UY XO‘JALIKLARI MOLIYASI
1. Moliya munosabatlarining umumiy tizimida uy xo‘jaliklari moliyasi
2. Uy xo‘jaliklarida moliyaviy qarorlar qabul qilishning o‘ziga xos xususiyatlari
3. Uy xo‘jaliklari daromadlari
4. Uy xo‘jaliklari xarajatlari
1.Moliya munosabatlarining umumiy tizimida uy xo‘jaliklari moliyasi
Uy xo‘jaliklari moliyasi har bir davlat moliya tizimining ajralmas tarkibiy qismi
(elementi) hisoblanadi. Bozor munosabatlari tizimida uy xo‘jaliklarining moliyaviy
ahamiyati uning iqtisodiy jihatdan nimaga mo‘ljallanganligi bilan belgilanadi.
Bir tomondan, uy xo‘jaliklari ishlab chiqarish omillarining (mehnat, yer, kapital,
tadbirkorlik qobiliyati va boshqalarning) xususiy egalari hisoblanadi va xuddi shu asosda
o‘zlarining daromadlar manbalari va moliyaviy tushilmalarini shakllantiradi. Boshqa bir
tomondan esa, uy xo‘jaliklari iqtisodiyotda tovarlar va xizmatlarni iste’mol qiluvchilar
sifatida maydonga chiqadi va demak, bozor talabini belgilab (aniqlab) beradi.
Bir vaqtning o‘zida, uy xo‘jaliklari jamiyat yalpi daromadining bir qismini jamg‘aradi,
real va moliyaviy aktivlarni sotib olish orqali moliyaviy rezervlarni yaratishda ishtirok etadi,
soliq to‘lovlari orqali esa davlatning markazlashtirilgan moliyaviy fondlarini shakllantirishda
katta (muhim) rol o‘ynaydi.
Odatda, “uy xo‘jaligi” atamasidan milliy statistikada aholidan (kishilar to‘plamidan)
iborat bo‘lgan institutsional birlikni ifodalash uchun foydalanmoq kerak. Shuning uchun
ham Birlashgan Millatlar Tashkiloti (BMT) tomonidan tavsiya etilgan Milliy hisoblar
tizimining (MHT) zamonaviy xalqaro andozasi (standarti) uy xo‘jaligini yagona (bir)
yashash maydonchasida (maydonida) birgalikda yashayotgan, umumiy fondga o‘zlarining
daromadlari va boyliklarini to‘liq yoki qisman o‘tkazayotgan (berayotgan) va ayrim tovarlar
hamda xizmatlarni, eng asosan uy-joy va iste’mol mahsulotlarini umumiy tarzda (birgalikda)
iste’mol qilayotgan kishilarning katta bo‘lmagan guruhi, deb ta’riflaydi (aniqlaydi).
Ayrim hollarda o‘zbek iqtisodiy adabiyotida “uy xo‘jaligi” atamasining “xonadon”
yoki “oila” atamalari bilan almashtirilishiga yo‘l qo‘yilmoqda. SHunga mos ravishda “uy
xo‘jaligi moliyasi” iborasining o‘rniga “xonadon moliyasi” va “oila moliyasi” iboralari
ham ekvivalent yoki sinonim iboralar shaklida ishlatilmoqda. SHu munosabat bilan “oila”
yoki “xonadon”ni “uy xo‘jaligi”dan ajratmoq (farqlamoq) lozim.
Eng avvalo, “uy xo‘jaligi” aniqlilik darajasining “oila”ga nisbatan kamroq darajada
cheklangan xarakterga ega ekanligini qayd etib o‘tmoq lozim. Masalan, o‘zlarining
o‘g‘illariga tegishli bo‘lgan joyda (binoda) yashayotgan keksa ota-onalar uy xo‘jaligining
a’zolari bo‘lsalarda, uning oilasi bo‘laolmaydi. Xuddi shuningdek, bir xonani ijaraga olgan
talaba uy-joy egasining uy xo‘jaligi tarkibiga kiradi, lekin uning oilasi tarkibiga kiraolmaydi
va xokazo. Boshqacha aytganda, uy xo‘jaligi qarindosh bo‘lmaganlarni ham o‘z ichiga olishi
yoki bir kishidan (shaxsdan) iborat ham bo‘lishi mumkin.
YUqoridagilarni inobatga olgan holda ta’kidlash joizki, uy xo‘jaligining iqtisodiy
jihatdan aniqliligini (aniqlanishini) belgilashda oilaviy aloqalar asosiy omil bo‘laolmaydi.
Buning ustiga, uy xo‘jaligining miqdoriy tarkibi ham o‘ziga xos bo‘lgan xususiyatlarga ega.
Bu xususiyatlar, eng avvalo, shu bilan belgilanadiki, birgalikda yashayotgan va
umumiy xo‘jalikni yuritayotgan shaxslar (kishilar) guruhi ham va bir vaqtning o‘zida,
o‘zining iste’molini mustaqil ravishda ta’minlayotgan yagona bir shaxs (kishi) ham uy
xo‘jaligi bo‘lib hisoblanishi mumkin.
Uy xo‘jaligini xo‘jalik yuritishning mustaqil iqtisodiy va moliyaviy birligi sifatida
ajratilishi quyidagi me’zonlar asosida amalga oshirilmog‘i lozim:
-birgalikda (bir joyda) yashash;
-umumiy byudjetning mavjudligi;
-iqtisodiy qarorlarni birgalikda (hamkorlikda) qabul qilish.
Uy xo‘jaliklari moliyasi moliya tizimining muhim elementi hisoblanadi. Iqtisodiy
kategoriya sifatida u uy xo‘jaliklarida iste’mol maqsadlari va jamg‘arish uchun pul
mablag‘lari fondlarini shakllantirish, ularni taqsimlash va foydalanishga tegishli (oid)
bo‘lgan iqtisodiy munosabatlar majmuidan iboratdir.
Ana shuni e’tiborga olgan holda uy xo‘jaliklari moliyasiga quyidagicha ta’rif berish
mumkin: uy xo‘jaliklarida iste’mol maqsadlari va jamg‘arish uchun pul mablag‘lari
fondlarini shakllantirish, ularni taqsimlash va foydalanishga tegishli (oid) bo‘lgan iqtisodiy
(moliyaviy) munosabatlar majmuiga uy xo‘jaliklari moliyasi deyiladi.
Iqtisodiy fanlarda ijtimoiy - iqtisodiy faoliyatning alohida olingan sohasida bir xilda
va doimiy ravishda vujudga keladigan munosabatlar mustaqil iqtisodiy kategoriyaning
mazmunini tashkil etishi umume’tirof etilgan. Bu o‘rinda gap “uy xo‘jaliklari moliyasi”
kategoriyasining ijtimoiy -iqtisodiy mazmuni to‘g‘risida ketayotir.
Ana shuni inobatga olgan holda uy xo‘jaliklari moliyasiga quyidagicha ta’rif ham
berish mumkin: o‘zlarining ijtimoiy-iqtisodiy faoliyatlari jarayonida uy xo‘jaliklari va
ularning alohida a’zolari ishtirokida pul mablag‘lari maqsadli fondlarini shakllantirish,
taqsimlash va foydalanish borasida vujudga keladigan pul munosabatlarining majmui uy
xo‘jaliklari moliyasi deb ataladi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida uy xo‘jaliklari o‘zlarining ichida va o‘zlariga nisbatan
tashqi bozor sub’yektlari sanalganlar bilan moliyaviy munosabatda bo‘ladi. SHunga muvofiq
ravishda uy xo‘jaliklarida mavjud bo‘lgan moliyaviy munosabatlar majmuini ikki guruhga
bo‘lish mumkin:
-ichki;
-tashqi.
Individlar - uy xo‘jaligi a’zolarining ehtiyojlarini yanada to‘laroq qondirish maqsadida
zaruriy (kerak bo‘lgan) pul fondlarini (joriy iste’mol darajasini, pul rezervlarini,
investitsiyalashtirishni ushlab (saqlab) turish uchun va xokazo) shakllantirish va ulardan
foydalanishga oid uning ishtirokchilari (a’zolari) o‘rtasida vujudga keladigan munosabatlar
uy xo‘jaligining ichki moliyaviy munosabatlari hisoblanadi.
Uy xo‘jaliklarining tashqi moliyaviy munosabatlari ularning boshqa iqtisodiy
sub’yektlar bilan bo‘lgan o‘zaro aloqalari orqali namoyon bo‘ladi. Korxonalar va tashkilotlar
moliyasi bilan uy xo‘jaliklari bevosita o‘zaro bog‘langan: firmalarga iqtisodiy resurslarni
taqdim etib (berib), ularning egalari sifatida uy xo‘jaliklari yaratilgan mahsulotning
qiymatidan o‘z hissalarini (ulushlarini) oladilar va demak, ular shu bilan yalpi mahsulotni
birlamchi taqsimlashda ishtirok etadilar.
Bu munosabatlar o‘zining yana bir muhim iqtisodiy tomoniga ega: ular iqtisodiyotda
aholi daromadlarining boshlang‘ich darajasini belgilab beradiki, bu narsa, o‘z navbatida,
iste’molning shakllanishi, ko‘lami va tarkibiy tuzilmasiga, to‘lovga layoqatli talabning
shakllanishiga va nihoyat, uy xo‘jaliklari tomonidan jamg‘arish funksiyasining amalga
oshirilishiga to‘g‘ridan-to‘g‘ri o‘z ta’sirini ko‘rsatadi.
Davlat va uy xo‘jaliklari o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar ham to‘g‘ridan - to‘g‘ri
(bevosita) va qaytarma (yana orqaga qaytariluvchi) aloqalar asosida quriladi (vujudga keladi)
va ular byudjet hamda maqsadli fondlarni shakllantirish va ulardan foydalanishdagi
munosabatlarni ifodalaydi.
Uy xo‘jaliklarining daromadlari va mol - mulklari soliqqa tortilish ob’yekti sifatida
maydonga chiqadi va demak, byudjet tizimi daromadlar bazasining tuzilmaviy elementi
hisoblanadi. Bir vaqtning o‘zida soliqlar, pensiya tizimi, ijtimoiy transfertlar orqali davlat
moliyaviy oqimlarni uy xo‘jaliklarining turli guruhlari o‘rtasida qayta taqsimlaydi.
Uy xo‘jaliklari va davlat o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlarni amalga oshirish
jarayonida milliy daromadning ikkilamchi qayta taqsimlanishi sodir bo‘ladi. Bozor
iqtisodiyoti sharoitida davlat uy xo‘jaliklariga tegishli bo‘lgan daromadning taqsimlanish
jarayoniga to‘g‘ridan-to‘g‘ri ta’sir qilish instrumentlariga ega emas.
Buning sababi shundaki, uy xo‘jaliklari pul fondlarini shakllantirishning zarurligi,
usuli va maqsadi to‘g‘risida, ularni sarflashning o‘lchami va vaqti xususida qarorlar qabul
qilishda mustaqildir. SHu bilan birgalikda davlat uy xo‘jaliklariga tegishli bo‘lgan daromad
va yakuniy (oxirgi) iste’molning o‘lchamiga (ko‘lamiga) ta’sir qilishga qodir. Bu narsa,
jumladan, quyidagilar orqali amalga oshirilishi mumkin:
- soliqli tartibga solish (tartiblash);
- mehnat haqini to‘lash stavkalarini o‘rnatish (belgilash);
- birinchi darajali zaruriy mahsulotlar baholarini tartibga solish (tartiblash);
- imtiyozlar tizimi;
- sog‘liqni saqlash va maorifni byudjetdan moliyalashtirish orqali ijtimoiy ta’minotni
rivojlantirish;
- va boshqalar.
Uy xo‘jaliklarining o‘zlari o‘rtasidagi (uy xo‘jaliklariaro) moliyaviy munosabatlar uy
xo‘jaliklari sektorining ichida moliyaviy resurslarning harakatlanishi jarayonida vujudga
keladigan munosabatlar sifatida qaraladi.
Bu yerda ushbu jarayon hamma vaqt ham oydinlashmagan va kuchsiz tartibga
solinuvchi hisoblanadi.
Moliyaning bu sohasiga, jumladan, quyidagilarni kiritish mumkin:
-fermer xo‘jaliklarining hamkorlikdagi maqsadli fondlari;
-iste’mol kooperatsiyasiga xizmat ko‘rsatuvchi fondlar;
-uy xo‘jaliklari o‘rtasidagi norasmiy kredit munosabatlari;
-uy xo‘jaliklari sektori doirasida (chegarasida) hamkorlikdagi pul fondlarini
shakllantirish va ulardan foydalanish xususidagi boshqa munosabatlar.
Uy xo‘jaliklarining moliyaviy institutlar bilan o‘zaro aloqalari moliyaviy
munosabatlarning alohida guruhini ifodalaydi. Ularning kredit muassasalari bilan
munosabatlari uy xo‘jaligi byudjeti defitsitini to‘ldirish (iste’mol krediti vositasida,
yordamida), bo‘sh turgan pul mablag‘larini bank hisob varaqlarida joylashtirish yoki ularni
saqlash va jamg‘arish maqsadida boshqa moliyaviy aktivlarga qo‘yish orqali namoyon
bo‘ladi. Uy xo‘jaliklarining sug‘urta kompaniyalari bilan bo‘ladigan munosabatlari esa turli
ko‘rinishdagi sug‘urta fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish jarayonida
gavdalanadi.
Moliyaning mohiyati uning funksiyalari orqali namoyon bo‘lganligi uchun uy
xo‘jaliklari moliyasining mohiyati ham uning funksiyalari yordamida ifodalanadi.
Uy xo‘jaliklari moliyasining funksiyalari quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin:
-taqsimlash;
-takror ishlab chiqarish;
-nazorat;
-tartibga solish (tartiblash);
-rag‘batlantirish;
-ijtimoiy.
Uy xo‘jaliklari moliyasining bu funksiyalari o‘zaro bog‘langan va bir-birini doimiy
ravishda to‘ldirib turadi. Bir vaqtning o‘zida, ma’lum ma’noda va ma’lum darajada ular
o‘zlarining namoyon bo‘lishiga qarab moliyaning umumiy funksiyalaridan biroz farqlanishi
ham mumkin.
Ma’lumki, uy xo‘jaliklarining moliyasi taqsimlash jarayonini oxirgi bosqichgacha,
ya’ni aniq individgacha yoki uy xo‘jaligining har bir a’zosigacha etkazadi. Uy xo‘jaliklari
moliyasi taqsimlash funksiyasining amalga oshirilishi aholi hayotiy mablag‘lari fondini
shakllantirishni taqoza etadi, insonni takror ishlab chiqarish uchun iqtisodiy (moliyaviy)
asos yaratadi.
Ma’lumki, uy xo‘jaliklarining ishtirokchilari qatoriga balog‘at yoshiga etmaganlar
yoki etgan bo‘lsada, turli sabablarga ko‘ra ishlamayotgan oila a’zolari ham kiradi. Uy
xo‘jaliklarining hissasiga to‘g‘ri kelgan milliy daromadning bir qismi uy xo‘jaliklari
moliyasining taqsimlash funksiyasi doirasida uning barcha ishtirokchilari o‘rtasida u yoki bu
nisbatlarda (proporsiyalarda) taqsimlanadi.
Uy xo‘jaliklarining moliyasi taqsimlash funksiyasini bajara borib, har bir shaxsni
(kishini) uning hayotiyligi uchun kerak bo‘lgan resurslar bilan ta’minlab, oxir oqibatda,
ishchi kuchi takror ishlab chiqarish jarayonining uzluksizligini ta’minlaydi. Bu o‘rinda
taqsimlash funksiyasining ta’sir ob’yekti uy xo‘jaligiga tegishli bo‘lgan (uy xo‘jaligi egalik
qilayotgan) daromad hisoblanadi. Taqsimlash jarayonining sub’yektlari sifatida esa uy
xo‘jaliklarining barcha ishtirokchilari maydonga chiqadi.
Uy xo‘jaliklari moliyasining taqsimlash funksiyasi turli shakllarda, jumladan,
investitsion - taqsimlash funksiyasi sifatida amalga oshirilishi mumkin. Uning bu
(investitsion-taqsimlash) shakli shu bilan xarakterlanadiki, uy xo‘jaliklari iqtisodiyot uchun
moliyaviy resurslarni asosiy etkazib beruvchilardan biri hisoblanadi. Uy xo‘jaliklari
daromadlarining o‘sishi bu funksiya bajarilishining moddiy asosini tashkil etadi.
Ko‘pchilik
hollarda
uy
xo‘jaliklarining
investitsion
funksiyasi
faqat
kapitallashtiriladigan daromadlarning salmog‘i, ya’ni daromadning jamg‘arma sifatida
foydalaniladigani (mablag‘larni turli moliyaviy institutlarga va haqiqiy ishlab chiqarishga
joylashtirish) bilan bog‘lanadi. Biroq bunday yondoshuv bir tomonlamalik xarakteriga ega.
Haqiqatda esa, o‘z navbatida, iste’mol salmog‘ining oshishi ham iqtisodiyotga
investitsiyalarning o‘sishiga ta’sir ko‘rsatadigan omil hisoblanadi.
Bir vaqtning o‘zida, yuqoridagi asoslarda takror ishlab chiqarish jarayoni ishchi kuchi
va shuningdek, uy xo‘jaliklarining pul mablag‘lari bilan ta’minlanadi. Bu erda uy xo‘jaliklari
moliyasining takror ishlab chiqarish funksiyasi alohida rol o‘ynaydi. Uy xo‘jaliklari
daromadlari, xarajatlari va jamg‘armalarining o‘sishi jamiyatdagi takror ishlab chiqarish
jarayoni uchun moddiy asos bo‘lib xizmat qiladi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida uy xo‘jaliklari mustaqil xo‘jalik yurituvchi sub’yekt
hisoblanadi, ya’ni uy xo‘jaliklari a’zolarining turmush darajasi uning hissasiga to‘g‘ri
kelayotgan daromadning o‘lchamiga to‘liq bog‘liqdir.
Turli omillar ta’siri natijasida bu o‘lcham ortishi yoki qisqarishi ham mumkin.
SHuning uchun ham iste’molning odatdagi darajasini ushlab (saqlab) turishni olingan
daromadlarning turli fondlarga taqsimlanishi va ularning maqsadli foydalanishi ustidan
nazoratsiz tasavvur etib bo‘lmaydi. SHuningdek, uy xo‘jaliklarining farovonligini qo‘llab-
quvvatlash va ularni taraqqiy ettirish (rivojlantirish) uchun ular byudjetlarining holatlari,
ularga tegishli bo‘lgan daromadlarning taqsimlanishi, daromad manbalarining dinamikasi
ustidan nazorat ham ob’yektiv ravishda zarur. Ana shularda uy xo‘jaliklari moliyasining
nazorat funksiyasi o‘zini namoyon etadi.
Uy xo‘jaliklari moliyasi tartibga solish (tartiblash) funksiyasining namoyon bo‘lishini
quyidagi ikki nuqtai-nazardan qarash maqsadga muvofiq:
-makroiqtisodiyot;
-mikroiqtisodiyot.
Makroiqtisodiy yondoshuv nuqtai-nazaridan uy xo‘jaliklari moliyasi, bir vaqtning
o‘zida, davlat tomonidan iqtisodiyotni tartibga solishning (tartiblashning) ob’yekti va
instrumenti hisoblanadi.
Uy xo‘jaliklari moliyasini tartibga solaverib (tartiblab), davlat, eng avvalo:
-bozor
munosabatlariga
xos
bo‘lgan
daromadlarni
differensiatsiya
qilish
(tabaqalashtirish) muammosining o‘tkirligini kamaytiradi;
-aholi daromadlari manbaining tarkibiy tuzilishi va dinamikasidagi (o‘zgarishidagi)
tendensiyalarni shakllantiradi;
-iste’molning minimal (eng kam) darajasini tartibga soladi (tartiblaydi);
-uy xo‘jaliklarining investitsion potensialiga (salohiyatiga) ta’sir ko‘rsatadi.
Mikroiqtisodiy yondoshuv nuqtai - nazaridan esa uy xo‘jaliklarining iqtisodiyoti uning
turli ishtirokchilari o‘rtasidagi etarli darajada murakkab bo‘lgan munosabatlar kompleksiga
asoslanadi. Bu munosabatlar yosh borasidagi farqlar, xarakterning belgilari, odamlarning
qiliqlari, ular daromadlari va ehtiyojlarining xilma - xil darajasi bilan belgilanadi. SHu bilan
birgalikda, faqat uning ishtirokchilari iqtisodiy (moliyaviy) qarorlar qabul qilishda o‘zaro
tushunishga ega (yakdil) bo‘lsalargina, uy xo‘jaliklarining sog‘lom (normal) rivojlanishi
sodir bo‘lishi mumkin.
O‘z navbatida, uy xo‘jaliklarining turli ishtirokchilari iqtisodiy manfaatlarini
muvofiqlashtirish ularni tartibga solish orqali amalga oshiriladi. Bu erda “ularni tartibga
solish” deyilganda, uy xo‘jaligining bir a’zosiga to‘g‘ri keladigan daromad bir qismining
o‘zgartirilishi nazarda tutilayapti. Demak, bundan uy xo‘jaliklari moliyasining yana bir
funksiyani -iqtisodiy birlik sifatida uy xo‘jaligining balanslashtirilgan (muvozanatli) tarzda
rivojlanishini qo‘llab - quvvatlovchi tartibga solish funksiyasini -bajarishi yaqqol ko‘rinib
turibdi.
Uy xo‘jaliklari moliyasining rag‘batlantiruvchi funksiyasi turli shakl va mazmunda
o‘zini ifoda etadi. Bir tomondan, u o‘z o‘sib boruvchi ehtiyojlarini (ehtiyojlarning o‘sib
borishi ob’yektiv iqtisodiy qonunining harakatiga muvofiq ravishda) qondirish uchun zarur
bo‘lgan daromadlarni uy xo‘jaliklari tomonidan oshirishga intilish tufayli namoyon bo‘ladi.
Boshqa bir tomondan esa, uy xo‘jaliklari daromadlarining o‘sishi mehnat faoliyatining sifati
va natijalariga asoslangan bo‘lmog‘i lozim.
Uy xo‘jaliklari moliyasining rag‘batlantiruvchi funksiyasi aholi real daromadlarining
o‘sishiga yo‘naltirilgan ishlab chiqarish jarayonining rivojlanishiga va samarali byudjet
siyosatiga asoslangan rag‘batlantiruvchi moliya mexanizmini (moliyaviy mexanizmni)
yaratish orqali amalga oshiriladi.
Uy xo‘jaliklari moliyasi amal qilishining ijtimoiy aspektlari (yo‘nalishlari, jihatlari)
unga tegishli bo‘lgan yuqoridagi barcha funksiyalarning tahlilida kuzatiladi. SHunday
bo‘lishiga qaramasdan, ijtimoiy funksiyaning uy xo‘jaliklari moliyasiga tegishli bo‘lgan
alohida funksiya sifatida qaralishini, ma’lum ma’noda, etarli darajada asoslangan deb
hisoblash mumkin. CHunki uy xo‘jaliklarining daromadlari, xarajatlari va jamg‘armalari
aholi va uning alohida guruhlari ijtimoiy-iqtisodiy holatini bevosita aks ettiradi, shaxsning
shakllanishi va demografik jarayonlarga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi.
Ana shu ma’noda, uy xo‘jaliklari moliyasi jamiyat barcha a’zolarining hayotiy
ta’minlanish darajasini shakllantirish va iste’mol talabi tarkibiy tuzilishining xususiyatlarini
aniqlaydi, aholi daromadlarini taqsimlashdagi bog‘liqliklarni ifodalaydi, jamiyat ijtimoiy-
iqtisodiy stratifikatsiyasiga ta’sir ko‘rsatuvchi asosiy omil bo‘lib hisoblanadi.
Moliyaviy indikatorlar (masalan, o‘rtacha jon boshiga to‘g‘ri keluvchi pul daromadlari,
aholi daromadlarining differensiatsiyalanish (tabaqalanish) koeffitsienti, hayot ko‘rish
(yashash) minimumi, minimal ish haqi va boshqalar) taraqqiyot (rivojlanish) ijtimoiy -
iqtisodiy dasturlarining majburiy elementi hisoblanadi, davlat ijtimoiy siyosatining ishlab
chiqilishi uchun asos bo‘lib xizmat qiladi, jamiyatning farovonlik darajasini baholashga
imkon beradi.
Uy xo‘jaliklari moliyasining samarali faoliyat ko‘rsatishi uy xo‘jaliklaridagi moliyaviy
munosabatlarning masshtabi, bu munosabatlar namoyon bo‘lishi xilma-xilligining to‘liqligi
va ularning rivojlanishini ta’minlovchi mexanizmlarga bog‘liqdir.
2.Uy xo‘jaliklarida moliyaviy qarorlar qabul qilishning o‘ziga xos xususiyatlari
Uy xo‘jaligi iqtisodiy va moliyaviy qarorlarni mustaqil ravishda qabul qiluvchi xo‘jalik
yurituvchi sub’yektdir. Bir vaqtning o‘zida, u faoliyati butun uy xo‘jaligining jami va uning
har bir ishtirokchisining ijtimoiy namoyon bo‘lishi va rivojlanishiga xizmat qiluvchi
mikrosotsium ham hisoblanadi. Ijtimoiy - iqtisodiy tizimdagi uy xo‘jaligining bunday o‘rni
(pozitsiyalari) uning maqsadga yo‘naltirilganligi faoliyati va u tomonidan qabul qilinishi
lozim bo‘lgan qarorlarning o‘ziga xosligini belgilab beradi.
Bolalar tarbiyasi, bilimlilik darajasining o‘sishi, sog‘liqni saqlash masalalari, dam
olishni tashkil etish, uy xo‘jaligi keksa a’zolari to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qilish va boshqa
ijtimoiy maqsadlar uy xo‘jaligida birinchi darajali ahamiyat kasb etadi.
Aynan ana shular uy xo‘jaligi ichida ma’lum bir o‘zaro hamkorlikning (ta’sirning)
normalari (me’yorlari) va qarorlar qabul qilishning ko‘zga ko‘rinmaydigan mexanizmlarini
(hayotiy tajriba, an’analar, sub’yektiv ravishda ustuvorlik berish, jamoatchilik fikri va shunga
o‘xshashlarni) shakllantiradi. Amalga oshirilishi uning ishtirokchilari hayotiy faoliyatini
ta’minlab (ushlab) turish uchun zarur bo‘lgan to‘lanmagan ishlar salmog‘ining ancha kattaligi
uy xo‘jaligining o‘ziga xos bo‘lgan xususiyatlaridan biridir.
To‘langan va to‘lanmagan ishlar ko‘rinishlari o‘rtasidagi nisbat tarixiy jihatdan
o‘zgarib boradi va u uy xo‘jaligining ijtimoiy tarkibi hamda butun jamiyatning ijtimoiy
taraqqiyot (rivojlanish) darajasiga bog‘liq.
Uy xo‘jaligi tomonidan moliyaviy qarorlar qabul qilinadigan normalar va qoidalar tashqi
omillar ta’siri natijasida shakllanadi. Bunday tashqi omillarga quyidagilar kiradi:
-ijtimoiy munosabatlarni me’yoriy-huquqiy tartibga solish;
-umumiy iqtisodiy vaziyat;
-tarkibiy o‘zgarishlar;
-inflyasion kutilishlar;
-investitsion muhit;
-davlatning ijtimoiy siyosati;
-va boshqalar.
Tashqi omillar moliyaviy qaror qabul qilishda institutsional chegaralarni aniqlab
(belgilab) beradi. Bir vaqtning o‘zida, iqtisodiy faoliyatning sub’yekti sifatida uy xo‘jaliklari
maqsad va unga erishish vositalarini tanlashda mustaqil hisoblanadilar va qabul qilingan
iqtisodiy va moliyaviy qarorlar uchun mas’uldirlar (javobgardirlar).
Uy xo‘jaligining moliyaviy xatti-harakati quriladigan (yaratiladigan, vujudga
keltiriladigan) ichki me’yorlar tizimi quyidagilarga bog‘liq:
- ijtimoiy - madaniy muhit, xususan, ijtimoiy holati, bilimlilik (savodxonlik) darajasi, uy
xo‘jaligidan tashqaridagi va uning ichidagi ijtimoiy aloqalar (kontaktlar), dam olish shakllari
va boshqalarga;
- uy xo‘jaligi faoliyatining iqtisodiy va huquqiy tavsifnomasi, shu jumladan, iqtisodiy
xatti-harakatning tipiga (o‘z - o‘zini ta’minlash, hayot uchun kurash yoki rivojlanish
rejimiga), tadbirkor maqomining yuridik jihatdan muhrlanganligiga va boshqalarga;
- axloqiy prinsiplarga, shaxsiy salohiyatiga - bunga fikr yuritishning o‘ziga xos
xususiyatlari, risk tomon qadam tashlashga qodirligi va xokazolar kiradi.
Uy xo‘jaligining moliyaviy qarorini resurs jihatdan ta’minlash quyidagi manbalar
hisobidan amalga oshiriladi:
-dastlabki (boshlang‘ich) manbalar;
-jamg‘ariladigan manbalar;
-joriy manbalar.
Resurslar dastlabki (boshlang‘ich) manbalarining tarkibi meros bo‘yicha yoki
ko‘chmas mulk, naqd pullar (naqdinalar), moliyaviy aktivlarning hadya etilishi natijasida
berilgan boyliklarning turli moddiy shakllaridan iborat. Uy xo‘jaliklarining jamg‘armalari
va investitsion quyilmalari resurslarning jamg‘ariladigan manbasini tashkil etadi.
Resurlarning joriy manbalariga doimiy tushilmalar (mehnat haqi, tadbirkorlik faoliyatidan
olinadigan daromadlar, ijtimoiy transfertlar) va nodoimiy pulli daromadlar (masalan, iste’mol
krediti, lotereyadagi yutuqlar) kiradi.
Kerakli fondlarni shakllantirish uchun uy xo‘jaligining ixtiyoriga kelib tushuvchi pul
mablag‘larining barcha manbalari uy xo‘jaligining moliyaviy resurslarini tashkil etadi.
Funksional mo‘ljallanganligiga ko‘ra uy xo‘jaliklarining moliyaviy resurslari
quyidagi tarkibiy tuzilmaga ega bo‘lishi mumkin:
- joriy xarajatlar uchun mo‘ljallangan pul mablag‘lari – oziq-ovqat mahsulotlari,
nooziq-ovqat mahsulotlarining ayrim turlarini (poyafzal, ust-bosh) sotib olish xarajatlari,
davriy ravishda iste’mol qilinadigan xizmatlarning haqi va xokazo;
- kapital xarajatlar uchun mo‘ljallangan pul mablag‘lari-uzoq davr foydalanishga
mo‘ljallangan tovarlar (mebel, uy-joy, transport vositalari) uchun xarajatlar, uy xo‘jaligi
a’zolari tomonidan iste’mol qilinadigan xizmatlarning (maorif, tibbiy xizmat ko‘rsatish,
sayyohlik yo‘llanmalari) haqini to‘lash;
- pul jamg‘armalari.
Uy xo‘jaliklari ma’lum davrdagi moliyaviy qarorlarining majmui ularning moliyaviy
xatti - harakatini belgilab (aniqlab) beradi. Moliyaviy qarorlarni qabul qilishda sub’yektiv
motivlar, ustuvorliklar va cheklanmalar rolining katta bo‘lganligi uchun bunday xatti-harakat
juda xilma - xildir. Buning ustiga, uy xo‘jaliklarining moliyaviy xatti-harakati dinamikali, tez
o‘zgaruvchan jarayon hisoblanadi.
SHu munosabat bilan uy xo‘jaliklarining moliyaviy qarorlari miqdoriy va sifat
pozitsiyalaridan (shu jumladan, marketingli), iqtisodiyot, sotsiologiya va ijtimoiy psixologiya
nuqtai-nazarlaridan tadqiq etiladi. Bu narsa uy xo‘jaligining jamg‘arma va investitsion
salohiyatini o‘rganish, uning iste’mol, qarz va kreditga oid xatti - harakatini tahlil qilish
uchun zarur. Jahon amaliyotida bunday tadqiqotlar ijtimoiy ustuvorlik, fikr va kutilmalarda
sodir bo‘layotgan transformatsiyalanishni aniqlash maqsadida doimiy ravishda olib boriladi.
Uy xo‘jaligidagi moliyaviy qarorlar, qanday bo‘lishidan qat’iy-nazar, baribir ularning
pul fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish bilan bog‘liq. SHu nuqtai-nazardan, uy
xo‘jaliklarining moliyaviy qarorlari bir-biri bilan uzviy ravishda bog‘langan quyidagi
bloklarni qamrab oladi:
- uy xo‘jaligining daromadlarini shakllantirish;
- iste’mol xarajatlarining hajmi va tarkibiy tuzilmasi (uy xo‘jaligining iste’mol fondi);
- jamg‘ariladigan fondlarni yaratish imkoniyati va zarurligi.
YUqorida keltirilgan ikkinchi va uchinchi yo‘nalishlar, ko‘rinib turibdiki, pul
fondlaridan foydalanishga doir moliyaviy qarorlarni qamrab oladi. Endi har bir blokka
(yo‘nalishga) tegishli bo‘lgan uy xo‘jaliklarida moliyaviy qarorlar qabul qilishning
xususiyatlari to‘g‘risida to‘xtalib o‘tamiz.
YAkuniy iste’molning manbai va xarajatlarda byudjet cheklanmalarini aniqlab
berganligi uchun uy xo‘jaliklarida daromadlarni shakllantirish jarayoni prinsipial jihatdan
muhim ahamiyatga ega. Daromadlar qancha katta (yuqori, ko‘p) bo‘lsa, uy xo‘jaliklarining
moliyaviy imkoniyatlari shuncha yuqori va moliyaviy qarorlar diapazoni shuncha keng
bo‘ladi. Moliyaviy qarorlar uy xo‘jaliklarining aktivlarini hisobga olgan holda kelgusi davr
daromadlarining tarkibiy tuzilmasini shakllantirishga ham tegishli bo‘lishi mumkin.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida uy xo‘jaliklarining daromadlarini shakllantirish bo‘yicha
moliyaviy qarorlar qabul qilish asosida (negizida) mulkchilik munosabatlari yotadi. Ishlab
chiqarish omillariga nisbatan bo‘lgan mulkchilik daromadlarni funksional (birlamchi)
taqsimlanishini aniqlab beradi va uy xo‘jaliklari moliyaviy salohiyatining o‘sishi uchun
iqtisodiy asos bo‘lib xizmat qiladi. Bir vaqtning o‘zida daromadning funksional taqsimlanishi
yollanib mehnat qiluvchi shaxs va kapital egasining ijtimoiy maqomi bir tarzda (bir xilda)
identifikatsiya qilingan sharoitdagina uni fuqarolar o‘rtasida real taqsimlanishini ifodalaydi.
CHunki zamonaviy iqtisodiy tizimlarning o‘ziga xos xususiyati ijtimoiy maqomning
aralashib (qorishib) ketganligi bilan xarakterlanadi. Unga ko‘ra, yollanma ishchilar qimmatli
qog‘ozlarning turli ko‘rinishlarini egallab, kapitalning egasiga aylanishi, ko‘chmas mulkka
ega bo‘lib, o‘zining biznesini tashkil qilishi mumkin.
Boshqacha so‘zlar bilan aytganda, uy xo‘jaliklari darajasida daromadlarni
shakllantirish bo‘yicha moliyaviy qarorlar quyidagilarga bog‘liq bo‘ladi:
-mol-mulk va undan foydalanish (buyumlashgan yoki pul shaklida) imkoniyatining
mavjudligiga;
-uy xo‘jaligi ishtirokchilari ish vaqti fondining taqsimlanishiga – uy xo‘jaligi a’zolari
ishlovchilarining soni, ularning ish joylari, ish vaqti rejimi va xokazo;
-uy xo‘jaligi a’zolarining tashabbuskorligiga, faolligiga va inson kapitalidan
foydalanishga;
-uy xo‘jaligi faoliyat ko‘rsatadigan tashqi muhitga.
Daromadlarni shakllantirish omillari va baholarning darajasi bu erda cheklanmalar
(cheklanishlar) sifatida amal qiladi, ya’ni iste’mol tanlanmasining yo‘l qo‘yilishi mumkin
bo‘lgan variantlari majmuini belgilab (aniqlab) beradi.
Ana shu nuqtai - nazardan uy xo‘jaliklarining iste’mol fondi minimal va ratsional
iste’mol byudjetlari yoki yanada detallashtirilgan tarzda quyidagicha klassifikatsiya qilinishi
mumkin:
-hayotiy minimum byudjeti;
-minimal iste’mol byudjeti;
-optimal iste’mol byudjeti.
Hayotiy minimum byudjeti o‘z ichiga uy xo‘jaligi a’zolarining minimal, odatda,
fiziologik ehtiyojlarini qondirishga mo‘ljallangan oziq - ovqat va nooziq - ovqat tovarlari va
xizmatlari to‘plamini qamrab oluvchi iste’mol savatchasi asosida aniqlanadi.
Minimal iste’mol byudjeti uy xo‘jaligi a’zolarining nisbatan kengroq bo‘lgan
ehtiyojlarini qondirishga imkon beradi va iste’molning tiklanuvchi (tiklanuvchan) darajasini
ta’minlaydi.
Optimal iste’mol byudjeti esa uy xo‘jaligi darajasida (doirasida) inson kapitalini
kengaytirilgan takror ishlab chiqarishni ta’minlash va rivojlantirishga moliyaviy imkoniyat
yaratadi. CHunki bu byudjet insonning faqat zaruriy ehtiyojlarini emas, balki undan ham
yuqoriroq (oliyroq) bo‘lgan ehtiyojlarini qondiradi.
Optimal iste’mol byudjetini quyidagi ikki darajadagi byudjetlarga bo‘lish (ajratish)
mumkin:
- o‘rtacha darajadagi etarlilik byudjeti;
- yuqori darajadagi etarlilik byudjeti.
Iste’molga xarajatlarning har qanday ko‘rinishi va uning umumiy hajmiga oid har
qanday moliyaviy qarorlar uy xo‘jaliklari ma’lum ko‘rinishdagi byudjetlari doirasidagi
ratsional tanlashga asoslanadi. Agar uy xo‘jaligining daromadi faqat hayotiy minimumni
qoplashga etadigan bo‘lsa, u holda moliyaviy qarorlar uy xo‘jaligi iste’mol fondini
minimallashtirishga va bir vaqtning o‘zida daromadlarning yangi manbalarini qidirib
topishga hamda hayot kechirishning (chidashning) moslashtirilgan mexanizmlarini (o‘z -
o‘zini ta’minlash, ikkilamchi bandlik, qarindoshlar va davlatning yordami, mayda - chuyda
savdo va boshqalar) “yoqish”ga qaratilgan bo‘lishi kerak.
Daromadlarning o‘sishi bilan iste’molning o‘lchami (hajmi) oshadi (o‘sadi, ortadi) va
uning tarkibiy tuzilmasi o‘zgaradi. Biroq, bu holda ham iste’molning o‘sish sur’atlari
daromadning o‘sish sur’atlaridan pastligicha qolaverishi lozim. Bunday qonuniyat iqtisodiy
adabiyotda J.M.Keyns tomonidan ifodalangan “asosiy psixologik qonun” nomini olgan.
Moliyaviy qarorlarda bu uy xo‘jaligi iste’mol fondi va jamg‘armalar yo‘nalishini
optimallashtirish tendensiyasi sifatida namoyon bo‘ladi.
Jamg‘ariladigan fondlarni (jamg‘armalarni) shakllantirish bo‘yicha uy xo‘jaliklarining
moliyaviy qarorlari ishlab chiqilib, qabul qilinayotgan paytda quyidagilar hisobga olinishi
kerak:
- ega bo‘lingan daromad pasaygan paytda joriy iste’molning odatdagi darajasini saqlab
turish uchun sug‘urta rezervlari yaratishning zarurligi;
- uzoq muddatga foydalanishga mo‘ljallangan qimmat turuvchi predmetlarni sotib olish
bilan bog‘liq bo‘lgan kapital xarajatlar darajasini oshirish (ko‘paytirish) uchun pul
rezervlarini yaratish kerakligi;
- pensiya rezervlarining lozimligi;
-
uy
xo‘jaligining
daromadlilik
darajasini
oshirish
maqsadida
kelgusida
investitsiyalashtirish uchun pul fondini vujudga keltirishning zarurligi.
Daromadlar va ustuvor yo‘nalishlarni shakllantirish hamda ulardan foydalanishda
umumiqtisodiy o‘lchamlardan (parametrlardan) tashqari uy xo‘jaligining iste’mol va
moliyaviy xatti - harakatida, jamg‘ariladigan fondlarni yaratishda ijtimoiy va psixologik
jihatlar (aspektlar) muhim rol o‘ynaydi. Ularga quyidagilar kiradi:
- davlat va moliyaviy institutlarga nisbatan bo‘lgan ishonch darajasi;
- o‘tmishdagi (oldingi yillardagi) moliyaviy xatti - harakat tajribasi va uning sub’yektiv
bahosi;
- asosiy moliyaviy instrumentlarni bilish;
- quyilmalarning imkoniyatlari to‘g‘risida ma’lumotlarga egalik qilish.
Jamg‘ariladigan fondlarni shakllantirish bo‘yicha uy xo‘jaliklari moliyaviy xatti-
harakatlarining o‘ziga xos xususiyatlari jamg‘arma strategiyalarining elementlari va turlarini
(ko‘rinishlarini) ajratib ko‘rsatishga imkon beradi. Uy xo‘jaligining har qanday
jamg‘ariladigan strategiyasi mustaqil bo‘lgan uch komponetdan tarkib topadi:
- jamg‘arish normasi (me’yori), ya’ni uy xo‘jaligi jami daromadining jamg‘arishga
yo‘naltiriladigan hissasi (ulushi) asosida jamg‘arishning amalga oshirilishi;
- risk va daromadlilikning diversifikatsiyalanish o‘lchamlarini (parametrlarini) hisobga
olgan holda investitsion instrumentni tanlash;
- pul mablag‘larini quyish (joylashtirish) muddatlari.
YUqoridagi (ko‘rsatkich)larning kombinatsiya qilinishi uy xo‘jaligining jamg‘arish
strategiyasini belgilab (aniqlab) beradi. Uning quyidagi turlari (ko‘rinishlari) bo‘lishi
mumkin:
-“0”li strategiya - jamg‘arish amalga oshirilmaydi, barcha daromadlar joriy ehtiyojlarni
qondirishga yo‘naltiriladi;
-yuqori risk strategiyasi - quyilmalar faqat yuqori riskli moliyaviy aktivlarga
yo‘naltiriladi;
- real strategiya - mablag‘lar past va bo‘lishi mumkin bo‘lgan riskli aktivlarga qo‘yiladi,
risklar diversifikatsiya qilinadi.
Uy xo‘jaliklarida moliyaviy qarorlar qabul qilish jarayoniga, shuningdek, bank tizimi
va moliyaviy bozorlarning rivojlanganlik darajasi, ya’ni tashqi muhit ham keskin ta’sir
ko‘rsatishi mumkin. Bunda qimmatli qog‘ozlar bozoridagi operatsiyalar, bank operatsiyalari,
pensiya ta’minoti, sug‘urta ishi va shu kabilarning huquqiy jihatdan ta’minlanganlik darajasi
ham muhim rol o‘ynaydi.
Hozirgi paytda turli moliyaviy instrumentlarning daromadliligida yaqinlashish
tendensiyasi paydo bo‘layapti. Bu quyilmalar riskini pasaytirish va moliyaviy aktivlar
portfelining barqarorligini oshirish maqsadida uy xo‘jaliklari aktivlari portfelini
diversifikatsiyalashga asoslangan real jamg‘arish strategiyasining shakllanganligida
namoyon bo‘lmoqda.
3. Uy xo‘jaliklari daromadlari
Ma’lum bir davrda uy xo‘jaliklarining ixtiyoriga kelib tushuvchi pul mablag‘lari
summalari ularning daromadlari deyiladi. Bunday daromadlar turli shakllarda namoyon
bo‘ladi, miqdoriy va sifat ko‘rsatkichlari tizimi bilan o‘lchanadi, iqtisodiy mazmuniga ko‘ra
turli manbalardan tarkib (tashkil) topadi.
Eng umumiy ko‘rinishda, uy xo‘jaliklarining jami daromadlarini ikki guruhga
ajratish mumkin:
-uy xo‘jaliklarining natural shakldagi daromadlari;
-uy xo‘jaliklarining pul shaklidagi daromadlari.
Natural daromadlar tovar shakliga ega emas va ular o‘z-o‘zini ta’minlashga
mo‘ljallangan uy xo‘jaligi a’zolari mehnatining natijasidan iborat bo‘ladi.
Ularning tarkibiga quyidagilar kirishi mumkin:
- shaxsiy yordamchi xo‘jalikdan olingan mahsulotlar;
- uy xo‘jaliklarida iste’mol qilinadigan va qishloq xo‘jaligi korxonalaridan olingan
natural to‘lovlar.
Rasmiy (shakliy) belgisiga ko‘ra (mablag‘lar tushumining natural shakli bo‘yicha) uy
xo‘jaliklari daromadlarining bu guruhiga natural shakldagi ijtimoiy transfertlarni va ish
beruvchi tomonidan taqdim etilgan (berilgan) natural ko‘rinishdagi imtiyozlarni ham kiritish
mumkin. Biroq moliyaviy nuqtai-nazardan, bu mablag‘lar uy xo‘jaliklarining o‘z-o‘zini
ta’minlash funksiyasini ifodalovchi natural daromadlar bo‘laolmaydi va ular pul
mablag‘larining defitsitligi sharoitida kompensatsion instrumentlar sifatida xizmat qiladi.
Umuman olganda, uy xo‘jaliklarining jami daromadlarida natural daromadlarning
salmog‘i uncha katta bo‘lmagan qismni tashkil etadi. SHunday bo‘lishiga qaramasdan, uning
darajasi (salmog‘i) alohida olingan uy xo‘jaliklarining an’analari, ustuvorliklari, afzal-liklari,
demografik va ijtimoiy tavsifnomalariga muvofiq ravishda o‘zgarib turishi mumkin.
SHu munosabat bilan qayd etish joizki, aholining kambag‘al qatlamlari va qishloq
aholisida natural daromadlarning salmog‘i an’anaviy ravishda nisbatan yuqoriroq bo‘ladi. Bir
vaqtning o‘zida uy xo‘jaligining naturallashganligi tashqi muhitning (masalan, urushlar
davrida, tizimli transformatsiyalanish jarayonlarida va xokazo) noqulay shart-sharoitlariga
o‘ziga xos tarzda moslashish mexanizmi ham bo‘lib hisoblanadi.
Turli manbalar hisobidan uy xo‘jaliklarining ixtiyoriga kelib tushuvchi pul
mablag‘larining barcha summasi pul daromadlari deyiladi. Bozor munosabatlari taraqqiy
etgan (rivojlangan) sharoitda aynan pul daromadlari uy xo‘jaliklarining hayotiychanligini
ta’minlash va ular rivojlanishining asosi hisoblanadi.
Uy xo‘jaliklari pul daromadlarini tahlil qilishning asosi aholining shaxsiy daromadlari
hisoblanadiki, ular quyidagi ko‘rsatkichlar yordamida hisoblanadi (o‘lchanadi):
-nominal daromadlar;
-ega bo‘lingan daromadlar;
-real daromadlar.
Uy xo‘jaligi a’zolarining ma’lum davrdagi shaxsiy (individual) daromadlari
majmuining (to‘plamining) puldagi ifodasiga nominal daromadlar deyiladi. Bu ko‘rsatkich
soliqqa tortish darajasi va baholar dinamikasiga bog‘liq bo‘lmagan holda daromadlarni
tavsiflaydi. Uy xo‘jaliklari nominal daromadlarining YAIMdagi salmog‘i har bir mamlakat
milliy xo‘jaligining rivojlanish darajasiga bog‘liq bo‘lib, taraqqiy etgan mamlakatlarda uning
darajasi 65-75 foiz atrofida tebranadi.
Bir vaqtning o‘zida, hisoblangan nominal daromadlar va haqiqatda olingan nominal
daromadlar o‘rtasidagi farqni anglamoq (ko‘ra bilmoq) lozim. Ular bir-birlaridan shu davrda
hisoblangan, lekin to‘lanmagan daromadlar, shuningdek, o‘tgan (oldingi) davrlar uchun
qarzlarning qaytarilishi natijasida olingan daromadlar o‘lchamiga (miqdoriga, summasiga)
farqlanadi. Ish haqi bo‘yicha to‘lash muddati o‘tib ketgan qarzdorlikning mavjud bo‘lishi
o‘tish iqtisodiyotiga ega bo‘lgan mamlakatlar uchun dolzarb muammolardan biridir.
Soliqlar va boshqa majburiy to‘lovlar to‘langanidan so‘ng uy xo‘jaligining ixtiyorida
qoladigan daromadlarning puldagi ifodasiga uy xo‘jaligining ega bo‘lingan daromadi
deyiladi.
Bu daromad yakuniy iste’mol va jamg‘arish uchun mo‘ljallangan. YOppasiga (jamiga)
o‘lchanishda (o‘lchanganda) ega bo‘lingan daromad aholining ixtiyoriga borib tushuvchi
YAIMning tegishli qismiga mos (teng) keladi. Uy xo‘jaliklari ega bo‘lingan daromadlarining
o‘sishi aholining moliyaviy imkoniyatlarini salohiyatli ravishda kengaytiradi, ishlab
chiqarishni rag‘batlantirishning bozor mexanizmlarini faollashtiradi. Rivojlangan mamlakat-
larda uy xo‘jaliklari ega bo‘lingan daromadlarining YAIMdagi salmog‘i 70foizni tashkil
etayapti.
Baholar darajasiga nisbatan o‘zgartirilgan (korrektirovka qilingan) ega bo‘lingan
daromad uy xo‘jaliklarining real ega bo‘lingan daromadi deyiladi. Bu ko‘rsatkich nominal
daromadlarning real sotib olish qobiliyatini o‘zida aks ettiradi. Uning dinamikasi (o‘zgarishi)
esa, ma’lum davrdagi ega bo‘lingan daromadlar va iste’mol baholari indeksi (yoki baholar
indeksiga teskari bo‘lgan pulning sotib olish qobiliyati indeksi) o‘sish sur’atlarining nisbatiga
bog‘liq bo‘ladi. Agar baholarning o‘sish sur’ati nominal ega bo‘lingan daromadlarning o‘sish
tezligidan past bo‘lsa, uy xo‘jaliklarining real ega bo‘lingan daromadlari o‘sadi.
Baholarning yuqori sur’atlarda o‘sishi sharoitida real daromadlar qisqaradi. Bu narsa,
o‘z navbatida, aholi iste’mol talabi va sotib olish qobiliyatining pasayishiga olib keladi. Bu
jarayon iqtisodiyotning barcha sektorlaridagi ishbilarmonlik faolligiga salbiy ta’sir
ko‘rsatadi.
Uy xo‘jaliklarining pul daromadlari turli manbalar hisobidan shakllanadi va ularning
byudjetlariga kelib tushadi. Ularning eng asosiylari qatoriga quyidagilarni ko‘rsatish
mumkin:
-mehnat haqi;
-ijtimoiy to‘lanmalar;
-tadbirkorlik faoliyatidan keluvchi daromadlar;
-mol-mulkdan keluvchi daromadlar.
Mehnat (ish) haqining tarkibiga quyidagilar kiradi:
-bajarilgan ishlar bahosi, tarif stavkalari va mansab okladlari bo‘yicha ish haqining
hisoblangan summalari;
-rag‘batlantiruvchi ustama va qo‘shimchalar;
-ish rejimi va mehnat sharoitlari bilan bog‘liq bo‘lgan kompensatsion to‘lanmalar;
-mukofotlar va bir martalik rag‘batlantiruvchi to‘lanmalar;
-har yillik va qo‘shimcha mehnat ta’tillarini to‘lashlar;
-safar xarajatlari;
-berilgan maxsus kiyim-bosh va maxsus ovqatlanishning qiymati;
-va boshqalar.
Uy xo‘jaliklari daromadlarining tarkibiy tuzilmasida mehnat haqi asosiy o‘rinni
egallaydi. SHunday bo‘lishiga qaramasdan, bozor munosabatlariga o‘tilishi bilan uy
xo‘jaliklari daromadlarining tarkibida uning salmog‘i biroz pasaydi. Bu mehnat
munosabatlari va moliyaviy munosabatlar tizimida sodir bo‘lgan sifat o‘zgarishlari bilan
bog‘liqdir. Bir tomondan, qisman ish haqining o‘rnini bosuvchi va undan hayot kechirishning
yagona manbai sifatidagi yuklamani olib tashlovchi yangi imkoniyatlar (masalan, moliya
sohasida) va daromadlarning yangi manbalari (masalan, tadbirkorlik faoliyatining
kengayishi) paydo bo‘ldi.
Boshqa bir tomondan esa, ishsizlik, ish haqining past darajasi, uni tartibga solishning
etarli darajada samarali bo‘lmagan davlat siyosati, pinhona (xufyona) aylanmaning
(iqtisodiyotning) o‘sishi mehnatga haq to‘lashning yashirin, rasmiy ravishda inobatga
(hisobga) olinmagan shakllarining paydo bo‘lishiga olib keldi.
Iqtisodiyot tarmoqlari (masalan, neft - gaz sanoatida ish haqining darajasi maorif va
qishloq xo‘jaligidagi uning darajasidan bir necha barobar yuqori) va turli mulkchilik
shakllaridagi korxonalar (xususan, boshqa mulkchilik sohalari korxonalaridagi ish haqiga
nisbatan byudjet sohasining korxonalarida ish haqi ancha past) bo‘yicha ish haqining
tabaqalanishi o‘tkir muammoga aylangan.
Mehnatga haq to‘lashning quyi chegarasi davlat tomonidan o‘rnatiladi (aniqlanadi) va
uni davlat mehnatga haq to‘lashning minimal miqdori (MHTMM) deb qayd etadi.
MHTMMning tarkibiga ustamalar, mukofotlar va boshqa rag‘batlantiruvchi to‘lanmalar
kiritilmaydi. Byudjet manbalari hisobidan moliyalashtiriladigan tashkilotlar uchun MHTMM
tegishli byudjetlar hisobidan, boshqa sub’yektlar uchun esa ularning o‘z manbalari hisobidan
ta’minlanadi.
Byudjet sohasi xodimlarining mehnatiga haq to‘lash hozirgi paytda isloh qilinmoqda.
Bu narsa ushbu sohada yig‘ilib qolgan muammolar bilan (mehnatga haq to‘lashning xodimlar
malakasi va ular ishlarining haqiqiy natijalari bilan kuchsiz bog‘langanligi, markazdan turib
byudjet sohasi xodimlari mehnatiga haq to‘lash jarayoni ustidan to‘liq nazoratni amalga
oshirishning iloji yo‘qligi va boshqalar) bog‘liqdir.
Ijtimoiy to‘lanmalar (ijtimoiy transfertlar) o‘zining ahamiyatiga ko‘ra uy xo‘jaliklari
pul daromadlarining tarkibiy tuzilmasida ikkinchi o‘rinni egallaydi. Ularni turli belgilar va
asoslar bo‘yicha klassifikatsiya qilish (tasniflarga ajratish, tasniflash) mumkin.
Xususan, klassifikatsiya me’zonlari sifatida quyidagilarni qayd etib o‘tish maqsadga
muvofiqdir:
- iqtisodiy mazmuniga ko‘ra;
- ijtimoiy to‘lanmalarning shakli bo‘yicha;
- moliyalashtirish manbalariga ko‘ra.
Iqtisodiy mazmuniga ko‘ra ijtimoiy to‘lanmalarning quyidagi ko‘rinishlari mavjud:
- mehnat pensiyalari bilan bog‘liq bo‘lgan to‘lanmalar - mehnat, ijtimoiy va harbiy
pensiyalar;
- ijtimoiy xarakterdagi (tavsifdagi) to‘lanmalar – kam ta’minlangan oilalarga, bola
parvarishi bo‘yicha, homiladorlik va tug‘ish bo‘yicha);
- individual foydalanish xizmatlari bilan bog‘liq bo‘lgan to‘lanmalar-sog‘liqni saqlash,
maorif, boshqa notijoriy tashkilotlar xizmatlarini to‘lash;
- cheklangan harakatga ega bo‘lgan to‘lanmalar – ishsizlik bo‘yicha nafaqalar,
stipendiyalar.
O‘zlarining shakli bo‘yicha ijtimoiy to‘lanmalar quyidagi ko‘rinishlarga ega bo‘lishi
mumkin:
- pensiyalar - mehnat, ijtimoiy va harbiy pensiyalar;
- nafaqalar - kam ta’minlangan fuqarolarga nafaqalar, onalik nafaqasi, ishsizlik bo‘yicha
nafaqa va boshqalar;
- stipendiyalar - oliy, o‘rta - maxsus va kasbiy ta’lim, kurslar o‘quvchilariga, aspirantlarga
stipendiyalar;
-imtiyozli to‘lanmalar, kompensatsiyalar, subsidiyalar - uy-joy - kommunal xizmatlariga,
transport xizmatlari, sanatoriya - kurort davolashlari va davolash vositalari bilan ta’minlash
xizmatlarini to‘lash, uy-joy sotib olishga subsidiya va boshqalar;
- sug‘urta qoplamalari - ko‘zda tutilmagan sabablar bo‘yicha sug‘urta hodisa ro‘y
bergandagi to‘lanmalar;
- moddiy yordam - ishsizlar, qochoqlar va majburiy ko‘chib o‘tganlarga bir martalik
to‘lanmalar va boshqalar.
Moliyalashtirish manbalariga ko‘ra ijtimoiy to‘lanma-larning quyidagi ko‘rinishlari
bor:
- barcha darajadagi byudjetlardan moliyalashtiriladigan ijtimoiy to‘lanmalar:
respublika byudjetidan - urush ishtirokchilari va nogironlarini, jangovor harakatlar
faxriylarini ijtimoiy jihatdan qo‘llab-quvvatlash choralari; mintaqaviy va mahalliy
byudjetlardan - mehnat faxriylari, front orti mehnatkashlarini ijtimoiy jihatdan qo‘llab-
quvvatlash choralari, turli xildagi ustama va qo‘shimchalar;
- davlat maqsadli fondlarining byudjetlaridan moliyalashtiriladigan ijtimoiy to‘lanmalar:
Pensiya fondining byudjeti hisobidan - mehnat, ijtimoiy pensiyalar, harbiy xizmatchilar va
ularning oilalariga pensiyalar; Ijtimoiy sug‘urta fondi mablag‘lari hisobidan - vaqtinchalik
mehnat qobiliyatini yuqotganligi uchun nafaqalar, oilaviy va onalik nafaqalari va xokazo
- korxonalarning mablag‘lari hisobidan moliyalashtiriladigan ijtimoiy to‘lanmalar-
pensiyalarga ustamalar, pensiyaga chiqadiganlarga bir martalik nafaqalar va boshqalar;
- kasaba uyushmalari mablag‘lari hisobidan moliyalash-tiriladigan ijtimoiy to‘lanmalar-
oilaviy holatlarga ko‘ra turli bir martalik nafaqalar va boshqalar.
YAxlit olinganda uy xo‘jaliklari daromadlarining ijtimoiy to‘lanmalar ko‘rsatkichi
pensiyalar, nafaqalar, stipendiyalar, boshqa ijtimoiy va sug‘urta tushilmalarini o‘zida
birlashtiradi. Ijtimoiy to‘lanmalarni moddiy -buyumlashgan tarkibiga ko‘ra uch ko‘rinishga
ajratish mumkin: