TILSHUNOSLIK FANI TARIXI. QADIMGI HIND, XITOY, GREK, RIM TILSHUNOSLIGI
Yuklangan vaqt
2025-08-28
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
18
Faytl hajmi
27,9 KB
TILSHUNOSLIK FANI TARIXI. QADIMGI HIND, XITOY, GREK, RIM
TILSHUNOSLIGI
REJA:
1. Тilshunoslik fanining shakllanish tarixi.
2. Qadimgi hind tilshunosligi.
3. Antik davrda grek tilshunosligi.
4. Rim tilshunosligining rivojlanishi.
5. Qadimgi xitoy tilshunosligi
Tilshunoslik fanining shakllanish tarixi
Lingvistik ta’limotning vujudga kelishi va rivojlanish jarayoni qariyb 3 ming
yillik tarixni o‘z ichiga olgan bo‘lsa-da, til haqidagi fan faqat XIX-XX asrlardagina
mustaqil fan sifatida shakllandi. Aniqrog‘i, tilshunoslik O‘rta Osiyoda XI-XV
asrlarda, Yevropada esa XIX asrning boshlaridan boshqa fanlar qatorida mustaqil
fan sifatida tan olindi. Ammo insonlarning til ilmiga qiziqishlari ancha ilgari
boshlangan bo‘lib, tilshunoslikning ildizlari taxminan eramizdan avvalgi VI ming
yillikda Hindistonda, IV ming yillikda Yunonistonda, III ming yillikda shumerlar
yashagan Mesopotamiyada, II ming yillikda misrliklarda, eramizning I ming yilligi
boshida Turon qabilalarida vujudga kelgan.
Eramizdan oldingi VI asrlarda Xitoyda mashhur faylasuf Konfutsiy (554-449
yy.) tomonidan yozilgan solnomalarda qadimgi xitoy yozma yodgorliklari haqida
ma’lumotlar berilgan. “Bahor va kuz” deb atalgan ushbu asarlarda eramizdan oldingi
722-481 yillar orasidagi davrlar aks ettirilgan. Qadimgi xitoyliklar eramizdan 10 asr
ilgari lug‘at tuzganlar, eramizning boshlarida esa ular sinonimlar lug‘atini ham
tuzganlar. Keltirilgan dalillar tilshunoslik fanining shakllanish davri nihoyatda uzoq
va murakkab tarixiy yo‘lni bosib o‘tganligini ko‘rsatadi.
Tilshunoslik fanining eng qadimgi manbalari 2 mintaqada, 2 xil madaniyat
o‘chog‘ida, ya’ni qadimgi Sharq - Hindiston va Arabiston hamda qadimgi G‘arb -
Yunoniston va Rimda vujudga kelgan. Shuning uchun tilshunoslik fanining tarixiy
yo‘lini qadimgi tilshunoslik, o‘rta asrlar tilshunosligi, XIX asr tilshunosligi va
zamonaviy tilshunoslik kabi tarixiy-xronologik davrlarga bo‘lib o‘rganish maqsadga
muvofiq.
Qadimgi hind tilshunosligi
Qadimgi Hindiston jahon tilshunosligi tarixida tilshunoslik fanining beshigi,
markazi sifatida tan olinadi va umum tomonidan ehtirof etiladi. Bu-mutlaq haqiqat.
Chunki til masalalariga bo`lgan qiziqish, tilga oid hodisalar bilan jiddiy va puxta
shug`ullanish ilk bor Hindistonda - hind olimlari, filologlari tomonidan boshlab
berildi. Ayni jarayonning boshlanishi dastavval sof amaliy ahamiyatga ega bo`ldi.
Aniqrog`i, 15 asr ilgari yozilgan qadimgi hind adabiy tili yozuvida - sanskritda
yaratilgan qadimgi hindlarning diniy madhiyalari - Vedalar tili davrlar o`tishi bilan
mamlakat aholisining so`zlashuv tilidan (prakritlardan) farqlanib qola boshladi.
Boshqacha aytganda, qadimgi yozma yodgorliklar tili (yozma nutq) bilan so`zlashuv
tili (jonli nutq) orasida ajralish, «ziddiyat» yuzaga keldi. Ushbu ziddiyatni,
farqlanishni yo`qotish uchun hind olimlari qadimiy yozma yodgorliklar tilini
o`rganishga, tadqiq qilishga, ularni ommaviylashtirishga jiddiy kirishdilar. Ular
qadimgi Hindistonda alohida e`tiborga, hurmatga sazovor bo`lgan Vedalardagi
tushunarli bo`lmagan so`zlarni aniqlab, ularning ma`nosini izohladilar, sharhladilar.
Vedalar tiliga oid maxsus izohli lug`atlar tuzdilar, matnni fonetik va grammatik
jihatdan tahlil qildilar. Xullas, Vedalar tilidagi so`z va jumlalar m`hnosini, ularning
aniq talaffuzini, shaklini saqlab qolishga bo`lgan qat`iy intilish qadimgi Hindistonda
tilshunoslikning yuzaga kelishiga asosiy sabab bo`ldi.
Hindlar qadimiy davrda eng buyuk fonetikachi va grammatikachi sifatida
tanilganlar. Ular fonetika sohasida yunonlardan ham oldin unli va undosh
tovushlarni farqlaganlar, portlovchi va sirg`aluvchi, jarangli va jarangsiz tovushlarni,
tovush birikmalarini, bo`g`in, urg`u, intonatsiya, cho`ziqlik va qisqalik kabi fonetik
hodisalarni, jarayonlarni bilganlar. Shular yuzasidan mukammal ma`lumotlar
qoldirganlar. Qadimgi hind tilshunosligida fonema haqida ham muayyan
tushunchalar bo`lgan.
Qadimgi hindlar so`zlarning faqat ma`no tomonidagina emas, balki tovush
tomonida ham o`zgarishlar bo`lishini bilganlar. Shunga ko`ra ular so`zlarning tovush
jihatiga alohida e`tibor berganlar. Tovush haqida, tovushlarning o`zgarishi haqida
tadqiqot ishlarini olib borganlar. Shuningdek, qadimgi hindlar tovushlarning
fiziologik - artikulyatsion xususiyatlari, boshqa tovushlar bilan almashinishi, bir
tovushning boshqa tovush t`asiri bilan o`zgarishi (kombinator o`zgarish) kabi
hodisalarni aniqlashga ham e`tibor berganlar. Ular tovushlarning artikulyatsion –
fiziologik xususiyatlarini hisobga olgan holda tasnif qilganlar. Shu asosda, yuqorida
aytilganidek, tovushlarni unli va undoshlarga ajratganlar, nutq ahzolarining
yaqinlashuvidan unlilar, bir-birlariga ta`siridan, ya`ni tegishidan undoshlar hosil
bo`lishini qayd etganlar.
Agar yunon filologlari tovush almashinuvi masalasiga umuman ahamiyat
bermagan bo`lsalar, hind tilshunoslari bu jarayonga alohida e`tibor berganlar, ayni
jarayonning o`ziga xosliklarini aniqlab berganlar. Qiyoslang: sanskrit tiliga oid
so`zlarda, masalan, vidma so`zi «biz bilamiz» ma`nosini bersa, veda «men bilaman»
tushunchasini, vaidyas so`zi esa «olim», «ilmli» ma`nosini berishini ko`rsatib
berganlar. Qayd etilgan ma`no (tushuncha) o`zgarishlari esa i – e - ai unli
tovushlarning almashinuvi natijasi ekanligi haqida ishonarli, asosli fikrlarni bayon
qilganlar.
Qadimgi hind tilshunoslari grammatika - morfologiya sohasida ham ancha
ishlarni amalga oshirdilar. Ular bu yo`nalishda ham grek tilshunoslaridan ancha o`tib
ketdilar. Aniqrog`i, hind tilshunosi Guru morfologiyaning uch bo`limdan tashkil
topishini aniq ko`rsatib beradi va unga quyidagilarni kiritadi: 1. So`zlar tasnifi (so`z
turkumlari). 2. So`z yasalishi. 3. So`z o`zgarishi.
Hindlar to`rtta so`z turkumini farqlaganlar: ot, fe`l, old ko`makchi va yuklama.
Hindlarda ot predmet ifodalovchi, fe`l esa harakat, holat ifodalovchi so`z
sifatida beriladi. Old ko`makchilar esa otlarning, asosan, fe`llarning ma`nosini
belgilaydi. Yuklamalar esa ma`nolariga ko`ra 1) bog`lovchi va 2) qiyoslovchi kabi
turlarga ajratiladi. Olmosh va ravishlar esa ot va fe`l turkumlariga qo`shib
yuborilgan, alohida ajratilmagan.
Yunonlardan farqli holda hindlar so`z turkumlarini gap bo`laklaridan
farqlaganlar. Shunga ko`ra hindlar, yuqorida aytilganidek, otlarni predmet, fe`llarni
harakat ifodalovchi so`z sifatida «baholaganlar».
Qadimgi hindlar so`zlarni tahlil qilish, tarkibini o`rganish jarayonida ularni
quyidagi bo`laklarga ajratganlar: 1) o`zak, 2) suffiks, 3) qo`shimcha (turlovchi
qo`shimcha). Shuningdek, so`z yasovchi va so`z o`zgartiruvchi morfemalar
farqlangan.
Yevropa olimlari hind tilshunoslarining ishlari bilan yaqindan tanishib,
so`zlardan o`zak, so`z yasovchi va so`z o`zgartiruvchi morfemalarni ajratishga
«kirishganlar».
Hindlar otlarda yettita kelishikni qayd etganlar: 1) bosh kelishik, 2) qaratqich
kelishigi, 3) jo`nalish kelishigi, 4) tushum kelishigi, 5) qurol kelishigi, 6) chiqish
(ablativ) kelishigi, 7) o`rin kelishigi.
Hind tilshunoslari qo`shma so`zlarning o`ttizga yaqin turini farqlaganlar. Ular
qo`shma so`zlarning tuzilishida komponentlar orasidagi munosabatlarga e`tibor
berganlar. Masalan: ot+ot//fe`l; sifat// sifatdosh //ravish+ot // sifat//fe`l; son+ot va
boshqalar.
Hind grammatikachilari fe`l turkumining morfologik kategoriyalarini
mukammal ishlagan edilar. Ular fe`lning uch zamonga birlashadigan yetti xil zamon
formasini: hozirgi zamon, o`tgan zamonning tugallangan, tugallanmagan, uzoq
o`tgan zamon turlarini, kelasi zamon, odatdagi kelasi zamon va juda kam
qo`llaniladigan shart fe`li shaklini ajratganlar.
Hindlar qadimgi davrlardayoq fe`lning to`rtta maylini - aniqlik, istak, buyruq
va shart mayllarini bilganlar.
Fe`lning aniq, o`rta va majhullik nisbatlari ajratilib, har biri alohida
ta`riflangan, tavsiflangan.
Hindlar sanskrit tilida fe`lning uchta shaxs va uchta son: birlik, juftlik va
ko`pliklarga ko`ra tuslanishni ko`rsatganlar.
Hind tilshunoslari fikr ifodalash birligi bo`lgan gapning muhimligini inkor
qilmagan bo`lsalar-da, sintaksis masalalari bilan maxsus shug`ullanmaganlar. Ular
sintaksisda so`zlarning birikish tartibi, kelishik, zamon va mayl shakllarining
birikishi kabi masalalarni o`rganish bilan chegaralanganlar. So`z fikr ifodalash
imkoniyatiga ega emas, ya`ni so`z gapdan tashqari mavjud emas deb, gapni tilning
asosiy birligi hisoblaganlar.
Xullas, qadimgi hindlar fonetika va morfologiyaga nisbatan sintaksis
masalalarida ancha bo`sh bo`lganlar.
Panini grammatikasi
Qadimgi hindlarning eng mashhur tilshunosi eramizgacha bo`lgan IV asrda
yashab ijod etgan Paninidir. Panini o`zigacha bo`lgan davr tilshunoslarining qo`lga
kiritgan yutuqlarini umumlashtirib, ulardan foydalangan holda klassik sanskritning
(qadimgi hind adabiy tilining) eng mashhur grammatikasini yaratdi. Uning ushbu
asari «Ashtadg’xyan» nomi bilan ataladi. Panini grammatikasi to`rt mingga yaqin
(3996 ta) qisqa va lo`nda shehriy usulda yozilgan, osonlik bilan esda qoladigan
qoidalarni (sutr) o`z ichiga oladi.
Panini grammatikasi sof empirik va tasviriy xarakterga ega bo`lib, unda
sanskrit (qisman Veda) tilining fonetikasiga, morfologiyasiga, so`z yasalishi va
sintaksisiga oid fikrlar jamlangan.
Ushbu tadqiqot tili - undagi qoidalar nihoyatda ixcham va qisqa bo`lganligi,
asar tili o`ziga xos terminologiyaga egaligi sababli Panini tadqiqoti uzoq vaqtgacha
ovrupolik olimlarga tushunarli bo`lmadi. Birinchi bo`lib, asar mazmunini, undagi
g`oyani rus tilshunos olimi O.Byotling izohlab berdi.
Panini o`z davridayoq tilni sistema sifatida tushundi, so`z turkumlarini
farqladi, so`z tarkibini o`rgandi, o`zak, qo`shimcha, urg`u, intonatsiya va boshqa
hodisalar haqida mahlumot berdi.
Paninining sakkiz bo`limdan iborat klassik sanskrit masalalariga oid
grammatikasi Hindistonda deyarli ikki ming yil davomida eng asosiy va eng muhim
qo`llanma bo`lib xizmat qildi. Eramizning XIII asrlaridagina sanskritning hind olimi
Vopadeva tuzgan yangi grammatikasi maydonga keldi.
Yaski (eramizdan avvalgi V asr)
Yaski (Yaska) Hindistonning mashhur tilshunosidir. U so`z hamda so`zning
morfologik tarkibi, ma`nosi, vazifasi haqida fikrlarini yozib qoldirgan. Yaski
so`zning predmetni bevosita aks ettirmasligini, so`z bilan, ya`ni uning tovush tomoni
bilan predmet o`rtasida ma`noning mavjudligini to`g`ri tahkidlaydi. So`z ma`no
tufayli predmetni nomlash imkoniyatiga egaligini qayd etadi.
Tilshunos Vedalar tilini keng izohlab, tushuntirib beruvchi asar yaratadi va
bunda o`zigacha bo`lgan tadqiqotchilar ishlarini, umumlashtiradi.
Xullas, qadimgi Hindistonning tilshunoslik sohasidagi yutuqlari ulkan bo`lib,
ular o`z muvaffaqiyatlari bilan jahon tilshunosligi faniga katta hissa qo`shdilar.
Ularning tahlimotlari, g`oyalari yunon va arab tilshunosligiga jiddiy ta`sir qildi. Hind
tilshunosligi Yevropaga XVIII asrning o`rtalarida yetib keldi.
O`rta Osiyoda esa hind tilshunoslarining tahlimotlari ancha ilgari ma`lum
bo`lgan. Jumladan, buyuk bobokalonimiz xorazimlik Abu Rayhon Beruniy (X – XI
asr) sanskritni yaxshi bilgan, Hindistonga maxsus bag`ishlangan «Hindiston» nomli
asar ham yaratgan.
Eng muhimi shundaki, hind tilshunoslarining jahon tilshunosligiga qo`shgan
beqiyos hissasi sanskrit bilan belgilanadi. Tilshunos olimlarning sanskrit bilan
yaqindan tanishuvi jahon fanida qiyosiy - tarixiy tilshunoslikning yuzaga kelishiga
sabab bo`ldi.
Qadimgi yunon tilshunosligi
Qadimgi Yunoniston Yevropa tilshunosligi fanining markazi hisoblanadi.
Faylasuflar va shoirlar vatani bo`lgan qadimgi Yunonistonda til masalalari dastavval
faylasuflar tomonidan o`rganilgan. Yunon faylasuflari til masalalarini o`rganish
jarayonida tadqiqot muammolarini, yo`nalishlarini ham belgilab oladilarki, bu
yo`nalishlar umumiy, nazariy, lisoniy - falsafiy muammolar sifatida namoyon
bo`ladi.
Qadimgi Yunonistonda tilshunoslik yunon falsafasining yetakchi qismi
sifatida yuzaga keladi va bu sohada juda katta, salmoqli ishlar qilinadi.
Qadimgi Yunonistonda ham qadimgi Hindistondagidek matnlarni o`rganish,
so`zlarni tahlil qilish, ularga izoh berish, mohiyatini ochish kabi masalalar fonetika,
grammatika va leksika sohalari bilan jiddiy shug`ullanishga, shu yo`nalishlarda
muhim tadqiqot ishlarini olib borishga sabab bo`ldi.
Yunon tilshunosligining taraqqiyoti ikki davrga bo`linadi:
1. Falsafiy davr.
2. Grammatik davr.
1. Tilshunoslikning falsafiy davri
Yunonistonda tilshunoslikning falsafiy davri ikki asr davom etadi. Bunda tilga
falsafaning bir qismi sifatida qarash, til hodisalarining mohiyatini falsafiy jihatdan
ochish va tushuntirish, taxminlar, xulosalar chiqarish, g`oyalar yaratish ayni
davrning eng muhim xususiyati hisoblanadi.
Tilshunoslikning falsafiy davrida qadimgi Yunonistonda mavjud bo`lgan
deyarli barcha falsafiy maktablar, oqimlar, yo`nalishlar til masalalari bilan faol
shug`ullanganlar. Fikr yuritilayotgan davrning o`ta dolzarb va eng muhim muam-
molaridan biri so`z muammosi, so`zning tabiiy hodisami? yoki shartli hodisami?
ekanligi haqidagi bahs, munozara bo`lib, bu masala atrofida fikrlar qarama-
qarshiligi, faylasuflarning ayni masalani hal qilishda tarafma - taraf bo`lib, «jangga»
kirishishi, tadqiqot ishlarini olib borishi qizib ketdi. Aniqrog`i, bu davrning asosiy,
bosh masalalaridan biri so`z bilan ma`no orasidagi, predmet bilan uning nomi
orasidagi munosabat masalasi edi. Boshqacha aytganda, predmet bilan uning nomi
o`rtasida qanday munosabat mavjud? So`zdagi tovush bilan ma`noning bog`lanishi
qanday yuz beradi? Bu bog`lanish tabiat tomonidan beriladimi yoki so`zlashuvchilar
tomonidan kelishilgan holda yuz beradimi? yoki ma`lum qonun - ko`rsatma bilan
tayinlanadimi?, «muayyan urf - odat bilan bog`lanadimi? yoki odamlar tomonidan
belgilanadimi. Ya`ni bu jarayon ongli, ixtiyoriy ravishda amalga oshiriladimi? va
boshqalar.
Tilshunoslikning falsafiy davrida so`z bilan predmet orasidagi munosabat
masalasini hal qilishda Geraklit va uning tarfdorlari quyidagi g`oyani ilgari suradilar.
Ular har bir nom o`zi anglatayotgan narsa, predmet bilan ajralmas aloqada,
bog`lanishda bo`lib, nomlarda predmetlarning mohiyati namoyon bo`ladi,
«ochiladi». Aniqrog`i, suvda daraxtlar, ko`zguda o`zimiz aks etganidek, har bir nom
o`zi ifodalayotgan predmetning tabiatini, mohiyatini aks ettiradi, degan fikrni ilgari
suradilar. Yana ham anig`i, predmet bilan ularni anglatuvchi so`zlar orasidagi
bog`lanish tabiat tomonidan berilgan bo`lib, bu bog`lanish tabiiy, zaruriy bog`lanish
hisoblanadi.
Xulosa shuki, olamda mavjud bo`lgan barcha narsa - predmetlarning tabiat
tomonidan berilgan, o`ziga mos va xos nomlari, «to`g`ri» nomlari bor. So`zlar tabiat
tomonidan yara-tilgan. Tabiat har bir predmet uchun alohida nom belgilagan.
Demokrit va uning tarafdorlari esa so`z va predmet munosabati masalasida
Geraklit va uning tarafdorlariga qarshi quyidagi g`oyani ilgari suradilar. Ular aytadi:
narsa, predmetlarning nomlari, so`zlar ularning tabiatiga qarab, mohiyatiga muvofiq
holda qo`yilmaydi, balki nomlash jarayoni odatga ko`ra, odamlarning o`zaro
kelishuviga, ular tomonidan belgilanishiga ko`ra amalga oshadi. Demak,
predmetlarga nomlar tabiat tomonidan emas, balki jamiyat tomonidan beriladi.
Demokrit va uning tarafdorlari o`z g`oyalarining to`g`riligini isbotlash uchun
yana quyidagi fikrlarni ham bayon qiladilar: 1) ko`p so`zlar bir necha ma`noga ega
bo`lib, shunga muvofiq ular turlicha predmetlarni ifoda etadi; 2) ko`pgina
tushunchalar bir qancha nomga ega bo`ladi; 3) tilning tabiiyligi g`oyasidan kelib
chiqadigan bo`lsak, u holda ko`pgina predmetlarning bir nechta nomga ega bo`lishi
mumkin emas; 4) vaqt o`tishi bilan bir so`z o`rniga boshqasi yuzaga keladi. Ya`ni
muayyan predmet nomi o`zgarib, boshqa nomga, atamaga ega bo`ladi; 5) ko`pgina
tushunchalar so`z ifodasiga, nomga ega emas. Demak, - deydi Demokrit va uning
tarafdorlari, bir vaziyatda so`zlar yetishmasa, boshqa vaziyatda ular ortiqcha, ko`p.
Yana boshqa bir holatda so`zlar qatg’iy emas, yana boshqa bir vaziyatda esa so`zlar
kamlik qiladi. Demokrit fikricha, bunday holat, asosan, odamlar faoliyati bilan
bog`liq bo`lib, ular tomonidan yuzaga keladi, tabiat tomonidan emas.
Shunday qilib, Demokrit va uning tarafdorlari narsa, predmet nomlari tabiat
tomonidan berilgan emas, degan g`oyani ilgari suradilar va ayni fikrning to`g`riligini
tilda mavjud bo`lgan omonim va sinonim so`zlar bilan isbotlaydilar.
Haqiqatan, bir-biridan farq qiladigan turli narsalarning nomlari (so`zlar)
qanday qilib bir xil (omonim: ot, yosh, qirq, ko`k, son, ko`r, til, ter, qo`y, quv) yoki
bir narsaning qanday qilib birdan ortiq nomi (sinonim: bosh, kalla; janjal, g`avg`o,
to`palon, g`alva, mashmasha; bo`kmoq, ivimoq; kulmoq, iljaymoq, jilmaymoq,
tirjaymoq, ishshaymoq) bo`lishini Geraklit tarafdorlarining tahlimoti-moslik,
«to`g`rilik» tahlimoti asosida izohlab bo`lmaydi. Chunki sinonimlar tovush
tomonidan farqli bo`ladi; agar so`zning tovush tomoni predmetning mohiyati,
xususiyati bilan bevosita bog`langan bo`lsa, demak, sinonimlar turli xil xususiyatni
ifodalovchi so`zlar sifatida bitta predmetni anglatishlari mumkin emas. Qolaversa,
tabiatdagi hamma predmetlar ham o`z nomlariga ega emas.
Tilshunoslikning falsafiy davrida eng dolzarb muammo bo`lgan predmet va
uning nomi orasidagi munosabat masalasi Platonning «Kratil» nomli asarida ham
mukammal bayon qilinadi.
Tilshunoslikning falsafiy davrida til masalalari bilan jiddiy va barakali
shug`ullangan oqimlardan biri stoitsizm hisoblanadi. Stoitsizm tahlimotining
vakillari bo`lgan stoiklar: Xrisipp, Krates va boshqalar o`z tahlimotlarida jahondagi
nomuvofiqlikka hamma narsalarning maqsadga muvofiq bo`lishini qarama - qarshi
qo`yadilar. Shunga ko`ra ular tilni kishilarning ruhida tabiat talabiga ko`ra paydo
bo`lgan deyish bilan birga so`z predmetning tabiiy xususiyatini ifoda qiladi, deb
aytganlar. Stoiklar so`zlovchi gapirganida so`z orqali u predmetning tabiati haqida
qanday taassurotda bo`lsa, eshituvchida ham xuddi shu xususiyatlar haqidagi
taassurot tug`iladi, deb o`ylaganlar. Stoiklar predmet va uning nomi orasidagi
munosabat masalasida Geraklit va uning tarafdorlari tahlimotini quvvatladilar. Ya`ni
ular ham predmet va uning nomi (so`z) o`rtasida moslik, muvofiqlik mavjud deb
hisoblar edilar.
Ayni vaqtda stoiklarning muxolifi bo`lgan Epikur va uning ta`limoti
tarafdorlari esa Demokritning fikrini quvvatlab, so`zlar va predmetlar orasidagi
aloqa tabiiy bo`lishi mumkin emas. Chunki narsalarning mohiyati bilan ularning
nomi orasida qarama-qarshiliklar juda ko`p, degan fikrni ilgari surganlar.
Epikurchilar predmet bilan uning nomi orasidagi aloqa tasodifiy, bu aloqani
dastlab tilni o`zaro kelishuvchilik asosida ijod qilgan kishilar yaratgan. Ana shunday
tasodifiylik bo`lmaganida edi, barcha xalqlar bir-birlarining tillariga tushungan
bo`lar edi, deyishadi.
Tilshunoslikning falsafiy davrida o`zaro qizg`in kurash olib borgan yetakchi
oqimlardan, yo`nalishlardan yana biri analogistlar va anomalistlar - qarama -
qarshi g`oyadagi faylasuflar guruhi edi.
Ular til hodisalarida analogiya mavjudmi? yoki ano-maliyami?, qonuniyat
mavjudmi yoki qonuniyat yo`qmi?, degan fikr bilan qurollanib, til bilan obhektiv
borliq, so`z bilan predmet orasidagi munosabat masalasini hal qilishga kirishadilar.
Mashhur yunon grammatikachisi Aristarx boshchiligidagi analogistlar oqimi
tilning grammatik qurilishi va lug`at tarkibi bilan borliq orasida muvofiqlik mavjud,
degan g`oyani ilgari surishadi. Ular yunon va lotin tillarida otning uch xil grammatik
jinsi (rod): erkaklar jinsi, ayollar jinsi va har ikki jinsga ham tegishli bo`lmagan
oraliq jins mavjudligini aytishadi. Shunga ko`ra ular predmetlar erkaklar jinsiga,
ayollar jinsiga yoki oraliq jinsga tegishli bo`ladi, deyishadi.
Anomalistlar oqimining yetakchisi stoik Krates va uning tarafdorlari esa
ushbu g`oyaga zid fikrni, zid g`oyani ilgari surishadi. Ya`ni ular aytadi: tilning
tarkibi va grammatik qurilishi bilan borliq orasida to`la moslik, o`xshashlik yo`q; biz
doim turli tengsizlikka, moslik me’yoridan chetga chiqishlarga duch kelamiz.
Masalan, tildagi uch grammatik jins atrofimizdagi narsalarga real ravishda to`g`ri
keladi, deb hisoblash be`manilikdir. Haqiqatan ham, masalan, rus tilidagi cherepaxa
(toshbaqa), belka (olmaxon) so`zlari shakliga qaraganda grammatik jihatdan ayollar
jinsiga mansub bo`lishi kerak edi. Amalda esa o`sha hayvonlarning erkagi ham,
urg`ochisi ham bir xilda cherepaxa, belka deyiladi. Shuningdek, rus tilidagi dyatel
(qizilishton) so`zi o`z shakliga ko`ra faqat erkaklar jinsiga nisbatan qo`llanaveradi.
Demak, bu yerda til anomaliyasi mavjud bo`lib, shakl bilan mazmun orasida moslik
yo`qdir.
Tilshunoslikning falsafiy davrida qadimgi yunon faylasuflari Anaksimen,
Prodik, Protagor, Platon, Aristotellar til masalalariga oid asarlar yaratganlar va
hozirgi kunda ham o`z ahamiyatini yo`qotmagan asosli fikrlarni bayon qilganlar.
Anaksimen (bizning eramizgacha bo`lgan 560-502 yillar). U «Riktorika»
asari bilan stilistika fanining asosini yaratdi.
Prodik (bizning eramizgacha bo`lgan V asr). Prodik sinonimika masalalarini
ishlab chiqdi. U ma`no jihatdan har bir ma`nodosh so`zning o`ziga xos
xususiyatlarini, ma`no ottenkalarini, qirralarini farqlashga o`rgatdi.
Protagor (bizning eramizgacha bo`lgan 480-410 yillar). Protagor otlarning
rodlarini (jinsini), fe`l zamonlarini va gaplarning turlarini farqladi.
Shuningdek, ayni davr faylasuflari ot va fe`llarni farqlab, gapning ot bilan
fe`lning bog`lanishidan hosil bo`lishini ta`kidladilar.
Platon (bizning eramizgacha bo`lgan 427-347 yillar). O`z davrining dastlabki
yirik faylasufi Platon etimologiya fanining asoschisi sifatida e`tirof qilinadi. U
mantiqli nutqda ikki turdagi so`zlarni: ot va fe`llarni farqladi. Gapda ega vazifasida
kelgan so`zni ot deb, kesim vazifasida kelgan so`zni fe`l deb atadi.
Aristotel (bizning eramizgacha bo`lgan 348-322 yillar). O`z davrining
ikkinchi buyuk qomusiy olimi - faylasufi Aristotel tilga oid masalalarni mantiq bilan
bog`liq holda o`rgandi va u birinchi bo`lib, grammatikani mantiqdan ajratdi.
Aristotel ham, Platon kabi, ot - egani va fe`l - kesimni tan oldi. Bu guruhga
qo`shimcha ko`makchi so`zlarni - bog`lovchilarni ham kiritdi. Ya`ni so`zlarni uch
turkumga: ot, fe`l, bog`lovchi hamda yuklama kabilarga bo`ldi. Ot va fe`llarni
mustaqil ma`noga ega so`zlar sifatida, bog`lovchi, yuklamani esa faqat grammatik
vazifa bajaruvchi so`z sifatida qayd etdi.
Aristotel o`z davridayoq gapni fikr ifodalovchi nutq birligi deb, tahrifladi.
Shuningdek, u kelishiklar, tovushlar haqida ham ma`lumot berdi. Masalan, u
fonetikada unli va undosh tovushlarni ajratdi.
Yuqorida aytilganlardan bir muncha farqli holda tilshunoslikning falsafiy
davrida stoiklar nutqda so`zlarni besh guruhga: fe`l, bog`lovchi, artiklg’, atoqli otlar
va turdosh otlarga ajratdilar. Shuningdek, ular ushbu so`zlarning barchasi ham
ma`nolidir, deyishdi. Stoiklar otlarda beshta kelishikni farqladilar: bosh kelishik,
qaratqich kelishigi, jo`nalish kelishigi, tushum kelishigi va chaqirish (zvatelg’nqy;
chiqish) kelishigi.
Stoiklar mazkur davrdayoq nutqni ikkiga: tashqi nutqqa va ichki nutqqa bo`lib
o`rgandilar. Ular yunon tilida 24 ta tovush borligini aytib, bularni unli va undosh
tovushlarga ajratdilar.
Xullas, tilshunoslikning falsafiy davridan hozirgi tilshunoslik uchun muhim
bo`lgan ikki tahlimot qoldi:
1. Tilning elementlari, birliklari (so`z va gap) – ishora, belgi.
2. Til birliklari ma`no, fikr bilan shartli bog`langan.
2. Tilshunoslikning grammatik davri
Tilshunoslikning grammatik davri qadimgi yunon tilshunosligida Iskandariya
davri deb yuritiladi. Misr davlatining markazi bo`lgan Iskandariya makedoniyalik
Iskandar nomi bilan bog`liq edi. U bosib olgan Sharq mamlakatlarida yunon tili,
madaniyati, falsafasining tahsiri natijasida yunon madaniyati, Sharq madaniyati
bilan qo`shilib ketib, aralash madaniyat - ellinizm yuzaga keladi.
Iskandariya ellinizm madaniyatining yirik markazlaridan biri hisoblangan.
Umuman, bizning eramizgacha bo`lgan III asrdan boshlab, birorta ham shahar: na
Afina, na Rim yuksak madaniyat namunasi va ilmiy markaz bo`lgan Iskandariya
shahri bilan tenglasholmas, raqobat qilolmas edi.
Xullas, yunon tilshunosligi, ayniqsa, ellinizm davrida-yunon - sharq davrida
(bizning eramizgacha bo`lgan 334-31) taraqqiy qildi, rivojlandi.
Aleksandriya grammatika maktabining eng yirik vakillari Zenodot, Aristarx,
Dionisiy, Apolloniy Diskol va boshqalar.
Zenodot (taxminan bizning eramizgacha bo`lgan 250 yillar). Zenodot 800.000
dan ortiq qo`lyozma manbalarga ega bo`lgan mashhur Iskandariya kutubxonasining
birinchi rahbari. Zenodot va boshqa yunon filologlari Gomer, Esxil, Sofokl va
boshqalarning asarlari ustida faol tadqiqot ishlarini olib bordilar. Ular ushbu
asarlarning lug`at tarkibi va grammatikasiga oid sharhlar ustida mehnat qildilar.
Zenodot artiklni, olmoshlarni farqladi.
Aristarx (bizning eramizgacha bo`lgan 215-143 yillar). Iskandariya
maktabining eng mashhur va yetakchi olimi samofrakiyalik Aristarx uzoq yillar
davomida Iskandariya kutubxonasini boshqardi. U o`zining 40 ga yaqin shogirdlari
bilan ilmiy-tadqiqot ishlarini olib bordi. Ular Gomer asarlarini mukammal o`rganib,
tekshirib chiqilgan to`liq matnini yaratishdi.
Aristarx so`z turkumi haqidagi ta`limotni mukammal ishlab chiqdi va sakkizta
so`z turkumini ajratdi. Bular: ot, fe`l, sifatdosh, artikl yoki ko`rsatish olmoshi, old
ko`makchi, ravish va bog`lovchi.
Dionisiy (bizning eramizgacha bo`lgan 170-90 yillar).
Aristarxning
shogirdi
frakiyalik
Dionisiy
o`zigacha
bo`lgan
tadqiqotchilarning ishlari va tajribalarini o`rganib, ulardan foydalanib, rimliklar
uchun
«Grammatika
san`ati»
nomli
sistemalashtirilgan
dastlabki
yunon
grammatikasini yaratdi.
Dionisiy ta`limotiga ko`ra so`z so`zlashuv nutqining (bog`langan nutqning)
eng kichik bo`lagi (qismi)dir. Gap (yoki nutq) esa so`zlarning o`zaro munosabatidan,
bog`lanishidan hosil bo`lib, tugal fikr ifodalaydi.
Dionisiy grammatikasida ot turkumi haqida quyidagi fikr beriladi: ot kelishik
va songa ko`ra o`zgaruvchi turkumdir. U sifatlarni ham otga kiritadi.
Dionisiy fe`l haqida fikr yuritib, fe`lning kelishiksiz so`z turkumi bo`lib,
zamon, shaxs, son, mayl, nisbat, tuslanish va boshqalarga ega ekanligini aytadi.
Fe`lning beshta: aniqlik, buyruq, istak, tobelik va noaniqlik mayllarini; fe`lning
uchta: harakat, o`zlik va o`rta nisbatlarini; fe`lning uchta: birlik, juftlik va ko`plik
sonlarini; fe`lning uchta: birinchi - nutqni so`zlagan, ikkinchi - nutq yo`naltirilgan
va uchinchi - so`z yuritilgan (o`zga) shaxslarni qayd etadi. Grammatik zamon esa
hozirgi, o`tgan va kelasi zamon kabi turlarga bo`linadi. Sifatdoshlar esa fe`l va
otlarga xos bo`lgan belgilarni birlashtiradigan kategoriya sifatida talqin qilinadi.
Artikl, Dionisiy fikricha, turlanuvchi so`z turkumi bo`lib, u turlangan otdan
oldin ham, keyin ham kela oladi. Olmosh ot o`rnida qo`llaniladigan so`z bo`lib,
ma`lum shaxslarga ishora qiladi. Ravish turlanmaydigan so`z turkumidir, fe`l haqida
ma`lumot beradi va fe`lga birikadi. Bog`lovchi fikrni ma`lum tartibda bog`laydigan
va fikrni ifodalashdagi oraliqlarni ko`rsata-digan so`zdir. Old ko`makchi so`z
turkumi bo`lib, barcha so`z turkumlari oldidan so`z tarkibida ham, gap tarkibida ham
keladi. Ya`ni u sintaksisda ham, so`z yasalishida ham qo`llaniladi.
Apolloniy Diskol (eramizning II asri). Apolloniy Diskol bizgacha yetib
kelgan yunon tili sintaksisini yaratdi. U «Sintaksis haqida» asarida yunon tili
sintaksisiga oid ma`lumotlarni berdi.
Iskandariya maktabi vakillari tilning tovush tomoniga ham katta e`tibor
berishdi. Ular tovushlarni akustik prinsip asosida tasvirladilar, tovush va harflarni
aynan bir narsa hisoblab, ularni unli va undosh tovushlarga ajratdilar. Shunga ko`ra
harflarni unli tovushlar va undosh tovushlar nomi bilan tasvirladilar. Unli harflarni
(tovushlarni) o`z holicha talaffuz qilinadigan va o`zini alohida eshitish mumkin
bo`lgan tovushlar sifatida, undosh harflarni (tovushlarni) esa unlilar bilangina
talaffuz qilinadigan tovushlar sifatida qaradilar. Shuningdek, ular bo`g`in, urg`u
haqida ham ma`lumot berishdi.
Tilshunoslikning grammatik davrida Iskandariya maktabi vakillari yunon
tilining fonetikasi, morfologiyasi va sintaksisi bo`yicha jiddiy tadqiqot ishlarini olib
bordilar va qator asarlar yaratdilar. Yunon tilshunosligida, ayniqsa, morfologiyaga
oid masalalar mukammal ishlangan bo`lib, unga nisbatan fonetika va sintaksis
masalalari bo`sh tadqiq qilingan. Shuningdek, Iskandariya maktabi vakillari
grammatikani falsafadan ajratdilar.
Xullas, qadimda tilshunoslikning Iskandariya davri grammatikani mustaqil
fan sifatida yaratdi.