XIX asrning 2-yarmi – XX asrning 1-choragida Turkiston o‘lkasida tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar.

Yuklangan vaqt

2025-03-15

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

28

Faytl hajmi

422,9 KB


Mavzu: XIX asrning 2-yarmi – XX 
asrning 1-choragida Turkiston o‘lkasida 
tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar.
Logotip
Mavzu: XIX asrning 2-yarmi – XX asrning 1-choragida Turkiston o‘lkasida tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar.
Reja:
1.XIX
asrning
2-yarmida
Turkistonda
maktablar
tizimi.
2.Turkistonda maktablar tizimi. Turkistonda rus maktablarining
ochilishi.
3.Turkistonda
jadidchilik
harakati.
Yangi
usul
maktablarining
ochilishi.
4.Mahmudxo‘ja
Behbudiy,
Munavvar
Qori,
Abdulla
Avloniy,
Abduqodir
SHakuriy,
Ishoqxonto‘ra
Ibratlarning
yangi
usul
maktablarini tashkil etishdagi ma’rifatparvarlik xizmatlari.
Logotip
Reja: 1.XIX asrning 2-yarmida Turkistonda maktablar tizimi. 2.Turkistonda maktablar tizimi. Turkistonda rus maktablarining ochilishi. 3.Turkistonda jadidchilik harakati. Yangi usul maktablarining ochilishi. 4.Mahmudxo‘ja Behbudiy, Munavvar Qori, Abdulla Avloniy, Abduqodir SHakuriy, Ishoqxonto‘ra Ibratlarning yangi usul maktablarini tashkil etishdagi ma’rifatparvarlik xizmatlari.
XIX asr madrasalarida O`rta asrga oid diniy falsafa, musulmon
huquqlari, arab tili grammatikasi, mantiq-(tafakkur qilish, fikrlash)
ilmlari o`qitilgan. Uni tugatib imomlik qilish yoki qozixonada ishlash
mumkin bo`lgan. Maktab va madrasalarda dars o`zbek, arab, fors-
tojik tillarida olib borilgan. Asosan o`g`il bolalar o`qigan.
Ta’lim tizimi 5 toifaga bo`lingan edi:
Quyi-boshlang`ich diniy maktab.
Qorixona.
Daloilxona
Maktab internat
Madrasa
Logotip
XIX asr madrasalarida O`rta asrga oid diniy falsafa, musulmon huquqlari, arab tili grammatikasi, mantiq-(tafakkur qilish, fikrlash) ilmlari o`qitilgan. Uni tugatib imomlik qilish yoki qozixonada ishlash mumkin bo`lgan. Maktab va madrasalarda dars o`zbek, arab, fors- tojik tillarida olib borilgan. Asosan o`g`il bolalar o`qigan. Ta’lim tizimi 5 toifaga bo`lingan edi: Quyi-boshlang`ich diniy maktab. Qorixona. Daloilxona Maktab internat Madrasa
Boshlang`ich
diniy
maktablar
keng
tarqalgan
edi,
shahar
maktablarida o`quvchilar soni 20-30 taga, qishloqda 10-15 taga
yetgan. O`qishga 6 yoshdan qabul qilingan, o`zlashtirishiga qarab 7-
12 yil o`qishgan. Bularda Alifbe, Xaftiyak,- Chor kitob, Sufi Olloyor,
Qur’on o`rgatilgan.
Qorixonada asosan Qur’on yod oldirilgan. Uni bitirganlar xalq
orasida Qur’on sura va oyatlarini aytib berib yurgan. Qorixonalar
katta maktablar yoki mozorlar qoshida ochilgan. Katta shaharlarda
ko`p bo`lgan. Ularga maktabni tugatgan 10 yoshdan katta o`g`il
bolalar qabul qilingan. 3-4 yil o`qilgan. Qorixonalar madrasalar kabi
vaqfga berilgan yer-joy, mollar hisobiga ta’minlangan.
Logotip
Boshlang`ich diniy maktablar keng tarqalgan edi, shahar maktablarida o`quvchilar soni 20-30 taga, qishloqda 10-15 taga yetgan. O`qishga 6 yoshdan qabul qilingan, o`zlashtirishiga qarab 7- 12 yil o`qishgan. Bularda Alifbe, Xaftiyak,- Chor kitob, Sufi Olloyor, Qur’on o`rgatilgan. Qorixonada asosan Qur’on yod oldirilgan. Uni bitirganlar xalq orasida Qur’on sura va oyatlarini aytib berib yurgan. Qorixonalar katta maktablar yoki mozorlar qoshida ochilgan. Katta shaharlarda ko`p bo`lgan. Ularga maktabni tugatgan 10 yoshdan katta o`g`il bolalar qabul qilingan. 3-4 yil o`qilgan. Qorixonalar madrasalar kabi vaqfga berilgan yer-joy, mollar hisobiga ta’minlangan.
1900 yili Sirdaryo, Farg`ona, Samarqand viloyatida 333 ta qorixona 
bo`lib, 1203 o`quvchi o`qigan.
Daloilxonalar ham vaqf mablag`idan foydalangan, katta yoshdagi savodi 
chiqqan bolalar o`qigan. 1-2 oy Qur’on suralari, keyin asosiy kitob
«Daloil ul-hayrat» yodlatilgan. Bu XV asrda musulmon ulamolaridan 
Sulaymon ibn Yazuru tomonidan yozilgan asar bo`lib, unda payg`ambar 
va avliyolar hayoti yoritilgan. O`qish muddati aniq belgilanmagan, 
xotirasi yaxshilar 2-3 oyda, qolganlar 1 yil yoki ortiqda yod olishgan.
Maktab internat- o`rta madrasa bo`lib, bularda diniy va dunyoviy fanlar 
o`qitilgan, o`rta ma’lumot berilgan.
Logotip
1900 yili Sirdaryo, Farg`ona, Samarqand viloyatida 333 ta qorixona bo`lib, 1203 o`quvchi o`qigan. Daloilxonalar ham vaqf mablag`idan foydalangan, katta yoshdagi savodi chiqqan bolalar o`qigan. 1-2 oy Qur’on suralari, keyin asosiy kitob «Daloil ul-hayrat» yodlatilgan. Bu XV asrda musulmon ulamolaridan Sulaymon ibn Yazuru tomonidan yozilgan asar bo`lib, unda payg`ambar va avliyolar hayoti yoritilgan. O`qish muddati aniq belgilanmagan, xotirasi yaxshilar 2-3 oyda, qolganlar 1 yil yoki ortiqda yod olishgan. Maktab internat- o`rta madrasa bo`lib, bularda diniy va dunyoviy fanlar o`qitilgan, o`rta ma’lumot berilgan.
Arxiv hujjatlariga ko`ra 1911 yili yanvarigacha O`rta Osiyoda 10003 ta
maktab, 1085 ta madrasa bo`lgan.Mahalliy bolalardan ilmli kishilar
tayyorlash uchun Xiva xoni Raximxon Bahodirxoni soniy-Feruz
(1844-1910) katta ishlar qildi. Uning tashabbusi bilan saroyda maktab
ochilib, bunda rus o`qituvchisi va mashhur qorilar dars berganlar.
Feruz farmoni bilan 1904 yil 10 noyabrda Urganchda birinchi yangi usul
maktab ochilgan. Unda Turkiyalik Husayn Kushayev ta’lim-tarbiya
ishlarini olib borgan. 1906-07 yillarda qizlar maktabi ham tashkil qilinib,
uning xotini Komila Kushayeva qizlarni o`qitgan. 1909 yili Feruz qo`l
ostidagi madrasalar soni 130 taga, o`quvchilar soni 2300 ga yetadi. Feruz
Komil Xorazmiyni Toshkentga gimnaziya va maktablarda o`qitish
usulini o`rganishga yuboradi. U qaytgach ishlar jonlanib ketadi.
Logotip
Arxiv hujjatlariga ko`ra 1911 yili yanvarigacha O`rta Osiyoda 10003 ta maktab, 1085 ta madrasa bo`lgan.Mahalliy bolalardan ilmli kishilar tayyorlash uchun Xiva xoni Raximxon Bahodirxoni soniy-Feruz (1844-1910) katta ishlar qildi. Uning tashabbusi bilan saroyda maktab ochilib, bunda rus o`qituvchisi va mashhur qorilar dars berganlar. Feruz farmoni bilan 1904 yil 10 noyabrda Urganchda birinchi yangi usul maktab ochilgan. Unda Turkiyalik Husayn Kushayev ta’lim-tarbiya ishlarini olib borgan. 1906-07 yillarda qizlar maktabi ham tashkil qilinib, uning xotini Komila Kushayeva qizlarni o`qitgan. 1909 yili Feruz qo`l ostidagi madrasalar soni 130 taga, o`quvchilar soni 2300 ga yetadi. Feruz Komil Xorazmiyni Toshkentga gimnaziya va maktablarda o`qitish usulini o`rganishga yuboradi. U qaytgach ishlar jonlanib ketadi.
Maktab o`quv dasturi va rejasida- riyoziyot, tarix, geografiya, tabiat, rus
tili,
ona
tili,
islomshunoslik
fanlarini
o`qitish
belgilanadi.
Sharq
mutafakkirlari va rus yozuvchilari asarlari o`rganiladi.
Feruz o`z saroyida tipolitografiya-toshbosimxona tashkil qiladi. Navoiy,
Munis kabilarning asarlari nashr etiladi.
1865 yillarda Markaziy Osiyo to`liq Rossiya tasarrufiga o`tadi va
o`lkada Turkiston general-gubernatorligi tashkil etiladi, mustamlakaga
aylanadi. Minglab rus oilalari bu yerlarga ko`chirib keltirildi.
1870 yili chor Rossiyasi xalq maorifi noziri D.A.Tolstov shunday degan
edi:
«Bizning
vatanimizda
yashovchi
barcha
begona
xalqlarning
ma’lumotli bo`lishining oxirgi maqsadi, shubhasiz ularni ruslashtirishdan
iboratdir».
Logotip
Maktab o`quv dasturi va rejasida- riyoziyot, tarix, geografiya, tabiat, rus tili, ona tili, islomshunoslik fanlarini o`qitish belgilanadi. Sharq mutafakkirlari va rus yozuvchilari asarlari o`rganiladi. Feruz o`z saroyida tipolitografiya-toshbosimxona tashkil qiladi. Navoiy, Munis kabilarning asarlari nashr etiladi. 1865 yillarda Markaziy Osiyo to`liq Rossiya tasarrufiga o`tadi va o`lkada Turkiston general-gubernatorligi tashkil etiladi, mustamlakaga aylanadi. Minglab rus oilalari bu yerlarga ko`chirib keltirildi. 1870 yili chor Rossiyasi xalq maorifi noziri D.A.Tolstov shunday degan edi: «Bizning vatanimizda yashovchi barcha begona xalqlarning ma’lumotli bo`lishining oxirgi maqsadi, shubhasiz ularni ruslashtirishdan iboratdir».
Ruslashtirish
siyosati
bilan
birga
o`qituvchilar
ustidan
nazorat
kuchaydi,
mustaqil
ish
yuritishga
imkon
berishmadi.
Mahalliy
maktablar yopildi.
Ruslar Turkistonda bosqinchilik ishlari olib borish, uning boyliklarini
talash
bilan
birga,
xalqning
urf-odatlari,
tili
va
dinidan
ham
ayirmoqchi bo`ldi. Bu o`rinda Fitratning quyidagi fikrini keltirish
mumkin: «...imperatorlik hukumati chin kungildan tilar edi: qo`l
ostindagi o`zga millatlar ezilsunlar, xarob bo`lsunlar, saodat yuzin
ko`rmasunlar, tilanchilar kabi yashasinlar».
Logotip
Ruslashtirish siyosati bilan birga o`qituvchilar ustidan nazorat kuchaydi, mustaqil ish yuritishga imkon berishmadi. Mahalliy maktablar yopildi. Ruslar Turkistonda bosqinchilik ishlari olib borish, uning boyliklarini talash bilan birga, xalqning urf-odatlari, tili va dinidan ham ayirmoqchi bo`ldi. Bu o`rinda Fitratning quyidagi fikrini keltirish mumkin: «...imperatorlik hukumati chin kungildan tilar edi: qo`l ostindagi o`zga millatlar ezilsunlar, xarob bo`lsunlar, saodat yuzin ko`rmasunlar, tilanchilar kabi yashasinlar».
Toshkentda
dastlabki
rus
maktabi
1866
yili
ochiladi.
Bunday
maktablarda ruslar bilan birga mahalliy bolalar ham qabul qilinardi.
O`qish faqat rus tilida olib borilardi. Rus o`rta o`quv yurtlari ham
ochila
boshladi.
1876
yil
Toshkentda
erlar
va
xotin-qizlar
gimnaziyalari, 1870 yil o`quvchilar seminariyasi ochildi. Bularda
diniy bilimlar o`qitilmasdi, shuning uchun mahalliy bolalar kam edi.
1884 yil 19 dekabrda Toshkentning eski shahar qismida birinchi rus
tuzem maktabi ochildi. Boshqa joylarda ham ochila bordi va 1904 yili
ularning soni 57 taga yetdi
Logotip
Toshkentda dastlabki rus maktabi 1866 yili ochiladi. Bunday maktablarda ruslar bilan birga mahalliy bolalar ham qabul qilinardi. O`qish faqat rus tilida olib borilardi. Rus o`rta o`quv yurtlari ham ochila boshladi. 1876 yil Toshkentda erlar va xotin-qizlar gimnaziyalari, 1870 yil o`quvchilar seminariyasi ochildi. Bularda diniy bilimlar o`qitilmasdi, shuning uchun mahalliy bolalar kam edi. 1884 yil 19 dekabrda Toshkentning eski shahar qismida birinchi rus tuzem maktabi ochildi. Boshqa joylarda ham ochila bordi va 1904 yili ularning soni 57 taga yetdi
Yillar
Maktablar
soni
O`quvchilar
soni
O`g`il bolalar Qiz bolalar
1870
1
29
29
-
1874
2
69
69
-
1884
3
110
110
-
1886
4
116
116
-
1889
17
374
374
-
1891
22
418
418
8
1904
57
1830
1830
104
Logotip
Yillar Maktablar soni O`quvchilar soni O`g`il bolalar Qiz bolalar 1870 1 29 29 - 1874 2 69 69 - 1884 3 110 110 - 1886 4 116 116 - 1889 17 374 374 - 1891 22 418 418 8 1904 57 1830 1830 104
Rus tuzem maktablarida o`quvchilarga rus muallimi rus tili,
arifmetika va boshqalarni o`tar, buning uchun o`qish vaqtining
yarmi ajratilar, qolgan yarmida esa musulmon domla diniy darslar
utardi. 1903 yil Toshkentda qizlar uchun rus tuzem maktabi
ochildi. Lekin tezda yopildi.
XIX asrning ikkinchi yarmida ma’rifatparvarlik faoliyati keng
yoyilib,
qator
ziyolilar
pedagogik
g`oyalar
bilan
chiqdilar.
Shulardan biri Muhammad Amin Mirzaxo`ja o`g`li Muqimiy
(1850-1903)-dir. O`zining sayohatnomalarida, hajviy she’rlarida
ilmsizlik,
nodonlik,
tarbiyasizlikni
qoralaydi,
ilm-ma’rifatni
ulug`laydi.
«Tanobchilar», «Zavodchi boy ta’rifida», «Dodxoxim» she’rlari,
«Sayohatnomalarida» kishilarning turli xulq-atvorlarini ko`rsatadi.
Logotip
Rus tuzem maktablarida o`quvchilarga rus muallimi rus tili, arifmetika va boshqalarni o`tar, buning uchun o`qish vaqtining yarmi ajratilar, qolgan yarmida esa musulmon domla diniy darslar utardi. 1903 yil Toshkentda qizlar uchun rus tuzem maktabi ochildi. Lekin tezda yopildi. XIX asrning ikkinchi yarmida ma’rifatparvarlik faoliyati keng yoyilib, qator ziyolilar pedagogik g`oyalar bilan chiqdilar. Shulardan biri Muhammad Amin Mirzaxo`ja o`g`li Muqimiy (1850-1903)-dir. O`zining sayohatnomalarida, hajviy she’rlarida ilmsizlik, nodonlik, tarbiyasizlikni qoralaydi, ilm-ma’rifatni ulug`laydi. «Tanobchilar», «Zavodchi boy ta’rifida», «Dodxoxim» she’rlari, «Sayohatnomalarida» kishilarning turli xulq-atvorlarini ko`rsatadi.
Zokirjon Xolmuhammad o`g`li Furqat (1858-1909) ma’rifatparvarlardan
biri. U 1889 yildan Toshkent, Samarqand, so`ngra Turkiya, Yunoniston,
Bolgariya, Misr, Arabiston, Hindiston kabi xorijiy davlat safarlariga chiqadi.
Furqatning «Ilm xosiyati», «Gimnaziya», «Teatr haqida majmua», «Vistavka
xususida» she’rlarida ilm-ma’rifat, ta’lim-tarbiyani ulug`laydi, u madaniyat,
san’at, hunar, odob, aql, texnika taraqqiyoti hammasi ilmdandir deb biladi.
Jahon bastu kushodu ilm birla,
Nadur dilning murodi ilm birla.
Ko`ngillarning sururi ilmdandir,
Ko`rar ko`zlarning nuri ilmdandir.
Ilm-fanni bir mash’alga o`xshatib, mash’al, qorongulni qanday yoritib tursa,
ilm-fan
ham
insoniyatning
baxt-saodati
va
istiqbolini
shunday
yoritib
turishligini ta’kidlaydi.
Logotip
Zokirjon Xolmuhammad o`g`li Furqat (1858-1909) ma’rifatparvarlardan biri. U 1889 yildan Toshkent, Samarqand, so`ngra Turkiya, Yunoniston, Bolgariya, Misr, Arabiston, Hindiston kabi xorijiy davlat safarlariga chiqadi. Furqatning «Ilm xosiyati», «Gimnaziya», «Teatr haqida majmua», «Vistavka xususida» she’rlarida ilm-ma’rifat, ta’lim-tarbiyani ulug`laydi, u madaniyat, san’at, hunar, odob, aql, texnika taraqqiyoti hammasi ilmdandir deb biladi. Jahon bastu kushodu ilm birla, Nadur dilning murodi ilm birla. Ko`ngillarning sururi ilmdandir, Ko`rar ko`zlarning nuri ilmdandir. Ilm-fanni bir mash’alga o`xshatib, mash’al, qorongulni qanday yoritib tursa, ilm-fan ham insoniyatning baxt-saodati va istiqbolini shunday yoritib turishligini ta’kidlaydi.
Ahmad Donish (1827-1897) o`zbek va tojik xalqining
mashhur
mutafakkiri,
olimi
va
faylasufidir.
Uning
asarlaridan
«Navodir-ul
vaqoye»
(Nodir
voqealar),
«Buxoro
amirlarining
tarjimai
hollari»,
«Yulduzlar
tasviri», «Globusdan foydalanish yo`llari» va boshqalar.
XIX asrning oxirlariga kelib o`zbek ma’rifatparvarlarining
butun bir avlodi yetishib chiqadi. XX asrning 20-yillariga
kelib ulangan bu avlod xalqimizning umumiy ma’rifatida,
ijtimoiy-siyosiy
yuksalishida
va
yangi
turmushga
tayyorlashda buyuk xizmat etdi.
Logotip
Ahmad Donish (1827-1897) o`zbek va tojik xalqining mashhur mutafakkiri, olimi va faylasufidir. Uning asarlaridan «Navodir-ul vaqoye» (Nodir voqealar), «Buxoro amirlarining tarjimai hollari», «Yulduzlar tasviri», «Globusdan foydalanish yo`llari» va boshqalar. XIX asrning oxirlariga kelib o`zbek ma’rifatparvarlarining butun bir avlodi yetishib chiqadi. XX asrning 20-yillariga kelib ulangan bu avlod xalqimizning umumiy ma’rifatida, ijtimoiy-siyosiy yuksalishida va yangi turmushga tayyorlashda buyuk xizmat etdi.
Abduqodir Shakuriy (1875-1943) ham shunday ma’rifatparvarlar-
dan biri edi. U Samarqandning Rajabamin qishlog`ida bog`bon
oilasida tug`iladi. Eski maktab so`ngra Samarqandda madrasada
o`qiydi. U «Tarjimon» gazetasidan ko`p narsalarni o`rganadi. 1901
yilda o`z qishlog`ida yangi usuldagi maktab tashkil qiladi. Doska va
partalar yasattiradi. Tatar tilidagi darsliklardan foydalaniladi.
Chor hukumati bunday maktablar ochilishiga qarshi edi, ularni qattiq
nazorat qilardi.
Bu maktab bolalarni 6 oyda savodli qilib chiqarardi. Bunga eski
maktab domlalari, mulla, eshonlar ham qarshilik qiladilar.
Shakuriy yilda bir marta umumiy imtixon uyushtirib, ota-onalar
oldida o`quvchilar bilimini namoyish qildirar edi.
Logotip
Abduqodir Shakuriy (1875-1943) ham shunday ma’rifatparvarlar- dan biri edi. U Samarqandning Rajabamin qishlog`ida bog`bon oilasida tug`iladi. Eski maktab so`ngra Samarqandda madrasada o`qiydi. U «Tarjimon» gazetasidan ko`p narsalarni o`rganadi. 1901 yilda o`z qishlog`ida yangi usuldagi maktab tashkil qiladi. Doska va partalar yasattiradi. Tatar tilidagi darsliklardan foydalaniladi. Chor hukumati bunday maktablar ochilishiga qarshi edi, ularni qattiq nazorat qilardi. Bu maktab bolalarni 6 oyda savodli qilib chiqarardi. Bunga eski maktab domlalari, mulla, eshonlar ham qarshilik qiladilar. Shakuriy yilda bir marta umumiy imtixon uyushtirib, ota-onalar oldida o`quvchilar bilimini namoyish qildirar edi.
Shakuriy ona tilida darsliklar zarurligini tushunib, bolaning yoshiga mos
tarzda,
axloq-odob, turmush qoidalaridan
dastlabki
ma’lumot
berishni
ko`zda tutuvchi darslik tuzishga kirishadi. Birinchi alifbe kitobi «Raxnomai
savod» (Savod chiqarish rahbari)ni yaratadi. Kitobda so`zlar bo`g`inlarga
bo`lib ko`rsatilgan, oxirida o`qish uchun kichik xrestomatiya berilgan. U o`z
pedagogik faoliyatida «harf-tovush» metodi (har tovushni alohida harf bilan
yozish) qulay va osonligini aniqlaydi. 1913 yili uning rahbarligida shogirdi
I.Raxmatillayev tovush-harf metodi asosida yangi alifbe tuzadi. U arab alifbosi
bilan tojik tilida yozilgan bo`lib, ko`p yillar qo`llanib kelinadi. Kitobning
kirishida tez savod chiqarishga oid maslahat berilgan. Alifbe 46 betdan iborat
bo`lib, 90 ta dars uchun mo`ljallangan edi.
1907 yili Shakuriyning 2-kitobi «Jameul hikoyat» (Hikoyalar to`plami)
yoziladi. U boshlang`ich sinf 2-sinfi uchun xrestomatiya tarzida bo`ladi.
Shakuriy 1923 yili «Pravda» gazetasi e’lon qilgan «Eng yaxshi o`qituvchi»
konkursining g`olibi deb topiladi.
Logotip
Shakuriy ona tilida darsliklar zarurligini tushunib, bolaning yoshiga mos tarzda, axloq-odob, turmush qoidalaridan dastlabki ma’lumot berishni ko`zda tutuvchi darslik tuzishga kirishadi. Birinchi alifbe kitobi «Raxnomai savod» (Savod chiqarish rahbari)ni yaratadi. Kitobda so`zlar bo`g`inlarga bo`lib ko`rsatilgan, oxirida o`qish uchun kichik xrestomatiya berilgan. U o`z pedagogik faoliyatida «harf-tovush» metodi (har tovushni alohida harf bilan yozish) qulay va osonligini aniqlaydi. 1913 yili uning rahbarligida shogirdi I.Raxmatillayev tovush-harf metodi asosida yangi alifbe tuzadi. U arab alifbosi bilan tojik tilida yozilgan bo`lib, ko`p yillar qo`llanib kelinadi. Kitobning kirishida tez savod chiqarishga oid maslahat berilgan. Alifbe 46 betdan iborat bo`lib, 90 ta dars uchun mo`ljallangan edi. 1907 yili Shakuriyning 2-kitobi «Jameul hikoyat» (Hikoyalar to`plami) yoziladi. U boshlang`ich sinf 2-sinfi uchun xrestomatiya tarzida bo`ladi. Shakuriy 1923 yili «Pravda» gazetasi e’lon qilgan «Eng yaxshi o`qituvchi» konkursining g`olibi deb topiladi.
Ismatilla Rahmatillayev (1883-1962) xalq ta’limi rivojiga
katta
hissa
qo`shgan
pedagoglardan
biri.
U
ham
Samarqandning Rajabamin qishlog`ida kambag`al oilasida
tug`iladi. Uning savod chiqarishi va atoqli pedagog bo`lib
yetishishida Shakuriylar oilasining o`rni kattadir. U eski
maktabda, 1901 yildan yangi usul maktabda o`qiydi. Uni
tamomlab, 1905 yildan Shakuriy maktabida o`qituvchi
bo`lib ishlay boshlaydi. Rus tuzem maktabida ham o`qiydi.
Shakuriy «Jameul hikoyat»ini nashr etishda qatnashadi.
Tajriba
o`rgangach,
hozirgi
Registon
ko`chasida
mehnatkashlar bolalari uchun yangi maktab ochadi.
Logotip
Ismatilla Rahmatillayev (1883-1962) xalq ta’limi rivojiga katta hissa qo`shgan pedagoglardan biri. U ham Samarqandning Rajabamin qishlog`ida kambag`al oilasida tug`iladi. Uning savod chiqarishi va atoqli pedagog bo`lib yetishishida Shakuriylar oilasining o`rni kattadir. U eski maktabda, 1901 yildan yangi usul maktabda o`qiydi. Uni tamomlab, 1905 yildan Shakuriy maktabida o`qituvchi bo`lib ishlay boshlaydi. Rus tuzem maktabida ham o`qiydi. Shakuriy «Jameul hikoyat»ini nashr etishda qatnashadi. Tajriba o`rgangach, hozirgi Registon ko`chasida mehnatkashlar bolalari uchun yangi maktab ochadi.
1915 yili «Alifbe ta’limi» kitobini yozadi. Unga ko`plab
tarbiyaviy ahamiyatga ega bo`lgan hikoya va she’rlar
kiritilgan.
I.Raxmatillayev pedagog kadrlar tayyorlashga katta hissa
qo`shadi.
1922
yilgacha
Samarqandda
mahalliy
o`qituvchilar tayyorlaydigan qisqa muddatli kurslar tashkil
etishga rahbarlik qiladi.
1922-26 yillarda Samarqandda o`zbek inprosi (bilim yurti)
direktori va o`qituvchisi bo`lib ishlaydi. 1926-33 yillarda
«O`zbek davlat kitob palatasi»ga direktor bo`ladi». 1935 yil
«Mehnat qahramoni».
Logotip
1915 yili «Alifbe ta’limi» kitobini yozadi. Unga ko`plab tarbiyaviy ahamiyatga ega bo`lgan hikoya va she’rlar kiritilgan. I.Raxmatillayev pedagog kadrlar tayyorlashga katta hissa qo`shadi. 1922 yilgacha Samarqandda mahalliy o`qituvchilar tayyorlaydigan qisqa muddatli kurslar tashkil etishga rahbarlik qiladi. 1922-26 yillarda Samarqandda o`zbek inprosi (bilim yurti) direktori va o`qituvchisi bo`lib ishlaydi. 1926-33 yillarda «O`zbek davlat kitob palatasi»ga direktor bo`ladi». 1935 yil «Mehnat qahramoni».
Saidahmad Siddiqiy - (1864-1927). Samarqandda hunarmand
dehqon oilasida tug`iladi. Maktabda, madrasada o`qiydi. Rus
maktabida o`qiydi, rus tili, adabiyotini o`rganadi.
1900-01 yillarda Misr, Arabiston, Turkiya, Rossiyaga boradi.
1903 yili qaytib kelib, Xalvoiy qishlog`ida yangi maktab
ochadi.
Asosan
rus
tili
o`rgatishga
ahamiyat
beradi.
I.Rahmatillayev arifmetikadan dars beradi. U birinchi bo`lib
katta yoshdagi kishilar uchun kechki maktab tashkil qiladi.
1914 yili o`quv qurollari, darsliklar sotadigan «Zarafshon»
nomli magazin ochadi. Kutubxona ochishda qatnashdi.
Logotip
Saidahmad Siddiqiy - (1864-1927). Samarqandda hunarmand dehqon oilasida tug`iladi. Maktabda, madrasada o`qiydi. Rus maktabida o`qiydi, rus tili, adabiyotini o`rganadi. 1900-01 yillarda Misr, Arabiston, Turkiya, Rossiyaga boradi. 1903 yili qaytib kelib, Xalvoiy qishlog`ida yangi maktab ochadi. Asosan rus tili o`rgatishga ahamiyat beradi. I.Rahmatillayev arifmetikadan dars beradi. U birinchi bo`lib katta yoshdagi kishilar uchun kechki maktab tashkil qiladi. 1914 yili o`quv qurollari, darsliklar sotadigan «Zarafshon» nomli magazin ochadi. Kutubxona ochishda qatnashdi.
Uning «Mir’oti ibrat» (Ibrat oynasi (1912), «Anjumani
arvoр» (1912), «Ganjinai hikmat» (1914), «Aynul adab»
(Odob ko`zi (1915)) she’riy to`plamari chiqadi. She’rlariga
«Ajziy» deb taxallus qo`yadi. O`zbek va tojik tillarida
yozadi. She’rlarida pedagogik g`oyalarini targ`ib qiladi.
Ta’lim-tarbiyadagi eski usullarga qarshi chiqadi.
1911-14 yillarda maktablar ochishda qatnashadi.
Gogolning «Shinel» asarini o`zbek tiliga tarjima qilgan.
1918-21
yillarda
Samarqand
viloyat
adliya
komissari
bo`ladi, 1921 yildan pedagogik ish bilan shug`ullanadi.
«Xizmat ko`rsatgan o`qituvchi» unvoniga ega bo`ladi.
Logotip
Uning «Mir’oti ibrat» (Ibrat oynasi (1912), «Anjumani arvoр» (1912), «Ganjinai hikmat» (1914), «Aynul adab» (Odob ko`zi (1915)) she’riy to`plamari chiqadi. She’rlariga «Ajziy» deb taxallus qo`yadi. O`zbek va tojik tillarida yozadi. She’rlarida pedagogik g`oyalarini targ`ib qiladi. Ta’lim-tarbiyadagi eski usullarga qarshi chiqadi. 1911-14 yillarda maktablar ochishda qatnashadi. Gogolning «Shinel» asarini o`zbek tiliga tarjima qilgan. 1918-21 yillarda Samarqand viloyat adliya komissari bo`ladi, 1921 yildan pedagogik ish bilan shug`ullanadi. «Xizmat ko`rsatgan o`qituvchi» unvoniga ega bo`ladi.
Saidrasul Aziziy (1866-1933) Toshkentda ziyoli oilasida
tug`iladi.
Eski
maktab,
so`ngra
«Madrasai
Mahmud
dasturxonchi»da (Toshkent) o`qiydi. 1 rus-tuzem maktabini
ham bitiradi. O`qigan madrasasida mudarrislik qiladi. 1900
yildan rus-tuzem maktabiga ham taklif qilinadi. U o`zbeklar
orasida birinchi bo`lib rus-tuzem maktabida dars beradi.
Keyin Toshkent o`qituvchilar seminariyasida «sharqiya
muallimligi»ni olib boradi. Uni rus tilini yaxshi bilgani, rus
maktabida dars bergani uchun «nasora maxsum» (kofir
maxsum) deb ataladi.
Logotip
Saidrasul Aziziy (1866-1933) Toshkentda ziyoli oilasida tug`iladi. Eski maktab, so`ngra «Madrasai Mahmud dasturxonchi»da (Toshkent) o`qiydi. 1 rus-tuzem maktabini ham bitiradi. O`qigan madrasasida mudarrislik qiladi. 1900 yildan rus-tuzem maktabiga ham taklif qilinadi. U o`zbeklar orasida birinchi bo`lib rus-tuzem maktabida dars beradi. Keyin Toshkent o`qituvchilar seminariyasida «sharqiya muallimligi»ni olib boradi. Uni rus tilini yaxshi bilgani, rus maktabida dars bergani uchun «nasora maxsum» (kofir maxsum) deb ataladi.