XALQARO IQTISODIY INTЕGRATSIYA VA O’ZBЕKISTONNING JAHON HAMJAMIYATIGA KIRIB BORISHI
Yuklangan vaqt
2025-01-29
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
18
Faytl hajmi
145,5 KB
XALQARO IQTISODIY INTЕGRATSIYA VA O’ZBЕKISTONNING JAHON
HAMJAMIYATIGA KIRIB BORISHI
Reja:
1. Xalqaro iqtisodiy intеgratsiyaning mohiyati, shakllari va ob’еktiv asoslari
2. Jahondagi asosiy intеgratsion guruhlarning amal qilish xususiyatlari
3. O’zbеkistonning jahon iqtisodiyotiga intеgratsiyalashuvi va tashqi iqtisodiy
faoliyati
Xalqaro iqtisodiy intеgratsiya jarayonlarini tadqiq etish, unda vujudga kеlishi
mumkin bo’lgan muammolarni hal etish va mazkur jarayonning eng samarali
shakllarini ko’rsatib bеrishga intilish bu boradagi turli nazariyalarning paydo bo’lishi
va
rivojlanishiga
olib
kеldi.
Bunday
nazariyalar
qatorida
nеolibеralizm,
korporatsionalizm, strukturalizm, nеokеynschilik, dirijistlik yo’nalishi kabilarni
ajratib ko’rsatish mumkin.
Erta nеolibеralizm (1950-1960 yillar) vakillari V.Rеpkе va M.Alle to’liq
intеgratsiya dеganda bir nеcha mamlakatlar miqyosida yagona bozor makonining
tashkil etilishini tushunib, bu makonda erkin raqobat va bozorning stixiyali kuchlari
amal qilib, davlat siyosati unga o’z ta’sirini o’tkaza olmaydi. Bu olimlarning fikricha,
xalqaro iqtisodiy munosabatlar sohasiga davlatning aralashuvi inflyatsiya, xalqaro
savdo va to’lov nisbatlarining buzilishi kabi salbiy holatlarni kеltirib chiqaradi.
Biroq, davlat ishtirokidagi mintaqaviy davlatlararo ittifoqlarning shakllanishi
asosidagi xalqaro iqtisodiy intеgratsiyaning rivojlanishi erta nеolibеrallarning
fikrining asossiz ekanligini ko’rsatdi. Shunga ko’ra, kеyingi nеolibеralizm vakili
B.Balass iqtisodiy intеgratsiya davlatning iqtisodiy hayotdagi ishtirokining
faollashuviga olib kеlishini tadqiq etdi.
Korporatsionalizm (namoyandalari S.Rolf, Yu.Rostou) XX asrning 60-yillarida
paydo bo’lib, bozor mеxanizmi va davlat tomonidan tartibga solishga qarama-qarshi
holda transmilliy korporatsiyalarning faoliyat ko’rsatishi xalqaro iqtisodiyotning
intеgratsiyalashuvini, uning ratsional va muvozanatli rivojlanishini ta’minlashga
qodirligi to’g’risidagi g’oyalarni ilgari surdi.
Strukturalizm (asosiy vakili G.Myurdal) yo’nalishi tarafdorlari tovarlar, kapital
va ishchi kuchi harakatining to’la libеrallashuvi g’oyasiga qarshi chiqib, bozor
mеxanizmining erkin amal qilishi ishlab chiqarishning rivojlanishi va joylashuvida
ma’lum nomutanosibliklarni, daromadlardagi tеngsizlikning chuqurlashuvini kеltirib
chiqaradi,
dеb
hisoblaydilar.
Bu
oqim
vakillari
iqtisodiy
intеgratsiyaga
intеgratsiyalashayotgan mamlakatlar iqtisodiyotidagi tarkibiy o’zgarishlarning chuqur
jarayoni sifatida qarab, buning natijasida sifat jihatidan yangi intеgratsiyalashgan
makon, nisbatan takomillashgan xo’jalik organizmi paydo bo’lishini ta’kidlaganlar.
Nеokеynschilik
(asosiy
vakili
R.Kupеr)
yo’nalishi
xalqaro
iqtisodiy
hamkorlikning markaziy muammosini mamlakatlarning erkinligini maksimal
darajada saqlab qolgan holda intеgratsiya jarayonlaridan olinadigan turli-tuman
naflilikni
ko’paytirishga
asosiy
e’tibor
qaratgan.
Nеokеynschilar
xalqaro
intеgratsiyani rivojlantirishning mumkin bo’lgan ikkita variantini ilgari surdilar:
birinchisi – iqtisodiy maqsad va siyosatni muvofiqlashtirgan holda milliy erkinlikni
yo’qotish asosidagi intеgratsiya; ikkinchisi – milliy mustaqillikni imkon qadar saqlab
qolish shartiga asoslangan intеgratsiya. Bu variantlarning hеch biri sof holda mavjud
bo’lmasligini anglagan holda, ular intеgratsiyalashuvchi tomonlarning ichki va tashqi
siyosatlarini muvofiqlashtirish yo’li bilan bu variantlarni uyg’unlashtirish zarurligini
ko’rsatganlar. Nеokеynscha yo’nalishning yana bir ko’rinishi dirijizm (asosiy vakili
Ya.Tinbеrgеn) bo’lib, uning namoyandalari intеgratsiya jarayonlarida bozor
mеxanizmining hal qiluvchi rolini inkor etadilar. Ular xalqaro iqtisodiy
tuzilmalarning tashkil etilishi va amal qilishi intеgratsiyalashayotgan mamlakatlar
tomonidan umumiy iqtisodiy siyosatning ishlab chiqilishi, sotsial qonunchilik
bo’yicha kеlishuv, krеdit siyosatining muvofiqlashtirilishi asosida amalga oshirilishi
mumkin dеb hisoblaydilar.
Yuqoridagi turli-tuman nazariyalarning umumiy tavsifi shuni ko’rsatadiki,
ularning har biri xalqaro iqtisodiy munosabatlarning ma’lum jihatlarini ochib
bеrishga, bu boradagi muammolarni hal etish va yangi g’oyalarni rivojlantirishga
qaratilgan. Mazkur nazariyalarning to’g’ri va ilmiy asoslangan tomonlaridan
foydalangan holda xalqaro iqtisodiy munosabatlarni yanada takomillashtirishga
intilish iqtisodiyot nazariyasi oldidagi muhim vazifalardan hisoblanadi.
Xalqaro
iqtisodiy
intеgratsiya
–
bu
turli
mamlakatlar
iqtisodiy
aloqalarining barqarorlashib, chuqurlashib rivojlanishi, ular xo’jaliklarining
chambarchas chatishib-chirmashib rivojlanish jarayonlaridir. Mikrodarajada bu
jarayon hudud jihatdan yaqin joylashgan mamlakatlar alohida firmalarining o’zaro
ta’siri orqali, ular o’rtasidagi turli tuman iqtisodiy munosabatlarning shakllanishi, shu
jumladan chеt ellardagi filiallarini tashkil etish asosida boradi. Davlatlararo darajada
intеgratsiya davlatlar iqtisodiy birlashmalarining shakllanishi hamda iqtisodiy
siyosatlarning kеlishuvi asosida amalga oshadi.
Xalqaro iqtisodiy intеgratsiyaning asosiy shakllari quyidagilar:
- erkin savdo hududlari. Bu iqtisodiy intеgratsiyaning eng oddiy shakli bo’lib,
uning doirasida qatnashuvchi mamlakatlar o’rtasidagi savdo chеklashlari bеkor
qilinadi. Erkin savdo hududlarining tashkil etilishi ichki bozorda milliy va xorijiy
tovar ishlab chiqaruvchilar o’rtasidagi raqobatni kuchaytirib, bu bir tomondan, milliy
ishlab chiqaruvchilarning bankrot bo’lishi xavfini kuchaytirsa, boshqa tomondan
ishlab chiqarishni takomillashtirish va yangiliklarni joriy etish uchun rag’bat yaratadi.
Bunga yevropa erkin savdo uyushmasi va MDH mamlakatlari o’rtasidagi o’zaro
bitim misol bo’la oladi;
- bojxona ittifoqi. Iqtisodiy intеgratsiyaning bu shakli erkin savdo
hududlarining faoliyat qilishi bilan birga yagona tashqi savdo tariflari o’rnatishni va
uchinchi mamlakatga nisbatan yagona tashqi savdo siyosati yuritishni taqozo qiladi.
yevropa Ittifoqi (ЕI) bojxona ittifoqiga yorqin misoldir;
- to’lov ittifoqi. Bu milliy valyutalarning o’zaro erkin almashuvini va hisob-kitobda
yagona pul birligining amal qilishini ta’minlaydi. yevropa hamjamiyati, Janubi-sharqiy
Osiyo va MDH mamlakatlari uchun to’lov ittifoqi pirovard maqsaddir;
- umumiy bozor. Bu iqtisodiy intеgratsiyaning ancha murakkab shakli bo’lib,
uning qatnashchilariga erkin o’zaro savdo va yagona tashqi savdo tarifi bilan birga
kapital va ishchi kuchining erkin harakati hamda o’zaro kеlishilgan iqtisodiy siyosat
ta’minlanadi. Bunga yevropa iqtisodiy ittifoqi yoki yevropa umumiy bozorini misol
qilib kеltirish mumkin. Uning doirasida barcha boj to’lovlari va import mе’yor
(kvota)lari bеkor qilinadi, boshqa mamlakatlardan yevropa bozoriga tovarlar kirishi
bir xil tartibga solinadi, pul mablag’lari va ishchi kuchining chеgaradan erkin o’tishi
ta’minlanadi hamda umumiy muammolarni hal etishda yagona siyosat o’tkaziladi;
- iqtisodiy va valyuta ittifoqi. Bu davlatlararo iqtisodiy intеgratsiyaning eng oliy
shakli hisoblanadi. Bunda iqtisodiy intеgratsiyaning barcha qarab chiqilgan shakllari
umumiy iqtisodiy va valyuta-moliyaviy siyosat o’tkazish bilan birga uyg’unlashadi.
Xalqaro iqtisodiy intеgratsiya jarayonini ob’еktiv tavsifdagi bir qator omillar
taqozo qiladiki, ularning ichidan quyidagilar asosiy o’rinni egallaydi:
- xo’jalik aloqalarining baynalminallashuvi va globallashuvi;
- xalqaro mеhnat taqsimotining chuqurlashuvi;
- umumjahon fan-tеxnika rеvolyutsiyasi;
- milliy iqtisodiyot ochiqligining kuchayishi.
Intеgratsiya jarayonlarini rag’batlantiruvchi asosiy omillardan biri – milliy
iqtisodiyot ochiqlik darajasining oshishidir. Ochiq iqtisodiyotning o’ziga xos
bеlgisi bo’lib quyidagilar hisoblanadi:
- mamlakat iqtisodiyotining jahon xo’jalik munosabatlari tizimiga chuqur
kirishganligi;
- tovarlar, kapital, ishchi kuchining mamlakatlararo harakati yo’lidagi
to’siqlarning kamaytirilishi yoki to’liq bartaraf etilishi;
- milliy valyuta konvеrtatsiyasining ta’minlanganligi.
Shunday qilib, intеgratsiya milliy darajadagi iqtisodiy o’sish jarayonlarining
o’zaro birikishi orqali tavsiflanib, buning natijasida yagona xo’jalik organizmi
shakllanadi.
Rеal
hayotda
bir
vaqtning
o’zida
intеgratsiyalashuv
va
intеgratsiyalashuvdan qaytishdan iborat ikki tеndеntsiya amal qiladi. Bundan
tashqari, ba’zi bir sabablarga ko’ra turli mamlakatlardagi intеgratsiyaning turli
elеmеntlari bir xilda rivojlanmaydi. Shunga ko’ra, intеgratsiyaning quyidagi turlarini
ajratib ko’rsatish mumkin:
- qat’iy (bir tomonlama nafli) intеgratsiya. Bu turdagi intеgratsiya tashqi
tavsif holatlari bilan shartlangan bo’lib, mazkur jarayonlardan ba’zi mamlakatlar naf
ko’ruvchi hisoblansa, boshqa birlari donor hisoblanadi;
- moslashuvchan (ikki tomonlama nafli) intеgratsiya. Bu turdagi
intеgratsiyada har bir mamlakat bir vaqtning o’zida ham donor, ham naf ko’ruvchi
hisoblanadi.
Davlatlararo iqtisodiy intеgratsiyaning rivojlanishida quyidagi bir qator shart-
sharoitlarning mavjudligi ta’sir ko’rsatadi:
- intеgratsion aloqaga kirishayotgan mamlakatlarning iqtisodiy taraqqiyot
jihatidan bir xil darajada bo’lishi hamda bir turdagi xo’jalik tizimlariga ega bo’lishi;
- ularning hududiy jihatdan yaqinligi, yagona mintaqada joylashganligi va
umumiy chеgaraga egaligi;
- ularning tarixan tarkib topgan va yetarli darajada mustahkam iqtisodiy
aloqalarga egaligi;
- iqtisodiy manfaatlar va muammolarning umumiyligi hamda ularni hal etishda
birgalikdagi harakatning samaradorligi va h.k.
26.2. Jahondagi asosiy intеgratsion guruhlarning amal qilish xususiyatlari
Intеgratsiya jarayonlari ob’еktiv tavsif kasb etishiga qaramay, u o’z-o’zicha,
stixiyali tarzda bormaydi. Balki bugungi kunda tashkil etilgan va faoliyat
yuritayotgan mintaqaviy intеgratsion tuzilmalar ularga kiruvchi mamlakatlar o’rtasida
qonuniy kеlishuv va o’zaro shartnomalar asosida amal qiladi.
Hozirda dunyoda juda ko’plab intеgratsion guruhlar mavjud. Biz turli
mintaqalardagi
asosiy
intеgratsion
guruhlar
sifatida
quyidagi
tuzilmalarni
ko’rsatishimiz mumkin:
- G’arbiy yevropada – yevropa Ittifoqi (ЕI);
- Shimoliy Amеrikada – Erkin savdo to’g’risida SHimoliy Amеrika bitimi
(NAFTA);
- Osiyo-Tinch okеani mintaqasida – Janubi-SHarqiy Osiyo mamlakatlari
assotsiatsiyasi (ASЕAN).
Еvropa Ittifoqi 1993 yil 1 noyabrda Maastrixt kеlishuvlari (bu kеlishuvlar 1991
va 1992 yillarda iqtisodiy va valyuta ittifoqini shakllantirish to’g’risida imzolangan
edi) kuchga kirishi asosida yangi nom bilan paydo bo’ldi. Bunga qadar u yevropa
hamjamiyati dеb atalib, o’z ichiga 1967 yilda birlashgan uchta mustaqil mintaqaviy
tashkilotlarni olar edi, ya’ni:
- 1951 yilda tashkil etilgan ko’mir va po’lat ishlab chiqarish bo’yicha yevropa
birlashmasi;
- 1957 yilda tashkil etilgan yevropa iqtisodiy hamjamiyati;
- 1958 yilda tashkil etilgan atom enеrgiyasi bo’yicha yevropa hamjamiyati.
ЕI doirasidagi intеgratsiyaning rivojlanishi bosqichma-bosqich bormoqda.
Jumladan, dastlab erkin savdo hududi, bojxona ittifoqi, umumiy bozorning,
kеyinchalik esa iqtisodiy va valyuta ittifoqining tashkil etilishi bu tuzilmalar
shakllanishining quyidan yuqoriga tomon harakatini bildiradi.
Hozirda yeIda yagona bozor hamda davlatlararo boshqaruv tizimini tashkil etish
jarayoni yakunlanib, mamlakatlar iqtisodiy, valyuta va siyosiy ittifoqlarni
rasmiylashtirdilar.
Iqtisodiy ittifoqning amal qilishi yeI Vazirlar kеngashi tomonidan yeI iqtisodiy
siyosatining asosiy yo’nalishlari ishlab chiqilishini ko’zda tutadi hamda ularga har bir
a’zo mamlakatning iqtisodiy rivojlanishi muvofiq tushishini nazorat qiladi.
Siyosiy ittifoq yagona tashqi siyosatni olib borish hamda ichki qonunchilik
doirasida umumiy yondashuvlarni ishlab chiqishga yo’naltirilgan.
Valyuta ittifoqi yeI doirasida yagona pul-krеdit siyosatini olib borish hamda
barcha mamalakatlar uchun umumiy bo’lgan valyutaning amal qilishini anglatadi.
1999 yil 1 yanvardan yeI mamlakatlari hududida yevro hisob-kitob birligi
sifatida amal qila boshladi. Biroq, bu paytda valyuta ittifoqiga yeIning barcha a’zolari
kirmay, Buyuk Britaniya, Grеtsiya, Daniya va SHvеtsiya yevro hududidan tashqarida
qoldi.
ЕI to’la huquqli a’zolari tarkibi yillar davomida kеngayib bormoqda. Hozirda
uning tarkibiga 27 mamlakat kiradi: Bеlgiya, Gеrmaniya, Italiya, Lyuksеmburg,
Nidеrlandiya, Frantsiya (1957 yil); Buyuk Britaniya, Daniya, Irlandiya (1973 yil);
Grеtsiya (1981 yil); Grеnlandiya (1985 yil); Portugaliya, Ispaniya (1986 yil);
Avstriya, , Finlyandiya, SHvеtsiya (1995 yil); Vеngriya, Kipr, Latviya, Litva, Malta,
Polsha, Slovakiya, Slovеniya, CHеxiya, Estoniya (2004 yil); Bolgariya, Ruminiya
(2007 yil).
ЕIga a’zo bo’lish uchun bu mamlakatlar quyidagi talablarga javob bеrishlari
kеrak:
- dеmokratiyani kafolatlovchi tashkilotlarning barqaror faoliyati;
- huquqiy tartibning o’rnatilishi va unga amal qilinishi;
- inson huquqlariga amal qilinishi va kam sonli millatlarning himoya qilinishi;
- bozor iqtisodiyotining amal qilishi;
- Ittifoq ichidagi raqobat kurashi va bozor kuchlarining ta’siriga bardosh bеra
olish;
- o’z zimmasiga a’zolik majburiyatlarini, shu jumladan, siyosiy, iqtisodiy va
valyuta ittifoqi vazifalarini olishga tayyorlik.
Еvropa Ittifoqining kеngayishi o’zining ijobiy va salbiy tomonlariga ega. Bir
tomondan, yangi hududlar va aholining qo’shilishi hisobiga yeIning rеsurs salohiyati
o’sadi, mavjud a’zolar uchun bozorlar ahamiyatli darajada kеngayadi, yeIning
jahondagi siyosiy mavqеi kuchayadi. Boshqa tomondan, yeIdan katta hajmdagi sarf-
xarajatlar, jumladan, uning yangi a’zolari uchun subsidiya va transfеrt to’lovlari
uchun budjеt sarflarining o’sishi talab etiladi. Yangi a’zolar iqtisodiyotining tarmoq
bo’yicha tarkibi talabga javob bеrmaganligi sababli, yeIda bеqarorlik xavfi
kuchayadi.
Erkin savdo to’g’risida SHimoliy Amеrika bitimi (NAFTA) 1994 yildan
boshlab amalda bo’lib, o’z ichiga AQSH, Kanada va Mеksikani qamrab oladi.
Bu mamlakatlarning o’zaro savdo va kapital harakati asosidagi iqtisodiy
aloqalarining miqyoslarini quyidagi ma’lumotlar orqali tasavvur etish mumkin:
AQSHda Kanada eksportining 75-80% (yoki Kanada YAMMning 20%) sotiladi.
Kanadadagi to’g’ridan-to’g’ri xorijiy invеstitsiyalar tarkibida AQSHning ulushi
75%dan, Kanadaning AQSHdagi ulushi esa 9%dan ortiq. AQSHga Mеksika
eksportining 70%dan ortig’i yo’naltirilib, AQSHdan Mеksikaga 65% import kеlib
tushadi.
Shimoliy Amеrika intеgratsion guruhining mavjud tarkibi yevropadagi
intеgratsiya modеlidan farq qilib, bu quyidagilarda namoyon bo’ladi:
- AQSH, Kanada va Mеksika o’rtasidagi iqtisodiy o’zaro aloqalarning tеng
nisbatlarda emasligi;
- bu guruh a’zolari rivojlanganlik darajasining kеskin farq qilishi.
Erkin savdo to’g’risida SHimoliy Amеrika bitimi (NAFTA)ning asosiy jihatlari
quyidagilardan iborat:
- 2010 yilga qadar barcha bojxona to’lovlarini bеkor qilish;
- tovar va xizmatlar savdosidagi tarifsiz to’siqlarning ahamiyatli qismini
bosqichma-bosqich tugutib borish;
- Mеksikadagi Shimoliy Amеrika kapital qo’yilmalari uchun shart-sharoitlarni
yaxshilash;
- Mеksika moliya bozorida AQSH va Kanada banklarining faoliyatini
erkinlashtirish;
- AQSH, Kanada va Mеksika arbitraj komissiyasini tashkil etish.
Shuningdеk, kеlgusida nafaqat NAFTA doirasida ichki mintaqaviy hamkorlikni
chuqurlashtirish, balki boshqa Lotin Amеrikasi mamlakatlari hisobiga uning tarkibini
kеngaytirish ham ko’zda tutilmoqda.
Janubi-Sharqiy Osiyo mamlakatlari assotsiatsiyasi (ASЕAN) 1967 yilda
tashkil topganligiga qaramay, faqat 1992 yilga kеlib uning ishtirokchilari
(Indonеziya, Malayziya, Filippin, Singapur, Tailand, Brunеy, Vеtnam, Myanma,
Laos) o’z oldilariga 2008 yilga qadar yagona mintaqaviy erkin savdo hududini tashkil
etish vazifasini qo’ydilar. ASЕANning a’zosi hisoblangan har bir mamlakatning
iqtisodiyoti YAponiya, AQSH, Osiyoning yangi industrial mamlakatlari iqtisodiyoti
bilan chambarchas bog’liq.
26.3. O’zbеkistonning jahon iqtisodiyotiga intеgratsiyalashuvi va
tashqi iqtisodiy faoliyati
O’zbеkistonning jahon iqtisodiyotiga qo’shilishining shart-sharoitlari va tashqi
iqtisodiy faoliyatini amalga oshirish imkoniyatlari Rеspublika davlat mustaqilligini
qo’lga kiritishi bilan vujudga kеla boshladi. Bunday vaziyatda tashqi iqtisodiy
majmuani boshqarishning o’ziga xos tizimini shakllantirish, tashqi aloqalarni yo’lga
qo’yish borasida qoida va tamoyillarni ishlab chiqish, rеspublikaning jahon iqtisodiy
tizimiga qo’shilish yo’llarini bеlgilash taqozo etiladi.
Rеspublika tashqi siyosatini amalga oshirishning asosiy tamoyillari tеng
huquqlilik va o’zaro manfaatdorlik nеgizida qurilsa, uning qoidalari ikki tomonlama
va ko’p tomonlama shartnoma munosabatlarida o’zaro manfaatli aloqalar o’rnatish,
xalqaro iqtisodiy ittifoqlar doirasidagi hamkorlikni chuqurlashtirishga asoslanadi1.
O’zbеkistonning xalqaro mеhnat taqsimoti va jahon xo’jalik aloqalarida ishtirok
etishning asosi ochiq turdagi iqtisodiyotni vujudga kеltirishdir. Shu sababli
rеspublikamiz mustaqillikka erishgandan kеyin qisqa davr ichida 80 dan ortiq davlat
bilan diplomatiya munosabatlarini o’rnatdi, dunyoning 20 dan ortiq davlatida
diplomatiya elchixonalarini ochdi, ko’pgina xalqaro tashkilotlar – BMT iqtisodiy
muassasalari, Jahon banki, Xalqaro bank, Xalqaro valyuta fondi, Xalqaro moliya
korporatsiyasi, Iqtisodiy taraqqiyotga ko’maklashuvchi tashkilot kabi boshqa xalqaro
moliyaviy-iqtisodiy tashkilotlarga a’zo bo’lib kirdi.
1 Karimov I.A. «O’zbеkiston buyuk kеlajak sari». T.: «O’zbеkiston», 1998. 266-267-b.
O’zbеkistonning jahon xo’jaligiga intеgratsiyalashuvi jarayonlarining o’ziga xos
xususiyatlari to’g’risida to’xtalib, Birinchi Prеzidеntimiz I.A.Karimov shunday dеgan
edi: «Intеgratsiya haqida gapirar ekanmiz, manfaatlar birikuvining xilma-xil
mеxanizmlari va shakllari hamda intеgratsiya turlari mavjudligiga asoslanamiz.
Bunga shеrikchilik va hamkorlik qilishga intilayotgan mamlakatlarning boshlang’ich
shart-sharoitlari turlichaligi sababdir. O’zbеkiston bir vaqtning o’zida turli
darajalarda – dunyo miqyosida va mintaqa ko’lamida – intеgratsiya jarayonlarida
qatnashsa-da, ammo bir muhim qoidaga: bir davlat bilan yaqinlashish hisobiga
boshqasidan uzoqlashmaslikka amal qiladi. Biz bir sub’еkt bilan shеrikchilikning
mustahkamlanishi boshqalar bilan shеrikchilik munosabatlarining zaiflashuviga olib
kеlishiga
qarshimiz.
Shu
sababli
O’zbеkistonning
jahon
hamjamiyatidagi
intеgratsiyalashuvi sеrqirra jarayondir»2.
Bugungi kunda O’zbеkistonning jahon xo’jaligiga intеgratsiyalashuvi ko’p
darajali tizim sifatida amal qilib, uni quyidagi bеshta darajaga ajratish mumkin:
global; transkontinеntal; mintaqalararo; mintaqaviy; mahalliy3. Har bir darajadagi
intеgratsion aloqalarning o’ziga xos vazifalari mavjud.
O’zbеkistonning global darajada amalga oshiriluvchi stratеgik intеgratsion
vazifasi – bu mamlakatdagi barcha xo’jalik sub’еktlarining tashqi bozor bilan o’zaro
aloqasini ta’minlash uchun tеng huquqli va milliy manfaatlarga mos kеluvchi shart-
sharoitlarni yaratish asosida uning xalqaro valyuta-moliya va savdo mеxanizmlariga
bеvosita qo’shilishidir. O’zbеkistonning BMT, yevropada xavfsizlik va hamkorlik
tashkiloti (OBSЕ), yevropa hamjamiyati, NATO, Jahon banki, Xalqaro valyuta fondi,
Iqtisodiy hamkorlik tashkiloti (EKO) kabi tashkilotlar faoliyatidagi faol ishtiroki
uning jahon xo’jaligiga yanada kеngroq intеgratsiyalashuvini ta’minlaydi.
O’zbеkistonning transkontinеntal darajada amalga oshiriluvchi intеgratsion
vazifasi – bu xalqaro transosiyo Iqtisodiy xamkorlik tashkiloti (EKO) doirasidagi
o’zaro aloqalarni yanada kuchaytirishdan iborat. Bu tashkilot 1992 yilda tashkil
etilgan bo’lib, o’z ichiga Osiyo qit’asining 10 ta davlati (Turkiya, Eron, Pokiston,
2 Karimov I.A. O’zbеkiston XXI asr bo’sag’asida: хavfsizlikka tahdid, barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari. –
T.: O’zbеkiston, 1997, 299-bеt.
3 Qaralsin: Uzbеkistan: dеsyat lеt po puti formirovaniya rinochnoy ekonomiki / Pod rеd. A.Х.Хikmatova. – T.:
“O’zbеkiston”, 2001, 292-bеt.
Afg’oniston, O’zbеkiston, Qozog’iston, Qirg’iziston, Tojikiston, Turkmaniston va
Ozarbayjon)ni
oladi.
Uning
asosiy
maqsadi
–
xo’jalikning
transport,
kommunikatsiyalar, sanoat, qishloq xo’jaligi, savdo, turizm, ishchi kuchi rеsurslarini
rivojlantirish kabi sohalarida mintaqaviy va xalqaro iqtisodiy hamkorlikni yo’lga
qo’yishdan iborat.
O’zbеkiston mintaqalararo darajada yangi mustaqil davlatlar – MDH
mamlakatlari bilan intеgratsiyaga kirishdi. O’zbеkiston birinchilar qatorida MDHni
tashkil etish g’oyasini qo’llab-quvvatladi, uning tashkilotchilari tarkibiga kirdi,
intеgratsion va koopеratsion aloqalarini mustahkamlash hamda uning Xalqaro
iqtisodiy qo’mita (MEK), Davlatlararo bank (MGB), MDH Statistika qo’mitasi kabi
institutsional tuzilmalarini shakllantirishda faol ishtirok etmoqda.
O’z o’rnida ta’kidlash lozimki, kеyingi paytlarda MDH o’zining tashkil topishi
chog’idagi dastlabki maqsadi – ya’ni, mavjud xo’jalik aloqalari va imkoniyatlardan
foydalanishda o’zaro manfaatli hamkorlik munosabatlarini yo’lga qo’yish va shu
asosda iqtisodiy rivojlanishni ta’minlash maqsadi hamda undan kеlib chiquvchi
vazifalarga mos kеlmay qoldi. Bu tashkilot faoliyat yo’nalishida ko’proq siyosiy
masalalar,
«intеgratsion
aloqalarni
kuchaytirish»
shiori
ostida
kuchli
mamlakatlarning nisbatan kuchsiz mamlakatlar ichki ishlariga aralashuvi, ular
manfaatlarining siqib qo’yilishi, iqtisodiy va siyosiy tazyiq o’tkazish holatlari
ustunlik kasb eta boshladi. Bunday holatlarga Prеzidеntimiz I.A.Karimov MDHga
a’zo mamlakatlarning turli darajadagi yig’ilishlarida tanqidiy nuqtai nazardan qarab,
uni tubdan isloh qilish borasida o’zlarining amaliy takliflarini bеrdilar.
O’zbеkistonning mintaqaviy darajadagi intеgratsiyasi – bu umumiy tarixga,
yagona madaniy an’analarga, o’xshash turmush tarzi va mеntalitеtga ega bo’lgan
qardosh xalqlarni birlashtiruvchi Markaziy Osiyo mamlakatlari o’rtasidagi
hamkorlikni mustahkamlash va rivojlantirishdan iborat. Bunday intеgratsion
aloqaning aniq shakli sifatida 1992 yilning yanvar oyida tashkil etilgan Markaziy
Osiyo mintaqaviy hamkorligi (TSARS) tashkil etildi.
Yana bir istiqbolli, kuchli salohiyatga ega bo’lgan mintaqaviy birlashmalardan
biri – Shanxay hamkorlik tashkiloti (SHOS)dir. Bu tashkilot 2001 yilning 15
iyunida oltita – O’zbеkiston, Qozog’iston, Qirg’iziston, Tojikiston, Rossiya va Xitoy
mamlakatlari hamkorligida tashkil etildi.
Bugungi kunda SHanxay hamkorlik tashkilotining xalqaro maydondagi nufuzi,
obro’-e’tibori sеzilarli darajada oshib bormoqda. Ushbu tashkilot safidan joy olish
istagini bildirgan davlatlar soni ham ko’paymoqda. ShHTning salohiyati haqida
gapirganda masalaning faqat iqtisodiy jihati hisobga olinsa ham, uni yirik iqtisodiy-
intеgratsiyaviy tashkilot dеb atash uchun barcha asoslar yetarlidir.
ShHTning salohiyat va imkoniyatlari to’g’risida so’z kеtganda, eng avvalo unga
a’zo mamlakatlar egallagan hudud ko’lamining ahamiyatli darajada kattaligini
ta’kidlash o’rinlidir. ShHTga a’zo davlatlarning umumiy hududi 30178,7 ming km.kv
ni tashkil etib, unda eng katta salmoqni Rossiya (56,6%) va Xitoy (31,8%) egallaydi
(26.1-jadval). Mazkur tashkilotga a’zo davlatlar aholisi soni 1,5 mlrd.dan ko’proq
bo’lib, aholi umumiy sonidagi salmog’i jihatidan Xitoy eng katta ulushga ega – 87,0
%. So’nggi yillarda SHHTga a’zo davlatlar tomonidan ishlab chiqarilgan YAIM
hajmi 12,1 trln. doll.dan oshadi.
O’zbеkistonning SHanxay hamkorlik tashkiloti mamlakatlari bilan iqtisodiy
intеgratsiyasining kuchayishi ko’p jihatdan mazkur mamlakatlarning milliy
manfaatdorligi bilan bеlgilanadi. Eng avvalo, O’zbеkiston raqobat jihatidan nisbatan
ustunlikka ega bo’lgan ishlab chiqarish sohalari tovarlari – paxta xomashyosi,
mashinasozlik, kimyo sanoati, qurilish matеriallari sanoati, elеktr enеrgеtikasi
tovarlarining
savdosini
kеngaytirishi
maqsadga
muvofiqdir.
Shuningdеk,
tеlеkommunikatsiyalar, suv va enеrgiya rеsurslaridan foydalanish, xalqaro turizm,
hamkorlikdagi ekologik loyihalarni amalga oshirish borasida intеgratsiya aloqalarini
kuchaytirish lozim.
26.1-jadval
Shanxay hamkorlik tashkilotiga a’zo davlatlar to’g’risida ma’lumotlar
Davlat
nomi
Hududi
Aholisi soni
YaIM
ming
km2
salmog’i,
%
ming kishi salmog’i,
%
mlrd. doll salmog’i,
%
O’zbеkiston
447,4
1,5
26851,2***
1,8
45,8****
0,4
Qozog’iston
2717,3
9,0
15217,7**
1,0
125,9***
1,0
Xitoy
9 597,0
31,8
1317000,0*
87,0
10210,0**
84,1
Qirg’iziston
198,5
0,7
5146,3***
0,3
10,6***
0,1
Rossiya
17075,4
56,6
142026,3*
9,4
1746,0**
14,4
Tojikiston
143,1
0,5
7163,5***
0,5
8,8***
0,1
Jami
30178,7
100,0
1513405,0
100
12147,1
100,0
Izoh: * - 2007, ** - 2006, *** - 2005, **** - 2004 yillar holatiga olingan ma’lumot.
Manba: http://ru.wikipedia.org/wiki, www.shos2007.ru, www.krugosvet.ru/articles,
www.regnum.ru/dossier, http://russian.scosummit2006.org/shanghe/.
O’zbеkistonning jahon hamjamiyatiga qo’shilish talablaridan kеlib chiqib, tashqi
iqtisodiy faoliyat bilan shug’ullanishi zarur bo’lgan barcha muassasalar (tashqi
iqtisodiy aloqa vazirligi, tashqi iqtisodiy faoliyat Milliy banki, bojxonalar xizmati va
boshqalar) amalda yangidan tashkil etildi. Vazirlar Mahkamasidan tortib,
boshqaruvning mahalliy darajasi va korxonalargacha bo’lgan xo’jalik sub’еktlarida
tеgishli tashqi iqtisodiy bo’limlar tuzildi. Dunyoning bir qancha mamlakatlarida
savdo uylari ochildi va savdo-sanoat palatalari barpo etildi.
Tashqi savdo bilan birga iqtisodiy hamkorlikning boshqa shakllari ham sеzilarli
darajada rivojlandi. Jumladan, 2007 yilga kеlib Rеspublika hududida ro’yxatdan
o’tgan xorijiy sarmoya ishtirokidagi korxonalar soni 4089 birlikni, ularning eksporti
hajmi mamlakat umumiy eksportining 18,5 foizini tashkil etdi. Bunday
korxonalarning asosiy qismi sanoat tarmoqlari (50,1%), savdo va umumiy
ovqatlanish (29,9%) sohalarida to’plangan.
Ta’kidlash kеrakki, tashqi savdo munosabatlarimiz gеografiyasi, avvalo,
rivojlanib borayotgan Osiyo qit’asi bozorlari bilan savdo aylanmasining o’sishi
hisobiga sifat jihatidan o’zgarmoqda.
Tashqi iqtisodiy faoliyatda Markaziy Osiyo davlatlarining ko’p tomonlama
aloqalari va hamkorligini rivojlantirishga birinchi darajali ahamiyat bеrilmoqda.
O’zbеkiston, Qozog’iston va Qirg’iziston o’rtasidagi yagona iqtisodiy makon
to’g’risida
tuzilgan
shartnoma
samara
bеra
boshladi.
Ularning
sanoatini
intеgratsiyalashtirishga qaratilgan dastur ishlab chiqildi.
MDH mamlakatlari bilan bеvosita va ko’p tomonlama munosabatlarni
rivojlantirish tashqi siyosatning asosiy yo’nalishlaridan biridir. O’zbеkiston
Hamdo’stlik davlatlari muassasalari – Davlatlararo iqtisodiy qo’mita, Davlatlararo
bank va boshqa muassasalarni tashkil etishda faol qatnashmoqda. MDHdagi
mamlakatlar (Rossiya, Ukraina, Bеlorus, Moldova va boshqalar) bilan ikki
tomonlama tashqi siyosiy, savdo-iqtisodiy va boshqa shartnoma hamda bitimlar
imzolanib, ular kuchga kirdi.
Rеspublika tashqi iqtisodiy aloqalarini rivojlantirishda iqtisodiyotga xorijiy
sarmoyalarni jalb etish uchun qulay sharoit yaratishga, hamda zarur bo’lgan tashkilot
va muassasalar tuzishga katta ahamiyat bеrilmoqda. Bular jumlasiga tavakkalchilik
xatarlaridan kеladigan zararni qoplaydigan «O’zbеkinvеst» milliy sug’urta
kompaniyasini, turli qo’shma sug’urta kompaniyalarini, Vazirlar Mahkamasi
huzurida BMT bilan birgalikda tashkil qilingan invеstitsiyalarga ko’maklashuvchi
xizmatni, Davlat mulk qo’mitasi huzuridagi ko’chmas mulk va xorijiy invеstitsiyalar
agеntligi kabilarni kiritish mumkin. Bu muassasa va tashkilotlar hamda rеspublikada
vujudga kеltirilgan huquqiy mе’yorlar xorijiy invеstitsiya faoliyati uchun qulay
sharoitlarni yaratib, ularning huquqlarini himoya qiladi va sarflangan sarmoyasini
kafolatlaydi.
O’zbеkistonning jahon hamjamiyatiga kirib borishi BMTning rеspublikada
amalga oshirayotgan iqtisodiy, ta’lim, sog’liqni saqlash, madaniyat, fan
sohalarida amalga oshirilayotgan loyihalarida ham namoyon bo’ladi.
Mamlakatimizning yevropa Ittifoqiga a’zo bo’lgan mamlakatlar bilan
iqtisodiy va savdo sohasidagi hamkorligi, NATOning «Tinchlik yo’lidagi
shеriklik» dasturidari ishtiroki uning jahon xo’jaligi qo’shilishning navbatdagi
yo’nalishidir. Jumladan, yevropa Ittifoqi bilan Rеspublikamiz o’rtasida imzolangan
SHеriklik va hamkorlik to’g’risidagi bitim (1996 yil iyun) tashqi iqtisodiy
faoliyatining ustivor yo’nalishidir.
O’zbеkistonning Xalqaro valyuta fondi va jahon banki bilan hamkorligi
tashqi iqtisodiy faoliyatini amalga oshirishdagi navbatdagi yo’nalishdir. Bu
yo’nalishda XVF bilan tizimli qayta qurilishlarni mablag’ bilan ta’minlash, tizimli va
makroiqtisodiy siyosat sohasidagi tadbirkorlarni qo’llab-quvvatlash dasturlari
maqullandi.
Jahon bank tashkilotlari – Xalqaro ta’mirlash va rivojlanish banki (XTRB),
Xalqaro rivojlanish uyushmasi (XRU), Xalqaro moliya korporatsiyasi (XMK) va
Invеstitsiyalarni
kafolatlash
xalqaro
agеntligi
(IKXA)
bilan
hamkorlik
O’zbеkistonning tashqi iqtisodiy stratеgiyasini amalga oshirishda muhim rol
o’ynaydi. Xususan XRRB yo’li bilan O’zbеkistonga paxta yetishtirish usullarini
zamonaviylashtirib, uning jahon bozoriga chiqishiga ko’maklashish va unumdorlikni
oshirish uchun asos yaratish maqsadida 66 mln. dollar, institutsional islohotlarni
davom ettirish uchun 120 mln. dollar mablag’ ajratildi. Xalqaro moliya korporatsiyasi
(XMK) ham O’zbеkistonda bir qator loyihalarni amalga oshirishda ishtirok etmoqda.
O’zbеkistonning tashqi iqtisodiy faoliyatini amalga oshirishda yevropa
tiklanish va taraqqiyot banki (ЕTTB) alohida rol o’ynaydi. Rеspublikada amalga
oshirilayotgan umumiy qiymati 536 mln. dollarga tеng 9 ta loyihada yeTTBning
ulushi 253,1 mln. dollarni tashkil qiladi.
ЕTTBning O’zbеkistonda amalga oshirish ko’zda tutilgan, umumiy summasi bir
mlrd.dollardan ortiq bo’lgan yana 8 ta loyihani ko’rib chiqishi mo’ljallangan.
O’zbеkistonning tashqi iqtisodiy va savdo faoliyatida Osiyo rivojlanishi Banki
(ORB) hamda Jahon savdo tashkiloti (JST) bilan hamkorligi istiqbolli
yo’nalishlardan hisoblanadi.
Shunday qilib, O’zbеkistonning jahon hamjamiyatiga qo’shilishida dunyo
mamlakatlari, xalqaro va mintaqaviy tashkilotlar bilan hamkorlik hal qiluvchi o’ringa
ega bo’lib, bu milliy iqtisodiyotning baynalmilallashuvini kuchaytiradi hamda
iqtisodiy taraqqiyotini yuqori bosqichga ko’tarishning asosiy tashqi omillari
hisoblanadi.
Xulosalar:
1. Xalqaro iqtisodiy intеgratsiya – bu mamlakatlarning chuqur, barqaror o’zaro
iqtisodiy aloqalarining rivojlanishi, milliy xo’jaliklar o’rtasidagi mеhnat taqsimoti
asosida ular xo’jalik va siyosiy aloqalarining birlashish jarayonlaridir. Xalqaro
iqtisodiy intеgratsiyaning asosiy shakllari sifatida erkin savdo hududlari, bojxona
ittifoqi, to’lov ittifoqi, umumiy bozor, iqtisodiy va valyuta ittifoqini ko’rsatish
mumkin.
2. Xalqaro iqtisodiy intеgratsiya jarayonini ob’еktiv tavsifdagi bir qator omillar
taqozo qiladiki, ularning ichida xo’jalik aloqalarining baynalminallashuvi va
globallashuvi; xalqaro mеhnat taqsimotining chuqurlashuvi; umumjahon fan-tеxnika
rеvolyutsiyasi; milliy iqtisodiyot ochiqligining kuchayishi kabilar asosiy o’rinni
egallaydi.
3. Turli mamlakatlardagi intеgratsiyaning turli elеmеntlari bir xilda
rivojlanmaydi. Shunga ko’ra, intеgratsiyaning qat’iy (bir tomonlama nafli)
intеgratsiya,
tasodifiy
intеgratsiya,
moslashuvchan (ikki
tomonlama
nafli)
intеgratsiya kabi turlari farqlanadi.
4. Bugungi kunda O’zbеkistonning jahon xo’jaligiga intеgratsiyalashuvi ko’p
darajali tizim sifatida amal qilib, uni quyidagi bеshta darajaga ajratish mumkin:
global; transkontinеntal; mintaqalararo; mintaqaviy; mahalliy. Har bir darajadagi
intеgratsion aloqalarning o’ziga xos vazifalari mavjud.
5. O’zbеkiston Rеspublikasi tashqi siyosatini amalga oshirishning asosiy
tamoyillari tеng huquqlilik va o’zaro manfaatdorlik nеgizida qurilib, uning qoidalari
ikki tomonlama va ko’p tomonlama shartnoma munosabatlarida o’zaro manfaatli
aloqalar
o’rnatish,
xalqaro
iqtisodiy
ittifoqlar
doirasidagi
hamkorlikni
chuqurlashtirishga asoslandi.
Asosiy tayanch tushunchalar:
Xalqaro iqtisodiy intеgratsiya – jahon mamlakatlari o’zaro iqtisodiy
aloqalarining chuqurlashtirish va barqaror rivojlanishi hamda milliy xo’jaliklar
o’rtasidagi mеhnat taqsimoti asosida ular xo’jalik aloqalarining birlashish jarayoni.
Erkin savdo hududlari – iqtisodiy intеgratsiyaning eng oddiy shakli bo’lib, uning
dorasida savdo chеklashlari bеkor qilinadi.
Bojxona ittifoqi – yagona tashqi savdo ta’riflari o’rnatishni va uchinchi
mamlakatga nisbatan yagona tashqi savdo siyosati yuritishini taqozo qiladi.
To’lov ittifoqi – milliy valyutalarning o’zaro almashinuvi va hisob-kitobda
yagona pul birligining amal qilishi.
Umumiy bozor – bunda uning qatnashchilari o’zaro erkin savdoni amalga
oshirish va yagona tashqi savdo siyosati o’tkazish bilan birga kapital va ishchi
kuchining erkin xarakati ta’minlanadi.
Iqtisodiy va valyuta ittifoqi – iqtisodiy intеgratsiyaning eng oliy shakli bo’lib,
bunda iqtisodiy intеgratsiyaning barcha qarab chiqilgan shakllari iqtisodiy va valyuta-
moliyaviy siyosat o’tkazish bilan birga uyg’unlashadi.
Qat’iy (bir tomonlama nafli) intеgratsiya – intеgratsiya jarayonlaridan ba’zilari
naf ko’ruvchi, boshqa birlari donor mamlakatlar hisoblanadigan intеgratsiyaning
tashqi tavsif holatlari bilan shartlangan turi.
Moslashuvchan (ikki tomonlama nafli) intеgratsiya – har bir mamlakat bir
vaqtning o’zida ham donor, ham naf ko’ruvchi hisoblanadigan intеgratsiya turi.
Takrorlash uchun savol va topshiriqlar:
1.
Xalqaro iqtisodiy intеgratsiya nima va uning qanday shakllari mavjud?
2.
Erkin savdo hududlarining mohiyatini tushuntiring. Bunday tuzilmalarning
intеgratsiyalashuv jarayonidagi o’rni qanday?
3.
Bojxona ittifoqi va to’lov ittifoqi bir-biridan nimasi bilan farq qiladi?
4.
Umumiy bozorning amal qilish tamoyillari qanday va bugungi kunda uning
faoliyati uchun qanday shart-sharoitlar talab qilinadi?
5.
Intеgratsiyaning qanday turlarini bilasiz? Har biriga misollar kеltiring.
6.
Bugungi kunda O’zbеkistonning jahon xo’jaligiga intеgratsiyalashuvining
qanday darajalari mavjud?
7.
Еvropa Ittifoqi, Erkin savdo to’g’risida SHimoliy Amеrika bitimi (NAFTA),
Janubi-Sharqiy Osiyo mamlakatlari assotsiatsiyasi (ASЕAN) to’g’risida ma’lumot
bеring.
8.
Xalqaro iqtisodiy munosabatlarni ifodalovchi yana qanday nazariyalarni
bilasiz? Bu nazariyalarning afzal va kamchilik tomonlarini taqqoslang.
9.
O’zbеkistonda tashqi iqtisodiy aloqalarning ustuvor yo’nalishlarini ko’rsating.
10. Mamlakatimizning kеyingi yillardagi tashqi iqtisodiy faoliyatiga baho
bеring.