Texnologiya ta’limi va tarbiyasining maqsad va vazifalar.

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

21,6 KB


 
 
 
 
 
 
Texnologiya ta’limi va tarbiyasining maqsad va vazifalar. 
 
Reja: 
1.Texnologiya va uni o‘qitish metodikasi fanining vazifalari. 
2.O‘quvchilarni mehnatga axloqiy, ruhiy va amaliy tayyorlash. 
3.Qog’ozni buklash usuldan foydalanib narsalar yasash. 
 
 
 Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Ta’lim, ta’lim-tarbiya, mehnat tarbiyasi, 
texnologiya ta’limi maqsad va vazifalari, texnologiya ta’limi va jamiyat, o`qitishning 
metodik tizimi, o`qitishning shakl va turlari, boshlang’ich texnologiya elementlari. 
 
 Barkamol shaxs tarbiyasida, albatta, mehnat ta’limining alohida o’rni bor. 
Ushbu o’quv fani o’quvchilarda aqliy va jismoniy mehnat turlari, mehnat jarayonlari 
haqida keng tushuncha hosil qilish, mehnatga oid ko’nikma va malakalarini 
rivojlantirish kabi ta’limiy maqsadlarga xizmat qiladi. Maktabdagi texnologiya 
ta`limi 
va 
tarbiyasining 
maqsadi: 
o’quvchilarga 
mеhnatga 
muhabbat 
va 
mеhnat 
ahliga hurmat tuyg’usini singdirishdan; o’quvchilarni hozirgi zamon sanoat va 
qishloq xo’jalik ishlab chiqarishi, qurilish, transport, xizmat ko’rsatish sohalari 
asoslari va texnologik jarayonlar bilan tanishtirishdan; o’qish va ijtimoiy foydali ish 
jarayonida ularda mеhnat ko’nikmalari va mahoratini hosil qilishdan; ongli ravishda 
kasb tanlashga va boshlang’ich hunar ta`limini olishga undashdan iborat. 
I.A.Mannopova, R.A.Mavlonova, N.R.Ibragimovalarning umumiy o’rta ta’lim 
maktablari 4-sinf Texnologiya darsligida texnologiya so’ziga quyidagicha ta’rif 
berilgan: “Texnologiya” (yunoncha,teche – mahorat, san’at, logos –ta’limot) xom 
ashyo va materiallarga tegishli ishlab chiqarish qurollari yordamida ishlov berish 
yo’llari haqidagi fan . 
Texnologiya ta’limi va tarbiyasining maqsad va vazifalar. Reja: 1.Texnologiya va uni o‘qitish metodikasi fanining vazifalari. 2.O‘quvchilarni mehnatga axloqiy, ruhiy va amaliy tayyorlash. 3.Qog’ozni buklash usuldan foydalanib narsalar yasash. Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Ta’lim, ta’lim-tarbiya, mehnat tarbiyasi, texnologiya ta’limi maqsad va vazifalari, texnologiya ta’limi va jamiyat, o`qitishning metodik tizimi, o`qitishning shakl va turlari, boshlang’ich texnologiya elementlari. Barkamol shaxs tarbiyasida, albatta, mehnat ta’limining alohida o’rni bor. Ushbu o’quv fani o’quvchilarda aqliy va jismoniy mehnat turlari, mehnat jarayonlari haqida keng tushuncha hosil qilish, mehnatga oid ko’nikma va malakalarini rivojlantirish kabi ta’limiy maqsadlarga xizmat qiladi. Maktabdagi texnologiya ta`limi va tarbiyasining maqsadi: o’quvchilarga mеhnatga muhabbat va mеhnat ahliga hurmat tuyg’usini singdirishdan; o’quvchilarni hozirgi zamon sanoat va qishloq xo’jalik ishlab chiqarishi, qurilish, transport, xizmat ko’rsatish sohalari asoslari va texnologik jarayonlar bilan tanishtirishdan; o’qish va ijtimoiy foydali ish jarayonida ularda mеhnat ko’nikmalari va mahoratini hosil qilishdan; ongli ravishda kasb tanlashga va boshlang’ich hunar ta`limini olishga undashdan iborat. I.A.Mannopova, R.A.Mavlonova, N.R.Ibragimovalarning umumiy o’rta ta’lim maktablari 4-sinf Texnologiya darsligida texnologiya so’ziga quyidagicha ta’rif berilgan: “Texnologiya” (yunoncha,teche – mahorat, san’at, logos –ta’limot) xom ashyo va materiallarga tegishli ishlab chiqarish qurollari yordamida ishlov berish yo’llari haqidagi fan .  
 
 Texnologiya fani va kasbga tayyorlash vazifalari boshlang’ich maktabda butun 
ta`lim-tarbiya tizimi hamda barcha o’quv prеdmеtlari yordamida hal еtiladi. Bu o’z 
navbatida, oliy ta’lim tizimida o’qitiladigan texnologiya va uni o’qitish metodikasi 
fani oldida muhim maqsad va vazifalarni qo’yadi. 
 Jumladan, mazkur fanni o’qitishdan asosiy maqsad: talabalarni boshlang’ich 
sinflarda texnologiya fanining mazmuni va vazifalari, o’qitish usullari, ta’limiy 
vositalar bilan tanishtirish va ularni darslarda, shuningdek, sinfdan tashqari 
texnologiya fanini o’qitish jarayonida nazariy hamda amaliy tatbiq etish bo’yicha 
bilim, ko’nikma va malakalarini shakllantirishdir. 
 Shuningdek, yoshlarni mehnat va kasblarni qadrlashga o’rgatish, ijtimoiy 
hayotda ularning ahamiyatini tushuntirish, kasb asoslari (texnologiyasi) haqida bilim 
hosil qilish hamda maktab davridan bolada kasbiy tayyorgarlikni shakllantirish 
mehnat ta’limi o’qituvchilarning asosiy vazifasiga kiradi. Ma’lumki, boshlang’ich 
sinflarda texnologiya fanining asosiy maqsad va vazifalari: mеhnatga axloqiy va 
psixologik tayyorlash, o’quvchilarni boshlang’ich politеxnik bilim bilan 
qurollantirish, texnologiya faniga amaliy tayyorlash, texnologik operatsiyalarining 
malaka va ko’nikmalari bilan qurollantirish, o’quvchilarni texnologiya fani 
jarayonida har tomonlama o’stirishni tarkib toptirishdan iborat. 
 Shu boisdan texnologiya va uni o’qitish metodikasi fani tarkibiga: bo’lajak 
o’qituvchilarga har tomonlama nazariy va amaliy bilim berish, umumta’lim 
maktablarining boshlang’ich sinflarida kasblar haqida ma’lumot berish izchilligini 
takomillashtirish, Davlat ta’lim standartlari talabi bo’yicha nazariy va amaliy 
bilimlar berish vazifalari kiradi. 
 Texnologiya va uni o’qitish metodikasi fani ta’lim metodikalari kursi fani 
hisoblanib, fanning asosiy ilmiy izlanishlari natijalariga tayangan holda, ilg’or 
pedagogik tajribalar bilan boyitilgan va zamonaviy texnologiyalarga asoslangan 
materiallar asosida yoritib boriladi. O’quvchilarni amaliy texnologik jarayonlarga 
tayyorlash va ularni boshlang’ich texnologik operatsiyalari malaka va 
ko’nikmalarini egallashlarini ta’minlaydi. 
 Texnologiya va uni o’qitish metodikasi fani zamonaviy axborot va pedagogik 
texnologiyalardan o’rinli foydalanib, ta’limiy va tarbiyaviy ishlarni amalga 
Texnologiya fani va kasbga tayyorlash vazifalari boshlang’ich maktabda butun ta`lim-tarbiya tizimi hamda barcha o’quv prеdmеtlari yordamida hal еtiladi. Bu o’z navbatida, oliy ta’lim tizimida o’qitiladigan texnologiya va uni o’qitish metodikasi fani oldida muhim maqsad va vazifalarni qo’yadi. Jumladan, mazkur fanni o’qitishdan asosiy maqsad: talabalarni boshlang’ich sinflarda texnologiya fanining mazmuni va vazifalari, o’qitish usullari, ta’limiy vositalar bilan tanishtirish va ularni darslarda, shuningdek, sinfdan tashqari texnologiya fanini o’qitish jarayonida nazariy hamda amaliy tatbiq etish bo’yicha bilim, ko’nikma va malakalarini shakllantirishdir. Shuningdek, yoshlarni mehnat va kasblarni qadrlashga o’rgatish, ijtimoiy hayotda ularning ahamiyatini tushuntirish, kasb asoslari (texnologiyasi) haqida bilim hosil qilish hamda maktab davridan bolada kasbiy tayyorgarlikni shakllantirish mehnat ta’limi o’qituvchilarning asosiy vazifasiga kiradi. Ma’lumki, boshlang’ich sinflarda texnologiya fanining asosiy maqsad va vazifalari: mеhnatga axloqiy va psixologik tayyorlash, o’quvchilarni boshlang’ich politеxnik bilim bilan qurollantirish, texnologiya faniga amaliy tayyorlash, texnologik operatsiyalarining malaka va ko’nikmalari bilan qurollantirish, o’quvchilarni texnologiya fani jarayonida har tomonlama o’stirishni tarkib toptirishdan iborat. Shu boisdan texnologiya va uni o’qitish metodikasi fani tarkibiga: bo’lajak o’qituvchilarga har tomonlama nazariy va amaliy bilim berish, umumta’lim maktablarining boshlang’ich sinflarida kasblar haqida ma’lumot berish izchilligini takomillashtirish, Davlat ta’lim standartlari talabi bo’yicha nazariy va amaliy bilimlar berish vazifalari kiradi. Texnologiya va uni o’qitish metodikasi fani ta’lim metodikalari kursi fani hisoblanib, fanning asosiy ilmiy izlanishlari natijalariga tayangan holda, ilg’or pedagogik tajribalar bilan boyitilgan va zamonaviy texnologiyalarga asoslangan materiallar asosida yoritib boriladi. O’quvchilarni amaliy texnologik jarayonlarga tayyorlash va ularni boshlang’ich texnologik operatsiyalari malaka va ko’nikmalarini egallashlarini ta’minlaydi. Texnologiya va uni o’qitish metodikasi fani zamonaviy axborot va pedagogik texnologiyalardan o’rinli foydalanib, ta’limiy va tarbiyaviy ishlarni amalga  
 
oshirishni talab etadi. Maktabda o’quvchilar texnologiya fanini qunt bilan 
o’zlashtirib borishlari uchun darsliklar, o’quv-uslubiy qo’llanmalar, texnik 
vositalardan foydalanish kerak. Zamonaviy axborot texnologiyalarida foydalanish, 
interfaol usullarni qo’llash, ta’limiy vositalarni va ta’limiy o’yinlarni ta’lim 
jarayonida tatbiq etishga alohida e’tibor qaratilishi lozim. Bular haqida keyingi 
mavzularda to’liqroq to’xtalamiz . 
 Hаr bir dаrs jarayonida o`quvchilarda bilim vа mаlаkа dоirаlarini kеngаytirish 
hаmdа mustаhkаmlаsh, ulardа bаrqаrоr ijоbiy ko`nikmа vа оdаtlar hоsil qilishni 
nazarda tutish bilan bir qatorda, ularni mehnatga axloqiy jihatdan to’g’ri tarbiyalab 
borish o’ta muhim hisoblanadi. Ya’ni, dаrs vаzifаsini fаqаt bilim bеrish vа ko`nikmа 
hоsil qilishdаn ibоrаt qilib qo`ymаslik, bаlki aqliy tаrbiya bеrish vа kаmоl tоptirish 
vаzifаlari bilаn hamjihatlikda bоg`lаb borish hаm zаrur. Shuning uchun hаm 
o`qituvchi birоr mаvzugа tаyyorlаna turib, mаzkur dаrs mаtеriаli аsоsidа 
o`quvchilarni аxlоqiylikning qаndаy g`оyalarni аnglаshgа оlib kеlishini, diqqаt, 
fikrlаsh, хоtirа, tаsаvvur, irоdаsini rivоjlаntirish vа bоshqа shular qatorida shахs 
sifаtini qаndаy kаmоl tоptirishgа erishishni аniq tаsаvvur qilmоg`i lоzim. 
 O’quvchilarni texnologiya fanini o’zlashtirishga psixologik tayyorlash. Ushbu 
jarayon murakkab, uzoq davom etuvchi va ko’p qirrali jarayon bo’lib, u butun 
texnologiya fani va tarbiyaga singib ketgandir. U garchi o’ziga xos xususiyatlarga 
ega bo’lsa-da, mehnatga axloqiy tayyorlashga juda yaqindir. Bolani mehnatga 
psixologik tayyorlash — bu unda mehnatga nisbatan uning yoshiga muvofiq 
keluvchi ongli va ijobiy munosabatlarni tarkib toptirish, unda amaliy malaka va 
ko’nikmalarni egallashga qiziqishni shakllantirish demakdir. 
 Texnologiya fanini o’zlashtirishga psixologik tayyorlash turli psixologik 
jarayonlarni rivojlantirish va takomillashtirishni nazarda tutadi. Bular: sezib anglash, 
psixomotor, emostional-idrok, diqqat, xotira, tafakkur va shu kabi prosseslardir. 
Boshqacha qilib aytganda, ular mehnatning psixologik komponentlari deyiladi. 
 Mehnat ta’limi fanining o’qitilish samaradorligini oshirishda amaliy 
mashg’ulotlar asosiy o’rinni egallaydi. Amaliy mashg’ulotlar quyidagilarni o’z 
ichiga 
oladi: 
1) Ekskursiyalar uyushtirish; 
oshirishni talab etadi. Maktabda o’quvchilar texnologiya fanini qunt bilan o’zlashtirib borishlari uchun darsliklar, o’quv-uslubiy qo’llanmalar, texnik vositalardan foydalanish kerak. Zamonaviy axborot texnologiyalarida foydalanish, interfaol usullarni qo’llash, ta’limiy vositalarni va ta’limiy o’yinlarni ta’lim jarayonida tatbiq etishga alohida e’tibor qaratilishi lozim. Bular haqida keyingi mavzularda to’liqroq to’xtalamiz . Hаr bir dаrs jarayonida o`quvchilarda bilim vа mаlаkа dоirаlarini kеngаytirish hаmdа mustаhkаmlаsh, ulardа bаrqаrоr ijоbiy ko`nikmа vа оdаtlar hоsil qilishni nazarda tutish bilan bir qatorda, ularni mehnatga axloqiy jihatdan to’g’ri tarbiyalab borish o’ta muhim hisoblanadi. Ya’ni, dаrs vаzifаsini fаqаt bilim bеrish vа ko`nikmа hоsil qilishdаn ibоrаt qilib qo`ymаslik, bаlki aqliy tаrbiya bеrish vа kаmоl tоptirish vаzifаlari bilаn hamjihatlikda bоg`lаb borish hаm zаrur. Shuning uchun hаm o`qituvchi birоr mаvzugа tаyyorlаna turib, mаzkur dаrs mаtеriаli аsоsidа o`quvchilarni аxlоqiylikning qаndаy g`оyalarni аnglаshgа оlib kеlishini, diqqаt, fikrlаsh, хоtirа, tаsаvvur, irоdаsini rivоjlаntirish vа bоshqа shular qatorida shахs sifаtini qаndаy kаmоl tоptirishgа erishishni аniq tаsаvvur qilmоg`i lоzim. O’quvchilarni texnologiya fanini o’zlashtirishga psixologik tayyorlash. Ushbu jarayon murakkab, uzoq davom etuvchi va ko’p qirrali jarayon bo’lib, u butun texnologiya fani va tarbiyaga singib ketgandir. U garchi o’ziga xos xususiyatlarga ega bo’lsa-da, mehnatga axloqiy tayyorlashga juda yaqindir. Bolani mehnatga psixologik tayyorlash — bu unda mehnatga nisbatan uning yoshiga muvofiq keluvchi ongli va ijobiy munosabatlarni tarkib toptirish, unda amaliy malaka va ko’nikmalarni egallashga qiziqishni shakllantirish demakdir. Texnologiya fanini o’zlashtirishga psixologik tayyorlash turli psixologik jarayonlarni rivojlantirish va takomillashtirishni nazarda tutadi. Bular: sezib anglash, psixomotor, emostional-idrok, diqqat, xotira, tafakkur va shu kabi prosseslardir. Boshqacha qilib aytganda, ular mehnatning psixologik komponentlari deyiladi. Mehnat ta’limi fanining o’qitilish samaradorligini oshirishda amaliy mashg’ulotlar asosiy o’rinni egallaydi. Amaliy mashg’ulotlar quyidagilarni o’z ichiga oladi: 1) Ekskursiyalar uyushtirish;  
 
2) Ustaxonada yog’och va metalldan, tikuv materiallaridan uy jihozlari 
tayyorlash. 
 Texnologik operatsiyalarni o’rgatishda bolaning imkoniyatlarini nazarda tutib, 
hissiy bilish jarayonini takomillashtirish zarur. Ma’lumki, mehnat faoliyati, 
texnologiya fani uchun ham turli sezgilar yig’indisining (ko’rish, eshitish, his etish, 
ta’m bilish, teri, muskul harakati) namoyon bo’lishi xarakterlidir. Shuning uchun 
o’qituvchilar quyi sinflar o’quvchilariga yangi materialni yoki asbobni 
tanishtirayotganlarida bolalardagi sezgining barcha turlarini faollashtiradilar: bolalar 
qog`ozni ushlaydilar, silaydilar, aylantirib ko’rib chiqadilar, uning qanday 
shitirlashiga quloq soladilar. Sezgilarning bunday faollashuvi material haqida 
to’liqroq tasavvurga ega bo’lishiga yordam beribgina qolmay, balki bu psixologik 
jarayonni rivojlantiradi, takomillashtiradi. 
 Texnologik 
operatsiyalarni 
bajarishda 
shaxsning 
qiziqish, 
qobiliyat, 
temperament kabi individual psixologik xususiyatlari shakllanadi. Texnologik 
operatsiyalarni bajarishga psixologik va axloqiy tayyorlash jarayoni murakkab va 
uzoq davom etuvchi jarayondir. 
 Agarda bola mehnat qilishga o’rgatilmagan bo’lsa, uning uchun mehnat 
faoliyati maqbul mashg`ulotga aylanmaydi, unda kerakli ijobiy emotsiyalarni va 
boshqa psixologik ko’rinishlarni keltirib chiqara olmaydi. 
 Texnologik operatsiya mаlаkаlari ko`p mаrоtаbа tаkrоrlаnаdigаn mаshqlar 
nаtijаsidа hоsil bo`lishi sababli hаr bir mаshq jаrаyonigа o’quvchini aqliy 
yondashtirsh, buning uchun esa ish-hаrаkаti izchilligini tizimlilik sur’аtidа 
tushuntirib bеrish talab etiladi. 
 O’quvchilarni texnologiya faniga amaliy tayyorlash. Amaliy tayyorlash 
texnologiya fanining muhim qismlaridan biri hisoblanadi. U o’zaro bog`langan bir 
necha elementlardan: oddiy asbob va moslamalardan foydalana bilish, kerakli 
operatsiyalarni to’g`ri va ratsional amalga oshira bilish, ya’ni u yoki bu materialga 
ma’lum izchillikda ishlov bera borish, yo’l qo’yilgan xatoni o`z vaqtida aniqlash va 
to’g`rilay olish kabilardan tarkib topadi. 
2) Ustaxonada yog’och va metalldan, tikuv materiallaridan uy jihozlari tayyorlash. Texnologik operatsiyalarni o’rgatishda bolaning imkoniyatlarini nazarda tutib, hissiy bilish jarayonini takomillashtirish zarur. Ma’lumki, mehnat faoliyati, texnologiya fani uchun ham turli sezgilar yig’indisining (ko’rish, eshitish, his etish, ta’m bilish, teri, muskul harakati) namoyon bo’lishi xarakterlidir. Shuning uchun o’qituvchilar quyi sinflar o’quvchilariga yangi materialni yoki asbobni tanishtirayotganlarida bolalardagi sezgining barcha turlarini faollashtiradilar: bolalar qog`ozni ushlaydilar, silaydilar, aylantirib ko’rib chiqadilar, uning qanday shitirlashiga quloq soladilar. Sezgilarning bunday faollashuvi material haqida to’liqroq tasavvurga ega bo’lishiga yordam beribgina qolmay, balki bu psixologik jarayonni rivojlantiradi, takomillashtiradi. Texnologik operatsiyalarni bajarishda shaxsning qiziqish, qobiliyat, temperament kabi individual psixologik xususiyatlari shakllanadi. Texnologik operatsiyalarni bajarishga psixologik va axloqiy tayyorlash jarayoni murakkab va uzoq davom etuvchi jarayondir. Agarda bola mehnat qilishga o’rgatilmagan bo’lsa, uning uchun mehnat faoliyati maqbul mashg`ulotga aylanmaydi, unda kerakli ijobiy emotsiyalarni va boshqa psixologik ko’rinishlarni keltirib chiqara olmaydi. Texnologik operatsiya mаlаkаlari ko`p mаrоtаbа tаkrоrlаnаdigаn mаshqlar nаtijаsidа hоsil bo`lishi sababli hаr bir mаshq jаrаyonigа o’quvchini aqliy yondashtirsh, buning uchun esa ish-hаrаkаti izchilligini tizimlilik sur’аtidа tushuntirib bеrish talab etiladi. O’quvchilarni texnologiya faniga amaliy tayyorlash. Amaliy tayyorlash texnologiya fanining muhim qismlaridan biri hisoblanadi. U o’zaro bog`langan bir necha elementlardan: oddiy asbob va moslamalardan foydalana bilish, kerakli operatsiyalarni to’g`ri va ratsional amalga oshira bilish, ya’ni u yoki bu materialga ma’lum izchillikda ishlov bera borish, yo’l qo’yilgan xatoni o`z vaqtida aniqlash va to’g`rilay olish kabilardan tarkib topadi.  
 
 Jarayonga amaliy tayyorlash faqat kerakli bilimlar bazasidagina amalga oshishi 
mumkin. U boshlang`ich maktabda boshlang`ich politexnik bilimlarga asoslanadi. 
Texnologiya fanining mazmuniga muvofiq o’quvchilar mazkur yosh uchun qulay 
bo’lgan materiallarga ishlov berishda qo’llaniladigan oddiy asbob va moslamalarni 
ishlatishning amaliy malaka va ko’nikmalarini egallaydilar. Oddiy asbob 
moslamalar maxsus asbob va mashinalarning bosh asosi hisoblanadi. 
 Amaliy malaka va ko’nikmalar bilan qurollantirish asosiy ishlab chiqarish 
operatsiyalarini o’rgatish ham demakdir. Boshlang`ich sinf o’quvchilari duch 
keladigan buyumlar texnologiyasi xilma-xildir, biroq bu masalani batafsil 
o’rganmasdanoq ish operatsiyalarining tipikligini sezib olish qiyin emas, ular: 
materialni o’lchash va belgilash; ularga egib, qirqib ishlov berish; qismlarini 
yelimlash, tikish, o’rish va bog`lash kabi yo’llar bilan birlashtirish va 
mustahkamlash; detallarni yig`ish va buyumni montaj qilishdir. Yakunlovchi 
operatsiya buyumni bezashdir. Boshlang`ich sinf o’quvchilarini mehnatga amaliy 
tayyorlashga grafik malakalarni shakllantirish ham taalluqlidir. 
 O`quvchilardagi texnologiya fanining ma’lum turiga bo’lgan mayl va qiziqishni 
o’z vaqtida aniqlash va ularga mehnat malakalarini sevgan mashg`ulotlarida 
takomillashtirishlariga yordam berish juda muhimdir. 
 Tаjribа shuni ko`rsаtаdiki, bоlаlar butun buyumning tuzilishini yaхshi tаsаvvur 
etsаlarginа, ish turi, shakli, hajmi va boshqa xususiyatlar, shuningdek, mehnat 
qurollari bilаn ishlаsh usullarini tеzrоq vа puхtаrоq o`qib оlаdilar. Аyniqsа 1-sinf 
o`quvchilari o`qituvchigа tаqlid qilishgа intilаdilar. Shu sаbаbli o`qituvchi 
o’quvchilarni har bir mehnat turiga aqlan to’g’ri yondashtira olishi va berilgan 
topshiriqni bajarishda ruhan tayyorlab borishi kerak. 
 O`quvchilarga texnologiya fanini o’qitish va tаrbiyalаsh ularni bo`lаjаk аmаliy 
fаоliyatgа tаyyorlаshdа mеhnаt mаlаkаlari vа ko`nikmаlari kаttа rоl o`ynаydi. Quyi 
sinf o`quvchilarigа texnologiya fanini o’qitish vаzifаlaridаn biri ulardа bir qаtоr 
mеhnаt mаlаkаlari vа ko`nikmаlarini shаkllаntirishdir. Mеhnаt mаlаkаlari vа 
ko`nikmаlari nаtijаsi bo`lib qоlmаy, bаlki o`quvchilarni mеhnаt fаоliyatigа, ijtimоiy 
fоydаli ishlаb chiqаrish mеhnаtini bаjаrishgа jаlb qilish shаrti hаmdir. 
Jarayonga amaliy tayyorlash faqat kerakli bilimlar bazasidagina amalga oshishi mumkin. U boshlang`ich maktabda boshlang`ich politexnik bilimlarga asoslanadi. Texnologiya fanining mazmuniga muvofiq o’quvchilar mazkur yosh uchun qulay bo’lgan materiallarga ishlov berishda qo’llaniladigan oddiy asbob va moslamalarni ishlatishning amaliy malaka va ko’nikmalarini egallaydilar. Oddiy asbob moslamalar maxsus asbob va mashinalarning bosh asosi hisoblanadi. Amaliy malaka va ko’nikmalar bilan qurollantirish asosiy ishlab chiqarish operatsiyalarini o’rgatish ham demakdir. Boshlang`ich sinf o’quvchilari duch keladigan buyumlar texnologiyasi xilma-xildir, biroq bu masalani batafsil o’rganmasdanoq ish operatsiyalarining tipikligini sezib olish qiyin emas, ular: materialni o’lchash va belgilash; ularga egib, qirqib ishlov berish; qismlarini yelimlash, tikish, o’rish va bog`lash kabi yo’llar bilan birlashtirish va mustahkamlash; detallarni yig`ish va buyumni montaj qilishdir. Yakunlovchi operatsiya buyumni bezashdir. Boshlang`ich sinf o’quvchilarini mehnatga amaliy tayyorlashga grafik malakalarni shakllantirish ham taalluqlidir. O`quvchilardagi texnologiya fanining ma’lum turiga bo’lgan mayl va qiziqishni o’z vaqtida aniqlash va ularga mehnat malakalarini sevgan mashg`ulotlarida takomillashtirishlariga yordam berish juda muhimdir. Tаjribа shuni ko`rsаtаdiki, bоlаlar butun buyumning tuzilishini yaхshi tаsаvvur etsаlarginа, ish turi, shakli, hajmi va boshqa xususiyatlar, shuningdek, mehnat qurollari bilаn ishlаsh usullarini tеzrоq vа puхtаrоq o`qib оlаdilar. Аyniqsа 1-sinf o`quvchilari o`qituvchigа tаqlid qilishgа intilаdilar. Shu sаbаbli o`qituvchi o’quvchilarni har bir mehnat turiga aqlan to’g’ri yondashtira olishi va berilgan topshiriqni bajarishda ruhan tayyorlab borishi kerak. O`quvchilarga texnologiya fanini o’qitish va tаrbiyalаsh ularni bo`lаjаk аmаliy fаоliyatgа tаyyorlаshdа mеhnаt mаlаkаlari vа ko`nikmаlari kаttа rоl o`ynаydi. Quyi sinf o`quvchilarigа texnologiya fanini o’qitish vаzifаlaridаn biri ulardа bir qаtоr mеhnаt mаlаkаlari vа ko`nikmаlarini shаkllаntirishdir. Mеhnаt mаlаkаlari vа ko`nikmаlari nаtijаsi bo`lib qоlmаy, bаlki o`quvchilarni mеhnаt fаоliyatigа, ijtimоiy fоydаli ishlаb chiqаrish mеhnаtini bаjаrishgа jаlb qilish shаrti hаmdir.  
 
 Kichik maktab o`quvchilarining texnologiya faniga amaliy tayyorlashda 
kuzatish qobiliyatini mashq qildirishning imkoniyatlari juda katta. Bular materialga 
ishlov berish jarayonida uning o`zgarishini kuzatish, turli asboblarning turli ishlab 
chiqarish hamda mehnat vaziyatlarida ish xususiyatini kuzatish, mehnat 
operatsiyalarining maqsadga muvofiqligini amaliy aniqlashdir. O`zining hamda 
o`rtoqlarining ishini kuzatish orqali o`quvchilar konstruktorlik yechimlarini, tayyor 
buyum va ularning detallari pardozining bajarilish usullari va sifatini taqqoslaydi, 
solishtiradi, baholaydi. yordamchi va ishlov berish operatsiyalari, mehnat 
usullarining sodda, qulay va osonligi, ishga sarflanuvchi vaqt miqdori kabi 
ko`rsatkichlar o`quvchilar nazaridan chetda qolmaydi. Bularning barchasi birgalikda 
faol fikrlash faoliyatini talab etadi va o`quvchilarning aqliy rivojlanishiga 
ko`maklashadi. 
 Boshlang`ich sinf o`quvchilari tomonidan texnologiya darslarida bajariluvchi 
kuzatishlar va eng oddiy tajribalar barcha analizatorlarning, xususan, har bir 
o`quvchi harakat apparatining bir vaqtda birgalikda qo`llanishiga asoslangan. Bu 
kichik maktab o`quvchilariga amaliy masalalarni hal etish uchun muhim bo`lgan 
turli materiallarning xususiyati va sifati (yumshoq-qattiq; yengil-og`ir; zich-g`ovak; 
mustahkam-nozik; tiniq, oq, rangli va hokazo), shuningdek, har bir materialning 
ishlov berishdagi qarshilik xususiyatlari to`g`risidagi savollarga yanada aniqroq va 
to`g`riroq javob berishga imkon beradi. 
 O`quvchilar bu xususiyatlarni farqlash, boshqa materiallarga o`xshash 
xususiyatlarni izlash va topish, ularning aniq amaliy maqsadlar uchun tanlanishini 
asoslab berishni asta-sekin o`rganib boradilar. Bularning barchasi bolalarda buyumni 
konstruksiyalashtirish va uni to`g`ri bajara olish ko`nikmalarini rivojlantirish uchun 
muhim ahamiyatga ega. Texnologiya darslari bir necha shakllarda tashkil etiladi. 
Jumladan, grafik ishlar texnik mehnatni o’rgatishda muhim o’rinni egallaydi. Biror 
narsaning chizmasini chizishga butun bir dars, ba’zan ikki dars bag`ishlanadi. 
Shuning uchun texnik texnologiya darslarida chizmani chizishga kirishishdan oldin, 
chizmachilikda o’quvchilarni programma asosida chizmalarni bajarish uchun zarur 
bo’lgan 
elementlari 
bilan 
tanishtirish 
lozim. Amaliy ishlar o’quvchilarga egallagan bilimlarini amalda qo’llashni 
Kichik maktab o`quvchilarining texnologiya faniga amaliy tayyorlashda kuzatish qobiliyatini mashq qildirishning imkoniyatlari juda katta. Bular materialga ishlov berish jarayonida uning o`zgarishini kuzatish, turli asboblarning turli ishlab chiqarish hamda mehnat vaziyatlarida ish xususiyatini kuzatish, mehnat operatsiyalarining maqsadga muvofiqligini amaliy aniqlashdir. O`zining hamda o`rtoqlarining ishini kuzatish orqali o`quvchilar konstruktorlik yechimlarini, tayyor buyum va ularning detallari pardozining bajarilish usullari va sifatini taqqoslaydi, solishtiradi, baholaydi. yordamchi va ishlov berish operatsiyalari, mehnat usullarining sodda, qulay va osonligi, ishga sarflanuvchi vaqt miqdori kabi ko`rsatkichlar o`quvchilar nazaridan chetda qolmaydi. Bularning barchasi birgalikda faol fikrlash faoliyatini talab etadi va o`quvchilarning aqliy rivojlanishiga ko`maklashadi. Boshlang`ich sinf o`quvchilari tomonidan texnologiya darslarida bajariluvchi kuzatishlar va eng oddiy tajribalar barcha analizatorlarning, xususan, har bir o`quvchi harakat apparatining bir vaqtda birgalikda qo`llanishiga asoslangan. Bu kichik maktab o`quvchilariga amaliy masalalarni hal etish uchun muhim bo`lgan turli materiallarning xususiyati va sifati (yumshoq-qattiq; yengil-og`ir; zich-g`ovak; mustahkam-nozik; tiniq, oq, rangli va hokazo), shuningdek, har bir materialning ishlov berishdagi qarshilik xususiyatlari to`g`risidagi savollarga yanada aniqroq va to`g`riroq javob berishga imkon beradi. O`quvchilar bu xususiyatlarni farqlash, boshqa materiallarga o`xshash xususiyatlarni izlash va topish, ularning aniq amaliy maqsadlar uchun tanlanishini asoslab berishni asta-sekin o`rganib boradilar. Bularning barchasi bolalarda buyumni konstruksiyalashtirish va uni to`g`ri bajara olish ko`nikmalarini rivojlantirish uchun muhim ahamiyatga ega. Texnologiya darslari bir necha shakllarda tashkil etiladi. Jumladan, grafik ishlar texnik mehnatni o’rgatishda muhim o’rinni egallaydi. Biror narsaning chizmasini chizishga butun bir dars, ba’zan ikki dars bag`ishlanadi. Shuning uchun texnik texnologiya darslarida chizmani chizishga kirishishdan oldin, chizmachilikda o’quvchilarni programma asosida chizmalarni bajarish uchun zarur bo’lgan elementlari bilan tanishtirish lozim. Amaliy ishlar o’quvchilarga egallagan bilimlarini amalda qo’llashni  
 
o’rgatishda yordam beradi. Amaliy ishlarni bajarish planini o’quvchilarning o’zlari 
mustaqil tuzishlari katta ta’lim-tarbiyaviy ahamiyatga egadir. Ko’rgazmali 
qurollarning o’quvchilar tomonidan bajarilishini ham amaliy ishlarga kiritish 
mumkin, bu egallangan bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi. 
 Laboratoriya ishlari ta’limning turli bosqichlarida bo’lishi mumkin. 
Laboratoriya ishlarining o’tkazilishi egallangan bilimlarning ishonarlilik kuchini 
oshiradi, bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi, ularni amalda qo’llashga 
o’rgatish uchun xizmat qiladi. Laboratoriya ishlari yangi bilimlarni berish 
maqsadlarida 
ham 
o’tkazilishi mumkin. Ushbu jarayonda o’quvchilarda mas’uliyatni his etish, 
kuzatuvchanlik, diqqatlilik rivojlanadi. Mustaqil ishlar – bu o’qituvchining bevosita 
ishtirokisiz, biroq uning topshirig`i bilan maxsus ajratilgan vaqtda bajariladigan 
ishlardir. Bu o’rinda o’quvchilar o’zlarining intilishlarini qo’llash hamda aqliy va 
jismoniy harakatlarining natijalarini u yoki bu formada ifodalab, topshiriqda 
qo’yilgan maqsadga ongli ravishda erishishga harakat qiladilar. 
 Mustaqil ishlarni bajarish jarayonida malakalar shakllanishi bilan birga 
o’quvchilar o’z kuchlari, bilim va qobiliyatlarini sinovdan o’tkazadilar. 
 Ekskursiyalar bilishga qiziqishni avj oldirishda, o’quvchilarga mustaqillik 
malakalarini singdirish va hayotni bilishda muhim o’rin egallaydi. Agarda 
ekskursiyalarni o’tkazishda ishlab chiqarish vakillari ham qatnashsa, u yanada 
samaraliroq bo’ladi. 
Ekskursiya 
jarayonida 
o’quvchilar 
ishlab 
chiqarish 
texnologiyasi bilan yaqindan tanishadilar. Ekskursiyani o`tkazishdan oldin 
o’quvchilar oldiga aniq maqsadlar qo’yiladi va ekskursiyadan so’ng savol – javoblar 
o’tkaziladi. 
 Mehnatga munosabatni shakllantirish. Bu jarayon texnologiya fanining 
muhim qirralaridan biri hisoblanadi. Mehnatga munosabatni shakllantirish va 
tayyorlashning muvaffaqiyatliroq bo’lishi uchun bolalarning xotiralarini o’stirish 
vazifasi muhim rol o’ynaydi. Chunki texnologiya darslarida o’quv materiallarini 
eslab qolish boshqa predmetlarga nisbatan o’ziga xos xususiyatga ega. Boshlang`ich 
sinf o’quvchilari barcha yangi asboblar, materiallar, operatsiyalarning nomini, 
o’rgatishda yordam beradi. Amaliy ishlarni bajarish planini o’quvchilarning o’zlari mustaqil tuzishlari katta ta’lim-tarbiyaviy ahamiyatga egadir. Ko’rgazmali qurollarning o’quvchilar tomonidan bajarilishini ham amaliy ishlarga kiritish mumkin, bu egallangan bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi. Laboratoriya ishlari ta’limning turli bosqichlarida bo’lishi mumkin. Laboratoriya ishlarining o’tkazilishi egallangan bilimlarning ishonarlilik kuchini oshiradi, bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi, ularni amalda qo’llashga o’rgatish uchun xizmat qiladi. Laboratoriya ishlari yangi bilimlarni berish maqsadlarida ham o’tkazilishi mumkin. Ushbu jarayonda o’quvchilarda mas’uliyatni his etish, kuzatuvchanlik, diqqatlilik rivojlanadi. Mustaqil ishlar – bu o’qituvchining bevosita ishtirokisiz, biroq uning topshirig`i bilan maxsus ajratilgan vaqtda bajariladigan ishlardir. Bu o’rinda o’quvchilar o’zlarining intilishlarini qo’llash hamda aqliy va jismoniy harakatlarining natijalarini u yoki bu formada ifodalab, topshiriqda qo’yilgan maqsadga ongli ravishda erishishga harakat qiladilar. Mustaqil ishlarni bajarish jarayonida malakalar shakllanishi bilan birga o’quvchilar o’z kuchlari, bilim va qobiliyatlarini sinovdan o’tkazadilar. Ekskursiyalar bilishga qiziqishni avj oldirishda, o’quvchilarga mustaqillik malakalarini singdirish va hayotni bilishda muhim o’rin egallaydi. Agarda ekskursiyalarni o’tkazishda ishlab chiqarish vakillari ham qatnashsa, u yanada samaraliroq bo’ladi. Ekskursiya jarayonida o’quvchilar ishlab chiqarish texnologiyasi bilan yaqindan tanishadilar. Ekskursiyani o`tkazishdan oldin o’quvchilar oldiga aniq maqsadlar qo’yiladi va ekskursiyadan so’ng savol – javoblar o’tkaziladi. Mehnatga munosabatni shakllantirish. Bu jarayon texnologiya fanining muhim qirralaridan biri hisoblanadi. Mehnatga munosabatni shakllantirish va tayyorlashning muvaffaqiyatliroq bo’lishi uchun bolalarning xotiralarini o’stirish vazifasi muhim rol o’ynaydi. Chunki texnologiya darslarida o’quv materiallarini eslab qolish boshqa predmetlarga nisbatan o’ziga xos xususiyatga ega. Boshlang`ich sinf o’quvchilari barcha yangi asboblar, materiallar, operatsiyalarning nomini,  
 
predmetni ko’rib idrok etish bilan birga ularni fikran biriktirib, tinglab fahmlashlari 
kerak. Buning uchun o`qituvchi mehnat darsida faqat tushuntiribgina qolmay, balki, 
asosan, material va buyumlar namunasini, asboblarni, materialga ishlov berish 
usullarini, operastiyalarning izchilligini ko’rsatishi lozim. O’quvchida mehnatga 
munosabatni turg’un shakklanishi uchun berilayotgan ta’lim mazmunini bilishi, 
ma’lumotlarni qunt bilan eshitishi, ko’rishi kerak. Mehnat darsidan keyingi mehnat 
darsigacha yangidan yangi bilim va ko’nikmalarning o’quvchilar ongida 
mujassamlashib borishi, ularning xotirlash doirasini kengayib borishiga da’vat etadi 
va mehnat turlariga bo’lgan munosabatlarni yanada oshiradi. 
 Mehnatga 
munosabatni 
shakllantirishda 
emostional 
jarayonlar 
ham 
xarakterlidir. Bolalarni qiyinchiliklarni yengishga, qo’yilgan maqsadga erishish 
yo’lida matonat va qat’iyat bilan kirishishga, boshlagan ishni chala tashlab ketmay, 
balki oxiriga yetkazishga o’rgatish lozim. Bu o’rinda ijobiy emotsiyalar: mehnatdan 
quvonish, 
lazzatlanish va qoniqish hissiyotlarining namoyon bo’lishi juda muhimdir. Mehnatda 
turli psixologik holatlar: faollik, diqqatning jamlanishi, qiziqish, mustaqil fikr 
yuritish, qoniqmaslik kabi tuyg`ular namoyon bo’ladi. 
  Mavzu yuzasidan savol va topshiriqlar: 
1. Texnologiya va uni o`qitish metodikasi fanining asosiy maqsadini izohlab 
bering 
2. Boshlang`ich sinfda texnologiya fanining fan sifatida o`z oldiga qo`ygan 
vazifalari qaysilar? Misollar asosida tushuntiring? 
3. Texnologiya fanini o’qitishda qanday metodik yondashuv mavjud? 
4.Boshlang’ich sinf o’quvchilarida mehnatga munosabatni shakllantirishning 
mazmun – mohiyatini tushuntirib bering ? 
5.Boshlang’ich sinf texnologiya fani elementlarini izohlab bering? 
Mustaqil ta’lim doirasidagi vazifalar: 
 
predmetni ko’rib idrok etish bilan birga ularni fikran biriktirib, tinglab fahmlashlari kerak. Buning uchun o`qituvchi mehnat darsida faqat tushuntiribgina qolmay, balki, asosan, material va buyumlar namunasini, asboblarni, materialga ishlov berish usullarini, operastiyalarning izchilligini ko’rsatishi lozim. O’quvchida mehnatga munosabatni turg’un shakklanishi uchun berilayotgan ta’lim mazmunini bilishi, ma’lumotlarni qunt bilan eshitishi, ko’rishi kerak. Mehnat darsidan keyingi mehnat darsigacha yangidan yangi bilim va ko’nikmalarning o’quvchilar ongida mujassamlashib borishi, ularning xotirlash doirasini kengayib borishiga da’vat etadi va mehnat turlariga bo’lgan munosabatlarni yanada oshiradi. Mehnatga munosabatni shakllantirishda emostional jarayonlar ham xarakterlidir. Bolalarni qiyinchiliklarni yengishga, qo’yilgan maqsadga erishish yo’lida matonat va qat’iyat bilan kirishishga, boshlagan ishni chala tashlab ketmay, balki oxiriga yetkazishga o’rgatish lozim. Bu o’rinda ijobiy emotsiyalar: mehnatdan quvonish, lazzatlanish va qoniqish hissiyotlarining namoyon bo’lishi juda muhimdir. Mehnatda turli psixologik holatlar: faollik, diqqatning jamlanishi, qiziqish, mustaqil fikr yuritish, qoniqmaslik kabi tuyg`ular namoyon bo’ladi. Mavzu yuzasidan savol va topshiriqlar: 1. Texnologiya va uni o`qitish metodikasi fanining asosiy maqsadini izohlab bering 2. Boshlang`ich sinfda texnologiya fanining fan sifatida o`z oldiga qo`ygan vazifalari qaysilar? Misollar asosida tushuntiring? 3. Texnologiya fanini o’qitishda qanday metodik yondashuv mavjud? 4.Boshlang’ich sinf o’quvchilarida mehnatga munosabatni shakllantirishning mazmun – mohiyatini tushuntirib bering ? 5.Boshlang’ich sinf texnologiya fani elementlarini izohlab bering? Mustaqil ta’lim doirasidagi vazifalar:  
 
1.Mavlonova R. A., Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Mehnat va uni o‘qitish 
metodikasi. 0 ‘quv qo‘llanma. Т.; TDPU. 2007-yil. 
2.Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Satbayeva «Mehnat va uni o‘qitish 
metodikasi». Darslik. Т.: TDPU.2015-yil. 
 
1.Mavlonova R. A., Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Mehnat va uni o‘qitish metodikasi. 0 ‘quv qo‘llanma. Т.; TDPU. 2007-yil. 2.Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Satbayeva «Mehnat va uni o‘qitish metodikasi». Darslik. Т.: TDPU.2015-yil.