TURLI XIL MATERIALLAR HAQIDA TUSHUNCHAGA EGA BO`LISH

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

19

Faytl hajmi

368,2 KB


 
 
 
 
 
 
TURLI XIL MATERIALLAR HAQIDA TUSHUNCHAGA EGA 
BO`LISH 
 
 
Reja: 
1. Turli xil materiallar haqida tushuncha 
2. Turli xil materiallardan turli buyumlar yasash texnologiyasi haqida 
3. Kvillingda bahor gullarini yasash 
4. Kvillingda ertak qahramonlari va applikatsiyalar yasash 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
TURLI XIL MATERIALLAR HAQIDA TUSHUNCHAGA EGA BO`LISH Reja: 1. Turli xil materiallar haqida tushuncha 2. Turli xil materiallardan turli buyumlar yasash texnologiyasi haqida 3. Kvillingda bahor gullarini yasash 4. Kvillingda ertak qahramonlari va applikatsiyalar yasash  
 
 
  Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Turli xil materiallar turlari, noorganik 
materiallar, ish joyini to’g’ri tashkil qilishga talablari, xavfsizlik qodalari. 
 
 Turli materiallar bilan ishlash. Plastilin va noorganik materiallar: loy, qum, 
sement, yog’och, folga, yumshoq sim, tunuka bilan ishlash. Turli materiallar bilan 
ishlash 1-sinf Texnologiya darsligida tabiiy materiallar bilan birgalikda o’tiladi. 
Bunda o’quvchilar tabiiy va turli materiallardan foydalanib turli hayvonlar, gullar 
yasashni o’rganadilar. 
 
 Yog’och bilan ishlash. Yog’och zagotovkalarini qirqish bo‘yicha barcha 
operatsiyalarni taxtaning ustida bajaradilar. Arra, qo‘larra yoki lobzik bilan 
ishlanganda, belgilangan detallarni kichik tiskalar yoki iskanja (lobzik nabori) bilan 
siqib qo‘yiladi. Yog‘ochdan yasalgan detallarni kozein yoki o’qituvchi tayyorlagan 
yog’och elim vositasida yopishtirish nazarda tutiladi. Bunday ishlar uchun 
o’qituvchii bolalar elimlagan yog‘och detallarni press yoki iskanjada qurita olishlari 
uchun joyni oldindan tayyorlab qo‘yishi kerak. O’quvchilar yog‘ochdan yasalgan 
detallarni mayda mixlar yordamida mustahkamlash bilan tanishadilar, bslg‘a bilan 
to‘g‘ri ishlash usullarini o‘rganadilar. Buning uchun ularga mix qoqiladigan joyni 
bur bilan qanday belgilash, bolg‘ani qanday ushlash, yog‘och detallarga jilvir bilan 
qanday ishlov berish kerakligini ko‘rsatish lozim. Bolalar gigiena va texnika 
xavfsizligi qoidalariga rioya qilishlarini, mehnat madaniyati qoidalarini bilishlari va 
unga amal qilishlarini qat’iy nazoratda tutmoqlik lozim. Masalan, ish vaqtida haddan 
Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Turli xil materiallar turlari, noorganik materiallar, ish joyini to’g’ri tashkil qilishga talablari, xavfsizlik qodalari. Turli materiallar bilan ishlash. Plastilin va noorganik materiallar: loy, qum, sement, yog’och, folga, yumshoq sim, tunuka bilan ishlash. Turli materiallar bilan ishlash 1-sinf Texnologiya darsligida tabiiy materiallar bilan birgalikda o’tiladi. Bunda o’quvchilar tabiiy va turli materiallardan foydalanib turli hayvonlar, gullar yasashni o’rganadilar. Yog’och bilan ishlash. Yog’och zagotovkalarini qirqish bo‘yicha barcha operatsiyalarni taxtaning ustida bajaradilar. Arra, qo‘larra yoki lobzik bilan ishlanganda, belgilangan detallarni kichik tiskalar yoki iskanja (lobzik nabori) bilan siqib qo‘yiladi. Yog‘ochdan yasalgan detallarni kozein yoki o’qituvchi tayyorlagan yog’och elim vositasida yopishtirish nazarda tutiladi. Bunday ishlar uchun o’qituvchii bolalar elimlagan yog‘och detallarni press yoki iskanjada qurita olishlari uchun joyni oldindan tayyorlab qo‘yishi kerak. O’quvchilar yog‘ochdan yasalgan detallarni mayda mixlar yordamida mustahkamlash bilan tanishadilar, bslg‘a bilan to‘g‘ri ishlash usullarini o‘rganadilar. Buning uchun ularga mix qoqiladigan joyni bur bilan qanday belgilash, bolg‘ani qanday ushlash, yog‘och detallarga jilvir bilan qanday ishlov berish kerakligini ko‘rsatish lozim. Bolalar gigiena va texnika xavfsizligi qoidalariga rioya qilishlarini, mehnat madaniyati qoidalarini bilishlari va unga amal qilishlarini qat’iy nazoratda tutmoqlik lozim. Masalan, ish vaqtida haddan  
 
tashqari ortiqcha egilmaslik, yog‘och changini yutmaslik, chiqindilarni ehtiyotkorlik 
bilan to‘plash, ish joyini ish tugashi bilanoq yig‘ishtirish va shu kabilardan iboratdir.  
  «Texnik modellash» – oddiy uchadigan, suzadigan, yuradigan texnik 
o‘yinchoqlarni, shuningdek, sxematik namunalar asosida modellarni yasash 
mehnatning maxsus turi sifatida ajratilgan.  
  Shuni aytish kerakki, ilgarilari klub-to‘garak tipidagi darsdan tashqari 
mashg‘ulotlarning vazifa va mazmuni bilan mustahkamlangan texnik modellash 
bo‘yicha temalar texnik texnologiya darslari ning boshqa barcha temalari bilan 
organik birikib ketadi. Dastlabki darslaridayoq o‘quvchilar tabiiy materiallar, qog‘oz 
va karton, gazmol, turli materiallar bilan ishlar ekanlar, texnika elementlari bilan 
tanishadilar, qism va detal, oddiy razvyortka, detallarni biriktirishning kattiq, 
suriladigan, olinadigan usullari va buyumlar haqidagi tasavvurga ega bo‘ladilar. 
Bolalar detallarni biriktirishning turli usullari, shuningdek, mix bilan «tirqish 
qoldirib biriktirish» kabilar bilan tanishadilar. Bir yoki bir nechta detallardan tashkil 
topuvchi oddiy narsalar misolida bolalar pishiqlikni oshirish, ishqalanishning zararli 
ta’sirini bartaraf etib, foydali ta’siridan foydalanish, o‘zlari ishlayotgan 
materiallarning tuzilishi haqida tasavvurga ega buladilar. Bolalarda narsalarni yasash 
ustida ishlash tartibi mo‘ljallash, tayyorlash, yig‘ish, bezash, amal (harakat)da 
tekshirish, nuqson va kamchiliklarni bartaraf qilish, ish joyini to‘g‘ri tashkil qilish 
kabilar xaqida tasavvuri shakllanadi. Bularning barchasidan keyinchalik modellar 
hamda texnik o‘yinchoqlarni yasashda foydalaniladi, ular bolalarning ijodiy fikrini 
o‘stiradi, bolalarga to‘plagan mehnat tajribalarini atroflaridagi texnika bilan 
bog‘lashlariga yordam beradi. Qishloq xo‘jalik mehnati gul-dekorativ va sabzavot 
ekinlarini maktab tajriba uchastkasi hamda xona sharoitlarida o‘stirish ishlarini uz 
ichiga oladi. Qishloq xo‘jalik tajribashunosligiga katta e’tibor beriladi. Bolalar 
o‘simliklarning o‘sishi va rivojlanishi uchun zarur bo‘lgan sharoitlar, o‘simliklarni 
«urug‘dan- urug‘gacha» o‘stirish, qalamcha qilish, ko‘chatdan o‘stirish, bachki 
shoxlarni qirqish, mevali bog‘dagi bir qator ishlar bilan tanishadilar. Bolalar o‘z 
kuzatishlarida ko‘rib va ularni takrorlab o‘zlari yaratgan sharoitlarda o‘simliklarning 
turlicha o‘sishi va rivojlanishi yuzasidan olib borgan ishlarining natijalarini 
qiyoslash va tahlil qilishni o‘rganadilar. Ilgari planlashtirilgan tajribalarning yakun 
va xulosalari bolalarni biliminn mustaqil egallashga, oddiy tadqiqotlar olib borishga, 
tashqari ortiqcha egilmaslik, yog‘och changini yutmaslik, chiqindilarni ehtiyotkorlik bilan to‘plash, ish joyini ish tugashi bilanoq yig‘ishtirish va shu kabilardan iboratdir. «Texnik modellash» – oddiy uchadigan, suzadigan, yuradigan texnik o‘yinchoqlarni, shuningdek, sxematik namunalar asosida modellarni yasash mehnatning maxsus turi sifatida ajratilgan. Shuni aytish kerakki, ilgarilari klub-to‘garak tipidagi darsdan tashqari mashg‘ulotlarning vazifa va mazmuni bilan mustahkamlangan texnik modellash bo‘yicha temalar texnik texnologiya darslari ning boshqa barcha temalari bilan organik birikib ketadi. Dastlabki darslaridayoq o‘quvchilar tabiiy materiallar, qog‘oz va karton, gazmol, turli materiallar bilan ishlar ekanlar, texnika elementlari bilan tanishadilar, qism va detal, oddiy razvyortka, detallarni biriktirishning kattiq, suriladigan, olinadigan usullari va buyumlar haqidagi tasavvurga ega bo‘ladilar. Bolalar detallarni biriktirishning turli usullari, shuningdek, mix bilan «tirqish qoldirib biriktirish» kabilar bilan tanishadilar. Bir yoki bir nechta detallardan tashkil topuvchi oddiy narsalar misolida bolalar pishiqlikni oshirish, ishqalanishning zararli ta’sirini bartaraf etib, foydali ta’siridan foydalanish, o‘zlari ishlayotgan materiallarning tuzilishi haqida tasavvurga ega buladilar. Bolalarda narsalarni yasash ustida ishlash tartibi mo‘ljallash, tayyorlash, yig‘ish, bezash, amal (harakat)da tekshirish, nuqson va kamchiliklarni bartaraf qilish, ish joyini to‘g‘ri tashkil qilish kabilar xaqida tasavvuri shakllanadi. Bularning barchasidan keyinchalik modellar hamda texnik o‘yinchoqlarni yasashda foydalaniladi, ular bolalarning ijodiy fikrini o‘stiradi, bolalarga to‘plagan mehnat tajribalarini atroflaridagi texnika bilan bog‘lashlariga yordam beradi. Qishloq xo‘jalik mehnati gul-dekorativ va sabzavot ekinlarini maktab tajriba uchastkasi hamda xona sharoitlarida o‘stirish ishlarini uz ichiga oladi. Qishloq xo‘jalik tajribashunosligiga katta e’tibor beriladi. Bolalar o‘simliklarning o‘sishi va rivojlanishi uchun zarur bo‘lgan sharoitlar, o‘simliklarni «urug‘dan- urug‘gacha» o‘stirish, qalamcha qilish, ko‘chatdan o‘stirish, bachki shoxlarni qirqish, mevali bog‘dagi bir qator ishlar bilan tanishadilar. Bolalar o‘z kuzatishlarida ko‘rib va ularni takrorlab o‘zlari yaratgan sharoitlarda o‘simliklarning turlicha o‘sishi va rivojlanishi yuzasidan olib borgan ishlarining natijalarini qiyoslash va tahlil qilishni o‘rganadilar. Ilgari planlashtirilgan tajribalarning yakun va xulosalari bolalarni biliminn mustaqil egallashga, oddiy tadqiqotlar olib borishga,  
 
tabiatda sodir bo‘layotgan hodisalarning sabablarini axtarish va asoslashga o‘rgatadi. 
Qishloq xo’jalik mehnati darslarining aqlni o’stiruvchi xususiyatlari va ahamiyati 
mana shundadir.  
  III sinf texnologiya fani programmasi boshlangich ta’lim yillari davomida 
egallangan bilimlarni mehnatda qo‘llashga oshirilgan talablar qo‘yishni nazarda 
tutadi.  
  Texnologiya fani mazmunidan kelib chiqib bolalar o‘qituvchi rahbarligi ostida 
oddiy yigma chizmalarni o‘qishni o‘rganadilar, bu narsalarning detallarini uzlari 
chizadilar yoki belgilaydilar. Bu maqsadda predmet chizmada 2 – 3 ko‘rinishda 
(«oldindan ko‘rinishi», «tepadan ko‘rinishi» va «yon tomondan kurinishi») 
ifodalanadi. Bu bolalarning har bir detal o‘lchamlarini topishlari uchun zarurdir. 
Detallar, odatda, predmet (parsa, buyum) namunasi yoki uning texnik rasmi mavjud 
bo‘lganda razmetka qilinadi.  
  Bolalarga avval texnologiya darslarini planlashtirish va o‘tkazishda ajratilgan 
yangi bir qator programm bilim hamda ko‘nikmalar beriladi. Ill sinf texnologiya fani 
programmasi talablari qisqacha ko‘rinishda quyidagichadir. O’quvchilar yasashlari 
lozim bo‘lgan narsaning chizmasini tuzish bilan tanishadilar. Bu maqsadda ular 
chizmada aks ettirilishi lozim bo‘lgan predmet va detallarning o‘lchamini bilish 
uchun namunalarni o‘lchaydilar, predmetlardan andaza oladilar. Sungra ular uz 
chizmalari bo‘yicha razmetka qiladilar. Chizmalar berilgan razmer, va texnik, 
shartlar, shuningdek, o‘quvchining o‘zi o‘ylab topgan fikr bo‘yicha ham chizilishi 
mumkin.  
  Asosiy e’tibor turli materiallarga ishlov berishning kiritilishi turli 
materiallardan tayyorlangan bir necha detalli narsalar tayyorlash, bu detallarni 
buyumda birlashtirish va ularni turli usullar bilan biriktirish, kartonchani pichoq 
bilan kesib ishlov berish, lobzik arra bilan tanishish, yogoch, karton, yumshoq 
tunukadan tayyorlangan zagotovkalarda teshiklar ochishni o‘rgatishga qaratiladi. 
Imkoniyati bor joylarda yangi sun’iy materiallar: shaffof plyonka, yumshoq plastik 
massa (pirolon, penoplast) kleyonka, plastik - materiallar, sun’iy mo‘yna va shu 
kabilardan narsalar tayyorlashni kiritish lozim. Hozirgi kunda bu materiallarning 
chiqindisi ko‘p bo‘lib, maktablar ularni bemalol topa oladilar.  
tabiatda sodir bo‘layotgan hodisalarning sabablarini axtarish va asoslashga o‘rgatadi. Qishloq xo’jalik mehnati darslarining aqlni o’stiruvchi xususiyatlari va ahamiyati mana shundadir. III sinf texnologiya fani programmasi boshlangich ta’lim yillari davomida egallangan bilimlarni mehnatda qo‘llashga oshirilgan talablar qo‘yishni nazarda tutadi. Texnologiya fani mazmunidan kelib chiqib bolalar o‘qituvchi rahbarligi ostida oddiy yigma chizmalarni o‘qishni o‘rganadilar, bu narsalarning detallarini uzlari chizadilar yoki belgilaydilar. Bu maqsadda predmet chizmada 2 – 3 ko‘rinishda («oldindan ko‘rinishi», «tepadan ko‘rinishi» va «yon tomondan kurinishi») ifodalanadi. Bu bolalarning har bir detal o‘lchamlarini topishlari uchun zarurdir. Detallar, odatda, predmet (parsa, buyum) namunasi yoki uning texnik rasmi mavjud bo‘lganda razmetka qilinadi. Bolalarga avval texnologiya darslarini planlashtirish va o‘tkazishda ajratilgan yangi bir qator programm bilim hamda ko‘nikmalar beriladi. Ill sinf texnologiya fani programmasi talablari qisqacha ko‘rinishda quyidagichadir. O’quvchilar yasashlari lozim bo‘lgan narsaning chizmasini tuzish bilan tanishadilar. Bu maqsadda ular chizmada aks ettirilishi lozim bo‘lgan predmet va detallarning o‘lchamini bilish uchun namunalarni o‘lchaydilar, predmetlardan andaza oladilar. Sungra ular uz chizmalari bo‘yicha razmetka qiladilar. Chizmalar berilgan razmer, va texnik, shartlar, shuningdek, o‘quvchining o‘zi o‘ylab topgan fikr bo‘yicha ham chizilishi mumkin. Asosiy e’tibor turli materiallarga ishlov berishning kiritilishi turli materiallardan tayyorlangan bir necha detalli narsalar tayyorlash, bu detallarni buyumda birlashtirish va ularni turli usullar bilan biriktirish, kartonchani pichoq bilan kesib ishlov berish, lobzik arra bilan tanishish, yogoch, karton, yumshoq tunukadan tayyorlangan zagotovkalarda teshiklar ochishni o‘rgatishga qaratiladi. Imkoniyati bor joylarda yangi sun’iy materiallar: shaffof plyonka, yumshoq plastik massa (pirolon, penoplast) kleyonka, plastik - materiallar, sun’iy mo‘yna va shu kabilardan narsalar tayyorlashni kiritish lozim. Hozirgi kunda bu materiallarning chiqindisi ko‘p bo‘lib, maktablar ularni bemalol topa oladilar.  
 
  Ish vaqtida «ish qoidalariga» qat’iy rioya qilinadi. Butun e’tibor xilma-xil 
qoidalar «asbob va materiallarni asra, avayla», «doimo ishni yaxshiroq qilishni 
o‘yla» kabi rioyalarga qaratiladi. Bolalar elektr modellashga mo’ljallangan ish joyini 
tayyorlash va uni tartibli saqlash bilan maxsus tanishadilar. Bolalarning uch yil 
davomida ishlatgan va to‘qnash kelgan turli materiallarining xususiyatlari haqidagi 
programma bilimlariga yakun yasaladi hamda umumlashtiriladi. Bu ish asosan ikki 
yo‘nalishda olib boriladi:  
1) o‘qituvchi o‘quvchilardan materiallarning xususiyatlari haqidagi bilimlaridan 
xilma-xil narsalarni yasashdagi amaliy ishlarida foydalanishni talab qiladi;  
2) ayni bir namunani turli belgilari kelib chiqishi, mo‘ljallanishi, xususiyatlari, 
tashqi bezagiga kura kvalifikatsiya qila bilishni talab qiladigan material va detallar 
namunalarining turli kolleksiya va naborlarini tuzish;  
  O’qituvchining programma talablarini amalga oshirish bo‘yicha intilishlarini, 
birinchidan, mexnat darslariga rahbarlik qilish metodikasini egallash, ikkinchidan, 
texnologiya darslari uchun asbobuskuna va materiallar zapasini yaratishga yo‘llash 
zarur.  
 1. Butun yoz va o‘quv yili davomida maktabning ma’lum belgilangan joyida 
tabiat, uydan, otaliqqa olgan korxonalardan keltirilgan materiallar: korobka, 
upakovka materiallari, qog‘oz, ip, shpagat, sim, laxtak, tunuka, folga, reyka, faner, 
gula, tabiiy materiallar, yangi sun’iy materiallarning chiqindilaridan tayyorlangan 
zagotovkalar.  
 2. Yuqori sinflar aktiv o‘quvchilari pionerlardan maxsus komissiya yoki 
brigadalar tuzilib, ular boshlang‘ich sinflar texnologiya darslari da qo‘llaniladigan 
asbob-uskunalar va detallarni mustahkamlaydigan materiallarning holati, saqlanishi 
va remontnini o‘z zimmalariga oladilar.  
  Texnologiya resurslarida foydalaniladigan asbob va uskunalar komplekta, 
detallar, moslamalar ro‘yxati 1-ilovada hamda I va II sinflar qo‘llanmalarida 
berilgan.   
  Boshlang‘ich sinf, ayniqsa III sinfda, texnologiya darslarining moddiy 
jihozlangan bo‘lishi – boshlang‘ich ta’limning yangi programmasiga ko‘chgan har 
bir maktab direktori, ilmiy bo‘lim mudiri, barcha pedagoglarning vazifasidir. 
Ish vaqtida «ish qoidalariga» qat’iy rioya qilinadi. Butun e’tibor xilma-xil qoidalar «asbob va materiallarni asra, avayla», «doimo ishni yaxshiroq qilishni o‘yla» kabi rioyalarga qaratiladi. Bolalar elektr modellashga mo’ljallangan ish joyini tayyorlash va uni tartibli saqlash bilan maxsus tanishadilar. Bolalarning uch yil davomida ishlatgan va to‘qnash kelgan turli materiallarining xususiyatlari haqidagi programma bilimlariga yakun yasaladi hamda umumlashtiriladi. Bu ish asosan ikki yo‘nalishda olib boriladi: 1) o‘qituvchi o‘quvchilardan materiallarning xususiyatlari haqidagi bilimlaridan xilma-xil narsalarni yasashdagi amaliy ishlarida foydalanishni talab qiladi; 2) ayni bir namunani turli belgilari kelib chiqishi, mo‘ljallanishi, xususiyatlari, tashqi bezagiga kura kvalifikatsiya qila bilishni talab qiladigan material va detallar namunalarining turli kolleksiya va naborlarini tuzish; O’qituvchining programma talablarini amalga oshirish bo‘yicha intilishlarini, birinchidan, mexnat darslariga rahbarlik qilish metodikasini egallash, ikkinchidan, texnologiya darslari uchun asbobuskuna va materiallar zapasini yaratishga yo‘llash zarur. 1. Butun yoz va o‘quv yili davomida maktabning ma’lum belgilangan joyida tabiat, uydan, otaliqqa olgan korxonalardan keltirilgan materiallar: korobka, upakovka materiallari, qog‘oz, ip, shpagat, sim, laxtak, tunuka, folga, reyka, faner, gula, tabiiy materiallar, yangi sun’iy materiallarning chiqindilaridan tayyorlangan zagotovkalar. 2. Yuqori sinflar aktiv o‘quvchilari pionerlardan maxsus komissiya yoki brigadalar tuzilib, ular boshlang‘ich sinflar texnologiya darslari da qo‘llaniladigan asbob-uskunalar va detallarni mustahkamlaydigan materiallarning holati, saqlanishi va remontnini o‘z zimmalariga oladilar. Texnologiya resurslarida foydalaniladigan asbob va uskunalar komplekta, detallar, moslamalar ro‘yxati 1-ilovada hamda I va II sinflar qo‘llanmalarida berilgan. Boshlang‘ich sinf, ayniqsa III sinfda, texnologiya darslarining moddiy jihozlangan bo‘lishi – boshlang‘ich ta’limning yangi programmasiga ko‘chgan har bir maktab direktori, ilmiy bo‘lim mudiri, barcha pedagoglarning vazifasidir.  
 
  Biroq hamma gap faqat asbob-uskunaga taalluqli deb o‘ylash xatodir. Shunday 
misollar borki, maktabda hamma material va asbobuskunalar mavjud, ammo 
texnologiya darslarining darajasi juda past.  
  Bu o‘rinda asosiy narsa – o‘qituvchilarning boshlang‘ich sinflardagi politexnik 
tayyorgarlik bo‘yicha mexnat darslarining programmasidagi barcha yangi narsalarni 
chuqur 
o‘zlashtirilishi 
lozimligini 
anglashlaridir. 
Texnologiya 
politexnik 
tayyorgarlik programmasi boshlangich ta’lim predmetlar sistemasining tarkibiy 
qismi hisoblanadi. Obrazli qilib aytganda, «aql ishini qo‘l ishi bilan boglamay turib» 
matematika va rus tili, tabiatshunoslik va rasm programma talablarini bolalar 
o‘zlashtira olmaydi, oktyabryat va pionerlar kollektivini, har bir o‘quvchi shaxsini 
rivojlantirish bo‘yicha darsdan tashqari ishlarni etarlicha yuqori darajada amalga 
oshirib bo‘lmaydi. O’qituvchilar buni tushunib, qalblari bilan his qilganlaridan 
so‘nggina, texnologiya darslarining samaradorligini oshirishning yo‘l va vositalarini 
har qanday qiyin sharoitda ham axtarib topadilar. Ular uchinchi sinf texnologiya 
programmasini o‘z sinf va maktablarining turli sharoitlarida eksperimental 
tekshiradilar, demak, I – III sinflar uch yillik texnologiya darslari programmasini 
bolalar qay darajada uddalashlarini tekshirish bo‘yicha katta va muhim ishni 
muvaffaqiyatli yakunlashga o‘z hissalarini qo‘shadilar.  
  III sinfda texnologiya darslari to‘g‘ri tashkil etilsa o‘quvchilar texnologiya 
darsida istalgan predmetlarni yasay biladi. O’quvchilar mehnatini to‘g‘ri tashkil 
etishda eng muhimi, amaliy ishga mo‘ljallangan topshiriqni to‘g‘ri tushuntirishdir. 
 Har bir topshiriqning mazmuni bolalarda ko‘nikma va malakalar, texnik 
tafakkur, mehnatga qanday yondashishning shakllanishi va rivojlanishiga yordam 
berishi, shuningdek ularning ishdagi mustaqilliklarini ta’minlashi lozim. Bu o‘rinda 
o‘quvchilarning qiziqishlari va individual xususiyatlarini nazarda tutish kerak. 
Shuning uchun mexnat topshiriqlarini tuzishda ularga quyidagi o‘quv vazifalarini 
hal etish uchun zarur bo‘lgan bir qator ma’lumotlarni kiritish lozim.  
  1.Buyumning konstruksiyasi, tuzilishi, asosiy qismlarini biriktirish usullari va 
nimaga mo‘ljallanganligini tushuntirish.  
  2.Bolalarni narsani tayyorlash ishining umumiy plani va ishni bajarish tartibi 
bilan tanishtirish. 
  3.O’quvchilarni material-zagotovkani tanlash bilan tanishtirish.  
Biroq hamma gap faqat asbob-uskunaga taalluqli deb o‘ylash xatodir. Shunday misollar borki, maktabda hamma material va asbobuskunalar mavjud, ammo texnologiya darslarining darajasi juda past. Bu o‘rinda asosiy narsa – o‘qituvchilarning boshlang‘ich sinflardagi politexnik tayyorgarlik bo‘yicha mexnat darslarining programmasidagi barcha yangi narsalarni chuqur o‘zlashtirilishi lozimligini anglashlaridir. Texnologiya politexnik tayyorgarlik programmasi boshlangich ta’lim predmetlar sistemasining tarkibiy qismi hisoblanadi. Obrazli qilib aytganda, «aql ishini qo‘l ishi bilan boglamay turib» matematika va rus tili, tabiatshunoslik va rasm programma talablarini bolalar o‘zlashtira olmaydi, oktyabryat va pionerlar kollektivini, har bir o‘quvchi shaxsini rivojlantirish bo‘yicha darsdan tashqari ishlarni etarlicha yuqori darajada amalga oshirib bo‘lmaydi. O’qituvchilar buni tushunib, qalblari bilan his qilganlaridan so‘nggina, texnologiya darslarining samaradorligini oshirishning yo‘l va vositalarini har qanday qiyin sharoitda ham axtarib topadilar. Ular uchinchi sinf texnologiya programmasini o‘z sinf va maktablarining turli sharoitlarida eksperimental tekshiradilar, demak, I – III sinflar uch yillik texnologiya darslari programmasini bolalar qay darajada uddalashlarini tekshirish bo‘yicha katta va muhim ishni muvaffaqiyatli yakunlashga o‘z hissalarini qo‘shadilar. III sinfda texnologiya darslari to‘g‘ri tashkil etilsa o‘quvchilar texnologiya darsida istalgan predmetlarni yasay biladi. O’quvchilar mehnatini to‘g‘ri tashkil etishda eng muhimi, amaliy ishga mo‘ljallangan topshiriqni to‘g‘ri tushuntirishdir. Har bir topshiriqning mazmuni bolalarda ko‘nikma va malakalar, texnik tafakkur, mehnatga qanday yondashishning shakllanishi va rivojlanishiga yordam berishi, shuningdek ularning ishdagi mustaqilliklarini ta’minlashi lozim. Bu o‘rinda o‘quvchilarning qiziqishlari va individual xususiyatlarini nazarda tutish kerak. Shuning uchun mexnat topshiriqlarini tuzishda ularga quyidagi o‘quv vazifalarini hal etish uchun zarur bo‘lgan bir qator ma’lumotlarni kiritish lozim. 1.Buyumning konstruksiyasi, tuzilishi, asosiy qismlarini biriktirish usullari va nimaga mo‘ljallanganligini tushuntirish. 2.Bolalarni narsani tayyorlash ishining umumiy plani va ishni bajarish tartibi bilan tanishtirish. 3.O’quvchilarni material-zagotovkani tanlash bilan tanishtirish.  
 
  4.Razmetka qilish jarayoni bilan tanishtirish.  
  5.O’quvchilarni narsani yasash bo‘yicha boshqa operatsiyalar va ularni kontrol 
qilish bilan tanishtirish.  
  6.O’quvchilarda turli texnologik, texnik, shu jumladan, konstruktorlik 
masalalarini hal etish ko‘nikmalarini shakllantirish.  
  O’quvchilarga topshiriqni quyidagi tartibda, ya’ni o‘qituvchi buyumning 
namunasini tayyorlab, sinf doskasida ayrim detallarning texnik rasmlarini va 
ularning razvyortkasini aks ettirib berishi o‘zini oqlaydi. O’qituvchi narsaning 
rasmini ko‘rsatib, uning asosiy qismlari nomini (masalan, fyuzelaj, old qismi, qanoti, 
stabilizator) tartibi bilan aytadi. Bunday tushuntirish o‘qituvchi oldindan tayyorlab 
qo‘ygan modelni ko‘rsatish davrida ham qilinishi mumkin. So‘ngra o‘qituvchi 
detallarning texnik rasmlari va razvyortkalari yordamida bolalarni mehnat 
ob’ektining detallari hamda ularni tayyorlash va yigishning umumiy ish plani bilan 
tanishtiradi.  
1. Samolyot modelining qismlarini o‘rganish (rasm buyicha).  
2. Qog’oz tanlash.  
3. Detallarni razmetka qilish (shablon bo‘yicha).  
4. Detallarni qirqish.  
5. Detallarni egish va elimlash.  
6. Modelni yig‘ish.  
7. Modelni uchirib sinash va tekshirish.  
  Birinchi navbatda bolalarga zagotovkani tanlashni o‘rgatish kerak: avval rasm 
va namuna bo‘yicha detal shaklini, uni tayyorlash mumkin bo‘lgan materialni, 
so‘ngra razvyortka bo‘yicha detalning o‘lchamlarini aniqlab chiqish lozim. 
Bolalarga belgilangan razmerlar detalning gabarit o‘lchamidan 5 – 10 mm katta 
bo‘lishi (ya’ni, pripusk kattaligida) kerakligi aytib qo‘yiladi. Agarda tayyor 
zagotovkalar bo‘lsa o’quvchilarga ularni o‘lchab chiqish, uning detal tayyorlash 
uchun yaroqliligini, undan detal chiqish- chiqmasligini aniqlash topshiriladi. 
Topshiriqlarni tushuntirishda 
razmetka jarayoniga katta e’tibor 
beriladi. 
Topshiriqning murakkabligi razmetkaning qaysi usulda texnik rasm yoki shablon 
bo’yicha qilinishiga bog‘liq buladi. 
4.Razmetka qilish jarayoni bilan tanishtirish. 5.O’quvchilarni narsani yasash bo‘yicha boshqa operatsiyalar va ularni kontrol qilish bilan tanishtirish. 6.O’quvchilarda turli texnologik, texnik, shu jumladan, konstruktorlik masalalarini hal etish ko‘nikmalarini shakllantirish. O’quvchilarga topshiriqni quyidagi tartibda, ya’ni o‘qituvchi buyumning namunasini tayyorlab, sinf doskasida ayrim detallarning texnik rasmlarini va ularning razvyortkasini aks ettirib berishi o‘zini oqlaydi. O’qituvchi narsaning rasmini ko‘rsatib, uning asosiy qismlari nomini (masalan, fyuzelaj, old qismi, qanoti, stabilizator) tartibi bilan aytadi. Bunday tushuntirish o‘qituvchi oldindan tayyorlab qo‘ygan modelni ko‘rsatish davrida ham qilinishi mumkin. So‘ngra o‘qituvchi detallarning texnik rasmlari va razvyortkalari yordamida bolalarni mehnat ob’ektining detallari hamda ularni tayyorlash va yigishning umumiy ish plani bilan tanishtiradi. 1. Samolyot modelining qismlarini o‘rganish (rasm buyicha). 2. Qog’oz tanlash. 3. Detallarni razmetka qilish (shablon bo‘yicha). 4. Detallarni qirqish. 5. Detallarni egish va elimlash. 6. Modelni yig‘ish. 7. Modelni uchirib sinash va tekshirish. Birinchi navbatda bolalarga zagotovkani tanlashni o‘rgatish kerak: avval rasm va namuna bo‘yicha detal shaklini, uni tayyorlash mumkin bo‘lgan materialni, so‘ngra razvyortka bo‘yicha detalning o‘lchamlarini aniqlab chiqish lozim. Bolalarga belgilangan razmerlar detalning gabarit o‘lchamidan 5 – 10 mm katta bo‘lishi (ya’ni, pripusk kattaligida) kerakligi aytib qo‘yiladi. Agarda tayyor zagotovkalar bo‘lsa o’quvchilarga ularni o‘lchab chiqish, uning detal tayyorlash uchun yaroqliligini, undan detal chiqish- chiqmasligini aniqlash topshiriladi. Topshiriqlarni tushuntirishda razmetka jarayoniga katta e’tibor beriladi. Topshiriqning murakkabligi razmetkaning qaysi usulda texnik rasm yoki shablon bo’yicha qilinishiga bog‘liq buladi.  
 
  III sinfda bolalarga razmetkaning izchilligini rasmdan ko‘rsatishda eng oddiy 
texnologik kartaga murojaat etilib, uning quyidagi bosqichlari tushuntiriladi:  
1. Asosiy chiziqlarni tanlash va to‘g‘ri burchakni razmetka qilish.  
2. Gorizontal chiziqlarni,  
3. Vertikal chiziqlarni,  
4. Qiya chiziqlarni utkazish.  
5. Detallarda teshik, kesma elementlari va shu kabilarni razmetka qilish va 
tekshirish.  
Topshiriqlarni tushuntirish va o‘quvchilarga instruktaj berishni kontrol savol, 
texnik va texnologik savollar berish bilan yakunlash foydalidir.  
Bu savollar taxminan quyidagicha bo‘lishi mumkin.  
1. Narsaning nomi nima? U qanday qismlardan tarkib topgan?  
2. Narsaning detallarini qanday materialdan tayyorlagan ma’qul? Nima uchun?  
3. Detalning qanday qismlari bor? Nima uchun detalning aynan shu formasi 
tanlangan? 
4. Detallarning forma va razmerini (qurilmani yaxshilash maqsadida) qanday 
o‘zgartirish mumkin?  
5. Detallarning materiallarini almashtirish mumkinmi? Nima uchun?  
6. Detallarni qanday izchillikda tayyorlash lozim?  
7. Zagotovka qanday tartibda razmetka qilinadi?  
8. Detallar qaysi asbob va moslamalar yordamida tayyorlanadi?  
9.Boshqa asbob va moslamalardan foydalanish mumkinmi?  
  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga texnologiya fani ni berishning muhim 
vazifalaridan biri texnik texnologiya darslaridagi amaliy ishlarni bajarish jarayonida 
bolalarning konstruktorlik ko‘nikma va qobiliyatlarini o‘stirishdir. Ishga 
konstruksiyalash vazifalarining kiritilishi o‘qituvchiga texnik modellar yasash 
mashg‘ulotlarini o’tkazishida yordam beradi, chunki konstruksiyalash texnik 
modellar yasashning tarkibiy elementi hisoblanadi. Texnik modellashda oddiy 
predmetlarni qog‘oz yoki gazmoldan konstruksiyalash bo‘yicha ishlar amalga 
oshirilgach, bolalarning ijodkorliklarini, texnik tafakkurlarini o‘stirish uchun juda 
qulay sharoit yaratiladi. Ishlab chiqarishda konstruksiyalash, odatda, inson turmush 
faoliyatining turli sohalaridagi talablarini yaxshiroq qondirishni nazarda tutuvchi 
III sinfda bolalarga razmetkaning izchilligini rasmdan ko‘rsatishda eng oddiy texnologik kartaga murojaat etilib, uning quyidagi bosqichlari tushuntiriladi: 1. Asosiy chiziqlarni tanlash va to‘g‘ri burchakni razmetka qilish. 2. Gorizontal chiziqlarni, 3. Vertikal chiziqlarni, 4. Qiya chiziqlarni utkazish. 5. Detallarda teshik, kesma elementlari va shu kabilarni razmetka qilish va tekshirish. Topshiriqlarni tushuntirish va o‘quvchilarga instruktaj berishni kontrol savol, texnik va texnologik savollar berish bilan yakunlash foydalidir. Bu savollar taxminan quyidagicha bo‘lishi mumkin. 1. Narsaning nomi nima? U qanday qismlardan tarkib topgan? 2. Narsaning detallarini qanday materialdan tayyorlagan ma’qul? Nima uchun? 3. Detalning qanday qismlari bor? Nima uchun detalning aynan shu formasi tanlangan? 4. Detallarning forma va razmerini (qurilmani yaxshilash maqsadida) qanday o‘zgartirish mumkin? 5. Detallarning materiallarini almashtirish mumkinmi? Nima uchun? 6. Detallarni qanday izchillikda tayyorlash lozim? 7. Zagotovka qanday tartibda razmetka qilinadi? 8. Detallar qaysi asbob va moslamalar yordamida tayyorlanadi? 9.Boshqa asbob va moslamalardan foydalanish mumkinmi? Boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga texnologiya fani ni berishning muhim vazifalaridan biri texnik texnologiya darslaridagi amaliy ishlarni bajarish jarayonida bolalarning konstruktorlik ko‘nikma va qobiliyatlarini o‘stirishdir. Ishga konstruksiyalash vazifalarining kiritilishi o‘qituvchiga texnik modellar yasash mashg‘ulotlarini o’tkazishida yordam beradi, chunki konstruksiyalash texnik modellar yasashning tarkibiy elementi hisoblanadi. Texnik modellashda oddiy predmetlarni qog‘oz yoki gazmoldan konstruksiyalash bo‘yicha ishlar amalga oshirilgach, bolalarning ijodkorliklarini, texnik tafakkurlarini o‘stirish uchun juda qulay sharoit yaratiladi. Ishlab chiqarishda konstruksiyalash, odatda, inson turmush faoliyatining turli sohalaridagi talablarini yaxshiroq qondirishni nazarda tutuvchi  
 
qulay, chiroyli, sanoat, ro‘zg‘or va boshqa buyumlarni loyihalash, tayyorlash 
jarayoni 
bilan 
aloqadordir. 
Estetik 
ifodalanganlikni, 
kompanovkaning 
ratsionalligini, foydalanishning kulayligi, pishiqligi, chidamliligini ta’minlovchi 
badiiy konstruksiyalash alohida muhim ahamiyatga egadir. Texnologiya darslaridagi 
konstruksiyalash ishlari bolalarning politexnik tasavvurlarini rivojlantiradi, narsalar 
yasashdagi mustaqilliklarini, tashabbus va ijodlarini ustiradi. Biror predmet shaklini 
yaratishdagi texnologik asoslarni pishiq egallashlariga, konstruktorlik fikrlarini 
materialda mujassamlashtirishlariga yordam beradi. Qog’ozdan narsalar yasash 
bo’yicha ishlarni bajarishda konstruksiyalash elementlariga o’rgatish o’z 
xususiyatlariga ega bo’lib, buni o‘qituvchi nazarda tutishi lozim. Narsalar 
konstruksiyasi va texnologik jarayonlarni o‘qituvchi quyi sinflar o‘quvchilarini 
o‘qitish xususiyatlari, shunga muvofiq ishlarni texnologiya darslarida amalga 
oshirish imkoniyatlarini hisobga olib tanlaydi. Buning uchun o‘qituvchi qog‘ozdan 
predmetlarni konstruksiyalashning mazmuni va xususiyatlarini bilishi, bu ishning 
quyi sinf o‘quvchilariga texnologiya fani berishdagi vazifalarini tushunishi, 
konstruksiyalash ishini tarkib toptiruvchi bosqichlarni egallab olishi zarur. 
O’qituvchi 
o‘quvchilarda 
konstruksiyalash 
bo‘yicha 
xilma-xil, 
avvaliga 
konstruksiyaning o‘zini, asl nusxalarini, o‘z fikrini amaliy ro‘yobga chiqarishga 
asta-sekin yondashishi uchun oddiy masalalarni hal etish ko‘nikmasini 
shakllantirishda ularga individual yondashishni amalga oshirishi zarur. Narsalarni 
konstruksiyalash ishlarining asosiy mazmuni quyidagichadir:  
1. Ob’ektni, narsaning nimaga mo‘ljallanganligi hamda uning pishiqligi, 
chidamliligi, bezalishi, foydalanishga qulayligi, jihozlanishiga qo‘yilgan talablarga 
muvofiqligini hisobga olib tanlash.  
2. Narsaning ratsional konstruksiyasini asosiy va qo‘shimcha detallarning shakli, 
o‘lchami va sonini, ularni biriktirish usullarini aniqlash.  
3. Ratsional va foydalanishga qulay texnologiyani izlash, materiallar, 
bajarishning usul, vosita, tartib va sharoitlarini, yordamchi ishlov beradigan, yig‘ish 
va bezash operatsiyalarini tanlash. Texnologiya darslariga konstruksiyalash 
elementlarining kiritilishi o‘quvchilar tomonidan yangi narsalarning yasalishini 
shart qilib qo‘ymaydi. Agarda o‘quvchilar, masalan, karnaval bosh kiyimlarini hech 
qachon tayyorlamagan bo‘lsalar, ularga bu narsani konstruksiyalashning 
qulay, chiroyli, sanoat, ro‘zg‘or va boshqa buyumlarni loyihalash, tayyorlash jarayoni bilan aloqadordir. Estetik ifodalanganlikni, kompanovkaning ratsionalligini, foydalanishning kulayligi, pishiqligi, chidamliligini ta’minlovchi badiiy konstruksiyalash alohida muhim ahamiyatga egadir. Texnologiya darslaridagi konstruksiyalash ishlari bolalarning politexnik tasavvurlarini rivojlantiradi, narsalar yasashdagi mustaqilliklarini, tashabbus va ijodlarini ustiradi. Biror predmet shaklini yaratishdagi texnologik asoslarni pishiq egallashlariga, konstruktorlik fikrlarini materialda mujassamlashtirishlariga yordam beradi. Qog’ozdan narsalar yasash bo’yicha ishlarni bajarishda konstruksiyalash elementlariga o’rgatish o’z xususiyatlariga ega bo’lib, buni o‘qituvchi nazarda tutishi lozim. Narsalar konstruksiyasi va texnologik jarayonlarni o‘qituvchi quyi sinflar o‘quvchilarini o‘qitish xususiyatlari, shunga muvofiq ishlarni texnologiya darslarida amalga oshirish imkoniyatlarini hisobga olib tanlaydi. Buning uchun o‘qituvchi qog‘ozdan predmetlarni konstruksiyalashning mazmuni va xususiyatlarini bilishi, bu ishning quyi sinf o‘quvchilariga texnologiya fani berishdagi vazifalarini tushunishi, konstruksiyalash ishini tarkib toptiruvchi bosqichlarni egallab olishi zarur. O’qituvchi o‘quvchilarda konstruksiyalash bo‘yicha xilma-xil, avvaliga konstruksiyaning o‘zini, asl nusxalarini, o‘z fikrini amaliy ro‘yobga chiqarishga asta-sekin yondashishi uchun oddiy masalalarni hal etish ko‘nikmasini shakllantirishda ularga individual yondashishni amalga oshirishi zarur. Narsalarni konstruksiyalash ishlarining asosiy mazmuni quyidagichadir: 1. Ob’ektni, narsaning nimaga mo‘ljallanganligi hamda uning pishiqligi, chidamliligi, bezalishi, foydalanishga qulayligi, jihozlanishiga qo‘yilgan talablarga muvofiqligini hisobga olib tanlash. 2. Narsaning ratsional konstruksiyasini asosiy va qo‘shimcha detallarning shakli, o‘lchami va sonini, ularni biriktirish usullarini aniqlash. 3. Ratsional va foydalanishga qulay texnologiyani izlash, materiallar, bajarishning usul, vosita, tartib va sharoitlarini, yordamchi ishlov beradigan, yig‘ish va bezash operatsiyalarini tanlash. Texnologiya darslariga konstruksiyalash elementlarining kiritilishi o‘quvchilar tomonidan yangi narsalarning yasalishini shart qilib qo‘ymaydi. Agarda o‘quvchilar, masalan, karnaval bosh kiyimlarini hech qachon tayyorlamagan bo‘lsalar, ularga bu narsani konstruksiyalashning  
 
topshirilishi xato bo‘lgan bo‘lur edi, Konstruksiyalash bo‘yicha dastlabki ishlar 
uchun tanish predmetlar, operatsiyalar va mehnat usullaridan foydalanish zarur.  
  Konstruksiyalash uch bosqichga bo‘linadi:  
a) fikr yuritish operatsiyalarini qamrab oluvchi aqliy konstruksiyalash – 
konstruksiyani o‘ylash, uning asosiy qismlari, detallari ustida fikr yuritish, o‘ylangan 
konstruksiyani ilgari ma’lum bo‘lganlari bilan qiyoslash;  
b) grafik konstruksiyalashda chizma va rasmlarni ma’lum fikr bo‘yicha 
detallarning shakli, o‘lchamlari va shu kabilarni kerakli hisob-kitoblar asosida 
aniqlab amalga oshirish.  
v) predmet-manipulyativ konstruksiyalash, bunda oldingi ikki bosqich asosida 
tasvirlash, chizma yoki rasm bo‘yicha ishni bajarishning fikriy va qo‘l operatsiyalari 
birlashtiriladi. 
Texnologiya 
darslarida 
konstruksiyalash 
ishlarining 
tartibi 
quyidagicha amalga oshirilishi mumkin.  
1. Buyum namunasini tahlil qilish, qog‘oz yoki boshqa materiallardan 
tayyorlangan qurilmalarni eslash. 2. Buyumning nimaga mo‘ljallanganligini aniq 
bilib olish va anglash.  
3. Asosiy va qo‘shimcha detallarning shakli, o‘lchami, miqdorini kollektiv 
o‘rtasida muhokama qilish.  
4. Muayyan materiallarni almashtirish imkoniyatlarini aniklash. 
5.Buyumning dekorativ bezagini nazarda tutib eskizini yasash.  
6. Narsani tayyorlash uchun zarur bo‘lgan operatsiyalarni, ularning izchilligini, 
operatsiyalarni o‘zgartirish yoki almashtirish imkoniyatlarini qayd qilish. Ishdagi 
aniqlik va tartiblilik talablarini, o‘zini-o‘zi kontrol qilish xususiyatlarini anglash. 
Sim bilan ishlash va undan o‘yinchoqlar yasash. Turli maydachuyda narsalarni 
yasashda xilma-xil simlardan foydalanish mumkin. Xlorvinil izolyasiyasi yoki usiz 
yumshoq sim to‘qish va o‘rib ishlash uchun yaroqlidir. Qattiq po‘lat yoki alyumin 
simdan texnik modellashda bir qator detallarni yasashda foydalaniladi. Bu simdan 
arava, avtomobil o‘qlari, suv parragi, yumshoq o‘yinchoklar va shu kabilarni 
tayyorlashda foydalaniladi. Ishlab chiqarilayotgan simlarning ayrim xususiyatlari 
hakida ma’lumotlar. Chiqarilayotgan simlarning diametri 0,005 dan 17 mm gacha 
bo‘ladi. U asosan dumaloq kesimli bo‘ladi. Biroq kvadrat, olti qirrali, 
trapetsiyasimon yoki oval shakldagi simlar ham bo‘ladi. Simlardan turli 
topshirilishi xato bo‘lgan bo‘lur edi, Konstruksiyalash bo‘yicha dastlabki ishlar uchun tanish predmetlar, operatsiyalar va mehnat usullaridan foydalanish zarur. Konstruksiyalash uch bosqichga bo‘linadi: a) fikr yuritish operatsiyalarini qamrab oluvchi aqliy konstruksiyalash – konstruksiyani o‘ylash, uning asosiy qismlari, detallari ustida fikr yuritish, o‘ylangan konstruksiyani ilgari ma’lum bo‘lganlari bilan qiyoslash; b) grafik konstruksiyalashda chizma va rasmlarni ma’lum fikr bo‘yicha detallarning shakli, o‘lchamlari va shu kabilarni kerakli hisob-kitoblar asosida aniqlab amalga oshirish. v) predmet-manipulyativ konstruksiyalash, bunda oldingi ikki bosqich asosida tasvirlash, chizma yoki rasm bo‘yicha ishni bajarishning fikriy va qo‘l operatsiyalari birlashtiriladi. Texnologiya darslarida konstruksiyalash ishlarining tartibi quyidagicha amalga oshirilishi mumkin. 1. Buyum namunasini tahlil qilish, qog‘oz yoki boshqa materiallardan tayyorlangan qurilmalarni eslash. 2. Buyumning nimaga mo‘ljallanganligini aniq bilib olish va anglash. 3. Asosiy va qo‘shimcha detallarning shakli, o‘lchami, miqdorini kollektiv o‘rtasida muhokama qilish. 4. Muayyan materiallarni almashtirish imkoniyatlarini aniklash. 5.Buyumning dekorativ bezagini nazarda tutib eskizini yasash. 6. Narsani tayyorlash uchun zarur bo‘lgan operatsiyalarni, ularning izchilligini, operatsiyalarni o‘zgartirish yoki almashtirish imkoniyatlarini qayd qilish. Ishdagi aniqlik va tartiblilik talablarini, o‘zini-o‘zi kontrol qilish xususiyatlarini anglash. Sim bilan ishlash va undan o‘yinchoqlar yasash. Turli maydachuyda narsalarni yasashda xilma-xil simlardan foydalanish mumkin. Xlorvinil izolyasiyasi yoki usiz yumshoq sim to‘qish va o‘rib ishlash uchun yaroqlidir. Qattiq po‘lat yoki alyumin simdan texnik modellashda bir qator detallarni yasashda foydalaniladi. Bu simdan arava, avtomobil o‘qlari, suv parragi, yumshoq o‘yinchoklar va shu kabilarni tayyorlashda foydalaniladi. Ishlab chiqarilayotgan simlarning ayrim xususiyatlari hakida ma’lumotlar. Chiqarilayotgan simlarning diametri 0,005 dan 17 mm gacha bo‘ladi. U asosan dumaloq kesimli bo‘ladi. Biroq kvadrat, olti qirrali, trapetsiyasimon yoki oval shakldagi simlar ham bo‘ladi. Simlardan turli  
 
maqsadlarda: elektr, radio, telefon simlari, prujinalar, mixlar, elektrodlar, ingichka 
parma, muzika asboblari uchun torlar yasash va shu kabilardan foydalaniladi.   
  Simdan tayyorlanadigan narsalardan turli maqsadlarda foydalanish mumkin. 
Masalan, engil archa o‘yinchoqlari (xar xil to‘qilgan gullar, barglar va ustiga rangli 
ip o‘ralgan), turli o‘yinchoq suvenirlarni yasash, agarda ma’lum tema bo‘yicha 2-3 
figura 
birlashtirilsa, 
syujet 
kompozitsiya 
(masalan, 
«balet», 
«zoopark», 
«muzikantlar» kabi)larni yaratish mumkin. Bu o‘yinchoqlarda o‘quvchilar o‘z ijodiy 
qobiliyatlarini namoyish etadilar. Karkaslarga rangli iplar, yumshoq, sim, gazlama 
o‘ralishi mumkin. Simdan yasaladigan har qanday o‘yinchoq bir bo‘lakdan hech 
qanday qirqishlarsiz, ulashlarsiz yasalishi kerak. Ayrim bo‘laklardan faqat bezash 
maqsadlarida foydalaniladi. Ishni oddiy narsalarni yasashdan boshlagan ma’qul.    
  Xo‘tik, echki va shu kabilarni yumshoq simdan tanasini yasashdan boshlab, 
keyin oyoqlari, boshi, quloqlari qilinadi. Uni kiyintirish ham mumkin, buning uchun 
unga rangli ip o‘rab chiqiladi. Ip, gazlamadan kokil, dum yasaladi, umuman figurani 
o‘z istagiga ko‘ra bezash mumkin.  
  Turli xil ajoyib odamchalarni yasash uchun 400 mm sim, har xil rangdagi 
qog‘oz, gazlama, mo‘yna, mochalka, rangli ip, shablon uchun qog‘oz kerak bo‘ladi. 
Avval narsa yasaladigan barcha detallar tayyorlanadi. Oyoq-qo‘llar, gavda burab 
yasaladi, so‘ngra xam-ma detallarni biriktirib odamcha yasaladi. Bu odamchaning 
gavdasi karton taglikka o‘riatiladi, kartondan bosh andazasi olinadi (ikki bo‘lak) va 
ularni bo‘yin, bosh xamda bosh bo‘laklari bir-biriga muvofiq keltprib elimlanadi. 
Shundan so‘ng uni o‘z istagiga ko‘ra bezaladi.  
  Yumshoq simdan xilma-xil o‘yinchoqlarni yasash mumkin. Taklif etilayotgan 
rasmlar o‘quvchida ijod va fantaziya cheksizligini oshiradi. Simlardan jumboqlar 
yasash. Sim jumboqlar bir-biriga birikkan sim figuralardan iborat bo‘lib, ularni 
butunligi va tashki ko‘rinishini buzmay, ya’ni simlarni sindirmay va egmay bir-
biridan ajratish kerak. Jumboqlarni yasashda o‘rtacha qattiqlikdagi 1,5—3 mm 
simlardan foydalaniladi. Sim jumboqlarning o‘lchami cheklanmaydi, biroq ularni 
haddan tashkari mayda yoki kattalashtirib yubormaslik kerak. Har bir sim jumboqni 
yasashga kirishishdan oldin natural kattaligida chizib ko‘rish kerak. Bunda sim 
jumboqlarning turli detallari o‘z mo‘ljallangan joyiga qat’iy muvofiq kelishiga rioya 
qilish kerak.  
maqsadlarda: elektr, radio, telefon simlari, prujinalar, mixlar, elektrodlar, ingichka parma, muzika asboblari uchun torlar yasash va shu kabilardan foydalaniladi. Simdan tayyorlanadigan narsalardan turli maqsadlarda foydalanish mumkin. Masalan, engil archa o‘yinchoqlari (xar xil to‘qilgan gullar, barglar va ustiga rangli ip o‘ralgan), turli o‘yinchoq suvenirlarni yasash, agarda ma’lum tema bo‘yicha 2-3 figura birlashtirilsa, syujet kompozitsiya (masalan, «balet», «zoopark», «muzikantlar» kabi)larni yaratish mumkin. Bu o‘yinchoqlarda o‘quvchilar o‘z ijodiy qobiliyatlarini namoyish etadilar. Karkaslarga rangli iplar, yumshoq, sim, gazlama o‘ralishi mumkin. Simdan yasaladigan har qanday o‘yinchoq bir bo‘lakdan hech qanday qirqishlarsiz, ulashlarsiz yasalishi kerak. Ayrim bo‘laklardan faqat bezash maqsadlarida foydalaniladi. Ishni oddiy narsalarni yasashdan boshlagan ma’qul. Xo‘tik, echki va shu kabilarni yumshoq simdan tanasini yasashdan boshlab, keyin oyoqlari, boshi, quloqlari qilinadi. Uni kiyintirish ham mumkin, buning uchun unga rangli ip o‘rab chiqiladi. Ip, gazlamadan kokil, dum yasaladi, umuman figurani o‘z istagiga ko‘ra bezash mumkin. Turli xil ajoyib odamchalarni yasash uchun 400 mm sim, har xil rangdagi qog‘oz, gazlama, mo‘yna, mochalka, rangli ip, shablon uchun qog‘oz kerak bo‘ladi. Avval narsa yasaladigan barcha detallar tayyorlanadi. Oyoq-qo‘llar, gavda burab yasaladi, so‘ngra xam-ma detallarni biriktirib odamcha yasaladi. Bu odamchaning gavdasi karton taglikka o‘riatiladi, kartondan bosh andazasi olinadi (ikki bo‘lak) va ularni bo‘yin, bosh xamda bosh bo‘laklari bir-biriga muvofiq keltprib elimlanadi. Shundan so‘ng uni o‘z istagiga ko‘ra bezaladi. Yumshoq simdan xilma-xil o‘yinchoqlarni yasash mumkin. Taklif etilayotgan rasmlar o‘quvchida ijod va fantaziya cheksizligini oshiradi. Simlardan jumboqlar yasash. Sim jumboqlar bir-biriga birikkan sim figuralardan iborat bo‘lib, ularni butunligi va tashki ko‘rinishini buzmay, ya’ni simlarni sindirmay va egmay bir- biridan ajratish kerak. Jumboqlarni yasashda o‘rtacha qattiqlikdagi 1,5—3 mm simlardan foydalaniladi. Sim jumboqlarning o‘lchami cheklanmaydi, biroq ularni haddan tashkari mayda yoki kattalashtirib yubormaslik kerak. Har bir sim jumboqni yasashga kirishishdan oldin natural kattaligida chizib ko‘rish kerak. Bunda sim jumboqlarning turli detallari o‘z mo‘ljallangan joyiga qat’iy muvofiq kelishiga rioya qilish kerak.  
 
  Sim jumboklarni yasashda bolg‘a, jag‘i o‘tkir, jag‘i yassi va jag‘i yumaloq 
ombirlar kerak bo‘ladi. Simni barcha konturlar bo‘yicha rasmga aniq muvofik 
keladigan qilib qirqish qiyin.  
  Xar bir sim jumboqda faqat figuralarni qanday ajratish yo‘linigina emas, balki 
keyin ularni biriktira bilish ham muhimdir.  
 Plastmassalar. Plastmassa sun’iy olingan modda bo‘lib, unda molekulalar 
sintez yo‘li bilan oldindan belgilangan tuzilishga olib kelinadi. Sun’iy yaratilgan 
moddalar sintetik ham deyiladi. Sanoatimiz plastmassadan turli predmetlarni va 
kapron, neylon, organik oyna, paralon, polietilen va shu kabi xilma-xil to‘qimalarni 
ishlab chiqaradi. Zamonaviy ximiya sanoati shunday materiallarni yaratganki, 
ulardagi xususiyatlar tabiiy materiallarda uchramaydi. Sintetik materiallar — 
plastmassalar o‘sha qimmatli sifatlari bilan ajralib turadi. Plastmassalar juda engil 
va shu bilan birga bukiluvchan va elastikdir. Ayrim plastmassalar. o‘ta mustaxkam 
bo‘lyb, issiqliq va elektrni yaxshi izolyasiya qiladi, kislotalarga bardoshlidir. 
Plastmassaning kimmatli xususiyatlaridan biri ulardan yuksak unumdor usulda: 
quyish, presslash va shu kabi usullarda mahsulot ishlab chiqarishning mumkinligidir.  
  Plastmassaga ishlov berish jarayonnda deyarli chiqindi bo‘lmaydi, mahsulot 
darhol tayyor holda chikadi, ya’ni ularga qo‘shimcha ishlov berilmaydi. 
Plastmassalar boshqa qimmatli xususiyatlarga ham egadir-ki, bu ulardan qurilish, 
texnika va turmushda yanada kengroq foydalanish imkonini beradi.Plastmassa yo 
sof tarzdagi polimerdan, yo polimerning to‘ldirgichlar bilan birikmasidan iborat 
bo‘lishi mumkin. Yog’och qirindilari, ip-gazlama, oyna tolasi, qog‘oz va boshqa 
materiallar to‘ldirgich bo‘lishi mumkin. To‘ldirgichlar pishiqlikni, qattiqlikni, o‘tga 
bardoshlilikni oshirish va shu kabilarga xizmat qiladi. Ba’zan plastmassalar tarkibiga 
ularning plastikligini oshirsh uchun plastifikatorlar, tashqi ta’sirlardan saqlovchi 
bo‘yovchi kabilar kiritiladi.  
 1-sinf Texnologiya darsligida “Tabiiy va turli materiallardan hayvonlar yasash” 
mavzusida plastmassa bilan ishlash keltirilgan.  
  Keyingi yillarda aviatsiya sanoati, avtomobilsozlik, asbobsozlik, stanoksozlik, 
meditsina va turmushda keng qo‘llanilayotgan xilma-xil plastmassa turlari yaratildi.   
  Amaliy mashg‘ulotlarda topilishi oson bo‘lgan plastmassalardan va ishlab 
chiqarish chiqindilaridan foydalaniladi. Bular: organik shisha, paralon, penoplast, 
Sim jumboklarni yasashda bolg‘a, jag‘i o‘tkir, jag‘i yassi va jag‘i yumaloq ombirlar kerak bo‘ladi. Simni barcha konturlar bo‘yicha rasmga aniq muvofik keladigan qilib qirqish qiyin. Xar bir sim jumboqda faqat figuralarni qanday ajratish yo‘linigina emas, balki keyin ularni biriktira bilish ham muhimdir. Plastmassalar. Plastmassa sun’iy olingan modda bo‘lib, unda molekulalar sintez yo‘li bilan oldindan belgilangan tuzilishga olib kelinadi. Sun’iy yaratilgan moddalar sintetik ham deyiladi. Sanoatimiz plastmassadan turli predmetlarni va kapron, neylon, organik oyna, paralon, polietilen va shu kabi xilma-xil to‘qimalarni ishlab chiqaradi. Zamonaviy ximiya sanoati shunday materiallarni yaratganki, ulardagi xususiyatlar tabiiy materiallarda uchramaydi. Sintetik materiallar — plastmassalar o‘sha qimmatli sifatlari bilan ajralib turadi. Plastmassalar juda engil va shu bilan birga bukiluvchan va elastikdir. Ayrim plastmassalar. o‘ta mustaxkam bo‘lyb, issiqliq va elektrni yaxshi izolyasiya qiladi, kislotalarga bardoshlidir. Plastmassaning kimmatli xususiyatlaridan biri ulardan yuksak unumdor usulda: quyish, presslash va shu kabi usullarda mahsulot ishlab chiqarishning mumkinligidir. Plastmassaga ishlov berish jarayonnda deyarli chiqindi bo‘lmaydi, mahsulot darhol tayyor holda chikadi, ya’ni ularga qo‘shimcha ishlov berilmaydi. Plastmassalar boshqa qimmatli xususiyatlarga ham egadir-ki, bu ulardan qurilish, texnika va turmushda yanada kengroq foydalanish imkonini beradi.Plastmassa yo sof tarzdagi polimerdan, yo polimerning to‘ldirgichlar bilan birikmasidan iborat bo‘lishi mumkin. Yog’och qirindilari, ip-gazlama, oyna tolasi, qog‘oz va boshqa materiallar to‘ldirgich bo‘lishi mumkin. To‘ldirgichlar pishiqlikni, qattiqlikni, o‘tga bardoshlilikni oshirish va shu kabilarga xizmat qiladi. Ba’zan plastmassalar tarkibiga ularning plastikligini oshirsh uchun plastifikatorlar, tashqi ta’sirlardan saqlovchi bo‘yovchi kabilar kiritiladi. 1-sinf Texnologiya darsligida “Tabiiy va turli materiallardan hayvonlar yasash” mavzusida plastmassa bilan ishlash keltirilgan. Keyingi yillarda aviatsiya sanoati, avtomobilsozlik, asbobsozlik, stanoksozlik, meditsina va turmushda keng qo‘llanilayotgan xilma-xil plastmassa turlari yaratildi. Amaliy mashg‘ulotlarda topilishi oson bo‘lgan plastmassalardan va ishlab chiqarish chiqindilaridan foydalaniladi. Bular: organik shisha, paralon, penoplast,  
 
linoleum, ebonit, kapron, tekstolitdir. Organik shisha, Keyingi yillarda yangi ajoyib 
material — organik shisha yoki pleksiglis keng tarqaldi. Bu odatda oddiy shisha 
singari shaffof, ammo sinmaydigan sun’iy plastmassadir. Organik shishani arralash, 
egish va elimlash mumkin. U turli ranglarga bo‘yaladi. Organik shishadan harflarni 
(stend sarlavhalari uchun), turli emblema va bezaklarni, ayniqsa asboblar, 
kolleksiyalar uchun quticha va g‘iloflar, texnik modellash uchun turli detallarni 
qirqish mumkin. 
 
 
 Organik shisha 2—10 mm qalinlikda ishlab chiqariladi. U bilan qalinligi 3 mm 
gacha bo‘lgan yupqa taxtachalarga ishlov beriladi. Organik shishani arra va lobzik 
bilan arralanadi, uni egish uchun bir oz isitish kerak, uning kichikroq parchalarini 
suvda qaynatib yumshatish mumkin. Organik shisha o‘zidan tayyorlangan elim bilan 
yaxshi yopishadi.  
  Organik shishani yopishtiradigan elimlarning soni ko‘p, biroq. o‘quv 
ustaxonalarida BF-2 dan foydalangan ma’qul. BF-2 bilan elimlangan narsa 3—4 
sutka davomida biriktirilgan holatda saqlanishi kerak. Atseton va amilatsetatda 
organik shishadan tayyorlangan elim yaxshi va tez yopishtiradi, biroq uiing xidi juda 
yomon bo‘lganligi uchun ustaxonani yaxshilab shamollatishga to‘g‘ri keladi.   
  Paralon sun’iy yo‘l bilan olingan material bo‘lib, g‘ovak strukturaga ega, usti 
yumshoq, juda engil, yaxshi bo‘yaladi, suv ta’sir etmaydi. Paralonni gazlamaga, 
linoleum, ebonit, kapron, tekstolitdir. Organik shisha, Keyingi yillarda yangi ajoyib material — organik shisha yoki pleksiglis keng tarqaldi. Bu odatda oddiy shisha singari shaffof, ammo sinmaydigan sun’iy plastmassadir. Organik shishani arralash, egish va elimlash mumkin. U turli ranglarga bo‘yaladi. Organik shishadan harflarni (stend sarlavhalari uchun), turli emblema va bezaklarni, ayniqsa asboblar, kolleksiyalar uchun quticha va g‘iloflar, texnik modellash uchun turli detallarni qirqish mumkin. Organik shisha 2—10 mm qalinlikda ishlab chiqariladi. U bilan qalinligi 3 mm gacha bo‘lgan yupqa taxtachalarga ishlov beriladi. Organik shishani arra va lobzik bilan arralanadi, uni egish uchun bir oz isitish kerak, uning kichikroq parchalarini suvda qaynatib yumshatish mumkin. Organik shisha o‘zidan tayyorlangan elim bilan yaxshi yopishadi. Organik shishani yopishtiradigan elimlarning soni ko‘p, biroq. o‘quv ustaxonalarida BF-2 dan foydalangan ma’qul. BF-2 bilan elimlangan narsa 3—4 sutka davomida biriktirilgan holatda saqlanishi kerak. Atseton va amilatsetatda organik shishadan tayyorlangan elim yaxshi va tez yopishtiradi, biroq uiing xidi juda yomon bo‘lganligi uchun ustaxonani yaxshilab shamollatishga to‘g‘ri keladi. Paralon sun’iy yo‘l bilan olingan material bo‘lib, g‘ovak strukturaga ega, usti yumshoq, juda engil, yaxshi bo‘yaladi, suv ta’sir etmaydi. Paralonni gazlamaga,  
 
qog‘ozga va ko‘pgina boshqa materiallarga yopishtirish mumkin. Paralon xalq 
xo‘jaligida, jumladan, mebel sanoatida: divan matratslari, stul, kreslo o‘tirgichlari 
uchun foydalaniladi. Tikuvchilik sanoatida paralondan vatin, paxta, mo‘yna o‘rnida 
foydalaniladi. U juda engil hamda ajoyib issiqlikni izolyasiya qilish xususiyatiga ega 
bo‘lib, qo‘g‘irchoq fabrikalarida keng ko‘llanadi, undan turli xil o‘yinchoqlar 
tayyorlanadi, 
chiqindilari 
o‘yinchoqlar 
g‘ovagini 
to‘ldiradi. 
Paraloidan 
o‘yinchoqlar, turli narsalarni yasashdan oldin bo‘lajak buyumning chizmasini yoki 
tasvirini chizish lozim. Ana shu chizma yoki tasvir asosida kartondan andaza 
qirqiladi. Andazani paralonning ustiga qo‘yib, oddiy qalam bilan chizib chiqiladi, 
so‘ngra detallar yoki to‘liq mahsulot qaychi bilan qirqib olinadi. Paralonni oz-ozdan 
qirqish kerak, chunki paralon siqiladi, shuning uchun uzun qirqilgan joylar notekis 
chiqishi mumkin.  
  Detallarni mahsulotga biriktirishning boshqa usuli ham mavjud. Unda detallar 
sim bilan biriktiriladi. Bunda o‘quvchilar o‘z fantaziyalarini namoyish qilishlari, 
figuralar qomatini turlicha ko‘rsatishlari mumkin. 
  Penoplast anchagina pishik, juda engil, oq rangdagi material. Undan 
kemasozlik, 
samolyotsozlik, 
qurilish 
va 
elektronika 
hamda 
boshqalarda 
foydalaniladi.  
  O’quv ustaxonalarida maxsus asboblarsiz turli o‘yinchoqlar, postanovkalar 
uchun butofariyalar, texnik modellash bo‘yicha suvda suzadigan modellar va shu 
kabilarni yasash mumkin. Penoplastni qirqish, qchrish va turli materiallarga elimlash 
oson, uni topish qiyin emas, ishlab chiqarish chiqindilaridan ham foydalanish 
mumkin. Penoplastdan narsalar yasash jarayoni juda oddiy. Rasm yoki chizmani 
penoplastning tekis sathiga qalam bilan chiziladi va u mayda tishli arra, lobzik bilan 
qirqib olinadi. Arralashda paydo bo‘lgan kirdichiqdi, notekis joylar egovlab 
tekislanishi mumkin. Tayyorlangan materiallar turli elimlar vositasida montaj 
qilinadi.  
 Yog’och bilan ishlash. Yog‘och eng ko‘p tarqalgan materiallardan bo‘lib, 
ukuvchilar mashg‘ulotlarda ko‘p tarqalgan daraxt turlari bilan tanishib chiqishlari 
kerak.  
qog‘ozga va ko‘pgina boshqa materiallarga yopishtirish mumkin. Paralon xalq xo‘jaligida, jumladan, mebel sanoatida: divan matratslari, stul, kreslo o‘tirgichlari uchun foydalaniladi. Tikuvchilik sanoatida paralondan vatin, paxta, mo‘yna o‘rnida foydalaniladi. U juda engil hamda ajoyib issiqlikni izolyasiya qilish xususiyatiga ega bo‘lib, qo‘g‘irchoq fabrikalarida keng ko‘llanadi, undan turli xil o‘yinchoqlar tayyorlanadi, chiqindilari o‘yinchoqlar g‘ovagini to‘ldiradi. Paraloidan o‘yinchoqlar, turli narsalarni yasashdan oldin bo‘lajak buyumning chizmasini yoki tasvirini chizish lozim. Ana shu chizma yoki tasvir asosida kartondan andaza qirqiladi. Andazani paralonning ustiga qo‘yib, oddiy qalam bilan chizib chiqiladi, so‘ngra detallar yoki to‘liq mahsulot qaychi bilan qirqib olinadi. Paralonni oz-ozdan qirqish kerak, chunki paralon siqiladi, shuning uchun uzun qirqilgan joylar notekis chiqishi mumkin. Detallarni mahsulotga biriktirishning boshqa usuli ham mavjud. Unda detallar sim bilan biriktiriladi. Bunda o‘quvchilar o‘z fantaziyalarini namoyish qilishlari, figuralar qomatini turlicha ko‘rsatishlari mumkin. Penoplast anchagina pishik, juda engil, oq rangdagi material. Undan kemasozlik, samolyotsozlik, qurilish va elektronika hamda boshqalarda foydalaniladi. O’quv ustaxonalarida maxsus asboblarsiz turli o‘yinchoqlar, postanovkalar uchun butofariyalar, texnik modellash bo‘yicha suvda suzadigan modellar va shu kabilarni yasash mumkin. Penoplastni qirqish, qchrish va turli materiallarga elimlash oson, uni topish qiyin emas, ishlab chiqarish chiqindilaridan ham foydalanish mumkin. Penoplastdan narsalar yasash jarayoni juda oddiy. Rasm yoki chizmani penoplastning tekis sathiga qalam bilan chiziladi va u mayda tishli arra, lobzik bilan qirqib olinadi. Arralashda paydo bo‘lgan kirdichiqdi, notekis joylar egovlab tekislanishi mumkin. Tayyorlangan materiallar turli elimlar vositasida montaj qilinadi. Yog’och bilan ishlash. Yog‘och eng ko‘p tarqalgan materiallardan bo‘lib, ukuvchilar mashg‘ulotlarda ko‘p tarqalgan daraxt turlari bilan tanishib chiqishlari kerak.  
 
 Qaragay — ko‘p tarqalgan va ishlov berilishi oson daraxtdir. U unchalik qattiq 
emas, ammo pishiq, yorish, arralash oson, tolalari bo‘ylab randalanadi. Qarag‘ay 
yogochning rangi bir oz qizg‘ish ottenkali ochsariqdir.  
  Qoraqarag‘ay — yaxshi ishlanadi, uning yog‘ochi ok rang, ba’zan sarg‘ish 
ottenkali bo‘ladi. Qoraqarag‘ay strukturasiga ko‘ra qarag‘aydan yumshoq va engil. 
Biroq, qoraqarag‘ayda butoqlar ko‘p, qurigaida yorilib ketadi, bu uning nuqsonidir.    
  Qayin — qarag‘ayga nisbatan pishiqroq va og‘irroq, biroq oson arralanadi va 
randalanadi, qayin yoqimlp qizg‘ish tovlanuvchi ochsariq ottenkaga egadir.  
  Jo‘ka — yog‘ochi yumshoq, arralash oson, stameska, pichok bilan oson 
ishlanadi, chetlari uqalanmaydi, darz ketmaydi. Jo‘kani yorish qiyin. Jo‘ka qarag‘ay 
va qoraqarag‘aydan engil, sarg‘ish ottenkali ok rangga ega.  
 Tog‘terak — asosan mayda buyumlar yasashda foydalaniladi. Eg‘ochi 
yumshoq, anchagina engil.  
  Eman — yog‘ochi qattiq, u pishiq va zich hamda og‘ir, chiroyli jigar rangga 
ega.   
  Turli materiallar bilan ishlash darslarining texnologik xususiyatlari, qog’oz va 
karton bilan ishlash hamda gazlama va tolali materiallar bilan ishlash darslaridan 
farq qiladi. Chunki qog’oz, karton va gazlama hamda tolali materiallar tayyor 
mahsulot bo’lib, ulardan turli o’yinchoqlar yasaladi, ularning chiqindilaridan ham 
tejamkorlik bilan foydalanish o’rgatiladi.  
  Turli materiallar bilan ishlashda esa, eng avval, qaysi narsadan nimalar yasash 
mumkinligini avvaldan rejalab, anchayin izlanib, tabiat qo’ynidan axtarib topib, 
yig’ib olingandan so’ng, reja asosida turli o’yinchoqlar, ertaklar asosida ko’rsatmali 
ko’rinishlarga boy personajlar yasash mumkin. Turli multfilmlar asosida 
qahramonlar qiyofalari, turli rangli manzaralar yasaladi.  
  Mehnat darslarida turli tabiiy materiallar- daraxt novdalari, qamish, poxol, 
g’o’za chanoqlari, yong’oq, qum, loyning ishlatilishi hamda plastic massalar: 
plastilin, rezina, sellofan, polietilin lentalar, plyonkalar, gugurt qutilari, g’altak, iplar, 
turli chiqitlar; tuxum po’chog’i, xandon pista po’chog’i, danak po’choqlari, 
bo’shagan plastmassa idishlari ishlatiladiki, ana shunday tashlab yuborilishi mumkin 
bo’lgan narsalardan chiroyli, go’zal o’yinchoqlar, ertak qahramonlari, turli 
ko’rsatmali manzaralar yasah mumkinligi tejamkorlik ruhida tarbiyalash 
Qaragay — ko‘p tarqalgan va ishlov berilishi oson daraxtdir. U unchalik qattiq emas, ammo pishiq, yorish, arralash oson, tolalari bo‘ylab randalanadi. Qarag‘ay yogochning rangi bir oz qizg‘ish ottenkali ochsariqdir. Qoraqarag‘ay — yaxshi ishlanadi, uning yog‘ochi ok rang, ba’zan sarg‘ish ottenkali bo‘ladi. Qoraqarag‘ay strukturasiga ko‘ra qarag‘aydan yumshoq va engil. Biroq, qoraqarag‘ayda butoqlar ko‘p, qurigaida yorilib ketadi, bu uning nuqsonidir. Qayin — qarag‘ayga nisbatan pishiqroq va og‘irroq, biroq oson arralanadi va randalanadi, qayin yoqimlp qizg‘ish tovlanuvchi ochsariq ottenkaga egadir. Jo‘ka — yog‘ochi yumshoq, arralash oson, stameska, pichok bilan oson ishlanadi, chetlari uqalanmaydi, darz ketmaydi. Jo‘kani yorish qiyin. Jo‘ka qarag‘ay va qoraqarag‘aydan engil, sarg‘ish ottenkali ok rangga ega. Tog‘terak — asosan mayda buyumlar yasashda foydalaniladi. Eg‘ochi yumshoq, anchagina engil. Eman — yog‘ochi qattiq, u pishiq va zich hamda og‘ir, chiroyli jigar rangga ega. Turli materiallar bilan ishlash darslarining texnologik xususiyatlari, qog’oz va karton bilan ishlash hamda gazlama va tolali materiallar bilan ishlash darslaridan farq qiladi. Chunki qog’oz, karton va gazlama hamda tolali materiallar tayyor mahsulot bo’lib, ulardan turli o’yinchoqlar yasaladi, ularning chiqindilaridan ham tejamkorlik bilan foydalanish o’rgatiladi. Turli materiallar bilan ishlashda esa, eng avval, qaysi narsadan nimalar yasash mumkinligini avvaldan rejalab, anchayin izlanib, tabiat qo’ynidan axtarib topib, yig’ib olingandan so’ng, reja asosida turli o’yinchoqlar, ertaklar asosida ko’rsatmali ko’rinishlarga boy personajlar yasash mumkin. Turli multfilmlar asosida qahramonlar qiyofalari, turli rangli manzaralar yasaladi. Mehnat darslarida turli tabiiy materiallar- daraxt novdalari, qamish, poxol, g’o’za chanoqlari, yong’oq, qum, loyning ishlatilishi hamda plastic massalar: plastilin, rezina, sellofan, polietilin lentalar, plyonkalar, gugurt qutilari, g’altak, iplar, turli chiqitlar; tuxum po’chog’i, xandon pista po’chog’i, danak po’choqlari, bo’shagan plastmassa idishlari ishlatiladiki, ana shunday tashlab yuborilishi mumkin bo’lgan narsalardan chiroyli, go’zal o’yinchoqlar, ertak qahramonlari, turli ko’rsatmali manzaralar yasah mumkinligi tejamkorlik ruhida tarbiyalash  
 
imkoniyatlar ko’pligini ko’rsatadi. Tashlandiq narsalardan ham kerakli buyumlar, 
estetik zavq olsa bo’ladigan, ayniqsa, o’z ko’rinishi, mazmuni bilan bolalarni 
tarbiyalashi mumkin bo’lgan narsalar yasalishi ular tarbiyasiga ijobiy ta’sir qiladi. 
Turli tabiiy materiallarni to’plash, saqlash yo’llarini, ularga ishlov berish yo’llarini 
qo’llash bolalarga tabiatshunoslik darslarida olgan bilimlarni mustahkamlash 
imkonini beradi.  
  Turli tabiiy materiallardan bilan ishlash mashg’ulotlarni rejalashtirish va 
materiallarni tanlashda, albatta, mahalliy sharoitlardan kelib chiqish, o’lka iqlimi, 
tabiati, ishlab chiqarish korxonalari, xalq badiiy ustaxonalari va shu kabilar e’tiborga 
olish kerakligini unutmaslik lozim. Bunday mashg’ulotlar bolalarning ijodiy 
qobiliyatlarini o’stiribgina qolmay, ularning ijodkorligini o’stiradi, estetik 
hissiyotlarni shakllantiradi. Turli materiallarning o’ziga xos texnologik xususiyatlari 
xilmaxilki, ulardan narsalar yasashda material sifatida ham, yasalgan narsaga bezak 
berish materiali sifatida ham foydalanish mumkin. Tajribalar shuni ko’rsatmoqdaki, 
turli materiallar bialn ishlash jarayonida bolalar quyidagi malaka va ko’nikmalarni 
egallaydilar.  
1. Turli tabiiy materiallarni to’plash va saqlash qoidalari bilan tanishish. 
Tevarak-atrofni muhofaza qilish. 2. Turli tabiiy materiallarga ishlov berish va 
rejalashtirish.  
3. Turli tabiiy materiallarni tu’plash uchun atrof-muhitdan obyekt tanlash.  
4. Turli tabiiy materiallardan nimalar yasa olishni tahlil qilish hamda ularga 
ishlov berish asboblarini tanlash.  
5. Mustaqil fiklab, ijodkorligini namoyon qilish. Ijodkorlik qobiliyatini o’stirish.  
6. Boshqa xil materiallar bilan tanishish (yog’och, yumshoq sim, tunuka, turli 
chiqindilar to’plashlari).  
7. Obrazlar, personajlar, o’yinchoqlarni yaratishda konstruktorlik va ijodiy 
qobiliyatlarni o’stirish.  
8. Yog’och va metallga ishlov berish asboblari bilan tanishish, ya’ni pichoq, 
bolg’a, arra, parma, bigiz, qaychi, ombur, o’tkir tig’li asbob kabi…  
  Bolalarda turli tabiiy materiallar bilan ishlash alohida qiziqish uyg'otadi. 
Ayniqsa, o'quvchilar loy, plastilin va tabiiy materiallar, jumladan, daraxtlarning 
shoxlari, chinor urug'lari, turli qurigan barglar, daraxt po'kaklari, yelimlaridan 
imkoniyatlar ko’pligini ko’rsatadi. Tashlandiq narsalardan ham kerakli buyumlar, estetik zavq olsa bo’ladigan, ayniqsa, o’z ko’rinishi, mazmuni bilan bolalarni tarbiyalashi mumkin bo’lgan narsalar yasalishi ular tarbiyasiga ijobiy ta’sir qiladi. Turli tabiiy materiallarni to’plash, saqlash yo’llarini, ularga ishlov berish yo’llarini qo’llash bolalarga tabiatshunoslik darslarida olgan bilimlarni mustahkamlash imkonini beradi. Turli tabiiy materiallardan bilan ishlash mashg’ulotlarni rejalashtirish va materiallarni tanlashda, albatta, mahalliy sharoitlardan kelib chiqish, o’lka iqlimi, tabiati, ishlab chiqarish korxonalari, xalq badiiy ustaxonalari va shu kabilar e’tiborga olish kerakligini unutmaslik lozim. Bunday mashg’ulotlar bolalarning ijodiy qobiliyatlarini o’stiribgina qolmay, ularning ijodkorligini o’stiradi, estetik hissiyotlarni shakllantiradi. Turli materiallarning o’ziga xos texnologik xususiyatlari xilmaxilki, ulardan narsalar yasashda material sifatida ham, yasalgan narsaga bezak berish materiali sifatida ham foydalanish mumkin. Tajribalar shuni ko’rsatmoqdaki, turli materiallar bialn ishlash jarayonida bolalar quyidagi malaka va ko’nikmalarni egallaydilar. 1. Turli tabiiy materiallarni to’plash va saqlash qoidalari bilan tanishish. Tevarak-atrofni muhofaza qilish. 2. Turli tabiiy materiallarga ishlov berish va rejalashtirish. 3. Turli tabiiy materiallarni tu’plash uchun atrof-muhitdan obyekt tanlash. 4. Turli tabiiy materiallardan nimalar yasa olishni tahlil qilish hamda ularga ishlov berish asboblarini tanlash. 5. Mustaqil fiklab, ijodkorligini namoyon qilish. Ijodkorlik qobiliyatini o’stirish. 6. Boshqa xil materiallar bilan tanishish (yog’och, yumshoq sim, tunuka, turli chiqindilar to’plashlari). 7. Obrazlar, personajlar, o’yinchoqlarni yaratishda konstruktorlik va ijodiy qobiliyatlarni o’stirish. 8. Yog’och va metallga ishlov berish asboblari bilan tanishish, ya’ni pichoq, bolg’a, arra, parma, bigiz, qaychi, ombur, o’tkir tig’li asbob kabi… Bolalarda turli tabiiy materiallar bilan ishlash alohida qiziqish uyg'otadi. Ayniqsa, o'quvchilar loy, plastilin va tabiiy materiallar, jumladan, daraxtlarning shoxlari, chinor urug'lari, turli qurigan barglar, daraxt po'kaklari, yelimlaridan  
 
foydalanib qushlar, jonivorlar, ertak ishtirokchilarining shakllarini qiziqib 
yasaydilar. O'z tasavvurlaridagi personajlar bilan boyitadilar.  
 O'quvchilar turli materiallar bilan ishlashda ishlash qoidasiga, texnika 
xavfsizligi qoidalariga, gigiyena-sanitariya holatlariga rioya qilibgina qolmay, 
telamkorlikka ham alohida e'tibor beradilar. Shuni unutmaslik lozimki, ko'zga 
tashlanmagan qismlar, chiqindilar yig'ilib kattalashadi. Demak, o'qituvchi tabiiy 
materiallardan turli narsalar yasashni rejalar ekan, o'quvchilarga:  
- turli tabiiy materiallarning xossasi va xususiyatini hisobga olgan holda 
isrofgarchilikka yo'l qo'ymaslikni tushuntirishi;  
- ularning shakli, ko'rinishlarini rejalab, aniq narsa yasash yo'li bilan tejashni 
o'rgatishi;  
- qanday asboblar ishlatish mumkinligi va asboblarni to'g'ri ishlatish 
(sindirmaslik, buzmaslik) yo'lini uqtirishni bilishi;  
- asboblarni ishlayotganda juda egilib, chang-to'zon yutishdan, ish joyini tartibsiz 
qilishdan saqlanishni ta'kidlashi;  
- ish mazmunini sodda, murakkabligiga qarab, bosqichmabosqich sinflarga 
moslashyo'li bilan tejamkorlik tuyg'usini singdirishi talab etiladi.  
  Yuqoridagi tartib va qoidalar sinf o'quvchilarda tejamkorlik, tadbirkorlik 
sifatlarini tarbiyalash, mehnat darslari samaradorligini oshiradi.  
  Asosan 1-sinflarda bolaning yosh xususiyatlarini hisobga olib sanchmaydigan, 
qirqmaydigan, kesmaydigan asboblardan foydalangan holda po'kak, turli bo'sh 
qutilar, qutichalar, daraxtning urug'lari, qurigan barglaridan yelimlab yopishtirib, 
plastilin yordamida yopishtirish yo'li bilan turli shakldagi o'yinchoqlar yasash 
o'rgatiladi va o'rganish jarayonida bolalarda yig'ilgan tabiiy materiallarni o'rni bilan 
ishlatishga, turar joyini asrab-avaylashga, tabiatni muhofaza qilishga o'rgatish bilan 
tejamkorlik hissini rivojlantira boriladi. Ayniqsa o'quvchida turli materiallardan 
foydalanib 
narsalar 
yasayotganda 
ish 
joyini 
saranjom-sarishta 
tutush, 
plastilinyordamida yopishtirish kerak bo'lganda, plastilinni partaga ishqab 
yumshatmaslik, maxsus taxtachada yoki klyonka, sintetik qog'ozcha ustida 
yumshatish, kiyimlariga surtmaslik uqtiriladi. Chunki partani plastilin ishqab qo'ysa, 
kitob-daftarlari yopishadi, sifati buziladi, yirtiladi, parta ham xunuk bo'ladi. 
Qolaversa, kiyimlariga yuqadi, iflos bo'ladi. Ifloslangan partani hadeganda tozalab 
foydalanib qushlar, jonivorlar, ertak ishtirokchilarining shakllarini qiziqib yasaydilar. O'z tasavvurlaridagi personajlar bilan boyitadilar. O'quvchilar turli materiallar bilan ishlashda ishlash qoidasiga, texnika xavfsizligi qoidalariga, gigiyena-sanitariya holatlariga rioya qilibgina qolmay, telamkorlikka ham alohida e'tibor beradilar. Shuni unutmaslik lozimki, ko'zga tashlanmagan qismlar, chiqindilar yig'ilib kattalashadi. Demak, o'qituvchi tabiiy materiallardan turli narsalar yasashni rejalar ekan, o'quvchilarga: - turli tabiiy materiallarning xossasi va xususiyatini hisobga olgan holda isrofgarchilikka yo'l qo'ymaslikni tushuntirishi; - ularning shakli, ko'rinishlarini rejalab, aniq narsa yasash yo'li bilan tejashni o'rgatishi; - qanday asboblar ishlatish mumkinligi va asboblarni to'g'ri ishlatish (sindirmaslik, buzmaslik) yo'lini uqtirishni bilishi; - asboblarni ishlayotganda juda egilib, chang-to'zon yutishdan, ish joyini tartibsiz qilishdan saqlanishni ta'kidlashi; - ish mazmunini sodda, murakkabligiga qarab, bosqichmabosqich sinflarga moslashyo'li bilan tejamkorlik tuyg'usini singdirishi talab etiladi. Yuqoridagi tartib va qoidalar sinf o'quvchilarda tejamkorlik, tadbirkorlik sifatlarini tarbiyalash, mehnat darslari samaradorligini oshiradi. Asosan 1-sinflarda bolaning yosh xususiyatlarini hisobga olib sanchmaydigan, qirqmaydigan, kesmaydigan asboblardan foydalangan holda po'kak, turli bo'sh qutilar, qutichalar, daraxtning urug'lari, qurigan barglaridan yelimlab yopishtirib, plastilin yordamida yopishtirish yo'li bilan turli shakldagi o'yinchoqlar yasash o'rgatiladi va o'rganish jarayonida bolalarda yig'ilgan tabiiy materiallarni o'rni bilan ishlatishga, turar joyini asrab-avaylashga, tabiatni muhofaza qilishga o'rgatish bilan tejamkorlik hissini rivojlantira boriladi. Ayniqsa o'quvchida turli materiallardan foydalanib narsalar yasayotganda ish joyini saranjom-sarishta tutush, plastilinyordamida yopishtirish kerak bo'lganda, plastilinni partaga ishqab yumshatmaslik, maxsus taxtachada yoki klyonka, sintetik qog'ozcha ustida yumshatish, kiyimlariga surtmaslik uqtiriladi. Chunki partani plastilin ishqab qo'ysa, kitob-daftarlari yopishadi, sifati buziladi, yirtiladi, parta ham xunuk bo'ladi. Qolaversa, kiyimlariga yuqadi, iflos bo'ladi. Ifloslangan partani hadeganda tozalab  
 
bo'lmaydi. Partani toza tutish bilan maktab mulkini asragan bo'ladi hamda hozirgi 
iqtisodiy taqchillik davrida maktab mulkini tejaydi. Shuningdek, plastilin ham 
tejaladi. Yuqoridagi omillarni bosqichma-bosqich o'stirib, rivojlantirib borilishi 
o'quvchilarda tejamkorlik sifatlarining shakllanishiga olib keladi.  
  O'quvchi 2-sinfga o'tgach, endi turli tabiiy materiallar bilan ishlash asta 
murakkablashib boradi. 2-sinf o'quvchisi xilma-xil materiallar, yog'och, metall, loy, 
qum kabilardan narsa-buyumlar tayyorlashni o'rganadilar. Endi o'quvchilar ayrim 
asboblardan foydalanishni, asboblar bialn ishlashda texnika xavfsizligi qoidasiga 
rioya qilishni va bu bilan o'zlarining sog'liqlariga zarar keltirmagan holda asboblarni 
ham asrab-avaylashni o'rganadilar. Shu yo'nalishda o'quvchilarda o'yinchoqlar 
yasash va turli materiallarni ishlatishda tejamkorlik hissiyoti chuqurlashtirilib, 
singdirib boriladi. 3-sinfga o'tganda bu holat yana ham kengroq shakllantiriladi. 
Bunday ijobiy fazilatlarni o'quvchilarning turli materiallardan maketlar, texnik 
o'yinchoqlar, yog'och va fanerdan gul tuvaklarini (guli bilan) qo'yish uchun naqshli 
tokchalar, stellyajlar; yumshoq simlar yordamida turli shaklli o'yinchoqlar 
yasashlarida ko'ramiz.  
  Turli materiallar bilan ishlash turidan tashqari texnik modellash, ya'ni 
konstruktorlar bilan ishlash, qishloq xo'jalik mehnati hamda o'zo'ziga xizmat turlari 
borki, bu mehnat turlarini o'quvchilarga singdirishda ham tejamkorlikka alohida 
e'tibor beriladi. Konstruktor to'plamlari bilan ishlashda bolalar texnik modellar 
yasaydilar, shu tariqa ularda qurish-yasash, konstruktorlik qobiliyatlari o'sib boradi. 
Mehnat darslarida texnik modellar-samolyot, mashina, parovoz, paroxodlar haqida 
tushuncha berib borish bilan birga shu texnika vositalari inson mehnatini 
osonlashtirgani haqida to'xtalib, ana shu texnikani asrab, uzoq vaqt ishlatish bilan 
hayotimizda tejamkorlikka erishayotganligimizni, hayotimiz farovon bo'lib 
borayotganligini tushuntiradi. 4-sinfda o'tar ekanmiz, elektr energiyasini tejash 
kerakligini, u inson hayotida nafaqat yoritish vazifasini bajarishi, balki sanoat va 
qishloq xo'jaligida, oziq-ovqatlar ishlab chiqarishda dvigatellarni, katta zavodlarni 
yurgizishi haqida tushuncha beramiz. Mehnatning boshqa turlarida ham 
tejamkorlikning zarurligi haqida fikr yuritilsa, suhbatlar o'tkazilsa, ko'zlangan 
natijaga erishishi mumkin. 
  
bo'lmaydi. Partani toza tutish bilan maktab mulkini asragan bo'ladi hamda hozirgi iqtisodiy taqchillik davrida maktab mulkini tejaydi. Shuningdek, plastilin ham tejaladi. Yuqoridagi omillarni bosqichma-bosqich o'stirib, rivojlantirib borilishi o'quvchilarda tejamkorlik sifatlarining shakllanishiga olib keladi. O'quvchi 2-sinfga o'tgach, endi turli tabiiy materiallar bilan ishlash asta murakkablashib boradi. 2-sinf o'quvchisi xilma-xil materiallar, yog'och, metall, loy, qum kabilardan narsa-buyumlar tayyorlashni o'rganadilar. Endi o'quvchilar ayrim asboblardan foydalanishni, asboblar bialn ishlashda texnika xavfsizligi qoidasiga rioya qilishni va bu bilan o'zlarining sog'liqlariga zarar keltirmagan holda asboblarni ham asrab-avaylashni o'rganadilar. Shu yo'nalishda o'quvchilarda o'yinchoqlar yasash va turli materiallarni ishlatishda tejamkorlik hissiyoti chuqurlashtirilib, singdirib boriladi. 3-sinfga o'tganda bu holat yana ham kengroq shakllantiriladi. Bunday ijobiy fazilatlarni o'quvchilarning turli materiallardan maketlar, texnik o'yinchoqlar, yog'och va fanerdan gul tuvaklarini (guli bilan) qo'yish uchun naqshli tokchalar, stellyajlar; yumshoq simlar yordamida turli shaklli o'yinchoqlar yasashlarida ko'ramiz. Turli materiallar bilan ishlash turidan tashqari texnik modellash, ya'ni konstruktorlar bilan ishlash, qishloq xo'jalik mehnati hamda o'zo'ziga xizmat turlari borki, bu mehnat turlarini o'quvchilarga singdirishda ham tejamkorlikka alohida e'tibor beriladi. Konstruktor to'plamlari bilan ishlashda bolalar texnik modellar yasaydilar, shu tariqa ularda qurish-yasash, konstruktorlik qobiliyatlari o'sib boradi. Mehnat darslarida texnik modellar-samolyot, mashina, parovoz, paroxodlar haqida tushuncha berib borish bilan birga shu texnika vositalari inson mehnatini osonlashtirgani haqida to'xtalib, ana shu texnikani asrab, uzoq vaqt ishlatish bilan hayotimizda tejamkorlikka erishayotganligimizni, hayotimiz farovon bo'lib borayotganligini tushuntiradi. 4-sinfda o'tar ekanmiz, elektr energiyasini tejash kerakligini, u inson hayotida nafaqat yoritish vazifasini bajarishi, balki sanoat va qishloq xo'jaligida, oziq-ovqatlar ishlab chiqarishda dvigatellarni, katta zavodlarni yurgizishi haqida tushuncha beramiz. Mehnatning boshqa turlarida ham tejamkorlikning zarurligi haqida fikr yuritilsa, suhbatlar o'tkazilsa, ko'zlangan natijaga erishishi mumkin.  
 
Mavzu yuzasidan savol va topshiriqlar:  
1.Turli xil materiallar turlarini ayting.  
2. Yog’ochning qanday turlarini bilasiz?  
3.Turli xil materiallar bilan ishlashda qanday texnika xavfsizligi qoidalari 
mavjud? 
 
Mustaqil ta’lim doirasidagi vazifalar: 
1.Mavlonova R. A., Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Mehnat va uni o‘qitish 
metodikasi. 0 ‘quv qo‘llanma. Т.; TDPU. 2007-yil. 
2.Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Satbayeva «Mehnat va uni o‘qitish 
metodikasi». Darslik. Т.: TDPU.2015-yil. 
 
Mavzu yuzasidan savol va topshiriqlar: 1.Turli xil materiallar turlarini ayting. 2. Yog’ochning qanday turlarini bilasiz? 3.Turli xil materiallar bilan ishlashda qanday texnika xavfsizligi qoidalari mavjud? Mustaqil ta’lim doirasidagi vazifalar: 1.Mavlonova R. A., Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Mehnat va uni o‘qitish metodikasi. 0 ‘quv qo‘llanma. Т.; TDPU. 2007-yil. 2.Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Satbayeva «Mehnat va uni o‘qitish metodikasi». Darslik. Т.: TDPU.2015-yil.