Tovush madaniyatining nazariy asoslari. Mashg‘ulotarda nutqning tovushlar madaniyatini tarbiyalash metodikasi
Yuklangan vaqt
2024-12-31
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
9
Faytl hajmi
21,8 KB
Tovush madaniyatining nazariy asoslari. Mashg‘ulotarda nutqning tovushlar
madaniyatini tarbiyalash metodikasi.
REJA:
1.
Nutqni rivojlanmay qolishida leksikaning o’ziga xos hususiyatlari.
2.
Nutqnig to’liq rivojlanmay qolishida lug’at boyligini shakllanishning
o’ziga xos hususiyatlari.
Bolaning ruhiy rivojlanishi bir tekisda rо‘y bermaydi. Ularda sekinlik bilan
sodir bо‘ladigan о‘zgarishlar bilan bir qatorda, anchagina shiddatli, tezlik bilan rо‘y
beradigan kuzatishlar bir vaqtning о‘zida kuzatilishi mumkin. Bu о‘zgarishlar bora-
bora yо‘qolib boradigan eski fazilatlar va yangi ruhiy fazilatlarning paydo bо‘lishi
bilan bog‘liq bо‘lib, bolani gohida tanib bо‘lmaydigan holatga keltirib qо‘yadi. Bu
jadal о‘zgarishlar rivojlanishning krizis davri deb ataladi. [Muxina V.S., 1978]
Kо‘pgina yirik psixologlar kabi L.Vigotskiy, A.Leontyevlar ham,
maktabgacha yoshda sodir bо‘ladigan о‘zgarishlarni ajratib berishgan, ularni faoliyat
turlarining asosiy о‘zgarishlari bilan bog‘laganlar. Maktabgacha yoshdagi
bolalarning zarur hususiyatlari yangi vazifalar tizimiga asoslanishi lozim, bu
vazifalar markazida xotira, xotiraning markazida ong turadi. Avvalambor bu
bolaning tafakkurini о‘zgartirishi bilan bog‘liq: u umumiy tasavvurlari orasida aloqa
о‘rnatish imkoniyatini egallaydi, bu tasavvurlar bolaning bevosita oshirgan
malakasida mavjud emas. Bu sof yaqqol tafakkurdan birinchi ajralish, mavhum
tafakkurning birinchi bosqichi, bola uchun mumkin bо‘lgan umumlashtirish
doirasining kengayishidir. Bola bemalol erkin faraz qiladi, yarata olish darajasiga
yetadi.
Ikkinchi natija – bolaning qiziqishlari va ehtiyojlarining о‘zgarishi. Biror bir
vaziyatga bо‘lgan qiziqishlari ma’noga ega bо‘lishni boshlaydi. Dastlabki effekttiv
umumlashtirish yuzaga keladi.
Uchinchi natija – bola yangi turdagi faoliyatlarga о‘tishni boshlaydi, bular
fikr va faoliyatning о‘zaro о‘ziga xos munosabatiga ega bо‘ladi. Faoliyatning
bunday turlarini ijodiy faoliyatlar deb nomlashimiz mumkin.
Va nihoyat maktabgacha yoshdagi bolalalarda dastlab bolalarda ichki
axloqiy instansiyalar, shuningdek, tabiat hamda о‘z shaxsi haqidagi dastlabki
umumiy tasavvurlar vujudga keladi. A.Leontyev bolaning ijtimoiy munosabatlar
tizimida egallab turgan о‘rnining о‘zgarishidan kelib chiqqan holda, shunday fikrga
kelgan: birinchi bо‘lib belgilab oladigan ishimiz bola rivojlanishini harakatga
keltiruvchi kuch muammosini hal qilishni aniqlash lozim, bu hayot, unda mavjud
bо‘lgan jarayonlarning rivojlanishi, boshqacha qilib aytganda bolaning ichki va
tashqi faoliyatlarining rivojlanishidir.
Ruhiy rivojlanishning har bir bosqichi bolaning butun borliqqa bо‘lgan
ma’lum, bosh munosabati о‘z faoliyatining muayyan, yetakchi turi bilan
xarakterlanadi.
Leontyevning fikricha, aynan ilk bolalik davrida yuzaga keluvchi о‘yin turi
– asosiy, yetakchi faoliyat turi bо‘lib hisoblanadi. Boshqa asosiy xulosa:
maktabgacha bо‘lgan davrdagi bolalik – shaxsning rivojlanishining dastlabki
haqiqiy davri, xulq-atvorning shaxsiy mexanizmi rivojlanishi davridir. Maktabgacha
yosh davrida ilk munosabatlar va aloqalar о‘rnatiladi, bular yordamida oliy faoliyat
birligi va shaxs birligi hosil bо‘ladi. Maktabgacha yoshdagi bolalikda yuzaga
keluvchi faoliyatning xarakterli xususiyatlari – bu bir-biri bilan almashib turadigan,
bir-birini asoslaydigan, yoki bir-biri bilan qarshi tо‘qnashuvlarga duch keladigan
hamda bir-biri bilan umuman bog‘liqlikka ega bо‘lmagan motivlarga undaydi va
yо‘naltiriladi, unday emas, balki bir-biriga tobe bо‘lgan sabab-vajlarning tizimidir.
[Leontyev, 1983].
Maktabgacha yoshdagi shaxsning shakllanishining xususiyatlaridan yana
biri, bola va kattalar orasidagi munosabatlar о‘zgarishidir. Bola о‘zini individ
sifatida sezishni boshlaydi, ya’ni u о‘z fikriga, о‘z ismiga egadir, u о‘zini erkak yoki
ayol jinsi vakili deb sezishni boshlaydi. U tezroq katta bо‘lishga intiladi. Mustaqil
samarali natijalarga erishishga intiladi va buning evaziga minnatdorchilik, maqtov
yoki boshqa qandaydir baho olishni istaydi. Bolalar kattalarga qarab taqlid qilishga
intiladilar. Shunday ekan, bolaning harakati kattalar faoliyatining timsoli bevosita
ifodalanadi. Kattalar, ularning predmetlarga va bir-biriga bо‘lgan munosabatini
kо‘rib, bola ularga taqlid qilishni, u endi nafaqat tomosha qilishni balki kattalar
harakatini taqlid orqali aynan ulardek qaytarishni boshlaydi. Bu bola va kattalar
orasidagi yangi munosabat bо‘lib, kattalar timsoli bolalar harakatini va qiliqlarini
boshqaradi, bu maktabgacha yoshdagi bola shaxsi uchun barcha yangidan yuzaga
keluvchi
harakatlarning
asosi
bо‘lib
xizmat
qiladi.
Bola
har
qanday
rag‘batlantirishga katta e’tibor beradi. Bunda ular xulq-atvorining emotsional-
motivatsion boshqaruvini rivojlantiradilar, modomiki maktabgacha yoshdagi bolalar
о‘zlari haqida ma’lum bir xulosaga kela olmaydilar, ular о‘zlarini baholashlari
kattalar xulosasiga bog‘liq bо‘ladi. [Nemov R.S., 1995].
Maktabgacha yoshda axloqiy normalarni о‘zlashtirish, shaxsning asosiy
sifatlarining shakllanishi kechadi. Shaxsning bazaviy sifatlari deb, shaxsning
ijtimoiy turi, yoki xarakteri tomonidan aniqlanadigan insonning barqaror
individualligining yuzaga kelishi va mustahkamlanishi tushuniladi. Bu shaxsning
fundamental tomonlari bо‘lib, individni kо‘p yillardan sо‘ng ham tanib olish
mumkin bо‘lgan ustun keluvchi sabab va ehtiyojlarini о‘z ichiga oladi. [Nemov R.S.,
1995].
Maktabgacha yoshdagi bola faoliyatining barcha kо‘rinishlari ularning
xarakter tuzilishini umumlashtiradi. Bolalar ma’lum bir syujetli о‘yin jarayonida
odamlarning о‘zaro munosabatlarini modellashtiradilar. [Uruntayeva G.A., 1999].
Birinchi navbatda, nutqni egallash hisobiga, bolalarda maktabgacha yoshda
kattalar bilan muloqot chegarasining ancha-muncha kengayishi rо‘y beradi. Aynan
shu yoshda bola faoliyatni keng doirada egallaydi – bular о‘yin, mehnat, sermahsul
maishiy muloqot kabi faoliyatlar. Texnik tomonlari shakllangani kabi, motivatsion-
maqsadli tomoni ham shakllanadi. Faoliyatning yetakchi kо‘rinishi bо‘lib syujetli-
rolli о‘yin hisoblanadi. Maktabgacha yosh davrini ularda yanada intensiv mо‘ljalga
olish davri deb atasak bо‘ladi. Ijtimoiy munosabatlar tizimida о‘z о‘rnini aniqlash
yangi darajasi, yangi ichki vaziyat asosiy о‘zgarish bо‘lib hisoblanadi. Maktabgacha
yoshdagi bola kо‘proq kelajakka qaratilgan maqsadlarni, vositali ravishda namoyon
bо‘lgan taqdimotlarni qо‘yishga о‘rganadi, va ularga erishish uchun duch kelgan
qiyinchiliklarga qaramay harakat qiladi.
Bilish sohasida erishgan asosiy natija – bu bilishga oid vosita va usullarini
egallash hisoblanadi. Bilish jarayonlari о‘rtasida о‘zaro zich aloqalar vujudga kelib,
ularning barchasi borgan sari intellektuallashadi, anglanadi, boshqaruvchi
xarakterlarni egallaydi. [Uruntayeva G.A., 1999].
Shunday qilib, biz aniqladikki, maktabgacha yoshdagi bolalarda shaxs
shakllanishi boshlanadi, atrof-muhit va о‘z-о‘zi bilan yangi munosabatlar
о‘rnatiladi. О‘z-о‘zini baholash, mustaqillik, biron-bir muammo haqida о‘z fikriga
ega bо‘lish kabi xususiyatlari namoyon bо‘la boshlaydi. Shaxs rivojlanishning bu
ikki yо‘nalishi bir-biri bilan tо‘qnash keladi, asosiysi, ularning ikkisi ham
rivojlanishi zarur.
Maktabgacha yoshdagi bola axloqiy qoidalar va qiymatlarini о‘zlashtirib
olishi lozim.
О‘yin bolaning asosiy faoliyati hisoblanib, uning yordamida bola о‘zi uchun
zarur bо‘lgan barcha norma va qiymatlarni о‘zlashtirib boradi.
Shuningdek, huddi boshqa muhim faoliyatlarning rivojlanishi kabi
maktabgacha yosh davrida nutq ham intensiv ravishda rivojlanadi.
D.B.Elkoninning [1989] hisoblashicha, bola unga qaratib aytilgan kattalar
nutqini hayotida ilk yoshining ikkinchi qismida tushuna boshlaydi. U talaffuz
qilinadigan sо‘zlar (ularning tovushli tasviri orqali), predmetlar va о‘ziga tegishli
xatti-harakatlari orasida aloqalar о‘rnatadi. Bu aloqalar bola va kattalar bilan о‘zaro
birgalikdagi faoliyatlari orqali, yoki maxsus ta’lim natijasida vujudga keladi. 9-10
oylikka kelganda ularning miqdori ahamiyatli darajada kо‘payadi.
D.Elkonin [1989], huddi L.Vigotskiy singari, bolada birinchi bosqichda
predmet haqidagi tasavvurning hosil bо‘lishi shunchaki bо‘ladi, ya’ni u predmetni
asl holicha anglamaydi. Masalan soat tushunchasi, bu kichik soat ham, katta devor
soatlari ham, budilnik vazifasini bajaruvchi soat sifatida ham tushuniladi. Shunday
qilib, mustaqil nutqning paydo bо‘lish davridagina birinchi umumlashtirish
malakalari namoyon bо‘ladi, buning asosida oson payqash mumkin bо‘lgan belgi va
alomatlarni ajrata olishi mumkin.
Narsalarni nomlash malakalari jadal ravishda mustahkamlanib boradi, va
nomlangan predmetlar soni ortib boradi. Birinchi navbatda bolani bevosita о‘rab
olgan atrof-muhitdagi narsalarni tushunish о‘zlashtiriladi, keyin esa kattalar ismi va
о‘yinchoqlar nomi, kiyim predmetlar tasviri, va nihoyat tana va yuz qismlarini
nomlash kо‘nikmalari hosil bо‘ladi.
Asta-sekinlik bilan bola ikki yoshga kelib, kattalar tomonidan unga aytilgan
barcha sо‘zlarni tushuna boshlaydi, amalga oshirilgan emas, balki talaffuzda
buyurilgan barcha buyruqlarni bajara oladi.
Aktiv lug‘at boyligini jadal о‘sib borishning ilk muddatlari, kattalarga
aytilgan 2 va 3 sо‘zdan iborat gaplarning paydo bо‘lishi, birinchi navbatda kattalar
va bolalar о‘rtasidagi munosabat xarakteriga, hamda о‘zaro muloqoti orasidagi
xususiyatlarga bog‘liq buladi. Bola bilan kam gaplashilsa, yoki ular xohish-
istaklarini biron urinishsiz, sо‘zsiz bajarishga shoshilsalar, bola nutqiga katta zarar,
ya’ni nutq rivojlanishining orqada qolishiga sabachi bо‘lib qolinadi.
Kattalar bola gapirishni boshlagandan sо‘ng, u bilan ishlashni tо‘xtatib
qо‘yishgan hollar juda kо‘p kuzatiladi. Biroq kattalar ishtirokisiz, bola nutqi
kambag‘allashadi, va xatolarga boy bо‘ladi. K.Chukovskiy yozishicha: «Agarda har
bir gо‘daklik yoshidagi bola bizning sayyoramizda eng mehnatkash, zahmatkash,
fidoiyligini isbotlash uchun hammaga kо‘rgazmali, aniq-ravshan dalil talab
qilinganda edi, u juda qisqa muddatda о‘z ona tilini, uning barcha ajoyib
shakllaridagi nozik farqlari, turli xil sо‘z yasovchi qо‘shimchalari, sо‘zning
turlanishi yoki tuslanishida о‘zgaradigan tugallanmasining ikir-chikirini egallashdek
qobiliyatga ega ekanligini aniq dalil qilib kо‘rsatib berishimiz mumkin edi. Bularni
egallashda kattalarning bevosita ta’siri ulkan ahamiyatga ega bо‘lsa ham, men uchun
bu bola ruhiy dunyosidagi eng katta mо‘jizalaridan biri bо‘lib qolaveradi...»
[Elkonin D.B., 1999].
Bola nutqining rivojlanishi uchun eng qulay davr, bu 1,5 yoshdan 3
yoshgacha bо‘lgan davrdir. Agar bola shu yoshda qandaydir sabablarga kо‘ra nutq
malakalarini egallay olmasa, u keyinchalik juda katta qiyinchiliklar evaziga о‘tkazib
yuborgan bilimlarni egallashiga tо‘gri keladi. Situativ nutq bosqichida bola nutqi
rivojlanishida kechikish hollari ham kuzatiladi. Sabablar kо‘p, lekin agar bola
sog‘lom bо‘lsa, asosiy sabab ota-onaning vaqtida bola bilan pedagogik jihatdan
shug‘ullanmaganligidir.
Bolani tо‘g‘ri tarbiyalash jarayonida 2 yoshga kelib nutq rivojlanishida
keskin о‘zgarish (yomon tomonga) sodir bо‘lishi mumkin. Bunga sabab bо‘lib,
foydalaniladigan sо‘zlar miqdori kо‘payib borgan sari, ilk 2 va 3 sо‘zli gaplar paydo
bо‘la boshlashidir. [Elkonin D.B., 1989]. Bola turli bahonalarda murojaat qiladi.
bolaning о‘z nutqi uning faoliyatiga aylanib bо‘lgan bо‘lib, kо‘pincha predmet va
о‘yinchoqlarni manipulyatsiya qilish bilan kuzatiladi. Nutq uning faoliyatlarini
boshqaruvchisiga aylanib, ularning asosiy komponenti sifatida tushuniladi. Kо‘p
ma’noli sо‘zlar ikkinchi planga о‘tadi, ular yanada mustahkam, predmetga
nisbiylikdaligi aniq ifodalangan sо‘zlar bilan almashinadi.
Bola 2 va 3-yoshlarga kelib kattalar bilan nutq orqali suhbatlashadi.
Endilikda bu yerda kontekstli nutqqa (bu nutqiy faoliyatni egallashning yuqoriroq
darajasi bо‘lib, gapiruvchi voqelikning ketma-ketligini oldindan bilib turish juda
muhim, ushbu ketma-ketlikni tо‘g‘ri ifodalash uchun kerakli formalarni topa olish,
va voqelikka bо‘lgan о‘z munosabatini aniq bilib turishi lozim) о‘tish kerakligi
maslahat beriladi. [Kulesha, 1989]. Nutq ustida ishlash jarayonida reja asosida, asta-
sekinlik bilan murakkablashtirish lozim, ya’ni savol-javobdan boshlab asta sekin
mustaqil gapirib bera olish darajasigacha olib borish zarur. Bunga ertak yaqqol misol
bо‘lishi mumkin. Maktabgacha yosh davrida quyidagi nutq izohli nutqni egallashda
davom ettiriladi. Bu davrda maktabgacha yoshdagi bolalarda lug‘at boyligini
boyitish jarayoni kechadi. 3 yoshning oxiriga kelib bola 1200 dan 1500 gacha
bо‘lgan sо‘z miqdorini egalllaydi.
Dialogik nutq asosida ona tilining grammatik tuzilishini jadal ravishda
о‘zlashtirish amalga oshadi. A.N.Gvozdeva kuzatuvlariga asoslangan holda,
grammatik tuzilishni egallash ikki davrga bо‘linadi.
Birinchi davr – 1 yoshu 3 oylikdan bir yoshu 10 oylikkacha davom etib, bu
davrda amorf о‘zakli sо‘zlardan tuzilgan gaplarga duch kelinib, bular har qanday
holatda о‘zgarmagan holda uchraydi. Bunday davrda ikki bosqich yaqqol namoyon
bо‘ladi: a) bir sо‘zli gap (1 yoshu 3 oy – 1 yoshu 8 oy); b) bir nechta sо‘zdan tuzilgan
gaplar, asosan ikki sо‘zli gaplar.
Ikkinchi davr – 1 yoshu 10 oylikdan 3 yoshgacha. Bu gapning grammatik
tuzilishini о‘zlashtirish davri bо‘lib, grammatik kategoriyalarning shakllanishi va
ularning tashqi kо‘rinishlari bilan bog‘lik bо‘ladi. Oddiy va murakkab gaplarning
jadal yuksalishi namoyon buladi. Ushbu gaplarning gap bо‘laklari tilning sintaksik
vositalarini ifodalaydi. Bundan tashqari bu davr ham о‘z navbatida uch bosqichga
ega: a) ilk shakllarning shakllanishi (1 yoshu 10 oy – 2 yoshu 1 oy); b) sintaksik
aloqalarni ifodalash uchun ona tilining fleksik tizimidan foydalanish (2 yoshu 1 oy
– 2 yoshu 3 oy); v) sintaksik munosabatlarni ifodalash uchun ishlatiladigan sо‘zlarni
egallash. Bola 2 yoshu 6 oyligidan 3 yoshgacha qator bog‘lovchilardan foydalanish
kо‘nikmalarini egallashni boshlaydi.
A.N.Gvozdev tekshiruvlari natijasida, bu yoshda quyidagi bog‘lovchilar
paydo bо‘lishi aniqlandi, bular: va, chunki, ammo, lekin, esa, bilan, faqat, demak,
qayerda, qanday kabilar. 2 yoshga kelib 39 bog‘lovchidan 15 tasigina о‘zlashtiriladi.
Normada rivojlanib kelayotgan bola, avvalambor kelishik shakllarini
о‘zlashtiradi.
3-3,5 yoshda sо‘z hosil qilish jarayoni ham jadal tarzda kechadi. Bu davrdan
boshlab garchi о‘zlari sezmasalarda, ularning nutqlari sо‘z yasovchi, kichraytirish-
erkalash, sо‘z о‘zgartiruvchi qо‘shimchalar yordamida boyib boradi. Ular leksik
tomondan sо‘zlarni notо‘g‘ri ifodalasalar ham, rasmiy jihatdan ular tо‘g‘ri
bajaradilar. (Gvozdev «Ota-о‘g‘il» о‘yinini misol qilib kо‘rsatadi: man ayiqtoyman,
siz esa ayiq).
Nutq va nutq madaniyatini kengaytirish, fonematik eshitish qobiliyati ustida
ish olib borish lozim. Nutq asta-sekin keyingi xatti-harakatlarni rejalashtirishning
muhim shartiga aylanadi. Avval bola о‘z faoliyatlarni ketma-ket talaffuz qiladi,
keyinchalik, bu ichki nutqqa aylanadi.
Ilk bolalik davridayoq nutqni egallash, faol nutq shakllanishi bolaning shu
davrda umumiy psixik rivojlanishiga asos bо‘lib xizmat qiladi. Olib borilgan
tadqiqot ishlar shuni kо‘rsatadiki, normal nutqqa ega bо‘lgan bolalar nutqi tо‘liq
rivojlanmagan tengdoshlaridan elementar umumlashtirish borasida ancha balandda
turadilar. (G.L.Rozenberg-Pupko nutqqa ega bо‘lgan va ega bо‘lmagan bolalarning
predmetlarni umumlashtirishi bо‘yicha quyidagi ma’lumotni bergan (predmet va
miqdorni aniqlash masalasini о‘rtaga qо‘yganimizda; predmet va uning qismi haqida
birdaniga 100 nafar nutqi normada rivojlangan bolalarning hammasi tо‘g‘ri javob
berdi, NTR bolalardan esa faqat 40 nafarga yaqini tо‘g‘ri aytib bera olishgan)).
4-5 yoshga kelib bolalar о‘z nutqida kasbga oid otlar; mehnat faoliyatini
bildiruvchi fe’llardan foydalanishni boshlaydilar, hamda predmetning qayerda
joylashganligini (chapda, о‘ngda, orasida, yonida) aytib bera oladilar, kecha-kunduz
vaqtlarini ajrata oladilar, insonlarning kayfiyati va holatini xarakterlab beradilar,
predmet qismlari va nomlarini ifodalovchi otlardan; xususiyatlarni ifodalovchi
sifatlarni, hamda eng kо‘p ishlatiladigan fe’l, ravish, va kо‘makchilardan
foydalanadilar.
5-6 yoshga kelib kasblarni nomlaydigan otlar, predmet belgilarini
ifodalovchi sifatlar, odamlarni mehnatga bо‘lgan munosabatini ifodlovchi ravishlar,
odamlarning ish-harakatini bildiruvchi fe’llar, bir xil ma’noga ega sо‘zlardan
foydalanishni boshlaydilar. Ular sifat, ot, fe’l, ravish, qо‘shimchalarni tо‘g‘ri va о‘z
joyida ma’nosiga qarab ishlatishni boshlaydilar.
6-7 yoshga kelib bolalar lug‘at boyligi kengayadi, bular predmetlar,
faoliyatlar, belgilarni ifodlovchi sо‘zlardir. Ular nutqda sinonim, antonim,
umulashtiruvchi otlardan foydalanishadi, ma’nosiga qarab nutqning turli qismlarini
joy-joyida ishlatishadi. [Belobrikina O.A., 1998]
Biz maktabgacha yoshdagi bolaning psixologik xarakteristikasini о‘rganib
chiqib, ular bilan maxsus maktabgacha muassasalarda qanday ish olib borish katta
ahamiyatga ega ekanligini aniqladik. U yoki bu holda, bolalar baribir о‘xshash
psixologik vazitlarga duch keladilar, bu ular bilan yanada savodli va professional
ravishda ish olib borishga kо‘mak beradi.
Shuningdek, biz nutqi normada rivojlanayotgan bolalar nutqining
bosqichma-bosqich rivojlanishini kо‘rib chiqdik. Endilikda NTR bolalar nutqining
rivojlanishida qanday bosqichlarni bosib о‘tishlari bilan tanishib chiqamiz. Qachon,
va qaysi bosqichda tо‘xtalish yoki orqada qolish kuzatiladi? Albatta avvalambor,
nutqi tо‘liq rivojlanmaganlikning barcha hollarini kо‘rib chiqishimiz tо‘g‘riroq
bо‘lar edi, bularga alaliya, dizartriya va boshqa nutq nuqsonlarga ega bо‘lgan
bolalarni misol qilishimiz mumkin.
Biroq biz nutqi tо‘liq rivojlanmaganlikning umumiy masalalarini kо‘rib
chiqish bilan cheklandik, shuningdek, NTR III darajasidagi bolalarda batafsil
tо‘xtalib о‘tamiz. Yuqorida aytib о‘tganimizdek, bu bolalar nutqi normada
rivojlangan bolalar bilan kо‘p tomonlama о‘xshash bо‘ladi, faqatgina ular nutq
jarayonida xatolar qiladilar. Ularni normal bolalardan farqlash qiyinroq, shuning
uchun ham biz kо‘pincha ular nutqida paydo bо‘layotgan orqada qolishni payqamay
о‘tkazib yuboramiz.
Nazorat uchun savollar
1.
Nutqni rivojlanmay qolishida leksikaning o’ziga xos hususiyatlari.
2.
Nutqnig to’liq rivojlanmay qolishida lug’at boyligini shakllanishning
o’ziga xos hususiyatlari.