosida ularda ma’naviy-axloqiy sifatlarni shakllantirishga yo‘naltirilgan bahs-munozara usuli bo‘lib, siyosiy, iqtisodiy, madaniy, estetik va huquqiy mavzularda o‘tkaziladi. Munozara turli nuqtai nazarlar to‘qnashgan vaziyatda o‘quvchilarda ma’lum hodisaga nisbatan ishonch hosil qilishga yordam beradi. Faoliyatni tashkil etish va xulq-atvor me’yorlarini shakllantirish (mashq) metodlari: mashq, pedagogik talab, ijtimoiy fikr, topshiriq, tarbiyalovchi vaziyat. Mashq va o‘rgatish metodlari muayyan mashq yordamida bolalar faoliyatini oqilona, maqsadga muvofiq va har tomonlama puxta tashkil qilish, ularni axloq me’yorlari va xulq-atvor qoidalarini bajarishga odatlantirishdir. Odatlar bolalikdan tarkib topadi va shaxs rivojlanishining keyingi bosqichlarida mustahkamlanib boradi. O‘qituvchi hamda ota-onalar bolalarda ijobiy odatlarning tarbiyalanib borayotganligini kuzatib borishlari kerak. O‘quvchilar odatlarni o‘z yaqinlaridan meros qilib olmaydi, balki ular atrofdagilar bilan faol muloqotga kirishishlari tufayli taqlid qilish, uzluksiz tarbiyani yo‘lga qo‘yish asosida tarkib toptiriladi. Natijada odat xarakterga aylanadi. Mashq muayyan xatti-harakatlarni ko‘p marotaba takrorlashni o‘z ichiga oladi. Mashq va odatlantirish o‘quvchi uchun ongli, tjobiy jarayondir. Mashq natijasini ko‘nikma, odat, yangi bilimlar hosil qilinadi, o‘quvchining aqliy qobiliyati rivojlanadi, ma’naviy-axloqiy sifatlari boyiydi, hayotiy tajribasi ortadi. O‘rgatish tarbiyalanuvchilar ijtimoiy xulq-atvor ko‘nikmalari, odatlarini shakllantirish maqsadida rejali va izchil tashkil qilinadigan turli harakatlar, amaliy ishlardir.  
 
Topshiriq o‘quvchilarda mehnat, ijtimoiy xulq va hayotiy tajriba ko‘nikmalarini 
shakllantirish maqsadida qo‘llaniladigan usul. O‘quvchilarning topshiriqlarni jamoa 
bo‘lib bajarishlari ularda ijtimoiy xulq tajribalarini shakllantirishda alohida 
ahamiyatga ega. O‘quvchilar o‘z kuchlarini umum ishiga sarflashga, jamoa uchun 
mas’uliyatni his etishga o‘rganadilar, mehnat qilish o‘quvchilarning harakatlarini 
shakllantiradi, mustahkamlaydi. 
Pedagogik talab turli xatti-harakatlarni bajarish hamda faoliyatda ishtirok etish 
jarayonida o‘quvchi tomonidan amal qilinishi zarur bo‘lgan ijtimoiy xulq-atvor 
me’yorlari. Pedagogik talab tarbiyaning eng muhim usullaridan biridir. Pedagogik 
talab ma’lum harakatlarni rag‘batlantiruvchi yoki to‘xtatuvchi hamda o‘quvchini 
oqilona harakatlarni bajarishga undovchi xarakterga ega bo‘lishi mumkin. 
Faoliyatni rag‘batlash va motivatsiyalash metodlari: rag‘batlantirish, tanbeh 
berish, uyaltirish. 
Rag‘batlantirish tarbiyalanuvchining xatti-harakati va faoliyatiga ijobiy baho 
berish asosida unga ishonch bildirish, ko‘ngilini ko‘tarish va uni qo‘llab-quvvatlash 
usulidir. O‘qituvchi har bir o‘quvchi shaxsida ro‘y berayotgan ijobiy o‘zgarishlarni 
anglash olishi zarur. 
Tanbeh berish - eng muhim jazo chorasi. O‘qituvchi o‘quvchiga yuzma-yuz 
turib tanbeh beradi, buni kundaligiga yozib qo‘yish mumkin. 
Uyaltirish - o‘quvchining ma’lum xatti-harakatlariga jamoa yoki uning tarbiya 
uchun mas’ul bo‘lgan subyektlar (ota-onalar, vasiylar, jamoatchilik vakillari va 
boshqalar) oldida baho berish. Odamning eng nozik sezgilaridan biri uyat, or-nomus 
va sharm- hayodir. Odamda insonda izzat-nafs, odamiylik qancha kuchli bo‘lsa, 
avvalo, o‘zini hurmat qilsa, unda or-nomus, uyat shunchalik kuchli bo‘ladi. 
Bolalarni tarbiyalashda shu his-tuyg‘ularni ehtiyotkorlik bilan o‘stirish lozim, lekin 
hadeb uyaltiraverish va qizirtiraverish yaramaydi. Bundan oqilona va o‘z o‘rnida 
foydalanish kerak, shundagina ijobiy natijaga umid qilish mumkin. 
3.Tarbiya metodlarini tanlab olish shartlari. Metodning ijobiy va salbiysi 
bo‘lmaydi, tarbiya jarayonida ma’lum yo‘lni yuqori darajadagi samarali va 
samarasiz deya baholash mumkin emas. Metodning samaradorligini u 
qo‘llanilayotgan sharoit nuqtai nazaridan baholash mumkin. 
Tarbiya metodlarini maqsadga muvofiq tanlash bir qator omillarga bog‘ liq: 
Topshiriq o‘quvchilarda mehnat, ijtimoiy xulq va hayotiy tajriba ko‘nikmalarini shakllantirish maqsadida qo‘llaniladigan usul. O‘quvchilarning topshiriqlarni jamoa bo‘lib bajarishlari ularda ijtimoiy xulq tajribalarini shakllantirishda alohida ahamiyatga ega. O‘quvchilar o‘z kuchlarini umum ishiga sarflashga, jamoa uchun mas’uliyatni his etishga o‘rganadilar, mehnat qilish o‘quvchilarning harakatlarini shakllantiradi, mustahkamlaydi. Pedagogik talab turli xatti-harakatlarni bajarish hamda faoliyatda ishtirok etish jarayonida o‘quvchi tomonidan amal qilinishi zarur bo‘lgan ijtimoiy xulq-atvor me’yorlari. Pedagogik talab tarbiyaning eng muhim usullaridan biridir. Pedagogik talab ma’lum harakatlarni rag‘batlantiruvchi yoki to‘xtatuvchi hamda o‘quvchini oqilona harakatlarni bajarishga undovchi xarakterga ega bo‘lishi mumkin. Faoliyatni rag‘batlash va motivatsiyalash metodlari: rag‘batlantirish, tanbeh berish, uyaltirish. Rag‘batlantirish tarbiyalanuvchining xatti-harakati va faoliyatiga ijobiy baho berish asosida unga ishonch bildirish, ko‘ngilini ko‘tarish va uni qo‘llab-quvvatlash usulidir. O‘qituvchi har bir o‘quvchi shaxsida ro‘y berayotgan ijobiy o‘zgarishlarni anglash olishi zarur. Tanbeh berish - eng muhim jazo chorasi. O‘qituvchi o‘quvchiga yuzma-yuz turib tanbeh beradi, buni kundaligiga yozib qo‘yish mumkin. Uyaltirish - o‘quvchining ma’lum xatti-harakatlariga jamoa yoki uning tarbiya uchun mas’ul bo‘lgan subyektlar (ota-onalar, vasiylar, jamoatchilik vakillari va boshqalar) oldida baho berish. Odamning eng nozik sezgilaridan biri uyat, or-nomus va sharm- hayodir. Odamda insonda izzat-nafs, odamiylik qancha kuchli bo‘lsa, avvalo, o‘zini hurmat qilsa, unda or-nomus, uyat shunchalik kuchli bo‘ladi. Bolalarni tarbiyalashda shu his-tuyg‘ularni ehtiyotkorlik bilan o‘stirish lozim, lekin hadeb uyaltiraverish va qizirtiraverish yaramaydi. Bundan oqilona va o‘z o‘rnida foydalanish kerak, shundagina ijobiy natijaga umid qilish mumkin. 3.Tarbiya metodlarini tanlab olish shartlari. Metodning ijobiy va salbiysi bo‘lmaydi, tarbiya jarayonida ma’lum yo‘lni yuqori darajadagi samarali va samarasiz deya baholash mumkin emas. Metodning samaradorligini u qo‘llanilayotgan sharoit nuqtai nazaridan baholash mumkin. Tarbiya metodlarini maqsadga muvofiq tanlash bir qator omillarga bog‘ liq:  
 
Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Maqsad 
nafaqat metodlarni oqlaydi, balki ularni aniqlab beradi. Maqsad qanday bo‘lsa, unga 
erishish metodlari unga muvofiq bo‘lishi zarur. 
Tarbiya mazmuni. Unutmaslik kerakki, aynan bitta vazifa turli xil fikrlar bilan 
to‘ldirilgan bo‘lishi mumkin. Shuning uchun metodlarni umuman mazmun bilan 
emas, balki aniq fikr bilan bog‘ lash g‘ oyat muhimdir. 
Tarbiyalanuvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olish. 
U yoki shunga o‘xshash vazifalar tarbiyalanuvchilarning yoshi bilan bog‘liqlikda 
amalga oshiriladi. Yosh bu oddiygina qara yashaganligi son ko‘rsatkichi emas. Unda 
egallangan ijtimoiy tajriba, psixologik va ahloqiy sifatlarning rivojlanganlik darajasi 
o‘z aksini topadi. Aytaylik, mas’uliyat tuyg‘usini boshlang‘ich ta’lim, o‘rta ta’lim 
va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarida ta’lim olayotgan o‘quvchilarda 
hai shakllantirish mumkin. Biroq ha8 bir bosqichda mazkur sifatni shakllantirish 
borasida turli metodlar qo‘llaniladi. 
Jamoaning shakllanganlik darajasi. O‘zini o‘zi boshqarishning jamoa shaklining 
rivojlanishi bilan bog‘liqlikda pedagogik ta’sir ko‘rsatish metodlari hai 
o‘zgarmasdan qiyoiayoayo. Bizga ma’lumki boshqaruvning moslashuvchanligi 
tarbiyachining tarbiyalanuvchilar bilan muvaffaqiyatli hamkorligining zaruriy 
sharti. 
 
Tarbiyalanuvchilarning individual o‘ziga xosliklari. 
Umumiy metodlar, umumiy dasturlarning o‘zi tarbiyaviy o‘zaro ta’sir etishning 
asosi bo‘la olmaydi. Ularga indivudual va shaxsiy tuzatishlar kiritish zarur. 
Insonparvar pedagog har bir shaxs o‘ziga xosligini rivojlanishiga, o‘ ziga xosligini 
saqlashga, o‘ zining «Men»ini ro‘yobga chiqarishga imkon beradigan metodlarni 
qo‘llashga harakat qiladi. 
 
Tarbiyaviy shart-sharoitlar. Unga moddiy, psixofiziologik, sanitar-
gigienikdan tashqari sinfda yuzaga keladigan munosabatlar: jamoadagi iqlim, 
pedagogik rahbarlik usuli va boshqalar tegishlidir. Ma’lumki, mavhum shart-
sharoitlar bo‘lmaydi, ular hamisha aniq. Ularning birlashuvi aniq holatlarda 
ko‘rinadi. Tarbiya amalga oshadigan sharoit pedagogik vaziyatlar deb ataladi. 
 
Tarbiya vositalari. Tarbiya metodlari tarbiya jarayonining tarkibiy qismi 
sifatida yuzaga chiqadigan tarbiya vositalaridan tashkil topadi. Metodlar ular bilan 
Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Maqsad nafaqat metodlarni oqlaydi, balki ularni aniqlab beradi. Maqsad qanday bo‘lsa, unga erishish metodlari unga muvofiq bo‘lishi zarur. Tarbiya mazmuni. Unutmaslik kerakki, aynan bitta vazifa turli xil fikrlar bilan to‘ldirilgan bo‘lishi mumkin. Shuning uchun metodlarni umuman mazmun bilan emas, balki aniq fikr bilan bog‘ lash g‘ oyat muhimdir. Tarbiyalanuvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olish. U yoki shunga o‘xshash vazifalar tarbiyalanuvchilarning yoshi bilan bog‘liqlikda amalga oshiriladi. Yosh bu oddiygina qara yashaganligi son ko‘rsatkichi emas. Unda egallangan ijtimoiy tajriba, psixologik va ahloqiy sifatlarning rivojlanganlik darajasi o‘z aksini topadi. Aytaylik, mas’uliyat tuyg‘usini boshlang‘ich ta’lim, o‘rta ta’lim va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarida ta’lim olayotgan o‘quvchilarda hai shakllantirish mumkin. Biroq ha8 bir bosqichda mazkur sifatni shakllantirish borasida turli metodlar qo‘llaniladi. Jamoaning shakllanganlik darajasi. O‘zini o‘zi boshqarishning jamoa shaklining rivojlanishi bilan bog‘liqlikda pedagogik ta’sir ko‘rsatish metodlari hai o‘zgarmasdan qiyoiayoayo. Bizga ma’lumki boshqaruvning moslashuvchanligi tarbiyachining tarbiyalanuvchilar bilan muvaffaqiyatli hamkorligining zaruriy sharti. Tarbiyalanuvchilarning individual o‘ziga xosliklari. Umumiy metodlar, umumiy dasturlarning o‘zi tarbiyaviy o‘zaro ta’sir etishning asosi bo‘la olmaydi. Ularga indivudual va shaxsiy tuzatishlar kiritish zarur. Insonparvar pedagog har bir shaxs o‘ziga xosligini rivojlanishiga, o‘ ziga xosligini saqlashga, o‘ zining «Men»ini ro‘yobga chiqarishga imkon beradigan metodlarni qo‘llashga harakat qiladi. Tarbiyaviy shart-sharoitlar. Unga moddiy, psixofiziologik, sanitar- gigienikdan tashqari sinfda yuzaga keladigan munosabatlar: jamoadagi iqlim, pedagogik rahbarlik usuli va boshqalar tegishlidir. Ma’lumki, mavhum shart- sharoitlar bo‘lmaydi, ular hamisha aniq. Ularning birlashuvi aniq holatlarda ko‘rinadi. Tarbiya amalga oshadigan sharoit pedagogik vaziyatlar deb ataladi. Tarbiya vositalari. Tarbiya metodlari tarbiya jarayonining tarkibiy qismi sifatida yuzaga chiqadigan tarbiya vositalaridan tashkil topadi. Metodlar ular bilan  
 
mustahkam bog‘langan va birgalikda qo‘llaniladigan boshqa tarbiya vositalari ham 
mavjud. Masalan, metodlarni samarali qo‘llash uchun zaruriy yordam beruvchi 
ko‘rgazmali qurollar, tasviriy san’at asarlari va musiqa san’ati, ommaviy axborot 
vositalari. 
 
Pedagogik malakani egallaganlik darajasi. Tarbiyachi odatda faqat o‘zi 
biladigan va qo‘llay oladigan metodlarni tanlab oladi. Ko‘plab metodlar murakkab 
bo‘lganligi bois, o‘qituvchidan ko‘p kuch ishlatishni talab etadi. Bunday 
mas’uliyatdan bo‘yin tovlaydigan pedagoglar ularsiz faoliyatni tashkil etishga 
harakat qiladi. Natija esa turli obrazli, xilma-xil maqsad, vazifa, shart- sharoitlardan 
kelib chiqib metodlardan foydalanishga qaraganda past samaraga ega bo‘ladi. 
 
Tarbiya vaqti. Qachonki, vaqt kam, maqsad esa katta bo‘lsa, «kuchli 
harakatga keltiradigan» metodlar qo‘llaniladi, qulay sharoitlarda esa, tarbiyaning 
«oddiy» metodlaridan foydalaniladi. Tarbiyani «kuchli harakatga keltiradigan» va 
«oddiy» metodlarga bo‘linishi shartli: birinchisi tanbeh berish va majbur qilish 
bilan, ikkinchisi nasihat qilish va doimiy o‘rgatish bilan bog‘liq. 
 
Kutiladigan natija. Metodni tanlayotganda, tarbiyachida muvaffaqiyatga 
erishishga nisbatan ishonch bo‘lishi kerak. Buning uchun qo‘llanilayotgan metod 
qanday natijaga olib kelishini oldindan ko‘ra bilish kerak. 
 
NAZORAT UCHUN SAVOL VA TOPSHIRIQLAR 
1. Tarbiya metodi, usuki va vositasi tushunchalariga ta’rif bering. 
2. Tarbiya metodlarini tasniflashga doir yondashuvlarni izohlang. 
3. Shaxs ongini shakllantirish metodlari haqida gapirib bering. 
4. Faoliyatni tashkil etish va ijtimouy xulq-atvor tajribalarini shakllantirish 
metodlarini misollar asosida tushuntiring. 
5. Faoliyatni 
rag‘batlash 
va 
motivatsiyalash 
metodlarini 
qo‘shimcha 
manbalardan o‘qib to‘ldiring. 
 
mustahkam bog‘langan va birgalikda qo‘llaniladigan boshqa tarbiya vositalari ham mavjud. Masalan, metodlarni samarali qo‘llash uchun zaruriy yordam beruvchi ko‘rgazmali qurollar, tasviriy san’at asarlari va musiqa san’ati, ommaviy axborot vositalari. Pedagogik malakani egallaganlik darajasi. Tarbiyachi odatda faqat o‘zi biladigan va qo‘llay oladigan metodlarni tanlab oladi. Ko‘plab metodlar murakkab bo‘lganligi bois, o‘qituvchidan ko‘p kuch ishlatishni talab etadi. Bunday mas’uliyatdan bo‘yin tovlaydigan pedagoglar ularsiz faoliyatni tashkil etishga harakat qiladi. Natija esa turli obrazli, xilma-xil maqsad, vazifa, shart- sharoitlardan kelib chiqib metodlardan foydalanishga qaraganda past samaraga ega bo‘ladi. Tarbiya vaqti. Qachonki, vaqt kam, maqsad esa katta bo‘lsa, «kuchli harakatga keltiradigan» metodlar qo‘llaniladi, qulay sharoitlarda esa, tarbiyaning «oddiy» metodlaridan foydalaniladi. Tarbiyani «kuchli harakatga keltiradigan» va «oddiy» metodlarga bo‘linishi shartli: birinchisi tanbeh berish va majbur qilish bilan, ikkinchisi nasihat qilish va doimiy o‘rgatish bilan bog‘liq. Kutiladigan natija. Metodni tanlayotganda, tarbiyachida muvaffaqiyatga erishishga nisbatan ishonch bo‘lishi kerak. Buning uchun qo‘llanilayotgan metod qanday natijaga olib kelishini oldindan ko‘ra bilish kerak. NAZORAT UCHUN SAVOL VA TOPSHIRIQLAR 1. Tarbiya metodi, usuki va vositasi tushunchalariga ta’rif bering. 2. Tarbiya metodlarini tasniflashga doir yondashuvlarni izohlang. 3. Shaxs ongini shakllantirish metodlari haqida gapirib bering. 4. Faoliyatni tashkil etish va ijtimouy xulq-atvor tajribalarini shakllantirish metodlarini misollar asosida tushuntiring. 5. Faoliyatni rag‘batlash va motivatsiyalash metodlarini qo‘shimcha manbalardan o‘qib to‘ldiring.