XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTLARNI MOLIYAVIY RESURSLARI VA KAPITALI
Yuklangan vaqt
2024-12-10
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
11
Faytl hajmi
53,1 KB
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTLARNI MOLIYAVIY
RESURSLARI VA KAPITALI
Reja:
1.
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslari.
2.
Tijoriy
XO‘JALIK
YURITUVCHI
SUB’EKTlar
moliyaviy
resurslarining dastlabki (birlamchi holda) shakllantirilishi va ularning shakllari.
3.
Tushum va uning tarkibiy qismlari. Tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI
SUB’EKTlar moliyaviy resurslarining shakllanish manbalariga ko‘ra turlari.
4.
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan
foydalanish samaradorligi.
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslari bu –
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar ixtiyoridagi pul mablag‘lari bo‘lib, ular
joriy harajatlar va ishlab chiqarishni rivojlantirish uchun xizmat qiluvchi korxona
ixtiyoridagi pulga tenglashtiriladigan daromadlar va tushumlardir. Korxonaning
moliyaviy resurslarning mohiyati shundan iboratki, ular nafaqat korxonaning
iqtisodiy rivojlantirishga, balki korxonada ishlaydigan ishchilarning iqtisodiy ahvoli
va sotsial barqarorligini ta’minlash uchun ham ishlatiladi. Haqiqatdan ham
moliyaviy resurslarni milliy iqtisodiyotning barcha tarmoqlarining jadal sur’atlar
bilan rivojlantirishdagi o‘rni va ahamiyati juda o‘lkan hisoblanadi. Chunki, jahon
moliyaviy-iqtisodiy inqirozi borayotgan bir vaqtda xom-ashyo resurslarini
taqchilligi va narxi muntazam oshib borayotganligi moliyaviy resurslardan oqilona
foydalanish Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar orsidagi juda katta ma’sulyatli talablarni
qo‘yilishiga sabab bo‘lmokda. Bu talablar esa xo‘jalik sub’ektlariga nodir va
tiklanmaydigan resurslarimizga nisbatan xo‘jasizlarcha munosabatda bo‘lish
huquqini bermaydi. Chunki tadbirkor o‘zidagi mavjud moliyaviy resurslardan
foydalanib tabiat in’om etgan tabiiy resurslarni qayta ishlab, insonlarning ehtiyojiga
moslab ishlab chiqarilgan tovar mahsulotini iste’mol qilish uchun bozorga chiqaradi.
Bozorda mavjud shakllantirilgan narxlarda ayriboshlanadi. Shu asosda tadbirkor
o‘zining faoliyatini yanada qayta jonlantiradi, bu esa qilingan harajat va topilgan
daromad o‘rtasidagi farq, ya’ni moliyaviy resurslar evaziga amalga oshiriladi,
shundan ham bilishimiz mumkinki jamiyatdagi barcha iqtisodiy munosabat u ishlab
chiqarish bo‘ladimi, xizmat ko‘rsatish har qaysisining asosi bo‘lib moliyaviy
resurslar hisoblanadi. Jamiyatning iqtisodiy salohiyati tabiiy, moliyaviy va mehnat
resurslaridan foydalanish darajasi bilan belgilanadi.
Bozor xo‘jaligida pul katta iqtisodiy tizimda ishlab chiqarishni rivojlantirshni
ta’minlaydigan asosiy omil sifatida harakat qilib, turli xizmatlar bilan bog‘liq
bo‘ladigan to‘lovlarni to‘lashda, kreditlar bilan bog‘liq jarayonlarda pul, ko‘p
mulkchilik iqtisodiyotining rivojlanishi tufayli chiqarilgan qimmatli qog‘ozlar
shaklida bo‘lib, pul jamg‘armalarining aylanishi jarayonida shakllanishi va ulardan
foydalanishda ham namoyon bo‘lishi mumkin.
Shunday qilib, moliyaviy munosabatlarning moddiy ifodasi moliyaviy
resurslarda o‘z ifodasini topadi. Moliyaviy resurslar jamiyat xo‘jalik mexanizmida
insonning qon tomirlari tizimi kabi, faol xizmat qiladi. Iqtisodiyotning qaysi
jabhasini tahlil qilmaylik, moliya masalalariga duch kelamiz. Ular xo‘jalik
sub’ektlarni byudjet, banklar, sug‘urta va boshqalar oldidagi majburiyatlarni
bajarish uchun ishlatiladi. Moliyaviy resurslar korxona tashkil topayotgan vaqtda,
ya’ni ustav kapitali tashkil etilganda shakllanadi. Ustav kaptali – bu ta’sischilar
kapitali hisobiga hosil qilingan korxona mulkidir. Amaldagi qonunlarga asosan,
ustav kapitalining eng kam o‘lchamlari belgilab qo‘yiladi. Moliyaviy resurslar
birinchi galda asosiy va yordamchi faoliyat natijasida olingan foyda, shuningdek
ishlab chiqarilgan mulkni sotishdan tushgan tushumlar, barqaror passivlar, turli
maqsadli tushumlar, mehnat jamoasi a’zolarining badal to‘lovlari va hissalardan
tashkil topadi.
Barqaror passivlarga ustav zahira va boshqa kapitallar; uzoq muddatli qarzlar;
korxona aylanmasida doimo mavjud bo‘lgan kreditorlik qarzlar kiradi.
Moliyaviy resurslar iqtisodiy yo‘naltirilishi nuqtai nazaridan qo‘yidagicha
tavsiflanadi:
- asosiy faoliyatni ta’minlovchi;
- asosiy fondlarni takror ishlab chiqarishni ta’minlovchi;
- aylanma mablag‘larni shakllantirishini ta’minlovchi;
- kadrlarni tayyorlash tadbirlarni ta’minlovchi;
- ishchi hodimlarni moddiy rag‘batlantirishni ta’minlovchi;
- ijtimoiy-maishiy va boshqa ehtiyojlarni qondirishni ta’minlovchi;
- moliyaviy ehtiyot zahiralashga.
Ijtimoiy mahsulotni taqsimlash nuqtai nazaridan qaralganda moliyaviy
resurslar deganda, davlat va xizmat sohasidagi korxonalarda o‘z maqsad va vazifalar
bajarish uchun to‘planadigan, taqsimlanadigan va ishlatiladigan pul shaklidagi
ijtimoiy mahsulot va milliy daromadning bir qismi tushuniladi. Amaliy nuqtai
nazardan xizmat sohasidagi korxonalarni moliyaviy resurslari ular ixtiyorida
bo‘lgan jami pul shaklidagi daromadlar va jamg‘armalar yig‘indisidir.
Moliyaviy resurslarni joriy faoliyat, kredit resurslar, pul mablag‘lari rezervlari
bilan bog‘liq bo‘lgan harajatlarni qoplagandan keyin korxona ixtiyorida qoladigan
pul mablag‘lari jamg‘armalari tashkil qiladi. Moliyaviy resurslarga ma’lum
mikdorda moddiy boyliklar mos keladi. Asosiy va aylanma fondlar, moddiy va
mehnat resurslarni samarali ishlatish moliyaviy resurslar holatini belgilaydi.
2-savol bayoni. Tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning
moliyaviy resurslari dastlab (birlamchi holda) ular ta’sis kapitalining bir qismini pul
shaklida qo‘yish va shuningdek, boshqa shaxslar va tashkilotlardan maqsadli
moliyalashtirish va subsidiyalar ko‘rinishida kelib tushgan pul mablag‘lari qismi
hisobidan shakllantiriladi. Ta’sis kapitalining nopulli (pulsiz) qismi (sanoat va
intellektual mulk ob’ektlari, ulardan foydalanish huquqlari va boshqalar) esa, xuddi
maqsadli tushilmalar singari, agar ular pul ko‘rinishida qo‘yilmagan bo‘lsa, ularni
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari tarkibiga kiritish
maqsadga muvofiq emas.
Dastlabki (birlamchi) kapitalning ishlab chiqarishga investitsiya qilinishi
tovar-pul doiraviy aylanishi jarayonining kengayishini boshlab beradi. Uning pul
shaklidagi yakuni (natijasi) sifatida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning
tushumi maydonga chiqadi. O‘z navbatida, tushum harajatlarni moliyalashtirish va
kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonini davom etttirishni ta’minlovchi bir
necha pul mablag‘lari fondlariga bo‘linadi. Umumiy tarzda, formula orqali buni
quyidagicha ifodalash mumkin:
T = F аа + F мхм + F их + F ф
Bu yerda:
T - tushum;
F аа - asosiy ishlab chiqarish fondlarining jismoniy eskirishini tiklashga
mo‘ljallangan amortizatsiya ajratmalari fondi;
F мхм - moddiy harajatlarni (xom ashyo, materiallar, yoqilg‘i, elektroenergiya va
boshqalarni sotib olish) moliyalashtirish fondi;
F их - ish haqi fondi;
F ф - tovarlarni realizatsiya qilishdan olingan foyda (soliqlar to‘languncha va
foydadan boshqa to‘lanmalar amalga oshirilguncha).
3-savol bayoni. Ayrim iqtisodchi-olimlarning izlanish (tadqiqot)larida
moddiy harajatlar va mehnat haqini moliyalashtirish uchun mo‘ljallangan pul
mablag‘lari XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari
tarkibiga kiritilmaydi. Ularning ayrimlari tomonidan esa XO‘JALIK YURITUVCHI
SUB’EKTning moliyaviy resurslari tarkibiga hatto pulli tushum ham kiritilmayotir.
Bunday yondoshuvlarning noto‘g‘ri ekanligi shubhasiz.
Bozor iqtisodiyotining xorijiy nazariyasi va amaliyotida pul tushumi yalpi
daromad tarzida talqil qilinadi. Bu narsa XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT
moliyaviy resurslari fondini shakllantirish va qayta yangilashda tushumning
umumlashtirilgan ahamiyatini o‘zida aniqroq aks ettiradi. Moddiy harajatlarni
moliyalashtirish uchun mo‘ljallangan pul tushumlarining bir qismi, XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKTning real moliyaviy resursi mol yetkazib beruvchilar va
kontragentlarning hisob varaqlariga o‘tkazilmasdan uning aylanmasida bo‘lgan
paytda unga qo‘shimcha daromad keltiradi. O‘tish davrining dastlabki yillaridagi
o‘zaro mol yetkazib berish (xizmat ko‘rsatish) bo‘yicha noto‘lovlar krizisi bank
kreditlari foizining yuzdan oshgan darajasida tekin tijoriy kredit imkoniyatining
mavjudligi o‘zining “qo‘lbola” birlamchi manbai bo‘lib xizmat qildi. Shunga
o‘xshash narsa ish haqi fondiga nisbatan ham tegishli bo‘ldi. Xodimlarga, ishchi va
xizmatchilarga bir necha oylab oylik maoshlarni berishning kechiktirilganligi
(orqaga surilganligi) ba’zi bir “tadbirkor” va “bankir”larning tekinga boyish
manbalaridan biriga aylandiki, chunki to‘lanmagan ish haqi ularning aylanmasida
bo‘lgan edi.
Amortizatsiya ajratmalari fondi XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar
moliyaviy resurslarining tarkibiy tuzilmasida muhim rol o‘ynaydi. Chunki bunday
ajratmalar pul tushumlaridan qancha ajratilganligi va ularning XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKT tegishli hisob varaqlarida joylashganligiga qarab
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning real moliyaviy resurslari bo‘lib
hisoblanadi.
Ishlab chiqarishning rivojlanishi va tovar hamda moliya bozorlarida
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT faoliyatining faollashuvi natijasida uning
moliyaviy resurslari tarkibiy tuzilmasida foyda hal qiluvchi o‘rinni egallay
boshlaydi. Foyda XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT o‘z mablag‘larining asosiy
manbai
bo‘lib,
ishlab
chiqarish
apparatining
yangilanishini,
sifatning
yaxshilanishini, chiqarilayotgan mahsulot assortimentining kengayishini va h.k.larni
ta’minlaydi. Foyda hisobidan XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning rezerv
fondlari, maxsus maqsadlarga mo‘ljallangan fondlar shakllantiriladi.
Foyda massasi va normasi, uning harajatlarga nisbati XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKTning kreditga layoqatligini va uning qarziy mablag‘larni
jalb qilish imkoniyatini, uzoq va qisqa muddatli kreditlarni olishni aniqlab beradigan
muhim indikatorlardir. Qarziy mablag‘larning XO‘JALIK YURITUVCHI
SUB’EKT o‘z mablag‘lariga nisbati 1/3 va undan katta darajaga yetib, uning
to‘lovga layoqatligiga kreditorilarga ham, hamkorlariga ham shubha tug‘dirmasligi
mumkin.
Amal (harakat)dagi tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning
moliyaviy resurslarini ularning shakllanish manbalariga ko‘ra quyidagilarga ajratish
mumkin:
mahsulot realizatsiyasining tushumi hisobidan shakllanadigan moliyaviy
resurslar (foyda; amortizatsiya ajratmalari fondi; ish haqi fondi; moddiy harajatlarni
tiklash fondi);
boshqa realizatsiya (mol-mulk; asosiy faoliyatga daxldor bo‘lmagan xizmatlar
va boshqalar) hisobidan olinadigan moliyaviy resurslar;
moliyaviy bozorda shakllanadigan moliyaviy resurslar (kreditlar va zayomlar;
o‘z aksiyalari va qimmatli qog‘ozlarning boshqa ko‘rinishlarini sotish; boshqa
emitentlarning qimmatli qog‘ozlari bo‘yicha dividentlar va foizlar; sug‘urta
qoplamalari va boshqalar);
kreditorlik qarzlari hisobidan tashkil topadigan moliyaviy resurslar (mol
yetkazib beruvchi va pudratchilarga; mehnat haqi bo‘yicha; sotsial sug‘urtaga doir;
byudjet oldidagi va boshqalar);
badallar va maqsadli harakterdagi tushilmalar hisobidan shakllantiriladigan
moliyaviy resurslar (boshqa tashkilotlar va jismoniy shaxslardan tushilmalar,
byudjet subsidiyalari va h.k.).
4-savol bayoni. Iqtisodiy munosabatlarni takror ishlab chiqarish shakllaridan
biri sifatida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyasining harakati
minimal harajatlarda maksimal natijalarning olinishini nazarda tutuvchi
samaradorlikning umumiqtisodiy me’zoniga bo‘ysunadi. Shu sababli XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish samaradorligini
quyidagi formula orqali tasavvur etish mumkin:
S мр = N м ф : X мр
Bu yerda:
S мр - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan
foydalanish samaradorligi;
N м ф - ma’lum davr (o‘tgan yoki rejali) uchun XO‘JALIK YURITUVCHI
SUB’EKT faoliyatining moliyaviy natijasi;
X мр - shu moliyaviy natijani qo‘lga kiritish uchun XO‘JALIK YURITUVCHI
SUB’EKT tomonidan qilingan (yoki rejalash tirilgan) moliyaviy resurslar
harajatlari.
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish
samaradorligini aniqlashda shu narsani inobatga olish kerakki, moliyaviy natija
faqat moliyaviy emas, balki moddiy va mehnat resurslari harajatlarining natijasi
hamdir. Shuning uchun ham, masalan, mahsulotni realizatsiya qilishdan olingan
foydani taqqoslab turib, buning natijasida faqat faoliyatning sof moliyaviy tomonini
harakterlovchi ko‘rsatkichga ega bo‘lamiz, deb hisoblash maqsadga muvofiq emas.
Bu
XO‘JALIK
YURITUVCHI
SUB’EKT
moliyaviy-xo‘jalik
faoliyati
samaradorligini harakterlovchi yaxlit ko‘rsatkichlardan biri bo‘lib, unga
kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonida moddiy-ishlab chiqarish va
moliyaviy oqimlarning ajralmas bog‘liqligi xosdir.
Yuqorida bildirilgan fikr o‘ziga moliyaviy natija va moliyaviy harajatlarning
tavsifini mujassam etuvchi XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy-
xo‘jalik faoliyatining samaradorligini harakterlovchi boshqa ko‘rsatkichlarga ham
to‘liq tegishlidir. Shunday bo‘lishiga qaramasdan analitik maqsadlar uchun bu
majmua (to‘plam)dan aynan XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy
faoliyatini, uning moliyaviy va baho siyosatining samaradorligini adekvat
(o‘xshash) tarzda harakterlovchi ko‘rsatkichlarni ajratish muhimdir.
Shunisi taajjublanarliki, XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy
faoliyatining samaradorligini adekvat (o‘xshash) ifodalovchi bo‘lib fond, moliya-
kredit va pul bozorlaridagi ular operatsiyalarining daromadliligi hisoblanadi. Bu
yerda, ma’lumki, pul (P
* ) go‘yo to‘g‘ridan-to‘g‘ri puldan (P) qilinadi. U holda
moliyaviy samaradorlikni aniqlash formulasi quyidagi ko‘rinishni oladi:
S мр = (P
* - P) : P
Bu yerda: S мр - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy
resurslaridan
foydalanish samaradorligi;
P
* - P – bevosita moliyaviy operatsiyalarni
amalga
oshirish
natijasida
XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKT
tomonidan olingan daromad.
Bevosita moliyaviy operatsiyalarni amalga oshirish natijasida XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKT tomonidan olingan daromad tarkibiga quyidagilar kiradi:
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT tomonidan aksiya va boshqa qimmatli
qog‘ozlarni emissiya qilish asosida bozorda joylashtirishdan olingan dividentlar;
boshqa emitentlar qimmatli qog‘ozlarini sotib olishdan olingan dividentlar;
banklardagi pul omonatlaridan olingan foiz daromadlari;
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT foydasidagi valyutalar kurslari
bo‘yicha farqlar;
va boshqalar.
Ajablanarlisi shundaki, XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy
operatsiyalarining
daromadliligini
harakterlovchi
ko‘rsatkich
ularning
samaradorligini sof moliyaviy natijaning sof moliyaviy harajatlarga nisbati shaklida
ifodalab, ko‘pchilik hollarda XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliya-xo‘jalik
faoliyatining haqiqiy samaradorligini aks ettirmaydi. Iqtisodiyot real sektori
samaradorligining ko‘rsatkichlarida va baholarida bankrot holatida bo‘lishlariga
qaramasdan moliyaviy “spekulyatsiyaning” imkoniyatlari ularni “cho‘kmasdan”
turishlariga sharoit yaratadi.
Real sektor XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarida, moddiy ishlab
chiqarishda moliyaviy resurslardan foydalanishning samaradorligini mos ravishda
baholash talablariga u yoki bu darajada sotuv rentabelligi ko‘rsatkichi (foydaning
mahsulotni realizatsiya qilishdan olingan tushumga nisbati) javob beradi. Bu
nisbatdagi surat va maxraj pul mablag‘laridan iborat bo‘lganligi uchun sotuv
rentabelligini, ayrim holatlarni istisno qilgan tarzda, sof moliyaviy ko‘rsatkich
sifatida e’tirof etish mumkin. Shunday bo‘lishiga qaramasdan bu yerda yana bir
narsani inobatga olmoq lozim, ya’ni samaradorlikning o‘lchovi sifatida yuqoridagi
ko‘rsatkichning haqqoniylik darajasi juda ko‘p omillarga, xususan, tushum va
foydani shakllantiruvchi bozor baholari monopol baholarni shakllantirishning salbiy
ta’sirlaridan qanchalik ozod ekanligiga bog‘liq.
Yuqorida ko‘rib o‘tilgan barcha moliyaviy ko‘rsatkichlarda mazmun va shakl
o‘rtasida dialektik qarama-qarshilikning mavjudligi namoyon bo‘ladiki, bu narsa
bizning holat (vaziyat)da XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyasining
(iqtisodiyot yaxlit moliyaviy sektorining ham) o‘z iqtisodiy asosidan, ishlab
chiqarishdan ajralib chiqish (uzilish)ga va unga bog‘liq bo‘lmagan holda mustaqil
hayot kechirish imkoniyatini qo‘lga kiritishga intilishi orqali ifodalanadi.
XO‘JALIK
YURITUVCHI
SUB’EKTlar
moliya-xo‘jalik
faoliyatining
samaradorligini tahlil qilish va baholashda moliyaviy ko‘rsatkichlar (masalan,
tushum va foyda) moddiy aylanma mablag‘larning aylanuvchanligi, asosiy ishlab
chiqarish fondlari va nomoddiy aktivlarning fond qaytimi (sig‘imi) kabi iqtisodiy
ko‘rsatkichlar bilan birgalikda qaralsa, bu qarama-qarshilik, ma’lum darajada,
pasayadi (kamayadi). Ana shu munosabat bilan eng umumlashtiruvchi
ko‘rsatkichlardan biri quyidagi formulaga muvofiq ravishda hisoblanadigan
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning iqtisodiy rentabelligi (biznesning
rentabelligi) ko‘rsatkichidir:
R и = F : (K айл+ K ас + A ном )
Bu yerda:
R и - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning iqtisodiy rentabelligi,
biznesning rentabelligi;
F - yillik foyda;
K айл - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT aylanma kapitalining miqdori
(qiymatiy baholarda);
K ас - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT asosiy kapitalining miqdori
(qiymatiy baholarda);
A ном - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT nomoddiy aktivlarining
miqdori (qiymatiy baholarda).
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish
samaradorligini tahlil qilishda uning moliyaviy barqarorligi, to‘lovga layoqatligi va
likvidligini harakterlovchi ko‘rsatkichlardan chetda qolmaslik kerak. Bu yerda ham
o‘zining mazmuniga ko‘ra sof moliyaviy va iqtisodiy ko‘rsatkichlar qo‘llaniladi. Sof
moliyaviy ko‘rsatkichlar qatoriga absolyut va muddatli likvidlik koeffitsiyentlarini
kiritish mumkinki, ular yordamida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning
potensial to‘lov qobiliyati baholanadi:
K авс = (P + QQ) : M км
K муд = (P + QQ + DQ) : M км
Bu yerda:
K авс - absolyut likvidlik koeffitsiyenti;
K муд - muddatli likvidlik koeffitsiyenti;
P - hisob varaqlardagi va XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT
kassasidagi pullar;
QQ - likvidli qimmatli qog‘ozlar;
DQ - mobilizatsiya qilingan debitorlik qarzlari;
M км - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning qisqa muddatli
majburiyatlari.
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning pul mablag‘lari va moddiy
resurslarining pulli (qiymatiy) bahosi aralashadigan ko‘rsatkich joriy likvidlik
koeffitsiyentidir (qoplash koeffitsiyenti). U quyidagicha hisoblanadi:
K жл = (PM + MAM) : M км
Bu yerda:
K жл - joriy liklidlik koeffitsiyenti;
PM - pullar va ularga tenglashtirilgan mablag‘lar (likvidli qimmatli
qog‘ozlar va jalb qilingan debitorlik qarzlari);
MAM – XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moddiy aylanma
mablag‘larining qiymatiy bahosi;
M км - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning qisqa muddatli
majburiyatlari.