TIL BELGILAR SISTEMA SIFATIDA.TIL SATHLARI VA ULARNING BIRLIKLARI.

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

205,6 KB


 
 
 
 
TIL BELGILAR SISTEMA SIFATIDA.TIL SATHLARI VA ULARNING 
BIRLIKLARI. 
 
 
 
Reja:  
1. Til - belgilar sistemasi sifatida va semiotika. 
2. Sistema va struktura tushunchasi  
3. Sath tushunchasi va iyerarxik munosabat. 
5.Til sathi birliklari o‘rtasidagi paradigmatik, sintagmatik va izomorflik 
munosabatlari. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
TIL BELGILAR SISTEMA SIFATIDA.TIL SATHLARI VA ULARNING BIRLIKLARI. Reja: 1. Til - belgilar sistemasi sifatida va semiotika. 2. Sistema va struktura tushunchasi 3. Sath tushunchasi va iyerarxik munosabat. 5.Til sathi birliklari o‘rtasidagi paradigmatik, sintagmatik va izomorflik munosabatlari.
 
1.Til - belgilar sistemasi sifatida 
Til kishilar o`rtasidagi eng muhim aloqa vositasidir. U obyektiv borliqdagi 
ma`lum voqea-hodisa haqida axborot beruvchi asosiy vositadir. Bundan axborot 
berishning boshqa yo`llari ham borligi ma`lum bo`ladi. Masalan, yo`l harakatidan 
ma’lumot beruvchi vositalar va boshqalar. Bu jihatdan til ham axborot berish uchun 
xizmat qiladigan yuqoridagi vositalar sirasiga kiradi. Ularning hammasi uchun 
umumiy narsa, avvalo, o`zi haqida va shu bilan birga, borliqdagi boshqa ma`lum 
narsa-hodisalar haqida ma`lumot berishdir. Bunday vositalar belgilar deb 
nomlanadi.  
Inson o`zini qurshab turgan olamni bilish jarayonida olam unsurlarini obrazlar 
orqali ongida aks ettiradi va bu ongda aks etgan olam unsurlari belgi orqali 
ifodalanadi. Axborotning har qanday moddiy ifodalovchilari belgi hisoblanadi.  
Tilning belgilar sistemasi ekanligi uning asosiy xususiyati va universal 
tomonidir. 
Olamdagi narsa va hodisalarning har biri o‘zaro chambarchas bog‘liq ichki 
guruhlarning bir butunligidan iborat bo‘lib, bunda har qaysi butunlik boshqa butunlik 
bilan uzviy munosabatda bo‘ladi. Buni hayvonot olami va o‘simliklar dunyosining 
o‘zaro va ayni paytda insoniyat bilan uzviy aloqalari, ularning bir-birisiz yashay 
olmasligidan ham ko‘rish mumkin.  
Belgi haqidagi falsafiy nazariya o`zining uzoq tarixiga ega. Qadimgi elatlar 
narsaning mohiyati va ularning nomlanishi yuzasidan 
ilmiy bahslaridayoq yashirin holda belgi tushunchasiga 
asoslangan edilar. 
Faylasuflar ta’sirida XIX asrdan boshlab tilning 
umumiy nazariyasiga bag`ishlangan deyarli barcha 
lingvistik asarlarda so`z ikki tomonlama xarakterga ega bo`lgan belgi sifatida talqin 
qilina boshladi. V.Gumboldt, A.Shleyxer, G.Shteyntal, L.Breal, A.Meye, 
F.Fortunatov, I.A.Boduen de Kurtene, N.Krushevskiy asarlarida so`zga belgi 
nuqtayi nazaridan yondashiladi. Lekin F.de Sossyur tilning belgilik tabiatini aniq-
ravshan yoritib berdi. Hatto belgi nazariyasi bilan shug`ullanuvchi alohida fan 
Logotip
1.Til - belgilar sistemasi sifatida Til kishilar o`rtasidagi eng muhim aloqa vositasidir. U obyektiv borliqdagi ma`lum voqea-hodisa haqida axborot beruvchi asosiy vositadir. Bundan axborot berishning boshqa yo`llari ham borligi ma`lum bo`ladi. Masalan, yo`l harakatidan ma’lumot beruvchi vositalar va boshqalar. Bu jihatdan til ham axborot berish uchun xizmat qiladigan yuqoridagi vositalar sirasiga kiradi. Ularning hammasi uchun umumiy narsa, avvalo, o`zi haqida va shu bilan birga, borliqdagi boshqa ma`lum narsa-hodisalar haqida ma`lumot berishdir. Bunday vositalar belgilar deb nomlanadi. Inson o`zini qurshab turgan olamni bilish jarayonida olam unsurlarini obrazlar orqali ongida aks ettiradi va bu ongda aks etgan olam unsurlari belgi orqali ifodalanadi. Axborotning har qanday moddiy ifodalovchilari belgi hisoblanadi. Tilning belgilar sistemasi ekanligi uning asosiy xususiyati va universal tomonidir. Olamdagi narsa va hodisalarning har biri o‘zaro chambarchas bog‘liq ichki guruhlarning bir butunligidan iborat bo‘lib, bunda har qaysi butunlik boshqa butunlik bilan uzviy munosabatda bo‘ladi. Buni hayvonot olami va o‘simliklar dunyosining o‘zaro va ayni paytda insoniyat bilan uzviy aloqalari, ularning bir-birisiz yashay olmasligidan ham ko‘rish mumkin. Belgi haqidagi falsafiy nazariya o`zining uzoq tarixiga ega. Qadimgi elatlar narsaning mohiyati va ularning nomlanishi yuzasidan ilmiy bahslaridayoq yashirin holda belgi tushunchasiga asoslangan edilar. Faylasuflar ta’sirida XIX asrdan boshlab tilning umumiy nazariyasiga bag`ishlangan deyarli barcha lingvistik asarlarda so`z ikki tomonlama xarakterga ega bo`lgan belgi sifatida talqin qilina boshladi. V.Gumboldt, A.Shleyxer, G.Shteyntal, L.Breal, A.Meye, F.Fortunatov, I.A.Boduen de Kurtene, N.Krushevskiy asarlarida so`zga belgi nuqtayi nazaridan yondashiladi. Lekin F.de Sossyur tilning belgilik tabiatini aniq- ravshan yoritib berdi. Hatto belgi nazariyasi bilan shug`ullanuvchi alohida fan
semiologiya fani mavjud bo`lishini va lingvistika ham semiologiya tarkibiga kirishi 
lozimligini ta`kidladi.  
Til nihoyatda murakkab va ko‘p tarmoqli hodisa bo‘lgani uchun u turli nuqtayi 
nazardan  tavsiflanadi: 
1. Vazifasi nuqtayi nazaridan til insonlarning o‘zaro fikr almashish, fikrni 
shakllantirish, ifodalash va vositasidir. 
2. Tuzilishi, tashkil topishi nuqtayi 
nazaridan til muayyan birliklar, ularning jami, 
ularni mantiqiy jihatdan bir-biri bilan bog‘lash 
qoidalaridir. 
3. Mavjudligi nuqtayi nazaridan til 
ijtimoiy hodisa, ijtimoiy mahsulotdir. 
4. Informatsiya nazariyasi nuqtayi 
nazaridan tilni kod bilan tenglashtirish mumkin. Tildagi kodlashtirilgan belgilar 
muayyan axborot tashish, uzatish, yetkazish vazifasini bajaradi. Bunda kod – 
axborotni yozib olish usuli, matn – axborot, ma’lumot berish vositasi hisoblanadi, 
kanal – axborot uzatiluvchi muhit, sharoitni ifodalaydi.  
5. Semiotika nuqtayi nazaridan til belgilar sistemasi, u moddiy boyliklar – 
tovushlardan  tashkil topadi. 
  
Semiotika va lingvosemiotika 
Semiotika (yoki semiologiya) belgilar sistemasi haqidagi fan  
bo‘lib, belgilar, ularning tabiati, mohiyati, ko‘rinishlari, amal qilishi kabilarni 
o‘rganadi. Semiotikaning tekshirish obyekti jamiyatda qo‘llanadigan belgilar tizimi 
bo‘lib, bunda 2 tipdagi belgilar farqlanadi: tabiiy va sun’iy belgilar. 
 
 
 
 
 
 
       Semiotika atamasi amerikalik mantiqshunos Ch.S. Pirs va shveysariyalik 
tilshunos F. de Sossyur asarlarida bir vaqtning oʻzida va mustaqil ravishda qayd 
etilgan. Ushbu tushuncha uchun Ch.S. Pirs "semiotika" terminini. F. de Sossyur 
esa "semiologiya" terminini qoʻllagan. 
Logotip
semiologiya fani mavjud bo`lishini va lingvistika ham semiologiya tarkibiga kirishi lozimligini ta`kidladi. Til nihoyatda murakkab va ko‘p tarmoqli hodisa bo‘lgani uchun u turli nuqtayi nazardan tavsiflanadi: 1. Vazifasi nuqtayi nazaridan til insonlarning o‘zaro fikr almashish, fikrni shakllantirish, ifodalash va vositasidir. 2. Tuzilishi, tashkil topishi nuqtayi nazaridan til muayyan birliklar, ularning jami, ularni mantiqiy jihatdan bir-biri bilan bog‘lash qoidalaridir. 3. Mavjudligi nuqtayi nazaridan til ijtimoiy hodisa, ijtimoiy mahsulotdir. 4. Informatsiya nazariyasi nuqtayi nazaridan tilni kod bilan tenglashtirish mumkin. Tildagi kodlashtirilgan belgilar muayyan axborot tashish, uzatish, yetkazish vazifasini bajaradi. Bunda kod – axborotni yozib olish usuli, matn – axborot, ma’lumot berish vositasi hisoblanadi, kanal – axborot uzatiluvchi muhit, sharoitni ifodalaydi. 5. Semiotika nuqtayi nazaridan til belgilar sistemasi, u moddiy boyliklar – tovushlardan tashkil topadi. Semiotika va lingvosemiotika Semiotika (yoki semiologiya) belgilar sistemasi haqidagi fan bo‘lib, belgilar, ularning tabiati, mohiyati, ko‘rinishlari, amal qilishi kabilarni o‘rganadi. Semiotikaning tekshirish obyekti jamiyatda qo‘llanadigan belgilar tizimi bo‘lib, bunda 2 tipdagi belgilar farqlanadi: tabiiy va sun’iy belgilar. Semiotika atamasi amerikalik mantiqshunos Ch.S. Pirs va shveysariyalik tilshunos F. de Sossyur asarlarida bir vaqtning oʻzida va mustaqil ravishda qayd etilgan. Ushbu tushuncha uchun Ch.S. Pirs "semiotika" terminini. F. de Sossyur esa "semiologiya" terminini qoʻllagan.
Tabiiy belgilar aslida u yoki bu narsa, hodisaning tarkibiy bo‘lagi - alomatlari 
bo‘lib, ular inson ongida muayyan tasavvurlarni uyg‘otishga xizmat qiladi.  
 Sun‘iy belgilar shartli belgilar bo‘lib, ular predmet va hodisalar haqidagi 
tasavvurlarning o‘rnini bosish uchun xizmat qiladi. Ushbu belgilarning asosiy 
vazifasi ma’lum bir xabarni  to‘plash, saqlash, yetkazish, ya’ni insonlar o‘rtasida 
aloqa vositasi bo‘lishdir. Shu bois ularni kommunikativ-informativ belgilar deb 
atash mumkin va ularga turli timsollar, signallarni kiritish mumkin.  
Sun’iy belgilar  grafik, tovushli va harakatli bo‘lishi  mumkin. Jumladan, yo‘l 
harakati belgilarini grafik, signallarni tovushli, qushlar va hashoratlarning ma’lum 
yo‘nalishlarda 
uchishi, 
imo-ishora, 
mimikalar, 
harakatli 
belgilar 
sifatida 
muayyan ma’nolarni ifodalashga xizmat 
qiladi. Bu o‘rinda ayrim 
turlarga 
moslashtirilgan 
Morze, Brayze alifbolarini 
ham misol sifatida keltirish mumkin. Til ham 
muayyan belgilar sistemasi hisoblanadi va 
ma’no, tushuncha, fikr kabilarning ramziy 
belgisi bo‘lib keladi va jamiyatda mavjud boshqa belgilar bilan umumiylikka, 
o‘xshashlikka ega. Shu bois tilshunoslik va semiotika fanlari ham o‘zaro uzviy 
bog‘liq  bo‘lib, ularning o‘zaro munosabatidan tilni belgilar sistemasi sifatida 
o‘rganadigan lingvosemiotika fani ham yuzaga kelgan. U tildagi belgilar tizimini 
boshqa nolisoniy belgilar va ramzlar bilan qiyoslab o‘rganadi Masalan, signallarning 
ikki tomonlamaligi( qo‘l berish – do‘stlik belgisi), signallarning bir tomonlamaligi 
(masalan, trevoga signali).  
 
 
 
 
 
 
 
    Morze 
alifbosi 
— 
telegraf 
aloqada 
qoʻllaniladigan shartli belgilar tizimi; nuqta va 
tirelardan iborat.Harbir harfga muayyan nuqta va 
tirelar uygʻunlashuvi (kombinatsiyasi) toʻgʻri 
keladi. Nuqta va tirelar elektr toki impulslari 
tarzida uzatiladi. Uzatiladigan impuls — kod juda 
qisqa boʻlib, har qaysi belgini belgilashda 
elementlar soni har xil (oʻzgaruvchan kod) yoki bir 
xil (oʻzgarmas kod) boʻlishi mumkin. Kod 
ementlari soniga qarab, 5 elementli, 6 elementli va 
b. xillarga boʻlinadi.Morze apparati yordamida 
uzatiladi 
Logotip
Tabiiy belgilar aslida u yoki bu narsa, hodisaning tarkibiy bo‘lagi - alomatlari bo‘lib, ular inson ongida muayyan tasavvurlarni uyg‘otishga xizmat qiladi. Sun‘iy belgilar shartli belgilar bo‘lib, ular predmet va hodisalar haqidagi tasavvurlarning o‘rnini bosish uchun xizmat qiladi. Ushbu belgilarning asosiy vazifasi ma’lum bir xabarni to‘plash, saqlash, yetkazish, ya’ni insonlar o‘rtasida aloqa vositasi bo‘lishdir. Shu bois ularni kommunikativ-informativ belgilar deb atash mumkin va ularga turli timsollar, signallarni kiritish mumkin. Sun’iy belgilar grafik, tovushli va harakatli bo‘lishi mumkin. Jumladan, yo‘l harakati belgilarini grafik, signallarni tovushli, qushlar va hashoratlarning ma’lum yo‘nalishlarda uchishi, imo-ishora, mimikalar, harakatli belgilar sifatida muayyan ma’nolarni ifodalashga xizmat qiladi. Bu o‘rinda ayrim turlarga moslashtirilgan Morze, Brayze alifbolarini ham misol sifatida keltirish mumkin. Til ham muayyan belgilar sistemasi hisoblanadi va ma’no, tushuncha, fikr kabilarning ramziy belgisi bo‘lib keladi va jamiyatda mavjud boshqa belgilar bilan umumiylikka, o‘xshashlikka ega. Shu bois tilshunoslik va semiotika fanlari ham o‘zaro uzviy bog‘liq bo‘lib, ularning o‘zaro munosabatidan tilni belgilar sistemasi sifatida o‘rganadigan lingvosemiotika fani ham yuzaga kelgan. U tildagi belgilar tizimini boshqa nolisoniy belgilar va ramzlar bilan qiyoslab o‘rganadi Masalan, signallarning ikki tomonlamaligi( qo‘l berish – do‘stlik belgisi), signallarning bir tomonlamaligi (masalan, trevoga signali). Morze alifbosi — telegraf aloqada qoʻllaniladigan shartli belgilar tizimi; nuqta va tirelardan iborat.Harbir harfga muayyan nuqta va tirelar uygʻunlashuvi (kombinatsiyasi) toʻgʻri keladi. Nuqta va tirelar elektr toki impulslari tarzida uzatiladi. Uzatiladigan impuls — kod juda qisqa boʻlib, har qaysi belgini belgilashda elementlar soni har xil (oʻzgaruvchan kod) yoki bir xil (oʻzgarmas kod) boʻlishi mumkin. Kod ementlari soniga qarab, 5 elementli, 6 elementli va b. xillarga boʻlinadi.Morze apparati yordamida uzatiladi
 
 
 
 
 
 
 
Demak, jamiyatda belgilarning turli xillari mavjud bo‘lib, ularning har biri: 
belgi-alomatlar, belgi-signallar (ishoralar), belgi-simvollar (ramzlar) va til 
belgilari o‘ziga xos va mos vazifani bajaradi. Til tarkibini tashkil etuvchi  struktural 
elementlar – morfema, so‘z, so‘z birikmasi, gap, matn va boshqalar muayyan 
informatsiyani olish va yetkazish uchun xizmat qilishi bilan informativ belgilarning 
eng asosiysi hisoblanadi va 2 tomonlama: informatsiyani ham qabul qilish, ham 
yetkazish vazifasini bajaradi. Til grafik belgilar sifatida ham, (yozuv, harf 
vositasida), tovushli belgilar sifatida ham (og‘zaki so‘zlashuv, tovush vositasida), 
harakatli belgilarning o‘rnida ham qo‘llana oladigan ko‘p tarmoqli belgilar 
sistemasidir. Shuning uchun tilni belgilarning belgisi deb atash mumkin.  
2. Sistema va struktura tushunchasi 
Har qanday sistema ichki bo`linuvchanlik xususiyatiga, muayyan ichki 
tuzilishga ega bo`lgan ikki va undan ortiq birliklarning o`zaro munosabatidan iborat 
bo`lib, ayni paytda o`zi alohida strukturani tashkil etadi. Demak, sistema qismlardan, 
bo`laklardan iborat bo`lsa, struktura ushbu qismlar, bo`laklar o`rtasidagi ichki 
munosabatdir. Ya`ni, sistema - butunlik, struktura – xususiylik hisoblanadi. Ular 
o`zaro uzviy bog`liq, bir-birini taqazo qiladi, ayni paytda har biri o`ziga xos 
tomonlari, xususiyatlari bilan mustaqil bo`ladi.  
Sistemalarni mohiyatan 2 asosiy turga ajratish mumkin: material sistema va 
ideal sistemalar. Har qanday moddiy materialdan tayyorlangan inshoot, qurilma, 
imorat, tarkibiy qismlarga ajraluvchi obyektni yoki jonli organizmni esa material 
sistema deb hisoblash mumkin. Aynan moddiy sistemalar birlamchi material sistema 
deb ataladi. O`zaro muayyan munosabatlar bilan bog`langan g`oya, tushuncha yoki 
fikrlar ideal sistemalar bo`lib, ular semantik informatsiyaning ko`rinishlaridan biri 
bo`lgan boshqa material tashuvchida mustahkamlanadi. Bunday sistemalar 
Logotip
Demak, jamiyatda belgilarning turli xillari mavjud bo‘lib, ularning har biri: belgi-alomatlar, belgi-signallar (ishoralar), belgi-simvollar (ramzlar) va til belgilari o‘ziga xos va mos vazifani bajaradi. Til tarkibini tashkil etuvchi struktural elementlar – morfema, so‘z, so‘z birikmasi, gap, matn va boshqalar muayyan informatsiyani olish va yetkazish uchun xizmat qilishi bilan informativ belgilarning eng asosiysi hisoblanadi va 2 tomonlama: informatsiyani ham qabul qilish, ham yetkazish vazifasini bajaradi. Til grafik belgilar sifatida ham, (yozuv, harf vositasida), tovushli belgilar sifatida ham (og‘zaki so‘zlashuv, tovush vositasida), harakatli belgilarning o‘rnida ham qo‘llana oladigan ko‘p tarmoqli belgilar sistemasidir. Shuning uchun tilni belgilarning belgisi deb atash mumkin. 2. Sistema va struktura tushunchasi Har qanday sistema ichki bo`linuvchanlik xususiyatiga, muayyan ichki tuzilishga ega bo`lgan ikki va undan ortiq birliklarning o`zaro munosabatidan iborat bo`lib, ayni paytda o`zi alohida strukturani tashkil etadi. Demak, sistema qismlardan, bo`laklardan iborat bo`lsa, struktura ushbu qismlar, bo`laklar o`rtasidagi ichki munosabatdir. Ya`ni, sistema - butunlik, struktura – xususiylik hisoblanadi. Ular o`zaro uzviy bog`liq, bir-birini taqazo qiladi, ayni paytda har biri o`ziga xos tomonlari, xususiyatlari bilan mustaqil bo`ladi. Sistemalarni mohiyatan 2 asosiy turga ajratish mumkin: material sistema va ideal sistemalar. Har qanday moddiy materialdan tayyorlangan inshoot, qurilma, imorat, tarkibiy qismlarga ajraluvchi obyektni yoki jonli organizmni esa material sistema deb hisoblash mumkin. Aynan moddiy sistemalar birlamchi material sistema deb ataladi. O`zaro muayyan munosabatlar bilan bog`langan g`oya, tushuncha yoki fikrlar ideal sistemalar bo`lib, ular semantik informatsiyaning ko`rinishlaridan biri bo`lgan boshqa material tashuvchida mustahkamlanadi. Bunday sistemalar
ikkilamchi material sistemalar deb nomlanib, inson faoliyati natijasida yuzaga keladi 
va semiotik sistemalar deb yuritiladi. Aslida ikkilamchi sisemalar substansional, 
ya`ni mohiyatan mavjud bo`lmaydi. Masalan, svetofor ranglaridagi ruxsat, man 
qilish, harakatga tayyorlanish ma`nolari aynan shu ranglarda mavjud emas, ularga 
ushbu ma`nolarni ifodalash yuklatilgan, buyurilgan, xolos.  
Til sistemasi uni tashkil etuvchi qismlari, strukturasiga ko`ra juda 
murakkabligi, ko`p yarusliligi bilan ajralib turadi. Tilning fonetik, leksik, 
morfologik, sintaktik sathlari struktura qatlamlari bo`lib, ular bir butunlikni tashkil 
etadi va o`zaro aloqadorligi bilan tilning mavjudligini ta`minlaydi. Tilning har bir 
birligi butunlikning qismi sifatida sistema tarkibiga kiradi. Ayni paytda til 
sistemasining har bir sathi o`ziga xos sistemalar bo`lib, ular ham muayyan struktural 
elementlardan – muayyan ijtimoiy vazifani bajaruvchi moddiy birliklardan tashkil 
topadi. Bunda til sathlarining yig`indisi makrosistema bo`lsa, ichki yaruslar 
sistemasi mikrosistema sifatida namoyon bo`ladi.  
3. Sathlari tushunchasi va ularda iyerarxik munosabat. 
XX asrning 50-yillaridan boshlab tilshunoslikda lingvistik sath tushunchasi  
maydonga keldi. Til mohiyatining  ikki tomonlama ekanligi, tildagi shakliy va 
mazmuniy tomonlarning har biri o‘z ichki tuzilishiga ega ekanligi, har qaysisi o‘z 
uzvlaridan tashkil topgan ichki sistema ekanligi, ular o‘rtasidagi munosabat tilni 
harakatga keltirishi haqidagi qarashlarning barcha tomonidan e’tirof etilishi nafaqat 
«lingvistik sath» tushunchasining paydo bo‘lishiga, balki uning juda keng ma’noda 
qo‘llana boshlashiga olib keldi.  
Til birliklarini turli belgilar asosida birlashtirish mumkin. Tilni sathlarga 
ajratishning asosiy belgisi lingvistik birliklarning iyerarxik – pog‘onaviylik 
xususiyati bo‘lib, o‘zaro pog‘onaviy munosabatda bo‘lmagan nisbiy bir xil birliklar 
munosabatini lingvistik sath deb tushunish mumkin.   
Bir sath birliklari boshqa sathdagi (o‘zidan katta yoki kichik) bo‘lgan birliklar 
bilan pog‘onaviy munosabatda bo‘ladi. Bunda quyi sath  birligi yuqori sath 
birligidan tashkil topadi, ya’ni u yuqori sath birligi tarkibiga kirish xususiyatiga ega. 
Odatda, til sathlari o‘rtasida quyidan yuqoriga bo‘lgan munosabat e’tirof etiladi va 
shundan kelib chiqib, tilga yagona iyerarxik shakllangan sistema deb, tilning ichki 
tuzilishiga nisbatan bunday yondashuv esa kompozitsion konsepsiya deb qaraladi. 
Logotip
ikkilamchi material sistemalar deb nomlanib, inson faoliyati natijasida yuzaga keladi va semiotik sistemalar deb yuritiladi. Aslida ikkilamchi sisemalar substansional, ya`ni mohiyatan mavjud bo`lmaydi. Masalan, svetofor ranglaridagi ruxsat, man qilish, harakatga tayyorlanish ma`nolari aynan shu ranglarda mavjud emas, ularga ushbu ma`nolarni ifodalash yuklatilgan, buyurilgan, xolos. Til sistemasi uni tashkil etuvchi qismlari, strukturasiga ko`ra juda murakkabligi, ko`p yarusliligi bilan ajralib turadi. Tilning fonetik, leksik, morfologik, sintaktik sathlari struktura qatlamlari bo`lib, ular bir butunlikni tashkil etadi va o`zaro aloqadorligi bilan tilning mavjudligini ta`minlaydi. Tilning har bir birligi butunlikning qismi sifatida sistema tarkibiga kiradi. Ayni paytda til sistemasining har bir sathi o`ziga xos sistemalar bo`lib, ular ham muayyan struktural elementlardan – muayyan ijtimoiy vazifani bajaruvchi moddiy birliklardan tashkil topadi. Bunda til sathlarining yig`indisi makrosistema bo`lsa, ichki yaruslar sistemasi mikrosistema sifatida namoyon bo`ladi. 3. Sathlari tushunchasi va ularda iyerarxik munosabat. XX asrning 50-yillaridan boshlab tilshunoslikda lingvistik sath tushunchasi maydonga keldi. Til mohiyatining ikki tomonlama ekanligi, tildagi shakliy va mazmuniy tomonlarning har biri o‘z ichki tuzilishiga ega ekanligi, har qaysisi o‘z uzvlaridan tashkil topgan ichki sistema ekanligi, ular o‘rtasidagi munosabat tilni harakatga keltirishi haqidagi qarashlarning barcha tomonidan e’tirof etilishi nafaqat «lingvistik sath» tushunchasining paydo bo‘lishiga, balki uning juda keng ma’noda qo‘llana boshlashiga olib keldi. Til birliklarini turli belgilar asosida birlashtirish mumkin. Tilni sathlarga ajratishning asosiy belgisi lingvistik birliklarning iyerarxik – pog‘onaviylik xususiyati bo‘lib, o‘zaro pog‘onaviy munosabatda bo‘lmagan nisbiy bir xil birliklar munosabatini lingvistik sath deb tushunish mumkin. Bir sath birliklari boshqa sathdagi (o‘zidan katta yoki kichik) bo‘lgan birliklar bilan pog‘onaviy munosabatda bo‘ladi. Bunda quyi sath birligi yuqori sath birligidan tashkil topadi, ya’ni u yuqori sath birligi tarkibiga kirish xususiyatiga ega. Odatda, til sathlari o‘rtasida quyidan yuqoriga bo‘lgan munosabat e’tirof etiladi va shundan kelib chiqib, tilga yagona iyerarxik shakllangan sistema deb, tilning ichki tuzilishiga nisbatan bunday yondashuv esa kompozitsion konsepsiya deb qaraladi.
Hodisalar pog‘onaviy munosabatida gomogen va geterogen munosabatlar 
farqlanadi. Gomogen munosabatda birliklarning bittasi boshqalari uchun namuna, 
etalon deb qabul qilinadi. Masalan, qiyoslanayotgan 2 tovushdan mustaqil 
pozitsiyadagi tovush invariant, tobe pozitsiyadagisi uning varianti hisoblanadi. Til 
iyerarxiyasi esa geterogen, ya’ni ko‘p tarmoqli tizimdir.  
Bu munosabatlar jins va tur, butun va bo`lak munosabatlarida ham ko’rish 
mumkin.Ushbu pog`onaviy munosabat tufayli ma`lum turlarga nisbatan jins, 
bo`laklarga nisbatan butun bo`lgan qism boshqa butun yoki jins tarkibiga bo`lak yoki 
tur bo`lib kirishi mumkin. Masalan, olma bir qator navlar (masalan, jonoqi, 
rozmarin, semerinka va h.z.) ga nisbatan jins, ushbu navlar o`z navbatida tur bo`lib 
kelsa, mevali daraxtlarga va umuman o`simlikka nisbatan tur, chunki daraxt ham 
o`simliklarning muayyan turi hisoblanadi va ayni paytda, avvalo, mevali, mevasiz, 
dekorativ daraxtlar turlariga bo`linadi. Ushbu turlarning har biri o`z ichida har xil 
turlarga bo`linishi ham barchaga ma`lum.  
 
          Tilning o‘zaro bog‘liq va bir-birini taqazo etuvchi bir qancha 
qatlamlardan iborat ekanligi haqidagi qarash o‘zining uzoq tarixiga ega. Sistemaviy-
struktur tilshunoslikning shakllanishi va rivojlanishi til ichki tuzilishining o‘ziga xos 
xususiyatini, til ichki birliklarining oddiydan murakkabga qarab bosqichma-bosqich 
rivojlanib borishi, bunda quyi bosqich birligi o‘zidan yuqoriroq bosqich birligida o‘z 
funksiyasini ko‘rsatishini ilmiy asoslab berdi. Xususan, til tuzilishining an’anaviy 
tilshunoslikda 3 asosiy qism: fonetik, leksik va grammatik qismlarga bo‘linishi va 
tilshunoslikning bu qismlarni o‘rganadigan 3ta bo‘limga ajratilishi ushbu 
qatlamlarni bir butunlikda tushunishning yorqin namunasidir.  
Bu qiziq!Mashhur Amerika olimi K. fon Frishning 
ma`lumotiga ko`ra, asalarilar uyi ham belgi vazifasini 
bajaradi. Asalari uyining shakli va chastotasi ozuqa 
manbayining masofasi va yo`nalishi haqida ma`lumot 
beradi. Doira shaklidagi uy ozuqa manbayining asalari 
uyasidan uzoq emasligini, yuz metr atrofida ekanligini, 
sakkiz shaklidagi uy esa birdaniga ikki axborot: ozuqa 
manbayining masofasi yuz metrdan uncha yiroqligi va 
yo`nalishini bildiradi. 
Logotip
Hodisalar pog‘onaviy munosabatida gomogen va geterogen munosabatlar farqlanadi. Gomogen munosabatda birliklarning bittasi boshqalari uchun namuna, etalon deb qabul qilinadi. Masalan, qiyoslanayotgan 2 tovushdan mustaqil pozitsiyadagi tovush invariant, tobe pozitsiyadagisi uning varianti hisoblanadi. Til iyerarxiyasi esa geterogen, ya’ni ko‘p tarmoqli tizimdir. Bu munosabatlar jins va tur, butun va bo`lak munosabatlarida ham ko’rish mumkin.Ushbu pog`onaviy munosabat tufayli ma`lum turlarga nisbatan jins, bo`laklarga nisbatan butun bo`lgan qism boshqa butun yoki jins tarkibiga bo`lak yoki tur bo`lib kirishi mumkin. Masalan, olma bir qator navlar (masalan, jonoqi, rozmarin, semerinka va h.z.) ga nisbatan jins, ushbu navlar o`z navbatida tur bo`lib kelsa, mevali daraxtlarga va umuman o`simlikka nisbatan tur, chunki daraxt ham o`simliklarning muayyan turi hisoblanadi va ayni paytda, avvalo, mevali, mevasiz, dekorativ daraxtlar turlariga bo`linadi. Ushbu turlarning har biri o`z ichida har xil turlarga bo`linishi ham barchaga ma`lum. Tilning o‘zaro bog‘liq va bir-birini taqazo etuvchi bir qancha qatlamlardan iborat ekanligi haqidagi qarash o‘zining uzoq tarixiga ega. Sistemaviy- struktur tilshunoslikning shakllanishi va rivojlanishi til ichki tuzilishining o‘ziga xos xususiyatini, til ichki birliklarining oddiydan murakkabga qarab bosqichma-bosqich rivojlanib borishi, bunda quyi bosqich birligi o‘zidan yuqoriroq bosqich birligida o‘z funksiyasini ko‘rsatishini ilmiy asoslab berdi. Xususan, til tuzilishining an’anaviy tilshunoslikda 3 asosiy qism: fonetik, leksik va grammatik qismlarga bo‘linishi va tilshunoslikning bu qismlarni o‘rganadigan 3ta bo‘limga ajratilishi ushbu qatlamlarni bir butunlikda tushunishning yorqin namunasidir. Bu qiziq!Mashhur Amerika olimi K. fon Frishning ma`lumotiga ko`ra, asalarilar uyi ham belgi vazifasini bajaradi. Asalari uyining shakli va chastotasi ozuqa manbayining masofasi va yo`nalishi haqida ma`lumot beradi. Doira shaklidagi uy ozuqa manbayining asalari uyasidan uzoq emasligini, yuz metr atrofida ekanligini, sakkiz shaklidagi uy esa birdaniga ikki axborot: ozuqa manbayining masofasi yuz metrdan uncha yiroqligi va yo`nalishini bildiradi.
 
Til sathi birliklari va ular orasidagi paradigmatik, sintagmatik va 
izomorflik munosabati. 
Til birliklarini 2 guruhga ajratish mumkin:  
- tilning asosiy birliklari – fonema va morfema; 
- tilning konstruktiv birliklari – so‘z(leksema) va gap. 
Bunda fonema til birligining ifoda tomoni va u til birliklarini ma’no jihatidan 
farqlashga xizmat qiladi. Leksema lug‘aviy ma’no ifodalovchi morfema, morfema 
esa grammatik ma’no ifodalovchi va so‘z shakllarini hosil qiluvchi  birlikdir.  
Har qanday til birligi nutq jarayonida bir nechta variantlar: fonema fonlar 
(allofon, tovush), leksema (alloleks, leksema varianti), morfema morf (allomorf, 
morfema varianti), so‘z (so‘z shakli), gap (jumla, allofrazema) orqali namoyon 
bo‘ladi. Bunda: mustaqil pozitsiyadagi tovush invariant, tobe pozitsiyadagisi uning 
varianti; morfema – invariant, uning nutqdagi variantlari esa allomorf yoki morfema 
variantlari hisoblanadi  
Ko‘rinadiki, til va nutq o‘zaro farqli hodisalar, ayni paytda biri-birisiz mavjud 
bo‘la ololmaydi. Nutq tilsiz yuzaga chiqa olmaydi, til esa nutqni amalga oshirish 
uchun yashaydi. Til va nutqning o‘rtasidagi ushbu ziddiyat mohiyat va hodisa 
dialektikasidan kelib chiqadi va tilning barcha sathlarini qamrab oladi.  
Til birliklar haqida ma’lumot: 
  
1. Fonema – tilning eng kichik minimal birligi, biroq til sistemasida eng 
maksimal vazifani bajaradi. U ta’sir qilish, sezgi uyg‘otish quvvatiga ega. Fonema 
morfema va so‘zlarni farqlaydi, faqat ifoda tomoniga ega. Fonema inson nutq 
a’zolari yordamida hosil qilinadigan tovush tiplarining nutqgacha bo‘lgan, 
reallashmagan, umumlashgan andozalari bo‘lib, invariant hisoblanadi. Uning nutqda 
so‘z tarkibidagi ko‘rinishi, qurshov tovushlar ta’sirida paydo bo‘lgan qiyofasi esa 
variantdir.   
fonem
a
morfem
a 
leksema 
Logotip
Til sathi birliklari va ular orasidagi paradigmatik, sintagmatik va izomorflik munosabati. Til birliklarini 2 guruhga ajratish mumkin: - tilning asosiy birliklari – fonema va morfema; - tilning konstruktiv birliklari – so‘z(leksema) va gap. Bunda fonema til birligining ifoda tomoni va u til birliklarini ma’no jihatidan farqlashga xizmat qiladi. Leksema lug‘aviy ma’no ifodalovchi morfema, morfema esa grammatik ma’no ifodalovchi va so‘z shakllarini hosil qiluvchi birlikdir. Har qanday til birligi nutq jarayonida bir nechta variantlar: fonema fonlar (allofon, tovush), leksema (alloleks, leksema varianti), morfema morf (allomorf, morfema varianti), so‘z (so‘z shakli), gap (jumla, allofrazema) orqali namoyon bo‘ladi. Bunda: mustaqil pozitsiyadagi tovush invariant, tobe pozitsiyadagisi uning varianti; morfema – invariant, uning nutqdagi variantlari esa allomorf yoki morfema variantlari hisoblanadi Ko‘rinadiki, til va nutq o‘zaro farqli hodisalar, ayni paytda biri-birisiz mavjud bo‘la ololmaydi. Nutq tilsiz yuzaga chiqa olmaydi, til esa nutqni amalga oshirish uchun yashaydi. Til va nutqning o‘rtasidagi ushbu ziddiyat mohiyat va hodisa dialektikasidan kelib chiqadi va tilning barcha sathlarini qamrab oladi. Til birliklar haqida ma’lumot: 1. Fonema – tilning eng kichik minimal birligi, biroq til sistemasida eng maksimal vazifani bajaradi. U ta’sir qilish, sezgi uyg‘otish quvvatiga ega. Fonema morfema va so‘zlarni farqlaydi, faqat ifoda tomoniga ega. Fonema inson nutq a’zolari yordamida hosil qilinadigan tovush tiplarining nutqgacha bo‘lgan, reallashmagan, umumlashgan andozalari bo‘lib, invariant hisoblanadi. Uning nutqda so‘z tarkibidagi ko‘rinishi, qurshov tovushlar ta’sirida paydo bo‘lgan qiyofasi esa variantdir. fonem a morfem a leksema
2. Morfema - tilning eng kichik ma’no birligi, shakl va mazmun jihatiga ega 
2 tomonlama birlik. So‘z shakli tarkibida ishtirok etayotgan morfema varianti – morf 
deyiladi. Morfning faqat o‘zi uchun qulay vaziyatlarda yuzaga chiqadigan, tanlab 
ishlatiladigan shakli allomorf deyiladi. Morfema so‘z kabi mustaqillikka ega emas, 
u nutqda leksema, so‘z shakli tarkibida funksional qism sifatida qo‘llanadi.  
3. Leksema - morfema kabi 2 tomonning: tovush va ma’no, ifoda va 
mazmunning uyg’unligidan tashkil topadi. Leksemaning tovush, ifoda tomoni 
nomemalar, ma’no –mazmun tomoniga denotatlar – predmetlar kiradi. Leksemaning 
eng muhim xususiyati uning jamiyat a’zolari uchun tayyorligidir. Leksema til 
sistemasining lug‘at boyligi, u so‘z birikmasi va gap uchun material hisoblanadi. 
Nutq birliklari va ularga xos xususiyatlar 
1. Tovush - nutq birligi, fonemaning nutqda voqelashgan, reallashgan  moddiy 
shakllanga  asosi. Tovush til birliklari - morfema, leksemalarning moddiy qobig‘i, 
ifoda tomoni hisoblanadi. Tovush xususiylik sifatida fizik, akustik, fizioligik va 
lisoniy xususiyatlarga ega. U fonemaga nisbatan  birlamchi hodisa va fonema bo‘la 
oladi, muayyan birliklarni funksional-semantik jihatdan farqlaydi va ijtimoiy 
vazifani bajaradi.  
2. So‘z –nutq birligi bo‘lgan tovushlar kompleksidan tashkil topgan ijtimoiy 
belgidir. U tilda tayyor turadigan, imkoniyatlar majmuasi bo‘lgan leksemaning 
voqelanishi, ro‘yobga chiqishi, moddiy ko‘rinishidir. Demak, so‘z xususiylik 
sifatida namoyon bo‘ladi va perseptiv (tovush tomoniga egalik), nominativ (atash 
funksiyasi)va signifikativ (ma’no, tushuncha ifodalash) vazifalarni bajaradi.  
3. So‘z birikmasi –leksema va so‘zlarning nutq jarayonida erkin birikuvidan 
tashkil topadigan, nutq jarayonida yetishtiriladigan birlik. U gap bilan so‘z orasidagi 
oraliq nutqiy birlik  - nutq mahsuli sifatida baholanadi va gap uchun qurilish 
materiali bo‘lib xizmat qiladi. So‘z birikmasi  ham nominativ - atash vazifasini 
bajaradi, uning ma’nosi tarkibidagi mustaqil so‘zlar ma’nolaridan kelib chiqadi, 
biroq ushbu so‘zlar semantikasiga qaraganda aniqroq, chuqurroq, murakkabroq va 
kengro  mazmunga ega. So‘z birikmasi tarkibidagi komponentlar o‘zaro tobe-hokim 
munosabatida bo‘ladi. Har bir so‘z birikmasi asosida so‘z valentligi - so‘zlarning 
birikuvchanlik imkoniyati yotadi. 
Logotip
2. Morfema - tilning eng kichik ma’no birligi, shakl va mazmun jihatiga ega 2 tomonlama birlik. So‘z shakli tarkibida ishtirok etayotgan morfema varianti – morf deyiladi. Morfning faqat o‘zi uchun qulay vaziyatlarda yuzaga chiqadigan, tanlab ishlatiladigan shakli allomorf deyiladi. Morfema so‘z kabi mustaqillikka ega emas, u nutqda leksema, so‘z shakli tarkibida funksional qism sifatida qo‘llanadi. 3. Leksema - morfema kabi 2 tomonning: tovush va ma’no, ifoda va mazmunning uyg’unligidan tashkil topadi. Leksemaning tovush, ifoda tomoni nomemalar, ma’no –mazmun tomoniga denotatlar – predmetlar kiradi. Leksemaning eng muhim xususiyati uning jamiyat a’zolari uchun tayyorligidir. Leksema til sistemasining lug‘at boyligi, u so‘z birikmasi va gap uchun material hisoblanadi. Nutq birliklari va ularga xos xususiyatlar 1. Tovush - nutq birligi, fonemaning nutqda voqelashgan, reallashgan moddiy shakllanga asosi. Tovush til birliklari - morfema, leksemalarning moddiy qobig‘i, ifoda tomoni hisoblanadi. Tovush xususiylik sifatida fizik, akustik, fizioligik va lisoniy xususiyatlarga ega. U fonemaga nisbatan birlamchi hodisa va fonema bo‘la oladi, muayyan birliklarni funksional-semantik jihatdan farqlaydi va ijtimoiy vazifani bajaradi. 2. So‘z –nutq birligi bo‘lgan tovushlar kompleksidan tashkil topgan ijtimoiy belgidir. U tilda tayyor turadigan, imkoniyatlar majmuasi bo‘lgan leksemaning voqelanishi, ro‘yobga chiqishi, moddiy ko‘rinishidir. Demak, so‘z xususiylik sifatida namoyon bo‘ladi va perseptiv (tovush tomoniga egalik), nominativ (atash funksiyasi)va signifikativ (ma’no, tushuncha ifodalash) vazifalarni bajaradi. 3. So‘z birikmasi –leksema va so‘zlarning nutq jarayonida erkin birikuvidan tashkil topadigan, nutq jarayonida yetishtiriladigan birlik. U gap bilan so‘z orasidagi oraliq nutqiy birlik - nutq mahsuli sifatida baholanadi va gap uchun qurilish materiali bo‘lib xizmat qiladi. So‘z birikmasi ham nominativ - atash vazifasini bajaradi, uning ma’nosi tarkibidagi mustaqil so‘zlar ma’nolaridan kelib chiqadi, biroq ushbu so‘zlar semantikasiga qaraganda aniqroq, chuqurroq, murakkabroq va kengro mazmunga ega. So‘z birikmasi tarkibidagi komponentlar o‘zaro tobe-hokim munosabatida bo‘ladi. Har bir so‘z birikmasi asosida so‘z valentligi - so‘zlarning birikuvchanlik imkoniyati yotadi.
4. Gap – ifoda va mazmun jihatlariga ega bo‘lgan, fikr ifodalash (axborot olish 
va axborot berish), ya’ni kommunikatsiya akti birligi hisoblanadi. Gap grammatik, 
intonatsion tugallikka ega bo‘lgan va muayyan hukmni bildiradigan birlik. Ayni 
paytda gapda borliqga munosabat– modallik ham ifodalanadi.  
Til va nutq birliklari o‘zaro paradigmatik, sintagmatik va izomorfik 
munosabatda bo‘ladi. Paradigmatik munosabat til birliklarining umumiy grammatik 
ma’nolariga ko‘ra bir qatorga, paradigmaga birlashgan bo‘lib, bunga misol sifatida 
so‘zlarning turlanish yoki tuslanish qatoriga birlashishi va bosh, asosiga ko‘ra 
farqlanishini keltirish mumkin. Masalan, kitob, kitobni, kitobning, kitobda, kitobdan 
so‘zlarining ma’nosi bosh kelishik shakliga ko‘ra qiyoslanadi va muayyan til 
birliklarining vertikal yo‘nalishdagi imkoniyatlari sifatida baholanadi. Nutqiy 
vaziyatda esa ulardan bittasigina voqelanadi.    
Sintagmatik munosabatda esa til birliklarining o‘zaro semantik-sintaktik 
munosabatga kirishishi va gorizontal yo‘nalishda birikmalar hosil qilishi tushuniladi: 
kitobning qadri, kitobni o‘qish kabi. Demak, paradigmatik munosabat til 
birliklarining nutqgacha bo‘lgan til hodisasi bo‘lsa, sintagmatik munosabat til 
birliklarining nutq jarayonidagi mantiqiy munosabatidir va u nutq hodisasi sifatida 
qaraladi. Nutq jarayonida tovushdan so‘z, so‘zdan so‘z birikmasi, so‘z birikmasidan 
gap hosil qilinishi, ularning asosida turgan til birliklari fonema, morfema, 
leksemalarning ham muayyan til modelini hosil qilishda o‘zaro shunday 
munosabatda turishi  ularning ierarxik munosabatini ko‘rsatadi. 
4. Til sathlari o‘rtasidagi izomorflik 
Izomorfizm (lotincha izoma, – o‘xshash, morfo-shakl) tilning turli sathlari 
birliklarining ichki tuzilishi o‘rtasidagi o‘xshashlikni bildiradi. Ushbu atama ilk bor 
Ye.Kurilovich tomonidan kiritilgan bo‘lib, uning fikricha, tovush komplekslari 
(masalan, bo‘g‘in) va semantik komplekslar (masalan, gap) funksional, vazifaviy 
munosabatlaridan qat’i nazar, chuqur struktur parallelizmga ega. Aynan shu holat, 
ya’ni ular o‘rtasidagi o‘xshashlik izomorfizm deb nomlanadi.   
Tilshunoslik tarixida tilning fonologik, morfemik, leksik, grammatik sath 
birliklari ko‘p hollarda avtonom holda, ularning aloqadorligi va o‘xshash 
nuqtalarining mavjudligi, ya’ni izomorflik  e’tiborga olinmagan holda o‘rganildi.  
Logotip
4. Gap – ifoda va mazmun jihatlariga ega bo‘lgan, fikr ifodalash (axborot olish va axborot berish), ya’ni kommunikatsiya akti birligi hisoblanadi. Gap grammatik, intonatsion tugallikka ega bo‘lgan va muayyan hukmni bildiradigan birlik. Ayni paytda gapda borliqga munosabat– modallik ham ifodalanadi. Til va nutq birliklari o‘zaro paradigmatik, sintagmatik va izomorfik munosabatda bo‘ladi. Paradigmatik munosabat til birliklarining umumiy grammatik ma’nolariga ko‘ra bir qatorga, paradigmaga birlashgan bo‘lib, bunga misol sifatida so‘zlarning turlanish yoki tuslanish qatoriga birlashishi va bosh, asosiga ko‘ra farqlanishini keltirish mumkin. Masalan, kitob, kitobni, kitobning, kitobda, kitobdan so‘zlarining ma’nosi bosh kelishik shakliga ko‘ra qiyoslanadi va muayyan til birliklarining vertikal yo‘nalishdagi imkoniyatlari sifatida baholanadi. Nutqiy vaziyatda esa ulardan bittasigina voqelanadi. Sintagmatik munosabatda esa til birliklarining o‘zaro semantik-sintaktik munosabatga kirishishi va gorizontal yo‘nalishda birikmalar hosil qilishi tushuniladi: kitobning qadri, kitobni o‘qish kabi. Demak, paradigmatik munosabat til birliklarining nutqgacha bo‘lgan til hodisasi bo‘lsa, sintagmatik munosabat til birliklarining nutq jarayonidagi mantiqiy munosabatidir va u nutq hodisasi sifatida qaraladi. Nutq jarayonida tovushdan so‘z, so‘zdan so‘z birikmasi, so‘z birikmasidan gap hosil qilinishi, ularning asosida turgan til birliklari fonema, morfema, leksemalarning ham muayyan til modelini hosil qilishda o‘zaro shunday munosabatda turishi ularning ierarxik munosabatini ko‘rsatadi. 4. Til sathlari o‘rtasidagi izomorflik Izomorfizm (lotincha izoma, – o‘xshash, morfo-shakl) tilning turli sathlari birliklarining ichki tuzilishi o‘rtasidagi o‘xshashlikni bildiradi. Ushbu atama ilk bor Ye.Kurilovich tomonidan kiritilgan bo‘lib, uning fikricha, tovush komplekslari (masalan, bo‘g‘in) va semantik komplekslar (masalan, gap) funksional, vazifaviy munosabatlaridan qat’i nazar, chuqur struktur parallelizmga ega. Aynan shu holat, ya’ni ular o‘rtasidagi o‘xshashlik izomorfizm deb nomlanadi. Tilshunoslik tarixida tilning fonologik, morfemik, leksik, grammatik sath birliklari ko‘p hollarda avtonom holda, ularning aloqadorligi va o‘xshash nuqtalarining mavjudligi, ya’ni izomorflik e’tiborga olinmagan holda o‘rganildi.