TRANSPORT XIZMATLARINI AMALGA OSHIRISHDA XAVFSIZLIKNI TAMINLASH.

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

3

Faytl hajmi

18,9 KB


 
 
 
 
 
 
 
TRANSPORT XIZMATLARINI AMALGA OSHIRISHDA 
XAVFSIZLIKNI TAMINLASH. 
 
Reja: 
1. Turistlarga tibbiy yordam ko‘rsatilishini ta’minlash. 
2. Turizmda sug‘urta. 
3. Turizmda xavfsizlikning boshqa masalalari. 
4. Tariflar va unda ro‘yxatdan o‘tish tartibi 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
TRANSPORT XIZMATLARINI AMALGA OSHIRISHDA XAVFSIZLIKNI TAMINLASH. Reja: 1. Turistlarga tibbiy yordam ko‘rsatilishini ta’minlash. 2. Turizmda sug‘urta. 3. Turizmda xavfsizlikning boshqa masalalari. 4. Tariflar va unda ro‘yxatdan o‘tish tartibi
 
 
 
1. TURISTLARGA TIBBIY YORDAM KO‘RSATILISHINI 
TA’MINLASH 
 
Xavfsizlik – muhim va qadimgi tushuncha. U turistga ovqatlanish va 
uxlashdek zarur. SHu sababli sayohatlar paytida turistlarning xavfsizligini 
ta’minlash turistik firmaning bosh vazifasidir. Turistlar xavfsizligini ta’minlash 
uchun turistik tashkilotlar kompleks tadbirlarni amalga oshiradi. Bunda dam 
olish va sayohat joylaridagi siyosiy vaziyatning barqarorligi, shu joylarning 
ekologik birinchi darajali ahamiyatga ega. Mazkur omillar me’yor darajasida 
bo‘lmagan holda turizm ancha mashaqqatli va xavflidir. 
Bunday hollarda sayohat mamlakati (mintaqasi)dagi ekologik va siyosiy 
vaziyat 
to‘g‘risida turistlarga haqqoniy va to‘liq axborot berish juda muhimdir. 
Agar turistik firma siyosiy va ekologik jihatdan beqaror hududlarda 
xavfsizlikni kafolatlay olmasa, mazkur mintaqalarga sayohatlar kamayadi. 
Bunga misollar juda ko‘p. Masalan, Fors ko‘rfazidagi urush paytida mazkur 
mintaqa mamlakatlariga sayohatlar o‘sha davrda 90% ga kamaydi. Bugungi 
kunda sobiq YUgoslavii hududida va Kavkazda shunday vaziyatni kuzatish 
mumkin. Ekologik jihatdan beqaror hududlar (Ukraina va Belorussiyaning 
ba’zi bir hududlari)ga sayohatlar tashkil etilmaydi. 
Turist o‘ziga notanish joyga, ko‘pincha boshqa mamlakatga safar qiladi. 
Bu erning iqlimini, sayohatda o‘ziga qanday buyumlar, himoya vositalari, 
dori-darmonlar kerak bo‘lishini u ko‘pincha bilmaydi. Tildagi tafovut tufayli 
joyda mo‘ljal olishga u qiynaladi. Turistga sayohatda nima kerak bo‘ilishi 
ko‘zda tutish va unga foydali maslahatlar berish turistik firmaning vazifasidir. 
Bunga turistik biznes bilan yaqin hamkorlikda ish olib boruvchi 
AQSHning "Pepto-Bismol" tibbiyot kompaniyasi tajribasini misol qilib 
keltirish mumkin. Uning 
"Sayohatchiga maslahatlar" (Travelers Advisory) nomli 
bukleti turistik yo‘llanma sotib olgan har bir turistga bepul taqdim etiladi. Ushbu 
bukletda turli mamlakatlarga sayohat qilayotgan turistlar o‘z sog‘ilig‘ini 
Logotip
1. TURISTLARGA TIBBIY YORDAM KO‘RSATILISHINI TA’MINLASH Xavfsizlik – muhim va qadimgi tushuncha. U turistga ovqatlanish va uxlashdek zarur. SHu sababli sayohatlar paytida turistlarning xavfsizligini ta’minlash turistik firmaning bosh vazifasidir. Turistlar xavfsizligini ta’minlash uchun turistik tashkilotlar kompleks tadbirlarni amalga oshiradi. Bunda dam olish va sayohat joylaridagi siyosiy vaziyatning barqarorligi, shu joylarning ekologik birinchi darajali ahamiyatga ega. Mazkur omillar me’yor darajasida bo‘lmagan holda turizm ancha mashaqqatli va xavflidir. Bunday hollarda sayohat mamlakati (mintaqasi)dagi ekologik va siyosiy vaziyat to‘g‘risida turistlarga haqqoniy va to‘liq axborot berish juda muhimdir. Agar turistik firma siyosiy va ekologik jihatdan beqaror hududlarda xavfsizlikni kafolatlay olmasa, mazkur mintaqalarga sayohatlar kamayadi. Bunga misollar juda ko‘p. Masalan, Fors ko‘rfazidagi urush paytida mazkur mintaqa mamlakatlariga sayohatlar o‘sha davrda 90% ga kamaydi. Bugungi kunda sobiq YUgoslavii hududida va Kavkazda shunday vaziyatni kuzatish mumkin. Ekologik jihatdan beqaror hududlar (Ukraina va Belorussiyaning ba’zi bir hududlari)ga sayohatlar tashkil etilmaydi. Turist o‘ziga notanish joyga, ko‘pincha boshqa mamlakatga safar qiladi. Bu erning iqlimini, sayohatda o‘ziga qanday buyumlar, himoya vositalari, dori-darmonlar kerak bo‘lishini u ko‘pincha bilmaydi. Tildagi tafovut tufayli joyda mo‘ljal olishga u qiynaladi. Turistga sayohatda nima kerak bo‘ilishi ko‘zda tutish va unga foydali maslahatlar berish turistik firmaning vazifasidir. Bunga turistik biznes bilan yaqin hamkorlikda ish olib boruvchi AQSHning "Pepto-Bismol" tibbiyot kompaniyasi tajribasini misol qilib keltirish mumkin. Uning "Sayohatchiga maslahatlar" (Travelers Advisory) nomli bukleti turistik yo‘llanma sotib olgan har bir turistga bepul taqdim etiladi. Ushbu bukletda turli mamlakatlarga sayohat qilayotgan turistlar o‘z sog‘ilig‘ini
 
 
saqlashi yuzasidan juda zarur maslahatlar berilgan. Bu maslahatlar turist 
sayohatini salomatlik nuqtai nazaridan ancha xavfsiz qilish imkonini beradi. 
 
8.1. TURİZMDA SUG‘URTA 
 
Turistik safarlarni sug‘urta qilish turistlarning xavfsizligini ta’minlashda 
muhim rol o‘ynaydi. Baxtsiz hodisadan sug‘urta qilishda odatda yuz bergan 
hodisaning ma’naviy jihati kompensatsinadi – mijoz o‘z organizmina etkazilgan 
zarar uchun tovon puli oladi. Ayrim hollarda tovon puli miqdori haqiqiy 
xarajatlardan ko‘p bo‘ladi. 
Ammo hamma narsa sug‘urta kompaniyasi bilan turist o‘rtasida tuzilgan 
sug‘urta 
shartnomasiga bog‘liq. 
Masalan, chet elga chiquvchi rossiyayililik turistlarni sug‘urta qilish bilan 
shug‘ullanadigan Ingosstrax faqat tez tibbiy yordam ko‘rsatish pullik bo‘lgan 
mamlakatlarda, ammo 50 ming AQSH dollari doirasida (Evropada) amalga 
oshirilgan 
xarajatlarnigina qoplaydi. 
Turizm sohasida turistlarni sug‘urta qilishning quyidagi turlari mavjud: turistni 
va uning mol-mulkini sug‘urta qilish; turfirmalar tavakkalchiligini sug‘urta 
qilish; chet elga safarga chiqayotgan turistlarni sug‘urta qilish; chet ellik turistlarni 
sug‘urta qilish. 
Sug‘urta badali summasi bir qancha omillarga bog‘liq. 
 
Logotip
saqlashi yuzasidan juda zarur maslahatlar berilgan. Bu maslahatlar turist sayohatini salomatlik nuqtai nazaridan ancha xavfsiz qilish imkonini beradi. 8.1. TURİZMDA SUG‘URTA Turistik safarlarni sug‘urta qilish turistlarning xavfsizligini ta’minlashda muhim rol o‘ynaydi. Baxtsiz hodisadan sug‘urta qilishda odatda yuz bergan hodisaning ma’naviy jihati kompensatsinadi – mijoz o‘z organizmina etkazilgan zarar uchun tovon puli oladi. Ayrim hollarda tovon puli miqdori haqiqiy xarajatlardan ko‘p bo‘ladi. Ammo hamma narsa sug‘urta kompaniyasi bilan turist o‘rtasida tuzilgan sug‘urta shartnomasiga bog‘liq. Masalan, chet elga chiquvchi rossiyayililik turistlarni sug‘urta qilish bilan shug‘ullanadigan Ingosstrax faqat tez tibbiy yordam ko‘rsatish pullik bo‘lgan mamlakatlarda, ammo 50 ming AQSH dollari doirasida (Evropada) amalga oshirilgan xarajatlarnigina qoplaydi. Turizm sohasida turistlarni sug‘urta qilishning quyidagi turlari mavjud: turistni va uning mol-mulkini sug‘urta qilish; turfirmalar tavakkalchiligini sug‘urta qilish; chet elga safarga chiqayotgan turistlarni sug‘urta qilish; chet ellik turistlarni sug‘urta qilish. Sug‘urta badali summasi bir qancha omillarga bog‘liq.