TARBIYANING UMUMIY METODLARI, SHAKLLARI VA VOSITALARI
Yuklangan vaqt
2024-10-28
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
11
Faytl hajmi
22,5 KB
TARBIYANING UMUMIY METODLARI, SHAKLLARI VA VOSITALARI
Reja:
1.Tarbiya shakllari (turlari) haqida tushuncha.
2.Tarbiyaning umumiy metodlari va vositalari.
3.Boshlang‘ich sinflarda tarbiya metodlari, vositalari tasnifi va ularni tanlab olish
shartlari.
Tayanch so’zlar: Tarbiya shakllari, tarbiyaning umumiy metodlari,tarbiyaning
vositalari.,maqsad, mazmun, shakl.
Maqsad, mazmun, shakl, metod va vositalar kabi tushunchalar tarbiya jarayonining
mohiyatini ochib beradi. Biroq, tarbiya mohiyatini yoritishda o’ziga xos ahamiyatga
ega bo’lgan yana bir tushuncha ham mavjud, bu tarbiya metodlari tushunchasidir.
Tarbiya metodi (yunoncha «metodos» – yo’l) tarbiya maqsadiga erishishning yo’li;
tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, tuyg’ulari va xulqiga ta’sir etish usullari. Maktab
amaliyotiga tatbiq etilganda, metodlar – bu tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi,
tuyg’ulari va xulqiga ta’sir etish usullaridir.
Tarbiyaning mutlaqo yangi metodlarini yaratishga bironta tarbiyachining kuchi
yetmaydi. Metodlarni takomillashtirish muammosi doimo mavjud, har bir tarbiyachi
o’zining imkoniyatiga ko’ra uni hal qiladi, tarbiya jarayonining aniq shart-sharoitlariga
mos ravishda o’zining xususiy qarashlarini ifoda etish asosida umumiy metodikani
boyitadi.
Metodning ijobiy va salbiysi bo’lmaydi, tarbiya jarayonida ma’lum yo’lni yuqori
darajadagi samarali va samarasiz deya baholash mumkin emas. Metodning
samaradorligini u qo’llanilayotgan sharoit nuqtai nazaridan baholash mumkin. Tarbiya
metodlarini maqsadga muvofiq tanlash bir qator omillarga bog’liq.Tarbiyaning maqsad
va vazifalari. Tarbiya maqsadi va mazmuni metodlarni to’g’ri muvofiq bo’lishi zarur.
Tarbiyaning mazmuni shaxsning shakllanishiga qo’yiluvchi ijtimoiy talablar
mohiyatidan iborat. Unutmaslik kerakki, aynan bitta vazifa turli xil fikrlar bilan
to’ldirilgan bo’lishi mumkin. Shuning uchun metodlarni umuman mazmun bilan emas,
balki aniq fikr bilan bog’lash g’oyat muhimdir.
3.2.Tarbiya metodlari tasnifi.
Metodlarni bilish ularni biror asos, belgi bo’yicha guruhlarga ajratishga olib keladi.
Pedagogikada biron bir asos bo’yicha metodlarni qat’iy klassifikatsiyasi ishlab
chiqilmagan. Mutaxassislar metodlarni ko’p qo’llanishiga qarab ishontirish, mashq,
namuna, taqdirlash, jazolash metodlarini o’rganganlar. Albatta pedagogik amaliyotda
ushbu metodlarni ko’p uchratamiz. Pedagog o’quvchilar bilan birgalikda axloqiy
normalarni muhokama qilib, tushuntirib, ularni faoliyatga jalb etib, ularga namuna
bo’lib tarbiyalaydi. Va nihoyat u o’quvchilarni xatti-harakatlarini muhokama qilib,
ularni stimullashtiradi hamda xulq-atvorini tuzatib, rivojlantiradi.
Ilmiy tavsiflash obyektlarni bir-biridan farqlash uchun qat’iy asos va belgiga ko’ra
ajratishni talab etadi. Shuning uchun metodlar klassifikatsiyasi ularni bilishni,
ikkinchidan ularni ongli, samarali qo’llashni ifodalaydi.Tahlillar shuni ko’satadiki,
klassifikatsiyalar asosini shaxsning u yoki bu sohasiga (ongiga, xulqiga, hissiyotiga)
ta’sir etish yo’naltirilishi bilan xarakterlanadi. Boshqacha aytganda shaxsni bilimini,
qarashlarini, idrokini shakllantirishga yo’naltirilgan metodlar bor. Ular ongni
shakllantiruvchi metodlar deyiladi. Bundan tashqari, shaxsni xulq-atvoriga va
faoliyatiga yo’naltirilgan metodlar mavjud. Bularni xulqni shakllantiruvchi va
faoliyatni tashkil etuvchi metodlar deyiladi. Yana xulqni stimullashtirishga va
tuzatishga yo’naltirilga metodlar mavjud bo’lib, ular xulqni stimullashtiruvchi
metodlar deyiladi.Yu.K.Babanskiy tomonidan tavsiya etilgan ta’lim va tarbiya
metodlari klassifikatsiyasining asosini faoliyat konsepsiyasi tashkil etadi. Unga ko’ra
har qanday faoliyat komponentlarini anglash, tashkil etish, stimullashtirish va nazorat
tashkil etadi. Faoliyat tarbiya jarayoni tuzilishida muhim o’rin egallab, butun
pedagogik jarayonni umumiy metodlarini to’rt guruhga ajratishning asosi hisoblanadi.
Shunday qilib, an’anaviy pedagogika fanida tarbiya metodlarini to’rt guruhga
ajratilganligini ko’plab mutaxassislar tomonidan guvohi bo’lamiz:
a) ongni shakllantirish metodlari: hikoya, suhbat, ma’ruza, munozara, muhokama;
b) faoliyatni tashkil etish va xulq-atvorni shakllantirish metodlari: mashq, o’rgatish,
topshiriq, talab va tarbiyaviy vaziyatlarni yaratish;
d) xulqni stimullashtiruvchi metodlar: musobaqa, o’yin, taqdirlash va jazolash;
e) nazorat, o’z-o’zini nazorat va baholash metodlari: kuzatish, so’rov, faoliyat
natijalarini tahlil qilish.
Metodlarni guruhlar bo’yicha ajratish mumkin, lekin shaxs qismlar bo’yicha emas,
balki bir butun holda shakllanadi, nimagaki ong, munosabatlar, xulq, atvor har qanday
holatda mo’ljalli va tasodifiy harakatlar ta’sirida butunlikda shakllanadi. Psixologiyada
ong va faoliyat birligi prinsipi mavjud, ya’ni ong faoliyatda shakllanadi. Birinchi guruh
metodlarining asosiy vazifasi tarbiyalanuvchilarda munosabatlarni, yo’nalganlikni,
ishonch va qarashlarni shakllantirish hisoblanadi. Bular asosida xulq-atvor normalari,
ijtimoiy qadriyatlar to’g’risidagi bilimlar yotadi. Birinchi navbatda insonni ishonchi
uning xattiharakatlarida ifodalanadi.Ikkinchi guruh metodlari tarbiyani faoliyatda
amalga oshishi prinsipiga amal qilishni talab etadi. Shaxsda u yoki bu sifatlarni sharoit
yaratmasdan shakllantirib bo’lmaydi. Pedagoglarni vazifasi ana shunday sharoitlarni
hosil qilish hisoblanadi. Uchinchi guruh metodlari yordamida pedagoglar va
tarbiyalanuvchilarni o’zlari o’z xatti-harakatlarini nazorat qilib, tarbiyalanuvchilarni
faoliyat motivlariga ta’sir etadilar.
Nazorat va o’z-o’zini nazorat qilish metodlari tarbiya natijalarini baholashga va tahlil
etishga yo’naltirilgan bo’lib, tarbiyalanuvchilarni shakllanashiga ta’sir etadi. Agar
tarbiya natijalari tarbiyalanuvchilar bilan birga tahlil etilsa, samaradorlilikka erishiladi
hamda ularni o’z-o’zini tarbiyalashi stimullashadi.
3.3. Ijtimoiy ongini shakllantiruvchi metodlar.
Ijtimoiy ongni shakllantiruvchi metodlar o’quvchilarda ma’naviy-axloqiy sifatlar,
e’tiqod hamda dunyoqarashni shakllantirish maqsadida ularning ongi, histuyg’usi va
irodasiga ta’sir ko’rsatish usullari sanaladi. Bu guruh usullarining mohiyati shundaki,
ular orqali o’quvchilar ongiga jamiyatda ustuvor o’rin tutuvchi ijtimoiy g’oya va
maqsadlar singdiriladi. Yoshlar dunyoqarashini shakllantirish, ularning hayot
mazmunini tushunib olishlariga ko’maklashish uchun ijtimoiy ongni shakllantiruvchi
usullar qo’llaniladi. O’quvchilarda g’oyaviy onglilik va ijtimoiy faollik, ya’ni,
davlatning ichki va xalqaro siyosati mazmunini tushunish va idrok qilish
ko’nikmalarini tarbiyalash lozim. Tushuntirish ijtimoiy ongni shakllantirishda eng ko’p
ishlatiladigan usuldir.Tushuntirishning vazifasi o’quvchilarni yuksak madaniyatli,
milliy g’urur tuyg’usiga ega bo’lib voyaga yetishlarini tarbiyalashga yordam berishdan
iborat.
Tushuntirishda o’quvchilarga mamlakat fuqarosining davlatga nisbatan muayyan
huquq va burchlar asosida bog’langanligi borasida ma’lumotlar beriladi. Bunda davlat
bayrog’i, gerbi, madhiyasi hamda konstitusiyasiga sadoqat ruhida tarbiya berishning
ahamiyati
katta.
Shu
sababli
davlat
bayrog’i,
gerbi,
madhiyasi
hamda
konstitusiyasining mohiyati tushuntirialdi.
Suhbat. O’quvchi shaxsini g’oyaviy va ma’naviy-axloqiy jihatdan shakllantirishda
o’qituvchining jonli so’zi eng ta’sirchan usul hisoblanadi. Suhbat uchun mavzu
tanlashda uning mazkur sinf o’quvchilari uchun dolzarbligi, o’quvchilarda ma’naviy-
axloqiy ishonch uyg’otishning suhbat mazmuniga bo’lgan munosabatlari va suhbatdan
kutilayotgan natijani hisobga olish zarur. Suhbat quyidagi mavzularda uyushtirilishi
mumkin:
a) etik mavzular (ijtimoiy ma’naviy-axloqiy me’yorlar, jamiyatda ustuvor o’rin
tutuvchi ijtimoiy munosabatlar, jamoa orasida o’zini tutish qoidalari va boshqalar);
b) estetik mavzular (tabiat go’zalligi, shaxslararo munosabatlar, inson go’zalligi);
v) siyosiy mavzular (davlatning ichki va tashqi siyosati, dunyo voqealari, xalqaro
munosabatlar va boshqalar);
g) ta’lim va bilishga oid mavzular (koinot, hayvonot va o’simliklar dunyosi,
elektronika va boshqalar).
Suhbatlarning, shuningdek, ijtimoiy-foydali mehnatni tashkil etish, huquqiy,
ekologik, iqtisodiy va gigienik mavzularda ham tashkil etilishi o’zining ijobiy
natijalarini beradi. Suhbat davomida o’quvchilarga ularning o’z fikrlarini erkin ifoda
etishlari hamda mustaqil fikrlashlariga imkon beruvchi savollar bilan murojaat qilish
juda muhimdir. Bu borada bahs-munozaralarning ahamiyati katta. Hikoya. O’quvchilar
odatda hayot va turli adabiyotlardan olingan aniq misollar bilan boyitilgan hikoyalarni
katta qiziqish bilan tinglaydilar. Ularga axloq me’yorlari, xalq o’tmishi, tabiiy boylar,
qahramonlar hayoti va jasorati, shuningdek, tarix, adabiyot va san’at haqida hikoya
qilib berish mumkin. Badiiy adabiyot namunalari, shuningdek, ommaviy axborot
vositalari - radio, televideniya, gazeta va jurnallar sahifalarida e’lon qilingan
ma’lumotlar ham o’quvchilar uchun qimmatli material bo’ladi. Suhbat ham, hikoya
ham o’quvchilarning yoshiga mos mavzularda ular tushunadigan so’zlar vositasida
adabiy tilda o’tkazilishi maqsadga muvofiqdir. Suhbat yoki hikoya mavzusining
o’quvchilar tomonidan belgilanishi, ularning samarali kechishini ta’minlaydi, buning
natijasida o’quvchilar ilgari surilayotgan mavzuga befarq qaramaydilar.
O’quvchilar o’z atrofidagi kishilarda hamma yaxshi axloqiy sifatlarni ko’rishlari va
ibrat olishlari nihoyatda muhim.O’qituvchining shaxsan o’zi namuna bo’lishi, ayniqsa,
yoshlarga kata ta’sir ko’rsatadi. Ular o’qituvchining darsda va hayotda o’zini qanday
tutishini, kishilar bilan qanday muomala qilishini, o’z vazifalarini qanday bajarishini
kuzatib yuradilar.
O’quvchilar o’zlariga yaqin kishilarning xulq-atvoriga taqlid qiladilar, xulq-atvorlar
bolalarda yaxshi sifatlarning, ba’zan esa yomon sifatlarning ham tarkib topishiga ta’sir
ko’rsatadi. Shuning uchun o’qituvchi va ota-onalar har qanday holatda ham o’zlarini
tuta bilishlari kerak. Ular qayerda bo’lishmasin, atroflarida bolalar borligini his etishlari
lozim. Kattalarning so’zi bilan yurishturishi va xatti-harakatlarida tafovut bo’lmasligi
kerak.
Ilg’or kishilarning hayoti va faoliyatidan olingan ma’lumotlar, adabiy asar,kinofilm
va spektakllar qahramonlarining xatti-harakatidagi yaxshi namunalar bolalarning
ongiga kuchli ta’sir qiladi. Maktablarda ishlab chiqarish ilg’orlari bilan uchrashuvlar
o’tkaziladi.
O’quvchilar o’z ota-onalarining ishlab chiqarishdagi muvaffaqiyatlari bilan
faxrlanadilar, ularga taqlid qilishga intiladilar. Namunada xalq pedagogikasi
g’oyalaridan ham foydalaniladi. Ota-onalar o’z farzandlarini hamisha katta hayotiy
tajribaga ega, dunyoqarashi va bilim doirasi keng kishilardan ibrat olishga da’vat qilib
kelganlar. Masalan, «qush uyasida ko’rganini qiladi». Juda oddiy xulosa. Shu oddiy
xulosa ostida qancha fikrlar jamlanib yotganligini hamisha ham fahmiga
boravermaymiz. Bu bilan xalq «uyingda tartibli bo’l, aks holda bolang ko’chada
tartibsiz bo’ladi», «bola oldida birovlarning g’iybatini qilma, bolang g’iybatchi
bo’ladi».
Izohlash – tarbiyalanuvchiga hissiy-og’zaki ta’sir etish usuli. Izohlashning hikoya va
tushuntirishdan farqlanadigan muhim belgisi muayyan guruh yoki alohida shaxsga
yo’naltirilganligidir. Ushbu metodni qo’llash sinfning o’quvchilarining umumiy yoki
jamoa a’zolarining shaxsiy xususiyatlarini bilishga asoslanadi. Boshlang’ich sinf
o’quvchilari bilan ish olib borishda izohlashning elementar usul va vositalari
qo’llaniladi: «Shunday harakat qilish kerak», «Hamma shunday qiladi». O’smirlar
bilan ishlaganda ma’naviy-axloqiy tushunchalarning ijtimoiy ahamiyati va ma’nosini
izohlash zarur. Izohlash quyidagi holatlarni yuzaga keltirish uchun qo’llaniladi:
1) yangi ma’naviy-axloqiy sifatlar yoki xulq ko’nikmalarini tarkib toptirish va
mustahkamlash;
2) tarbiyalanuvchilarning sodir etilgan muayyan hodisa (masalan, sinf o’quvchilari
ommaviy ravishda darsga kelmaganlari)ga to’g’ri, ongli munosabatni hosil qilish.
Maktab amaliyotida izohlash ishontirishga tayanadi. Ishontirish vositasida o’quvchi
ruhiyatiga sezilarsiz holda ta’sir etiladi. Boshlang’ich sinf o’quvchilari hamda o’smirlar
ishonuvchan bo’lishadi. Pedagog ishontirishdan tarbiyalanuvchi ma’lum ko’rsatmani
qabul qilishi zarur bo’lgan vaziyatlarda foydalanadi. Mazkur metoddan boshqa
metodlarning
ta’sirini
kuchaytirish
uchun
ham
foydalaniladi.
Munozara
tarbiyalanuvchilarga hissiy-og’zaki ta’sir ko’rsatish asosida ularda ma’naviy-axloqiy
sifatlarni shakllantirishga yo’naltirilgan bahs-munozara usuli bo’lib, siyosiy, iqtisodiy,
madaniy, estetik va huquqiy mavzular («Did haqida bahs», «Mashhur bo’lish yo’llari»,
«Biz madaniyatli kishilarmizmi?» va hokazolar)da o’tkaziladi. Munozara turli nuqtai
nazarlar to’qnashgan vaziyatda o’quvchilarda ma’lum hodisaga nisbatan ishonch hosil
qilishga yordam beradi. Munozara asosida turli qarashlar yotadi. Bahs ijobiy natija
berishi uchun puxta tayyorgarlik ko’rish maqsadga muvofiq. Munozara uchun mustaqil
mulohaza va qarashni yuzaga keltiruvchi 5-6 ta savol tayyorlanadi. Ushbu savollar
bilan munozara ishtirokchilari oldindan tanishtiriladilar. Ba’zan tarbiyachi munozara
ishtirokchilarini o’zi tayinlashi ham mumkin. Chiqishlar jonli, erkin va qisqa bo’lishi
zarur. Matnni yozish kerak emas, agar shunday holat yuz bersa munozara
zerikarli tus oladi. Pedagog munozara ishtirokchilariga fikrlarini ixcham, asosli va
dalillar asosida bayon etishga yordam beradi.
3.4. Faoliyatni tashkil etish va ijtimoiy xulq - atvor me’yorlarinishakllantirish.
Mashq va o’rgatish (faoliyatda mashqlantirish) metodlari muayyan mashq yordamida
bolalar faoliyatini oqilona, maqsadga muvofiq va har tomonlama puxta tashkil qilish,
ularni axloq me’yorlari va xulq-atvor qoidalarini bajarishga odatlantirishdir. Odatlar
bolalikdan
tarkib
topadi
va
shaxs
rivojlanishining
keying
bosqichlarida
mustahkamlanib boradi.O’qituvchi hamda ota-onalar bolalarda ijobiy odatlarning
tarbiyalanib borayotganligini kuzatib borishlari kerak. O’quvchilar odatlarni o’z
yaqinlaridan meros qilib olmaydi, balki ular atrofdagilar bilan faol muloqotga
kirishishlari tufayli taqlid qilish, uzluksiz tarbiyani yo’lga qo’yish asosida tarkib
toptiriladi. Natijada odat xarakterga aylanadi. Mashq muayyan xatti-harakatlarni ko’p
marotaba takrorlashni o’z ichiga oladi. Mashq va odatlantirish o’quvchi uchun ongli,
ijobiy jarayondir. Mashq natijasini ko’nikma, odat, yangi bilimlar hosil qilinadi,
o’quvchining aqliy
qobiliyati rivojlanadi, ma’naviy-axloqiy sifatlari boyiydi, hayotiy tajribasi
ortadi.O’rgatish tarbiyalanuvchilar ijtimoiy xulq-atvor ko’nikmalari, odatlarini
shakllantirish maqsadida rejali va izchil tashkil qilinadigan turli harakatlar, amaliy
ishlardir.O’rgatish bir necha izchil harakatlar yig’indisidir. O’qituvchi bu harakatlarni
ko’rsatib berishi, tushuntirishi, kuzatishi lozim.
Tarbiya amaliyotida mashq qilishning turli xili mavjud:
1) faoliyatda mashq qilish;
2) kun tartibi mashqlari;
3) maxsus mashqlar.
Faoliyatda mashq qilish mehnat, ijtimoiy hamda jamoa faoliyatini tashkil etish va
o’zaro munosabatni yo’lga qo’yish odatlarini tarbiyalashga qaratilgandir. Kun tartibi
mashqlari belgilangan kun tartibiga amal qilish, shu bilan bog’liq istak va harakatlarni
boshqarish, ish va bo’sh vaqtdan to’g’ri foydalanish odatiga o’rgatadi. Maxsus
mashqlar
madaniy
xulq
ko’nikma
va
malakalarini
hosil
qiladi,
mustahkamlaydi.Topshiriq o’quvchilarda mehnat, ijtimoiy xulq va hayotiy tajriba
ko’nikmalarini shakllantirish maqsadida qo’llaniladigan usul.
O’quvchilarning topshiriqlarni jamoa bo’lib bajarishlari ularda ijtimoiy xulq
tajribalarini shakllantirishda alohida ahamiyatga ega. O’quvchilar o’z kuchlarini unum
ishiga sarflashga, jamoa uchun ma’suliyatni his etishga o’rganadilar, mehnat qilish
o’quvchilarning harakatlarini shakllantiradi, mustahkamlaydi. Pedagogik talab turli
xatti-harakatlarni bajarish hamda faoliyatda ishtirok etish jarayonida o’quvchi
tomonidan amal qilinishi zarur bo’lgan
ijtimoiy xulq-atvor me’yorlari. Pedagogik talab tarbiyaning eng muhim usullaridan
biridir. Pedagogik talab ma’lum harakatlarni rag’batlantiruvchi yoki to’xtatuvchi
hamda o’quvchini oqilona harakatlarni bajarishga undovchi xarakterga ega bo’lishi
mumkin.
3.5. Pedagogik rag’batlantirish xulq-atvorni tuzatish metodlari.
Rag’batlantirish tarbiyalanuvchining xatti-harakati va faoliyatiga ijobiy baho berish
asosida unga ishonch bildirish, ko’ngilini ko’tarish va uni qo’llab- quvvatlash usulidir.
O’qituvchi har bir o’quvchi shaxsida ro’y berayotgan ijobiy o’zgarishlarni anglash
olishi zarur. Shundagina o’quvchi o’zining kamolga yetayotganligini his qiladi, unda
o’z kuchiga nisbatan ishonch paydo bo’ladi. Uni hurmat qilishadi, unga ishonishadi,
uning fikrlari bilan qiziqishadi, unga quloq solishadi, demak, u jamoada o’z o’rniga
ega. O’qituvchi ana shunday holatning yuzaga kelishi uchun rag’batlantiruvchi
usullardan foydalanadi. O’quvchining yanada ijobiy sifatlarga ega bo’lishga intilishiga
yordam beradi. Maktablar tajribasida rag’batlantirishning quyidagi turlari qo’llaniladi:
Har qanday rag’batlantirish mavjud pedagogik talablarga muvofiq bo’lishi, ketma-ket
bo’lmasligi zarur, shuningdek, o’quvchini yoki uning xatti-harakatlarini haddan oshirib
maqtash, boshqa o’quvchilarga taqqoslash, ularni kamsitmaslik, talabchanlikni
bo’shashtirmaslik kabi shartlarga muvofiq qo’llaniladi.
Jazolash tarbiyalanuvchining xatti-harakati va faoliyatiga salbiy baho berishdir. Jazo
ham o’quvchining individual xatti-harakatlari va umumjamoaning faoliyati uchun
qo’llaniladigan eng so’nggi tarbiya usuli. Jazo choralarini qo’llashda jismoniy jazo,
urish, kaltaklash kabi usullardan foydalanish mumkin emas, o’quvchini qo’rqitish,
g’azablantirish ham ijobiy natija bermaydi. Aksincha, o’quvchi qo’rqqanda yolg’on
gapirishni o’rganadi, ikki yuzlamachi bo’lib qoladi.O’quvchining zimmasiga
ma’suliyatli vazifa yuklash Maqtash (ota-onalar hamda o’quvchilar jamoasi oldida)
Maqtov yorliqi bilan taqdirlash Estalik sovg’asini berish (badiiy kitob va o’quv
qurollari)
Maxsus stipendiyalar Fotosuratini hurmat taxtasiga qo`yish tayinlash Safda birinchi
o’rinda turishi Musobaqalarda bayroqdor bo’lishi Qo’llab-quvvatlash Jamoa nomidan
minnatdorchilik bildirish Maktab devoriy gazetasi yoki radiosi orqali nomini qayd etish
Maktablarda qo’llash mumkin bo’lgan jazo choralariga quyidagilar kiradi:
Tanbeh berish – eng muhim jazo chorasi. O’qituvchi o’qituvchiga yuzmayuz turib
tanbeh beradi, buni kundaligiga yozib qo’yish mumkin.
Ogohlantirish – sodir etilishi mumkin bo’lgan muayyan xattiharakatlarning oldini
olish maqsadida qo’llaniladi.
Hayfsan berish – o’quvchining ma’lum xatti-harakatlarini qat’iy choralar asosida
baholash. Agar tanbeh va ogohlantirish kutilgan natijani bermasa, o’quvchi belgilangan
intizomni buzaversa, uning aybi qay darajada bo’lishi va intizomni qanday sharoitda
buzganligini inobatga olib unga hayfsan e’lon qilish mumkin. Uyaltirish - o’quvchining
ma’lum xatti-harakatlariga jamoa yoki uning tarbiyasi uchun mas’ul bo’lgan sub’ektlar
(ota-onalar, vasiylar, jamoatchilik vakillari va boshqalar) oldida baho berish.
Odamning eng nozik sezgilaridan biri uyat, or-nomus va sharm-hayodir. Odamda
insonda izzat-nafs, odamiylik qancha kuchli bo’lsa, avvalo, o’zini hurmat qilsa, unda
or-nomus, uyat shunchalik kuchli
bo’ladi. Bolalarni tarbiyalashda shu his-tuyg’ularni ehtiyotkorlik bilan o’stirish
lozim, lekin hadeb uyaltiraverish va qizartiraverish yaramaydi. Bundan oqilona va o’z
o’rnida foydalanish kerak, shundagina ijobiy natijaga umid qilish mumkin. Jazo puxta
o’ylab qo’llanilishi lozim, aksincha, jahl ustida jazolash mumkin emas. Jazolar yakka
xarakterda, ya’ni, birgina usulni qo’llash asosida bo’lsin, o’quvchining aybiga mos,
muvofiq bo’lishi, tez-tez qo’llanilmasligi,
jazolanuvchida jazoning to’g’ri belgilanganligiga nisbatan shubha tug’ilmasin va
ular o’z ayblarini sezsin. Jamoada muhokama qilish va jamoa tomonidan
qo’llabquvvatlangan jazo berilsa, uning ta’sir kuchi yanada oshadi. Barcha holatlarda
ham jazo tarbiyalanuvchining jismoniy va ruhiy azob-uqibatlariga solmasligi, uni
tahqirlamasligi, sha’nini yerga urmasligi kerak. Xulosa qilib aytganda ,yuqorida
ta’riflangan tarbiyaning umumiy metodlari o’quvchilarga pedagogik ta’sir ko’rsatish
sohalarini qamrab olmaydi.
Jazo
Tanbeh berish
Ogohlantirish
Uyaltirish Hayfsan berish
Jazolash turlari
Pedagogika fani va amaliyoti har doim rivojlanib borar ekan, unga muvofiq ravishda
tarbiya jarayoni ham takomillashib boraveradi. Bu guruhlar o’z navbatida bir qator
tarbiya elementlaridan tashkil etadi.Chunonchi, shaxs ongini shakllantirish
metodlariga: hikoya, tushuntirish, izohlash, ma’ruza, etik suhbat, ishontirish, nasihat,
yo’riqnoma, munozara, ma’ruza, namuna; faoliyatni tashkil etish va ijtimoiy xulqni
shakllantirish metodlariga
mashqlantirish,
odatlantirish,
pedagogik
talablar,
jamoat
fikri,
topshiriq,tarbiyalovchi vaziyat; xulq va faoliyatni rag’batlantirish metodlariga:
musobaqa,rag’batlantirish va jazolash kiradi.
3.6. Tarbiya metodlarini tanlab olish shartlari.
Ma’lumki, tarbiya metodlarini tanlashdagi muhim shartlardan biri tarbiyalanganlik
natijalarini hisobga olishdir. Bu o’quvchilar xulqida, ularning o’qish va mehnatga
munosabatlaridagi o’zgarishlarni ifodalaydigan pedagogik o’lchamdir. Tarbiyaviy
faoliyat samaradorligini aniqlash masalasi murakkab masaladir. Hech qachon tarbiya
natijalarini o’tkazilgan tadbirlar, ishtirok etgan o’quvchilar soni bilan belgilab
bo’lmaydi. Tarbiyaviy tarbiya metodlari samaradorligi natija,ya’ni o’quvchilarning
tarbiyalanganlik darajasi bilan
baholanadi.Tarbiyachi-o’qituvchi o’quvchilarning qiziqish va ehtiyojlarini chuqur
his etgan
holda, vaziyatni hisobga olib tarbiya metodlari tanlashi, uni qo’llashda tarbiya
metodlari
xususiyatlarini va o’quvchilarning yosh jihatlarini hisobga olishi lozim. Yuksak
samaradorlikni ta’minlanishiga e’tibor berish bilan birga, har bir o’quvchining
xohishini
hisobga olishi, keskin rad etmasdan, , qiziqarliroq, soddaroq yo’llarini topish
o’rinlidir.Tarbiyachi ijodkor bo’lishi, o’quvchilarni ham ijodiy faoliyat yuritishga jalb
etishi, har bir tarbiyalanuvchida o’zini va o’zgalarni hurmat qilishga ishonch hosil
qilishi lozim.
Tarbiya metodlari samarali bo’lishi uchun uning harakatlantiruvchi kuchini, har bir
o’quvchining tarbiya jarayonidagi faoliyatini yaxshi bilish kerak. Buning uchun
o’qituvchi quyidagi holatlarni unutmasligi lozim:
tarbiyalanuvchi ruhiyatini puxta bilish;
ota-onalar bilan muntazam aloqada bo’lib, ular ishtirokida o’quvchi bilan
tarbiyaviy mazmunda suhbatlar o’tkazish;
o’quvchining ichki dunyosini, xarakterini bilish;
o’quvchining qiziqishlarini, uni o’rab turgan tashqi muhitni doimiy nazorat
qilish;
o’quvchini qat’iy kundalik rejimga o’rgatish va uni kuzatib borish;
iste’dodini, qobiliyatini va o’zi tanlagan kasbga moyilligini e’tiborga olish;
o’quvchining bola ekanligini, adashishga, ba’zan xatoliklarga yo’l qo’yishini
unutmaslik, ushbu salbiy holatlarni kechiktirmasdan tuzatib borish.
Shaxsni shakllantirish, boshqarish, nazorat xarakteriga ega bo’lib, bu borada
belgilangan tarbiya metodlari tasodifiy harakatlar orqali emas, balki oldindan
modellashtirilgan va puxta o’ylangan rejalar asosida qo’llanilishi talab etiladi.
Nazorat savollari:
1. Rag’batlantirishga qanday sifatlar kiradi?
2. Tanbeh berish turlarini izohlang.
3. Pedagogik rag’batlantirish xulq-atvorni tuzatish metodlarini ayting.
4. Faoliyatni tashkil etish va ijtimoiy xulq - atvor me’yorlarini shakllantirish
metodlarini aniqlang.