XIX asrning ikkinchi yarmida G‘arbiy Yevropada siyosiy mafkuralar. Marksizm mafkurasi, uning genezisi, rivojlanishi va tarixiy taqdiri
Yuklangan vaqt
2025-01-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
11
Faytl hajmi
39,7 KB
XIX asrning ikkinchi yarmida G‘arbiy Yevropada siyosiy mafkuralar.
Marksizm mafkurasi, uning genezisi, rivojlanishi va tarixiy taqdiri
Reja
1. XIX asrning ikkinchi yarmida G’arbiy Evropa davlatlarida ijtimoiy –
siyosiy munosabatlar.
2. Burjua tartiblar va sotsialistik o’zgarishlar tarafdorlari o’rtasidagi g’oyaviy
qarama-qarshilik, mafkuraviy kurash.
3. XIX asrning ikkinchi yarmida G’arbiy Evropa davlatlarida vujudga kelgan
yangi ijtimoiy-siyosiy ta’limotlar.
4. Marksizm ta’limotning aksilinsoniy mohiyati va uning inqirozi
XIX asrning ikkinchi yarmida G’arbiy Evropa davlatlarida yuz bergan
ijtimoiy-siyosiy o’zgarishlar yangidan–yangi qarashlarni hamda ta’limotlarni
vujudga keltirdi. Holbuki, bu siyosiy – ta’limotlar XIX asrning ikkinchi yarmida
ijtimoiy hayotni tubdan o’zgarishlarga olib kelayotgan edi.
Uzoq yillar davomida Germaniyaning siyosiy – tarqoq mamlakat bo’lib,
Evropa mamlakatlarining ijtimoiy-siyosiy hayotiga ta’siri uncha bilinmay
kelayotgan bo’lsa, bu davrga kelib u nafaqat siyosiy jihatdan kuchli markazlashgan
davlatga, balki jahon xalqlari siyosiy hayotiga ham ta’sir eta oladigan davlat
darajasiga chiqdi. Bu bilan Germaniya o’zini uzoq yillar davomida chetga qolib,
siyosatdan ayri yashab kelgan, shu bois dunyo boshqa davlatlar tomonidan bo’lib
olinayotganda o’zini “quruq” qolgan, holbuki uning ham boshqa yurtlarda o’z
mustamlakalari bo’lishiga “haqqi bor” ligini o’qtirib, kerak bo’lganda zo’rlik
vositalariga tayangan holda buni amalga oshirish mumkinligi g’oyasi bilan chiqa
oldi. Ayni shu g’oyani amalga oshirishga bo’lgan urinish keyingi asrda yuz bergan
ikki jahon urushining kelib chiqishiga sabab bo’ldi.
Germaniyaning siyosiy jihatdan yagona davlat bo’lib birlashishi Evropa
mamlaktlaridagi munosabatlarni ham o’zgartirib, ularni ikki harbiy blokka
bo’linishiga olib keldi. Biroq, bu harbiy bloklarga kirgan davlatlarning umumiy
maqsadi, g’oyasi bir xil bo’lgani holda, manfaatlar to’qnashuvi vujudga keldi. Ya’ni,
davlatlar bo’lib olingan dunyoni bo’lib olish masalasi G’arbiy Evropa davlatlarining
XIX asrning ikkinchi yarmidagi eng yirik siyosiy g’oyasiga aylandi.
2. Burjua tartiblar va sotsialistik o’zgarishlar tarafdorlari o’rtasidagi
g’oyaviy qarama-qarshilik, mafkuraviy kurash.
G’arbiy Evropa mamlakatlarida kapitalistik munosabatlarning rivojlanishi
ijtimoiy-siyosiy tizimni ham tubdan o’zgartirishga yoxud uni qayta qurishga olib
keldi. Evropa davlatlarida kapitalistik munosabatlarning feodal munosabatlarga
nisbatan yuqori mavqeiga ega bo’lishi hamda uning jamiyat hayotiga kirib borishi
yangi ijtimoiy sinflarni to’la shaklanishiga va ularning siyosiy kuch darjasigacha
chiqa olishiga olib keldi.
Endi bir zamonlar manfaatlari hamda g’oyaviy qarashlari deyarli bir-biriga
yaqin bo’lgan tabaqalar (xususiy mulk egasi bo’lgan kapitalist bilan uning ishchisi)
o’rtasida g’oyaviy ajralishlar hamda manfaatlar to’qnashuvi paydo bo’ldi. Siyosiy
hokimiyatni qo’lga kiritgan va unga etarli miqdorda ta’sir eta oladigan kuchga ega
bo’lgan kapitalistlar o’z ishchilariga nisbatan munosabatlarini o’zgartirishdi.
Bu davrda kapitalistik munosabatlar o’rnatilgan G’arbiy Evropa davlatlari
asosiy orzusi, mamlakat ichida tinchlikni saqlagan holda, o’zga davlatlar va xalqlar
evaziga boyishdan iborat edi.
Biroq, bu davrda kapitalistlarning boylik ketidan quvishi ijtimoiy
munosabtlardagi keskinlashuviga, ya’ni ommaviy noroziliklarning vujudga
kelishiga olib keldi. Shu boisdan ham ishchilarni o’zini ketidan ergashtira oladigan
yangi siyosiy kuchlar maydonga chiqa boshladi. Bu kuchlar ishchilarning siyosiy
partiyalari ko’rinishlarida paydo bo’lib, ular g’oyasining asosiy mohiyati ishchilar
sinfi manfaatlarini ifoda etar edi.
XIX asrning ikkinchi yarmida G’arbiy Evropa davlatlarida vujudga
kelgan yangi ijtimoiy-siyosiy ta’limotlar.
G.Spenser siyosiy g’oyalari.
Gerbert Spenser (1820-1903 yil). U turli sohalarga oid chuqur bilimga ega
bo’lgan va bu bilimlarni o’zi mustaqil o’rgangan, talantli kishi edi. U biologiya,
psixologiya, etnografiya, tarix sohalarida keng ma’lumotga hamda chuqur bilimga
ega edi. U yirik sotsiolog sifatida ham tarixga kirdi.
Angliyalik G. Spenser sotsiologlardan birinchi bo’lib biologiya sohasidagi
terminlarni jamiyat sohasida ilk bor va deyarli to’la qo’llay oldi. Biologik
evolyutsiyani jamiyat tuzilishiga tatbiq etishga urindi. Jumladan, hayotda
oddiylikdan
murakkablikka
(integratsiya),
bir
xillikdan
har
xillikka
(differentsiatsiya) kabilarni ham biologiya, ham jamiyat sohasida qo’llay bildi.
G. Spenser jamiyatdagi ijtimoiy holatlarni kuzata borib, jamiyatdagi alohida
elementlarni doimo deferentsiatsiyaga aylanishiga va undan “agnregat” termini
ishlata oldi. Ya’ni alohida, mayda guruhlar birlashib “agregat” tashkil qilishini
tushuntirishga harakat qildi. Bu nom bilan qabila, qabilalar ittifoqi, shahar-davlatlar,
imperiyalar kabi ijtimoiy guruhlar va birlashmalar kiradi, deb bildi. Shuningdek
uning ifodasida quyidagi taqqoslovchi holatlarni ham ko’rish mumkin: shakllangan
maxsus “taqsimlovchi tizim” (savdo, transport va boshqalar kirgan), dehqonchilik
va hunarmandchilikning paydo bo’lishi (“iste’mol”organlari tizimi).
Gerbert Spenser davvlatning vujudga kelishi va siyosiy institutlarning
shakllanishi tarixini birinchi siyosiy diferentsiatsiya oilaviy differentsiatsiyadan –
qachonki er kishi ayol kishi ustidan hukmronligini o’rnatgandan so’ng paydo
bo’ladi. Shu bilan bir qatorda erkaklar sinfida (uy quli) diferentsiatsiya, qaysiki
siyosiy diferentsiatsiya paydo bo’ladi.
Harbiy
qullar
paydo
bo’lishi
bilan
boshqaruvchilar
tizimi
va
boshqarilinuvchilar tizimi o’rtasida “siyosiy bo’linish” diferentsiatsiyasi, ya’ni
evolyutsion tarzda yuqori hokimiyat paydo bo’la boradi.
Muayyan tajribalar egallab borilishi bilan sinfiy tizim qiyinlasha boradi – har
xil tabaqalar paydo bo’ladi, maxsus boshqaruvchi qatlam ajralib chiqadi va shu bilan
siyosiy tizim murakkablashib boradi. Harbiy maqsadlar uchun birlashmalar
kuchayib, unda ishtirok etayotan individuallikni yo’qotadi. Bu paytda siyosiy
hokimiyatni saqlab qolish eng asosiy vazifa bo’lib, bunda jamiyatning har bir
a’zosini saqlab qolish ikkinchi darajaga chiqadi.
Bundan tashqari G. Spenser boshqaruvning turli shakllari haqida to’xtalib,
usha davrda ijtimoiy siyosiy hayot va muhitni ifoda etgan holda, sotsialistik tuzum
haqida fikr bildirib, u kapitalizmga nisbatan juda ko’p qiyinchiliklar olib keladi,
shuningdek qardoshlik, og’a – inilik, bir-birini tushunadigan kapitalistik jamiyatga
xayrixohligini bildiradi. Uning nazarida sotsializmga asoslangan davlat paydo
bo’lsa, u faqat byurokratik davlat bo’lib qoladi.
F.Nitsshe ta’limotining mafkuraviy funktsiyasi.
Fridrix Vilgelm Nitsshe qarashlari, uning jamiyatning ijtimoiy-siyosiy
taraqqiyoti haqida fikrlarini izohlash, mafkuraviy tahlil etish borasida turli - tuman
fikrlar mavjud. Uning qarashlarini talqin etishda bir-biriga zid izohlar,
murakkabliklar ham ko’plab uchraydi. XX asrda uni g’oyalarini o’z maqsadlari sari
ishlatishga, undan foydalanishga harakat qilgan siyosiy kuchlar insoniyat hayotiga
og’ir iz qoldirgani hech kimga sir emas. Biroq, Nitsshe ta’limotining mazmun –
mohiyati haqida turlicha qarashlar hamon yozilmoqda. U haqda turli fikrlar
bildirilmoqda.
Xo’sh, bunday murakkab va bir-biriga zid talqinlar paydo qiluvchi fikrlar
egasi bo’lgan Nitsshe kim?
F. Nitsshe 1844 -1900 yillarda yashagan, nemis faylasufi. U Prussiyada
protestant ruhoniysi oilasida dunyoga kelgan. U o’ta qobiliyatli bo’lgani hamda
taqvadorlar muhitiga o’sgani uchun o’rtoqlari uni “Mitti pastor” deb atashgan.
Mutaxassisligi bo’yicha u filolog.
Uning dastlabki qarashlariga Rixard Vagner katta ta’sir etgan bo’lsa, bu
fikrlarning o’zgarishiga Artur Shopengauerning yovvoyilar to’dasi to’g’risidagi
masali katta ta’sir etgan.
Uning g’oyalari, inson va jamiyat haqidagi fikrlari “Tarixning hayot uchun
foydasi va zarari to’g’risida”, “Zardo’sht tavallosi”, “Axloqning mohiyati”,
“Hokimiyatga intilish” kabi asarlarida aks etgan.
U 1999 yil aqldan ozadi va oradan bir yil o’tib, 1900 yilda vafot etadi.
U inson haqida shunday yozadi. “inson ham xuddi daraxtga o’xshaydi.
Daraxtlar yuksaklik, yorug’lik sari qanchalik ko’p intilsalar, ildizlari er qa’riga,
qorog’ulikka – tubanlik tomon shunchalar chuqurroq kirib boraveradi”.
XIX asrning oxirgi o’n yili progress va optizim davri, deb baholangan bir
paytda Nitsshe o’zining dahshatli fikrini o’rtaga tashlaydi. Unda “Xudo vafot etgani”
va xristian dini xudosiga e’tiqod endi ishonishga arzimaydigan narsaga aylanib
qolgani haqida fikr bildiradi.
Nitsshe qarashlarida q a d r i ya t - bu inson o’zini o’zlashtira oladigan
yuqori miqdordagi hokimiyatdir . Inson bu vosita, lekin maqsad emas.
Nitsshe butun ijtimoiy – siyosiy tarixni ikki iroda – kuchlilar (aristokratlar
hukmronligi va yuqori ko’rinishdagilar) va kuchsizlar irodasi (omma, qullar, poda)
o’rtasidagi kurashdan iborat, deb biladi.
Uning nazarida hokimiyatga aristokratik intilish, bu hayotga intilish,
ko’tarilish belgisi; hokimiyatga qullarcha intilish bu- hech narsaga, o’limga intilish.
Axloq – qullarning xudolarga qarshi quroli, kuchsizlarning kuchlilarga qarshi
o’rnatgan axloqiy fikrlaridan iborat.
Nitsshe qarashlarida ikkita davlat boshqavruvi shakliga baho berilgan.
Uningcha, aristokratik davlat yuqori madaniyat va kuchli insonlar uchun
teplitsa vazifasini o’taydi. Demokratiya esa tanazzulga yuz tutuvchi hokimiyat
shakli sifatida ifodalanadi. Rim imperiyasi, uningcha eng yuqori davlat boshqaruvi
shakli bo’lgan.
U xalq suverentiti g’oyasiga qarshi edi..
Marksizmning paydo bo’lishi ijtimoiy-siyosiy fikr tarixida muayyan bir
bosqichni tashkil qiladi. U Evropada XIX asrning 40 yillarida ishchilar sinfining
mustaqil siyosiy kuch sifatida maydonga chiqishi sharoitida vujudga keldi. Bu
jarayon bilan bog’liq ijtimoiy va sinfiy ziddiyatlarning keskinlashuvi mafkura
sohasida ham o’z aksini topdi. Ana shunday mafkuraviy ta’limotlardan biri XIX –
asrning birinchi yarimida vujudga kelgan marksizm ta’limotidir.
Bu ta’limot usha davrda G’arbiy Evropa mamlakatlaridagi iqtisodiy, siyosiy,
ijtimoiy hayotda yuz bergan o’zgarishlar, voqeliklardan iborat bo’ldi. Bu ta’limotni
asoschilari bo’lgan Karl Marks va Fridrix Engelslarning davlat, huquq, siyosat va
jamiyat hayoti haqidagi fikrlarini shakllanishida muhim rol o’ynadi.
Ularning XIX – asrning birinchi yarmidagi fikrlari, ilgari surgan
g’oyalarining mazmun mohiyati 1848 yilda yozilgan “Kommunistik partiya
manifieste” asarida aks etadi.
Ularning fikricha kapitalizm o’zining eng yuqori cho’qqisiga chiqdi, endi u
bu yo’l bilan o’z taraqqiyotini davom etkaza olmaydi. Shu sababli ham kapitalistik
ishlab chiqarish munosabatlariga asoslangan jamiyat o’z o’rnini boshqa yangi bir
jamiyatga, ya’ni kommunistik jamiyatga bo’shatib beradi, degan ular ta’limotining
asosiy o’zagi edi.
K.Marks va F.Engelsning 1948 yilda yozgan “Kommunistik partiya
manifieste” asari “Evropada bir sharpa oralab yuribdi, bu - kommunizm sharpasidir”
deb boshlangan va vujudga kelayotgan yangi ta’limotlarini ishchilar sinfi amalga
oshiruvchi kuch ekanligiga ishora qilingan edi.
Burjuaziya (ya’ni, juda katta kuchga ega bo’lgna ishlab chiqarish) yangi bio
qurol yasamoqda va bu qurolni o’ziga qarshi qaratish uchun yangi bir sinf- proletariat
sinfini vujudga keltirmoqda.
Ishchilar sinfi revolyutsiya yo’li bilan xususiy mulk va uni himoya qiladigan
barcha hokimiyatni oxirgi elementigacha yo’q qiladi, degan fikr bu ta’limotning
amalga oshirilishida asosiy vosita qilib belgilangan edi.
Birlashgan ishchilar sinfining yaqin oradagi asosiy maqsadi mustaqil sinf
sifatida burjuaziya hukmronligini va uning hokimiyatini yo’qotish g’oyasi,
shuningdek ishchilar sinfi va burjuaziyaning holati haqidagi ushbu fikrlar K. Marks
va F.Engelsning butun faoliyati davrida asosiy va etakchi o’rin egalladi.
O’sha paytd vaqti-vaqti bilan yuz berib turgan iqtisodiy krizislar ishchilar
sinfining ahvolini yomonlashtirar, ularni ish soati oshib, ish haqining kamayishiga
va pulning qadrsizlanishiga olib kelar edi. Bundan xulosa qilgan K.Marks va F
Engels kapitalizmni o’tkinchi tuzum, deb bashorat qilishgan edi. Burjuaziyaning
feodalizmni yo’qotishga qaratilgan quroli, endi ularning o’ziga qarshi qaratiladi,
deyilgan edi “Manifiest” da.
1845-yildan to 1890-yilargacha bo’lgan davr Marks va Engelslar
faoliyatlarida o’zlarining yangi falsafiy ta’limotlarini yanada chuqurroq ishlab
chiqish, rivojlantirish, Yoyish, amaliyotga qo’llash davri bo’ldi. Bu davrda ular
«Nemis ideologiyasi», «Falsafa qashshoqligi», «Kommanifest», Marks esa o’zining
«Kapital» asarini; Engels esa «Anti-Dyuring», «Lyudvig Feyerbax va nemis klassik
falsafasining oxiri», «Oila, xususiy mulk va davlatning kelib chiqishi» asarlarini
yaratishadi. Marks va Engelslar «Nemis ideologiyasi» asarida jamiyatni materialistik
tushunishni nazariy asoslashga harakat qilishadi.
XIX – asrning 40 yillarida (1847 yilda) vujudga kelgan “Kommunistlar
soyuzi” nomli tashkilotning ozuqa oladigan manbaiga aylangan “Kommunistik
partiya manifiesti” asari keyinchalik ham vujujdga kelgan ko’plab sotsialistik
tashkilotlarning suv ichadgina manbasi bo’lib qoldi.
Bu asarda ilgari surilgan yana bir g’oya “Butun dunyo proletariatlari
birlashingiz” degan g’oya bo’lib, bu g’oya uzoq yillar davomida guyoki bir
chorlovchi mafkuraga aylanib keldi.
K. Marks va F. Engelslar o’z ta’limotlarini yaratishda o’zlaridan oldin
yashagan va ijod qilgan faylasuflar, olimlar hamda siyosatchilarning fikrlarini
hamda faoliyatlarini chuqur o’rgandilar.
K.Marks va F.Engels qarashlarida ijtimoiy ob’ekt kapitalizm bilan ishchilar
o’rtasidagi o’zaro munosabatlar bo’lib, bu munosabatlardan ishchilar sinfining
hukmronligi o’rnatiladi, degan xulosaga kelingan.
Bu hol marksizmning ijtimoiy-siyosiy fikrning boshqa oqimlariga nisbatan
keskin va chidamsizlik bilan munosabatda bo’lishini belgiladi. Marksizm ta’limotiga
xos bu xususiyat uni ijtimoiy-siyosiy fikrning boshqa oqimlariga qarama-qarshi qilib
qo’ydi va rivojlanishiga salbiy ta’sir qildi.
Marksizm ta’limotining salbiy xususiyatlaridan yana biri shundaki, u paydo
bo’lishi bilan o’zini bexato, eng to’g’ri ta’limot deb ko’rsatishga urindi, bu
xulosalarini aqidalashtira boshladi. Bu aqidalashtirish ishiga marksizmning ko’zga
ko’ringan targ’ibotchilari K.Kautskiy, F.Mering, A.Labriola va boshqalar o’z
xissalarini qo’shdilar. Bular marksizmgacha bo’lgan ijtimoiy-siyosiy fikr haqiqatni
izlash va uni topishga qaratilgan tayyorgarlik, muqaddima edi xolos, degan xulosani
asoslashga xarakat qildilar. Bu marksizm aqidalashtirilishining birinchi bosqichi edi.
K.Marks ta’limotini ilohiylashtirish va aqidalashtirishning ikkinchi bosqichi
marksizm bu mutloq haqiqatdir, undan keyin ijtimoiy nazariyada kashf qiladigan
hech narsa qolmadi, ijtimoiy fikrning vazifasi marksizmga izoh berish, ayrim
xususiy masalalarga qo’shimchalar kiritishdan iboratdir, degan fikrni singdirishdan
iborat bo’ldi.
Bu
uning
biryoqlama,
o’ta
siyosiylashtirilgan
ta’limot
sifatida
shakllanganligining ko’rinishi edi.
Marks va Engels jamiyatni bir bosqichdan ikkinchi bosqichga o’tuvchi tarixiy
jarayon
sifatida
o’rgatdilar.
Ular
ijtimoiy-iqtisodiy
formatsiya
haqidagi
ta’limotlarida jamiyatni besh bosqichga bo’ldilar. Ibtidoiy tuzumdan qulchilikka,
undan feodalizmga, so’ng kapitalizmga va undan kommunizmga o’tish ijtimoiy-
zaruriy jarayon deb tushuntirdilar. Bu formatsion qarashning asosiy siyosiy maqsadi
kommunizmni asoslashdan iborat edi.
Marksizmga xos xususiyatlardan yana biri siyosatga va mafkuraga sinfiy
yondashishdan iboratdir. Jamiyat rivojining xarakatlantiruvchi kuchi sinfiy
kurashdir, jamiyat tarixi esa sinflar kurashi tarixidan iboratdir, degan aqidaga
asoslangan holda proletariat diktaturasini o’rnatish orqali sinfsiz kommunistik
jamiyat barpo qilish mumkin degan xulosa chiqarildi.
Marksizm ta’limotiga ko’ra davlat ijtimoiy taraqqiyotning muayyan
bosqichida, hukmron sinfning quroli sifatida paydo bo’lgan. Jamiyat taraqqiyot
muayyan bosqichga ko’tarilgandan keyin davlat “o’ladi”, chunki sinfsiz
kommunistik jamiyatda davlatga extiyoj qolmaydi.
“Ilmiy kommunizm” ijodkorlari huquqiy davlat, hokimiyatlar bo’linishi
printsiplarini rad qildilar.
Ular huquqni hukmron sinfning qonun darajasiga ko’tarilgan irodasidir, deb
ta’rifladilar. Shu ta’rifga asoslanib huquqqa xukmron sinfning qo’lidagi bostirish
quroli sifatida qaraldi. Amaliyotda bu qonunchilikni buzilishiga, repressiyalarga olib
keldi.
Marksizmning asosiy mohiyati proletariat diktaturasini asoslashga qaratilgan
edi. Bu g’oya tarix saboqlarida o’z tasdig’ini topmadi.
Tarixiy voqeliklar bu ta’limotni o’z davrida muayyan ma’noda kuchayishiga
sabab bo’ldi. Jumladan, 19 asrning o’rtalari va ikkinchi yarmida G’arbiy Evropa
mamlakatlarida ishlab chiqarish munosabatlarining o’sishi va ishlab chiqaruvchi
kuchlar bilan kapitalistlar o’rtasidagi munosabatlarning keskinlashib ketishi,
shuningdek 1871 yilda Frantsiyada yuz bergan “Parij Kommunasi” g’alabasi va
uning tor-mor etilishi bularga asosiy sabablardan biri bo’lib qoldi.
Evropa mamlakatlarida yuz bergan ijtimoiy–iqtisodiy ko’tarilishlar, siyosiy
ahvoldagi deyarli bir xil o’zgarishlar, ishchilar sinfining shakllanishi darajasi, ular
tashkilotlarining vujudga kelishi va ma’lum bir maqsad sari intilishga harakat qilish,
avvalo iqtisodiy keyin esa siyosiy chiqishlarning vujudga kelishi Marks va Engels
ta’limotida Evropadagi deyarli barcha mamlakatlarda birdaniga ekspluatatsiya va va
xususiy mulkchilikka asoslangan kapitalistik munosabatlarni tugatishdan iborat edi.
Unda ishlab chiqarish vositalariga egalik qilish, ishlab chiqarish munosabatlarini
shakllantirish va boshqarish ishchilar sinfi zimmasiga yuklatilgan edi. Hokimiyat
proletariat qo’liga o’tishi va ular tomonidan boshqarilishi g’oyasi ilgari surilgan edi.
3. Bazis va ustqurma haqidagi ta’limot
Karl Marka va Fridrix Engels ta’limotida Bazis va usqurtma tushunchasi
mavjud bo’lib, unda bazis birlamchi ustqurma ikkilamchi, degan fikr ilgari surilgan
edi.
Unga ko’ra Bazis har qanday jamiyat yoki davlatning asosini, ya’ni
iqtisodiyotini tashkil etadi. Ustqurma esa ishlab chiqarish vositalariga egalik qilish,
uni boshqarish va huquqdan iborat bo’lib bazisni ustiga qurilgan. Shu sababli ham
ishlab chiqarish vositalariga nisbatan mulkchilik shaklliga qarab ustqurma ham
shunday o’zgaradi. Agar ishlab chiqarish vositalariga nisbatan mulkchilik shakli
kapitalistik munosabatlarga asoslangan bo’lsa, u o’zini himoya qilish uchun ma’lum
tashkilotlar, siyosiy birlashmalar hamdaboshqa himoya qiladigan kuchlarni vujudga
keltiradiki ular ishlab chiqarish vositalariga nisbatan xususiy mulkchilikka
asoslangan tuzumni qo’riqlaydi. Bu qo’riqlash ma’naviy-ma’rifiy, siyosiy-g’oyaviy
tomonlarni ham qamrab oladi va shu tuzumga xizmat qiladi.
Marksizm ta’limotning aksilinsoniy mohiyati va uning inqirozi
Tarixiy taraqqiyot davrida shu narsani ko’rish mumkinki, marksizm ta’limoti
o’z davrida eng kuchli ta’limotga, ishchilar sinfining old g’oyasiga aylandi. O’n
to’qqizinchi asrning ikkinchi yarmi oxirlarida Rossiyaga ham kirib kelgan bu
ta’limot V.I.Lenin tomonidan rivojlantirildi va alohida olingan, ishlab chiqarishi
uncha rivojlanmagan mamlakatda ham g’alaba qilishi mumkin degan g’oya ilgari
surildi. Mazkur ta’limot 1917 yilning oktyabrida qurolli davlat to’ntarishi o’tkazildi.
Marksizmning xususiy mulkchilikni tugatish va uning o’rniga ijtimoiy
mulkchilikni o’rnatish haqidagi g’oyasining real sotsializm tajribasida joriy qilinishi
jamiyatning ijtimoiy, siyosiy va ma’naviy sohalarida zo’ravonlikka asoslangan
tadbirlarning amalga oshirilishida namoyon bo’ldi.
Lenin proletariat diktaturasi g’oyasiga urg’u berdi va inqilobiy zo’rlik
yordamida sotsializm qurishga intildi. Proletar diktaturasi, inqilobiy zo’rlik
tushunchalari absolyutlashtirildi, amaliyotda uzoq vaqt qo’llanildi. Bu o’z navbatida,
mamlakatda avtoritar, buyruqbozlik asosida qurilgan davlatning shakllanishiga olib
keldi. Lenin g’oyalari tanqidsiz amaliyotga tatbiq qilindi. Bu ijtimoiy xodisalarga
sinfiy yondashishda, falsafa, san’at va adabiyotga sinfiy-partiyaviy printsipni
qo’llanishida, dinga, boshqa fikr va qarashlarga qarshi keskin kurashda yorqin
namoyon bo’ldi. Lenin merosini ilohiylashtirish boshlandi.
Xammaniki, lekin xech kimniki bo’lmagan sotsialistik mulkchilikni o’rnatish
, davlatning zo’rlik ishlatishiga asoslangan edi. Zo’rlikka tayangan bunday
munosabatlar asrlar davomida takomillashib kelgan iqtisodiy va huquqiy
munosabatlar
va
ko’nikmalarni
barbod
qildi.
Tarixiy
tajriba
bunday
munosabatlarning muqarrar ravishda inqirozga uchrashini to’la tasdiqladi.
O’zini obro’sizlantirgan (ayniqsa shaxsga sig’inish, katag’onlar davrida)
"proletariat diktaturasi" tushunchasi 60 chi yillar boshida proletariat diktaturasidan
umumxalq davlatiga o’tish qoidasi bilan almashtirildi. Biroq bu qoidaning o’zi ham,
uning 1977 yil Konstitutsiyasida ifodalanishi ham rasmiy xarakterga ega edi, chunki
KPSS rahbarligi ostidagi proletar diktaturasining ilgarigi bazis va ustkurma
tuzilmalari hammasi o’z joyida, o’zgarmagan holda qoldi. Ular qayta qurish davrida
ham o’zgargani yo’q.