Texnologiya ta’limi va tarbiyasining maqsad va vazifalar.
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
9
Faytl hajmi
21,6 KB
Texnologiya ta’limi va tarbiyasining maqsad va vazifalar.
Reja:
1.Texnologiya va uni o‘qitish metodikasi fanining vazifalari.
2.O‘quvchilarni mehnatga axloqiy, ruhiy va amaliy tayyorlash.
3.Qog’ozni buklash usuldan foydalanib narsalar yasash.
Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Ta’lim, ta’lim-tarbiya, mehnat tarbiyasi,
texnologiya ta’limi maqsad va vazifalari, texnologiya ta’limi va jamiyat, o`qitishning
metodik tizimi, o`qitishning shakl va turlari, boshlang’ich texnologiya elementlari.
Barkamol shaxs tarbiyasida, albatta, mehnat ta’limining alohida o’rni bor.
Ushbu o’quv fani o’quvchilarda aqliy va jismoniy mehnat turlari, mehnat jarayonlari
haqida keng tushuncha hosil qilish, mehnatga oid ko’nikma va malakalarini
rivojlantirish kabi ta’limiy maqsadlarga xizmat qiladi. Maktabdagi texnologiya
ta`limi
va
tarbiyasining
maqsadi:
o’quvchilarga
mеhnatga
muhabbat
va
mеhnat
ahliga hurmat tuyg’usini singdirishdan; o’quvchilarni hozirgi zamon sanoat va
qishloq xo’jalik ishlab chiqarishi, qurilish, transport, xizmat ko’rsatish sohalari
asoslari va texnologik jarayonlar bilan tanishtirishdan; o’qish va ijtimoiy foydali ish
jarayonida ularda mеhnat ko’nikmalari va mahoratini hosil qilishdan; ongli ravishda
kasb tanlashga va boshlang’ich hunar ta`limini olishga undashdan iborat.
I.A.Mannopova, R.A.Mavlonova, N.R.Ibragimovalarning umumiy o’rta ta’lim
maktablari 4-sinf Texnologiya darsligida texnologiya so’ziga quyidagicha ta’rif
berilgan: “Texnologiya” (yunoncha,teche – mahorat, san’at, logos –ta’limot) xom
ashyo va materiallarga tegishli ishlab chiqarish qurollari yordamida ishlov berish
yo’llari haqidagi fan .
Texnologiya fani va kasbga tayyorlash vazifalari boshlang’ich maktabda butun
ta`lim-tarbiya tizimi hamda barcha o’quv prеdmеtlari yordamida hal еtiladi. Bu o’z
navbatida, oliy ta’lim tizimida o’qitiladigan texnologiya va uni o’qitish metodikasi
fani oldida muhim maqsad va vazifalarni qo’yadi.
Jumladan, mazkur fanni o’qitishdan asosiy maqsad: talabalarni boshlang’ich
sinflarda texnologiya fanining mazmuni va vazifalari, o’qitish usullari, ta’limiy
vositalar bilan tanishtirish va ularni darslarda, shuningdek, sinfdan tashqari
texnologiya fanini o’qitish jarayonida nazariy hamda amaliy tatbiq etish bo’yicha
bilim, ko’nikma va malakalarini shakllantirishdir.
Shuningdek, yoshlarni mehnat va kasblarni qadrlashga o’rgatish, ijtimoiy
hayotda ularning ahamiyatini tushuntirish, kasb asoslari (texnologiyasi) haqida bilim
hosil qilish hamda maktab davridan bolada kasbiy tayyorgarlikni shakllantirish
mehnat ta’limi o’qituvchilarning asosiy vazifasiga kiradi. Ma’lumki, boshlang’ich
sinflarda texnologiya fanining asosiy maqsad va vazifalari: mеhnatga axloqiy va
psixologik tayyorlash, o’quvchilarni boshlang’ich politеxnik bilim bilan
qurollantirish, texnologiya faniga amaliy tayyorlash, texnologik operatsiyalarining
malaka va ko’nikmalari bilan qurollantirish, o’quvchilarni texnologiya fani
jarayonida har tomonlama o’stirishni tarkib toptirishdan iborat.
Shu boisdan texnologiya va uni o’qitish metodikasi fani tarkibiga: bo’lajak
o’qituvchilarga har tomonlama nazariy va amaliy bilim berish, umumta’lim
maktablarining boshlang’ich sinflarida kasblar haqida ma’lumot berish izchilligini
takomillashtirish, Davlat ta’lim standartlari talabi bo’yicha nazariy va amaliy
bilimlar berish vazifalari kiradi.
Texnologiya va uni o’qitish metodikasi fani ta’lim metodikalari kursi fani
hisoblanib, fanning asosiy ilmiy izlanishlari natijalariga tayangan holda, ilg’or
pedagogik tajribalar bilan boyitilgan va zamonaviy texnologiyalarga asoslangan
materiallar asosida yoritib boriladi. O’quvchilarni amaliy texnologik jarayonlarga
tayyorlash va ularni boshlang’ich texnologik operatsiyalari malaka va
ko’nikmalarini egallashlarini ta’minlaydi.
Texnologiya va uni o’qitish metodikasi fani zamonaviy axborot va pedagogik
texnologiyalardan o’rinli foydalanib, ta’limiy va tarbiyaviy ishlarni amalga
oshirishni talab etadi. Maktabda o’quvchilar texnologiya fanini qunt bilan
o’zlashtirib borishlari uchun darsliklar, o’quv-uslubiy qo’llanmalar, texnik
vositalardan foydalanish kerak. Zamonaviy axborot texnologiyalarida foydalanish,
interfaol usullarni qo’llash, ta’limiy vositalarni va ta’limiy o’yinlarni ta’lim
jarayonida tatbiq etishga alohida e’tibor qaratilishi lozim. Bular haqida keyingi
mavzularda to’liqroq to’xtalamiz .
Hаr bir dаrs jarayonida o`quvchilarda bilim vа mаlаkа dоirаlarini kеngаytirish
hаmdа mustаhkаmlаsh, ulardа bаrqаrоr ijоbiy ko`nikmа vа оdаtlar hоsil qilishni
nazarda tutish bilan bir qatorda, ularni mehnatga axloqiy jihatdan to’g’ri tarbiyalab
borish o’ta muhim hisoblanadi. Ya’ni, dаrs vаzifаsini fаqаt bilim bеrish vа ko`nikmа
hоsil qilishdаn ibоrаt qilib qo`ymаslik, bаlki aqliy tаrbiya bеrish vа kаmоl tоptirish
vаzifаlari bilаn hamjihatlikda bоg`lаb borish hаm zаrur. Shuning uchun hаm
o`qituvchi birоr mаvzugа tаyyorlаna turib, mаzkur dаrs mаtеriаli аsоsidа
o`quvchilarni аxlоqiylikning qаndаy g`оyalarni аnglаshgа оlib kеlishini, diqqаt,
fikrlаsh, хоtirа, tаsаvvur, irоdаsini rivоjlаntirish vа bоshqа shular qatorida shахs
sifаtini qаndаy kаmоl tоptirishgа erishishni аniq tаsаvvur qilmоg`i lоzim.
O’quvchilarni texnologiya fanini o’zlashtirishga psixologik tayyorlash. Ushbu
jarayon murakkab, uzoq davom etuvchi va ko’p qirrali jarayon bo’lib, u butun
texnologiya fani va tarbiyaga singib ketgandir. U garchi o’ziga xos xususiyatlarga
ega bo’lsa-da, mehnatga axloqiy tayyorlashga juda yaqindir. Bolani mehnatga
psixologik tayyorlash — bu unda mehnatga nisbatan uning yoshiga muvofiq
keluvchi ongli va ijobiy munosabatlarni tarkib toptirish, unda amaliy malaka va
ko’nikmalarni egallashga qiziqishni shakllantirish demakdir.
Texnologiya fanini o’zlashtirishga psixologik tayyorlash turli psixologik
jarayonlarni rivojlantirish va takomillashtirishni nazarda tutadi. Bular: sezib anglash,
psixomotor, emostional-idrok, diqqat, xotira, tafakkur va shu kabi prosseslardir.
Boshqacha qilib aytganda, ular mehnatning psixologik komponentlari deyiladi.
Mehnat ta’limi fanining o’qitilish samaradorligini oshirishda amaliy
mashg’ulotlar asosiy o’rinni egallaydi. Amaliy mashg’ulotlar quyidagilarni o’z
ichiga
oladi:
1) Ekskursiyalar uyushtirish;
2) Ustaxonada yog’och va metalldan, tikuv materiallaridan uy jihozlari
tayyorlash.
Texnologik operatsiyalarni o’rgatishda bolaning imkoniyatlarini nazarda tutib,
hissiy bilish jarayonini takomillashtirish zarur. Ma’lumki, mehnat faoliyati,
texnologiya fani uchun ham turli sezgilar yig’indisining (ko’rish, eshitish, his etish,
ta’m bilish, teri, muskul harakati) namoyon bo’lishi xarakterlidir. Shuning uchun
o’qituvchilar quyi sinflar o’quvchilariga yangi materialni yoki asbobni
tanishtirayotganlarida bolalardagi sezgining barcha turlarini faollashtiradilar: bolalar
qog`ozni ushlaydilar, silaydilar, aylantirib ko’rib chiqadilar, uning qanday
shitirlashiga quloq soladilar. Sezgilarning bunday faollashuvi material haqida
to’liqroq tasavvurga ega bo’lishiga yordam beribgina qolmay, balki bu psixologik
jarayonni rivojlantiradi, takomillashtiradi.
Texnologik
operatsiyalarni
bajarishda
shaxsning
qiziqish,
qobiliyat,
temperament kabi individual psixologik xususiyatlari shakllanadi. Texnologik
operatsiyalarni bajarishga psixologik va axloqiy tayyorlash jarayoni murakkab va
uzoq davom etuvchi jarayondir.
Agarda bola mehnat qilishga o’rgatilmagan bo’lsa, uning uchun mehnat
faoliyati maqbul mashg`ulotga aylanmaydi, unda kerakli ijobiy emotsiyalarni va
boshqa psixologik ko’rinishlarni keltirib chiqara olmaydi.
Texnologik operatsiya mаlаkаlari ko`p mаrоtаbа tаkrоrlаnаdigаn mаshqlar
nаtijаsidа hоsil bo`lishi sababli hаr bir mаshq jаrаyonigа o’quvchini aqliy
yondashtirsh, buning uchun esa ish-hаrаkаti izchilligini tizimlilik sur’аtidа
tushuntirib bеrish talab etiladi.
O’quvchilarni texnologiya faniga amaliy tayyorlash. Amaliy tayyorlash
texnologiya fanining muhim qismlaridan biri hisoblanadi. U o’zaro bog`langan bir
necha elementlardan: oddiy asbob va moslamalardan foydalana bilish, kerakli
operatsiyalarni to’g`ri va ratsional amalga oshira bilish, ya’ni u yoki bu materialga
ma’lum izchillikda ishlov bera borish, yo’l qo’yilgan xatoni o`z vaqtida aniqlash va
to’g`rilay olish kabilardan tarkib topadi.
Jarayonga amaliy tayyorlash faqat kerakli bilimlar bazasidagina amalga oshishi
mumkin. U boshlang`ich maktabda boshlang`ich politexnik bilimlarga asoslanadi.
Texnologiya fanining mazmuniga muvofiq o’quvchilar mazkur yosh uchun qulay
bo’lgan materiallarga ishlov berishda qo’llaniladigan oddiy asbob va moslamalarni
ishlatishning amaliy malaka va ko’nikmalarini egallaydilar. Oddiy asbob
moslamalar maxsus asbob va mashinalarning bosh asosi hisoblanadi.
Amaliy malaka va ko’nikmalar bilan qurollantirish asosiy ishlab chiqarish
operatsiyalarini o’rgatish ham demakdir. Boshlang`ich sinf o’quvchilari duch
keladigan buyumlar texnologiyasi xilma-xildir, biroq bu masalani batafsil
o’rganmasdanoq ish operatsiyalarining tipikligini sezib olish qiyin emas, ular:
materialni o’lchash va belgilash; ularga egib, qirqib ishlov berish; qismlarini
yelimlash, tikish, o’rish va bog`lash kabi yo’llar bilan birlashtirish va
mustahkamlash; detallarni yig`ish va buyumni montaj qilishdir. Yakunlovchi
operatsiya buyumni bezashdir. Boshlang`ich sinf o’quvchilarini mehnatga amaliy
tayyorlashga grafik malakalarni shakllantirish ham taalluqlidir.
O`quvchilardagi texnologiya fanining ma’lum turiga bo’lgan mayl va qiziqishni
o’z vaqtida aniqlash va ularga mehnat malakalarini sevgan mashg`ulotlarida
takomillashtirishlariga yordam berish juda muhimdir.
Tаjribа shuni ko`rsаtаdiki, bоlаlar butun buyumning tuzilishini yaхshi tаsаvvur
etsаlarginа, ish turi, shakli, hajmi va boshqa xususiyatlar, shuningdek, mehnat
qurollari bilаn ishlаsh usullarini tеzrоq vа puхtаrоq o`qib оlаdilar. Аyniqsа 1-sinf
o`quvchilari o`qituvchigа tаqlid qilishgа intilаdilar. Shu sаbаbli o`qituvchi
o’quvchilarni har bir mehnat turiga aqlan to’g’ri yondashtira olishi va berilgan
topshiriqni bajarishda ruhan tayyorlab borishi kerak.
O`quvchilarga texnologiya fanini o’qitish va tаrbiyalаsh ularni bo`lаjаk аmаliy
fаоliyatgа tаyyorlаshdа mеhnаt mаlаkаlari vа ko`nikmаlari kаttа rоl o`ynаydi. Quyi
sinf o`quvchilarigа texnologiya fanini o’qitish vаzifаlaridаn biri ulardа bir qаtоr
mеhnаt mаlаkаlari vа ko`nikmаlarini shаkllаntirishdir. Mеhnаt mаlаkаlari vа
ko`nikmаlari nаtijаsi bo`lib qоlmаy, bаlki o`quvchilarni mеhnаt fаоliyatigа, ijtimоiy
fоydаli ishlаb chiqаrish mеhnаtini bаjаrishgа jаlb qilish shаrti hаmdir.
Kichik maktab o`quvchilarining texnologiya faniga amaliy tayyorlashda
kuzatish qobiliyatini mashq qildirishning imkoniyatlari juda katta. Bular materialga
ishlov berish jarayonida uning o`zgarishini kuzatish, turli asboblarning turli ishlab
chiqarish hamda mehnat vaziyatlarida ish xususiyatini kuzatish, mehnat
operatsiyalarining maqsadga muvofiqligini amaliy aniqlashdir. O`zining hamda
o`rtoqlarining ishini kuzatish orqali o`quvchilar konstruktorlik yechimlarini, tayyor
buyum va ularning detallari pardozining bajarilish usullari va sifatini taqqoslaydi,
solishtiradi, baholaydi. yordamchi va ishlov berish operatsiyalari, mehnat
usullarining sodda, qulay va osonligi, ishga sarflanuvchi vaqt miqdori kabi
ko`rsatkichlar o`quvchilar nazaridan chetda qolmaydi. Bularning barchasi birgalikda
faol fikrlash faoliyatini talab etadi va o`quvchilarning aqliy rivojlanishiga
ko`maklashadi.
Boshlang`ich sinf o`quvchilari tomonidan texnologiya darslarida bajariluvchi
kuzatishlar va eng oddiy tajribalar barcha analizatorlarning, xususan, har bir
o`quvchi harakat apparatining bir vaqtda birgalikda qo`llanishiga asoslangan. Bu
kichik maktab o`quvchilariga amaliy masalalarni hal etish uchun muhim bo`lgan
turli materiallarning xususiyati va sifati (yumshoq-qattiq; yengil-og`ir; zich-g`ovak;
mustahkam-nozik; tiniq, oq, rangli va hokazo), shuningdek, har bir materialning
ishlov berishdagi qarshilik xususiyatlari to`g`risidagi savollarga yanada aniqroq va
to`g`riroq javob berishga imkon beradi.
O`quvchilar bu xususiyatlarni farqlash, boshqa materiallarga o`xshash
xususiyatlarni izlash va topish, ularning aniq amaliy maqsadlar uchun tanlanishini
asoslab berishni asta-sekin o`rganib boradilar. Bularning barchasi bolalarda buyumni
konstruksiyalashtirish va uni to`g`ri bajara olish ko`nikmalarini rivojlantirish uchun
muhim ahamiyatga ega. Texnologiya darslari bir necha shakllarda tashkil etiladi.
Jumladan, grafik ishlar texnik mehnatni o’rgatishda muhim o’rinni egallaydi. Biror
narsaning chizmasini chizishga butun bir dars, ba’zan ikki dars bag`ishlanadi.
Shuning uchun texnik texnologiya darslarida chizmani chizishga kirishishdan oldin,
chizmachilikda o’quvchilarni programma asosida chizmalarni bajarish uchun zarur
bo’lgan
elementlari
bilan
tanishtirish
lozim. Amaliy ishlar o’quvchilarga egallagan bilimlarini amalda qo’llashni
o’rgatishda yordam beradi. Amaliy ishlarni bajarish planini o’quvchilarning o’zlari
mustaqil tuzishlari katta ta’lim-tarbiyaviy ahamiyatga egadir. Ko’rgazmali
qurollarning o’quvchilar tomonidan bajarilishini ham amaliy ishlarga kiritish
mumkin, bu egallangan bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi.
Laboratoriya ishlari ta’limning turli bosqichlarida bo’lishi mumkin.
Laboratoriya ishlarining o’tkazilishi egallangan bilimlarning ishonarlilik kuchini
oshiradi, bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi, ularni amalda qo’llashga
o’rgatish uchun xizmat qiladi. Laboratoriya ishlari yangi bilimlarni berish
maqsadlarida
ham
o’tkazilishi mumkin. Ushbu jarayonda o’quvchilarda mas’uliyatni his etish,
kuzatuvchanlik, diqqatlilik rivojlanadi. Mustaqil ishlar – bu o’qituvchining bevosita
ishtirokisiz, biroq uning topshirig`i bilan maxsus ajratilgan vaqtda bajariladigan
ishlardir. Bu o’rinda o’quvchilar o’zlarining intilishlarini qo’llash hamda aqliy va
jismoniy harakatlarining natijalarini u yoki bu formada ifodalab, topshiriqda
qo’yilgan maqsadga ongli ravishda erishishga harakat qiladilar.
Mustaqil ishlarni bajarish jarayonida malakalar shakllanishi bilan birga
o’quvchilar o’z kuchlari, bilim va qobiliyatlarini sinovdan o’tkazadilar.
Ekskursiyalar bilishga qiziqishni avj oldirishda, o’quvchilarga mustaqillik
malakalarini singdirish va hayotni bilishda muhim o’rin egallaydi. Agarda
ekskursiyalarni o’tkazishda ishlab chiqarish vakillari ham qatnashsa, u yanada
samaraliroq bo’ladi.
Ekskursiya
jarayonida
o’quvchilar
ishlab
chiqarish
texnologiyasi bilan yaqindan tanishadilar. Ekskursiyani o`tkazishdan oldin
o’quvchilar oldiga aniq maqsadlar qo’yiladi va ekskursiyadan so’ng savol – javoblar
o’tkaziladi.
Mehnatga munosabatni shakllantirish. Bu jarayon texnologiya fanining
muhim qirralaridan biri hisoblanadi. Mehnatga munosabatni shakllantirish va
tayyorlashning muvaffaqiyatliroq bo’lishi uchun bolalarning xotiralarini o’stirish
vazifasi muhim rol o’ynaydi. Chunki texnologiya darslarida o’quv materiallarini
eslab qolish boshqa predmetlarga nisbatan o’ziga xos xususiyatga ega. Boshlang`ich
sinf o’quvchilari barcha yangi asboblar, materiallar, operatsiyalarning nomini,
predmetni ko’rib idrok etish bilan birga ularni fikran biriktirib, tinglab fahmlashlari
kerak. Buning uchun o`qituvchi mehnat darsida faqat tushuntiribgina qolmay, balki,
asosan, material va buyumlar namunasini, asboblarni, materialga ishlov berish
usullarini, operastiyalarning izchilligini ko’rsatishi lozim. O’quvchida mehnatga
munosabatni turg’un shakklanishi uchun berilayotgan ta’lim mazmunini bilishi,
ma’lumotlarni qunt bilan eshitishi, ko’rishi kerak. Mehnat darsidan keyingi mehnat
darsigacha yangidan yangi bilim va ko’nikmalarning o’quvchilar ongida
mujassamlashib borishi, ularning xotirlash doirasini kengayib borishiga da’vat etadi
va mehnat turlariga bo’lgan munosabatlarni yanada oshiradi.
Mehnatga
munosabatni
shakllantirishda
emostional
jarayonlar
ham
xarakterlidir. Bolalarni qiyinchiliklarni yengishga, qo’yilgan maqsadga erishish
yo’lida matonat va qat’iyat bilan kirishishga, boshlagan ishni chala tashlab ketmay,
balki oxiriga yetkazishga o’rgatish lozim. Bu o’rinda ijobiy emotsiyalar: mehnatdan
quvonish,
lazzatlanish va qoniqish hissiyotlarining namoyon bo’lishi juda muhimdir. Mehnatda
turli psixologik holatlar: faollik, diqqatning jamlanishi, qiziqish, mustaqil fikr
yuritish, qoniqmaslik kabi tuyg`ular namoyon bo’ladi.
Mavzu yuzasidan savol va topshiriqlar:
1. Texnologiya va uni o`qitish metodikasi fanining asosiy maqsadini izohlab
bering
2. Boshlang`ich sinfda texnologiya fanining fan sifatida o`z oldiga qo`ygan
vazifalari qaysilar? Misollar asosida tushuntiring?
3. Texnologiya fanini o’qitishda qanday metodik yondashuv mavjud?
4.Boshlang’ich sinf o’quvchilarida mehnatga munosabatni shakllantirishning
mazmun – mohiyatini tushuntirib bering ?
5.Boshlang’ich sinf texnologiya fani elementlarini izohlab bering?
Mustaqil ta’lim doirasidagi vazifalar:
1.Mavlonova R. A., Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Mehnat va uni o‘qitish
metodikasi. 0 ‘quv qo‘llanma. Т.; TDPU. 2007-yil.
2.Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Satbayeva «Mehnat va uni o‘qitish
metodikasi». Darslik. Т.: TDPU.2015-yil.