Xorijda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanish tarixi

Yuklangan vaqt

2024-10-20

Yuklab olishlar soni

5

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

36,6 KB


 
 
 
 
 
 
Xorijda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanish tarixi 
 
 
Reja: 
1. Antik davrda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi. 
2. XIV-XV asrlarda ijtimoiy pedagogik gʻoyalarning rivojlanishi. 
3. XVI-XIX asrlarda ijtimoiy-pedagogik faoliyat. 
4. XX asming 20 yillarida ijtimoiy-pedagogik gʻoyalar va pedagogik 
faoliyatning tubdan yangilanishi. 
 
Tayanch 
iboralar: 
antik 
davr, 
gʻoya, 
faoliyat, 
Asketizm, 
oila, 
ijtimoiylashtirish, tabiat bilan uygʻun, rivojlanish, ilmiy dunyoqarash, bosqich 
“Quvonch uyi”, yetim bolalar. 
 
 
1. Antik davrda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi. Ijtimoiy 
pedagogikaning fan sifatida rivojlanishi ancha qadimiylikka borib tutashadi. Uning 
qadimiyligi buyuk mutafakkirlarning ilmiy qarashlarida oʻz tasdigʻini topgan. 
Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida rivojlanishining birinchi bosqichi — qadimgi 
davrlardan XVII asrgacha boʻlgan davrini oʻz ichiga oladi. Bu davrda faktlar 
toʻplanishi, tarbiya tajribasining anglanishi, pedagogik va ijtimoiy nazariyalarning 
shakllanishi roʻy bergan. Ijtimoiy pedagogikaning bu rivojlanish bosqichi tarbiyani 
ijtimoiy hodisa sifatida asta-sekin tan olinishi bilan xarakterlanadi. Buning natijasida 
turli tarbiya nazariyalari paydo boʻlgan. 
Birinchi bosqichning bu kabi davriy chegaralanishi avvalambor, insoniyat 
tarixining ilk bosqichlarida ham ijtimoiylashtirish muammosining mavjud 
Xorijda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanish tarixi Reja: 1. Antik davrda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi. 2. XIV-XV asrlarda ijtimoiy pedagogik gʻoyalarning rivojlanishi. 3. XVI-XIX asrlarda ijtimoiy-pedagogik faoliyat. 4. XX asming 20 yillarida ijtimoiy-pedagogik gʻoyalar va pedagogik faoliyatning tubdan yangilanishi. Tayanch iboralar: antik davr, gʻoya, faoliyat, Asketizm, oila, ijtimoiylashtirish, tabiat bilan uygʻun, rivojlanish, ilmiy dunyoqarash, bosqich “Quvonch uyi”, yetim bolalar. 1. Antik davrda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida rivojlanishi ancha qadimiylikka borib tutashadi. Uning qadimiyligi buyuk mutafakkirlarning ilmiy qarashlarida oʻz tasdigʻini topgan. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida rivojlanishining birinchi bosqichi — qadimgi davrlardan XVII asrgacha boʻlgan davrini oʻz ichiga oladi. Bu davrda faktlar toʻplanishi, tarbiya tajribasining anglanishi, pedagogik va ijtimoiy nazariyalarning shakllanishi roʻy bergan. Ijtimoiy pedagogikaning bu rivojlanish bosqichi tarbiyani ijtimoiy hodisa sifatida asta-sekin tan olinishi bilan xarakterlanadi. Buning natijasida turli tarbiya nazariyalari paydo boʻlgan. Birinchi bosqichning bu kabi davriy chegaralanishi avvalambor, insoniyat tarixining ilk bosqichlarida ham ijtimoiylashtirish muammosining mavjud  
 
boʻlganligi bilan izohlanadi. Chunki ibtidoiy jamoada toʻplangan boy tarbiyaga oid  
ijtimoiy pedagogik gʻoyalar haqida gapirishga imkon beradi. Tarbiya ijtimoiy hodisa 
sifatida insonning hayvonot olamidan ajralishi bilan paydo boʻlgan.. Dastlab tarbiya  
faoliyat turi sifatida yuzaga kelgan boʻlsa, keyinchalik esa oʻziga oʻziga xos faoliyat 
turiga aylangan va bu bilan shugʻullanuvchi odamlar-tarbiyachilar paydo boʻlgan. 
Vaqt oʻtgani sari tarbiya jarayoni ham  murakkablashib borgan,  yosh, jins, 
mazmuniga koʻra farqlana boshlagan, uning axloqiy jihatlariga eʼtibor qaratila 
boshlagan. Juft oilalarning oilaviy tarbiya ham ommalasha boshlagan. Bundan 
tashqari, arxeologik maʼlumotlar ibtidoiy jamoada kasal va yaradorlarga yordam 
koʻrsatilganligini bolaligida olingan jarohatlar tufayli vafot etganlarning skeletlari 
asosida toʻla tasdiqlaydi.. Bu kabi qarashlar etnografik maʼlumotlarda paydo boʻlish 
bilan ham oʻz tasdigʻini topgan. Ibtidoiy jamoa tuzumida yashagan barcha  elatlarida 
mehnatning jins va yoshga qarab ajratish  anʼanasi boʻlgan. Mavjud  yoshlarni 
muntazam ravishda turli kasb-xunarlarga oʻrgatishgan.  
Bularning hammasi ibtidoiy jamoada ijtimoiy-pedagogik tajribaning  ilk 
koʻrinishlari  mavjud boʻlganligi haqida tasavvur qilishga imkon beradi. 
Agar ibtidoiy davrni ijtimoiy  pedagogik amaliyotning vujudga kelishiga zamin 
yarangan boʻlsa, qadimgi dunyoning ilk sivilizatsiyalarining paydo boʻlishi ijtimoiy-
pedagogik fikrning shakllanishiga kuchli taʼsir ijtimoiy-pedagogik fikrning 
shakllanishi  yozuv hamda pedagogik gʻoyalarning yozma manbalarda koʻrsatilgan 
saqlanib qolish hodisasi bilan bogʻliqdir.  
Sharqning quldorlik davlatlarida  ijtimoiy pedogogik gʻoyalar bir nechta 
mualliflar tomonidan shakllantirilgan va odatda muqaddas kitoblar shaklida butun 
xalq mulkiga aylangan (Xitoyda-Shukit, Hindistonda-Vedalar, Misrda-Tot xudosi 
kitoblari, Oʻrta Osiyoda-Avesto va boshqa). 
Faqatgina miloddan avvalgi I ming yillikning oʻrtalari va ikkinchi yarmida 
ijtimoiy pedogogik gʻoyalarni yaratuvchilarining nomlari maʼlum boʻla boshlaydi. 
Shubhasiz, ijtimoiypedagogik tafakkurning rivojlanishiga antik davr (yunon va 
rim) faylasuflari katta hissa qoʻshishgan. Xususan, Suqrot (mil. avv. 469-399 y)  
boʻlganligi bilan izohlanadi. Chunki ibtidoiy jamoada toʻplangan boy tarbiyaga oid ijtimoiy pedagogik gʻoyalar haqida gapirishga imkon beradi. Tarbiya ijtimoiy hodisa sifatida insonning hayvonot olamidan ajralishi bilan paydo boʻlgan.. Dastlab tarbiya faoliyat turi sifatida yuzaga kelgan boʻlsa, keyinchalik esa oʻziga oʻziga xos faoliyat turiga aylangan va bu bilan shugʻullanuvchi odamlar-tarbiyachilar paydo boʻlgan. Vaqt oʻtgani sari tarbiya jarayoni ham murakkablashib borgan, yosh, jins, mazmuniga koʻra farqlana boshlagan, uning axloqiy jihatlariga eʼtibor qaratila boshlagan. Juft oilalarning oilaviy tarbiya ham ommalasha boshlagan. Bundan tashqari, arxeologik maʼlumotlar ibtidoiy jamoada kasal va yaradorlarga yordam koʻrsatilganligini bolaligida olingan jarohatlar tufayli vafot etganlarning skeletlari asosida toʻla tasdiqlaydi.. Bu kabi qarashlar etnografik maʼlumotlarda paydo boʻlish bilan ham oʻz tasdigʻini topgan. Ibtidoiy jamoa tuzumida yashagan barcha elatlarida mehnatning jins va yoshga qarab ajratish anʼanasi boʻlgan. Mavjud yoshlarni muntazam ravishda turli kasb-xunarlarga oʻrgatishgan. Bularning hammasi ibtidoiy jamoada ijtimoiy-pedagogik tajribaning ilk koʻrinishlari mavjud boʻlganligi haqida tasavvur qilishga imkon beradi. Agar ibtidoiy davrni ijtimoiy pedagogik amaliyotning vujudga kelishiga zamin yarangan boʻlsa, qadimgi dunyoning ilk sivilizatsiyalarining paydo boʻlishi ijtimoiy- pedagogik fikrning shakllanishiga kuchli taʼsir ijtimoiy-pedagogik fikrning shakllanishi yozuv hamda pedagogik gʻoyalarning yozma manbalarda koʻrsatilgan saqlanib qolish hodisasi bilan bogʻliqdir. Sharqning quldorlik davlatlarida ijtimoiy pedogogik gʻoyalar bir nechta mualliflar tomonidan shakllantirilgan va odatda muqaddas kitoblar shaklida butun xalq mulkiga aylangan (Xitoyda-Shukit, Hindistonda-Vedalar, Misrda-Tot xudosi kitoblari, Oʻrta Osiyoda-Avesto va boshqa). Faqatgina miloddan avvalgi I ming yillikning oʻrtalari va ikkinchi yarmida ijtimoiy pedogogik gʻoyalarni yaratuvchilarining nomlari maʼlum boʻla boshlaydi. Shubhasiz, ijtimoiypedagogik tafakkurning rivojlanishiga antik davr (yunon va rim) faylasuflari katta hissa qoʻshishgan. Xususan, Suqrot (mil. avv. 469-399 y)  
 
“Oʻz oʻzingni angla” degan shiorni ilgari surgan va shu bilan ong insonda barcha 
yovuzlikni yoʻqotishi mumkinligini taʼkidlagan. 
Demokrit (mil. avv. 460-370 y) oʻz taʼlimotida tarbiyada bola tabiatini hisobga 
olish tamoyilini asoslab bergan. Bundan tashqari uning fikricha, bola tarbiyasini 
yoshligidan boshlamoq kerak. 
Aflotun (mil. avv. 423-347 y) ilk marotaba davlat va tarbiyaning oʻzaro 
munosabati gʻoyasini ilgari surgan. Uningcha tarbiya davlatning eng muhim vazifasi 
boʻlgan.  
Arastu (mil.avv. 384-322 y) faylasuf, qomusiy olim. U antik duyoda 
tarbiyaning eng toʻliq nazariyasini ishlab chiqqan. Aflotundan farqli oʻlaroq u inson 
tarbiyasida asosiy urgʻuni davlatga toʻliq boʻysundirishga emas, balki insonning 
oʻzini manfaatlariga qaratadi. Shaxsning jamoat bilan uygʻun rivojlanishi 
toʻgʻrisidagi gʻoya ham unga tegishlidir. 
Mark Fabiy Kvintilian (mil. avv. 42-118 y) notiqlik sanʼatining qadimgi yunon 
nazariyotchisi, pedagog.  Ilk pedagogik asar boʻlmish “Notiqning tarbiyasi haqida” 
unga  tegishli boʻlib, unda tarbiyaning muhim gʻoyalari, taʼlim metodikasi bayon 
etilgan.Kvintilianning asosiy gʻoyalari –oʻz “men”nini saqlab qolish, “oʻz ustidan” 
hukmronlikka erishish kabilarni tashkil etadi. 
Feodalizm davri tarbiyasining oʻziga xos xususiyatlari asketizm, dunyo dinlari 
qoidalariga qattiq amal qilish boʻlgan. Oʻsha davrning (VI-XII asrlar) ijtimoiy-
pedagogik gʻoyasini yaratuvchilari oʻsib kelayotgan avlodga singdirmoqchi boʻlgan 
axloqiy qadriyatlar orasida hamdardlik, yaqinlarga yordam, xususan kasallar va 
nochorlarga yordam kabilar paydo boʻldi. 
 
 
3.2. XIV-XV asrlarda ijtimoiy pedagogik gʻoyalarning rivojlanishi. XV-
XVI asrda avval Italiyada, soʻngra yevropaning boshqa davlatlarida kapitalistik 
munosabatlar rivojlana boshladi. Paydo boʻlayotgan yangi toifa vakillariga, 
aksariyat ziyolilarga asketizmning tamoyillari begona edi. Yangi burjua madaniyati 
shakllana boshlaydi va uni xarakterlashtirish uchun odatda insoniylashtirish va qayta 
“Oʻz oʻzingni angla” degan shiorni ilgari surgan va shu bilan ong insonda barcha yovuzlikni yoʻqotishi mumkinligini taʼkidlagan. Demokrit (mil. avv. 460-370 y) oʻz taʼlimotida tarbiyada bola tabiatini hisobga olish tamoyilini asoslab bergan. Bundan tashqari uning fikricha, bola tarbiyasini yoshligidan boshlamoq kerak. Aflotun (mil. avv. 423-347 y) ilk marotaba davlat va tarbiyaning oʻzaro munosabati gʻoyasini ilgari surgan. Uningcha tarbiya davlatning eng muhim vazifasi boʻlgan. Arastu (mil.avv. 384-322 y) faylasuf, qomusiy olim. U antik duyoda tarbiyaning eng toʻliq nazariyasini ishlab chiqqan. Aflotundan farqli oʻlaroq u inson tarbiyasida asosiy urgʻuni davlatga toʻliq boʻysundirishga emas, balki insonning oʻzini manfaatlariga qaratadi. Shaxsning jamoat bilan uygʻun rivojlanishi toʻgʻrisidagi gʻoya ham unga tegishlidir. Mark Fabiy Kvintilian (mil. avv. 42-118 y) notiqlik sanʼatining qadimgi yunon nazariyotchisi, pedagog. Ilk pedagogik asar boʻlmish “Notiqning tarbiyasi haqida” unga tegishli boʻlib, unda tarbiyaning muhim gʻoyalari, taʼlim metodikasi bayon etilgan.Kvintilianning asosiy gʻoyalari –oʻz “men”nini saqlab qolish, “oʻz ustidan” hukmronlikka erishish kabilarni tashkil etadi. Feodalizm davri tarbiyasining oʻziga xos xususiyatlari asketizm, dunyo dinlari qoidalariga qattiq amal qilish boʻlgan. Oʻsha davrning (VI-XII asrlar) ijtimoiy- pedagogik gʻoyasini yaratuvchilari oʻsib kelayotgan avlodga singdirmoqchi boʻlgan axloqiy qadriyatlar orasida hamdardlik, yaqinlarga yordam, xususan kasallar va nochorlarga yordam kabilar paydo boʻldi. 3.2. XIV-XV asrlarda ijtimoiy pedagogik gʻoyalarning rivojlanishi. XV- XVI asrda avval Italiyada, soʻngra yevropaning boshqa davlatlarida kapitalistik munosabatlar rivojlana boshladi. Paydo boʻlayotgan yangi toifa vakillariga, aksariyat ziyolilarga asketizmning tamoyillari begona edi. Yangi burjua madaniyati shakllana boshlaydi va uni xarakterlashtirish uchun odatda insoniylashtirish va qayta  
 
tiklash tushunchalar qoʻllanilgan. Gumanizm (insoniylik) tushunchasi yangi 
madaniyat markazida ilohiylik emas, inson turishi guvohlik berardi. Uning oʻzi ham 
qalban, ham jisman goʻzal boʻlishi lozim. Faqatgina inson ongi, kuchi, 
muvaffaqiyatiga ishonchi, faolligi, irodasi tufayli barcha qadriyatlar va oʻz baxtining 
yaratuvchisiga aylana oladi.  Asketizm(yunoncha)- tuygʻu va istaklarni cheklash 
yoki bostirish, azob tortish, hayot neʼmatlaridan voz kechish. Bu yerda gap uning 
shaxsiy hislatlari, shaxsiyati, mashhurligida emasligi hisobga olingan. Shu bilan 
birga gumanistlar cherkovga qarshi ochiq qarshi chiqmaganlar. Ular xudoni, olamni 
harakatga keltirgan va oʻshandan beri unga aralashmagan yaratuvchi deb bilishgan. 
XIV-XVI asrlar gumanistlarining aksariyati yoki oʻzlari pedagog boʻlishgan 
yoki pedagogik nazariyaga murojaat qilishgan. Gumanizm gʻoyasi pedagogikada 
xuddi ana shu davrlardan boshlab oʻrnasha boshlagan. 
Asl tarbiya oʻz mohiyatiga koʻra doim goʻzallik haqida, uning kelajagi 
haqidagi gʻamxoʻrlikni bildirgan. Uygʻonish davrida ijtimoiy gumanizm gʻoyalarini 
amalga oshirila boshlanishi mashhur italiyalik pedagog-gumanist Vittorino de 
Genotre (1378-1446) tomonidan ilk marta “Quvonch uyi” nomli internat 
maktabning yaratilishi bilan bogʻliq. Shuni taʼkidlash joizki, taʼriflanayotgan davrda 
din, pedagogika va ijtimoiy-pedagogika bir-biriga uzviy ravishda rivojlangan. 
Diniy qarashlarda asosiy eʼtibor umuminsoniy qadriyatlarga qaratilgan. Diniy 
rivoyatlarda, muqaddas kitoblarda  oyatlarda axloqiy oʻgitlar, insonlararo 
munosabatla, qavm-qarindoshlarga,, bolalarga gʻamxoʻrlik haqida koʻp gapirilgan. 
Bu asosda koʻpgina avlodlar tarbiya topishgan va bu borada yevropada cherkov uzoq 
vaqt mobaynida “nogiron bolalar” rahnamosi boʻlgan. Unga  nafaqat ruhiy yordam 
soʻrab, balki tibbiy, moddiy yordam soʻrab, adolatsizlikdan himoya soʻrab murojaat 
qilishgan. Butun dunyoda diniy tashkilotlarning boy anaʼnalari mavjud.  Masalan, 
yevropada antik davrlardan buyon ota-onasiz qolgan bolalarni ibodatxonalar eshigi 
oldiga qoʻyib ketishgan. Manbalarga koʻra ota-onasiz qolgan bolalar uchun ilk 
tarbiya uylari IV asrda Kesariya (Kichik Osiyo) shahrida yepiskop Vasiliy 
Kesariyning tashabbusi bilan paydo boʻlgan. 787-yilda bunday muassasa Milandagi 
soborda ham paydo boʻlgan. Uzoq vaqt u yevropada yagona boʻlib tashkilot 
tiklash tushunchalar qoʻllanilgan. Gumanizm (insoniylik) tushunchasi yangi madaniyat markazida ilohiylik emas, inson turishi guvohlik berardi. Uning oʻzi ham qalban, ham jisman goʻzal boʻlishi lozim. Faqatgina inson ongi, kuchi, muvaffaqiyatiga ishonchi, faolligi, irodasi tufayli barcha qadriyatlar va oʻz baxtining yaratuvchisiga aylana oladi. Asketizm(yunoncha)- tuygʻu va istaklarni cheklash yoki bostirish, azob tortish, hayot neʼmatlaridan voz kechish. Bu yerda gap uning shaxsiy hislatlari, shaxsiyati, mashhurligida emasligi hisobga olingan. Shu bilan birga gumanistlar cherkovga qarshi ochiq qarshi chiqmaganlar. Ular xudoni, olamni harakatga keltirgan va oʻshandan beri unga aralashmagan yaratuvchi deb bilishgan. XIV-XVI asrlar gumanistlarining aksariyati yoki oʻzlari pedagog boʻlishgan yoki pedagogik nazariyaga murojaat qilishgan. Gumanizm gʻoyasi pedagogikada xuddi ana shu davrlardan boshlab oʻrnasha boshlagan. Asl tarbiya oʻz mohiyatiga koʻra doim goʻzallik haqida, uning kelajagi haqidagi gʻamxoʻrlikni bildirgan. Uygʻonish davrida ijtimoiy gumanizm gʻoyalarini amalga oshirila boshlanishi mashhur italiyalik pedagog-gumanist Vittorino de Genotre (1378-1446) tomonidan ilk marta “Quvonch uyi” nomli internat maktabning yaratilishi bilan bogʻliq. Shuni taʼkidlash joizki, taʼriflanayotgan davrda din, pedagogika va ijtimoiy-pedagogika bir-biriga uzviy ravishda rivojlangan. Diniy qarashlarda asosiy eʼtibor umuminsoniy qadriyatlarga qaratilgan. Diniy rivoyatlarda, muqaddas kitoblarda oyatlarda axloqiy oʻgitlar, insonlararo munosabatla, qavm-qarindoshlarga,, bolalarga gʻamxoʻrlik haqida koʻp gapirilgan. Bu asosda koʻpgina avlodlar tarbiya topishgan va bu borada yevropada cherkov uzoq vaqt mobaynida “nogiron bolalar” rahnamosi boʻlgan. Unga nafaqat ruhiy yordam soʻrab, balki tibbiy, moddiy yordam soʻrab, adolatsizlikdan himoya soʻrab murojaat qilishgan. Butun dunyoda diniy tashkilotlarning boy anaʼnalari mavjud. Masalan, yevropada antik davrlardan buyon ota-onasiz qolgan bolalarni ibodatxonalar eshigi oldiga qoʻyib ketishgan. Manbalarga koʻra ota-onasiz qolgan bolalar uchun ilk tarbiya uylari IV asrda Kesariya (Kichik Osiyo) shahrida yepiskop Vasiliy Kesariyning tashabbusi bilan paydo boʻlgan. 787-yilda bunday muassasa Milandagi soborda ham paydo boʻlgan. Uzoq vaqt u yevropada yagona boʻlib tashkilot  
 
qolaverdi va faqat XIV asrga kelib tarbiya uylari soni 30 tagacha koʻpaydi. Qizigʻi, 
endi unda faqat tarbiya bilan shugʻullanishmagan, ularda amaliy ishlar ham olib 
borilgan: onalarga yordam berilgan, bolalarni oilalarga berishgan, ularning 
tarbiyasini nazorat qilishgan. Keyinchalik ham bolalar uylari ruhoniylar tomonidan 
boshqarilgan. Parijda 1640-yil ruhoniy  Vinsentom Depolen tomonidan asos 
solingan tarbiya uyi juda mashhur boʻlgan. U uyni qirol Lyudovik XIV tomonidan 
moliyalashtirishga erishgan. Mehribonlik bilan shugʻullanuvchi organlar- yirik 
cherkov tashkilotlari ham tuzila boshlagan.  
3.3. XVI-XIX asrlarda ijtimoiy-pedagogik faoliyat. Ijtimoiy pedagogika 
rivojining ikkinchi davri-XVII-XIXasrlar- ijtimoiy-pedagogika eng ilgʻor gʻoyalar 
va ilmiy konsepslar bilan boyitilgan davr boʻldi desak, xato boʻlmaydi. 
XVIII-XIX asrlar (burjua-demokratik inqiloblar davri) olimlarining (pedagog, 
faylasuf, sotsiolog, psixologlar) davlat va jamoat institutlari bilan biri ijtimoiy-
pedagogik muammolarni hal qilish gʻoyalarining paydo boʻlishi davridir. Tarbiya 
masalalari jamiyat islohotlari, inson huquqlari tengligi bilan bogʻlana boshlandi. 
Aynan shu davrda ijtimoiy-pedagogikaning asosiy yoʻnalishlarining aniq faoliyatda 
amalga oshishi sodir boʻladi. 
 XIX asr  ijtimoiy pedagogikaning asosiy yoʻnalishlariga esa quyidagilar 
tegishli: 
1)  ijtimoiy pedagogikaning nazariy asoslarini ishlab chiqish- bu uning fan 
boʻlishiga olib kelgan. Bu yoʻnalishga mafkurani ham kiritsa boʻladi.  
2)   Taʼlim sohasidagi ijtimoiy pedagogik faoliyat. Gap ijtimoiy pedagogik taʼlim, 
tarbiya  maqsadi va xarakteriga taʼsiri haqida ketmoqda.  
3)  Xayriya va oʻquv-tarbiya muassasalarining tuzilishi boʻyicha ijtimoiy pedagogik 
faoliyat (Bazedovning “filantroplari”, Ouenning “yangi institut” konsepsiyalari); 
4)  ijtimoiy pedagogikaning harakat doirasining kengayishi, “nochor” va tanlab 
olingan bolalardan tashqari unga boshqa toifadagi katta yoshdagilar ham kiradi. 
Asosiysi ijtimoiy pedagogika oʻz faoliyatida davlat darajasiga chiqadi va oʻz 
sheriklari bilan birga talablarini qonuniy rasmiylashtirishga erishiladi. XIX asrning 
qolaverdi va faqat XIV asrga kelib tarbiya uylari soni 30 tagacha koʻpaydi. Qizigʻi, endi unda faqat tarbiya bilan shugʻullanishmagan, ularda amaliy ishlar ham olib borilgan: onalarga yordam berilgan, bolalarni oilalarga berishgan, ularning tarbiyasini nazorat qilishgan. Keyinchalik ham bolalar uylari ruhoniylar tomonidan boshqarilgan. Parijda 1640-yil ruhoniy Vinsentom Depolen tomonidan asos solingan tarbiya uyi juda mashhur boʻlgan. U uyni qirol Lyudovik XIV tomonidan moliyalashtirishga erishgan. Mehribonlik bilan shugʻullanuvchi organlar- yirik cherkov tashkilotlari ham tuzila boshlagan. 3.3. XVI-XIX asrlarda ijtimoiy-pedagogik faoliyat. Ijtimoiy pedagogika rivojining ikkinchi davri-XVII-XIXasrlar- ijtimoiy-pedagogika eng ilgʻor gʻoyalar va ilmiy konsepslar bilan boyitilgan davr boʻldi desak, xato boʻlmaydi. XVIII-XIX asrlar (burjua-demokratik inqiloblar davri) olimlarining (pedagog, faylasuf, sotsiolog, psixologlar) davlat va jamoat institutlari bilan biri ijtimoiy- pedagogik muammolarni hal qilish gʻoyalarining paydo boʻlishi davridir. Tarbiya masalalari jamiyat islohotlari, inson huquqlari tengligi bilan bogʻlana boshlandi. Aynan shu davrda ijtimoiy-pedagogikaning asosiy yoʻnalishlarining aniq faoliyatda amalga oshishi sodir boʻladi. XIX asr ijtimoiy pedagogikaning asosiy yoʻnalishlariga esa quyidagilar tegishli: 1) ijtimoiy pedagogikaning nazariy asoslarini ishlab chiqish- bu uning fan boʻlishiga olib kelgan. Bu yoʻnalishga mafkurani ham kiritsa boʻladi. 2) Taʼlim sohasidagi ijtimoiy pedagogik faoliyat. Gap ijtimoiy pedagogik taʼlim, tarbiya maqsadi va xarakteriga taʼsiri haqida ketmoqda. 3) Xayriya va oʻquv-tarbiya muassasalarining tuzilishi boʻyicha ijtimoiy pedagogik faoliyat (Bazedovning “filantroplari”, Ouenning “yangi institut” konsepsiyalari); 4) ijtimoiy pedagogikaning harakat doirasining kengayishi, “nochor” va tanlab olingan bolalardan tashqari unga boshqa toifadagi katta yoshdagilar ham kiradi. Asosiysi ijtimoiy pedagogika oʻz faoliyatida davlat darajasiga chiqadi va oʻz sheriklari bilan birga talablarini qonuniy rasmiylashtirishga erishiladi. XIX asrning  
 
60-70 yillarida Germaniya, Angliya, AQSHda ijtimoiy qonunchilik tizimlari 
yaratiladi.  
Ijtimoiy pedagogika rivojlanishining barcha yoʻnalishlari uning eng asosiy 
vazifasini-bolalarning xukuklarini ximoya qilishni birlashtiradi. 
Urta asrlar davrida taʼlim va tarbiya tizimi aniq ifodalangan tabaqaviy–ideologik 
xarakter kasb etgan boʻlib, u din va cherkov tomonidan belgilanar edi. Ammo, 
feodalizm tuzimining yemirilishi va Uygʻonish davrlarida gumanizm idealogiyasi 
va odamning tabaqaviy qaramlikdan ozod boʻlish gʻoyalari qaror topa boshlaydi.  
T.Mor oʻzining “Utopiya” nomli kitobida, T.Kompanella esa “Quyosh shahri” 
nomli asarlarida endi tabaqalanmagan taʼlim va tarbiya gʻoyalarini ilgari surib, 
yerdagi xayotni yagona qimmatga ega boʻlgan narsa deb hisoblaydilar. 
Yangi davrda burjuaziya tartib–qoidalari oʻrnatila borgan sari hamda 
odamning bilish va tajriba–amaliy faoliyati ijtimoiy rivojlanish omili sifatida 
anglana boshlangach, Platonning odamga beshikdan – qabrgacha taʼlim berish kerak 
degan gʻoyasi qayta tiklanadi va pragmatik tarbiya kontseptsiyasi vujudga keladi. 
Ya.A.Komenskiyning pedagogik asarlarida har bir odam tomonidan butun umri 
davomida uzluksiz tarzda pansofiyani (hammani hamma narsani bilishi) egallashi 
lozimligi haqidagi kontseptsiya rivojlantiriladi. D.Lokkning “Tarbiya haqida 
fikrlar” nomli asarida endi dunyoga kelayotgan burjua kadriyatlari tizimiga muvofiq 
boʻlgʻusi jetlmenni oʻqitish va tarbiyalash dasturi taqdim etiladi. 
Maʼrifat, maʼlumot asri deb nomlangan XVIII asrda jamiyat aʼzolari ongiga 
taʼlim va tarbiya jamiyat rivojlanishida yaratuvchi –oʻzgartiruvchi omil deb 
singdiriladi. Ozodlik, tinchlik, birodarlik kabi qadriyatlarga muvofiq tarzda odam 
rivojlanish vositasi emas, balki doimo uning maqsadi boʻlmogʻi lozim, deb 
uqtiriladi. 
 Mana shunday gʻoyalarga muvofiq tarzda erkin tarbiya kontseptsiyasi faol 
rivojlantirila boshlanadi. Yangi nasldagi odam zotini “yaratib”, shular orqali 
jamiyatni qayta oʻzgartirish gʻoyasi ilgari surildi. Ulugʻ Fransuz burjua revolutsiyasi 
davrida mamlakatda tabaqalanmagan umumtaʼlim tizimini rivojlantirishga 
60-70 yillarida Germaniya, Angliya, AQSHda ijtimoiy qonunchilik tizimlari yaratiladi. Ijtimoiy pedagogika rivojlanishining barcha yoʻnalishlari uning eng asosiy vazifasini-bolalarning xukuklarini ximoya qilishni birlashtiradi. Urta asrlar davrida taʼlim va tarbiya tizimi aniq ifodalangan tabaqaviy–ideologik xarakter kasb etgan boʻlib, u din va cherkov tomonidan belgilanar edi. Ammo, feodalizm tuzimining yemirilishi va Uygʻonish davrlarida gumanizm idealogiyasi va odamning tabaqaviy qaramlikdan ozod boʻlish gʻoyalari qaror topa boshlaydi. T.Mor oʻzining “Utopiya” nomli kitobida, T.Kompanella esa “Quyosh shahri” nomli asarlarida endi tabaqalanmagan taʼlim va tarbiya gʻoyalarini ilgari surib, yerdagi xayotni yagona qimmatga ega boʻlgan narsa deb hisoblaydilar. Yangi davrda burjuaziya tartib–qoidalari oʻrnatila borgan sari hamda odamning bilish va tajriba–amaliy faoliyati ijtimoiy rivojlanish omili sifatida anglana boshlangach, Platonning odamga beshikdan – qabrgacha taʼlim berish kerak degan gʻoyasi qayta tiklanadi va pragmatik tarbiya kontseptsiyasi vujudga keladi. Ya.A.Komenskiyning pedagogik asarlarida har bir odam tomonidan butun umri davomida uzluksiz tarzda pansofiyani (hammani hamma narsani bilishi) egallashi lozimligi haqidagi kontseptsiya rivojlantiriladi. D.Lokkning “Tarbiya haqida fikrlar” nomli asarida endi dunyoga kelayotgan burjua kadriyatlari tizimiga muvofiq boʻlgʻusi jetlmenni oʻqitish va tarbiyalash dasturi taqdim etiladi. Maʼrifat, maʼlumot asri deb nomlangan XVIII asrda jamiyat aʼzolari ongiga taʼlim va tarbiya jamiyat rivojlanishida yaratuvchi –oʻzgartiruvchi omil deb singdiriladi. Ozodlik, tinchlik, birodarlik kabi qadriyatlarga muvofiq tarzda odam rivojlanish vositasi emas, balki doimo uning maqsadi boʻlmogʻi lozim, deb uqtiriladi. Mana shunday gʻoyalarga muvofiq tarzda erkin tarbiya kontseptsiyasi faol rivojlantirila boshlanadi. Yangi nasldagi odam zotini “yaratib”, shular orqali jamiyatni qayta oʻzgartirish gʻoyasi ilgari surildi. Ulugʻ Fransuz burjua revolutsiyasi davrida mamlakatda tabaqalanmagan umumtaʼlim tizimini rivojlantirishga  
 
qaratilgan bir qator reformalar amalga oshirildi. Shu sababli ham Fransiyada XVIII 
asrning oxiriga kelib 59% aholi savodli edi. 
XIX asrda fabrika va zavod ishlab chiqarishining rivojlanishi, yevropada sodir 
boʻlgan bir qator urushlar, ishchi va dehqonlarning revolyutsion chiqishlari, milliy 
ozodlik harakatlari va boshqa koʻplangan voqea hamda omillar madaniyat va taʼlim 
– tarbiya sohasida demokratik tendentsiyalarning joriy etilishini muqarrar qilib 
qoʻydi. Endilikda jamiyatning olgʻa siljishi nafaqat xukmron sinf vakillarining, balki 
xalqning barcha qatlamlarining maʼlum darajada maʼlumotisiz mumkin boʻlmay 
qoldi. Lekin, oʻsha davrda ham taʼlimning asosan shunday shakl va darajalari 
ragʻbatlantirildiki, toki ular xukmron sinflarning yashashiga tuskinlik qilmasin...  
Turli xildagi pedagogik loyixalar va tizimlar, xuddi R.Ouenning taʼlim 
kompleksi kabi davlat tomonidan qoʻllab – quvvatlanmadi hamda erkin bozor 
raqobati sharoitida boshidanoq katta qiyinchiliklarga duch keldi va magʻlubiyatga 
uchradi. 
G.Kershenshteyner “Fuqaroviy tarbiya” konsepsiyasini ilgari surdi. Shunga 
koʻra xalq “mehnat” maktabi davlatga soʻzsiz boʻysinuvchi oʻquvchilarni 
tarbiyalashi, har bir bola oʻzining ijtimoiy kelib chiqishiga qarab boʻlgʻusi kasbiy 
faoliyatga tayyorlanmogʻi lozim edi. 
Mana shunday turlicha konsepsiyalar, pedagogik yondashishlar ham 
pedagogika fanini olgʻa qarab rivojlanishida maʼlum darajada progressiv rol 
oʻynadi. 
 Ijtimoiy pedagogik gʻoyalarning rivojlanishiga fransuz faylasufi, yozuvchi, 
maʼrifatparvar J.J.Russo (1712-1778 y) ulkan hissa qoʻshgan. U tabiiy huquq, din 
va tabiiy rivojlanish asosiga qurilgan tabiatan shakllangan tarbiya gʻoyalarini ilgari 
suradi. Rus qomusiy olimi va pedagog M.V.Lomonosov (1711-1765 y) oʻz 
“reglamentlari”da tarbiyaning xalqparvar gʻoyalarini, insonga faol shaxsga 
boʻlganidek yondashuvni, bolani axloqiy sifatlarini shakllantirish muhimligini 
bayon etgan. 
qaratilgan bir qator reformalar amalga oshirildi. Shu sababli ham Fransiyada XVIII asrning oxiriga kelib 59% aholi savodli edi. XIX asrda fabrika va zavod ishlab chiqarishining rivojlanishi, yevropada sodir boʻlgan bir qator urushlar, ishchi va dehqonlarning revolyutsion chiqishlari, milliy ozodlik harakatlari va boshqa koʻplangan voqea hamda omillar madaniyat va taʼlim – tarbiya sohasida demokratik tendentsiyalarning joriy etilishini muqarrar qilib qoʻydi. Endilikda jamiyatning olgʻa siljishi nafaqat xukmron sinf vakillarining, balki xalqning barcha qatlamlarining maʼlum darajada maʼlumotisiz mumkin boʻlmay qoldi. Lekin, oʻsha davrda ham taʼlimning asosan shunday shakl va darajalari ragʻbatlantirildiki, toki ular xukmron sinflarning yashashiga tuskinlik qilmasin... Turli xildagi pedagogik loyixalar va tizimlar, xuddi R.Ouenning taʼlim kompleksi kabi davlat tomonidan qoʻllab – quvvatlanmadi hamda erkin bozor raqobati sharoitida boshidanoq katta qiyinchiliklarga duch keldi va magʻlubiyatga uchradi. G.Kershenshteyner “Fuqaroviy tarbiya” konsepsiyasini ilgari surdi. Shunga koʻra xalq “mehnat” maktabi davlatga soʻzsiz boʻysinuvchi oʻquvchilarni tarbiyalashi, har bir bola oʻzining ijtimoiy kelib chiqishiga qarab boʻlgʻusi kasbiy faoliyatga tayyorlanmogʻi lozim edi. Mana shunday turlicha konsepsiyalar, pedagogik yondashishlar ham pedagogika fanini olgʻa qarab rivojlanishida maʼlum darajada progressiv rol oʻynadi. Ijtimoiy pedagogik gʻoyalarning rivojlanishiga fransuz faylasufi, yozuvchi, maʼrifatparvar J.J.Russo (1712-1778 y) ulkan hissa qoʻshgan. U tabiiy huquq, din va tabiiy rivojlanish asosiga qurilgan tabiatan shakllangan tarbiya gʻoyalarini ilgari suradi. Rus qomusiy olimi va pedagog M.V.Lomonosov (1711-1765 y) oʻz “reglamentlari”da tarbiyaning xalqparvar gʻoyalarini, insonga faol shaxsga boʻlganidek yondashuvni, bolani axloqiy sifatlarini shakllantirish muhimligini bayon etgan.  
 
Yangi  ijtimoiy pedagogik gʻoyalar fransuz faylasufi va maʼrifatparvari Klod 
Adriana Gelvetsiy (1715-1771 y) ishlarida ham tilga olingan. Ular tarbiya omillari- 
muhit va pedagogik taʼsir, shaxsiy va jamiyat manfaatlarining birligi masalalaridir.  
Shvetsariyalik buyuk pedagog Iogann Genrix Pestalotssi (1746-1827 y) oʻz 
faoliyatida  ijtimoiy pedagogik nazariyani va amaliyotni birlashtirgan va oʻz 
mablagʻlari evaziga yetimlar uchun uylar ochgan. 
XIX asr shunisi bilan xarakterliki, bu davr mobaynida ijtimoiy 
pedagogikaning pedagogikadan ajralishi jarayoni sodir boʻlgan. Ikkinchi tomondan 
uning boshqa fanlar psixologiya,  ijtimoiyogiya, tibbiyot, falsafa kabi fanlar 
yaqinlashuvi bilan  ham roʻy bergan.  
Ijtimoiy pedagogika rivojlanishining barcha yoʻnalishlarini uning eng asosiy 
vazifasi-bolalarning huquqlarini himoya qilish birlashtiradi. Biroq XVIII-XIX 
asrlarda u avvallari eʼtiborsiz boʻlgan gʻoyalar bilan toʻldiriladi. Aniqrogʻi,  ijtimoiy 
pedagogika gʻoyasi nazariyasi va amaliyotida birinchi oʻringa umuminsoniy 
qadriyatlar chiqadi.  Ijtimoiy pedagoglarni birlashtirib turgan boshqa muhim gʻoya 
tarbiya va taʼlimning uzviy bogʻliqligini anglash boʻldi.  
Ingliz faylasufi va pedagogi Robert Ouenning ijtimoiy pedagogik faoliyati bir 
qancha qiziqarli va sermaxsul tajribalardan iborat. Nyu-Lenarkda “Inson xarakterini 
tuzishni yangi instituti”ni ishchilarning turmush darajasini yaxshilash uchun yaratib, 
u amaliyotda ishlab chiqarish taʼlimini madaniyat bilan bogʻlab qoʻydi. Jahonda ilk 
marta didaktik oʻyinlar oʻtkaziladigan, bolalarning jismoniy holati haqida 
gʻamxoʻrlik qiluvchi muassasalar u tomonidan tuzilgan. 
Ingliz faylasufi Gebert Spenser (1820-1903 y) oilaning shaxs shakllanishidagi 
oʻrni haqidagi ijtimoiy pedagogik gʻoyalar bilan toʻldirilgan asarlar yaratgan. Bu 
maqsadlarga erishishi uchun u qiziq usulni ilgari surgan - Angliyaning davlat va 
siyosiy tuzilmasini oila va maktab tomonidan imitatsiyalashuvi. 
XIX asrning ikkinchi yarmidan boshlab pedagogika va ommaviy tarbiya 
tizimiga buyurtmalar kengayadi. Unga asta-sekin yoshlarni tarbiyalash, shuningdek 
ijtimoiy xulq-atvor normalarini buzuvchi shaxslarni qayta tarbiyalash kirgan. 
Industiryalashtirish qishloq axolisining shaharga ommaviy migratsiyasini keltirib 
Yangi ijtimoiy pedagogik gʻoyalar fransuz faylasufi va maʼrifatparvari Klod Adriana Gelvetsiy (1715-1771 y) ishlarida ham tilga olingan. Ular tarbiya omillari- muhit va pedagogik taʼsir, shaxsiy va jamiyat manfaatlarining birligi masalalaridir. Shvetsariyalik buyuk pedagog Iogann Genrix Pestalotssi (1746-1827 y) oʻz faoliyatida ijtimoiy pedagogik nazariyani va amaliyotni birlashtirgan va oʻz mablagʻlari evaziga yetimlar uchun uylar ochgan. XIX asr shunisi bilan xarakterliki, bu davr mobaynida ijtimoiy pedagogikaning pedagogikadan ajralishi jarayoni sodir boʻlgan. Ikkinchi tomondan uning boshqa fanlar psixologiya, ijtimoiyogiya, tibbiyot, falsafa kabi fanlar yaqinlashuvi bilan ham roʻy bergan. Ijtimoiy pedagogika rivojlanishining barcha yoʻnalishlarini uning eng asosiy vazifasi-bolalarning huquqlarini himoya qilish birlashtiradi. Biroq XVIII-XIX asrlarda u avvallari eʼtiborsiz boʻlgan gʻoyalar bilan toʻldiriladi. Aniqrogʻi, ijtimoiy pedagogika gʻoyasi nazariyasi va amaliyotida birinchi oʻringa umuminsoniy qadriyatlar chiqadi. Ijtimoiy pedagoglarni birlashtirib turgan boshqa muhim gʻoya tarbiya va taʼlimning uzviy bogʻliqligini anglash boʻldi. Ingliz faylasufi va pedagogi Robert Ouenning ijtimoiy pedagogik faoliyati bir qancha qiziqarli va sermaxsul tajribalardan iborat. Nyu-Lenarkda “Inson xarakterini tuzishni yangi instituti”ni ishchilarning turmush darajasini yaxshilash uchun yaratib, u amaliyotda ishlab chiqarish taʼlimini madaniyat bilan bogʻlab qoʻydi. Jahonda ilk marta didaktik oʻyinlar oʻtkaziladigan, bolalarning jismoniy holati haqida gʻamxoʻrlik qiluvchi muassasalar u tomonidan tuzilgan. Ingliz faylasufi Gebert Spenser (1820-1903 y) oilaning shaxs shakllanishidagi oʻrni haqidagi ijtimoiy pedagogik gʻoyalar bilan toʻldirilgan asarlar yaratgan. Bu maqsadlarga erishishi uchun u qiziq usulni ilgari surgan - Angliyaning davlat va siyosiy tuzilmasini oila va maktab tomonidan imitatsiyalashuvi. XIX asrning ikkinchi yarmidan boshlab pedagogika va ommaviy tarbiya tizimiga buyurtmalar kengayadi. Unga asta-sekin yoshlarni tarbiyalash, shuningdek ijtimoiy xulq-atvor normalarini buzuvchi shaxslarni qayta tarbiyalash kirgan. Industiryalashtirish qishloq axolisining shaharga ommaviy migratsiyasini keltirib  
 
chiqardi. Buyurtmaning kengayishini keltirib chiqargan holat yevropa va Amerika 
mintaqalarining ijtimoiy madaniy jarayonlari bilan ham bogʻliq. Qishloq axolisining 
shaharga koʻchib oʻtishlari gʻayriaxloqiy xulq-atvor, jinoyatchilik, daydilikning 
koʻpayishiga olib keldi. Ayniqsa, AQSHda holat nihoyatda ogʻir edi. Bu davlatga 
boshqa kam rivojlangan davlatlardan axoli koʻchib kelishi bilan bogʻliq. Ayni 
vaziyatda cherkov rolining susayishi kuzatildi. U shu paytgacha axloqiy 
normalarning anaʼnaviy tashuvchisi boʻlib kelgan. Biroq u jamiyatning yangi 
ehtiyojlari va voqeliklarini anglay olmadi va koʻpgina odamlar hayotida oʻzining 
avvalgi mavqeini yoʻqotdi. SHu bilan birga yevropada milliy davlatchilikning 
shakllanishi va Amerikada millatning yuzaga kelishi barcha ijtimoiy qatlamlarda 
muayyan gʻoya va qadriyatlarning madaniylashuvini talab qilardi. Bu esa masalani 
yechish vositalarini topishni taq azo etardi. XIX asr oxirida mustaqil fanga aylangan  
ijtimoiy pedagogika rivojiga aynan shu omil  vosita boʻldi.  
3.4. XX asming 20 yillarida ijtimoiy-pedagogik gʻoyalar va pedagogik 
faoliyatning tubdan yangilanishi. Uchinchi bosqich XX asrning boshidagi ijtimoiy 
pedagogikaning mustaqil fan sifatida rivojlanish davri. Bu davrni tekis yoki oson 
davr deb aytib boʻlmaydi. Hozirgi kungacha turli davrlari olimlari ijtimoiy 
pedagogika boshqa pedagogik fikrlar orasida qanday oʻrin tutishi haqida tortishuvlar 
mavjud: u fan hisoblanadimi yoki amaliy faoliyatning sohasimi, ijtimoiy pedagogika 
va ijtimoiy ishlar qanday munosabatlar bor va boshqalar. Koʻpchilik davlatlarda 
“pedagogika” va “ijtimoiy pedagogika” umuman ishlatilmaydi. Masalan: AQSHda 
oʻquv yurtlarida pedagogika oʻrniga talabalar “taʼlim falsafasi” ni oʻrganadilar, 
odamlarga amaliy yoʻnaltirish sohasi ijtimoiy ishga taalluqli, biroq, ijtimoiy 
hizmatlar orasida aynan turli muammolari mavjud boshqalarga yordam koʻrsatishga 
hizmat qiladigan mutahassislar boʻlsa ham. Belgiyada “ortopedagogika” terminidan 
foydalaniladi, u “maxsus pedagogika” va ijtimoiy pedagogika tushunchalariga 
yaqin.      
XIX asrning 2 – chi yarmida “Nemis oʻqituvchilarining otasi” hisoblangan 
Adolf Disterveg (xozirgi kunlarda voyaga yetmagan yoshlar tomonidan sodir 
etiladigan huquqbuzarliklar deb atalmish) hamma narsadan mahrum etilgan nochor 
chiqardi. Buyurtmaning kengayishini keltirib chiqargan holat yevropa va Amerika mintaqalarining ijtimoiy madaniy jarayonlari bilan ham bogʻliq. Qishloq axolisining shaharga koʻchib oʻtishlari gʻayriaxloqiy xulq-atvor, jinoyatchilik, daydilikning koʻpayishiga olib keldi. Ayniqsa, AQSHda holat nihoyatda ogʻir edi. Bu davlatga boshqa kam rivojlangan davlatlardan axoli koʻchib kelishi bilan bogʻliq. Ayni vaziyatda cherkov rolining susayishi kuzatildi. U shu paytgacha axloqiy normalarning anaʼnaviy tashuvchisi boʻlib kelgan. Biroq u jamiyatning yangi ehtiyojlari va voqeliklarini anglay olmadi va koʻpgina odamlar hayotida oʻzining avvalgi mavqeini yoʻqotdi. SHu bilan birga yevropada milliy davlatchilikning shakllanishi va Amerikada millatning yuzaga kelishi barcha ijtimoiy qatlamlarda muayyan gʻoya va qadriyatlarning madaniylashuvini talab qilardi. Bu esa masalani yechish vositalarini topishni taq azo etardi. XIX asr oxirida mustaqil fanga aylangan ijtimoiy pedagogika rivojiga aynan shu omil vosita boʻldi. 3.4. XX asming 20 yillarida ijtimoiy-pedagogik gʻoyalar va pedagogik faoliyatning tubdan yangilanishi. Uchinchi bosqich XX asrning boshidagi ijtimoiy pedagogikaning mustaqil fan sifatida rivojlanish davri. Bu davrni tekis yoki oson davr deb aytib boʻlmaydi. Hozirgi kungacha turli davrlari olimlari ijtimoiy pedagogika boshqa pedagogik fikrlar orasida qanday oʻrin tutishi haqida tortishuvlar mavjud: u fan hisoblanadimi yoki amaliy faoliyatning sohasimi, ijtimoiy pedagogika va ijtimoiy ishlar qanday munosabatlar bor va boshqalar. Koʻpchilik davlatlarda “pedagogika” va “ijtimoiy pedagogika” umuman ishlatilmaydi. Masalan: AQSHda oʻquv yurtlarida pedagogika oʻrniga talabalar “taʼlim falsafasi” ni oʻrganadilar, odamlarga amaliy yoʻnaltirish sohasi ijtimoiy ishga taalluqli, biroq, ijtimoiy hizmatlar orasida aynan turli muammolari mavjud boshqalarga yordam koʻrsatishga hizmat qiladigan mutahassislar boʻlsa ham. Belgiyada “ortopedagogika” terminidan foydalaniladi, u “maxsus pedagogika” va ijtimoiy pedagogika tushunchalariga yaqin. XIX asrning 2 – chi yarmida “Nemis oʻqituvchilarining otasi” hisoblangan Adolf Disterveg (xozirgi kunlarda voyaga yetmagan yoshlar tomonidan sodir etiladigan huquqbuzarliklar deb atalmish) hamma narsadan mahrum etilgan nochor  
 
va qorovsiz qolgan, boshpanasiz bolalar tomonidan sodir etilishi mumkin boʻlgan 
jinoyatlarni oldini olish uchun olib boriladigan pedagogik faoliyatni belgilash, 
koʻrsatish uchun “ijtimoiy pedagogika” soʻz birikmasini taklif etgan edi. XX asr 
boshlarida esa mashxur nemis faylasufi Paul Natorp jamiyatning barcha 
tarbiyalanuvchi kuchlarini bir butun, yaxlit xolga keltirish (birlashtirish) gʻoyasini 
oʻrtaga tashladi. Bundan koʻzlangan maqsad halq orasida madaniyat va maorifni 
keng tarqatish, umumpedagogik maʼlumot berish edi. Shuningdek, u tarbiyalovchi 
ittifoqlar, yaʼni – “fuqoralar ittifoqi” ni tuzishga chaqirdi. Ushbu ittifoqlar uning 
fikricha yuqorida aytilgan rejalarni amalga oshirmogʻi lozim edi. Mana shu 
faoliyatlarning barchasini u ijtimoiy pedagogika deb atadi 
K.Mager, XX asrda – P.Natorp (20-yillar), E.Bornemann, F.SHliper (60-
yillar), D.Pegeler (80-yillar) va boshqalar boʻlgan. 
Paul Natorp (1854-1924) ijtimoiy pedagogkani umumiy pedagogikaning bir 
qismi, obʼekti  
sifatida qaraydi.  
P.Natorp ijtimoiy pedagogikaning uchta asosiy vazifalarini koʻrsatadi:  
Birinchisi –bolaning jinsiy hayoti bilan bo gʻliq, uning hayotida oilasi davrasida va 
atrofidagi yaxshi odamlari bilan aloqada rivojlanadi. 
Ikkinchisi – irodasi bilan bogʻliq u maktabda shakllanadi va bilim yerishni amalga 
oshirish bilan bogʻliq, shu bilan birga bolada emotsional, ijtimoiy va motorli 
(harakatlanish) qobiliyatlari rivojlanadi.  
Uchinchisi - aql – umumiylikda ochib beriladi. 
“Ijtimoiylashuv” termini 1844-yili K.Mager tomonidan tarbiya haqidagi 
ochiq ilmiy munozaraga kiritilgan va keyinchalik A.Disterverg tomonidan 
tarqatilgan. 
Bu paytda esa nemis pedagogi Fridrix Disterveg tomonidan faqatgina XX asrda 
keng qoʻllanilgan ijtimoiy pedagogika atamasi fanga kiritildi. 
Aynan shu vaqtdan  ijtimoiy pedagogikaning mustaqil fan sifatida 
rivojlanishining uchinchi bosqichi boshlanadi. XX asr inson sivilizatsiya tarixiga 
ilmiy-texnikaviy inqiloblar asri sifatida nom qoldirdi. Fan ishlab chiqarish 
va qorovsiz qolgan, boshpanasiz bolalar tomonidan sodir etilishi mumkin boʻlgan jinoyatlarni oldini olish uchun olib boriladigan pedagogik faoliyatni belgilash, koʻrsatish uchun “ijtimoiy pedagogika” soʻz birikmasini taklif etgan edi. XX asr boshlarida esa mashxur nemis faylasufi Paul Natorp jamiyatning barcha tarbiyalanuvchi kuchlarini bir butun, yaxlit xolga keltirish (birlashtirish) gʻoyasini oʻrtaga tashladi. Bundan koʻzlangan maqsad halq orasida madaniyat va maorifni keng tarqatish, umumpedagogik maʼlumot berish edi. Shuningdek, u tarbiyalovchi ittifoqlar, yaʼni – “fuqoralar ittifoqi” ni tuzishga chaqirdi. Ushbu ittifoqlar uning fikricha yuqorida aytilgan rejalarni amalga oshirmogʻi lozim edi. Mana shu faoliyatlarning barchasini u ijtimoiy pedagogika deb atadi K.Mager, XX asrda – P.Natorp (20-yillar), E.Bornemann, F.SHliper (60- yillar), D.Pegeler (80-yillar) va boshqalar boʻlgan. Paul Natorp (1854-1924) ijtimoiy pedagogkani umumiy pedagogikaning bir qismi, obʼekti sifatida qaraydi. P.Natorp ijtimoiy pedagogikaning uchta asosiy vazifalarini koʻrsatadi: Birinchisi –bolaning jinsiy hayoti bilan bo gʻliq, uning hayotida oilasi davrasida va atrofidagi yaxshi odamlari bilan aloqada rivojlanadi. Ikkinchisi – irodasi bilan bogʻliq u maktabda shakllanadi va bilim yerishni amalga oshirish bilan bogʻliq, shu bilan birga bolada emotsional, ijtimoiy va motorli (harakatlanish) qobiliyatlari rivojlanadi. Uchinchisi - aql – umumiylikda ochib beriladi. “Ijtimoiylashuv” termini 1844-yili K.Mager tomonidan tarbiya haqidagi ochiq ilmiy munozaraga kiritilgan va keyinchalik A.Disterverg tomonidan tarqatilgan. Bu paytda esa nemis pedagogi Fridrix Disterveg tomonidan faqatgina XX asrda keng qoʻllanilgan ijtimoiy pedagogika atamasi fanga kiritildi. Aynan shu vaqtdan ijtimoiy pedagogikaning mustaqil fan sifatida rivojlanishining uchinchi bosqichi boshlanadi. XX asr inson sivilizatsiya tarixiga ilmiy-texnikaviy inqiloblar asri sifatida nom qoldirdi. Fan ishlab chiqarish  
 
obʼektidan iqtisodiy va madaniy sohaning yetakchi omiliga aylandi. Ilmiy inqiloblar  
ijtimoiy pedagogikaning keyingi rivojiga oʻz taʼsirini koʻrsatdi. Bu avvalambor 
falsafa orqali amalga oshdi. Ijtimoiy pedagogikaning boshqa fanlar-psixologiya, 
fiziologiya, anatomiya, tarix, sotsiologiya va boshqalar bilan yaqinlashuvi roʻy 
berdi. Eng asosiysi-XX asrda insonning muammolari, uning tarbiyasi va taʼlimi 
uchun ijtimoiy sharoitlarni yaratish zamonning eng global muammosiga aylanadi. 
Aynan shu davrda pedalogiya-bolani har tomonlama oʻrganish haqidagi fan 
rivojlana boshlaydi. Uning asoschilari E.Meyman, S.Xoll, Torndayk hisoblanishadi. 
Bu borada Rudolf SHteynerning pedagogikasi ham muhim ahamiyatga ega.   
Ijtimoiy pedagogikani yangi gʻoyalar va tarbiya usullari bilan boyitgan 
pedagogika arboblaridan Georg Kirshenshteyner (1854-1932 y)-Germaniya, Jon 
Dyui (1859-1952 y)-AQSH, Vilgelm Layni (1862-1926 y)-Germaniya koʻrsatsa 
boʻladi.  
G.Kirshenshteynerning pedagogik nazariyasi maktablarni bolalarning sust qabul 
qilinishidan faol harakatdagi ehtiyojlarini amalga oshirishga, ijodga koʻra isloh 
qilish gʻoyasiga asoslanadi. Kirshenshteyner  ijtimoiy pedagogik tizimining asosiy 
tamoyillari-bolalarni jamiyatda har tomonlama tayyorlash uchun mehnat 
maktablarini yaratish, hamkorlik malakalarini rivojlantirish, davlat manfaatiga 
xizmat qiluvchi bolalarning fuqarolik tarbiyasidir.  
Jon Dyui pragmatik pedagogika asoschisi hisoblanadi. Uning oliy qadriyatlari 
amaliy natija, biznesda muvaffaqiyatga erishish hisoblanadi. Bu pedagogning 
xizmati shundaki, u maktab bilan hayotning aloqasi, taʼlimning individuallashuvi 
kabi  ijtimoiy psixologik gʻoyalarga murojaat qilganidir. 
Vilgelm Lay “Harakatlar pedagogikasi”ni yaratdi. U inson faoliyati va 
mavjudligining 
fiziologik 
va 
psixologik 
mexanizmlarini 
oʻzida 
mujassamlashtiruvchi biologik reaksiya tamoyiliga tayangan. U tarbiyaning 
biologik tomonini-tugʻma reflekslar, sezgi, reaksiyalar, ularning bolalar oʻyinlarida 
paydo boʻlishini va  ijtimoiyogik tarbiyachining reaksiyalarga taʼsirini koʻrsatgan.  
Hozirgacha turli davlat olimlari oʻrtasida  ijtimoiy pedagogikaning boshqa 
pedagogik fanlari orasidagi oʻrni borasida –bu mustaqil fan boʻla oladimi  yoki 
obʼektidan iqtisodiy va madaniy sohaning yetakchi omiliga aylandi. Ilmiy inqiloblar ijtimoiy pedagogikaning keyingi rivojiga oʻz taʼsirini koʻrsatdi. Bu avvalambor falsafa orqali amalga oshdi. Ijtimoiy pedagogikaning boshqa fanlar-psixologiya, fiziologiya, anatomiya, tarix, sotsiologiya va boshqalar bilan yaqinlashuvi roʻy berdi. Eng asosiysi-XX asrda insonning muammolari, uning tarbiyasi va taʼlimi uchun ijtimoiy sharoitlarni yaratish zamonning eng global muammosiga aylanadi. Aynan shu davrda pedalogiya-bolani har tomonlama oʻrganish haqidagi fan rivojlana boshlaydi. Uning asoschilari E.Meyman, S.Xoll, Torndayk hisoblanishadi. Bu borada Rudolf SHteynerning pedagogikasi ham muhim ahamiyatga ega. Ijtimoiy pedagogikani yangi gʻoyalar va tarbiya usullari bilan boyitgan pedagogika arboblaridan Georg Kirshenshteyner (1854-1932 y)-Germaniya, Jon Dyui (1859-1952 y)-AQSH, Vilgelm Layni (1862-1926 y)-Germaniya koʻrsatsa boʻladi. G.Kirshenshteynerning pedagogik nazariyasi maktablarni bolalarning sust qabul qilinishidan faol harakatdagi ehtiyojlarini amalga oshirishga, ijodga koʻra isloh qilish gʻoyasiga asoslanadi. Kirshenshteyner ijtimoiy pedagogik tizimining asosiy tamoyillari-bolalarni jamiyatda har tomonlama tayyorlash uchun mehnat maktablarini yaratish, hamkorlik malakalarini rivojlantirish, davlat manfaatiga xizmat qiluvchi bolalarning fuqarolik tarbiyasidir. Jon Dyui pragmatik pedagogika asoschisi hisoblanadi. Uning oliy qadriyatlari amaliy natija, biznesda muvaffaqiyatga erishish hisoblanadi. Bu pedagogning xizmati shundaki, u maktab bilan hayotning aloqasi, taʼlimning individuallashuvi kabi ijtimoiy psixologik gʻoyalarga murojaat qilganidir. Vilgelm Lay “Harakatlar pedagogikasi”ni yaratdi. U inson faoliyati va mavjudligining fiziologik va psixologik mexanizmlarini oʻzida mujassamlashtiruvchi biologik reaksiya tamoyiliga tayangan. U tarbiyaning biologik tomonini-tugʻma reflekslar, sezgi, reaksiyalar, ularning bolalar oʻyinlarida paydo boʻlishini va ijtimoiyogik tarbiyachining reaksiyalarga taʼsirini koʻrsatgan. Hozirgacha turli davlat olimlari oʻrtasida ijtimoiy pedagogikaning boshqa pedagogik fanlari orasidagi oʻrni borasida –bu mustaqil fan boʻla oladimi yoki  
 
faqatgina yosh guruhlarini oʻrganish bilan cheklanadigan pedagogikaning mustaqil 
bir sohasi boʻlib qolaveradimi, degan masaladabahs-munazara davometmoqda. 
Bu bahslar, yangi fan tushunchasining shakllanmaganligi  ijtimoiy pedagogika 
mohiyatini inkor etuvchi baʼzi pedagoglar nazariyalarida paydo boʻlgan. Masalan 
G.Noll va G.Boymer (20-30 y)  ijtimoiy pedagogikani bolalarga yordam berish va 
voyaga yetmaganlar huquqbuzarliklarining profilaktikasi deb tushunishgan. 
 Ijtimoiy pedagogikaning mohiyatini nemis olimi Paul Natori (XX asrning 20- 
yillari) umuman boshqacha taʼriflangan. U ijtimoiy pedagogik jamiyatning 
tarbiyaviy kuchlarining yaqinlashtirish muammosini xalqning madaniy va axloqiy 
darajasini koʻtarish maqsadida tadqiq etadi deb hisoblagan. Bunaqa tushunish yangi 
davrning buyurtmasiga koʻproq mos kelgan va  ijtimoiy pedagogika inson hayoti 
davomida tarbiyalash haqidagi bilim sohasi ekanligini tasdiqlagan. XX asrning 60-
yillarida  ijtimoiy pedagogika huquqbuzarlik sodir etgan bolalarga yordam berish, 
bolalar uyida tarbiya ishlari oʻtkazish maqsadidagi  ijtimoiy tarbiya asosi sifatida 
taʼrif etilaboshladi..  Ijtimoiy pedagogika pedagogikani rivojlanishi bilan birga chet 
ellarda  ijtimoiy pedagogika sohasidagi mutaxassislarning kasbga oid faoliyati ham 
rivojlandi. Xususan, XX asrning 70-yil Germaniyada oliy maʼlumotli pedagoglar 
tayyorlana boshlandi. 
XX asrning 50-yillariga kelib ijtimoiy pedagogika muammolarining global 
darajaga yetganiga BMT Bosh Assambleyasi tomonidan 20.11.1959 yil va 
20.11.1989 yilda bola huquqlari deklaratsiyasini qabul qilinganligi guvohlik beradi. 
Unda aloxida eʼtibor yetimlarning ijtimoiy himoyasiga, koʻp bolali oilalar, kam 
taʼminlangan oilalar bolalariga  ijtimoiy yordam koʻrsatishga qaratilgan. 
Bizning respublikamizda  ijtimoiy pedagogika anʼana va tamoyillarini 
tiklanishi murakkab sharoitlarda amalga oshmoqda;  davlat taʼlim standartlari, 
mutaxassisliklar, darsliklar, oʻquv rejalari va dasturlarning yetishmasligi,  ijtimoiy 
muxofazaning davlat   siyosati darajasiga koʻtarilishi chet el mutaxassislari  bilan 
yaqin hamkorlik asosida boʻlish kerak. Chunki Germaniya, Angliya, AQSHlarda 
boy  ijtimoiy pedagogik tajriba mavjud. 
Mavzu yuzasidan nazorat savollar. 
faqatgina yosh guruhlarini oʻrganish bilan cheklanadigan pedagogikaning mustaqil bir sohasi boʻlib qolaveradimi, degan masaladabahs-munazara davometmoqda. Bu bahslar, yangi fan tushunchasining shakllanmaganligi ijtimoiy pedagogika mohiyatini inkor etuvchi baʼzi pedagoglar nazariyalarida paydo boʻlgan. Masalan G.Noll va G.Boymer (20-30 y) ijtimoiy pedagogikani bolalarga yordam berish va voyaga yetmaganlar huquqbuzarliklarining profilaktikasi deb tushunishgan. Ijtimoiy pedagogikaning mohiyatini nemis olimi Paul Natori (XX asrning 20- yillari) umuman boshqacha taʼriflangan. U ijtimoiy pedagogik jamiyatning tarbiyaviy kuchlarining yaqinlashtirish muammosini xalqning madaniy va axloqiy darajasini koʻtarish maqsadida tadqiq etadi deb hisoblagan. Bunaqa tushunish yangi davrning buyurtmasiga koʻproq mos kelgan va ijtimoiy pedagogika inson hayoti davomida tarbiyalash haqidagi bilim sohasi ekanligini tasdiqlagan. XX asrning 60- yillarida ijtimoiy pedagogika huquqbuzarlik sodir etgan bolalarga yordam berish, bolalar uyida tarbiya ishlari oʻtkazish maqsadidagi ijtimoiy tarbiya asosi sifatida taʼrif etilaboshladi.. Ijtimoiy pedagogika pedagogikani rivojlanishi bilan birga chet ellarda ijtimoiy pedagogika sohasidagi mutaxassislarning kasbga oid faoliyati ham rivojlandi. Xususan, XX asrning 70-yil Germaniyada oliy maʼlumotli pedagoglar tayyorlana boshlandi. XX asrning 50-yillariga kelib ijtimoiy pedagogika muammolarining global darajaga yetganiga BMT Bosh Assambleyasi tomonidan 20.11.1959 yil va 20.11.1989 yilda bola huquqlari deklaratsiyasini qabul qilinganligi guvohlik beradi. Unda aloxida eʼtibor yetimlarning ijtimoiy himoyasiga, koʻp bolali oilalar, kam taʼminlangan oilalar bolalariga ijtimoiy yordam koʻrsatishga qaratilgan. Bizning respublikamizda ijtimoiy pedagogika anʼana va tamoyillarini tiklanishi murakkab sharoitlarda amalga oshmoqda; davlat taʼlim standartlari, mutaxassisliklar, darsliklar, oʻquv rejalari va dasturlarning yetishmasligi, ijtimoiy muxofazaning davlat siyosati darajasiga koʻtarilishi chet el mutaxassislari bilan yaqin hamkorlik asosida boʻlish kerak. Chunki Germaniya, Angliya, AQSHlarda boy ijtimoiy pedagogik tajriba mavjud. Mavzu yuzasidan nazorat savollar.  
 
1. Xorijda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanish bosqichlarining oʻziga xosligi 
nimada? 
2.Birinchi boʻlib kim tomonidan maktab tashkil etilgan va u qanday nomlangan? 
3.Ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishiga hissa qoʻshgan rossiyalik olimlarni sanab 
oʻting? 
4. Vasiliy Keseariy tomonidan tashkil etilgan bolalar uyi nima deb nomlangan? 
5.Xorijda Ijtimoiy pedagogika taraqqiyotining asosiy bosqichlarini sanab oʻting? 
6.Ikkinchi bosqichning qisqa taʼrifini bering? 
7.“Ijtimoiy pedagogika” atamasi kim tomonidan va qachon fanga kiritilgan? 
8. Nima sababdan XX asrda ijtimoiy pedagogika fani va faoliyatiga ijtimoiy talab 
kuchaydi? 
9. XX asr  ijtimoiy pedagogika vakillarining qarashlarini ochib bering? 
 
1. Xorijda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanish bosqichlarining oʻziga xosligi nimada? 2.Birinchi boʻlib kim tomonidan maktab tashkil etilgan va u qanday nomlangan? 3.Ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishiga hissa qoʻshgan rossiyalik olimlarni sanab oʻting? 4. Vasiliy Keseariy tomonidan tashkil etilgan bolalar uyi nima deb nomlangan? 5.Xorijda Ijtimoiy pedagogika taraqqiyotining asosiy bosqichlarini sanab oʻting? 6.Ikkinchi bosqichning qisqa taʼrifini bering? 7.“Ijtimoiy pedagogika” atamasi kim tomonidan va qachon fanga kiritilgan? 8. Nima sababdan XX asrda ijtimoiy pedagogika fani va faoliyatiga ijtimoiy talab kuchaydi? 9. XX asr ijtimoiy pedagogika vakillarining qarashlarini ochib bering?