TEMURIYLAR DAVRIDA FAN, MADANIYAT VA PEDAGOGIK G‘OYALARNING JAHON SIVILIZATSIYASIDA TUTGAN O‘RNI.

Yuklangan vaqt

2024-10-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

31,9 KB


 
 
 
 
 
 
TEMURIYLAR DAVRIDA FAN, MADANIYAT VA PEDAGOGIK 
G‘OYALARNING  JAHON SIVILIZATSIYASIDA TUTGAN O‘RNI. 
 
 
REJA: 
1. Temuriylar davrida ta’lim-tarbiya tizimi. 
2.  Amir Temurning marifatparvarlik g‘oyalari Tumurning o‘zi amal qilgan o‘n bir 
sifati. Amir temurning o‘gitlari. 
3. Temuriylar davrida maktab, madrasa va pedagogik g‘oyalarning rivojlanishi. 
4. Ulug‘bek akademiyasida ta’lim-tarbiya tizimining pedagogik asoslari 
5. Alisher Navoiyning pedagogik ta’limoti. 
 
 
      Tayanch so’zlar: Sivilizatsiya, tarixda Temuriylar saltanati, temur tuzuklari, akademiya, 
ulug‘bek akademiyasi, to‘rt ulus tarixi, mudarris, hunarmandchilik, “Lisson ut tayr” 
marifatparvarlik, Maktab? “Haftiyak”, iymon, adolat, adovat, ta’lim – tarbiya tizimi. 
 
 
    Temuriylar va boburiylar saltanati davrida ilm fan va madaniyatning jahon 
sivilizatsiyasida tutgan o‘rni haqida YUNESKO tomnidan o‘tkazilgan xalqaro 
simpozumida ta’lim-tarbiya tizimni uning pedagogik asoslari e’tirof etildi. Buyuk 
sarkarda, adolatli shoh Amir Temur Markaziy Osiyoda mo‘g‘ullarning 150 yillik 
hukmronligini tugatib, buyuk davlat tuzgan va uni dunyoga tanitgan shuningdek qurilish, 
ilm-fan va madaniyatni rivojlantirgan. Amir Temur 1336 yilda Shahrisabzga yaqin Xo‘ja 
ilg‘or qishlog‘ida tug‘ilgan. Uning otasi Amir Tarag‘ay Qozon xoniga tobe (Kesh 
hozirgi Shahrisabz) hokimi bo‘lgan. Temurning tarjimai holida uning fel-atvori, axloqi 
va ijobiy xususiyatlarining shakllanishidan dalolat beruvchi malumotlar alohida 
ifodalangan. Temurzodalar: Jahongir Mirzo, Miron shoh, Umarshayx va Shohruh 
TEMURIYLAR DAVRIDA FAN, MADANIYAT VA PEDAGOGIK G‘OYALARNING JAHON SIVILIZATSIYASIDA TUTGAN O‘RNI. REJA: 1. Temuriylar davrida ta’lim-tarbiya tizimi. 2. Amir Temurning marifatparvarlik g‘oyalari Tumurning o‘zi amal qilgan o‘n bir sifati. Amir temurning o‘gitlari. 3. Temuriylar davrida maktab, madrasa va pedagogik g‘oyalarning rivojlanishi. 4. Ulug‘bek akademiyasida ta’lim-tarbiya tizimining pedagogik asoslari 5. Alisher Navoiyning pedagogik ta’limoti. Tayanch so’zlar: Sivilizatsiya, tarixda Temuriylar saltanati, temur tuzuklari, akademiya, ulug‘bek akademiyasi, to‘rt ulus tarixi, mudarris, hunarmandchilik, “Lisson ut tayr” marifatparvarlik, Maktab? “Haftiyak”, iymon, adolat, adovat, ta’lim – tarbiya tizimi. Temuriylar va boburiylar saltanati davrida ilm fan va madaniyatning jahon sivilizatsiyasida tutgan o‘rni haqida YUNESKO tomnidan o‘tkazilgan xalqaro simpozumida ta’lim-tarbiya tizimni uning pedagogik asoslari e’tirof etildi. Buyuk sarkarda, adolatli shoh Amir Temur Markaziy Osiyoda mo‘g‘ullarning 150 yillik hukmronligini tugatib, buyuk davlat tuzgan va uni dunyoga tanitgan shuningdek qurilish, ilm-fan va madaniyatni rivojlantirgan. Amir Temur 1336 yilda Shahrisabzga yaqin Xo‘ja ilg‘or qishlog‘ida tug‘ilgan. Uning otasi Amir Tarag‘ay Qozon xoniga tobe (Kesh hozirgi Shahrisabz) hokimi bo‘lgan. Temurning tarjimai holida uning fel-atvori, axloqi va ijobiy xususiyatlarining shakllanishidan dalolat beruvchi malumotlar alohida ifodalangan. Temurzodalar: Jahongir Mirzo, Miron shoh, Umarshayx va Shohruh  
 
Mirzo, nabiralari: Pirmuhammad, Xalil Sulton, Muhammad Sulton, Mirzo Ulug‘bek 
va boshqalar temuriylar sulolasini idora qilishda davom etdilar. 
Temuriylar davrida Movarounnahrda ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy va madaniy hayot 
bir maromda davom qildi va muayyan ijobiy o‘zgarishlar ham ro‘y berdi. Chunonchi, 
Samarkand Sharqda muhim savdo, madaniyat, ilm-fan markazi sifatida 
ko‘pdan beri malum edi. Xitoy, Hindiston, Eron va Sharqiy-Ovropa bilan savdo 
munosabatlari uning iqtisodny va madaniy hayotida katta rol o‘ynadi. Mamlakatda 
ishlab chiqarish kuchlari yetarli darajada rivojlapgan bo‘lsa-da, Temurning juda ko‘p 
harbiy yurishlari sababli to‘plangan g‘oyat katta boyliklar mamlakatning 
iqtisodiy yuksalishiga malum darajada yordam berdi. 
Samarqand hunarmandchiligida to‘qimachilik, metallga ishlov berish, binokorlik, 
kulolchilik yetakchi o‘rin olgan bo‘lib, shahar aholisining ko‘pchiligi shu 
tarmoqlar bilan shug‘ullanib kelgan. XV—XVI asr yozma manbalarida Samarqandda 
turli shakl-dagi shisha idishlar: ko‘zachalar, qadahlar, dori solinadigan idishlar, pardoz 
ashyolari va ro‘zg‘or buyumlari ishlab chiqarish rivojlangani qayd etilgan. Misol uchun 
M.YE.Masonning aniqlashicha, Go‘ri Amir maqbarasida va Ulug‘bekning shahar 
ichkarisidagi saroyida ham maxsus tayyorlangan rangli oynalardan foydalanilgan. 
      Yog‘och o‘ymakorligi ham rivojlangan. Mashhur tarixchi, A. Y. Yakubovskiyning 
yozishicha, Amir Temur Samarqandda hunarmandchilikni kuchaytirish maqsadi-da 
Oltin O‘rda, Xuroson, Ozarbayjon, Armaniston, Fors, Karmana, Mesopotamiya va 
boshqa joylardan hunarmand ustalarni majburiy ravishda ko‘chirib keltirgan. 
Shuningdek, o‘z davlotini barpo etgach, mamlakatning iqtisodiy, ijtimoiy-madaniy va 
marifiy ishlarini rivojlantirishga katta ahamiyat bergan. U bejiz sohibqiron deb 
atalmagan. «Sohib-qiron» so‘zi «baxtiyor podsho», «ilmli podsho» degan manoni 
bildiradi. 
Amir Temur dunyoga tanilgan hadisshunos olimlar, mada-niyat arboblari Abu 
Muhammad Abda ibn Hamid ibn Nasral Keshiy, Abdulloh ibn Abdurahmon Doramiy 
Samarqandiy va Abu Abdulloh Muhammad ibn Ismoil Buxoriylarni Samarqandga taklif 
etib, mamlakatda ilm-fanni rivojlantirishga o‘zi bosh-qosh bo‘lgan. Mashhur tarixchi 
Sharafiddin Ali Yazdiy «Zafarnoma» kitobida Amir Temur Shahrisabzda Oq saroy, 
Samarqandda Bog‘ishamol qasri, Jome masjidini hamda bir qancha madrasalar 
qurdirgani haqida malumot bergan. Temur zamonasida o‘g‘il bolalar uchun 
Mirzo, nabiralari: Pirmuhammad, Xalil Sulton, Muhammad Sulton, Mirzo Ulug‘bek va boshqalar temuriylar sulolasini idora qilishda davom etdilar. Temuriylar davrida Movarounnahrda ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy va madaniy hayot bir maromda davom qildi va muayyan ijobiy o‘zgarishlar ham ro‘y berdi. Chunonchi, Samarkand Sharqda muhim savdo, madaniyat, ilm-fan markazi sifatida ko‘pdan beri malum edi. Xitoy, Hindiston, Eron va Sharqiy-Ovropa bilan savdo munosabatlari uning iqtisodny va madaniy hayotida katta rol o‘ynadi. Mamlakatda ishlab chiqarish kuchlari yetarli darajada rivojlapgan bo‘lsa-da, Temurning juda ko‘p harbiy yurishlari sababli to‘plangan g‘oyat katta boyliklar mamlakatning iqtisodiy yuksalishiga malum darajada yordam berdi. Samarqand hunarmandchiligida to‘qimachilik, metallga ishlov berish, binokorlik, kulolchilik yetakchi o‘rin olgan bo‘lib, shahar aholisining ko‘pchiligi shu tarmoqlar bilan shug‘ullanib kelgan. XV—XVI asr yozma manbalarida Samarqandda turli shakl-dagi shisha idishlar: ko‘zachalar, qadahlar, dori solinadigan idishlar, pardoz ashyolari va ro‘zg‘or buyumlari ishlab chiqarish rivojlangani qayd etilgan. Misol uchun M.YE.Masonning aniqlashicha, Go‘ri Amir maqbarasida va Ulug‘bekning shahar ichkarisidagi saroyida ham maxsus tayyorlangan rangli oynalardan foydalanilgan. Yog‘och o‘ymakorligi ham rivojlangan. Mashhur tarixchi, A. Y. Yakubovskiyning yozishicha, Amir Temur Samarqandda hunarmandchilikni kuchaytirish maqsadi-da Oltin O‘rda, Xuroson, Ozarbayjon, Armaniston, Fors, Karmana, Mesopotamiya va boshqa joylardan hunarmand ustalarni majburiy ravishda ko‘chirib keltirgan. Shuningdek, o‘z davlotini barpo etgach, mamlakatning iqtisodiy, ijtimoiy-madaniy va marifiy ishlarini rivojlantirishga katta ahamiyat bergan. U bejiz sohibqiron deb atalmagan. «Sohib-qiron» so‘zi «baxtiyor podsho», «ilmli podsho» degan manoni bildiradi. Amir Temur dunyoga tanilgan hadisshunos olimlar, mada-niyat arboblari Abu Muhammad Abda ibn Hamid ibn Nasral Keshiy, Abdulloh ibn Abdurahmon Doramiy Samarqandiy va Abu Abdulloh Muhammad ibn Ismoil Buxoriylarni Samarqandga taklif etib, mamlakatda ilm-fanni rivojlantirishga o‘zi bosh-qosh bo‘lgan. Mashhur tarixchi Sharafiddin Ali Yazdiy «Zafarnoma» kitobida Amir Temur Shahrisabzda Oq saroy, Samarqandda Bog‘ishamol qasri, Jome masjidini hamda bir qancha madrasalar qurdirgani haqida malumot bergan. Temur zamonasida o‘g‘il bolalar uchun  
 
boshlang‘ich malumot beradigan diniy maktablar ko‘p bo‘lib, ular asosan masjidlarda va 
xususiy uylarda o‘qimishli kishilar, domla-imomlar tomonidan ochilgan edi. Mazkur 
maktablarda masjid imomlari yoki muazzinlar dars o‘tardilar. 
Maktablarda arab alifbosida savod chiqarilgan, “Haftiyat” kitobi o‘qitilgan. “Haftiyak” 
«Qur’on»ning 7 dan 1 qismi hajmidagi materiallari tanlab olinib, fors, tojik tillarida 
tuzilgan. Amir Temur o‘z tuzuklarida har bir sarkarda, davlat va jamoa rahbarlarini 
adolat va yuksak insoniy fazilat egasi bo‘lishlarini talab qildi va o‘zi bunga namuna 
ko‘rsata oldi. U kelajak avlodga qilgan nasihatlarida bu g‘oyalari dasturilamal bo‘lib 
xizmat qildi. O‘sha davrdagi ta’lim mazmuni haqida quyidagilarni aytish mumkin: 
Maktab muayyan o‘quv dasturiga ega bo‘lmagan. O‘quvchilar yakka taribda o‘qitilgan. 
“Sinfdan – sinfga ko‘chirish” o‘quvchilarning ota-onalari o‘qituvchilarga berib 
turadigan “sovg‘a”lariga bog‘liq bo‘lgan. Maktabga qabul qilishning aniq vaqti ham 
bo‘lmagan. Maktabda o‘quvchilarni kichik va yuqori 
guruhlarga ajratib o‘qitilgan. Kichik guruh o‘quvchilari «Qur’on» oyatlarini o‘qish 
bilan cheklangan, katta guruh o‘quvchilari esa ularni o‘zlashtirayotgan bilimlaridan 
tashqari islom dinining asoslarini tashviqot qilish bilan shug‘ullanganlar. 
Amir Temur davrida madrasalar oliy o‘quv yurti vazifasini o‘tagan. Ular va 
keyinchalik dunyoviy bilimlar o‘chog‘i, tafakkur gulshani, kadrlar tayyorlash maskani 
bo‘lgan. Madrasalarda mamlakatning eng atoqli donishmand shayxlari, olimu ulamolari 
mudarrislik qilishgan, maruzalar o‘qishgan. Temuriylar davridagi 
madrasalar O‘rta Sharq qurilishi rejasiga binoan eng ko‘rkam qilib qurilgan. XV asrda 
madraslar to‘g‘ri burchakli reja asosida qurilib, tevarak atrofi devor bilan o‘ralgan. 
Xonalari tashqaridan qaraganda ko‘rinmaydigan bo‘lgan. Temurning o‘zi Bibixonim 
madrasini qurishda tashabbuskor bo‘lgan. Samarqanddagi Muhamad Sulton 
madarasasining qurilishga ham alohida e’tibor bergan. Bazi masalalar bo‘yicha murojat 
etgan kishilarni yuqoridagi madrasalarda qabul qilib, ularning arzlarini eshitgan hamda 
diniy masalalarni o‘sha joyda hal qilgan. Ulug‘bek 1417 yilda Buxoo madrasini 
qurdirgan va uning peshtoqiga “Bilimga intilish har bir musulmon ayol va erkakning 
burchidir” deb yozdirgan. 
1. Amir Temurning marifatparvarlik g‘oyalari Tumurning o‘zi amal qilgan  
o‘n bir sifati: 
Birinchi sifat: Men sifatlarimni eng avvalgi deb beg‘arazlikni tushundim; 
boshlang‘ich malumot beradigan diniy maktablar ko‘p bo‘lib, ular asosan masjidlarda va xususiy uylarda o‘qimishli kishilar, domla-imomlar tomonidan ochilgan edi. Mazkur maktablarda masjid imomlari yoki muazzinlar dars o‘tardilar. Maktablarda arab alifbosida savod chiqarilgan, “Haftiyat” kitobi o‘qitilgan. “Haftiyak” «Qur’on»ning 7 dan 1 qismi hajmidagi materiallari tanlab olinib, fors, tojik tillarida tuzilgan. Amir Temur o‘z tuzuklarida har bir sarkarda, davlat va jamoa rahbarlarini adolat va yuksak insoniy fazilat egasi bo‘lishlarini talab qildi va o‘zi bunga namuna ko‘rsata oldi. U kelajak avlodga qilgan nasihatlarida bu g‘oyalari dasturilamal bo‘lib xizmat qildi. O‘sha davrdagi ta’lim mazmuni haqida quyidagilarni aytish mumkin: Maktab muayyan o‘quv dasturiga ega bo‘lmagan. O‘quvchilar yakka taribda o‘qitilgan. “Sinfdan – sinfga ko‘chirish” o‘quvchilarning ota-onalari o‘qituvchilarga berib turadigan “sovg‘a”lariga bog‘liq bo‘lgan. Maktabga qabul qilishning aniq vaqti ham bo‘lmagan. Maktabda o‘quvchilarni kichik va yuqori guruhlarga ajratib o‘qitilgan. Kichik guruh o‘quvchilari «Qur’on» oyatlarini o‘qish bilan cheklangan, katta guruh o‘quvchilari esa ularni o‘zlashtirayotgan bilimlaridan tashqari islom dinining asoslarini tashviqot qilish bilan shug‘ullanganlar. Amir Temur davrida madrasalar oliy o‘quv yurti vazifasini o‘tagan. Ular va keyinchalik dunyoviy bilimlar o‘chog‘i, tafakkur gulshani, kadrlar tayyorlash maskani bo‘lgan. Madrasalarda mamlakatning eng atoqli donishmand shayxlari, olimu ulamolari mudarrislik qilishgan, maruzalar o‘qishgan. Temuriylar davridagi madrasalar O‘rta Sharq qurilishi rejasiga binoan eng ko‘rkam qilib qurilgan. XV asrda madraslar to‘g‘ri burchakli reja asosida qurilib, tevarak atrofi devor bilan o‘ralgan. Xonalari tashqaridan qaraganda ko‘rinmaydigan bo‘lgan. Temurning o‘zi Bibixonim madrasini qurishda tashabbuskor bo‘lgan. Samarqanddagi Muhamad Sulton madarasasining qurilishga ham alohida e’tibor bergan. Bazi masalalar bo‘yicha murojat etgan kishilarni yuqoridagi madrasalarda qabul qilib, ularning arzlarini eshitgan hamda diniy masalalarni o‘sha joyda hal qilgan. Ulug‘bek 1417 yilda Buxoo madrasini qurdirgan va uning peshtoqiga “Bilimga intilish har bir musulmon ayol va erkakning burchidir” deb yozdirgan. 1. Amir Temurning marifatparvarlik g‘oyalari Tumurning o‘zi amal qilgan o‘n bir sifati: Birinchi sifat: Men sifatlarimni eng avvalgi deb beg‘arazlikni tushundim;  
 
Ikkinchi sifat: Islomga qatiy rioya qildim; 
Uchinchi sifat: Men kambag‘allarga ko‘p xayr-ehson qildim; 
To‘rtinchidan sifat: Xaloyiqqa rahm qildim, barchaga naf etkurdim; 
Beshinchidan sifat: Islomga taluqli ishlarni har doim men kundalik va dunyoviy 
ishlarimdan ustun qo‘ydim; 
Oltinchi sifat: Barcha so‘zlarimda doim haqguylikkka amal qildim; 
Yettinchi sifat: Men har kimgaki vada bersam unga vafo qildim; 
Sakkizinchi sifat: Doim o‘zimni Allohning yerdagi mulkinining; posboni deb bildim va 
parvardigorning yoki uning noibilarining iznisiz uni saf qilmadim; 
To‘qqizinchi sifat: Men har doim tangrimning amrini va uning payg‘ambarlarini 
hadislariga to‘laqonli amal etishga intildim; 
O‘ninchi sifat: Men har doim insof bayrog‘ini baland ko‘tardim, va iymon tarqatishni 
o‘z buyukligimning qudratli zamini deb bildim; 
O‘n birinchi sifat: Men doim saidlarga ehtirom bilan qarardim, ulamo va shayxlarni 
e’zozladim; 
AMIR TEMURNING O‘GITLARI 
- 1.Har bir shaharlarda masjidlar, madrasalar, xonaqohlar qurishni musofir yo‘lovchilar 
uchun yo‘l ustiga Rabotlar bino qilishni, daryolar ustiga ko‘priklar qurishni buyurdim; 
- Botir jangda bilinar, dono mashvaratda; 
- Bir kalima so‘z qilichni qiniga kiritar; 
- Avval yo‘ldosh –keyin yo‘l; 
- Adovat emas-adolat yengadi; 
- So‘zlaguvchi gar nodon erur tinglaguvchi dono o‘lsin; 
- Og‘zinga qon to‘lsa ham, dushman oldida tupurma; 
- Oltmishga kirgan otadan osh so‘rama; 
- Do‘stlik sinovda chiqadi; 
- Yozilgan narsa avlodlar xotirasida qilingan ishdan ham uzoqroq yashaydi; 
- Kuch adolatdadir; 
- Har bir malakatda adolat eshigini ochdim, zulmu sitam yo‘lini to‘sdim; 
- Chin do‘st uldurki, do‘stidan hech qachon ranjimaydi, agar ranjisa ham uzrini qabul 
qiladi; 
Ikkinchi sifat: Islomga qatiy rioya qildim; Uchinchi sifat: Men kambag‘allarga ko‘p xayr-ehson qildim; To‘rtinchidan sifat: Xaloyiqqa rahm qildim, barchaga naf etkurdim; Beshinchidan sifat: Islomga taluqli ishlarni har doim men kundalik va dunyoviy ishlarimdan ustun qo‘ydim; Oltinchi sifat: Barcha so‘zlarimda doim haqguylikkka amal qildim; Yettinchi sifat: Men har kimgaki vada bersam unga vafo qildim; Sakkizinchi sifat: Doim o‘zimni Allohning yerdagi mulkinining; posboni deb bildim va parvardigorning yoki uning noibilarining iznisiz uni saf qilmadim; To‘qqizinchi sifat: Men har doim tangrimning amrini va uning payg‘ambarlarini hadislariga to‘laqonli amal etishga intildim; O‘ninchi sifat: Men har doim insof bayrog‘ini baland ko‘tardim, va iymon tarqatishni o‘z buyukligimning qudratli zamini deb bildim; O‘n birinchi sifat: Men doim saidlarga ehtirom bilan qarardim, ulamo va shayxlarni e’zozladim; AMIR TEMURNING O‘GITLARI - 1.Har bir shaharlarda masjidlar, madrasalar, xonaqohlar qurishni musofir yo‘lovchilar uchun yo‘l ustiga Rabotlar bino qilishni, daryolar ustiga ko‘priklar qurishni buyurdim; - Botir jangda bilinar, dono mashvaratda; - Bir kalima so‘z qilichni qiniga kiritar; - Avval yo‘ldosh –keyin yo‘l; - Adovat emas-adolat yengadi; - So‘zlaguvchi gar nodon erur tinglaguvchi dono o‘lsin; - Og‘zinga qon to‘lsa ham, dushman oldida tupurma; - Oltmishga kirgan otadan osh so‘rama; - Do‘stlik sinovda chiqadi; - Yozilgan narsa avlodlar xotirasida qilingan ishdan ham uzoqroq yashaydi; - Kuch adolatdadir; - Har bir malakatda adolat eshigini ochdim, zulmu sitam yo‘lini to‘sdim; - Chin do‘st uldurki, do‘stidan hech qachon ranjimaydi, agar ranjisa ham uzrini qabul qiladi;  
 
- Kimning aqli va shijoatini sinov taroozusida tortib ko‘rib boshqalarnikidan ortiqroq 
ko‘rsam, uni tarbiya qilib amirlik darajasiga ko‘tarar edim. So‘ngra ko‘rsatgan xizmatiga 
yarasha martabasini yanada oshirar edim; 
- Hech kimda o‘ch olish payida bo‘lmadim, tuzumni unutib, menga yomonlik 
qilganlarini parvardigori olamga topshirdim. Sofdil kishilar, sayidlar, olimlar va 
fozillarga dargohim doim ochiq edi. Nafsi yomon hikmatsizlarni, ko‘ngli buzuq 
qo‘rqoqlarni majlisimda quvib yubordim; 
- Ochiq yuzlilik, rahm-shafqat bilan xalqni o‘zimga rom qildim. Adolat bilan ish 
yuritdim, jabr zulmdan uzuoqroda bo‘lishga intildim.; 
- Piri komil shayx Bahouddin Naqshbandning: “Kam yegin kam uxla, kam gapir” pandu 
nasihatlariga amal qildim; 
- Arkonu davlatga, barcha mulozimlarimga ham aytar so‘zim shu bo‘ldi; 
- “Kam yenglar-ocharchilik ko‘rmasdan boy badavlat yashaysizlar kam uxlanglar-
mukammalliklarga erishasizlar, kam gapiringlar dono-bo‘lasizlar” deb maslahat 
beradim; 
- O‘g‘illarim nabiralarim, va yaqinlarimga biron tomchi sharob ichib, xotinlarga 
yaqinlashishni man etdim. Zero, sharobning tasirida bunyodga keladigan farzand nasl-
nasabining buzilishiga tasir etgay, debon shu pokiza yo‘lini tutdim; 
- Har kimdan kengash oldim; 
- Har kimdlan fikr o‘rgandim, qaysi biri foydaliroq bo‘lsa, uni ko‘ngil hazinasida saqlab, 
ishlata bildim; 
- Ulamo bilan suhbatda bo‘ldim va pok niyatli, toza qalbli kshilarga talpindim. Ularning 
xizmatlaridan ulush tilanib, muborak nafaslari balan duo-fotiha berishlarini o‘tindim; 
- Darvesh va faqir va miskirlarni o‘zimga yaqin tutdim; 
- Ularning ko‘ngilarini og‘ritmadim va hech bir talabalarini rad etmadim. Buzuqi va 
og‘zi shaloq, g‘iybatchi odamlarni majlisimga yo‘latmadim, so‘zlariga amal qilmadim; 
- Biron kimsaga tuhmatu g‘iybat qilsalar quloq solmadim; 
3 Temuriylar davrida maktab, madrasa va pedagogik g‘oyalarning rivojlanishi. 
(XIV- XVI asr) Manbalar Tarixiy davr Tarixiy shart sharoit Pedagogika nazariyasini 
rivojlanishi Temur saltanati-ning ta’lim-tarbiya tizimi XII-XV asr Movaraun- Nahrda 
Temuriylar hukmronligi Temur zamonasida o‘g‘il bolalar uchun boshlang‘ich malumot 
beradigan diniy maktablar ko‘p bo‘lib, ular asosan masjidlarda va xususiy uylarda 
- Kimning aqli va shijoatini sinov taroozusida tortib ko‘rib boshqalarnikidan ortiqroq ko‘rsam, uni tarbiya qilib amirlik darajasiga ko‘tarar edim. So‘ngra ko‘rsatgan xizmatiga yarasha martabasini yanada oshirar edim; - Hech kimda o‘ch olish payida bo‘lmadim, tuzumni unutib, menga yomonlik qilganlarini parvardigori olamga topshirdim. Sofdil kishilar, sayidlar, olimlar va fozillarga dargohim doim ochiq edi. Nafsi yomon hikmatsizlarni, ko‘ngli buzuq qo‘rqoqlarni majlisimda quvib yubordim; - Ochiq yuzlilik, rahm-shafqat bilan xalqni o‘zimga rom qildim. Adolat bilan ish yuritdim, jabr zulmdan uzuoqroda bo‘lishga intildim.; - Piri komil shayx Bahouddin Naqshbandning: “Kam yegin kam uxla, kam gapir” pandu nasihatlariga amal qildim; - Arkonu davlatga, barcha mulozimlarimga ham aytar so‘zim shu bo‘ldi; - “Kam yenglar-ocharchilik ko‘rmasdan boy badavlat yashaysizlar kam uxlanglar- mukammalliklarga erishasizlar, kam gapiringlar dono-bo‘lasizlar” deb maslahat beradim; - O‘g‘illarim nabiralarim, va yaqinlarimga biron tomchi sharob ichib, xotinlarga yaqinlashishni man etdim. Zero, sharobning tasirida bunyodga keladigan farzand nasl- nasabining buzilishiga tasir etgay, debon shu pokiza yo‘lini tutdim; - Har kimdan kengash oldim; - Har kimdlan fikr o‘rgandim, qaysi biri foydaliroq bo‘lsa, uni ko‘ngil hazinasida saqlab, ishlata bildim; - Ulamo bilan suhbatda bo‘ldim va pok niyatli, toza qalbli kshilarga talpindim. Ularning xizmatlaridan ulush tilanib, muborak nafaslari balan duo-fotiha berishlarini o‘tindim; - Darvesh va faqir va miskirlarni o‘zimga yaqin tutdim; - Ularning ko‘ngilarini og‘ritmadim va hech bir talabalarini rad etmadim. Buzuqi va og‘zi shaloq, g‘iybatchi odamlarni majlisimga yo‘latmadim, so‘zlariga amal qilmadim; - Biron kimsaga tuhmatu g‘iybat qilsalar quloq solmadim; 3 Temuriylar davrida maktab, madrasa va pedagogik g‘oyalarning rivojlanishi. (XIV- XVI asr) Manbalar Tarixiy davr Tarixiy shart sharoit Pedagogika nazariyasini rivojlanishi Temur saltanati-ning ta’lim-tarbiya tizimi XII-XV asr Movaraun- Nahrda Temuriylar hukmronligi Temur zamonasida o‘g‘il bolalar uchun boshlang‘ich malumot beradigan diniy maktablar ko‘p bo‘lib, ular asosan masjidlarda va xususiy uylarda  
 
o‘qimishli kishilar, domla- imomlar tomnidan ochilgan edi. Mazkur maktablarda masjid 
imomlari yoki muazzinlar dars o‘tardilar. Maktablarda arab 
alifbosida savod chiqarilgan, “Haftiyat” kitobi o‘qitilgan. “Haftiyak” «Qur’on»ning 7 
dan 1 qismi hajmidagi materiallari tanlab olinib, fors, tojik tillarida tuzilgan. Amir 
Temur o‘z tuzuklarida har bir sarkarda, davlat va jamoa rahbarlarini adolat va yuksak 
insoniy fazilat egasi bo‘lishlarini talab qildi va o‘zi bunga namuna ko‘rsata oldi. U 
kelajakk avlodga qilgan nasihatlarida bu g‘oyalari dasturilamal bo‘lib xizmat qildi. 
O‘sha davrdagi ta’lim mazmuni haqida quyidagilarni aytish mumkin: Maktab 
muayyan o‘quv dasturiga ega bo‘lmagan. O‘quvchilar yakka taribda o‘qitilgan. “Sinfdan 
– sinfga ko‘chirish” o‘quvchilarning ota-onalari o‘qituvchilarga berib turadigan 
“sovg‘a”lariga bog‘liq bo‘lgan. Maktabga qabul qilishning aniq vaqti ham bo‘lmagan. 
Maktabda o‘quvchilarni kichik va yuqori guruhlarga ajratib o‘qitilgan. Kchik guruh 
o‘quvchilari «Qur’on» oyatlarini o‘qish bilan cheklangan, katta guruh o‘quvchilari esa 
ularni o‘zlashtirayotgan bilimlaridan tashqari islom dinining asoslarini tashviqot qilish 
bilan shug‘ullanganlar. 
      Amir Temurning axloq va odobg oid ta’limoti 1336-1405 Movaraun- nahrda 
Temuriylar xukmronligi ilm-fan madaniyatnin g rivojlanishi madrasalar qurilishi Amir 
Temur o‘git-nasihatlarida axloqqa oid gaplar juda ko‘pdir. 1. Adolat va adolatsizilik 
haqida “Har mamlakatda adolat eshigini ochdim, zulmu sitam yo‘lini to‘sdim”. “Qaysi 
malakatni zarb etgan yoki qo‘shib olgan bo‘lsam, o‘sha yerning obro‘-e’tiborli, 
kishilarini aziz tutdim, sayyidlari, ulamolari, fuqaro va mashoyihiga tazim bajo keltirdim 
va hurmatladim, ularga vazifa berib, maoshlarini belgiladim. O‘sha Viloyatning 
ulug‘larini og‘a-inilarimdek, yoshlari va bolalari bo‘lsa o‘z farzandlarimdek ko‘rdim”.  
2. So‘z va ishning birligi Amir Temur “Belga kamar va tilda sano”, yani ish va so‘z 
biriligini xush ko‘rar edi. 
3. “Til qilichdan o‘tkir” Bu o‘git Sohibqironning o‘z tajribasidan sinalgan. Amir 
Temurning pand-nasihatlari yoshlarni tarbiyalashga xizmat qilar edi. Mirzo Ulug‘bek 
1394-1449 Movaraunnahrda Temuriylar xukmronligi falakiyot ilm-fanining Ulug‘bek 
yunon, arab, nemis, italiyan olimlari qatrida jahon madaniyati tarixida o‘chmas iz 
qoldirgan. Ulug‘bek madrasasida ta’lim-tarbiya tizimining pedagogik asoslari bir necha 
asr keng qo‘llanilgan. Alisher Navoiy Mirzo Ulug‘bek 
o‘qimishli kishilar, domla- imomlar tomnidan ochilgan edi. Mazkur maktablarda masjid imomlari yoki muazzinlar dars o‘tardilar. Maktablarda arab alifbosida savod chiqarilgan, “Haftiyat” kitobi o‘qitilgan. “Haftiyak” «Qur’on»ning 7 dan 1 qismi hajmidagi materiallari tanlab olinib, fors, tojik tillarida tuzilgan. Amir Temur o‘z tuzuklarida har bir sarkarda, davlat va jamoa rahbarlarini adolat va yuksak insoniy fazilat egasi bo‘lishlarini talab qildi va o‘zi bunga namuna ko‘rsata oldi. U kelajakk avlodga qilgan nasihatlarida bu g‘oyalari dasturilamal bo‘lib xizmat qildi. O‘sha davrdagi ta’lim mazmuni haqida quyidagilarni aytish mumkin: Maktab muayyan o‘quv dasturiga ega bo‘lmagan. O‘quvchilar yakka taribda o‘qitilgan. “Sinfdan – sinfga ko‘chirish” o‘quvchilarning ota-onalari o‘qituvchilarga berib turadigan “sovg‘a”lariga bog‘liq bo‘lgan. Maktabga qabul qilishning aniq vaqti ham bo‘lmagan. Maktabda o‘quvchilarni kichik va yuqori guruhlarga ajratib o‘qitilgan. Kchik guruh o‘quvchilari «Qur’on» oyatlarini o‘qish bilan cheklangan, katta guruh o‘quvchilari esa ularni o‘zlashtirayotgan bilimlaridan tashqari islom dinining asoslarini tashviqot qilish bilan shug‘ullanganlar. Amir Temurning axloq va odobg oid ta’limoti 1336-1405 Movaraun- nahrda Temuriylar xukmronligi ilm-fan madaniyatnin g rivojlanishi madrasalar qurilishi Amir Temur o‘git-nasihatlarida axloqqa oid gaplar juda ko‘pdir. 1. Adolat va adolatsizilik haqida “Har mamlakatda adolat eshigini ochdim, zulmu sitam yo‘lini to‘sdim”. “Qaysi malakatni zarb etgan yoki qo‘shib olgan bo‘lsam, o‘sha yerning obro‘-e’tiborli, kishilarini aziz tutdim, sayyidlari, ulamolari, fuqaro va mashoyihiga tazim bajo keltirdim va hurmatladim, ularga vazifa berib, maoshlarini belgiladim. O‘sha Viloyatning ulug‘larini og‘a-inilarimdek, yoshlari va bolalari bo‘lsa o‘z farzandlarimdek ko‘rdim”. 2. So‘z va ishning birligi Amir Temur “Belga kamar va tilda sano”, yani ish va so‘z biriligini xush ko‘rar edi. 3. “Til qilichdan o‘tkir” Bu o‘git Sohibqironning o‘z tajribasidan sinalgan. Amir Temurning pand-nasihatlari yoshlarni tarbiyalashga xizmat qilar edi. Mirzo Ulug‘bek 1394-1449 Movaraunnahrda Temuriylar xukmronligi falakiyot ilm-fanining Ulug‘bek yunon, arab, nemis, italiyan olimlari qatrida jahon madaniyati tarixida o‘chmas iz qoldirgan. Ulug‘bek madrasasida ta’lim-tarbiya tizimining pedagogik asoslari bir necha asr keng qo‘llanilgan. Alisher Navoiy Mirzo Ulug‘bek  
 
haqida shunday deydi: “Temurxon naslidan Sulton Ulug‘bek, Ki olam ko‘rmadi sulton 
oningdek” Ulug‘bek bolalarni rivojlanishi, shuningdek toju-taxt uchun kurash 
temuriyzodalar kurashi madaraslar qurilishi. tarbiyalashda uy sharoiti muhim o‘rin 
tutishini; ular savodxon va malumotli kishilar bilan birga bo‘lsa, savodli va malumotli 
bo‘lishga qiziqishini; savodli ota-onalargina o‘z farzandlariga to‘g‘ri tarbiya bera 
olishini; chidamlik va mehnatsevarlik sifatlari tarbiya uchun zarurligini bayon va isbot 
etgan.  
      Buning dalili sifatida “Zij...”ustida ishlash paytidagi qiyinchiliklar haqida shunday 
yozgan. “Yulduzlar jadvalini tuzish maqsadida biz kechayu kunudz ishladik uni o‘z 
maqsadimizga yetguncha o‘zimizga qadar yaratilgan jadvallar bilan taqqoslashdik, 
qayda tuzdik va shu tariqa yuz qaydalab tuzatishlar kiritgach, o‘n sakkiz yildan so‘nggina 
ko‘zlagan niyatimizga yetdik”. Ulu-bek o‘quv qo‘llanmalarining o‘quvchilarda 
matematika, falakkiyat va tibbiyot fanlari bo‘yicha qobiliyatlarni rivojlantirishda 
ahamiyatini yuqori baholagan. Uning axloqiy – tarbiyaviy masalalarga doir ilmiy ishlari 
ham bag‘oyat diqqatga sazovordir. U har bir kishining axloqiy kamol topishida uning 
boshqalar bilan o‘zar munosabatlari, hamkorligi va do‘stligi yetakchi rol o‘ynaydi, deb 
hisoblagan. Hayotda haqiqiy do‘stlarnining ahamiyati beqiyosligini, soxta do‘stlardan 
qochish kerakligini alohida takidlagan. Uning do‘sti va shogirdi ali Qushchi umrining 
oxirigacha ustoziga sodiq qoldi. Ulug‘bek o‘zining ko‘p yillik mehnati samrasi bo‘lmish 
“Ko‘ragoniyning yangi falakkit jadvali”asarini xuddi anashu Ali Qushchiga ishonib 
topshirgan va u o‘z navbatida ustozining ishonchini oqlagan. Ulug‘bekning matematika 
va falakiyotga oid ta’limoti Sharq va G‘arb malakatlarida keng tarqalgan va uni 
matematika, falakiyot fanlarining rivojiga salmoqli tasir etgan Alisher Navoiy 1441-
1501 Movaraunnahrda Temuriylar xukmronligi ilm-fan rivojlanadi, madrasalar quriladi. 
Madrasalarda mudarislarga maosh, talabalarga stependiya beriladi.  
       Temuriyzodalar o‘rtasida toj- taxt uchun kurash boshlanadi. Navoiy o‘zbek 
adabiyoti va adaby tiliga asos solgan. Badiiy asar yaratish uchun o‘zbek tili ham fors va 
arab tillari kabi imkoniyatga ekanligi ayrim o‘rnilarda esa ulardan ham usutnligini ham 
isbotlagan. Navoiy insonning sifatlarini biri-biri bilan naqadar tutashganini ko‘rsatib 
imoni bor insonda hamma yuksak fazilatlar bo‘lmog‘i deb hisoblaydi. Navoiy o‘z 
falsafasida ideal ko‘rsatib berish bilan cheklanmagan, balki fikr – mulohazarini yanada 
rivojlantirib, shaxsning xulq-atvori, axloqiy xususiyatlari ta’lim-tarbiya orqali 
haqida shunday deydi: “Temurxon naslidan Sulton Ulug‘bek, Ki olam ko‘rmadi sulton oningdek” Ulug‘bek bolalarni rivojlanishi, shuningdek toju-taxt uchun kurash temuriyzodalar kurashi madaraslar qurilishi. tarbiyalashda uy sharoiti muhim o‘rin tutishini; ular savodxon va malumotli kishilar bilan birga bo‘lsa, savodli va malumotli bo‘lishga qiziqishini; savodli ota-onalargina o‘z farzandlariga to‘g‘ri tarbiya bera olishini; chidamlik va mehnatsevarlik sifatlari tarbiya uchun zarurligini bayon va isbot etgan. Buning dalili sifatida “Zij...”ustida ishlash paytidagi qiyinchiliklar haqida shunday yozgan. “Yulduzlar jadvalini tuzish maqsadida biz kechayu kunudz ishladik uni o‘z maqsadimizga yetguncha o‘zimizga qadar yaratilgan jadvallar bilan taqqoslashdik, qayda tuzdik va shu tariqa yuz qaydalab tuzatishlar kiritgach, o‘n sakkiz yildan so‘nggina ko‘zlagan niyatimizga yetdik”. Ulu-bek o‘quv qo‘llanmalarining o‘quvchilarda matematika, falakkiyat va tibbiyot fanlari bo‘yicha qobiliyatlarni rivojlantirishda ahamiyatini yuqori baholagan. Uning axloqiy – tarbiyaviy masalalarga doir ilmiy ishlari ham bag‘oyat diqqatga sazovordir. U har bir kishining axloqiy kamol topishida uning boshqalar bilan o‘zar munosabatlari, hamkorligi va do‘stligi yetakchi rol o‘ynaydi, deb hisoblagan. Hayotda haqiqiy do‘stlarnining ahamiyati beqiyosligini, soxta do‘stlardan qochish kerakligini alohida takidlagan. Uning do‘sti va shogirdi ali Qushchi umrining oxirigacha ustoziga sodiq qoldi. Ulug‘bek o‘zining ko‘p yillik mehnati samrasi bo‘lmish “Ko‘ragoniyning yangi falakkit jadvali”asarini xuddi anashu Ali Qushchiga ishonib topshirgan va u o‘z navbatida ustozining ishonchini oqlagan. Ulug‘bekning matematika va falakiyotga oid ta’limoti Sharq va G‘arb malakatlarida keng tarqalgan va uni matematika, falakiyot fanlarining rivojiga salmoqli tasir etgan Alisher Navoiy 1441- 1501 Movaraunnahrda Temuriylar xukmronligi ilm-fan rivojlanadi, madrasalar quriladi. Madrasalarda mudarislarga maosh, talabalarga stependiya beriladi. Temuriyzodalar o‘rtasida toj- taxt uchun kurash boshlanadi. Navoiy o‘zbek adabiyoti va adaby tiliga asos solgan. Badiiy asar yaratish uchun o‘zbek tili ham fors va arab tillari kabi imkoniyatga ekanligi ayrim o‘rnilarda esa ulardan ham usutnligini ham isbotlagan. Navoiy insonning sifatlarini biri-biri bilan naqadar tutashganini ko‘rsatib imoni bor insonda hamma yuksak fazilatlar bo‘lmog‘i deb hisoblaydi. Navoiy o‘z falsafasida ideal ko‘rsatib berish bilan cheklanmagan, balki fikr – mulohazarini yanada rivojlantirib, shaxsning xulq-atvori, axloqiy xususiyatlari ta’lim-tarbiya orqali  
 
shakllanishini ifodalagan. Insonning fel - atvori o‘zicha hosil bo‘lmasligini, balki 
jamiyatdagi malum kishilar jamoasid muayyan axloqiy qoidalar asosida shakllanishi 
bayon qilgan.Navoiy fanning turli tarmoqlarida – adabiyot, tarix, til bilimlarini: 
sanatning har-xil sohalarini musiqa, rasm, xattotlik, memorchilik va hokozolarni 
rivojlanishaga xarakat qilish bilan birga, ana shu sohalarning ijodkorlariga 
yordamlashgan, qimmatli maslahat bergan, ularni rag‘batlantirgan. 
       Navoiyning didaktikaga oid asarlaridan eng muhimi “Mahbubul qulub” dir, kitob 
uch qismdan iborat. Navoiy xalq bolalarini o‘qitish va tarbiyalash uchun maktablar 
ochish to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qilgan. Uning fikricha, maktab xalqqa nur keltiradi, to‘g‘ri 
yo‘l ko‘rsatadi, bolalarni bilimli qiladi. Mamalakat, xalq uchun maktab g‘oyat katta 
ahamiyatga molik. Bo‘lur gum ulug‘larga mazhab yo‘li Chu yoshlarga boshlansa 
maktab yo‘li Navoiy asarlarida o‘z davridagi maktablarning ta’lim –tarbiya ishlarini 
yaqqol ifodalagan. Bolalar maktabga qabul qilingach, o‘qituvchi ularga savod 
maqsadida avvalo arab alifbesiyozilgan taxtachani bergan. Bunday taxtachalar navoiy 
davrigacha va undan keyin ham, xatto, eski maktablar tugatilguncha savod o‘rgatish 
uchun yagona o‘quv quroli bo‘lib kelgan. Zaxiriddin Muhammad Bobur 1483-1530 
Movaraun- Nahrda Temuriylar Hukmronligi va Hindistonda Boburiylar hukmronligi 
ilm-fan rivojlanadi, madrasalar quriladi. 
U farzand tarbiyasida qo‘llanishi lozim bo‘lgan usullar deb: 
1. Ota – onani farmoni farzand uchun vojibligi; 
2. Barcha insonlarga yaqinligini o‘rgatish; 
3. Har bir paytda o‘zingizni ibrat aylab ko‘rsatish; 
4. Mustaqillik, qaiylik va uddaburonlik uchun bolaga doimiy talablarni qo‘yish va uning 
ijrosini kuzatish. Uning bu ish uslubini o‘g‘li Humoyunga qilgan nasihatiga ko‘rsa 
bo‘ladi.U o‘g‘li Humoyunga doimo aql – zakovat va bilimga tayanib harakat qilish 
kerakligini takidlagan: “... Yana ulug‘ ish ustiga borasen, ish ko‘rgan, ray va tadbirliq 
beklar bila kengashib, alarning so‘zi bila amal qilgaysen. Agar meni rizomni tilarsen, 
xilvatnishiliqni va el bila kam ixtilotliqni bartaraf qilg‘il. Kunda ikki navbat iningni va 
beklarni ixtiyorig‘a qo‘ymay qoshinga chorlab, maslahat bo‘lsa kengashib, bu davlat 
xalqlarining ittifoqi bilan har so‘z unga qaror bergaysen”.  
      Bobur farzandi Humoyunning kamchiliklarini ko‘rgan zahoti ularni tuzatish uchun 
ogohlantirgan. Unga yozgan maktubida: “Xatingni xud tashvish birla o‘qusa bo‘ladur, 
shakllanishini ifodalagan. Insonning fel - atvori o‘zicha hosil bo‘lmasligini, balki jamiyatdagi malum kishilar jamoasid muayyan axloqiy qoidalar asosida shakllanishi bayon qilgan.Navoiy fanning turli tarmoqlarida – adabiyot, tarix, til bilimlarini: sanatning har-xil sohalarini musiqa, rasm, xattotlik, memorchilik va hokozolarni rivojlanishaga xarakat qilish bilan birga, ana shu sohalarning ijodkorlariga yordamlashgan, qimmatli maslahat bergan, ularni rag‘batlantirgan. Navoiyning didaktikaga oid asarlaridan eng muhimi “Mahbubul qulub” dir, kitob uch qismdan iborat. Navoiy xalq bolalarini o‘qitish va tarbiyalash uchun maktablar ochish to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qilgan. Uning fikricha, maktab xalqqa nur keltiradi, to‘g‘ri yo‘l ko‘rsatadi, bolalarni bilimli qiladi. Mamalakat, xalq uchun maktab g‘oyat katta ahamiyatga molik. Bo‘lur gum ulug‘larga mazhab yo‘li Chu yoshlarga boshlansa maktab yo‘li Navoiy asarlarida o‘z davridagi maktablarning ta’lim –tarbiya ishlarini yaqqol ifodalagan. Bolalar maktabga qabul qilingach, o‘qituvchi ularga savod maqsadida avvalo arab alifbesiyozilgan taxtachani bergan. Bunday taxtachalar navoiy davrigacha va undan keyin ham, xatto, eski maktablar tugatilguncha savod o‘rgatish uchun yagona o‘quv quroli bo‘lib kelgan. Zaxiriddin Muhammad Bobur 1483-1530 Movaraun- Nahrda Temuriylar Hukmronligi va Hindistonda Boburiylar hukmronligi ilm-fan rivojlanadi, madrasalar quriladi. U farzand tarbiyasida qo‘llanishi lozim bo‘lgan usullar deb: 1. Ota – onani farmoni farzand uchun vojibligi; 2. Barcha insonlarga yaqinligini o‘rgatish; 3. Har bir paytda o‘zingizni ibrat aylab ko‘rsatish; 4. Mustaqillik, qaiylik va uddaburonlik uchun bolaga doimiy talablarni qo‘yish va uning ijrosini kuzatish. Uning bu ish uslubini o‘g‘li Humoyunga qilgan nasihatiga ko‘rsa bo‘ladi.U o‘g‘li Humoyunga doimo aql – zakovat va bilimga tayanib harakat qilish kerakligini takidlagan: “... Yana ulug‘ ish ustiga borasen, ish ko‘rgan, ray va tadbirliq beklar bila kengashib, alarning so‘zi bila amal qilgaysen. Agar meni rizomni tilarsen, xilvatnishiliqni va el bila kam ixtilotliqni bartaraf qilg‘il. Kunda ikki navbat iningni va beklarni ixtiyorig‘a qo‘ymay qoshinga chorlab, maslahat bo‘lsa kengashib, bu davlat xalqlarining ittifoqi bilan har so‘z unga qaror bergaysen”. Bobur farzandi Humoyunning kamchiliklarini ko‘rgan zahoti ularni tuzatish uchun ogohlantirgan. Unga yozgan maktubida: “Xatingni xud tashvish birla o‘qusa bo‘ladur,  
 
vale asru mug‘laqdur. Nasri muammo hech kishi ko‘rgan emas... Bundin nari betakalluf 
va ravshan va pok alfoz bila biti, ham senga tashvish ozroq bo‘lur va ham o‘qug‘ong‘a”,- 
deb takidlagan. Boburning sherlarida inson kamoloti uchun ilmning naqadar zarurligi 
qayda – qayda uqtirilgan. Xatti boburiyga asos soladi. mir Temur saltanatining ta’lim-
tarbiya tizimi Amir Temur 1370-1405 yillar hukmronlik qildi. Temuriylar sulolasini 
o‘g‘illari: Jahongir Mirzo, Miron shoh, Umarshayx va Shohruh Mirzo; nabiralari: 
Pirmuhammad, Xalil Sulton, Mirzo Ulug‘bek, Bobur Mirzo kabilar davom ettirdilar 
“Kuch – adolatda” g‘oyasi butun tuzumning ma’naviy-axloqiy konsepsiyasi bo‘lgan 
Buyuk sarkarda, adolatli shoh Amir Temur Movarounnahrda fan va madaniyat 
ravnaqining asosini yaratgan shaxs sifatida mashhurdir (M.Murodov) Maktablarda 
ta’lim tizimi Haftiyak”, “Chor kitob”i o‘qitilardi 4-5 yoshda maktabga berilardi Hirotda 
359 ta maktab bo‘lgan Savod o‘rgatildi Madrasalar oliy o‘quv yurti sifatida faoliyat 
ko‘rsatgan Observatoriya singari ilm markazlari faoliyat ko‘rsatgan Madrasalarda 
olimlar mudarrislik qilgan Mirzo Ulug‘bek madrasasida Muhammad Xovofiy, Qozizoda 
Rumiylar dars bergan Hirotda Badi’a, Ixlosiya, Xolosiya, Shifoxiya, Xusraviya 
madrasalari mashhur bo‘lgan Har bir shaharda masjidlar, madrasalar, xonoqalar 
qurishni, musofir yo‘lovchilar uchun yo‘l ustiga Rabotlar bino qilishni, daryolar ustiga 
ko‘prik qurishni buyurdim. (А.Темур) Boy kutubxonalar mavjud bo‘lgan Amir Temur 
oila tarbiyasi tizimida talabchanlik va adolat, mehr va shafqatsizlik qoidasiga amal 
qilingan. 
ULUG‘BEK AKADEMIYASIDA TA’LIM-TARBIYA TIZIMINING 
PEDAGOGIK ASOSLARI 
Kutubxonalar tashkil etilgan Mirzo Ulug‘bek avvalo, yosh 
avlodning aqliy va ma’rifiy tarbiyasiga katta e’tibor berib ularni dunyoviy bilimlar oliga 
da’vat etadi. Ulug‘bek qurdirgan Samarqand, Buxoro, G‘ijduvondagi madrasalar 
peshtoqiga : “Bilim olish har bir musulmon erkak va ayolning burchidir” degan shior 
yozilgan. Madrasada o‘qish muddatini 15-20 yildan 8 yilga tushiradi. “Dorul-ilm” o‘z 
davrining akademiyasida 1420 Samarqand madrasasasining ochilish marosimi bo‘ldi. 
Unda birinchi Muhammad Xavofiy bo‘ldi. Qozizoda, Koshiy, Ali Qushchi kabi olimlar 
saboq bergan. 1417 yilga kelib olimlar soni 100 nafardan ortib borgan. Madrasalarda 
ilohiyat ilmlari: Qur’on, Hadis, Tafsir, fikh bilan birga riyoziyot, handasa (geometriya) 
ilmi, falakiyot, tibbiyot, tarix, geografiya, ilmi aruz, ilmi qofiya, arab tili o‘rganilgan. 
vale asru mug‘laqdur. Nasri muammo hech kishi ko‘rgan emas... Bundin nari betakalluf va ravshan va pok alfoz bila biti, ham senga tashvish ozroq bo‘lur va ham o‘qug‘ong‘a”,- deb takidlagan. Boburning sherlarida inson kamoloti uchun ilmning naqadar zarurligi qayda – qayda uqtirilgan. Xatti boburiyga asos soladi. mir Temur saltanatining ta’lim- tarbiya tizimi Amir Temur 1370-1405 yillar hukmronlik qildi. Temuriylar sulolasini o‘g‘illari: Jahongir Mirzo, Miron shoh, Umarshayx va Shohruh Mirzo; nabiralari: Pirmuhammad, Xalil Sulton, Mirzo Ulug‘bek, Bobur Mirzo kabilar davom ettirdilar “Kuch – adolatda” g‘oyasi butun tuzumning ma’naviy-axloqiy konsepsiyasi bo‘lgan Buyuk sarkarda, adolatli shoh Amir Temur Movarounnahrda fan va madaniyat ravnaqining asosini yaratgan shaxs sifatida mashhurdir (M.Murodov) Maktablarda ta’lim tizimi Haftiyak”, “Chor kitob”i o‘qitilardi 4-5 yoshda maktabga berilardi Hirotda 359 ta maktab bo‘lgan Savod o‘rgatildi Madrasalar oliy o‘quv yurti sifatida faoliyat ko‘rsatgan Observatoriya singari ilm markazlari faoliyat ko‘rsatgan Madrasalarda olimlar mudarrislik qilgan Mirzo Ulug‘bek madrasasida Muhammad Xovofiy, Qozizoda Rumiylar dars bergan Hirotda Badi’a, Ixlosiya, Xolosiya, Shifoxiya, Xusraviya madrasalari mashhur bo‘lgan Har bir shaharda masjidlar, madrasalar, xonoqalar qurishni, musofir yo‘lovchilar uchun yo‘l ustiga Rabotlar bino qilishni, daryolar ustiga ko‘prik qurishni buyurdim. (А.Темур) Boy kutubxonalar mavjud bo‘lgan Amir Temur oila tarbiyasi tizimida talabchanlik va adolat, mehr va shafqatsizlik qoidasiga amal qilingan. ULUG‘BEK AKADEMIYASIDA TA’LIM-TARBIYA TIZIMINING PEDAGOGIK ASOSLARI Kutubxonalar tashkil etilgan Mirzo Ulug‘bek avvalo, yosh avlodning aqliy va ma’rifiy tarbiyasiga katta e’tibor berib ularni dunyoviy bilimlar oliga da’vat etadi. Ulug‘bek qurdirgan Samarqand, Buxoro, G‘ijduvondagi madrasalar peshtoqiga : “Bilim olish har bir musulmon erkak va ayolning burchidir” degan shior yozilgan. Madrasada o‘qish muddatini 15-20 yildan 8 yilga tushiradi. “Dorul-ilm” o‘z davrining akademiyasida 1420 Samarqand madrasasasining ochilish marosimi bo‘ldi. Unda birinchi Muhammad Xavofiy bo‘ldi. Qozizoda, Koshiy, Ali Qushchi kabi olimlar saboq bergan. 1417 yilga kelib olimlar soni 100 nafardan ortib borgan. Madrasalarda ilohiyat ilmlari: Qur’on, Hadis, Tafsir, fikh bilan birga riyoziyot, handasa (geometriya) ilmi, falakiyot, tibbiyot, tarix, geografiya, ilmi aruz, ilmi qofiya, arab tili o‘rganilgan.  
 
Madrasada olgan bilimni rasadxonada tajribada tadbiq etilgan. Bilimni hayotdan, 
tajribalardan bilish Yoshlar olgan bilimlarining ahamiyatini, bu bilimlardan maqsad 
nima ekanligini aniq anglab, bilimlarni takomillashtirib borishlari, ularni hayotga tadbiq 
etish yo‘llarini bilishlari zarur. Xalqni, yoshlarni bilim olishini orzu qiladi. 
MIRZO ULUG‘BEKNING TA’LIM-TARBIYA HAQIDAGI TA’LIMOTI 
(1394-1449) Ulug‘bekning fikricha bolalarning bilim olishni istamasligi mudarris 
larning nodonligidandir, chunki bunday tarbiyachilar ta’lim usullarini noto‘g‘ri 
qo‘llanilishi bilan bolalarning bilimga qiziqishini so‘ndiradi. O‘quvchi hayotida darslik 
muhim ahamiyatga ega. Darsliklar yangi mazmun bilan boyitilishi kerak. darsliklar soda 
tushunarli yozilishi kerak. “Zij Ulug‘bek ” , “Risolai Ulug‘bek”, “To‘rt ulus tarixi” 
Ta’lim-tarbiyada poraxo‘rlik, qalloblik bo‘lmasligi, mudarrislar xalol va odil bo‘lishi. 
Mudarris, avvalambor o‘zini tarbiyalashi, bilim malakalarni egallashshi lozim. 
Mudarrislar o‘quvchilarda ijodkorlikni mustaqil mutoala qilish malakasini o‘stirish 
Ta’lim-tarbiyada matematika, falakiyot fanlari muhim axamitga ega, shu fanlar bolaning 
aqliy qudratini o‘stiradi. Tarix va adabiyot fanlari bolalarni vatanparvar bo‘lib 
yetishishiga xizmat qiladi. 
Alisher Navoiyning pedagogik ta’limoti (1441-1501)Mustaqil nazorat uchun 
savollar: 
“Agar bu ulug‘ zotni avliyo desak, u avliyolarning avliyosi, mutafakkir desak, 
mutafakkirlarning mutafakkiri, shoir desak, shoirlarning sultonidir. Inson qalbining 
quvonchu qayg‘usini, ezgulik va hayot mazmunini Navoiydek teran ifoda etgan shoir 
jahon adabiyoti tarixida kamdan-kam topiladi ...” Biz bu bebaho merosdan xalqimizni, 
ayniqsa yoshlarni qanchalik ko‘p bahramand etsak, milliy ma’naviyatimizni 
yuksaltirishda, jamiyatimizda ezgu insoniy fazilatlarni kamol toptirishda shunchalik 
qudratli ma’rifiy qurolga ega bo‘lamiz Alisher Navoiy pedagog-mudarris. U ta’lim – 
tarbiya masalalariga alohida e’tibor berar ekan tarbiya jarayonlarini, vositalarini, 
talablarini ko‘rsatadi. U ta’limda ilmiylik, asoslanganlik, tarixiylik kabi talablarni asos 
qilib oladi (Sulton Rahimov) “Xamsa”, “Xazayin ul-maoniy”, “Badoyi ul-bidoya”, 
“Muhokamatul lug‘atayn”, “Mahbub ul-qulub”, “Lison-ut tayr” asarlarida ta’lim-tarbiya 
ta’limoti aks etgan Savod o‘rgatish uchun maktabda 
avvalo taxtacha berilgan Mudarrislarga maosh, madrasa talabalarga (“stipendiya”) 
berilgan Maktab ta’lim muassasi ekanligi an’aviyda ilk qo‘llanilgan Madrasalar 
Madrasada olgan bilimni rasadxonada tajribada tadbiq etilgan. Bilimni hayotdan, tajribalardan bilish Yoshlar olgan bilimlarining ahamiyatini, bu bilimlardan maqsad nima ekanligini aniq anglab, bilimlarni takomillashtirib borishlari, ularni hayotga tadbiq etish yo‘llarini bilishlari zarur. Xalqni, yoshlarni bilim olishini orzu qiladi. MIRZO ULUG‘BEKNING TA’LIM-TARBIYA HAQIDAGI TA’LIMOTI (1394-1449) Ulug‘bekning fikricha bolalarning bilim olishni istamasligi mudarris larning nodonligidandir, chunki bunday tarbiyachilar ta’lim usullarini noto‘g‘ri qo‘llanilishi bilan bolalarning bilimga qiziqishini so‘ndiradi. O‘quvchi hayotida darslik muhim ahamiyatga ega. Darsliklar yangi mazmun bilan boyitilishi kerak. darsliklar soda tushunarli yozilishi kerak. “Zij Ulug‘bek ” , “Risolai Ulug‘bek”, “To‘rt ulus tarixi” Ta’lim-tarbiyada poraxo‘rlik, qalloblik bo‘lmasligi, mudarrislar xalol va odil bo‘lishi. Mudarris, avvalambor o‘zini tarbiyalashi, bilim malakalarni egallashshi lozim. Mudarrislar o‘quvchilarda ijodkorlikni mustaqil mutoala qilish malakasini o‘stirish Ta’lim-tarbiyada matematika, falakiyot fanlari muhim axamitga ega, shu fanlar bolaning aqliy qudratini o‘stiradi. Tarix va adabiyot fanlari bolalarni vatanparvar bo‘lib yetishishiga xizmat qiladi. Alisher Navoiyning pedagogik ta’limoti (1441-1501)Mustaqil nazorat uchun savollar: “Agar bu ulug‘ zotni avliyo desak, u avliyolarning avliyosi, mutafakkir desak, mutafakkirlarning mutafakkiri, shoir desak, shoirlarning sultonidir. Inson qalbining quvonchu qayg‘usini, ezgulik va hayot mazmunini Navoiydek teran ifoda etgan shoir jahon adabiyoti tarixida kamdan-kam topiladi ...” Biz bu bebaho merosdan xalqimizni, ayniqsa yoshlarni qanchalik ko‘p bahramand etsak, milliy ma’naviyatimizni yuksaltirishda, jamiyatimizda ezgu insoniy fazilatlarni kamol toptirishda shunchalik qudratli ma’rifiy qurolga ega bo‘lamiz Alisher Navoiy pedagog-mudarris. U ta’lim – tarbiya masalalariga alohida e’tibor berar ekan tarbiya jarayonlarini, vositalarini, talablarini ko‘rsatadi. U ta’limda ilmiylik, asoslanganlik, tarixiylik kabi talablarni asos qilib oladi (Sulton Rahimov) “Xamsa”, “Xazayin ul-maoniy”, “Badoyi ul-bidoya”, “Muhokamatul lug‘atayn”, “Mahbub ul-qulub”, “Lison-ut tayr” asarlarida ta’lim-tarbiya ta’limoti aks etgan Savod o‘rgatish uchun maktabda avvalo taxtacha berilgan Mudarrislarga maosh, madrasa talabalarga (“stipendiya”) berilgan Maktab ta’lim muassasi ekanligi an’aviyda ilk qo‘llanilgan Madrasalar  
 
qurdirgan har bir machit qoshida maktablar ochgan “Ixlosiya”, “Xalosiya” Xirotda XII 
asrda 359 maktab bo‘lgan Navoiy fanning turli tarmoqlarini – adabiyot, tarix, til 
bilimlarini; san’atning har xil sohalari; musiqa, rasm, xattotlik, me’morlikni 
rivojlantirgan. 
Mustaqil nazorat uchun savollar: 
1. Amir Temurning mo‘g‘ullarga qarshi kurashining olamshumul ahamiyati nimada ? 
2. Amir Temur mamlakatning madaniy, ta’lim – tarbiya tizimini rivojlantirishdagi 
xizmatlarini asoslang ? 
3. Amir Temur va temuriylar davrida ta’lim – tarbiya tizimi qanday bo‘lgan? 
4. Amir Temur va temuriylar davrida hunarmandchilik, rivojlanishining mohiyati 
nimada? 
5. Amir va temuriylar saltanatida ta’lim – tarbiya mazmuni va tashkiliy asoslari qanday 
bo‘lgan? 
6. Amir Temur amal qilgan o‘n bir sifat qaysilar? 
7. Amir Temur o‘gitlarining ta’lim – tarbiyaviy ahamiyati nimada? 
8. Amir Temur davrida maktablar tizimi qanday bo‘lgan? 
9. Amir Temurning axloq – odob haqida qarashlarining pedagogik ahamiyatini 
asoslang? 
10. Mirzo Ulug‘bekning marifatparvarlik qarashlarini gapirib berish? 
11. Ulug‘bek madrasasida ta’lim – tarbiya tizimi qanday bo‘lgan? 
12. Alisher Navoiyning pedagogik qarashlarini olamshumul ahamiyati nimada? 
13. Zahriddin Muhammad Boburning marifatparvarlik qarashlarining ahamiyat 
 
qurdirgan har bir machit qoshida maktablar ochgan “Ixlosiya”, “Xalosiya” Xirotda XII asrda 359 maktab bo‘lgan Navoiy fanning turli tarmoqlarini – adabiyot, tarix, til bilimlarini; san’atning har xil sohalari; musiqa, rasm, xattotlik, me’morlikni rivojlantirgan. Mustaqil nazorat uchun savollar: 1. Amir Temurning mo‘g‘ullarga qarshi kurashining olamshumul ahamiyati nimada ? 2. Amir Temur mamlakatning madaniy, ta’lim – tarbiya tizimini rivojlantirishdagi xizmatlarini asoslang ? 3. Amir Temur va temuriylar davrida ta’lim – tarbiya tizimi qanday bo‘lgan? 4. Amir Temur va temuriylar davrida hunarmandchilik, rivojlanishining mohiyati nimada? 5. Amir va temuriylar saltanatida ta’lim – tarbiya mazmuni va tashkiliy asoslari qanday bo‘lgan? 6. Amir Temur amal qilgan o‘n bir sifat qaysilar? 7. Amir Temur o‘gitlarining ta’lim – tarbiyaviy ahamiyati nimada? 8. Amir Temur davrida maktablar tizimi qanday bo‘lgan? 9. Amir Temurning axloq – odob haqida qarashlarining pedagogik ahamiyatini asoslang? 10. Mirzo Ulug‘bekning marifatparvarlik qarashlarini gapirib berish? 11. Ulug‘bek madrasasida ta’lim – tarbiya tizimi qanday bo‘lgan? 12. Alisher Navoiyning pedagogik qarashlarini olamshumul ahamiyati nimada? 13. Zahriddin Muhammad Boburning marifatparvarlik qarashlarining ahamiyat