Turistlarga havo transportida xizmat ko‘rsatish.
REJA:
1.
Havo transportida yo‘lovchi tashishni tartibga solishning huquqiy
asoslari
2.
Xalqaro aviatashuvlarni huquqiy jihatdan ta’minlash
3.
Xalqaro aviatashuvlarda asosiy turistik hujjatlarning muhimligi
4.
Havo transportida yo‘lovchi yoki yuk tashish to‘g‘risidagi shartnoma
Kalit so’zlar: Xavo transporti haqida tushuncha berish. Havo transportida
yo‘lovchi tashishni tartibga solishning huquqiy
asoslari. Xalqaro aviatashuvlarni
huquqiy jihatdan ta’minlash. Xalqaro aviatashuvlarda asosiy turistik
hujjatlarning muhimligi. Havo transportida yo‘lovchi yoki yuk tashish
to‘g‘risidagi shartnoma. Dunyoda so’ngi yillarda ochilgan va ochilishi
kutilayotgan ko’plab ajoyib aeroportlar. Aviyachipta aviatashish to’g’risidagi
shartnomani tasdiqlovi xujjat sifatida. Aviyachiptalarni bronlashtirishning
zamonaviy tizimlari. Xavo layterlarida ko’rsatiladigan xizmatlarning asosiy turlari.
“O’zbekiston Xavo yo’llari” Milliy aviakompaniyasida yo’lovchilar tashish.
3.1. HAVO TRANSPORTIDA YO‘LOVCHI TASHISHNI
TARTIBGA SOLISHNING HUQUQIY
ASOSLARI
O'zbekiston Respublikasida transport infratuzilmasining rivojlanishi.
Davlatlar o'rtasidagi transport aloqalarini rivojlantirish avvaldan xalqlarni
birlashtirish, iqtisodiyotni rivojlantirish va madaniyatlarni o'zaro boyitish
asosiy vositalaridan biri edi. Qadim zamonlardanoq transport yo'nalishlari
davlat daromadlarining asosiy manbalaridan biri hisoblanadi. Vaqt o'tishi
bilan transport hayotimizning ajralmas qismiga aylandi.
O'tmishda O'zbekiston hududi Buyuk Ipak yo'lining markazida joylashgan
bo'lib va shu sababli Yevropadan Osiyoga olib keladigan eng qisqa transport
koridorlari aynan ushbu yo'nalish orqali o'tgan. O'zbekistonning geografik
joylashuvi G'arb va Sharq o'rtasidagi chorrahada, shuningdek Yeroosiyo
qit'asining Shimoli va Janubidan foydalanib, Yeroosiyo qit'asining ko'plab
mamlakatlari uchun doimiy yer usti va xavfsiz transport aloqalarini amalga
oshirish imkoniyatini ochib beradi.
Ayni paytda, O'zbekiston Respublikasi dengiz transportidan tashqari,
barcha zamonaviy transport turlariga ega. Respublikada temir yo'llar va
avtomobil yo'llar tarmog'i, xalqaro aeroport komplekslari rivojlangan. Shu
bilan birga, davlat hududini ko'ndalang va bo'ylama kesib o'tuvchi va
mamlakatning xalqaro va tranzit tashishlar uchun ehtiyojlarini ta'minlovchi
havo yo'llari mavjud.
O'zbekiston hududida xalqaro transport terminallari va logistika markazlari
faoliyat ko’rsatmoqda. Bunday markazlar turli xil transport turlari faoliyatini
muvofiqlashtirishni ta'minlashga mo'ljallangan, bu ayniqsa dengizga chiqish
imkoni yo'q bo’lgan Markaziy Osiyo davlatlari uchun muhimdir.
Yuk aylanmasining asosiy qismi temir yo'l, avtomobil va quvur yo'l
transportlariga, yo'lovchi aylanmasi esa, avtomobil, havo yo'l, temir yo'l
transportlariga tu’g’ri keladi.
Bugungi kunda transport sohasida 12 mingga yaqin turli mulkchilik
shakldagi korxonalar va tashkilotlar faoliyat ko’rsatmoqda. 2017 yilda
"tashish va saqlash" faoliyatini ko’rsatayotgan korxonalar va tashkilotlar
ulushi, faoliyat ko’rsatayotgan tashkilotlar va korxonalar umumiy hajmida
(fermer va dehqon xo'jaliklaridan tashqari) 6,3 % ni tashkil etdi.
Aviatashuvlar yo‘lovchilar va bagajni tashishning o‘ziga xos turi bo‘lib,
aviatsiya korxonalari tomonidan havo kemalarida belgilangan haq evaziga,
shuningdek tashuvchining er usti transportlarida amalga oshiriladi.
Ichki aviatashuv — uchish joyi, manzil hamda barcha qo‘nish joylari
bir davlat hududida joylashgan havoda yo‘lovchi va yuk tashish.
Xalqaro aviatashuv — uchish joyi va manzil tegishincha ikki davlat
hududida; agar boshqa davlat hududida qo‘nish nazarda tutilgan bo‘lsa, bir
davlat hududida joylashgan havoda yo‘lovchi va yuk tashish.
Tashish davri quyidagilarni o‘z ichiga oladi: yo‘lovchi tashishda –
yo‘lovchi aeroport perroniga havo kemasiga chiqish uchun kirgan paytdan u
perronni tashuvchining vakolatli shaxslari kuzatuvida tark etgunga qadar;
bagaj tashishda — bagaj tashish uchun qabul qilingan paytdan u oluvchiga
berilgunga yoki belgilangan qoidalarga
binoan
boshqa
tashkilotga
topshirilgunga qadar
3.2. XALQARO AVİATASHUVLARNİ HUQUQİY JİHATDAN
TA’MİNLASH
Dunyo
miqyosidagi
va
ikki
tomonlama
konvensiyalar
xalqaro
aviatashuvlarni tartibga soluvchi asosiy hujjat hisoblanadi.
Ikki tomonlama bitimlar, qoida tariqasida, hamkorligi boshqa
shartnomalar (MDH, EI doirasidagi va h.k.) bilan belgilangan ikki davlat
o‘rtasida tuziladi.
Keng ahamiyatga molik xalqaro bitimlarda davlatlarning ancha katta
doirasi ishtirok etadi. Ular uchishlarni tartibga soluvchi xalqaro normalar va
qoidalarni, shuningdek mazkur davlatlar hududi ustida aviatashuvlarni tashkil
etish prinsiplarini ishlab chiqadi.
Xalqaro fuqaro aviatsiyasi sohasidagi dastlabki huquqiy hujjatlardan biri
1929 yilda qabul qilingan «Xalqaro aviatashuvlarga daxldor ayrim qoidalarni
unifikatsiya qilish to‘g‘risida»gi Varshava konvensiyasidir. Ushbu normativ
hujjatda quyidagilar o‘z ifodasini topgan:
•
xalqaro aviatashuvlar tarifi;
•
aviatashuvchilar tomonidan havoda yo‘lovchi va yuk tashish tartibi;
•
tashish shartnomasini tasdiqlovchi asosiy tashish hujjatlari;
•
tashuvchining javobgarligi tartibi;
ushbu konvensiyaga davlatlarning qo‘shilishi tartibi1
Keyinchalik Varshava konvensiyasi 1955 yilgi Gaaga bayonnomasi,
1971 yilgi Gvatemala bayonnomasi va 1975 yilgi Monreal bayonnomasi
bilan kiritilgan qo‘shimcha va o‘zgartirishlar orqali rivojlantirildi.
Yo‘lovchining o‘limi yoki uning sog‘lig‘iga shikast etkazilganligi,
bagajning yo‘qotilganligi va shikastlanganligi uchun tashuvchining
javobgarligi to‘g‘risidagi qoida Varshava konvensiyasiga kiritilgan muhim
band hisoblanadi. Ushbu hujjatga binoan, xalkaro reyslarda yo‘lovchining
hayoti va sog‘lig‘i uchun tashuvchining javobgarligi aksariyat hollarda 10
000 AQSH dollari bilan chegaralanadi.
Bagajning yo‘qotilganligi va shikastlanganligi uchun tashuvchining
javobgarligi
aksariyat xalqaro tashuvlarda (shu jumladan xalqaro tashuvning
ichki qismlarida) ro‘yxatdan o‘tkazilgan bagajning 1 kilogrammi uchun 20
AQSH dollari hamda har bir
yo‘lovchining ro‘yxatdan o‘tkazilmagan bagaji
uchun 400 AQSH dollarini tashkil etadi.
SHunga qaramay, ayrim tashuvchilar, ayniqsa, xususiy tashuvchilar
xalqaro standartlarning yangi qoidalariga muvofiq o‘z xarajatlari moddalarini
oshira boshladilar. Tabiiyki, bunga faqat ko‘proq kafolatlar bera oladigan va
samolyotlarni 750 mln. – 1 mlrd. AQSH dollariga sug‘urta qiladigan moliyaviy
jihatdan barqaror va yirik aviakompaniyalargina qodir. Qolgan kompaniyalar
hukumat qarorlarini kutadilar. Ko‘pgina ekspertlarning fikricha, O‘zbekiston
yuqorida zikr etilgan konvensiyaga yaqin kelajakda albatta qo‘shiladi. Zero,
ushbu jarayonning kechga surilishi milliy aviakompaniyalarning xalqaro
bozordagi mavqei pasayishiga olib keladi. Natijada O‘zbekiston fuqarolari
havo kemasi bortidagi noxush hodisalar uchun ko‘proq tovon to‘laydigan chet
el tashuvchilari xizmatlaridan foydalanishni ma’qul ko‘rishlari mumkin.
Bundan tashqari, xalqaro uchishlar qabul qilingan xalvaro normativlarga
rioya
qilishni talab etganligi uchun konvensiyaga imzo chekan mamlakatlarning
aviatsiyani boshqarish idoralari ko‘rsatilgan hujjatni hali imzolamagan
davlatlardan samolyotlarni o‘z hududiga kiritmaslik huquqiga ega. Masalan,
shovqinni chegaralash
bilan bog‘liq hollarda shunday bo‘lgan: shovqini kuchli
samolyotlarning uchishini chegaralovchi xalqaro standartlarni qabul qilgan
mamlakatlar Rossiyaning iqtisodiy
holatini hisobga olish niyatida emas ekanliklarini namoyish etdilar
3.3.XALQARO AVİA TASHUVLARDA ASOSİY TURİSTİK
HUJJATLARNİNG MUHİMLİGİ
Xalqaro havo huquqining muntazam havo aloqalari sohasidagi yana bir
muhim hujjati 1944 yilda qabul qilingan «Xalqaro fuqaro aviatsiyasi
to‘g‘risida»gi CHikago
konvensiyasidir. Ushbu konvensiyada dunyo miqyosida
parvozlarni amalga oshirishning bir qancha muhim prinsiplari belgilab
qo‘yilgan bo‘lib, ularga asosan ahdlashayotgan har bir davlat boshqa
ahdlashayotgan davlatlarga quyidagi huquqlarni beradi:
2. o‘z hududi ustidan qo‘nmasdan o‘tish;
3. notijorat maqsadlarida (yonilg‘i quyish, ekipajni almashtirish uchun,
texnik va
boshqa maqsadlarda) qo‘nish;
4. milliy mansubligi havo kemasiga ega bo‘lgan davlat hududida bortga
olingan yo‘lovchilar, pochta va yuklarni tushirish;
milliy mansubligi havo kemasiga ega bo‘lgan davlat hududiga eltib
qo‘yilishi lozim bo‘lgan yo‘lovchilar, pochta va yuklarni bortga olish;
ahdlashayotgan davlatlardan istalgan birining hududiga eltib qo‘yilishi
lozim bo‘lgan yo‘lovchilar, pochta va yuklarni bortga olish hamda shunday
hududlardan istalgan biridan kelgan yo‘lovchilar, pochta va yuklarni
tushirish1.
Keyinchalik bu prinsiplar Bitim bo‘yicha sherik hamda uchinchi tomon
o‘rtasida
yo‘lovchilar, pochta va yuklarni ikkala yo‘nalishda o‘z hududi orqali
yoki o‘z mamlakati hududidan o‘tmaydigan havo yo‘li orqali tashish huquqi
bilan, shuningdek Bitimga a’zo bo‘lgan boshqa mamlakatning ichki havo
yo‘llari orqali yo‘lovchi va yuklarni tashish huquqi bilan kengaytirildi.
Chikago konvensiyasi bilan qabul qilingan davlatlarning xalqaro
uchishlarni amalsha oshirish huquqlari amalda ayrim doiralar bilan
chegaralanadi, ular davlatlar o‘rtasida havo aloqalarini amalga oshirish uchun
zarur shart-sharoitlar yaratadi, uchishlarning xavfsizligini ta’minlaydi,
shuningdek mamlakatlar o‘rtasida yaxshi munosabatlar o‘rnatilishi va
turizmning rivojlanishiga imkoniyat yaratadi.
Xalqaro havo aloqalarini tartibga soluvchi huquqiy hujjatlar orasida
«Xalqaro havo transporti to‘g‘risidagi Bitim» (Chikago, 1944 y.); «Xalqaro
havo yo‘llari orqali tranzit qilish to‘g‘risidagi Bitim» (CHikago, 1944 y.); «Chet
el havo kemasi o‘z bortida uchinchi shaxslarga etkazgan zararni qoplash
to‘g‘risidagi Konvensiya» (Rim, 1952).
Gaz quvurlari barcha magistral quvurlarning 99,2 %ni tashkil qiladi. Neft
quvurlarining ulushi 0,8 % ni tashkil etadi.
Avtomobil transporti yuklarni va yo'lovchilarni tashishda muhim ahamiyat
kasb etadi. Islohotlar yilida mamlakatimizda 42,7 ming km dan ortiq
avtomobil yo'llar qurilib, foydalanishga topshirildi, ularning 98,5 % qattiq
qoplamga ega.
Neftigaz industriyasi sanoatning flagmani va iqtisodiyotning etakchi
tarmogi hisoblanadi. U mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishda muhim
rol o'ynaydi.
2018 yil 1 yanvar holatiga respublika bo'yicha magistral quvurlarning
uzunligi
13895,7 km.ni tashkil qildi.
Xalqaro standartlarga muvofiq 11 aeroport (Toshkent, Nukus,
Samarqand,
Buxoro, Urganch, Termiz, Qarshi, Namangan, Andijon, Farg'ona
va Navoiy shaharlarida) modernizatsiya qilindi.
Toshkent aeroporti Markaziy Osiyodagi eng yirik aeroport hisoblanadi.
Buxoro,
Samarqand va Urganch aeroportlari ham xalqaro aeroport maqomiga
ega.
2001 yilning sentyabr—oktyabr oylarida Monrealda (ICAO shtab-
kvartirasida) ICAOning navbatdagi, 33-chi Assambleyasi bo‘lib o‘tdi. U 11
sentyabrda AQSHda yuz bergan fojia munosabati bilan xalqaro fuqaro
aviatsiyasida uchishlar xavfsizligini oshirishning global strategiyasini ishlab
chiqishga chaqirdi.
Aeronavigatsiya masalalarida SHimoliy Qutb orqali aviamarshrutlarning
yangi tuzilishini 2002 yil fevraldan amalga kiritish haqida kelishib olindi. Bu
Yevropa va SHimoliy Amerikani Markaziy va Janubi-SHarqiy Osiyo bilan
bog‘lovchi uchishlar uzoqligini ancha qisqartirish, uchish vaqtini kamaytirish,
uchishlarning yanada qulayroq jadvalini tuzish, atrof muhitga etkaziladigan
ekologik zararni kamaytirish, yo‘lovchilar va aviakompaniyalarga iqtisodiy
foyda keltirish imkonini beradi.
IATA 1945 yili Gavanada aviatashuvchilar uyushmasi tarzida tuzilgan.
Bugungi kunda unga jahonning 130 mamlakatidan 272 aviakompaniya a’zo.
Ular orasida “O‘zbekistan Havo Yo‘llari” aviakompaniyasi ham bor.
Uchish xavfsizligi va aviatsiya xavfsizligini ta’minlash IATA faoliyatining
muhim yo‘nalishi hisoblanadi. Buning uchun u uchish xavfsizligini
ta’minlashga qaratilgan aviakompaniyalarning foydalanish faoliyatiga va
aviatsiya asbob- uskunalariga qo‘yiladigan yangi talablarni ishlab chiqadi va
amalga
kiritadi;
turboreaktiv
va
turbovintli
samolyotlarda
uchish
xavfsizligining holati to‘g‘risidagi hisobotlarni har yili e’lon qiladi; uchish
xavfsizligi va inson omilining roli muammolari bo‘yicha seminarlar va
konferensiyalar o‘tkazadi; yo‘lovchilarni bir kara tekshirishni nazarda
tutadigan xavfsizlik tizimini ishlab chiqadiki, bu yo‘lovchi aeroportda
rasmiyatchiliklardan o‘tishini engillashtiradi
3.4. HAVO TRANSPORTİDA YO‘LOVCHİ YOKİ YUK
TASHİSH TO‘G‘RİSİDAGİ SHARTNOMA
Havoda yo‘lovchi yoki yuk tashish tashuvchi bilan tuzilgan shartnomasi
asosida
amalga oshiriladi.
Tashuvchi — havoda yo‘lovchi, yuk yoki pochta tashish huquqina
beruvchi litsenziyaga ega bo‘lgan ekspluatant
Havoda yo‘lovchi tashish shartnomasiga asosan tashuvchi havo kemasi
yo‘lovchisini belgilangan manzilga chiptada ko‘rsatilgan reys bo‘yicha
uchayotgan havo kemasida joy berish yo‘li bilan eltib qo‘yish, yo‘lovchining
yonida bagaj bo‘lgan taqdirda, shu bagajni ham manzilga eltish va yo‘lovchiga
yoki uning vakiliga topshirish majburiyatini oladi.
Yo‘lovchi va bagajni manzilga eltib qo‘yish muddati tashuvchilar
tomonidan o‘rnatilgan aviatashuvlar qoidalari bilan belgilanadi.
Agar yo‘lovchining hujjatlari noto‘g‘ri rasmiylashtirilgan yoki to‘liq hajmda
taqdim etilmagan bo‘lsa, tashuvchi uni tashishdan bosh tortishga haqli. Bunda
davlat organlari tomonidan berilgan hujjatlarning mavjudligi, haqiqiyligi va
to‘g‘ri rasmiylashtirilganligi uchun faqat ana shu organlar hamda fuqaro javobgar
bo‘ladi. Shu munosabat bilan ko‘pincha bunday vaziyatlarda yo‘lovchi
tashuvchiga qiladigan barcha da’volar asossiz hisoblanadi. Tashuvchi bunday
hujjatlarni rasmiylashtirganlik uchun javobgar bo‘lmaydi.
Yo‘lovchi to‘xtash nazarda tutilgan har qanday oraliq aeroportda sayohatni
to‘xtatish va to‘xtash huquqiga ega. Bunday to‘xtash «Stopover» deb ataladi.
To‘xtash
joyida o‘ziga zarur vaqt bo‘lgach, sayohatchi mazkur marshrut bo‘ylab
tashishni davom ettirishi mumkin. Bunda u shunday reysda o‘rinni darhol
bronlashtirishi (agar tashishni davom ettirish sanasi aniq bo‘lsa) yoki ma’qul
sanada mazkur reysda o‘rin mavjudligini tasdiqlashni so‘rashi mumkin.
Yo‘lda bunday to‘xtash mumkin, basharti:
u to‘xtash mo‘ljallangan mamlakatning davlat organlari tomonidan
ruxsat
etilgan bo‘lsa;
yo‘lovchi o‘zining shu huquqidan foydalanish niyati haqida tashuvchiga
oldindan xabar bergan bo‘lsa;
bu chiptaning amal qilish muddati doirasida amalga oshirilgan bo‘lsa;
bu tarifni hisoblashda hisobga olingan va chiptada rasmiylashtirilgan
bo‘lsa.
Agar chiptani xarid qilish chog‘ida yo‘lovchi oraliq aeroportda to‘xtash
niyatida ekanligini bildirmagan va o‘zining bu huquqidan foydalanishga
uchish jarayonida qaror qilgan bo‘lsa,
u
tashuvchiga
tarifdagi
tafovutni,
shuningdek
pirovard
manzilgacha
rasmiylashtirilgan uning bagaji samolyotdan olinishi natijasida reys kechikkan
holda ko‘rilgan zararni qoplaganidan keyin uchishni davom ettirishi mumkin.
Yo‘lovchi yoki u bilan birga shu reysda ketayotgan oila a’zosining kasalligi
natijasida majburan to‘xtash istisno holat hisoblanadi va ko‘rilgan zararni qoplash
talab etilmaydi.
“Stopover”dan foydalanish huquqi asosan normal tariflar bo‘yicha
rasmiylashtirilgan aviatashuvlarga nisbatan amal qiladi. Agar turist maxsus
tarif bo‘yicha rasmiylashtirilgan chiptaga ega bo‘lsa, yo‘lda to‘xtash mavjud
cheklashlardan kelib chiqib amalga oshiriladi yoki mazkur tarifni qo‘llash
qoidalariga
muvofiq mutlaqo taqiqlanadi.
Yo‘lovchi ko‘rsatilgan tashuvlar o‘ziga yoki hududi orqali amalga
oshirilayotgan davlat vakolatli organlarining barcha qonunlari, qarorlari,
qoidalari va farmoyishlariga amal qilishi shart. Bu maxsus nazorat talablarini
hamda pasport, viza, sanitariya va boshqa rasmiyatchiliklarni, shuningdek
tashuvchining qoidalari va yo‘riqnomalarini bajarishga taalluqli.
Agar mamlakatning davlat organlari yo‘lovchi pirovard manzil, transfer
yoki tranzit mamlakatiga kirishi rad etilgani munosabati bilan tashuvchiga
yo‘lovchini jo‘nash manziliga yoki boshqa biron-bir manzilga qaytarish
majburiyatini yuklagan bo‘lsa, yo‘lovchi yoki uni rasmiylashtirgan tashkilot
tashuvchiga ko‘rsatilgan tashish bilan bog‘liq barcha xarajatlarni qoplashi
shart.
Havo kemasining yo‘lovchisi quyidagi huquqlarga ega:
• O‘zbekiston Respublikasining qonun hujjatlariga muvofiq
imtiyozli shartlarda hamda tashuvchi tomonidan belgilangan
havoda yo‘lovchi tashish qoidalariga muvofiq havo kemasida
qatnash;
• havo kemasining turiga qarab, belgilangan norma (bir yo‘lovchiga
kamida 10
kg) doirasida bagajni bepul olib o‘tish;
Nazorat uchun savollar
1. “Stopover”dan foydalanish huquqi haqida nimalarni bilasiz?
2. Turistik transport xizmatlari qaysi turlarga bo’linadi?
3. Havo
transportida
yo‘lovchi
yoki
yuk
tashish
to‘g‘risidagi
shartnomasiga
nimalar nazardan ko’zda tutilgan?
Adabiyotlar
1.
Peter Tannenbaum. Excursions in Modern Mathematics: Pearson New
International Edition 8th Edition. Pearson Education Limeted, 2014.
544 pages
2.
Осипова О.Я. Транспортное обслуживание туристов: Учебное
пособие.
Москва, 2004. – 365 с.
3.
Биржаков М.Б., Никифоров В.И. Индустрия туризма: Перевозки.
Учебное пособие. – СПб., 2001.
4.
Гуляев В.Г. Туристские перевозки: Учебное пособие. – Москва, 2003.
5.
Гуляев В.Г. Организация туристских перевозок: Учебное пособие.
Москва, 2001.
6.
Елисеева Б.П. Воздушные перевозки: Нормативные акты. – Москва,
2001.