XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTLARNI MOLIYAVIY RESURSLARI VA KAPITALI

Yuklangan vaqt

2024-12-10

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

53,1 KB


 
 
 
 
 
 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTLARNI MOLIYAVIY 
RESURSLARI VA KAPITALI 
 
 
Reja: 
1. 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslari. 
2. 
Tijoriy 
XO‘JALIK 
YURITUVCHI 
SUB’EKTlar 
moliyaviy 
resurslarining dastlabki (birlamchi holda) shakllantirilishi va ularning shakllari. 
3. 
Tushum va uning tarkibiy qismlari. Tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI 
SUB’EKTlar moliyaviy resurslarining shakllanish manbalariga ko‘ra turlari. 
4. 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan 
foydalanish samaradorligi.  
 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslari bu – 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar ixtiyoridagi pul mablag‘lari bo‘lib, ular 
joriy harajatlar va ishlab chiqarishni rivojlantirish uchun xizmat qiluvchi korxona 
ixtiyoridagi pulga tenglashtiriladigan daromadlar va tushumlardir. Korxonaning 
moliyaviy resurslarning mohiyati shundan iboratki, ular nafaqat korxonaning 
iqtisodiy rivojlantirishga, balki korxonada ishlaydigan ishchilarning iqtisodiy ahvoli 
va sotsial barqarorligini ta’minlash uchun ham ishlatiladi. Haqiqatdan ham 
moliyaviy resurslarni milliy iqtisodiyotning barcha tarmoqlarining jadal sur’atlar 
bilan rivojlantirishdagi o‘rni va ahamiyati juda o‘lkan hisoblanadi. Chunki, jahon 
moliyaviy-iqtisodiy inqirozi borayotgan bir vaqtda xom-ashyo resurslarini 
taqchilligi va narxi muntazam oshib borayotganligi moliyaviy resurslardan oqilona 
foydalanish Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar orsidagi juda katta ma’sulyatli talablarni 
qo‘yilishiga sabab bo‘lmokda. Bu talablar esa xo‘jalik sub’ektlariga nodir va 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTLARNI MOLIYAVIY RESURSLARI VA KAPITALI Reja: 1. XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslari. 2. Tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyaviy resurslarining dastlabki (birlamchi holda) shakllantirilishi va ularning shakllari. 3. Tushum va uning tarkibiy qismlari. Tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyaviy resurslarining shakllanish manbalariga ko‘ra turlari. 4. XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish samaradorligi. XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslari bu – XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar ixtiyoridagi pul mablag‘lari bo‘lib, ular joriy harajatlar va ishlab chiqarishni rivojlantirish uchun xizmat qiluvchi korxona ixtiyoridagi pulga tenglashtiriladigan daromadlar va tushumlardir. Korxonaning moliyaviy resurslarning mohiyati shundan iboratki, ular nafaqat korxonaning iqtisodiy rivojlantirishga, balki korxonada ishlaydigan ishchilarning iqtisodiy ahvoli va sotsial barqarorligini ta’minlash uchun ham ishlatiladi. Haqiqatdan ham moliyaviy resurslarni milliy iqtisodiyotning barcha tarmoqlarining jadal sur’atlar bilan rivojlantirishdagi o‘rni va ahamiyati juda o‘lkan hisoblanadi. Chunki, jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi borayotgan bir vaqtda xom-ashyo resurslarini taqchilligi va narxi muntazam oshib borayotganligi moliyaviy resurslardan oqilona foydalanish Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar orsidagi juda katta ma’sulyatli talablarni qo‘yilishiga sabab bo‘lmokda. Bu talablar esa xo‘jalik sub’ektlariga nodir va  
 
tiklanmaydigan resurslarimizga nisbatan xo‘jasizlarcha munosabatda bo‘lish 
huquqini bermaydi. Chunki tadbirkor o‘zidagi mavjud moliyaviy resurslardan 
foydalanib tabiat in’om etgan tabiiy resurslarni qayta ishlab, insonlarning ehtiyojiga 
moslab ishlab chiqarilgan tovar mahsulotini iste’mol qilish uchun bozorga chiqaradi. 
Bozorda mavjud shakllantirilgan narxlarda ayriboshlanadi. Shu asosda tadbirkor 
o‘zining faoliyatini yanada qayta jonlantiradi, bu esa qilingan harajat va topilgan 
daromad o‘rtasidagi farq, ya’ni moliyaviy resurslar evaziga amalga oshiriladi, 
shundan ham bilishimiz mumkinki jamiyatdagi barcha iqtisodiy munosabat u ishlab 
chiqarish bo‘ladimi, xizmat ko‘rsatish har qaysisining asosi bo‘lib moliyaviy 
resurslar hisoblanadi. Jamiyatning iqtisodiy salohiyati tabiiy, moliyaviy va mehnat 
resurslaridan foydalanish darajasi bilan belgilanadi.  
Bozor xo‘jaligida pul katta iqtisodiy tizimda ishlab chiqarishni rivojlantirshni 
ta’minlaydigan asosiy omil sifatida harakat qilib, turli xizmatlar bilan bog‘liq 
bo‘ladigan to‘lovlarni to‘lashda, kreditlar bilan bog‘liq jarayonlarda pul, ko‘p 
mulkchilik iqtisodiyotining rivojlanishi tufayli chiqarilgan qimmatli qog‘ozlar 
shaklida bo‘lib, pul jamg‘armalarining aylanishi jarayonida shakllanishi va ulardan 
foydalanishda ham namoyon bo‘lishi mumkin. 
Shunday qilib, moliyaviy munosabatlarning moddiy ifodasi moliyaviy 
resurslarda o‘z ifodasini topadi. Moliyaviy resurslar jamiyat xo‘jalik mexanizmida 
insonning qon tomirlari tizimi kabi, faol xizmat qiladi. Iqtisodiyotning qaysi 
jabhasini tahlil qilmaylik, moliya masalalariga duch kelamiz. Ular xo‘jalik 
sub’ektlarni byudjet, banklar, sug‘urta va boshqalar oldidagi majburiyatlarni 
bajarish uchun ishlatiladi. Moliyaviy resurslar korxona tashkil topayotgan vaqtda, 
ya’ni ustav kapitali tashkil etilganda shakllanadi. Ustav kaptali – bu ta’sischilar 
kapitali hisobiga hosil qilingan korxona mulkidir. Amaldagi qonunlarga asosan, 
ustav kapitalining eng kam o‘lchamlari belgilab qo‘yiladi. Moliyaviy resurslar 
birinchi galda asosiy va yordamchi faoliyat natijasida olingan foyda, shuningdek 
ishlab chiqarilgan mulkni sotishdan tushgan tushumlar, barqaror passivlar, turli 
maqsadli tushumlar, mehnat jamoasi a’zolarining badal to‘lovlari va hissalardan 
tashkil topadi. 
tiklanmaydigan resurslarimizga nisbatan xo‘jasizlarcha munosabatda bo‘lish huquqini bermaydi. Chunki tadbirkor o‘zidagi mavjud moliyaviy resurslardan foydalanib tabiat in’om etgan tabiiy resurslarni qayta ishlab, insonlarning ehtiyojiga moslab ishlab chiqarilgan tovar mahsulotini iste’mol qilish uchun bozorga chiqaradi. Bozorda mavjud shakllantirilgan narxlarda ayriboshlanadi. Shu asosda tadbirkor o‘zining faoliyatini yanada qayta jonlantiradi, bu esa qilingan harajat va topilgan daromad o‘rtasidagi farq, ya’ni moliyaviy resurslar evaziga amalga oshiriladi, shundan ham bilishimiz mumkinki jamiyatdagi barcha iqtisodiy munosabat u ishlab chiqarish bo‘ladimi, xizmat ko‘rsatish har qaysisining asosi bo‘lib moliyaviy resurslar hisoblanadi. Jamiyatning iqtisodiy salohiyati tabiiy, moliyaviy va mehnat resurslaridan foydalanish darajasi bilan belgilanadi. Bozor xo‘jaligida pul katta iqtisodiy tizimda ishlab chiqarishni rivojlantirshni ta’minlaydigan asosiy omil sifatida harakat qilib, turli xizmatlar bilan bog‘liq bo‘ladigan to‘lovlarni to‘lashda, kreditlar bilan bog‘liq jarayonlarda pul, ko‘p mulkchilik iqtisodiyotining rivojlanishi tufayli chiqarilgan qimmatli qog‘ozlar shaklida bo‘lib, pul jamg‘armalarining aylanishi jarayonida shakllanishi va ulardan foydalanishda ham namoyon bo‘lishi mumkin. Shunday qilib, moliyaviy munosabatlarning moddiy ifodasi moliyaviy resurslarda o‘z ifodasini topadi. Moliyaviy resurslar jamiyat xo‘jalik mexanizmida insonning qon tomirlari tizimi kabi, faol xizmat qiladi. Iqtisodiyotning qaysi jabhasini tahlil qilmaylik, moliya masalalariga duch kelamiz. Ular xo‘jalik sub’ektlarni byudjet, banklar, sug‘urta va boshqalar oldidagi majburiyatlarni bajarish uchun ishlatiladi. Moliyaviy resurslar korxona tashkil topayotgan vaqtda, ya’ni ustav kapitali tashkil etilganda shakllanadi. Ustav kaptali – bu ta’sischilar kapitali hisobiga hosil qilingan korxona mulkidir. Amaldagi qonunlarga asosan, ustav kapitalining eng kam o‘lchamlari belgilab qo‘yiladi. Moliyaviy resurslar birinchi galda asosiy va yordamchi faoliyat natijasida olingan foyda, shuningdek ishlab chiqarilgan mulkni sotishdan tushgan tushumlar, barqaror passivlar, turli maqsadli tushumlar, mehnat jamoasi a’zolarining badal to‘lovlari va hissalardan tashkil topadi.  
 
Barqaror passivlarga ustav zahira va boshqa kapitallar; uzoq muddatli qarzlar; 
korxona aylanmasida doimo mavjud bo‘lgan kreditorlik qarzlar kiradi. 
Moliyaviy resurslar iqtisodiy yo‘naltirilishi nuqtai nazaridan qo‘yidagicha 
tavsiflanadi:  
- asosiy faoliyatni ta’minlovchi; 
- asosiy fondlarni takror ishlab chiqarishni ta’minlovchi; 
- aylanma mablag‘larni shakllantirishini ta’minlovchi; 
- kadrlarni tayyorlash tadbirlarni ta’minlovchi; 
- ishchi hodimlarni moddiy rag‘batlantirishni ta’minlovchi; 
- ijtimoiy-maishiy va boshqa ehtiyojlarni qondirishni ta’minlovchi; 
- moliyaviy ehtiyot zahiralashga.  
Ijtimoiy mahsulotni taqsimlash nuqtai nazaridan qaralganda moliyaviy 
resurslar deganda, davlat va xizmat sohasidagi korxonalarda o‘z maqsad va vazifalar 
bajarish uchun to‘planadigan, taqsimlanadigan va ishlatiladigan pul shaklidagi 
ijtimoiy mahsulot va milliy daromadning bir qismi tushuniladi. Amaliy nuqtai 
nazardan xizmat sohasidagi korxonalarni moliyaviy resurslari ular ixtiyorida 
bo‘lgan jami pul shaklidagi daromadlar va jamg‘armalar yig‘indisidir. 
Moliyaviy resurslarni joriy faoliyat, kredit resurslar, pul mablag‘lari rezervlari 
bilan bog‘liq bo‘lgan harajatlarni qoplagandan keyin korxona ixtiyorida qoladigan 
pul mablag‘lari jamg‘armalari tashkil qiladi. Moliyaviy resurslarga ma’lum 
mikdorda moddiy boyliklar mos keladi. Asosiy va aylanma fondlar, moddiy va 
mehnat resurslarni samarali ishlatish moliyaviy resurslar holatini belgilaydi. 
 
2-savol bayoni. Tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning 
moliyaviy resurslari dastlab (birlamchi holda) ular ta’sis kapitalining bir qismini pul 
shaklida qo‘yish va shuningdek, boshqa shaxslar va tashkilotlardan maqsadli 
moliyalashtirish va subsidiyalar ko‘rinishida kelib tushgan pul mablag‘lari qismi 
hisobidan shakllantiriladi. Ta’sis kapitalining nopulli (pulsiz) qismi (sanoat va 
intellektual mulk ob’ektlari, ulardan foydalanish huquqlari va boshqalar) esa, xuddi 
maqsadli tushilmalar singari, agar ular pul ko‘rinishida qo‘yilmagan bo‘lsa, ularni 
Barqaror passivlarga ustav zahira va boshqa kapitallar; uzoq muddatli qarzlar; korxona aylanmasida doimo mavjud bo‘lgan kreditorlik qarzlar kiradi. Moliyaviy resurslar iqtisodiy yo‘naltirilishi nuqtai nazaridan qo‘yidagicha tavsiflanadi: - asosiy faoliyatni ta’minlovchi; - asosiy fondlarni takror ishlab chiqarishni ta’minlovchi; - aylanma mablag‘larni shakllantirishini ta’minlovchi; - kadrlarni tayyorlash tadbirlarni ta’minlovchi; - ishchi hodimlarni moddiy rag‘batlantirishni ta’minlovchi; - ijtimoiy-maishiy va boshqa ehtiyojlarni qondirishni ta’minlovchi; - moliyaviy ehtiyot zahiralashga. Ijtimoiy mahsulotni taqsimlash nuqtai nazaridan qaralganda moliyaviy resurslar deganda, davlat va xizmat sohasidagi korxonalarda o‘z maqsad va vazifalar bajarish uchun to‘planadigan, taqsimlanadigan va ishlatiladigan pul shaklidagi ijtimoiy mahsulot va milliy daromadning bir qismi tushuniladi. Amaliy nuqtai nazardan xizmat sohasidagi korxonalarni moliyaviy resurslari ular ixtiyorida bo‘lgan jami pul shaklidagi daromadlar va jamg‘armalar yig‘indisidir. Moliyaviy resurslarni joriy faoliyat, kredit resurslar, pul mablag‘lari rezervlari bilan bog‘liq bo‘lgan harajatlarni qoplagandan keyin korxona ixtiyorida qoladigan pul mablag‘lari jamg‘armalari tashkil qiladi. Moliyaviy resurslarga ma’lum mikdorda moddiy boyliklar mos keladi. Asosiy va aylanma fondlar, moddiy va mehnat resurslarni samarali ishlatish moliyaviy resurslar holatini belgilaydi. 2-savol bayoni. Tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslari dastlab (birlamchi holda) ular ta’sis kapitalining bir qismini pul shaklida qo‘yish va shuningdek, boshqa shaxslar va tashkilotlardan maqsadli moliyalashtirish va subsidiyalar ko‘rinishida kelib tushgan pul mablag‘lari qismi hisobidan shakllantiriladi. Ta’sis kapitalining nopulli (pulsiz) qismi (sanoat va intellektual mulk ob’ektlari, ulardan foydalanish huquqlari va boshqalar) esa, xuddi maqsadli tushilmalar singari, agar ular pul ko‘rinishida qo‘yilmagan bo‘lsa, ularni  
 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari tarkibiga kiritish 
maqsadga muvofiq emas. 
 Dastlabki (birlamchi) kapitalning ishlab chiqarishga investitsiya qilinishi 
tovar-pul doiraviy aylanishi jarayonining kengayishini boshlab beradi. Uning  pul 
shaklidagi yakuni (natijasi) sifatida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning 
tushumi maydonga chiqadi. O‘z navbatida, tushum harajatlarni moliyalashtirish va 
kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonini davom etttirishni ta’minlovchi bir 
necha pul mablag‘lari fondlariga bo‘linadi. Umumiy tarzda, formula orqali buni 
quyidagicha ifodalash mumkin: 
 
T  = F аа + F мхм + F их + F ф  
 
 Bu yerda: 
T     - tushum; 
F аа -  asosiy ishlab chiqarish fondlarining jismoniy eskirishini tiklashga 
mo‘ljallangan amortizatsiya ajratmalari fondi; 
F мхм - moddiy harajatlarni (xom ashyo, materiallar, yoqilg‘i, elektroenergiya va 
boshqalarni sotib olish) moliyalashtirish fondi; 
F их -  ish haqi fondi; 
F ф  - tovarlarni realizatsiya qilishdan olingan foyda (soliqlar to‘languncha va 
foydadan boshqa to‘lanmalar amalga oshirilguncha). 
 
 3-savol bayoni. Ayrim iqtisodchi-olimlarning izlanish (tadqiqot)larida 
moddiy harajatlar va mehnat haqini moliyalashtirish uchun mo‘ljallangan pul 
mablag‘lari XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari 
tarkibiga kiritilmaydi. Ularning ayrimlari tomonidan esa XO‘JALIK YURITUVCHI 
SUB’EKTning moliyaviy resurslari tarkibiga hatto pulli tushum ham kiritilmayotir. 
Bunday yondoshuvlarning noto‘g‘ri ekanligi shubhasiz. 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari tarkibiga kiritish maqsadga muvofiq emas. Dastlabki (birlamchi) kapitalning ishlab chiqarishga investitsiya qilinishi tovar-pul doiraviy aylanishi jarayonining kengayishini boshlab beradi. Uning pul shaklidagi yakuni (natijasi) sifatida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning tushumi maydonga chiqadi. O‘z navbatida, tushum harajatlarni moliyalashtirish va kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonini davom etttirishni ta’minlovchi bir necha pul mablag‘lari fondlariga bo‘linadi. Umumiy tarzda, formula orqali buni quyidagicha ifodalash mumkin: T = F аа + F мхм + F их + F ф Bu yerda: T - tushum; F аа - asosiy ishlab chiqarish fondlarining jismoniy eskirishini tiklashga mo‘ljallangan amortizatsiya ajratmalari fondi; F мхм - moddiy harajatlarni (xom ashyo, materiallar, yoqilg‘i, elektroenergiya va boshqalarni sotib olish) moliyalashtirish fondi; F их - ish haqi fondi; F ф - tovarlarni realizatsiya qilishdan olingan foyda (soliqlar to‘languncha va foydadan boshqa to‘lanmalar amalga oshirilguncha). 3-savol bayoni. Ayrim iqtisodchi-olimlarning izlanish (tadqiqot)larida moddiy harajatlar va mehnat haqini moliyalashtirish uchun mo‘ljallangan pul mablag‘lari XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari tarkibiga kiritilmaydi. Ularning ayrimlari tomonidan esa XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari tarkibiga hatto pulli tushum ham kiritilmayotir. Bunday yondoshuvlarning noto‘g‘ri ekanligi shubhasiz.  
 
 Bozor iqtisodiyotining xorijiy nazariyasi va amaliyotida pul tushumi yalpi 
daromad tarzida talqil qilinadi. Bu narsa XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT 
moliyaviy resurslari fondini shakllantirish va qayta yangilashda tushumning 
umumlashtirilgan ahamiyatini o‘zida aniqroq aks ettiradi. Moddiy harajatlarni 
moliyalashtirish uchun mo‘ljallangan pul tushumlarining bir qismi,  XO‘JALIK 
YURITUVCHI SUB’EKTning real moliyaviy resursi mol yetkazib beruvchilar va 
kontragentlarning hisob varaqlariga o‘tkazilmasdan uning aylanmasida bo‘lgan 
paytda unga qo‘shimcha daromad keltiradi. O‘tish davrining dastlabki yillaridagi 
o‘zaro mol yetkazib berish (xizmat ko‘rsatish) bo‘yicha noto‘lovlar krizisi bank 
kreditlari foizining yuzdan oshgan  darajasida tekin tijoriy kredit imkoniyatining 
mavjudligi o‘zining “qo‘lbola” birlamchi manbai bo‘lib xizmat qildi. Shunga 
o‘xshash narsa ish haqi fondiga nisbatan ham tegishli bo‘ldi. Xodimlarga, ishchi va 
xizmatchilarga bir necha oylab oylik maoshlarni berishning kechiktirilganligi 
(orqaga surilganligi) ba’zi bir “tadbirkor” va “bankir”larning tekinga boyish 
manbalaridan biriga aylandiki, chunki to‘lanmagan ish haqi ularning aylanmasida 
bo‘lgan edi. 
 Amortizatsiya ajratmalari fondi XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar 
moliyaviy resurslarining tarkibiy tuzilmasida muhim rol o‘ynaydi. Chunki bunday 
ajratmalar pul tushumlaridan qancha ajratilganligi va ularning XO‘JALIK 
YURITUVCHI SUB’EKT tegishli hisob varaqlarida joylashganligiga qarab 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning real moliyaviy resurslari bo‘lib 
hisoblanadi. 
 Ishlab chiqarishning rivojlanishi va tovar hamda moliya bozorlarida 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT faoliyatining faollashuvi natijasida uning 
moliyaviy resurslari tarkibiy tuzilmasida foyda hal qiluvchi o‘rinni egallay 
boshlaydi. Foyda XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT o‘z mablag‘larining asosiy 
manbai 
bo‘lib, 
ishlab 
chiqarish 
apparatining 
yangilanishini, 
sifatning 
yaxshilanishini, chiqarilayotgan mahsulot assortimentining kengayishini va h.k.larni 
ta’minlaydi. Foyda hisobidan XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning rezerv 
fondlari, maxsus maqsadlarga mo‘ljallangan fondlar shakllantiriladi. 
Bozor iqtisodiyotining xorijiy nazariyasi va amaliyotida pul tushumi yalpi daromad tarzida talqil qilinadi. Bu narsa XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslari fondini shakllantirish va qayta yangilashda tushumning umumlashtirilgan ahamiyatini o‘zida aniqroq aks ettiradi. Moddiy harajatlarni moliyalashtirish uchun mo‘ljallangan pul tushumlarining bir qismi, XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning real moliyaviy resursi mol yetkazib beruvchilar va kontragentlarning hisob varaqlariga o‘tkazilmasdan uning aylanmasida bo‘lgan paytda unga qo‘shimcha daromad keltiradi. O‘tish davrining dastlabki yillaridagi o‘zaro mol yetkazib berish (xizmat ko‘rsatish) bo‘yicha noto‘lovlar krizisi bank kreditlari foizining yuzdan oshgan darajasida tekin tijoriy kredit imkoniyatining mavjudligi o‘zining “qo‘lbola” birlamchi manbai bo‘lib xizmat qildi. Shunga o‘xshash narsa ish haqi fondiga nisbatan ham tegishli bo‘ldi. Xodimlarga, ishchi va xizmatchilarga bir necha oylab oylik maoshlarni berishning kechiktirilganligi (orqaga surilganligi) ba’zi bir “tadbirkor” va “bankir”larning tekinga boyish manbalaridan biriga aylandiki, chunki to‘lanmagan ish haqi ularning aylanmasida bo‘lgan edi. Amortizatsiya ajratmalari fondi XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyaviy resurslarining tarkibiy tuzilmasida muhim rol o‘ynaydi. Chunki bunday ajratmalar pul tushumlaridan qancha ajratilganligi va ularning XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT tegishli hisob varaqlarida joylashganligiga qarab XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning real moliyaviy resurslari bo‘lib hisoblanadi. Ishlab chiqarishning rivojlanishi va tovar hamda moliya bozorlarida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT faoliyatining faollashuvi natijasida uning moliyaviy resurslari tarkibiy tuzilmasida foyda hal qiluvchi o‘rinni egallay boshlaydi. Foyda XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT o‘z mablag‘larining asosiy manbai bo‘lib, ishlab chiqarish apparatining yangilanishini, sifatning yaxshilanishini, chiqarilayotgan mahsulot assortimentining kengayishini va h.k.larni ta’minlaydi. Foyda hisobidan XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning rezerv fondlari, maxsus maqsadlarga mo‘ljallangan fondlar shakllantiriladi.  
 
 Foyda massasi va normasi, uning harajatlarga nisbati XO‘JALIK 
YURITUVCHI SUB’EKTning kreditga layoqatligini va uning qarziy mablag‘larni 
jalb qilish imkoniyatini, uzoq va qisqa muddatli kreditlarni olishni aniqlab beradigan 
muhim indikatorlardir. Qarziy mablag‘larning XO‘JALIK YURITUVCHI 
SUB’EKT o‘z mablag‘lariga nisbati 1/3 va undan katta darajaga yetib, uning 
to‘lovga layoqatligiga kreditorilarga ham, hamkorlariga  ham shubha tug‘dirmasligi 
mumkin. 
 Amal (harakat)dagi tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning 
moliyaviy resurslarini ularning shakllanish manbalariga ko‘ra quyidagilarga ajratish 
mumkin: 
 
mahsulot realizatsiyasining tushumi hisobidan shakllanadigan moliyaviy 
resurslar (foyda; amortizatsiya ajratmalari fondi;  ish haqi fondi;  moddiy harajatlarni 
tiklash fondi); 
 
boshqa realizatsiya (mol-mulk; asosiy faoliyatga daxldor bo‘lmagan xizmatlar 
va boshqalar) hisobidan olinadigan moliyaviy resurslar; 
 
moliyaviy bozorda shakllanadigan moliyaviy resurslar (kreditlar va zayomlar; 
o‘z aksiyalari va qimmatli qog‘ozlarning boshqa ko‘rinishlarini sotish; boshqa 
emitentlarning qimmatli qog‘ozlari bo‘yicha dividentlar va foizlar; sug‘urta 
qoplamalari va boshqalar); 
 
kreditorlik qarzlari hisobidan tashkil topadigan moliyaviy resurslar (mol 
yetkazib beruvchi va pudratchilarga; mehnat haqi bo‘yicha; sotsial sug‘urtaga doir; 
byudjet oldidagi va boshqalar); 
 
badallar va maqsadli harakterdagi tushilmalar hisobidan shakllantiriladigan 
moliyaviy resurslar (boshqa tashkilotlar va jismoniy shaxslardan tushilmalar, 
byudjet subsidiyalari va h.k.). 
 
4-savol bayoni. Iqtisodiy munosabatlarni takror ishlab chiqarish shakllaridan 
biri sifatida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyasining harakati 
minimal harajatlarda maksimal natijalarning olinishini nazarda tutuvchi 
samaradorlikning umumiqtisodiy me’zoniga bo‘ysunadi. Shu sababli XO‘JALIK 
Foyda massasi va normasi, uning harajatlarga nisbati XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning kreditga layoqatligini va uning qarziy mablag‘larni jalb qilish imkoniyatini, uzoq va qisqa muddatli kreditlarni olishni aniqlab beradigan muhim indikatorlardir. Qarziy mablag‘larning XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT o‘z mablag‘lariga nisbati 1/3 va undan katta darajaga yetib, uning to‘lovga layoqatligiga kreditorilarga ham, hamkorlariga ham shubha tug‘dirmasligi mumkin. Amal (harakat)dagi tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslarini ularning shakllanish manbalariga ko‘ra quyidagilarga ajratish mumkin:  mahsulot realizatsiyasining tushumi hisobidan shakllanadigan moliyaviy resurslar (foyda; amortizatsiya ajratmalari fondi; ish haqi fondi; moddiy harajatlarni tiklash fondi);  boshqa realizatsiya (mol-mulk; asosiy faoliyatga daxldor bo‘lmagan xizmatlar va boshqalar) hisobidan olinadigan moliyaviy resurslar;  moliyaviy bozorda shakllanadigan moliyaviy resurslar (kreditlar va zayomlar; o‘z aksiyalari va qimmatli qog‘ozlarning boshqa ko‘rinishlarini sotish; boshqa emitentlarning qimmatli qog‘ozlari bo‘yicha dividentlar va foizlar; sug‘urta qoplamalari va boshqalar);  kreditorlik qarzlari hisobidan tashkil topadigan moliyaviy resurslar (mol yetkazib beruvchi va pudratchilarga; mehnat haqi bo‘yicha; sotsial sug‘urtaga doir; byudjet oldidagi va boshqalar);  badallar va maqsadli harakterdagi tushilmalar hisobidan shakllantiriladigan moliyaviy resurslar (boshqa tashkilotlar va jismoniy shaxslardan tushilmalar, byudjet subsidiyalari va h.k.). 4-savol bayoni. Iqtisodiy munosabatlarni takror ishlab chiqarish shakllaridan biri sifatida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyasining harakati minimal harajatlarda maksimal natijalarning olinishini nazarda tutuvchi samaradorlikning umumiqtisodiy me’zoniga bo‘ysunadi. Shu sababli XO‘JALIK  
 
YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish samaradorligini 
quyidagi formula orqali tasavvur etish mumkin: 
S мр = N м ф  : X мр  
Bu yerda: 
S мр  - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan 
foydalanish samaradorligi; 
N м ф - ma’lum davr (o‘tgan yoki rejali) uchun XO‘JALIK YURITUVCHI 
SUB’EKT faoliyatining moliyaviy natijasi; 
X мр   - shu moliyaviy natijani qo‘lga kiritish uchun XO‘JALIK YURITUVCHI 
SUB’EKT tomonidan qilingan (yoki rejalash tirilgan) moliyaviy resurslar 
harajatlari.  
 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish 
samaradorligini aniqlashda shu narsani inobatga olish kerakki,  moliyaviy natija 
faqat moliyaviy emas, balki moddiy va mehnat resurslari harajatlarining natijasi 
hamdir. Shuning uchun ham, masalan, mahsulotni realizatsiya qilishdan olingan 
foydani taqqoslab turib, buning natijasida faqat faoliyatning sof moliyaviy tomonini 
harakterlovchi ko‘rsatkichga ega bo‘lamiz, deb hisoblash maqsadga muvofiq emas. 
Bu 
XO‘JALIK 
YURITUVCHI 
SUB’EKT 
moliyaviy-xo‘jalik 
faoliyati 
samaradorligini harakterlovchi yaxlit ko‘rsatkichlardan biri bo‘lib, unga 
kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonida moddiy-ishlab chiqarish va 
moliyaviy oqimlarning ajralmas bog‘liqligi xosdir. 
Yuqorida bildirilgan fikr o‘ziga moliyaviy natija va moliyaviy harajatlarning 
tavsifini mujassam etuvchi XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy-
xo‘jalik faoliyatining samaradorligini harakterlovchi boshqa ko‘rsatkichlarga ham 
to‘liq tegishlidir. Shunday bo‘lishiga qaramasdan analitik maqsadlar uchun bu 
majmua (to‘plam)dan aynan XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy 
faoliyatini, uning moliyaviy va baho siyosatining samaradorligini  adekvat 
(o‘xshash) tarzda harakterlovchi ko‘rsatkichlarni ajratish muhimdir. 
YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish samaradorligini quyidagi formula orqali tasavvur etish mumkin: S мр = N м ф : X мр Bu yerda: S мр - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish samaradorligi; N м ф - ma’lum davr (o‘tgan yoki rejali) uchun XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT faoliyatining moliyaviy natijasi; X мр - shu moliyaviy natijani qo‘lga kiritish uchun XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT tomonidan qilingan (yoki rejalash tirilgan) moliyaviy resurslar harajatlari. XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish samaradorligini aniqlashda shu narsani inobatga olish kerakki, moliyaviy natija faqat moliyaviy emas, balki moddiy va mehnat resurslari harajatlarining natijasi hamdir. Shuning uchun ham, masalan, mahsulotni realizatsiya qilishdan olingan foydani taqqoslab turib, buning natijasida faqat faoliyatning sof moliyaviy tomonini harakterlovchi ko‘rsatkichga ega bo‘lamiz, deb hisoblash maqsadga muvofiq emas. Bu XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy-xo‘jalik faoliyati samaradorligini harakterlovchi yaxlit ko‘rsatkichlardan biri bo‘lib, unga kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonida moddiy-ishlab chiqarish va moliyaviy oqimlarning ajralmas bog‘liqligi xosdir. Yuqorida bildirilgan fikr o‘ziga moliyaviy natija va moliyaviy harajatlarning tavsifini mujassam etuvchi XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy- xo‘jalik faoliyatining samaradorligini harakterlovchi boshqa ko‘rsatkichlarga ham to‘liq tegishlidir. Shunday bo‘lishiga qaramasdan analitik maqsadlar uchun bu majmua (to‘plam)dan aynan XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy faoliyatini, uning moliyaviy va baho siyosatining samaradorligini adekvat (o‘xshash) tarzda harakterlovchi ko‘rsatkichlarni ajratish muhimdir.  
 
Shunisi taajjublanarliki, XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy 
faoliyatining samaradorligini  adekvat (o‘xshash) ifodalovchi bo‘lib fond, moliya-
kredit va pul bozorlaridagi ular operatsiyalarining daromadliligi hisoblanadi. Bu 
yerda, ma’lumki, pul (P
* ) go‘yo to‘g‘ridan-to‘g‘ri puldan (P) qilinadi. U holda 
moliyaviy samaradorlikni aniqlash formulasi quyidagi ko‘rinishni oladi: 
S мр  = (P
*  - P) : P 
  
Bu yerda: S мр       - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT   moliyaviy 
resurslaridan 
                                     foydalanish samaradorligi; 
                               P
*  - P – bevosita moliyaviy operatsiyalarni 
                                             amalga 
oshirish 
natijasida 
XO‘JALIK 
YURITUVCHI SUB’EKT 
                                             tomonidan olingan daromad. 
 Bevosita moliyaviy operatsiyalarni amalga oshirish natijasida XO‘JALIK 
YURITUVCHI SUB’EKT tomonidan olingan daromad tarkibiga quyidagilar kiradi: 
 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT tomonidan aksiya va boshqa qimmatli 
qog‘ozlarni emissiya qilish asosida bozorda joylashtirishdan olingan dividentlar; 
 
boshqa emitentlar qimmatli qog‘ozlarini sotib olishdan olingan dividentlar; 
 
banklardagi pul omonatlaridan olingan foiz daromadlari; 
 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT foydasidagi valyutalar kurslari 
bo‘yicha farqlar; 
 
va boshqalar. 
Ajablanarlisi shundaki, XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy 
operatsiyalarining 
daromadliligini 
harakterlovchi 
ko‘rsatkich 
ularning 
samaradorligini sof moliyaviy natijaning sof moliyaviy harajatlarga nisbati shaklida 
ifodalab, ko‘pchilik hollarda XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliya-xo‘jalik 
faoliyatining haqiqiy samaradorligini aks ettirmaydi. Iqtisodiyot real sektori 
samaradorligining ko‘rsatkichlarida va baholarida bankrot holatida bo‘lishlariga 
Shunisi taajjublanarliki, XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy faoliyatining samaradorligini adekvat (o‘xshash) ifodalovchi bo‘lib fond, moliya- kredit va pul bozorlaridagi ular operatsiyalarining daromadliligi hisoblanadi. Bu yerda, ma’lumki, pul (P * ) go‘yo to‘g‘ridan-to‘g‘ri puldan (P) qilinadi. U holda moliyaviy samaradorlikni aniqlash formulasi quyidagi ko‘rinishni oladi: S мр = (P * - P) : P Bu yerda: S мр - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish samaradorligi; P * - P – bevosita moliyaviy operatsiyalarni amalga oshirish natijasida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT tomonidan olingan daromad. Bevosita moliyaviy operatsiyalarni amalga oshirish natijasida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT tomonidan olingan daromad tarkibiga quyidagilar kiradi:  XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT tomonidan aksiya va boshqa qimmatli qog‘ozlarni emissiya qilish asosida bozorda joylashtirishdan olingan dividentlar;  boshqa emitentlar qimmatli qog‘ozlarini sotib olishdan olingan dividentlar;  banklardagi pul omonatlaridan olingan foiz daromadlari;  XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT foydasidagi valyutalar kurslari bo‘yicha farqlar;  va boshqalar. Ajablanarlisi shundaki, XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy operatsiyalarining daromadliligini harakterlovchi ko‘rsatkich ularning samaradorligini sof moliyaviy natijaning sof moliyaviy harajatlarga nisbati shaklida ifodalab, ko‘pchilik hollarda XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliya-xo‘jalik faoliyatining haqiqiy samaradorligini aks ettirmaydi. Iqtisodiyot real sektori samaradorligining ko‘rsatkichlarida va baholarida bankrot holatida bo‘lishlariga  
 
qaramasdan moliyaviy “spekulyatsiyaning” imkoniyatlari ularni “cho‘kmasdan” 
turishlariga sharoit yaratadi. 
Real sektor XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarida, moddiy ishlab 
chiqarishda moliyaviy resurslardan foydalanishning samaradorligini mos ravishda 
baholash talablariga u yoki bu darajada  sotuv rentabelligi ko‘rsatkichi (foydaning 
mahsulotni realizatsiya qilishdan olingan tushumga nisbati) javob beradi. Bu 
nisbatdagi surat va maxraj pul mablag‘laridan iborat bo‘lganligi uchun sotuv 
rentabelligini, ayrim holatlarni istisno qilgan tarzda, sof moliyaviy ko‘rsatkich 
sifatida e’tirof etish mumkin. Shunday bo‘lishiga qaramasdan bu yerda yana bir 
narsani inobatga olmoq lozim, ya’ni samaradorlikning o‘lchovi sifatida yuqoridagi 
ko‘rsatkichning haqqoniylik darajasi juda ko‘p omillarga, xususan, tushum va 
foydani shakllantiruvchi bozor baholari monopol baholarni shakllantirishning salbiy 
ta’sirlaridan qanchalik ozod ekanligiga bog‘liq. 
Yuqorida ko‘rib o‘tilgan barcha moliyaviy ko‘rsatkichlarda mazmun va shakl 
o‘rtasida dialektik qarama-qarshilikning mavjudligi namoyon bo‘ladiki, bu narsa 
bizning holat (vaziyat)da XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyasining 
(iqtisodiyot yaxlit moliyaviy sektorining ham) o‘z iqtisodiy asosidan, ishlab 
chiqarishdan ajralib chiqish (uzilish)ga va unga bog‘liq bo‘lmagan holda mustaqil 
hayot kechirish imkoniyatini qo‘lga  kiritishga intilishi orqali ifodalanadi. 
XO‘JALIK 
YURITUVCHI 
SUB’EKTlar 
moliya-xo‘jalik 
faoliyatining 
samaradorligini tahlil qilish va baholashda moliyaviy ko‘rsatkichlar (masalan, 
tushum va foyda) moddiy aylanma mablag‘larning aylanuvchanligi,  asosiy ishlab 
chiqarish fondlari va nomoddiy aktivlarning fond qaytimi (sig‘imi) kabi iqtisodiy 
ko‘rsatkichlar bilan birgalikda qaralsa, bu qarama-qarshilik, ma’lum darajada, 
pasayadi (kamayadi). Ana shu munosabat bilan eng umumlashtiruvchi 
ko‘rsatkichlardan biri quyidagi formulaga muvofiq ravishda hisoblanadigan 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning iqtisodiy rentabelligi (biznesning 
rentabelligi) ko‘rsatkichidir: 
R и = F : (K айл+ K ас + A ном ) 
 Bu yerda:  
qaramasdan moliyaviy “spekulyatsiyaning” imkoniyatlari ularni “cho‘kmasdan” turishlariga sharoit yaratadi. Real sektor XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarida, moddiy ishlab chiqarishda moliyaviy resurslardan foydalanishning samaradorligini mos ravishda baholash talablariga u yoki bu darajada sotuv rentabelligi ko‘rsatkichi (foydaning mahsulotni realizatsiya qilishdan olingan tushumga nisbati) javob beradi. Bu nisbatdagi surat va maxraj pul mablag‘laridan iborat bo‘lganligi uchun sotuv rentabelligini, ayrim holatlarni istisno qilgan tarzda, sof moliyaviy ko‘rsatkich sifatida e’tirof etish mumkin. Shunday bo‘lishiga qaramasdan bu yerda yana bir narsani inobatga olmoq lozim, ya’ni samaradorlikning o‘lchovi sifatida yuqoridagi ko‘rsatkichning haqqoniylik darajasi juda ko‘p omillarga, xususan, tushum va foydani shakllantiruvchi bozor baholari monopol baholarni shakllantirishning salbiy ta’sirlaridan qanchalik ozod ekanligiga bog‘liq. Yuqorida ko‘rib o‘tilgan barcha moliyaviy ko‘rsatkichlarda mazmun va shakl o‘rtasida dialektik qarama-qarshilikning mavjudligi namoyon bo‘ladiki, bu narsa bizning holat (vaziyat)da XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyasining (iqtisodiyot yaxlit moliyaviy sektorining ham) o‘z iqtisodiy asosidan, ishlab chiqarishdan ajralib chiqish (uzilish)ga va unga bog‘liq bo‘lmagan holda mustaqil hayot kechirish imkoniyatini qo‘lga kiritishga intilishi orqali ifodalanadi. XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliya-xo‘jalik faoliyatining samaradorligini tahlil qilish va baholashda moliyaviy ko‘rsatkichlar (masalan, tushum va foyda) moddiy aylanma mablag‘larning aylanuvchanligi, asosiy ishlab chiqarish fondlari va nomoddiy aktivlarning fond qaytimi (sig‘imi) kabi iqtisodiy ko‘rsatkichlar bilan birgalikda qaralsa, bu qarama-qarshilik, ma’lum darajada, pasayadi (kamayadi). Ana shu munosabat bilan eng umumlashtiruvchi ko‘rsatkichlardan biri quyidagi formulaga muvofiq ravishda hisoblanadigan XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning iqtisodiy rentabelligi (biznesning rentabelligi) ko‘rsatkichidir: R и = F : (K айл+ K ас + A ном ) Bu yerda:  
 
R и    - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning iqtisodiy rentabelligi, 
biznesning rentabelligi; 
F - yillik foyda; 
K айл  - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT aylanma kapitalining miqdori 
(qiymatiy baholarda); 
          K ас  - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT asosiy kapitalining miqdori 
(qiymatiy baholarda); 
          A ном - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT nomoddiy aktivlarining 
miqdori (qiymatiy baholarda). 
 
 XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish 
samaradorligini tahlil qilishda uning moliyaviy barqarorligi, to‘lovga layoqatligi va 
likvidligini harakterlovchi ko‘rsatkichlardan chetda qolmaslik kerak. Bu yerda ham 
o‘zining mazmuniga ko‘ra sof moliyaviy va iqtisodiy ko‘rsatkichlar qo‘llaniladi. Sof 
moliyaviy ko‘rsatkichlar qatoriga absolyut va muddatli likvidlik koeffitsiyentlarini 
kiritish mumkinki, ular yordamida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning 
potensial to‘lov qobiliyati baholanadi: 
K авс  = (P + QQ) : M км  
K муд  = (P + QQ + DQ) : M км  
 Bu yerda: 
K авс   - absolyut likvidlik koeffitsiyenti; 
          K муд  - muddatli likvidlik koeffitsiyenti; 
          P    - hisob varaqlardagi va XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT 
kassasidagi pullar; 
          QQ  - likvidli qimmatli qog‘ozlar; 
          DQ  - mobilizatsiya qilingan debitorlik qarzlari; 
          M км  - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning qisqa muddatli 
majburiyatlari. 
 
R и - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning iqtisodiy rentabelligi, biznesning rentabelligi; F - yillik foyda; K айл - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT aylanma kapitalining miqdori (qiymatiy baholarda); K ас - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT asosiy kapitalining miqdori (qiymatiy baholarda); A ном - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT nomoddiy aktivlarining miqdori (qiymatiy baholarda). XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish samaradorligini tahlil qilishda uning moliyaviy barqarorligi, to‘lovga layoqatligi va likvidligini harakterlovchi ko‘rsatkichlardan chetda qolmaslik kerak. Bu yerda ham o‘zining mazmuniga ko‘ra sof moliyaviy va iqtisodiy ko‘rsatkichlar qo‘llaniladi. Sof moliyaviy ko‘rsatkichlar qatoriga absolyut va muddatli likvidlik koeffitsiyentlarini kiritish mumkinki, ular yordamida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning potensial to‘lov qobiliyati baholanadi: K авс = (P + QQ) : M км K муд = (P + QQ + DQ) : M км Bu yerda: K авс - absolyut likvidlik koeffitsiyenti; K муд - muddatli likvidlik koeffitsiyenti; P - hisob varaqlardagi va XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT kassasidagi pullar; QQ - likvidli qimmatli qog‘ozlar; DQ - mobilizatsiya qilingan debitorlik qarzlari; M км - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning qisqa muddatli majburiyatlari.  
 
 XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning pul mablag‘lari va moddiy 
resurslarining pulli (qiymatiy) bahosi aralashadigan ko‘rsatkich joriy likvidlik 
koeffitsiyentidir (qoplash koeffitsiyenti). U quyidagicha hisoblanadi: 
K жл = (PM + MAM) : M км  
 Bu yerda:  
K жл   - joriy liklidlik koeffitsiyenti;  
          PM  - pullar va ularga tenglashtirilgan mablag‘lar (likvidli qimmatli 
qog‘ozlar va jalb qilingan debitorlik qarzlari); 
MAM – XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moddiy aylanma 
mablag‘larining qiymatiy bahosi; 
          M км     - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning qisqa muddatli 
majburiyatlari. 
 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning pul mablag‘lari va moddiy resurslarining pulli (qiymatiy) bahosi aralashadigan ko‘rsatkich joriy likvidlik koeffitsiyentidir (qoplash koeffitsiyenti). U quyidagicha hisoblanadi: K жл = (PM + MAM) : M км Bu yerda: K жл - joriy liklidlik koeffitsiyenti; PM - pullar va ularga tenglashtirilgan mablag‘lar (likvidli qimmatli qog‘ozlar va jalb qilingan debitorlik qarzlari); MAM – XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moddiy aylanma mablag‘larining qiymatiy bahosi; M км - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning qisqa muddatli majburiyatlari.