Tashqi savdo siyosati
MUNDARIJA:
KIRISH
I.BOB.Xalqaro savdo siyosati.
1.1.Xalqaro savdo mohiyati, asosiy tushunchalari va turli nazariyalari.
1.2.Xalqaro savdoning tarkibi va tovar oqimlari, Xalqaro savdo turlari
II.BOB.XALQARO SAVDO NAZARIYALARI
2.1.Ulgurji savdo,Tovar birjalari,Fyuchers birjalari, Fond birjasi, Savdo
yarmarkalari, Valyuta bozori
2.2.Xalqaro savdo munosabatlarini tartibga solish tizimi haqida.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati
KIRISH
Mavzuning dolzarbligiXalqaro savdo — bu turli davlat-milliy xoʻjaliklari
oʻrtasidagi tovar va xizmatlarning ayirboshlash jarayonidir. Xalqaro savdo qadimdan
mavjud boʻlsada, faqat XIX asrga kelib, yaʼni deyarli barcha rivojlangan mamlakatlar
xalqaro savdo aloqalarida ishtirok eta boshlashi bilan jahon bozori shakliga kirdi.
Xalqaro savdo tashqi savdo aylanmasi, eksport va import, savdo balansi kabi
koʻrsatkichlar bilan tavsiflanadi. Xalqaro savdo va hamkorlik ko'pchilik
mamlakatlarga yuqori foyda ko'rishiga asos bo'lib kelmoqda, masalan bugungi kunda
rivojlanayotgan mamlakatlar rivojlangan mamlakatlarga va o'tish iqtisodiyoti
mamlakatlariga har xil turdagi Tovar va xizmatlar eksport qilmoqda. Bugungi kunda
rivojlanayotgan mamlakatlar ichidan Xitoy va Hindiston asosan xalqaro savdoda uushi
keskin oshib borayotgan mamlakatlardan hisoblanadi. Xalqaro savdoning yana bir
afzallik tomoni shundaki, ko'plab mamlakatlardagi kambag'allik muammosini
qisqartirishga yuqori axamiyat kasb etayotganidir. Hindistonda 60-70-yillarda
kambag'allik atigi 1%ga ham qisqarmagan, ma'lum vaqtlardan so'ng globalizatsiya va
integratsiya yordamida ishlab chiqarish xizmat ko'rsatish talim va boshqa barcha
soxalarda o'sish kuzatiladi. Xalqaro hamkorlikning kuchayishi natijasida yaxshiroq
ta'lim va sog'lik tizimini yo'lga qo'yish imkoni paydo bo'ladi. Bugungi kunda xalqalaro
savdo aloqalar tobora chuqurlashib bormoqda ayniqsa bu borada rivojanayotgan
mamlakatlarning ulushi oshib bormoqda. Bizga malumki tashqi savdo o'sishi bilan
jahon iqtisodi ham rivojlanadi. Export jihatdan qaraganda rivojlangan va
rivojlanayotgan mamlakatlar ikkalasi ham faqat kichikroq hajmda ijobiy o'sishga
erishadi (rivojlangan mamlakatlar 1.5% va rivojlanayotgan mamlakatlar3.3 % mos
ravishda). 2013-yilda, dollar qiymatidagi tovarlar eksporti 2.8% ga o'sdi va 18.8 trln
dollarni tashkil qildi; Bu davrda savdo xizmatlari eksporti 5.5%ga o'sdi va bu 4.6 trln
dollarni tashkil qildi. Xalqaro savdo trendlari. Bugungi kunda transport va axborot
komunikatsiya almashinuvi narxida sezilarli pasayish kuzatildi, xalqaro savdo
sistemasida geosiyosat hal qiluvchi axamiyat kasb etadi. So'nggi 30-yil mobaynida
tovarlar va savdo xizmatlari yiliga o'rtacha 7% ga o'sdi va mos ravishda o'zinig eng
yuqori nuqtalari 18 trln dollar va 4 trln dollarga yetdi. 1980 va 2011 - yillarda
rivojlanayotgan mamlakatlar dunyo export-importi ulushida sezilarli o'sish kuzatildi;
Duynyo exportidagi ulushi 34% dan 47% ga yetdi. Dunyo importidagi ulushi esa 29%
dan 42% ga o'sdi, ushbu o'sish ko'rsatkichlarida Osiyo mamlakatlari o'suvchi rolnin
o'ynamoqda; So'nggi bir nechta o'n yillikda jahon savdosi sal kam ikki barobarga o'sdi.
Xalqaro savdo xalqaro iqtisodiy munosabatlarning eng rivojlangan va keng tarqalgan
shakli hisoblanadi. U zamonaviy tashqi siyosiy manfaatlar va dunyo mamlakatlarining
muammolarida muhim o'rin tutadi. Shuning uchun uning mohiyatini, rivojlanish
dinamikasini va zamonaviy tuzilishini o'rganish davlatni rivojlantirish dasturlarining
tashqi siyosatini belgilashning muhim elementi bo'lib, uning dolzarbligini tasdiqlaydi.
Shundan kelib chiqqan holda, biz ushbu kurs ishining xalqaro savdo haqidagi
ma'lumotlarni to'plash, tizimlashtirish va tahlil qilishdan iborat bo'lgan quyidagi
maqsadini shakllantirishimiz mumkin. Men deyarli ushbu mavzuni o'rganib chiqdim
va bundan keyin ham o'rganaman. Bu tashqi savdo bilan bog'liq bo'lgan alohida
tashkilotlarning ishlashi uchun zarur shartdir, shuningdek har bir davlatning tashqi
siyosatini amalga oshirish va rivojlanishning o'rta va uzoq muddatli dasturlarini ishlab
chiqishdagi faoliyati. Shuning uchun xalqaro savdoning holatini kuzatish, shuningdek
prognozlash va rejalashtirish jarayonlari to'xtamaydi.
Kurs ishi mavzusining o'zi nafaqat xalqaro savdodagi o'zgarishlarning miqdoriy
xususiyatlarini, balki ushbu o'zgarishlarning sifat jihatlarini ham o'rganishni o'z ichiga
oladi. Mavzuning dolzarbligi: xalqaro savdo, xalqaro savdoning faoliyati va rivojlanish
munosabati va jarayoni. Kurs ishi mavzusining maqsadlari:jahon savdosining
shakllari, ma'nolari va mohiyatini aniqlash; jahon savdosining hozirgi holati va uning
rivojlanish tendentsiyalarini o'rganish. Kurs ishi mavzusining vazifalari:hozirgi
bosqichda jahon savdo tarkibi xususiyatlarini aniqlash; amaldagi xalqaro savdo
siyosatini ko'rib chiqish. Kurs ishining hajmi: Ma'ruza matni ko'rsatilgan maqsad va
vazifalarga muvofiq tuzilgan: 5 bob, kirish, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar
ro'yxatidan iborat.
I.BOB.XALQARO SAVDO SIYOSATI 1.1.XALQARO SAVDO MOHIYATI,
ASOSIY TUSHUNCHALARI VA TURLI NAZARIYALARI Ilmiy-texnologik
inqilob, sanoat ishlab chiqarishining ixtisoslashuvi va kooperatsiyasi ta'sirida
mamlakatlar
iqtisodiyotida
ro'y
berayotgan
tarkibiy
o'zgarishlar
milliy
iqtisodiyotlarning o'zaro ta'sirini kuchaytiradi. Bu xalqaro savdoni rivojlantirishga
yordam beradi. Barcha davlatlararo tovarlar oqimining harakatlanishida vositachilik
qiladigan xalqaro savdo ishlab chiqarishdan tezroq o'smoqda. Jahon Savdo
Tashkilotining izlanishlariga ko'ra, dunyo ishlab chiqarishining har 10 foiz o'sishi
uchun dunyo savdosida 16 foizga o'sish kuzatilmoqda. Bu uning rivojlanishi uchun
yanada qulay shart-sharoitlarni yaratadi. Savdo muvaffaqiyatsiz bo'lganda, ishlab
chiqarish rivojlanishi sekinlashadi. Xalqaro savdo - bu xalqaro mehnat taqsimoti
asosida vujudga kelgan va o'zaro iqtisodiy bog'liqligini bildiruvchi turli mamlakatlar
ishlab chiqaruvchilari o'rtasidagi aloqa shaklidir. Xalqaro savdo deganda, dunyoning
barcha mamlakatlari o'rtasidagi pullik yalpi savdo tushuniladi. Biroq, xalqaro savdo
tushunchasi tor ma'noda ham qo'llaniladi. Bu, masalan, rivojlangan mamlakatlarning
umumiy tovar aylanmasi, rivojlanayotgan mamlakatlarning umumiy tovar aylanmasi,
qit'a, mintaqa mamlakatlarining, masalan, Sharqiy Yevropa mamlakatlarining umumiy
tovar aylanmasi va boshqalarni anglatadi. Jahon narxlari yil vaqti, joyi, tovarlarni
sotish shartlari, shartnomaning xususiyatlariga qarab o'zgaradi. Amaliyotda jahon
savdosining ma'lum markazlarida taniqli firmalar - tegishli tovar turlarini eksport
qiluvchi yoki import qiluvchi kompaniyalar tomonidan tuzilgan yirik, tizimli va
barqaror eksport yoki import operatsiyalarining narxlari jahon narxlari sifatida qabul
qilinadi. Ko'plab tovarlar (don, kauchuk, paxta va boshqalar) uchun jahon
narxlari dunyodagi eng yirik tovar birjalarida amalga oshiriladigan operatsiyalar
jarayonida belgilanadi. Tashqi savdo - bir mamlakatning dunyoning boshqa
mamlakatlari bilan tovarlar va xizmatlar eksporti va importidan iborat bo'lgan savdosi.
Bu asosan tashqi savdo shartnomalari bo'yicha tuzilgan tijorat operatsiyalari orqali
amalga oshiriladi. Asosiy tashqi savdo operatsiyalari: Eksport - milliy ishlab
chiqarilgan tovarlarni chet elga eksport qilish yoki ularni sotish maqsadida mamlakatda
qayta ishlash. Import - chet el tovarlarining ichki bozorda ishlatilishi uchun ularni olib
kirish. Eksport-import operatsiyalari xalqaro savdoda eng ko'p uchraydi. Qarshi savdo
- tashqi savdo operatsiyalari, ularning bajarilishi hujjatlarda (bitimlar yoki
kontraktlarda) eksportchilar va import qiluvchilarning tovarlarni to'liq yoki qisman
muvozanatlash to'g'risidagi qat'iy majburiyatlari qayd etilgan. Ikkinchi holda, qiymat
farqi naqd to'lovlar bilan qoplanadi. Ertami-kechmi, barcha davlatlar tashqi savdo
milliy siyosatini tanlash muammosiga duch kelishadi. Ikki asr davomida ushbu mavzu
bo'yicha qizg'in munozaralar bo'lib o'tmoqda Tashqi savdo siyosati - soliqlar,
subsidiyalar va import va eksportga to'g'ridan-to'g'ri cheklovlar orqali tashqi savdoga
ta'sir etadigan davlat iqtisodiy siyosati. Barcha mamlakatlarning iqtisodiyoti u yoki bu
tarzda eksport va importga bog'liq bo'lganligi sababli, davlat tashqi savdoning
muayyan qoidalarini o'rnatadi. Tarixan tashqi savdo siyosatining ikkita qarama-qarshi
turi rivojlangan: protektsionizm va erkin savdo. Protektsionizm - bu yuqori bojxona
to'lovlari joriy etilganda, ayrim mahsulotlarni olib kirish taqiqlanadi, xorijiy
mahsulotlarning mahalliy mahsulotlar bilan raqobatlashishiga yo'l qo'ymaslik uchun
boshqa choralar
qo'llaniladi. Protektsionistik siyosat import tovarlarning o'rnini bosadigan
mahalliy ishlab chiqarishni rivojlantirishga yordam beradi. Savdo erkinligi - bu tashqi
savdo siyosati bo'lib, unda bojxona organlari faqat tovarlarni olib kirish yoki olib
chiqish ro'yxatdan o'tkazadi. Ular import va eksport bojlarini undirmaydilar va tashqi
savdoda miqdoriy va boshqa cheklovlarni qo'llamaydilar. Bunday siyosat odatda milliy
iqtisodiyotning samaradorligi yuqori bo'lgan davlatlar tomonidan olib boriladi. Bunday
holda, mahalliy tadbirkorlar nafaqat tashqi raqobatga bardosh bermoqdalar, balki
o'zlarining tovarlarining jahon bozoriga chiqish imkoniyatlarini kengaytirib,
protektsionistik bojxona to'siqlarini engib o'tmoqdalar. Har bir mamlakatning manfaati
uchun u katta ustunlikka ega yoki eng kam zaif bo'lgan va nisbatan foyda katta bo'lgan
ishlab chiqarishga ixtisoslashgan. Milliy ishlab chiqarish farqlari turli ishlab chiqarish
omillari - mehnat, yer, kapital, shuningdek, muayyan mahsulotlarda turli xil ichki
ehtiyojlar bilan belgilanadi. Tashqi savdo (xususan, eksport) tomonidan milliy
daromadning o'sish dinamikasiga, ish bilan ta'minlash, iste'mol va investitsiya
faoliyatiga ta'siri har bir mamlakat uchun juda aniq miqdoriy bog'liqliklar bilan
tavsiflanadi va muayyan koeffitsient - multiplikator sifatida hisoblanishi va
ifodalanishi mumkin. Dastlab, eksport buyurtmalari to'g'ridan-to'g'ri mahsulot ishlab
chiqarishni ko'paytiradi, shuning uchun ushbu buyurtmani bajaradigan sohalarda ish
haqi oshadi. Keyin ikkilamchi iste'mol xarajatlari harakatga keladi. Zamonaviy jahon
savdosida turli yuridik shaxslar, korporatsiyalar, ularning birlashmalari, davlatlar,
alohida shaxslar ishtirok etadilar. Bu davlatlar ixtisoslashuvni rivojlantirish, ularning
resurslari samaradorligini oshirish va shu tariqa umumiy ishlab chiqarishni
ko'paytirishi mumkin bo'lgan vositadir.
Bundan tashqari, muhim xususiyati tufayli geografik, siyosiy, milliy omillar,
xalqaro savdo iqtisodiy va siyosiy xatarlar turli bo'ladi. Zamonaviy xalqaro savdo
dinamik xarakterga ega. Dunyoning turli mamlakatlari va mintaqalari tovar
aylanmasining eksport, import tarkibi va hajmi muttasil o'zgarib bormoqda. Tahlil
ikkinchi jahon urushidan keyin savdo aylanmasining juda tez o'sishini ko'rsatadi.
1.2.Xalqaro savdoning tarkibi va tovar oqimlari, Xalqaro savdo turlari Turli vaqtlarda
jahon savdosining turli xil nazariyalari paydo bo'ldi va rad etildi, ular biron bir tarzda
ushbu hodisaning kelib chiqishini tushuntirishga, uning maqsadlari, qonunlari,
afzalliklari va kamchiliklarini aniqlashga harakat qildilar. Quyida xalqaro savdoning
eng keng tarqalgan nazariyalari keltirilgan. Merkantilistlar nazariyasining asoschilari
Tomas Man va Antuan Montkretyen edi. Protektsionistik siyosat merkantelizmga juda
yaqin deb hisoblanadi. Ushbu siyosat eksportni rag'batlantirish va importni cheklash
va shu
bilan mahalliy ishlab chiqaruvchilarni himoya qilishga qaratilgan. Ushbu nazariya
doirasida har bir davlatning asosiy maqsadi boylikdir, va dunyoda boylik cheklangan,
va bitta mamlakatning boyligini faqat boshqa davlatning boyligini kamaytirish orqali
oshirish mumkin, deb ishonilgan. Bundan tashqari, xalqaro iqtisodiy siyosatdagi
davlatning roli eksportni rag'batlantirish va importni qisqartirish maqsadida ijobiy
savdo balansini saqlash va tashqi savdoni tartibga solishdan iborat edi. Merkantilistlar
birinchi bo'lib xalqaro savdoning muhimligini ta'kidladilar va birinchi marta to'lovlar
balansini tavsifladilar. Ushbu nazariyaning asosiy kamchiligi shundaki, bu erda
mamlakatlar rivojlanishi boylikni qayta taqsimlash hisobiga bo'lishi mumkin, ammo
uning boyligi hisobiga emas.
Smitning mutlaq afzalliklari nazariyasi. Xalqlarning farovonligi nafaqat oltin
miqdori, balki tovarlar va xizmatlar ishlab chiqarish qobiliyatiga ham bog'liq deb
hisoblandi. Natijada, davlatning vazifasi mehnatni taqsimlash va kooperatsiya orqali
ishlab chiqarishni rivojlantirishdir. Nazariya quyidagicha: mamlakatlar kamroq
xarajatlar bilan ishlab chiqaradigan mahsulotlarni eksport qiladi, ya'ni ishlab
chiqarishda mutlaq afzalliklarga ega va boshqa mamlakatlar tomonidan kam xarajatli
mahsulotlarni import qilish. Smit mehnat qiymat nazariyasining asoslarini yaratdi,
daromadlar va soliqqa tortish to'g'risidagi ta'limotni shakllantirdi. Ushbu ta'limotning
asosiy kamchiliklaridan biri iqtisodiy jarayonlarda davlatning rolini mutlaqo e'tibordan
chetda qoldirish edi. Ushbu nazariya mehnat taqsimotining afzalliklarini ko'rsatadi,
ammo shu bilan birga mutlaq afzalliklar bo'lmagan taqdirda savdoni tushuntirmaydi.
D. Rikardoning qiyosiy afzalliklari nazariyasi quyidagicha shakllantirilgan: agar
mamlakatlar boshqa mamlakatlarga nisbatan ancha arzon narxlarda ishlab
chiqaradigan tovarlarni ishlab chiqarishga ixtisoslashgan bo'lsa, unda ulardan bittasida
ishlab chiqarish mutlaqo ko'proq bo'lishidan qat'i nazar, savdo o'zaro foydali bo'ladi.
Ushbu nazariya birinchi navbatda savdodan tushadigan foyda borligini isbotladi va
yalpi talab va yalpi taklifni tavsifladi. Shu bilan birga, u transport xarajatlari va tashqi
savdoning faqat to'liq ish bilan band bo'lgan holda mamlakat ichida daromadlarni
taqsimlashga ta'sirini hisobga olmaydi. Xeksher-Olin ishlab chiqarish omillari
nisbati nazariyasi. Unda omil intensivligi (mahsulot yaratish uchun ishlab chiqarish
omillari xarajatlarining nisbati) va omillarning to'yinganligi (ishlab chiqarish
omillarining mavjudligi) tushunchalari qo'llaniladi. Ushbu nazariyaga ko'ra, har bir
mamlakat ishlab chiqarish uchun nisbatan ko'p ishlab chiqarish omillariga
ega bo'lgan omil talab qiladigan tovarlarni eksport qiladi va ishlab chiqarish
uchun ishlab chiqarish omillarining nisbatan yetishmasligi seziladigan mahsulotlarni
import qiladi. Ushbu nazariya turli xil ishlab chiqarish omillarining xalqaro savdoga
ta'sirining sababini aniqlaydi. Xalqaro savdo savdo mamlakatlarida ishlab chiqarish
omillari narxlarining tenglashishiga olib keladi. Ushbu nazariyaga ko'ra, tovarlarni
eksportini yerdan tashqari ishlab chiqarish omillarining trans-chegaraviy harakatlari
bilan almashtirish mumkin, uni ishlatganlik uchun to'lovchi bu omil narxidir. Ushbu
nazariyaning tarafdorlari tashqi savdo erkinligini qo'llab-quvvatlaganligi sababli,
mahsulot va ishlab chiqarish omillarining harakatini qiyinlashtiradigan cheklovlarga
salbiy ta'sir ko'rsatmoqda. Nazariyaning cheklanishi shundaki, bir xil texnologiyalarga
ega bo'lgan faqat ikkita mamlakat hisobga olinadi va ichki omillar hisobga olinmaydi.
Leontyev Paradoksi. Taniqli iqtisodchi Vasiliy Leontyev 1956 - yilda AQShning
eksporti va importining tuzilishini o'rganib chiqib, Xeksher-Olin nazariyasiga zid
ravishda eksportda nisbatan ko'proq mehnat talab qiladigan tovarlar va importda
kapitalni ko'p talab qiladigan tovarlar ustunlik qilishini aniqladi. Ushbu natija Leontyev
Paradoksi sifatida ma'lum bo'ldi. Vernon mahsulotining hayot aylanishi nazariyasiga
ko'ra, mamlakatlar tovar ishlab chiqarishga ixtisoslashishi mumkin. Keyinchalik bu
nazariya innovatsiya kontseptsiyasi bilan to'ldirildi, uning ishlab chiqarishga joriy
qilinishi nafaqat mahsulotning raqobatdoshligini oshirdi, balki foydalanilgan
resurslarni tejashga olib keldi. Mamlakatning Porter bo'yicha raqobatbardoshligi jahon
bozorida muvaffaqiyatga erishish to'g'ri tanlangan strategiyaga bog'liq bo'lgan
muayyan korxonalar tomonidan amalga oshiriladi.
Shunday qilib, "xalqaro savdo" kontseptsiyasining rivojlanishi bilan uning
mazmuni yanada murakkablashdi, garchi hozirga qadar amaliyotga eng mos keladigan
nazariyani yaratish imkoni bo'lmagan. XX asrning birinchi yarmidagi (2-jahon
urushidan oldin) va keyingi yillarda jahon savdo tuzilmasini ko'rib chiqsak, sezilarli
o'zgarishlarni ko'rmoqdamiz. Agar asrning birinchi yarmida jahon savdosining 2/3
qismi oziq-ovqat, xom ashyo va yoqilg'i hisobiga amalga oshirilgan bo'lsa, asrning
oxiriga kelib ular savdoning 1/4 qismini tashkil qilar edi. Ishlab chiqarish mahsulotlari
savdosining ulushi 1/3 dan 3/4 gacha ko'tarildi. Jahon savdosining tovar tarkibi ilmiy-
texnikaviy taraqqiyot, xalqaro mehnat taqsimoti chuqurlashuvi ta'siri ostida o'zgarib
bormoqda. Hozirgi vaqtda jahon savdosida ishlab chiqarish mahsulotlari katta
ahamiyatga ega: ular dunyo tovar aylanmasining 3/4 qismini tashkil qiladi. Mashinalar,
transport vositalari, kimyoviy mahsulotlar, ishlab chiqarish mahsulotlari, ayniqsa
yuqori texnologiyali mahsulotlar kabi mahsulotlar ulushi tez sur'atlar bilan o'sib
bormoqda. Oziq-ovqat, xom ashyo va yoqilg'i ulushi taxminan 1/5 ni tashkil qiladi.
Jahon tovarlari savdosining jadal o'sishi bilan bir qatorda, xalqaro xizmatlar
almashinuvi ham tez sur'atlar bilan kengaymoqda. Xizmatlarning an'anaviy turlari
(transport, ishlab chiqarish, tijorat, moliya-kredit, turizm va boshqalar) bilan bir
qatorda, ilmiy va texnologik taraqqiyot ta'siri ostida rivojlanayotgan yangi xizmat
turlari (axborot, hisoblash, litsenziyalash, konsalting va boshqalar) xalqaro
almashinuvda tobora muhim o'rin egallamoqda. Xizmatlar xalqaro savdo birjalarining
chorak qismiga to'g'ri keladi.
Jahon savdosining katta qismi tovarlar bilan bir qatorda xizmatlar bozorini
qamrab oladi. Bu turli tadbirlarni o'z ichiga oladi, shu jumladan: tovarlar, dengiz va
boshqa transport va sug'urta uchun qo'shimcha xarajatlarni o'z ichiga olgan tashqi
savdo bilan bog'liq xizmatlar; kapital qurilish, texnik hamkorlik, boshqaruv
xizmatlarini o'z ichiga olishi mumkin bo'lgan texnologiyalarni almashish bilan bog'liq
xizmatlar; turizm va xizmat safarlaridan olingan daromadlar va daromadlarni o'z ichiga
olgan sayohat; bank xarajatlari, lizing, kapital daromadlari bilan bog'liq to'lovlar; ish
haqi va boshqa mehnat daromadlari (bu chet el ishchilariga to'lanadigan ish haqi,
shuningdek ish haqi va ijtimoiy nafaqalarni o'z ichiga oladi). Ushbu xilma-xil faoliyat
turlarining barchasi o'zlarining tabiati bo'yicha xalqaro savdoda ishtirok etishlari bilan
birlashtirilgan, boshqacha qilib aytganda, ular ikki yoki undan ko'p mustaqil davlatlar
fuqarolari o'rtasida tuzilgan notijorat operatsiyalar uchun to'lovlar sifatida belgilanishi
mumkin. Mashinasozlik mahsulotlari eksportining 25% dan ortig'ini tashkil etadigan
elektrotexnika va elektron uskunalar eksporti eng tez o'smoqda. Taxminiy hisob-
kitoblarga ko'ra, jahon savdo aylanmasi 1998 - yilda 11,9 trillion dollarga yetdi.
Xalqaro savdodagi, shu jumladan hozirgi bosqichdagi o'zgarishlarning tahlili ikki
jihatni ko'rib chiqishni o'z ichiga oladi: birinchidan, uning umuman (eksport va import)
o'sish sur'ati va ishlab chiqarishning o'sishiga nisbatan; ikkinchidan, tarkibidagi
o'zgarishlar: tovar
(tovarlar va xizmatlarning asosiy guruhlari nisbati) va geografik (mintaqalar,
mamlakatlar guruhlari va alohida davlatlar ulushi). Birinchidan, quyidagilarni
ta'kidlash mumkin: jahon savdosining barqaror sur'atlar bilan o'sishi xalqaro savdoning
yangi sifat belgilarining ko'rsatkichi bo'lib, jahon bozorlari sig'imi o'sishi bilan bog'liq.
Tayyor sanoat mahsulotlari, shu jumladan, mashinalar va uskunalar savdosining
etakchi va nisbatan yuqori sur'atlari, shuningdek, aloqa mahsulotlari, elektron
uskunalar, kompyuterlar va boshqalar savdosining yuqori sur'atlari ham xarakterli
bo'ldi. Bularning barchasi jahon tashqi savdo birjasining tovar va geografik tuzilmasida
radikal o'zgarishlarga ta'sir ko'rsatishi mumkin emas edi. Shu bilan birga, rivojlangan,
rivojlanayotgan va sobiq sotsialistik mamlakatlarning asosiy guruhlarining ulushi
so'nggi 15-20 yil ichida deyarli o'zgarishsiz qolmoqda. Birinchi holda-bu 70-76%
buyurtma miqdori, ikkinchisida-bu qiymat 20-24% oralig'ida va oxirgi guruh uchun bu
raqam 6- 8% dan oshmaydi. Jahon tashqi savdo tovar birjasida, jahon savdosining 70%
dan ko'prog'ini tashkil etadigan tayyor mahsulotlar ulushining oshish tendentsiyasi
kuzatilmoqda. Qolgan ulush qishloq xo'jaligi eksporti va qazib olish sohalari o'rtasida
taxminan teng taqsimlanadi. Taqqoslash uchun aytish mumkinki, bu asrning o'rtalarida
xom ashyo eksportning uchdan ikki qismini va tayyor mahsulotning atigi uchdan birini
tashkil etdi. O’zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishgandan keyin o’z tashqi
faoliyatini olib bora boshladi. Respublikamiz o’zi uchun tashqi savdo siyosatini tanlab
oldi va uni faol amalga oshirish maqsadida tashqi faoliyatni boshqarishning huquqiy
asoslarini yaratdi. Bu huquqiy asoslar haqida to’xtalishdan oldin O’zbekiston tanlab
olgan tashqi savdo siyosatining qisqacha mazmuni va uni iqtisodiy islohotlarni
rivojlantirishdagi
o’rni
haqida
to’xtalib
o’tamiz.
Mustaqillikning dastlabki yillaridan boshlab mamlakatimiz tashqi savdo siyosatida
quyidagi
ustuvor
yo’nalishlarni
o’zi
uchun
belgilab
oldi
Eksportga yo’naltirilgan tashqi savdo siyosatini olib borish, eksport sohasida
faoliyat olib borayotgan korxonalarga keng imkoniyatlar yaratib berish
Import o’rnini bosuvchi tovarlar ishlab chiqarish, bu bilan ichki ishlab
chiqarishni kengaytirish
Mahsulot turini diversifikatsiya qilish, eksport qilinayotgan mahsulotlar turini
ko’paytirish, sifatini oshirish, shuningdek eksport tarkibida xom ashyo
o’rnini kamaytirish
Shuningdek mamlakat eksport salohiyatini butun dunyoga namoyish qilish, bu
bilan mamlakatga investitsiyalar oqimini kuchaytirish, mamlakatdan eksport
qilish imkoniyatlarini sekinlik bilan osonlashtirish
Albatta bu islohotlarning iqtisodiyotimizni rivojlantirishdagi o’rni beqiyos, eksport
salohiyatini rivojlantirish mamlakatimiz uchun quyidagi keng imkoniyatlarni taqdim
etadi:
Birinchidan, eksportni rivojlantirish va eksport tovarlari turini diversifikatsiya qilish
savdo balansini mustahkamlashga, bu bilan esa milliy valyuta hamda makroiqtisodiy
barqarorlikni
ta’minlashga
xizmat
qiladi;
Ikkinchidan, ichki ishlab chiqaruvchilarning jahon bozorlarida raqobatlashuvi ularni
o’z mahsulotlari tannarxini tushirishga hamda sifatini oshirishga rag’batlantiradi, bu
o’z navbatida ichki bozorda ham o’z aksini topib iste’molchilarning forovonligi
oshadi; O’zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishganidan buyon faol tarzda tashqi
savdo siyosatini olib boradi. Tashqi savdo siyosatini olib borishning huquqiy asoslarini
ko’rib o’tdik, bu bo’limda esa tashqi savdo siyosati holati va undan kelib chiquvchi
natijalarga
alohida
to’xtalamiz.
Mustaqillikning dastlabki yillarida biz O’zbekiston Respublikasi tomonidan
liberallashgan tashqi savdo siyosati olib borilganini guvohi bo’lamiz, bu o’z navbatida
hattoki istemol tovarlari importini kuchayishiga va bu bilan esa mamlakatning boshqa
davlatlar oldida qaram bo’lib qolish muammosini yuzaga keltirdi. Shu sababli
keyinchalik import tovarlari ustidan qattiq nazorat o’rnatildi. Dastlab bu nazorat
valyuta kursi hamda uning konvertatsiyasi ustidan qattiq nazorat ko’rinishida amalga
oshirildi, keyinchalik esa import turli xil tariflar bilan cheklana boshlandi.
Respublikamizda import qilinayotgan mahsulot va xizmatlardan tariflar O’zbekiston
Respublikasining 1997-yil 27 aavgustda qabul qilingan “Bojxona boji to’g’risidagi”
qonuniga muvoqiq undiriladi. Bu qonun 1998-yil 1 yanvardan boshlab kuchga kirgan.
Jahon tajribasi bilan hamohang ravishda mamlakatimizda ham import qilinayotgan
mahsulotlar
uchun
quyidagi
tarif
turlari
qo’llaniladi:
1.
Advalor tariflar mahsulotning bojxona qiymatidan ma’lum bir foiz miqdorida
undiriladi
2.
Mahsus tariflar, mahsulot birligiga ma’lum o’zgarmas miqdor sifatida to’lanadi
3.
Aralash tariflar, yuqoridagi ikki tarif yig’indisi ko’rinishidan iborat
Hozirgi kunda mahsulotlarga bojlar mahsulot bojxona narxining 0, 5, 10 yoki 30%
miqdorida olinadi. Mahsulotning qanchalik ishlov berilganiga va uning tarkibidagi
qo’shilgan
qiymat
miqdoriga
muvofiq
tariflar
foizi
o’zgaradi.
O’zbekiston Respublikasi prezidentining 2005-yil 19-sebtabrdagi №PP-183 qaroriga
muvofiq tashqi savdoni liberallashtirish maqsadida bojxona tariflarining o’rtacha
arifmetigi 15.4% dan 14,8% tushirildi, shuningdek o’rtacha vaznli tariflar 2.5% ni
tashkil qildi va bu mamlakatning ochiq tashqi savdo siyosatiga ega mamlakatlar
qatoridan
joy
olishiga
muhim
omil
bo’lib
xizmat
qildi.
Tariflar mahsulotning qaysi mamlakatda ishlab chiqarilganligiga qarab ham o’zgarishi
mumkin. Agar mahsulot O’zbekiston Respublikasi bilan ikki tomonlama eng ko’p
qulaylik haqida shartnoma tuzgan davlatlarda ishlab chiqarilgan bo’lsa, u holda tariflar
qonunda ko’rsatilganidek ushlab qolinadi. Agarda mamlakatimiz bunday shartnoma
tuzmagan davlatlarda ishlab chiqarilgan mahsulotlar yurtimiga kirib kelayotgan bo’lsa
tariflar
qonundagidan
ikki
marotaba
yurori
tarzda
undirib
olinadi.
Shuningdek erkin savdo zonasini tashkil qilish borasida davlatimizning boshqa
davlatlar bilan shartnomalari bo’lsa, bu davlatlardan kirib kelayotgan mahsulotlarga
tariflar
qo’yilmaydi,
yoki
minimal
darajagacha
qisqartiriladi.
Bunday
davlatlar qatoriga Belorus Respublikasi, Gruziya, Qozog’iston, Qirg’iziston, Moldova
Respublikasi, Rossiya Federatsiyasi, Turkmaniston, Ukraina, Tojikiston hamda
Ozarbayjon kiradi. Shuningdek davlatimiz 44 ta davlat bilan ikki tomonlama eng ko’p
qulaylik
rejimida
savdo
aloqalarini
olib
boradi.
Mahsulotning tayyorlik darajasiga qarab tariflar farqlanadi, masalan tayyor
mahsulotlarga tariflar xom-ashyolarga qaraganda kattaroq olinadi. Xom-ahyoga
tariflar darajasining pastligi yoki umuman yo’qligiga asosiy sabab, xom-ashyo ichki
ishlab
chiqarishni
rag’batlantiradigan
asosiy
omillardan
biridir.
O’zbekiston Respublikasi prezidentining 1997-yil 10 oktabrdagi №UP-1871 qaroriga
binoan quyidagi tovarlarning respublikamizga importi qat’iy tarzda cheklanadi:
mamlakatdagi davlat va jamiyat qurilishini buzishga qaratilgan, uning hududiy
yaxlitligi hamda siyosiy mustaqilligini yo’qotishga qaratilgan, terrorizm, urush,
zo’rlashga undovchi, ratsizm, diniy ko’rolmaslikni targ’ib qiluvchi har qanday
kitoblar, gazeta-jurnallar, videolavhalar, rasmlar va boshqa materiallar importi
cheklanadi, shuningdek 1998-yildan boshlab mamlakatimizga etil spirtini import qilish
ham
Vazirlar
mahkamasi
qarori
bilan
cheklangan.
Shuningdek mamlakatimizda kvotalash o’rnatilmaydi, ammo bir qancha tovarlar
bundan mustasno, masalan 2005-2030 yillarda mamlakatimizga ozon qatlamini
yemiruvchi
mahsulotlar
importi
qat’iy
kvotalangan.
“Bojxona
boji
to’g’risida”gi
qonunning
33-moddasida,
hamda
Vazirlar
Mahkamasining 1998-yil 31-martdagi “O’zbekiston Resppublikasi tashqi savdo
faoliyatini liberallashtirish bo’yicha qo’shimcha chora tadbirlar“ nomli qaroriga
muvofiq mamlakatimizga kirib kelayotgan bir qancha mahsulotlar, texnik vositalarga
import bojlari qo’yilmaydi. Bu tovarlarga umumiy tarzda quyidagicha xarakteristika
berishimiz mumkin: birinchi navbatta ichki ishlab chiqarishni rag’batlantirishga
qaratilgan, O’zbekiston Respublikasi erkin savdo shartnomasi tuzgan davlatlardan
kirib kelayotgan, davlat maqsadlarida ishlatiladigan, boshqa mamlakatlarning
diplomatik vakillari, elchilari o’zlari bilan olib kelayotgan mahsulotlarga shuningdek
to’g’ri maqsadlarda foydalanish uchun olib kirilayotgan har qanday valyutaga tariflar
qo’yilmaydi.
Shuningdek bunday mahsulotlar tarkibiga to’g’ridan to’g’ri investitsiyalar, ijtimoiy
yordam sifatida kirib kelayotgan pul va har qanday mahsulotlar, sog’liqni saqlash,
ta’lim sistemasiga ajratilayotgan buyum va jihozlar bojxona bojidan ozod qilinadi.
Shuningdek kichik biznesni qo’llab quvvatlash maqsadida ishlab chiqaruvhilar
tomonidan
import
qilinayotgan
xom-ashyo
tariflardan
ozod
qilinadi.
MAMLAKATIMIZDA
IMPORTNI
NAZORAT
QILISH
TARIFLARDAN
TASHQARI
QUYIDAGI
USULLARDA
AMALGA
OSHIRILADI:
ЖАДВАЛ
НОМИНИ,
МАНБАСИНИ
ВА
РАКАМИНИ
КУЙИНГ!!!!!!
Nomi
Huquqiy Asosi
Mohiyati
Qo’llanilishi
Bojxona
yig’imlari
ko’rinishida
Bojxona
kodeksiga
asosan
Bojxona
xizmatlarini
tashkil qilinishi uchun
olinadi
Bojxonada
mahsulotlarni
oformleniya
qilish,
uni
bojxona omborlarida saqlash
va boshqa xizmatlar uchun
olinadi
Qo’shilgan
Soliq
Kirib
kelayotgan
mahsulot
narxiga
Mahsulot bojxona narxining
20% miqdorida o’rnatiladi.
qiymat solig’i
yordamida
kodeksiga
asosan
qonunda
o’rnatilgan
miqdorda
soliq
qo’yiladi
Qonunda
ko’rdatilgan
mahsulot va boshqa vositalar
qo’shilgan
qiymat
solig’idan ozod
qilinishi
mumkin
Aksiz soliqlari
yordamida
Soliq
kodeksiga
asosan
Ayrim
tovarlarga
nisbatan
qo’shimcha
soliq
turidir
(spirtli
ichimliklar,
tamaki
mahsulotlari,
va
hokazo)
Mahsulotlarning
bojxona
oformleniyasidan oldin olib
qolinadi. Soliq solinadigan
ba’za sifatida mahsulotlarning
bojxona narxi qabul qilinadi.
Hozirgi kunda mahsulotlarga
o’rtacha
aksiz
solig’I
mahsulot narxining 39% ni
tashkil
qilmoqda.
Aksiz
solig’I
daromadlar
qayta
taqsimlanishida muhim ro’
o’ynaydi
Antidemping
siyosati
yordamida
Antidemping
va
kompensatsion
bojlarga qarshi
qonunga
muvofiq
Nomukammal raqobat
shakllanishiga
yo’l
qo’ymaslik maqsadida,
mahsulot narxlarining
ataylab
tushirilishiga
qarshi chora tadbirlar
Mahsulot narlarining eksport
qilayotgan
davlat
ichki
bozordagi
narxlardan
past
bo’lgan taqdirda qo’llaniladi.
Bundan asosiy maqsad ichki
ishlab chiqaruvchilarni hamda
davlat manfaatlarini himoya
qilishdir
Kompensatsion
bojlar
yordamida
Antidemping
va
kompensatsion
bojlarga qarshi
qonunga
muvofiq
Nomukammal raqobat
shakllanishiga
yo’l
qo’ymaslik maqsadida
qo’llaniladi.
Mahsulot ishlab chiqarishda
yoki uni tashishda eksport
qilayotgan
davlatning
subsidiyalari bo’lsa va bunday
mahsulotning
to’g’ridan-
to’g’ri
importi
ichki
iqtisodiyotga
katta
zarar
keltirsa, kompensatsion bojlar
qo’llaniladi.
Mahsulot kirib
kelishidan
oldin nazorat
Vazirlar
mahkamasining
1997-yil
3
dekabrdagi
№534 qaroriga
asosan
.sifatsiz hamda milliy
manfaatlarimizga mos
kelmaydigan
mahsulotlar importini
cheklaydi.
Kirib
kelayotgan
mahsulotlarning sifatini, ichki
manfaatlarga mos kelishini
aniqlash
maqsadida
qo’llaniladi
Mamlakatimizga kirib kelayotgan mahsulot va xizmatlar xajmi faqatgina tariflarga
bog’liq emas ekan, bundan tashqari yuqoridagi jadvaldagi omillar ham import
qilinayotgan
mahsulotlar narxi oshishiga shuningdek ularni kirib kelishi
qiyinlashishiga ta’sir qiladi. Mamlakatimiz byudjeti tarkibida importdan tushadigan
mab’lag’larning importga nisbati ancha katta. Bu esa importga cheklovlar darajasi
ancha baland ekanini bildiradi. Bu o’z navbatida eksportni sekinlashishiga ham olib
kelishi
mumkin.
Mamlakatimizda eksportni qo’llab quvvatlashga qaratilgan siyosat olib borilmoqda, bu
siyosat haqida to’xtalishdan avval esa eksport operatsiyalarini tashkil qilish asoslari
haqida
to’xtalib
o’tamiz:
Birinchi navbatda eksport qilinayotgan mahsulotlar uchun litsenziya berish tartibi bilan
to’xtalib o’tamiz. O’zbekiston Respublikasi prezidentining 1997-yil 10-oktabrdagi
№UP-1871 sonli qaroriga asosan eksport operatsiyalariga litsenziya berish bekor
qilingan. Ayrim davlat uchun strategik ahamiyatga ega bo’lgan mahsulotlar bundan
mustasno bo’lib ularga alohida litsenziya olish talab qilinadi. Bunday mahsulotlar
tarkibiga harbiy qurollar, ularning ehtiyot qismlari, qimmatbaho toshlar, ulardan
ishlangan buyumlar, uran va boshqalarni misol qilib keltirishimiz mumkin.
Shuningdek ushbu qarorda mamlakatimiz hududidan eksport qilish cheklangan
mahsulotlar ro’yhati ham joy olgan. Bunday mahsulotlar tarkibiga asosan quyidagilar
kiradi: bug’doy, makkajo’xori, guruch mahsulotlari hamda ulardan tayyorlangan
mahsulotlar, un, yirik va mayda shoxli mollar va ularning go’sht mahsulotlari, charmli
terilar va hokazo. Bundan asosiy maqsad shundan iboratki bu mahsulotlar birinchi
navbatda mamlakatning oziq-ovqat mahsulotlari bo’yicha mustaqilligini ta’minlasa
yana ayrimlari ishlab chiqarishda bevosita ishlatilishi mumkin bo’lgan mahsulotlardir.
Shuningdek olib chiqib ketilayotgan tovarlarning minimal hajmi va summasi
o’rnatilmagan. Olib chiqib ketilayotgan mahsulotlarga qo’shilgan qiymat solig’i, aksiz
soliqlarini solish hamda mahsulotlarning bojxona narxini aniqlash qonun bilan asoslab
qo’yilgan.
Tashqi savdo siyosatining ustuvor yo’nalishlaridan yana biri shundan iboratki,
ekportga tayyor mahsulotlarni olib chiqish, ular turini diversifikatsiya qilish, bu borada
ichki ishlab chiqaruvchilarni rag’batlantirish, ularga berilayotgan ssuda foizlarini
kamaytirish,
soliq
imtiyozlari
berishdan
iboratdir.
Bu
bilan
esa
ichki
mahsulotlar tannarxini kamaytirish, ularning sifatini oshirish bir so’z bilan aytganda
esa jahon bozoriga raqobatbardosh mahsulotlar bilan chiqishdan iboratdir. Mahsulot
turini diversifikatsiya qilish o’z navbatida ma’lum bir mahsulotlarga qaram bo’lib
qolmaslikni, shuningdek ichki iqtisodiyotda juda ko’p tarmoqlar rivojiga xizmat qiladi.
Mamlakatimiz tashqi savdoni rag’batlantirish, jahon bozoriga integratsiyalashuv
jarayonlarini kuchaytirish maqsadida ikki tomonlama hamda ko’p tomonlama
shartnomalar imzolash, eksport hamda tashqi savdo geografiyasini o’zgartirish
bo’yicha
ham
faol
tashqi
siyosat
olib
bormoqda.
Mustaqillik yillarida davlatimiz tomonidan olib borilayotgan tashqi savdo siyosati
natijalari haqida to’xtalamiz va uning tashqi siyosatimiz bilan aloqadorligi to’g’risida
mantiqiy
xulosalar
berishga
harakat
qilamiz.
Ushbu ishimiz mobaynida tashqi savdo siyosati natijalarini uch xil yo’nalish bo’yicha
tahlil
qilishga
urinib
ko’ramiz:
i.
tashqi savdo hajmi va uning tarkibi o’zgarishi
ii.
eksport qilinayotgan mahsulotlar tarkibining o’zgarishi
iii.
tashqi savdo geografiyasining o’zgarishi
Tashqi savdo dinamikasi mamlakatda olib borilayotgan tashqi savdo siyosatining
natijasi hisoblanadi. Ishimiz davomida mustaqillik yillarida qayd etilgan eksport
hamda import hajmining o’sishi, tashqi savdo balansi qoldig’ini tahlil qilamiz.
Ushbu diagramma 2003-2007-yillarda tashqi savdo dinamikasi o’zgarishini ko’rsatib
beradi. Unga ko’ra bu yillar davomida eksport hamda import hajmi juda katta sur’atlar
bilan o’sdi, eksport o’sish sur’atlari importnikiga qaraganda tezroq bo’ldi, natijada
mamlakatda to’lov balansi profitsitga ega bo’ldi, bu o’z navbatida mamlakatning oltin-
valyuta zahiralari oshishiga hamda tashqi qarzlar miqdorining kamayishiga asos
yaratdi.
II.BOB.XALQARO SAVDO NAZARIYALARI
2.1.Ulgurji savdo,Tovar birjalari,Fyuchers birjalari, Fond birjasi, Savdo
yarmarkalari, Valyuta bozori Ulgurji savdo tovarlar yoki xizmatlarni ularni qayta
sotish yoki professional foydalanish uchun sotib olganlarga sotadigan har qanday
faoliyatni o'z ichiga oladi. Ulgurji sotuvchilar chakana sotuvchilardan bir qancha farq
qiladi. Birinchidan,ulgurjisotuvchio'ziningsavdokompaniyasining rag'batlantirishiga,
atmosferasiga va joylashishiga kamroq ahamiyat beradi, chunki u asosan oxirgi
iste'molchilar bilan emas, balki professional mijozlar bilan ishlaydi. Ikkinchidan,
ulgurji savdo operatsiyalari hajmi odatda chakana savdodan kattaroqdir va ulgurji
sotuvchining savdo maydoni odatda chakana sotuvchiga qaraganda katta.
Uchinchidan, qonuniy qoidalar va soliqlar bo'yicha hukumat ulgurji va chakana
savdogarlarga har xil nuqtai nazardan yondashadi. Quyidagi funktsiyalardan birini
yoki bir nechtasini samaraliroq bajarish uchun ulgurji sotuvchilardan foydalaniladi:
Sotish va uni rag'batlantirish. Ulgurji sotuvchilarda ishlab chiqaruvchilarga nisbatan
arzon narxlarda ko'plab kichik mijozlarga erishishga yordam beradigan savdo
xodimlari mavjud. Ulgurji sotuvchi ko'proq biznes aloqalariga ega va ko'pincha xaridor
ba'zi uzoq ishlab chiqaruvchilardan ko'ra unga ko'proq ishonadi. Xarid qilish va
mahsulot turini shakllantirish. Ulgurji sotuvchi mahsulotlarni tanlashi va kerakli
mahsulot turlarini shakllantirishga qodir, shu bilan mijozni jiddiy muammolardan
xalos qiladi.
Katta hajmdagi tovarlarni kichik qismlarga ajratish. Ulgurji sotuvchilar xaridorlarni
mollarni vagonda sotib olish va katta partiyalarni kichik partiyalarga bo'lish orqali
tejashga imkon beradi. Omborxona. Ulgurji sotuvchilar zaxiralarni saqlaydi va shu
bilan yetkazib beruvchilar va iste'molchilar bilan bog'liq xarajatlarni kamaytirishga
yordam beradi. Tashish. Ulgurchilar ishlab chiqaruvchilarga qaraganda mijozlarga
yaqinroq
bo'lgani
uchun
tovarlarni
tezroq
yetkazib
berishni
ta'minlaydi.
Moliyalashtirish.
Ulgurji
sotuvchilar
o'z
mijozlarini
kredit
berish
orqali
moliyalashtiradilar va shu bilan birga yetkazib beruvchilarni oldindan buyurtma
beradilar va o'z vaqtida to'lovlarni amalga oshiradilar. Xavfni hisobga olish. Tovarlar
egaligini qabul qilish va o'g'irlash, shikastlanish, eskirish bilan bog'liq xarajatlar bilan
ulgurji savdogarlar xavfning bir qismini o'z zimmalariga oladilar. Bozor haqida
ma'lumot berish. Ulgurji sotuvchilar o'zlarining yetkazib beruvchilari va mijozlariga
raqobatchilar, yangi mahsulotlar, narxlarning dinamikasi va boshqalar haqida
ma'lumot berishadi. Menejment va maslahat xizmatlari. Ulgurji sotuvchi ko'pincha
chakana savdogarlarga o'zlarining sotuvchilariga ta'lim berish, do'konlar tartibini
tuzishda va ko'rgazmalarni tashkil qilishda, shuningdek buxgalteriya hisobi va
inventarizatsiya tizimini tashkil etishda yordam berish orqali o'z faoliyatini
yaxshilashga yordam beradi. Ulgurji asosiy shakllari asosan qishloq xo'jaligi
mahsulotlari, mo'yna, va hokazo ommaviy sotish sodir bo'lgan yarmarkalar, tovar
birjalari (odatda, masalan, paxta, ko'mir, o'rmon, va hokazo bir hil sifatli ommaviy
tovarlar sotiladi doimiy faoliyat ulgurji bozorlar), auktsionlar, bor kapitalizmning
rivojlanishi bilan tovar birjalarining ulgurji savdo shakli sifatida ahamiyati kamayadi.
Ular ulgurji savdo korxonalarining keng tarmog'i va monopoliyalarning ko'plab savdo
agentlari bilan almashtiriladi. Rivojlangan kapitalistik mamlakatlarda xom ashyo,
materiallar, an'anaviy uskunalarni sotish asosan ulgurji firmalar orqali amalga
oshiriladi. Biroq, zavod uskunalari, maxsus xizmatga muhtoj bo'lgan texnologik
liniyalarni sotish, odatda, ishlab chiqarish korxonalari o'rtasida to'g'ridan-to'g'ri
aloqalar asosida amalga oshiriladi. Tovar birjalari Tovar birjalarining bir necha asosiy
turlari mavjud: Ochiq - hamma uchun ochiq. Ular real tovarlar bilan savdo qiladilar,
shuning uchun sotuvchilar va xaridorlar to'g'ridan-to'g'ri bitimlarda ishtirok etadilar.
Ularning orasidagi vositachilar mumkin, ammo talab qilinmaydi. Bunday birjalarning
faoliyati sust tartibga solingan; Mijoz hisobiga ishlaydigan vositachilar - brokerlar va
o'z hisobidan ishlaydigan dilerlar bilan aralash turdagi birjalar; Yopiq - haqiqiy tovarlar
savdosi. Ularda sotuvchilar va xaridorlarning "aylanma halqaga" kirishlari va shu bilan
bir-biri bilan bevosita bog'lanishlari mumkin emas. Hozirgi vaqtda real tovarlar
almashinuvi faqat ba'zi mamlakatlarda saqlanib qolgan va unchalik katta bo'lmagan
aylanmalarga ega. Ular odatda mahalliy tovarlar bilan ulgurji savdoning shakllaridan
biri bo'lib, ularning bozori ishlab chiqarish, sotish va iste'molning past konsentratsiyasi
bilan ajralib turadi yoki rivojlangan mamlakatlarda ushbu mamlakatlar uchun eng
muhim bo'lgan tovarlarni eksport qilishda milliy manfaatlarimizni himoya qilish
maqsadida yaratilgan. Rivojlangan kapitalistik mamlakatlarda real tovarlar
almashinuvi deyarli yo'q. Ammo ma'lum davrlarda, bozorni tashkil etishning boshqa
shakllari mavjud bo'lmaganda, real tovarlar birjalari muhim rol o'ynashi mumkin.
Fyuchers birjalari Savdo bitimlarida oldi-sotdi va kredit elementlarining uyg'unligi va
savdogar tovarlarning real sotilishidan qat'i nazar, uning qiymatining mumkin bo'lgan
katta qismi uchun pul olishga qiziqish birja savdosining yangi turini - fyuchersni tashkil
qilishda eng muhim omillar bo'ldi. Tovar emas, balki kelajakda tovarlarni yetkazib
berish bo'yicha shartnomalar bo'yicha muddatli almashinuvlar. Bu faqat mutaxassislar
to'g'ridan-to'g'ri savdo qiladigan va shartnoma tovarlarining narxini sug'urta qilish
bitimlari ularning pasayishi yoki aksincha, kelajakda o'sish xavfidan ustun bo'lgan
yopiq muddatli almashinuvlar bo'lishi mumkin; ochiq muddatli almashinuvlar, bu
yerda mutaxassislar bilan bir qatorda shartnoma sotuvchilari va xaridorlari ham
ishtirok etadi. Fyuchers birjasi - bu kapitalistik iqtisodiyotning eng dinamik
tarmoqlaridan biri. Zamonaviy sharoitda fyuchers savdosi birja savdosining ustun
shakli hisoblanadi. Fyuchers birjalari nafaqat tovarlarni tezroq sotadi, balki ilg'or
kapitalni ilg'or kapitalga iloji boricha yaqinroq miqdorda va tegishli daromadga
yaqinroq miqdorda qaytarib berishni tezlashtirishi mumkin. Bundan tashqari, fyuchers
birjasi noqulay konyunktura holatida ishbilarmonning zaxira fondlarida mablag'larni
tejashni ta'minlaydi. Fyuchers savdosining asosiy xususiyatlari quyidagilar:
bitimlarning xayoliy tabiati, ya'ni tovarlar almashinuvi deyarli mavjud bo'lmagan (real
etkazib berish umumiy aylanmaning 1-2 foizini tashkil qiladi), chunki bitim
taraflarining majburiyatlari narxlar farqini to'lash bilan teskari operatsiya bilan bekor
qilinadi; asosan real tovarlar bozori bilan bilvosita bog'liqlik (tovarlarni yetkazib berish
orqali emas, balki xedjlash orqali); oldindan aniqlangan va birlashtirilgan, har qanday
individual xususiyatlardan mahrum bo'lgan, ma'lum miqdordagi birja shartnomasini
anglatishi mumkin bo'lgan, pulga to'g'ridan-to'g'ri tenglashtirilgan va ular uchun
istalgan paytda almashtirilgan narxlarning tovarlari; yetkazib berishga ruxsat berilgan
tovarlar miqdori, yetkazib berish joyi va muddatlari bo'yicha shartlarni to'liq
birlashtirish; ular ma'lum bir sotuvchi va muayyan xaridor o'rtasida emas, balki ular
orasida (va tez - tez ularning brokerlari) va hisob-kitob palatasi-sotib olish yoki ularni
sotish paytida tomonlarning majburiyatlarini bajarish kafolati rolini o'ynaydi fond
birjasida maxsus tashkilot sifatida bitimlar va kontragentlar ularni almashtirish. Shu
bilan birga, birjaning o'zi shartnomada yoki hamkorlardan birining tarafidan biri
sifatida ishlamaydi. Fyuchers operatsiyalarida tomonlar faqat narxga bog'liq va
tovarlarni yetkazib berish muddatini tanlashda cheklangan to'liq erkinliklarga ega;
boshqa barcha shartlar qat'iy tartibga solinadi va bitimda ishtirok etgan tomonlarning
xohishiga bog'liq emas. Shu munosabat bilan, fyuchers birjalari, ba'zan "narxlar
bozori" (ya'ni birja qiymatlari) deb nomlanadi, tovar bozorlaridan (yig'indisi va birligi)
farqli o'laroq, masalan xaridor va sotuvchi shartnomaning istalgan shartlari bo'yicha
kelishib olishlari mumkin bo'lgan real tovarlar birjalari. Fond birjasi Qimmatli
qog'ozlar xalqaro pul bozorlarida, ya'ni Nyu-York, London, Parij, Frankfurt, Tokio,
Tsyurix kabi yirik moliyaviy markazlarning birjalarida sotiladi. Qimmatli qog'ozlar
birjada ish vaqti yoki birja deb ataladigan vaqt oralig'ida sotiladi. Faqat o'z
mijozlarining buyurtmalarini bajaradigan vositachilar (brokerlar) birjalarda sotuvchi
va xaridor sifatida ishtirok etishlari mumkin va buning uchun ular aylanmaning ma'lum
foizini oladilar. Qimmatli qog'ozlar - aksiyalar va obligatsiyalar bilan savdo qilish
uchun brokerlik firmalari yoki brokerlik uylari deb ataladi. Qimmatli qog'ozlar va
boshqa qimmatli qog'ozlarning birja kursi faqat taklif va talab o'rtasidagi
munosabatlarga bog'liq. Birja kotirovkalari (stavkalari) indeksi birjalardagi eng muhim
aktsiyalar narxlarining ko'rsatkichidir. U odatda yirik korxonalarning aktsiyalar
narxlarini o'z ichiga oladi. Birja narxlari indeksi fond birjasidagi iqlimning o'ziga xos
ko'rsatkichidir. Savdo yarmarkalari Ishlab chiqaruvchi va iste'molchi o'rtasidagi
aloqani topishning eng yaxshi usullaridan biri yarmarkalardir, aksariyat hollarda
ixtisoslashgan bo'lib, bu iste'molchiga o'ziga kerakli tovarni ishlab chiqaruvchilar
to'g'risida ma'lumot topish uchun ko'p kuch sarflamasdan, iste'molchi sifati va narxi
bo'yicha o'ziga mos bo'lgan mahsulotni taqqoslash va tanlash imkonini beradi. Tematik
yarmarkalarda ishlab chiqaruvchilar o'z mahsulotlarini ko'rgazma maydonlarida
"yuzma-yuz" namoyish qiladilar va iste'molchi kerakli joyni o'zi tanlash, sotib olish
yoki buyurtma qilish imkoniyatiga ega. Axir, yarmarka - bu keng ko'rgazma bo'lib,
unda tovarlar va xizmatlar stendlari mavzu, sohasi, yo'nalishi va boshqalar bo'yicha
taqsimlanadi. Shu sababli, ko'rgazmalar mavzulariga qiziqqan har bir kishi, unga
qiziqqan ishlab chiqaruvchilar bilan uchrashishga imkon beradigan birini tanlashi
mumkin. Shunga ko'ra, ishlab chiqaruvchi yarmarkada o'z mahsulotiga qiziqqan
tomoshabinlarni kutib oladi. Valyuta bozori Jahon savdosining yillik aylanmasi qariyb
20 milliard dollarni tashkil etadi va valyuta birjalarining kunlik aylanmasi taxminan
500 milliard dollarni tashkil etadi. Bu shuni anglatadiki, barcha valyuta
operatsiyalarining 90% to'g'ridan-to'g'ri savdo operatsiyalari bilan bog'liq emas, balki
xalqaro banklar tomonidan amalga oshiriladi. Bularning barchasi bir kun ichida sodir
bo'ladi. Chet el valyutasi savdosi bilan bir valyutani boshqasiga yoki milliy valyutaga
hamkorlar tomonidan oldindan belgilangan kurs bo'yicha sotib olish va sotish
operatsiyalari tushuniladi. Valyuta operatsiyalarini tuzishga tayyor bo'lgan banklar,
sotib olish yoki sotishni kutayotgan kurslar deb ataladi. Banklar va yirik korxonalar
bilan bir qatorda, bozorda operatsiyalarda ham brokerlar ishtirok etmoqda. Brokerlar
faqat vositachilar bo'lib, o'z xizmatlari uchun komissiya talab qiladi. Ularning firmalari
har qanday ma'lumotni almashish uchun muhim o'rin tutadi. Axborot almashinuvi
butun dunyoni qamrab olgan sun'iy yo'ldosh va monitor aloqasi tarmog'i orqali amalga
oshiriladi. Monitorlar jahon valyuta savdosida ishtirok etadigan barcha banklarda
o'rnatiladi. Ular, shuningdek, brokerlari va boshqa manfaatdor tomonlar va tashkilotlar
mavjud. Dunyoning moliyaviy markazlarida ko'plab banklar ushbu tizim xotirasiga
valyutalarni sotib olish va sotish va yetkazib berish uchun o'zlarining amaldagi kurslari
va shartlarini kiritadilar. Unda ishtirok etgan har bir ishtirokchi boshqa ishtirokchining
tegishli kodini terib, uning ma'lumotlarini bilib olishi mumkin. Yuqoridagilardan
tashqari, tizim valyuta kurslari dinamikasini aniqlash uchun zarur bo'lgan boshqa
ma'lumotlarni, masalan, yetakchi mamlakatlarning to'lov balansi, motivli banklar
prezidentlarining fikriga ko'ra uzatadi. Ushbu tizimga a'zo banklar, boshqa ishtirokchi
o'z kodini terayotgan hollarda, ekranda ko'rsatilgan ma'lumotlar bo'yicha bitim
tuzishlari shart emas. Ammo agar boshqa banklar boshqa ishtirokchi ular bilan savdo
qilishga tayyor emasligini ko'rsalar, ertami-kechmi u bilan aloqani uzadi. Davlatlararo
darajada tartibga solish iqtisodiy siyosat va amaliyot sohasida ishtirokchi mamlakatlar
manfaatlarini aks ettiruvchi kelishuv (huquqiy qoidalar, normalar, tartib-qoidalar,
kelishilgan o'zaro majburiyatlar, tavsiyalar) asosida turli mamlakatlar hukumatlari
tomonidan birgalikda qabul qilingan. Tartibga solish, manfaatdor davlatlar o'rtasida,
xususan, bozorga kirish rejimining barqarorligi va prognoziga erishish orqali jahon
iqtisodiy aloqalarini yanada rivojlantirishga yordam beradigan muayyan shart-
sharoitlarni yaratishga qaratilgan. Jahon savdosini zamonaviy sharoitlarda ko'p
tomonlama tartibga solishning asosiy yo'nalishlari quyidagilardan iborat: -manfaatdor
davlatlar
tomonidan
savdo-iqtisodiy
munosabatlarning
shartnomaviy-huquqiy
asoslarini, shu jumladan eng muhim prinsiplar va normalarni yaratish; - jahon iqtisodiy