XIX asrning ikkinchi yarmida rus musiqa madaniyati

Yuklangan vaqt

2025-01-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

24,1 KB


 
 
 
 
 
 
XIX asrning ikkinchi yarmida rus musiqa madaniyati 
 
  
 1. XIX asrning ikkinchi yarmida musiqiy hayot. 
 2. 1860-1870 yillardagi asosiy ijodiy yo’nalishlar.”Qudratli to’da” 
 3. 186 -1870 yillarda musiqa janrlarining rivojlanishi. 
 4. 1880 va 1890- yillarda rus musiqasi. 
 5. XIX asr oxiri va XX asr boshlari. 
  
  
  
1. XIX asrning ikkinchi yarmida Rossiyadagi musiqiy hayot. XIX asrning 
ikkinchi yarim yilligida rus klassik musiqasi maktablari Rossiya xududidan tashqari 
bo’lgan xududlarda o’z ahamiyatini tasdiqladi. XIX asrning ikkinchi yarim yilligidagi 
rus musiqasi musiqa madaniyatida ilg’or va evropa musiqa san’atining kelajakda 
rivojlanishiga ulkan o’z hissasini qo’shdi desak mubolag’a bo’lmas. Rossiyaning XIX 
asrning ikkinchi yarim yilligidagi davri jamiyatda va madaniyat hayotida dongdor 
davrlardan bo’ldi. 1861- yildagi fevral oyi, amaldorlar xuquqini bekor qilinishi kabi 
yangi reformani(islohotni) olib kirdi. Har qaysi madaniyat javhalari xalq ozodligi, 
g’oyalari oldida chekkada qolmadi. 60-yillar rus adabiyoti, rassomchilik san’ati, teatri 
va aniq fanlarining “gullab yashnash”davri. Rossiyaning musiqali hayotida ham ulkan 
o’zgarishlar sodir bo’la boshladi. Musiqa keng doiradagi tinglovchilar afzalliligiga 
aylandi. 1859-yildagi Peterburgdagi “Rus musiqa jamiyati” tashkiloti va 1860-yildagi 
Moskva “Rus musiqa madaniyati”tashkilotlari bu davrda katta ahamiyat kasb etar 
edilar. 
Bu 
tashkilotlarning 
uyushtirayotgan 
kontsert 
namoyishlarida 
rus 
kompozitorlarining musiqalari ijro etilar va rus artistlarining namoyishda 
qatnashishlari uchun imkoniyatlar yaratilar edi. 
  
XIX asrning ikkinchi yarmida rus musiqa madaniyati 1. XIX asrning ikkinchi yarmida musiqiy hayot. 2. 1860-1870 yillardagi asosiy ijodiy yo’nalishlar.”Qudratli to’da” 3. 186 -1870 yillarda musiqa janrlarining rivojlanishi. 4. 1880 va 1890- yillarda rus musiqasi. 5. XIX asr oxiri va XX asr boshlari. 1. XIX asrning ikkinchi yarmida Rossiyadagi musiqiy hayot. XIX asrning ikkinchi yarim yilligida rus klassik musiqasi maktablari Rossiya xududidan tashqari bo’lgan xududlarda o’z ahamiyatini tasdiqladi. XIX asrning ikkinchi yarim yilligidagi rus musiqasi musiqa madaniyatida ilg’or va evropa musiqa san’atining kelajakda rivojlanishiga ulkan o’z hissasini qo’shdi desak mubolag’a bo’lmas. Rossiyaning XIX asrning ikkinchi yarim yilligidagi davri jamiyatda va madaniyat hayotida dongdor davrlardan bo’ldi. 1861- yildagi fevral oyi, amaldorlar xuquqini bekor qilinishi kabi yangi reformani(islohotni) olib kirdi. Har qaysi madaniyat javhalari xalq ozodligi, g’oyalari oldida chekkada qolmadi. 60-yillar rus adabiyoti, rassomchilik san’ati, teatri va aniq fanlarining “gullab yashnash”davri. Rossiyaning musiqali hayotida ham ulkan o’zgarishlar sodir bo’la boshladi. Musiqa keng doiradagi tinglovchilar afzalliligiga aylandi. 1859-yildagi Peterburgdagi “Rus musiqa jamiyati” tashkiloti va 1860-yildagi Moskva “Rus musiqa madaniyati”tashkilotlari bu davrda katta ahamiyat kasb etar edilar. Bu tashkilotlarning uyushtirayotgan kontsert namoyishlarida rus kompozitorlarining musiqalari ijro etilar va rus artistlarining namoyishda qatnashishlari uchun imkoniyatlar yaratilar edi.  
 
 
2. 1860-1870 yillardagi asosiy ijodiy yo’nalishlar.”Qudratli to’da” 1862-yil 
Peterburgda birinchi rus konservatoriyasi ochildi. Unda ajoyib pianinochi, sozanda 
Anton Grigorevich Rubinshteyn rahbarlik qila boshladi. 1866-yilda Moskva 
konservatoriyasi ochildi unda esa Anton Grigor’evich Rubinshteynning ukasi 
muzikant, sozanda, dirijer, pianinochi va pedagog Nikolay Grigorevich Rubinshteyn 
rahbarlik qila boshladi. 1862-yilda Balakirev tashabbusi bilan “Bepul musiqa 
maktabi” ochildi. Balakirev to’garagi jamoasining musiqiy kechalariga bir qator 
kompozitorlar kabi Chaykovskiy ham kelib turar edi. “Qudratli To’da”deb nom olgan, 
ijodiy hamkorlik maqsadida tuzilgan to’garakka Miliy Alekseevich Balakirev, Tsezar 
Kyui, Modest Petrovich Musorgskiy, Aleksandr Porfir’evich Borodin, Nikolay 
Andreevich Rimskiy- Korsakov kabi beshta kompozitorlar a’zo edilar. Ularni nafaqat 
musiqa mashg’ulotlari va do’stlik rishtalari, balki musiqa san’atiga bo’lgan 
umuqarashlar, umumiy maqsadlar va vazifalar xam birlashtirib turar edi. “Qudratli 
To’da” a’zolariga ilhom berib turuvchi V.V.Stasov juda ham ajoyib shaxs bo’lib, u 
musiqiy tanqidchi, san’atshunos olim, tarixchi olim sifatida ko’plab kompozitor va 
rassomchilarning do’sti va maslahatchisi ham edi. U oliy darajada qobiliyatga ega 
bo’lib, yaratilayotgan asarlarning mohiyatini, kelajakda tutadigan o’rnini oldindan 
ko’ra bila olardi. “Qudratli To’da” ning rivojlanishi va oyoqqa turishi bir qancha 
bosqichlarni boshidan kechirdi. 1-etap Balakirev rahbarligi ostida do’stlikning 
shakllanishi bo’lsa, 2-etap san’at sohasida qo’yilgan yangi vazifalar va talablarni 
umumhol tarzda ko’rib chiqib tahlil qilish va ko’zlangan maqsadga erishish edi. 
“Qudratli to’da” shu davrning odatiy, ijodiy uyushmalari “Rassomchilar” va 
“Yozuvchilar” uyushmasi to’garaklari bilan ham hamkorlik qilar edi. “Qudratli 
To’da”ning ijodiy vositalarida Belinskiy, Gertsen, Cherno’shevskiy, Dobrolyubov 
kabi insonlarning estetik ta’siri juda katta. Ayniqsa kompozitor Musorgskiyning 
Cherno’shevskiy bilan dunyoqarashlari juda yaqin edi. “Qudratli To’da” 
kompozitorlarini faqatgina bir maqsad, Glinka tomonidan boshlab berilgan ishni 
davom ettirish ,rus musiqasini yaratish, rus xalqining san’at bilan uzilmas rishtalarini 
mustahkamlash kabi maqsad birlashtirib turar edi. Ular e’tibor bilan rus musiqasini 
tekshirib, o’rganishar edi . Shu bilan birga qa’tiyatlik bilan notiqlar sifatida rus operasi, 
simfonik va kamer musiqasini yangi musiqiy tilda va yorqin ifoda vositalari bilan 
2. 1860-1870 yillardagi asosiy ijodiy yo’nalishlar.”Qudratli to’da” 1862-yil Peterburgda birinchi rus konservatoriyasi ochildi. Unda ajoyib pianinochi, sozanda Anton Grigorevich Rubinshteyn rahbarlik qila boshladi. 1866-yilda Moskva konservatoriyasi ochildi unda esa Anton Grigor’evich Rubinshteynning ukasi muzikant, sozanda, dirijer, pianinochi va pedagog Nikolay Grigorevich Rubinshteyn rahbarlik qila boshladi. 1862-yilda Balakirev tashabbusi bilan “Bepul musiqa maktabi” ochildi. Balakirev to’garagi jamoasining musiqiy kechalariga bir qator kompozitorlar kabi Chaykovskiy ham kelib turar edi. “Qudratli To’da”deb nom olgan, ijodiy hamkorlik maqsadida tuzilgan to’garakka Miliy Alekseevich Balakirev, Tsezar Kyui, Modest Petrovich Musorgskiy, Aleksandr Porfir’evich Borodin, Nikolay Andreevich Rimskiy- Korsakov kabi beshta kompozitorlar a’zo edilar. Ularni nafaqat musiqa mashg’ulotlari va do’stlik rishtalari, balki musiqa san’atiga bo’lgan umuqarashlar, umumiy maqsadlar va vazifalar xam birlashtirib turar edi. “Qudratli To’da” a’zolariga ilhom berib turuvchi V.V.Stasov juda ham ajoyib shaxs bo’lib, u musiqiy tanqidchi, san’atshunos olim, tarixchi olim sifatida ko’plab kompozitor va rassomchilarning do’sti va maslahatchisi ham edi. U oliy darajada qobiliyatga ega bo’lib, yaratilayotgan asarlarning mohiyatini, kelajakda tutadigan o’rnini oldindan ko’ra bila olardi. “Qudratli To’da” ning rivojlanishi va oyoqqa turishi bir qancha bosqichlarni boshidan kechirdi. 1-etap Balakirev rahbarligi ostida do’stlikning shakllanishi bo’lsa, 2-etap san’at sohasida qo’yilgan yangi vazifalar va talablarni umumhol tarzda ko’rib chiqib tahlil qilish va ko’zlangan maqsadga erishish edi. “Qudratli to’da” shu davrning odatiy, ijodiy uyushmalari “Rassomchilar” va “Yozuvchilar” uyushmasi to’garaklari bilan ham hamkorlik qilar edi. “Qudratli To’da”ning ijodiy vositalarida Belinskiy, Gertsen, Cherno’shevskiy, Dobrolyubov kabi insonlarning estetik ta’siri juda katta. Ayniqsa kompozitor Musorgskiyning Cherno’shevskiy bilan dunyoqarashlari juda yaqin edi. “Qudratli To’da” kompozitorlarini faqatgina bir maqsad, Glinka tomonidan boshlab berilgan ishni davom ettirish ,rus musiqasini yaratish, rus xalqining san’at bilan uzilmas rishtalarini mustahkamlash kabi maqsad birlashtirib turar edi. Ular e’tibor bilan rus musiqasini tekshirib, o’rganishar edi . Shu bilan birga qa’tiyatlik bilan notiqlar sifatida rus operasi, simfonik va kamer musiqasini yangi musiqiy tilda va yorqin ifoda vositalari bilan  
 
boyitish xaqida ham notiqlik qilib, targ’ib qilar edilar. Rus professional musiqasining 
rivojlanishida xalq ijodiyotining ahamiyati ulkan muhim rol o’ynashini ular qalbdan 
tushunar edilar. Balakirev, Rimskiy- Korsakov, Chaykovskiy bir talay xalq qo’shiqlari 
to’plamlari mualliflaridir.  
  
 
  
3. 1860 -1870 yillarda musiqa janrlarining rivojlanishi.1860- 1870 
yillarga kelib Musorgskiyning ”Boris Godunov” , “Xovanhina”, Borodinning “Knyaz 
Igor”, Rimskiy Korsakovning “Pskovityanaka”, Chaykovskiyning “Evgeniy Onegin”, 
Borodinning birinchi va ikkinchi simfoniyalari, Chaykovskiyning 4 ta simfoniyalari 
kabi o’lmas musiqiy durdona asarlari yaratiladi. 1876-yilda Chaykovskiyning “ 
Lebedinoe ozero” (Oqqush ko’li) baletining yaratilishi rus klassik baletining 
boshlanish davri bo’ldi. 1870-yillarda Chaykovskiyning fortepiano uchun yozilgan 
birinchi kontserti va 1878- yilda skripka va orkestr uchun yozilgan kontsertlari 
kontsert janri davri ning boshlanishi bo’ldi. 1870- yillarda cholg’uchilik -kvartet 
janrining klassik rivojlanishiga Chaykovskiyning 1871-yilda yaratgan birinchi 
kvarteti va Borodinning 1879-yilda yaratgan birinchi kvarteti turtki bo’ldi. 60-70 yillar 
mobaynida rus musiqasida, o’zining ko’pjanrliligi bilan opera- dasturli simfonik 
musiqa va romans alohida ajralib turadi. Aynan mana shu janrlarda davrning musiqiy 
estetik muammolarini aks ettirish mumkin edi. Bu yillarda operaning turli ko’rinishlari 
rivojlandi, Glinka va Dargomijskiy ijodida operalar tarixiy- afsonaviy va lirik- maishiy 
turlariga bo’lingan. Musorgskiyning “Boris Godunov”, “Xovanhina” kabi tarixiy 
operalari XIX asr tarixiy janrining rivojlanishida katta cho’qqilarni egalladi.Rimskiy-
Korsakovning “Pskovityanka” opera dramasini ham tarixiy opera janriga kiritish 
mumkin, chunki opera mavzusida Olga shaxsiy dramasi va shoh Ivan Grozno’yning 
tutashgan taqdirlari mavzusi yoritilgan. Borodinning “ Knyaz Igor” tarixiy- afsonaviy 
operasi Glinkaning “Ruslan va Lyudmila” operasi an’analariga amal qilgan holda 
yozilgan. A.G. Rubinshteynning “Demon” lirik- operasi o’zining dramatik- psixologik 
yo’nalishda yaratilganligi bilan ajralib turadi. Serovning A.N.Ostrovskiy qalamiga 
mansub “Vrajya sila “(Dushman kuchi) opera- qo’shiq janri o’zining rang barangliligi 
bilan ajralib turadi. Rimskiy- Korsakovning “Mayskaya noch”(May oqshomi) operasi 
lirik- fantastik, Musorgskiyning “Sorochinskaya yarmarka” operasi lirik-komedik, 
boyitish xaqida ham notiqlik qilib, targ’ib qilar edilar. Rus professional musiqasining rivojlanishida xalq ijodiyotining ahamiyati ulkan muhim rol o’ynashini ular qalbdan tushunar edilar. Balakirev, Rimskiy- Korsakov, Chaykovskiy bir talay xalq qo’shiqlari to’plamlari mualliflaridir. 3. 1860 -1870 yillarda musiqa janrlarining rivojlanishi.1860- 1870 yillarga kelib Musorgskiyning ”Boris Godunov” , “Xovanhina”, Borodinning “Knyaz Igor”, Rimskiy Korsakovning “Pskovityanaka”, Chaykovskiyning “Evgeniy Onegin”, Borodinning birinchi va ikkinchi simfoniyalari, Chaykovskiyning 4 ta simfoniyalari kabi o’lmas musiqiy durdona asarlari yaratiladi. 1876-yilda Chaykovskiyning “ Lebedinoe ozero” (Oqqush ko’li) baletining yaratilishi rus klassik baletining boshlanish davri bo’ldi. 1870-yillarda Chaykovskiyning fortepiano uchun yozilgan birinchi kontserti va 1878- yilda skripka va orkestr uchun yozilgan kontsertlari kontsert janri davri ning boshlanishi bo’ldi. 1870- yillarda cholg’uchilik -kvartet janrining klassik rivojlanishiga Chaykovskiyning 1871-yilda yaratgan birinchi kvarteti va Borodinning 1879-yilda yaratgan birinchi kvarteti turtki bo’ldi. 60-70 yillar mobaynida rus musiqasida, o’zining ko’pjanrliligi bilan opera- dasturli simfonik musiqa va romans alohida ajralib turadi. Aynan mana shu janrlarda davrning musiqiy estetik muammolarini aks ettirish mumkin edi. Bu yillarda operaning turli ko’rinishlari rivojlandi, Glinka va Dargomijskiy ijodida operalar tarixiy- afsonaviy va lirik- maishiy turlariga bo’lingan. Musorgskiyning “Boris Godunov”, “Xovanhina” kabi tarixiy operalari XIX asr tarixiy janrining rivojlanishida katta cho’qqilarni egalladi.Rimskiy- Korsakovning “Pskovityanka” opera dramasini ham tarixiy opera janriga kiritish mumkin, chunki opera mavzusida Olga shaxsiy dramasi va shoh Ivan Grozno’yning tutashgan taqdirlari mavzusi yoritilgan. Borodinning “ Knyaz Igor” tarixiy- afsonaviy operasi Glinkaning “Ruslan va Lyudmila” operasi an’analariga amal qilgan holda yozilgan. A.G. Rubinshteynning “Demon” lirik- operasi o’zining dramatik- psixologik yo’nalishda yaratilganligi bilan ajralib turadi. Serovning A.N.Ostrovskiy qalamiga mansub “Vrajya sila “(Dushman kuchi) opera- qo’shiq janri o’zining rang barangliligi bilan ajralib turadi. Rimskiy- Korsakovning “Mayskaya noch”(May oqshomi) operasi lirik- fantastik, Musorgskiyning “Sorochinskaya yarmarka” operasi lirik-komedik,  
 
Chaykovskiyning “Evgeniy Onegin” operasi lirik-psixologik janrida yaratilganligi bu 
davrning opera janri yuksak cho’qqilarga ko’tarilganliligidan dalolat beradi. Bu 
yillarda kompozitorlar ijodida romans-qo’shiq, romans-monolog, romans-elegiya, 
ballada, qo’shiq keng yoritilgan. Musorgskiyning “Rayok” (ko’cha-ko’ylarda surat 
ko’rsatadigan quti) nomli o’tkir satirik qo’shig’i va Musorgskiyning “Zabo’to’y» 
(Unutilgan) fojeali balladasi shu davrning musiqiy hayotiga, ijtimoiy holatiga kinoyali 
qaratilgan edi. Shu bilan birga Musorgskiy ijodida boshqa tsikl turlari paydo bo’ldi. 
Bu bolalar dunyosi va taassurotlari xaqidagi “Detskaya”(Bolalarcha) tsikli va 
yolg’izlik xaqidagi “Bez solntsa” (Quyoshsiz) tsikllaridir. Bu davrda epik xarakterdagi 
“ Pesn temnogo lesa “(Qorong’u o’rmon qo’shig’i) qo’shig’i va “Spyahaya 
knyajna”(Uxlayotgan knyaz qizi) ertak-romanslari Borodin tomonidan yaratilgan. 
Romansning shakli, kompozitsiyasi, musiqiy tili rang-barangdir. Musiqiy tilning 
shahar va qishloq qo’shiqlari, maishiy-raqs janrlari bilan uyg’unligi yaqqol 
ko’rsatilgan. Kamer -cholg’uchilik janrida ham ko’plab yangiliklar paydo bo’la 
boshladi. Bu fortepiano uchun dasturli miniatyura, noktyurn, instrumental -romans 
tsikllaridir. Bu tsikl cho’qqisida Musorgskiyning V.A. Gartman rasomchisining 
ko’rgazmasidan hayratlanib yaratgan “Kartinki s vo’stavki»(Ko’rgazmadan suratlar) 
va Chaykovskiyning rus tabiati xaqidagi “Yil fasllari” poetik tsikllari shular 
jumlasidandir. Borodin va Chaykovskiy ijodidan kamonli-kvartet janri musiqiy 
tematizmning rivojlanishida salmoqli o’rin egalladi. 
  
 4. 1880 va 1890-yillarda rus musiqasi. XIX asrning ikkinchi yarim yilligida rus 
kompozitorlari umumiy ijobiy maqsadga intilish bilan birga har birlari o’ziga xos 
ijodiy yo’lidan ketgan. Rus musiqasining yangi rivojlanish davri 1870-1880 yillarda 
xorijga ham kirib keladi. Kompozitorlarning katta avlodiga mansub Chaykovskiyning 
ijodi alohida salmoqli o’rin egallaydi. Rimskiy-Korsakov ijodi ham etuklilikga 
erishadi. 1887-yilga qadar Borodin ham sermahsul ijod qilishdan charchamaydi. 
“Knyaz Igor”operasi ustida ishlash bilan birga, 1880-yilda “V sredney Azii “(O’rta 
osiyoda) nomli simfonik kartinasini yaratadi. Balakirev esa o’zining “ Tamara”nomli 
simfonik poemasini yaratadi. 
  
Bu yillarda A.K.Glazunov, A.K.Lyadov, I.S.Taneev, A.S. Arenskiy, Vas.S. 
Kalinnikov, M.M. Ippolitov-Ivanov kabi yosh kompozitorlar avlodi etishib chiqa 
Chaykovskiyning “Evgeniy Onegin” operasi lirik-psixologik janrida yaratilganligi bu davrning opera janri yuksak cho’qqilarga ko’tarilganliligidan dalolat beradi. Bu yillarda kompozitorlar ijodida romans-qo’shiq, romans-monolog, romans-elegiya, ballada, qo’shiq keng yoritilgan. Musorgskiyning “Rayok” (ko’cha-ko’ylarda surat ko’rsatadigan quti) nomli o’tkir satirik qo’shig’i va Musorgskiyning “Zabo’to’y» (Unutilgan) fojeali balladasi shu davrning musiqiy hayotiga, ijtimoiy holatiga kinoyali qaratilgan edi. Shu bilan birga Musorgskiy ijodida boshqa tsikl turlari paydo bo’ldi. Bu bolalar dunyosi va taassurotlari xaqidagi “Detskaya”(Bolalarcha) tsikli va yolg’izlik xaqidagi “Bez solntsa” (Quyoshsiz) tsikllaridir. Bu davrda epik xarakterdagi “ Pesn temnogo lesa “(Qorong’u o’rmon qo’shig’i) qo’shig’i va “Spyahaya knyajna”(Uxlayotgan knyaz qizi) ertak-romanslari Borodin tomonidan yaratilgan. Romansning shakli, kompozitsiyasi, musiqiy tili rang-barangdir. Musiqiy tilning shahar va qishloq qo’shiqlari, maishiy-raqs janrlari bilan uyg’unligi yaqqol ko’rsatilgan. Kamer -cholg’uchilik janrida ham ko’plab yangiliklar paydo bo’la boshladi. Bu fortepiano uchun dasturli miniatyura, noktyurn, instrumental -romans tsikllaridir. Bu tsikl cho’qqisida Musorgskiyning V.A. Gartman rasomchisining ko’rgazmasidan hayratlanib yaratgan “Kartinki s vo’stavki»(Ko’rgazmadan suratlar) va Chaykovskiyning rus tabiati xaqidagi “Yil fasllari” poetik tsikllari shular jumlasidandir. Borodin va Chaykovskiy ijodidan kamonli-kvartet janri musiqiy tematizmning rivojlanishida salmoqli o’rin egalladi. 4. 1880 va 1890-yillarda rus musiqasi. XIX asrning ikkinchi yarim yilligida rus kompozitorlari umumiy ijobiy maqsadga intilish bilan birga har birlari o’ziga xos ijodiy yo’lidan ketgan. Rus musiqasining yangi rivojlanish davri 1870-1880 yillarda xorijga ham kirib keladi. Kompozitorlarning katta avlodiga mansub Chaykovskiyning ijodi alohida salmoqli o’rin egallaydi. Rimskiy-Korsakov ijodi ham etuklilikga erishadi. 1887-yilga qadar Borodin ham sermahsul ijod qilishdan charchamaydi. “Knyaz Igor”operasi ustida ishlash bilan birga, 1880-yilda “V sredney Azii “(O’rta osiyoda) nomli simfonik kartinasini yaratadi. Balakirev esa o’zining “ Tamara”nomli simfonik poemasini yaratadi. Bu yillarda A.K.Glazunov, A.K.Lyadov, I.S.Taneev, A.S. Arenskiy, Vas.S. Kalinnikov, M.M. Ippolitov-Ivanov kabi yosh kompozitorlar avlodi etishib chiqa  
 
boshlaydi. Ularning ijodiy yo’nalishi keyingi 10 yillikka to’g’ri keladi. Glazunov, 
Taneev, Lyadov kabi yosh kompozitorlar rus musiqa san’atiga o’zining ulkan 
hissalarini qo’shganlar. 
 1890-yillarga kelib yanada yoshroq A.N. Skryabin va S.V. Raxmaninov kabi 
kompozitorlar avlodi etishib chiqadi. Bu davr kompozitorlar ijodida qanday mavzu 
o’rin tutgan? Birinchisi-- fojeali mavzuning kuchayishi ayniqsa Chaykovskiy ijodida 
o’z aksini topgan. Ikkinchisi-- inson ilk estetikasining engilmasligi va ishonchi 
mavzusidir. Bu mavzuda Rimskiy- Korsakov tomonidan yaratilgan “ Shexerezada”, 
“Ispan kaprichchiosi” simfonik-syuitalari va “Spyahaya krasavitsa “(Uyqudagi 
nozanin) baleti, Chaykovskiyning “Iolanta” operalarini namuna qilib ko’rsatishimiz 
mumkin.  
  
Faqatgina Chaykovskiy opera janrida to’xtovsiz ijod qilgan. Bular 
“Orleanskaya deva” (1879), “Mazepa”( 1883), “Cherevichki”(Charm poyabzal)( 
1887) ,“Charodeyka”(Afsungar)(1887), “Pikovaya dama”(Qarg’a dama) (1890) 
operalaridir.  
 Chaykovskiyning “Moskva”kantatasi va Taneevning “Ioann Damaskin” 
kantatalaridan so’ng kompozitorlarda kantata janriga qiziqish uyg’ondi. 
  
 
  
 5. XIX asr oxiri va XX asr boshlari 1880-1890 yillarda rus musiqa 
madaniyatida keyingi o’sishlar sodir bo’ldi. Turli shaharlarda o’zining “Rus musiqa 
jamiyati” uyushma-tashkilotlari paydo bo’la boshladi. Moskva va Peteburgda 
pianinochi va dirijer P.A.Shostakovich tomonidan tuzilgan filarmoniya uyushmalari 
tashkil etildi. Filarmoniya tashkiloti qoshida musiqali drama bilim yurti ochildi. San’at 
va madaniyat shaydosi Mamontov metsenati (homiylik qiluvchi davlatmand odam) 
o’zining shaxsiy opera teatrini ochadi. Mamontov asosan sahna yuzini ko’ra 
olmayotgan rus operalarini sahnaga olib chiqish masalalarini hal qilar edi. Bu erda 
ajoyib mashhur xonanda N.I.Zabela Vrubel va ajoyib xonanda F.Shalyapin kabi 
mashhur xonandalar faoliyat yuritar edilar. S.V. Raxmaninov kabi ajoyib mahoratli 
sozanda, kompozitor ham o’z dirijerlik faoliyatini shu teatrda boshlagan.Bu teatrda 
I.E.Repin, K.A. Korovin, M.A. Vrubel, V.A. Serov, V.M. Vasnetsov kabi yirik 
boshlaydi. Ularning ijodiy yo’nalishi keyingi 10 yillikka to’g’ri keladi. Glazunov, Taneev, Lyadov kabi yosh kompozitorlar rus musiqa san’atiga o’zining ulkan hissalarini qo’shganlar. 1890-yillarga kelib yanada yoshroq A.N. Skryabin va S.V. Raxmaninov kabi kompozitorlar avlodi etishib chiqadi. Bu davr kompozitorlar ijodida qanday mavzu o’rin tutgan? Birinchisi-- fojeali mavzuning kuchayishi ayniqsa Chaykovskiy ijodida o’z aksini topgan. Ikkinchisi-- inson ilk estetikasining engilmasligi va ishonchi mavzusidir. Bu mavzuda Rimskiy- Korsakov tomonidan yaratilgan “ Shexerezada”, “Ispan kaprichchiosi” simfonik-syuitalari va “Spyahaya krasavitsa “(Uyqudagi nozanin) baleti, Chaykovskiyning “Iolanta” operalarini namuna qilib ko’rsatishimiz mumkin. Faqatgina Chaykovskiy opera janrida to’xtovsiz ijod qilgan. Bular “Orleanskaya deva” (1879), “Mazepa”( 1883), “Cherevichki”(Charm poyabzal)( 1887) ,“Charodeyka”(Afsungar)(1887), “Pikovaya dama”(Qarg’a dama) (1890) operalaridir. Chaykovskiyning “Moskva”kantatasi va Taneevning “Ioann Damaskin” kantatalaridan so’ng kompozitorlarda kantata janriga qiziqish uyg’ondi. 5. XIX asr oxiri va XX asr boshlari 1880-1890 yillarda rus musiqa madaniyatida keyingi o’sishlar sodir bo’ldi. Turli shaharlarda o’zining “Rus musiqa jamiyati” uyushma-tashkilotlari paydo bo’la boshladi. Moskva va Peteburgda pianinochi va dirijer P.A.Shostakovich tomonidan tuzilgan filarmoniya uyushmalari tashkil etildi. Filarmoniya tashkiloti qoshida musiqali drama bilim yurti ochildi. San’at va madaniyat shaydosi Mamontov metsenati (homiylik qiluvchi davlatmand odam) o’zining shaxsiy opera teatrini ochadi. Mamontov asosan sahna yuzini ko’ra olmayotgan rus operalarini sahnaga olib chiqish masalalarini hal qilar edi. Bu erda ajoyib mashhur xonanda N.I.Zabela Vrubel va ajoyib xonanda F.Shalyapin kabi mashhur xonandalar faoliyat yuritar edilar. S.V. Raxmaninov kabi ajoyib mahoratli sozanda, kompozitor ham o’z dirijerlik faoliyatini shu teatrda boshlagan.Bu teatrda I.E.Repin, K.A. Korovin, M.A. Vrubel, V.A. Serov, V.M. Vasnetsov kabi yirik  
 
rassomchilar ham dekoratsiya(sahna manzarasini hosil qiluvchi bezak va anjomlar) 
ustida faoliyat yuritganlar. 
  
1880-1890 
yillari 
xorijda 
Chaykovskiyning 
“Spyahaya 
krasavitsa 
“(Uyqudagi nozanin) (1889) va “Helkunchik “(Qisirlatuvchi) (1891) baletlari yaratildi 
va balet simfonizatsiyasi islohotini yanada mustahkamladi. Opera janri cho’qqisini 
Chaykovskiyning “Pikovaya dama” psixologik-fojeali operasi egalladi. Bu operada 
jamiyat va shaxs o’rtasidagi qarama -qarshililik va ziddiyatlilik aks ettirilgan.  
  
XIX asrning yarmi va XX asrning boshlari N.A.Rimskiy Korsakov, 
A.K.Glazunov, I.S.Taneev, A.K.Lyadov kabi kompozitorlar ijodi davri bo’ldi .Bu 
davrda A.N.Skryabin va S.V.Raxmaninov kompozitorlaring ijodiy mahorati etiladi 
.N.K.Metner kabi yosh kompozitor nomi paydo bo’la boshlaydi. 
  
Tayanch iboralar: 
1.Dasturli musiqa.--- Muzikaning asosiy janrlaridan bo’lib dasturli muzikaning 
aksariyati cholg’u muzikasi (ko’proq orkestr uchun) bo’lib, ma’lum bir mavzu--tarixiy 
voqealar, xalq qahramonlari hayoti va jasorati, xalqning urf odatlari, fantastik 
voqealarga asoslanib yozilishi mumkin. Ko’proq dasturli musiqaning mavzusi badiiy 
adabiyot, adabiyot, san’at turlaridan olinadi. Dasturli musiqa turli shakl (simfoniya, 
syuita, poema, sonata, kichik p’esa )da yozilishi mumkin. Dasturli musiqa uchun 
simfonik poema, simfonik manzara, uvertyuralar xarakterli janrlardir. Dasturli 
musiqaga maxsus nomlarga ega bo’lgan cholg’u p’esalar kiradi. 
2. Miniatyura.--- Uncha katta bo’lmagan muzika p’esasi. Masalan: fortepiano 
uchun Miniatyura, vokal Miniatyurasi, orkestr Miniatyurasi va hokazo. 
 
Adabiyotlar: 
1.  Yarustovskiy B.M. Dramaturgiya russkoy opernoy klassiki 
.M.1952.g. 
2.  Muzo’kalnaya entsiklopediya .M. 1978.tom 4. 
3.  Levashova O.E., Keldo’sh Yu.V., Kandinskiy A.I. Istoriya russkoy 
muzo’ki.M.1979 g.t.2. 
 
rassomchilar ham dekoratsiya(sahna manzarasini hosil qiluvchi bezak va anjomlar) ustida faoliyat yuritganlar. 1880-1890 yillari xorijda Chaykovskiyning “Spyahaya krasavitsa “(Uyqudagi nozanin) (1889) va “Helkunchik “(Qisirlatuvchi) (1891) baletlari yaratildi va balet simfonizatsiyasi islohotini yanada mustahkamladi. Opera janri cho’qqisini Chaykovskiyning “Pikovaya dama” psixologik-fojeali operasi egalladi. Bu operada jamiyat va shaxs o’rtasidagi qarama -qarshililik va ziddiyatlilik aks ettirilgan. XIX asrning yarmi va XX asrning boshlari N.A.Rimskiy Korsakov, A.K.Glazunov, I.S.Taneev, A.K.Lyadov kabi kompozitorlar ijodi davri bo’ldi .Bu davrda A.N.Skryabin va S.V.Raxmaninov kompozitorlaring ijodiy mahorati etiladi .N.K.Metner kabi yosh kompozitor nomi paydo bo’la boshlaydi. Tayanch iboralar: 1.Dasturli musiqa.--- Muzikaning asosiy janrlaridan bo’lib dasturli muzikaning aksariyati cholg’u muzikasi (ko’proq orkestr uchun) bo’lib, ma’lum bir mavzu--tarixiy voqealar, xalq qahramonlari hayoti va jasorati, xalqning urf odatlari, fantastik voqealarga asoslanib yozilishi mumkin. Ko’proq dasturli musiqaning mavzusi badiiy adabiyot, adabiyot, san’at turlaridan olinadi. Dasturli musiqa turli shakl (simfoniya, syuita, poema, sonata, kichik p’esa )da yozilishi mumkin. Dasturli musiqa uchun simfonik poema, simfonik manzara, uvertyuralar xarakterli janrlardir. Dasturli musiqaga maxsus nomlarga ega bo’lgan cholg’u p’esalar kiradi. 2. Miniatyura.--- Uncha katta bo’lmagan muzika p’esasi. Masalan: fortepiano uchun Miniatyura, vokal Miniatyurasi, orkestr Miniatyurasi va hokazo. Adabiyotlar: 1. Yarustovskiy B.M. Dramaturgiya russkoy opernoy klassiki .M.1952.g. 2. Muzo’kalnaya entsiklopediya .M. 1978.tom 4. 3. Levashova O.E., Keldo’sh Yu.V., Kandinskiy A.I. Istoriya russkoy muzo’ki.M.1979 g.t.2.