XIX asr oxiri va XX asrning boshlarida Rossiyada g’oyaviy, siyosiy va mafkuraviy kurashlar

Yuklangan vaqt

2025-01-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

34,5 KB


 
 
 
 
 
 
XIX asr oxiri va XX asrning boshlarida Rossiyada g’oyaviy, siyosiy va 
mafkuraviy kurashlar 
 
 
REJA 
1. XIX asr oxiri va XX asrning boshlarida Rossiyada ijtimoiy siyosiy ahvol. 
2. Rossiyaga sotsialistik ruhdagi mafkuraviy oqimlarning kirib kelishi. 
3. Liberal yo’nalish vakillarining siyosiy-huquqiy va mafkuraviy qarashlari  
4. Narodniklar va ularning qarashlari 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
XIX asr oxiri va XX asrning boshlarida Rossiyada g’oyaviy, siyosiy va mafkuraviy kurashlar REJA 1. XIX asr oxiri va XX asrning boshlarida Rossiyada ijtimoiy siyosiy ahvol. 2. Rossiyaga sotsialistik ruhdagi mafkuraviy oqimlarning kirib kelishi. 3. Liberal yo’nalish vakillarining siyosiy-huquqiy va mafkuraviy qarashlari 4. Narodniklar va ularning qarashlari  
 
Rossiya siyosiy–huquqiy va mafkuraviy ta’limoti tarixi va madaniyati 
o’zining xususiyati va an’analariga egadir. Ular bir qancha omillar tasirida 
shakllandi. Bu omillar orasida Rossiyaning jug’rofiy-siyosiy holati, uning Sharq 
bilan Farb o’rtasida joylashganligi, katta hududiy makonga egaligi va iqlimiy 
sharoitlari, aholi tarkibining xilma-xilligi, xo’jalik faoliyati, ijtimoiy-madaniy 
turmushi, an’analari va e’tiqodlarini eslatib o’tish kifoyadir. 
  Rossiya bu davrda agrar mamlakat bo’lib, asosiy ishlab chiqarish 
qishloq xo’jaligi bilan bog’liq edi. Krepostnoy huquq bekor qilingani bilan u 
hamon hukmron tizim bo’lib kelayotgan edi. Sanoat ham rivojlana borib, yangi 
sinf - ishchilar sinfini paydo qildi. Biroq bu sinf asosan ko’pchilikni tashkil 
etmas edi.  
Slovyanofillar Rossiya o’ziga xos rivojlanish yo’liga egadir va shu yo’ldan 
borishi zarur, deb chiqdilar. Bularning yirik namoyondalari A.S.Xomyakov, I.V. 
Krievskiy, Yu.F.Samarin, I.S.Aksakov va boshqalar. 
Rossiya o’zining patrialhal dehqon obhinasi, ijtimoiy va ma’naviy psixologik 
an’analari bilan Evropadan ajralib turadi, bu milliy xususiyatni saqlash va 
rivojlantirish zarur deb biladilar. 
Slavyanofillar Farbning iqtisodiy, siyosiy va huquqiy tajribasini o’rganish va 
joriy qilish ijtimoiy va davlat tizimida ijobat islohatlar o’tkazishga mutlaqo qarshi 
chiqdilar. Ular mustabid monarx hokimiyati tarafdori edilar.  
Farbchilar oqimining namoyondalari A.I.Gertsen, T.N.Granovskiy, Yu.P 
Ogarev, V.P.Botkin va boshqalar Rossiyada ijtimoiy-siyosiy o’zgarishlar o’tkazish 
zarurligini, Farbiy Evropa mamlkatlari erishgan yutuqlarning o’zlashtirish va ularga 
amal qilish g’oyalarini targ’ib qildilar. 
XIX asr oxiri va XX asr boshlarida rus siyosiy va huquqiy fikrida liberalizm 
g’oyalari rivoj topa boshladi. Liberal yo’nalish vakillari Rossiya va Farbiy Evropa 
davlatlarining rivojlanish yo’llari birdir, degan g’oyani asosladilar. Ular mustabid 
monarxiyani konstitutsion monarxiya bilan almashtirishga qaratilgan islohatlarni 
amalga oshirishni talab qilib chidilar. Bu talablarning asoslashda ular tabiiy huquq 
nazariyasiga, Kant va Gegelning huquq falsafasiga murojat qildilar. 
Bu yo’nalish namoyondalari B.N.Chicherin, P.I.Novgorodtsev, I.A.Il’in, 
K.D.Kavelin, S.A.Muromtsev, M.M.Kovalevskiy va boshqalar. 
Rossiya siyosiy–huquqiy va mafkuraviy ta’limoti tarixi va madaniyati o’zining xususiyati va an’analariga egadir. Ular bir qancha omillar tasirida shakllandi. Bu omillar orasida Rossiyaning jug’rofiy-siyosiy holati, uning Sharq bilan Farb o’rtasida joylashganligi, katta hududiy makonga egaligi va iqlimiy sharoitlari, aholi tarkibining xilma-xilligi, xo’jalik faoliyati, ijtimoiy-madaniy turmushi, an’analari va e’tiqodlarini eslatib o’tish kifoyadir. Rossiya bu davrda agrar mamlakat bo’lib, asosiy ishlab chiqarish qishloq xo’jaligi bilan bog’liq edi. Krepostnoy huquq bekor qilingani bilan u hamon hukmron tizim bo’lib kelayotgan edi. Sanoat ham rivojlana borib, yangi sinf - ishchilar sinfini paydo qildi. Biroq bu sinf asosan ko’pchilikni tashkil etmas edi. Slovyanofillar Rossiya o’ziga xos rivojlanish yo’liga egadir va shu yo’ldan borishi zarur, deb chiqdilar. Bularning yirik namoyondalari A.S.Xomyakov, I.V. Krievskiy, Yu.F.Samarin, I.S.Aksakov va boshqalar. Rossiya o’zining patrialhal dehqon obhinasi, ijtimoiy va ma’naviy psixologik an’analari bilan Evropadan ajralib turadi, bu milliy xususiyatni saqlash va rivojlantirish zarur deb biladilar. Slavyanofillar Farbning iqtisodiy, siyosiy va huquqiy tajribasini o’rganish va joriy qilish ijtimoiy va davlat tizimida ijobat islohatlar o’tkazishga mutlaqo qarshi chiqdilar. Ular mustabid monarx hokimiyati tarafdori edilar. Farbchilar oqimining namoyondalari A.I.Gertsen, T.N.Granovskiy, Yu.P Ogarev, V.P.Botkin va boshqalar Rossiyada ijtimoiy-siyosiy o’zgarishlar o’tkazish zarurligini, Farbiy Evropa mamlkatlari erishgan yutuqlarning o’zlashtirish va ularga amal qilish g’oyalarini targ’ib qildilar. XIX asr oxiri va XX asr boshlarida rus siyosiy va huquqiy fikrida liberalizm g’oyalari rivoj topa boshladi. Liberal yo’nalish vakillari Rossiya va Farbiy Evropa davlatlarining rivojlanish yo’llari birdir, degan g’oyani asosladilar. Ular mustabid monarxiyani konstitutsion monarxiya bilan almashtirishga qaratilgan islohatlarni amalga oshirishni talab qilib chidilar. Bu talablarning asoslashda ular tabiiy huquq nazariyasiga, Kant va Gegelning huquq falsafasiga murojat qildilar. Bu yo’nalish namoyondalari B.N.Chicherin, P.I.Novgorodtsev, I.A.Il’in, K.D.Kavelin, S.A.Muromtsev, M.M.Kovalevskiy va boshqalar.  
 
B.N.Chicherin (1828-1904) qalamiga mansub asarlar orasida "Xuquq 
falsafasi" va 5 jildlik "Siyosiy ta’limotlar tarixi" alohida o’rin olgan. 
B.N.Chicherin ta’limotiga ko’ra, inson o’z tabiati bilan eng sezgir va o’z qadr-
qimmatini onglashga qodir mavjudotdir. Uni oddiy qurolga aylantirish mumkin 
emas. Kishilik jamiyatlarining barchasini harakatlanuvchi kuchi mana shu ongdir. 
Huquq g’oyasi mana shu ongdan kelib chiqadi va borgan sari kengayib ongda 
hukumronlik qila boshlaydi. 
Biroq odam jamiyatda yashaydi va uzluksiz o’z erki doirasini kengaytirishga 
intiluvchi boshqa odamlar bilan to’qnashadi. "Shundan, deydi Chicherin, ularning 
har biriga nima tegishliligini aniqlash va o’zaro tortishuvlarni bartaraf qilish uchun 
muayyan qoidalar o’rnatish zarurati paydo bo’ladi. Huquq kishilik jamoasining ilk 
bosqichlarida mana shunday paydo bo’ladi va o’sish, murakkablashish natijasida eng 
yuqori bosqich tomon rivojlanadi. Huquq bu erkinlikni umumiy qonun ostida o’zaro 
cheklovchi, barcha kishilik jamiyatlarining ajralmas belgisidir". 
Shunday qilib Chicherin huquqning paydo bo’lishi va yashash sabalarini 
jamiyatda mavjud ikki qarama-qarshi elementdadir deb ko’rsatadi: Erkdan iborat 
shaxsning ruxiy tabiati va erkinlikni cheklovchi qonunda ifodasini topgan ijtimoiy 
omil. Bularning o’zaro munosabatlarini uyg’unlashtirish asosiy masaladir. 
B.N.Chicherin huquq falsafasining ahamiyati va rolini ko’rsatishga urindi. 
Uning fikricha, huquqning falsafiy asoslari amaliyot uchun ko’rgazma vazifasini 
o’taydi, chunki "huquq sohasi ijobiy qonunchilik bilangina cheklanmaydi". 
Amaldagi qonunlar odamlar ehtiyoji va qarashlarining o’zgarishi bilan 
o’zgarib boradi va inson irodasi bilan yaratilganligi uchun yaxshi va yomon bo’lishi 
mumkin. Ularni odamlar baholaydilar. Qonun chiqaruvchining o’zi ham qonunlarga 
baho beradi. Qonun chiqaruvchi o’zining ko’rgazmalariga itoat qilishi shart bo’lgan 
odamlarning huquq va majburiyatlarini belgilashda nimaga asoslanishi kerak? U 
bunday ko’rgazmani amaldagi huquqning o’zidan ololmaydi, chunki uning o’zini 
baholash va o’zgartirish kerak. Buning uchun boshqa yuqori darajadagi tasavvur va 
tushunchalar kerak bo’ladi. Qonun chiqaruvchi hayotiy tajriba ko’rgazmalari bilan 
ham kifoyalana olmaydi, chunki ular bir-biriga qarama-qarshi tushunishni talab 
qiladigan har xil element, manfaat va talablardan iboratdir. Amaldagi qonunlarning 
B.N.Chicherin (1828-1904) qalamiga mansub asarlar orasida "Xuquq falsafasi" va 5 jildlik "Siyosiy ta’limotlar tarixi" alohida o’rin olgan. B.N.Chicherin ta’limotiga ko’ra, inson o’z tabiati bilan eng sezgir va o’z qadr- qimmatini onglashga qodir mavjudotdir. Uni oddiy qurolga aylantirish mumkin emas. Kishilik jamiyatlarining barchasini harakatlanuvchi kuchi mana shu ongdir. Huquq g’oyasi mana shu ongdan kelib chiqadi va borgan sari kengayib ongda hukumronlik qila boshlaydi. Biroq odam jamiyatda yashaydi va uzluksiz o’z erki doirasini kengaytirishga intiluvchi boshqa odamlar bilan to’qnashadi. "Shundan, deydi Chicherin, ularning har biriga nima tegishliligini aniqlash va o’zaro tortishuvlarni bartaraf qilish uchun muayyan qoidalar o’rnatish zarurati paydo bo’ladi. Huquq kishilik jamoasining ilk bosqichlarida mana shunday paydo bo’ladi va o’sish, murakkablashish natijasida eng yuqori bosqich tomon rivojlanadi. Huquq bu erkinlikni umumiy qonun ostida o’zaro cheklovchi, barcha kishilik jamiyatlarining ajralmas belgisidir". Shunday qilib Chicherin huquqning paydo bo’lishi va yashash sabalarini jamiyatda mavjud ikki qarama-qarshi elementdadir deb ko’rsatadi: Erkdan iborat shaxsning ruxiy tabiati va erkinlikni cheklovchi qonunda ifodasini topgan ijtimoiy omil. Bularning o’zaro munosabatlarini uyg’unlashtirish asosiy masaladir. B.N.Chicherin huquq falsafasining ahamiyati va rolini ko’rsatishga urindi. Uning fikricha, huquqning falsafiy asoslari amaliyot uchun ko’rgazma vazifasini o’taydi, chunki "huquq sohasi ijobiy qonunchilik bilangina cheklanmaydi". Amaldagi qonunlar odamlar ehtiyoji va qarashlarining o’zgarishi bilan o’zgarib boradi va inson irodasi bilan yaratilganligi uchun yaxshi va yomon bo’lishi mumkin. Ularni odamlar baholaydilar. Qonun chiqaruvchining o’zi ham qonunlarga baho beradi. Qonun chiqaruvchi o’zining ko’rgazmalariga itoat qilishi shart bo’lgan odamlarning huquq va majburiyatlarini belgilashda nimaga asoslanishi kerak? U bunday ko’rgazmani amaldagi huquqning o’zidan ololmaydi, chunki uning o’zini baholash va o’zgartirish kerak. Buning uchun boshqa yuqori darajadagi tasavvur va tushunchalar kerak bo’ladi. Qonun chiqaruvchi hayotiy tajriba ko’rgazmalari bilan ham kifoyalana olmaydi, chunki ular bir-biriga qarama-qarshi tushunishni talab qiladigan har xil element, manfaat va talablardan iboratdir. Amaldagi qonunlarning  
 
nisbiy kuchi va qadr-qimmatini aniqlash uchun umumiy tarozi va o’lchov, ya’ni yo’l 
ko’rsatuvchi qo’llanma bo’lishi kerak. Bu vazifani faqat falsafa bajara oladi. 
Odamlarning huquq va majburiyatlarini qonunda aqilga muvofiq belgilash 
uchun huquq nima, uning man’bai qaerda va undan qanday talablar kelib chiqadi, 
kabi masalalarni bilish kerak. Bu muammolar inson shaxsi bilan uzviy bog’liq. 
Buning aniqlash inson tabiati, uning xususiyatlari va hayotiy maqsadlarini tadqiq 
qilishni talab qiladi. Bu masalalarning barchasi huquq falsafasi doirasiga kiradi, 
deydi Chicherin. U Gegel huquq falsafasiga asoslanadi.  
Shaxs va jamiyat masalalarini taxlil qilishda B.N.Chicherin o’zining 
individualizm kontseptsiyasini bayon qiladi. Insonning aql-zakovatli mavjudod 
ekanligi erkin irodada namoyon bo’ladi. Mana shu tufayli inson shaxs sifatida tan 
olinadi va unga huquqlar beriladi. Shaxs barcha ijtimoiy munosabatlarning ildizi va 
belgilovchi asosidir. 
Qonunning erkinlikka nisbatan munosabati ikii xil bulishi mumkin: majbur 
qilish (davlat qonunini) va ixtiyoriy (ahloqiy qonun). Birinchisi tashqi erkinlik 
doirasidan tashkil topgan tashqi harakatlarga taaluqli, shulargina majbur qilinishga 
mansubdir; ikkinchisi ichki erkinlikdan chiqadigan intilishlarga murojat qiladi. 
Birinchisidan huquq paydo bo’ladi, ikkinchisi ahloq ma’nbaini tashkil qiladi. 
Chicherin huquqning sub’ektiv huquq va ob’ektiv huquq ma’noda tushunish 
lozim deydi. Sub’ektiv huquq bu ahloqiy imkoniyat, boshqacha aytilsa, qonun 
doirasida erkin harakat qilish imkoniyati. Ob’ektiv huquq erkinlikni belgilovchi 
qonunning o’zi. Bu ikki ma’noning birlashtirish natijasida huquqning umumiy 
tarifini beradi. "Huquq qonun bilan belgilangan erkinlikdir". 
B.G.Chicherin ijobiy huquq zaminida tabiiy huquq yotishi kerak degan 
g’oyani olg’a suradi. Tabiiy huquq inson aql-idrokidan kelib chiqadigan, majburiy 
bo’lmagan umumiy yuridik normalar tizimidir. Tabiiy huquqning adolat, tenglik va 
erkinlik kabi normalari ijobiy qonunlar uchun asosiy o’lchov va qo’llanma bo’lishi 
kerak, deydi Chicherin. 
B.G.Chicherin jamiyat tuzilishi haqida fikr yuritar ekan, 4 birlikni ajratadi: 
oila, fuqarolar ittifoqi (fuqarolar jamiyati, individlarning tashqi erkinlik sohasi), 
cherkov ittifoqi (ichki erkinlik va vijdon, insonning xudo bilan muloqatda bo’lishi 
nisbiy kuchi va qadr-qimmatini aniqlash uchun umumiy tarozi va o’lchov, ya’ni yo’l ko’rsatuvchi qo’llanma bo’lishi kerak. Bu vazifani faqat falsafa bajara oladi. Odamlarning huquq va majburiyatlarini qonunda aqilga muvofiq belgilash uchun huquq nima, uning man’bai qaerda va undan qanday talablar kelib chiqadi, kabi masalalarni bilish kerak. Bu muammolar inson shaxsi bilan uzviy bog’liq. Buning aniqlash inson tabiati, uning xususiyatlari va hayotiy maqsadlarini tadqiq qilishni talab qiladi. Bu masalalarning barchasi huquq falsafasi doirasiga kiradi, deydi Chicherin. U Gegel huquq falsafasiga asoslanadi. Shaxs va jamiyat masalalarini taxlil qilishda B.N.Chicherin o’zining individualizm kontseptsiyasini bayon qiladi. Insonning aql-zakovatli mavjudod ekanligi erkin irodada namoyon bo’ladi. Mana shu tufayli inson shaxs sifatida tan olinadi va unga huquqlar beriladi. Shaxs barcha ijtimoiy munosabatlarning ildizi va belgilovchi asosidir. Qonunning erkinlikka nisbatan munosabati ikii xil bulishi mumkin: majbur qilish (davlat qonunini) va ixtiyoriy (ahloqiy qonun). Birinchisi tashqi erkinlik doirasidan tashkil topgan tashqi harakatlarga taaluqli, shulargina majbur qilinishga mansubdir; ikkinchisi ichki erkinlikdan chiqadigan intilishlarga murojat qiladi. Birinchisidan huquq paydo bo’ladi, ikkinchisi ahloq ma’nbaini tashkil qiladi. Chicherin huquqning sub’ektiv huquq va ob’ektiv huquq ma’noda tushunish lozim deydi. Sub’ektiv huquq bu ahloqiy imkoniyat, boshqacha aytilsa, qonun doirasida erkin harakat qilish imkoniyati. Ob’ektiv huquq erkinlikni belgilovchi qonunning o’zi. Bu ikki ma’noning birlashtirish natijasida huquqning umumiy tarifini beradi. "Huquq qonun bilan belgilangan erkinlikdir". B.G.Chicherin ijobiy huquq zaminida tabiiy huquq yotishi kerak degan g’oyani olg’a suradi. Tabiiy huquq inson aql-idrokidan kelib chiqadigan, majburiy bo’lmagan umumiy yuridik normalar tizimidir. Tabiiy huquqning adolat, tenglik va erkinlik kabi normalari ijobiy qonunlar uchun asosiy o’lchov va qo’llanma bo’lishi kerak, deydi Chicherin. B.G.Chicherin jamiyat tuzilishi haqida fikr yuritar ekan, 4 birlikni ajratadi: oila, fuqarolar ittifoqi (fuqarolar jamiyati, individlarning tashqi erkinlik sohasi), cherkov ittifoqi (ichki erkinlik va vijdon, insonning xudo bilan muloqatda bo’lishi  
 
va ahloqiy qonunning bajarilishi sohasi), davlat ijtimoiy ittifoqlar rivojining eng 
yuqori bosqichi. 
Chicherin fikriga ko’ra, davlat barcha ittifoqlar ichida eng ustivoridir. Lekin u 
boshqa ittifoqlar mustaqilligiga to’sqinlik qilmasligi kerak. Barcha ittfoqlar 
muassasaga emas, shaxsga, erkin odamlarga tayanadi. Ittifoqlarning maqsadi ham 
shundadir. "Shaxslar muassasalar uchun emas, mussasalar shaxslar uchun. 
Muassasalarning takomillashtirish ham shunga bog’liq". 
B.I.Chicherinning ta’limoti rus mustabid tuzumini isloh qilishga, konstitutsion 
monarxiyaning joriy qilish zarurligini asoslashga qaratilgan edi. B.N.Chicherin 
g’oyalari rus huquqiy fikr rivojida chuqur iz qoldirdi.  
Rossiya siyosiy va huquqiy ta’limotlar tarixida I.A.Ilin g’oyalari diqqatga 
sazovordir. 
I.A.Ilin (1883-1954) rus faylasufi va huquq nazariyotchisi, Moskva 
universiteti yuridik fakultetining professori. 1922 yil Rosiyadan surgun qilingan. 
Germaniya, Shvetsariyada yashagan. 
I.A.Ilin huquq muammolarini insoniyat tarixi va madaniyatining tarkibiy 
qismi sifatida tadqiq qiladi. Uning fikriga ko’ra har bir konkret odam maxsus 
dunyoqarashga ega. Huquqiy ong dunyoqarashning muhim tarkibiy qismidir. Ushbu 
dunyoda mendan boshqa odamlar ham borligini, shaxsiy hayotim boshqa odamlarga 
bo’lgan munosabatimga bog’liq ekanligini anglashdan kelib chiqadi. Huquq, qonun, 
odatning sub’ektiv-psixologik ildizi odamlarning to’g’ri va adolatli harakatlaridan 
tashqari chidab bo’lmaydigan yomon harakatlari ham borligini chuqur xis 
qilishdadir. 
Bu e’tiqod huquq va ahloq o’rtasidagi farqni bilmaydi, har qanday qonun va 
odatning asosini tashkil qiladi. 
Odamlarning ichki e’tiqodi "adolat" va "adolatsizlik", "qonuniylik", 
"qonunsizlik"ning mavjudligiga qat’iy ishonch hosil qilganligidadir. Bu ishonch 
“huquqiy xis”, "xaqlilik instinkti"da namoyon bo’ladi. Ular odamlarning o’zaro 
munosabatlariga qaratilgandir. Bu instinkt xisning mazmunini ochib berish, uni 
xissiyot holatidan bilim darajasiga o’tkazish-etuk tabiiy huquq ongiga asos solish 
demakdir. 
va ahloqiy qonunning bajarilishi sohasi), davlat ijtimoiy ittifoqlar rivojining eng yuqori bosqichi. Chicherin fikriga ko’ra, davlat barcha ittifoqlar ichida eng ustivoridir. Lekin u boshqa ittifoqlar mustaqilligiga to’sqinlik qilmasligi kerak. Barcha ittfoqlar muassasaga emas, shaxsga, erkin odamlarga tayanadi. Ittifoqlarning maqsadi ham shundadir. "Shaxslar muassasalar uchun emas, mussasalar shaxslar uchun. Muassasalarning takomillashtirish ham shunga bog’liq". B.I.Chicherinning ta’limoti rus mustabid tuzumini isloh qilishga, konstitutsion monarxiyaning joriy qilish zarurligini asoslashga qaratilgan edi. B.N.Chicherin g’oyalari rus huquqiy fikr rivojida chuqur iz qoldirdi. Rossiya siyosiy va huquqiy ta’limotlar tarixida I.A.Ilin g’oyalari diqqatga sazovordir. I.A.Ilin (1883-1954) rus faylasufi va huquq nazariyotchisi, Moskva universiteti yuridik fakultetining professori. 1922 yil Rosiyadan surgun qilingan. Germaniya, Shvetsariyada yashagan. I.A.Ilin huquq muammolarini insoniyat tarixi va madaniyatining tarkibiy qismi sifatida tadqiq qiladi. Uning fikriga ko’ra har bir konkret odam maxsus dunyoqarashga ega. Huquqiy ong dunyoqarashning muhim tarkibiy qismidir. Ushbu dunyoda mendan boshqa odamlar ham borligini, shaxsiy hayotim boshqa odamlarga bo’lgan munosabatimga bog’liq ekanligini anglashdan kelib chiqadi. Huquq, qonun, odatning sub’ektiv-psixologik ildizi odamlarning to’g’ri va adolatli harakatlaridan tashqari chidab bo’lmaydigan yomon harakatlari ham borligini chuqur xis qilishdadir. Bu e’tiqod huquq va ahloq o’rtasidagi farqni bilmaydi, har qanday qonun va odatning asosini tashkil qiladi. Odamlarning ichki e’tiqodi "adolat" va "adolatsizlik", "qonuniylik", "qonunsizlik"ning mavjudligiga qat’iy ishonch hosil qilganligidadir. Bu ishonch “huquqiy xis”, "xaqlilik instinkti"da namoyon bo’ladi. Ular odamlarning o’zaro munosabatlariga qaratilgandir. Bu instinkt xisning mazmunini ochib berish, uni xissiyot holatidan bilim darajasiga o’tkazish-etuk tabiiy huquq ongiga asos solish demakdir.  
 
Shunday qilib, ob’ektiv mavjud tabiiy huquq onggi tabiiy huquqning 
predmetini tashkil qiladi. Bu huquqiy qonun uchun asosdir. Ularning majmui esa 
ijobiy huquqdir. 
Tabiiy va ijobiy huquq o’zaro munosabati huquqiy ongning real mazmunini 
belgilaydi. Tabiiy huquq ijtimoiy ongning maxsus shakli, inson ruxiyatining zarur 
elementi sifatida namoyon bo’ladi. Tabiiy huquq odam boshqa odamlarning huquq 
va erkinliklariga hurmat bilan munosabatda bo’lishini, busiz u jamiyatda yashashi 
mumkin emasligini nazarda tutadi. Odamzodga xos ob’ektiv nimadir borki, unga 
rioya qilish har bir odam uchun muqaddas burch hisoblanadi. Ijobiy huquq muayyan 
sharoitda amalga oshirilgan va shu sharoit bilan bog’liq huquqdir. U tabiiy 
huquqning ta’minlanishiga va o’zida saqlashga yoki uni cheklashga va buzishga 
qaratilgan bo’lishi mumkin. Uning tabiiy huquqqa mos kelishi yoki kelmasligiga 
qarab ijobiy huquqning progressiv yoki reaktsion ekanligini ajratish mumkin. 
Ijobiy huquq shunday sharoitda yaratiladiki, deydi Il’in, uning mazmuni 
tama’gir iroda, bexabarlik, noto’g’ri nazariya va bilmaslik ta’siri ostida qolishi 
mumkin. Shunga qaramasdan shu omillar ta’siri ostida huquq mazmuniga kirib 
qelgan chekinish va buzilishlar qanchalik katta va daxshatli bo’lmasin, bu huquq 
o’zining tabiatiga ko’ra tabiiy huquqning asosiy mag’zini o’zida saqlab qoladi, 
chunki u tabiiy huquqqa hizmat qilish uchun paydo bo’lgan. 
I.A.Ilin quyidagilarni ijobiy huquqning tashqi omillari deb ko’rsatadi: kuch va 
undan foydalanuvchi hokimiyat tizimlari, qonunlarning obrui, davlat organlarining 
qonun chiqarish faoliyati, jamiyatning muayyan tabaqalarining manfaatlari, qonunda 
ifodalangan yoki shunga intiluvchi iroda.  
Real huquq, deydi Il’in, doim tabiiy huquq bilan ijobiy huquq o’rtasidagi 
munosabat sifatida namoyon bo’ladi. Tabiiy huquq maqsadga erishish bo’lsa, ijobiy 
huquq maqsadni amalga oshirish vositasidir. Hech qanday qonun mutloq benuqson 
bo’lmaydi. Shuning uchun ham qonunning yaxshilash, takomillashtirishga 
qaratilgan ish to’xtovsiz olib boriladi. Tabiiy huquqning qonun yo’li bilan 
ta’minlashga 
intiluvchi 
huquqshunos 
ijtimoiy 
munosabatlarning 
doimiy 
islohatchisidir. Agar davlat va huquq muayyan guruhlarning tor manfaatlari yo’lida 
foydalanadigan bo’lsa, huquqshunosning harakatlari salbiy oqibatlarga olib keladi. 
Ijobiy huquq tabiiy huquq g’oyasini rasmiy, yuzaki bayon qilib o’z vazifasini 
Shunday qilib, ob’ektiv mavjud tabiiy huquq onggi tabiiy huquqning predmetini tashkil qiladi. Bu huquqiy qonun uchun asosdir. Ularning majmui esa ijobiy huquqdir. Tabiiy va ijobiy huquq o’zaro munosabati huquqiy ongning real mazmunini belgilaydi. Tabiiy huquq ijtimoiy ongning maxsus shakli, inson ruxiyatining zarur elementi sifatida namoyon bo’ladi. Tabiiy huquq odam boshqa odamlarning huquq va erkinliklariga hurmat bilan munosabatda bo’lishini, busiz u jamiyatda yashashi mumkin emasligini nazarda tutadi. Odamzodga xos ob’ektiv nimadir borki, unga rioya qilish har bir odam uchun muqaddas burch hisoblanadi. Ijobiy huquq muayyan sharoitda amalga oshirilgan va shu sharoit bilan bog’liq huquqdir. U tabiiy huquqning ta’minlanishiga va o’zida saqlashga yoki uni cheklashga va buzishga qaratilgan bo’lishi mumkin. Uning tabiiy huquqqa mos kelishi yoki kelmasligiga qarab ijobiy huquqning progressiv yoki reaktsion ekanligini ajratish mumkin. Ijobiy huquq shunday sharoitda yaratiladiki, deydi Il’in, uning mazmuni tama’gir iroda, bexabarlik, noto’g’ri nazariya va bilmaslik ta’siri ostida qolishi mumkin. Shunga qaramasdan shu omillar ta’siri ostida huquq mazmuniga kirib qelgan chekinish va buzilishlar qanchalik katta va daxshatli bo’lmasin, bu huquq o’zining tabiatiga ko’ra tabiiy huquqning asosiy mag’zini o’zida saqlab qoladi, chunki u tabiiy huquqqa hizmat qilish uchun paydo bo’lgan. I.A.Ilin quyidagilarni ijobiy huquqning tashqi omillari deb ko’rsatadi: kuch va undan foydalanuvchi hokimiyat tizimlari, qonunlarning obrui, davlat organlarining qonun chiqarish faoliyati, jamiyatning muayyan tabaqalarining manfaatlari, qonunda ifodalangan yoki shunga intiluvchi iroda. Real huquq, deydi Il’in, doim tabiiy huquq bilan ijobiy huquq o’rtasidagi munosabat sifatida namoyon bo’ladi. Tabiiy huquq maqsadga erishish bo’lsa, ijobiy huquq maqsadni amalga oshirish vositasidir. Hech qanday qonun mutloq benuqson bo’lmaydi. Shuning uchun ham qonunning yaxshilash, takomillashtirishga qaratilgan ish to’xtovsiz olib boriladi. Tabiiy huquqning qonun yo’li bilan ta’minlashga intiluvchi huquqshunos ijtimoiy munosabatlarning doimiy islohatchisidir. Agar davlat va huquq muayyan guruhlarning tor manfaatlari yo’lida foydalanadigan bo’lsa, huquqshunosning harakatlari salbiy oqibatlarga olib keladi. Ijobiy huquq tabiiy huquq g’oyasini rasmiy, yuzaki bayon qilib o’z vazifasini  
 
bajarmagan holda ham huquq sifatida tan olinadi. Mana shunda huquqiy hayotning 
fojiaviy va kulgili tomonlari namoyon bo’ladi. Hunik va buzilgan huquqiy ong, 
mazmuni buzilganligiga qaramay huquqiy ong bo’lib qolmoqda. U huquq g’oyasiga 
murojat qilmoqda, lekin undan faqat andozasinigina olmoqda, undan o’z xoxishicha 
foydalanmoqda, hiyonat qilmoqda, uni nomunosib, buzuq mazmun bilan 
to’ldirmoqda. Nohaq huquq paydo bo’lmoqda, lekin u huquq deb ko’rsatilmoqda, 
oqibat natijada odamlar ongida huquq g’oyasi obro’sizlantirilmoqda, unga bo’lgan 
ishonch yo’qolmoqda. 
I.A.Il’in tabiiy huquq muammolari bilan birga huquq va ahloqning o’zaro 
munosabati, zo’rlik va uning ijtimoiy hayotdagi roli kabi huquq falsafasi 
muammolarini ham tadqiq qildi. 
O’ziga xos xususiyatlarga molik bulgan siyosiy karashlar katorida 
zo’ravonlikka karshi kuch ishlatmasdan siyosiy maksadlarga mumkinligi haqidagi 
ta’limot aloxida urin egallaydi. Bunday siyosiy karashlar ibtidosi kadimgi 
zamonlarga takalgan bo’lib, ularning biz yashab turgan davrga taallukli talkin etishi 
Moxandas Karamchand Gandi (1869-1948y) va L.N.Tolstoy (1828-1910y) 
tomonidan amalga oshirilgandir. Ular gandizm va tolstoychilik ta’limotlari sifatida 
keng tarkalgan edilar.  
Gandizm Xindiston xalqlari milliy ozodlik harakatining siyosiy mafkurasi 
bo’lib, ijtimoiy-siyosiy, diniy-falsafiy karashlar sistemasini anglatadi, uning 
zaminida esa siyosiy birlik eng kudratli yaratuvchan siyosiy kuch ekanligi etadi, 
xalqlar milliy mustakilligiga tinch yul vositasida erishish g’oyasi bosh aqidani 
tashkil etadi. Gandi yaratgan va siyosiy e’tikod tarzida ommaviy qabul kilingan bu 
ta’limot “sat’yagraxa” (xakikat yulida matonat) nomi bilan juda keng tarkalgan 
bo’lib, asosan ikki kurinishda ifoda topgan: 
1) mustamlakachi ma’muriyat bilan aslo xamkorlik kilmaslik 
2) mustamlakachilar urnatgan tartib koidalarga aslo buysinmaslik 
Hamkorlik kilmaslik mustamlaka ma’muriyati tomonidan berilgan amal va 
unvonlardan voz kechishda, u ochgan ukuv yurtlarida ukishdan bosh tortishda, tinch 
namoyishlar utkazib turishda, fukarolik buysunmasligi esa mustamlaka xokimiyati 
joriy kilgan konun-farmoishlarni inkor etishda siyosiy ish tashlashlar utkazishlar 
bajarmagan holda ham huquq sifatida tan olinadi. Mana shunda huquqiy hayotning fojiaviy va kulgili tomonlari namoyon bo’ladi. Hunik va buzilgan huquqiy ong, mazmuni buzilganligiga qaramay huquqiy ong bo’lib qolmoqda. U huquq g’oyasiga murojat qilmoqda, lekin undan faqat andozasinigina olmoqda, undan o’z xoxishicha foydalanmoqda, hiyonat qilmoqda, uni nomunosib, buzuq mazmun bilan to’ldirmoqda. Nohaq huquq paydo bo’lmoqda, lekin u huquq deb ko’rsatilmoqda, oqibat natijada odamlar ongida huquq g’oyasi obro’sizlantirilmoqda, unga bo’lgan ishonch yo’qolmoqda. I.A.Il’in tabiiy huquq muammolari bilan birga huquq va ahloqning o’zaro munosabati, zo’rlik va uning ijtimoiy hayotdagi roli kabi huquq falsafasi muammolarini ham tadqiq qildi. O’ziga xos xususiyatlarga molik bulgan siyosiy karashlar katorida zo’ravonlikka karshi kuch ishlatmasdan siyosiy maksadlarga mumkinligi haqidagi ta’limot aloxida urin egallaydi. Bunday siyosiy karashlar ibtidosi kadimgi zamonlarga takalgan bo’lib, ularning biz yashab turgan davrga taallukli talkin etishi Moxandas Karamchand Gandi (1869-1948y) va L.N.Tolstoy (1828-1910y) tomonidan amalga oshirilgandir. Ular gandizm va tolstoychilik ta’limotlari sifatida keng tarkalgan edilar. Gandizm Xindiston xalqlari milliy ozodlik harakatining siyosiy mafkurasi bo’lib, ijtimoiy-siyosiy, diniy-falsafiy karashlar sistemasini anglatadi, uning zaminida esa siyosiy birlik eng kudratli yaratuvchan siyosiy kuch ekanligi etadi, xalqlar milliy mustakilligiga tinch yul vositasida erishish g’oyasi bosh aqidani tashkil etadi. Gandi yaratgan va siyosiy e’tikod tarzida ommaviy qabul kilingan bu ta’limot “sat’yagraxa” (xakikat yulida matonat) nomi bilan juda keng tarkalgan bo’lib, asosan ikki kurinishda ifoda topgan: 1) mustamlakachi ma’muriyat bilan aslo xamkorlik kilmaslik 2) mustamlakachilar urnatgan tartib koidalarga aslo buysinmaslik Hamkorlik kilmaslik mustamlaka ma’muriyati tomonidan berilgan amal va unvonlardan voz kechishda, u ochgan ukuv yurtlarida ukishdan bosh tortishda, tinch namoyishlar utkazib turishda, fukarolik buysunmasligi esa mustamlaka xokimiyati joriy kilgan konun-farmoishlarni inkor etishda siyosiy ish tashlashlar utkazishlar  
 
barcha mexnat fukaroligini tuxtatib kuyishda soliklar tulashdan bosh tortishda va shu 
kabilarda namoyon bulishi kuzda tutilgan edi.  
Tolstoychilik uning asoschilari L.N.Tolstoyning “Tavba”, “Mening e’tikodim 
nimada” “Kreytser sonatasi” asarlarida bayon kilingan bo’lib, katta er egaligi va 
mirshablik davlat xokimiyati urnida ozod, teng huquqlik dexkonlar uyushmasini 
yaratish zarurligi goyasini ilgari suradi. Bu ta’limotning asosiy mazmunini jamiyat 
siyosiy xayotining tubdan uzgartirish uchun barcha odamlar o’rtasida shavkat 
munosabatlarni urnatish, zulmga karshi kuch ishlatmaslik diniy va ma’naviy axlokiy 
kamolot, soliklar tulashdan va xarbiy xizmatdan bosh tortish tashkil etadi. 
Tolstoychilik keng ommaga ta’sir kuchi ulkanligini faxmlagan chor 
Rossiyasining siyosiy xokimiyat idoralari ko’p xollarda cherkov fatvosi bilan uning 
tarafdorlarini kat’iy ta’kib etganlar va Sibirga katagon kilganlar. Xozirgi davr 
siyosatshunosligining umuminsoniy manfaatlar va qadriyatlarni ustivor darajada 
ulug’lash, inson huquqlarini muxofaza kilish, huquqiy davlat barpo kilish, davlat 
xokimiyatining zo’ravonlikka asoslangan barcha turlarini qoralash, siyosiy xilma 
xillikni oklash kabi ilmiy metodologik xulosalari va erishgan yutuklari insoniyat 
siyosiy tafakkurini yanada boyitishga uni barcha illatlarini halos etishga kushgan 
ulkan hissasidir:  
1. Kadimgi Shark mamlakatlari, Yunonistondan va Rimdagi siyosiy karashlar, 
siyosat, davlat boshqarish masalalarini ishlab chikishda, jamiyatdagi ijtimoiy, 
siyosiy munosabatlarni ifodalashda muxim axamiyatga ega buladi 
2. O’rta asrlar Sharq va G’arb mamlakatlari mutafakkirlari ijtimoiy-siyosiy 
fikrlari siyosatshunoslik fanida yangicha yunalishlar, nazariyalar hamda 
ta’limotlarni yaratishda muxim asos bo’ldi. 
3. XX asr siyosatshunosligi siyosiy tizim, siyosiy xokimiyat, siyosiy 
sotsiologiya yangicha siyosiy okimlar, shakllanishi va rivojlanishiga kuchli ta’sir 
ko’rsatdi. 
Rossiya XX asrga mustabid monarxiya davlati sifatida kirib keldi. Qonun 
chiqarish va ijro etish hokimiyatlar to’liq monarx qo’lida edi. 
 Bu yo’lda birinchi qadamlar 1905 yil rus revolyutsiyasi ta’siri ostida qo’yildi. 
Monarx qonun chiqarishning tashkil qilish va amalga oshirish sohasida ayrim 
o’zgarishlar qilishga, fuqarolarning bir qator demokratik huquq va erkinliklarini tan 
barcha mexnat fukaroligini tuxtatib kuyishda soliklar tulashdan bosh tortishda va shu kabilarda namoyon bulishi kuzda tutilgan edi. Tolstoychilik uning asoschilari L.N.Tolstoyning “Tavba”, “Mening e’tikodim nimada” “Kreytser sonatasi” asarlarida bayon kilingan bo’lib, katta er egaligi va mirshablik davlat xokimiyati urnida ozod, teng huquqlik dexkonlar uyushmasini yaratish zarurligi goyasini ilgari suradi. Bu ta’limotning asosiy mazmunini jamiyat siyosiy xayotining tubdan uzgartirish uchun barcha odamlar o’rtasida shavkat munosabatlarni urnatish, zulmga karshi kuch ishlatmaslik diniy va ma’naviy axlokiy kamolot, soliklar tulashdan va xarbiy xizmatdan bosh tortish tashkil etadi. Tolstoychilik keng ommaga ta’sir kuchi ulkanligini faxmlagan chor Rossiyasining siyosiy xokimiyat idoralari ko’p xollarda cherkov fatvosi bilan uning tarafdorlarini kat’iy ta’kib etganlar va Sibirga katagon kilganlar. Xozirgi davr siyosatshunosligining umuminsoniy manfaatlar va qadriyatlarni ustivor darajada ulug’lash, inson huquqlarini muxofaza kilish, huquqiy davlat barpo kilish, davlat xokimiyatining zo’ravonlikka asoslangan barcha turlarini qoralash, siyosiy xilma xillikni oklash kabi ilmiy metodologik xulosalari va erishgan yutuklari insoniyat siyosiy tafakkurini yanada boyitishga uni barcha illatlarini halos etishga kushgan ulkan hissasidir: 1. Kadimgi Shark mamlakatlari, Yunonistondan va Rimdagi siyosiy karashlar, siyosat, davlat boshqarish masalalarini ishlab chikishda, jamiyatdagi ijtimoiy, siyosiy munosabatlarni ifodalashda muxim axamiyatga ega buladi 2. O’rta asrlar Sharq va G’arb mamlakatlari mutafakkirlari ijtimoiy-siyosiy fikrlari siyosatshunoslik fanida yangicha yunalishlar, nazariyalar hamda ta’limotlarni yaratishda muxim asos bo’ldi. 3. XX asr siyosatshunosligi siyosiy tizim, siyosiy xokimiyat, siyosiy sotsiologiya yangicha siyosiy okimlar, shakllanishi va rivojlanishiga kuchli ta’sir ko’rsatdi. Rossiya XX asrga mustabid monarxiya davlati sifatida kirib keldi. Qonun chiqarish va ijro etish hokimiyatlar to’liq monarx qo’lida edi. Bu yo’lda birinchi qadamlar 1905 yil rus revolyutsiyasi ta’siri ostida qo’yildi. Monarx qonun chiqarishning tashkil qilish va amalga oshirish sohasida ayrim o’zgarishlar qilishga, fuqarolarning bir qator demokratik huquq va erkinliklarini tan  
 
olishga majbur bo’ldi. Davlat Dumasini joriy qilish orqali qonun chiqarish sohasida 
monarx hokimiyatini cheklashga qaratilgan tadbir alohida ahamiyatga ega bo’ldi. 
Biroq hokimiyatning bo’linish printsipini va konstitutsion monarxiyani amalda joriy 
qilishga hali uzoq edi. Real hokimiyat asosan podishox qo’lida saqlanardi. 
Umuman olganda mamlakat oldida turgan asosiy muammolarni islohatlar 
orqali hal qilish imkoniyati yo’qotilgan edi. O’tkazilgan islohatlar o’z oldiga 
qo’ygan vazifalarni bajara olmadi. XX asr boshida Rossiyada inqilobiy vaziyat 
vujudga kelgan edi. 
Burjuaziyaning kuchsizligi, hal qilinishi kerak bo’lgan muammolarning 
fundamentalligi va keskinligi, jamiyatning qarama-qarshi toifalarga bo’linishi, 
yuqori tabaqalar bilan quyi tabaqalar o’rtasidagi antoganizmning keskinlashishi, 
aholini talaygina qismini qashshoqligi, urush oqibatlari, vayrongarchilik va ochlik, 
mamlkatda inqilobiy kuch va tashkilot-larning targ’ibotchilik ishi 1917 yil Fevral 
revolyutsiyasidan keyin paydo bo’lgan burjua demokratik tuzumini tugatilishiga olib 
keldi. Mamlakatda diktatorlik sotsialistik tuzum o’rnatildi. 
Rossiyada Aleksandr II podsholigi davrida siyosiy rejim o’zgara boshladi. 
Uning zamonasida liberal fikr yurituvchi kishilardan tashkil topgan «Yosh do’stlar» 
to’garagi vujudga kelgan edi. Oqibatda bu to’garak «E’lon qilinmagan komitet» deya 
atala boshlandi. Bu komitet a’zolarini, ularning qarashlari va faoliyatiga ko’ra, 
yuqori doiralarda «Yakobin shaykasi» deb atar edilar. Bu komitet bilan birgalikda 
Aleksandr II bir qator liberal qonunlar qabul qiladi.  
 
olishga majbur bo’ldi. Davlat Dumasini joriy qilish orqali qonun chiqarish sohasida monarx hokimiyatini cheklashga qaratilgan tadbir alohida ahamiyatga ega bo’ldi. Biroq hokimiyatning bo’linish printsipini va konstitutsion monarxiyani amalda joriy qilishga hali uzoq edi. Real hokimiyat asosan podishox qo’lida saqlanardi. Umuman olganda mamlakat oldida turgan asosiy muammolarni islohatlar orqali hal qilish imkoniyati yo’qotilgan edi. O’tkazilgan islohatlar o’z oldiga qo’ygan vazifalarni bajara olmadi. XX asr boshida Rossiyada inqilobiy vaziyat vujudga kelgan edi. Burjuaziyaning kuchsizligi, hal qilinishi kerak bo’lgan muammolarning fundamentalligi va keskinligi, jamiyatning qarama-qarshi toifalarga bo’linishi, yuqori tabaqalar bilan quyi tabaqalar o’rtasidagi antoganizmning keskinlashishi, aholini talaygina qismini qashshoqligi, urush oqibatlari, vayrongarchilik va ochlik, mamlkatda inqilobiy kuch va tashkilot-larning targ’ibotchilik ishi 1917 yil Fevral revolyutsiyasidan keyin paydo bo’lgan burjua demokratik tuzumini tugatilishiga olib keldi. Mamlakatda diktatorlik sotsialistik tuzum o’rnatildi. Rossiyada Aleksandr II podsholigi davrida siyosiy rejim o’zgara boshladi. Uning zamonasida liberal fikr yurituvchi kishilardan tashkil topgan «Yosh do’stlar» to’garagi vujudga kelgan edi. Oqibatda bu to’garak «E’lon qilinmagan komitet» deya atala boshlandi. Bu komitet a’zolarini, ularning qarashlari va faoliyatiga ko’ra, yuqori doiralarda «Yakobin shaykasi» deb atar edilar. Bu komitet bilan birgalikda Aleksandr II bir qator liberal qonunlar qabul qiladi.