XIX asrning ikkinchi yarmida rus musiqa madaniyati
Yuklangan vaqt
2025-01-29
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
6
Faytl hajmi
24,1 KB
XIX asrning ikkinchi yarmida rus musiqa madaniyati
1. XIX asrning ikkinchi yarmida musiqiy hayot.
2. 1860-1870 yillardagi asosiy ijodiy yo’nalishlar.”Qudratli to’da”
3. 186 -1870 yillarda musiqa janrlarining rivojlanishi.
4. 1880 va 1890- yillarda rus musiqasi.
5. XIX asr oxiri va XX asr boshlari.
1. XIX asrning ikkinchi yarmida Rossiyadagi musiqiy hayot. XIX asrning
ikkinchi yarim yilligida rus klassik musiqasi maktablari Rossiya xududidan tashqari
bo’lgan xududlarda o’z ahamiyatini tasdiqladi. XIX asrning ikkinchi yarim yilligidagi
rus musiqasi musiqa madaniyatida ilg’or va evropa musiqa san’atining kelajakda
rivojlanishiga ulkan o’z hissasini qo’shdi desak mubolag’a bo’lmas. Rossiyaning XIX
asrning ikkinchi yarim yilligidagi davri jamiyatda va madaniyat hayotida dongdor
davrlardan bo’ldi. 1861- yildagi fevral oyi, amaldorlar xuquqini bekor qilinishi kabi
yangi reformani(islohotni) olib kirdi. Har qaysi madaniyat javhalari xalq ozodligi,
g’oyalari oldida chekkada qolmadi. 60-yillar rus adabiyoti, rassomchilik san’ati, teatri
va aniq fanlarining “gullab yashnash”davri. Rossiyaning musiqali hayotida ham ulkan
o’zgarishlar sodir bo’la boshladi. Musiqa keng doiradagi tinglovchilar afzalliligiga
aylandi. 1859-yildagi Peterburgdagi “Rus musiqa jamiyati” tashkiloti va 1860-yildagi
Moskva “Rus musiqa madaniyati”tashkilotlari bu davrda katta ahamiyat kasb etar
edilar.
Bu
tashkilotlarning
uyushtirayotgan
kontsert
namoyishlarida
rus
kompozitorlarining musiqalari ijro etilar va rus artistlarining namoyishda
qatnashishlari uchun imkoniyatlar yaratilar edi.
2. 1860-1870 yillardagi asosiy ijodiy yo’nalishlar.”Qudratli to’da” 1862-yil
Peterburgda birinchi rus konservatoriyasi ochildi. Unda ajoyib pianinochi, sozanda
Anton Grigorevich Rubinshteyn rahbarlik qila boshladi. 1866-yilda Moskva
konservatoriyasi ochildi unda esa Anton Grigor’evich Rubinshteynning ukasi
muzikant, sozanda, dirijer, pianinochi va pedagog Nikolay Grigorevich Rubinshteyn
rahbarlik qila boshladi. 1862-yilda Balakirev tashabbusi bilan “Bepul musiqa
maktabi” ochildi. Balakirev to’garagi jamoasining musiqiy kechalariga bir qator
kompozitorlar kabi Chaykovskiy ham kelib turar edi. “Qudratli To’da”deb nom olgan,
ijodiy hamkorlik maqsadida tuzilgan to’garakka Miliy Alekseevich Balakirev, Tsezar
Kyui, Modest Petrovich Musorgskiy, Aleksandr Porfir’evich Borodin, Nikolay
Andreevich Rimskiy- Korsakov kabi beshta kompozitorlar a’zo edilar. Ularni nafaqat
musiqa mashg’ulotlari va do’stlik rishtalari, balki musiqa san’atiga bo’lgan
umuqarashlar, umumiy maqsadlar va vazifalar xam birlashtirib turar edi. “Qudratli
To’da” a’zolariga ilhom berib turuvchi V.V.Stasov juda ham ajoyib shaxs bo’lib, u
musiqiy tanqidchi, san’atshunos olim, tarixchi olim sifatida ko’plab kompozitor va
rassomchilarning do’sti va maslahatchisi ham edi. U oliy darajada qobiliyatga ega
bo’lib, yaratilayotgan asarlarning mohiyatini, kelajakda tutadigan o’rnini oldindan
ko’ra bila olardi. “Qudratli To’da” ning rivojlanishi va oyoqqa turishi bir qancha
bosqichlarni boshidan kechirdi. 1-etap Balakirev rahbarligi ostida do’stlikning
shakllanishi bo’lsa, 2-etap san’at sohasida qo’yilgan yangi vazifalar va talablarni
umumhol tarzda ko’rib chiqib tahlil qilish va ko’zlangan maqsadga erishish edi.
“Qudratli to’da” shu davrning odatiy, ijodiy uyushmalari “Rassomchilar” va
“Yozuvchilar” uyushmasi to’garaklari bilan ham hamkorlik qilar edi. “Qudratli
To’da”ning ijodiy vositalarida Belinskiy, Gertsen, Cherno’shevskiy, Dobrolyubov
kabi insonlarning estetik ta’siri juda katta. Ayniqsa kompozitor Musorgskiyning
Cherno’shevskiy bilan dunyoqarashlari juda yaqin edi. “Qudratli To’da”
kompozitorlarini faqatgina bir maqsad, Glinka tomonidan boshlab berilgan ishni
davom ettirish ,rus musiqasini yaratish, rus xalqining san’at bilan uzilmas rishtalarini
mustahkamlash kabi maqsad birlashtirib turar edi. Ular e’tibor bilan rus musiqasini
tekshirib, o’rganishar edi . Shu bilan birga qa’tiyatlik bilan notiqlar sifatida rus operasi,
simfonik va kamer musiqasini yangi musiqiy tilda va yorqin ifoda vositalari bilan
boyitish xaqida ham notiqlik qilib, targ’ib qilar edilar. Rus professional musiqasining
rivojlanishida xalq ijodiyotining ahamiyati ulkan muhim rol o’ynashini ular qalbdan
tushunar edilar. Balakirev, Rimskiy- Korsakov, Chaykovskiy bir talay xalq qo’shiqlari
to’plamlari mualliflaridir.
3. 1860 -1870 yillarda musiqa janrlarining rivojlanishi.1860- 1870
yillarga kelib Musorgskiyning ”Boris Godunov” , “Xovanhina”, Borodinning “Knyaz
Igor”, Rimskiy Korsakovning “Pskovityanaka”, Chaykovskiyning “Evgeniy Onegin”,
Borodinning birinchi va ikkinchi simfoniyalari, Chaykovskiyning 4 ta simfoniyalari
kabi o’lmas musiqiy durdona asarlari yaratiladi. 1876-yilda Chaykovskiyning “
Lebedinoe ozero” (Oqqush ko’li) baletining yaratilishi rus klassik baletining
boshlanish davri bo’ldi. 1870-yillarda Chaykovskiyning fortepiano uchun yozilgan
birinchi kontserti va 1878- yilda skripka va orkestr uchun yozilgan kontsertlari
kontsert janri davri ning boshlanishi bo’ldi. 1870- yillarda cholg’uchilik -kvartet
janrining klassik rivojlanishiga Chaykovskiyning 1871-yilda yaratgan birinchi
kvarteti va Borodinning 1879-yilda yaratgan birinchi kvarteti turtki bo’ldi. 60-70 yillar
mobaynida rus musiqasida, o’zining ko’pjanrliligi bilan opera- dasturli simfonik
musiqa va romans alohida ajralib turadi. Aynan mana shu janrlarda davrning musiqiy
estetik muammolarini aks ettirish mumkin edi. Bu yillarda operaning turli ko’rinishlari
rivojlandi, Glinka va Dargomijskiy ijodida operalar tarixiy- afsonaviy va lirik- maishiy
turlariga bo’lingan. Musorgskiyning “Boris Godunov”, “Xovanhina” kabi tarixiy
operalari XIX asr tarixiy janrining rivojlanishida katta cho’qqilarni egalladi.Rimskiy-
Korsakovning “Pskovityanka” opera dramasini ham tarixiy opera janriga kiritish
mumkin, chunki opera mavzusida Olga shaxsiy dramasi va shoh Ivan Grozno’yning
tutashgan taqdirlari mavzusi yoritilgan. Borodinning “ Knyaz Igor” tarixiy- afsonaviy
operasi Glinkaning “Ruslan va Lyudmila” operasi an’analariga amal qilgan holda
yozilgan. A.G. Rubinshteynning “Demon” lirik- operasi o’zining dramatik- psixologik
yo’nalishda yaratilganligi bilan ajralib turadi. Serovning A.N.Ostrovskiy qalamiga
mansub “Vrajya sila “(Dushman kuchi) opera- qo’shiq janri o’zining rang barangliligi
bilan ajralib turadi. Rimskiy- Korsakovning “Mayskaya noch”(May oqshomi) operasi
lirik- fantastik, Musorgskiyning “Sorochinskaya yarmarka” operasi lirik-komedik,
Chaykovskiyning “Evgeniy Onegin” operasi lirik-psixologik janrida yaratilganligi bu
davrning opera janri yuksak cho’qqilarga ko’tarilganliligidan dalolat beradi. Bu
yillarda kompozitorlar ijodida romans-qo’shiq, romans-monolog, romans-elegiya,
ballada, qo’shiq keng yoritilgan. Musorgskiyning “Rayok” (ko’cha-ko’ylarda surat
ko’rsatadigan quti) nomli o’tkir satirik qo’shig’i va Musorgskiyning “Zabo’to’y»
(Unutilgan) fojeali balladasi shu davrning musiqiy hayotiga, ijtimoiy holatiga kinoyali
qaratilgan edi. Shu bilan birga Musorgskiy ijodida boshqa tsikl turlari paydo bo’ldi.
Bu bolalar dunyosi va taassurotlari xaqidagi “Detskaya”(Bolalarcha) tsikli va
yolg’izlik xaqidagi “Bez solntsa” (Quyoshsiz) tsikllaridir. Bu davrda epik xarakterdagi
“ Pesn temnogo lesa “(Qorong’u o’rmon qo’shig’i) qo’shig’i va “Spyahaya
knyajna”(Uxlayotgan knyaz qizi) ertak-romanslari Borodin tomonidan yaratilgan.
Romansning shakli, kompozitsiyasi, musiqiy tili rang-barangdir. Musiqiy tilning
shahar va qishloq qo’shiqlari, maishiy-raqs janrlari bilan uyg’unligi yaqqol
ko’rsatilgan. Kamer -cholg’uchilik janrida ham ko’plab yangiliklar paydo bo’la
boshladi. Bu fortepiano uchun dasturli miniatyura, noktyurn, instrumental -romans
tsikllaridir. Bu tsikl cho’qqisida Musorgskiyning V.A. Gartman rasomchisining
ko’rgazmasidan hayratlanib yaratgan “Kartinki s vo’stavki»(Ko’rgazmadan suratlar)
va Chaykovskiyning rus tabiati xaqidagi “Yil fasllari” poetik tsikllari shular
jumlasidandir. Borodin va Chaykovskiy ijodidan kamonli-kvartet janri musiqiy
tematizmning rivojlanishida salmoqli o’rin egalladi.
4. 1880 va 1890-yillarda rus musiqasi. XIX asrning ikkinchi yarim yilligida rus
kompozitorlari umumiy ijobiy maqsadga intilish bilan birga har birlari o’ziga xos
ijodiy yo’lidan ketgan. Rus musiqasining yangi rivojlanish davri 1870-1880 yillarda
xorijga ham kirib keladi. Kompozitorlarning katta avlodiga mansub Chaykovskiyning
ijodi alohida salmoqli o’rin egallaydi. Rimskiy-Korsakov ijodi ham etuklilikga
erishadi. 1887-yilga qadar Borodin ham sermahsul ijod qilishdan charchamaydi.
“Knyaz Igor”operasi ustida ishlash bilan birga, 1880-yilda “V sredney Azii “(O’rta
osiyoda) nomli simfonik kartinasini yaratadi. Balakirev esa o’zining “ Tamara”nomli
simfonik poemasini yaratadi.
Bu yillarda A.K.Glazunov, A.K.Lyadov, I.S.Taneev, A.S. Arenskiy, Vas.S.
Kalinnikov, M.M. Ippolitov-Ivanov kabi yosh kompozitorlar avlodi etishib chiqa
boshlaydi. Ularning ijodiy yo’nalishi keyingi 10 yillikka to’g’ri keladi. Glazunov,
Taneev, Lyadov kabi yosh kompozitorlar rus musiqa san’atiga o’zining ulkan
hissalarini qo’shganlar.
1890-yillarga kelib yanada yoshroq A.N. Skryabin va S.V. Raxmaninov kabi
kompozitorlar avlodi etishib chiqadi. Bu davr kompozitorlar ijodida qanday mavzu
o’rin tutgan? Birinchisi-- fojeali mavzuning kuchayishi ayniqsa Chaykovskiy ijodida
o’z aksini topgan. Ikkinchisi-- inson ilk estetikasining engilmasligi va ishonchi
mavzusidir. Bu mavzuda Rimskiy- Korsakov tomonidan yaratilgan “ Shexerezada”,
“Ispan kaprichchiosi” simfonik-syuitalari va “Spyahaya krasavitsa “(Uyqudagi
nozanin) baleti, Chaykovskiyning “Iolanta” operalarini namuna qilib ko’rsatishimiz
mumkin.
Faqatgina Chaykovskiy opera janrida to’xtovsiz ijod qilgan. Bular
“Orleanskaya deva” (1879), “Mazepa”( 1883), “Cherevichki”(Charm poyabzal)(
1887) ,“Charodeyka”(Afsungar)(1887), “Pikovaya dama”(Qarg’a dama) (1890)
operalaridir.
Chaykovskiyning “Moskva”kantatasi va Taneevning “Ioann Damaskin”
kantatalaridan so’ng kompozitorlarda kantata janriga qiziqish uyg’ondi.
5. XIX asr oxiri va XX asr boshlari 1880-1890 yillarda rus musiqa
madaniyatida keyingi o’sishlar sodir bo’ldi. Turli shaharlarda o’zining “Rus musiqa
jamiyati” uyushma-tashkilotlari paydo bo’la boshladi. Moskva va Peteburgda
pianinochi va dirijer P.A.Shostakovich tomonidan tuzilgan filarmoniya uyushmalari
tashkil etildi. Filarmoniya tashkiloti qoshida musiqali drama bilim yurti ochildi. San’at
va madaniyat shaydosi Mamontov metsenati (homiylik qiluvchi davlatmand odam)
o’zining shaxsiy opera teatrini ochadi. Mamontov asosan sahna yuzini ko’ra
olmayotgan rus operalarini sahnaga olib chiqish masalalarini hal qilar edi. Bu erda
ajoyib mashhur xonanda N.I.Zabela Vrubel va ajoyib xonanda F.Shalyapin kabi
mashhur xonandalar faoliyat yuritar edilar. S.V. Raxmaninov kabi ajoyib mahoratli
sozanda, kompozitor ham o’z dirijerlik faoliyatini shu teatrda boshlagan.Bu teatrda
I.E.Repin, K.A. Korovin, M.A. Vrubel, V.A. Serov, V.M. Vasnetsov kabi yirik
rassomchilar ham dekoratsiya(sahna manzarasini hosil qiluvchi bezak va anjomlar)
ustida faoliyat yuritganlar.
1880-1890
yillari
xorijda
Chaykovskiyning
“Spyahaya
krasavitsa
“(Uyqudagi nozanin) (1889) va “Helkunchik “(Qisirlatuvchi) (1891) baletlari yaratildi
va balet simfonizatsiyasi islohotini yanada mustahkamladi. Opera janri cho’qqisini
Chaykovskiyning “Pikovaya dama” psixologik-fojeali operasi egalladi. Bu operada
jamiyat va shaxs o’rtasidagi qarama -qarshililik va ziddiyatlilik aks ettirilgan.
XIX asrning yarmi va XX asrning boshlari N.A.Rimskiy Korsakov,
A.K.Glazunov, I.S.Taneev, A.K.Lyadov kabi kompozitorlar ijodi davri bo’ldi .Bu
davrda A.N.Skryabin va S.V.Raxmaninov kompozitorlaring ijodiy mahorati etiladi
.N.K.Metner kabi yosh kompozitor nomi paydo bo’la boshlaydi.
Tayanch iboralar:
1.Dasturli musiqa.--- Muzikaning asosiy janrlaridan bo’lib dasturli muzikaning
aksariyati cholg’u muzikasi (ko’proq orkestr uchun) bo’lib, ma’lum bir mavzu--tarixiy
voqealar, xalq qahramonlari hayoti va jasorati, xalqning urf odatlari, fantastik
voqealarga asoslanib yozilishi mumkin. Ko’proq dasturli musiqaning mavzusi badiiy
adabiyot, adabiyot, san’at turlaridan olinadi. Dasturli musiqa turli shakl (simfoniya,
syuita, poema, sonata, kichik p’esa )da yozilishi mumkin. Dasturli musiqa uchun
simfonik poema, simfonik manzara, uvertyuralar xarakterli janrlardir. Dasturli
musiqaga maxsus nomlarga ega bo’lgan cholg’u p’esalar kiradi.
2. Miniatyura.--- Uncha katta bo’lmagan muzika p’esasi. Masalan: fortepiano
uchun Miniatyura, vokal Miniatyurasi, orkestr Miniatyurasi va hokazo.
Adabiyotlar:
1. Yarustovskiy B.M. Dramaturgiya russkoy opernoy klassiki
.M.1952.g.
2. Muzo’kalnaya entsiklopediya .M. 1978.tom 4.
3. Levashova O.E., Keldo’sh Yu.V., Kandinskiy A.I. Istoriya russkoy
muzo’ki.M.1979 g.t.2.