XALQARO MOLIYA
1. Xalqaro moliyaning asoslari va rivojlanish tendensiyalari
2. Jahon banki va Xalqaro valyuta fondi
3. Valyuta kursi va valyuta bozorlari
4. To‘lov balansi va uni tartibga solish yo‘llari
5. Xalqaro hisob-kitob shakllari va xalqaro kredit.
1.Xalqaro moliyaning asoslari va rivojlanish tendensiyalari
Xalqaro moliya xalqaro moliya bozorlari, xalqaro bank faoliyati, xalqaro
korporatsiyalarning moliyasi, qimmatli qog‘ozlar portfelini boshqarish va shular bilan
bog‘liq munosabatlarni o‘rganadi. Bundan tashqari, xalqaro moliya umumjahon darajasidagi
moliyaviy operatsiyalar va ularning o‘zaro aloqadorligi, yirik industrial davlatlar,
rivojlanayotgan yoki o‘tish davlatlarida ularning qanday xususiyatlar kasb etishini va
ulardagi doimiy o‘zgarishlarni tushuntiradi.
“Xalqaro moliya”ga doir xorijiy adabiyotlarda xalqaro moliya bozorlari va risklarni
boshqarish, transmilliy va to‘g‘ridan-to‘g‘ri investitsiyalar, xalqaro qarz inqirozlariga asosiy
urg‘u beriladi. Shuningdek, xalqaro moliya doirasida dunyo mamlakatlarining xalqaro
moliya tizimidagi o‘rni, holati, tashqi moliyalashtirish mexanizmi, rivojlanayotgan moliya
bozorlarining xususiyatlari ko‘rib chiqiladi.
XX asrning so‘nggi yillarida sobiq Ittifoqning parchalanishi, mamlakatlar o‘rtasida
iqtisodiy va siyosiy aloqalarning sifat jihatdan yangi bosqichga chiqishi, milliy xo‘jalik
aloqalarining integratsiyalashuvi bilan, globalizatsiya jarayonlarining jadallashuvi yuz berdi.
Globalizatsiya natijasida jahon xo‘jaligining tarkibiy qismiga aylanib borayotgan
mamlakatlarning soni ortib bormoqda.
Bu milliy darajadagi huquqiy, iqtisodiy hamda texnologik to‘siqlar yo‘qolishiga, uning
o‘rniga xalqaro iqtisodiy xo‘jalikning umumiy iqtisodiy qonuniyatlari va xalqaro
xo‘jalikning funksional aloqalarini tatbiq etilishiga olib kelmoqda.
Mamlakatlar hayotidagi globalizatsiya - iqtisodiy munosabatlardagi tovarlar, xizmatlar,
kapital hamda fond bozorlaridagi savdo va siyosatga doir tartiblarning tobora erkinlashuvi
orqali namoyon bo‘lmoqda. Tashqi savdo aloqalari erkinlashtirilayotgan mamlakatlar soni
yil sayin ortib bormoqda.
Jahon iqtisodiy va moliyaviy muhitining shakllanishiga ta’sir etgan sezilarli
o‘zgarishlar sifatida quyidagilarni ko‘rsatish mumkin:
1) 1957 yili Londonda Britaniya hukumatining funt sterling ustidan nazorat
o‘rnatishiga javob tariqasida evrodollar bozorining yuzaga kelishi;
2) 1958 yilda dastlab, “Umumiy bozor” deb atalgan Evropa Iqtisodiy Hamkorligi
(EIH) - hozirgi Evropa Ittifoqining (EI) tashkil topishi;
3) Amerika korporatsiyalari xorijiy faoliyatlarini kengaytirishga intilishi (1950
yillardan boshlab). Jahon bozorida Evropa va YAponiya korporatsiyalari faoliyatining
sezilarli o‘sishi, shuningdek, xalqaro maydonda Amerika korporatsiyalari bilan ushbu
mamlakatlar o‘rtasida raqobatning kuchayishi;
4) O‘tgan asrning 60-yillarida YAponiya iqtisodiyotini tez sur’atlar bilan o‘sishi, Uzoq
SHarq biznes faoliyatida yangi imkoniyatlarning ortishi;
5) 1971-1973 yillarda Brettonvud tizimini qulashiga olib kelgan jahon moliya
inqirozlari, valyutaning belgilangan kursi tizimidan, suzuvchi valyuta kurslariga o‘tish;
6) 1971-1979 yillardagi birinchi va ikkinchi neft inqirozlari jahon iqtisodiy tizimiga
bosim o‘tkazishi. Ushbu sanalarda neft eksport qiluvchi mamlakatlar tashkiloti (OPEK) neft
narxini sezilarli darajada oshirshi;
7) Rivojlanayotgan mamlakatlarning 1982 yilda tashqi qarzlarga xizmat ko‘rsatishi
bilan bog‘liq jahon qarzdorlik inqirozining boshlanishi;
8) 1980 yillarda YAponiyaning xalqaro moliyaviy kuch va jahon kapitalining manbasi
sifatida yetakchi mamlakatga aylanishi;
9) 1987 yilda ettita mamlakatning (“Katta ettilik”) Parijda Luvr bitimini imzolashi.
Ular o‘z valyuta kurslarining dollarga nisbatan tor tebranish doirasida sun’iy ravishda
almashtirish orqali, kuchsizlanib borayotgan dollarni qo‘llab - quvvatlashni rejalashtirdilar.
SHuningdek, ushbu mamlakatlar kelishilgan iqtisodiy siyosat yuritishni mo‘ljalladilar;
10) 1987 yilda EIH yagona Evropa aktini qabul qilish orqali 1992 yilda yaxlit Evropa
bozorini tashkil qilishni rejalashtirilishi. Bunda, mazkur tashkilotning G‘arbiy Evropa
moliyaviy va iqtisodiy holatiga sezilarli ta’sir etishi kutildi;
11) 1989-1992 yillarda SHarqiy Evropa mamlakatlari o‘z siyosiy yo‘nalishlarini
o‘zgartirishi. Ularning kommunistik dunyoqarashdan ko‘p partiyaviylikka, markazdan
rejalashtiriladigan iqtisodiyotdan erkin bozor iqtisodiyotiga o‘tishi, jahondagi siyosiy,
iqtisodiy va moliyaviy holatga chuqur ta’sir etdi;
12) 1992 yildan keyin yaxlit Evropa bozorining yuzaga kelishi, 1993 yil noyabr oyidan
erkin savdo bo‘yicha SHimoliy Amerika bitimining kuchga kirishi, 1993 yilda Osiyo-tinch
okeani iqtisodiy hamkorligi konferensiyasi va boshqa jarayonlar, o‘tgan asrning 90 - yillarida
hududiy rivojlanishni jadallashtirdi.
13) Evropa Ittifoqining yagona valyutasi - Evroning muomalaga kiritilishi, xorijiy
valyuta zaxiralarining diversifikatsiya darajasi, valyutaviy bitimlar hajmi va ko‘lamiga
sezilarli darajada ta’sir ko‘rsatdi. SHuningdek, evrodagi hosilaviy moliyaviy vositalar hajmi
dunyoda yetakchi o‘rinni egalladi.
XXI asr bo‘sag‘asida jahon iqtisodiyotida to‘rtta asosiy tarkibiy tendensiyalar
kuzatildi:
Birinchidan, xom - ashyo eksportiga asoslangan hamda sanoati rivojlangan
mamlakatlar o‘rtasidagi munosabatlardagi o‘zgarishlar. Xom-ashyo yetkazib beruvchi
mamlakatlar va sanoati rivojlangan mamlakatlar o‘rtasida an’anaviy iqtisodiy aloqalar
mavjud bo‘lib, ularning o‘zaro munosabatlar modeli quyidagicha edi: xom - ashyo etkazib
beruvchi mamlakatlar, xom-ashyoni eksport qilib, olingan valyuta tushumlaridan sanoat
mahsulotlari importini moliyalashtirganlar.
O‘tgan asrning 70-yillarida “Rim klubi” nomi bilan mashhur G‘arbiy Evropa olimlari
“dunyo miqyosida tez orada tabiiy resurslarning global taqchilligi yuzaga keladi”, deb
bashorat qilgan edilar.
Ushbu mulohazalarga asoslanib ko‘pgina xom-ashyo etkazib beruvchi mamlakatlar
xom - ashyo sotish evaziga valyuta tushumini oshirish maqsadida kartellarga birlashdilar.
Ammo, sanoat texnologiyasi va qishloq xo‘jalik sohasining keskin rivojlanishi, xom -
ashyoga bo‘lgan talabning qisqarishiga ta’sir ko‘rsatdi va natijada xom - ashyo bahosining
pasayishi yuz berdi.
Ikkinchidan, sanoati rivojlangan mamlakatlarda qo‘l mehnatiga asoslangan ishlab
chiqarishdan, bilim va malakaga asoslangan ishlab chiqarishga o‘tildi.
Jahon iqtisodiy tuzilmasidagi ushbu o‘zgarishlar natijasida bandlik tarkibida yuqori
malaka talab qiluvchi mutaxassislarga ehtiyoj ortib, nisbatan past malakali mutaxassislarga
talab pasayib bordi. Axborot almashuvining osonligi - tadbirkorlik faoliyatini, kichik biznes
va shaxsiy tashabbusni rag‘batlantirdi.
Ilmiy-texnika taraqqiyoti yutuqlaridan foydalanish, bilimni va yuqori malakani talab
qildi, shuning uchun ishlab chiqarish samaradorligi va raqobatbardoshlikni oshirish uchun,
inson kapitaliga investitsiya qilish muhimligi ortdi.
Uchinchidan, jahon savdosida xalqaro kapital harakatining sezilarli darajada ortishi.
Ushbu o‘zgarish xalqaro savdoga nisbatan xalqaro kapital harakatining tez sur’atda o‘sishi
bilan yuz berdi. Xalqaro moliya statistikasining ma’lumotlariga ko‘ra, jahon eksporti hajmi,
1981 yildagi 2000 mlrd. AQSH dollaridan 1991 yilda 3447 mlrd. AQSH dollari darajasigacha
o‘sgan. SHu vaqt oralig‘ida xalqaro obligatsiyalar emissiyasi 23 mlrd.dan 342 mlrd. AQSH
dollariga o‘sdi.
Bundan tashqari, uchta yetakchi xalqaro moliya bozorlarida ko‘plab xorijiy valyutalar
aylanmasi sezilarli darajada o‘sdi. 1986 yildan 1992 yilgacha Londonda xorijiy valyutaning
kunlik o‘rtacha aylanmasi 90 mlrd.dan 303 mlrd. AQSH dollarigacha ortdi. SHu davrda Nyu-
Yorkdagi kunlik aylanma 50 mlrd.dan 192 mlrd.ga, Tokioda 48 mlrd.dan 128 mlrd. AQSH
dollariga ortgan.
Xalqaro kreditlar hajmining sezilarli darajada ortishi nafaqat xalqaro ayirboshlash
ko‘lamining ortishi, balki ishlab chiqarish maqsadlaridagi kreditga bo‘lgan talabning ortishi
bilan ham izohlanadi. 1970-yillarga kelib esa, xalqaro xususiy kreditlar joriy to‘lov balansi
defitsitini bevosita va bilvosita moliyatirish uchun ham foydalanila boshlandi.
Xususiy firmalar bilan bir qatorda, hukumat, davlat tashkilotlari va korxonalari,
xalqaro kredit tashkilotlari yirik qarz oluvchilarga aylandilar. So‘nggi o‘n yillikda xalqaro
kapitallar bozori hisobidan rivojlangan va rivojlanayotgan davlatlar yalpi to‘lov balansi
defitsitining qariyb 60 foizi moliyalashtirildi. 1970 - yillarda xalqaro kapitallar bozorining
kengayishi xalqaro likvidlilik va moliyaviy mablag‘larning xalqaro harakatini oshishiga
sabab bo‘ldi.
1971 yilning avgustiga kelib, AQSH hukumati oltinning AQSH dollariga erkin
konvertilanishini bekor qildi. Bu holat amerika dollarining jahon bo‘ylab keng qo‘llanilishi
va jahon valyutasiga aylanishiga sharoit yaratdi. AQSH hukumatining mazkur qaroridan
so‘ng, bir qator davlatlar valyuta kursining erkin suzish rejimini joriy qilishga kirishib
ketdilar, ayrimlarida qat’iy belgilangan kurs rejimiga qaytish holatlari uchragan bo‘lsada, bu
holat vaqtinchalik xarakter kasb etdi. 1973 yilda esa, suzish rejimi YAmayka
konferensiyasida rasman tan olindi va XVFning a’zo davlatlariga istalgan kurs rejimini joriy
qilish huquqi berildi.
To‘rtinchidan, transmilliy korporatsiyalar(TMK)ning qo‘shma korxonalarni tashkil
etish uchun xalqaro investitsiyalari va hamkorlik bitimlarida diversifikatsiya darajasining
ortishi.
XX asrning 70-yillariga kelib, xalqaro moliya sohasida bir qator sifat o‘zgarishlari yuz
berdi va zamonaviy xalqaro valyuta-moliya tizimining shakllanishi va rivojlanishiga turtki
bo‘ldi. Xalqaro kreditlash hajmi va xarakterining o‘zgarishi birinchi galda Transmilliy
korporatsiyalar faoliyati bilan bog‘liq bo‘lib, bu o‘z navbatida, moliyaviy resurslarning
yanada oqilona foydalanilishiga olib keldi.
Tranmnsmilliy korporatsiyalar o‘zlarining tashkiliy, ishlab chiqarish va marketing
tizimlarini chet mamlakatlar hududlariga yoyib, shu yo‘l bilan tovar, xizmat, kapital va
texnologiyalarini ishlab chiqarishga jalb etib, ushbu mamlakatlar o‘rtasidagi o‘zaro
harakatlarga ta’sir etdi. Qo‘shma korxonalar xalqaro biznes integratsiyasining keng tarqalgan
shakliga aylandi.
Shuningdek, jahon iqtisodiyotining integratsiyalashuv jarayonlarida xalqaro
tashkilotlar rolini alohida e’tirof etish zarur.
O‘tish
davrini
boshdan
kechirayotgan
mamlakatlarning
jahon
bozoriga
integratsiyalashuvi uzoq muddatli jarayon hisoblanadi. Ba’zi milliy bozorlarning ochiq,
ba’zilarining qattiq tartibga solinadigan bo‘lgan hozirgi holati bilan, globallashuvning asosiy
tamoyillaridan bo‘lgan erkinlashuv, bir-biriga nomuvofiq bo‘lgan ko‘rinishni hosil qilmoqda.
Xalqaro tovarlar, xizmatlar va kapitallar almashinuvining erkinlashish an’anasi
kengayayotgan bir paytda, har bir davlat eksport va importni tartibga solishning ma’lum
instrumentlarini saqlab qolmoqdalar. Ularning asosiy maqsadi - tarkibiy qayta qurish va
inqiroz davrining qiyinchiliklarini engib o‘tish, milliy xavfsizlikni ta’minlash-takror ishlab
chiqarish uzluksizligini ta’minlovchi (energetika, transport, aloqa va xokazo) va mamlakat
mudofaa qobiliyati kabi strategik sohalarni moliyaviy ta’minlash, shuningdek, savdo
sheriklardan munosib imtiyozlar olish, shuningdek, byudjet tushumlarini oshirishdan iborat
bo‘lmoqda. Amaldagi bunday proteksionizm fiskal muammolarni hal etishdan ko‘ra, ko‘proq
tarkibiy siyosat o‘tkazish vositasi hisoblanadi.
Hozirgi sharoitda nafaqat erkin savdo g‘oyasi (erkinlashuv) bilan proteksionizm
o‘rtasida qarama-qarshilik yuzaga chiqmoqda, balki milliy xo‘jalikni jahon xo‘jaligiga kirish
samarasini maksimal tarzda ta’minlash maqsadida, xo‘jalikni tartibga solishning yuqoridagi
ikki instrumentining optimal aralashmasidan foydalanilmoqda. Bunday aralashmaning shakl
va nisbatlari, ma’lum vaqtdagi pragmatik manfaatlardan kelib chiqib aniqlanadi.
Xalqaro
iqtisodiy
munosabatlarda
globalizatsiya
bilan
birga,
integratsiya
jarayonlarining yana bir shakli - ma’lum geografik joylashuvga asoslangan hududiy
integratsiya yuz bermoqda.
O‘sib boruvchi globallashuv, hududiylashuv, iqtisodiyotning transmilliylashuvi va
integratsiya natijasida, eski – davlatlararo tartibga solish mexanizmi tubdan o‘zgardi.
Mamlakatlar o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalar ikkiyoqlama munosabatlar chegarasidan chiqib,
ko‘pyoqlama tus olmoqda.
Ammo, “milliy xo‘jalik majmui”, “mamlakatning milliy iqtisodiy manfaatlari”
tushunchalari o‘z ma’nosini saqlab qolmoqda. Milliy xo‘jalik hamon ishlab chiqarish,
almashuv, taqsimot va iste’mol, shuningdek, iqtisodiy faoliyatning asosiy markazidir.
Har bir davlatning yillar davomida shakllangan o‘z tarixiy, iqtisodiy, ijtimoiy-madaniy
rivojlanish xususiyatlari mavjud bo‘lib, boshqa mamlakatlarning tajribalarini ko‘r-ko‘rona
ko‘chirib olish, yoki xalqaro tashkilotlar tomonidan tavsiya etiladigan, iqtisodiy
rivojlanishning hamma uchun umumiy retseptlarini qo‘llash, samarasiz va iqtisodiy vaziyatni
izdan chiqarishi mumkin.
Umuman
olganda,
moliyaviy
globallashuv
sharoitida
jahon
xo‘jaligiga
integratsiyalashuvda rivojlangan mamlakatlarning ilg‘or tajribalariga tahliliy yondashish va
ushbu tajribalarni milliy xususiyatlar bilan eng optimal tarzda uyg‘unlashtirish maqsadga
muvofiq sanaladi.
2. Jahon banki va Xalqaro valyuta fondi
Qat’iy belgilangan paritet tizimiga o‘tilgunga qadar, ya’ni oltin va oltin deviz standarti
sharoitida barcha global xarakterga ega bo‘lgan moliyaviy muammolar xalqaro
konferensiyalarda hal qilinar edi. Boshqacha aytganda, jahon moliya tizimining rivojlanishi
ustidan doimiy monitoring olib boruvchi, uning amal qilish tamoyillarini ishlab chiquvchi va
mamlakatlarga iqtisodiy muammolarni hal qilish uchun moliyaviy ko‘mak beruvchi organlar
mavjud emas edi. 1944 yilda AQSHdagi Bretton Vuds konferensiyasida Xalqaro valyuta
fondi (XVF) va Xalqaro tiklanish va taraqqiyot bankining (XTTB) tashkil etilishi xalqaro
moliya va valyuta tizimining rivojlanishida muhim qadam bo‘ldi.
“Jahon banki” atamasi tarkiban Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki (International
Bank for Reconstruction and Development) va Xalqaro rivojlanish assotsiatsiyasini
(International Development Association) qamrab oladi. “Jahon banki guruhi” atamasi esa, 5
ta tashkilotni, xususan, XTTB, XRA, Xalqaro moliya korporatsiyasi (International Financial
Corporation), Investitsiyalarni kafolatlash bo‘yicha ko‘p tomonlama agentlik (Multilateral
Investment Guarantee Agency), Xalqaro investitsion bahslarni tartibga solish markazini
(International Center for Settlement of Investment Disputes) o‘z ichiga oladi.
XTTBga a’zo bo‘ladigan davlatlarning bir vaqtda XVFga a’zo bo‘lishi talab etiladi.
XTTBga a’zolik esa, o‘z navbatida, Jahon banki guruhining boshqa tashkilotlariga a’zo
bo‘lish uchun dastlabki shart-sharoitlardan hisoblanadi.
XTTBning Kelishuvlar moddasining 1-moddasiga muvofiq uning maqsadlari sirasiga
quyidagilar kiradi:
- a’zo davlatlarning milliy iqtisojiyotni tiklash va rivojlantirishga ko‘maklashish;
- kafolatlar berish, xususiy va boshqa investorlarning investitsiyalari va ssudalarida
ishtirok etish orqali xususiy va xorijiy investitsiyalarni rag‘batlantirish;
- jahon savdosining muvozanatli o‘sishini va a’zo davlatlar to‘lov balansining
muvozanatliligini qo‘llab-quvvatlash.
XTTBning faoliyati o‘rta daromadli va kreditga layoqatli rivojlanayotgan davlatlarda
ssudalar, kafolatlar, riskni boshqarish mahsulotlari, maslahat xizmatlari orqali qashshoqlikni
qisqartirishga qaratilgan. 2008 yil 1 yanvar holatiga unga a’zo mamlakatlar soni 185 tani
tashkil etgan.
XTTBning asosiy mablag‘lari hozirgi kunda o‘rta va uzoq muddatli qarz
majburiyatlarini emissiya qilish orqali xalqaro moliya bozorlaridagi operatsiyalar hisobidan
shakllanadi. XTTB qimmatli qog‘ozlari yuqori kredit reytingiga (AAA) ega bo‘lib,
dunyoning 100 dan ortiq mamlakatlariga joylashtiriladi. XTTBning kreditlari qarz oluvchi
davlat milliy valyutasida emas, balki devizlarda, ya’ni xalqaro darajada to‘lov vositasi
sifatida tan olingan valyutalarda ajratiladi.
XRA 1960 yilda tashkil topgan bo‘lib, dunyoning sust rivojlangan, qashshoq
davlatlariga moliyaviy ko‘mak beradi.
XRA Kelishuvlar moddasining 1 - moddasiga muvofiq, uning maqsadi iqtisodiy
rivojlanishni rag‘batlantirish, samaradorlikni oshirish va shuning asosida, sust rivojlangan
a’zo mamlakatlarda aholi turmush tarzini oshirish, shuningdek, ana’naviy kreditlarga
nisbatan og‘ir bo‘lmagan qulay shartlarda moliyaviy ko‘mak berish hisoblanadi.
XRA foizsiz kreditlar va iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirishga qaratilgan grantlar
ajratish orqali qashshoqlikni qisqartirish, ijtimoiy tengsizlikni kamaytirish va aholi turmush
tarzini oshirishni ko‘zda tutadi. XRA moliyaviy yordamlaridan aholi jon boshiga YAIM
ko‘rsatkichi 1025 AQSH dollaridan (2007 moliyaviy yil uchun) kam bo‘lgan davlatlar
foydalanishi mumkin. Hozirgi kunda 82 ta mamlakat XRA xizmatlaridan foydalanish
huquqiga ega.
XRA kreditlarining qaytarish muddatlari 20, 35 va 40 yilni tashkil etadi, shundan
dastlabki 10 yili imtiyozli davr hisoblanadi va bu davrda asosiy qarz bo‘yicha to‘lovlar
amalga oshirilmaydi. Ta’kidlash lozimki, XRA kreditlariga foiz to‘lanmaydi, biroq xizmat
ko‘rsatish uchun kam miqdordagi (hozirda ajratilgan kredit summaning 0,75 foizi) xarajatlar
qarz oluvchi tomonidan qoplanadi.
Xalqaro moliya korporatsiyasi (XMK) 1956 yilda tashkil etilgan bo‘lib, uning bosh
maqsadi rivojlanayotgan davlatlarda xususiy sektor investitsiyalarini qo‘llab - quvvatlash
orqali iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish hisoblanadi.
XMK hukumat kafolatini talab qilmagani bois, benefitsiarlarining kreditga
layoqatliligini sinchkovlik bilan tahlil qiladi. SHuningdek, XMK kreditlarining moliyaviy
shartlari, XTTB va XRA bilan taqqoslaganda, sezilarli darajada og‘ir hisoblanadi. XMK
kreditlarining katta qismi 7-12 yil muddatga qat’iy va suzuvchi stavkalarda turli valyutalarda
ajratiladi.
Investitsiyalarni kafolatlash bo‘yicha ko‘p tomonlama agentlik (MIGA) 1988 yilda
tashkil etilgan bo‘lib, Jahon banki guruhining eng yosh a’zosi hisoblanadi. Bu tashkilotning
bosh maqsadi - notijorat (siyosiy) risklarga qarshi kafolat berish orqali rivojlanayotgan
davlatlardagi to‘g‘ridan - to‘g‘ri investitsiyalarga ko‘maklashishdir. Bundan tashqari, u
rivojlanayotgan davlatlar hukumatlariga xorijiy investitsiyalarga ko‘maklashish dasturlarini
ishlab chiqish bo‘yicha maslahatlar beradi.
Xalqaro investitsion bahslarni tartibga solish markazi esa, davlatlar va xususiy
investorlar o‘rtasidagi o‘zaro ishonchni mustahkamlash orqali investitsiya sohasidagi
bahslarni hal qiladi va muvofiqlashtiradi.
XVFning bosh maqsadi xalqaro valyuta tizimi, ya’ni mamlakatlar o‘rtasida tovar va
xizmatlarning erkin ayirboshlanishiga xizmat qiladigan valyuta kurslari va xalqaro to‘lovlar
tizimi barqarorligini ta’minlash hisoblanadi.
Xalqaro valyuta fondi (XFV) kelishuvlar moddalarining birinchi moddasiga muvofiq,
uning maqsadlari qatoriga quyidagilar kiradi:
- xalqaro valyutaviy muammolarni bartaraf etish borasida maslahatlar va hamjihatlik
mexanizmini ta’minlovchi doimiy institut orqali xalqaro valyutaviy hamkorlikni
rag‘batlantirish;
- xalqaro savdoning kengayishi va muvozanatli o‘sishini qo‘llab quvvatlash va shu
orqali bandlik va real daromadlarning etarlicha yuqori darajasini ushlab turish va iqtisodiy
siyosatning bosh maqsadi sifatida barcha a’zo davlatlar resurslarining samaradorligini
oshirishga hissa qo‘shish;
- a’zo davlatlar o‘rtasida joriy bitimlarga doir ko‘p tomonlama to‘lovlar tizimini tashkil
etish va jahon savdosi rivojlanishiga to‘sqinlik qiluvchi valyuta ayirboshlashdagi
cheklovlarni bekor qilishga ko‘maklashish;
- a’zolarning umumiy resurslari hisobidan etarlicha xavfsiz asosda mablag‘ bilan
ta’minlash orqali ularning ishonchini qozonish, va shuning asosida ularga to‘lov balansidagi
nomuvofiqliklar(tartibsizliklar)ni milliy yoki xalqaro taraqqiyotga g‘ov bo‘ladigan chora-
tadbirlarsiz to‘g‘rilash imkonini berish;
- yuqoridagilarga muvofiq a’zo davlatlarning xalqaro to‘lovlar balanslaridagi
nomuvofiqlik (muvozanat-sizlik)larning davomiyligini qisqartirish va uning darajasini
pasaytirish.
XVFni tashkil etish mobaynida qat’iy belgilangan paritet tizimining tamoyillari
shakllantirilgan bo‘lib, ularga valyutalarning oltin paritetiga muvofiq tarzda ularning rasmiy
almashuv kursini o‘rnatish, a’zo mamlakatlar tomonidan almashuv kurslarining valyuta
yo‘lakchasi (1945-1971 yillarda -
1
foiz, 1971 - 1973 yillarda –
25
,
2
foiz) doirasida
bo‘lishini ta’minlanishi, oltinning jahon puli funksiyasini saqlanishi bilan birga, AQSH
dollariga ushbu funksiyani bajaruvchi valyuta maqomining berilishi kabilarni kiritish
mumkin.
Bretton - Vuds tizimi tanazzulga uchragach, majburiy valyuta yo‘lakchalari bekor
qilindi va valyuta kursining erkin suzish tizimiga o‘tildi. SHuningdek, oltin demonetizatsiya
qilindi, ya’ni oltin standarti, xalqaro hisob - kitoblarda va Markaziy bankning zaxiralarini
shakllantirishda oltindan majburiy foydalanish amaliyoti, AQSH dollarining oltinga erkin
ayirboshlanishi bekor qilindi. Bundan tashqari, har bir mamlakat valyuta kursini rejimini
mustaqil tanlash huquqiga ega bo‘ldi.
SHunday bo‘lsada, XVF nizomiga muvofiq, a) mamlakatda moliyaviy va valyuta
siyosati barqarorligini qo‘llab-quvvatlash hamda Markaziy bank tomonidan valyuta
kursining kuchli tebranishi yuz berganda intervensiyadan foydalanilishi; b) bir tomonlama
ustunlikka ega bo‘lishga qaratilgan valyuta kursining manipulyasiyasidan voz kechish; v)
valyutani tartibga solish va valyuta kursi mexanizmida ko‘zda tutilayotgan o‘zgarishlar
haqida XVFni zudlik bilan xabardor qilish; g) valyutalarni oltinga bog‘lab qo‘yish tartibidan
voz kechish talab etiladi.
XVF bu taraqqiyot instituti emas, Kelishuvlar moddasiga muvofiq, qashshoq
mamlakatlarga infratuzilmani shakllantirish, ekport va boshqa sektorlarni diversifikatsiya
qilish yoki ta’lim va sog‘liqni saqlash tizimini rivojlantirish maqsadida kreditlar ajratmaydi.
Har qanday mamlakat xoh u rivojlangan bo‘lsin, xoh u sust rivojlangan, agar u
kapitallar bozorida qulay shartlarda xalqaro to‘lovlarni amalga oshirish va zaxiralarning
muvofiq darajasini ta’minlash uchun yetarlicha moliyalashtirish manbasini topa olmasa,
to‘lov balansi bilan bog‘liq muammolarni bartaraf etish uchun moliyaviy yordam so‘rab
XVFga murojaat qilishi mumkin. XVF Jahon banki va boshqa taraqqiyot agentliklaridan
farqli ravishda loyihalarni moliyalashtirmaydi.
XVFning kreditlash dasturlarini quyidagicha kategoriyalarga ajratish mumkin:
1. Rezerv (Stand-By) kelishuvlari asosan qisqa mudatli to‘lov balansi muammolarini
bartaraf etishga mo‘ljallangan. XVFning eng yirik kreditlari ham mazkur kategoriyaga
tegishlidir. 1997 yilda XVF Qo‘shimcha rezerv dasturini amaliyotga joriy qildi. Mazkur
dastur kapital hisobraqami bilan bog‘liq inqirozlarni boshdan kechirayotgan davlatlarga
zudlik bilan juda qisqa muddatli kreditlarni ajratishni ko‘zda tutadi.
2. Uzaytirilgan fond dasturi XVF tomonidan to‘lov balansi qiyinchiliklariga yuz tutgan
mamlakatlarga ko‘maklashish maqsadida joriy qilingan bo‘lib, bunda muammolar qisman
strukturaviy
muammolar
bilan
bog‘liq
va
uni
bartaraf
etish
makroiqtisodiy
nomuvofiqliklarga nisbatan uzoqroq muddatni taqozo etadi.
3. Qashshoqlikni qisqartirish va iqtisodiy o‘sish dasturi asosida XVF yillik foiz
stavkasi 0,5 foiz va so‘ndirish muddati 10 yil bo‘lgan kreditlarni o‘zining eng qashshoq a’zo
davlatlariga taqdim etadi. Ta’kidlash lozimki, XVF kreditlarining ko‘pchilik qismi shu
kategoriyaga mansubdir. 2005 yilda Ekzogen shoklar dasturi ishlab chiqilib tasdiqlandi. Bu
dastur asosida Qashshoqlikni qisqartirish va iqtisodiy o‘sish dasturi orqali kredit olmaydigan
sust rivojlangan davlatlarga ularning nazorat doirasidan tashqarida bo‘lgan shoklar tufayli
vujudga keladigan to‘lov balansi muammolarini bartaraf etish uchun kreditlar taqdim etiladi.
3. Valyuta kursi va valyuta bozorlari
Valyuta ayirboshlash kursi mamlakat iqtisodiyotini boshqa mamlakatlar bilan
bog‘lovchi asosiy omillardan biridir.
Bir valyutaning boshqa valyuta birligidagi bahosi valyuta kursi deb ataladi. U
mamlakat iqtisodiyotiga, hatto aholining turmush tarziga ham ta’sir ko‘rsatadi. Buning sababi
shundaki, birinchidan, valyuta kursining o‘zgarishi mamlakat eksport tovarlarining
raqobatbardoshlik darajasiga ta’sir qiladi, ikkinchidan, milliy valyuta almashuv kursining
pasayishi import tovarlari va xizmatlarining milliy valyutadagi bahosining oshishiga olib
keladi va shuning asosida aholi xarid quvvatiga nisbatan salbiy ta’sirni yuzaga keltiradi.
Valyuta kursi inflyasiyani hisobga olishiga ko‘ra nominal va real almashuv kurslariga
bo‘linadi.
Nominal ayirboshlash kursi-bu ikki mamlakat valyutasining nisbiy bahosidir.
Real ayirboshlash kursi - bu ikkita mamlakatda ishlab chiqarilgan tovarlarning nisbiy
bahosi. Real ayirboshlash kursi nominal kurs va tovarlarning milliy valyutadagi narxiga
bog‘liq bo‘lib quyidagi formula bo‘yicha hisoblanadi:
R = e x P / P*
Bunda, e - nominal ayirboshlash kursi, P - bitta mamlakatdagi baholar darajasi, P* -
esa boshqa mamlakatdagi baholar darajasini ifodalaydi. Bunda
e = R x P* / P
Ma’lumki, milliy valyuta kursining 3 asosiy rejimi mavjud:
1. Erkin suzish rejimi.
2. Qat’iy belgilangan kurs rejimi.
3. Boshqariladigan suzish rejimi.
Agar milliy valyutaning kursi erkin tarzda valyuta bozorida talab va taklif asosida
shakllansa, bu erkin suzib yuruvchi kurs rejimini anglatadi. Bunda mamlakat Markaziy banki
milliy valyuta kursining ma’lum holati uchun javob bermaydi. Bu kurs rejimi erkin
ayirboshlanadigan barcha zaxira valyutalariga tegishli. SHunday mamlakatlar borki, ularda
joriy operatsiyalar bo‘yicha valyutaviy cheklovlar bekor qilingan, ammo boshqariladigan
suzish rejimi qo‘llaniladi.
Bunday davlatlarga misol qilib Meksika, Quvayt, BAA kabi davlatlarni ko‘rsatish
mumkin. Lekin bu holat valyutalarning almashinish sharti bilan rejimi o‘rtasidagi
aloqadorlikni inkor etish uchun etarli emas.
Qat’iy belgilangan kurs rejimida mamlakatning milliy valyuta kursi xorijiy valyutaga
nisbatan ma’lum nisbatda o‘rnatiladi va Markaziy bank kursning belgilangan nisbati uchun
javob beradi. Ammo qat’iy belgilangan valyuta kurslari valyuta operatsiyalarini keng
ko‘lamda rivojlanishiga to‘sqinlik qiladi, lekin uning iqtisodiyotga ijobiy jihatlari ham bor.
Ana shunday ijobiy jihatlaridan biri shundaki, qat’iy belgilangan kurs rejimida valyuta riski
muammosi chuqurlashmaydi.
70 - yilning o‘rtalaridan boshlab markaziy banklarning kurs siyosatida o‘zgarishlar
paydo bo‘ldi. Rasman erkin suzish rejimini tan olgan markaziy banklar (Avstriya, Italiya
markaziy banklari va boshqalar) valyuta kursiga ta’sir qilish uchun valyuta intervensiyasini
tez-tez amalga oshira boshladilar. Bu holat XVF ekspertlari tomonidan “boshqariladigan
suzish” degan nomni oldi.
Valyuta bozori-bu xorijiy valyutaga nisbatan talab va taklif to‘qnash keladigan
bozordir. Valyuta bozori pul bozorining tarkibiy qismi hisoblanadi. Pul bozori esa, o‘z
navbatida, kapitallar bozori bilan birgalikda moliya bozorini tashkil etadi.
Valyuta bozori, shuningdek, tashkiliy va tashkiliy-texnik nuqtai-nazardan ham
qaralishi mumkin. Tashkiliy nuqtai-nazardan valyuta bozori talab va taklif asosida valyuta va
valyutaviy qiymatliklarni sotib olish va sotish bo‘yicha operatsiyalar amalga oshiriladigan
rasmiy moliyaviy markazlar sifatida o‘zini namoyon qiladi. Tashkiliy - texnik nuqtai-
nazardan valyuta bozori turli mamlakatlardagi banklar va birjalarni bog‘lovchi zamonaviy
telekommunikatsiya vositalari majmuini anglatadi.
Valyuta bozorlarini quyidagi belgilarga muvofiq tasniflash mumkin:
1) yoyilish ko‘lamiga qarab: xalqaro va milliy valyuta bozorlari;
2) valyutaviy cheklovlarga nisbatan: erkin va erkin bo‘lmagan valyuta bozorlari;
3) valyuta kurslari turiga ko‘ra: bir rejimli va turli rejimli valyuta bozorlari;
4) tashkiliy darajasiga ko‘ra: birja va birjadan tashqari valyuta bozori.
Xalqaro valyuta bozorlari dunyoning barcha davlatlari valyuta bozorlarini qamrab olib,
pul oqimlari, tovar va xizmatlar harakatini, kapitalning qayta taqsimlanishini, xalqaro to‘lov
aylanmasida keng foydalaniladigan valyutalar bilan operatsiyalarni ta’minlaydi.
Hozirgi paytda jahon valyuta bozorlari sifatida Osiyo (markazlari-Tokio, Gongkong,
Singapur, Melburn), Evropa (markazlari-London, Frankfurt-na-Mayne,ssyurix) va Amerika
(markazlari-Nyu-York, CHikago, Los Anjeles) bozorlari ajratib ko‘rsatiladi.
Milliy valyuta bozori – bu, birinchidan, bir davlatning valyuta bozori, ya’ni ushbu
davlat hududida amal qiladi; ikkinchidan, mazkur davlat hududida joylashgan banklar
tomonidan mijozlariga xorijiy valyutada xizmat ko‘rsatish bo‘yicha amalga oshiriladigan
operatsiyalar majmuidan iborat bo‘ladi.
Milliy valyuta bozorlari mamlakat ichkarisida pul oqimlarining harakatini ta’minlaydi
va jahon moliya bozorlari bilan aloqalarga xizmat qiladi.
Valyutaning konvertirlanishi umuman ta’minlanmagan sharoitda milliy valyuta bozori
samarali faoliyat ko‘rsata olmaydi. Konvertirlikka ega bo‘lmagan pul birligi faqatgina
davlatlararo munosabatlarda shartli hisob-kitob vositasi sifatida foydalanilishi mumkin.
Bunday sharoitda “qora” bozorda “xufyona” kurs, ya’ni xorijiy valyutaning rasmiy
konvertirlik bo‘lmagan sharoitdagi bozor bahosi shakllanishi mumkin.
Erkin valyuta bozori hech qanday valyutaviy cheklovlarsiz amal qilgani holda, erkin
bo‘lmagan valyuta bozorida valyutaviy cheklovlar mavjud bo‘ladi.
Bir rejimli valyuta bozori - bu valyuta kursining erkin suzish rejimi amal qiladigan
bozor bo‘lib, undagi kotirovkalar birja savdolarida talab va taklif asosida o‘rnatiladi.
Bunday valyuta bozori uzoq yillar mobaynida barqaror iqtisodiy rivojlanishning
ta’minlanishi, shuningdek, valyutani tartibga solish va valyutaviy nazoratning bozor
mexanizmiga xos shakllarini qo‘llanishi uchun etarlicha shart-sharoit yaratilgan davlatlarda
shakllanadi.
Turli rejimli valyuta bozori-bu ko‘p pog‘onali valyuta kurslari rejimiga ega bo‘lgan
bozordir. Ushbu valyuta bozori davlatning kapital harakatini tartibga solishga qaratilgan
maqsadlariga xizmat qiladi va ssuda kapitali bozorining mamlakat iqtisodiyotiga nisbatan
ta’sirini cheklash va nazorat qilishga imkon beradi.
Birja valyuta bozori – valyuta birjalari ko‘rinishida namoyon bo‘ladigan tashkiliy
bozordir. Valyuta birjasi - bu valyuta va xorijiy valyutadagi qimmatli qog‘ozlar savdolarini
tashkil qiluvchi tashkilotdir. U tijorat tashkiloti emas, ya’ni uning faoliyati yuqori foyda
olishga qaratilmagan.
Birjadan tashqari valyuta bozori mohiyatiga ko‘ra banklararo valyuta bozori bo‘lib,
uning tashkilotchilari dilerlar hisoblanadi. Birjadan tashqari valyuta bozorida quyidagi
operatsiyalar amalga oshiriladi:
- xorijiy valyutalarni sotib olish va sotish operatsiyalari;
- naqd xorijiy valyutalar bilan amalga oshiriladigan valyuta-almashuv operatsiyalari;
- forvard operatsiyalari;
- valyuta opsionlari bilan amalga oshiriladigan valyuta operatsiyalari.
Mazkur bozorda valyuta ayirboshlash operatsiyalarini amalga oshirish uchun vakolatli
banklar o‘z resurslari va jalb qilingan valyuta mablag‘laridan foydalanishlari mumkin.
Valyuta bozorlaridagi operatsiyalarning asosi bo‘lib, tashqi savdo bo‘yicha xalqaro
hisob - kitoblar, xalqaro turizm, kapitallar va kreditlarning davlatlararo harakati hamda chet
el valyutasini oldi - sotdi qilish bilan bog‘liq boshqa hisob - kitob operatsiyalari hisoblanadi.
Valyuta operatsiyalari vujudga kelishi uchun ob’yektiv asos bo‘lib, tashqi savdo,
kapitallar va kreditlarning harakati xizmat qiladi. Xalqaro mehnat taqsimoti yuzaga kelishi
eksport-import operatsiyalarining yuzaga kelishiga asosiy sabab bo‘ladi.
Valyuta operatsiyalarining keng ko‘lamda rivojlanishi tijorat banklariga ushbu
bozorda erkin harakat qilishga va ayni vaqtda ularni tartibga solishga imkoniyat tug‘diradi.
Shuni alohida ta’kidlab o‘tish joizki, milliy iqtisodiyotni faqat shu mamlakatda ishlab
chiqarilgan mahsulotlar bilan barcha ehtiyojlarni qondirib bo‘lmaydi. Demak, mamlakatlar
o‘rtasida eksport-import operatsiyalari albatta amalga oshishi yuz beradi.
Xulosa qilib shuni aytish mumkinki, valyuta bozorlarining ahamiyati milliy
iqtisodiyotning jahon iqtisodiyotiga yanada integratsiyalashuviga xizmat qilishida namoyon
bo‘ladi.
4. To‘lov balansi va uni tartibga solish yo‘llari
Mamlakat to‘lov balansining holati bugungi kunda nafaqat mamlakatning xalqaro
operatsiyalarini aks ettiruvchi oddiy hujjat, balki ushbu mamlakat iqtisodiyotining ochiqlik
darajasi, uning iqtisodiy - geografik va investitsion imkoniyatlari, oltin - valyuta zaxiralari va
mavjud valyuta munosabatlarining qay darajada ekanligi hamda xalqaro raqobatbardoshligi
haqida aniq xulosalar shakllantirish imkonini beruvchi iqtisodiy kategoriya hisoblanadi.
To‘lov balansi bu shunday hujjatki, unda mamlakatning xorijiy davlatlar bilan
bo‘ladigan aloqalari natijasida yuzaga keladigan valyuta tushumlari va to‘lovlarining
haqiqatdagi summasi aks ettiriladi. To‘lov balansi- a’lum vaqt oralig‘ida rezidentlar va
norezidentlar o‘rtasidagi barcha o‘tkazmalarning o‘lchovidir.
To‘lov balansining standart komponentlari hisobvaraqlarning ikki asosiy guruhi
bo‘yicha ajratilishi mumkin:
-joriy operatsiyalar hisobvarag‘i, unda tovarlar, xizmatlar, olingan daromadlar va joriy
transfertlarni qamrab oluvchi iqtisodiy bitimlar hisobga olinadi;
-kapitallar va moliyaviy instrumentlar bilan bog‘liq operatsiyalar hisobvarag‘i, unda
kapital transfertlari, nomoliyaviy aktivlarni sotib olish, shuningdek, moliyaviy talablar va
majburiyatlar bilan bog‘liq operatsiyalar hisobga olinadi.
Iqtisodiy adabiyotlarda to‘lov balansi moddalarining uch asosiy analitik guruhlari
ajratib ko‘rsatiladi:
1) savdo balansi;
2) joriy operatsiyalar balansi;
3) umumiy to‘lov balansi yoki rasmiy hisob-kitoblar balansi.
Joriy operatsiyalar hisobvarag‘ining muhim tarkibiy qismi - bu savdo balansi bo‘lib,
tovarlar eksporti va importi o‘rtasidagi farqni ifoda etadi. Savdo balansining o‘zgarishi
turlicha talqin qilinishi mumkin. Masalan, eksportning importdan oshishi mamlakat
tovarlariga jahon bozorlarida talabning oshganligi bilan izohlanadi.
Agar butun dunyo mazkur mamlakatning eksport tovarlarini xarid qilsa, shuningdek,
uning rezidentlari mahalliy tovarlarni import tovarlaridan afzal bilsa, demak xulosa qilish
mumkinki, mamlakat iqtisodiyotining holati yaxshi hisoblanadi. Aksincha, savdo balansining
defitsiti mazkur mamlakat eksport tovarlarining etarli darajada raqobatbardosh emasligi va
aholi turmush tarzini himoya qilish uchun zaruriy choralar ko‘rish lozimligidan dalolat
berishi mumkin.
Bunday tahlil agar savdo balansidagi o‘zgarish haqiqatda mazkur davlat tovarlariga
bo‘lgan talabning ortishi yoki kamayishi hisobiga yuz bersa maqsadga muvofiq sanaladi.
Biroq savdo balansiga boshqa omillarning ta’siri ham sezilarli bo‘lishi mumkin.
Jumladan, qulay investitsion muhit mamlakatga xorijiy investitsiyalar oqimini
rag‘batlantirish bilan birga xorijdan sotib olinadigan asosiy vositalar miqdorining ham
ortishiga sabab bo‘lishi mumkin. Bu holat ham savdo balansi defitsitini yuzaga keltiradi,
lekin mamlakat iqtisodiyotiga keskin salbiy ta’sir ko‘rsatmaydi.
Joriy operatsiyalar balansi kengroq axborotni o‘zida jamlab, tovar va xizmatlar
harakati bilan bog‘liq aktivlar oqimini aks ettiradi. Joriy operatsiyalar bo‘yicha ijobiy saldo
tovar, xizmat va xadyalar harakati bo‘yicha kredit debetdan yuqoriligini anglatadi.
Boshqacha aytganda, ijobiy saldo mamlakat boshqa mamlakatlarga nisbatan netto investor
hisoblanadi. Aksincha joriy operatsiyalar bo‘yicha defitsit mamlakatning sof qarzdor
ekanligidan dalolat beradi.
Merkantilistlar iqtisodiy maktabining konsepsiyasiga muvofiq, muvozanat joriy
operatsiyalar balansi atamasida aniqlangan. Bunda ta’kidlab o‘tilgan saldo kapitallar harakati,
mamlakat oltin-valyuta zaxiralaridagi o‘zgarishlarni hisobga olmagan. SHunday qilib,
merkantilist maktabi namoyondalari fikricha, iqtisodiy siyosatning maqsadi joriy
operatsiyalar hisobvarag‘i bo‘yicha ijobiy saldoni maksimallashtirish va shuning asosida,
mamlakatda oltinning jamlanishiga erishishdan iborat bo‘ladi.
Joriy operatsiyalar balansi defitsitining uzoq muddatli xorijiy kapital hisobidan
moliyalashtirilishi muvozanat mezoni sifatida to‘lov balansining umumiy saldosi
tushunchasining paydo bo‘lishiga olib keldi.
To‘lov balansining davlat tomonidan tartibga solishning zarurligi quyidagi sabablar
bilan izohlanadi:
Birinchidan, to‘lov balansiga muvozanatsizlik xos bo‘lib, bu holat yoki defitsit, yoki
haddan tashqari aktiv qoldiq ko‘rinishida namoyon bo‘ladi. Bu nomutanosiblik valyuta kursi
dinamikasiga, kapital oqimiga, iqtisodiyotning holatiga qattiq salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
Masalan, AQSH, joriy operatsiyalaridagi defitsitni milliy valyuta bilan qoplash natijasida,
inflyasiyani boshqa davlatlarga eksport qilishga erishgan. Bu esa, xalqaro aylanmadagi dollar
ortiqchaligini keltirib chiqardi va XX asrning 70 -yillarida Bretton-vuds tizimining izdan
chiqishiga olib keldi.
Ikkinchidan, XX asrning 30-yillarida oltin - deviz standarti joriy qilingandan so‘ng,
to‘lov balansini muvozanatlashtirishning baho mexanizmi ish bermay qo‘ydi. SHu sababli
ham, to‘lov balansini davlat tomonidan ma’lum tadbirlar orqali boshqarilishi maqsadga
muvofiq bo‘lib qoldi.
Uchinchidan, xo‘jalik aloqalari tobora globallashib borayotgan hozirgi davrda,
iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish tizimida to‘lov balansining roli borgan sari
ortib bormoqda. To‘lov balansini muvozanatlashtirish vazifasi - davlatning barqaror
iqtisodiy o‘sishini ta’minlash, inflyasiyani jilovlab turish va ishsizlikni kamaytirish kabi
vazifalar bilan bir qatorda e’tirof etilmoqda.
To‘lov balansini muvozanatlashtirish, odatda, bir qancha ichki va tashqi omillarning
to‘lov balansiga ta’sirini baholashni taqozo etadi. Aktiv balansga ega bo‘lgan davlatlar,
xalqaro hisob-kitoblarga kirishuvchi mamlakatlarda makroiqtisodiy barqarorlikni mavjud
bo‘lishidan manfaatdor bo‘ladi.
Defitsitli to‘lov balansiga ega bo‘lgan davlatlar esa, aktiv balansga ega bo‘lgan o‘z
hamkorlaridan import bo‘yicha cheklovlarni kamaytirish, mazkur mamlakatlarga kapital
chiqarilishini rag‘batlantirish kabilarni talab qiladi.
To‘lov
balansida
defitsit
mavjud
bo‘lgan
davlatlar
tomonidan,
eksportni
rag‘batlantirish, import qilinayotgan tovarlarni kamaytirishga, xorijiy kapitalni jalb qilishga,
kapitalni olib chiqib ketishni chegaralashga qaratilgan quyidagi tadbirlar qo‘llaniladi:
Deflyasion siyosat. Bu siyosat, ichki talabni kamaytirishga yo‘naltirilgan holda, o‘z
ichiga byudjet mablag‘larini aholi ehtiyojlariga kamroq sarflash, baholarni va ish haqlarini
muzlatish kabilarni qamrab oladi. Uning asosiy instrumentlaridan biri bo‘lib, moliyaviy va
pul - kredit choralari hisoblanadi: byudjet defitsitini kamaytirish, Markaziy bankning hisob
stavkalarini o‘zgartirishi (diskont siyosati); kredit cheklovlari; pul muassasining o‘sib
borishiga chegara qo‘yish.
Iqtisodiy pasayish, ishsizlikning yuqori ko‘rsatkichi va to‘la foydalanilmayotgan ishlab
chiqarish quvvatlari sharoitida deflyasiya siyosatini qo‘llash, ishlab chiqarish va bandlikning
yanada pasayishiga olib keladi. Bu esa, aholining turmush darajasiga sezilarli salbiy ta’sir
ko‘rsatib, vaziyatni yumshatish bo‘yicha tezkor chora-tadbirlar qo‘llanilmasa, ijtimoiy
nizolar keltirib chiqarishi mumkin.
Devalvatsiya. Bu milliy valyuta kursining pasaytirilishidir. Bu tadbir milliy eksportni
rag‘batlantirish va importni jilovlash bilan bog‘liq maqsadlarda amalga oshiriladi. Ammo,
to‘lov balansini tartibga solishda devalvatsiyaning roli, uni o‘tkazish tartiblari va ularga
hamkorlik qiluvchi mamlakatning umumiqtisodiy va moliyaviy siyosatiga bog‘liq bo‘ladi.
Devalvatsiya faqatgina, raqobatbardosh tovarlarning eksport salohiyati va jahon bozoridagi
qulay vaziyatlarning mavjudligi sharoitidagina tovarlar eksportini rag‘batlantirishi mumkin.
Devalvatsiyaning importni cheklashga ta’siri esa, mamlakatning importni cheklash
bo‘yicha keskin choralar qo‘llash imkoniyatlarining pasayishidan kelib chiqadi. Shundan
kelib chiqib aytish mumkinki, hamma mamlakatlarda ham import o‘rnini bosuvchi tovarlar
ishlab chiqarish siyosati muvaffaqiyatli chiqavermaydi.
Devalvatsiya importni cheklashi bilan, mamlakat ichida tovarlar ishlab chiqarish
xarajatlari
ortishiga,
narxlarning
ko‘tarilishiga
va
oqibatda,
tashqi
bozorlarda
raqobatbardoshlik qobiliyatining yo‘qolishiga olib keladi. SHuning uchun, bu tadbir
mamlakatga vaqtinchalik ustuvorlik berishi mumkin, ammo u to‘lov balansining defitsitini
keltirib chiqaruvchi sabablarni to‘liq bartaraf etishga qodir emas.
Kutilgan natijani olish uchun, devalvatsiya yetarli darajada bo‘lishi zarur. Aks holda, u
valyuta spekulyasiyasini kuchaytiradi va valyuta kursini qaytadan ko‘rib chiqishga majbur
qiladi. Masalan, 1967 yil noyabr oyida funt sterlingni 13,4 foizga devalvatsiyasi va 1971 yil
dollarning 7,89 foizga devalvatsiya qilinishi, ushbu valyutalarga bo‘lgan spekulyativ tazyiqni
yo‘q qila olmadi. Devalvatsiyani amalga oshirgan mamlakat, raqobatda o‘zi kutgan
ustuvorlikka ega bo‘la olmasligi mumkin. CHunki, suzib yuruvchi kurs rejimining
qo‘llanilishi to‘lov balansini muvozanatlashtirish imkonini bermasligi mumkin.
Valyuta cheklovlari. Ushbu tadbir eksport qiluvchilarning xorijiy valyutalardagi
tushumlaridan foydalanishni cheklash, xorijiy valyutani import qiluvchilarga sotishni
litsenziyalash orqali amalga oshiriladi. Shuningdek, u valyuta operatsiyalarini maxsus
ruxsatnomaga ega bo‘lgan banklarda amalga oshirilishi hamda to‘lov balansidagi defitsitni
kamaytirish maqsadida, kapital eksportini chegaralash va uning oqib kelishini
rag‘batlantirish, tovarlar importini chegaralashga qaratilgan tadbirlar yig‘indisi sifatida ham
e’tirof etiladi.
XX asrning 70-yillari oxiri 80-yillarining boshlarida joriy operatsiyalar bo‘yicha
yuritilayotgan siyosatning erkinlashuviga qaramasdan, konvertirlanadigan valyutaga ega
bo‘lgan mamlakatlarning deyarli 90 foizida kapitallarning xalqaro harakatida turli xil
cheklovlar mavjud bo‘lgan. EIning ko‘pchilik davlatlari ushbu cheklovlarni faqatgina o‘tgan
asrning 90-yillariga kelib bekor qildi.
Moliya va pul - kredit siyosati. To‘lov balansidagi defitsitni bartaraf etish maqsadida
eksport qiluvchilarga byudjet subsidiyalari beriladi, proteksionistik maqsadlarda import
bojlari oshiriladi, mamlakatga pul oqimining kirib kelishini rag‘batlantirish maqsadida
qimmatli qog‘ozlar egasi bo‘lgan xorijliklardan olinadigan soliqlarni bekor qilish kabi chora-
tadbirlardan keng foydalaniladi.
5. Xalqaro hisob - kitob shakllari
Xalqaro hisob – kitoblar - bu turli davlatlarning o‘zaro va ularning yuridik shaxslari va
fuqarolari o‘rtasida iqtisodiy va boshqa munosabatlarda vujudga keldaigan pullik talablar va
majburiyatlarning tartibga solinishi va amalga oshirilishidir. Xalqaro hisob-kitoblar deganda,
turli mamlakatlar o‘rtasidagi iqtisodiy, siyosiy va madaniy aloqalar natijasida yuzaga
keladigan pullik talablar va majburiyatlar yuzasidan to‘lovlarni amalga oshirish tizimi
tushuniladi.
“Xalqaro hisob-kitoblar” tushunchasi:
- jahon amaliyotida ishlab chiqilgan va xalqaro hujjatlar va udumlar bilan
mustahkamlab qo‘yilgan hisob-kitoblarni amalga oshirish va to‘lovlarni o‘tkazish shartlari
va tartibini;
- xalqaro hisob-kitoblarni tashkil etish va o‘tkazish bo‘yicha banklarning amaliy
faoliyatini qamrab oladi.
Tovarlar ishlab chiqarish va ularni sotish jarayonlarining baynalmilallashuvi, xalqaro
hisob-kitoblarning mazmunida yangi o‘zgarishlar paydo bo‘lishiga olib keldi. Xalqaro hisob-
kitoblar keng qamrovli bo‘lib, u eksport-import operatsiyalari, tijorat tusiga ega bo‘lmagan
to‘lovlar-sayyohlik, sport, fuqarolar tomonidan xorijiy davlatlarga pul o‘tkazishlar, xorijiy
davlatlarda diplomatik va savdo vakolatxonalarini ochish, o‘zga davlatlar hududida harbiy
qismlarni saqlash hamda kapitallar va kreditlarning harakati bo‘yicha amalga oshiriladigan
hisob-kitoblarni o‘z ichiga oladi.
Xalqaro hisob-kitoblarning samaradorligiga quyidagi omillar ta’sir qiladi:
- davlatlar o‘rtasidagi iqtisodiy va siyosiy munosabatlar;
- valyuta qonunchiligi;
- xalqaro savdo qoidalari va udumlari;
- bank amaliyoti;
- tashqi savdo shartnomalari va kredit bitimlarining shartlari;
- pullik hisob-kitoblar ishtirokchilarining to‘lovga qobilligi.
O‘tish davri qiyinchiliklarini boshdan kechirayotgan davlatlarda xalqaro hisob-
kitoblarning tovarlar, xizmatlar va bajarilgan ishlar bo‘yicha to‘lovlarning o‘z vaqtida kelib
tushishini kafolatlovchi shakllari keng qo‘llanilishi mumkin.
Tashqi savdo shartnomalarida valyuta-moliyaviy va to‘lov shartlari yaqqol aks
ettirilib, ular sirasiga quyidagilar kiradi:
- baho valyutasi;
- to‘lov valyutasi;
- to‘lov sharti;
- hisob - kitob shakli.
Baho valyutasi - bu tovarning bahosi o‘lchanadigan valyuta. Ushbu valyutani
tanlashda tovarning turi, hukumatlararo shartnomalarning shartlari, va ayniqsa,
valyutaning barqarorligi hisobga olinadi. SHartnomada ko‘rsatilgan baho tarkibiga
tovarlarni ishlab chiqarish, uni yuklash, import qiluvchi mamlakat portiga tushirish,
omborxonalarga joylashtirish, import qiluvchiga uni etkazib berish xarajatlari kiradi.
Tovarlar bahosini shartnomada belgilashning 5 asosiy usuli mavjud:
1. Qat’iy belgilangan baholarni o‘rnatish. Ushbu baho shartnoma imzolanayotgan
vaqtda o‘rnatiladi va shartnoma ijro etilishi mobaynida o‘zgarmasdan qoladi.
2. Tovarlar bahosini, shartnoma imzolanayotgan paytda yuzaga kelgan bozor
bahosida hisobga olish. Agar xom-ashyo eksport qilinayotgan bo‘lsa, ularning biron-bir tovar
birjasida (London yoki Nyu-York tovar birjalari va xokazo) xorijiy bahosi asosida shartnoma
ijro etiladi.
3. Baho qat’iy belgilab qo‘yilishi. Ammo, shartnoma imzolanayotgan paytda
tovarlarning bahosi keskin o‘zgarsa, belgilangan baho o‘zgartiriladi.
4. Tovarlar bahosi qatiy belgilab qo‘yiladi, ammo xarajatlar tarkibida o‘zgarish
bo‘lgan taqdirda belgilangan baho o‘zgartiriladi. Bu usul, ko‘pchilik hollarda, asbob-
uskunalarni sotishda qo‘llaniladi.
5. Aralash shakl. Tovarlarning ma’lum qismi qat’iy belgilangan baholarda, ma’lum
qismi o‘zgartiriladigan baholarda sotiladi.
To‘lov valyutasi - bu haqiqatda import qiluvchining majburiyati to‘lanadigan valyuta.
Agar, to‘lov valyutasi nobarqaror valyuta bo‘lsa, unda shartnomada tovarlarning bahosi
barqaror valyutada o‘lchanadi.
To‘lov shartlari-bu to‘lov naqd valyutalarda yoki naqdsiz shaklda, ochiq hisob-
raqamlari orqali, kredit shaklida yoki veksellar orqali amalga oshirilishi mumkinligini
kelishib olishdir.
Hisob-kitob shakllari tovarni jo‘natishga oid hujjatlar va to‘lov hujjatlarini
rasmiylashtirish, uzatish va to‘lash usullari sifatida namoyon bo‘ladi.
Xalqaro
hisob-kitoblar
2
guruhga
bo‘linadi:
hujjatlashtiriladigan;
hujjatlashtirilmaydigan to‘lovlar.
Hujjatlashtiriladigan to‘lovlarga:
1. Hujjatlashtirilgan akkreditiv;
2. Inkasso bilan amalga oshiriladigan hamma to‘lovlar kiradi.
Hujjatlashtirilmaydigan to‘lovlarga:
1. To‘lov topshiriqnomasi;
2. CHeklar;
3. SVIFT (SWIFT) kiradi.
Hujjatlashtirilmaydigan to‘lovlarni turkumlashda mezon shartlarini to‘lov shartlari
o‘taydi. Agar, har qanday hisob-kitob quyidagi 3 to‘lov asosida amalga oshirilsa, bu
hujjatlashtirilmaydigan hisob-kitob bo‘lib hisoblanadi:
1.Oldindan to‘lash;
2.Tovarni olgandan so‘ng to‘lash;
3.Ochiq hisobvaraqlar bo‘yicha hisob-kitoblar.
Jahon amaliyotida keng qo‘llaniladigan asosiy hisob-kitob shakllari sifatida bank
o‘tkazmasi, inkasso va hujjatlashtirilgan akkreditivni ajratib ko‘rsatish mumkin. Ta’kidlash
lozimki, xalqaro hisob-kitoblarning sezilarli qismi (80 foiz) inkasso va akkreditiv hissasiga
to‘g‘ri keladi. Ushbu hisob-kitob shakllarida importyor shartnomadagi to‘lov shartlariga
muvofiq to‘lovni amalga oshiradi, eksportyor esa, shartnomada ko‘rsatilgan tovarni etkazib
bersagina to‘lovni qabul qiladi.
Bank o‘tkazmasi - bir bank tomonidan boshqa bank topshirig‘iga ko‘ra ma’lum pul
summasini o‘tkazmani qabul qiluvchiga to‘lanishidir.
1-chizma.
Bank o‘tkazmasi
1. O‘tkazmani amalga oshirish to‘g‘risida topshiriq.
2. O‘tkazmaning amalga oshirilishi.
3. Benefitsiarni uning hisobraqamiga mablag‘ ajratilganligi xususida xabardor qilish.
Tashqi savdo shartnomasining “To‘lov shartlari” bo‘limida etkazib beriladigan tovar
bo‘yicha hisob - kitoblar bank o‘tkazmasi shaklida amalga oshirilishi ko‘rsatilishi lozim.
Bundan tashqari, o‘tkazmani qabul qiluvchining rekvizitlari (hisobraqami, eksportyor
bankining nomi, manzili) va to‘lov muddati ko‘rsatilishi kerak.
To‘lov topshiriqlarini xorijiy bank-korrespondentga uzatishning eng keng tarqalgan
vositalari bo‘lib, telegraf, SVIFT tizimi va xorijiy banklar bilan Micro Cash Register modem
aloqalari tizimi hisoblanadi.
Ўтказмани берувчи
(импортёр)
Ўтказмани қабул
қилувчининг банки
Ўтказмани
берувчининг банки
Бенефициар
(экспортёр)
1
3
2
SVIFT (SWIFT-Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication)-bu
butunjahon bank-moliya telekommunikatsion tarmog‘i bo‘lib, bank-moliya axborotlarini
tezlik bilan uzatishga mo‘ljallangan. U ma’lumotlarni uzatish va operatsiyalarni amalga
oshirish tizimi bo‘lgani uchun, uni hisob - kitoblarning mustaqil shakli sifatida hisobga olish
maqsadga muvofiq emas.
SVIFT xalqaro hisob-kitob operatsiyalarini amalga oshirishning an’anaviy usulllari
bilan taqqoslaganda bir qator afzalliklarga ega, jumladan, tezkor (bankdan bankka ma’lumot
etkazish vaqti juda qisqa), ishonchli va tejamkor hisoblanadi.
Micro Cash Register tizimi Bank of New York, Bankers Trust Company,
Commerzbank, Dresdner Bank kabi yirik banklar tomonidan taklif etiladi.
Hisob-kitoblarning inkasso shaklida bank mijozining topshirig‘iga ko‘ra etkazib
berilgan tovar (ko‘rsatilgan xizmat va bajarilgan ishlar) uchun importyordan to‘lovni qabul
qiladi va bu mablag‘larni eksportyor hisobraqamiga o‘tkazadi. Hisob-kitoblarning inkasso
shaklini qo‘llash Xalqaro savdo palatasining unifikatsiyalashgan qoidalari asosida tartibga
solinadi.
Inkasso bo‘yicha unifikatsiyalashgan qoidalarga muvofiq, bank ushbu operatsiyani
eksportyor ko‘rsatmasi asosida amalga oshiradi. Inkasso bo‘yicha operatsiyada talab
etiladigan hujjatlarni ikki guruhga ajratish mumkin: moliyaviy hujjatlar (o‘tkazma veksel,
oddiy veksel, to‘lovni qabul qilish uchun foydalaniladigan boshqa hujjatlar) va tijorat
hujjatlari (yuk hujjatlari, guvohnomalar va b.).
Ushbu hujjat turlariga binoan, inkasso sof va hujjatlashtirilgan inkassoga bo‘linadi. Sof
inkasso faqat moliyaviy hujjatlarni taqozo etgani holda, xujjatlashtirilgan inkassoda tijorat
hujjatlari, ba’zan moliyaviy hujjatlar ham talab etiladi.
Inkasso bo‘yicha hisob-kitoblarni quyidagi chizma orqali ifodalash mumkin
(navbatdagi betga qarang).
1. Tovarni yuklab jo‘natish.
2a-2b. Inkasso topshirig‘i (zaruriy hujjatlar va importyordan pulni olish shartlari
borasidagi ko‘rsatma bilan birgalikda).
1. Importyorni inkasso to‘lovi bo‘yicha xabardor qilish.
2. To‘lovni amalga oshirish bo‘yicha topshiriq.
3. To‘lov hujjatlarini berish (ular asosida importyor tovarlarni qabul qiladi).