TEZIS. Tezis turlari.

Yuklangan vaqt

2025-08-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

21,9 KB


 
 
 
 
TEZIS. Tezis turlari. 
 
 
“Tezis” so‘zi yunon tilidan keladi. Tezis va degani “bayonet” Bu tilshunoslik, 
falsafa, tibbiyot, musiqa, adabiyotlarda qo‘llaniladi. Umumiy qabul qilingan ilmiy 
terminologiyada ushbu ta’rif: tezis tadqiqotning asosiy fikrlarining qisqacha fikrlari. 
Tor ma’noda tezis - bu ilmiy maqolaning qisqartirilgan versiyasidir, bu 
ko‘proq hajmli ishlarning mohiyatini siqilgan shaklda uzatadi. 
Ushbu janr ilmiy konferentsiyalarda, uning mehnatining asosiy qoidalarini 
jamoatchilikka jalb qilish zarurati, tadqiqotning natijalar va natijalarini ta’kidlash 
kerak. 
Falsafada tezis qisqacha shakllantirilgan ma’qullanganidek tushuniladi. 
Ilmiy faroteza oldinga qo‘yilganidan keyin, o‘z navbatida, o‘z navbatida (va 
kerakli) berilishi mumkin bo‘lgan bir nechta dalillar mavjud. Falsafiy muolajada 
tezisni topish, ushbu kontseptsiya butun inshoga turtki bergan ma’qullashini 
tasvirlab oling.  Tezis termini grekcha teso- tasdiqlayman, -degan ma`noni 
bildiradi.Ilmiy Doklad, ilmiy axborotning asosiy holatlarini o‘zida qamraydi. Unda 
fikrlar qisqa, lo‘nda, tushunarli va eng asosiysi tasdiqlovchi xarakterda bo‘ladi; 
Doklad yoki axborotdagi yangi tushunchalar, yangi qarashlarning hammasi 
atroflicha isbot qilinmaydi, balki ularning “qaymog’I” alohida ta’kidlanadi. Tezislar 
3-7 punkt (qism)dan iborat bo‘lib, ko‘pincha arab, rim raqamlari yoki abzas orqali 
ifoda qilinadi; ko‘pincha 1,5–2 betlik (mashinkada yozilgan) matn hajmida, ba’zan 
undan ham qisqaroq bo‘ladi. 
 
Jumladan, “Leksiya va ko‘rgazmalilik” mavzusidagi Dokladni quyidagicha 
tezisga aylantirish mumkin: 
Logotip
TEZIS. Tezis turlari. “Tezis” so‘zi yunon tilidan keladi. Tezis va degani “bayonet” Bu tilshunoslik, falsafa, tibbiyot, musiqa, adabiyotlarda qo‘llaniladi. Umumiy qabul qilingan ilmiy terminologiyada ushbu ta’rif: tezis tadqiqotning asosiy fikrlarining qisqacha fikrlari. Tor ma’noda tezis - bu ilmiy maqolaning qisqartirilgan versiyasidir, bu ko‘proq hajmli ishlarning mohiyatini siqilgan shaklda uzatadi. Ushbu janr ilmiy konferentsiyalarda, uning mehnatining asosiy qoidalarini jamoatchilikka jalb qilish zarurati, tadqiqotning natijalar va natijalarini ta’kidlash kerak. Falsafada tezis qisqacha shakllantirilgan ma’qullanganidek tushuniladi. Ilmiy faroteza oldinga qo‘yilganidan keyin, o‘z navbatida, o‘z navbatida (va kerakli) berilishi mumkin bo‘lgan bir nechta dalillar mavjud. Falsafiy muolajada tezisni topish, ushbu kontseptsiya butun inshoga turtki bergan ma’qullashini tasvirlab oling. Tezis termini grekcha teso- tasdiqlayman, -degan ma`noni bildiradi.Ilmiy Doklad, ilmiy axborotning asosiy holatlarini o‘zida qamraydi. Unda fikrlar qisqa, lo‘nda, tushunarli va eng asosiysi tasdiqlovchi xarakterda bo‘ladi; Doklad yoki axborotdagi yangi tushunchalar, yangi qarashlarning hammasi atroflicha isbot qilinmaydi, balki ularning “qaymog’I” alohida ta’kidlanadi. Tezislar 3-7 punkt (qism)dan iborat bo‘lib, ko‘pincha arab, rim raqamlari yoki abzas orqali ifoda qilinadi; ko‘pincha 1,5–2 betlik (mashinkada yozilgan) matn hajmida, ba’zan undan ham qisqaroq bo‘ladi. Jumladan, “Leksiya va ko‘rgazmalilik” mavzusidagi Dokladni quyidagicha tezisga aylantirish mumkin:
 
1. “Yuz marta eshitgandan ko‘ra, bir marta ko‘rgan Afzal” deganlaridek, 
ko‘rgazmalilik leksiyani ta’sirchan qiladi, qiziqarli bo‘lishini ta’minlaydi, uzoq  
vaqt esda qolishiga sabab bo‘ladi. 
 
2. Ko‘rgazmalilik – ikki xil (ichki va tashqi) bo‘lib, ularning turli – tuman 
ko‘rinishlari (obrazlilik, ifodali o‘qish, imo-ishoralar, diafilm, radiola, magnitofon, 
televizor, EHM kabi texnik vositalar; suratlar, hujjatlar, kitoblar, diagramma kabi 
ko‘rgazmali qurollar) mavjud. Ularning hammasi leksiyaning mazmuniga 
bo‘ysinuvchi vosita, mazmunning “libosi”dir. 
 
3. Bugungi talabalarning diqqatini oddiy haqiqatlar, qolip fikrlarni 
takrorlash va quruq til orqali bayon qilish bilan jalb qilib bo‘lmaydi. Bir xil 
ohangdagi va tempdagi monolog bilan ularning uyqusini qochirish ham qiyin. 
SHuning uchun o‘rni bilan talabalarning  his-tuyg’ularini jo‘shdiradigan, 
uyqularini qochiradigan obrazlilikning ta’sirchan ko‘rinishidan (O‘xshatish, 
kinoya, mubolag’a, ritorik so‘roq, ritorik murojaat, hazil-mutoyiba va shu 
kabilardan) foydalanish maqsadga muvofiqdir. 
 
4. O‘qituvchi nojo‘ya, yasama qiliqlardan, bir xil va tinimsiz harakatlardan, 
tashqi qiyofani (kiyimlarni, sochni) auditoriyada tartibga solishdan, xomuza 
tortishdan, burun qoqishdan, yuzni burishtirishdan, po‘pisa va qo‘pollik qilishdan, 
qo‘lni «bigiz» qilishdan saqlanishi – bular madaniyasizlik belgilari ekanini esdan 
chiqarmasligi shart. 
 
5. Albatta, imo-ishoralar tili talabalarni engillikka, odobsizlikka, inson qadr-
qimmatini erga urishga o‘rgatmasligi zarur. Tili yo‘q hatti-harakatlarning hamma 
ko‘rinishlari insoniylashgan bo‘lishi va har birining asosida samimiylik, haqiqat, 
odoblilik yotishi lozim. 
 
6. Leksiya va ko‘rgazmalilik shunchalik uyg’unlashsinki, u o‘qituvchi va 
talabalar o‘rtasidagi ijodiy muloqotni sermazmun va samimiy bo‘lishini 
ta’minlasin, “ilmni chuqur o‘zlashtirishga olib kelsin”. 
 
Tezisni yaratish uchun qo‘yiladigan talablar. 
1.YUqorida aytganimizdek, o‘qib chiqilgan asarning yoki tayyorlanayotgan 
nutqning asosiy mag’zini qisqacha bayon qilish-tezis ekan, dastavval,  asar yoki 
Logotip
1. “Yuz marta eshitgandan ko‘ra, bir marta ko‘rgan Afzal” deganlaridek, ko‘rgazmalilik leksiyani ta’sirchan qiladi, qiziqarli bo‘lishini ta’minlaydi, uzoq vaqt esda qolishiga sabab bo‘ladi. 2. Ko‘rgazmalilik – ikki xil (ichki va tashqi) bo‘lib, ularning turli – tuman ko‘rinishlari (obrazlilik, ifodali o‘qish, imo-ishoralar, diafilm, radiola, magnitofon, televizor, EHM kabi texnik vositalar; suratlar, hujjatlar, kitoblar, diagramma kabi ko‘rgazmali qurollar) mavjud. Ularning hammasi leksiyaning mazmuniga bo‘ysinuvchi vosita, mazmunning “libosi”dir. 3. Bugungi talabalarning diqqatini oddiy haqiqatlar, qolip fikrlarni takrorlash va quruq til orqali bayon qilish bilan jalb qilib bo‘lmaydi. Bir xil ohangdagi va tempdagi monolog bilan ularning uyqusini qochirish ham qiyin. SHuning uchun o‘rni bilan talabalarning his-tuyg’ularini jo‘shdiradigan, uyqularini qochiradigan obrazlilikning ta’sirchan ko‘rinishidan (O‘xshatish, kinoya, mubolag’a, ritorik so‘roq, ritorik murojaat, hazil-mutoyiba va shu kabilardan) foydalanish maqsadga muvofiqdir. 4. O‘qituvchi nojo‘ya, yasama qiliqlardan, bir xil va tinimsiz harakatlardan, tashqi qiyofani (kiyimlarni, sochni) auditoriyada tartibga solishdan, xomuza tortishdan, burun qoqishdan, yuzni burishtirishdan, po‘pisa va qo‘pollik qilishdan, qo‘lni «bigiz» qilishdan saqlanishi – bular madaniyasizlik belgilari ekanini esdan chiqarmasligi shart. 5. Albatta, imo-ishoralar tili talabalarni engillikka, odobsizlikka, inson qadr- qimmatini erga urishga o‘rgatmasligi zarur. Tili yo‘q hatti-harakatlarning hamma ko‘rinishlari insoniylashgan bo‘lishi va har birining asosida samimiylik, haqiqat, odoblilik yotishi lozim. 6. Leksiya va ko‘rgazmalilik shunchalik uyg’unlashsinki, u o‘qituvchi va talabalar o‘rtasidagi ijodiy muloqotni sermazmun va samimiy bo‘lishini ta’minlasin, “ilmni chuqur o‘zlashtirishga olib kelsin”. Tezisni yaratish uchun qo‘yiladigan talablar. 1.YUqorida aytganimizdek, o‘qib chiqilgan asarning yoki tayyorlanayotgan nutqning asosiy mag’zini qisqacha bayon qilish-tezis ekan, dastavval, asar yoki
materialning mazmunini bilish uchun uni to‘liq o‘qish lozim. O‘qish jarayonida 
yangicha tushunchalarga, yangicha qarashlarga diqqat qaratiladi va ular belgilab 
qo‘yiladi. 
2.O‘rganilayotgan asar mazmuni bir nechta yaxlit ma’noli bo‘lakka ajratiladi 
va har bir bo‘lak (parcha)ning asosiy ifodalangan joyining tagiga chizib, ta’kidlab 
qo‘yiladi. 
3.Ta’kidlangan parchalarning mazmunini o‘z so‘zlaringiz bilan umumiy 
xulosalar shakliga keltiring; agarda matn parchasi asarning g’oyaviy mazmunini 
Sizdan ko‘ra siqiq, tushunarli tarzda ifodalagan bo‘lsa, o‘zini qoldirishingiz ham 
mumkin, lekin uni yanada boyitish Sizning iqtidoringizga bog’liq ekanligini 
unutmang. 
4.YAxshisi, “oz gapirib, ko‘p fikr aytishga” urining. Qolip, takror so‘zlar 
o‘rniga dolzarb muammoga tegishli so‘zlarni ishlating. Jumladan, “ishchi va 
dehqonlar sinfi” o‘rniga “mulkdorlar sinfi”, “bugungi davr” o‘rniga “bozorli 
iqtisod” kabi. 
 
5. O‘rganilayotgan asarda isbotlar, misollar, tushuntirishlar, takrorlar ko‘p 
bo‘lishi tabiiy, tezislarda esa muhim fikr, xulosa va umumlashma jamlanadi. SHuni 
doimo esda tutish lozim. 
     
Tezis turlari. Тezislarning yozilishida ikkita yondashuv mavjud. Birinchisi 
shundaki, avval ular ochmoqchi bo‘lgan mavzuni tanlab olishadi va keyin undan 
ajralmasdan qisqa maqola yaratishadi. Va ikkinchi usul - bu nom bilan bog’liq 
tezislarni yozish. Siz xohlaganingizdek qilishingiz mumkin. Talabalar ko‘pincha 
tanlovdan mahrum bo‘lishadi, chunki mavzuni rahbar tomonidan so‘raladi. Qadimgi 
Yunonistonda yozuvchilar tezis deb atashgan tushish bosqichi. Tezis nimada? 
Degan savolga faqat bitta gapda bayon qilingan qisqa va aniq shakllangan fikrlar 
deb javob berish mumkin. Bunday tushunchalar insho yozish uchun ishlatiladi. 
Versifikatsiyaga kelsak, bu atama she’rni o‘qiyotganda ovozini pasaytirib, 
rivoyatchi qisqa bo‘g’inlardan foydalanadigan paytni anglatadi., algoritm 
tushunchasiga kelsak, bu algoritmik hisoblanadigan raqamli funktsiyalar sinfining 
barcha rekursiv funktsiyalar sinfi bilan mos kelishi haqidagi cherkovning taniqli 
Logotip
materialning mazmunini bilish uchun uni to‘liq o‘qish lozim. O‘qish jarayonida yangicha tushunchalarga, yangicha qarashlarga diqqat qaratiladi va ular belgilab qo‘yiladi. 2.O‘rganilayotgan asar mazmuni bir nechta yaxlit ma’noli bo‘lakka ajratiladi va har bir bo‘lak (parcha)ning asosiy ifodalangan joyining tagiga chizib, ta’kidlab qo‘yiladi. 3.Ta’kidlangan parchalarning mazmunini o‘z so‘zlaringiz bilan umumiy xulosalar shakliga keltiring; agarda matn parchasi asarning g’oyaviy mazmunini Sizdan ko‘ra siqiq, tushunarli tarzda ifodalagan bo‘lsa, o‘zini qoldirishingiz ham mumkin, lekin uni yanada boyitish Sizning iqtidoringizga bog’liq ekanligini unutmang. 4.YAxshisi, “oz gapirib, ko‘p fikr aytishga” urining. Qolip, takror so‘zlar o‘rniga dolzarb muammoga tegishli so‘zlarni ishlating. Jumladan, “ishchi va dehqonlar sinfi” o‘rniga “mulkdorlar sinfi”, “bugungi davr” o‘rniga “bozorli iqtisod” kabi. 5. O‘rganilayotgan asarda isbotlar, misollar, tushuntirishlar, takrorlar ko‘p bo‘lishi tabiiy, tezislarda esa muhim fikr, xulosa va umumlashma jamlanadi. SHuni doimo esda tutish lozim. Tezis turlari. Тezislarning yozilishida ikkita yondashuv mavjud. Birinchisi shundaki, avval ular ochmoqchi bo‘lgan mavzuni tanlab olishadi va keyin undan ajralmasdan qisqa maqola yaratishadi. Va ikkinchi usul - bu nom bilan bog’liq tezislarni yozish. Siz xohlaganingizdek qilishingiz mumkin. Talabalar ko‘pincha tanlovdan mahrum bo‘lishadi, chunki mavzuni rahbar tomonidan so‘raladi. Qadimgi Yunonistonda yozuvchilar tezis deb atashgan tushish bosqichi. Tezis nimada? Degan savolga faqat bitta gapda bayon qilingan qisqa va aniq shakllangan fikrlar deb javob berish mumkin. Bunday tushunchalar insho yozish uchun ishlatiladi. Versifikatsiyaga kelsak, bu atama she’rni o‘qiyotganda ovozini pasaytirib, rivoyatchi qisqa bo‘g’inlardan foydalanadigan paytni anglatadi., algoritm tushunchasiga kelsak, bu algoritmik hisoblanadigan raqamli funktsiyalar sinfining barcha rekursiv funktsiyalar sinfi bilan mos kelishi haqidagi cherkovning taniqli
tezisidir (rekursiv funktsiya tushunchasi uchun Rekursiv funktsiyalar va predikatlar 
bo‘limiga qarang). Shuningdek qarang Art. Isbot, bilvosita dalil va yoritilgan. ushbu 
maqolalar ostida.  
Yuqorida aytib o‘tganimizdek, bu Worddagi 12 ta xoch tomonidan yozilgan 
2-3 sahifali matn. Yoki 10 daqiqa sekin o‘qish. Hisobot odatda 15 minut vaqtni oladi, 
shunda unda mavhumga joylashtirilmagan narsalarni zikr qilish mumkin. Ushbu 
qisqa maqola aniq tuzilishga ega bo‘lishi kerak. Biz mavzudan boshlaymiz. U iloji 
boricha o‘ziga xos bo‘lishi va maqolaning mohiyati bilan bog’liq bo‘lishi kerak. 
Bundan tashqari, u konferentsiya mavzusiga mos bo‘lishi kerak. Va bu yangilikka 
ta’sir qilishi kerak. Mavzu juda uzoq bo‘lmasligi kerak - maksimal bir yarim satr. 
Afsuski, mahalliy maktablar abstrakt yozish kabi foydali narsani 
o‘rgatishmaydi. Yagona notiqlik harakatlari, biz darsdan oldin o‘qigan doklad - bu 
doklad, ya’ni bu borada ilmiy dunyoda mavjud bo‘lgan qarashlarning umumiy 
ko‘rinishi. Ammo bu erda biz o‘sib, talaba bo‘lmoqdamiz. Va bu erda rahbar bizni 
vazifani jumboqga soladi: tezis uchun tezislarni yozish. Yoki uchun talabalar 
konferentsiyasi. Ammo tezislar yozganidek, bosh aniq emas. Go‘yo biz bu haqida 
bilishimiz kerak. Xo‘sh, o‘rganaylik. Bundan tashqari, ushbu ikki yoki uch sahifali 
matn sizning ilmiy tadqiqotchingiz sifatida sizning portretingizni yaratadi va 
ishingiz muvaffaqiyatini aniqlaydi. 
Maqolaning kichik bir qismi yog’ochdagi barcha fikrlarning to‘kilishini 
istisno qiladi. Odatda biron bir lirik qissaga yo‘l qo‘yilmaydi va mavzudan chetga 
chiqishga yo‘l qo‘yilmaydi. Shuning uchun birinchi jumlada qimmatli ma’lumotlar 
bo‘lishi kerak. U birdaniga ikkita savolga javob beradi: “Men nima haqida 
yozaman?” va “Nima uchun men bu erda gapirayotganim muhim?” Shundan kelib 
chiqqan holda, tinglovchilar yoki kitobxonlar sizda yangilik bor yoki yo‘qmi yoki 
hamma ma’lum bo‘lgan faktlarni o‘z ichiga olgan maktab inshosi ekanligini 
tushunishadi. Shunday qilib, tajribali dokladchilar abstrakt yozadilar. Ular o‘z 
matnlarini quyidagi so‘zlar bilan boshlaydilar: “Ushbu maqolada biz ko‘rib 
chiqamiz ...” yoki “Bizning maqolamiz muammoga bag’ishlangan ...”. Va quyidagi 
Logotip
tezisidir (rekursiv funktsiya tushunchasi uchun Rekursiv funktsiyalar va predikatlar bo‘limiga qarang). Shuningdek qarang Art. Isbot, bilvosita dalil va yoritilgan. ushbu maqolalar ostida. Yuqorida aytib o‘tganimizdek, bu Worddagi 12 ta xoch tomonidan yozilgan 2-3 sahifali matn. Yoki 10 daqiqa sekin o‘qish. Hisobot odatda 15 minut vaqtni oladi, shunda unda mavhumga joylashtirilmagan narsalarni zikr qilish mumkin. Ushbu qisqa maqola aniq tuzilishga ega bo‘lishi kerak. Biz mavzudan boshlaymiz. U iloji boricha o‘ziga xos bo‘lishi va maqolaning mohiyati bilan bog’liq bo‘lishi kerak. Bundan tashqari, u konferentsiya mavzusiga mos bo‘lishi kerak. Va bu yangilikka ta’sir qilishi kerak. Mavzu juda uzoq bo‘lmasligi kerak - maksimal bir yarim satr. Afsuski, mahalliy maktablar abstrakt yozish kabi foydali narsani o‘rgatishmaydi. Yagona notiqlik harakatlari, biz darsdan oldin o‘qigan doklad - bu doklad, ya’ni bu borada ilmiy dunyoda mavjud bo‘lgan qarashlarning umumiy ko‘rinishi. Ammo bu erda biz o‘sib, talaba bo‘lmoqdamiz. Va bu erda rahbar bizni vazifani jumboqga soladi: tezis uchun tezislarni yozish. Yoki uchun talabalar konferentsiyasi. Ammo tezislar yozganidek, bosh aniq emas. Go‘yo biz bu haqida bilishimiz kerak. Xo‘sh, o‘rganaylik. Bundan tashqari, ushbu ikki yoki uch sahifali matn sizning ilmiy tadqiqotchingiz sifatida sizning portretingizni yaratadi va ishingiz muvaffaqiyatini aniqlaydi. Maqolaning kichik bir qismi yog’ochdagi barcha fikrlarning to‘kilishini istisno qiladi. Odatda biron bir lirik qissaga yo‘l qo‘yilmaydi va mavzudan chetga chiqishga yo‘l qo‘yilmaydi. Shuning uchun birinchi jumlada qimmatli ma’lumotlar bo‘lishi kerak. U birdaniga ikkita savolga javob beradi: “Men nima haqida yozaman?” va “Nima uchun men bu erda gapirayotganim muhim?” Shundan kelib chiqqan holda, tinglovchilar yoki kitobxonlar sizda yangilik bor yoki yo‘qmi yoki hamma ma’lum bo‘lgan faktlarni o‘z ichiga olgan maktab inshosi ekanligini tushunishadi. Shunday qilib, tajribali dokladchilar abstrakt yozadilar. Ular o‘z matnlarini quyidagi so‘zlar bilan boshlaydilar: “Ushbu maqolada biz ko‘rib chiqamiz ...” yoki “Bizning maqolamiz muammoga bag’ishlangan ...”. Va quyidagi
jumla: “Umumiy fikrga qaramay ...”, “Men isbotlashga harakat qilaman ...”. Kirish 
odatda bitta xatboshiga bag’ishlanadi 
Ajam spiker o‘z ishini isbotlash uchun aniq misollar keltirishga harakat qilish 
va global xulosalar chiqarish o‘rtasida uzilib qolgan. Oltin o‘rtacha narsaga rioya 
qilish muhimdir. Oddiy dalillarning bayoni barcha ma’nolarni yo‘qotadi va 
tasdiqlanmagan xulosalar asossiz bayonot kabi ko‘rinadi. Strukturaviy fikrlash sizga 
yaxshi matn tayyorlashga yordam beradi. Tezislarni tayyorlash uchun bir nechta usul 
mavjud. Eng keng tarqalgan - bu fikringizni rivojlantirish mantig’ini tahlil qilish. 
Nega bunday xulosaga keldingiz, boshqalar emas? Siz qanday dalillarga 
asoslandingiz? Qanday qilib ularni tahlil qildingiz? Shu bilan birga, mantiqiy 
bo‘shliqlardan qochishga harakat qiling. Avval fikrlaringizni fikrlaringizni quyidagi 
fikrlar bilan tuzishingiz muhim emas: 1, 2, 3. Keyin ushbu loyihadan taqdimotni 
yaratish qulay bo‘ladi yoki fikrlarning o‘zi jonli, ammo aniq tilda aytiladi. Har bir 
shart uchun sizning aybsizligingizni tasdiqlovchi bitta yoki ikkita misol bo‘lishi 
kerak. 
Tezisning 
ushbu 
qismida 
yuqorida 
keltirilgan 
barcha 
narsalar 
umumlashtiriladi. Bu kirishni takrorlaydi, faqat o‘tmishdagi davrda isloh qilingan. 
“Shunday qilib, biz oqladik ...” - bu jumlaning eng keng tarqalgan boshlanishi. 
Tomoshabinlarga sizning ishingizning yangiligi va o‘ziga xosligi haqida yana bir 
bor eslatib qo‘yish zarar qilmaydi. Ammo agar kirish qismida: “Bu haqiqatan ham 
shundaymi, endi oqladimmi?” degan savolni berish o‘rinli bo‘lsa, unda xulosalar 
mutlaqo kategoriyali bo‘lishi kerak. Qanday qilib bibliografiya yordamida referat 
yozasiz? Dissertatsiya uchun foydalanadigan barcha manbalarni uchta sahifada bir 
matnga havola qilish ahmoqlikdir. Ushbu sohada obro‘ga ega bo‘lgan yoki tezislarda 
keltirilgan to‘rt-beshta asarni eslatib o‘tish kifoya. 
Ilmiy simpoziumda dokladchilar oldindan tezislar yozishga taklif qilinadi. 
Ba’zan bu maqolalar to‘plamlarda nashr etiladi. Ammo sizning ushbu matningiz 
bosib chiqarish uchun bormasligingizdan qat’iy nazar, uning o‘ziga xos 
xususiyatlari bor. Konferentsiya uchun tezislar qanday yoziladi? Bunday matn 
yanada ixcham bo‘lishi mumkin - chunki hisobotda mavzuni to‘liq ochib berish 
Logotip
jumla: “Umumiy fikrga qaramay ...”, “Men isbotlashga harakat qilaman ...”. Kirish odatda bitta xatboshiga bag’ishlanadi Ajam spiker o‘z ishini isbotlash uchun aniq misollar keltirishga harakat qilish va global xulosalar chiqarish o‘rtasida uzilib qolgan. Oltin o‘rtacha narsaga rioya qilish muhimdir. Oddiy dalillarning bayoni barcha ma’nolarni yo‘qotadi va tasdiqlanmagan xulosalar asossiz bayonot kabi ko‘rinadi. Strukturaviy fikrlash sizga yaxshi matn tayyorlashga yordam beradi. Tezislarni tayyorlash uchun bir nechta usul mavjud. Eng keng tarqalgan - bu fikringizni rivojlantirish mantig’ini tahlil qilish. Nega bunday xulosaga keldingiz, boshqalar emas? Siz qanday dalillarga asoslandingiz? Qanday qilib ularni tahlil qildingiz? Shu bilan birga, mantiqiy bo‘shliqlardan qochishga harakat qiling. Avval fikrlaringizni fikrlaringizni quyidagi fikrlar bilan tuzishingiz muhim emas: 1, 2, 3. Keyin ushbu loyihadan taqdimotni yaratish qulay bo‘ladi yoki fikrlarning o‘zi jonli, ammo aniq tilda aytiladi. Har bir shart uchun sizning aybsizligingizni tasdiqlovchi bitta yoki ikkita misol bo‘lishi kerak. Tezisning ushbu qismida yuqorida keltirilgan barcha narsalar umumlashtiriladi. Bu kirishni takrorlaydi, faqat o‘tmishdagi davrda isloh qilingan. “Shunday qilib, biz oqladik ...” - bu jumlaning eng keng tarqalgan boshlanishi. Tomoshabinlarga sizning ishingizning yangiligi va o‘ziga xosligi haqida yana bir bor eslatib qo‘yish zarar qilmaydi. Ammo agar kirish qismida: “Bu haqiqatan ham shundaymi, endi oqladimmi?” degan savolni berish o‘rinli bo‘lsa, unda xulosalar mutlaqo kategoriyali bo‘lishi kerak. Qanday qilib bibliografiya yordamida referat yozasiz? Dissertatsiya uchun foydalanadigan barcha manbalarni uchta sahifada bir matnga havola qilish ahmoqlikdir. Ushbu sohada obro‘ga ega bo‘lgan yoki tezislarda keltirilgan to‘rt-beshta asarni eslatib o‘tish kifoya. Ilmiy simpoziumda dokladchilar oldindan tezislar yozishga taklif qilinadi. Ba’zan bu maqolalar to‘plamlarda nashr etiladi. Ammo sizning ushbu matningiz bosib chiqarish uchun bormasligingizdan qat’iy nazar, uning o‘ziga xos xususiyatlari bor. Konferentsiya uchun tezislar qanday yoziladi? Bunday matn yanada ixcham bo‘lishi mumkin - chunki hisobotda mavzuni to‘liq ochib berish
uchun vaqtingiz bo‘ladi. Konferentsiya tezislari odatda ikkita varaq bilan 
cheklanadi. Yoki hatto bitta. Bu sizning maqolangiz umuman bo‘ladigan potentsial 
tinglovchilarni xabardor qilish uchun kerak. Ba’zan ish bo‘limlarda amalga 
oshiriladi, va abstraktli dastur ushbu mavzuni qiziqtirganlarga dokladchini topishga 
imkon beradi. Bunday maqolalarda siz jadvallar, diagrammalar va diagrammalarsiz 
qilishingiz mumkin - bularning barchasi tarqatma materiallar shaklida taqdim etilishi 
yoki taqdimotda chiroyli ta’kidlanishi mumkin. Hisobotdan keyin sizga savollar 
berilishi mumkinligiga ham tayyorgarlik ko‘rish kerak. Muammoga duch kelmaslik 
uchun zaif tomonlar dalillar bazasida qaerda ekanligini oldindan o‘ylab ko‘ring. 
Anjumandagi doklad tezislarga qaraganda aniqroq va kengroq bo‘lishi kerak. Aks 
holda, agar siz qog’ozda o‘qiyotganingizda tomoshabinlar qo‘lida bo‘lgan narsalarni 
o‘qib chiqsangiz, nega minbarga kirgansiz? Ammo ilmiy doiralarda belgilangan 
muddatdan oshib ketish yomon ta’mning belgisidir. Nutq va mashq qiling - sizning 
qiroatingiz o‘n besh daqiqa ichida bo‘lishi kerak. 
Tezis isbot elementlaridan biri bo‘lib, uning isboti haqiqati isbotlangan. T. 
quyidagi qoidalarni bajarishi kerak:  
1. T. aniq va aniq shakllantirilishi kerak. Ushbu qoidaga rioya qilish vaziyatni 
isbotlashda noaniqlik va noaniqlik haqida ogohlantiradi. Ba’zan odam juda ko‘p 
gapiradi va go‘yo nimanidir isbotlayotgandek, ammo T.ning aniq isboti T.ning 
noaniqligi 
tufayli 
noaniq 
bo‘lib 
qoladi.t.ning 
noaniqligi, 
vaziyatning 
isbotlanayotganligi to‘g’risida tomonlarning turlicha tushunchalari mavjudligidan 
kelib chiqadigan natijasiz tortishuvlarga olib keladi.  
2. T. barcha dalillar davomida bir xil bo‘lib qolishi kerak. Ushbuqoidani 
buzish tezisni almashtirish deb nomlangan xatoga olib keladi. 
Tezis - (yunoncha tezis pozitsiyasi, bayon) 1) T. mantig’ida isbotlanishi kerak 
bo‘lgan gap deyiladi; 2) tortishish nazariyasida T., prover tinglovchilarni 
ilhomlantirishi, o‘z e'tiqodlarining ajralmas qismi bo‘lishi kerak deb hisoblagan 
pozitsiyani. 
Biz “tezis” so‘zining ma’nosini batafsilroq tushuntirish uchun kopirayterlik 
mavzusidan biroz uzoqlashdik. Ammo endi siz ushbu material nima ekanligi haqida 
Logotip
uchun vaqtingiz bo‘ladi. Konferentsiya tezislari odatda ikkita varaq bilan cheklanadi. Yoki hatto bitta. Bu sizning maqolangiz umuman bo‘ladigan potentsial tinglovchilarni xabardor qilish uchun kerak. Ba’zan ish bo‘limlarda amalga oshiriladi, va abstraktli dastur ushbu mavzuni qiziqtirganlarga dokladchini topishga imkon beradi. Bunday maqolalarda siz jadvallar, diagrammalar va diagrammalarsiz qilishingiz mumkin - bularning barchasi tarqatma materiallar shaklida taqdim etilishi yoki taqdimotda chiroyli ta’kidlanishi mumkin. Hisobotdan keyin sizga savollar berilishi mumkinligiga ham tayyorgarlik ko‘rish kerak. Muammoga duch kelmaslik uchun zaif tomonlar dalillar bazasida qaerda ekanligini oldindan o‘ylab ko‘ring. Anjumandagi doklad tezislarga qaraganda aniqroq va kengroq bo‘lishi kerak. Aks holda, agar siz qog’ozda o‘qiyotganingizda tomoshabinlar qo‘lida bo‘lgan narsalarni o‘qib chiqsangiz, nega minbarga kirgansiz? Ammo ilmiy doiralarda belgilangan muddatdan oshib ketish yomon ta’mning belgisidir. Nutq va mashq qiling - sizning qiroatingiz o‘n besh daqiqa ichida bo‘lishi kerak. Tezis isbot elementlaridan biri bo‘lib, uning isboti haqiqati isbotlangan. T. quyidagi qoidalarni bajarishi kerak: 1. T. aniq va aniq shakllantirilishi kerak. Ushbu qoidaga rioya qilish vaziyatni isbotlashda noaniqlik va noaniqlik haqida ogohlantiradi. Ba’zan odam juda ko‘p gapiradi va go‘yo nimanidir isbotlayotgandek, ammo T.ning aniq isboti T.ning noaniqligi tufayli noaniq bo‘lib qoladi.t.ning noaniqligi, vaziyatning isbotlanayotganligi to‘g’risida tomonlarning turlicha tushunchalari mavjudligidan kelib chiqadigan natijasiz tortishuvlarga olib keladi. 2. T. barcha dalillar davomida bir xil bo‘lib qolishi kerak. Ushbuqoidani buzish tezisni almashtirish deb nomlangan xatoga olib keladi. Tezis - (yunoncha tezis pozitsiyasi, bayon) 1) T. mantig’ida isbotlanishi kerak bo‘lgan gap deyiladi; 2) tortishish nazariyasida T., prover tinglovchilarni ilhomlantirishi, o‘z e'tiqodlarining ajralmas qismi bo‘lishi kerak deb hisoblagan pozitsiyani. Biz “tezis” so‘zining ma’nosini batafsilroq tushuntirish uchun kopirayterlik mavzusidan biroz uzoqlashdik. Ammo endi siz ushbu material nima ekanligi haqida