XUSUSIY KAPITAL SHAKLLANISHI VA TA’SISCHILAR BILAN HISOBLASHISHLAR AUDITI

Yuklangan vaqt

2025-02-25

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

20

Faytl hajmi

44,3 KB


 
 
 
 
 
 
XUSUSIY KAPITAL SHAKLLANISHI VA TA’SISCHILAR BILAN 
HISOBLASHISHLAR AUDITI 
REJA: 
 
1.Ustav kapitalini tekshirishning maqsad va vazifalari 
2.Ta’sis hujjatlarini tekshirish 
3.Dastlabki hujjatlarni tekshirish 
4. Xususiy kapitalni auditorlik tekshiruvidagi audit amallari 
5.Aktsiyadorlar ulushi va dividendlari auditi 
 
Tayanch so’z va iboralar: Xususiy kapital, uning tarkibi, ustav kapitali, 
aksiyadorlar, aksiyadorlar reystri, qo‘shilgan kapital, zaxira kapitali, emission 
daromad, mulklarni qayta baholash bo‘yicha tuzatishlar, tekinga olingan mulk, 
kelgusi davr xarajatlari va to‘lovlari rezervi, taqsimlanmagan foyda. 
 
1.Ustav kapitalini tekshirishning maqsad va vazifalari 
 Korxona ustav kapitali uning ustavi va ta’sis shartnomasiga muvofiq qoidaga 
ko’ra, ta’sischilarning hissalari hisobiga barpo etiladi. U korxonaning xo’jalik 
faoliyatidan olinadigan foydasi hisobiga, zarur bo’lganda ta’sischilarning maqsadli 
badallari hisobiga ham to’ldirilishi mumkin.  
Korxona ustav kapitaliga hissa sifatida binolar, inshootlar, qurilmalar va boshqa 
moddiy qiymatliklar: er, suv va boshqa tabiiy resurslardan foydalanish huquqlari, 
shuningdek, boshqa mulkiy huquqlar (shu jumladan, kashfiyotlardan foydalanish 
uchun, «NOU XAU» va boshqa nomoddiy aktivlar); qo’shma korxona ishtirokchi 
davlatlarining valyutalaridagi erkin ayirboshlanadigan valyutalarda pul mablag’lari 
qo’shilishlari mumkin.  
Ustav kapitalini auditorlik tekshiruvidan o’tkazishdan maqsad, ustav 
kapitalining holati aks ettiriladigan moliyaviy hisobot ko’rsatkichlarining
XUSUSIY KAPITAL SHAKLLANISHI VA TA’SISCHILAR BILAN HISOBLASHISHLAR AUDITI REJA: 1.Ustav kapitalini tekshirishning maqsad va vazifalari 2.Ta’sis hujjatlarini tekshirish 3.Dastlabki hujjatlarni tekshirish 4. Xususiy kapitalni auditorlik tekshiruvidagi audit amallari 5.Aktsiyadorlar ulushi va dividendlari auditi Tayanch so’z va iboralar: Xususiy kapital, uning tarkibi, ustav kapitali, aksiyadorlar, aksiyadorlar reystri, qo‘shilgan kapital, zaxira kapitali, emission daromad, mulklarni qayta baholash bo‘yicha tuzatishlar, tekinga olingan mulk, kelgusi davr xarajatlari va to‘lovlari rezervi, taqsimlanmagan foyda. 1.Ustav kapitalini tekshirishning maqsad va vazifalari Korxona ustav kapitali uning ustavi va ta’sis shartnomasiga muvofiq qoidaga ko’ra, ta’sischilarning hissalari hisobiga barpo etiladi. U korxonaning xo’jalik faoliyatidan olinadigan foydasi hisobiga, zarur bo’lganda ta’sischilarning maqsadli badallari hisobiga ham to’ldirilishi mumkin. Korxona ustav kapitaliga hissa sifatida binolar, inshootlar, qurilmalar va boshqa moddiy qiymatliklar: er, suv va boshqa tabiiy resurslardan foydalanish huquqlari, shuningdek, boshqa mulkiy huquqlar (shu jumladan, kashfiyotlardan foydalanish uchun, «NOU XAU» va boshqa nomoddiy aktivlar); qo’shma korxona ishtirokchi davlatlarining valyutalaridagi erkin ayirboshlanadigan valyutalarda pul mablag’lari qo’shilishlari mumkin. Ustav kapitalini auditorlik tekshiruvidan o’tkazishdan maqsad, ustav kapitalining holati aks ettiriladigan moliyaviy hisobot ko’rsatkichlarining
 
 
ishonchliligi, hamda uni hisobga olish uslubiyotining me’yoriy hujjatlarga 
muvofiqligi to’g’risida fikr shakllantirishdan iborat.  
Tekshiruvni korxona yuridik maqomini va ustavida belgilangan faoliyat 
turlarini, ta’sischilar va ular ulushlarining tarkibi hamda summasini, ustav 
kapitalining moliyaviy-xo’jalik faoliyatini amalga oshirish uchun etarliligini 
aniqlashdan boshlash maqsadga muvofiq.  
Ta’sis hujjatlari, ustav kapitalini shakllantirishga doir dastlabki hujjatlar, hisob 
registrlari va hisobot ma’lumotlarini tekshirish quyidagi tartibda amalga oshiriladi: 
- 
ta’sis hujjatlari (ustav, ta’sis shartnomasi) mavjudligi, shakllari va to’g’ri 
rasmiylashtirilganligi; 
- 
ta’sis hujjatlari mazmunining amaldagi qonunchilak va me’yoriy hujjatlar 
talablariga muvofiqligi; 
- 
ta’sischilar ulushlarining ustav kapitaliga to’liq va o’z vaqtida qo’shilishi; 
- 
ta’sischilar mulk shaklida qo’shadigan ulushlarining to’g’ri baholanishini 
tekshirish; 
- 
ustavda ko’rsatilgan faoliyat turlarining qonuniyligini tekshirish; 
- 
ustav kapitali hajmining ta’sis hujjatlari va O’zbekiston Respublikasi 
qonunchiligiga muvofiqligi; 
- 
ustav kapitalining to’liq va to’g’ri shakllantirilganligi; 
- 
ta’sischilarning ustav kapitaliga o’z ulushlarini qo’shish bo’yicha yakuniy 
hisob-kitoblar uchun qonunda belgilangan muddatlarga rioya qilinishi; 
- 
ustav kapitalini shakllantirishga doir muomalalarning buxgalteriya hisobi 
schyotlarida to’g’ri aks ettirilganligini tekshirish; 
- 
ustav kapitaliga ulushlarning haqiqatan ham qo’shilganligini aniqlash; 
- 
ustav kapitali hajmi o’zgarishining asosliligi, ustav va ta’sis shartnomasining 
qayta ro’yxatdan o’tkazilganligini hamda bu haqda tegishli hisob registrlari va 
hisobotda aks ettirilganligi.  
Ushbu vazifalarni bajarish uchun quyidagi ma’lumot manbalari tahlil qilinadi: 
- 
korxonaning huquqiy maqomini, ustav kapitalini shakllantirish va 
hisobga olish masalalarini tartibga soladigan asosiy qonun hujjatlari va 
yo’riqnomalari; 
- 
ta’sis hujjatlari (notarial idora tomonidan tasdiqlangan ustav va ta’sis
ishonchliligi, hamda uni hisobga olish uslubiyotining me’yoriy hujjatlarga muvofiqligi to’g’risida fikr shakllantirishdan iborat. Tekshiruvni korxona yuridik maqomini va ustavida belgilangan faoliyat turlarini, ta’sischilar va ular ulushlarining tarkibi hamda summasini, ustav kapitalining moliyaviy-xo’jalik faoliyatini amalga oshirish uchun etarliligini aniqlashdan boshlash maqsadga muvofiq. Ta’sis hujjatlari, ustav kapitalini shakllantirishga doir dastlabki hujjatlar, hisob registrlari va hisobot ma’lumotlarini tekshirish quyidagi tartibda amalga oshiriladi: - ta’sis hujjatlari (ustav, ta’sis shartnomasi) mavjudligi, shakllari va to’g’ri rasmiylashtirilganligi; - ta’sis hujjatlari mazmunining amaldagi qonunchilak va me’yoriy hujjatlar talablariga muvofiqligi; - ta’sischilar ulushlarining ustav kapitaliga to’liq va o’z vaqtida qo’shilishi; - ta’sischilar mulk shaklida qo’shadigan ulushlarining to’g’ri baholanishini tekshirish; - ustavda ko’rsatilgan faoliyat turlarining qonuniyligini tekshirish; - ustav kapitali hajmining ta’sis hujjatlari va O’zbekiston Respublikasi qonunchiligiga muvofiqligi; - ustav kapitalining to’liq va to’g’ri shakllantirilganligi; - ta’sischilarning ustav kapitaliga o’z ulushlarini qo’shish bo’yicha yakuniy hisob-kitoblar uchun qonunda belgilangan muddatlarga rioya qilinishi; - ustav kapitalini shakllantirishga doir muomalalarning buxgalteriya hisobi schyotlarida to’g’ri aks ettirilganligini tekshirish; - ustav kapitaliga ulushlarning haqiqatan ham qo’shilganligini aniqlash; - ustav kapitali hajmi o’zgarishining asosliligi, ustav va ta’sis shartnomasining qayta ro’yxatdan o’tkazilganligini hamda bu haqda tegishli hisob registrlari va hisobotda aks ettirilganligi. Ushbu vazifalarni bajarish uchun quyidagi ma’lumot manbalari tahlil qilinadi: - korxonaning huquqiy maqomini, ustav kapitalini shakllantirish va hisobga olish masalalarini tartibga soladigan asosiy qonun hujjatlari va yo’riqnomalari; - ta’sis hujjatlari (notarial idora tomonidan tasdiqlangan ustav va ta’sis
 
 
shartnomasi); 
- 
moliyaviy, statistik va boshqa tegishli hisobotlar; 
- 
ustav kapitalini shakllantirish bo’yicha muomalalar hisobga olingan dastlabki 
hujjatlar, analitik va sintetik hisob registrlari; 
Me’yoriy hujjatlarga muvofiqlik masalasini tekshirish uchun ustav kapitalini 
shakllantirish va hisobga olish qoidalarini o’zida mujassamlashtirgan me’yoriy 
hujjatlar to’plami zarur. Bunday to’plam tekshirilayotgan korxonaning o’ziga xos 
jihatlarini hisobga olgan holda shakllantiriladi.  
 
2. Ta’sis hujjatlarini tekshirish  
Auditor ta’sis hujjatlarini tekshirishda quyidagilarni aniqlaydi: 
- ta’sis hujjatlarida qanday faoliyat turlari ko’zda tutilgan; 
- haqiqatda amalga oshirayotgan faoliyat turlarining ta’sis hujjatlariga 
muvofiqligi; 
- O’zbekiston Respublikasining «Ayrim faoliyat turlarini litsenziyalash 
to’g’risida»gi qonuniga muvofiq litsenziyalanishi lozim bo’lgan faoliyat turlari va 
litsenziyalarning mavjudligi.  
Litsenziyalanishi lozim bo’lgan faoliyat turlari bo’yicha litsenziyalar 
mavjudligi va ularning amal qilish muddatlari tekshiriladi. Chunki, korxona bunday 
faoliyat turlari bilan shug’ullanish huquqiga litsenziya olingan yoki unda 
ko’rsatilgan vaqtdan boshlab ega bo’ladi va ushbu huquq litsenziya amal qilish 
muddati o’tishi bilan to’xtatiladi. Tegishli litsenziyalarga ega bo’lmasdan amalga 
oshirilgan faoliyat turlari noqonuniy hisoblanadi. Agar korxona bitta ta’sischi 
tomonidan tashkil etilgan bo’lsa, bunda u mazkur ta’sischi tomonidan tasdiqlangan, 
tegishli hoqimiyat organidan ro’yxatdan o’tgan va notarial idora tomonidan 
tasdiqlangan ustav asosida faoliyat ko’rsatadi. Ta’sis hujjatlari bilan tanishish 
auditorga mulk egasi kim ekanligini va kimning manfaati uchun tekshiruv 
o’tkazilayotganligini aniqlashga imkon beradi.  
Agar korxona bir necha ta’sischilar tomonidan tashkil etilgan bo’lsa, u holda 
ta’sis shartnomasi tuzilishi lozim, ustav esa ta’sischilar tomonidan tasdiqlangan 
bo’lishi lozim. Masalan, mas’uliyati cheklangan jamiyatlar (MChJ) barcha 
ta’sischilar tomonidan imzolangan ta’sis shartnomasi va ustav asosida tashkil etiladi
shartnomasi); - moliyaviy, statistik va boshqa tegishli hisobotlar; - ustav kapitalini shakllantirish bo’yicha muomalalar hisobga olingan dastlabki hujjatlar, analitik va sintetik hisob registrlari; Me’yoriy hujjatlarga muvofiqlik masalasini tekshirish uchun ustav kapitalini shakllantirish va hisobga olish qoidalarini o’zida mujassamlashtirgan me’yoriy hujjatlar to’plami zarur. Bunday to’plam tekshirilayotgan korxonaning o’ziga xos jihatlarini hisobga olgan holda shakllantiriladi. 2. Ta’sis hujjatlarini tekshirish Auditor ta’sis hujjatlarini tekshirishda quyidagilarni aniqlaydi: - ta’sis hujjatlarida qanday faoliyat turlari ko’zda tutilgan; - haqiqatda amalga oshirayotgan faoliyat turlarining ta’sis hujjatlariga muvofiqligi; - O’zbekiston Respublikasining «Ayrim faoliyat turlarini litsenziyalash to’g’risida»gi qonuniga muvofiq litsenziyalanishi lozim bo’lgan faoliyat turlari va litsenziyalarning mavjudligi. Litsenziyalanishi lozim bo’lgan faoliyat turlari bo’yicha litsenziyalar mavjudligi va ularning amal qilish muddatlari tekshiriladi. Chunki, korxona bunday faoliyat turlari bilan shug’ullanish huquqiga litsenziya olingan yoki unda ko’rsatilgan vaqtdan boshlab ega bo’ladi va ushbu huquq litsenziya amal qilish muddati o’tishi bilan to’xtatiladi. Tegishli litsenziyalarga ega bo’lmasdan amalga oshirilgan faoliyat turlari noqonuniy hisoblanadi. Agar korxona bitta ta’sischi tomonidan tashkil etilgan bo’lsa, bunda u mazkur ta’sischi tomonidan tasdiqlangan, tegishli hoqimiyat organidan ro’yxatdan o’tgan va notarial idora tomonidan tasdiqlangan ustav asosida faoliyat ko’rsatadi. Ta’sis hujjatlari bilan tanishish auditorga mulk egasi kim ekanligini va kimning manfaati uchun tekshiruv o’tkazilayotganligini aniqlashga imkon beradi. Agar korxona bir necha ta’sischilar tomonidan tashkil etilgan bo’lsa, u holda ta’sis shartnomasi tuzilishi lozim, ustav esa ta’sischilar tomonidan tasdiqlangan bo’lishi lozim. Masalan, mas’uliyati cheklangan jamiyatlar (MChJ) barcha ta’sischilar tomonidan imzolangan ta’sis shartnomasi va ustav asosida tashkil etiladi
 
 
va faoliyat ko’rsatadi.  
Auditor tegishli ta’sis hujjatlarining mavjudligini va ularni tasdiqlash hamda 
davlat ro’yxatidan o’tkazish qoidalariga rioya qilinishini aniqlaydi. Korxona 
ta’sischilar tomonidan uni tashkil etish to’g’risidagi qaror qabul qilingan vaqtdan 
boshlab emas, balki davlat ro’yxatidan o’tgan kundan boshlab yuridik shaxs 
maqomiga ega bo’lgan deb hisoblanadi. Shu boisdan, davlat ro’yxatidan o’tganlik 
to’g’risidagi guvohnomaning mavjudligini, agar ta’sis hujjatlariga o’zgartirishlar 
kiritilgan bo’lsa, qayta ro’yxatdan o’tkazilganligini tekshirish lozim.  
Auditor ta’sis shartnomasi bilan tanishishda, unda qanday shartlar 
keltirilganligini aniqlaydi. Jumladan: 
- 
mulklarni ulush sifatida qo’shish (topshirish) 
- 
faoliyatda ishtirok etish; 
- 
foyda va zararlarni ta’sischilar o’rtasida taqsimlash; 
- 
korxona faoliyatini boshqarish va unda ta’sischilarning ishtiroki; 
- 
ta’sischilarning korxonadan chiqishi.  
Mas’uliyati cheklangan jamiyatlar (MChJ) ta’sis shartnomasida yuqorida sanab 
o’tilgan ma’lumotlardan tashqari quyidagi shartlar ham bo’lishi lozim: 
- 
ustav kapitalining tarkibi va hajmi to’g’risida; 
- 
har bir ta’sischi ulushining hajmi va uni o’zgartirish tartibi; 
- 
ta’sischilar ulushlarining tarkibi, hajmi va topshirish muddatlari; 
- 
ulushlarni qo’shishga doir majburiyatlarni buzganlik uchun javobgarlik; 
- 
ta’sischilar tomonidan qo’shiladigan ulushlarning jami summasi.  
Auditor korxona ustavi bilan tanishish chog’ida unda quyidagilar ko’rsatilganliini 
aniqlaydi: 
- 
korxonaning o’ziga xos hususiyatlari va tashkiliy-huquqiy shaklini 
ifodalaydigan nomi; 
- 
korxonaning davlat ro’yxatidan o’tkaziladigan, joylashgan o’rni; 
- 
ustav kapitalining ko’lami va uning barcha ta’sischilar o’rtasida ulushlarga 
taqsimlanishi; 
- 
korxonaning maqsadi va faoliyat turlari; 
- 
ijro organlarini saylash yoki tayinlash tartibi; 
- 
korxona boshqaruv organining tarkibi va vakolatlari hamda ular tomonidan
va faoliyat ko’rsatadi. Auditor tegishli ta’sis hujjatlarining mavjudligini va ularni tasdiqlash hamda davlat ro’yxatidan o’tkazish qoidalariga rioya qilinishini aniqlaydi. Korxona ta’sischilar tomonidan uni tashkil etish to’g’risidagi qaror qabul qilingan vaqtdan boshlab emas, balki davlat ro’yxatidan o’tgan kundan boshlab yuridik shaxs maqomiga ega bo’lgan deb hisoblanadi. Shu boisdan, davlat ro’yxatidan o’tganlik to’g’risidagi guvohnomaning mavjudligini, agar ta’sis hujjatlariga o’zgartirishlar kiritilgan bo’lsa, qayta ro’yxatdan o’tkazilganligini tekshirish lozim. Auditor ta’sis shartnomasi bilan tanishishda, unda qanday shartlar keltirilganligini aniqlaydi. Jumladan: - mulklarni ulush sifatida qo’shish (topshirish) - faoliyatda ishtirok etish; - foyda va zararlarni ta’sischilar o’rtasida taqsimlash; - korxona faoliyatini boshqarish va unda ta’sischilarning ishtiroki; - ta’sischilarning korxonadan chiqishi. Mas’uliyati cheklangan jamiyatlar (MChJ) ta’sis shartnomasida yuqorida sanab o’tilgan ma’lumotlardan tashqari quyidagi shartlar ham bo’lishi lozim: - ustav kapitalining tarkibi va hajmi to’g’risida; - har bir ta’sischi ulushining hajmi va uni o’zgartirish tartibi; - ta’sischilar ulushlarining tarkibi, hajmi va topshirish muddatlari; - ulushlarni qo’shishga doir majburiyatlarni buzganlik uchun javobgarlik; - ta’sischilar tomonidan qo’shiladigan ulushlarning jami summasi. Auditor korxona ustavi bilan tanishish chog’ida unda quyidagilar ko’rsatilganliini aniqlaydi: - korxonaning o’ziga xos hususiyatlari va tashkiliy-huquqiy shaklini ifodalaydigan nomi; - korxonaning davlat ro’yxatidan o’tkaziladigan, joylashgan o’rni; - ustav kapitalining ko’lami va uning barcha ta’sischilar o’rtasida ulushlarga taqsimlanishi; - korxonaning maqsadi va faoliyat turlari; - ijro organlarini saylash yoki tayinlash tartibi; - korxona boshqaruv organining tarkibi va vakolatlari hamda ular tomonidan
 
 
qaror qabul qilish tartibi; 
- 
dividendlar taqsimlash tartibi;  
- 
amaldagi qonunchilikda ko’zda tutilgani hamda ta’sischilar bilan kelishilgan, 
lekin qonunchilikka zid kelmaydigan boshqa zarur masalalar. Shuningdek, ta’sis 
hujjatlarini tekshirishda korxonaning tashkiliy-huquqiy shaklini e’tiborga olish 
zarur. Masalan, aktsiyadorlik jamiyatining ta’sischilari tomonidan tasdiqlangan 
ustavida, ustav kapitalining ko’lami to’g’risidagi ma’lumotlar bilan birga jamiyat 
tomonidan chiqariladigan aktsiyalarning toifalari, ularning nominal qiymati va 
miqdori, aktsiyadorlarning huquqlari to’g’risidagi shartlar har xil bo’lishi lozim. 
Aktsiyadorlik jamiyatining barcha aktsiyalari bir aktsiyador tomonidan sotib 
olinganda, aktsiyadorlik jamiyatini bir kishi tashkil etgan hisoblanadi yoki bir 
aktsiyadordan iborat bo’ladi. Bu holdagi ma’lumotlar aktsiyadorlik jamiyati ustavida 
qayd qilingan, ro’yxatga olingan va hamma tanishishi uchun e’lon qilingan bo’lishi 
kerak.  
Ishtirokchilar tarkibini tahlil qilishda, aktsiyadorlik jamiyati va mas’uliyati 
cheklangan jamiyat yagona ishtirokchisi sifatida, bitta shaxsdan iborat xo’jalik 
yurituvchi sub’ekt bo’la olmasligiga e’tibor berishi kerak.  
Aktsiyadorlik jamiyatlari va mas’uliyati cheklangan jamiyatlarda ham yuridik 
shaxslar, ham jismoniy shaxslar ta’sischi sifatida ishtirok etishlari mumkin.  
Qo’shma korxona ustav kapitaliga o’zbekistonlik ishtirokchi tomonidan 
qo’shiladigan hissa xorijiy ishtirokchilar bilan kelishuvga ko’ra milliy valyutada 
qanday baholansa, kelishilgan baholar bo’yicha chet el valyutasida ham jahon 
bozoridagi bahoni hisobga olgan holda shunday baholanadi.  
Xorijiy ishtirokchining hissasi ham shu tartibda qo’shma korxonani tashkil 
etish haqidagi shartnoma imzolangan kundagi yoki uning ishtirokchilari kelishgan 
boshqa sanaga amalda bo’lgan O’zbekiston Respublikasi Markaziy Bankining 
rasmiy valyuta kursi bo’yicha so’mga hisoblab o’tkazish yo’li bilan baholanadi.  
Jahon 
bozori 
bahosi 
bo’lmaganda 
qo’shilayotgan 
mulklar 
qiymati 
ishtirokchilarning kelishuviga muvofiq aniqlanadi.  
Ta’sis hujjatlarini tekshirishda amaldagi qonun hujjatlariga muvofiq har bir 
tashkiliy-huquqiy shakldagi xo’jalik yurituvchi sub’ekt uchun turli mas’uliyatlar 
belgilanishini inobatga olish zarur.
qaror qabul qilish tartibi; - dividendlar taqsimlash tartibi; - amaldagi qonunchilikda ko’zda tutilgani hamda ta’sischilar bilan kelishilgan, lekin qonunchilikka zid kelmaydigan boshqa zarur masalalar. Shuningdek, ta’sis hujjatlarini tekshirishda korxonaning tashkiliy-huquqiy shaklini e’tiborga olish zarur. Masalan, aktsiyadorlik jamiyatining ta’sischilari tomonidan tasdiqlangan ustavida, ustav kapitalining ko’lami to’g’risidagi ma’lumotlar bilan birga jamiyat tomonidan chiqariladigan aktsiyalarning toifalari, ularning nominal qiymati va miqdori, aktsiyadorlarning huquqlari to’g’risidagi shartlar har xil bo’lishi lozim. Aktsiyadorlik jamiyatining barcha aktsiyalari bir aktsiyador tomonidan sotib olinganda, aktsiyadorlik jamiyatini bir kishi tashkil etgan hisoblanadi yoki bir aktsiyadordan iborat bo’ladi. Bu holdagi ma’lumotlar aktsiyadorlik jamiyati ustavida qayd qilingan, ro’yxatga olingan va hamma tanishishi uchun e’lon qilingan bo’lishi kerak. Ishtirokchilar tarkibini tahlil qilishda, aktsiyadorlik jamiyati va mas’uliyati cheklangan jamiyat yagona ishtirokchisi sifatida, bitta shaxsdan iborat xo’jalik yurituvchi sub’ekt bo’la olmasligiga e’tibor berishi kerak. Aktsiyadorlik jamiyatlari va mas’uliyati cheklangan jamiyatlarda ham yuridik shaxslar, ham jismoniy shaxslar ta’sischi sifatida ishtirok etishlari mumkin. Qo’shma korxona ustav kapitaliga o’zbekistonlik ishtirokchi tomonidan qo’shiladigan hissa xorijiy ishtirokchilar bilan kelishuvga ko’ra milliy valyutada qanday baholansa, kelishilgan baholar bo’yicha chet el valyutasida ham jahon bozoridagi bahoni hisobga olgan holda shunday baholanadi. Xorijiy ishtirokchining hissasi ham shu tartibda qo’shma korxonani tashkil etish haqidagi shartnoma imzolangan kundagi yoki uning ishtirokchilari kelishgan boshqa sanaga amalda bo’lgan O’zbekiston Respublikasi Markaziy Bankining rasmiy valyuta kursi bo’yicha so’mga hisoblab o’tkazish yo’li bilan baholanadi. Jahon bozori bahosi bo’lmaganda qo’shilayotgan mulklar qiymati ishtirokchilarning kelishuviga muvofiq aniqlanadi. Ta’sis hujjatlarini tekshirishda amaldagi qonun hujjatlariga muvofiq har bir tashkiliy-huquqiy shakldagi xo’jalik yurituvchi sub’ekt uchun turli mas’uliyatlar belgilanishini inobatga olish zarur.
 
 
Korxona ta’sischilarining soni va ularning ustav kapitalidagi ulushini tekshirish 
chog’ida auditor ta’sischilarning eng ko’p soni va bir ta’sischining ustav kapitalidagi 
eng ko’p ulushi, hamda ustav kapitalining eng kam ko’lami tegishli yuridik shaxs 
uchun qo’llaniladigan Qonun bilan aniqlanadi.  
Ushbu talablarga rioya qilinishi korxonaning faoliyat ko’rsatishi, hamda 
kreditorlarning manfaatlarini huquqiy va iqtisodiy himoyalash shartlaridan biri 
hisoblanadi. Korxona sof aktivlari maqdorining uning utav kapitalidan oshib ketishi 
(yoki teng bo’lishi) to’g’risidagi majburiy talablarga rioya qilinishi shu 
maqsadlardagina tekshiriladi.  
Korxonaning xususiy kapitalini tekshirish uchun zarur ma’lumotlar moliyaviy 
hisobotning quyidagi shakllarida aks ettiriladi: 
Buxgalteriya balansida (OKUD bo’yicha 1-shakl): 
Ta’sislarning ustav kapitaliga qo’shadigan ulushlari bo’yicha qarzlari – 
aktivdagi II-«Aylanma aktivlar» bo’limining «Ta’sischilar bilan hisoblashishilar» 
moddasi (4610-schyot) (280-satr); 
Passivdagi I»O’z mablag’lari manbalari» bo’limida ustav kapitali (320 satr), 
qo’shilgan kapitali (330 satr), zahira kapitali (340 satr), taqsimlanmagan foyda (350 
satr); 
Xususiy kapital to’g’risidagi hisobot (5-shakl) da 
Xususiy kapitalning tarkibi bo’yicha : yil boshiga qoldig’i (010 satr 3, 4, 5, 6, 
7, 8, -ustunlar), yil davomidagi o’zgarishi (020-070 satrlar) va yil oxiriga qoldig’i 
(080-satr).
Korxona ta’sischilarining soni va ularning ustav kapitalidagi ulushini tekshirish chog’ida auditor ta’sischilarning eng ko’p soni va bir ta’sischining ustav kapitalidagi eng ko’p ulushi, hamda ustav kapitalining eng kam ko’lami tegishli yuridik shaxs uchun qo’llaniladigan Qonun bilan aniqlanadi. Ushbu talablarga rioya qilinishi korxonaning faoliyat ko’rsatishi, hamda kreditorlarning manfaatlarini huquqiy va iqtisodiy himoyalash shartlaridan biri hisoblanadi. Korxona sof aktivlari maqdorining uning utav kapitalidan oshib ketishi (yoki teng bo’lishi) to’g’risidagi majburiy talablarga rioya qilinishi shu maqsadlardagina tekshiriladi. Korxonaning xususiy kapitalini tekshirish uchun zarur ma’lumotlar moliyaviy hisobotning quyidagi shakllarida aks ettiriladi: Buxgalteriya balansida (OKUD bo’yicha 1-shakl): Ta’sislarning ustav kapitaliga qo’shadigan ulushlari bo’yicha qarzlari – aktivdagi II-«Aylanma aktivlar» bo’limining «Ta’sischilar bilan hisoblashishilar» moddasi (4610-schyot) (280-satr); Passivdagi I»O’z mablag’lari manbalari» bo’limida ustav kapitali (320 satr), qo’shilgan kapitali (330 satr), zahira kapitali (340 satr), taqsimlanmagan foyda (350 satr); Xususiy kapital to’g’risidagi hisobot (5-shakl) da Xususiy kapitalning tarkibi bo’yicha : yil boshiga qoldig’i (010 satr 3, 4, 5, 6, 7, 8, -ustunlar), yil davomidagi o’zgarishi (020-070 satrlar) va yil oxiriga qoldig’i (080-satr).
 
 
3. Dastlabki hujjatlarni tekshirish 
Ta’sischilar ulushlarining ustav kapitaliga qo’shilganligini tasdiqlovchi 
hujjatlarga 
dalolatnomalar, 
nakladnoylar, 
bank 
ko’chirmalari, 
to’lov-
topshiriqnomalari nusxalari, kassa kirim orderlarining kvitantsiyalari va boshqa 
dastlabki hujjatlar misol bo’la oladi. Ustav kapitaliga ulush sifatida qo’shiladigan 
mulklarga egalik qilish huquqini tasdiqlovchi hujjatlarga ko’chmas mulk, er 
uchastkalari, transport vositalari, intellektual mulk va shunga o’xshashlarga egalik 
qilish huquqini tasdiqlovchi guvohnomalar kiradi.  
Tashkiliy hujjatlar: 
- 
davlat ro’yxatiga olinganligi to’g’risida guvohnoma; 
- 
buyruqlar va farmoyishlar; 
- 
aktsiyadorlar va ta’sischilar bilan yozishmalar; 
- 
aktsiyalarga obuna bo’lish natijalari to’g’risidagi, savdo natijalari 
to’g’risidagi, ta’sischilar yoki aktsiyadorlar majlisining bayonnomalari; 
- 
soliq inspektsiyada hisobga olinganligi to’g’risida ma’lumotnoma, davlat 
statistika organlari, tegishli sug’urta tashkilotlari va boshqa byudjetdan tashqari 
tashkilotlarda ro’yxatga olinganligi to’g’risida guvohnoma; 
- 
amaldagi qonunchilikka muvofiq litsenziyalanishi lozim bo’lgan faoliyat 
turlari uchun berilgan litsenziyalar; 
- 
yuritilayotgan hisob shaklidan qat’iy nazar ochiq turdagi aktsiyadorlik 
jamiyatlari aktsiyadorlar reestrini ham tekshiruvga taqdim qiladi.  
Ustav kapitaliga ta’sischilar tomonidan ulushlarni qo’shish muddatlariga rioya 
qilinishini va to’liqligini tekshirishda quyidagilarga e’tibor berilishi lozim: 
- 
ustav kapitalining to’liq shakllanganligi; 
- 
ta’sischilar haqiqatda qo’shgan ulushlarining ta’sis hujjatlarida belgilangan 
shartlarga mosligi; 
- 
ta’sischilar tomonidan ustav kapitaliga ulushlarni qo’shishda qonunchilik va 
ta’sis hujjatlarida belgilangan muddatlarga rioya qilinishi.  
Ustav kapitalining shakllanishini tekshirish chog’ida tekshirilayotgan 
korxonaning tashkiliy-huquqiy shaklini ham e’tiborga olish zarur. Chunonchi, 
aktsiyadorlik jamiyatlarida ustav kapitali aktsiyadorlar tomonidan sotib olinadigan, 
jamiyat aktsiyalarining nominal qiymatidan, ma’suliyati cheklangan jamiyatlarda
3. Dastlabki hujjatlarni tekshirish Ta’sischilar ulushlarining ustav kapitaliga qo’shilganligini tasdiqlovchi hujjatlarga dalolatnomalar, nakladnoylar, bank ko’chirmalari, to’lov- topshiriqnomalari nusxalari, kassa kirim orderlarining kvitantsiyalari va boshqa dastlabki hujjatlar misol bo’la oladi. Ustav kapitaliga ulush sifatida qo’shiladigan mulklarga egalik qilish huquqini tasdiqlovchi hujjatlarga ko’chmas mulk, er uchastkalari, transport vositalari, intellektual mulk va shunga o’xshashlarga egalik qilish huquqini tasdiqlovchi guvohnomalar kiradi. Tashkiliy hujjatlar: - davlat ro’yxatiga olinganligi to’g’risida guvohnoma; - buyruqlar va farmoyishlar; - aktsiyadorlar va ta’sischilar bilan yozishmalar; - aktsiyalarga obuna bo’lish natijalari to’g’risidagi, savdo natijalari to’g’risidagi, ta’sischilar yoki aktsiyadorlar majlisining bayonnomalari; - soliq inspektsiyada hisobga olinganligi to’g’risida ma’lumotnoma, davlat statistika organlari, tegishli sug’urta tashkilotlari va boshqa byudjetdan tashqari tashkilotlarda ro’yxatga olinganligi to’g’risida guvohnoma; - amaldagi qonunchilikka muvofiq litsenziyalanishi lozim bo’lgan faoliyat turlari uchun berilgan litsenziyalar; - yuritilayotgan hisob shaklidan qat’iy nazar ochiq turdagi aktsiyadorlik jamiyatlari aktsiyadorlar reestrini ham tekshiruvga taqdim qiladi. Ustav kapitaliga ta’sischilar tomonidan ulushlarni qo’shish muddatlariga rioya qilinishini va to’liqligini tekshirishda quyidagilarga e’tibor berilishi lozim: - ustav kapitalining to’liq shakllanganligi; - ta’sischilar haqiqatda qo’shgan ulushlarining ta’sis hujjatlarida belgilangan shartlarga mosligi; - ta’sischilar tomonidan ustav kapitaliga ulushlarni qo’shishda qonunchilik va ta’sis hujjatlarida belgilangan muddatlarga rioya qilinishi. Ustav kapitalining shakllanishini tekshirish chog’ida tekshirilayotgan korxonaning tashkiliy-huquqiy shaklini ham e’tiborga olish zarur. Chunonchi, aktsiyadorlik jamiyatlarida ustav kapitali aktsiyadorlar tomonidan sotib olinadigan, jamiyat aktsiyalarining nominal qiymatidan, ma’suliyati cheklangan jamiyatlarda
 
 
esa uning ishtirokchilari tomonidan qo’shiladigan ulushlar qiymatidan tashkil topadi. 
Davlat korxonalarida esa davlat mulki hisoblangan ustav fondi shakllantiriladi.  
 Auditor tekshiruv chog’ida barcha ta’sischilar qonunchilikka muvofiq o’z 
ulushlarini ustav kapitaliga o’z vaqtida va to’g’ri hamda to’liq qo’shganliklarini 
aniqlashi kerak.  
Masalan, mas’uliyati cheklangan jamiyat (MChJ) ustav kapitaliga jamiyatni 
ro’yxatga olish paytida har bir ishtirokchi kamida 30 % ulushini qo’shgan bo’lishi 
kerak.  
Korxona ustav kapitaliga ta’sischilar tomonidan ulushlar qo’shilmagan yoki 
to’liq qo’shilmagan holatlarning aniqlanishi, tegishli boshqaruv organlari uchun 
korxona ta’sis etilmagan va tugatilishi kerak deb topilishiga asos bo’ladi.  
Ta’kidlash joizki, ta’sischilar tomonidan ustav kapitaliga ulush sifatida 
qo’shiladigan mablag’lar O’zbekiston Respublikasida amaldagi qonunchilikka 
muvofiq QQS ga tortilmaydi. Shuningdek, korxonalarni tugatish yoki qayta tashkil 
etish chog’ida pay (ulush) ko’rinishida natura yoki pul shaklida olingan mablag’lar 
ham, ularning ustav fondidan hamda yuridik shaxslar pay (ulushi)dan oshib 
ketmagan miqdorda, QQS ga tortilmaydi.  
Ustav kapitaliga ulushlar pul, qimmatli qog’ozlar, boshqa buyumlar yoki 
mulkiy huquqlar hamda pulda baholanadigan boshqa huquqlar shaklida qo’shilishi 
mumkin. Shu boisdan auditor ta’sischilar ulushlarini pulda baholashning to’g’riligini 
tekshirishi muhimdir. Xo’jalik jamiyati ta’sischisining ulushini pulda baholash 
jamiyat ta’sischilar o’rtasidagi kelishuvga muvofiq amalga oshiriladi. Qonunda 
ko’zda tutilgan ayrim hollarda esa mustaqil ekspert tomonidan baholanishi kerak.
esa uning ishtirokchilari tomonidan qo’shiladigan ulushlar qiymatidan tashkil topadi. Davlat korxonalarida esa davlat mulki hisoblangan ustav fondi shakllantiriladi. Auditor tekshiruv chog’ida barcha ta’sischilar qonunchilikka muvofiq o’z ulushlarini ustav kapitaliga o’z vaqtida va to’g’ri hamda to’liq qo’shganliklarini aniqlashi kerak. Masalan, mas’uliyati cheklangan jamiyat (MChJ) ustav kapitaliga jamiyatni ro’yxatga olish paytida har bir ishtirokchi kamida 30 % ulushini qo’shgan bo’lishi kerak. Korxona ustav kapitaliga ta’sischilar tomonidan ulushlar qo’shilmagan yoki to’liq qo’shilmagan holatlarning aniqlanishi, tegishli boshqaruv organlari uchun korxona ta’sis etilmagan va tugatilishi kerak deb topilishiga asos bo’ladi. Ta’kidlash joizki, ta’sischilar tomonidan ustav kapitaliga ulush sifatida qo’shiladigan mablag’lar O’zbekiston Respublikasida amaldagi qonunchilikka muvofiq QQS ga tortilmaydi. Shuningdek, korxonalarni tugatish yoki qayta tashkil etish chog’ida pay (ulush) ko’rinishida natura yoki pul shaklida olingan mablag’lar ham, ularning ustav fondidan hamda yuridik shaxslar pay (ulushi)dan oshib ketmagan miqdorda, QQS ga tortilmaydi. Ustav kapitaliga ulushlar pul, qimmatli qog’ozlar, boshqa buyumlar yoki mulkiy huquqlar hamda pulda baholanadigan boshqa huquqlar shaklida qo’shilishi mumkin. Shu boisdan auditor ta’sischilar ulushlarini pulda baholashning to’g’riligini tekshirishi muhimdir. Xo’jalik jamiyati ta’sischisining ulushini pulda baholash jamiyat ta’sischilar o’rtasidagi kelishuvga muvofiq amalga oshiriladi. Qonunda ko’zda tutilgan ayrim hollarda esa mustaqil ekspert tomonidan baholanishi kerak.
 
 
4. Xususiy kapitalni auditorlik tekshiruvidagi audit amallari  
Buxgalteriya hisobining jurnal-order shakli qo’llaniladigan korxonalarda 
amaldagi qoidalarga muvofiq 8310-8330 schyotlar bo’yicha №13- jurnal-order va 
analitik hisob vedomostlari qo’llaniladi. Buxgalteriya hisobi kompyuterlashtirilgan 
korxonalarda 8300-ustav kapitalini hisobga oladigan schyotlar (8310-8330), 4610-
»Ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha ta’sislarning qarzlari» va 6620- Chiqib 
ketayotgan ta’sislarning ulushlari bo’yicha qarzlar» schyotlari bo’yicha sintetik va 
analitik hisob yuritiladigan kompyuter dasturlari qo’llaniladi.  
Shuningdek, Bosh daftar yoki oborot-saldo vedomostlari ham tekshiriladi.  
Qoidaga ko’ra, ta’sischilar tomonidan ustav kapitaliga qo’shiladigan hissalar 
hisobda va balansda ularning haqiqatda kirim qilinish me’yoriga qarab aks ettiriladi: 
asosiy vositalar, nomoddiy aktivlar, tovar-moddiy qiymatliklar uchun qabul qilish-
topshirish dalolatnomasining tuzilgan sanasi, pul mablag’lari uchun mablag’larining 
korxona schyotiga kelib tushgani (bank ko’chirmasi va unga ilova qilingan tegishli 
hujjat). Bunda ushbu hissalarning analitik hisobi har bir ishtirokchi bo’yicha 
yuritiladi.  
Hissalarning belgilangan miqdori kirim qilinganidan so’ng ustav kapitalining 
tashkil etilishi hisobda aks ettiriladi.  
Ustav kapitalining miqdori ta’sis hujjatlarida belgilanganidan oshib 
ketmasligini ta’kidlab o’tish zarur.  
Korxona ta’sischilari ulushlarining yig’indisi (ulushlar, aktsiyalar, pay 
badallari) ta’sis hujjatlarida qayd qilingan ustav kapitalining miqdori va summalari 
tegishli dastlabki hujjatlarga (dalolatnomalar, bank ko’chirmalari, bank kassasiga 
naqd pul topshirilganligi to’g’risida kvitantsiya va h. k) asosan schyotlar aloqasi 
tuzilib, dastlabki buxgalteriya balansida aks ettiriladi.  
Ustav kapitali summasi ta’sis hujjatlari, hisob registrlari va hisobotdagi 
ma’lumotlarga teng bo’lishi lozim.  
№21 –BHMS ga muvofiq ustav kapitalini hisobga oladigan schyotlar (8310-
«Oddiy aktsiyalar», 8320-«Imtiyozli aktsiyalar», 8330-«Pay va ulushlar») krediti va 
4610 –«Ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha ta’sischilarning qarzlari» schyotining 
debeti bo’yicha yozuvlar korxona davlat ro’yxatidan o’tganidan so’ng amalga 
oshiriladi.
4. Xususiy kapitalni auditorlik tekshiruvidagi audit amallari Buxgalteriya hisobining jurnal-order shakli qo’llaniladigan korxonalarda amaldagi qoidalarga muvofiq 8310-8330 schyotlar bo’yicha №13- jurnal-order va analitik hisob vedomostlari qo’llaniladi. Buxgalteriya hisobi kompyuterlashtirilgan korxonalarda 8300-ustav kapitalini hisobga oladigan schyotlar (8310-8330), 4610- »Ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha ta’sislarning qarzlari» va 6620- Chiqib ketayotgan ta’sislarning ulushlari bo’yicha qarzlar» schyotlari bo’yicha sintetik va analitik hisob yuritiladigan kompyuter dasturlari qo’llaniladi. Shuningdek, Bosh daftar yoki oborot-saldo vedomostlari ham tekshiriladi. Qoidaga ko’ra, ta’sischilar tomonidan ustav kapitaliga qo’shiladigan hissalar hisobda va balansda ularning haqiqatda kirim qilinish me’yoriga qarab aks ettiriladi: asosiy vositalar, nomoddiy aktivlar, tovar-moddiy qiymatliklar uchun qabul qilish- topshirish dalolatnomasining tuzilgan sanasi, pul mablag’lari uchun mablag’larining korxona schyotiga kelib tushgani (bank ko’chirmasi va unga ilova qilingan tegishli hujjat). Bunda ushbu hissalarning analitik hisobi har bir ishtirokchi bo’yicha yuritiladi. Hissalarning belgilangan miqdori kirim qilinganidan so’ng ustav kapitalining tashkil etilishi hisobda aks ettiriladi. Ustav kapitalining miqdori ta’sis hujjatlarida belgilanganidan oshib ketmasligini ta’kidlab o’tish zarur. Korxona ta’sischilari ulushlarining yig’indisi (ulushlar, aktsiyalar, pay badallari) ta’sis hujjatlarida qayd qilingan ustav kapitalining miqdori va summalari tegishli dastlabki hujjatlarga (dalolatnomalar, bank ko’chirmalari, bank kassasiga naqd pul topshirilganligi to’g’risida kvitantsiya va h. k) asosan schyotlar aloqasi tuzilib, dastlabki buxgalteriya balansida aks ettiriladi. Ustav kapitali summasi ta’sis hujjatlari, hisob registrlari va hisobotdagi ma’lumotlarga teng bo’lishi lozim. №21 –BHMS ga muvofiq ustav kapitalini hisobga oladigan schyotlar (8310- «Oddiy aktsiyalar», 8320-«Imtiyozli aktsiyalar», 8330-«Pay va ulushlar») krediti va 4610 –«Ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha ta’sischilarning qarzlari» schyotining debeti bo’yicha yozuvlar korxona davlat ro’yxatidan o’tganidan so’ng amalga oshiriladi.
 
 
Ustav kapitali to’liq va to’g’ri shakllanishi 4610–«Ustav kapitaliga ulushlar 
bo’yicha ta’sischilarning qarzlari» schyoti ma’lumotlari bilan 8310–«Oddiy 
aktsiyalar», 8320–«Imtiyozli aktsiyalar» schetlari yoki 8330–«Paylar va ulushlar» 
schyoti (xo’jalik yurituvchi sub’ekt tashkiliy-huquqiy shakliga qarab tegishli schyot) 
ma’lumotlarini solishtirish asosida tekshiriladi.  
Har bir ta’sischi tomonidan ustav kapitaliga ulushlarning haqiqatan 
qo’shilganligi tasdiqlovchi buxgalteriya hujjatlarining mavjudligi va to’g’ri 
rasmiylashtirilganligini tekshirish orqali aniqlanadi. Natura shaklidagi ulushlar 
(asosiy vositalar, materiallar va h. k) tegishli shakldagi dalolatnomalar, pul 
mablag’lari esa kassa va bank hujjatlari bilan tasdiqlanadi. Tasdiqlovchi hujjatlarda 
tegishli mablag’larning aynan ustav kapitaliga ulush sifatida ta’sis hujjatlariga 
muvofiq topshirilganligi haqida ma’lumotlar bo’lishi lozim. Bu nafaqat ustav 
kapitaliga qo’shiladigan ulushlarni buxgalteriya hisobida to’g’ri rasmiylashtirish 
uchun, balki soliqqa tortish masalalari uchun ham zarurdir.  
Shuningdek, tekshiruv chog’ida ushbu hujjatlar shakl va mazmunlarining 
O’zbekiston Respublikasi «Buxgalteriya hisobi to’g’risida»ga qonun 9-moddasi 
talablariga muvofiqligi ham aniqlanadi.  
Ustav kapitaliga chet el valyutasida qo’shiladigan ulushlarning to’g’ri aks 
ettirilganligini aniqlash «Chet el valyutasida amalga oshiriladigan muomalalarni 
buxgalteriya hisobi, statistik va boshqa hisobotlarda aks ettirish TARTIBI» 
(O’zbekiston. Respublikasi. Adliya Vazirligida 3 iyun 2000 yilda 931-tartib raqami 
bilan ro’yxatga olingan) talablariga muvofiq amalga oshiriladi. Chet el valyutasidagi 
ustav kapitali va ta’sischilarning ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha qarzlarini 
shakllantirish ta’sis hujjatlari imzolangan sanada amalda bo’lgan O’zbekiston. 
Respublikasi. MB kursi bo’yicha so’mga hisoblab o’tkazish yo’li bilan amalga 
oshiriladi. Bunda auditor chet el valyutasi kursi va so’mga hisoblab o’tkazishning 
to’g’riligini hamda schyotlarda aks ettirilishini tekshirishi zarur.  
Ustav kapitaliga ulushlarning ta’sischilar tomonidan haqiqatda qo’shilganligi 
tegishli dastlabki hujjatlar va 4610-«Ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha 
ta’sischilarning qarzlari», 6620-«Chiqib ketayotgan ta’sischilarga ularning ulushlari 
bo’yicha to’lanadigan qarzlar» schyotlari bo’yicha hisob registrlaridagi yozuvlar 
asosida tekshiriladi. 4610-schyotning debet qoldig’i ta’sischilarning ustav kapitaliga
Ustav kapitali to’liq va to’g’ri shakllanishi 4610–«Ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha ta’sischilarning qarzlari» schyoti ma’lumotlari bilan 8310–«Oddiy aktsiyalar», 8320–«Imtiyozli aktsiyalar» schetlari yoki 8330–«Paylar va ulushlar» schyoti (xo’jalik yurituvchi sub’ekt tashkiliy-huquqiy shakliga qarab tegishli schyot) ma’lumotlarini solishtirish asosida tekshiriladi. Har bir ta’sischi tomonidan ustav kapitaliga ulushlarning haqiqatan qo’shilganligi tasdiqlovchi buxgalteriya hujjatlarining mavjudligi va to’g’ri rasmiylashtirilganligini tekshirish orqali aniqlanadi. Natura shaklidagi ulushlar (asosiy vositalar, materiallar va h. k) tegishli shakldagi dalolatnomalar, pul mablag’lari esa kassa va bank hujjatlari bilan tasdiqlanadi. Tasdiqlovchi hujjatlarda tegishli mablag’larning aynan ustav kapitaliga ulush sifatida ta’sis hujjatlariga muvofiq topshirilganligi haqida ma’lumotlar bo’lishi lozim. Bu nafaqat ustav kapitaliga qo’shiladigan ulushlarni buxgalteriya hisobida to’g’ri rasmiylashtirish uchun, balki soliqqa tortish masalalari uchun ham zarurdir. Shuningdek, tekshiruv chog’ida ushbu hujjatlar shakl va mazmunlarining O’zbekiston Respublikasi «Buxgalteriya hisobi to’g’risida»ga qonun 9-moddasi talablariga muvofiqligi ham aniqlanadi. Ustav kapitaliga chet el valyutasida qo’shiladigan ulushlarning to’g’ri aks ettirilganligini aniqlash «Chet el valyutasida amalga oshiriladigan muomalalarni buxgalteriya hisobi, statistik va boshqa hisobotlarda aks ettirish TARTIBI» (O’zbekiston. Respublikasi. Adliya Vazirligida 3 iyun 2000 yilda 931-tartib raqami bilan ro’yxatga olingan) talablariga muvofiq amalga oshiriladi. Chet el valyutasidagi ustav kapitali va ta’sischilarning ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha qarzlarini shakllantirish ta’sis hujjatlari imzolangan sanada amalda bo’lgan O’zbekiston. Respublikasi. MB kursi bo’yicha so’mga hisoblab o’tkazish yo’li bilan amalga oshiriladi. Bunda auditor chet el valyutasi kursi va so’mga hisoblab o’tkazishning to’g’riligini hamda schyotlarda aks ettirilishini tekshirishi zarur. Ustav kapitaliga ulushlarning ta’sischilar tomonidan haqiqatda qo’shilganligi tegishli dastlabki hujjatlar va 4610-«Ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha ta’sischilarning qarzlari», 6620-«Chiqib ketayotgan ta’sischilarga ularning ulushlari bo’yicha to’lanadigan qarzlar» schyotlari bo’yicha hisob registrlaridagi yozuvlar asosida tekshiriladi. 4610-schyotning debet qoldig’i ta’sischilarning ustav kapitaliga
 
 
qo’shadigan ulushlari bo’yicha qarzlarini, 6620- schyotning kredit qoldig’i 
korxonaning chiqib ketayotgan ta’sischilardan ustav kapitalidagi ulushlari bo’yicha 
qarzlarni bildiradi. Auditor ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha qarzlarning o’z 
vaqtida to’lanishi va 4610 va 6620 schyotlar bo’yicha qoldiqlarning haqqoniyligini 
aniqlashi lozim.  
Aktsiyadorlik jamiyatlarida ustav kapitalining to’g’ri shakllantirilishini 
tekshirishda quyidagi talablarga rioya qilinganligi tekshiriladi: 
- ustav kapitali aktsiyadorlar tomonidan sotib olingan aktsiyadorlik jamiyati 
aktsiyalarining nominal qiymatidan tashkil topganligi; 
- barcha aktsiyalar egasi yozilgan aktsiya ekanligi va ta’sis etishda ta’sischilar 
o’rtasida joylashtirilgan bo’lishi lozim; 
- joylashtirilgan imtiyozli aktsiyalarning nominal qiymati aktsiyadorlik 
jamiyati ustav kapitalining 10% dan oshmasligi lozim; 
- aktsiyadorlik jamiyati aktsiyalari uni ta’sis etish chog’ida ustavda ko’rsatilgan 
muddat davomida to’liq to’lanishi lozim. Ammo ustav kapitalining kamida 50% bir 
oy ichida, qolgan qismi esa jamiyat ro’yxatdan o’tgan paytdan boshlab bir yil ichida 
tulanishi lozim; 
- to’lov shakllari (pul mablag’lari, qimmatli qog’ozlar, pulda baholangan 
boshqa buyumlar yoki mulkiy huquqlar) aktsiyadorlik jamiyatining ustavi va ta’sis 
shartnomasiga mos kelishi lozim; 
- ochiq va yopiq turdagi aktsiyadorlik jamiyatlarining chiqarilgan aktsiyalari 
reestrda ro’yxatga olingan bo’lishi shart; 
- aktsiyalarning analitik hisobi ta’sischilar, ustav kapitalining shakllanish 
bosqichlari va aktsiyalarning turlari bo’yicha batafsil ma’lumot olishni ta’minlashi 
lozim.  
Auditor tekshiruv jarayonida oddiy aktsiyalaardan iborat aktsiyadorlik kapitali 
(8310-schyot), imtiyozli aktsiyalar ko’rinishidagi aktsiyadorlik kapitali (8320-
schyot), qaytarib sotib olingan oddiy xususiy aktsiyalar(8610-schyot) va qaytarib 
sotib olingan imtiyozli xususiy aktsiyalar(8620-schyot)ni alohida tekshiradi.  
№21 BHMS ga muvofiq aktsiyadorlik jamiyati davlat ro’yxatidan o’tgan 
paytdan boshlab oddiy va imtiyozli aktsiyalarning obuna summasi mos ravishda 
8310 va 8320-schyotlar kreditida aks ettirilishi lozim (Dt 4610-schyot, Kt 8310,
qo’shadigan ulushlari bo’yicha qarzlarini, 6620- schyotning kredit qoldig’i korxonaning chiqib ketayotgan ta’sischilardan ustav kapitalidagi ulushlari bo’yicha qarzlarni bildiradi. Auditor ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha qarzlarning o’z vaqtida to’lanishi va 4610 va 6620 schyotlar bo’yicha qoldiqlarning haqqoniyligini aniqlashi lozim. Aktsiyadorlik jamiyatlarida ustav kapitalining to’g’ri shakllantirilishini tekshirishda quyidagi talablarga rioya qilinganligi tekshiriladi: - ustav kapitali aktsiyadorlar tomonidan sotib olingan aktsiyadorlik jamiyati aktsiyalarining nominal qiymatidan tashkil topganligi; - barcha aktsiyalar egasi yozilgan aktsiya ekanligi va ta’sis etishda ta’sischilar o’rtasida joylashtirilgan bo’lishi lozim; - joylashtirilgan imtiyozli aktsiyalarning nominal qiymati aktsiyadorlik jamiyati ustav kapitalining 10% dan oshmasligi lozim; - aktsiyadorlik jamiyati aktsiyalari uni ta’sis etish chog’ida ustavda ko’rsatilgan muddat davomida to’liq to’lanishi lozim. Ammo ustav kapitalining kamida 50% bir oy ichida, qolgan qismi esa jamiyat ro’yxatdan o’tgan paytdan boshlab bir yil ichida tulanishi lozim; - to’lov shakllari (pul mablag’lari, qimmatli qog’ozlar, pulda baholangan boshqa buyumlar yoki mulkiy huquqlar) aktsiyadorlik jamiyatining ustavi va ta’sis shartnomasiga mos kelishi lozim; - ochiq va yopiq turdagi aktsiyadorlik jamiyatlarining chiqarilgan aktsiyalari reestrda ro’yxatga olingan bo’lishi shart; - aktsiyalarning analitik hisobi ta’sischilar, ustav kapitalining shakllanish bosqichlari va aktsiyalarning turlari bo’yicha batafsil ma’lumot olishni ta’minlashi lozim. Auditor tekshiruv jarayonida oddiy aktsiyalaardan iborat aktsiyadorlik kapitali (8310-schyot), imtiyozli aktsiyalar ko’rinishidagi aktsiyadorlik kapitali (8320- schyot), qaytarib sotib olingan oddiy xususiy aktsiyalar(8610-schyot) va qaytarib sotib olingan imtiyozli xususiy aktsiyalar(8620-schyot)ni alohida tekshiradi. №21 BHMS ga muvofiq aktsiyadorlik jamiyati davlat ro’yxatidan o’tgan paytdan boshlab oddiy va imtiyozli aktsiyalarning obuna summasi mos ravishda 8310 va 8320-schyotlar kreditida aks ettirilishi lozim (Dt 4610-schyot, Kt 8310,
 
 
8320-schyotlar). Obuna bo’lingan aktsiyalar qiymati ta’sischilar tomonidapn pul, 
qimmatli qog’ozlar, pulda baholangan boshqa buyumlar yoki mulkiy huquqlar bilan 
to’lanishi mumkin.  
Ustav kapitalining shakllanishini tekshirishda aktsiyalar qiymatini to’lash 
uchun topshirilgan mulklarning to’g’ri baholanganligini aniqlash zarur. Bu 
mulklarni baholash ta’sischilarning kelishuviga muvofiq amalga oshirilishi, qonunda 
ko’zda tutilgan hollarda esa mustaqil ekspert baholashi lozim.  
Ustav kapitaliga ulushlarning haqqoniy qo’shilganligini auditor ta’sischilar 
bilan 
hisob-kitoblarni 
tasdiqlovchi 
hujjatlarning 
mavjudligi 
va 
to’g’ri 
rasmiylashtirilganligini tekshirish orqali aniqlaydi. Tasdiqlovchi hujjatlarda ustav 
kapitalini shakllantirish to’g’risida ko’rsatilgan bo’lishi lozim. Bu nafaqat 
muomalani buxgalteriya hisobi schyotlarida to’g’ri aks ettirish uchun, balki soliqlar 
bo’yicha imtiyozlarni qo’llashning to’g’riligini asoslash uchun ham muhimdir.  
Dastlabki hujjatlar (asosiy vositalarni, nomoddiy aktivlarni qabul qilish-
topshirish dalolatnomalari, yuk xatlari, schyotlar, kassa hisobotlari, bank 
ko’chirmalari, to’lov topshiriqnomalari va b. ) bo’yicha ustav kapitaliga qo’shilgan 
ulushlarning tegishli schyotlarda to’g’ri aks ettirilganligi tekshiriladi.  
Ustav kapitaliga qo’shilgan ulushlarni tekshirishda auditor ishtirokida 
inventarizatsiya o’tkazish maqsadga muvofiq. Bunda ustav kapitaliga ulush sifatida 
ishlashga yaroqsiz asosiy vositalar, amaliy qiymatini yo’qotgan nomoddiy aktivlar 
qo’shilgan holatlar aniqlanishi mumkin.  
Ustav kapitali o’zgarishining asosliligini tekshirish 8310-«Ustav kapitalini 
hisobga olinadigan schyotlar»(8310, 8320, 8330-schetlar) bo’yicha hisob 
registrlarining yozuvlarini tekshirish yo’li bilan amalga oshiriladi. Bunday yozuvlar 
ustav kapitali beligilangan tartibda ko’paytirilgan yoki kamaytirilgan holatdagina, 
faqat aktsiyadorlik jamiyatining ta’sis hujjatlariga tegishli tarzda o’zgartirishlar 
kiritilganidan so’ng amalga oshiriladi.  
«Aktsiyadorlik jamiyatlari va aktsiyadorlarning huquqlarini himoya qilish 
to’g’risida»gi O’zbekiston Respublikasi Qonunining 21-moddasiga muvofiq 
«jamiyatning ustav fondi aktsiyalar nominal qiymatini oshirish yoki qo’shimcha 
aktsiyalarni joylashtirish yo’li bilan ko’paytirilishi mumkin»  
 Tekshiruv chog’ida ustav kapitalini ko’paytirish manbalari aniqlanadi. Ular
8320-schyotlar). Obuna bo’lingan aktsiyalar qiymati ta’sischilar tomonidapn pul, qimmatli qog’ozlar, pulda baholangan boshqa buyumlar yoki mulkiy huquqlar bilan to’lanishi mumkin. Ustav kapitalining shakllanishini tekshirishda aktsiyalar qiymatini to’lash uchun topshirilgan mulklarning to’g’ri baholanganligini aniqlash zarur. Bu mulklarni baholash ta’sischilarning kelishuviga muvofiq amalga oshirilishi, qonunda ko’zda tutilgan hollarda esa mustaqil ekspert baholashi lozim. Ustav kapitaliga ulushlarning haqqoniy qo’shilganligini auditor ta’sischilar bilan hisob-kitoblarni tasdiqlovchi hujjatlarning mavjudligi va to’g’ri rasmiylashtirilganligini tekshirish orqali aniqlaydi. Tasdiqlovchi hujjatlarda ustav kapitalini shakllantirish to’g’risida ko’rsatilgan bo’lishi lozim. Bu nafaqat muomalani buxgalteriya hisobi schyotlarida to’g’ri aks ettirish uchun, balki soliqlar bo’yicha imtiyozlarni qo’llashning to’g’riligini asoslash uchun ham muhimdir. Dastlabki hujjatlar (asosiy vositalarni, nomoddiy aktivlarni qabul qilish- topshirish dalolatnomalari, yuk xatlari, schyotlar, kassa hisobotlari, bank ko’chirmalari, to’lov topshiriqnomalari va b. ) bo’yicha ustav kapitaliga qo’shilgan ulushlarning tegishli schyotlarda to’g’ri aks ettirilganligi tekshiriladi. Ustav kapitaliga qo’shilgan ulushlarni tekshirishda auditor ishtirokida inventarizatsiya o’tkazish maqsadga muvofiq. Bunda ustav kapitaliga ulush sifatida ishlashga yaroqsiz asosiy vositalar, amaliy qiymatini yo’qotgan nomoddiy aktivlar qo’shilgan holatlar aniqlanishi mumkin. Ustav kapitali o’zgarishining asosliligini tekshirish 8310-«Ustav kapitalini hisobga olinadigan schyotlar»(8310, 8320, 8330-schetlar) bo’yicha hisob registrlarining yozuvlarini tekshirish yo’li bilan amalga oshiriladi. Bunday yozuvlar ustav kapitali beligilangan tartibda ko’paytirilgan yoki kamaytirilgan holatdagina, faqat aktsiyadorlik jamiyatining ta’sis hujjatlariga tegishli tarzda o’zgartirishlar kiritilganidan so’ng amalga oshiriladi. «Aktsiyadorlik jamiyatlari va aktsiyadorlarning huquqlarini himoya qilish to’g’risida»gi O’zbekiston Respublikasi Qonunining 21-moddasiga muvofiq «jamiyatning ustav fondi aktsiyalar nominal qiymatini oshirish yoki qo’shimcha aktsiyalarni joylashtirish yo’li bilan ko’paytirilishi mumkin» Tekshiruv chog’ida ustav kapitalini ko’paytirish manbalari aniqlanadi. Ular
 
 
asosan quyidagilar hisobiga bo’lishi mumkin: 
- 
emitent-aktsiyadorlik jamiyatining o’z aktsiyalarini ularning nominal 
qiymatidan yuqori bahoda sotishdan olingan mablag’lar ya’ni emission daromad (Kt 
8320-schyot); 
- 
jamg’arma, iste’mol va boshqa fondlar hamda ishlatilmagan zahiralar 
mablag’lari; 
- 
oldingi yil yakuni bo’yicha taqsimlanmagan foyda; 
- 
grantlar, subsidiyalar va qaytarib berilmaydigan yordamlar hisobiga (Kt 8810, 
8820, 8890-schyotlar); 
- 
aktivlarni qayta baholashdan hosil bo’lgan manba hisobiga (Kt 8510-schyot); 
- 
dividendlar hisobiga.  
Auditor ustav kapitali kamaytirilishining asosliligini ham tekshiradi.  
Yuqorida nomi qayd qilingan qonunning 22-moddasiga muvofiq «Jamiyatning 
ustav fondi aktsiyalarning nominal qiymatini yoki ularning umumiy sonini 
qisqartirish yo’li bilan, shu jumladan aktsiyalarning bir qismini jamiyatning o’zi 
keyinchalik muomaladan chiqarish sharti bilan sotib olishi yo’li 첑ꬸlan 
kamaytirilishi mumkin»  
Auditor ustav kapitalining korxona xususiy manbalarini kapitallashtirish 
hisobiga ko’paytirilishi, yoki yuqoridagi holatda kamaytirilishi to’g’risida 
aktsiyadorlar majlisining qarori mavjudligini ham aniqlaydi. Ustav kapitali 
ko’paytirilganda qo’shimcha aktsiyalar qiymatini to’lash shakli ularni joylashtirish 
to’g’risidagi qaror bilan belgilanadi.  
Keyinchalik auditor asosiy va qo’shimcha chiqarilgan aktsiyalar qiymatining 
to’lanishini tekshiradi. «Aktsiyadorlik jamiyatlari va aktsiyadorlarning huquqlarini 
himoya qilish to’g’risida»gi qonunning 37-moddasiga muvofiq «Jamiyat 
aktsiyalariga haq to’lash bozor qiymatida amalga oshiriladi» 
Faqat quyidagi hollardagina aktsiyalar ularning bozor qiymatidan arzonroq 
narxda joylashtirilishi mumkin: 
- 
jamiyatning qo’shimcha oddiy aktsiyalari oddiy aktsiyalar egalari 
bo’lgan aktsiyadorlarga joylashtirilib, ular oddiy aktsiyalarni bozor qiymatining 
to’qson foizidan past bo’lmagan narxda sotib olishdan iborat o’z imtiyozli
asosan quyidagilar hisobiga bo’lishi mumkin: - emitent-aktsiyadorlik jamiyatining o’z aktsiyalarini ularning nominal qiymatidan yuqori bahoda sotishdan olingan mablag’lar ya’ni emission daromad (Kt 8320-schyot); - jamg’arma, iste’mol va boshqa fondlar hamda ishlatilmagan zahiralar mablag’lari; - oldingi yil yakuni bo’yicha taqsimlanmagan foyda; - grantlar, subsidiyalar va qaytarib berilmaydigan yordamlar hisobiga (Kt 8810, 8820, 8890-schyotlar); - aktivlarni qayta baholashdan hosil bo’lgan manba hisobiga (Kt 8510-schyot); - dividendlar hisobiga. Auditor ustav kapitali kamaytirilishining asosliligini ham tekshiradi. Yuqorida nomi qayd qilingan qonunning 22-moddasiga muvofiq «Jamiyatning ustav fondi aktsiyalarning nominal qiymatini yoki ularning umumiy sonini qisqartirish yo’li bilan, shu jumladan aktsiyalarning bir qismini jamiyatning o’zi keyinchalik muomaladan chiqarish sharti bilan sotib olishi yo’li 첑ꬸlan kamaytirilishi mumkin» Auditor ustav kapitalining korxona xususiy manbalarini kapitallashtirish hisobiga ko’paytirilishi, yoki yuqoridagi holatda kamaytirilishi to’g’risida aktsiyadorlar majlisining qarori mavjudligini ham aniqlaydi. Ustav kapitali ko’paytirilganda qo’shimcha aktsiyalar qiymatini to’lash shakli ularni joylashtirish to’g’risidagi qaror bilan belgilanadi. Keyinchalik auditor asosiy va qo’shimcha chiqarilgan aktsiyalar qiymatining to’lanishini tekshiradi. «Aktsiyadorlik jamiyatlari va aktsiyadorlarning huquqlarini himoya qilish to’g’risida»gi qonunning 37-moddasiga muvofiq «Jamiyat aktsiyalariga haq to’lash bozor qiymatida amalga oshiriladi» Faqat quyidagi hollardagina aktsiyalar ularning bozor qiymatidan arzonroq narxda joylashtirilishi mumkin: - jamiyatning qo’shimcha oddiy aktsiyalari oddiy aktsiyalar egalari bo’lgan aktsiyadorlarga joylashtirilib, ular oddiy aktsiyalarni bozor qiymatining to’qson foizidan past bo’lmagan narxda sotib olishdan iborat o’z imtiyozli
 
 
huquqlarini ro’yobga chiqargan hollarda; 
- 
qo’shimcha aktsiyalar vositachi ishtirokida joylashtirilib, ularning 
bahosi bozor bahosidan ko’pi bilan bunday aktsiyalarni joylashtirish bahosiga 
nisbatan foizlarda belgilangan vositachilik haqi miqdorida arzon bo’lganida.  
Ustav kapitalini auditorlik tekshiruvidan o’tkazishning yakunlovchi bosqichida 
uning eng kam miqdori to’g’risidagi qonunchilik talablariga rioya qilinishi ham 
aniqlanadi.  
Ustav kapitalining sintetik va analitik hisobini yuritishning to’g’riligi mazkur 
korxonada qo’llanilayotgan hisob shaklining registrlari (memorial-orderlar, 
daftarlar, jurnal-orderlar, mashinagrammalar va h. k) ma’lumotlarini tekshirish bilan 
aniqlanadi.  
Ustav kapitalining analitik hisobini tekshirishda nafaqat uning sintetik hisob 
ma’lumotlariga tengligi, balki aktsiyalarning turlari, ularning egalari, aktsiyalar 
uchun hisob-kitoblarning ahvoli va boshqalar bo’yicha axborot olish imkoniyatlari 
ham aniqlanadi.  
Shuningdek, auditor «Aktsiyadorlik jamiyatlari va aktsiyalarning huquqlarini 
himoya qilish to’g’risida»gi qonunning 47-50 moddalariga muvofiq aktsiyadorlar 
reestrini yuritish qoidalariga rioya qilinishini ham tekshiradi.  
Barcha bajarilgan tekshiruv amallari va aniqlangan nomuvofiqliklar 
auditorning ishchi hujjatlarida aks ettiriladi.  
Tekshiruv yakunida auditor ustav kapitalini hisobga olish va hisobotda aks 
ettirish bo’yicha aniqlangan tafovutlarning qanchalik jiddiyligi(katta-kichikligi)ni 
me’yoriy hujjatlar talablariga nisbatan aniqlaydi. Agar auditor aniqlangan tafovut 
ustav kapitaliga doir hisobot ko’rsatkichlariga unchalik ta’sir qilmaydi deb 
hisoblasa, u ushbu ko’rsatkichlarning ishonchliligi to’g’risida ijobiy auditorlik 
hulosasi tuzishi mumkin. Agar ahvol bunga teskari bo’lsa, ya’ni aniqlangan 
tafovutlar ustav kapitaliga doir hisobot ko’rsatkichlarini sezilarli darajada buzib 
ko’rsatilganligi aniqlansa, u holda auditor ushbu kamchiliklarni aks ettirib salbiy 
auditorlik hulosasi tuzadi.  
 
5.Aktsiyadorlar ulushi va dividendlari auditi 
Ko’pchilik aktsiyadorlik jamiyatlari uchun ta’sischilar ulushi oddiy aktsiya,
huquqlarini ro’yobga chiqargan hollarda; - qo’shimcha aktsiyalar vositachi ishtirokida joylashtirilib, ularning bahosi bozor bahosidan ko’pi bilan bunday aktsiyalarni joylashtirish bahosiga nisbatan foizlarda belgilangan vositachilik haqi miqdorida arzon bo’lganida. Ustav kapitalini auditorlik tekshiruvidan o’tkazishning yakunlovchi bosqichida uning eng kam miqdori to’g’risidagi qonunchilik talablariga rioya qilinishi ham aniqlanadi. Ustav kapitalining sintetik va analitik hisobini yuritishning to’g’riligi mazkur korxonada qo’llanilayotgan hisob shaklining registrlari (memorial-orderlar, daftarlar, jurnal-orderlar, mashinagrammalar va h. k) ma’lumotlarini tekshirish bilan aniqlanadi. Ustav kapitalining analitik hisobini tekshirishda nafaqat uning sintetik hisob ma’lumotlariga tengligi, balki aktsiyalarning turlari, ularning egalari, aktsiyalar uchun hisob-kitoblarning ahvoli va boshqalar bo’yicha axborot olish imkoniyatlari ham aniqlanadi. Shuningdek, auditor «Aktsiyadorlik jamiyatlari va aktsiyalarning huquqlarini himoya qilish to’g’risida»gi qonunning 47-50 moddalariga muvofiq aktsiyadorlar reestrini yuritish qoidalariga rioya qilinishini ham tekshiradi. Barcha bajarilgan tekshiruv amallari va aniqlangan nomuvofiqliklar auditorning ishchi hujjatlarida aks ettiriladi. Tekshiruv yakunida auditor ustav kapitalini hisobga olish va hisobotda aks ettirish bo’yicha aniqlangan tafovutlarning qanchalik jiddiyligi(katta-kichikligi)ni me’yoriy hujjatlar talablariga nisbatan aniqlaydi. Agar auditor aniqlangan tafovut ustav kapitaliga doir hisobot ko’rsatkichlariga unchalik ta’sir qilmaydi deb hisoblasa, u ushbu ko’rsatkichlarning ishonchliligi to’g’risida ijobiy auditorlik hulosasi tuzishi mumkin. Agar ahvol bunga teskari bo’lsa, ya’ni aniqlangan tafovutlar ustav kapitaliga doir hisobot ko’rsatkichlarini sezilarli darajada buzib ko’rsatilganligi aniqlansa, u holda auditor ushbu kamchiliklarni aks ettirib salbiy auditorlik hulosasi tuzadi. 5.Aktsiyadorlar ulushi va dividendlari auditi Ko’pchilik aktsiyadorlik jamiyatlari uchun ta’sischilar ulushi oddiy aktsiya,
 
 
imtiyozli aktsiya, ulushlar va taqsimlanmagan foydadan iborat bo’ladi. Keyingi 
yillarda ko’plab murakkab moliyaviy instrumentlarning paydo bo’lishi majburiyatlar 
auditi bilan birga aktsiyadorlar aktsiyalari auditida ham ayrim muammoli tomonlarni 
keltirib chiqarmoqda.  
Quyidagi uchta asosiy jarayon aktsiyadorlar aktsiyalari auditida muhim 
hisoblanadi: 
- Qo’shimcha 
aktsiya 
chiqarish. 
Bu 
naqd 
pulga, 
xizmatga, 
konvertatsiyalanadigan majburiyatga qo’shimcha chiqarish bilan bog’liq kelishuv 
- Chiqarilgan qo’shimcha aktsiyalarni qaytarib sotib olish 
- Dividendlarni to’lash  
Aktsiyadorlar ulushlarini tekshirishda bitimlar soni kam bo’lganligi bois ularni 
to’liq tekshirish maqsadga muvofiq. Noto’g’ri ma’lumotlarni to’g’ri deb qabul 
qilishning oldini olish maqsadida auditor nazorat riskini yuqori o’rnatgan bo’lsada, 
nazorat vositalarini yaxshi o’rganishi kerak. Aktsiyadorlar ulushlari yuzasidan 
o’rnatilgan nazorat operatsiyalari samaradorligini va  tizimini  o’rganishi zarur. Agar 
mijoz korxona aktsiyadorlik jamiyati ko’rinishida bo’lsa, moliyaviy hisobotlar 
yuzasidan ichki auditning ishlashiga ahamiyat berishi kerak.  
Ko’pincha yirik aktsiyadorlik jamiyatlari aktsiyalar bilan bog’liq bitimlar, 
dividendlar hisob kitobini ro’yxatga oluvchi mustaqil shtat xodimiga yoki dividend 
agentiga ega bo’ladi. Ushbu xodim barcha chiqarilgan aktsiyalar korxona ustavida 
nazarda tutilganligi,  dividendlar hisobi to’g’ri yuritilayotganligi yuzasidan mas’ul 
bo’lib, aktsiyadorlarga ushbu operatsiyalar yuzasidan hisobotlar ham berib turadi. 
Shuningdek, to’lanayotgan dividendlarning cheklarini ham hisobotlarga qo’shib 
aktsiyadorlarga taqdim etadi. Agar mijoz korxonada yuqorida ta’kidlangan shtat 
birliklar mavjud bo’lsa, auditor ushbu operatsiyalar yuzasidan olingan dalillarni 
ishonchli deb baholashi mumkin.  
Bordiyu, korxonada aktsiyalar va dividendlar bilan bog’liq operatsiyalarni 
yurituvchi mustaqil shtat birligi bo’lmay, korxona xodimlaridan biri bu vazifalarni 
amalga oshirsa, auditor etarlicha dalil olishi uchun qo’shimcha audit amallarini 
bajarishi lozim bo’ladi. 
Quyidagilar aktsiyadorlar ulushi auditida tasdiqlanishi lozim bo’lgan 
axborotlar:
imtiyozli aktsiya, ulushlar va taqsimlanmagan foydadan iborat bo’ladi. Keyingi yillarda ko’plab murakkab moliyaviy instrumentlarning paydo bo’lishi majburiyatlar auditi bilan birga aktsiyadorlar aktsiyalari auditida ham ayrim muammoli tomonlarni keltirib chiqarmoqda. Quyidagi uchta asosiy jarayon aktsiyadorlar aktsiyalari auditida muhim hisoblanadi: - Qo’shimcha aktsiya chiqarish. Bu naqd pulga, xizmatga, konvertatsiyalanadigan majburiyatga qo’shimcha chiqarish bilan bog’liq kelishuv - Chiqarilgan qo’shimcha aktsiyalarni qaytarib sotib olish - Dividendlarni to’lash Aktsiyadorlar ulushlarini tekshirishda bitimlar soni kam bo’lganligi bois ularni to’liq tekshirish maqsadga muvofiq. Noto’g’ri ma’lumotlarni to’g’ri deb qabul qilishning oldini olish maqsadida auditor nazorat riskini yuqori o’rnatgan bo’lsada, nazorat vositalarini yaxshi o’rganishi kerak. Aktsiyadorlar ulushlari yuzasidan o’rnatilgan nazorat operatsiyalari samaradorligini va tizimini o’rganishi zarur. Agar mijoz korxona aktsiyadorlik jamiyati ko’rinishida bo’lsa, moliyaviy hisobotlar yuzasidan ichki auditning ishlashiga ahamiyat berishi kerak. Ko’pincha yirik aktsiyadorlik jamiyatlari aktsiyalar bilan bog’liq bitimlar, dividendlar hisob kitobini ro’yxatga oluvchi mustaqil shtat xodimiga yoki dividend agentiga ega bo’ladi. Ushbu xodim barcha chiqarilgan aktsiyalar korxona ustavida nazarda tutilganligi, dividendlar hisobi to’g’ri yuritilayotganligi yuzasidan mas’ul bo’lib, aktsiyadorlarga ushbu operatsiyalar yuzasidan hisobotlar ham berib turadi. Shuningdek, to’lanayotgan dividendlarning cheklarini ham hisobotlarga qo’shib aktsiyadorlarga taqdim etadi. Agar mijoz korxonada yuqorida ta’kidlangan shtat birliklar mavjud bo’lsa, auditor ushbu operatsiyalar yuzasidan olingan dalillarni ishonchli deb baholashi mumkin. Bordiyu, korxonada aktsiyalar va dividendlar bilan bog’liq operatsiyalarni yurituvchi mustaqil shtat birligi bo’lmay, korxona xodimlaridan biri bu vazifalarni amalga oshirsa, auditor etarlicha dalil olishi uchun qo’shimcha audit amallarini bajarishi lozim bo’ladi. Quyidagilar aktsiyadorlar ulushi auditida tasdiqlanishi lozim bo’lgan axborotlar: