XVI-XVII asrlarda G‘arbiy Yevropada ilk utopistik sotsializm. Niderlandiyada siyosiy mafkuralar rivoji
Yuklangan vaqt
2025-01-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
30
Faytl hajmi
64,4 KB
XVI-XVII asrlarda G‘arbiy Yevropada ilk utopistik sotsializm.
Niderlandiyada siyosiy mafkuralar rivoji
Reja:
1. Tomas Morning utopik qarashlari.
2. Tommazo Kampanellaning ideal jamiyat to’g’risidagi orzusi.
3. Utopik-sotsializm maktabi namoyandalarining faoliyatlari.
Xayoliy sotsializm - 1) amalga oshmaydigan, real bo’lmagan, xayoliy,
g’ayrimilliy sotsializm. Jamiyat taraqqiyoti qonunlari haqidagi bilimga ega emas,
balki ideal ijtimoiy tuzum kurish haqidagi orzu-xayollarga asoslangan ta’limot.
Kelajakdagi ideal ijtimoiy tuzumni aks ettiruvchi amalga oshmaydigan
orzu, xom xayoliy sotsializm;
Jamiyat tuzumining ideal kelajagini tasvirlovchi badiiy asar haqidagi
qarashlar.
Xayoliy sotsializm — ideal jamiyat to’g’risidagi utopik ta’limot. "Xayoliy
sotsializm" termini Tomas Mor (1478-1535), Tommazo Kampanella (1568-1539)
tomonidan ishlab chiqilgan. Utopik sotsializm asoschilaridan biri ingliz gumanist-
mutafakkiri Tomas Morning "Utopiya" (1516) asari nomidan olingan.
G’arbiy Evropa mamlakatlaridagi XIX asr xayoliy sotsializm tarafdorlaridan
Anri Sen-Simon (1760-1825), Sharl Fure (1772-1837) va Robert Ouen (1771-1858)
bo’lib hisoblanadi.
1520 yil ozodlik va tenglikning ajoyib jangchisi bo’lgan Tomas Myuntser vafot
etdi. Bu voqea Germaniyada bo’lib o’tdi. O’n besh yil o’tib esa Angliya mo’zofotida
ajoyib inson Tomas Mor olamdan o’tdi. Bu ikki insonning ovozasi o’z davrida butun
Evropa bo’ylab tarqalgan edi. Ular boshqa-boshqa mamlakatlarda yashar, harakat
uslubida ham hech qanday umumiylik yqq, harakterlarida ham o’xshashlik
bo’lmasa-da, ular o’z fikrlaricha ikkisi ham kommunistlar edi. Biri dehqon va
hunarmandlarni to’plab, knyazliklar va dindorlarni titratgan xalq rahbari,
tashqilotchi va yo’l boshlovchi edi. Ikkinchisi esa bugun dunyoni lol qoldiradigan
asarlar yozgan, ingliz qiroli saroyida lord-kantsler degan ulug’ martabaga erishgan
olim va davlat arbobi edi. Ularning ikkisi ham mardlikda, o’z fikrlarining
mustahkamligida teng edilar, ikkisida ham bir maqsad bor edi - adolatli xalq
davlatiga va jamiyatiga erishish va ikkisi ham eshafotda hayotdan ko’z yumdi.
XVI asrda ingliz savdogarlariga mislsiz boylik keltirgan, yangi erlar ochgan
yangi Amerika koloniyalari ingliz mollarini harid qila boshladi. Mahso’lot ko’paydi,
demak ishlab chiqarishni ham orttirish kerak edi. Chet davlat bozorlarida ingliz
yungiga bo’lgan ehtiyoj o’sib, yung narxi shunchalik oshdiki, natijada er egalari
erlarini dehqonlarga bergandan ko’ra chorvachilik bilan shug’ullanish foydaliroq
degan xulosaga kelishdi. Shuning uchun ham o’z erlaridan ijarachi dehqonlarni
hayday boshlashdi. Ersiz qolgan dehqonlar o’z ishchi kuchlarini manufaktura
savdogarlariga sotishlariga to’g’ri keldi. Shunday qilib XVI asr boshlaridan boshlab
angliyada sekin-asta yangi kapitalizm paydo bo’la boshladi. Buning kapitalizm deb
atalishiga sabab unda asosiy o’rinni kapital egallar edi Savdogar katta korxona olishi
va unga kerakli ishchi kuchini sotib olishi uchun. Dehqonchilik yqq bo’lishi bilan
birga ishsiz qolgan xizmatkorlar va o’zaro urushlar tugagani oqibatida ishsizlar
ko’paydi. Buning oqibatida esa sanoatni yutib yuborishi mumkin bo’lgan darajada
ishsizlik ortdi. Bu vaqtda esa ishsiz qolish jallod qkliga tushish demakdir, chunki
ishsizlik va kambag’allik katta jinoyat hisoblanardi.
1520 yil Angliya qiroli Genrix VIII ning qonuniga binoan faqat qari va ishga
yaroqsizlargina gadoylik qilishi mumkin edi. Solom odamlar gadoylik qilib qqlga
tushsa ularni qamchi bilan savalashar va qamashar edi.
1536 yilda esa qonun yanada qiyinlashdi. Agar kimda kim ikkinchi bor
gadoylik qilib qqlga tushsa savalash bilan birga qo’loqlari kesilar, uchinchi bor qqlga
tushsa xalq dushmani sifatida qamab qqyishardi. Tarixchilarning so’zlariga
qaraganda, Genrix VIII davrida xuddi shunday jazo bilan 7200 kishi jazolangan
ekan. Lekin bu bilan qirol kambag’allikni yqq qila olmadi.
Ishsizlik va kambag’allik jinoyat deb e’lon qilinsa-da, xristian xalqining
qadimiy orzusi bo’lgan tenglik va qardoshlik ham ziddiyatni to’xtata olmadi. Va shu
davrda faqat bir insongina shunchalar mard va o’zoqni ko’ra oladigan ediki, u
odamlarga hamma qiyinchiliklar va ziddiyatni echishning yaxshi usuliga yo’l
ko’rsata oldi. Bu kommunizm kelajagining ko’rinmas tasvirini chizgan inson
qirolning lord-kantsleri Tomas Mor edi. U 1478 yil Londonda sudyalar oilasida
dunyoga keldi. Maktabdan keyin Oksford universitetida tahsil oldi. Lekin otasi uning
huquqshunos bo’lishini istagani uchun har qanday yordam berishni to’xtatdi. Mor
doim yarim och yurar, uni doim etishmovchilik taoqib etar, ba’zan xatto etik sotib
olishga po’li bo’lmas edi. Oxir oqibatda u universitetni tashlab, otasining xohishiga
binoan London huquqshunoslik maktabiga qatnay boshladi. 1501 yil u ziyrak,
hozirjavob va o’zgalar manfaatini ko’zlovchi advokat bo’lib etishdi. 1504 yilga
qadar Mor partezianlar ibodatxonasi yaqinida yashadi, cherkov ibodatlarida
qatnashar va o’zi ham rohib bo’lishni istardi. Lekin uning dindorligi o’zini oldingi
betaraflik va qattiqqqligini sezganda bu xohish tark etdi. 1504 yil u oddiy insonlar
hayotiga qaytdi va parlamentga saylandi, chunki u yosh bo’lishiga qaramay salmoqli
ta’sirga ega edi. Bu vaqtda Angliya dunyo bozorlarida qatnasha boshlagan edi va
London ham Lissabon, Antverpen va Parij kabi jahon shaharlari qatoridan joy oldi.
Genrix VII taxtga o’tirganda Mor Niderlandiyaga savdo bitimini imzolash uchun
elchilarning biri sifatida yuborildi. U Niderlandiyada 6 oy bo’ldi. Bitim to’zishlar
unga ancha bo’sh vaqtni berardi va u bu erda o’zining taniqli asarini yozdi. Tilla
kitob shunchalar foydali va alati ediki, u yangi davlat qurish va Utopiya oroli
haqidadir ("utopiya" grekchada "yqq joy, xayoliy joy"). Bu kitobning birinchi nashri
1516 yil chiqarilgan va keyinchalik butun Evropa tillarining barchasida nashr etildi.
Bu asarda Mor majburiyatsiz mehnat va qiyinchiliklarsiz davlat fikri berdi.
"Utopiya oroli"dan kattagina taassurotlar olindi. Bu asar o’sha zahotiyoq Morni
Angliyaning birinchi siyosatchilari qatoriga qqshdi. Mor o’zining asarida xayoliy
orolda tqliq hayot bilan yashayotgan yaxshi qurilgan davlat tasvirini ko’rsatadi. Bu
davlat millatning hayoti shunchalar tqliq tasvirlanganki, ularga har qanday
ziddiyatlarga ruhsat berilgan. Mor o’zoq kelajakka nazar tashladi va hamma narsa
sinfiylikka qarshi kommunistik davlatni quyadi. Uning davlatida hamma narsa
printsip asosida taqsimlanadi: mehnat majburiy, har kim qanday ishlay olsa ishlaydi
va o’ziga qancha kerak bo’lsa shuncha narsa oladi, har qanday mehnat taqtsirlanadi,
har bir inson badavlat yashaydi va xatto hech kim boshqasidan ko’p olmasa ham
xususiy mulkdorlik yqq. utopiya orolida qonunlari, odatlari, boshqaruvi va
korxonalari bir xil bo’lgan 24 ta katta shaharlar mavjud. Bundan tashqari
mamlakatda barcha qishloq xo’jaligi qurollar bilan tqliq tahminlangan. Bu
shahardan qishloqqa ko’chirib turiladigan aholi yashaydi. Har bir qishloq
oilasida 40 dan kam bo’lmagan ayol va erkak yashashi kerak. har bir oiladan har yili
20 ta odam shaharga qaytariladi va boshqa 20 ta shaharlik odamlar bilan o’rin
almashadi, u erda ular qolgan 20 ta odamdan qishloq xo’jaligini o’rganishadi, har bir
odam qishlokda 2 yil davomida yashaydi. Dehqonchilik bilan shug’ullanishning bu
xilda almashinilishiga sabab, hech kim o’z xohishiga qarshi ko’p vaqt oir jismoniy
mehnat bilan shug’ullanmasligi kerak. qishloq aholisi erga ishlov berish, hayvonlarni
boqish va shaharga tashish uchun daraxtlar kesish bilan shug’ullanishadi. Ular yana
maxsus apparatlar yordamida jo’ja etishtirish bilan ham shug’ullanishadi.
Utopistlarning asosiy masho’loti dehqonchilik bo’lsa-da, ular yana o’zining
mutaxassisligi sifatida kasb o’rganishadi va ayol va erkaklar baravar o’rganishadi.
Asosiy kasblari bo’z va junni qayta ishlash, bundan tashqari kabi kasblari bor.
Utopiyada faqat 6 soat ishlashadi, ertalabdan tushgacha 3 soat, 2 soat dam olishadi
va tushdan so’ng yana 3 soat ishlashadi. So’ng kechki ovqatni eyishadi. Erta
uxlashadi va uyqu vaqti 8 soat davom etadi. Qolgan vaqtlarini esa har kim o’zi
xohlaganidek o’tkazadi. Solom va yoqimli hayot uchun kerakli oziq-ovqatlar va
narsalarni ishlab chiqarishga 6 soat ish kuni etarli hisoblanadi. Jamoa rahbarlari va
o’zlarini ilmga baishlash uchun xalqdan ruhsat so’ragan insonlardan tashqari barcha
odam ishlaydi. Agar o’zlarini ilmga baishlagan insonlar xalq kutgan natijalarga
erishmasa, yana ishchilar qatoriga qaytariladi. Qishloq aholisi o’zlari va shaharliklar
uchun oziq-ovqatlar etishtirishadi. Shaharliklar ham o’zlari qishloqliklar uchun
ishlashadi. Har yili har bir shahardan orolning umumiy muammolarini hal qilish
uchun 3 ta yoshi ulug’ insonlar markazga yuboriladi. Ular qaerda kamchiliklar va
ortiqliklar borligini aniqlab ularni hal qilishadi. Biror shahar o’zidan ortganini
boshqa shaharga hech qanday mablasiz beradi, chunki o’zi ham boshqa shaharlardan
o’ziga kerakli narsalarni hech narsa evaziga oldai. Shu usulda orol butun boshli
Oilani tashqil qiladi. Utopiyada po’l tushunchasi umuman yqq. hamma narsalar ortii
bilan bor. Hech kim o’ziga kerakli bo’lganidan ortiqcha narsani talab qilmaydi,
chunki hech qachon etishmovchilikda qolmasligini biladi.
Har bir shaharning har bir ko’chasida o’lkan, ajoyib saroylar qurilgan. Bu
saroylarda ZOta oila uchun yagona saylangan javobgar shaxs yashaydi. Har bir
saroyga uning ikki tomonida joylashgan 30 ta oila birlashtirilgan. Bu saroylarning
bosh oshpazi aniq bir vaqtda bozorga borib 30 ta oila uchun etarli oziq-ovqatlarni
oladi. Lekin eng sara oziq-ovqatlar kasalxonadagi kasallar uchun yuboriladi. Aniq
bir vaqtda 30 ta oila o’zlarining saroylariga tushlik va kechki ovqatga kelishadi.
Bozorlarda odamlar o’zlari xohlaganlaricha eydigan narsa olishi mumkin. Lekin
hech kim o’z xohishi bilan o’z uyida alohida ovqatlanmaydi, chunki yonginasidagi
saroyda tayyor ovqatlarturganida o’zlari tayyorlashmaydi. Saroyda esa ovqatni oila
ayollari navbat bilan tayyorlashadi. Stol atrofida esa bolalar va qizlar xizmat
qilishadi.
Sifograntning asosiy vazifasi u hech kim bekorchi qolmasligi uchun tekshirib
turadi. Hamma sifograntlar xalq tomonidan berilgan 4 nomzoddan o’ziga knyaz
saylaydi. Knyazning lavozimi umrbodga saylanadi. Agar u shaxsga sig’inishga
berilsa, unda o’z lavozimidan bo’shatiladi. Dinga sig’inish orolda har kimning
shaxsiy ishi hisoblanadi. Ruhoniylar ham davlat lavozimlariga o’xshab xalq
tomonidan saylanadi.
Utopiya aholisi urush va uning natijasidan nafratlanishadi. Urush faqatgina o’z
vatanlari va do’stlarini dushmandan himoya qilish uchungina zarur. Olimlar juda
katta hurmatdadir.
Shunday qilib Utopiyada shaxsiy mulkchilik va po’l yqq. har kim jamiyat uchun
ishlaydi va hamma narsa jamiyatga teng bo’linadi. Xususiy mulkchilik bo’lmasa-da
u erda ham farovon, sokin hayot kechiriladi. Tomas Morning kommunizmi etishib
bo’lmaydigan va utopik edi. Shunga qaramay u juda katta bilim bilan, o’sha davrning
hayotini tushunish orqali yaratilgan Mor birinchi kommunizmning yangilanishiga
harakat qildi, kapitalistik jamiyatning yana qayta paydo bo’lishi davrida va birinchi
marta kommunizmning asosiy printsiplarini ilgari surdi, qaysiki keyinchalik Karl
Marksning ilmiy kommunizmining teoriyasiga kirdi: har biridan - imkoniyatga
qarab, har biriga - kerakligicha.
Morning ilmiy qarashlari birinchi marta insonlar uchun xizmat qilishga berildi.
Xristianlar tasavvuricha, dushmanlikka o’xshash yangi, adolatli jamiyat qurish
zarurati kelib chiqadigan ilmni berdi. Mor bu ilmni hammaning yuqori darajadagi
foydasiga qql eratli qilib berdi. Lekin Mor o’zining kommunistik jamiyatiga
etishishning yo’llarini ko’rsatmagan, buning ustiga o’sha davrda buni bajara olmadi.
Tommazo Kampanella italiyalik faylasuf bo’lib, 1568 yil 5 sentyabrda Stiloda
(Italiya, Kalabrida) tug’ilgan. U 15 yoshida dominikan - ruhoniy bo’ldi, ruhoniylar
maktabida u Aristotel, Foma Akvikskiyning ishlarini, astrologiya va falsafani
o’rgandi. Temzioning tabiat hodisalari narsalari (Be gegit paShga shxXa rgarpa
rgts1r1a 1565)haqidagi ishini qqib chiqib, his-tuyular yordamida isbotlangan falsafa
kitobi bilan Temzioni himoya qilib, Aristotelning falsafasiga qarshi chiqdi. Bir necha
martalik qiynoqlarga tsyutilgan. inkvizipiya Sdindorlar sudi) tomonidan umrbodlik
qamok jazosiga
tortilgan va 27 yil qamoqda bo’lgan va 1626 yil Urban UPning yordamida
qamoqdan ozod qilingan.
Kampanella o’zining oxirgi yillarini Frantsiyada o’tkazdi va Risheldan nafaqa
olib turdi. Kampanella o’z asarining katta qismini qamoqxonada yozdi va shogirdi
Adam tomonidan uning harakatlari bilan nashrga chiqarildi. Kampanella o’zining
siyosiy va ichtisodiy qarashlarini "StShz zoNz" ("Quyosh shahar"), "SNyuzyopez
ziIoryta geriNka" "RPozorMa zoNz" ("Falsafiy shahar") asarlarida namoyon etdi.
Bu qarashlarning eng axdo xususiyatlari shundaki, hayot haqidagi haqqoniy va
Solom fantastik unsurlarining aralashmasi jamdir.
Kampanella fanlar va ularninng yo’nalishlarini o’zgartirish masalasiga alohida
e’tibor qaratadi. Fandagi qadimgi va o’rta asrlar anoanalariga tanqidiy tarzda
yondoshmoq zarur. Ratsional, ya’ni aqlni asos qilib olgan falsafa buyuk kashfiyotlar
davri erishgan yutuqlar darajasidan kelib chiqishi lozim. Ilmiy tadqiqotni amalga
oshirishga keng yo’l ochib berish maqsadga muvofiqdir degan fikrni ilgari suradi.
Tommazo Kampanella xolistik ilohiyotning haqiqatga, yakka hokimlikka ega bo’lish
dahvozini rad etadi. U, ikki haqiqat kontseptsiyasiga tayanib, ikkita ilohiy kitoblar
mavjud bo’lib,
ular tabiat va muqaddas kitobdan iboratdir. Tabiat to’g’risidagi ShONLI kitobni
har bir inson aql va sezgilar orqali olib boradi. Tabiatni bilish falsafa va maxsus
fanlarning vazifasidir. Muqaddas kitobga kelsak, bu jonli tabiat to’g’risidagi
kitobdan farq qilmaydi, lekin u aslida odamlarning kundalik sodda idrokiga, ongiga
mo’ljallangan. Bu ikkita kitob xudo tomonidan har xil maqsadni ko’zlab yaratilgan.
Agar birinchi kitob tabiat, inson aql-zakovati oldida olamni bilish cheksiz
imkoniyatlarini ma’lum qilsa, ikkinchi kitob esa, o’z oldiga imon-e’tiqodga
odamlarni chorlashni yagona maqsad qilib quyadi. Bu kitoblar bir-biriga mutlaqo zid
emas. Muqaddas kitob o’z oldiga tabiat qiyinchiliklarini yoritib berishni maqsad
qilib qqymaydi. U oddiy odamlarga o’ta sodda qilib yashirin haqiqatlar to’g’risida
ma’lumot etkazib beradi. Uning tili metaforik til bo’lib, uni to’g’ridan-to’g’ri falsafa
va fan sohalariga havola qilish maoqo’l emas deb ta’kidlaydi. "St1az zoNz" da ideal
mamlakat Quyosh Shaharni roman sifatida tasvirlaydi.
Bu davlat shaharning xalqi "kommunizmdagi falsafiy hayot" yuritishadi, ya’ni
hamma narsa umumiy. Shu bilan birga xotinlari ham. Quyosh Shaharda mulkchilik
yqq qilinishi barobarida har qanday shaxsiylik yqqoldi va muhabbat umum uchun
keng tarqaldi. Xalqni oliy hazrat boshqaradi. Uni Metafizik deb atashadi va aholining
eng aqlli va donolar qismidan saylashadi: Kuch-qudrat, Muhabbat va Donolik -
Metafizikaning uch yordamchisining maslahatlari orqali mamlakatning hamma
siyosiy va umumiy hayotini boshqaradi. Kuch-qudratning binosida urush va
tinchlikning hamma ishlari olib boriladi, Donolik esa bilim va yangiliklarni,
ixtirolarni boshqaradi, Muhabbat ta’lim-tarbiya, dehqonchilik, sotuvchilikni
boshkaradi, shu bilan birga nikoh marosimlarini ham o’tkazadi, qaysiki bu nikoxda
"bolalar eng yaxshi bo’lib tug’ilishadi" deyishadi. Kampanella insonlarning otlar va
itlarning zotdor bo’lishiga e’tibor berishadi, lekin "inson zoti haqida umuman
o’ylamaydi" deb biladi va nikoh qurishda jiddiy tanlov bo’lishini shart deb biladi,
bunga sabab avlodning komilligi deydi.
Kuyosh shahrida bu bilan kuchli erkaklar shug’ullanishadi, shu bilan birga
semiz ayollarni ozin erkaklar bilan nikohlash, bola etishtirish uchun kim kim bilan
vaqtinchalik nikoxdan o’tishi kerakligi aniq belgilanadi. Farzandsiz bepusht ayollar
umumning xotini hisoblanadi. Insonlarning iqtidoriga karab va aniq holda ish aholi
orasida teng bo’linadi: bir vaqtning o’zida bir necha ish bilan shug’ullanish esa
maqtovga sazovordir. Ish uchun rabatlantirishni boshliqlar aniqlashadi, buning
ustiga hech kim o’ziga kerakligidan mahrum etilmaydi. Ish kunining davomiyligi 4
soat davom etadi va keyinchalik texnik rivojlanishlar orqali ish kuni yanada
qisqarishi mumkin. Kuyosh Shahrining diniy qarashlari balki Kampanellaning
o’zining diniy qarashidir: deizm diniy metafizika, afsonaviy komillik hamma urf-
odatlar va shartlar chetga surilgan. Kampanella butun dunyoning xuddi Quyosh
Shahar kabi bo’lishini xohlaydi.
Kampanella falsafasi ajoyib tarzda yangi falsafaning uchta asosiy yo’nalishini
o’z ichiga oladi. Bekonga o’xshab Kampanella ham "ilmni tiklanishi"ga kirishadi,
ya’ni o’rta asr sxolastikasining harobalaridan yangi universal ilmni yaratishga
kirishadi.
Leybnits va Shellingni inobatga olmaganda Kampanella eng universal va keng
aql sifatida yangi falsafaning namoyondasidir. U o’z davrida unchalik
yuqori baholanmagan, chunki uning fikrlari turli yo’nalishlardagi turli xil
insonlar tomonidan tahqiqlangan. Baozi birlari uning kommunizmini tan olmasa,
baozilarga uning diniy qarashlari yoqimsiz edi. Uzining falsafiy qarashlari bilan
Kampanella zamonaviy ilmning oldi kurashchilaridan biri Galileyni juda qattiq
himoya qiladi.
Grakf Babyof
Grakx Babyof (frantso’zcha Sgasssh VaeiG, ismi antik Grakxlar nomidan
olingan, haqiqiy ismi Fransua Noel Babyof) frantso’z inqilobchi kommunist-utopist,
Direktoriya davrida "tenglik uchun" harakatining yo’lboshchisidir.
Babyof kambag’al sobiq soldat oilasida tug’ildi. Russo va Mabli fikrlari bilan
tanishish (keyinchalik Morelli) shaxsiy mulkchilik yqq bo’lgan "yuksak tenglik"
jamiyatining ishonchli tarafdoriga aylantirdi. 1785 yil Babyof katta er
mulkchiligining o’rniga "jamoa xo’jaliklari" yaratish rejasini to’zib chiqdi.
Pikardiyadagi inqilobning faol qatnashchilaridan biri bo’ldi. Ortiqcha soliqlarni
to’lashga qarshi harakat tashqilotchisi sifatida 1790 yil Parij qamoqxonasida
ozodlikdan mahrum etildi, uni qamoqdan J. P. Maratning sahy-harakatlari natijasida
chiqarishdi.
Keyingi yillarda Babyof qishloq xo’jaligi uchun ko’rsatmani ilgari surdi. Bu
ko’rsatmada hech qanday to’lovsiz feodal qonunlarini tkliq likviditsiya qilish , yirik
er mulkchiligini yqqotish, o’zoq yillik ijarani taqsimlash, arzon-garovning o’rniga
cherkov mulkini musodara qilish, umumiy erlarni ajratish va "agrar (qishloq
xo’jaligi) qonuni ni chiqarish. Bu fikrlarni Babyof o’zining "Doimiy kadastr" (1789)
deb nomlangan asarida tqliq yoritib berdi.
Babyof 1791 yilda Lyudovik XVI ning qochib ketishiga bog’lik holda,
respublika qurishda qatnashdi. 1973 yilda Parij kommunasining savdo-sotiq
bo’yicha kotibi bo’lib faoliyat yuritdi. "Past tabaqaning yaxshi yashashi"
muammosiga etarli e’tibor ajratmaganligi uchun yakobinchi Konvent va maratni
qoralab chiqdi. Yakobinchilar diktaturasining malakasi va poytaxtning savdo
resurslarining bo’linishi kabi harakatlar Babyofni "yuksak tenglik jamiyati"ni
yaratish haqidagi amaliy imkoniyatlari haqidagi fikrga olib keldi. 1793-94 yillarning
so’nggida Babyof yolg’on ko’rsatmalar orqali ayblanib, hibsga olindi.
9 termidor davriga kelib ozod qilingach, bir necha hafta o’tgach Babyof
termidoriy konventga qarshi ishonchli dushmaniga aylandi va o’zining "Jurnal de la
liberta de la press" deb ataluvchi gazetasida unga qarshi maqola chiqardi va
keyinchalik "Tribyun dyu pyopl"da ham chop etildi.
1795 yilning fevraliga kelib Babyof yana hibsga olindi. 1795 yil oktyabr oyida
umumiy avf orqali ozod qilingach "Tribyun dyu pyopl" asarini yangiladi va
Buonarroti F, OA Darte, Sh. Shermenlar qatoriga qqshildi. Shu bilan birga "tenglik
uchun" kommunistik harakatining tashqilotchisi va yo’lboshchisi qatoriga qqyildi.
1796 yil bahorda xalq namoyishini tayyorlaydi va "Yashirin direktoriya"ni
boshqardi. Bu harakat qatnashchilaridan biri Grizelning xoinligi natijasida
harakatning barcha yo’lboshchilari qqlga olinadi. Vandomdagi sud hukmiga binoan
Babyof o’limga hukm qilingan. Babyofning fikrlari va uning davomchilari
babuvistlarning fikrlari ilmiy kommunizmning tarafdorlari edi. Eski jamiyatdan
kommunizmga o’tish davridagi vaqtinchalik inqilobiy diktaturaning to’zilishi
zarurati va "toza demokratiya"ni tezlikda ro’yobga chiqarish imkoniyatlari yqqligini
Babyof inqilobning tajribasiga suyanib shu fikrga keldi. Babuvizm davomchilarining
eng asosiy ko’rinishlaridan biri bu diktatura zarurligini tan olishlaridir. Babyof va
uning tarafdorlarining Qo’zg’oloni alaba bilan tugasa, ular "milliy kommuna"
rejasini ro’yobga chiqarishni mo’ljallashgan edi. Bu "milliy kommuna" xususiy
mulkchilik (egalik)ni o’rnini bosish lozim edi.
Morelli Etenn Gabriel - XVIII asr frantso’z arbobi. Morelli haqida bizga
ma’lum narsalar juda kam, ma’lum bo’lganlari ham ishonchli emas. U Vitri le
Fransua shaharchasida yashagan va qqituvchi bo’lib ishlagan deyishadi. Morelli
nomi bilan 7 ta kitob bog’liq bo’lib, bu asarlar 1743-1778 yillar mobaynida nashr
qilingan. Morelli asarlaridan eng ajratib turadigan 2 asari mavjud. 1753 yilda Morelli
"Baziliada yoki so’zib yuruvchi orollardagi halokat" asarini nashrga berdi va bu
asarida Morelli kommunistik utopiyani tasvirlaydi. 1755 yilda esa "Tabiat qonuni
yoki uning qonunlarining o’rinbosar ruhi" traktini yaratdi.
Russo fikrlarini qo’llab quvvatlagan holda Morellining fikricha, inson tabiatan
mehriban, lekin ularni xususiy mulkchilik bo’zadi. Morelli jamiyat kelajagi haqida
shunday yozadi "Hech narsa hech kimga tegishli emas" -predmetlardan tashqari
qaysiki inson xuddi shu vaqtda foydalanayotgan predmetlardan tashqari (o’zining
zaruratlari, kundalik ishi uchun kerak bo’lgan) har bir fuqaro o’zining yoshi,
imkoniyati, iqtidoridan kelib chikkan holda jamiyat (kommuna)ga o’zining shaxsiy
yordamini qo’shadi. Shu fikrdan kelib chiqib Morelli "Har kimdan - iqtidoriga qarab,
har kimga - zaruratiga qarab" shiorini keltirib chiqaradi.
Emanoil (Manaleko) Belechanu (1842 yil 1 mayda tug’ilgan) -ruminiyalik
zamindor va davlat arbobi, sotsialist-utopist.
Kelib chiqishi zodagon bo’lgan Belechanu Skeenl qishloiga (xozirgi Boldeshti-
Skeenl) egalik qilardi, Ploeshtidan shimolga qarab 15 km yurganda. Sotsialist -
utopist Teodor Dismakt bilan tanishish va Sharl Fure bilan shaxsan tanishligidan
Belechanu 1835 yilda o’zining qishloini "Qishloq xo’jaligi va qql mehnati
qrtoqligi"ga aylantirishga qaror qildi. bu kommunaning o’zgacha bir varianti bo’lib,
Furening sotsial-utopik kontseptsiyasida ishlab chiqarishning tashqillashtirishning
eng adolatli usuli hisoblangan. Furening ko’rsatmalariga ko’ra (taxminan 100 kishi
bunga Beleachanu ozod qilgan krepostnoylar, dehqonlar, hunarmandlar ham kirgan)
birgalikda mehnat qilishgan, erlarni birlashtirishgan, aqliy mehnat va jismoniy
mehnatni birgalikda bajarishgan. 20 dan ortiq inson Belechanu ochgan maktabida
yozuvni, matematikani, siyosiy-iqtisodni, rumin tili va frantso’z tilini o’rganishgan.
Valaxiya hokimiyati bu falansterga juda ko’p feodal tartiblarda bo’lgan
mamlakatning ko’p qismlariga xavf solmoqda deb bilib, uni noqonuniy deb
e’lon qildi. 1837 yil 5 yanvarda bu falanster davlat askarlari tomonidan bo’zilib
er bilan yakson etiladi. Belechanu, Diamano va ularning tarafdorlari, davomchilari
jazoga tortilgan va surgun qilingan.
Jan Jurne (1799-1861) - frantso’z shoir-utopisti. Jurne yoshligidanoq inqilobiy
g’oyalar bilan shug’ullangan, karbonarilar yashirin tashqilotining ahzosi bo’lgan,
qamoqqa tushgan, lekin sud tomonidan oqlangan. Jurne bir qancha vaqt davomida
qishloqda yashagan va dorixona ishlari bilan shug’ullangan, Fure asarlarini
o’rganish davomida esa Parijga ko’chib o’tish fikri tug’iladi, u erda falsafachi-
sotsialist (hayotining so’nggi damlarini yashayotgan) bilan shaxsan tanishish uchun.
Jurne uning bilimlarining tarafdori bo’lib etishib, 1830 yil oxirida furerik targ’ibot
bilan shug’ullanishga kirishdi.
1841 yilda opera ko’rsatilayotgan zalda yuqoridagi galereyadan parterga
o’zining broshyuralarini otdi, bu bilan u tomoshabinlarni Fure fikrlari (g’oyalari)
e’tiborni tortmoqchi edi. Bu qilig’i unga bir necha oy aqli zaiflar uyida qolishiga olib
keldi. U erdan ozod bo’lganidan so’ng u bu broshyuralarini nashr ettirdi va restoran
va maydonlarda targ’ib etdi, boy odamlar va davlat arboblari bilan shaxsiy
uchrashuvlar uyushtirishga kirishdi, furerizmni Belgiya qirolichasiga etib borishini
istadi.
Anfanten Bartelemi Prosper (1796 yil 8 fevral - 1864 yil 31 avgust) — frantso’z
sotsialist va utopisti (sensimonist).
Bartelemi Prosper Anfanten Parij va badavlat bankirlar oilasida dunyoga keldi.
1813 yilda u Parijning politexnika maktabiga o’qishga kirdi. 1814 yil mart oyida
Oltinchi antifrantso’z koalitsiyasi jangchilari Parijni egallaganda u qarshilik
ko’rsatishga harakat qilgan talabalar orasida edi. Buning natijasida Lyudovik XVIII
Qo’zg’olon qilgan maktabni yoptirdi va Anfanten muxandis emas may sotuvchisi
bo’ldi. Hamkorlik maqsadida u juda ko’p Evropa mamlakatlarida bo’ldi, jumladan
Rossiya, Buyuk Britaniya, Germaniya va Niderlandiyada bo’ldi. 1821 yilda u
o’zining shaxsiy bankini Sankt-Peterburgda tashqil etdi. Lekin ikki yildan so’ng
Parijga kaytdi. Xuddi shu vaqtda u karbonariyalarning yashirin jamiyatiga qqshildi.
Karbonarilar orkali matematik Olind Rodriges (Rodrig) bilan tanishuv yaxshilanishi
natijasida Akri de Sen-Simon atrofida guruh bo’lib yig’ilgan sotsialist-utopistlar
orasiga kirib qoldi.
Sensimonizmning targ’iboti
Anfantenning sensimonizmga jalb etilishi bu oqimning nafaqat iqtisodiy
kontseptsiyasi, balki "yangi xristianlik" bilan bog’lik Anfanten Sen-Simonni
unchalik o’zoq vaqt davomida bilmasa-da u o’zini Sen-Simonning haqiqiy
shogirdlaridan deb biladi. Sen-Simonning o’limidan so’ng 1825 yilda sensimonik
maktabni boshqarish uning eng yaqin shogirdi Rodrigesga o’tdi. Biroq u sekin-asta
o’z ishidan chetlasha boshladi va 1829 yilda maktabni Anfanten boshqara boshladi
va uning doimiy opponenti Sent-Aman Bazar sensimonizmning yangi intellektual
lideri hisoblandi. U yana viloyat sensimonik jamiyatlarga ham tashrif buyurib u
erdagi katnashchilar bilan uchrashdi. Lekin sensimonik jamiyat o’zining harakati
bilan qaysiki mistitsizm katta rolo o’ynaydigan harakati bilan cherkov sektantlari
turiga o’xshab borardi. Anfanten va Bazar esa bu sektalarning ruhoniy otalariga
aylandi, amalning kattaligini talashgan holda bir-biri bilan tortishib qolishdi.
Ularning tortishuvining eng asosiy punkti ular nikoh va oila haqidagi fikrlarining
farqi: Anfanten bu masalada insonlarni doimiy
uzining tabiatiga qarab va doimiy bo’lmaganlarga ajratadi. Doimiy bo’lmagan
insonlar uning fikriga ko’ra o’zlarining xotinlari yoki erlarini xohlagan vaqtlarida
almashtirishlari mumkin. Bazar va uning safdoshlari Anfanten kollektivizmning
noto’g’ri printsiplarini targ’ib etmoqda va uning nikoh haqidagi g’oyalari zararli va
tartibsiz deb o’ylashadi. Rodrigesning ularni yarashtirish uchun qilgan harakatlari
zoe ketdi va natijada oila va nikoh haqidagi turli fikrlilik, shu bilan birga
sensimonizm va klassik diniy qarashlarning munosabati "cherkovlar"ning ruhoniy
otalarining yakuniy ajrashishiga olib keldi. 1831 yil oxirida yagona sensimonik
jamiyatning tugashiga olib keldi.
Sensimonik jamiyatni boshqarish
Anfanten guruhi "Sen-Simon oqimining oliy boshlii" o’zlarini shunday deb
bilib o’zlarining g’oyalarini amaliy qqllashga kirishdilar. Anfanten g’oyalariga ko’ra
insonlar "mehnatda va rohatda kamol topish"lari kerak. 1831-1832 yil ular ishlab
chiqarish va sarf etish assotsiatsiyani yaratishdi (Anfanten va uning tarafdorlari),
ko’p insonli majlislar o’tkazishdi. Buning hammasi uchun juda ko’p mabla zarur edi.
Asosiy katta mablani Anfantenning o’zi berardi, bundan tashqari alohida
odamlarning ehsonlari ham bor edi, lekin bu mabla 90000 dan 1000000 frankgacha
edi.
Shunga qaramay Anfanten va uning guruhi ishchilarning hakiqiy talablari va
ahvollarini
tushunishmas
edi.
Bu
narsa
ko’pgina
ishlab
chiqarshish
assotsiatsiyalarining yopilishiga olib keldi. "Oila"ning o’zida yana jins borasida
tushunmovchiliklar paydo bo’ldi. Bu safar tushunmovchilik Anfanten va Rodriges
orasida bo’ldi. Rodriges ham Bazarga o’xshab Anfantenning oila haqidagi fikrlarini
behayolik deb bildi. Anfanten esa safdoshini oila tartib-qoidalaridan ozod bo’la
olmaslikda aybladi. Oxir-oqibatda esa Rodriges 1832 yil fevralda jamiyatni tark
etishga majbur bo’ldi.
Anfanten va uning izdoshlari Parijdan o’zoqda bo’lmagan Anfantenning
Menilmontan qo’roniga o’zlatga ketishdi va u erda ozod muhabbatli,
"industriallar"ning birgalikdagi mehnati g’oyalariga qaratilgan mexnat jamiyatini
yaratishdi. "Oilalar" ahzolari uy ishlari va bo ishlarini o’zaro bo’lib olib bajarishardi,
tushlik vaqtida esa hamma bir joyga yiilib ovqatlanishardi, o’zlarining "ruhoniy
ota"larining g’oyalarini eshitishardi va diniy qqshiqlar aytishardi. Bu erda Anfanten
o’zining jamiyat haqidagi fikrlarini "Yangi kitob"da yoritdi. Bu asar kataxezis va
borliq kitobilan iborat bo’lib o’zida diniy, axloqiy, ilmiy va fantastik qarashlarni
mujassamlashtirar edi.
Sensimonistlar Menilmontda oddiy va mehnatsevarlik bilan umr o’tkazishsa-
da, bexayolik g’oyalarining targ’iboti va noqonuniy jamiyat to’zish ayblari bilan
ayblanib bu jamiyatning faoliyati to’xtatildi. Sudda barcha sensimonistlar o’zlarini
xuddi haqiqiy sektantlardek tutishdi va Anfatenga qo’loq solishni davom ettirishdi,
uni o’zlarining "ota"si deb atashib, hatto uning buyrui bilan oqlovchidan ham voz
kechishdi. Anfanten sudyaning savoliga o’zini "insoniyat otasi" va "tirik qonun" deb
atayman deb javob berdi.
Javobgarlikka tortilish va hayotining so’nggi davri
1832 yil sud tartibotlari hukumati jamiyati "nikoh va oilani haqorat qilish"da
ayblab tahqiqlab qqyishdi. Anfantenni (shuning bilan birga Shevale va Dyuveyreni
ham) bir yillik qamoq jazosi va 100 frank jarima o’lash jazosi bilan jjazolashdi. Ozod
bo’lgach esa Anafanten muhandislik ishlari bilan shug’ullanish uchun Misrga yo’l
oldi. Suvaysh kanali tarxini chizish va amalda bajarish g’oyalari birinchi bo’lib
Anfantenga tegishlidir. Misrda Anfanten va uning bir qancha fikrdoshlari yangi
sensimonik jamiyatini yaratdi, lekin bu jamiyat bor yo’i ikki yilgina o’z faoliyatini
olib bordi. Chunki bu jamiyat rahbari Anfanten Muhammad Alining islom dinini
qabo’l qilish va uning davlatiga ishlash taklifini rad etdi. Anfantenning bir qancha
izjoshlari furerizmga o’tib ketishdi, baozilari esa diniy-sotsializm ruhida gapirish va
yozishni (Per Leru) davom ettirishdi.
Frantsiyaga qaytganidan so’ng Anfanten Parij — Lion temiryo’l yo’nalishi
direktori va pochtmeyster lavozimida faoliyat yuritdi. 1841 yil Aljirni o’rganish
ilmiy tekshirish guruhiga kiritildi. 1848 yil Anfanten so’nggi marta o’z g’oyasining
targ’ibotini qayta tiklashga harakat qildi. So’ngra sotsialistik harakatlar bilan aloqani
tamoman o’zib Napaleon Shning bonapartik harakatlarini qo’llab quvvatladi.
Ikkinchi imperiyani maqtagan holda Anfanten yangi imperatorni Frantsiyaning
sanoat rivojlanishini qo’llab quvvatlashga chaqirdi.
Robert Ouen
Robert Ouen (1771 yil 14 may — 1858 yil 17 noyabr) — ingliz sotsialisti, XIX
asrning birinchi sotsial-reformatorlaridan biri.
Robert Ouen 1771 yil Nyutaun (Uels) kichkina shaharchada, kichik do’kondor
oilasida dunyoga keldi. Yotti yoshidan boshlab mahalliy maktab qqituvchisi undan
o’zining yordamchisi sifatida foydalanar edi, lekin ya’ni ikki yildan so’ng uning
maktabdagi ta’limiga yakun yasaldi va u katta shaharlarga baxtini izlab yo’l oldi.
Ouen Stemfordda, Londonda va Manchesterda manifaktura magazinlari
(do’konlari)da shogird va boshkdruvchi sifatida ishladi, lekin o’zi davomli ta’limni
olmadi.
Manchesterda yashagan yillari
Bu davrda Manchester sanoat inqilobining markaziga aylangan edi, ayniqsa,
qooz ishlab chiqarish keng yo’lga qqyilgan edi. Manchesterda Ouen ko’pgina
mahalliy jamiyatlar, falsafiy va adabiy jamiyatlarning ahzolari bilan tanishdi, doktor
Parsival bilan inoqlashdi va birinchi marta ishchi va sanitar qonunchiligi zaruriyati
haqidagi g’oya yuzaga keldi. Ouenning o’zi bu jamiyatda bin qancha ishchi
qonuniyatlari haqida mahro’zalar qqidi.
Avvalo u ukasidan qarzga po’l olib, bir sherigi bilan birga to’quv mashinalari
tayyorlaydigan korxona ochdi. Bu davrda bunaqa mashinalar tezda sanoatga kirardi.
Keyinchaliko’zining kichkinagina shaxsiy o’quv kombinatini ochdi va u erda ikki-
uch ishchi bilan o’zi birga ishladi.
U kimyo bilan qattiq shug’ullandi va qqpol amerikancha paxtani qayta
ishlashning yangi usullarini topgach esa Ouen xayolida paxta manufakturasining
boshqaruvchisiga, keyinchalik egasiga aylandi.
Nyu-Lanarkdagi sotsial tajriba
Ouen Glazgo yaqinidagi Nyu-Lanark qishloining tqqimachilik korxonasining
badavlat egasi Devid Deylning qizi Karolina Deyl bilan tanishib, u bilan oila quradi.
1799 yil Ouen Nyu-Lanarkka joylashib
aynotasining sobiq korxonasining egasi va boshqaruvchisiga (bir qancha
manchesterlik kapitalistlar bilan birga) aylandi. U allaqachonlar o’zining sanoat va
sotsial tajribalari haqida o’ylar va Nyu-Lanarkka ishlab chiqarish munosabatlarining
reformalarining aniq rejalari bilan keldi.
O’zining fabrikasini o’rnak qilib ko’rsatgan holda u yollanma ishchilarga
amxo’rlik qilish ish beruvchining qiziqishlari bilan hamohang deb ko’rsatadi.
O’zining shaxsiy tajribasidan kelib chiqqan holda u "patronat" tizimini ishlab
chiqadi. Buning natijasidateoretik tarzda "Ezzau op Le G’ogta1yup oG SagasLeg"
(1812 yil) "Harakter tartiblanishi" asari yaraldi. Bunda u inson uni Tashqi tomondan
o’rab turgan sharoit va tarbiya mahso’li ekanligini isbotlaydi, tarbiya qanchalik
yuqori bo’lsa, inson tabiati takomillashib boradi.
XIX asrning birinchi o’n yilligida ishchilarning yaxshi ahvoli va iqtisodiy
yutukdari bilan odamlarni hayron qoldirgan Nyu-Laparkdagi Ouen fabrikasiga
ko’plab tashrif buyuruvchilar bo’ldi. Uning bu fabrikasiga buyuk knyaz Nikolay
Pavlovich, hattoki bo’lajak imperator Nikolay I ham tashrif buyurdi. Ouenning
yutuqlaridan hayron qolgan holda har tomondan ishchilarning juda ko’payib
ketganligi bilan tushuntirilayotgan ishchi xalqining tang ahvoli haqida eshitib u
Ouenni o’zi bilan ikki million britan aholisini ham olib Rossiyaga joylashishni taklif
etadi. Lekin Ouen bu taklifni qathiy rad etgan holda Angliyada yashab qoladi.
G’
Tajribani kengaytirish harakati
Aholining ishsizligi va kambag’alligi ortgani, Angliyaning iqtisodiy ahvolining
yomonlashgani bilan bog’liq 1815-1817 yillarda o’tkazilgan muhokama Ouenni
targ’ibotchiga aylanishiga turtki bo’ldi. Ouen boshqaruv komitetiga o’z rejasini
taqdim etdi. Bu rejaga asosan bu qiyinchiliklarni kambag’allar uchun birgalikda,
kapitalistlarsiz ishga yollovchilar ishlaydigan kooperativ jamoa qishloqlarini
yaratish orqali engillatish mumkin deydi. Uning bu g’oyalari tushunmovchiliklar va
nafratlanishlarga uchradi. Shunda Ouen to’g’ridan-to’g’ri keng ommaga rejasini
taqdim etdi. Londondagi 1817 yilda anchagina aholi to’plangan joyda u birinchi
marta bir necha oiz gap bilan o’z rejasini bayon etdi. Qancha vaqt cho’zilgan sari
aniq muammon bilan bog’liq bo’lgan oddiy reja kengayib, o’sib bordi. Kommunistik
jamiyat boshlanishining qayta qurilishi umumkeng tizimda bo’ldi. Bu qayta
qurishlarni Ouen ozroq bo’lsada Fure falanglarini eslatadigan mehnat kooperativ
jamoalari orqali tasavvur etardi. 1817-1824 yillar mabofnida Ouen butun Britaniyani
aylanib, juda ko’pblab Nutqlar qqidi, ko’pgina
aqolalar va varaqalar yozdi, tinimsiz ravishda o’z g’oyalarini targ’ib etdi. Uning
rejalariga befarq bo’lmagan birqancha badavlat va davlat odamlari bo’lsa-da,
Ouenning barcha harakatlari zoe ketdi. Hatto 1819 yilda uning tajribasi uchun
mablani yiishga komitet to’zildi: komitetga gertsog Kent bilan bir qatorda David
Rikardo ham kiritildi. Lekin ular zarur bo’lgan po’lning juda kam miqdorini
toplashga muvaffaq bo’lishdi va bu g’oya inqirozga uchradi.
O’rnak bo’lish yoki Nutq so’zlash orqali qilingan targ’ibot o’z natijasini
bermayotganiga ishonch hosil qilgan Ouen monarxiya hokimiyati va zamindor
aristokratlarning yordamiga suyanishga harakat qilgan holda fabrika qonuniyatlari
foydasiga harakatli agitatsiyalarini boshlab yubordi. Lekin bu yo’nalishdagi umidlari
ham o’zini oqlamadi. Shunda Ouen sanoat ishlab chiqarish sinfiga murojaat qilishga
qaror qildi va ishlab chiqarish assotsiatsiyalarining ta’limini o’rganishga
yo’naltirishga qaror qildi.
Ouenning so’zlariga qaraganda bu assotsiatsiyalarning vazifasi "inson tabiatini
haqiqatda tushunish va yaqinlariga bo’lgan muhabbatga qurilgan birlik va
kooperatsiya tizimiga bog’liq tashqilot"dan iborat.
Teoreyaning yaratilishi
Bunday assotsiatsiyalar ta’limiga bo’lgan zaruratni keltirib chiqaradiganlarni u
o’zining ikki asarida ko’rsatib o’tdi. U "KerogIo 1e Soipyu oЈ apagk" asarida
assotsiatsiya tashqil etishning amaliy rejasini ishlab chiqardi. Avval ouen bu
assotsiatsiyaning yoki faqat ishsizlar koloniyasini tashqillashtirish haqida o’ylagan
bo’lsa, keyinchalik sanoat tizimining tkdiq qayta to’zish zarurati fikri keldi. U o’sha
davr sanoatini noto’g’ri deb tahrif qilgan birinchi sotsialist edi. Sanoat tizimi o’sha
davrda Ouenning fikricha uchta noto’g’ri boshlanish asosida qurilgan: ishni ajratish
uskunalariga, qaysiki rivojlanishni pasaytiradidiziqishlarning umumiy qarama-
qarshiligini keltirib chiqaradigan korxonalar raqobatchiligi va foyda olishga qurilgan
edi. Foyda qachlnki talab tenglashsa va takliy o’ssagina bo’ladi, haqiqiy hayotda esa
taklif etilayotgan tovar talabdan ko’ra ko’proq bo’lishini jamiyat qiziqishlari talab
etardi.
Bu qiyinchiliklar qachon yqq bo’ladi, qachonki ishlab chiqarish kuchlaridan
foydalanayotgan alohida ishlab chiqaruvchi guruhlar kooperatsiyaga birlashsa,
o’zlarining talab va ehtiyojlari, o’zlarining mablai va o’zlarining shaxsiy mehnati
yordamida ishlab chiqarsa, shunda qiyinchiliklar o’tadi.
Buning natijasida Ouenni eng xavfli xayolparast deb sanay boshlashdi, ayniqsa
1817 yilda u hamma dinlarga qarshi jang boshlaganda. Nyu-Laparqtsa o’zining
o’rnini yqqotgandan so’ng, Hattoki ingliz "ilmli jamiyati"dan hafsalasi pir
bo’lgandan so’ng Ouen o’g’illari bilan birga Amerikaga ko’chib o’tishdi. 1825 yilda
Ouen Amerikada 30 ming akr er sotib olib Vabax daryosi bo’yida Indiana shtatida
yangi kommunistik ishlab chiqaruvchi jamiyat barpo etdi. Bu jamiyat tartibi
kommunizm tengligi asosida qurildi. Bu ishda unga ta’lim-tarbiya bilan
shug’ullanuvchi filantroplar Maklyur va Petr Naaf yordam berdi. Ouenning o’zi esa
maxsus saylangan komitet bilan birga koloniyaning barcha ishlarini yuritdi, lekin
Tashqi muhit va sharoitni qayta qurish orqali inson tabiatini qayta yaratish harakati
omadsizlikka uchraydi.
Bu kolonna Ouenning 40 ming funt sterling po’lini yutib yuborib inqirozga
uchradi. 1829 yilda u yana o’z vataniga qaytdi. O’zining bor boyligini etti farzandiga
bo’lib bergach, o’zi hayotini oddiy darajada olib bordi.
1832 yilda esa u yana Angliyada yangi ish ochdi, bu ishi ham omadsizlik bilan
tugasa-da, sotsial-siyosiy tomondan juda katta ahamiyatga ega bo’ldi: u "#sh
almashtirish birja"syut tashqil etishga harakat qildi. Har qanday savdo foydasi va
po’l aylanmasini yqq qilish uchun Ouen Londonda birja tashqil qildi. Bu birjaga har
qanday ishlab chiqaruvchi o’z mahso’lotini olib kelishi mumkin edi va buning
evaziga mehnat chiptasini olishardi. Har bir ish soati uchun (mahso’lot ishlab
chiqarish uchun) 6 pensdan olishardi. Birja boshida katta muvaffaqiyatlarga
erishayotgan edi, birinchi haftada bu birjaga 10000 funt sterling miqdorida mahso’lot
olib kelindi va ko’plab do’konlar mehnat chiptalarini po’l o’rnida qabo’l qila
boshlagan edi, lekin bir qancha vaqt o’tmasdan qiyinchiliklar kelib chiqa boshladi.
Savdogarlar birjaga o’zlarining sotilmay tushib qolgan mahso’lotlarini keltirib
birjadan muvaffaqiyatroq narsalarni olishga shoshilishardi, birja juda tez vaqt ichida
sotilmay qolgan mahso’lot bilan to’lib toshdi, bu mahso’lotdan foyda olishga umid
yqq edi. Mahso’lotni soatbay ish bilan baholanishi va 6 penslik norma
tushunmovchiliklar va tortishuvlarga sabab bulardi. Birjaning hech kimga keraksiz
mahso’lot bilan to’lishi, mehnat chiptalarining o’z bahosini yqqotishiga va birjaning
inqirozga yuz tutishiga olib keldi.
1833-1834 yillar Ouen birinchi umumiy milliy profsoyuz yaratish harakatini
boshqardi va bu harakatga yarimmillion ahzoni o’zida qamrab oldi. Tashqiliy
ishlarning sustligi, mablaning etishmasligi va hokimiyat tomonidan quvvatlanadigan
xo’jayinlarning qarshiligi kabilar profsoyuzni inqilobga olib keldi.
Ouen va boshqa ishchilar harakatining boshqaruvchilari tushunmovchiliklar
bilan ikki yo’nalishda harakat qilishdi.
Hayotining so’nggi damlari 1834 yildan so’ng Ouen jamiyat hayotida muhim
rolo o’ynamay qqydi. U juda ko’p yoza boshladi, jurnallar nashrdan chikara boshladi
va yana bir jamoa tashqil etishda qatnashib o’z qarashlarini izchil tadbiq etdi.
1858 yil ko’zda 87 yoshida Ouen Liverpo’lga bordi va qatnashayotgan
mitingida o’zini yomon his qila boshladi. Bir necha kun yotganidan so’ng u tug’ilgan
vatani Nyutaunga borishga qaror qildi. 1858 yilnoyabrda Ouen Nyutaunda vafot etdi.
Ouenning ijodiy merosining ahamiyati
O’zining hamma omadsizliklariga qaramay Ouen Evropaning akliy rivojlanish
tarixida yodda qoladi.
U birinchi marta fabrika qonuniyatiga turtki berdi, davlat aralashuvining
zaruratini ko’rsatdi va ishsizlik bilan kurash vazifasini aniq qqydi. U savdo foydasini
chetga chiqaradigan talabgorni ishlab chikaruvchiga aylantirish vazifasini o’zida
qamrab olgan kooperativ harakatning otasi hisoblanadi.
Ouenning ishlari XIX asrning ikkinchi yarmidagi iqtisodiy fikrlarning ilhomi
bo’lib xizmat qildi va kommunizm g’oyalarining ilhomchisi bo’ldi. Ouen g’oyalari
Karl Marks, Fridrix Engels kabilar tomnidan ham g’oya sifatida olindi. Kommunalar
tajriba va
alakalarikibutslarning qurilishiga va 1917 yildan so’ng sovet Rossiyasidagi
birinchi kommunistik tajribalarga o’rnak bo’lib xizmat qildi.
Ouen kapitalistik sistemaning salbiy tomonlarini boshqa utopistlarga qaraganda
yaxshiroq bilardi va sanoat revolyutsiyasi sharoitida mazkur salbiy tomonlarni
keskin tanqid qilib chiqqan edi. Ouen Filantropik faoliyat (xayriya ishlari) bilan
shug’ullanardi va fabrika qonunchiligining birinchi asoschisi edi. So’ngra u tanqid
tiini xususiy mulkka, uni muqaddaslashtiruvchi dinga va barjuacha nikohga qarshi
qaratdi. Ouen -ratsionalizmning muxlisi, u ateist edi-yu, lekin baozi jihatlardan
deizm tomoniga oib turardi. Sotsial tuzumning insonga hal qiluvchi ta’sirini qayd
qilib ko’rsatardi. Tarixni insonning o’z-o’zini bilishida tadrijiy progress deb
idealistlarcha talqin qilardi; sotsial illatning ildizi kishilarning nodoshshgida deb
bilardi. "Yangi axloqiy (ya’ni sotsialistik) dunyoni" tayyorlovchi tadbirlar orasida
Ouen tarbiyaga g’oyat katta ahamiyat berardi. U pedagogika nazariyasi va
praktikasiga ko’pgina muvaffaqiyatli g’oyalarni kiritdi. 1820 yilga kelganda
Ouenning asosiy ideyalari tarkib topdi, bu ideyalar sistemasini u keyin sotsialistik
sistema deb atay boshladi. Bu sistemaning printsiplari - mulkning va mehnatning
umumiyligi, aqliy mehnat bilan jismoniy mehnatni birga qqshib olib borish, shaxsni
har tomonlama kamol topdirish, huquqtsa tenglikdan iborat edi. Ouenning
sotsialistik ta’limotida sanoat va dehqonchilik mehnati qqshilib ketadi, lekin
dehqonchilik afzalroq ko’riladi. Kelajakdagi sinfsiz jamiyat - o’z-o’zini
boshqaruvchi jamoalarning erkin federatsiyasidan iborat bo’lib, bu jamoalardan har
biri 300 dan 2000 gacha kishini birlashtiradi. Ouen asosiy e’tiborni taqsimotga
berardi. U sotsial revolyutsiyaning zarurligini tushunmasdan, jamiyatni o’zgartish
ishida burjua hukumatlariga umid bolardi. U mehnat kommunalari (asosiylari -
AQShda 1825 yildan 1829 yilgacha "Yangi garmoniya", Angliyada 1839 yildan
1945 yilgacha "Garmoni-xol") va ayirboshlash bozorlari tashqil etdi; bularning
hammasi halokatga uchradi. Ouen buyuk utopistlardan o’z faoliyatini ishchilar sinfi
takdiri bilan bolagan birdan-bir kishidir; XIX asrning 30-yillari boshlarida u ingliz
kasaba soyuzi va kooperativchilik harakatida aktif qatnashdi; uning ideyalari o’sha
vaqtda sindikalizmni bir qadar oldindan bildirgan edi. Garchi Ouen ishilar sinfining
tarixiy rolini tushunmagan bo’lsa-da, umrining oxirigacha uning tomonida turdi.
Bellers Jon (1654-1725) - ingliz mayda burjua utopisti, filantrop, ekonomist,
qiymatning mehnat nazariyasi salaflaridan biri. Merkantilistlarga qarama-qarshi
ularoq, Bellers mehnat unumdorligini oshirish va ishlab chiqarishning majud usulini
o’zgartish zarurligini ta’kidla ko’rsatgan edi. Kooperatsiya printsipini birinchilar
qatorida ilgari surgan edi. "...Ishlab chiqarish kollejlarining to’zilishi haqida
takliflar" degan asarida (1695) u ishlab chiqarish vositalariga koolektiv egalki
kilishga va mehnatni "mehnat qilmagan kishi ovqat emaydi" printsipiga muvofiq
oqilona tashqil etishga asoslangan ishlab chiqarish kooperatsiyasi planini keng
bayon qilgan edi. Bellers sotsial straxovaniya va mehnat tarbiyasi zarurligini
ta’kidlab ko’rsatgan edi.
Blanki Lui Ogyust (1805-81) - frantso’z utopik kommunisti. atokli
revolyutsioner, 1830 va 1848 yillardagi revolyutsiyalarning qatnashchisi; ikki marta
o’lim jazosiga hukm qilingan, umrining derli yarmini qamokda o’tkazgan
Blankining dunyoqarashi XVIII asrdagi ma’rifattchilik filosofiyasi ta’siri
ostida, shuningdek utopik sotsializm, boshlicha babuvizm (babyofchilik) ta’siri
ostida shakllandi. Umumfilosofik qarashlariga ko’ra materialist bo’lgan Blanki
tarixiy taraqqiyotni idealistlarcha izohlab, uni ma’rifatt tarqatishdan kelib chiqadi,
deb hisoblardi. Blanki tarixning asosiy mazmunini vahshiylarning absolyut
individualizmdan boshlab bir qancha fazalar orqali kommunizmga - "kelajak
jamiyatga", "tsvilizatsiya tojiga" tomon harakat qilishdan iborat, deb hisoblardi.
Ayni vaqtda Blanki tarixda sotsial kuchlar kurashini ko’rardi, kapitalistik jamiyat
ziddiyatlarini keskin tanqid qilardi va sotsial revolyutsiya tarafdori edi. Biroq u ilgari
surgan fitna taktikasi xato edi va blankistlar uyushtirgan Qo’zg’olonlarni barbod
bo’lishga olib kelgan edi. Revolyutsida revolyutsion partiya boshchilik qilgan
mehnatkashlar
ommasi
qatnashgandagina
uning
muvaffaqiyat
qozonishi
mumkinligini Blanki tushunmas edi. Blankizm boshqa mamlakatlardagi, jumladan
Rossiyadagi (Narodniklik) revolyutsion harakatiga ta’sir ko’rsatdi. Blankining
asosiy asari "Sotsial tantsid" (1885).
Brey Jon Frensis (1809-1895) - ingliz sotsialist-utopisti, ekonomist, ishchilar
harakatining arbobi. O’z-o’zicha qqib ma’lumot olgan ishchi. U insoniyat
taraqqiyotininig harakatlantiruvchi kuchi kishilarning moddiy ehtiyojlarida deb,
mehnatkashlar ko’lfat-azoblarining ildizi ayirboshlash sistemasida deb bilardi. U
ta’lim berib aytar ediki, qiymatni faqat mehnat yaratadi. Ishlab chiqaruvchi kuchlarni
va mehnatni umumlashtirmoq zarur. Kelajakdagi kommunistik jamiyat Ouen
idealiga yaqinroq tarzda namoyon bo’ladi. bu jamiyatga ayrim sohalarda
to’ziladigan ipshab chiqarish ishchi kooperativlari orqali va ularni birlashtiruvchi
rayon va milliy markazlar vositasi bilan hamda mehnat po’llari, ayirboshlash
bozorlari va banklar orqali boradi. Bu ideyalar Prudonga va uning maktabiga ta’sir
ko’rsatdi. Chartistlar harakatining faol qatnashchisi bo’lgan Brey jamiyatdagi sinfiy
ziddiyatlarni hamda kommunizm faqat ishchilar sinfining harakati tufayli qurilishi
mumkinligini yaqqol anglardi, lekin kommunizmga reformalar orqali boriladi, deb
hisoblardi. "Mehnatga nsbatan adolatsizliklar va ularni bartaraf tsilish vositalari..."
(1839) va "Utopiyadai sayohat" (1841) kitoblarida u Angliya va AQSh misolida
kapitalizmni qattiq tanqid qildi.
Mabli Gabriel Bonno de (1709-1785) - frantso’z tarixchisi va siyosiy
mutafakkiri,
mol-mulkning
mushtarakligiga
asoslangan
tuzumning
qizin
himoyachisi. Juda keng adabiy meros qoldirgan Mabli kommunistik tuzumni
xayrixohlik bilan tavsiflab bergan, uning fikricha, bu tuzum insoniyat tarixining
tongida mavjud bo’lgan va u xususiy mulkning kelib chiqishi barcha ijtimoiy
illatlarning sababchisidir, unga asoslangan tuzum esa kishilarning tabiiy tengligiga
va sotsial instinktlariga ziddir, deb hisoblagan. Ammo Mabli kommunistik
tartiblarga qaytishni imkoniyatsiz hisoblab, mulkiy tengsizlikni yumshatishning
tenglamachilik programmasini ilgari surgan. Mabli kishilar adolatsiz, aqlga to’g’ri
kelmaydigan konunlarga bo’ysunayotganliklariga ishonch hosil qilgach, xalqning
revolyutsiya qilishga haqi borligini ehtirof etadi. Biroq revolyutsiyani u
kommunistik ideyaga erishishning asosiy sharti deb hisoblamaydi, faqat mahdudroq
maqsadlarga erishish vositasidir, deydi. Mabli izchil sotsialist-utopist emas edi.
Lekin
ning sotsial filosofiyasining ko’p tomonlari sotsialistik ideyalarning yoyilishiga
ko’maklashdi. Asosiy asari "Qonun chitsaruvchilik hatsida yoki tsonun Printsiplari"
(1776).
Mele Jan (1664-1729) - materialist filosof, frantso’z utopik sotsializmida
revolyutsion yo’nalishning asoschisi. Melening shampanlik qishloq kyuresining
"Vasiyat" jamiyat va uning takdiri haqidagi ta’limotning o’z zamoniga yarasha
birinchi namunasidir. Dinni va cherkovni fosh qilish Meleni izchil ravishda
materialistik va ateistik xulosalarga olib keladi; sotsial adolatsizlikni tanqid qilish
unda kollektiv mulkka asoslangan jamiyat qurishga da’vat etish bilan qqshilib ketadi.
Mele
uning
so’zlarini
"shahar
va
qishloq
aholisi"
eshitishini
istardi.
Mehnatkashlarning birlashuvi, ularning zolimlarga qarshi Qo’zg’oloni, Melening
fikricha, xalqning o’z ishidir va u yangi jamiyatga o’tishning boshlanichch zarur
shartidirki, bu jamiyatda boylar va kambag’allar, zolimlar va mazlumlar, bekorchilar
va oir mehnat bilan holdan toygan kishilar bo’lmaydi. Uning "Vasiyat" asari faqat
1864 yilda to’la nashr etildi. Biroq XVIII asrda Frantsiyada bu asarning qqlyozma
nusxalari tarqatildi; XVIII asrning birinchi yarmidagi deistlardan Vol’terlaya tortib
to ma’rifattchi materialistlargacha va babyofchi Mareshaltacha frantso’z ijtimoiy
fikrining eng turli-tuman vaqillari Melening kitobxonlari va uning g’oyalarining
propagandistlari edilar. ulardan har biri Meledan o’z fikriga va sinfiy manfaatlariga
muvofiq keladigan narsalarni ajratib olardi. Melening dunyoqarashi XVIII asrdagi
frantso’z materializmi va sotsializmining g’oyaviy sarchashmalaridan biridir.
Morelli (XVIII asr) - "Ratsionalistik kommunizm" deb ataluvchi sobit qadam
vaqili. Asosiy asari - "Tabiat kodeksi" (1755); bu traktat kollektiv mulk hukm
suradigan jamiyat printsiplarini asoslashga baishlangan. Morelli o’zining nazariy
sistemalarida ratsionalizmga asoslanadi, oqilona sotsial tartibotni qarama-qarshi
quyadi. O’z zamonasi tuzumini u nooqilona tuzum deb, yanglishlar natijasi deb
qaraydi. Oqilona tuzumni Morelli ishlab chiqarishni va taqsimotni tartibga soladigan
yagona xo’jalik plani asosida boshqariladigan markazlashgan xo’jalik kommunasi
tarzida tasavvur qiladi. Morelli tabiat va aqlning buyruqlariga muvofiq keladigan
jamiyatning uch asosiy qonunini ifodalab bergan:
xususiy mulkni bekor qilish;
"yashash huquqi" va "mehnat qili huquqi";
barcha fuqarolarning mehnat qilishga majburligi.
Morelli qqpol tenglamachilik kommunizmining tipik vakilidir. U ovqatlanishda
mo’htadillik uchun va zeb-ziynatni tahqiqlash uchun jon qo’ydiradi, turmushdagi
mayda-chuyda narsalargacha va Xdtto eru xotinlik munosabatlarigacha ma’lum
chegara qqyishni ko’zda tutadi. Morelli XVIII asr va XIX asrlardagi ko’p utopist
sotsialistlarga: Babyof, Kabe, Blanki va b.larga xiyla ta’sir ko’rsatgan.
Nalbandyan Mikael Lazarevich (1829-1866) - arman materialist mutafakkiri,
revolyutsion demokrat, sotsialist utopist, ma’rifattchi, shoir va publitsist. Moskva
universitetining tabiiyot fako’ltetini tamomlagan, progressiv arman jurnali "Shimol
yodusi"ga hamkorlik qilgan. Chet elda bo’lgan choida Gertsen gruppasi bilan aloqa
bolagan; umumrus ozodlik kurashida aktiv qatnashgan. O’z faoliyatida Nalbandyan
rus-arman do’stligini
uning sotsial filosofiyasining ko’p tomonlari sotsialistik ideyalarning
yoyilishiga ko’maklashdi. Asosiy asari "Qonun chitsaruvchilik hatsida yoki tsonun
Printsiplari" (1776).
Mele Jan (1664-1729) - materialist filosof, frantso’z utopik sotsializmida
revolyutsion yo’nalishning asoschisi. Melening shampanlik qishloq kyuresining
"Vasiyat" jamiyat va uning takdiri haqidagi ta’limotning o’z zamoniga yarasha
birinchi namunasidir. Dinni va cherkovni fosh qilish Meleni izchil ravishda
materialistik va ateistik xulosalarga olib keladi; sotsial adolatsizlikni tanqid qilish
unda kollektiv mulkka asoslangan jamiyat qurishga da’vat etish bilan qqshilib ketadi.
Mele
uning
so’zlarini
"shahar
va
qishloq
aholisi"
eshitishini
istardi.
Mehnatkashlarning birlashuvi, ularning zolimlarga qarshi Qo’zg’oloni, Melening
fikricha, xalqning o’z ishidir va u yangi jamiyatga o’tishning boshlanichch zarur
shartidirki, bu jamiyatda boylar va kambag’allar, zolimlar va mazlumlar, bekorchilar
va oir mehnat bilan holdan toygan kishilar bo’lmaydi. Uning "Vasiyat" asari faqat
1864 yilda to’la nashr etildi. Biroq XVIII asrda Frantsiyada bu asarning qqlyozma
nusxalari tarqatildi; XVIII asrning birinchi yarmidagi deistlardan Volterdaya tortib
to ma’rifattchi materialistlargacha va babyofchi Maretaltacha frantso’z ijtimoiy
fikrining eng turli-tuman vaqillari Melening kitobxonlari va uning g’oyalarining
propagandistlari edilar. ulardan har biri Meledan o’z fikriga va sinfiy manfaatlariga
muvofiq keladigan narsalarni ajratib olardi. Melening dunyoqarashi XVIII asrdagi
frantso’z materializmi va sotsializmining g’oyaviy sarchashmalaridan biridir.
Morelli (XVIII asr) - "Ratsionalistik kommunizm" deb ataluvchi sobit qadam
vaqili. Asosiy asari - "Tabiat kodeksi" (1755); bu traktat kollektiv mulk hukm
suradigan jamiyat printsiplarini asoslashga baishlangan. Morelli o’zining nazariy
sistemalarida ratsionalizmga asoslanadi, oqilona sotsial tartibotni qarama-qarshi
quyadi. O’z zamonasi tuzumini u nooqilona tuzum deb, yanglishlar natijasi deb
qaraydi. Oqilona tuzumni Morelli ishlab chiqarishni va taqsimotni tartibga soladigan
yagona xo’jalik plani asosida boshqariladigan markazlashgan xo’jalik kommunasi
tarzida tasavvur qiladi. Morelli tabiat va aqlning buyruqlariga muvofiq keladigan
jamiyatning uch asosiy qonunini ifodalab bergan:
xususiy mulkni bekor qilish;
"yashash huquqi" va "mehnat qili huquqi";
barcha fuqarolarning mehnat qilishga majburligi.
Morelli qqpol tenglamachilik kommunizmining tipik vaqilidir. U ovqatlanishda
mo’htadillik uchun va zeb-ziynatni tahqiqlash uchun jon qo’ydiradi, turmushdagi
mayda-chuyda narsalargacha va Hatto eru xotinlik munosabatlarigacha ma’lum
chegara qqyishni ko’zda tutadi. Morelli XVIII asr va XIX asrlardagi ko’p utopist
sotsialistlarga: Babyof, Kabe, Blanki va b.larga xiyla ta’sir ko’rsatgan.
Nalbandyan Mikael Lazarevich (1829-1866) - arman materialist mutafakkiri,
revolyutsion demokrat, sotsialist utopist, ma’rifattchi, shoir va publitsist. Moskva
universitetining tabiiyot fako’ltetini tamomlagan, progressiv arman jurnali "Shimol
yodusi"ga hamkorlik qilgan. Chet elda bo’lgan choida Gertsen gruppasi bilan aloqa
bolagan; umumrus ozodlik kurashida aktiv qatnashgan. O’z faoliyatida Nalbandyan
rus-arman do’stligini
Mustahkamlash g’oyasiga asoslanib, arman xalqining ozodligini rus
antikrepostnik revolyutsiyasining alabasi bilan bolagan, burjua millatchilarga va
liberallarga qathiy suratda qarshi chiqqan. O’z falsafiy qarashlari jihatidan
Nalbandyan materialist bo’lib, materializmni dialektika bilan qqshishga urinardi.
Bilish nazariyasida Nalbandyan hissiy narsa bilan ratsional narsaning, deduktsiya
bilan induktsiyaning birligiga asoslanardi, umumiy tushunchalar va ideyalarning
tabiatini idealistlarcha tushunishni tanqid qilardi. Nalbandyan Kant, Fixte, Gegel’
filosofiyasini, ayniqsa ularning siyosiy qarashlarini himoya qilardi; bu ideyalarni u
yirik shoir va yozuvchi sifatida o’zining badiiy faoliyatida gavdalantirardi.
Nalbandyanning ideyalari XIX asrdagi arman progressiv madaniyatining
manbalaridan biri bo’lib qoldi. Asosiy asarlari: "Ikki satr" (1861), "Dehtsonchilik
to’gri yo’ldir" (1862), "Gegel va uning zamoni" (1863) va boshqalar.
Sen-Simon de Ruvrua Anri Klod (1760-1825) - frantso’z utopist sotsialisti.
Frantso’z burjua revolyutsiyasi vaqtida yakobinchilarga qqshildi; ABARBODShda
mustaqillik uchun urushda qatnashdi. Sen-Simon frantso’z materialistlarining
fikrlariga qqshilib, deizmga va idealizmga qarshi chiqtsi, ularga "fizitsizmni", ya’ni
tabiatni o’rganishni qarama-qarshi qqydi. U determinizmni qattiq turib himoya qildi,
uni insoniyat jamiyati taraqqiyotiga joriy etdi va tarixiy qonuniyat ideyasini
asoslashga alohida e’tibor berdi. Tarix ham xuddi tabiiyot ilmi singari, ijobiy fan
bo’lmoi lozim, deb hisoblardi u. Sen-Simonning fikricha, har bir ijtimoiy sistema
tarixda ola tashlangan qadamdir. Biroq u ilmiy bilimlarning, axloq va dinning
ilgarilab ketishini ijtimoiy taraqqiyotning harakatlantiruvchi kuchlari deb hisoblardi.
Tegishincha tarix taraqqiyotining uch fazasini: teologik (dinning hukmronlik davri),
bu davr qo’ldorlik va feodal jamiyatlarini o’z ichiga oladi, metafizik (feodal va diniy
sistemalarning emirilish davri) va pozitiv fazani (kelajakdagi ijtimoiy tuzumni) bosib
o’tadi. Tarixga idealistik qarashidanqathiy nazar, ijtimoiy taraqqiyotning
ob’ektivligi haqidagi g’oya, jamiyat taraqqiyotida mulkning va sinflarning roli
haqidagi farazlar Sen-Simonning o’lkan xizmatidir. Sen-Simonning sotsiologik
kontseptsiyasi oldin o’tgan tarixning qonuniyatli natijasi sifatida yangi ijtimoiy
tuzum barpo etishning tarixiy zarurligini asoslash maqsadlariga xizmat qiladi. Sen-
Simonning fikricha, kelgusi jamiyat ilmiy va planli ravishda tashqil etilgan yirik
sanoatga asoslanadi, ammo unda xususiy mulk va sinflar saqlanib qoladi. Unda fan
va sanoat, olimlar va sanoatchilar hukmron rolini o’ynaydilar. Sen-Simon ishchilarni
ham, fabrikantlarni ham, savdogar va bankirlarni ham sanoatchilar qatoriga qqshgan.
Hammaning mehnat qilish huquqi taominlanmoi lozim; har bir kishi qobiliyatiga
yarasha ishlaydi. Kelgusi jamiyatda kishilarni boshqarish o’rnini narsalarni
saranjomlash va ishlab chiqarishga rahbarlik qilish egallaydi. Sen-Simon
qarashlarining utopik harakteri ayniqsa shunda yaqqol ko’rindiki, u yangi jamiyatni
yaratuvchi proletariatning va eski jamiyatni qayta qurish vositasi bo’lgan
revolyutsiyaning tarixiy rolini tushunmasdi. "Pozitiya" (ijobiy) filosofiyani
propaganda qilish yo’li bilan kishilarning hayotini oqilona tashqil etishga erishish
mumkinligiga soddafahmlik bilan umid bolardi. Sen-Simonning vafotidan keyin
uning ta’limotini B. P. Anfanten (1796-1864) va S. A. Bazar (1791-1832)
propaganda qildilar. Biroq ko’p o’tmay sen-simonchilar maktabi aynib diniy sektaga
aylanib ketdi va Sen-Simon ta’limotining zaif tomonlarini himoya qila boshladi.
Sen-Simonning asosiy asarlari: "Jenefada istitsomat tsshuvchining zamondoshlarga
maktublari" (1802), "Inson hatsidagi fan ocherki" (1813-16), "Butun olam tortilishi
hatsidagi asar" (1313-22), "Sanoat sistemasi to’grisida" (1821), "Sanoatchilarning
maslaknomasi" (1823-24), "Yangi xristianlik" (1825).
Fure Fransua Mari Sharl (1772-1837) - frantso’z utopik sotsialisti. Fure burjua
jamiyatini chuqur va yaqqol tanqid qilib chikdi, frantso’z revolyutsiyasi
ideologlarining ideyalari bilan voqelik o’rtasidagi ziddiyatlarni, qashshoqlik bilan
boylik o’rtasidagi antagonizmni ochib tashladi. Sotsialistik tuzumni asoslaganda u
frantso’z materialistlarining insonning kamol topishida muhitning va tarbiyaning hal
qiluvchi rolo o’ynashi haqidagi qoidalariga suyanadi. Insonning barcha ehtiroslari
va intilishlari o’z-o’zicha yaxshidir. Inson aybli emas, balki u yashaydigan jamiyat
ayblidir. Shu sababli shunday ijtimoiy tuzum yaratmoq kerakki, bu tuzum inson
ehtiroslarini, ularning rivojlanishini, eravnaq topishini to’la qondirishga yordam
beradigan bo’lsin. Furening tavirlashicha, bo’lusi jamiyatning asosiy yacheykasi bir
necha ishlab chiqarish seriyalari (guruhlari)dan iborat falanga (jamoa)dir. Har bir
falanga ahzosi mehnat qilish hukuqiga ega. Falangada kishini mayib qiluvchi tor
kasabachilik barham topgan bo’ladi; har bir falanga ahzosi ish kuni davomida
mehnatning bir turidan ikkinchi turiga bir necha bor etib, har bir turda 1.5-2 soatdan
ishlaydi. Ana shularning hammasi tufayli mehnat ehtiyojga aylanadi, ho’zo’r-
halovat predmeti bo’lib qoladi. Natijada jamiyat mehnat unumdorligining yuksak
darajasiga va moddiy nehmatlarning mo’l-ko’lligiga erishadi. Falangada taqsimot
mehnatga va talantga qarab amalga oshiriladi. Boshqa utopik sotsialistlar singari
Fure uchun ham shu narsa harakterliki, u proletariatning tarixiy rolini tushunmas,
mavjud jamiyatni o’zgartirish vositasi bo’lgan revolyutsiyadan bosh tortar edi. U o’z
maqsadlarini sotsialistik ideyalarni xalq orasida, jumladan kapitalistlar orasida tinch
propaganda qilish yo’li bilan amalga oshirmoqchi bulardi. Furening asosiy asarlari:
"To’rt harakat va mushtarak taqdirlar nazariyasi" (1808), "Umumiy birlik
nazariyasi''' (1822), "Yangi sanoat dunyosi va ijtshloiy dunyo" (1829).
Chernishevskiy Nikolay Gavrilovich (1828-1889) - rus revolyutsion demokrati,
materialist, filosof, tanqidchi va sotsialist-utopist. Saratovda ruhoniy oilasida
tug’ilgan. Peterburg universitetini tamomlagach (1850), Saratov gimnaziyasida
muallim bo’lib ishladi. 1853-62 yillarda "Sovremennik" jurnalining xodimi va
rahbari bo’lgan. 1862 yilda hibsga olinib, Petropavlovsk qalhasiga qamalgan,
so’ngra katorga ishlariga hukm qilingan va Sibirga abadiy surgun etilgan. 1883 yilda
Astraxanga borib istiqomat qilishga, so’ngra Saratovga qaytishga ruhsat oladi va
Saratovda vafot etadi. Chernishevskiy Rossiyada 60-yillardagi revolyutsion
demokratik
harakatning
yo’lboshchisi,
rus
sotsial-demokratlarining
atoqli
salaflaridan biri bo’lib, "dehqonlar revolyutsiyasi g’oyasini, ommaning hamma eski
hokimiyatlarni ag’darib tashlash uchun kurash olib borishi g’oyasini" ilgari
urgan kishi. Uning asarlarini qqib, rus revolyutsionerlarining butun bir avlodi
tarbiyalandi. Chernishevskiyning dunyoqarashi Gertsen va Belinskiy g’oyalari.
Shuningdek nemis klassik filosofiyasi, ayniqsa Feyerbax filosofiyasi ta’siri ostida
tarkib topdi. Lekin Chernishevskiy filosofiyaning sotsial rolini tushunishda
FeyerbAxdan o’tib ketdiyu o’z nazariy qarashlarini u tamomila "Faqir-fuqarolar"ni,
mehnatkashlarni krepostniklik va burjua qo’lligidan ozod qilish uchun kurash ishiga
baishladi. Gneseologiyada Chernishevskiy aniq materialistik pozitsiyada turib,
agnostitsizmni qattiq tanqid qildi. Chernishevskiy bilish manbai insonning sezgi
organlariga ta’sir qiluvchi ob’ektiv olamda deb bilardi. U praktikaga katta e’tibor
berib, uni har qanday nazariyaning sinov toshi deb atardi. Chernishevskiy Gegel
dilektikasining, FeyerbAxdan farqli ularoq, materialistik ruxda qayta ishlab
chiqishga intildi. Bir qancha sohalarda (siyosiy iqtisod, tarix, estetika, badiiy tanqid)
u nazariy va amaliy muammolarga dialektik qarashning ajoyib namunalarini
ko’rsatdi. Chernishevskiy o’zi yashab, kurashgan krepostniklik voqeligi sharoitida
Marks materializmi darajasiga ko’tarila olmas edi. Chernishevskiyning materializmi
bir qancha muhim kamchiliklardan (antropologizm, praktikani, bilish protsessini tor
tushunish
va
h.k)
xoli
emas.
Biroq
revolyutsion
demokratizm
unga
anropologizmning ko’p zaif tomonlarini bartaraf qilishga yordam berdi. Bir qancha
masalalarda u ijtimoiy hayotni materialistik nuqtai nazardan tushuntirib berishga
yaqinlashib borgan edi. Bu avvalo uning o’z zamonasi jamiyatining sinfiy
harakterini tushunishida, sinflar kurashini taraqqiyotning harakatlantiruvchi kuchi
deb ehtirof qilishida ko’ringan edi. Chernishevskiy shuningdek kishilarning
ideologiyasi va ongi ular hayotining iqtisodiy sharoitlari bilan bog’liq ekanligini ham
ko’ra bildi. U jamiyat tarixida mehnatkashlarning manfaatlari asosiy ahamiyatga ega
ekanligini ta’kidlab, xalq ommasini tarixning asosiy harakat qiluvchi shaxsi deb
hisoblardi. Rus va G’arbiy Evropa liberalizmining kontrrevolyutsion mohiyatini fosh
qilish uning xizmati edi. Dehqonlar reformasi davrida Chernishevskiy liberallarning
krepostniklar oldida xushomadgo’ylik qilishini fosh etdi. Chernishevskiy eski
dehqon jamoasi orqali sotsializmga o’tishni xayol qilardi; u ham, Gertsen kabi,
narodniklarning asoschisi bo’ldi. Faqat proletariat sotsializm qurishga qodir
ekanligini Chernishevskiy bilmas edi va hali bilish ham mumkin emasdi. Lekin
hamma utopistlarga qaraganda Chernishevskiy o’z nazariyasida ilmiy sotsializmga
juda
yaqinlashib
borgan
edi,
chunki
u
revolyutsiyaga
umid
bolardi.
Chernishevskiyning utopik sotsializmi uning revolyutsion demokratizmi bilan
ambarchas bog’lik edi. Chernishevskiy sotsializm faqat rivojlangan texnika asosida
barpo etilishi mumkinligini va faqat xalq ommasining o’zi uning ijodchisi bo’la
olishini tushunardi. Chernishevskiy siyosiy iqtisod sohasida ham samarali ishladi.
Uning "mehnatkashlar siyosiy iqtisodining" asosiy g’oyasi "mulkdor bilan
yumushchining sifatlarini ayni bir shaxsda to’la birlashtirish" g’oyasidir. Mehnat,
der edi u, "sotqin tovar" bo’lishdan to’tashi kerak. "Sanoatning voqelikka estetik
munosabatlari" asarida (1855) Chernishevskiy idealistik estetikani chuqur tanqid
qilib, realistik sanoatning asosiy printsiplarini ifodalab berdi. Chernishevskiyning
adabiy-tanqidiy asarlari Belshskiy va Dobrolyubov asarlari singari, ilor rus
adabiyoti, rassomligi, mo’zikasiga katta ta’sir ko’rsatdi; bu asarlar hozirga qadar o’z
ahamiyatini saklab
elmoqda. Chernishevskiy yirik yozuvchi, "Nima tsilmots kerak?" (1863),
"Mutsaddima" (1867-69) va boshqa asarlarning muallifi. Asarlari : "Rus
adabiyotining Gogol’ davri ocherklari" (1855-56), "Jamoa mulkiga qarshi falsafiy
xato fikrlarni tantsid" (1858), "Fshosofiyada antropologik printsip" (1860), "Inson
bilimining xarakteri" (1885) va boshqalar.
Utopik sotsializm (grek. II— yqq; 1oro& — o’rin, ya’ni o’rni yqq demakdir)
— jamiyat haqidagi ta’limotning ilmiy bilimdan oldingi taraqqiyot bosqichi, bu
bosqich mol-mulkning mushtarakligiga, hamma uchun majburiy mehnatga va
mahso’lotlarni teng taqsimlashga asoslanar edi. "Utopiya" terminini ideal jamiyatni
bildirish uchun birinchi bo’lib T. Mor ishlatgan (ideal jamiyat barpo etilgan uydirma
orolni u shunday deb atagan). Keyinchalik bu termin uydirma, amalga oshirib
bo’lmaydigan ijtimoiy tartiblarni tavsiflashda qqllanila boshlagan. Xususiy mulkka
asoslangan mavjud tuzumni tanqid qilar, ideal kelajak tuzum manzarasini tasvirlab
ko’rsatar, ijtimoiy mulk zarurligini nazariy jihatdan asoslashga urinar ekanlar,
sotsialist-utopistlar ko’pgina genial ideyalarni va farazlarni aytganlar. Xuddi shuning
uchun ham utopik sotsializm ingliz siyosiy iqtisodi va nemis klassik filosofiyasi
bilan bir qatorda ilmiy sotsializmning g’oyaviy manbalaridan biridir. Xususiy
mulkni qoralash va mol-mulkning mushtarakligini ko’klarga ko’tarib mao’tashni
Qadimgi Gretsiya va Rimning ayrim yozuvchilarida, o’rta asr "eretik"larida,
feodalizmdavridagi baozi dehqon Qo’zg’olonlarining programmalarida va dehqon
ideologlarida ham uchratish mumkin, bu esa antagonistik jamiyatlardagi tengsizlikka
va kishini kishi tomonidan ekspluatatsiya qilishga tabiiy reaktsiya bo’lgan edi.
Kapitalizm paydo bo’lib, rivojlanib borgani sariva proletariatning ozmi-ko’pmi
rivojlangan o’tmishdoshlari shakllanib borgan sari utopik sotsializm ham tobora
ko’proq tarixiy realizm belgilariga ega bo’la boradi, nazariya sifatida
murakkablashadi, tarmoqlanib, turli maktablar va yo’nalishlarni tashqil etadi. Utopik
sotsializmning sistematik rivojlanishi kapitalizm tug’ilib kelayotgan davrda,
Uy’onish va Reformatsiya davrida boshlanadi. (Chexiyada — Ya. Guska,
Gurmaniyada — Myuntser, Angliyada -Mor, Italiyada - Kampanella va boshqalar).
Utopik sotsializm Evropadagi burjua revolyutsiyalari davrida yanada rivojlanib, bu
davrda proletariat o’tmishdoshlarining ideologiyasi bo’lib qoldi (Frantsiyada —
Mel’e, Mabli, Morelli, babuvizm. Angliyada — Lilbern, Uinstenli). Kapitalizm
gurkirab taraqqiyot qilayotgan davrda utopik sotsializm juda rivojlanib ketdi, chunki
bu davrda burjua revolyutsiyasi ideologlarining xom xayollari ko’kka sovurilgan,
kapitalistik jamiyatning ziddiyatlari esa tobora yaqqol ko’rina boshlagan edi.
(Frantsiyada - Sen-Simon va Fur’e, Angliyada - Ouen). Biroq tarixni tushunishda
materialistik pozitsiyalarda turish va jamiyatni sotsialistik asosda o’zgartirishning
haqiqiy kuchini ochib berish utopik sotsializmning hech bir vaqiliga muyassar
bo’lmadi. Buning ustiga ular mavjud ijtimoiy munosabatlarni o’zgartishning real
yo’llarini tushunmas, revolyutsiyalardan voz kechar, sotsializm g’oyalarini
propaganda qilish yordami bilan ishonar edilar.