XALQARO SAVDO NAZARIYASI VA TASHQI SAVDO SIYOSATI
Reja:
1. Xalqaro savdoning zaruriyati va uning asosiy ko‘rinishlari
2. A.Smitning mutlaq ustunlik nazariyasi.
3. Rikardoning nisbiy ustunlik nazariyasi.
4. Xeksher - Olinning neoklassik konsepsiyasi
5. Xalqaro savdoning zamonaviy nazariyalari
6. Tashqi savdo siyosatining mohiyati va vositalari.
7. Importga ta’riflar. Importga tariflar kiritilishining iqtisodiy oqibatlari.
8. Ishlab chiqaruvchilarga subsidiyalari va importni kvotalar orqali tartibga
solish.
9. Eksport subsidiyalari. Eksport bojlari va eksportni ixtiyoriy cheklash.
10.
O‘zbekiston Respublikasi tashqi savdo siyosatining xususiyatlari.
Xalqaro savdoning zaruriyati va uning asosiy ko‘rinishlari
Hozirgi zamon iqtisodiyotining ochiqlik darajasi ya’ni mamlakatlarning
ixtisoslashuvi va ular o‘rtasida kooperatsiya chuqurlashib bormoqda. Mamlakatlar
o‘z iqtisodiyotini
rivojlantirish,iqtisodiy muammolarni hal qilish borasida tadbirlar ishlab chiqish va
ularni amalga oshirishda bu holatlarni etiborga olishi shart.
Jahon savdosi tashqi iqtisodiy aloqalarning asosiy shaklidir. Uning kengayishi
va chuqurlashuvi natijasida kapitalni chetga chiqarish imkoniyatlari yuzaga keldi va
unga bog‘liq ravishda xalqaro moliya- valuta, kredit munosabatlari rivojlandi.
Tashqi savdoning vujudga kelishi ikki muhim ob’ektiv sabab bilan izohlanadi.
Birinchidan, bu tabiiy va xom ashyo resurslarining mamlakatlar o‘rtasida
notekis taqsimlanganligi. Eng katta hududga ega bo‘lgan yoki rivojlangan davlatlar
ham barcha resurslar bilan o‘zini to‘liq ta’minlay olmaydi. Ular o‘zlarida ortiqcha
bo‘lgan resurslarni eksport qilishga va mamlakatda taqchil bo‘lgan resurslarni
import qilishga majburlar.
Xalqaro savdo rivojlanishining zarurligini belgilovchi ikkinchi muhim sabab
shundaki hamma mamlakatlar ham barcha turdagi mahsulotni bir xil samaradorlik
bilan ishlab chiqara olmaydi. Ya’ni bir tovar Yaponiyada arzon ishlab chiqarilsa,
ikkinchi tovar O‘zbekistonda arzon ishlab chiqarilishi mumkin. Shu sababli
resurslardan samarali foydalanish maqsadida mamlakatlar ixtisoslashadilar va
o‘zaro savdo- sotiqni yo‘lga qo‘yadilar.
Bu ikki ob’ektiv sabab har qanday milliy iqtisodiyotning takror ishlab
chiqarishi jarayonida xalqaro savdoning ahamiyatini aniqlaydi. 90217
yillarning boshlarida xalqaro savdo hajmi AQShda yalpi milliy mahsulotning 16-18
foizini, Germaniyada 30-39 foizini tashkil etdi. Shu davrda O‘zbekiston yalpi milliy
mahsulotida tashqi savdoning ulushi 1012 foiz atrofida bo‘ldi.
Tashqi savdo xalqaro ayirboshlashning an’anaviy shakli sifatida quyidagi
ko‘rinishlarni o‘z ichiga oladi:
•mahsulotlarni ayirboshlash: yoqilg‘i-xom ashyo mahsulotlari, qishloq
xo‘jaligi mahsulotlari, sanoat mahsulotlari;
•xizmatlarni ayirboshlash: muhandislik-maslahat xizmatlari; •transport
xizmatlari, sayyohlik va boshqa xizmatlar. Hozirgi vaqtda xizmatlarning jahon
eksportidagi hissasi 30 foizdan oshib ketdi;
•yangi ilmiy-texnik ma’lumotlarni ayirboshlash: litsenziyalar va «nou-xou»lar.
Ular hissasiga xalqaro savdo aylanmasining 10 foiziga yaqini to‘g‘ri keladi.
Xalqaro savdo mahsulotlari, xizmatlar va fan-texnika ma’lumotlarini
ayirboshlashning barcha ko‘rinishlari tashqi savdo operatsiyalari yordamida amalga
oshiriladi. Ular o‘z navbatida eksport, import, reeksport va reimport operatsiyalariga
bo‘linadi.
Eksport operatsiyasi - mahsulotlarni chet mamlakatlarga chiqarish. Import
operatsiyasi - mahsulotni xorijiy sherikdan sotib olish va uni mamlakatga olib kelish.
Reeksport operatsiyasi - avval import qilingan va qayta ishlov berilmagan
mahsulotni chet elga olib chiqib sotish.
Reimport operatsiyasi - avval eksport qilingan va u erda qayta ishlov
berilmagan mahsulotni chet elda sotib olish va mamlakatga olib kelish.
A.Smitning mutlaq ustunlik nazariyasi.
Shu paytga qadar yuzaga kelgan barcha xalqaro savdo nazariyalari xalqaro
savdoni erkinlashtirish barcha mamlakatlar uchun foyda keltiradi degan fikrni ilgari
suradi. Erkin tashqi savdoning zarurligi va foydaliligi to‘g‘risida dastlabki
nazariyalardan biri A.Smitning mutlaq ustunlik nazariyasidir. Bu nazariyaga ko‘ra
har bir mamlakat undagi mavjud sharoitlar va resurslar o‘ziga xosligiga tayangan
holda ma’lum bir tovarni
eng kam xarajatlar hisobiga (yoki vaqt birligida bu tovarni eng ko‘p)
ishlab chiqirish imkoniyatiga ega. Shunday ekan mamlakat mutlaq ustunlikka ega
bo‘lgan tovar ishlab chiqarishga ixtisoslashadi va ushbu tovarning o‘z iste’molidan
ortiqcha qismini sotadi hamda boshqa tovarlarni sotib oladi. Chunki bu tovarlar
ularni ishlab chiqarishda mutlaq ustunlikka ega bo‘lgan davlatlarda ancha arzon
ishlab chiqarilgan bo‘ladi. Natijada har ikki davlat ham kam resurs sarflab ko‘proq
mahsulotga ega bo‘ladi.
Masalan,
O‘zbekiston
asosan
paxta
mahsulotlarini
etishtirishga
ixtisoslashganligi uchun boshqa mahsulotlarga nisbatan ko‘proq shunga e’tiborni
qaratish lozim. Chunki, O‘zbekiston qishloq xo‘jaligi, ob-havosi va qolaversa, butun
respublika sharoiti paxta etishtirishga moslashgan va unga kam miqdorda mehnat va
moliyaviy resurslarni sarf qilib, yuqori hosil olish texnologiyasiga ega. Shuningdek,
boshqa mamlakatlar ham o‘zi ixtisoslashgan sohaga ko‘proq e’tiborni qaratishsagina
dunyo bo‘yicha ko‘proq mahsulot ishlab chiqariladi va xalqaro savdoda ham katta
muvaffaqqiyatlarga erishish mumkin. Demak, shu yo‘l bilan dunyo aholisining
talablarini maksimum qondirish imkoniyatiga erishiladi.
Ammo qaysidir mamlakat hech qaysi mahsulot ishlab chiqarish bo‘yicha
dunyoda mutlaq ustunlikka ega bo‘lmasligi mumkin. Bu esa shu mamlakat hamma
tovarlarni chetdan keltiradi-mi degan savolni tug‘diradi. Agar shunday bo‘lsa
importni bu mamlakat qaysi mablag‘lar hisobiga moliyalashtiradi. Bu savolga javob
berish borasida mutlaq ustunlik nazariyasi boshi berk ko‘chaga kirib qoladi.
Rikardoning nisbiy ustunlik nazariyasi.
D. Rikardo A. Smitning «Mutlaq ustunlik» nazariyasini yanada mulohaza
qilish natijasida ushbu nazariya umumiy qoidaning bir qismi ekanligini isbotlab
berdi. D. Rikardo «Siyosiy iqtisodning boshlanishi va soliqlar» nomli asarida klassik
nazariyani boshi berk ko‘chadan olib chiqadi. Uning fikricha, mamlakatlar ishlab
chiqarish samaradorligini ta’minlashda yoki ko‘proq ustunlikka ega bo‘lgan yoxud
kamroq zaiflikka ega bo‘lgan mahsulot ishlab chiqarish va sotishga ixtisoslashsalar
maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bunday vaziyatlarda ikki mamlakat o‘rtasidagi savdo
ko‘proq imkoniyatlar olib keladi. Har bir
mamlakat o‘zi ixtisoslashgan mahsulotlarni ishlab chiqaradi va shu orqali yutuqlarga
erishadi. Uning mulohazalari “Nisbiy ustunlik nazariyasi” da o‘z echimiga ega
bo‘ldi.
Masalan, Portugaliyada ishlab chiqarilgan movut va Angliyada ishlab
chiqarilgan vino individual xarajatlarga ega bo‘lsin. Shuni hisobga olgan holda
D.Rikardoning “Nisbiy ustunlik” nazariyasini qo‘llaymiz:
16.1-jadval
Yuqoridagi
misoldan
ko‘rinib
turibdiki
Portugaliya
barcha
turdagi
mahsulotlarni ishlab chiqarishda mutlaq ustunlikka ega. Ya’ni bir dona movut ishlab
chiqarish uchun 90 mehnat birligi, bir barrel vino ishlab chiqarish uchun esa 80
mehnat birligini sarflaydi. Ammo, D. Rikardo Portugaliyada movut ishlab
chiqarishga nisbatan vino ishlab chiqarish savdosini yo‘lga qo‘yish ko‘proq foyda
olib kelishini ta’kidlaydi. Chunki, bir dona movutga nisbatan bir barrel vino ishlab
chiqarish arzonga tushmoqda. Bunda nisbiy ustunlikdagi farq har bir millat uchun
xalqaro savdoda yutuqqa olib keladi. Ya’ni, Portugaliya bir barrel vinoni (80
birlikda) 120 birlikda Angliyaga sotsa va o‘z navbatida, Angliyadan (100 birlikda)
ushbu birlikda 1,2 dona movut sotib olish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
O‘zida ishlab chiqarilgan mahsulotga solishtirganimizda esa 8/9 donaga ega
bo‘lar edi. Boshqacha aytganimizda, Portugaliyaning vino ishlab chiqarish va
movutni sotib olish evaziga oladigan foydasi quyidagicha bo‘ladi.
120 / 100 - 8 / 9 =1,2 - 0,(8) = 0,31 dona movut.
Angliya esa movut ishlab chiqarishda kamroq zaiflikka ega. Ya’ni movut ishlab
chiqarishga qilinadigan mehnat sarflari o‘rtasidagi farq vino ishlab chiqarishdagiga
nisbatan kamroq. Demak movut ishlab chiqarishga ixtisoslashish hisobiga xalqaro
Mahsulot ishlab chiqarish uchun zarur bo‘lgan mehnat sarfi.
Movut(bir dona)
Vino(barrel)
Portugaliya
90
80
Angliya
100
120
savdodan Angliya ham yutadi. Ya’ni, movut ishlab chiqarib, uni Portugaliyaga
sotish hisobiga 11/8 barrel vino (o‘zidagiga nisbatan 5/6 barrel) sotib olishi mumkin.
Ushbu vaziyatda Angliyaning yutug‘i:
9 / 8 - 5 / 6 =7 / 24 = 0,29 barrel vino.
Bu misolda Portugaliya uchun har bir barrel vinoga 9/8 dona movut sotib
olgandagina xalqaro sovda foydali hisoblansa, Angliya uchun esa har bir barrel
vinoga 5/6 dona movut almashganda savdo foydali hisoblanadi.
Shunday qilib, erkin savdo xalqaro ixtisoslashuvni rag‘batlantirib, quyidagi
imkoniyatlarni yaratadi: har bir mamlakat biror turdagi mahsulot ishlab chiqarishga
ixtisoslashishguncha o‘tgan davrgiga nisbatan kamroq moddiy va mehnat xarajatlari
sarflaydigan bo‘ladi. Ammo, bu borada barcha nazariyalar ham savdoda
mamlakatlarning pul birliklari ishtorokida amalga oshishi hisobga olinmagan.
Chunki, mamlakatlar o‘zaro hisob-kitoblarni amalga oshirish uchun valutalarini
almashtirishadi. D. Rikardo ushbu vaziyatni ham tushuntirib bera olgan. U
izohlaganidek yuqorida keltirilgan imkoniyat valutalarni almashtirish sharoitida
ham saqlanib qoladi. Bu vaziyatda eksport-import to‘lovlari o‘zaro balansga ega
emas. Bunday vaziyat valuta kurslaridagi o‘zgarishlar hisobiga yoki biror bir
mamlakatdagi barcha baholarni o‘zgartirish hisobiga bartaraf etiladi. Yuqoridagi
misol mavhum xususiyatga ega. U aniq vaziyatlarga asoslanishi uchun:
•
mehnat savdo qilayotgan mamlakatlar o‘rtasida emas, balki mamlakat ichida
harakatchan bo‘lishini;
•
transport, bojxona xarajatlari, savdo ustamalari va boshqa cheklashlar
hisobga olinmasligini;
•
mahsulotlarning yangi namunalarni ishlab chiqarishda yangi texnika va
texnologiyalarni qo‘llash hamda ularni ko‘p miqdorda seriyali ishlab chiqarishda
xarajatlardagi o‘zgarishlar e’tiborga olinmasligini ta’minlash imkoniyatlari
yaratilishi lozim.
Angliya va Portugaliya misolida keltirilgan vaziyatlarda xalqaro savdo
narxlarining keng amal qilayotgan shaklini qo‘llash mumkin.
Chunonchi, bir barrel Portugaliya vinosini Angliyada tannarxidan kam
narxda (80) va sotib olingan bahodan (120) yuqori narxda sotmaslik kerak.
Shuningdek, angliyaliklar movutidan Portugaliyada (90 dan 100 gacha) shunday
tartibda sotilishi kerak.
Mahsulotlar bahosi o‘rtasidagi o‘zaro nisbat aniqlab olingandan keyin «savdo
sharoiti» (terms of trade) tushunchasi savdo sharoitini aniqlab olish uchun esa
“savdo sharoiti indeks” tushunchasi kiritilgan. Bu indeks quyidagi formula orqali
aniqlangan:
Eksport narxlar indeksi
Ei
Savdo sharoiti indeksi = ------------------------------------- 100 = ----
100
Import narxlar indeksi
Ii
Indeksning o‘sishi (masalan, 100 dan 105 gacha) savdo sharoitlarining
yaxshilanayotganligini ko‘rsatadi. Ya’ni, ushbu miqdordagi importga hisob-kitob
qilish uchun undan kam miqdorda eksport talab etiladi.
Amaliyotda savdo sharoiti, birinchidan, tovarlar bahosi o‘zgarishi hisobiga,
unga bo‘lgan talabning oshishi yoki kamayishiga bog‘liq. Ayrim mahsulot ishlab
chiqaruvchilar (masalan, neft va neft mahsulotlari ishlab chiqaruvchilar) narxlarda
bo‘layotgan o‘zgarishlarga qaramay, katta yutuqlarga erishadilar.
Ikkinchidan, savdo sharoiti ishlab chiqaruvchilar yoki etkazib beruvchilarning
bozorga moslashishiga (egiluvchanligiga) bog‘liq bo‘ladi.
Uchinchidan, savdo sharoiti ishlab chiqarish sharoitlari yoki mahsulotlar
iste’molidagi o‘zgarishlarga qarab o‘zgaradi.
Savdo sharoiti indeksi mamlakatning xalqaro savdodagi holati to‘g‘risida
ma’lumotlar bersada, ko‘pgina kamchiliklardan xoli emas. Ularning eng
asosiylaridan biri mamlakatda umumiy sharoitni yaxshilasada, sotilgan mahsulotlar
miqdorini hisobga olmaydi. Boshqacha aytganda, savdo sharoiti yaxshilanishi
eksport hajmi qisqarishi va import hajmi oshishiga olib keladi. Bu esa to‘lov
balansini yomonlashtiradi.
A. Smit va D. Rikardo nazariyasida ishlab chiqarishga ta’sir qiladigan eng
asosiy omil mehnat hisoblangan. Mahsulotlar narxi esa ishlab chiqarish xarajatlariga
bog‘liq.
Keyingi tadqiqotlar ishlab chiqarishda asosiy omillar sifatida yer, kapital kabi
omillardan foyda olish imkoniyatini hisobga olgan. Agarda, mehnatning bozor
bahosi ish haqi sifatida gavdalansa, kapitalning bahosi foiz stavkalari ko‘rinishida,
erning bahosi renta miqdorida aniqlangan.
Xeksher - Olinning neoklassik konsepsiyasi
Xalqaro savdodagi zamonaviy qarash tarafdorlari sifatida shved iqtisodchi-
olimlari Eli Xeksher va Bertil Olinlarni (30-yillar) ko‘rsatish mumkin.
E. Xeksher va B. Olinlar «Ishlab chiqarish omillariga bog‘liq holda narxlarni
tenglashishi» qoidasini oldinga surgan. Buning ma’nosi shundan iboratki, milliy
ishlab chiqarishdagi farqlar ishlab chiqarishning mehnat, yer, kapital va shuningdek,
u yoki bu mahsulotga ichki iste’moldagi o‘zgarishlar kabi omillarga bog‘liq.
Ularning qoidalaridagi asosiy vaziyatlar quyidagicha keltirilgan:
1.
Mamlakatlar o‘zlarida ortiqcha bo‘lgan ishlab chiqarish omilini ko‘p
talab qiladigan mahsulotlarni eksport qilishadi va aksincha, o‘zlarida taqchil bo‘lgan
ishlab chiqarish omillarini ko‘p talab qiladigan mahsulotlarni import qiladilar.
2.
Xalqaro savdo yo‘lidagi cheklashlar bekor qilinsa tovarlarning turli
mamlakatlardagi «omil narxi» (tannarxi) ning tenglashishi kabi o‘zgarishlar
kuzatiladi.
3.
Mahsulotlar eksporti o‘rnini asta sekin ishlab chiqarish omillari
eksporti egallaydi.
Agar mamlakatdagi bir ishlab chiqarish omili miqdori bilan boshqa omillar
miqdori o‘rtasidagi nisbat boshqa mamlakatdagiga nisbatan yuqori bo‘lsa shu omil
bu mamlakatda nisbatan ortiqcha deb hisoblanadi.
Xeksher-Olin konsepsiyasiga asosan tashqi savdo quyidagi ko‘rinishlarga ega:
Faraz qilaylik, bir vaqtda ikki mamlakat, ya’ni, «sanoatlashgan» va «agrar»
mamlakat faoliyat ko‘rsatmoqda.
9
Sanoatlashgan mamlakatda ortiqcha kapital va ma’lum miqdorda ortiqcha
ishchi kuchi mavjud bo‘ladi. Agrar mamlakatda esa ortiqcha yer mavjud, ammo
kapital etishmaydi.
Ayrim turdagi mahsulotlarni ishlab chiqarishda kapital asosiy omil
hisoblanadi. Masalan, nefni qayta ishlash, elektron mashinasozlik va mashina ishlab
chiqarish sohalari kam ishchi kuchidan foydalangan holda kapital talabchan ishlab
chiqarish hisoblanadi. Kapital ortiqchaligiga ega bo‘lgan mamlakatlar aynan ushbu
yo‘nalishlarga ixtisoslashadilar. Shu bilan birga, don etishtirish va chorvachilik bilan
shug‘ullanadigan mamlakatlarda ko‘proq yer resurslari kerak bo‘ladi va ular shu
yo‘nalishga ixtisoslashgan bo‘ladilar.
Xeksher-Olin konsepsiyasini tadqiq qilish borasidagi izlanishlar 50 yillarda
«Leontev taajjubi» yuzaga kelishiga sabab bo‘ldi. V.Leontev AQSh kapital ortiqcha
bo‘lgan mamlakat bo‘lishiga qaramasdan 1947 yilda kapital talabchan emas, balki
mehnat talabchan mahsulot eksport qilganligini ko‘rsatib berdi. Ya’ni Xeksher-Olin
konsepsiyasiga zid keladigan vaziyat yuzaga keldi. Keyingi tadqiqotlar esa AQSh
da kapitaldan ko‘ra yer va ilmiy texnik mutaxassislar nisbiy ortiqcha ekanligi
tasdiqlandi. AQSh ishlab chiqarilishida aynan shu omillar ko‘proq foydalaniladigan
tovarlarning sof eksportyori bo‘lib chiqdi.
Xalqaro savdoning zamonaviy nazariyalari
1948 yil amerikalik iqtisodchilar P. Samuelson va V.Stolperlar Xeksher-Olin
konsepsiyasini takomillashtirishdi. Ularning nazariyasi bo‘yicha xalqaro savdo -
ishlab
chiqarish
omillari
bilan
ta’minlanganlik
darajasidan
notekislik,
texnologiyalarining bir-biriga mosligi, raqobatning rivojlanishi va mahsulotlarning
harakatchanligi kabi sharoitlarda mamlakatlar o‘rtasidagi ishlab chiqarish omillari
narxlari tenglashadi.
D. Rikardo modelida ishlab chiqilgan va E. Xeksher, B. Olin, P.Samuelson
hamda V.Stolperlar tomonidan to‘ldirilgan savdo konsepsiyasiga nafaqat
mamlakatlar o‘rtasidagi o‘zaro foydali savdoni yo‘lga qo‘yish, balki mamlakatlar
rivojlanishi o‘rtasidagi farqlarni kamaytirish vositasi sifatida ham qaraladi
10
Shuningdek M.Pozner, GXufbauer va R.Vernon tadqiqotlari ham nisbiy
ustunlik nazariyasini yana bir bor tasdiqladi. Ular ishchi kuchi nisbatan kimmat
turadigan mamlakatlarda ilg‘or texnologiyaga asoslangan mehnattalab mahsulot
ishlab chiqarish baribir daromadli bo‘ladi, degan xulosaga kelishdi. Masalan,
mehnattalab sintetik gazlamalarni dastlab fakat ilmiy-gexnikaviy salohiyati yuqori
bo‘lgan mamlakatlardagina ishlab chiqarish mumkin edi. So‘ngra, bu texnologiyani
o‘zlashtirilishi va keng yoyilishi tufayli sintetik gazlamalarni ishlab chiqarish ishchi
kuchi arzon bo‘lgan rivojlanayotgan mamlakatlarga xam ko‘cha boshladi. Buning
natijasida G‘arb ilmiy- texnikaviy omil tufayli o‘zi ega bo‘lgan nisbiy ustunlikni
qullay boshladi.
M. Porterga o‘z tadqiqotlari natijasida mamlakat tarmoqlari va firmalarining
raqobat ustunligini belgilovchi omillarni ikki guruhga bo‘ladi:
1.
Asosiy omillar:
-zarur sifatga ega va etarlicha miqdordagi ishlab chiqarish omillarinig mavjud
bo‘lishi;
-mamlakat ichida mazkur tarmoq mahsulotiga bo‘lgan talabning xususiyatlari,
uning sifat va miqdor xarakteristikalari;
-mamlakatda ushbu tarmoqqa yo‘ldosh va uni ta’minlab turuvchi, jahon
bozorida raqobatbardosh bo‘lgan tarmoqlarning mavjudligi;
-firmaning strategiyasi, shuningdek ichki bozordagi raqobat xarakteri
2.
Qo‘shimcha omillar:
-tasodifiy hodisalar;
-tashqi iqtisodiy faoliyat yurituvchi korxonalarni qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha
hukumat faoliyati.
Mahsulot eksport qiluvchi korxonalarni qo‘llab-quvvatlash, mamlakat ichida
qulay biznes muhitini yaratish, ishlab chiqarish va bozor infratuzilmasini
rivojlantirish, bojxona bojlarining pasaytirilishi,
subsidiyalar va imtiyozli kreditlar berish, boshqa xalqaro shartnomalar tuzish orqali
milliy korxonalarning chet mamlakatlardagi faoliyati uchun
qulay sharoitlar yaratish kabi tadbirlar ularning raqobat ustunliklarini oshirishga
xizmat qiladi.
11
O‘zbekistonda 2018 yilda ichki iqtisodiy shart-sharoitlar milliy iqtisodiyotda
ishlab chiqarish hajmlarining o‘sishini qo‘llab-quvvatlovchi xarakterga ega bo‘lgan
bo‘lsa, tashqi shart-sharoitlar birmuncha noqulay shakllandi.
Xalqaro valyuta jamg‘armasining 2019 yil yanvar oyida e’lon qilgan jahon
iqtisodiyotining rivojlanish istiqbollari bo‘yicha qayta ko‘rib chiqilgan hisob-
kitoblariga ko‘ra, 2018 yil yakuni bo‘yicha jahon iqtisodiyotining o‘sish sur’ati 3,7
foizni tashkil qilgan holda, 2017 yildagi ko‘rsatkichga (3,8 foiz) nisbatan 0,1 foiz
bandga sekinlashgan.
Iqtisodiy o‘sish sur’atining pasayishiga asosan:
AQSh va Xitoy o‘rtasidagi savdo munosabatlarida tanglikning yuzaga kelishi
hamda ularning tashqi savdo siyosatlaridagi noaniqliklarning saqlanib qolinishi;
Xitoyda iqtisodiy o‘sish sur’atlarining sekinlashishi natijasida jahon bozorida
asosiy xom-ashyo tovarlariga talabning sust shakllanishi hisobiga ayrim xom-ashyo
tovarlari narxlarining pasayishi;
AQSh federal fond stavkalarining bir necha marta ko‘tarilishi natijasida
rivojlanayotgan mamlakatlardan kapitalning chiqib ketishining kuchayishi va
oqibatda, aksariyat davlatlarda pul-kredit siyosatining qat’iylashtirilishi sabab
bo‘ldi.
Bu holat, o‘z navbatida, xalqaro miqyosda sanoat ishlab chiqarish o‘sish
sur’atlarining sekinlashishiga, xalqaro savdo hajmlari o‘sishining sustlashishiga
hamda jahon bozorlarida xom-ashyo narxlarining pasayishi natijasida ko‘plab
rivojlanayotgan mamlakatlar eksport daromadining qisqarishiga olib keldi.
Xususan, 2018 yilda O‘zbekistonning asosiy savdo hamkorlari hisoblangan
aksariyat davlatlarda iqtisodiy o‘sish sur’atlarining 2017 yilga nisbatan
sekinlashganligi O‘zbekistonda ishlab chiqarilayotgan mahsulot va xizmatlarga
tashqi talabni susaytirib, eksport hajmining oshishiga salbiy ta’sir ko‘rsatdi.
Rasmiy ma’lumotlarga ko‘ra, 2018 yilda O‘zbekistonning asosiy savdo
hamkorlari hisoblangan davlatlardan Xitoyda AQSh bilan "savdo
226
urushlari"ning kuchayishi va jahon miqyosida iqtisodiy faollikning nisbatan
susayishi natijasida iqtisodiy o‘sish sur’atlari 6,9 foizdan 6,6 foizgacha pasaygan.
12
Dastlabki ma’lumotlarga ko‘ra hisobot yilida iqtisodiy o‘sish sur’ati Turkiyada
7,4 foizdan 3,5 foizgacha va Qirg‘izistonda 4,5 foizda 3,5 foizgacha sekinlashgan.
Qozog‘istonda esa iqtisodiy o‘sish sur’ati 2017 yil darajasida (4,1 foiz) saqlanib
qolgan.
Shu bilan birga, 2018 yilda jahon bozorida neft narxining ko‘tarilishi, yirik
neft-gaz loyihalari va qurilish ishlari hajmining oshishi hisobiga Rossiyada iqtisodiy
o‘sish sur’ati 1,5 foizdan 1,8 foizgacha tezlashdi.
2018 yilda O‘zbekistonning asosiy savdo hamkorlari hisoblangan davlatlar
milliy valyutalarining sezilarli darajada qadrsizlanishi ham tashqi iqtisodiy shart-
sharoitlarning noqulay shaklanishiga o‘z ta’sirini o‘tqazdi.
Xususan, Xitoy yuani 2018 yil davomida AQSh dollariga nisbatan 6,5 foizga
qadrsizlangan bo‘lsa, Rossiya rubli 19 foizga hamda ushbu davlat iqtisodiyotiga
bog‘liqlik darajasi yuqori bo‘lgan Qozog‘iston tengesi 14 foizga qadrsizlandi.
Turk lirasi esa 2018 yilda Turkiyada kuzatilgan siyosiy-iqtisodiy nobarqarorlik
va valyuta bozoridagi nomutanosibliklar natijasida hisobot yili davomida AQSh
dollariga nisbatan 43 foizga qadrsizlandi.
Hamkor
mamlakatlar
milliy
valyutalarining
sezilarli
qadrsizlanishi
O‘zbekistonda ishlab chiqarilayotgan mahsulotlarning tashqi bozorlardagi
raqobatbardoshligini pasaytirib, eksport hajmining o‘sishiga ma’lum darajada salbiy
ta’sir o‘tkazdi.
Shuningdek, 2018 yilda jahon bozorlarida O‘zbekistonning asosiy eksport
mahsulotlari qatoriga kiruvchi qimmatbaho va rangli metallar hamda xom-ashyo
tovarlari bo‘yicha narxlar kon’yunkturasining noqulay shakllanganligi ham
mamlakat eksport daromadlarini pasaytiruvchi omillardan biri bo‘ldi.
Bunda, 2018 yilning I choragi davomida jahon bozorlarida hom- ashyo
mahsulotlari narxlarining oshishi kuzatilgan bo‘lsa, keyingi davrlarda narxlar asosan
pasayish tendensiyasiga ega bo‘ldi.
2018 yil mobaynida jahon bozorlarida oltin narxining 6 foizga arzonlashishi
kuzatilgan bo‘lib, ushbu holat asosan AQSh Federal zaxiralar tizimi tomonidan foiz
stavkasining 2018 yilning mart, iyul, sentabr va dekabr oylarida ketma-ket to‘rt
13
marta oshirilishi, AQSh dollaridagi aktivlar jozibadorligining oshishi hamda oltinga
investitsion aktiv sifatidagi talabning pasayishi bilan izohlanadi.
Rangli metallarning eng yirik importyori hisoblangan Xitoyda iqtisodiy o‘sish
sur’atining sekinlashishi jahon bozorida mis va ruhga bo‘lgan talabning kamayishiga
va shu orqali mazkur metallar narxlarining, mos ravishda, 14 foizga va 24 foizga
pasayishiga olib keldi.
Tashqi savdo siyosatining mohiyati va vositalari.
Biror mamlakatning tashqi iqtisodiy faoliyatga bevosita va bilvosita aralashuvi
jarayoni eksport va import hajmi va tarkibiga ta’sir ko‘rsatish orqali ichki bandlilikni
ta’minlash, iqtisodiy o‘sishga erishish, makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash,
to‘lov balansini yaxshilash hamda valuta kursini tartibga solish maqsadlarini ko‘zda
tutadi. Davlat tomonidan amalga oshiriladigan bunday tadbirlar savdo siyosati deb
yuritiladi. Savdo siyosati - budjet-soliq siyosatining tashqi savdo hajmlarini
soliqlar, subsidiyalar, valuta nazorati va import yoki eksportni to‘g‘ridan-
to‘g‘ri cheklashlar orqali tartibga solishni o‘z ichiga olgan nisbatan mustaqil
yo‘nalishidir.
Tashqi savdoni cheklash borasida olib borilayotgan har qanday chora-tadbirlar
qisqa muddatli samara beradi. Uzoq davrda esa, faqat erkin savdogina iqtisodiy
resurslarni samarali joylashtirish imkonini beradi. Shuning uchun ham ko‘pgina
mutaxassis-iqtisodchilar mamlakat iqtisodiyoti va aholisi turmush darajani
yaxshilash uchun erkin tashqi savdo siyosati foydaliroq, chunki, tashqi savdoni
cheklashga
nisbatan
uni
erkinlashtirish
iqtisodiy
resurslardan
samarali
foydalanishga ko‘proq imkoniyat yaratadi, deb hisoblashadi.
Garchand, erkin savdo jahon iqtisodiyoti nuqtai nazaridan foydali bo‘lishi
mumkin bo‘lsada, ammo alohida olingan mamlakat iqtisodiyoti
manfaati nuqtai nazaridan erkin savdo hamma vaqt ham foydali bo‘lavermaydi.
Tashqi savdoni cheklash usullarining 50 dan oshiqroq turi mavjud. Ularning
ayrimlari davlat g‘aznasini to‘ldirishga yo‘naltirilgan bo‘lsa, ba’zilari umuman
importni cheklashga va yana boshqasi esa eksportni cheklashga yoki
14
rag‘batlantirishga yo‘naltirilgan. Amaliyotda tashqi savdoni tartibga solishning
ta’rif va nota’rif usullaridan foydalaniladi.
Ta’rif usullariga import va eksport bojlarini joriy qilish kirsa, nota’rif usullariga
eksporterlar va ishlab chiqaruvchilarga subsidiyalar berish, kvotalash, litsenziyalash
kabilar kiradi.
Bojxona bojlari avvalo import bojlari va eksport bojlariga ajraladi.
Import bojlari davlat budjetini to‘ldirish maqsadida va ichki bozorlarga
tushadigan chet el tovarlari oqimini tartibga solish uchun belgilanadi. Eksport bojlari
mamlakat ichida talab ko‘p bo‘lgan mahsulotlar taqchilligining oldini olish
maqsadida belgilanadi.
Boj olinadigan mahsulotlar, boj olinmaydigan mahsulotlar, olib kelish va olib
ketish taqiqlangan mahsulotlar, shuningdek, bojxona bojlari stavkasi, ya’ni, ularning
tartibga solingan ro‘yxati bojxona tariflari deb ataladi.
Bojxona tariflarini ishlab chiqarish, tabiiy farqlar (hayvonot va o‘simlik
dunyosi), qayta ishlash darajasiga (xom ashyo, yarim tayyor mahsulotlar, tayyor
buyumlar) ko‘ra, taqsimlangan mahsulotlar ro‘yxatini o‘z ichiga olgan mahsulot
sarxillovchilar (klassifikatorlari) asosida qurilgan.
Importga ta’riflar va ularning ishlab chiqaruvchilarga hamda
iste’molchilarga ta’siri
Xalqaro savdoni tartibga solishda eng ko‘p qo‘llaniladigan usul bo‘lib tarif,
ya’ni importga solinadigan bojxona boji hisoblanadi.
Importga tariflarning maxsus va advalar turlari o‘zaro farqlanadi. Maxsus
bojlar import qilinayotgan tovarlar birligiga nisbatan o‘rnatiladi. Masalan, 1 barel
neftga nisbatan 2 yevro.
Advalar bojlar import qilinayotgan tovar qiymatiga nisbatan ma’lum foiz
tariqasida belgilanadi. Masalan avtomobil xarid narxining 40%.
Har ikkala turdagi import tariflarning oqibatlari deyarli bir xil bo‘lib, buni biz
quyidagi grafik vositasida ko‘rib chiqamiz.
Aytaylik, import tariflari joriy qilingunga qadar ichki ishlab chiqarish hajmi S1,
15
ichki talab hajmi esa D1 teng bo‘lgan. Talab va taklif o‘rtasidagi farq (D1-S1) import
hisobiga qoplangan. Mamlakat iqtisodiyoti yopiq bo‘lganida baholar darajasi Re ga
teng, talab va taklif muvozanati esa E nuqtada o‘rnatilgan bo‘lar edi. Mamlakat
iqtisodiyoti ochiq bo‘lgani va importga cheklovlar yo‘qligi tufayli milliy bozordagi
narxlar jahon bozori narxlari Rw bilan bir xil. Importga tarif joriy qilinishi natijasida
ichki baholar Rw dan Rd ga qadar ko‘tariladi. Natijada:
Import qilinadigan tovarning ichki bahosi = Jahon bozoridagi bahosi +(Jahon
bozoridagi bahosi x Tarif stavkasi).
17.1-
rasm. Import tariflari kiritilishi natijalari
Oqibatda ite’molchilar ma’lum bir yo‘qotishlarga duch keladilar. Bu
yo‘qotishlar grafikda a,b,c,d sohalar bilan ko‘rsatilgan.
Baholarning ko‘tarilishi ilgari raqobatbardosh bo‘lmagan ayrim ichki ishlab
chiqaruvchilar uchun ham foyda ko‘rib ishlashga imkon beradi. Umuman shu
sohada band milliy ishlab chiqaruvchilar ishlab chiqarish
16
hajmini S1 dan S2 ga qadar oshiradi va S2-S1 hajmdagi mahsulot Pd bahoda sotiladi.
Shu hajmdagi mahsulotni iste’molchilar oshirilgan narxda sotib oladilar va a sohaga
teng
yo‘qotishga
duch
keladilar.
Ammo,
bu
yo‘qotish
ichki
ishlab
chiqaruvchilarning o‘sgan foydasiga aylanadi.
Baholarning o‘sishi oqibatida iste’molchilar ko‘rilayotgan tovar iste’moli
hajmini D1 dan D2 qadar qisqartiradi. Bu yo‘qotish grafikda d soha bilan
ko‘rsatiladi va u hech kimning foydasi bilan qoplanmaydi.
S2- D2 oraliq tarif joriy qilingandan so‘ngi import hajmi bo‘lib, shu hajmda
tovarni iste’molchilar ilgarigidan yuqori bahoda sotib oladilar. Buning natijasida
ular turmush darajasidagi yo‘qotish ro‘y beradi. Bu yo‘qotish grafikda c soha bilan
belgilangan bo‘lib, u davlat budjetiga borib tushadi. Ya’ni, bu sohadagi
iste’molchilarning yo‘qotishi davlatning foyda ko‘rishi bilan qoplanadi.
Tarif kiritilishi oqibatida iste’molchilar talabi arzon import tovaridan qimmat
ichki tovarga yo‘naltiriladi. Iste’molchilarning o‘sgan to‘lovlari yuqori chegaraviy
xarajatga ega, raqobatbardosh bo‘lmagan samarasiz ichki ishlab chiqarishni
kengayishiga olib keladi. Iste’molchilarning bu yo‘qotish b sohasi bilan belgilangan
bo‘lib tarifning «ishlab chiqarish samarasi» deyiladi va hech kimning foydasi
bilan qoplanmaydi.
Demak, iste’molchilarning a sohadagi yo‘qotishlari ishlab chiqaruvchilar
foydasining o‘sishi hisobiga qoplanadi. Ayni damda iste’molchilar shu tarmoq
korxonalari aksiyadorlari bo‘lishsa, ular yo‘qotishlarining bir qismi o‘sgan
dividentlar sifatida qaytadi.
«c» sohada davlat olgan daromadini transfert to‘lovlarini oshirish, soliqlarni
pasaytirish, budjet tashkilotlarida ishlovchilar ish haqini oshirishi ko‘rinishida
17.1-jadval
Iste’molchilarning
yo‘qotishlari
Ishlab
chiqaruvchilar
foydasi
Davlat daromadi
Jamiyatning
sof
yo‘qotishi
a + b+ c + d -
a -
c =
b + a
17
iste’molchilarga qaytarishi mumkin.
Ammo b va d sohalarda jamiyat sof yo‘qotishga duch keladi. Valuta kursi
o‘zgarishi bu yo‘qotishlarni bir oz qoplashi mumkin. Masalan, 20% li tarif kiritilishi
natijasida milliy valuta 4% ga qimmatlashsa import qilinayotgan tovarlarning milliy
valutada ifodalangan ichki bahosi 20 % ga emas, 16 % ga oshadi. Bu esa tarif
kiritilishi oqibatida jamiyatning sof yo‘qotish b va d sohalarning 80 foizini((16 / 20)
x 100 = 80) tashkil etishini anglatadi.
Umuman olganda tariflarni kiritilishiga nisbatan bir-biriga zid fikrlar mavjud
bo‘lib, bu tadbir mamlakat iqtisodiyoti holati, xususiyati va qo‘yilgan maqsadlar
bilan asoslanadi.
Bojxona tariflarini kirtishni yoqlovchi mutaxassislar fikriga ko‘ra import
tariflari:
• mamlakat mudofaa sanoatini himoya qilish imkonini beradi;
•mamlakatda bandlilik darajasi o‘sishini ta’minlaydi va yalpi talabni
rag‘batlantiradi, importning nisbatan cheklanishi natijasida sof eksport o‘sadi va
joriy operatsiyalar bo‘yicha to‘lov balansi xolati yaxshilanadi;
•milliy iqtisodiyotdagi yangi tarmoqlarni himoya qilish uchun zarur;
•davlat budjeti daromadlarini to‘ldirish manbai bo‘lib xizmat qiladi;
•milliy ishlab chiqaruvchilarni demping ko‘rinishidagi chet el raqobatidan
himoya qiladi;
•iqtisodiyot tuzilishini qayta qurishni boshqarish vositasi hisoblanadi va ular
yordamida mamlakat iqtisodiyotidagi ilg‘or siljishlar rag‘batlantiriladi va h.k.
Milliy iqtisodiyotning tiklanishi sharoitida ko‘pgina davlatlar o‘z ishlab
chiqaruvchilarini chet el raqobatidan himoya qilish maqsadida proteksionizm
siyosatini qo‘llaydilar. Aks holda, mahalliy korxonalar «sinishi» jamiyatda ishsizlik
xavfini tug‘diradi.
Mamlakatlarda ta’rif mexanizmi orqali tashqi savdo siyosatini yuritish,
birinchi navbatda ushbu mamlakatning asosiy tarmoqlari va yangi ishlab chiqarish
sohalarining himoyalanganligiga ta’sir qiladi. O‘zbekistonda avtomobilsozlik yangi
va istiqbolli soha (tarmoq) hisoblanadi va tabiiyki, tarifli himoyaga muhtoj.
Tarmoqni tarifli himoyalanishining haqiqiy darajasini quyidagi misolda ko‘rib
18
chiqamiz. Masalan, O‘zbekistonda yangi mashinalar uchun import boji 40 foizni
tashkil qilsin. Ushbu mashinani ishlab chiqarish uchun zarur bo‘ladigan ehtiyot
qismlar asosan chetdan keltirilsin va unga import boji 25 foiz miqdorida o‘rnatilsin.
Bir dona mashinaning narxi 10000 AQSh dollariga teng bo‘lsa, ya’ni bitta avtomobil
uchun zarur bo‘lgan ehtiyot qismlarining narxi 7000 dollar, qo‘shilgan qiymat esa
3000 dollarni tashkil etsin.
Avtomobil importiga 40 foiz tarif belgilanganligi uchun har bir avtomobil narxi
4000 dollarga o‘sib, tarif bilan birga 14000 dollarni tashkil etadi. Ehtiyot qismlar
importiga 25 foizli tarif kiritilishi ularga qilinadigan xarajatlarni 1750 dollarga
oshirib 8750 dollarga etkazadi. Oqibatda mahsulot birligiga ehtiyot qismlar xarajati
1750 dollarga oshdi. Qo‘shilgan qiymat esa 2250 dollarga (4000 - 1750 = 2250)
o‘sdi. Shunday qilib, tarif kiritilgandan so‘ng mahsulot birligiga to‘g‘ri keladigan
qo‘shilgan qiymat 5250 dollarni (3000 + 2250 = 5250) tashkil etdi.
Endi esa soha (tarmoq)ning samarali himoyasi formulasidan foydalanamiz.
Ep = (Ya - VA) / Ya.
Bu yerda: Ep - sohaning tarif bilan haqiqiy himoyalanganlik darajasi;
Ya - bojxona tarifi kiritilgandan keyingi qo‘shilgan qiymat;
VA - bojxona tarifi kiritilishidan oldingi qo‘shilgan qiymat.
ER = ((3000 + 2250) - 3000) / 3000 = 2250 / 3000 = 0,75 yoki 75%
Bu shuni bildiradiki, tayyor avtomobillarga 40% tarif va ehtiyot qismlarga 25%
tarifni joriy qilib, davlat milliy avtomobisozlikni haqiqatda 75% tarifli
himoyalanganligini ta’minlaydi.
Proteksianizm siyosatining muhim tamoyili ham shundaki, davlat tayyor
mahsulotlarga bojni ko‘tarish va yarim tayyor mahsulotlarga esa uning miqdorini
pasaytirish orqali tarmoqning haqiqiy himoyalanganligini yanada oshiradi.
Agar mamlakatlar bojxona ittifoqiga birlashsalar, unda bojxona tarifi, barcha
ishtirokchi mamlakatlar uchun ularning savdo munosabatlarida yagona bo‘lib
qoladi. Bojxona tariflari miqdori alohida mamlakatlar iqtisodiyotida va jahon
xo‘jaligida yuz berayotgan jarayonlar ta’sirida yuzaga keladi. Jahonda importga
bojxona bojlarining pasayish tendensiyasi kuzatilmoqda va u ikki tomonlama hamda
ko‘p tomonlama muzokaralar asosida mamlakatlar tomonidan rag‘batlantiriladi va
19
nazorat qilinadi.
Bojxona bojlarini joriy qilishni qo‘llovchi fikrlarga aksincha bo‘lgan
mulohazalar ham mavjud. Chunki sanab o‘tilgan natijalarga boshqa usullar bilan
kamroq yo‘qotishlar hisobiga ham erishsa bo‘ladi degan fikrlar ham qaysidir
darajada asoslidir.
Birinchidan, import tariflari iste’molchilar turmush darajasining pasayishiga
olib keladi.
Ikkinchidan, import tariflari kiritilishi oqibatida ular vositasida himoya
qilinayotgan tarmoqlarda resurslar samarasiz sarflanadi.
Uchinchidan, tariflarni kiritish va ular stavkasini belgilash masalasida
mamlakat imkoniyatlari xalqaro bitimlar bilan cheklangan.
Ishlab chiqaruvchilarga subsidiyalar va
importni kvotalar orqali tartibga solish
Miliy ishlab chiqaruvchilarni xorijiy firmalar raqobatidan himoya qilishning
muqobil usuli ularga bevosita subsidiya berish hisoblanadi.
Ishlab chiqarish subsidiyasining tariflardan afzalligi shundan iboratki, u bir
tomondan, milliy ishlab chiqarishni S0 dan S1 gacha o‘sishini ta’minlasa (17.2 -
rasm), ikkinchi tomondan, iste’molning mutlaq kamayishiga olib kelmaydi. Chunki,
ichki narxlar jahon narxlaridan qimmatlashmaydi.
Subsidiya sharoitida ishlab chiqaruvchilar uchun ichki narxlar darajasi Pd,
jahon narxlari Pw darajasiga teng. Shuning uchun, haqiqiy iste’mol hajmi D0 ga
teng. Tarif kiritilgan sharoitda esa u D1 gacha kamaygan bo‘lur edi. Mamlakat
farovonligidagi mutlaq yo‘qotish esa b sohasidangina iborat bo‘ladi. Ayni paytda
ishlab chiqarishga berilgan bevosita subsidiyalar ishlab chiqarish xarajatlarining
samarali taqsimlanishini kafolatlamaydi, chunki aynan qaysi tarmoqni xalqaro
raqobatdan himoya qilishni bilish qiyin bo‘ladi.
20
17.2- rasm.
Ishlab
chiqaruvchilar
subsidiya
berilishining
iqtisodiy oqibatlari
Subsidiyalarni joriy qilgandan so‘ng ularni bekor qilish qiyin bo‘ladi, raqobat
muhiti yo‘qoladi hamda bu xarajatlarni moliyalashtirish muammosi kuchayib
boraveradi. Shuning uchun iqtisodiyotni tartibga solish, bandlik darajasini oshirish
va yalpi talabni qondirish maqsadida fiskal va pul-kredit siyosatlari qo‘llaniladi.
Ushbu siyosatlarni qo‘llashdan asosiy maqsad mamlakat ishlab chiqarishini xalqaro
raqobatdan himoya qilish, ishsizlik darajasini eng past holatga keltirish va xalq
farovonligini oshirishdan iborat.
Jahon amaliyotida tashqi iqtisodiy faoliyatni tartibga solishning bilvosita
usullariga qaraganda bevosita usllaridan kengroq foydalaniladi. Bevosita usullar
mazmuniga ko‘ra, iqtisodiy, ma’muriy, me’yoriy - huquqiy ko‘rinishga ega bo‘lishi
mumkin.
Litsenziyalash va kvotalash iqtisodiy xarakterdagi bevosita usullar ichida keng
tarqalgani hisoblanadi.
Litsenziyalash - bu, tashqi iqtisodiy operatsiyalarni amalga oshirishga davlat
tashkilotlaridan ruxsat olishning ma’lum tartibidir. Tashqi iqtisodiy operatsiyalarga
mahsulotlar, ishchi va xizmatchilar eksporti hamda moliya operatsiyalarini
Pd=P
^
P
Sub si
diva.
SO
SI
D1 DO
^ ^
Sub si diva joriy qilgandan
keyingi import
Tarif joriy qilgandan
keyingi \/ import
* Q
21
o‘tkazish, xorijga ishchi kuchini ishga joylashtirish va boshqalar kiradi.
O‘zbekistonda litsenziyalar faqat
davlat ro‘yxatida qayd etilgan tashqi iqtisodiy faoliyat qatnashchilariga beriladi.
Ularni boshqa yuridik shaxslarga berish taqiqlangan.
Mahsulotlar eksporti va importini litsenziyalash davlatga ular oqimini qattiq
tartibga solish, ba’zi hollarda ularni vaqtincha chegaralash va shu asosda tashqi
iqtisodiy taqchillik o‘sishining to‘xtash hamda savdo balansining tenglashtirish
imkonini beradi.
Umuman, import mahsulotlarga beriladigan litsenziyalar quyidagi usullar
yordamida joylashtiriladi.
1.
Ochiq auksion - davlat litsenziyalarni yuqori baholarni taklif qilgan
ishlab chiqaruvchilarga berishi.
2.
Afzal ko‘rish tizimi - davlat birinchi navbatda litsenziyalarni ishlab
chiqarish hajmi jihatdan yirik bo‘lgan firma va kompaniyalarga hech qanday shart
va talablarsiz beradi.
3.
Xarajat usuli - davlat litsenziyalarni yirik ishlab chiqarish quvvatlariga
va resurslarga ega bo‘lgan firma va kompaniyalarga beradi.
Mahsulotlar, shuningdek, ishchi va xizmatchilar eksporti va imortiga
litsenziyalar berish huquqiga O‘zbekiston Respublikasining quyidagi boshqaruv
tashkilotlari ega: Vazirlar Mahkamasi, Moliya, Adliya, Ichki ishlar, Sog‘liqni
saqlash, Xalq ta’limi vazirliklari, shuningdek, Markaziy bank.
Moliya operatsiyalarini o‘tkazishga litsenziyalar asosan Respublika Moliya
vazirligi va Markaziy bank tomonidan o‘z va xorijiy banklarga, moliya
muassasalariga beriladi. Ular moliya-kredit muassasalariga mamlakat ichida va
uning tashqarisida chet el valutasi bilan opreatsiyalarni amalga oshirish, xorijiy
moliya-kredit muassasalariga esa ichki bozorda yuridik va jismoniy shaxslarga
xizmat ko‘rsatish huquqini beradi.
Litsenziyalash bilan bir qatorda jahon amaliyotida mahsulotlarni, shuningdek,
ishchi kuchi eksport va importini chegaralash maqsadida kvotalash keng
qo‘llaniladi.
Bu usulning mohiyati shundan iboratki, unda vakolatli davlat yoki xalqaro
tashkilot alohida mahsulotlar, xizmatlar, mamlakatlar va mamlakatlar guruhi
bo‘yicha ma’lum davrga eksport va importga miqdoriy yoki qiymat chegaralarini
23
belgilaydi. Davlat tomonidan tartibga solish tadbiri sifatida kvotalash to‘lov
balanslarini ichki bozorda talab va taklifni balanslashtirish uchun muzokaralarda
o‘zaro kelishuvga erishish uchun qo‘llaniladi. O‘zbekistonda kvotalash xalq
iste’moli mollarini va strategik xom ashyoning muhim turlarini olib chiqishni
chegaralash usuli sifatida qo‘llanilmoqda.
Kvotalash faqat mahsulot oqimlarinigina emas, balki ishchi kuchi oqimlarini
tartibga solishda ham qo‘llaniladi. Ko‘pgina rivojlangan mamlakatlar ichki mehnat
bozorini himoyalash maqsadida xorijdan ishchi kuchi importiga kvotalar o‘rnatadi.
Hozirgi vaqtda kvotalash bojlarga nisbatan ko‘proq qo‘llanilishiga ikkita sabab
bor:
1.
Tarif stavkalari xalqaro savdo kelishuvlariga asosan belgilanadi. Ayrim
hollardan tashqari vaziyatlarda, mamlakatlar tarif stavkasini oshira olmaydilar va
shuning uchun iqtisodiyotni raqobatdan himoya qilish maqsadida kvotalarga
e’tiborni qaratishga majbur bo‘ladi.
2.
Himoyaga muhtoj tarmoqlar ham importga kvotalar joriy qilishni
qo‘llaydi. Chunki, tarifni joriy qilishga nisbatan imtiyozli litsenziyalar olish
osonroqdir.
Import kvotalari erkin raqobat sharoitiga ko‘proq mos keladi. Tariflarga
nisbatan kvotalarni joriy qilishdan ko‘riladigan farovonlikdagi yo‘qotishlar ikki
holatda katta bo‘ladi. Birinchidan, kvotalar mahsulotlar import qilayotgan milliy
ishlab chiqaruvchilar yoki xorijiy firmalar monopol hukumronligi darajasini oshirsa.
Ikkinchidan, importga litsenziyalar samarasiz joylashtirilsa.
Eksport subsidiyalari. Eksport bojlari va
eksportni ixtiyoriy cheklash
Ko‘pchilik hollarda eksportni davlat tomonidan rag‘batlantirish tadbiri sifatida
ko‘pgina mamlakatlarda eksport subsidiyalari qo‘llaniladi. Bunda tajriba -
konstruktorlik ishlari va eksportga mo‘ljallangan ishlab chiqarishni bevosita
moliyalashtirish yoki bu maqsadlarga davlat budjetidan imtiyozli kreditlar berish
ko‘zda tutiladi.
Eksport subsidiyalari turli shakllarda qo‘llaniladi. Bularga:
24
-
eksportyor firmalarga yoki xorijiy sheriklarga past foizli kreditlar
berish;
-
reklama xarajatlarini davlat hisobidan qoplash, bozor konyukturasi
haqida tekin axborot etkazib berish;
-
firmalarga ishlab chiqarish hajmidagi eksport ulushiga muvofiq soliq
imtiyozlarini berish;
-
bevosita subsidiyalash kiradi.
Eksport subsidiyalarining berilishi milliy ishlab chiqaruvchilarining tashqi
bozorda raqobatbardoshligini oshiradi. Ammo importyor davlatlar tomonidan
kiritiladigan kompensatsion import bojlari bu yutuqni yo‘qqa chiqarishi mumkin.
Oqibatda eksportyor davlat budjeti yo‘qotishga uchraydi, importyor davlat budjeti
esa qo‘shimcha daromad ko‘radi. Bu tadbir dempingga qarshi kurash
ko‘rinishlaridan biridir.
Dempinga qarshi qaratilgan bojlar jahon amaliyotida keng qo‘llanilib,
o‘zida qo‘shimcha import bojlarini aks ettiradi. Ular odatda, jahon narxlaridan yoki
import qilayotgan mamlakat ichki narxlaridan past narxlar bo‘yicha, eksport
qilinayotgan mahsulotlarga o‘rnatiladi. Bu bojlarni belgilash haqidagi qarorni
xalqaro sud mahalliy ishlab chiqaruvchilar va sotuvchilar murojaatidan so‘ng
chiqaradi hamda uning miqdorini va to‘lash tartibini belgilaydi. Masalan,
dempingga qarshi bojlar o‘z valuta resurslarini to‘ldirish maqsadida jahon bozoriga
xom ashyo resurslarini eksport qilishni ko‘paytirgan sobiq ittifoqdosh
respublikalarga nisbatan faol qo‘llanilmoqda.
Eksportga tariflar yoki eksport bojlari kiritilishining oqibati import bojlari
kiritilishi oqibatining aynan aksidir. Eksport bojlari kiritishishi sharoitida
mahsulotlar ichki bahosi ularning tashqi bahosidan pasayadi. Bunday vaziyatlarda
ichki iste’mol o‘sadi, ishlab chiqarish va eksport kamayadi. Eksportga bojlarni joriy
qilish natijasida milliy ishlab chiqaruvchilarda yo‘qotishga duch bo‘ladilar. Tanqi
bozordagi baholarga nisbatan ichki bahoning kamayishidan iste’molchilar yutuqqa
erishsa, davlat esa daromadga ega bo‘ladi.
Ixtiyoriy ravishda eksportni cheklash eksport kvotalarining bir turi bo‘lib, xorij
mamlakatlarining
ayrim
mamlakatlarga
“ixtiyoriy”
eksport
miqdorlarini
cheklashdan iborat.
Bu yerda «ixtiyoriy so‘zi» shartli xarakterga ega. Chunki, eksport qilayotgan
mamlakat savdo siyosatida o‘z hamkorlari tomonidan birorta noxushlikka duch
kelmasligi uchun eksport miqdorini cheklaydi.
Ixtiyoriy ravishda eksportni cheklash ikki xil xususiyatga ega:
1.
Ixtiyoriy ravishda eksportni cheklash milliy iste’molchilar uchun tarif
va kvotalarni belgilashga nisbatan ancha sezilarsiz. Shuning uchun iste’molchilar
ularni e’tiborsiz qabul qiladilar va hukumatga norozilik bildirmaydilar.
2.
Ixtiyoriy ravishda eksportni cheklash sharoitida xorij iste’molchilari
ular sotib olayotgan eksport mahsulotiga yuqoriroq narx belgilashlari mumkin.
Shunday qilib, xorijliklar ixtiyoriy ravishda eksportni cheklash sharoitida
eksportyor ko‘rgan yo‘qotishlarni narxlarni oshirish hisobiga qoplashadi.
Savdo siyosatini amalga oshirishning ko‘rib o‘tilgan usullarining har biri ijobiy
jihatlari bilan birga salbiy oqibatlarga ham ega. Mamlakat iqtisodiyotining
raqobatbardoshligi darajasi kuchayib borgani sari tashqi savdo liberallashtirib
boriladi. Mamlakatning xalqaro savdo tashkilotlariga a’zo bo‘lishi bu jarayonining
qonuniy natijalaridan biridir. Tashqi savdoni erkinlashtirilishi iqtisodiyotda bozor
munosabatlarini yanada rivojlantirishga olib keladi.
O‘zbekiston Respublikasi tashqi savdo
siyosatining xususiyatlari
O‘zbekiston Respublikasi tashqi savdo siyosati iqtisodiy o‘sishning yuqori
sur’atlariga erishish, inflatsiya sur’ati va ishsizlik darajasilarining me’yor darajasida
bo‘lishini ta’minlash, valuta zahiralarini ko‘paytirish, milliy valuta almashinuv
kursining mo‘tadil devalvatsiyasi va to‘lov balansining barqarorligini ta’minlash
maqsadlariga qaratilgan.
Tayyor raqobatbardosh mahsulotlar eksportini faol oshirish va bu mahsulotlar
etkazib beriladigan mamlakatlar geografiyasini yanada kengaytirish vazifasini
amalga oshirish eksport hajmini barqaror o‘stirish, tashqi bozordagi o‘zgarishlar
ta’sirida uning hajmi keskin kamayishi xavfini bartaraf etish imkonini beradi.
241
O‘tgan yillar mobaynida eksport qiluvchi korxonalarni qo‘llab- quvvatlash
borasida amalga oshirilgan chora-tadbirlar iqtisodiyotimizning eksport salohiyatini
yuksaltirish, tashqi savdo tarkibida ijobiy siljishlarga erishish, uning hajmini
barqaror o‘stirish imkonini bermoqda.
Keyingi yillarda eksportni rag‘batlantirish uchun so‘mning AQSH dollariga
nisbatan
kursini
bosqichma-bosqich
pasaytirish
choralari
ko‘rilishi
va
mahalliylashtirish dasturining izchil amalga oshirilishi natijasida respublikamiz
to‘lov balansining, xususan, tashqi savdo balansining barqarorligi saqlab qolindi.
17.3-
rasmda respublikamiz tashqi iqtisodiy savdo balansi (eksport-
import) ijobiy saldoga ega boTganligini ko‘rishimiz mumkin.
2018 yil yanvar-dekabr oylari yakunlariga kora, respublikada tashqi savdo
aylanmasi 33 815,3 mln.AQSH dollarini tashkil etib, otgan yilning shu davriga
nisbatan 27,3 %ga o'sdi. shu jumladan, eksport hajmi 14 257,9 mln. AQSH dollarga
(osish surati 13,6 %) va import hajmi 19 557,4 mln. AQSH dollariga (osish surati
39,6 %) yetdi. Tashqi savdo saldosi minus 5 299,5 mln. AQSH dollarini tashkil qildi.
17.3-rasm. O‘zbekistonning tashqi savdo ko‘rsatkichlari
dinamikasi, mln.doll.99
50 O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo‘mitasi
ma’lumotlari
28
Songgi yillarda hukumatimiz tomonidan sanoat tuzilmasini diversifikatsiya
qilishni, eksportni qollab-quvvatlash, import o rnini bosuvchi tovar va mahsulotlarni
ishlab chiqarishni yanada oshirilishi natijasida eksport tarkibida sezilarli ozgarishga
erishildi.
Ko‘rilayotgan davrlarda mamlakatimiz eksport hajmi import hajmiga nibatan
ko‘p bo‘lgan. SHuningdek, eksport va importning YAIM dagi ulushlari 2004 yildan
boshlab pasayish tendensiyasiga ega bo‘lganligini ko‘rish mumkin. Ayniqsa bu
ko‘rsatkich 2015 yilga kelib juda past ko‘rsatkichga ega bo‘ldi. Jahon bozorida paxta
tolasi, mis va oltinning narxlari tushib ketishi yuzaga kelgan vaziyatning asosiy
sababidir. Eksportning YAIM dagi ulushi kamayganligi eksport hajmining absolyut
miqdori kamayganligini bildirmaydi. Bu holatda YAIM ning o‘sish sur’atlari
eksport hajmining o‘sish sur’atidan katta bo‘lganligi sababli YAIM dagi eksportning
ulushi kamayganligini ko‘rishimiz mumkin.
1-jadval
O‘zbekistonning 2000 - 2018 yillardagi eksport - import
operatsiyalari dinamikasi100
Yillar
YaI
M
mlrd.
dolla
r
Eksport
mln.dolla
r
Import
mln.dolla
r
Eksport —
import
saldosi
mln.dolla r
Eksportnin g
YaIM
dagi
ulushi, foizda
Importnin g
YaIM
dagi
ulushi,
foizda
2000 13,8
3264,7
2947,4
317,3
23,6
21,3
2001 11,62 3170,4
3136,9
33,5
27,3
27
2002 9,65
2988,4
2712
276,4
31
28,1
2003 10,13 3725
2964,2
760,8
36,8
29,3
2004 11,01 4853
3816
1037
44,1
34,7
2005 13,06 5408,8
4091,3
1317,5
41,4
31,3
2006 16,72 6389,8
4781,6
1608,2
38,2
28,6
2007 22,31 8991,5
6728,1
2263,4
40,3
30,2
13 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi ma’lumotlari
29
Iqtisodiyotimiz tarkibidagi chuqur o‘zgarishlar mamlakatimiz eksport
salohiyatini mustahkamlash, eksport hajmini barqaror oshirish va uning tarkibida
ijobiy o‘zgarishlarga erishishda eng muhim omilga aylandi.
Eksportning o‘sishi iqtisodiy o‘sish sur’ati tezlashuvining asosiy omillaridan
biriga aylandi. Eksportning o‘sishiga ham ichki omillar, ham tashqi omillar ta’sir
ko‘rsatdi. Eksportning o‘sishini rag‘batlantiruvchi asosiy omillar, milliy valyutaning
konvertatsiyalanishiga erishish, mahalliy tovarlarni eksportga chiqarishni qo‘llab-
quvvatlash chora-tadbirlarini amalga oshirish, shuningdek, iqtisodiyotdagi tarkibiy
o‘zgarishlar bo‘ldi.
Eksport siyosatini
bosqichma-bosqich
xomashyo
eksportidan
yuqori
qo‘shilgan qiymatli mahsulotlar eksportiga yo‘naltirish sanoatning texnologik
darajasi va uning tashqi bozorlarda raqobatbardoshligini oshirish asosida amalga
oshirildi. Ichki sanoatning rivojlanishi bilan bir paytda ayniqsa, xomashyo bilan
bog‘liq bo‘lmagan tarmoqlarda eksportchilarni rag‘batlantirish bo‘yicha chora-
tadbirlar bilan uyg‘unlikda proteksionizmni asta-sekinlik bilan qisqartirish
o‘tkazildi. Savdo siyosati umuman iqtisodiyotning ko‘proq ochiqligiga yo‘naltirildi.
2-jadval
2008
28,61
11493,3 9704
1789,3
40,2
33,9
2009
32,81
11771,3 9438,3
2333
35,9
28,8
2010
38,98
13023,4 9175,8
3847,6
33,4
23,5
2011
45,3
15021,3 11344,6
3676,7
33,1
25
2012
51,17
13599,6 12816,5
783,1
26,6
25
2013
57,7
14322,7 13946,9
375,8
24,8
24,1
2014
63,1
13545,7 13984,3
-438,6
21,5
22,2
2015
66,9
12507,6 12416,6
91,0
18,7
18,6
2016
67,1
12094,6 12137,6
-43,0
18,2
18,1
2017
48,7
12553,7 14012,4
-1458,7
25,9
28,7
2018
49.7
14 257,9 19 557,4
-5 299,5
28,8
39,4
13 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi ma’lumotlari
30
Mustaqillik yillarida O‘zbekiston eksportining tarkibi sezilarli darajada
o‘zgardi, eksport monokulturasi - paxtaga bog‘liqlikka barham berildi, uning ulushi
59,7 foizdan 1,6 foizgacha kamaydi, tashqi savdo
O‘zbekiston Respublikasining eksport tarkibining yillar bo‘yicha dinamikasi,
foizda101
Eksport tarkibi
1990
yil
2000
yil
2011
yil
201
2
yil
201
3
yil
201
4
yil
201
5
yil
201
6
yil
201
7
yil
201
8
yil
Paxta tolasi
59,7
27,5
9,0
9,3 8,1 7,7 6,1 5,3 3,8 1,6
Oziq-ovqat
Mahsul
Otlari
3,9
5,4
13,2 6,4 10,
3
12,
4
10,
8
5,7 7,0 7,7
Kimyoviy
mahsulotlar
va
ulardan
tayyorlangan
buyumlar
2,3
2,9
5,6
5,6 4,2 4,7 5,1 6,9 7,0 6,3
Yoqilg‘i
va
neft
mahsulotlari
17,1
10,3
18,5 34,
6
24
23,
0
22,
1
14,
2
12,
8
18,
7
Qora
va
rangli
metallar
4,6
6,6
7,4
7,8 6,7 7,2 6,8 5,9 7,3 8,2
Mashina
va
uskunalar
1,7
3,4
6,6
6,5 5,7 4,0 1,3 1,8 2,8 1,5
Xizmatlar
1,3
13,7
11,8 17,
3
20,
6
22,
4
25,
2
25,
8
19,
6
21,
2
Boshqalar
9,4
30,2
27,8 12,
5
20,
4
18,
6
22,
6
34,
4
39,
7
34,
8
50 O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo‘mitasi
ma’lumotlari
31
jug‘rofiyasi tubdan o‘zgardi, bu mamlakatimizning eksport salohiyatini
mustahkamlash imkonini berdi.
2018 yil yanvar-dekabr oylarida eksport hajmi 14 257,9 mln. AQSH dollarga
(osish surati 13,6 %) teng boldi. Eksport tarkibida tovarlar 78,7 % ulushga ega, bular
asosan energiya manbaalari va neft mahsulotlari (18,7 %), oziq-ovqat mahsulotlari
(7,7 %), shuningdek, qora va rangli metallar (oltinni hisobga olmaganda 8,2 %)
guruhlari hissasiga tog ri kelmoqda.
Eksportga yo‘naltirilgan tarmoqlarni rivojlantirish asosida, qishloq xo‘jalik
mahsulotlarini qayta ishlash va oziq-ovqat mahsulotlarini ishlab chiqarish, kimyo,
neft-kimyo va neft-gaz sanoati, elektronika va sayyohlik kabi sohalarda yangi
kompaniyalarning paydo bo‘lishi rag‘batlantirildi.
Keyingi yillarda mamlakat importining tuzilmasi investitsiyaviy bo‘lib
qolaverdi, ya’ni olib kelinayotgan mahsulotlarda iqtisodiyott tarmoqlarini
modernizatsiya qilish dasturlarini amalga oshirish uchun mashina va uskunalar,
xomashyo, ishlab chiqarishga mo‘ljallangan materiallar, ehtiyot qismlar va
butlovchi qismlar, neft mahsulotlari ustunlik qilishi davom etmoqda.
Umuman, 2000-2018 yillarda tashqi savdoni rivojlantirish ko‘rsatkichlari
yanada yaxshilandi. Eksport va importning tovarlar bo‘yicha tarkibida sifat
o‘zgarishlari davom etdi. Yuqori qo‘shilgan qiymatga ega bo‘lgan tovarlarni eksport
qilishning yanada o‘sishi, import tarkibining yanada optimallashuvi kuzatildi.
Respublikamiz eksporti va importining tovar va geografik tarkibini
takomillashtirish orqali raqobatbardoshlikni oshirish bir qator vazifalarning amalga
oshirilishini taqozo etadi.
Qisqacha xulosalar
Xalqaro savdo ikki muhim ob’ektiv sabab - tabiiy va xom ashyo resurslarining
mamlakatlar o‘rtasida bir tekis taqsimlanmaganligi hamda mamlakatlarda ishlab
chiqarish kuchlarining bir xil rivojlanmaganligiga ko‘rapaydobo‘lgan.
Xalqaro savdo nazariyasining klassik ko‘rinishlari A. Smitning «Mutloq
ustunlik» va D. Rikardoning «Nisbiy ustunlik» nazariyalaridir.
D.Rikardoning nisbiy ustunlik nazariyasi mutlaq ustunlikka ega bo‘lmagan
mamlakatlar ham tashqi savdodan foyda ko‘rishi mumkinligini asoslab beradi.
Xeksher-Olinning neoklassik konsepsiyasi «Nisbiy ustunlik» nazariyasini
omillar bilan ta’minlanganlik nuqtai nazaridan izohlab berdi.Savdo siyosati - budjet
soliq siyosatining, tashqi savdo hajmlarini soliqlar, subsidiyalar, valuta nazorati va
import yoki eksportni to‘g‘ridan- to‘g‘ri cheklashlar orqali tartibga solishni o‘z
ichiga olgan, nisbatan mustaqil yo‘nalishdir.Tashqi savdoni tartibga solishda eng
ko‘p qo‘llaniladigan usul importga tarif belgilash bo‘lib, buning natijasida ichki
baholarning o‘sishi kuzatiladi. Importga tariflarni joriy qilishdan iste’molchilar
ko‘rgan zarar ishlab chiqaruvchilar va davlat ko‘rgan foydadan katta bo‘ladi.
Importga tariflarni joriy qilishdan ko‘riladigan foyda va zararlar nisbati munozarali
masaladir. Ammo import tariflari ichki ishlab chiqaruvchilarni himoya qilish, to‘lov
balansini
tartibga
solish
mahsadlarida
keng
qo‘llaniladi.Ichki
ishlab
chiqaruvchilarni himoya qilish maqsadida ishlab chiqaruvchilarga subsidiyalar
berish usuli ham qo‘llaniladi.Eksportga subsidiyalar valuta tushumini ko‘paytirish,
ortiqcha mahsulotdan qutulish, tashqi bozorni egallash uchun qo‘llaniladi. Eksport
subsidiyalarini qo‘llash dempingga olib kelmasligi kerak, chunki demping xalqaro
savdo qoidalariga ko‘ra ta’qiqlangan.Tashqi iqtisodiy faoliyatni litsenziyalash va
kvotalar o‘rnatish xalqaro savdoni tartibga solishning bevosita usullaridir. Xalqaro
savdo siyosati vositalari va tadbirlari mamlakat iqtisodiyoti holatidan kelib chiqib
echilayotgan vazifalarga muvofiq tanlanadi.
Nazorat va muhokama uchun savollar
1.
Savdo siyosatining mohiyati va maqsadlarini tushuntirib bering.
2.
Importga tariflarning kiritilishidan iqtisodiy natijalariga izoh bering.
3.
Importni yoqlovchi va unga qarshi bo‘lgan fikrlarni taqqoslab bering.
fikrlarga izoh bering.
33
4.
Ishlab chiqaruvchilarga subsidiyalarning importga tariflardan afzalligi
va kamchiliklari nimada ?
5.
Import kvotalarini kiritilishining iqtisodiy oqibatlari nimalarda
ko‘rinadi?
6.
Litsenziyalarni taqsimllash usullariga qiyosiy tavsif bering.
7.
Eksportni subsidiyalash usullari mohiyatini tushuntirib bering.
tushuntirib bering.
8.
Eksportni ixtiyoriy cheklash qachon qo‘llaniladi, va uning oqibatlari
qanday?
9.
Savdoni cheklash tadbirlarining makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarga
ta’siriga izoh bering
34