XIX asr oxiri va XX asrning boshlarida Rossiyada g’oyaviy, siyosiy va mafkuraviy kurashlar
Yuklangan vaqt
2025-01-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
9
Faytl hajmi
34,5 KB
XIX asr oxiri va XX asrning boshlarida Rossiyada g’oyaviy, siyosiy va
mafkuraviy kurashlar
REJA
1. XIX asr oxiri va XX asrning boshlarida Rossiyada ijtimoiy siyosiy ahvol.
2. Rossiyaga sotsialistik ruhdagi mafkuraviy oqimlarning kirib kelishi.
3. Liberal yo’nalish vakillarining siyosiy-huquqiy va mafkuraviy qarashlari
4. Narodniklar va ularning qarashlari
Rossiya siyosiy–huquqiy va mafkuraviy ta’limoti tarixi va madaniyati
o’zining xususiyati va an’analariga egadir. Ular bir qancha omillar tasirida
shakllandi. Bu omillar orasida Rossiyaning jug’rofiy-siyosiy holati, uning Sharq
bilan Farb o’rtasida joylashganligi, katta hududiy makonga egaligi va iqlimiy
sharoitlari, aholi tarkibining xilma-xilligi, xo’jalik faoliyati, ijtimoiy-madaniy
turmushi, an’analari va e’tiqodlarini eslatib o’tish kifoyadir.
Rossiya bu davrda agrar mamlakat bo’lib, asosiy ishlab chiqarish
qishloq xo’jaligi bilan bog’liq edi. Krepostnoy huquq bekor qilingani bilan u
hamon hukmron tizim bo’lib kelayotgan edi. Sanoat ham rivojlana borib, yangi
sinf - ishchilar sinfini paydo qildi. Biroq bu sinf asosan ko’pchilikni tashkil
etmas edi.
Slovyanofillar Rossiya o’ziga xos rivojlanish yo’liga egadir va shu yo’ldan
borishi zarur, deb chiqdilar. Bularning yirik namoyondalari A.S.Xomyakov, I.V.
Krievskiy, Yu.F.Samarin, I.S.Aksakov va boshqalar.
Rossiya o’zining patrialhal dehqon obhinasi, ijtimoiy va ma’naviy psixologik
an’analari bilan Evropadan ajralib turadi, bu milliy xususiyatni saqlash va
rivojlantirish zarur deb biladilar.
Slavyanofillar Farbning iqtisodiy, siyosiy va huquqiy tajribasini o’rganish va
joriy qilish ijtimoiy va davlat tizimida ijobat islohatlar o’tkazishga mutlaqo qarshi
chiqdilar. Ular mustabid monarx hokimiyati tarafdori edilar.
Farbchilar oqimining namoyondalari A.I.Gertsen, T.N.Granovskiy, Yu.P
Ogarev, V.P.Botkin va boshqalar Rossiyada ijtimoiy-siyosiy o’zgarishlar o’tkazish
zarurligini, Farbiy Evropa mamlkatlari erishgan yutuqlarning o’zlashtirish va ularga
amal qilish g’oyalarini targ’ib qildilar.
XIX asr oxiri va XX asr boshlarida rus siyosiy va huquqiy fikrida liberalizm
g’oyalari rivoj topa boshladi. Liberal yo’nalish vakillari Rossiya va Farbiy Evropa
davlatlarining rivojlanish yo’llari birdir, degan g’oyani asosladilar. Ular mustabid
monarxiyani konstitutsion monarxiya bilan almashtirishga qaratilgan islohatlarni
amalga oshirishni talab qilib chidilar. Bu talablarning asoslashda ular tabiiy huquq
nazariyasiga, Kant va Gegelning huquq falsafasiga murojat qildilar.
Bu yo’nalish namoyondalari B.N.Chicherin, P.I.Novgorodtsev, I.A.Il’in,
K.D.Kavelin, S.A.Muromtsev, M.M.Kovalevskiy va boshqalar.
B.N.Chicherin (1828-1904) qalamiga mansub asarlar orasida "Xuquq
falsafasi" va 5 jildlik "Siyosiy ta’limotlar tarixi" alohida o’rin olgan.
B.N.Chicherin ta’limotiga ko’ra, inson o’z tabiati bilan eng sezgir va o’z qadr-
qimmatini onglashga qodir mavjudotdir. Uni oddiy qurolga aylantirish mumkin
emas. Kishilik jamiyatlarining barchasini harakatlanuvchi kuchi mana shu ongdir.
Huquq g’oyasi mana shu ongdan kelib chiqadi va borgan sari kengayib ongda
hukumronlik qila boshlaydi.
Biroq odam jamiyatda yashaydi va uzluksiz o’z erki doirasini kengaytirishga
intiluvchi boshqa odamlar bilan to’qnashadi. "Shundan, deydi Chicherin, ularning
har biriga nima tegishliligini aniqlash va o’zaro tortishuvlarni bartaraf qilish uchun
muayyan qoidalar o’rnatish zarurati paydo bo’ladi. Huquq kishilik jamoasining ilk
bosqichlarida mana shunday paydo bo’ladi va o’sish, murakkablashish natijasida eng
yuqori bosqich tomon rivojlanadi. Huquq bu erkinlikni umumiy qonun ostida o’zaro
cheklovchi, barcha kishilik jamiyatlarining ajralmas belgisidir".
Shunday qilib Chicherin huquqning paydo bo’lishi va yashash sabalarini
jamiyatda mavjud ikki qarama-qarshi elementdadir deb ko’rsatadi: Erkdan iborat
shaxsning ruxiy tabiati va erkinlikni cheklovchi qonunda ifodasini topgan ijtimoiy
omil. Bularning o’zaro munosabatlarini uyg’unlashtirish asosiy masaladir.
B.N.Chicherin huquq falsafasining ahamiyati va rolini ko’rsatishga urindi.
Uning fikricha, huquqning falsafiy asoslari amaliyot uchun ko’rgazma vazifasini
o’taydi, chunki "huquq sohasi ijobiy qonunchilik bilangina cheklanmaydi".
Amaldagi qonunlar odamlar ehtiyoji va qarashlarining o’zgarishi bilan
o’zgarib boradi va inson irodasi bilan yaratilganligi uchun yaxshi va yomon bo’lishi
mumkin. Ularni odamlar baholaydilar. Qonun chiqaruvchining o’zi ham qonunlarga
baho beradi. Qonun chiqaruvchi o’zining ko’rgazmalariga itoat qilishi shart bo’lgan
odamlarning huquq va majburiyatlarini belgilashda nimaga asoslanishi kerak? U
bunday ko’rgazmani amaldagi huquqning o’zidan ololmaydi, chunki uning o’zini
baholash va o’zgartirish kerak. Buning uchun boshqa yuqori darajadagi tasavvur va
tushunchalar kerak bo’ladi. Qonun chiqaruvchi hayotiy tajriba ko’rgazmalari bilan
ham kifoyalana olmaydi, chunki ular bir-biriga qarama-qarshi tushunishni talab
qiladigan har xil element, manfaat va talablardan iboratdir. Amaldagi qonunlarning
nisbiy kuchi va qadr-qimmatini aniqlash uchun umumiy tarozi va o’lchov, ya’ni yo’l
ko’rsatuvchi qo’llanma bo’lishi kerak. Bu vazifani faqat falsafa bajara oladi.
Odamlarning huquq va majburiyatlarini qonunda aqilga muvofiq belgilash
uchun huquq nima, uning man’bai qaerda va undan qanday talablar kelib chiqadi,
kabi masalalarni bilish kerak. Bu muammolar inson shaxsi bilan uzviy bog’liq.
Buning aniqlash inson tabiati, uning xususiyatlari va hayotiy maqsadlarini tadqiq
qilishni talab qiladi. Bu masalalarning barchasi huquq falsafasi doirasiga kiradi,
deydi Chicherin. U Gegel huquq falsafasiga asoslanadi.
Shaxs va jamiyat masalalarini taxlil qilishda B.N.Chicherin o’zining
individualizm kontseptsiyasini bayon qiladi. Insonning aql-zakovatli mavjudod
ekanligi erkin irodada namoyon bo’ladi. Mana shu tufayli inson shaxs sifatida tan
olinadi va unga huquqlar beriladi. Shaxs barcha ijtimoiy munosabatlarning ildizi va
belgilovchi asosidir.
Qonunning erkinlikka nisbatan munosabati ikii xil bulishi mumkin: majbur
qilish (davlat qonunini) va ixtiyoriy (ahloqiy qonun). Birinchisi tashqi erkinlik
doirasidan tashkil topgan tashqi harakatlarga taaluqli, shulargina majbur qilinishga
mansubdir; ikkinchisi ichki erkinlikdan chiqadigan intilishlarga murojat qiladi.
Birinchisidan huquq paydo bo’ladi, ikkinchisi ahloq ma’nbaini tashkil qiladi.
Chicherin huquqning sub’ektiv huquq va ob’ektiv huquq ma’noda tushunish
lozim deydi. Sub’ektiv huquq bu ahloqiy imkoniyat, boshqacha aytilsa, qonun
doirasida erkin harakat qilish imkoniyati. Ob’ektiv huquq erkinlikni belgilovchi
qonunning o’zi. Bu ikki ma’noning birlashtirish natijasida huquqning umumiy
tarifini beradi. "Huquq qonun bilan belgilangan erkinlikdir".
B.G.Chicherin ijobiy huquq zaminida tabiiy huquq yotishi kerak degan
g’oyani olg’a suradi. Tabiiy huquq inson aql-idrokidan kelib chiqadigan, majburiy
bo’lmagan umumiy yuridik normalar tizimidir. Tabiiy huquqning adolat, tenglik va
erkinlik kabi normalari ijobiy qonunlar uchun asosiy o’lchov va qo’llanma bo’lishi
kerak, deydi Chicherin.
B.G.Chicherin jamiyat tuzilishi haqida fikr yuritar ekan, 4 birlikni ajratadi:
oila, fuqarolar ittifoqi (fuqarolar jamiyati, individlarning tashqi erkinlik sohasi),
cherkov ittifoqi (ichki erkinlik va vijdon, insonning xudo bilan muloqatda bo’lishi
va ahloqiy qonunning bajarilishi sohasi), davlat ijtimoiy ittifoqlar rivojining eng
yuqori bosqichi.
Chicherin fikriga ko’ra, davlat barcha ittifoqlar ichida eng ustivoridir. Lekin u
boshqa ittifoqlar mustaqilligiga to’sqinlik qilmasligi kerak. Barcha ittfoqlar
muassasaga emas, shaxsga, erkin odamlarga tayanadi. Ittifoqlarning maqsadi ham
shundadir. "Shaxslar muassasalar uchun emas, mussasalar shaxslar uchun.
Muassasalarning takomillashtirish ham shunga bog’liq".
B.I.Chicherinning ta’limoti rus mustabid tuzumini isloh qilishga, konstitutsion
monarxiyaning joriy qilish zarurligini asoslashga qaratilgan edi. B.N.Chicherin
g’oyalari rus huquqiy fikr rivojida chuqur iz qoldirdi.
Rossiya siyosiy va huquqiy ta’limotlar tarixida I.A.Ilin g’oyalari diqqatga
sazovordir.
I.A.Ilin (1883-1954) rus faylasufi va huquq nazariyotchisi, Moskva
universiteti yuridik fakultetining professori. 1922 yil Rosiyadan surgun qilingan.
Germaniya, Shvetsariyada yashagan.
I.A.Ilin huquq muammolarini insoniyat tarixi va madaniyatining tarkibiy
qismi sifatida tadqiq qiladi. Uning fikriga ko’ra har bir konkret odam maxsus
dunyoqarashga ega. Huquqiy ong dunyoqarashning muhim tarkibiy qismidir. Ushbu
dunyoda mendan boshqa odamlar ham borligini, shaxsiy hayotim boshqa odamlarga
bo’lgan munosabatimga bog’liq ekanligini anglashdan kelib chiqadi. Huquq, qonun,
odatning sub’ektiv-psixologik ildizi odamlarning to’g’ri va adolatli harakatlaridan
tashqari chidab bo’lmaydigan yomon harakatlari ham borligini chuqur xis
qilishdadir.
Bu e’tiqod huquq va ahloq o’rtasidagi farqni bilmaydi, har qanday qonun va
odatning asosini tashkil qiladi.
Odamlarning ichki e’tiqodi "adolat" va "adolatsizlik", "qonuniylik",
"qonunsizlik"ning mavjudligiga qat’iy ishonch hosil qilganligidadir. Bu ishonch
“huquqiy xis”, "xaqlilik instinkti"da namoyon bo’ladi. Ular odamlarning o’zaro
munosabatlariga qaratilgandir. Bu instinkt xisning mazmunini ochib berish, uni
xissiyot holatidan bilim darajasiga o’tkazish-etuk tabiiy huquq ongiga asos solish
demakdir.
Shunday qilib, ob’ektiv mavjud tabiiy huquq onggi tabiiy huquqning
predmetini tashkil qiladi. Bu huquqiy qonun uchun asosdir. Ularning majmui esa
ijobiy huquqdir.
Tabiiy va ijobiy huquq o’zaro munosabati huquqiy ongning real mazmunini
belgilaydi. Tabiiy huquq ijtimoiy ongning maxsus shakli, inson ruxiyatining zarur
elementi sifatida namoyon bo’ladi. Tabiiy huquq odam boshqa odamlarning huquq
va erkinliklariga hurmat bilan munosabatda bo’lishini, busiz u jamiyatda yashashi
mumkin emasligini nazarda tutadi. Odamzodga xos ob’ektiv nimadir borki, unga
rioya qilish har bir odam uchun muqaddas burch hisoblanadi. Ijobiy huquq muayyan
sharoitda amalga oshirilgan va shu sharoit bilan bog’liq huquqdir. U tabiiy
huquqning ta’minlanishiga va o’zida saqlashga yoki uni cheklashga va buzishga
qaratilgan bo’lishi mumkin. Uning tabiiy huquqqa mos kelishi yoki kelmasligiga
qarab ijobiy huquqning progressiv yoki reaktsion ekanligini ajratish mumkin.
Ijobiy huquq shunday sharoitda yaratiladiki, deydi Il’in, uning mazmuni
tama’gir iroda, bexabarlik, noto’g’ri nazariya va bilmaslik ta’siri ostida qolishi
mumkin. Shunga qaramasdan shu omillar ta’siri ostida huquq mazmuniga kirib
qelgan chekinish va buzilishlar qanchalik katta va daxshatli bo’lmasin, bu huquq
o’zining tabiatiga ko’ra tabiiy huquqning asosiy mag’zini o’zida saqlab qoladi,
chunki u tabiiy huquqqa hizmat qilish uchun paydo bo’lgan.
I.A.Ilin quyidagilarni ijobiy huquqning tashqi omillari deb ko’rsatadi: kuch va
undan foydalanuvchi hokimiyat tizimlari, qonunlarning obrui, davlat organlarining
qonun chiqarish faoliyati, jamiyatning muayyan tabaqalarining manfaatlari, qonunda
ifodalangan yoki shunga intiluvchi iroda.
Real huquq, deydi Il’in, doim tabiiy huquq bilan ijobiy huquq o’rtasidagi
munosabat sifatida namoyon bo’ladi. Tabiiy huquq maqsadga erishish bo’lsa, ijobiy
huquq maqsadni amalga oshirish vositasidir. Hech qanday qonun mutloq benuqson
bo’lmaydi. Shuning uchun ham qonunning yaxshilash, takomillashtirishga
qaratilgan ish to’xtovsiz olib boriladi. Tabiiy huquqning qonun yo’li bilan
ta’minlashga
intiluvchi
huquqshunos
ijtimoiy
munosabatlarning
doimiy
islohatchisidir. Agar davlat va huquq muayyan guruhlarning tor manfaatlari yo’lida
foydalanadigan bo’lsa, huquqshunosning harakatlari salbiy oqibatlarga olib keladi.
Ijobiy huquq tabiiy huquq g’oyasini rasmiy, yuzaki bayon qilib o’z vazifasini
bajarmagan holda ham huquq sifatida tan olinadi. Mana shunda huquqiy hayotning
fojiaviy va kulgili tomonlari namoyon bo’ladi. Hunik va buzilgan huquqiy ong,
mazmuni buzilganligiga qaramay huquqiy ong bo’lib qolmoqda. U huquq g’oyasiga
murojat qilmoqda, lekin undan faqat andozasinigina olmoqda, undan o’z xoxishicha
foydalanmoqda, hiyonat qilmoqda, uni nomunosib, buzuq mazmun bilan
to’ldirmoqda. Nohaq huquq paydo bo’lmoqda, lekin u huquq deb ko’rsatilmoqda,
oqibat natijada odamlar ongida huquq g’oyasi obro’sizlantirilmoqda, unga bo’lgan
ishonch yo’qolmoqda.
I.A.Il’in tabiiy huquq muammolari bilan birga huquq va ahloqning o’zaro
munosabati, zo’rlik va uning ijtimoiy hayotdagi roli kabi huquq falsafasi
muammolarini ham tadqiq qildi.
O’ziga xos xususiyatlarga molik bulgan siyosiy karashlar katorida
zo’ravonlikka karshi kuch ishlatmasdan siyosiy maksadlarga mumkinligi haqidagi
ta’limot aloxida urin egallaydi. Bunday siyosiy karashlar ibtidosi kadimgi
zamonlarga takalgan bo’lib, ularning biz yashab turgan davrga taallukli talkin etishi
Moxandas Karamchand Gandi (1869-1948y) va L.N.Tolstoy (1828-1910y)
tomonidan amalga oshirilgandir. Ular gandizm va tolstoychilik ta’limotlari sifatida
keng tarkalgan edilar.
Gandizm Xindiston xalqlari milliy ozodlik harakatining siyosiy mafkurasi
bo’lib, ijtimoiy-siyosiy, diniy-falsafiy karashlar sistemasini anglatadi, uning
zaminida esa siyosiy birlik eng kudratli yaratuvchan siyosiy kuch ekanligi etadi,
xalqlar milliy mustakilligiga tinch yul vositasida erishish g’oyasi bosh aqidani
tashkil etadi. Gandi yaratgan va siyosiy e’tikod tarzida ommaviy qabul kilingan bu
ta’limot “sat’yagraxa” (xakikat yulida matonat) nomi bilan juda keng tarkalgan
bo’lib, asosan ikki kurinishda ifoda topgan:
1) mustamlakachi ma’muriyat bilan aslo xamkorlik kilmaslik
2) mustamlakachilar urnatgan tartib koidalarga aslo buysinmaslik
Hamkorlik kilmaslik mustamlaka ma’muriyati tomonidan berilgan amal va
unvonlardan voz kechishda, u ochgan ukuv yurtlarida ukishdan bosh tortishda, tinch
namoyishlar utkazib turishda, fukarolik buysunmasligi esa mustamlaka xokimiyati
joriy kilgan konun-farmoishlarni inkor etishda siyosiy ish tashlashlar utkazishlar
barcha mexnat fukaroligini tuxtatib kuyishda soliklar tulashdan bosh tortishda va shu
kabilarda namoyon bulishi kuzda tutilgan edi.
Tolstoychilik uning asoschilari L.N.Tolstoyning “Tavba”, “Mening e’tikodim
nimada” “Kreytser sonatasi” asarlarida bayon kilingan bo’lib, katta er egaligi va
mirshablik davlat xokimiyati urnida ozod, teng huquqlik dexkonlar uyushmasini
yaratish zarurligi goyasini ilgari suradi. Bu ta’limotning asosiy mazmunini jamiyat
siyosiy xayotining tubdan uzgartirish uchun barcha odamlar o’rtasida shavkat
munosabatlarni urnatish, zulmga karshi kuch ishlatmaslik diniy va ma’naviy axlokiy
kamolot, soliklar tulashdan va xarbiy xizmatdan bosh tortish tashkil etadi.
Tolstoychilik keng ommaga ta’sir kuchi ulkanligini faxmlagan chor
Rossiyasining siyosiy xokimiyat idoralari ko’p xollarda cherkov fatvosi bilan uning
tarafdorlarini kat’iy ta’kib etganlar va Sibirga katagon kilganlar. Xozirgi davr
siyosatshunosligining umuminsoniy manfaatlar va qadriyatlarni ustivor darajada
ulug’lash, inson huquqlarini muxofaza kilish, huquqiy davlat barpo kilish, davlat
xokimiyatining zo’ravonlikka asoslangan barcha turlarini qoralash, siyosiy xilma
xillikni oklash kabi ilmiy metodologik xulosalari va erishgan yutuklari insoniyat
siyosiy tafakkurini yanada boyitishga uni barcha illatlarini halos etishga kushgan
ulkan hissasidir:
1. Kadimgi Shark mamlakatlari, Yunonistondan va Rimdagi siyosiy karashlar,
siyosat, davlat boshqarish masalalarini ishlab chikishda, jamiyatdagi ijtimoiy,
siyosiy munosabatlarni ifodalashda muxim axamiyatga ega buladi
2. O’rta asrlar Sharq va G’arb mamlakatlari mutafakkirlari ijtimoiy-siyosiy
fikrlari siyosatshunoslik fanida yangicha yunalishlar, nazariyalar hamda
ta’limotlarni yaratishda muxim asos bo’ldi.
3. XX asr siyosatshunosligi siyosiy tizim, siyosiy xokimiyat, siyosiy
sotsiologiya yangicha siyosiy okimlar, shakllanishi va rivojlanishiga kuchli ta’sir
ko’rsatdi.
Rossiya XX asrga mustabid monarxiya davlati sifatida kirib keldi. Qonun
chiqarish va ijro etish hokimiyatlar to’liq monarx qo’lida edi.
Bu yo’lda birinchi qadamlar 1905 yil rus revolyutsiyasi ta’siri ostida qo’yildi.
Monarx qonun chiqarishning tashkil qilish va amalga oshirish sohasida ayrim
o’zgarishlar qilishga, fuqarolarning bir qator demokratik huquq va erkinliklarini tan
olishga majbur bo’ldi. Davlat Dumasini joriy qilish orqali qonun chiqarish sohasida
monarx hokimiyatini cheklashga qaratilgan tadbir alohida ahamiyatga ega bo’ldi.
Biroq hokimiyatning bo’linish printsipini va konstitutsion monarxiyani amalda joriy
qilishga hali uzoq edi. Real hokimiyat asosan podishox qo’lida saqlanardi.
Umuman olganda mamlakat oldida turgan asosiy muammolarni islohatlar
orqali hal qilish imkoniyati yo’qotilgan edi. O’tkazilgan islohatlar o’z oldiga
qo’ygan vazifalarni bajara olmadi. XX asr boshida Rossiyada inqilobiy vaziyat
vujudga kelgan edi.
Burjuaziyaning kuchsizligi, hal qilinishi kerak bo’lgan muammolarning
fundamentalligi va keskinligi, jamiyatning qarama-qarshi toifalarga bo’linishi,
yuqori tabaqalar bilan quyi tabaqalar o’rtasidagi antoganizmning keskinlashishi,
aholini talaygina qismini qashshoqligi, urush oqibatlari, vayrongarchilik va ochlik,
mamlkatda inqilobiy kuch va tashkilot-larning targ’ibotchilik ishi 1917 yil Fevral
revolyutsiyasidan keyin paydo bo’lgan burjua demokratik tuzumini tugatilishiga olib
keldi. Mamlakatda diktatorlik sotsialistik tuzum o’rnatildi.
Rossiyada Aleksandr II podsholigi davrida siyosiy rejim o’zgara boshladi.
Uning zamonasida liberal fikr yurituvchi kishilardan tashkil topgan «Yosh do’stlar»
to’garagi vujudga kelgan edi. Oqibatda bu to’garak «E’lon qilinmagan komitet» deya
atala boshlandi. Bu komitet a’zolarini, ularning qarashlari va faoliyatiga ko’ra,
yuqori doiralarda «Yakobin shaykasi» deb atar edilar. Bu komitet bilan birgalikda
Aleksandr II bir qator liberal qonunlar qabul qiladi.