Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti faniga kirish. Fanning maqsadi, vazifasi, asosiy tushuncha va tamoyillari.
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
27
Faytl hajmi
61,3 KB
Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti faniga kirish. Fanning maqsadi, vazifasi, asosiy
tushuncha va tamoyillari.
Reja:
1.2.Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti faniniing dolzarb muammolari va uni amalga
oshirish yo‘llari.
1.3. Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti faniniing jamiyatda tutgan o‘rni va ahamiyati.
1.4.Tarbiyaviy jarayonda g‘oyaviy- siyosiy va axloqiy tarbiyani tashkil etish.
1.5.Guruh rahbari ishini rejalashtirish.
1.6.Tarbiyaviy ish rejalariga kiritiladigan taxminiy ishlar.
Hozirgi kunda yoshlarni barkamol inson, o‘z Vatanining ilg‘or kishisi sifatida
tarbiyalash eng asosiy masalalardan biri hisoblanadi. Chunki aynan yoshlar
davlatimizning kelajagidir.
Yangi asrga qadam qo‘yar ekanmiz mamlakatimizda chuqur, keng qamrovli
iqtisodiy, siyosiy, ijtimoiy islohatlar amalga oshirilmoqda. Jamiyat ma’naviy
yukasalishi va yangilanishi sari yuz tutgun bir paytda O‘zbekiston Respublkasi
Prezidentining 1999 yil 3–sentyabrdagi “Respublika ma’naviyat va ma’rifat
kengashining qo‘llab quvvatlash to‘g‘risida”gi Farmoni zamiridagi g‘oyalar, ulardan
kelib chiqadigan asosiy maqsadlar ma’naviyatning ustuvorligini yana bir karra
tasdiqlaydi.
Xalqning ma’naviy ruhini mustahkamlash va rivojlantirish – O‘zbekistonda
davlat va jamiyatning eng muhim vazifasidir. Ma’naviyat shunday qimmatbaho
mevaki, u bizning qadimiy va navqiron xalqimiz qalbida butun insoniyatning ulkan
oilasida o‘z mustaqilligini tushunib yetish va ozodlikni sevish tuyg‘usi bilan
birgalikda yetilgan. Ma’naviyat insonga ona suti, ota namunasi, ajdodlar o‘giti bilan
birga singadi. Ona tilining buyuk ahamiyati shundaki, u ma’naviyat belgisi sifatida
kishilarni yaqin qilib jipslashtiradi. Tabiatga yaqinlik, jonajon ulkaning benihoya
go‘zalligidan bahramand bo‘lish ma’naviyatga oziq beradi, kuchaytiradi.
Ma’naviyat o‘z xalqining tarixini, uning madaniyati va vazifalarini chuqur bilish va
tushinib yetishga suyangandagina qudratli kuchga aylanadi.1
Ma’naviyati yuksak shaxslar yurtni tanitadi. Shaxsni esa uning ma’naviy
qiyofasi tanitadi. Ma’naviyat – tarbiyadan boshlanadi. Ta’lim– tarbiyasiz
ma’naviyatning bo‘lmasligi barchaga ayon haqiqatdir.
Milliy pedagogika asoschilaridan biri Abdulla Avloniyning “Tarbiya biz
uchun yo hayot, yo mamot, yo najot – yo halokat, yo sadoqat, yo falokat
masalasidir!” degan so‘zlari fikrimizga dalil bo‘ladi.
Respublikamiz hukumati tomonidan mustaqillikning ilk yillaridanoq,
jismonan sog‘lom, ma’nan yetuk shaxs yaratishga e’tibor berila boshlandi. Bu
boradagi ishlarni aniq, maqsadli amalga oshirish uchun davlat ahamiyatiga molik
dasturlar, rejalar ishlab chiqildi.2
Mazkur “Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti” fanining o‘qitilishi ham aynan ushbu
qarorga asosoan pedagogikaga ixtisoslashgan mutaxassislar uchun ishlab chiqilgan.
Bunda uslubiyot tarbiya nazariyasining umumiy qoidalariga asoslanishi, lekin ularni
takrorlamasligi, bu qoidalarni ro‘yobga chiqarish usullarining vositalari, yo‘llari va
shakllaridan iborat bo‘lishi lozim.
Tarbiyaviy ish uslubiyotini o‘rganish talabalarni tarbiyalashning umumiy
masalalarini mustaqil, ijodiy va dadil hal qilishga tayyorlashi lozim.
Tarbiyaviy ishlarni davr talabiga javob beradigan holatga keltirishi uchun
tarbiyaning asosi bo‘lgan barcha g‘oyalar qaytadan ko‘rib chiqilishi, asosiy e’tibor
shaxsga qaratilishi, yillar davomida to‘plangan ijobiy tajribadan unumli foydalanish
zarurligini taqozo etadi.
Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti fanining bosh maqsadi – yosh avlodni ma’naviy
axloqiy tarbiyalashda xalqning boy milliy, ma’naviy-tarixiy an’analarga , urf–
odatlari hamda umumbashariy qadriyatlarga asoslangan samarali, tashkiliy,
pedagogik shakl va vositalarni ishlab chiqib amalga joriy etishdir.
1 Рахимжонов Н. “Ёшлар иқтисодий тафаккурини шакллантиришда оиланинг роли” Т., 2005 (Б.М.И.)
2 З. Қурбаниязова “Тарбиявий ишлар жараёнида тарбияланувчиларда миллий ўзликни англашни
шакллантришнинг педагогик асослари” номзодлик диссертацияси. Т., 2002.
Tarbiyaviy ishlar tuslubiyoti fanining asosiy vazifasi esa – shaxsning aqliy
erkin fikrlovchi va jismoniy rivojlanishi, uning qobiliyatlarini har tomonlama ochish
uchun imkoniyat yaratishdir.
Buning uchun: yoshlarni erkin fikrlashga tayyorlash, hayot mazmunini
tushunib olishga ko‘maklashish, o‘z – o‘zini idora va nazorat qila bilishni
shakllantirish, o‘z shaxsiy turmushiga maqsadli yondoshuv, ularda reja va amal
birligi hissini uyg‘otish;
Talabalarda madaniy hamda dunyoviy bilimlarni egallashga bo‘lgan
talablarini shakllantirish, malaka hosil qildirish, tobora o‘stirib–boyitib borish va
estetik tushunchalarni shakllantirish;
Har bir o‘smirning bilimdonligini va ijodiy imkoniyatlarini aniqlab, ularni
rivojlantirish, inson faoliyatini turli sohalarda joriy qilib ko‘rish;
Insonparvarlik odobi me’yorlarini shakllantirish (bir–birini tushinadigan,
mehribon, shafqatli, irqiy kamsitishlarga yo‘l qo‘ymaslik) muomala odobi kabi
tarbiya vositalari keng qo‘llanishi lozim.
Tarbiya – tarbiyalanuvchi shaxsini oliy ijtimoiy qadriyat deb tan olish, har bir
shaxs, o‘smir va yosh yigit – qizning betakror va o‘ziga xosligini e’tiborga olish;
Amalda tarbiyaviy jarayon yaxlit va uzluksiz ishiga va turli yoshdagi
tarbiyalanuvchilarni qamrab olishiga alohida ahamiyat berish lozim.
O‘smir yigit va qizlar nafaqat bo‘lg‘usi katta hayotga tayyorgarlik ko‘radilar,
balki ana shu haqiqiy hayot bilan yashaydilar.
Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti “Pedagogika” fanining bir qismi bo‘lib, fan
sifatida ajralib chiqdi va o‘zining nazariy, uslubiy, amaliy asoslarini yaratdi. Natijada
tarbiyaviy ishlarning tarmoqlari vujudga keldi. Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti fani bir
necha qismga bo‘lib o‘rganiladi. Bular quydagilardir: “Odobnoma fanini o‘qitish”
metodikasi, “Jamoani tashkil qilish” metodikasi, “Guruh rahbarining tarbiyaviy
ishlarni tashkil etish” metodikasi hamda “Yoshlarni tarbiyalashda oila, mahalla
hamkorligini amalga oshirish” metodikasi va hakozolar.
Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti “Pedagogika” fanining bir qismi bo‘lib, fan
sifatida qaraladi va o‘zining nazariy, uslubiy, amaliy asoslarini yaratdi. Natijada
tarbiyaviy ishlarning tarmoqlari vujudga keldi.
Demak bu fanni o‘qitishdan maqsad kelajakda talabalarimizga ta’lim
muassasalarida ta’lim – tarbiyaga davr talablaridan kelib chiqqan holda yangicha
yondoshishni, ishni sifat, mazmun jihatdan to‘g‘ri tashkil etishni o‘rgatishdan
iboratdir.
Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti fanining bosh maqsadi – yosh avlodni ma’naviy
axloqiy tarbiyalashda xalqning boy milliy, ma’naviy – tarixiy an’analarga , urf –
odatlari hamda umumbashariy qadriyatlarga asoslangan samarali, tashkiliy,
pedagogik shakl va vositalarni ishlab chiqib amalga joriy etishdir.
Pedagogik texnika – bu shunday bir malakalar yig‘indisidirki, u pedagogga
tarbiyalanuvchilar ko‘rib va eshitib turgan narsalar orqali ularga o‘z fikrlari va
qalbini yetkazish imkonini beradi. Talabalar bilan bevosita muomala qilishda
pedagogning xuddi ana shu malakalari (yoki ularning yo‘qligi) uning xulq atvorida
namoyon bo‘ladi.
Pedagogik mahorat bu fahm – farosat va bilimlarning, chinakam ilmiy,
tarbiyadagi qiyinchiliklarni yengishga qodir bo‘lgan nufuzli rahbarlikning, talabalar
qalbining qandayligini his qilish mahorati, ichki dunyosi nozik va zaif bo‘lgan talaba
shaxsiga mohirlik bilan avaylab yondoshishi, donolik va ijodiy dallilik, ilmiy tahlil,
xayol va fantaziyaga bo‘lgan qobiliyat majmuasidir.
Pedagogik texnikani egallashning asosiy yo‘llari pedagog rahbarligidagi
mashg‘ulotlar (pedagogik texnikani o‘rganish) va mustaqil ishlash (kasbiy jihatdan
o‘z – o‘zini tarbiyalash) dir. Pedagogik texnika malakalarining individual – shaxsiy
tusda ekanligini hisobga olib, pedagogik texnikani egallashda va uni
takomillashtirishda kasbiy jihatdan o‘z – o‘zini tarbiyalash, ya’ni talabaning o‘zida
mohir pedagog shaxsiy fazilatlarini va kasbiy malakalarini shakllantirishga
qaratilgan faoliyat yetakchi rol o‘ynaydi.
O‘zbekistonning mustaqilligi tufayli ota – bobolarimizning axloq – odob
haqidagi hikmatli hikoyalari, naql – rivoyatlari yoshlarning ma’naviy qadriyatlarini
shakllantirishda muhim ahamiyat kasb etmoqda. Buni biz odobnoma fanining
o‘qitilishi misolida ko‘rishimiz mumkin. Tarbiyaviy ishlarni tashkil qilishda esa har
bir pedagog axloq odob haqidagi bilimlarga ega bo‘lishi kerak.
Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti fanini o‘qitishda jamoani tashkil qilish
metodikasiga katta e’tibor beriladi, chunki shaxsni jamoada tarbiyalash bilangina
jamiyatni yuksaltirish mumkin. Bu vazifalarni esa biz odatda guruh rahbarlarining
zimmasiga yuklaymiz. Guruh rahbarlari o‘z navbatida guruhdagi talabalarning
bevosita ta’lim – tarbiya jarayoni, ya’ni darslar davomida hamda darsdan keyingi
faoliyatini nazorat qilishga ma’suldirlar.
Keyingi yillarda davlatimizda qabul qilinayotgan ta’lim va tarbiya
to‘g‘risidagi qator me’yoriy hujjatlar, jumladan «Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni,
“Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” bozor iqtisodiyoti sharoitida muvaffaqiyatli
ishlay oladigan, mustaqil fikrlovchi kadrlarni tayyorlashda oila, mahalla va o‘quv
maskanlarining nufuzini yanada yuqori pog‘onaga ko‘tarishni taqozo etadi.
Shu maqsadda tarbiyaviy ishlarni tashkil etish va uni to‘g‘ri yo‘lga qo‘yish
maqsadida biz sizlar bilan o‘qish davomida ushbu uslublardan foydalangan holda
darslarni tashkil etamiz va har bir yo‘nalishga alohida to‘xtalib o‘tishga harakat
qilamiz.
Yana shuni ta’kidlab o‘tish kerakki tarbiyaviy ishlarni tashkil etishda huquq –
tartibot organlari, ijodiy uyushmalar, davlat va nodavlat jamg‘armalar, qo‘mitalar va
tashkilotlar bilan hamkorlikda ish olib borilsa maqsadga muvofiq bo‘lar edi.
Tarbiya- ma’naviy manbalar va hozirgi zamon talablari va ehtiyojlarini
nazarda tutgan holda, o‘qituvchining o‘quvchi bilan aniq bir maqsadga qaratilgan
o‘zaro amaliy va nazariy muloqotidir. Bugungi kunda tarbiya metodlarini quyidagi
guruhlarga ajratish mumkin:
1.So‘z orqali ifodalash metodi.
2.Ko‘rgazmalilik metodi.
3.Amaliy, namuna usuli.
4. Rag‘batlantirish va jazolash .
Birinchi guruh - so‘z orqali fikrni bayon etish, maslahat berish, yo‘naltirish,
suhbat, hikoya, ma’ruza.
Ikkinchi guruh - kinofilmlar, tasviriy san’at, badiiy san’at va adabiyot.
Uchinchi guruh - tarbiya ma’alumotlarini amaliy mehnat xarakatlari orqali
berish, o‘rnak ko‘rsatish, namuna va ibratdan foydalanish.
To‘rtinchi guruh - talabalarni yaxshi bajarilgan ish uchun rag‘batlantirish.
Rag‘batlantirish ma’naviy va moddiy ko‘rinishlarda bo‘lishi mumkin. Jazolash
metodi ham kam ishlatilishiga qaramasdan o‘zining ma’lum ta’sir kuchiga ega.
Jazolashga - tanbeh berish, qattiq ogohlantirish, uyaltirish kabilar kiradi.
1.2.Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti faniniing dolzarb muammolari va uni
amalga oshirish yo‘llari.
Hozirgi kunda yoshlarni barkamol inson, o‘z Vatanining ilg‘or kishisi sifatida
tarbiyalash eng asosiy masalalardan biri hisoblanadi. Chunki aynan yoshlar
davlatimizning kelajagidir.
Yangi asrga qadam qo‘yar ekanmiz, mamlakatimizda chuqur, keng qamrovli
iqtisodiy, siyosiy, ijtimoiy islohatlar amalga oshirilmoqda. Jamiyat ma’naviy
yukasalishi va yangilanishi sari yuz tutgun bir paytda O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining 1999 yil 3–sentyabrdagi “Respublika ma’naviyat va ma’rifat
kengashining qo‘llab quvvatlash to‘g‘risida”gi Farmoni zamiridagi g‘oyalar, ulardan
kelib chiqadigan asosiy maqsadlar ma’naviyatning ustuvorligini yana bir karra
tasdiqlaydi.
Xalqning ma’naviy ruhini mustahkamlash va rivojlantirish – O‘zbekistonda
davlat va jamiyatning eng muhim vazifasidir. Ma’naviyat shunday qimmatbaho
mevaki, u bizning qadimiy va navqiron xalqimiz qalbida butun insoniyatning ulkan
oilasida o‘z mustaqilligini tushunib yetish va ozodlikni sevish tuyg‘usi Bilan
birgalikda yetilgan. Ma’naviyat insonga ona suti, ota namunasi, ajdodlar o‘giti bilan
birga singadi. Ona tilining buyuk ahamiyati shundaki, u ma’naviyat belgisi sifatida
kishilarni yaqin qilib jipslashtiradi. Tabiatga yaqinlik, jonajon ulkaning benihoya
go‘zalligidan bahramand bo‘lish ma’naviyatga oziq beradi, kuchaytiradi.
Ma’naviyat o‘z xalqining tarixini, uning madaniyati va vazifalarini chuqur bilish va
tushinib yetishga suyangandagina qudratli kuchga aylanadi.
Respublikamiz hukumati tomonidan mustaqillikning ilk yillaridanoq,
jismonan sog‘lom, ma’nan yetuk shaxs yaratishga e’tibor berila boshlandi. Bu
boradagi ishlarni aniq, maqsadli amalga oshirish uchun davlat ahamiyatiga molik
dasturlar, rejalar ishlab chiqildi.
Mazkur “Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti” fanining o‘qitilishi ham aynan ushbu
qarorga asosoan pedagogikaga ixtisoslashgan mutaxassislar uchun ishlab chiqilgan.
Bunda uslubiyot tarbiya nazariyasining umumiy qoidalariga asoslanishi, lekin ularni
takrorlamasligi, bu qoidalarni ro‘yobga chiqarish usullarining vositalari, yo‘llari va
shakllaridan iborat bo‘lishi lozim.
Tarbiyaviy ish uslubiyotini o‘rganish talabalarni tarbiyalashning umumiy
masalalarini mustaqil, ijodiy va dadil hal qilishga tayyorlashi lozim.
Tarbiyaviy ishlarni davr talabiga javob beradigan holatga keltirishi uchun
tarbiyaning asosi bo‘lgan barcha g‘oyalar qaytadan ko‘rib chiqilishi, asosiy e’tibor
shaxs shaxsiga qaratilishi, yillar davomida to‘plangan ijobiy tajribadan unumli
foydalanish zarurligini taqazo etadi.
Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti fanining bosh maqsadi – yosh avlodni ma’naviy
axloqiy tarbiyalashda xalqning boy milliy, ma’naviy – tarixiy an’analarga , urf –
odatlari hamda umumbashariy qadriyatlarga asoslangan samarali, tashkiliy,
pedagogik shakl va vositalarni ishlab chiqib amalga joriy etishdir.
Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti fanining asosiy vazifasi esa – shaxsning aqliy
erkin fikrlovchi, axloqan barkamol va jismoniy jihatdan rivojlangan shaxsni
shakllantirish hamda uning qobiliyatlarini har tomonlama ochish uchun imkoniyat
yaratishdir.
Buning uchun: yoshlarni erkin fikrlashga tayyorlash, hayot mazmunini
tushunib olishga ko‘maklashish, o‘z – o‘zini idora va nazorat qila bilishni
shakllantirish, o‘z shaxsiy turmushiga maqsadli yondoshuv, ularda reja va amal
birligi hissini uyg‘otish;
Talabalarda madaniy hamda dunyoviy bilimlarni egallashga bo‘lgan
talablarini shakllantirish, malaka hosil qildirish, tobora o‘stirib–boyitib borish va
estetik tushunchalarni shakllantirish;
Har bir o‘smirning bilimdonligini va ijodiy imkoniyatlarini aniqlab, ularni
rivojlantirish, inson faoliyatini turli sohalarda joriy qilib ko‘rish;
Insonparvarlik odobi me’yorlarini shakllantirish (bir – birini tushinadigan,
mehribon, shafqatli, irqiy kamsitishlarga yo‘l qo‘ymaslik) muomala odobi kabi
tarbiya vositalari keng qo‘llanishi lozim.
Tarbiya – tarbiyalanuvchi shaxsini oliy ijtimoiy qadriyat deb tan olish, har bir
shaxs, o‘smir va yosh yigit – qizning betakror va o‘ziga xosligini e’tiborga olish;
Amalda tarbiyaviy jarayon yaxlit va uzluksiz ishiga va turli yoshdagi
tarbiyalanuvchilarni qamrab olishiga alohida ahamiyat berish lozim.
O‘smir yigit va qizlar nafaqat bo‘lg‘usi katta hayotga tayyorgarlik ko‘radilar,
balki ana shu haqiqiy hayot bilan yashaydilar.
1.3. Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti faniniing jamiyatda tutgan o‘rni va
ahamiyati.
Har qanday faoliyatda sifat va samaradorlikka yerishish xozirgi kunimizning
muxim talabi xisoblanadi. O‘quv yurtidagi asosiy faoliyat o‘qishdir. Shuning uchun
tarbiya o‘qish faoliyati bilan qancha ko‘p bog‘lansa, uning mazmunida tarbiyaviy
tomon qancha kuchli bo‘lsa, tarbiya bilan ta’lim birligi barcha choralar bilan xal
qilinsa, u xolda muvoffaqiyatga erishish shuncha osonlashadi.
Ammo tarbiyaviy ta’sir ta’lim bilan cheklanmaydi. Uning mazmuni darsdan
tashqarida talabalar faoliyatini uyushtirish, turli tuman tarbiyaviy tadbirlarni tashkil
etish orqali to‘latiladi va xal qilinadi. Mana shu tarbiya jarayonining samarasini
oshirish nimalarga bog‘liq?
Tarbiyaning samaradorligini oshirish dolzarb va murakkab muammodir.
Samaradorlik deganda esa xar qanday faoliyatda eng kam kuch sarflash va moddiy
jixatidan kam xarajat qilgan xolda, qisqa vaqt ichida ko‘zlangan maqsadga to‘la
erishish tushiniladi. Garchi buni tarbiyaga tadbiq etadigan bo‘lsak, unda qulaylik
tomoni xam xisobga olinadi. Lekin uning amalda xal qilinishi ma’lum shart-
sharoitga bog‘liq bo‘ladi. Bular, avvalo tajribada qat’iy tizimning bo‘lishini taqazo
etadi. Tajribadagi tizimchilik istagan pedagogik tadbirning muntazam uyushtirilishi
deb tushuniladi. Ba’zi o‘quv yurtlarida qobilyatli, ijodiy izlanuvchan gurux
raxbarlari tomonidan tarbiyaviy ishlarning maxsuldor natija beradigan tizimi
vujudga keldi. Ammo ayrim gurux raxbarlarining tajribasida umumiy tizmning faqat
ba’zi tarkibiy qismlarigina bor, xolos. Boshqalarida esa tizim o‘rniga turli
tadbirlarning tartibsiz to‘plamiga duch kelamiz. Ana shunday xolda tarbiyaviy
imkoniyat bilan natija o‘rtasida uzviylik yo‘qoladi. Bu xolning vujudga kelmasligi
uchun gurux raxbari faoliyatida tarbiyaviy ishlarning tizimi bo‘lishi shart.
Tarbiyaviy ishlar tizimi o‘z belgilariga ega bo‘lib, guruh rahbari shularni esda
tutishi va quyidagilarga rioya qilishi kerak:
1.Tarbiyaviy ish tarbiyaning umumiy maqsadiga bo‘ysunishi va ayni paytda
aniq vazifaga bog‘lanish kerak;
2. Tarbiyaning mazmuni, metodi, usuli, tashkiliy shakl va boshqarish
jarayonining yaxlit xamda bir butunligini ta’min etishi kerak. Bular o‘zaro bir-biriga
bog‘liq bo‘lib ulardan birining o‘zgarishi butun tizimning o‘zgarishiga olib keladi;
3. Tarbiyadagi dinamiklik-istagan tizim o‘z o‘tmishiga, xozirgi darajasiga va
kelajak istiqbollariga ega bo‘lishi kerak;
4.Tarbiyaning boshqarilishi—tarbiyaviy ish tizimi tarbiyachidan qilingan
ishning natijasin o‘rganib borishni, o‘z ishini taxlil qilish uslubini egallab borishni
taqozo qiladi;
5.Tarbiya ishlari atrof—muxit bilan davr ruxi bilan bog‘lanib borishi kerak.
Tarbiyaviy ishlar tizimi o‘z mazmuniga ega. Buni tarbiyani umumiy mazmuni
va guruxning imkoniyatiga mos keladigan xajmi belgilaydi. Lekin tarbiyaviy ishlar
tizimi qotib qolmagan mazmunan va shaklan muntazam yangilanib turishi va bu
tarbiya jamoaning extiyoji sifatida vujudga kelishi lozim.
Tarbiyaviy ishning samaradorligiga tarbiyaga majmuaviy munosabat talabi
xam ta’sir etadi. Tizim va majmuaviy munosabat o‘zaro uzviy bog‘liq bo‘lib, ulardan
biri yo‘q joyda ikkinchisi xam bo‘lmaydi. Tarbiyaga majmuaviy munosabat
tarbiyaning asosiy moxiyati bo‘lgan xar tomonlama garmonik rivojlangan shaxsni
yetishtirish maqsadidan kelib chiqadi.
Majmuaviy munosabat tarbiyaviy ishlarni birlashtirishini, pedagogik ta’sir
vositalarni taxlil qilish yo‘li bilan gurux raxbari mexnatida yuksak samaraga
erishishni ta’minlaydi. Bunda xam bir ish mavzu bilan bog‘lanib, butun jamoaning
ishtiroki shu asosida ta’minlanadi. Gurux raxbari ishidagi majmuaviy munosabat
umum maktab tarbiyaviy ishlari zanjiri bilan bog‘lanishi tufayligina vujudga keladi.
Akademik litssey, kollejdagi tarbiyaviy ish davri bir qator o‘quv yurti
tadbirlari atrofiga birlashadi va uning amalga oshirilishida birinchi kursdan uchinchi
kursgacha bo‘lgan xamma talabalar, gurux raxbarliri, ota-onalar, barcha
o‘qituvchilar, «Kamolot» tashkiloti va otaliq korxona vakillari qatnashadi.
Masalan: «jonajon o‘quv yurtim mening» mavzusidagi umumiy tadbirni
olaylik. Xar bir guruxda shu mavzu bilan bog‘liq o‘lkashunoslik ishlari zanjirli
tashkil etadi; dorivor o‘simliklarni yig‘ish o‘lka tabiatini bilag‘onlarning
bellashuvini o‘tkazish, ko‘rgazma uchun tabiiy ma’lumotlar yig‘ish, kuz guldastasi
tanlovini uyutirish sayyoxlar musobaqisini (gulxan yoqish, palatki o‘rnatish, tez
yordam
berish,
ko‘maklashish
va
boshqalar)
tashkil
etish,
rasssomlar,
fotosur’atchilar tanlovini o‘tkazish va ona Vatan mavzusida insho yozish, sayoxatga
chiqish (kichiklarga kattalarga bog‘liq) xamda boshqa ishlar uyushtiriladi. «Tabiat
fantaziyasi» ko‘rgazmasini tishkil etish bilan ishga yakun yaasaladi.
Dasturning bu qadar xilma-xilligi gurux talablarining mustaqilligini oshiradi,
ularning sport, sayoxlikka xamda mexnatga oid malaka va ko‘nikmalarning
sinovdan o‘tkazadi, axloqiy tarbiyalanganlik darajasini aniqlaydi. Bunday
tadbirlarga «Qo‘shiq bizga xamroxdir» mavzusida qo‘shiqlar festivali o‘tkazish;
ta’til kunlarida «Biz dunyoning egalarimiz» mavzusida yig‘ilishlar, sof vijdonli
kishilar, «urush oloviga qarshi kurashganlar safiga» mavzusida yosh antifashistlar
xaftaligi, bilimlar va ijodiyot ko‘rigi, fan va texnika xaftaligi; «Mening mexnatim
respublika mexnatiga qo‘shiladi» mavzusida mexnat xaftaligi va o‘n kunliklari
tashkil qilish mumkin. Bu xildagi ishlar o‘z mazmuni bilan o‘quvchilarda yuksak
fuqarolik fazilatlarini shakllantiradi, g‘oyaviy-siyosiy mexnat xamda axloqiy tarbiya
uyg‘unligi ta’minlaydi va ana shular tarbiyadagi namunaviy munosabatni ifodalaydi.
Gurux raxbari tarbiya ishlari tizimidan xam majmuaviy munosabat xa
vaziyatni yaratish maqsadida foydalanish kerak. Chunki tarbiyada vazifalar
yaratadigan tarbiyani undan o‘z maqsadi uchun juda keng va unumli foydalana oladi
xam.
1.4.Tarbiyaviy jarayonda g‘oyaviy- siyosiy va axloqiy tarbiyani tashkil etish.
G‘oyaviy axloqiy tarbiyaning asosiy maqsadi g‘oyaviy axloqiy jixatidan yetuk
va faol yoshlarni tayyorlashdir. Eng muhim vazifalardan esa, bu talabalarni axloq
talablariga muvofiq takomillashtirishga tomon yo‘naltirishdir. Xar bir talaba o‘zini-
o‘zi tarbiyalashning maqsadini aniqlab olishga yordamlashmoq kerak. Buning uchun
xar bir o‘quvchining extiyoj va qiziqish darajasini o‘rganish ularga o‘z extiyojlarini
jamiyat manfaatlariga, xal etilayotgan ijtimoiy vazifalarga bo‘ysintirishga, o‘z
jamoasi sharoitida vujudga kelayotgan extiyojlarni ko‘ra olishga va nixoyat ularning
xal qilishning aniq shart-sharoiti va xaqiqiy imkoniyatlarni topa olishga o‘rgatish
gurux raxbarining burchidir. G‘oyaviy axloqiy tarbiya vazifalarini amalga oshirish,
o‘quvchilarni g‘oyaviylik , baynalmilallik, vatanparvarlik ruxida tarbiyalash;
shaxsning faol pazitsiyasini tarkib toptirish; axborotlar oqimida o‘ziga to‘g‘ri
yo‘nalish oola bilishga o‘rgatish; milliy g‘oya uchun kurash jarayonida o‘zining faol
faoliyati bilan ishtirok etishga tayyorgarlik; mexnat faoliyatida g‘oyaviy-axloqiy
jixatdan tarbiyalashning axamiyati tobora ortib bormoqda. Talabalarni g‘oyaviy-
siyosiy, axloqiy jixatdan tarbiyalash, ularda dunyoqarashni shakllantirish asosan
darsda xal qilinadi, lekin bu ish gurux raxbari faoliyatida aloxida o‘rin tutish kerak.
Lekin bu muxim masalani xal etishda gurux raxbari quyidagi vazifalarni majmuali
xal qilish kerak:
1.Talabalarni ma’lum bir darajadagi siyosiy bilimlar, dunyoqarashga doir
g‘oya va tushunchalar bilan qurolllantirish;
2.Talabalarda fuqarolik xislarini xosil qilish, ya’ni o‘zining mamlakatdagi,
xalqi xayotidagi voqealarga aloqador ekanligini anglashiga erishish, vatanparvarlik,
baynalmilallik sifatlarini tarbiyalash;
3. Talabalarni ijtimoiy-siyosiy amaliyotga, ijtimoiy foydali ishlarga mexnat
faoliyatigafaol jalb qilish yo‘li bilan ularda ijtimoiy-siyosiy tajribani barpo etish.
Gurux raxbari talabalarning darsda egallagan g‘oyaviy-siyosiy bilimlarni
darsdan tashqaridagi turli tarbiyaviy ishlar vositasida kengaytirildi. Bu ishlar vaqt
o‘lchovining chegaralanmaganligi, emotsional ta’sir imkoniyatining kengligi
shaxsiy extiyojga muvofiqligi tufayli talabalar tomonidan darsdagidan ko‘ra
boshqacharoq qabul qilinadi. Bu narsa ya’ni milliy g‘oyalar xar bir kishining xulq-
atvorida, xar bir jamoa va xar bir tashkilotning faoliyatidagi ishlar bilan uzviy
bog‘lab olib borilishi lozim. Ana shunga amal qilgan gurux raxbari xar bir talabani
va butun gurux jamoasini faol ijtimoiy ishlarga jalb qiladi, ularda ijtimoiy
axamiyatga ega bo‘lgan faoliyatda qatnashish extiyojini uyg‘otadi, bu esa g‘oyaviy-
siyosiy tarbiyaning natijasidir.
Talabalarning o‘zlari gazeta va jurnallardan maqolalar to‘plami gurux
burchagida ko‘rgamalar tayyorlashi, maxsus gazetalar chiqarishi, axborotlarni
o‘zlari mustaqil o‘tkazishlari foydaldir. Yuqori kurslarda bu ishlarning mazmuni,
shakli va metodlari yanada murakkablashadi, manbalar xajmi ko‘payadi va ular
xalqaro
voqealarga
doir
ma’ruzalar
talabalar
anjumanlari,
jamoatchilik
muxokamalari, munozaralar shaklida o‘tadi.
Siyosiy axborotlar talabalarda siyosiy bilimlarga chuqur qiziqish uyg‘otish,
gazeta o‘qish, ichki va tashqi voqealarga doir radio eshittirishlarni va
teleko‘rsatuvlarni tinglash va kurish extiyojini tarbiyalash kerak. Gurux rahbari
bolalarning turli xil voqealar haqidagi o‘zaro muloxazalardagi noto‘g‘ri fikrlarni
tuzatishi, ijtimoiy hayotning muhim voqealarini ilmiy asosda sharxlab berishi g‘oyat
muximdir.
Ayni vaqtda guruh raxbari talabalarning axloqiy shakllanishi, ma’naviy
dunyosining tarkib topishi uchun xam g‘amxo‘rlik qiladi. Xalqimiz moddiy
farovonligining, madaniy darajasining, ma’naviy dunyosining o‘sib borishi,
mamlakatimiz ma’naviy xayotida eng ilg‘or va eng insonparvar ijtimoiy
munosabatlar tizimining qaror topganligi guruh raxbari amalga oshiradigan axloq
tarbiyasining muvoffaqiyatini ta’minlash uchun garovdir.
Talabalarning axloqiy shakllanishi faoliyat jarayonida ro‘y beradi. Faoliyatni
tashkil etish bilan guruh rahbari har bir talaba shaxsini g‘oyaviy–axloqiy jihatdan
tarkib topishni ta’minlaydi. Talabalarni faoliyatning ma’lum bir turiga jalb qilish
aniq maqsadga qaratilishi kerak.
Talabalarni axloq nazariyasiga doir bilimlar bilan qurollantirish va ularni
ijtimoiy xayot voqealaridan axloqiy tomonlarni ajrata olishga, axloq me’yorlariga
muvofiq baxolashga o‘rgatish bilan guruh rahbari yigit-qizlarning o‘z xulqini axloq
me’yor va qoidalari nuqtai nazaridan idora qila olishlariga erishadi.
Yoshlar bilan o‘tkaziladigan odob va axloqqa oid suxbatlar ulaar ishtirok
etadigan ijtimoiy foydali va unumli mexnat, turli xil ijod ishlari «Kamolot» tashkiloti
faoliyati bilan uzviy bog‘liq tarzda borsagina, ijobiy natija beradi.
Axloqqa oid suxbatlar samaradorligini ta’minlovchi muxim shartlardan biri
talabalarning ongi bilan xulqi o‘rtasidagi birlikni ta’minlash xisoblanadi. Axloqiy
bilim berishdan maqad, tashqi ta’sirni ongli xarakat bilan bog‘lovchi ichki istakka
aylantirishni ta’minlashdir. Bunda u o‘ziga ma’lum bo‘lgan axloq me’yoriga rioya
qilgan xolda to‘g‘ri xarakat qilish yo‘lini tanlab olishga o‘rganadi. Masalan, guruh
rahbari o‘z suxbatini shunday boshlaydi. «Avtobusda ketayotgan bir necha yoshlar
qo‘llaridagi radiopleyrni baland qo‘yib, allaqaysi guruh ijrosidagi sershovqin kuy
tinglab borardilar. Keksa ayol ulardan ovozni pasaytirishni iltimos qilib qoldi. Bunga
javoban «Eshitgingiz kelmasa qulog‘ingizni berkitib oling»dedi yoshlardan biri.
Ikkinchisi esa vaziyatni yumshatish uchunmi, yoki noqulay axvoldan chiqish
uchunmi xar xolda «Xolajon, siz zamonaviy kuylarni yomon ko‘rarkansiz-da»--dedi,
uchinchisi esa, «Siz birginasiz, biz esa ko‘pchilikmiz. Ko‘pchilikni istagini xurmat
qilish kerak buvijon!»-- deb qo‘shib qo‘ydi. Guruh rahbari talabalar bilan vujudga
kelgan ushbu vaziyatni muxokama qilib, o‘z fikrlarini bildirishni taklif qiladi.
Axloqiy bilim berishda guruh rahbari bilan oilaviy xamjixatlik g‘oyat muxim
omildir. Shuning uchun yoshlar bilan bir qatorda ota-onalar o‘rtasida xam axloqiy
tarbiyaga doir bilimlar tarqatish kerak. Axloqqa oid suxbatlarni bir oyda bir marta
o‘tkazgan ma’qul. Xar bir suxbatga 7-10 kun tayyorlaniladi. Suxbat vaqti 40-45
minutdan oshmasligi kerak. Navbatdagi suxbatga tayyorlik davrida guruh rahbari
xamda yoshlar turli xil faoliyatda ishtirok etadilar. Mavzu tanlashda guruh rahbari
mamlakatning ijtimoiy xayotida ro‘y berayotgan voqealarga, o‘quv materialining
mazmuniga, talabalarning axloq me’yoriga doir bilimlari darajasiga asoslanadi.
Axloqiy ongni shakllantirishda guruh rahbari suxbatlar bilan bir qatorda
tushuntirish, ma’ruza, namuna-ibrat kabilardan xa keng foydalaniladi. Ana shu
jarayonda u talabaning axloqiy muloxazasini o‘stirishga o‘zining va boshqalarning
xulqini axloq me’yorlari asosida baxolay olishga qaratilgan ishlarga, ularni jalb
qilishga aloxida e’tibor berish lozim. Odatda talabalar o‘rtoqlarining, atrofdagi
kishilarning xulqidagi ijobiy, salbiy tomonlrni baxolay olganlari xolda o‘z xulqidagi
tomonlarga u qadar e’tibor berishmaydi va ularda o‘z xulqini baxolash ancha kech
ko‘rina boshlaydi. Mana shuning uchun guruh rahbari talabalarni o‘z xulqini
baxolash ancha kech ko‘rina boshlaydi. Mana shuning uchun guruh rahbari
talabalarni o‘z xulqini axloq me’yor va talablari asosida quyi kurslardan boshlaboq
baxolashga o‘rgata boshlashi maqsadga muvofiqdir.
Guruh rahbari axloq tarbiyasini amalga oshirishda xar bir talabaning xulqiga,
xarakter xislatlariga aloxida e’tibor berib borishi kerak. Guruhda pedagogik qarovsiz
qolgan, tarbiyasi qiyin bolalarga ham uchraydi. Agar bu xil bolalarning xulqi o‘z
vaqtida tuzatilmasa, u jamiyatdagi axloq me’yorlariga xilof yo‘nalish kasb etishi
ham mumkin. Shuning uchun ham guruh rahbari bu xil yoshning xulqidagi salbiy
yo‘nalishni qancha tez aniqlasa, uni tuzatishga qanchalik tez va faol aralashsa,
shuncha yaxshi ish qilgan bo‘ladi.
Guruh rahbarining axloqiy tarbiyani amalga oshirishi metodik asosga ega
bo‘lsagina samara beradi. Buning moxiyati guruh rahbarining talabalarni axloqiy
rivojlantirishga qay darajada ta’sir qila olishidadir, ya’ni talabaning yoshi, guruhi,
shaxsiy xususiyati xisobga olinishi kerak.
Axloqiy mavzular yuzasidan munozaralar o‘tkazish talabalarda axloqiy
e’tiqod, qarash va nuqtai nazarni shakllantirishning muxim vazifasi xisoblanadi.
Munozara vaqtida guruh rahbari betaraf turishi foydalidir. Munozara oxirida
guruh rahbari yakun chiqaradi. Munozara uchun yoshlarni to‘lqilantirayotgan
masalalar mavzu bo‘ladi, masalan: «Xayotda o‘z o‘rnini topishning ma’nosini
qanday anglaysiz?», «Yashashning ma’nosi va xayotdan maqsad», «Inson qachon
baxtli bo‘la oladi?», «Zamonaviy bo‘lishning ma’nosi nimada?».
Guruh rahbari xar bir mavzuning mazmuniga kiradigan masalalarni
aniqlashda talabalarga yordam beradi.
Masalan: «Xayotda o‘z o‘rnini topishning ma’nosini qanday anglaysiz?»
mavzusi uchun asos qilib quyidagi masalalarni olish mumkin:
«Hayotda o‘z o‘rnini topish» iborasini qanday tushinasiz?
Qanday orzuni eskirgan deyish mumkin?
Baxt va xayotdan lazzatlanish, ular o‘rtasida farq bormi?
Shaxsiy erkinlikni qanday tushunasiz?
Sizning g‘oyangiz kabi masalalarni tavsiya qilish mumkin. «Yashashning
ma’nosi va xayotdagi maqsad» mavzusiga.
1. Xayotning «ma’nosi» va «maqsadi» bir xil tushunchami?
2. Xayotimiz qo‘ygan qadamimizga qanchalik va qay jixatdan bog‘liq bo‘lish
mumkin?
3. «Qanday yashash kerak», «Nima uchun yashash kerak», bu masalalarning
xar birini qanday anglash kerak?
4. «Yashashning ma’nosi» va «Baxt» tushunchalari o‘rtasida o‘zaro
o‘xshashlik bormi? Bo‘lsa nimada, kabi masalalar asos qilib olinishi maqsadga
muvofiqdir.
Munozara uchun tavsiya etilayotgan bu mavzular yoshlarning fikrini band
qiladigan asosiy mavzular bo‘lib, ulardan qaysi birini tanlash, qanday uyushtirish
guruh o‘quvchilarning extiyojiga, jamoadagi kayfiyat va qiziqishga bog‘liq. Bu
mavzular mazmuniga kiradigan masalalar xammasi axloq, ma’naviy xayot bilan
bog‘liq bo‘lgan bo‘lib, ular yuzasidan yuritiladigan baxslar yordamida talabalar
axloqiy bilimga jamiyatdagi odamlar munosabati bilan bog‘liq me’yor va qoidalarga
oid tushunchalarga ega bo‘ladilar, asta-sekin ularda ishonch va qarashlar tarkib topa
boradi.
Guruh rahbari faoliyatining mazmuniga kiradigan axloq tarbiyasi faqat
yuqoridagilar bilangina xal bo‘la qolmaydi. Axloqiy tarbiyani amalga oshirish
murakkab jarayon bo‘lib, asosiy e’tibor talablarda axloqiy ong, axloqiy xis,
tushuncha, muloxaza kabilarga muvofiq axloqiy malaka va odatlarni shakllantirishga
qaratilishi kerak.
1.5.Guruh rahbari ishini rejalashtirish.
Tarbiya jarayoni va uning natijasi ishning qay darajada tashkil etilganligi va
undan keladigan samaraga bog‘liq. Guruh rahbari tarbiya ishini guruh miqyosida xal
etishda istiqbolni tasavvur eta olsa, kelajakni ko‘ra bilish maxoratiga ega bo‘lsagina
u muvofaqqiyat bilan ishlay oladi.
Hozirgi kunda mehnatni ilmiy asosda tashkil etish davrning muxim talabi
bo‘lib qoldi. Shu boisdan xam. guruh rahbari ishini ilmiy asosda tashkil etishda
quyidagi talablarga rioya qilish kerak: o‘z ishida tarbiyaning umumiy maqsadini
xisobga olgan xolda shu kun uchun muhim bo‘lgan aniq maqsadni belgilash: bolalar
jamoasining xususiyatidan kelib chiqadigan vazifalarni tushuntirish; tarbiyaning
umumiy qonuniyatlari va prinsiplarini, talabalarga ta’sir etishning shakli, metodi,
vositalarini yaxshi bilish; bolalar guruhini idora qilish qoidalari va jamoani
rivojlantirish qonunlarini bilish kabilar.
Tarbiyada ijod qilmay ishlash mumkin emas. Agar guruh rahbari o‘z ishidagi
xar bir qadamining pedagogik ma’nosini yaxshi bilsa, u talabalar qalbining
muxandisiga aylanadi, aks xolda esa oddiy bir xunarmand bo‘lib, qoladi xolos.
So‘nggi yillarda talabalarning extiyoji va talabalar doirasi beqiyos darajada
o‘sib, o‘zgaradi. Fan-texnika yangiliklari, ilmiy ommabop kitoblar, yoshlarning
texnik va badiiy jurnallari, kino va talabalarni boy manbaalar bilan tanishtirmoqda.
Agar guruh rahbarining guruhdagi ishlari talabalarning ana shu axborotlardan kelib
chiqayotgan eextiyojlari darajasiga loyiq bo‘lmas ekan, unda ishlashda
ko‘chirmachilik, shaklbozlik vujudga keladi va guruh rahbari tashkil etayotgan ish
talabalardan o‘sishdan orqada qolganligi uchun unga qiziqish susayadi. Shuning
uchun guruh rahbari o‘z ishini rejalashtirishda, talabalarning rivojlanish darajasini,
extiyojlarini, jamoa taraqqiyoti bosqichlari, kamolot tashkiloti faolligini va
imkoniyatlarini xisobga olishi kerak.
Buning uchun guruh rahbarining rejasi:
Birinchidan, o‘z mazmuniga ko‘ra g‘oyaviy-siyosiy, ijtimoiy foydali
yo‘nalishga qaratilgan bo‘lishi, ya’ni jamiyatning va boshqalarning foydasiga
qaratilgan ishlarga aloxida e’tibor berish;
Ikkinchidan, tarbiyaning yo‘nalishini, talabalarga ta’sir etish vositalarini
maqsadga muvofiq tanlash, ya’ni reja mo‘ljallanayotgan ishlar nimaga va kimga
qaratilganligini aniqlash;
Uchinchidan, rejadagi ishlar aniq - umumiy maqsadga bo‘ysuntirilgan,
bajaruvchilari, vaqti, ish shakli ko‘rsatilgan bo‘lishi;
To‘rtinchidan, rejadagi ishlar talabalar kuchiga va yoshiga mos kelishi;
Beshinchidan, talabalar qiziqishiga asoslanishi va extiyojlaridan kelib
chiqishi;
Oltinchidan, mo‘ljaldagi ishlarni bajarishda butun jamoaning va yakka
shaxslarning ishtirokini xisobga olish;
Yettinchidan, bajarilishi lozim bo‘lgan barcha ishlar oldindan xammaga
ma’lum qilinishi kabi talablarga javob berishi lozim.
Tajribada guruh rahbarining ich xil rejasi o‘zini oqladi, bular istiqbolli rejalar
(uzoq muddatli mo‘ljallab tuziladi va u ayni paytda guruh, undagi xar bir shaxsni
tarbiyalashning umumiy dasturi xam bo‘lib xizmat qiladi), taqvim reja(odatda bir oy
uchun tuzilib, shu oyning xar bir kuni uchun mo‘ljallanadigan aniq ishlarni o‘zida
aks ettiradi), aloxida tarbiyaviy tadbir uchun tuziladigan reja konspekt (ba’zan u
tarbiyaviy tadbirning ssenariysi deb xam yuritiladi).
Reja qanday bo‘lishdan qat’iy nazar tarbiyaviy faoliyat mazmunini, guruh
talabalari jamoasining rivojlanish istiqbolini aks ettirish kerak.
Eng yaxshi guruh rahbarlarning ilg‘or tajribasi asosida o‘zida quyidagi
bo‘limlarni aks ettiruvchi taxminiy reja chizmasini tavsiya qilamiz:
1. Guruh rahbarining guruh bilan olib boradigan ishlarning asosiy
yo‘nalishlari bo‘limi. Bu bo‘lim: «Guruhni tashkil etish», «G‘oyaviy axloqiy
tabiya», «Mexnat tarbiyasi va kasb tanlashga yo‘llash», «Oila va jamoatchilik bilan
xamkorlik» kabi moslamalarni o‘z ichiga oladi.
Endi shu masalalarning xar birining mazmunini ko‘rib chiqaylik. Guruhni
tashkil etish-bunda talabalarning o‘zini-o‘zi boshqarish o‘rgonlari ishiga pedagogik
rahbarlikning ta’minlanishi ko‘zda tutiladi. Shu maqsadda guruh majlislarining kun
tartibi, ularni tayyorlash va o‘tkazish ishlari, faollar bilan ishlash ko‘zda tutiladi. Shu
maqsadda guruh majlislarining kun tartibi, ularni tayyorlash va o‘tkazish ishlari,
faollar bilan ishlash ko‘zda tutiladi.
Mexnat tarbiyasi va kasb tanlashga yo‘llashda talabalar uchun o‘qish va o‘quv
ishini oqilona tashkil etish, shuningdek o‘ziga-o‘zi xizmat, ijtimoiy foydali mexnat,
texnik ixtirochilik, kasb tanlash ishlarini tashkil etish bilan bog‘liq tadbirlar
ko‘rsatiladi.
Kechalar, ertaliklar, kitobxonlar anjumani, suxbatlar o‘tkazish, ko‘rilgan
kinofilm va spektaklni muxokama qilish, xavaskorlar to‘garagi qo‘shiq va badiiy
o‘qish tanlovi, rasmlar ko‘rigi, muzey va ko‘rgazmalarga borish, «Talabalar va
yoshlar musiqasi» xaftaligi, kino, teatrlarga borish—bularning xammasi estetik
tarbiya masalasining mazmunini tashkil etadi.
2. Pedagogik jamoa bilan aloqa bo‘limida guruhda dars berayotgan
o‘qituvchilarni guruh tarbiyaviy ishlariga jalb qilish yo‘llari talabalar uchun
qo‘shimcha mashg‘ulotlar, fan va ijodiy to‘garaklar, munozaralar, ilmiy anjumanlar,
qiziqarli uchrashuvlar, fan xaftaliklari bilan bog‘liq ishlar yoritiladi.
Oila va jamoatchilik bilan ishlash bo‘limida esa oila va o‘quv yurtining
talabalarga qo‘yadigan axloqiy talablarni ishlab chiqishga qaratilgan tadbirlar
ko‘rsatiladi, ota-onalar va jamoatchilikning guruh xayotini va faoliyatini tashkil
etishda qanday yordamlar berishlari belgilab chiqiladi, ota-onalar majlislari va ota-
onalar uchun tashkil etiladigan suxbat, ma’ruza anjumanlarning mavzulari, kimning
oilasiga borishi va boshqa bir qator ishlar aniqlashtiriladi. Ayniqsa, bu o‘rinda
jamoatchilik bilan xamkorlik, chunonchi, ishlab chiqarish korxonalarida, turar
joylarning oila va o‘quv yurtiga yordam beruvchi komissiyalari bilan aloqalar, ularni
guruh xayotiga jalb qilish yo‘llari va shaklini belgilashda aloxida e’tibor berish
lozim.
Rejalashtirishda xar bir bo‘limda ko‘plab tadbirlarni ko‘rsatish shart emas.
Chunki xar bir tadbir xamisha bir necha tarbiyaviy vazifani xal qiladi. Ishning
muvaffaqiyatini tadyuirlarning miqdori emas balki talabalarga tarbiyaviy ta’sir
etishning darajasi sifati va tizimini belgilashni xayotiy tajribalar xam ko‘rsatmoqda.
Reja bir oylik, choraklik, yarim yillik qilib tuzilishi mumkin.
Guruh rahbari uchun esa qaysi bir qulay bo‘lsa, u shunisini qo‘llashi
foydalidir. Guruh rahbari rejasi bir nusxada qilib direktor tasdig‘idag o‘tgach uning
(guruh rahbarining)o‘zida saqlanadi.
Reja xarakat dasturi bo‘lib, amalga oshirilishini ta’minlash uchun taqvim reja
tuziladi. Taqvim bir chorakka, ko‘pincha bir oyga mo‘ljallanadi. Uning aniq bo‘lishi
va rejalarning amalga oshirilishini ta’minlanishi uchun guruh rahbari shu muddat
ichida o‘quv yurti miqyosida o‘tishi mumkin bo‘lgan an’anaviy ishlarni to‘la
xisobga olish kerak. Masalan, sentyabrda o‘quv yilining boshlanishi bilan bog‘liq
«Bilimlar kuni, so‘nggi qo‘ng‘iroq kuni», «Talaba yoshlar kuni», «O‘qituvchilar
kuni» an’anaviy ishlardir. Shuningdek, o‘quv yurtida xar oyning oxirgi juma kuni
«Ma’naviyat va ma’rifat kuni» deb e’lon qilingan va u an’anaga aylangan. Shu kuni
guruhlar
o‘rtasida
suxbatlar,
bellashuvlar,
qo‘shiq—she’riyat
kechalari,
uchrashuvlar va boshqalar o‘tkaziladi. Bunda aloxida xafta yoki o‘n kunliklar
ma’lum bir soxaga bag‘ishlanadi, chunonchi sa’nat xaftasi, texnik ijod va fan
xaftaligi, mexnat xaftaligi, sport o‘n kunligi va xakazolar. Xafta kunlarini xam
psixologik imkoniyatga qarab band qilish yaxshi va foydali bo‘ladi, masalan,
dushanba ancha qiyin o‘tadi, shu kunga yorqin, emotsional ta’siri kuchli
ishlarni(bayram uchrashuvlari, tanlov natijalarini chiqarish va boshqalar), shanba
ancha lanj o‘tadi, chunki xafta oxirlab qolganligi tufayli toliqish kuchayadi, shu
boisdan xa bunga tetiklik, quvnoqlik baxsh etadigan ishlarni yakshanbaga esa xordiq
chiqarib, kuch to‘plashga ta’sir etadigan ishlarni mo‘ljallash foydali bo‘ladi. Taqvim
rejaga mavsum xam ta’sir etadi: iliq kuz, quyoshli baxor kunlari ochiq xavoda o‘yin,
mexnat bilan bog‘liq ishlarni tashkil etish; yomg‘irli va ayozli kunlarda og‘zaki ish
shakllaridan ko‘proq foydalanish(ular bino ichida o‘tadi) maqsadga muvofiqdir.
To‘garak ishlari, yig‘in va majlislar, suxbat va ma’ruzalar munozara va
siyosiy o‘qish –axborot kabi ish shakllaridan xaftaning o‘rta kunlarida foydalanish
ayni muddaodir. Taqvim rejada an’ana bo‘lib qolgan ishlarga keng o‘rin beriladi.
Odatda esa ularning xamisha bir xilda o‘taverishi xollariga du kelamiz. Bu tadbirlar
shu darajada ommalashib ketganki, ular ko‘pincha bolalarda xafsalassizlik
kayfiyatini uyg‘otadi va qiziqishlarni sovitadi. Masalan, «Mustaqillik kuni» bayram
qilinishi, «Bilimlar kuni» o‘tkazilishi bularning barchasi tantanali, badiiy va
ommaviy qismdan tashkil topadi. Ammo bu ishlarni uyushtirish shakli bir xilligi
tufayli xam uning ta’siri kam bo‘lib qoladi va ko‘zlangan maqsadga erishilmaydi.
Shuning uchun guruh rahbari, aytaylik, armiya kuni uchun o‘tadigan ishlarni xar yili
yangi mazmunda uyushtirsa va yildan, yilga o‘zgartirib borsa, u xolda talabalarning
faolligi ortadi, ulardan tashabbus ko‘rsatish, manfaatdorlik o‘sadi. Masalan, aytaylik,
birinchi yili «Vatan ximoyachilar kuni»ga atab bayram kechasi, ikkinchi yili
«Motamsaro ona» xaykaliga gulchambar qo‘yish, keyingi yili otish, mo‘ljalga olish,
to‘siqni yengish bo‘yicha musobaqa uyushtirish rejaga kiritilsa va o‘tkazilsa bu
mazmuniy jixatidan rang-barang bo‘ladi. Bu ishlarga tayyorgarlik davrida
armiyamiz tarixiga oid badiiy va ommabop kinofilmlarni tomosha qilish va
muxokama etish, mo‘yqalam ixlosmandlari tanlovini e’lon qilish kabilar xam
rejadan o‘rin olish kerak. Agar xar yilii ana shu ishlardan biri tanlanib taqvim rejaga
kiritilsa, natija yaxshi bo‘ladi.
Guruh rahbarining rejasidagi guruhning faoliyatiga oid ishlar bir necha
parallel guruh qatnashuvida kuchlarning birlashtirib o‘tkazilishi vaqtni va kuchni
tejaydi. Guruh rahbari tanlaydigan guruh faoliyati ma’lum bir aniq maqsadga
bo‘ysindirilsa, samarali bo‘ladi. Masalan, «Kamolot» tashkilotining tashkil topishi
guruh rahbarining yangi a’zolarining yetakchilik, tashkilotchilik imkoniyatini
ta’minlashga, umumjamoa tashkilotida yoshlarning biror ishni bajarish va
boshqalarga erishishni uyushtirishga xamda ularni guruhning an’analarini yaratishga
g‘amxo‘rlik qilish maxoratiga bog‘liq. Rejada ana shu maqsadga xizmat etadigan
aniq ish shakllari aks ettirilishi zarur.
Guruh rahbarining taqvim rejasi quyidagi chizmada bo‘lishi mumkin. Biz
keltirgan bu ish taxminiydir. Ammo xar bir guruh rahbariga o‘z guruh sharoiti va
imkoniyatiga qarab ishini rejalashtirish va taxlil qilishda u namuna bo‘la oladi.
Guruh rahbari o‘zi uchun bir xaftaga mo‘ljallab reja tuzib olsa yaxshi bo‘ladi.
Bunga kundalik ish mazmuni, bajaruvchilar ko‘rsatiladi, xaftalik reja qisqa vaqtga
mo‘ljallanganligi uchun xam u guruh xayotida, o‘quv yurtida, ijtimoiy xayotda ro‘y
beradigan voqea va xodisalarga tasodifiy vujudga kelgan extiyoj va zaruriyatlarga
muvofiq ishlarni belgilash va tegishli o‘zgartirishlar kiritish uchun qulaylik
tug‘diradi
Bu rejani quyidagi chizmada tuzish mumkin.
1-jadval
Xafta
kunining
yo‘nalishi va sanasi
Tadbir va uni
bajaruvchilar
Tadbirning
taxlili
va
pedagogik xulosa.
Bu yerda xafta kuning yo‘nalishlari deganda xaftaning har bir kunini ma’lum
faoliyatga ajratish ko‘zda tutiladi. Masalan, dushanbani siyosiy maorif uchun;
seshanbani matbuot, sanoat saroylari ishi uchun, chorshanbani mexanik kuni,
yig‘ilishlar uchun payshanbani sa’nat bayramlari va tadbirlari, nazorat ishlari
o‘tkazish uchun, jumani to‘garaklar va turlimashg‘ulotlar uchun, shanbani guruh
soati, ota-onalar yig‘ilishlari, sayoxat, uchrashuv, bellashuvlar o‘tkazish uchun,
yakshanbani esa dam olish kuni, quvnoqlar starti, sport musobaqalari o‘tkazish bilan
bog‘liq faoliyatga ajratish ancha maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bulardan ba’zilari
guruhda, ba’zilari o‘quv yurti miqyosida o‘tadi.
Guruh rahbari o‘z talabalari bilan o‘tkaziladigan har bir tadbiri uchun aloxida
reja tuzish xam tavsiya etiladi. Qat’iy dastur va darsliklari bo‘lgan har bir minutlik
dars o‘zining barcha bo‘limlari va minutlarigacha xisobga olinib dasturlashtiriladi-
yu, lekin negadir tarbiyaviy ishlar tajribasida ma’lum mavzudagi tarbiyaviy soat,
baxslar, majlis, siyosiy axborot kabilar ko‘pincha xech qanday dastursiz, rejasiz
o‘tkaziladi va bunday xolllarni har qadamda ichratishimiz mumkin. Aslida esa
tarbiyaviy tadbirning rejasini ishlab chiqish dars rejasidan xam ko‘ra
murakkabroqdir. Bu xildagi reja uchun qo‘yiladigan talablar oldindan betafsil
aniqlanib, uning reja uchun qo‘yiladigan talablar oldindan batafsil aniqlanib, uning
mazmuni o‘ylab chiqilsagina samarador tarbiyaviy tomoni yuqori bo‘ladi.
Bu reja va konspektda quyidagi bo‘limlar bo‘lishi va har bir bo‘limlar
yuzasidan tegishli tayyorgarlik ishlari olib borilishi kerak.
1.
Ishning shakli va mazmuni.
2.
Tarbiyaviy maqsad, shu ishda xal qilinadigan vazifa.
3.
O‘tkazish vaqti-kuni, soati.
4.
Tanlab olingan tadbir shakli o‘tadigan joyi.
5.
Tadbirning dasturi.
6.
Tayyorgarlik davrida qilinadigan ishlarning turi, yo‘nalishi.
7.
Kerak bo‘ladigan jixozlarni, bezaklarni tayyorlash.
8.
Guruh rahbarining ushbu ishdagi ishtiroki va mavqei.
9.
Ishning natijasini taxlil qilib, kamchiliklarni belgilash.
2-jadval
O‘quv
xaftasi
Tarbiyaviy
ishning asosiy
mazmuni
Kundalik ishlar
Ish
natijasi
va
kuzatishlar taxlili
1-21 mart Shanbalikda
qatnashish
va
chorak
yakunlariga
bagishlangan
majlisda
ishtirok etish
6.III.o‘z-o‘ziga xizmat
etishni tekshirish
7.Sh. siyosiy axborotlar
bilan uchrashuv.
9.Sh siyosiy axborotda
qatnashish.
10.Sh guruh yig‘ilida
qatnashish
11.Sh
guruh
bilan
xaqida maslaxatlashish.
Axbort
sust,
siyosiy
axborotchilar faktlarni
sharxlashga qiynalishdi.
Majlis faol va jonli o‘tdi,
faollarda
ma’suliyat
xissi ortib boryapti.
Respublikamiz istiqlolga erishgandan so‘ng ijtimoiy, iqtisodiy va siyosiy
sohalarda, mustaqillik sharofati tufayli juda katta ijobiy o‘zgarishlar vujudga keldi.
Jumladan:
-siyosiy mustaqillik tufayli ichki va tashqi siyosatdan Respublikamiz
o‘z qadriyatlari asosida jaxonning ko‘pgina mamlakatlari bilan bog‘landi, nufuzli
tashkilotlarga teng xuquqli a’zo bo‘ldi, diplomatik aloqalar o‘rnatildi;
-iqtisodiy mustaqillik tufayli tabiiy zaxiralarga boy giosiyosiy nuqtai nazardan
ancha qulay xududda joylashgan yurtimiz xo‘jalikni yuritish xuquqi qo‘lga kiritildi
va xalqimiz farovonligi yo‘lida ulardan foydalanishga shart-sharoitlar yaratildi;
-ma’naviy mustaqillik tufayli xalqimizning istiqlolga, ozodlikka o‘z davlatiga
ega bo‘lishiga, adolatli jamiyat qurishga bo‘lgan azaliy orzu-umidlari ro‘yobga
chiqdi. Mustaqillik tufayli biz bugungi kunda barqaror bozor iqtisodiyotiga, ichki va
tashqi siyosatga, demokratiyaga asoslangan xuquqiy davlat va fuqarolik jamiyati
qurishga kirishdik.
Bugungi kunda milliy mafkurani to‘g‘ri va aniq anglab yetish xayotiy extiyoj
darajasiga ko‘tarildi. Chunki XX asrning oxiri va XXI asrning boshlarida qudratli
davlatlar va ba’zi bir siyosiy markazlar o‘z maqsadlarini amalga oshirish uchun o‘z
ta’sir doirasiga olmoqchi bo‘lgan mamlakatning axolisini ongini o‘ziga qaram
qilishga qaratilgan «Ilg‘or»g‘oyalarni ilgari suradilar, axoli orasida tarqatdilar. Ba’zi
bir kimsalar, ya’ni minglab istiqlol mafkurasini tushinib yetmaganlar, shoshqaloqlik
qilib ularning xiyla – nayrang bilan ishlatgan to‘riga tushib qoladilar. Xozirgi paytda
sodir bo‘layotgan ayrim salbiy xolatlar, nojo‘ya xatti-harakatlar, yovuz ishlar avvalo
mafkuraviy bo‘shliq tufayli sodir bo‘lmoqda. Shuning uchun xam oliy va o‘rta
maxsus xamda umumiy o‘rta ta’lim maktablarida olib borilayotgan turli ta’lim
yo‘nalishlari mazmunida, shu jumladan, geografiya ta’limi mazmuniga milliy
istiqlol mafkurasining asosini, uning xususiyatlarini singdirish xozirgi kunning eng
dolzarb masalasi deb qarash lozim. Mustaqillik tufayli respublikamiz xozirgi
ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot jarayonida ikkita tarixiy vazifani xal etmoqda:
Birinchidan, kuchli davlatchilik barpo etilayotir, respublikamiz xam siyosiy,
xam iqtisodiy jixatdan mustaqillikni mustaxkamlaydi;
Ikkinchidan, bozor iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich o‘tayotir.
Milliy istiqlol mafkurasi xalqimiz azaliy an’analariga , udumlariga, tiliga,
diniga, ruxiyatiga asoslanib, kelajakka ishonch, mexr-oqibat, inson, sabr-toqat,
adolat, ma’rifat tuyg‘ularini ongimizga singdiradi, kishilarda yaxshilikka intilish
xissini tarbiyalaydi. Shuning uchun xam geografiya ta’limi mazmuniga milliy
istiqlol mafkurasining asl moxiyati va maqsadini anglab yetish, jamiyatimizning
bugungi o‘zgarishlariga odamlarning ongli munosabatini uyg‘otish, vatanimiz
manfaatlarini har narsadan ustun qo‘yuvchi chinakam vatanparvarlar, kelajagi buyuk
davlatni barpo etishga qodir va sodiq kadrlarni tayyorlashga qaratilgan milliy istiqlol
mafkurasini singdirish muhimdir. Albatta milliy istiqlol mafkurasini yoshlar ongiga
singdirishga falsafa, siyosatshunoslik, dinshunoslik, iqtisodiyot nazariyasi kurslari
va ayniqsa, tarix fanining xissasi katta. Chunki mafkuraning falsafiy asoslari o‘z
davrida tarixiy yillar davomidagi geografik shart-sharoitlarning ta’sir doirasini
unutmasligimiz kerak.
Shuningdek, geografiyaning mazmunini uning majmualigi, xududiyligi,
bir butunligi bilan bog‘liqligi xam mafkurani shakllanishi va takomillashuviga o‘z
ta’sirini ko‘rsatadi. Geografik mavzular mazmunini qiyoslash, taqqoslash va aniq
taxlil qilish xam mafkuradagi farqlarni to‘g‘ri anglashga yordam beradi, uni
takomillashtiradi. Geografiyadagi geografik o‘rin, tabiiy sharoit, mavzularida
ma’lumotlarni aniq yoritish ishonch xissini uyg‘otadi.
1.6.Tarbiyaviy ish rejalariga kiritiladigan taxminiy ishlar.
Tarbiyaviy ishlarning taxminiy rejasi quyidagi bob va qismlardan iboratdir:
Guruh tavsiyanomasi. Rejaning bu qismida guruh to‘g‘risida ma’lumot,
talabaning kimligi, harakteri, savodxonligi, tarbiyalanganligi butun guruhni oldinga
qarab yuksalib borishi, yordamga muhtoj talabalar, to‘garaklar fakultativ
mashg‘ulotlar, darsdan tashqari tashkilotlarda qatnashish, jamoada qizlar bilan o‘g‘il
bolalar, faollar o‘rtasidagi munosabat, tarbiyasi qiyin talabalar, yangi jamoat
topshiriqlari, yozgi oromgohlarda qatnashish haqida umumiy ma’lumotlar beriladi.
Tarbiyaviy masalalar. Rejaning bu qismida ta’lim va tarbiyaning eng dolzarb
masalalari, tarbiyaviy ishlarning strategiya va taktikasi, guruhda tarbiyaning qaysi
turiga ko‘proq ehtiyoj borligi, guruh bilan birgalikda talabalarning yoshi, o‘quv yurti
muhiti haqidagi fikrlar joy oladi. Reja tuzishda tarbiyaviy masalalarni tanlash,
tarbiyaviy chora-tadbirlarni belgilashda o‘quv yurtining muammolari, albatta,
hisobga olinishi lozim.
Guruhning faoliyati turlari va asosiy vazifalari. Dunyoqarash asoslarini
shakllantirib tarbiyalash. Rejaning bu qismida o‘quvchilarga dunyoqarash asoslarini
shakllantirishga oid ishlar siyosatni tushuntirish, olamning bir butun materiya
ekanligi, tabiat qonunlari va hodisalarni sharhlash, tarixiy yodgorliklarni tomosha
qilish va ularni asrash asosiy o‘rin egallaydi.
Bu qismda tarixiy kunlarni nishonlash milliy an’analarni (Navraz, mehrijon
bayramlari) o‘tkazish ham kiritiladi. Tarbiyaning turini to‘la amalga oshirish uchun
guruh rahbari o‘z guruhi o‘quvchilarini to‘garaklar va klublarga a’zo qilishi lozim.
Bular orqali esa guruhda milliy g‘oya asosida, vatanparvarlik va baynalminallik, pok
vijdonlik, dushmanlarga nafrat,siyosiy hushyorlik ruhida tarbiyalash lozim.
Siyosiy sezgirlik tarbiyasi va jamoat faoliyatining taraqqiyoti. Ish rejasining
bu qismida g‘oyaviy, siyosiy, vatanparvarlik, vatan,do‘stlik, baynalmilliy tarbiyaga
o‘rin beriladi. Tarbiyaviy ish rejasining bu qismini tartibga keltirishda guruh rahbari
o‘quvchilarning fidokorlik hissini takomillashtirish, jamoat faoliyatini va uning
jamiyatdagi mavqei, Vatan madhiyasi. Gerbi, Konstitutsiya va bayrog‘imiz,
millatlararo do‘stlik, turistik ishlar. O‘lkashunoslik, iqtisodiy, ekologik, siyosiy-
ma’orif ishlarini rejalashtirishni lozim.
Siyosiy sezgirlikni shakllantirish va rivojlantirishda quyidagi mavzularni:
“O‘zbekiston”, “Harbiy vatanparvarlik”ni dastlabki ish mavzusi qilib olish lozim.
Bu narsaga ilova qilib siyosiy ro‘znoma va oynomalarga obuna qilish, ularni
baynalmilliy, do‘stlik klubiga a’zo etish, siyosiy maktab radiokanalining
sharhlovchilar guruhiga jalb qilish, harbiy sport uyinlarga jalb qilish ham zarur.
Talabalarni bu narsaga jalb etish ularning siyosiy saviyasini ko‘taridi, Vatanga
bo‘lgan mehrini oshiradi.
Guruh rahbari avval boshdanoq shakllantirilayotgan talabalar jamoasi faqat
guruh doirasida qolib ketmasin. O‘y – niyatlari va ishlari bilan ta’lim muassasasi,
shahar hayoti bilan ham bog‘lanishi uchun choralar ko‘radi. U metall parchalari
to‘plash,
territoriyalarini
yig‘ishtirish,
daraxt
ko‘chatlari
o‘tqazish
kabi
musobaqalarda talabalar shaxsiy quvonchi yoki o‘z mag‘lubiyati alamini boshdan
kechirmasdan, umumiy xulosani va umumiy ishga o‘zlari qo‘shgan hissani tahlil
etishlari to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qiladi. Afsuski hamma pedagoglar ham bu qoidaga
rioya etishmaydi. Ular asosiy e’tiborni guruhning ichki ishlariga qaratadilar.
Musobaqa, agar undan jamoaning rivojlanish darajasi va talabalarning yosh hisobga
olingan tarzda foydalanilsa, jamoani shakllantirishning samarali vositasi
hisoblanadi.
Guruh o‘z navbatida umuta’lim muassasasi musobaqasiga qo‘shilishi
mumkin. Bu ancha ma’suliyatli ish. Uning muvaffaqiyati ko‘p jihatdan faollarning
uyushqoqligi, tashabbuskorligi va mustaqilligiga bog‘liq bo‘ladi.
Guruh rahbarlari talabalarning ota-onalari bilan ham xilma-xil mashgulotlarni
birga kushib olib borishsa yanada maqsadga muvofiq bo‘ladi. Buning uchun o‘qish
mobaynida ikkita umumta’lim mashgulotini va har bir guruh ota-onalari uchun 6
tadan 9 tagacha mashgulot utkazish kuzda tutilgan. Mashgulotlar shunday tarzda
kuriladiki, ota-onalar pedagogika, psixologiya va fiziologiya asoslari izchil kursini
uzlashtirib, farzandlari bilan kursdan -kursga utgandek bulishadi. Kurs talabalarning
yosh xususiyatlariga muvofik va ta’limning har bir yilidagi ta’lim-tarbiya
vazifalarini xisobga olib kurilgan.
Ota-onalarga pedagogik bilim berishni amalga oshirishda fakat bilim berib
kolmasdan, ularni tarbiya soxasidagi amaliy malaka va kunikmalar bilan
kurollantirish, ularning pedagogik fikrini uygotish, mustakil shugullanishga undash,
maksadga muvofik (tarbiya nuktai nazaridan) oila ichki munosabatlarini yulga
kuyish goyat muhimdir. 3
Pedagogik, ma’ruza — pedagogik bilim berishning eng mashxur shakllaridan
biri. Keyingi paytlarda ota-onalarga pedagogik bilim berish keng mikyos kasb etib,
korxonalardagi, klublar, madaniyat uylari xuzuridagi, turar joylardagi va
xokazolardagi ota-onalar pedagogika universitetlari va lektoriylari orkali turli
shakllarda amalga oshirilmokda.
Ota-onalar uchun leksiyalarni anik material, ijobiy namunalar asosida, adabiy
manbalar, diapozitivlar va boshk.a kurgazmali kullanmalardan foydalanib utkazish
maksadga muvofikdir. Ota-onalarning oilaviy tarbiya tajribalari xakidagi shikoyalari
goyat Kizikarli va tushunarli buladi.
Ota-onalarga pedagogik bilimlarni ma’lum qilibgina kolmasdan, ularni uz
farzandlari shaxsini muljallay olishlariga, ota-onalar undan nima chikishini oldindan
bilishlari va uni tarbiyalash rejasini tuza olishlariga urgatish yaxshi natija beradi.
Ota-onalarimizning yuksak ta’limiy va madaniy darajasi pedagogik va
psixologik ta’sir etish sifatinn oshirishni talab etadi. Xush, buni kaerda urganish
3 Рахимжонов Н. “Ёшлар иқтисодий тафаккурини шакллантиришда оиланинг роли” Т., 2005 (Б.М.И.)
mumkin? Eng yaxshisi — ota-onalar bilan bevosita muomalada, pedagoglarning bu
yunalishdagi ijodiy jamoa ishida urganish mumkin.
O‘qilayotgan ma’ruza samaradorligini oshirish maksadida har bir ma’ruzada
kamida uch maksad: kiziktirish, tushuntirish, ishontirish maksadining amalga
oshirilishiga erishish muhimdir. Agar bu maksadlarning birontasi bajarilmasa,
leksiyani muvaffakiyatli deb bulmaydi. Aytib utalgan har bir maksadga uziga xos
usullar bilan erishiladi. Masalan, tinglovchilarni siykasi chikmagan mukaddima
bilan kizikarli xikoya, parcha va xokazo), leksiyaga yangilik jixatini kiritish bunda
ma’lum bulgan xodisada tinglovchilar e’tibor bermagan kandaydir yangi narsa
ochiladi), tinglovchilarning qiziqishlarini qnoatlantirish va xokazolar bilan kiziktirib
olish mumkin. Lektorning extirosliligi, uning ota-onalar kechinmalariga sherik
bulishi, ularning xis-tuygulariga ta’sir kursatishi, yorkin, xayotiy misollar va
xokazolar tinglovchini ishontirishga yordam beradi. Ota-onalarda pedagogik
bilimlarni tuldirish, egallangan bilimlarni faol anglab yetish, ulardan oilaviy
tarbiyada foydalanish extiyojining kuchayishi utkazilgan leksiya samaradorligining
muhim mezoni buladi.
Birinchi xolda konferensiya ancha anik tusda buladi, shundan keyingi xollarda
umumiy tusda bulib, kuprok ota-onalarni kamrab oladi. Ularning kaysinisini
tanlashni
guruh
rahbarining uzi
yetilgan
muammolarni,
uning
bunday
konferensiyalarni utkazish yuzasidan shaxsiy tajribasini, o‘quv muassasasida karor
topgan an’analarni, ota-onalarning faolligini va xokazolarni e’tiborga olib tanlaydi.
Odatda konferensiya mavzui guruhda, ta’lim muassasasida, mikrorayonda,
jumxuriyatda, mamlakatda yetilgan muammolar bilan belgilanadi. Shu munosabat
bilan konferensiya mavzuini ota-onalarning uzlari, guruh rahbari, ta’lim muassasasi,
rayon rahbariyati va xokazolar taklif etishlari mumkin.
Ham nazariy jixatdan, ham oilaviy tajribani tanlash va umumlashtirish
jihatidan puxta tayyorlash har kanday konferensiyani utkazishning suzsiz shartidir.
Asosiy tayyorgarlik ishlari guruh rahbari rahbarligida amalga oshiriladi, u ota-onalar
komiteti bilan birgalikda konferensiyani tayyorlash va tashkil etish rejasini tuzadi.
XULOSA.
Ushbu bo‘limda Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti fanining hozirgi kundagi
ahamiyati, maqsadi va vazifalari uning tarmoqlar kabi mavzulari yoritib berildi.
Demak bu fanni o‘qitishdan maqsad kelajakda talablarimizga ta’lim muassasalarida
ta’lim – tarbiyaga davr talablaridan kelib chiqqan holda yangicha yondoshishni, ishni
sifat, mazmun jihatdan to‘g‘ri tashkil etishni o‘rgatishdan iboratdir.
Nazorat uchun savollar.
1. Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti fanining maqsad nimalardan iborat?
2. Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti fanining oldiga qanday vazifalar qo‘yilmoqda?
3. Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti fanining qanday yo‘nalishlari mavjud?
4. Tarbiyaviy ishlarni to‘g‘ri yo‘lga qo‘yish uchun nimalarga ahamiyat qilish
kerak?
5. Tarbiyaviy ishlarni uzluksiz olib borishdan maqsad nima?
6. Hozirgi kunda “Tarbiyaviy ishlar uslubiyoti” faninig oldida qanday
muammolar mavjud?
7. Bu muammolarni bartaraf etish uchun qanday chora – tadbirlarni qo‘llash
lozim deb o‘ylaysiz?
Adabiyotlar:
1. “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun. T., 1997.
2. “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” T., 1997.
3. Karimov I.A. Barkamol avlod orzusi. T., 1999.
4. Tarbiyaviy ishlar metodikasi. P.I.Ruvinskiy. – T. 1991 y.
5. Talaba ma’naviyatini shakllantirish (qo‘llanma) – Toshkent – 2000.
J.G‘.Yo‘ldoshev.
6.«Pedagogika» V.A.Slastenin, I.F.Isaev, A.I.Mixenko, Ye.N.Shiyanov.
Moskva. «Shkolnaya pressa». 2004