Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasini mohiyati va funksiyalari
Yuklangan vaqt
2024-12-10
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
29,2 KB
Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasini mohiyati va funksiyalari
Reja:
1.
Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasining iqtisodiy mohiyati va
uning vazifalari. Tijorat asosida faoliyat yurituvchi korxona va tashkilotlar
moliyasi.
2.
Notijorat tashkilotlari moliyasining xususiyatlari.
3.
Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasining asosiy funksiyalari.
Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyaviy manbalarining tarkibi.
Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasi moliya tizimining mustaqil sohasidir.
Uni boshqacha nomda mulkchilikning turli shaklidagi korxona va tashkilotlar
moliyasi deb ham atash mumkin. Moliya tizimining ana shu sohasida
daromadlarning asosiy qismi shakllanadi va ular, oxir oqibatda davlat tomonidan
o‘rnatilgan qoidalarga muvofiq ravishda qayta taqsimlanib, barcha darajadagi
byudjetlar va nobyudjet fondlarining daromadlarini shakllantiradi. Bir vaqtning
o‘zida byudjet (moliyaviy) mablag‘lar(i)ning katta qismi to‘g‘ridan-to‘g‘ri
byudjetdan moliyalashtirish, byudjet ssudalari va davlat kafolatlari shaklida
korxonalarning joriy va investitsion faoliyatlarini moliyalashtirishga yo‘naltirilishi
mumkin.
Yuqorida qayd etilganidek, moliya tizimining bu sohasi tijorat korxonalari va
tashkilotlari moliyasi, moliyaviy vositachilar moliyasi va notijorat tashkilotlar
moliyasi kabi bo‘g‘inlardan tashkil topadi. Bu guruhga kiruvchi xo‘jalik yurituvchi
sub’ektlarning moliyaviy munosabatlari tadbirkorlik faoliyatini tashkil etish,
daromadlar va harajatlarni shaklantirish, mulkka egalik qilish, o‘z zimmalariga
olgan majburiyatlarini bajarish shakllariga bog‘liq ravishda o‘ziga xos bo‘lgan
xususiyatlarga egadir. Bir vaqtning o‘zida, tijorat korxonalari va tashkilotlari
moliyasi muhim ahamiyat kasb etib, aynan shu yerda moliyaviy resurslarning
asosiy qismi shakllantiriladi. Mamlakatning umumiy moliyaviy ahvoli ana shu
korxonalar moliyasining ahvoli bilan belgilanadi.
Bozor munosabatlari sharoitida korxonalar o‘zlarining faoliyatlarini tijoriy
hisob asosida amalga oshiradilar. Unga muvofiq ravishda ularning harajatlari o‘z
daromadlari hisobidan qoplanishi kerak. Mehnat jamoalari ishlab chiqarish va
sotsial rivojlanishining asosiy manbai foyda hisoblanadi.
Bu soha korxonalari real ravishda moliyaviy mustaqillikka ega, mahsulotni
sotishdan olingan tushumni ularning o‘zi mustaqil ravishda taqsimlaydi,
o‘zlarining ixtiyoriga ko‘ra foydadan foydalanadilar, ishlab chiqarish va sotsial
fondlarni shakllantiradilar, moliyaviy bozorning resurslaridan – bank kreditlari,
obligatsiyalar emissiyasi, depozit sertifikatlari va moliyaviy bozorning boshqa
instrumentlari – foydalangan holda investitsiyalashtirish uchun zarur bo‘lgan
mablag‘larni qidirib topadilar.
Korxonalar davlatning mayda-chuyda aralashuvidan ozod bo‘lib, shu bilan
birgalikda, ishning iqtisodiy va moliyaviy natijalari uchun ularning mas’uliyati
ham keskin oshirilgan.
Bir vaqtning o‘zida mamlakatning xo‘jalik tizimi murakkab tuzilmadan iborat
bo‘lib, aralash iqtisodiyot sifatida faoliyat ko‘rsatadi. Uning tarkibida foyda
olishga qaratilgan biznes-sohasi bilan bir qatorda iqtisodiyotning boshqa sektorlari
ham mavjudki, ularning faoliyati ijtimoiy farovonlikka erishishga yo‘naltirilgan.
Bularning tarkibiga davlat sektoridan tashqari ba’zi mamlakatlarda katta
masshtablarga ega bo‘lgan va nisbatan yuqori sur’atlarda o‘sib borayotgan
notijorat sektori ham kiradi. Hozirgi sharoitda notijorat sektori tashkilotlarining
yuqori
sur’atlarda
tez
o‘sib
borayotganligi,
bir
tomondan,
jamiyatni
demokratlashtirish siyosiy jarayonlarining rivojlanishi va ikkinchi tomondan,
bozor iqtisodiyotining sotsial yo‘naltirilganligi (bu narsa bizning mamlakatimiz
uchun harakterlidir) bilan bog‘liq.
1111 Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasi quyidagi ko‘p qirrali vazifalarni
bajarilishini ham ta’minlaydi:
-
xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasining iqtisodiy mohiyati, ahamiyati
vazifalari va tarkibiy tuzilishini o‘rganish;
-
xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarning oborotdan tashqari aktivlarini
moliyalashtirish asoslarini o‘rganish;
-
xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar aylanma mablag‘larini moliyalashtirish
asoslarini o‘rganish;
-
xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar mahsulot ishlab chiqarish harajatlari va
mahsulot sotishdan tushumini o‘rganish;
-
xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar foydasining mohiyati, turlari, taqsimlanishi,
ishlatilishi va rejalashtirilishini o‘rganish;
-
xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar foydasining soliqqa tortilishi asoslarini
o‘rganish;
-
xo‘jalik
yurituvchi
sub’ektlar
faoliyatini
moliyalashtirish
va
kreditlashtirish asoslarini o‘rganish;
-
xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarda moliyaviy aktivlari tarkibini o‘rganish;
-
pul muomalasi va hisob-kitoblar tizimini o‘rganish;
-
xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarda baho shakllanishining asoslarini
o‘rganish;
-
xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarda moliyaviy rejalashtirishni tashkil etishni
o‘rganish va boshq.
Korxona va tashkilotlar moliyasi-xo‘jalik yurituvchi sub’ekt va davlat pul
resurslari fondini tashkil qilish va ulardan takror ishlab chiqarish, rag‘batlantirish
va jamiyatning itimoiy ehtiyojlarini kondirish maqsadlarida foydalanishdagi pul
munosabatlarin yig‘indisidir.
Xo‘jalik sub’ektlari moliyasi moliyaviy resurslarni shakllantirish va ulardan
foydalanish bilan bog‘liq pulli munosabatlar yig‘indisidir. Bozor iqtisodiyoti
sharoitida korxonalar moliyasini oldingi direktiv harakterdagi boshqarish usullari:
limitlar, markazlashgan ta’minot va boshqalardan farqli ravishda korxonalarda
samarali boshqarishning o‘ziga xos usullari shakllandiki, bular vositasida
korxonaning resurs potensiali optimallashtiriladi. Bu vaziyatda moliyaviy
resurslarni samarali boshqarish ahamiyati tezlik bilan o‘sadi. Bunday sharoitlarda
moliyaviy resurslar birinchi darajadagi ahamiyat kasb etib korxonalarni ma’lum
vakt oraligida tezlik bilan boshqa resurslarga trasformatsiyalanish imkoniyatiga
egadir.
Hozirgi
kunda
mamlakatimiz
oldida
iqtisodiyotni
erkinlashtirishdek
murakkab va mas’uliyatli vazifa turibdi. Bu vazifani muvaffaqiyatli bajarish ko‘p
jihatdan moliyaviy harakterdagi muammolarni to‘g‘ri hal etish bilan chambarchas
bog‘liq. Bozor iqtisodiyoti, uning turli-tuman modellari bo‘lishi bilan birga, shu
bilan harakterlanadi-ki, u davlat tomonidan sozlanishi bilan to‘ldiriladigan ijtimoiy
yo‘naltirilgan xo‘jalikdir. Bozor munosabatlarining strukturasining o‘zida ham,
ularni davlat tomonidan sozlash mexanizmida ham moliya katta rol o‘ynaydi.
Moliya – bozor munosabatlarining ajralmas qismi va shu bilan bir vaqtning o‘zida
davlat siyosatining amalga oshirishning muhim qurolidir. Mana shuning uchun
ham bugungi kunda moliyaning tabiatini yaxshi bilish, uning amal qilish
xususiyatlarini chuqur anglab olish‚ ularning ijtimoiy ishlab chiqarishni samarali
rivojlantirish manfaatlarida eng to‘la ishlatish usullarini ko‘rish muximdir.
Korxonaning tadbirkorlik faoliyatining natijasi sifatidagi foydaga ishlab
chiqarish jarayonining puxta o‘ylangan moliyaviy ta’minoti, moliyaviy resurslarni
ishlatish yo‘nalishlarini va asosiy hamda aylanma kapitalni safarbar qilish
usullarini tanlash orqali erishiladi. Tadbirkorlikning muvaffaqiyati, bir tomonidan,
korxona moliyasining holatiga va ikkinchi tomondan soliqqa tortish tizimiga
bog‘liq. Bu moliyaviy muammolarni keltirib chiqaradi, bularni hali iqtisodiy va
siyosiy barqarorlik, umuman iqtisodiyotni moliyaviy sog‘lomlashtirish, soliq
qonunchiligini takomillashtirish asosida hal qilish kerak. Moliya iqtisodiy
munosabatlarida o‘ziga xos o‘rinni egallaydi. Uning o‘ziga xosligi shundaki‚ u
doim pul shaklida keladi‚ taqsimot harakteriga ega va moddiy ishlab chiqarish
sohasi qatnashchilarining turli daromad va jamg‘armalarining shakllanishi va
ishlatalishini aks ettiradi. Takror ishlab chiqarish jarayonida turli darajada korxona
va firmalardan tortib xalq xo‘jaligi tarmoqlari va butun jamiyat miqyosida turli pul
fondlari vujudga keladi. Ana shu pul fondlarni shakllantirish, taqsimlash va
ishlatish
jarayonida
yuzaga
keluvchi
iqtisodiy
munosabatlar
moliyaviy
munosabatlarni tashkil etadi. Aytilgandan pulning harakat bilan bog‘liq bo‘lgan
barcha munosabatlar moliyaviy munosabatlarni tashkil etadi degan xulosa kelib
chiqmaydi.
Moliyaviy munosabatlar pulning harakati bilan bog‘liq munosabatlarning
faqat bir qismigina o‘z ishlab chiqarishiga oladi. Moliyaviy munosabatlar ob’ektiv
holda mavjuddir, lekin jamiyatdagi ishlab chiqarish munosabatlarining harakatiga
mos keladigan konkret shakllarda namoyon bo‘ladi. Hozirgi sharoitda moliyaviy
munosabatlarning
shakllari
jiddiy
o‘zgarmoqda.
O‘zbekistonda
bozor
iqtisodiyotining barpo qilinshi nafaqat mulkni davlat tasarrufidan chiqarish,
korxonalarni
xususiylashtirish,
raqobatni
rivojlantirish,
narxlarni
va
korxonalarning tashqi iqtisodiy aloqalarini liberallashtirishni, balki xalq xo‘jaligini
moliyaviy sog‘lomlashtirish, moliyaviy munosabatlarning adekvat tizimni
yaratishni ham ko‘zda tutadi. Moliyaviy munosabatlar korxonalardan tortib
umumdavlat miqyosigacha bo‘lgan ishlab chiqarishlardagi pulning harakati bilan
bog‘liq munosabalarni o‘z ishlab chiqarishiga olishi sababli umumdavlat, mahalliy
hokimiyat organlari hamda korxonalar moliyasi farqlanadi. Korxona moliyasi
davlatning yagona moliya tizimining muhim tarkibiy qismi bo‘lib, xalq
xo‘jaligining turli tarmoqlaridagi korxonalarda daromadlarning shakllanishi,
taqsimlanishi va ishlatilishi jarayonini aks ettiradi. Korxonalar moliyasi milliy
daromad va milliy boylik yaratiladigan moddiy ishlab chiqarish soxasiga xizmat
ko‘rsatadi. O‘z mohiyatiga ko‘ra korxonalar moliyasi moliyaviy tizimning o‘ziga
xos qismidir. U davlat moliyasidan farq qiladi, chunki ular ijtimoiy ishlab
chiqarishning boshqa-boshqa sohalarida amal qiladilar. Korxonalar moliyasi
tadbirkorlik bilan uzviy bog‘liqdir, chunki korxona tadbirkorlik faoliyatining shakli
hisoblanadi. Shu bilan korxonalar moliyasini o‘ranishda tadbirkorlikning barcha
tomonlari va sub’ektlari qamrab olinmaydi, bu o‘zining o‘rganish predmeti
mavjud.
Xo‘jalik yurituvchi shaxs sifatida korxona turli tashkiliy-huquqiy shakllarda
faoliyat ko‘rsatishi mumkin. Korxonaning tadbirkorlik faoliyatining natijasida
sifatidagi foydaga ishlab chiqarish jarayonining puxta o‘ylangan moliyaviy
ta’minoti, moliyaviy resurslarni ishlatish yo‘nalishlarini va asosiy hamda aylanma
kapitalni safarbar qilish usullarini tanlash orqali erishiladi. Tadbirkorlikning
muvaffaqiyati, bir tomonidan, korxona moliyaning holatiga va ikkinchi tomonidan
soliqqa tortish tizimiga bog‘liq. Bu moliyaviy muammolarni keltirib chiqaradi,
bularni hali iqtisodiy va siyosiy barqarorlik, umuman iqtisodiyotni moliyaviy
sog‘limlashtirish, soliq qonunchiligini takomillashtirish asosida hal qilish kerak.
Mazkur mavzuda o‘rganish ob’ekti bo‘lib korxonalar va ularning birlashmalarining
xo‘jalik jarayonida vujudga keladigan hamda mablag‘larining shakllanishi va qarz
mablag‘larining jalb qilinishi, ularning korxonaning harajatlari va investitsiyalarini
moliyalashtirishga ishlatilishi, foydaning hosil bo‘lishi va olingan foydaning
taqsimlanishi bilan bog‘liq bo‘lgan pul munosabatlari hisoblanadi.
2-savol bayoni. Notijorat tashkilotlari yuridik shaxs bo‘lib, foyda olish
ularning asosiy maqsadi emas va ularda olingan foyda ishtirokchilar o‘rtasida
taqsimlanmaydi. Ularning qatoriga sotsial, xayr-ehson, madaniy, ma’rifiy, ilmiy,
boshqaruv, sog‘liqni muhofaza qilish, jismoniy tarbiya va sportni rivojlantirish,
fuqarolar va tashkilotlarning qonuniy manfaatlarini himoya qilish, qarama-
qarshiliklar va ziddiyatlarni yechish, yuridik xizmatlar ko‘rsatish va shunga
o‘xshash boshqa maqsadlarga erishish uchun tashkil etilgan tashkilotlar kiradi.
Notijorat tashkilotlarining oldiga qo‘yilgan maqsadlar xilma-xil bo‘lganligi uchun
bu sektor o‘zining ham juda keng va rang-barang bo‘lishi, tabiiydir. Notijorat
sektorning bir guruh korxonalari, asosan, o‘z a’zolarining iqtisodiy manfaatlariga,
ma’lum toifadagi shaxslarning rivojlanishiga xizmat qiladi. Iqtisodiyotning bu
sektori1, odatda, davlat sektorining birinchi, tijorat sektorining ikkinchi ekanligi
inobatga olingan holda uchinchi sektor deb ham yuritiladi2.
Turli mamlakatlar iqtisodiyotida tarixiy an’analar va iqtisodiy taraqqiyot
bosqichlariga muvofiq ravishda notijorat sektor faoliyatining masshtablari bir-
biridan
farq
qiladi.
Biroq,
bir
necha
miqdoriy
tavsifnomalarning
(ko‘rsatkichlarning)
tahlili,
yaxlit
olinganda,
bu
sektorning
taraqqiy
topayotganligidan dalolat beradi. Ana shunga o‘xshash tavsifnomalarga
(ko‘rsatkichlarga) quyidagilarni kiritish mumkin:
notijorat tashkilotlarining soni. Yevropa mamlakatlarida 2000 yillar
boshlarida har 1000 kishiga 4 ta notijorat tashkiloti to‘g‘ri kelgan. Finlyandiya shu
ma’noda rekordchi hisoblanib, bu yerda har 1000 kishiga 21tadan to‘g‘ri keluvchi
notijorat tashkilotlari mavjud. Bu ko‘rsatkichning darajasi Rossiyada 3,3ga teng
bo‘lgan;
notijorat tashkilotlari ta’minlaydigan aholining bandlilik darajasi. Bu
tashkilotlar, ma’lum ma’noda, muhim ish beruvchilar bo‘lib hisoblanadi. Hozirgi
paytda bu sektorda ishchi kuchining o‘rtacha 3,4% ishlaydi (Vengriyada – 1%dan
boshlab, AQShda – 7%gacha). Notijorat tashkilotlarning faoliyat ko‘rsatishi
iqtisodiyotning boshqa sektorlarida faol ravishda qo‘shimcha ish o‘rinlarining
yaratilishiga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Bu tashkilotlar tovarlar va xizmatlarni sotib
oluvchilar bo‘lganligi uchun, oxir oqibatda, bu narsa tadbirkorlik faoliyatining
faollashuviga olib keladi;
notijorat tashkilotlarining operativ harajatlari. Bu ko‘rsatkich 2000
yillar boshlarida yalpi milliy mahsulotning o‘rtacha 3,5%ini tashkil etgan
(Vengriyada – 1,2%, AQShda – 6,3%). Rossiyada bu raqam 2%ga teng bo‘lgan.
1 O‘tgan asr 90-yillarining boshida amerikalik oilalarning 70%dan ortiqrog‘i har yili xayr-ehson maqsadlariga
qurbonlik qilganlar va ularning bu badallari o‘rtacha ular yillik daromadlarining 2%dan ko‘prog‘ini tashkil etgan.
Buyuk Britaniya aholisi esa har yili xayr-ehson tashkilotlariga qariyb 4,5 mlrd. funt sterlingni berishadiki, o‘rtacha
xayr-ehson badali uy xo‘jaligi daromadining 0,7%iga tengdir. (Qarang: Finansi, nalogi i kredit. Uchebnik. Izd. 2-ye,
dop. i pererab. /Pod red. d.e.n., prof. I.D.Matskulyaka. – M.: Izd-vo RAGS, 2007. s.183).
2 AQSH katta yoshdagi aholisining taxminan 54% ixtiyoriy ishlarga haftasiga 4 soatni, Buyuk Britaniyada aholining
30% ixtiyoriy xizmatlarga haftasiga 1,1 soatni, Kanadada katta yoshdagi aholining 27% shunday ishlarga haftasiga
3,7 soatni sarf qilishadi. (Qarang: o‘sha yerda).
Hozirgi sharoitda notijorat sektor katta iqtisodiy salohiyatga ega bo‘la borib,
bu yerda moliyaviy va inson resurslarining sezilarli qismi to‘planmoqda va u
zamonaviy bozor munosabatlari tizimida muhim ish beruvchiga aylanib bormoqda.
22222
Notijorat
asosda
xo‘jalik
yuritishning
asosiy
xususiyatlari
quyidagilardan iborat:
faoliyatning foyda olishga emas, balki ma’lum bir missiyaga erishishga
yo‘naltirilganligi;
e’lon qilingan maqsadlarga erishish uchun olingan foydadan vosita sifatida
foydalanish;
bozor xo‘jaligining iqtisodiy samaradorligi va faoliyatning sotsial
samaradorligini birgalikda qo‘shib olib borish.
33333Notijorat tashkilotlari faoliyatining moliyaviy manbalarini quyidagi
besh asosiy guruhga ajratish mumkin:
byudjet assignovaniyalari (byudjetdan ajratmalar);
tijorat faoliyati:
- tovarlar, ishlar va xizmatlarni realizatsiya qilishdan olingan tushum;
- aksiyalar, obligatsiyalar, boshqa qimmatli qog‘ozlar va omo-natlar bo‘yicha
olinadigan daromadlar;
- notijorat tashkilotning mulkidan, notijorat tashkilotlarining yordami asosida
tuzilgan xo‘jalik jamiyatlarining faoliyatidan olinadigan daromadlar va boshqalar.
tijorat tuzilmalari va xususiy shaxslarning qurbonliklari (homiylik
yordamlari);
ta’sischilardan doimiy ravishda va bir vaqtning o‘zida tushib turishi mumkin
bo‘lgan tushilmalar;
qonun bilan ta’qiqlanmagan boshqa tushilmalar (masalan, ko‘ngillilarning
mehnat sarflari, resurslarni jalb qilish bo‘yicha o‘tkazilgan tadbirlar (lotereyalar,
auksionlar, ko‘ngilxo‘shlik, madaniy, sport va boshqa ommaviy tadbirlardan)dan
kelgan tushilmalar.
Turli mamlakatlarda notijorat tashkilotlarini moliyalashtirish manbalarining
tarkibiy tuzilmasi turlichadir. Masalan, ko‘pgina rivojlangan mamlakatlarda
xususiy qurbonliklarning miqdori 1%dan (Yaponiyada) 20%gacha (AQShda)
tebranadi va o‘rtacha 11%ni tashkil etadi. Hukumat ajratmalarining salmog‘i esa
26%dan (Germaniya) 71%gacha bo‘lib, uning o‘rtacha darajasi 48%ga tengdir.
Notijorat tashkilotlarining o‘zlari tomonidan ishlab topilgan mablag‘larning
salmog‘i 23%dan (Vengriya) 71%gacha tebranib, uning o‘rtacha darajasi 41%dan
iboratdir.
Notijorat faoliyatni moliyaviy jihatdan tartibga solishning shakllari, ularning
davlat va mahalliy hokimiyat organlari bilan hamkorligi har bir mamlakatning
tegishli qonunlari yordamida amalga oshiriladi. Ularni moliyaviy jihatdan qo‘llab-
quvvatlash to‘g‘ridan-to‘g‘ri (bevosita) va egri (bilvosita) harakterga ega bo‘lishi
mumkin.
44444 Notijorat sektorni davlat tomonidan to‘g‘ri (bevosita) qo‘llab-
quvvatlashning uch asosiy shakli mavjud:
to‘g‘ridan-to‘g‘ri (bevosita) byudjet investitsiyalari;
hamkorlikda moliyalashtirish;
davlat sotsial buyurtmasi.
Notijorat sektorni egri (bilvosita) moliyalashtirish shaklidan ham, ya’ni
notijorat tashkilotlarini davlat va mahalliy hokimiyat organlari oldidagi to‘lovlari
va boshqa shunga o‘xshash majburiyatlaridan ozod qilish shaklidan ham
amaliyotda tez-tez foydalaniladi. Egri (bilvosita) moliyalashtirishning asosiy
ko‘rinishlari quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin:
nosoliqli imtiyozlarni taqdim etish;
soliqli imtiyozlashtirish.
Bu yerda, o‘z navbatida, nosoliqli imtiyozlar quyidagi ko‘rinishlarda
namoyon bo‘ladi:
notijorat tashkilotlarining faoliyati uchun binolarni ijaraga olish, yer
maydonlarini ajratish;
litsenziyalashtirishning soddalashtirilgan tizimini o‘rnatish (belgilash);
aloqa xizmatlari va kommunal xizmatlarni to‘lashda imtiyozli tariflardan
foydalanish;
va boshqalar.
Shuningdek, soliqli imtiyozlashtirish quyidagi ko‘rinishlarda bo‘lishi
mumkin:
hadya etuvchilar uchun imtiyozlar;
qurbonlik (homiylik) qiluvchi yuridik shaxslar uchun imtiyozlar.
Davlat organlari notijorat tashkilotlarining faoliyatiga aralashish, agar
ularning
sarflanishi
tashkilotning
maqsadlariga
mos
kelayotgan
bo‘lsa,
harajatlarning yo‘nalishiga o‘zgartirishlar kiritish huquqiga ega emas.
3-savol bayoni. Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasi 2 asosiy funksiyani
bajaradi:
Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarning ijtimoiy takror ishlab chiqarish
jarayonidagi olingan moliyaviy natijalarini taqsimlash;
moliyaviy
natijalarini
taqsimlanishi
natijasidagi
pul
fondlarini
shakllanishi va tegishli moliyaviy resurslardan samarali foydalanishini nazorat
qilish.
Korxonalar moliyasi 3 asosiy funksiyani bajaradi:
- Korxonaning ijtimoiy takror ishlab chiqarish jarayonidagi olingan moliyaviy
natijalarini taqsimlash va qayta taqsimlash;
- Moliyaviy natijalarini taqsimlanishi natijasidagi pul fondlarini shakllanishi
va tegishli moliyaviy resurslardan samarali foydalanishini nazorat qilish;
- Korxonalar
moliyaviy
xo‘jalik
faoliyatini
rag‘batlantiruvchi
kabi
funksiyalarni bajaradi.
Korxonalarni moliyaviy boshqaruv tizimi: pul resurslarining vaktli qiymati,
pul okimlari, tadbirkorlik va moliyaviy xatarlar, kapitallar bahosi, samarali bozor
kabi kator konsepsiyalarga asoslanadi. Moliyaviy munosabatlar korxonalardan
tortib umumdavlat miqyosigacha bo‘lgan bosqichdagi pulning harakati bilan
bog‘liq munosabatlarni o‘z ichiga olishi sababli umumdavlat, mahalliy xokimiyat
organlari hamda korxonalar moliyasi farqlanadi.
Korxonalar moliyaviy resurslarini shakllantirish va foydalanish jarayonida bir
nechta moliyaviy institutlar bilan rang-barang moliyaviy munosabatlarda bo‘ladi.
Ularning asosiylari bo‘lib quyidagilar hisoblanadi:
1. Yalpi daromadni shakllantirish va foydalanish jarayonida, xo‘jalik
sub’ektlariaro moliyaviy munosabatlar, ya’ni xom-ashyo, yoqilg‘i, materiallar,
butlovchi asbob-uskunalar tayyor mahsulotni realizatsiya qilish, jarimalar to‘lash
va moliyaviy jarima olish hamda ikki yoqlama shartnoma va majburiyatlarni
bajarishdagi jarayonlar.
2. Investitsiyaga mo‘ljallangan korxona qimmatli qog‘ozlarini muomalaga
chiqarish va joylashtirish hamda qo‘shma korxonalar tashkil etishda hissali
mablag‘lar orqali ishtirok etish.
3. Korxonalar valyuta fondini tashkil etishda va foydalanishda tashki iqtisodiy
aloqa kompaniyalari bilan bo‘lgan moliyaviy munosabatlar.
4. Moliya tizimi organlari bilan korxonalar o‘rtasida bo‘ladigan iqtisodiy
munosabatlar. Jumladan: nobyudjet fondlarga ajratmalar, respublika va mahalliy
byudjetlarga soliqlar to‘lash, korxona agar davlatga tegishli bo‘lsa, byudjetdan
dotatsiya olish.
5. Tijorat banklaridan qisqa va uzoq muddatli kreditlar olish, ssudalarni
qaytarish, kredit uchun foizlar to‘lash bilan bog‘liq bo‘lgan moliyaviy
munosabatlar.
6. Bozor iqtisodiyoti sharoitida korxonalar moliyasining salmog‘i yanada
kengayadi. Bu holat korxonalar moliyaviy rejalarini mustaqil ishlab chiqaruvchi
sub’ekt bo‘lganligi bilan bog‘liqdir.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida korxonalar moliyasini o‘rganishning ob’ektiv
zarurligiga ta’sir etadigan omillar turlichadir. Shulardan asosiylari bo‘lib:
- tovar pul munosabatlarining mavjudligi;
- xo‘jalik sub’ektlarining turli xil mulk shakllarida faoliyat ko‘rsatishi;
- iqtisodiy rag‘batlantirish va kengaytirilgan ishlab chiqarish moliyaviy
ta’minlash maqsadida pul daromadlari hamda jamg‘armalarini shakllantirish va
boshqalar.
Korxonaning moliyaviy resurslari bu – korxona ixtiyoridagi pul mablag‘lari
bo‘lib, ular joriy harajatlar va ishlab chiqarishni rivojlantirish uchun xizmat
qiluvchi
korxona
ixtiyoridagi
pulga
tenglashtiriladigan
daromadlar
va
tushumlardir. Korxonaning moliyaviy resurslarning mohiyati shundan iboratki,
ular nafaqat korxonaning iqtisodiy rivojlantirishga, balki korxonada ishlaydigan
ishchilarning iqtisodiy ahvoli va sotsial barqarorligini ta’minlash uchun ham
ishlatiladi. Haqiqatdan ham moliyaviy resurslarni milliy iqtisodiyotning barcha
tarmoqlarining jadal sur’atlar bilan rivojlantirishdagi o‘rni va ahamiyati juda
o‘lkan hisoblanadi. Chunki, jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi borayotgan bir
vaqtda xom-ashyo resurslarini taqchilligi va narxi muntazam oshib borayotganligi
moliyaviy resurslardan oqilona foydalanish xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar orsidagi
juda katta ma’sulyatli talablarni qo‘yilishiga sabab bo‘lmokda. Bu talablar esa
xo‘jalik sub’ektlariga nodir va tiklanmaydigan resurslarimizga nisbatan
xo‘jasizlarcha munosabatda bo‘lish huquqini bermaydi. Chunki tadbirkor o‘zidagi
mavjud moliyaviy resurslardan foydalanib tabiat in’om etgan tabiiy resurslarni
qayta ishlab, insonlarning ehtiyojiga moslab ishlab chiqarilgan tovar mahsulotini
iste’mol qilish uchun bozorga chiqaradi. Bozorda mavjud shakllantirilgan
narxlarda ayriboshlanadi. Shu asosda tadbirkor o‘zining faoliyatini yanada qayta
jonlantiradi, bu esa qilingan harajat va topilgan daromad o‘rtasidagi farq, ya’ni
moliyaviy resurslar evaziga amalga oshiriladi, shundan ham bilishimiz mumkinki
jamiyatdagi barcha iqtisodiy munosabat u ishlab chiqarish bo‘ladimi, xizmat
ko‘rsatish har qaysisining asosi bo‘lib moliyaviy resurslar hisoblanadi.
Jamiyatning iqtisodiy salohiyati tabiiy, moliyaviy va mehnat resurslaridan
foydalanish darajasi bilan belgilanadi.
Bozor xo‘jaligida pul katta iqtisodiy tizimda ishlab chiqarishni rivojlantirshni
ta’minlaydigan asosiy omil sifatida harakat qilib, turli xizmatlar bilan bog‘liq
bo‘ladigan to‘lovlarni to‘lashda, kreditlar bilan bog‘liq jarayonlarda pul, ko‘p
mulkchilik iqtisodiyotining rivojlanishi tufayli chiqarilgan qimmatli qog‘ozlar
shaklida bo‘lib, pul jamg‘armalarining aylanishi jarayonida shakllanishi va ulardan
foydalanishda ham namoyon bo‘lishi mumkin.
Shunday qilib, moliyaviy munosabatlarning moddiy ifodasi moliyaviy
resurslarda o‘z ifodasini topadi. Moliyaviy resurslar jamiyat xo‘jalik mexanizmida
insonning qon tomirlari tizimi kabi faol xizmat qiladi. Iqtisodiyotning qaysi
jabhasini tahlil qilmaylik, moliya masalalariga duch kelamiz. Ular xo‘jalik
sub’ektlarni byudjet, banklar, sug‘urta va boshqalar oldidagi majburiyatlarni
bajarish uchun ishlatiladi. Moliyaviy resurslar korxona tashkil topayotgan vaqtda,
ya’ni ustav kapitali tashkil etilganda shakllanadi. Ustav kaptali – bu ta’sischilar
kapitali hisobiga hosil qilingan korxona mulkidir. Amaldagi qonunlarga asosan,
ustav kapitalining eng kam o‘lchamlari belgilab qo‘yiladi. Moliyaviy resurslar
birinchi galda asosiy va yordamchi faoliyat natijasida olingan foyda, shuningdek
ishlab chiqarilgan mulkni sotishdan tushgan tushumlar, barqaror passivlar, turli
maqsadli tushumlar, mehnat jamoasi a’zolarining badal to‘lovlari va hissalardan
tashkil topadi.
Barqaror passivlarga ustav zahira va boshqa kapitallar; uzoq muddatli qarzlar;
korxona aylanmasida doimo mavjud bo‘lgan kreditorlik qarzlar kiradi.
Moliyaviy resurslar iqtisodiy yo‘naltirilishi nuqtai nazaridan qo‘yidagicha
tavsiflanadi:
- asosiy faoliyatni ta’minlovchi;
- asosiy fondlarni takror ishlab chiqarishni ta’minlovchi;
- aylanma mablag‘larni shakllantirishini ta’minlovchi;
- kadrlarni tayyorlash tadbirlarni ta’minlovchi;
- ishchi hodimlarni moddiy rag‘batlantirishni ta’minlovchi;
- ijtimoiy-maishiy va boshqa ehtiyojlarni qondirishni ta’minlovchi;
- moliyaviy ehtiyot zahiralashga.
Ijtimoiy mahsulotni taqsimlash nuqtai nazaridan qaralganda moliyaviy
resurslar deganda, davlat va xizmat sohasidagi korxonalarda o‘z maqsad va
vazifalar bajarish uchun to‘planadigan, taqsimlanadigan va ishlatiladigan pul
shaklidagi ijtimoiy mahsulot va milliy daromadning bir qismi tushuniladi. Amaliy
nuqtai nazardan xizmat sohasidagi korxonalarni moliyaviy resurslari ular ixtiyorida
bo‘lgan jami pul shaklidagi daromadlar va jamg‘armalar yig‘indisidir.
Moliyaviy resurslarni joriy faoliyat, kredit resurslar, pul mablag‘lari rezervlari
bilan bog‘liq bo‘lgan harajatlarni qoplagandan keyin korxona ixtiyorida qoladigan
pul mablag‘lari jamg‘armalari tashkil qiladi. Moliyaviy resurslarga ma’lum
mikdorda moddiy boyliklar mos keladi. Asosiy va aylanma fondlar, moddiy va
mehnat resurslarni samarali ishlatish moliyaviy resurslar holatini belgilaydi.