XO’JALIK YURITUVCHI SUB’YEKTLAT MOLIYASI – DAVLAT MOLIYAVIY SALOHIYATINING ASOSI

Yuklangan vaqt

2024-12-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

5

Faytl hajmi

18,4 KB


 
 
 
 
 
 
XO’JALIK YURITUVCHI SUB’YEKTLAT MOLIYASI – DAVLAT 
MOLIYAVIY SALOHIYATINING ASOSI 
 
 
 
7.1. Davlatning moliyaviy salohiyati va uning xo'jalik yurituvchi 
sub'ektlar moliyasi bilan o'zaro bog'liqligi 
Davlatning moliyaviy salohiyati bozor iqtisodiyoti sub'ektlari va aholining pul 
daromadlari hamda jamg'armalari asosida shakllanib o'zaro bog'langan quyidagi 
bo'g'inlardan tashkil topadi: 
respublika va mahalliy byudjetlar, davlat nobyudjet fondlari byudjetlari; davlat 
kreditlashtirish resurslari; davlat unitar Xo'jalik yurituvchi sub'ekt (XYuS)lari va 
davlatning ishtirpkidagi XYuSlar moliyasi. Davlatning moliyaviy salohiyati 
tarkibiga asosiy fondlar, tugallanmagan ishlab chiqarish, moddiy aylanma 
mablag'lar, uy-ro'zg'or mulklari, nomoddiy aktivlar qiymati — inson kapitali kira-
digan moddiy kapital ko'rinishidagi milliy boylik hajmini kiritish mumkin; 
xususiy XYuSlarning moliyaviy salohiyati. U aylanmadan tashqari aktivlar va 
aylanma aktivlari yig'indisidan tashkil topadi. Bu yerda aylanmadan tashqari aktivlar 
nomoddiy aktivlar, asosiy vositalar, tugallanmagan ishlab chiqarish, moddiy 
boyliklarga daromadli qo'yilmalar, uzoq muddatli moliyaviy quyilmalar, 
aylanmadan tashqaridagi boshqa aktivlardan iboratdir. Shuningdek, bu yerda 
aylanma aktivlarning tarkibiga zaxiralar, debitorlik qarzlari, qisqa muddatli 
moliyaviy quyilmalar, pul mablag'lari va boshqa aylanma aktivlar kiradi. 
XYuSlarning moliyaviy salohiyati ularning yangi qiymat yaratishdagi qobiliyatiga 
bog'liq. Bir xil moliyaviy-iqtisodiy qudratga ega bo'lgan XYuSlar bir-biridan tubdan 
farq qiluvchi moliyaviy natijalarga erishishi mumkin. Bu mol-mulkdan, ishlab 
XO’JALIK YURITUVCHI SUB’YEKTLAT MOLIYASI – DAVLAT MOLIYAVIY SALOHIYATINING ASOSI 7.1. Davlatning moliyaviy salohiyati va uning xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi bilan o'zaro bog'liqligi Davlatning moliyaviy salohiyati bozor iqtisodiyoti sub'ektlari va aholining pul daromadlari hamda jamg'armalari asosida shakllanib o'zaro bog'langan quyidagi bo'g'inlardan tashkil topadi: respublika va mahalliy byudjetlar, davlat nobyudjet fondlari byudjetlari; davlat kreditlashtirish resurslari; davlat unitar Xo'jalik yurituvchi sub'ekt (XYuS)lari va davlatning ishtirpkidagi XYuSlar moliyasi. Davlatning moliyaviy salohiyati tarkibiga asosiy fondlar, tugallanmagan ishlab chiqarish, moddiy aylanma mablag'lar, uy-ro'zg'or mulklari, nomoddiy aktivlar qiymati — inson kapitali kira- digan moddiy kapital ko'rinishidagi milliy boylik hajmini kiritish mumkin; xususiy XYuSlarning moliyaviy salohiyati. U aylanmadan tashqari aktivlar va aylanma aktivlari yig'indisidan tashkil topadi. Bu yerda aylanmadan tashqari aktivlar nomoddiy aktivlar, asosiy vositalar, tugallanmagan ishlab chiqarish, moddiy boyliklarga daromadli qo'yilmalar, uzoq muddatli moliyaviy quyilmalar, aylanmadan tashqaridagi boshqa aktivlardan iboratdir. Shuningdek, bu yerda aylanma aktivlarning tarkibiga zaxiralar, debitorlik qarzlari, qisqa muddatli moliyaviy quyilmalar, pul mablag'lari va boshqa aylanma aktivlar kiradi. XYuSlarning moliyaviy salohiyati ularning yangi qiymat yaratishdagi qobiliyatiga bog'liq. Bir xil moliyaviy-iqtisodiy qudratga ega bo'lgan XYuSlar bir-biridan tubdan farq qiluvchi moliyaviy natijalarga erishishi mumkin. Bu mol-mulkdan, ishlab  
 
chiqarish-texnologik jarayonlar va kadrlarni boshqarish 
30 Ushbu darslikda xo'jalik yurituvchi sub'yektlar deyilganda, eng awalo, 
korxonalar va xo'jalik yuritishning qolgan barcha shakllari nazarda tutiladi. 
samaradorligiga, menejment malakasiga, tadbirkorlik natijalariga, moliyaviy 
resurslar va tashqi qarzlardan oqilona foydalanishga bog'liq bo'ladi; 
bank-kredit tizimining moliyaviy salohiyati — kredit resurslariga bo'lgan 
iqtisodiyotning ehtiyojlarini qondirish bo'yicha kredit tashkilotlari aktivlari va real 
imkoniyatlarining yig'indisi. Ko'pchilik mamlakatlarning bank-kredit tizimi hozirgi 
paytda kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonini kredit resurslari bilan 
ta'minlash imkoniyatiga ega emas. XYuSlarga taqdim etilayotgan kredit resurslari, 
asosan, qisqa muddatli xususiyatga ega. Asosiy kapitalni shakllantirishdagi 
kreditlarning salmog'i iqtisodiyot samaradorligining o'sishi uchun yetarli emas; 
sug'urta fondlarining moliyaviy salohiyati. Bu salohiyat tadbirkorlikdagi 
risklarni 
pasaytiradigan 
va 
jamg'armalar 
hamda 
investitsiyalar 
o'sishini 
ta'minlaydigan pul sug'urta resurslarini shakllantirish bo'yicha sug'urtaviy 
moliyaviy-iqtisodiy imkoniyatlar yig'indisining amalga oshirilishi orqali namoyon 
bo'ladi; 
uy xo'jaliklarining moliyaviy salohiyati. Bu salohiyat ulardagi jami 
daromadlar, soliq, renta va foiz to'lovlari, investitsion talablar o'sishiga iste'mol 
vajamg'arishning ta'siri orqali ifodalanadi. 
Hozirgi paytda juda ko'p mamlakatlarda aholi jamg'armalari, XYuS va 
tashkilotlar jamg'armalari singari kengaytirilgan takror ishlab chiqarish maqsadlari 
uchun to'liq foydalanilmayapti. 
7.2. Moliyaviy salohiyatning o'sish omillari 
Mamlakat moliyaviy va investitsion tizimining asosini iqtisodiyot real sektori 
moliyasi tashkil etadi. Moddiy boyliklarni ishlab chiqarish sohasida xo'jalik 
samaradorligiga katta ta'sir ko'rsatuvchi moliyaviy munosabatlar shakllanadi. 
XYuSlarning moliyaviy resurslari ular tomonidan olinadigan pul daromadlari 
va ishlab chiqarish resurslari iqtisodiy doiraviy aylanishi samaradorligining o'sishiga 
xizmat qiladigan, kengaytirilgan takror ishlab chiqarishni moliyalashtirish 
chiqarish-texnologik jarayonlar va kadrlarni boshqarish 30 Ushbu darslikda xo'jalik yurituvchi sub'yektlar deyilganda, eng awalo, korxonalar va xo'jalik yuritishning qolgan barcha shakllari nazarda tutiladi. samaradorligiga, menejment malakasiga, tadbirkorlik natijalariga, moliyaviy resurslar va tashqi qarzlardan oqilona foydalanishga bog'liq bo'ladi; bank-kredit tizimining moliyaviy salohiyati — kredit resurslariga bo'lgan iqtisodiyotning ehtiyojlarini qondirish bo'yicha kredit tashkilotlari aktivlari va real imkoniyatlarining yig'indisi. Ko'pchilik mamlakatlarning bank-kredit tizimi hozirgi paytda kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonini kredit resurslari bilan ta'minlash imkoniyatiga ega emas. XYuSlarga taqdim etilayotgan kredit resurslari, asosan, qisqa muddatli xususiyatga ega. Asosiy kapitalni shakllantirishdagi kreditlarning salmog'i iqtisodiyot samaradorligining o'sishi uchun yetarli emas; sug'urta fondlarining moliyaviy salohiyati. Bu salohiyat tadbirkorlikdagi risklarni pasaytiradigan va jamg'armalar hamda investitsiyalar o'sishini ta'minlaydigan pul sug'urta resurslarini shakllantirish bo'yicha sug'urtaviy moliyaviy-iqtisodiy imkoniyatlar yig'indisining amalga oshirilishi orqali namoyon bo'ladi; uy xo'jaliklarining moliyaviy salohiyati. Bu salohiyat ulardagi jami daromadlar, soliq, renta va foiz to'lovlari, investitsion talablar o'sishiga iste'mol vajamg'arishning ta'siri orqali ifodalanadi. Hozirgi paytda juda ko'p mamlakatlarda aholi jamg'armalari, XYuS va tashkilotlar jamg'armalari singari kengaytirilgan takror ishlab chiqarish maqsadlari uchun to'liq foydalanilmayapti. 7.2. Moliyaviy salohiyatning o'sish omillari Mamlakat moliyaviy va investitsion tizimining asosini iqtisodiyot real sektori moliyasi tashkil etadi. Moddiy boyliklarni ishlab chiqarish sohasida xo'jalik samaradorligiga katta ta'sir ko'rsatuvchi moliyaviy munosabatlar shakllanadi. XYuSlarning moliyaviy resurslari ular tomonidan olinadigan pul daromadlari va ishlab chiqarish resurslari iqtisodiy doiraviy aylanishi samaradorligining o'sishiga xizmat qiladigan, kengaytirilgan takror ishlab chiqarishni moliyalashtirish  
 
jarayonini amalga oshirishga yordam beradigan va ularning ixtiyorida bo'lgan qarziy 
mablag'lar asosida tashkil topadi. 
Hozirgi 
vaqtda 
kapital 
quyilmalarni 
moliyalashtirishda 
XYuS 
o'z 
mablag'larining (sof foyda va amortizatsiya) salmog'i muhim ahamiyatga ega. 
Bunda amortizatsiya ajratmalarini shakllantirish va ulardan samarali foydalanish 
alohida rol o'ynaydi. 
YalM va MDni qayta (ikkilamchi) taqsimlash davlat va XYuSlar o'rtasidagi 
moliyaviy munosabatlar doirasida sodir bo'ladi. Ana shu darajada XYuSlar va 
aholining birlamchi daromadlari bir qismini to'g'ri (bevosita) va egri (bilvosita) 
soliqli undirish yo'li bilan va shuningdek, davlat kreditlashtirishi hisobidan 
mamlakatning davlat moliyasi tashkil topadi. 
XYuSlar pul resurslarini, uy xo'jaliklari daromadlarini ikkilamchi qayta 
taqsimlash kredit-bank sohasi va sug'urta tizimi orqali ham amalga oshiriladi. Bular 
depozitli, vekselli, pulli va banklarningboshqa jamg'arma operatsiyalari, ular 
tomonidan yuridik shaxslar va aholiga uzoq, o'rta va qisqa muddatli kreditlar va 
ssudalar berish, turli risklarni sug'urta qilish shakllarida sodir bo'ladi. 
Ko'p darajali byudjet tizimi va nobyudjet fondlar faoliyatidagi qayta taqsimlash 
jarayonlarini takomillashtirish moliyaviy salohiyatni yanada kuchaytirish va davlat 
moliyaviy resurslari o'sishining quyidagi yo'nalishlari bilan uzviy bog'langan: 
byudjet-soliq sohasidagi daromadlarni qayta taqsimlashning samaradorligini 
oshirish. Bu narsa davlat tomonidan ta'sirchan fiskal siyosatni hayotga tatbiq etish 
bilan bog'liqki, bu siyosat o'z navbatida, ishlab chiqarishning o'sishi va XYuSlarning 
investitsiyalarga 
yo'naltiriladigan 
moliyaviy 
resurslarining 
o'sishini 
rag'batlantirishni ko'zda tutmog'i kerak; 
bank-kredit 
sektori 
orqali 
pul 
resurslarining 
qayta 
taqsimlanishini 
optimallashtirish. Buning eng asosiy iqtisodiy vositalari va mexanizmlari bo'lib 
quyidagilar hisoblanishi mumkin: kredit siyosati; uzoq, o'rta va qisqa muddatli 
kreditlar hajmlarining nisbati; Markaziy bankning hisob stavkasi; ssuda va depozit 
foizlarining stavkasi; qimmatli qog'ozlar bozori. Iqtisodiyotda bu vosita va 
mexanizmlardan foydalangan holda davlat tomonidan ma'lum bir maqsadga 
jarayonini amalga oshirishga yordam beradigan va ularning ixtiyorida bo'lgan qarziy mablag'lar asosida tashkil topadi. Hozirgi vaqtda kapital quyilmalarni moliyalashtirishda XYuS o'z mablag'larining (sof foyda va amortizatsiya) salmog'i muhim ahamiyatga ega. Bunda amortizatsiya ajratmalarini shakllantirish va ulardan samarali foydalanish alohida rol o'ynaydi. YalM va MDni qayta (ikkilamchi) taqsimlash davlat va XYuSlar o'rtasidagi moliyaviy munosabatlar doirasida sodir bo'ladi. Ana shu darajada XYuSlar va aholining birlamchi daromadlari bir qismini to'g'ri (bevosita) va egri (bilvosita) soliqli undirish yo'li bilan va shuningdek, davlat kreditlashtirishi hisobidan mamlakatning davlat moliyasi tashkil topadi. XYuSlar pul resurslarini, uy xo'jaliklari daromadlarini ikkilamchi qayta taqsimlash kredit-bank sohasi va sug'urta tizimi orqali ham amalga oshiriladi. Bular depozitli, vekselli, pulli va banklarningboshqa jamg'arma operatsiyalari, ular tomonidan yuridik shaxslar va aholiga uzoq, o'rta va qisqa muddatli kreditlar va ssudalar berish, turli risklarni sug'urta qilish shakllarida sodir bo'ladi. Ko'p darajali byudjet tizimi va nobyudjet fondlar faoliyatidagi qayta taqsimlash jarayonlarini takomillashtirish moliyaviy salohiyatni yanada kuchaytirish va davlat moliyaviy resurslari o'sishining quyidagi yo'nalishlari bilan uzviy bog'langan: byudjet-soliq sohasidagi daromadlarni qayta taqsimlashning samaradorligini oshirish. Bu narsa davlat tomonidan ta'sirchan fiskal siyosatni hayotga tatbiq etish bilan bog'liqki, bu siyosat o'z navbatida, ishlab chiqarishning o'sishi va XYuSlarning investitsiyalarga yo'naltiriladigan moliyaviy resurslarining o'sishini rag'batlantirishni ko'zda tutmog'i kerak; bank-kredit sektori orqali pul resurslarining qayta taqsimlanishini optimallashtirish. Buning eng asosiy iqtisodiy vositalari va mexanizmlari bo'lib quyidagilar hisoblanishi mumkin: kredit siyosati; uzoq, o'rta va qisqa muddatli kreditlar hajmlarining nisbati; Markaziy bankning hisob stavkasi; ssuda va depozit foizlarining stavkasi; qimmatli qog'ozlar bozori. Iqtisodiyotda bu vosita va mexanizmlardan foydalangan holda davlat tomonidan ma'lum bir maqsadga  
 
yo'naltirilgan tarzda tartibga solish davlat, XYuSlarning investitsion imkoniyatlari 
chegaralarini kengaytiradi, aholining pulli jamg'armalarini investitsiyalarga jalb 
qiladi; 
yangi samarali iqtisodiyotni — intellektual infrastrukturaning yuqori 
sur'atlarda rivojlanishi farqlanuvchi belgisi bo'lgan bilimlar iqtisodiyotini 
shakllantiradigan XYuSlarning ildam rivojlanishi. Mamlakat raqobatbardosh 
iqtisodiyotning yadrosini yuqori qo'shil-gan qiymat va yuqori darajada qayta 
ishlanadigan mahsulotlar ishlab chiqaradigan yangi tarmoqlar tashkil etmog'i lozim. 
Iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishida xom-ashyo-energiya sohasi hukmronlik qilishi, 
yoqilg'i-energetika 
kompleksining 
sanoat 
ishlab 
chiqarishida, 
konsolidatsiyalashtirilgan va respublika byudjeti daromadlarida, eksportda va 
valyuta tushumlarida nisbatan katta salmoqning egallashi iqtisodiyotni shu tomonga 
shaklan o'zgara boshlaganligidan dalolat beradi. Milliy xo'jalikning bunday tarkibiy 
nomuvofiqligi iqtisodiyotni qoloqlik sari yetaklaydi, uni modernizatsiya qilish 
vazifalarini murakkablashtiradi. Shu munosabat bilan xom-ashyo tarmoqlaridan 
yuqori texnologiyali ishlab chiqarishga kapitalning oqib o'tishini ta'minlovchi 
samarali mexanizmlarni ishlab chiqish muammosi dolzarblik kasb etib, bu narsa oxir 
oqibatda, davlatning moliyaviy salohiyatini yuqori darajaga ko'taradi; 
XYuSlar moliyaviy salohiyatining darajasi ularning samarali investitsion-
tadbirkorlik faolligiga bog'liq. Zamonaviy o'zgaruvchan (dinamik) iqtisodiy muhit 
xorijiy kapitalni qo'shgan holda o'z va jalb qilingan investitsion manbalar asosida 
ishlab chiqarishni doimiy ravishda ilmiy-texnikaviy jihatdan yangilashni va 
rivojlantirishni talab qiladi. 
Hozirgi paytda ishlab chiqarish kompaniyalarining moliyaviy barqarorligi va 
raqobatbardoshligini ta'minlashda o'ziga xos omil bo'lib ularning yirik tadbirkorlik 
tizimlariga (moliya-sanoat guruhlari, konsernlar, konglomeratlar, xoldinglar, 
konsorsiumlar va boshqalar) birlashishi hisoblanadi. Bank va sanoat kapitalining 
real qo'shilishi va ta'sirchan moliyaviy kapitalning shakllanishi sodir bo'lmoqda. 
Bularning natijasida ishlab chiqarish miqiyoslari o'sishidan vujudga kelgan samara, 
iqtisodiyot tarkibiy tuzilmalarining o'zaro ta'sirchanligi va investitsiyalar o'sishidan 
yo'naltirilgan tarzda tartibga solish davlat, XYuSlarning investitsion imkoniyatlari chegaralarini kengaytiradi, aholining pulli jamg'armalarini investitsiyalarga jalb qiladi; yangi samarali iqtisodiyotni — intellektual infrastrukturaning yuqori sur'atlarda rivojlanishi farqlanuvchi belgisi bo'lgan bilimlar iqtisodiyotini shakllantiradigan XYuSlarning ildam rivojlanishi. Mamlakat raqobatbardosh iqtisodiyotning yadrosini yuqori qo'shil-gan qiymat va yuqori darajada qayta ishlanadigan mahsulotlar ishlab chiqaradigan yangi tarmoqlar tashkil etmog'i lozim. Iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishida xom-ashyo-energiya sohasi hukmronlik qilishi, yoqilg'i-energetika kompleksining sanoat ishlab chiqarishida, konsolidatsiyalashtirilgan va respublika byudjeti daromadlarida, eksportda va valyuta tushumlarida nisbatan katta salmoqning egallashi iqtisodiyotni shu tomonga shaklan o'zgara boshlaganligidan dalolat beradi. Milliy xo'jalikning bunday tarkibiy nomuvofiqligi iqtisodiyotni qoloqlik sari yetaklaydi, uni modernizatsiya qilish vazifalarini murakkablashtiradi. Shu munosabat bilan xom-ashyo tarmoqlaridan yuqori texnologiyali ishlab chiqarishga kapitalning oqib o'tishini ta'minlovchi samarali mexanizmlarni ishlab chiqish muammosi dolzarblik kasb etib, bu narsa oxir oqibatda, davlatning moliyaviy salohiyatini yuqori darajaga ko'taradi; XYuSlar moliyaviy salohiyatining darajasi ularning samarali investitsion- tadbirkorlik faolligiga bog'liq. Zamonaviy o'zgaruvchan (dinamik) iqtisodiy muhit xorijiy kapitalni qo'shgan holda o'z va jalb qilingan investitsion manbalar asosida ishlab chiqarishni doimiy ravishda ilmiy-texnikaviy jihatdan yangilashni va rivojlantirishni talab qiladi. Hozirgi paytda ishlab chiqarish kompaniyalarining moliyaviy barqarorligi va raqobatbardoshligini ta'minlashda o'ziga xos omil bo'lib ularning yirik tadbirkorlik tizimlariga (moliya-sanoat guruhlari, konsernlar, konglomeratlar, xoldinglar, konsorsiumlar va boshqalar) birlashishi hisoblanadi. Bank va sanoat kapitalining real qo'shilishi va ta'sirchan moliyaviy kapitalning shakllanishi sodir bo'lmoqda. Bularning natijasida ishlab chiqarish miqiyoslari o'sishidan vujudga kelgan samara, iqtisodiyot tarkibiy tuzilmalarining o'zaro ta'sirchanligi va investitsiyalar o'sishidan  
 
olingan sinergetik samara kompaniyalarga yirik ko'lamdagi moliyaviy vazifalarni 
yechishga imkon bermoqda. 
Bahs-munozara va nazorat uchun savollar 
Davlatning moliyaviy salohiyati nimalar asosida shakllanadi? 
Davlatning moliyaviy salohiyati o'zaro bog'langan qanday bo'g'inlardan tashkil 
topadi? 
Davlatning moliyaviy salohiyati tarkibiga nimalarni kiritish mumkin? 
Xususiy XYuSlar moliyaviy salohiyati nimalarning yig'indisi-dan iborat? 
Aylanmadan tashqari aktivlarning tarkibiy qismlariga nimalar kiradi? 
Aylanma aktivlarning tarkibi nimalardan tashkil topadi? 
XYuSlarning moliyaviy salohiyati nimaga bog'liq? 
Bank-kredit tizimining moliyaviy salohiyati nimalardan iborat? 
Sug'urta fondlarining moliyaviy salohiyati nimalarda namoyon bo'ladi? 
Uy xo'jaliklarining moliyaviy salohiyati nimalar orqali ifodalanadi? 
XYuSlarning moliyaviy resurslari nimalar asosida tashkil topadi? 
Mamlakatning davlat moliyasi nimalar hisobidan shakllanadi? 
Moliyaviy salohiyatni yanada kuchaytirish va davlat moliyaviy resurslari 
o'sishining qanday yo'nalishlari mavjud? 
Byudjet-soliq sohasidagi daromadlarni qayta taqsimlash samaradorligini 
oshirishda nimalarni ko'zda tutmog'i kerak? 
Bank-kredit 
sohasi 
orqali 
pul 
resurslarining 
qayta 
taqsimlani-shini 
optimallashtirishning eng asosiy iqtisodiy vositalari va mexa-nizmlari bo'lib nimalar 
hisoblanishi mumkin? 
Bilimlar iqtisodiyotini shakllantiradigan XYuSlarning ildam rivojlanishi 
nimalarni taqozo etadi? 
Davlatning moliyaviy salohiyatini nimalar yuqori darajaga ko'taradi? 
XYuSlar moliyaviy salohiyatining darajasi nimalarga bog'liq? 
Hozirgi paytda ishlab chiqarish kompaniyalarining moliyaviy barqarorligi va 
raqobatbardoshligini ta'minlashning o'ziga xos omili bo'lib nimalar hisoblanadi? 
olingan sinergetik samara kompaniyalarga yirik ko'lamdagi moliyaviy vazifalarni yechishga imkon bermoqda. Bahs-munozara va nazorat uchun savollar Davlatning moliyaviy salohiyati nimalar asosida shakllanadi? Davlatning moliyaviy salohiyati o'zaro bog'langan qanday bo'g'inlardan tashkil topadi? Davlatning moliyaviy salohiyati tarkibiga nimalarni kiritish mumkin? Xususiy XYuSlar moliyaviy salohiyati nimalarning yig'indisi-dan iborat? Aylanmadan tashqari aktivlarning tarkibiy qismlariga nimalar kiradi? Aylanma aktivlarning tarkibi nimalardan tashkil topadi? XYuSlarning moliyaviy salohiyati nimaga bog'liq? Bank-kredit tizimining moliyaviy salohiyati nimalardan iborat? Sug'urta fondlarining moliyaviy salohiyati nimalarda namoyon bo'ladi? Uy xo'jaliklarining moliyaviy salohiyati nimalar orqali ifodalanadi? XYuSlarning moliyaviy resurslari nimalar asosida tashkil topadi? Mamlakatning davlat moliyasi nimalar hisobidan shakllanadi? Moliyaviy salohiyatni yanada kuchaytirish va davlat moliyaviy resurslari o'sishining qanday yo'nalishlari mavjud? Byudjet-soliq sohasidagi daromadlarni qayta taqsimlash samaradorligini oshirishda nimalarni ko'zda tutmog'i kerak? Bank-kredit sohasi orqali pul resurslarining qayta taqsimlani-shini optimallashtirishning eng asosiy iqtisodiy vositalari va mexa-nizmlari bo'lib nimalar hisoblanishi mumkin? Bilimlar iqtisodiyotini shakllantiradigan XYuSlarning ildam rivojlanishi nimalarni taqozo etadi? Davlatning moliyaviy salohiyatini nimalar yuqori darajaga ko'taradi? XYuSlar moliyaviy salohiyatining darajasi nimalarga bog'liq? Hozirgi paytda ishlab chiqarish kompaniyalarining moliyaviy barqarorligi va raqobatbardoshligini ta'minlashning o'ziga xos omili bo'lib nimalar hisoblanadi?