XALQARO MOLIYA
1. Xalqaro moliyaning asoslari va rivojlanish tendensiyalari
2. Jahon banki va Xalqaro valyuta fondi
3. Valyuta kursi va valyuta bozorlari
4. To‘lov balansi va uni tartibga solish yo‘llari
5. Xalqaro hisob-kitob shakllari va xalqaro kredit.
1.Xalqaro moliyaning asoslari va rivojlanish tendensiyalari
Xalqaro moliya xalqaro moliya bozorlari, xalqaro bank faoliyati, xalqaro
korporatsiyalarning moliyasi, qimmatli qog‘ozlar portfelini boshqarish va shular bilan
bog‘liq munosabatlarni o‘rganadi. Bundan tashqari, xalqaro moliya umumjahon darajasidagi
moliyaviy operatsiyalar va ularning o‘zaro aloqadorligi, yirik industrial davlatlar,
rivojlanayotgan yoki o‘tish davlatlarida ularning qanday xususiyatlar kasb etishini va
ulardagi doimiy o‘zgarishlarni tushuntiradi.
“Xalqaro moliya”ga doir xorijiy adabiyotlarda xalqaro moliya bozorlari va risklarni
boshqarish, transmilliy va to‘g‘ridan-to‘g‘ri investitsiyalar, xalqaro qarz inqirozlariga asosiy
urg‘u beriladi. Shuningdek, xalqaro moliya doirasida dunyo mamlakatlarining xalqaro
moliya tizimidagi o‘rni, holati, tashqi moliyalashtirish mexanizmi, rivojlanayotgan moliya
bozorlarining xususiyatlari ko‘rib chiqiladi.
XX asrning so‘nggi yillarida sobiq Ittifoqning parchalanishi, mamlakatlar o‘rtasida
iqtisodiy va siyosiy aloqalarning sifat jihatdan yangi bosqichga chiqishi, milliy xo‘jalik
aloqalarining integratsiyalashuvi bilan, globalizatsiya jarayonlarining jadallashuvi yuz berdi.
Globalizatsiya natijasida jahon xo‘jaligining tarkibiy qismiga aylanib borayotgan
mamlakatlarning soni ortib bormoqda.
Bu milliy darajadagi huquqiy, iqtisodiy hamda texnologik to‘siqlar yo‘qolishiga, uning
o‘rniga xalqaro iqtisodiy xo‘jalikning umumiy iqtisodiy qonuniyatlari va xalqaro
xo‘jalikning funksional aloqalarini tatbiq etilishiga olib kelmoqda.
Mamlakatlar hayotidagi globalizatsiya - iqtisodiy munosabatlardagi tovarlar, xizmatlar,
kapital hamda fond bozorlaridagi savdo va siyosatga doir tartiblarning tobora erkinlashuvi
orqali namoyon bo‘lmoqda. Tashqi savdo aloqalari erkinlashtirilayotgan mamlakatlar soni
yil sayin ortib bormoqda.
Jahon iqtisodiy va moliyaviy muhitining shakllanishiga ta’sir etgan sezilarli
o‘zgarishlar sifatida quyidagilarni ko‘rsatish mumkin:
1) 1957 yili Londonda Britaniya hukumatining funt sterling ustidan nazorat
o‘rnatishiga javob tariqasida evrodollar bozorining yuzaga kelishi;
2) 1958 yilda dastlab, “Umumiy bozor” deb atalgan Evropa Iqtisodiy Hamkorligi
(EIH) - hozirgi Evropa Ittifoqining (EI) tashkil topishi;
3) Amerika korporatsiyalari xorijiy faoliyatlarini kengaytirishga intilishi (1950
yillardan boshlab). Jahon bozorida Evropa va YAponiya korporatsiyalari faoliyatining
sezilarli o‘sishi, shuningdek, xalqaro maydonda Amerika korporatsiyalari bilan ushbu
mamlakatlar o‘rtasida raqobatning kuchayishi;
4) O‘tgan asrning 60-yillarida YAponiya iqtisodiyotini tez sur’atlar bilan o‘sishi, Uzoq
SHarq biznes faoliyatida yangi imkoniyatlarning ortishi;
5) 1971-1973 yillarda Brettonvud tizimini qulashiga olib kelgan jahon moliya
inqirozlari, valyutaning belgilangan kursi tizimidan, suzuvchi valyuta kurslariga o‘tish;
6) 1971-1979 yillardagi birinchi va ikkinchi neft inqirozlari jahon iqtisodiy tizimiga
bosim o‘tkazishi. Ushbu sanalarda neft eksport qiluvchi mamlakatlar tashkiloti (OPEK) neft
narxini sezilarli darajada oshirshi;
7) Rivojlanayotgan mamlakatlarning 1982 yilda tashqi qarzlarga xizmat ko‘rsatishi
bilan bog‘liq jahon qarzdorlik inqirozining boshlanishi;
8) 1980 yillarda YAponiyaning xalqaro moliyaviy kuch va jahon kapitalining manbasi
sifatida yetakchi mamlakatga aylanishi;
9) 1987 yilda ettita mamlakatning (“Katta ettilik”) Parijda Luvr bitimini imzolashi.
Ular o‘z valyuta kurslarining dollarga nisbatan tor tebranish doirasida sun’iy ravishda
almashtirish orqali, kuchsizlanib borayotgan dollarni qo‘llab - quvvatlashni rejalashtirdilar.
SHuningdek, ushbu mamlakatlar kelishilgan iqtisodiy siyosat yuritishni mo‘ljalladilar;
10) 1987 yilda EIH yagona Evropa aktini qabul qilish orqali 1992 yilda yaxlit Evropa
bozorini tashkil qilishni rejalashtirilishi. Bunda, mazkur tashkilotning G‘arbiy Evropa
moliyaviy va iqtisodiy holatiga sezilarli ta’sir etishi kutildi;
11) 1989-1992 yillarda SHarqiy Evropa mamlakatlari o‘z siyosiy yo‘nalishlarini
o‘zgartirishi. Ularning kommunistik dunyoqarashdan ko‘p partiyaviylikka, markazdan
rejalashtiriladigan iqtisodiyotdan erkin bozor iqtisodiyotiga o‘tishi, jahondagi siyosiy,
iqtisodiy va moliyaviy holatga chuqur ta’sir etdi;
12) 1992 yildan keyin yaxlit Evropa bozorining yuzaga kelishi, 1993 yil noyabr oyidan
erkin savdo bo‘yicha SHimoliy Amerika bitimining kuchga kirishi, 1993 yilda Osiyo-tinch
okeani iqtisodiy hamkorligi konferensiyasi va boshqa jarayonlar, o‘tgan asrning 90 - yillarida
hududiy rivojlanishni jadallashtirdi.
13) Evropa Ittifoqining yagona valyutasi - Evroning muomalaga kiritilishi, xorijiy
valyuta zaxiralarining diversifikatsiya darajasi, valyutaviy bitimlar hajmi va ko‘lamiga
sezilarli darajada ta’sir ko‘rsatdi. SHuningdek, evrodagi hosilaviy moliyaviy vositalar hajmi
dunyoda yetakchi o‘rinni egalladi.
XXI asr bo‘sag‘asida jahon iqtisodiyotida to‘rtta asosiy tarkibiy tendensiyalar
kuzatildi:
Birinchidan, xom - ashyo eksportiga asoslangan hamda sanoati rivojlangan
mamlakatlar o‘rtasidagi munosabatlardagi o‘zgarishlar. Xom-ashyo yetkazib beruvchi
mamlakatlar va sanoati rivojlangan mamlakatlar o‘rtasida an’anaviy iqtisodiy aloqalar
mavjud bo‘lib, ularning o‘zaro munosabatlar modeli quyidagicha edi: xom - ashyo etkazib
beruvchi mamlakatlar, xom-ashyoni eksport qilib, olingan valyuta tushumlaridan sanoat
mahsulotlari importini moliyalashtirganlar.
O‘tgan asrning 70-yillarida “Rim klubi” nomi bilan mashhur G‘arbiy Evropa olimlari
“dunyo miqyosida tez orada tabiiy resurslarning global taqchilligi yuzaga keladi”, deb
bashorat qilgan edilar.
Ushbu mulohazalarga asoslanib ko‘pgina xom-ashyo etkazib beruvchi mamlakatlar
xom - ashyo sotish evaziga valyuta tushumini oshirish maqsadida kartellarga birlashdilar.
Ammo, sanoat texnologiyasi va qishloq xo‘jalik sohasining keskin rivojlanishi, xom -
ashyoga bo‘lgan talabning qisqarishiga ta’sir ko‘rsatdi va natijada xom - ashyo bahosining
pasayishi yuz berdi.
Ikkinchidan, sanoati rivojlangan mamlakatlarda qo‘l mehnatiga asoslangan ishlab
chiqarishdan, bilim va malakaga asoslangan ishlab chiqarishga o‘tildi.
Jahon iqtisodiy tuzilmasidagi ushbu o‘zgarishlar natijasida bandlik tarkibida yuqori
malaka talab qiluvchi mutaxassislarga ehtiyoj ortib, nisbatan past malakali mutaxassislarga
talab pasayib bordi. Axborot almashuvining osonligi - tadbirkorlik faoliyatini, kichik biznes
va shaxsiy tashabbusni rag‘batlantirdi.
Ilmiy-texnika taraqqiyoti yutuqlaridan foydalanish, bilimni va yuqori malakani talab
qildi, shuning uchun ishlab chiqarish samaradorligi va raqobatbardoshlikni oshirish uchun,
inson kapitaliga investitsiya qilish muhimligi ortdi.
Uchinchidan, jahon savdosida xalqaro kapital harakatining sezilarli darajada ortishi.
Ushbu o‘zgarish xalqaro savdoga nisbatan xalqaro kapital harakatining tez sur’atda o‘sishi
bilan yuz berdi. Xalqaro moliya statistikasining ma’lumotlariga ko‘ra, jahon eksporti hajmi,
1981 yildagi 2000 mlrd. AQSH dollaridan 1991 yilda 3447 mlrd. AQSH dollari darajasigacha
o‘sgan. SHu vaqt oralig‘ida xalqaro obligatsiyalar emissiyasi 23 mlrd.dan 342 mlrd. AQSH
dollariga o‘sdi.
Bundan tashqari, uchta yetakchi xalqaro moliya bozorlarida ko‘plab xorijiy valyutalar
aylanmasi sezilarli darajada o‘sdi. 1986 yildan 1992 yilgacha Londonda xorijiy valyutaning
kunlik o‘rtacha aylanmasi 90 mlrd.dan 303 mlrd. AQSH dollarigacha ortdi. SHu davrda Nyu-
Yorkdagi kunlik aylanma 50 mlrd.dan 192 mlrd.ga, Tokioda 48 mlrd.dan 128 mlrd. AQSH
dollariga ortgan.
Xalqaro kreditlar hajmining sezilarli darajada ortishi nafaqat xalqaro ayirboshlash
ko‘lamining ortishi, balki ishlab chiqarish maqsadlaridagi kreditga bo‘lgan talabning ortishi
bilan ham izohlanadi. 1970-yillarga kelib esa, xalqaro xususiy kreditlar joriy to‘lov balansi
defitsitini bevosita va bilvosita moliyatirish uchun ham foydalanila boshlandi.
Xususiy firmalar bilan bir qatorda, hukumat, davlat tashkilotlari va korxonalari,
xalqaro kredit tashkilotlari yirik qarz oluvchilarga aylandilar. So‘nggi o‘n yillikda xalqaro
kapitallar bozori hisobidan rivojlangan va rivojlanayotgan davlatlar yalpi to‘lov balansi
defitsitining qariyb 60 foizi moliyalashtirildi. 1970 - yillarda xalqaro kapitallar bozorining
kengayishi xalqaro likvidlilik va moliyaviy mablag‘larning xalqaro harakatini oshishiga
sabab bo‘ldi.
1971 yilning avgustiga kelib, AQSH hukumati oltinning AQSH dollariga erkin
konvertilanishini bekor qildi. Bu holat amerika dollarining jahon bo‘ylab keng qo‘llanilishi
va jahon valyutasiga aylanishiga sharoit yaratdi. AQSH hukumatining mazkur qaroridan
so‘ng, bir qator davlatlar valyuta kursining erkin suzish rejimini joriy qilishga kirishib
ketdilar, ayrimlarida qat’iy belgilangan kurs rejimiga qaytish holatlari uchragan bo‘lsada, bu
holat vaqtinchalik xarakter kasb etdi. 1973 yilda esa, suzish rejimi YAmayka
konferensiyasida rasman tan olindi va XVFning a’zo davlatlariga istalgan kurs rejimini joriy
qilish huquqi berildi.
To‘rtinchidan, transmilliy korporatsiyalar(TMK)ning qo‘shma korxonalarni tashkil
etish uchun xalqaro investitsiyalari va hamkorlik bitimlarida diversifikatsiya darajasining
ortishi.
XX asrning 70-yillariga kelib, xalqaro moliya sohasida bir qator sifat o‘zgarishlari yuz
berdi va zamonaviy xalqaro valyuta-moliya tizimining shakllanishi va rivojlanishiga turtki
bo‘ldi. Xalqaro kreditlash hajmi va xarakterining o‘zgarishi birinchi galda Transmilliy
korporatsiyalar faoliyati bilan bog‘liq bo‘lib, bu o‘z navbatida, moliyaviy resurslarning
yanada oqilona foydalanilishiga olib keldi.
Tranmnsmilliy korporatsiyalar o‘zlarining tashkiliy, ishlab chiqarish va marketing
tizimlarini chet mamlakatlar hududlariga yoyib, shu yo‘l bilan tovar, xizmat, kapital va
texnologiyalarini ishlab chiqarishga jalb etib, ushbu mamlakatlar o‘rtasidagi o‘zaro
harakatlarga ta’sir etdi. Qo‘shma korxonalar xalqaro biznes integratsiyasining keng tarqalgan
shakliga aylandi.
Shuningdek, jahon iqtisodiyotining integratsiyalashuv jarayonlarida xalqaro
tashkilotlar rolini alohida e’tirof etish zarur.
O‘tish
davrini
boshdan
kechirayotgan
mamlakatlarning
jahon
bozoriga
integratsiyalashuvi uzoq muddatli jarayon hisoblanadi. Ba’zi milliy bozorlarning ochiq,
ba’zilarining qattiq tartibga solinadigan bo‘lgan hozirgi holati bilan, globallashuvning asosiy
tamoyillaridan bo‘lgan erkinlashuv, bir-biriga nomuvofiq bo‘lgan ko‘rinishni hosil qilmoqda.
Xalqaro tovarlar, xizmatlar va kapitallar almashinuvining erkinlashish an’anasi
kengayayotgan bir paytda, har bir davlat eksport va importni tartibga solishning ma’lum
instrumentlarini saqlab qolmoqdalar. Ularning asosiy maqsadi - tarkibiy qayta qurish va
inqiroz davrining qiyinchiliklarini engib o‘tish, milliy xavfsizlikni ta’minlash-takror ishlab
chiqarish uzluksizligini ta’minlovchi (energetika, transport, aloqa va xokazo) va mamlakat
mudofaa qobiliyati kabi strategik sohalarni moliyaviy ta’minlash, shuningdek, savdo
sheriklardan munosib imtiyozlar olish, shuningdek, byudjet tushumlarini oshirishdan iborat
bo‘lmoqda. Amaldagi bunday proteksionizm fiskal muammolarni hal etishdan ko‘ra, ko‘proq
tarkibiy siyosat o‘tkazish vositasi hisoblanadi.
Hozirgi sharoitda nafaqat erkin savdo g‘oyasi (erkinlashuv) bilan proteksionizm
o‘rtasida qarama-qarshilik yuzaga chiqmoqda, balki milliy xo‘jalikni jahon xo‘jaligiga kirish
samarasini maksimal tarzda ta’minlash maqsadida, xo‘jalikni tartibga solishning yuqoridagi
ikki instrumentining optimal aralashmasidan foydalanilmoqda. Bunday aralashmaning shakl
va nisbatlari, ma’lum vaqtdagi pragmatik manfaatlardan kelib chiqib aniqlanadi.
Xalqaro
iqtisodiy
munosabatlarda
globalizatsiya
bilan
birga,
integratsiya
jarayonlarining yana bir shakli - ma’lum geografik joylashuvga asoslangan hududiy
integratsiya yuz bermoqda.
O‘sib boruvchi globallashuv, hududiylashuv, iqtisodiyotning transmilliylashuvi va
integratsiya natijasida, eski – davlatlararo tartibga solish mexanizmi tubdan o‘zgardi.
Mamlakatlar o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalar ikkiyoqlama munosabatlar chegarasidan chiqib,
ko‘pyoqlama tus olmoqda.
Ammo, “milliy xo‘jalik majmui”, “mamlakatning milliy iqtisodiy manfaatlari”
tushunchalari o‘z ma’nosini saqlab qolmoqda. Milliy xo‘jalik hamon ishlab chiqarish,
almashuv, taqsimot va iste’mol, shuningdek, iqtisodiy faoliyatning asosiy markazidir.
Har bir davlatning yillar davomida shakllangan o‘z tarixiy, iqtisodiy, ijtimoiy-madaniy
rivojlanish xususiyatlari mavjud bo‘lib, boshqa mamlakatlarning tajribalarini ko‘r-ko‘rona
ko‘chirib olish, yoki xalqaro tashkilotlar tomonidan tavsiya etiladigan, iqtisodiy
rivojlanishning hamma uchun umumiy retseptlarini qo‘llash, samarasiz va iqtisodiy vaziyatni
izdan chiqarishi mumkin.
Umuman
olganda,
moliyaviy
globallashuv
sharoitida
jahon
xo‘jaligiga
integratsiyalashuvda rivojlangan mamlakatlarning ilg‘or tajribalariga tahliliy yondashish va
ushbu tajribalarni milliy xususiyatlar bilan eng optimal tarzda uyg‘unlashtirish maqsadga
muvofiq sanaladi.
2. Jahon banki va Xalqaro valyuta fondi
Qat’iy belgilangan paritet tizimiga o‘tilgunga qadar, ya’ni oltin va oltin deviz standarti
sharoitida barcha global xarakterga ega bo‘lgan moliyaviy muammolar xalqaro
konferensiyalarda hal qilinar edi. Boshqacha aytganda, jahon moliya tizimining rivojlanishi
ustidan doimiy monitoring olib boruvchi, uning amal qilish tamoyillarini ishlab chiquvchi va
mamlakatlarga iqtisodiy muammolarni hal qilish uchun moliyaviy ko‘mak beruvchi organlar
mavjud emas edi. 1944 yilda AQSHdagi Bretton Vuds konferensiyasida Xalqaro valyuta
fondi (XVF) va Xalqaro tiklanish va taraqqiyot bankining (XTTB) tashkil etilishi xalqaro
moliya va valyuta tizimining rivojlanishida muhim qadam bo‘ldi.
“Jahon banki” atamasi tarkiban Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki (International
Bank for Reconstruction and Development) va Xalqaro rivojlanish assotsiatsiyasini
(International Development Association) qamrab oladi. “Jahon banki guruhi” atamasi esa, 5
ta tashkilotni, xususan, XTTB, XRA, Xalqaro moliya korporatsiyasi (International Financial
Corporation), Investitsiyalarni kafolatlash bo‘yicha ko‘p tomonlama agentlik (Multilateral
Investment Guarantee Agency), Xalqaro investitsion bahslarni tartibga solish markazini
(International Center for Settlement of Investment Disputes) o‘z ichiga oladi.
XTTBga a’zo bo‘ladigan davlatlarning bir vaqtda XVFga a’zo bo‘lishi talab etiladi.
XTTBga a’zolik esa, o‘z navbatida, Jahon banki guruhining boshqa tashkilotlariga a’zo
bo‘lish uchun dastlabki shart-sharoitlardan hisoblanadi.
XTTBning Kelishuvlar moddasining 1-moddasiga muvofiq uning maqsadlari sirasiga
quyidagilar kiradi:
- a’zo davlatlarning milliy iqtisojiyotni tiklash va rivojlantirishga ko‘maklashish;
- kafolatlar berish, xususiy va boshqa investorlarning investitsiyalari va ssudalarida
ishtirok etish orqali xususiy va xorijiy investitsiyalarni rag‘batlantirish;
- jahon savdosining muvozanatli o‘sishini va a’zo davlatlar to‘lov balansining
muvozanatliligini qo‘llab-quvvatlash.
XTTBning faoliyati o‘rta daromadli va kreditga layoqatli rivojlanayotgan davlatlarda
ssudalar, kafolatlar, riskni boshqarish mahsulotlari, maslahat xizmatlari orqali qashshoqlikni
qisqartirishga qaratilgan. 2008 yil 1 yanvar holatiga unga a’zo mamlakatlar soni 185 tani
tashkil etgan.
XTTBning asosiy mablag‘lari hozirgi kunda o‘rta va uzoq muddatli qarz
majburiyatlarini emissiya qilish orqali xalqaro moliya bozorlaridagi operatsiyalar hisobidan
shakllanadi. XTTB qimmatli qog‘ozlari yuqori kredit reytingiga (AAA) ega bo‘lib,
dunyoning 100 dan ortiq mamlakatlariga joylashtiriladi. XTTBning kreditlari qarz oluvchi
davlat milliy valyutasida emas, balki devizlarda, ya’ni xalqaro darajada to‘lov vositasi
sifatida tan olingan valyutalarda ajratiladi.
XRA 1960 yilda tashkil topgan bo‘lib, dunyoning sust rivojlangan, qashshoq
davlatlariga moliyaviy ko‘mak beradi.
XRA Kelishuvlar moddasining 1 - moddasiga muvofiq, uning maqsadi iqtisodiy
rivojlanishni rag‘batlantirish, samaradorlikni oshirish va shuning asosida, sust rivojlangan
a’zo mamlakatlarda aholi turmush tarzini oshirish, shuningdek, ana’naviy kreditlarga
nisbatan og‘ir bo‘lmagan qulay shartlarda moliyaviy ko‘mak berish hisoblanadi.
XRA foizsiz kreditlar va iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirishga qaratilgan grantlar
ajratish orqali qashshoqlikni qisqartirish, ijtimoiy tengsizlikni kamaytirish va aholi turmush
tarzini oshirishni ko‘zda tutadi. XRA moliyaviy yordamlaridan aholi jon boshiga YAIM
ko‘rsatkichi 1025 AQSH dollaridan (2007 moliyaviy yil uchun) kam bo‘lgan davlatlar
foydalanishi mumkin. Hozirgi kunda 82 ta mamlakat XRA xizmatlaridan foydalanish
huquqiga ega.
XRA kreditlarining qaytarish muddatlari 20, 35 va 40 yilni tashkil etadi, shundan
dastlabki 10 yili imtiyozli davr hisoblanadi va bu davrda asosiy qarz bo‘yicha to‘lovlar
amalga oshirilmaydi. Ta’kidlash lozimki, XRA kreditlariga foiz to‘lanmaydi, biroq xizmat
ko‘rsatish uchun kam miqdordagi (hozirda ajratilgan kredit summaning 0,75 foizi) xarajatlar
qarz oluvchi tomonidan qoplanadi.
Xalqaro moliya korporatsiyasi (XMK) 1956 yilda tashkil etilgan bo‘lib, uning bosh
maqsadi rivojlanayotgan davlatlarda xususiy sektor investitsiyalarini qo‘llab - quvvatlash
orqali iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish hisoblanadi.
XMK hukumat kafolatini talab qilmagani bois, benefitsiarlarining kreditga
layoqatliligini sinchkovlik bilan tahlil qiladi. SHuningdek, XMK kreditlarining moliyaviy
shartlari, XTTB va XRA bilan taqqoslaganda, sezilarli darajada og‘ir hisoblanadi. XMK
kreditlarining katta qismi 7-12 yil muddatga qat’iy va suzuvchi stavkalarda turli valyutalarda
ajratiladi.
Investitsiyalarni kafolatlash bo‘yicha ko‘p tomonlama agentlik (MIGA) 1988 yilda
tashkil etilgan bo‘lib, Jahon banki guruhining eng yosh a’zosi hisoblanadi. Bu tashkilotning
bosh maqsadi - notijorat (siyosiy) risklarga qarshi kafolat berish orqali rivojlanayotgan
davlatlardagi to‘g‘ridan - to‘g‘ri investitsiyalarga ko‘maklashishdir. Bundan tashqari, u
rivojlanayotgan davlatlar hukumatlariga xorijiy investitsiyalarga ko‘maklashish dasturlarini
ishlab chiqish bo‘yicha maslahatlar beradi.
Xalqaro investitsion bahslarni tartibga solish markazi esa, davlatlar va xususiy
investorlar o‘rtasidagi o‘zaro ishonchni mustahkamlash orqali investitsiya sohasidagi
bahslarni hal qiladi va muvofiqlashtiradi.
XVFning bosh maqsadi xalqaro valyuta tizimi, ya’ni mamlakatlar o‘rtasida tovar va
xizmatlarning erkin ayirboshlanishiga xizmat qiladigan valyuta kurslari va xalqaro to‘lovlar
tizimi barqarorligini ta’minlash hisoblanadi.
Xalqaro valyuta fondi (XFV) kelishuvlar moddalarining birinchi moddasiga muvofiq,
uning maqsadlari qatoriga quyidagilar kiradi:
- xalqaro valyutaviy muammolarni bartaraf etish borasida maslahatlar va hamjihatlik
mexanizmini ta’minlovchi doimiy institut orqali xalqaro valyutaviy hamkorlikni
rag‘batlantirish;
- xalqaro savdoning kengayishi va muvozanatli o‘sishini qo‘llab quvvatlash va shu
orqali bandlik va real daromadlarning etarlicha yuqori darajasini ushlab turish va iqtisodiy
siyosatning bosh maqsadi sifatida barcha a’zo davlatlar resurslarining samaradorligini
oshirishga hissa qo‘shish;
- a’zo davlatlar o‘rtasida joriy bitimlarga doir ko‘p tomonlama to‘lovlar tizimini tashkil
etish va jahon savdosi rivojlanishiga to‘sqinlik qiluvchi valyuta ayirboshlashdagi
cheklovlarni bekor qilishga ko‘maklashish;
- a’zolarning umumiy resurslari hisobidan etarlicha xavfsiz asosda mablag‘ bilan
ta’minlash orqali ularning ishonchini qozonish, va shuning asosida ularga to‘lov balansidagi
nomuvofiqliklar(tartibsizliklar)ni milliy yoki xalqaro taraqqiyotga g‘ov bo‘ladigan chora-
tadbirlarsiz to‘g‘rilash imkonini berish;
- yuqoridagilarga muvofiq a’zo davlatlarning xalqaro to‘lovlar balanslaridagi
nomuvofiqlik (muvozanat-sizlik)larning davomiyligini qisqartirish va uning darajasini
pasaytirish.
XVFni tashkil etish mobaynida qat’iy belgilangan paritet tizimining tamoyillari
shakllantirilgan bo‘lib, ularga valyutalarning oltin paritetiga muvofiq tarzda ularning rasmiy
almashuv kursini o‘rnatish, a’zo mamlakatlar tomonidan almashuv kurslarining valyuta
yo‘lakchasi (1945-1971 yillarda -
1
foiz, 1971 - 1973 yillarda –
25
,
2
foiz) doirasida
bo‘lishini ta’minlanishi, oltinning jahon puli funksiyasini saqlanishi bilan birga, AQSH
dollariga ushbu funksiyani bajaruvchi valyuta maqomining berilishi kabilarni kiritish
mumkin.
Bretton - Vuds tizimi tanazzulga uchragach, majburiy valyuta yo‘lakchalari bekor
qilindi va valyuta kursining erkin suzish tizimiga o‘tildi. SHuningdek, oltin demonetizatsiya
qilindi, ya’ni oltin standarti, xalqaro hisob - kitoblarda va Markaziy bankning zaxiralarini
shakllantirishda oltindan majburiy foydalanish amaliyoti, AQSH dollarining oltinga erkin
ayirboshlanishi bekor qilindi. Bundan tashqari, har bir mamlakat valyuta kursini rejimini
mustaqil tanlash huquqiga ega bo‘ldi.
SHunday bo‘lsada, XVF nizomiga muvofiq, a) mamlakatda moliyaviy va valyuta
siyosati barqarorligini qo‘llab-quvvatlash hamda Markaziy bank tomonidan valyuta
kursining kuchli tebranishi yuz berganda intervensiyadan foydalanilishi; b) bir tomonlama
ustunlikka ega bo‘lishga qaratilgan valyuta kursining manipulyasiyasidan voz kechish; v)
valyutani tartibga solish va valyuta kursi mexanizmida ko‘zda tutilayotgan o‘zgarishlar
haqida XVFni zudlik bilan xabardor qilish; g) valyutalarni oltinga bog‘lab qo‘yish tartibidan
voz kechish talab etiladi.
XVF bu taraqqiyot instituti emas, Kelishuvlar moddasiga muvofiq, qashshoq
mamlakatlarga infratuzilmani shakllantirish, ekport va boshqa sektorlarni diversifikatsiya
qilish yoki ta’lim va sog‘liqni saqlash tizimini rivojlantirish maqsadida kreditlar ajratmaydi.
Har qanday mamlakat xoh u rivojlangan bo‘lsin, xoh u sust rivojlangan, agar u
kapitallar bozorida qulay shartlarda xalqaro to‘lovlarni amalga oshirish va zaxiralarning
muvofiq darajasini ta’minlash uchun yetarlicha moliyalashtirish manbasini topa olmasa,
to‘lov balansi bilan bog‘liq muammolarni bartaraf etish uchun moliyaviy yordam so‘rab
XVFga murojaat qilishi mumkin. XVF Jahon banki va boshqa taraqqiyot agentliklaridan
farqli ravishda loyihalarni moliyalashtirmaydi.
XVFning kreditlash dasturlarini quyidagicha kategoriyalarga ajratish mumkin:
1. Rezerv (Stand-By) kelishuvlari asosan qisqa mudatli to‘lov balansi muammolarini
bartaraf etishga mo‘ljallangan. XVFning eng yirik kreditlari ham mazkur kategoriyaga
tegishlidir. 1997 yilda XVF Qo‘shimcha rezerv dasturini amaliyotga joriy qildi. Mazkur
dastur kapital hisobraqami bilan bog‘liq inqirozlarni boshdan kechirayotgan davlatlarga
zudlik bilan juda qisqa muddatli kreditlarni ajratishni ko‘zda tutadi.
2. Uzaytirilgan fond dasturi XVF tomonidan to‘lov balansi qiyinchiliklariga yuz tutgan
mamlakatlarga ko‘maklashish maqsadida joriy qilingan bo‘lib, bunda muammolar qisman
strukturaviy
muammolar
bilan
bog‘liq
va
uni
bartaraf
etish
makroiqtisodiy
nomuvofiqliklarga nisbatan uzoqroq muddatni taqozo etadi.
3. Qashshoqlikni qisqartirish va iqtisodiy o‘sish dasturi asosida XVF yillik foiz
stavkasi 0,5 foiz va so‘ndirish muddati 10 yil bo‘lgan kreditlarni o‘zining eng qashshoq a’zo
davlatlariga taqdim etadi. Ta’kidlash lozimki, XVF kreditlarining ko‘pchilik qismi shu
kategoriyaga mansubdir. 2005 yilda Ekzogen shoklar dasturi ishlab chiqilib tasdiqlandi. Bu
dastur asosida Qashshoqlikni qisqartirish va iqtisodiy o‘sish dasturi orqali kredit olmaydigan
sust rivojlangan davlatlarga ularning nazorat doirasidan tashqarida bo‘lgan shoklar tufayli
vujudga keladigan to‘lov balansi muammolarini bartaraf etish uchun kreditlar taqdim etiladi.
3. Valyuta kursi va valyuta bozorlari
Valyuta ayirboshlash kursi mamlakat iqtisodiyotini boshqa mamlakatlar bilan
bog‘lovchi asosiy omillardan biridir.
Bir valyutaning boshqa valyuta birligidagi bahosi valyuta kursi deb ataladi. U
mamlakat iqtisodiyotiga, hatto aholining turmush tarziga ham ta’sir ko‘rsatadi. Buning sababi
shundaki, birinchidan, valyuta kursining o‘zgarishi mamlakat eksport tovarlarining
raqobatbardoshlik darajasiga ta’sir qiladi, ikkinchidan, milliy valyuta almashuv kursining
pasayishi import tovarlari va xizmatlarining milliy valyutadagi bahosining oshishiga olib
keladi va shuning asosida aholi xarid quvvatiga nisbatan salbiy ta’sirni yuzaga keltiradi.
Valyuta kursi inflyasiyani hisobga olishiga ko‘ra nominal va real almashuv kurslariga
bo‘linadi.
Nominal ayirboshlash kursi-bu ikki mamlakat valyutasining nisbiy bahosidir.
Real ayirboshlash kursi - bu ikkita mamlakatda ishlab chiqarilgan tovarlarning nisbiy
bahosi. Real ayirboshlash kursi nominal kurs va tovarlarning milliy valyutadagi narxiga
bog‘liq bo‘lib quyidagi formula bo‘yicha hisoblanadi:
R = e x P / P*
Bunda, e - nominal ayirboshlash kursi, P - bitta mamlakatdagi baholar darajasi, P* -
esa boshqa mamlakatdagi baholar darajasini ifodalaydi. Bunda
e = R x P* / P
Ma’lumki, milliy valyuta kursining 3 asosiy rejimi mavjud:
1. Erkin suzish rejimi.
2. Qat’iy belgilangan kurs rejimi.
3. Boshqariladigan suzish rejimi.
Agar milliy valyutaning kursi erkin tarzda valyuta bozorida talab va taklif asosida
shakllansa, bu erkin suzib yuruvchi kurs rejimini anglatadi. Bunda mamlakat Markaziy banki
milliy valyuta kursining ma’lum holati uchun javob bermaydi. Bu kurs rejimi erkin
ayirboshlanadigan barcha zaxira valyutalariga tegishli. SHunday mamlakatlar borki, ularda
joriy operatsiyalar bo‘yicha valyutaviy cheklovlar bekor qilingan, ammo boshqariladigan
suzish rejimi qo‘llaniladi.
Bunday davlatlarga misol qilib Meksika, Quvayt, BAA kabi davlatlarni ko‘rsatish
mumkin. Lekin bu holat valyutalarning almashinish sharti bilan rejimi o‘rtasidagi
aloqadorlikni inkor etish uchun etarli emas.
Qat’iy belgilangan kurs rejimida mamlakatning milliy valyuta kursi xorijiy valyutaga
nisbatan ma’lum nisbatda o‘rnatiladi va Markaziy bank kursning belgilangan nisbati uchun
javob beradi. Ammo qat’iy belgilangan valyuta kurslari valyuta operatsiyalarini keng
ko‘lamda rivojlanishiga to‘sqinlik qiladi, lekin uning iqtisodiyotga ijobiy jihatlari ham bor.
Ana shunday ijobiy jihatlaridan biri shundaki, qat’iy belgilangan kurs rejimida valyuta riski
muammosi chuqurlashmaydi.
70 - yilning o‘rtalaridan boshlab markaziy banklarning kurs siyosatida o‘zgarishlar
paydo bo‘ldi. Rasman erkin suzish rejimini tan olgan markaziy banklar (Avstriya, Italiya
markaziy banklari va boshqalar) valyuta kursiga ta’sir qilish uchun valyuta intervensiyasini
tez-tez amalga oshira boshladilar. Bu holat XVF ekspertlari tomonidan “boshqariladigan
suzish” degan nomni oldi.
Valyuta bozori-bu xorijiy valyutaga nisbatan talab va taklif to‘qnash keladigan
bozordir. Valyuta bozori pul bozorining tarkibiy qismi hisoblanadi. Pul bozori esa, o‘z
navbatida, kapitallar bozori bilan birgalikda moliya bozorini tashkil etadi.
Valyuta bozori, shuningdek, tashkiliy va tashkiliy-texnik nuqtai-nazardan ham
qaralishi mumkin. Tashkiliy nuqtai-nazardan valyuta bozori talab va taklif asosida valyuta va
valyutaviy qiymatliklarni sotib olish va sotish bo‘yicha operatsiyalar amalga oshiriladigan
rasmiy moliyaviy markazlar sifatida o‘zini namoyon qiladi. Tashkiliy - texnik nuqtai-
nazardan valyuta bozori turli mamlakatlardagi banklar va birjalarni bog‘lovchi zamonaviy
telekommunikatsiya vositalari majmuini anglatadi.
Valyuta bozorlarini quyidagi belgilarga muvofiq tasniflash mumkin:
1) yoyilish ko‘lamiga qarab: xalqaro va milliy valyuta bozorlari;
2) valyutaviy cheklovlarga nisbatan: erkin va erkin bo‘lmagan valyuta bozorlari;
3) valyuta kurslari turiga ko‘ra: bir rejimli va turli rejimli valyuta bozorlari;
4) tashkiliy darajasiga ko‘ra: birja va birjadan tashqari valyuta bozori.
Xalqaro valyuta bozorlari dunyoning barcha davlatlari valyuta bozorlarini qamrab olib,
pul oqimlari, tovar va xizmatlar harakatini, kapitalning qayta taqsimlanishini, xalqaro to‘lov
aylanmasida keng foydalaniladigan valyutalar bilan operatsiyalarni ta’minlaydi.
Hozirgi paytda jahon valyuta bozorlari sifatida Osiyo (markazlari-Tokio, Gongkong,
Singapur, Melburn), Evropa (markazlari-London, Frankfurt-na-Mayne,ssyurix) va Amerika
(markazlari-Nyu-York, CHikago, Los Anjeles) bozorlari ajratib ko‘rsatiladi.
Milliy valyuta bozori – bu, birinchidan, bir davlatning valyuta bozori, ya’ni ushbu
davlat hududida amal qiladi; ikkinchidan, mazkur davlat hududida joylashgan banklar
tomonidan mijozlariga xorijiy valyutada xizmat ko‘rsatish bo‘yicha amalga oshiriladigan
operatsiyalar majmuidan iborat bo‘ladi.
Milliy valyuta bozorlari mamlakat ichkarisida pul oqimlarining harakatini ta’minlaydi
va jahon moliya bozorlari bilan aloqalarga xizmat qiladi.
Valyutaning konvertirlanishi umuman ta’minlanmagan sharoitda milliy valyuta bozori
samarali faoliyat ko‘rsata olmaydi. Konvertirlikka ega bo‘lmagan pul birligi faqatgina
davlatlararo munosabatlarda shartli hisob-kitob vositasi sifatida foydalanilishi mumkin.
Bunday sharoitda “qora” bozorda “xufyona” kurs, ya’ni xorijiy valyutaning rasmiy
konvertirlik bo‘lmagan sharoitdagi bozor bahosi shakllanishi mumkin.
Erkin valyuta bozori hech qanday valyutaviy cheklovlarsiz amal qilgani holda, erkin
bo‘lmagan valyuta bozorida valyutaviy cheklovlar mavjud bo‘ladi.
Bir rejimli valyuta bozori - bu valyuta kursining erkin suzish rejimi amal qiladigan
bozor bo‘lib, undagi kotirovkalar birja savdolarida talab va taklif asosida o‘rnatiladi.
Bunday valyuta bozori uzoq yillar mobaynida barqaror iqtisodiy rivojlanishning
ta’minlanishi, shuningdek, valyutani tartibga solish va valyutaviy nazoratning bozor
mexanizmiga xos shakllarini qo‘llanishi uchun etarlicha shart-sharoit yaratilgan davlatlarda
shakllanadi.
Turli rejimli valyuta bozori-bu ko‘p pog‘onali valyuta kurslari rejimiga ega bo‘lgan
bozordir. Ushbu valyuta bozori davlatning kapital harakatini tartibga solishga qaratilgan
maqsadlariga xizmat qiladi va ssuda kapitali bozorining mamlakat iqtisodiyotiga nisbatan
ta’sirini cheklash va nazorat qilishga imkon beradi.
Birja valyuta bozori – valyuta birjalari ko‘rinishida namoyon bo‘ladigan tashkiliy
bozordir. Valyuta birjasi - bu valyuta va xorijiy valyutadagi qimmatli qog‘ozlar savdolarini
tashkil qiluvchi tashkilotdir. U tijorat tashkiloti emas, ya’ni uning faoliyati yuqori foyda
olishga qaratilmagan.
Birjadan tashqari valyuta bozori mohiyatiga ko‘ra banklararo valyuta bozori bo‘lib,
uning tashkilotchilari dilerlar hisoblanadi. Birjadan tashqari valyuta bozorida quyidagi
operatsiyalar amalga oshiriladi:
- xorijiy valyutalarni sotib olish va sotish operatsiyalari;
- naqd xorijiy valyutalar bilan amalga oshiriladigan valyuta-almashuv operatsiyalari;
- forvard operatsiyalari;
- valyuta opsionlari bilan amalga oshiriladigan valyuta operatsiyalari.
Mazkur bozorda valyuta ayirboshlash operatsiyalarini amalga oshirish uchun vakolatli
banklar o‘z resurslari va jalb qilingan valyuta mablag‘laridan foydalanishlari mumkin.
Valyuta bozorlaridagi operatsiyalarning asosi bo‘lib, tashqi savdo bo‘yicha xalqaro
hisob - kitoblar, xalqaro turizm, kapitallar va kreditlarning davlatlararo harakati hamda chet
el valyutasini oldi - sotdi qilish bilan bog‘liq boshqa hisob - kitob operatsiyalari hisoblanadi.
Valyuta operatsiyalari vujudga kelishi uchun ob’yektiv asos bo‘lib, tashqi savdo,
kapitallar va kreditlarning harakati xizmat qiladi. Xalqaro mehnat taqsimoti yuzaga kelishi
eksport-import operatsiyalarining yuzaga kelishiga asosiy sabab bo‘ladi.
Valyuta operatsiyalarining keng ko‘lamda rivojlanishi tijorat banklariga ushbu
bozorda erkin harakat qilishga va ayni vaqtda ularni tartibga solishga imkoniyat tug‘diradi.
Shuni alohida ta’kidlab o‘tish joizki, milliy iqtisodiyotni faqat shu mamlakatda ishlab
chiqarilgan mahsulotlar bilan barcha ehtiyojlarni qondirib bo‘lmaydi. Demak, mamlakatlar
o‘rtasida eksport-import operatsiyalari albatta amalga oshishi yuz beradi.
Xulosa qilib shuni aytish mumkinki, valyuta bozorlarining ahamiyati milliy
iqtisodiyotning jahon iqtisodiyotiga yanada integratsiyalashuviga xizmat qilishida namoyon
bo‘ladi.
4. To‘lov balansi va uni tartibga solish yo‘llari
Mamlakat to‘lov balansining holati bugungi kunda nafaqat mamlakatning xalqaro
operatsiyalarini aks ettiruvchi oddiy hujjat, balki ushbu mamlakat iqtisodiyotining ochiqlik
darajasi, uning iqtisodiy - geografik va investitsion imkoniyatlari, oltin - valyuta zaxiralari va
mavjud valyuta munosabatlarining qay darajada ekanligi hamda xalqaro raqobatbardoshligi
haqida aniq xulosalar shakllantirish imkonini beruvchi iqtisodiy kategoriya hisoblanadi.
To‘lov balansi bu shunday hujjatki, unda mamlakatning xorijiy davlatlar bilan
bo‘ladigan aloqalari natijasida yuzaga keladigan valyuta tushumlari va to‘lovlarining
haqiqatdagi summasi aks ettiriladi. To‘lov balansi- a’lum vaqt oralig‘ida rezidentlar va
norezidentlar o‘rtasidagi barcha o‘tkazmalarning o‘lchovidir.
To‘lov balansining standart komponentlari hisobvaraqlarning ikki asosiy guruhi
bo‘yicha ajratilishi mumkin:
-joriy operatsiyalar hisobvarag‘i, unda tovarlar, xizmatlar, olingan daromadlar va joriy
transfertlarni qamrab oluvchi iqtisodiy bitimlar hisobga olinadi;
-kapitallar va moliyaviy instrumentlar bilan bog‘liq operatsiyalar hisobvarag‘i, unda
kapital transfertlari, nomoliyaviy aktivlarni sotib olish, shuningdek, moliyaviy talablar va
majburiyatlar bilan bog‘liq operatsiyalar hisobga olinadi.
Iqtisodiy adabiyotlarda to‘lov balansi moddalarining uch asosiy analitik guruhlari
ajratib ko‘rsatiladi:
1) savdo balansi;
2) joriy operatsiyalar balansi;
3) umumiy to‘lov balansi yoki rasmiy hisob-kitoblar balansi.
Joriy operatsiyalar hisobvarag‘ining muhim tarkibiy qismi - bu savdo balansi bo‘lib,
tovarlar eksporti va importi o‘rtasidagi farqni ifoda etadi. Savdo balansining o‘zgarishi
turlicha talqin qilinishi mumkin. Masalan, eksportning importdan oshishi mamlakat
tovarlariga jahon bozorlarida talabning oshganligi bilan izohlanadi.
Agar butun dunyo mazkur mamlakatning eksport tovarlarini xarid qilsa, shuningdek,
uning rezidentlari mahalliy tovarlarni import tovarlaridan afzal bilsa, demak xulosa qilish
mumkinki, mamlakat iqtisodiyotining holati yaxshi hisoblanadi. Aksincha, savdo balansining
defitsiti mazkur mamlakat eksport tovarlarining etarli darajada raqobatbardosh emasligi va
aholi turmush tarzini himoya qilish uchun zaruriy choralar ko‘rish lozimligidan dalolat
berishi mumkin.
Bunday tahlil agar savdo balansidagi o‘zgarish haqiqatda mazkur davlat tovarlariga
bo‘lgan talabning ortishi yoki kamayishi hisobiga yuz bersa maqsadga muvofiq sanaladi.
Biroq savdo balansiga boshqa omillarning ta’siri ham sezilarli bo‘lishi mumkin.
Jumladan, qulay investitsion muhit mamlakatga xorijiy investitsiyalar oqimini
rag‘batlantirish bilan birga xorijdan sotib olinadigan asosiy vositalar miqdorining ham
ortishiga sabab bo‘lishi mumkin. Bu holat ham savdo balansi defitsitini yuzaga keltiradi,
lekin mamlakat iqtisodiyotiga keskin salbiy ta’sir ko‘rsatmaydi.
Joriy operatsiyalar balansi kengroq axborotni o‘zida jamlab, tovar va xizmatlar
harakati bilan bog‘liq aktivlar oqimini aks ettiradi. Joriy operatsiyalar bo‘yicha ijobiy saldo
tovar, xizmat va xadyalar harakati bo‘yicha kredit debetdan yuqoriligini anglatadi.
Boshqacha aytganda, ijobiy saldo mamlakat boshqa mamlakatlarga nisbatan netto investor
hisoblanadi. Aksincha joriy operatsiyalar bo‘yicha defitsit mamlakatning sof qarzdor
ekanligidan dalolat beradi.
Merkantilistlar iqtisodiy maktabining konsepsiyasiga muvofiq, muvozanat joriy
operatsiyalar balansi atamasida aniqlangan. Bunda ta’kidlab o‘tilgan saldo kapitallar harakati,
mamlakat oltin-valyuta zaxiralaridagi o‘zgarishlarni hisobga olmagan. SHunday qilib,
merkantilist maktabi namoyondalari fikricha, iqtisodiy siyosatning maqsadi joriy
operatsiyalar hisobvarag‘i bo‘yicha ijobiy saldoni maksimallashtirish va shuning asosida,
mamlakatda oltinning jamlanishiga erishishdan iborat bo‘ladi.
Joriy operatsiyalar balansi defitsitining uzoq muddatli xorijiy kapital hisobidan
moliyalashtirilishi muvozanat mezoni sifatida to‘lov balansining umumiy saldosi
tushunchasining paydo bo‘lishiga olib keldi.
To‘lov balansining davlat tomonidan tartibga solishning zarurligi quyidagi sabablar
bilan izohlanadi:
Birinchidan, to‘lov balansiga muvozanatsizlik xos bo‘lib, bu holat yoki defitsit, yoki
haddan tashqari aktiv qoldiq ko‘rinishida namoyon bo‘ladi. Bu nomutanosiblik valyuta kursi
dinamikasiga, kapital oqimiga, iqtisodiyotning holatiga qattiq salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
Masalan, AQSH, joriy operatsiyalaridagi defitsitni milliy valyuta bilan qoplash natijasida,
inflyasiyani boshqa davlatlarga eksport qilishga erishgan. Bu esa, xalqaro aylanmadagi dollar
ortiqchaligini keltirib chiqardi va XX asrning 70 -yillarida Bretton-vuds tizimining izdan
chiqishiga olib keldi.
Ikkinchidan, XX asrning 30-yillarida oltin - deviz standarti joriy qilingandan so‘ng,
to‘lov balansini muvozanatlashtirishning baho mexanizmi ish bermay qo‘ydi. SHu sababli
ham, to‘lov balansini davlat tomonidan ma’lum tadbirlar orqali boshqarilishi maqsadga
muvofiq bo‘lib qoldi.
Uchinchidan, xo‘jalik aloqalari tobora globallashib borayotgan hozirgi davrda,
iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish tizimida to‘lov balansining roli borgan sari
ortib bormoqda. To‘lov balansini muvozanatlashtirish vazifasi - davlatning barqaror
iqtisodiy o‘sishini ta’minlash, inflyasiyani jilovlab turish va ishsizlikni kamaytirish kabi
vazifalar bilan bir qatorda e’tirof etilmoqda.
To‘lov balansini muvozanatlashtirish, odatda, bir qancha ichki va tashqi omillarning
to‘lov balansiga ta’sirini baholashni taqozo etadi. Aktiv balansga ega bo‘lgan davlatlar,
xalqaro hisob-kitoblarga kirishuvchi mamlakatlarda makroiqtisodiy barqarorlikni mavjud
bo‘lishidan manfaatdor bo‘ladi.
Defitsitli to‘lov balansiga ega bo‘lgan davlatlar esa, aktiv balansga ega bo‘lgan o‘z
hamkorlaridan import bo‘yicha cheklovlarni kamaytirish, mazkur mamlakatlarga kapital
chiqarilishini rag‘batlantirish kabilarni talab qiladi.
To‘lov
balansida
defitsit
mavjud
bo‘lgan
davlatlar
tomonidan,
eksportni
rag‘batlantirish, import qilinayotgan tovarlarni kamaytirishga, xorijiy kapitalni jalb qilishga,
kapitalni olib chiqib ketishni chegaralashga qaratilgan quyidagi tadbirlar qo‘llaniladi:
Deflyasion siyosat. Bu siyosat, ichki talabni kamaytirishga yo‘naltirilgan holda, o‘z
ichiga byudjet mablag‘larini aholi ehtiyojlariga kamroq sarflash, baholarni va ish haqlarini
muzlatish kabilarni qamrab oladi. Uning asosiy instrumentlaridan biri bo‘lib, moliyaviy va
pul - kredit choralari hisoblanadi: byudjet defitsitini kamaytirish, Markaziy bankning hisob
stavkalarini o‘zgartirishi (diskont siyosati); kredit cheklovlari; pul muassasining o‘sib
borishiga chegara qo‘yish.
Iqtisodiy pasayish, ishsizlikning yuqori ko‘rsatkichi va to‘la foydalanilmayotgan ishlab
chiqarish quvvatlari sharoitida deflyasiya siyosatini qo‘llash, ishlab chiqarish va bandlikning
yanada pasayishiga olib keladi. Bu esa, aholining turmush darajasiga sezilarli salbiy ta’sir
ko‘rsatib, vaziyatni yumshatish bo‘yicha tezkor chora-tadbirlar qo‘llanilmasa, ijtimoiy
nizolar keltirib chiqarishi mumkin.
Devalvatsiya. Bu milliy valyuta kursining pasaytirilishidir. Bu tadbir milliy eksportni
rag‘batlantirish va importni jilovlash bilan bog‘liq maqsadlarda amalga oshiriladi. Ammo,
to‘lov balansini tartibga solishda devalvatsiyaning roli, uni o‘tkazish tartiblari va ularga
hamkorlik qiluvchi mamlakatning umumiqtisodiy va moliyaviy siyosatiga bog‘liq bo‘ladi.
Devalvatsiya faqatgina, raqobatbardosh tovarlarning eksport salohiyati va jahon bozoridagi
qulay vaziyatlarning mavjudligi sharoitidagina tovarlar eksportini rag‘batlantirishi mumkin.
Devalvatsiyaning importni cheklashga ta’siri esa, mamlakatning importni cheklash
bo‘yicha keskin choralar qo‘llash imkoniyatlarining pasayishidan kelib chiqadi. Shundan
kelib chiqib aytish mumkinki, hamma mamlakatlarda ham import o‘rnini bosuvchi tovarlar
ishlab chiqarish siyosati muvaffaqiyatli chiqavermaydi.
Devalvatsiya importni cheklashi bilan, mamlakat ichida tovarlar ishlab chiqarish
xarajatlari
ortishiga,
narxlarning
ko‘tarilishiga
va
oqibatda,
tashqi
bozorlarda
raqobatbardoshlik qobiliyatining yo‘qolishiga olib keladi. SHuning uchun, bu tadbir
mamlakatga vaqtinchalik ustuvorlik berishi mumkin, ammo u to‘lov balansining defitsitini
keltirib chiqaruvchi sabablarni to‘liq bartaraf etishga qodir emas.
Kutilgan natijani olish uchun, devalvatsiya yetarli darajada bo‘lishi zarur. Aks holda, u
valyuta spekulyasiyasini kuchaytiradi va valyuta kursini qaytadan ko‘rib chiqishga majbur
qiladi. Masalan, 1967 yil noyabr oyida funt sterlingni 13,4 foizga devalvatsiyasi va 1971 yil
dollarning 7,89 foizga devalvatsiya qilinishi, ushbu valyutalarga bo‘lgan spekulyativ tazyiqni
yo‘q qila olmadi. Devalvatsiyani amalga oshirgan mamlakat, raqobatda o‘zi kutgan
ustuvorlikka ega bo‘la olmasligi mumkin. CHunki, suzib yuruvchi kurs rejimining
qo‘llanilishi to‘lov balansini muvozanatlashtirish imkonini bermasligi mumkin.
Valyuta cheklovlari. Ushbu tadbir eksport qiluvchilarning xorijiy valyutalardagi
tushumlaridan foydalanishni cheklash, xorijiy valyutani import qiluvchilarga sotishni
litsenziyalash orqali amalga oshiriladi. Shuningdek, u valyuta operatsiyalarini maxsus
ruxsatnomaga ega bo‘lgan banklarda amalga oshirilishi hamda to‘lov balansidagi defitsitni
kamaytirish maqsadida, kapital eksportini chegaralash va uning oqib kelishini
rag‘batlantirish, tovarlar importini chegaralashga qaratilgan tadbirlar yig‘indisi sifatida ham
e’tirof etiladi.
XX asrning 70-yillari oxiri 80-yillarining boshlarida joriy operatsiyalar bo‘yicha
yuritilayotgan siyosatning erkinlashuviga qaramasdan, konvertirlanadigan valyutaga ega
bo‘lgan mamlakatlarning deyarli 90 foizida kapitallarning xalqaro harakatida turli xil
cheklovlar mavjud bo‘lgan. EIning ko‘pchilik davlatlari ushbu cheklovlarni faqatgina o‘tgan
asrning 90-yillariga kelib bekor qildi.
Moliya va pul - kredit siyosati. To‘lov balansidagi defitsitni bartaraf etish maqsadida
eksport qiluvchilarga byudjet subsidiyalari beriladi, proteksionistik maqsadlarda import
bojlari oshiriladi, mamlakatga pul oqimining kirib kelishini rag‘batlantirish maqsadida
qimmatli qog‘ozlar egasi bo‘lgan xorijliklardan olinadigan soliqlarni bekor qilish kabi chora-
tadbirlardan keng foydalaniladi.
5. Xalqaro hisob - kitob shakllari
Xalqaro hisob – kitoblar - bu turli davlatlarning o‘zaro va ularning yuridik shaxslari va
fuqarolari o‘rtasida iqtisodiy va boshqa munosabatlarda vujudga keldaigan pullik talablar va
majburiyatlarning tartibga solinishi va amalga oshirilishidir. Xalqaro hisob-kitoblar deganda,
turli mamlakatlar o‘rtasidagi iqtisodiy, siyosiy va madaniy aloqalar natijasida yuzaga
keladigan pullik talablar va majburiyatlar yuzasidan to‘lovlarni amalga oshirish tizimi
tushuniladi.
“Xalqaro hisob-kitoblar” tushunchasi:
- jahon amaliyotida ishlab chiqilgan va xalqaro hujjatlar va udumlar bilan
mustahkamlab qo‘yilgan hisob-kitoblarni amalga oshirish va to‘lovlarni o‘tkazish shartlari
va tartibini;
- xalqaro hisob-kitoblarni tashkil etish va o‘tkazish bo‘yicha banklarning amaliy
faoliyatini qamrab oladi.
Tovarlar ishlab chiqarish va ularni sotish jarayonlarining baynalmilallashuvi, xalqaro
hisob-kitoblarning mazmunida yangi o‘zgarishlar paydo bo‘lishiga olib keldi. Xalqaro hisob-
kitoblar keng qamrovli bo‘lib, u eksport-import operatsiyalari, tijorat tusiga ega bo‘lmagan
to‘lovlar-sayyohlik, sport, fuqarolar tomonidan xorijiy davlatlarga pul o‘tkazishlar, xorijiy
davlatlarda diplomatik va savdo vakolatxonalarini ochish, o‘zga davlatlar hududida harbiy
qismlarni saqlash hamda kapitallar va kreditlarning harakati bo‘yicha amalga oshiriladigan
hisob-kitoblarni o‘z ichiga oladi.
Xalqaro hisob-kitoblarning samaradorligiga quyidagi omillar ta’sir qiladi:
- davlatlar o‘rtasidagi iqtisodiy va siyosiy munosabatlar;
- valyuta qonunchiligi;
- xalqaro savdo qoidalari va udumlari;
- bank amaliyoti;
- tashqi savdo shartnomalari va kredit bitimlarining shartlari;
- pullik hisob-kitoblar ishtirokchilarining to‘lovga qobilligi.
O‘tish davri qiyinchiliklarini boshdan kechirayotgan davlatlarda xalqaro hisob-
kitoblarning tovarlar, xizmatlar va bajarilgan ishlar bo‘yicha to‘lovlarning o‘z vaqtida kelib
tushishini kafolatlovchi shakllari keng qo‘llanilishi mumkin.
Tashqi savdo shartnomalarida valyuta-moliyaviy va to‘lov shartlari yaqqol aks
ettirilib, ular sirasiga quyidagilar kiradi:
- baho valyutasi;
- to‘lov valyutasi;
- to‘lov sharti;
- hisob - kitob shakli.
Baho valyutasi - bu tovarning bahosi o‘lchanadigan valyuta. Ushbu valyutani
tanlashda tovarning turi, hukumatlararo shartnomalarning shartlari, va ayniqsa,
valyutaning barqarorligi hisobga olinadi. SHartnomada ko‘rsatilgan baho tarkibiga
tovarlarni ishlab chiqarish, uni yuklash, import qiluvchi mamlakat portiga tushirish,
omborxonalarga joylashtirish, import qiluvchiga uni etkazib berish xarajatlari kiradi.
Tovarlar bahosini shartnomada belgilashning 5 asosiy usuli mavjud:
1. Qat’iy belgilangan baholarni o‘rnatish. Ushbu baho shartnoma imzolanayotgan
vaqtda o‘rnatiladi va shartnoma ijro etilishi mobaynida o‘zgarmasdan qoladi.
2. Tovarlar bahosini, shartnoma imzolanayotgan paytda yuzaga kelgan bozor
bahosida hisobga olish. Agar xom-ashyo eksport qilinayotgan bo‘lsa, ularning biron-bir tovar
birjasida (London yoki Nyu-York tovar birjalari va xokazo) xorijiy bahosi asosida shartnoma
ijro etiladi.
3. Baho qat’iy belgilab qo‘yilishi. Ammo, shartnoma imzolanayotgan paytda
tovarlarning bahosi keskin o‘zgarsa, belgilangan baho o‘zgartiriladi.
4. Tovarlar bahosi qatiy belgilab qo‘yiladi, ammo xarajatlar tarkibida o‘zgarish
bo‘lgan taqdirda belgilangan baho o‘zgartiriladi. Bu usul, ko‘pchilik hollarda, asbob-
uskunalarni sotishda qo‘llaniladi.
5. Aralash shakl. Tovarlarning ma’lum qismi qat’iy belgilangan baholarda, ma’lum
qismi o‘zgartiriladigan baholarda sotiladi.
To‘lov valyutasi - bu haqiqatda import qiluvchining majburiyati to‘lanadigan valyuta.
Agar, to‘lov valyutasi nobarqaror valyuta bo‘lsa, unda shartnomada tovarlarning bahosi
barqaror valyutada o‘lchanadi.
To‘lov shartlari-bu to‘lov naqd valyutalarda yoki naqdsiz shaklda, ochiq hisob-
raqamlari orqali, kredit shaklida yoki veksellar orqali amalga oshirilishi mumkinligini
kelishib olishdir.
Hisob-kitob shakllari tovarni jo‘natishga oid hujjatlar va to‘lov hujjatlarini
rasmiylashtirish, uzatish va to‘lash usullari sifatida namoyon bo‘ladi.
Xalqaro
hisob-kitoblar
2
guruhga
bo‘linadi:
hujjatlashtiriladigan;
hujjatlashtirilmaydigan to‘lovlar.
Hujjatlashtiriladigan to‘lovlarga:
1. Hujjatlashtirilgan akkreditiv;
2. Inkasso bilan amalga oshiriladigan hamma to‘lovlar kiradi.
Hujjatlashtirilmaydigan to‘lovlarga:
1. To‘lov topshiriqnomasi;
2. CHeklar;
3. SVIFT (SWIFT) kiradi.
Hujjatlashtirilmaydigan to‘lovlarni turkumlashda mezon shartlarini to‘lov shartlari
o‘taydi. Agar, har qanday hisob-kitob quyidagi 3 to‘lov asosida amalga oshirilsa, bu
hujjatlashtirilmaydigan hisob-kitob bo‘lib hisoblanadi:
1.Oldindan to‘lash;
2.Tovarni olgandan so‘ng to‘lash;
3.Ochiq hisobvaraqlar bo‘yicha hisob-kitoblar.
Jahon amaliyotida keng qo‘llaniladigan asosiy hisob-kitob shakllari sifatida bank
o‘tkazmasi, inkasso va hujjatlashtirilgan akkreditivni ajratib ko‘rsatish mumkin. Ta’kidlash
lozimki, xalqaro hisob-kitoblarning sezilarli qismi (80 foiz) inkasso va akkreditiv hissasiga
to‘g‘ri keladi. Ushbu hisob-kitob shakllarida importyor shartnomadagi to‘lov shartlariga
muvofiq to‘lovni amalga oshiradi, eksportyor esa, shartnomada ko‘rsatilgan tovarni etkazib
bersagina to‘lovni qabul qiladi.
Bank o‘tkazmasi - bir bank tomonidan boshqa bank topshirig‘iga ko‘ra ma’lum pul
summasini o‘tkazmani qabul qiluvchiga to‘lanishidir.
1-chizma.
Bank o‘tkazmasi
1. O‘tkazmani amalga oshirish to‘g‘risida topshiriq.
2. O‘tkazmaning amalga oshirilishi.
3. Benefitsiarni uning hisobraqamiga mablag‘ ajratilganligi xususida xabardor qilish.
Tashqi savdo shartnomasining “To‘lov shartlari” bo‘limida etkazib beriladigan tovar
bo‘yicha hisob - kitoblar bank o‘tkazmasi shaklida amalga oshirilishi ko‘rsatilishi lozim.
Bundan tashqari, o‘tkazmani qabul qiluvchining rekvizitlari (hisobraqami, eksportyor
bankining nomi, manzili) va to‘lov muddati ko‘rsatilishi kerak.
To‘lov topshiriqlarini xorijiy bank-korrespondentga uzatishning eng keng tarqalgan
vositalari bo‘lib, telegraf, SVIFT tizimi va xorijiy banklar bilan Micro Cash Register modem
aloqalari tizimi hisoblanadi.
Ўтказмани берувчи
(импортёр)
Ўтказмани қабул
қилувчининг банки
Ўтказмани
берувчининг банки
Бенефициар
(экспортёр)
1
3
2
SVIFT (SWIFT-Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication)-bu
butunjahon bank-moliya telekommunikatsion tarmog‘i bo‘lib, bank-moliya axborotlarini
tezlik bilan uzatishga mo‘ljallangan. U ma’lumotlarni uzatish va operatsiyalarni amalga
oshirish tizimi bo‘lgani uchun, uni hisob - kitoblarning mustaqil shakli sifatida hisobga olish
maqsadga muvofiq emas.
SVIFT xalqaro hisob-kitob operatsiyalarini amalga oshirishning an’anaviy usulllari
bilan taqqoslaganda bir qator afzalliklarga ega, jumladan, tezkor (bankdan bankka ma’lumot
etkazish vaqti juda qisqa), ishonchli va tejamkor hisoblanadi.
Micro Cash Register tizimi Bank of New York, Bankers Trust Company,
Commerzbank, Dresdner Bank kabi yirik banklar tomonidan taklif etiladi.
Hisob-kitoblarning inkasso shaklida bank mijozining topshirig‘iga ko‘ra etkazib
berilgan tovar (ko‘rsatilgan xizmat va bajarilgan ishlar) uchun importyordan to‘lovni qabul
qiladi va bu mablag‘larni eksportyor hisobraqamiga o‘tkazadi. Hisob-kitoblarning inkasso
shaklini qo‘llash Xalqaro savdo palatasining unifikatsiyalashgan qoidalari asosida tartibga
solinadi.
Inkasso bo‘yicha unifikatsiyalashgan qoidalarga muvofiq, bank ushbu operatsiyani
eksportyor ko‘rsatmasi asosida amalga oshiradi. Inkasso bo‘yicha operatsiyada talab
etiladigan hujjatlarni ikki guruhga ajratish mumkin: moliyaviy hujjatlar (o‘tkazma veksel,
oddiy veksel, to‘lovni qabul qilish uchun foydalaniladigan boshqa hujjatlar) va tijorat
hujjatlari (yuk hujjatlari, guvohnomalar va b.).
Ushbu hujjat turlariga binoan, inkasso sof va hujjatlashtirilgan inkassoga bo‘linadi. Sof
inkasso faqat moliyaviy hujjatlarni taqozo etgani holda, xujjatlashtirilgan inkassoda tijorat
hujjatlari, ba’zan moliyaviy hujjatlar ham talab etiladi.
Inkasso bo‘yicha hisob-kitoblarni quyidagi chizma orqali ifodalash mumkin
(navbatdagi betga qarang).
1. Tovarni yuklab jo‘natish.
2a-2b. Inkasso topshirig‘i (zaruriy hujjatlar va importyordan pulni olish shartlari
borasidagi ko‘rsatma bilan birgalikda).
1. Importyorni inkasso to‘lovi bo‘yicha xabardor qilish.
2. To‘lovni amalga oshirish bo‘yicha topshiriq.
3. To‘lov hujjatlarini berish (ular asosida importyor tovarlarni qabul qiladi).
6a-6b. O‘tkazmani amalga oshirilishi va to‘lov summasini eksportyor hisobraqamiga
o‘tkazilishi.
Inkasso bo‘yicha hisob-kitoblar 2-chizma.
Hisob-kitoblarning inkasso shakli importyor uchun qulay hisoblanadi, chunki u
haqiqatda etkazib berilgan tovar uchun to‘laydi, inkasso bo‘yicha operatsiyani amalga
oshirish xarajatlari esa yuqori emas.
Hisob - kitoblarning inkasso shakli ayrim kamchiliklardan holi emas, birinchidan,
banklar orqali hujjatlar aylanmasi uzoq davom etadi; ikkinchidan, importyor unga taqdim
etilgan hujjatlar bo‘yicha to‘lovdan bosh tortishi yoki xorijga valyuta o‘tkazish uchun
ruxsatga ega bo‘lmasligi mumkin.
Hujjatlashtirilgan akkreditiv shunday bitimki, unga ko‘ra bank - emitent mijozi
(importyor) topshirig‘iga ko‘ra benefitsiar foydasiga u taqdim etgan hujjatlar bo‘yicha
to‘lovni amalga oshirish yoki trattani akseptlash majburiyatini oladi.
Hisob - kitoblarning akkreditiv shakli eksportyor manfaatlariga to‘liq javob beradi,
Экспортёр
Экспортёр банки
(банк-эмитент)
Импортёр банки
(инкассоловчи банк)
Импортёр
(тўловчи)
шартнома
1
2а
6б
2б
6б
3
4
5
ya’ni eksport tushumining o‘z vaqtida kelib tushishini ta’minlaydi. Hujjatlashtirilgan
akkreditiv bo‘yicha hisob-kitoblar 3-chizmada muxtasar keltirilgan.
5. Xalqaro kredit
Xalqaro kredit - bu tovar va valyuta ko‘rinishidagi mablag‘larni qaytarib berishlilik,
muddatlilik, foiz to‘lashlilik shartlari asosida berish bilan bog‘liq bo‘lgan xalqaro iqtisodiy
munosabatlardagi ssuda kapitali harakatidir.
Xalqaro kredit munosabatlarining sub’yektlari sifatida tijorat banklari, markaziy
banklar, davlat organlari, yirik korxonalar, regional va xalqaro moliya-kredit tashkilotlari
qatnashadi.
Xalqaro kreditni yuzaga kelishiga sabab bo‘lib, ishlab chiqarishning milliy doiradan
chiqishi,
xo‘jalik
aloqalari
baynalminallashuv
jarayonining
tezlashishi,
xalqaro
kapitallarning
markazlashuvi
hamda
ishlab
chiqarishning
ixtisoslashuvi
va
kooperatsiyalashuvi hisoblanadi.
Xalqaro kredit munosabatlarini tashkil qilish quyidagi tamoyillarga asoslanadi:
1.Qaytarib berishlilik: agar olingan mablag‘lar qaytarilmasa, pul kapitalini qaytarib
bermaslik shakli namoyon bo‘ladi, ya’ni moliyalashtirish yuzaga keladi;
2.Muddatlilik, ya’ni kredit shartnomasida ko‘rsatilgan muddatda kreditni qaytarilishini
ta’minlash;
3.Ta’minlanganlik, ya’ni olingan kreditni to‘lashni kafolatlanganligi;
4.Maqsadlilik, ya’ni ssudani aniq ob’yektlarga yo‘naltirishni ko‘zlash va uni birinchi
navbatda kreditor davlatning eksportini rag‘batlantirish uchun qo‘llash;
Экспортёр-бенефициар
Авизоловчи банк
Банк-эмитент
Импортёр
шартнома
3
4а
5б
4б
5а
1
5в
2а
2б
5.Foiz to‘lashlilik.
Xalqaro kredit xalqaro iqtisodiy aloqalarda ssuda kapitallari harakatini o‘ziga xos
xususiyatini namoyon etib, quyidagi funksiyalarni bajaradi:
Kengaytirilgan takror ishlab chiqarishni talablarini qondirish uchun ssuda kapitallarini
mamlakatlar o‘rtasida qayta taqsimlash. Ssuda kapitallari xalqaro kredit mexanizmi orqali
foydasi ko‘proq, daromadliroq bo‘lgan tarmoqlarga intiladilar. SHu orqali kredit milliy
daromadni o‘rtacha daromadga tenglashishiga imkoniyat yuzaga keltiradi va uning massasini
oshishiga olib keladi.
Haqiqiy pullarni kredit pullarga almashtirish, naqdsiz to‘lovlarni rivojlantirish va
tezlashtirish hamda naqd valyuta aylanmasini xalqaro kredit operatsiyalari bilan almashtirish
orqali xalqaro hisob-kitoblar muomalasidagi sarf-xarajatlar iqtisod qilish.
Xalqaro kredit asosida xalqaro hisob-kitoblarning kredit vositalari - veksellar, cheklar,
shu jumladan, bank o‘tkazmalari, depozit sertifikatlari va boshqalar yuzaga keldi. Ssuda
kapitalining xalqaro iqtisodiy munosabatlardagi muomalasi vaqtini tejash orqali kapitalning
ishlab chiqarish maqsadlarida foydalanilishi davrini uzaytiradi va shuning asosida, ishlab
chiqarishni kengaytirish va foydaning o‘sishini ta’minlashga xizmat qiladi.
Kapitalning jamlanishi va markazlashishini tezlashtirish. Xorijiy kreditlarni jalb qilish
tufayli qo‘shimcha qiymatni kapitalga aylanish jarayoni tezlashadi, shaxsiy jamg‘armalar
chegarasi kengayadi, bir davlat tadbirkorlarining kapitallari boshqa davlatlarning mablag‘lari
qo‘shilishi oqibatida ko‘payadi. Xalqaro kredit avvaldan yakka korxonalarni aksionerlik
jamiyatlariga aylanishiga, yangi firmalar va monopoliyalarni paydo bo‘lishiga xizmat qiladi.
Xalqaro kreditning funksiyalarining ahamiyati katta va u milliy va jahon xo‘jaligi
rivojlanishiga qarab o‘zgarib turadi. Hozirgi sharoitda xalqaro kredit iqtisodiyotni tartibga
solish funksiyasini bajarmoqda va o‘zi ham tartibga solinish ob’yekti bo‘lib hisoblanmoqda.
Xalqaro kredit o‘z funksiyalarini bajarishda ikkiyoqlama-ijobiy va salbiy rol o‘ynaydi.
Xalqaro kreditning iqtisodiyotdagi ijobiy o‘rni - uni takror ishlab chiqarishni
rivojlanishini ta’minlashda va kengaytirishda namoyon bo‘ladi. Xalqaro kredit tashqi
iqtisodiy aloqalarni rivojlanishiga turtki bo‘lib xizmat qiladi. Xalqaro kredit ishlab
chiqarishni baynalminal-lashuviga va ayirboshlashuviga, jahon bozorini tashkil topishiga va
rivojlanishiga, xalqaro mehnat taqsimotini chuqurlashuviga olib keladi.
Xalqaro kredit takror ishlab chiqarish jarayonini quyidagi yo‘nalishlar orqali
tezlashtiradi.
Birinchidan, kredit mamlakatning tashqi iqtisodiy aloqalarini rag‘batlantiradi, shu
orqali bozorda kon’yunkturani ko‘taruvchi talabni yuzaga keltiradi. Tashqi savdo kreditda
xalqaro norma bo‘lib hisoblanmoqda. Ayniqsa uzoq davr mobaynida tayyorlanadigan,
iste’mol qilinadigan va bahosi baland tovarlar uchun. Mahsulotlarning bahosini va jahon
savdosida mashina va asbob-uskunalarning ulushini oshishi eksportyorlarni ham,
importyorlarni ham tashqi savdo kreditlariga bo‘lgan qiziqishlarini orttirmoqda.
Hozirgi zamon sharoitida kreditor-mamlakatdan eksport etkazib beruvchi “bog‘liqlik”
kreditining salmog‘i oshdi. Kreditlanayotgan davlatning tovarlarini sotib olish uchun
qilinadigan xarajat zayomning sharti bo‘lib hisoblanmoqda. Xuddi shu orqali xalqaro kredit
kreditor-mamlakat firmalarining raqobatbardoshligini oshirishga xizmat qiladi.
Ikkinchidan, xalqaro kredit chet el xususiy investitsiyalari uchun qulay muhit yuzaga
keltiradi, chunki odatda kreditor-mamlakat investorlariga imtiyozlar berish majburiyatlari
qo‘yiladi; infrastrukturani tashkil etish, shu jumladan, chet el va qo‘shma korxonalarni
faoliyat ko‘rsatishi, xalqaro kapitalga aloqasi bor milliy korxona va banklarning pozitsiyasini
kuchayishiga yordam beradi.
Uchinchidan, kredit - mamlakatning tashqi iqtisodiy aloqalariga xizmat qiluvchi
xalqaro hisob-kitob va valyuta operatsiyalarini to‘xtovsizligini ta’minlaydi.
To‘rtinchidan,
kredit
-
mamlakat
tashqi
savdo
operatsiyalarini
iqtisodiy
samaradorligini oshiradi va tashqi iqtisodiy faoliyatning boshqa turlarini rivojlanishiga turtki
bo‘ladi.
Xalqaro kreditning iqtisodiyotdagi salbiy o‘rni - bozor iqtisodiyotini rivojlantirishda
uning qarama-qarshiligini kuchayishida namoyon bo‘ladi. Iqtisodiyotida nomutanosiblik
chuqurlashadi, kredit-tovarlarni qayta ishlashni tezlashtiradi, mamlakatlar o‘rtasida ssuda
kapitallarini qayta taqsimlaydi hamda iqtisodiy ko‘tarilish va davriy pasayish davrlarida
ishlab chiqarishni juda tezlashtiradi.
Xalqaro kredit ijtimoiy ishlab chiqarishdagi nomutanosiblikni kuchaytiradi, buning
oqibatida daromadli tarmoqlar rivojlanishi osonlashadi, shu bilan birgalikda chet el kapitali
jalb qilinmagan tarmoqlarning rivojlanishi sekinlashadi.
Kredit siyosati kreditor mamlakatning jahon bozoridagi o‘rnini kuchaytirishga xizmat
qiladi.
Birinchidan, xalqaro kreditni qarz sifatida olgan mamlakatdagi daromadlarni qarz
bergan mamlakatga olib o‘tishda foydalaniladi. SHu bilan birga ssudani qaytaruvchi har yilgi
foiz to‘lovlari, jamiyatning sof daromadini miqdorini ko‘paytiruvchi, ishlab chiqarishni
o‘sishini ta’minlovchi jamg‘armalarning tashkil topishi, shu jamg‘armalarning tashkil topish
manbalari qarzdor mamlakatlarga salbiy ta’sir etadi.
Ikkinchidan, xalqaro kredit qarz oluvchi mamlakat tomonidan kreditor mamlakatlar
uchun qulay iqtisodiy va siyosiy muhit yaratishni taqazo etadi. yetakchi mamlakatlar o‘z
o‘rnini yanada mustahkamlash uchun banklar, hukumatlar, xalqaro va regional valyuta-kredit
va moliya tashkilotlari orqali vaqti-vaqti bilan ularga mos kelmagan siyosat yuritayotgan
davlatlarga nisbatan kredit diskriminatsiyasini va kredit blokadasini qo‘llashadi.
Kredit diskriminatsiyasi-bu kredit olishda, undan foydalanishda yoki xalqaro kreditni
to‘lashda ma’lum bir qarz oluvchilarga iqtisodiy va siyosiy bosimni yuzaga keltiruvchi og‘ir
va murakkab shartlarning qo‘yilishidir. Kredit diskriminatsiyasining asosiy metodlari bo‘lib,
kredit bo‘yicha cheklashlar, foiz stavkasini, komission yig‘imlarni oshirish, kutilmagandan
kreditdan foydalanishni to‘xtatish yoki kredit summasini kamaytirish hamda iqtisodiy va
siyosiy xarakterdagi chora - tadbirlarni ko‘rish hisoblanadi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida xalqaro kreditdan foydalanishda uning ikkiyoqlama roli
namoyon bo‘ladi, bir tomondan mamlakatlarning o‘zaro foydali aloqalarini rivojlantirsa,
boshqa tomondan - raqobat kurashi vositasi bo‘lib xizmat qiladi.
Ishlab chiqarishning va ayirboshlashning baynalminallashuvi, jahon xo‘jaligi
aloqalarini yangi shakllarini vujudga kelishi xalqaro kredit shakllarini xilma-xilligini
rivojlanishiga ob’yektiv asos bo‘lib xizmat qiladi.
Xalqaro kredit shakllarini bir necha turga bo‘lib guruhlash mumkin:
1. Manbalari bo‘yicha tashqi savdoni ichki, tashqi (chet) va aralash kreditlash va
moliyalashtirish bo‘yicha farqlanadi.
2. Tashqi iqtisodiy bitimning qarz mablag‘lari hisobidan qoplanishi bo‘yicha:
- tijorat krediti (asosan tashqi savdo va xizmatlar bilan bog‘liq kreditlar);
- moliyaviy kredit (istalgan boshqa maqsadlarda foydalaniladigan, shu jumladan,
kapital quyilmalar, investitsion ob’yektlarni qurish, qimmatbaho qog‘ozlarni sotib olish,
tashqi qarzni to‘lash, valyuta intervensiyasi maqsadlaridagi kreditlar);
- “oraliq” kreditlar (kapitallar, tovar va xizmatlarning chiqib ketishining aralash
shakllariga xizmat qilishga mo‘ljallangan).
-Xalqaro kreditni ko‘rinishi bo‘yicha 2 ta asosiy shaklga bo‘lib ko‘rsatish mumkin:
1.Xalqaro bank krediti;
2.Xalqaro tijorat krediti.
Xalqaro bank krediti asosan valyuta (pul) ko‘rinishida bo‘ladi.
Xalqaro tijorat krediti esa, odatda tovar ko‘rinishiga ega. Ana shu 2 ta asosiy kredit
shaklidan kelib chiqadigan bir qancha kreditlar mavjud:
1.Firma (tijorat) krediti-odatda eksportyor mamlakatning bir firmasi boshqa
mamlakatning importyoriga to‘lovni kechiktirish shaklidagi ssuda berishiga tushuniladi.
Tashqi savdoda tijorat krediti tovarli operatsiyalarga bog‘liq hisob-kitoblarda keng
qo‘llaniladi. Tijorat kreditining muddati (odatda 2-7 yil) turlicha bo‘ladi va jahon bozori
kon’yunkturasi shartlariga, tovarlar turlariga va boshqa bir qator faktorlarga bog‘liqdir.
Mashina va asbob-uskunalar (texnologiya, jihozlar)ning eksportini kengayishi xalqaro kredit
muddatini uzayishiga olib keldi. Tijorat krediti odatda veksel yoki ochiq schyotlar bo‘yicha
beriladigan kreditlar orqali rasmiylashtiriladi.
2.Vekselli kreditda eksportyor tovarni sotish xaqida bitim tuzib, o‘tkazma veksel
(tratta)ni importyorga jo‘natadi, importyor tijorat hujjatlarini olib akseptlaydi, ya’ni unda
ko‘rsatilgan muddatda to‘lovni amalga oshirishga rozilik beradi.
3.Ochiq schyotlar bo‘yicha kredit. Bu kredit eksportyor va importyor o‘rtasidagi
kelishuvga asoslanadi. Eksportyor jo‘natilgan xar bir tovarlar qiymatini importyorning
hisobiga qarz sifatida qayd qilib boradi. Importyor shartnomada ko‘rsatilgan vaqtda kredit
summasini to‘lab boradi. Ochiq schyotlar bo‘yicha beriladigan kreditlar faqatgina doimiy
aloqada bo‘lgan firmalar o‘rtasidagina amalga oshirilishi mumkin.
Tijorat kreditining yana bir turiga importyorning avans to‘lovi (sotib oluvchining
avansi)ni kiritish mumkin. Bunda shartnoma tuzilayotgan paytda importyor tomonidan chet
ellik mol etkazib beruvchiga odatda mashina, asbob-uskunalar (texnologiya)ning qiymatidan
10-15 foizi oldindan to‘lanadi.
Xarid avansi eksportni kreditlashning bir shakli bo‘lib hisoblanadi va shu vaqtning
o‘zida importyorning majburiyatini ta’minlovchi vositadir. CHunki importyor o‘zi buyurtma
bergan tovarni sotib olishga majbur bo‘ladi. Rivojlangan mamlakatlarning import bilan
shug‘ullanuvchi firmalari rivojlanayotgan mamlakatlardan farqli o‘laroq, xarid avansidan
shu davlatlarning qishloq xo‘jalik mahsulotlarini olib chiqib ketishda foydalanmoqdalar.
Avans to‘lagan tomonning aybi bilan shartnoma bajarilmay qolsa, sarf-xarajatlar
undirilgan holda mablag‘ qaytariladi. Agar shartnoma avans olgan tomonning aybi bilan
bajarilmay qolsa, u sotib oluvchiga barcha xarajatlarni to‘lagan holda mablag‘ni qaytarishi
shart.
Avans-shartnomani bajarilishini voz kechish mumkin bo‘lgan bitimga nisbatan
rag‘batlantiradi. Voz kechish mumkin bo‘lgan bitimda esa, zarar ko‘rgan tomonning
xarajatlarini to‘lash majburiyatlaridan ikkinchi tomon ozod bo‘ladi. Ba’zan xarid - sotib
oluvchining avansi to‘lovni kechiktirishga o‘zaro moslashadi, buning ustiga teng ulushlar
bilan ma’lum intervallarga bo‘linadi (oy, chorak, yil).
Tijorat krediti sotuvchi va sotib oluvchi o‘rtasidagi munosabatni namoyon qilsada, u
odatda bank krediti bilan qo‘shilib ketadi. Mashina va asbob-uskunalarni sotishda tijorat
krediti uzoq muddatga beriladi (7 yilga), bu esa, o‘z navbatida, eksportyorning anchagina
mablag‘ini jalb qilinishiga olib keladi. SHu sababli, eksportyor bank kreditiga murojaat
qiladi.
Tijorat krediti hajmi va moliyalashtirish shartlari bo‘yicha mashina va asbob -
uskunalarni eksportini kreditlash muammosini to‘liq echa olmaganligi sababli bank
kreditlarining roli oshadi.
Bank krediti - eksport va importni kreditlashda ssuda shaklida namoyon bo‘ladi va u
tovarlar, tovar hujjatlari, veksellarni, hamda trattani garovga olgan holda beriladi. Ba’zan
banklar o‘zlariga chambarchas aloqada bo‘lgan yirik eksportyor-firmalarga blankli kredit,
ya’ni ta’minlanmagan kreditlar berishadi.
Xalqaro savdoda bank kreditlari tijorat kreditlariga nisbatan ustunlikka ega. Ular kredit
oluvchini olgan mablag‘laridan tovarlar sotib olishga mustaqil foydalanish imkoniyatini
tug‘diradilar, mol etkazuvchi firmadan kredit so‘rashdan ozod etadilar hamda oxirgi
tovarlarga hisob-kitoblarni bank kreditidan foydalanib to‘laydilar.
Xususiy banklar ko‘pincha davlat mablag‘larini va uning kafolatini olgan holda eksport
kreditlarini 10 - 15 yilga bozor stavkasidan pastroq stavkada beradilar. Lekin, banklar qoida
bo‘yicha, kreditdan o‘z mamlakatlari hududidagina foydalanishni chegaralab, uning
intilishini ma’lum maqsadli qilib qo‘yadilar, masalan, faqat o‘zlarini qiziqtirgan firmaning
tovarlarini sotib olishga yo‘naltiradilar. SHu orqali bank krediti firma krediti xususiyatlarini
o‘zida mujassam etadi.
Eksport krediti-eksportyor bankining importyor bankiga etkazib berilgan mashina,
asbob - uskuna va boshqa investitsiya qilingan tovarlarni kreditlashga aytiladi. Bank
kreditlari pul ko‘rinishida beriladi va “bog‘liq”lik xarakteriga ega, chunki kredit oluvchi
ssudadan faqatgina kreditor mamlakat tovarlarini sotib olishigagina beriladi.
XX asrning 60 - yillaridan boshlab eksportni kreditlashning shakli sifatida xarid krediti
(5 - 8 va undan ortiqroq yil muddatga) yuzaga keldi. Xarid kreditining o‘ziga xos xususiyati
bo‘lib, eksportyor bankning to‘g‘ridan to‘g‘ri milliy eksportyorni kreditlamasdan, balki chet
ellik xaridorni, ya’ni, importyor mamlakat firmasi va uning bankini kreditlash hisoblanadi.
SHu orqali importyor kerakli tovarlarni etkazgan mol etkazib beruvchilar to‘lovni xaridorga
yoki bankka qarz sifatida qayd qiladi.
Odatda, bunday kreditlar ma’lum bir firmaning tovarlari va xizmatlaridan
foydalanishda qo‘llaniladi. Bunday kreditlash shartnomasida eksportyor ishtirok etmaydi, bu
esa o‘z navbatida kreditning bahosini oshirish imkoniyatini yo‘qotadi. Bank kreditining
xaridorga bo‘lgan narxi, qoida bo‘yicha ssuda kapitallari bozoridagi zayom mablag‘lari
narxidan ancha past bo‘ladi, bu esa, o‘z navbatida, ularning raqobatbardoshligini oshiradi.
Nazorat uchun savollar
1.Xalqaro moliya nimalar bilan bog‘liq munosabatlarni o‘rganadi?
2.Jahon iqtisodiy va moliyaviy muhitining shakllanishiga ta’sir etgan sezilarli o‘zgarishlar
sifatida nimalarni ko‘rsatish mumkin?
3.XXI asr bo‘sag‘asida jahon iqtisodiyotida qanday asosiy tarkibiy tendensiyalar kuzatildi?
4.XTTBning Kelishuvlar moddasining 1-moddasiga muvofiq uning maqsadlari sirasiga
nimalar kiradi?
5.XVF Kelishuvlar moddalarining birinchi moddasiga muvofiq, uning maqsadlari
nimalardan iborat?
6.XVFning kreditlash dasturlarini qanday kategoriya-larga ajratish mumkin?
7.Valyuta kursi inflyasiyani hisobga olishiga ko‘ra qanday almashuv kurslariga bo‘linadi?
8.Milliy valyuta kursining qanday asosiy rejimlari mavjud?
9.Valyuta bozori nima?
10.Valyuta bozorlarini qanday belgilarga muvofiq tasniflash mumkin?
11.Xalqaro kredit nima va u xalqaro kredit munosabatlarini tashkil qilishning qanday
tamoyillarga asoslanadi?
12.Xalqaro kredit qanday funksiyalarni bajaradi?