XVIII-XIX asrlarda Rosiyadagi mafkuraviy yo’nalishlar va oqimlar
Yuklangan vaqt
2025-01-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
32,7 KB
XVIII-XIX asrlarda Rosiyadagi mafkuraviy yo’nalishlar va oqimlar.
Reja:
1. Ma’rifatparvarlik yo’nalishi vakillarining siyosiy-huquqiy va mafkuraviy
qarashlari
2. Slavyanofillar va g’arbchilar yo’nalishi vakillarining siyosiy-huquqiy va
mafkurviy qarashlari
3. Liberal yo’nalish vakillarining siyosiy-huquqiy va mafkuraviy qarashlari
Rossiya siyosiy–huquqiy va mafkuraviy ta’limoti tarixi va madaniyati
o’zining xususiyati va an’analariga egadir. Ular bir qancha omillar tasirida
shakllandi. Bu omillar orasida Rossiyaning jug’rofiy-siyosiy holati, uning Sharq
bilan Farb o’rtasida joylashganligi, katta xududiy makonga egaligi va iqlimiy
sharoitlari, aholi tarkibining xilma-xilligi, xo’jalik faoliyati, ijtimoiy-madaniy
turmushi, an’analari va e’tiqodlarini eslatib o’tish kifoyadir.
1. Ma’rifatparvarlik yo’nalishi vakillarining siyosiy-huquqiy va
mafkuraviy qarashlari
Ma’rifatparvarlik
yo’nalishi
vakillari
S.E.Desnitskiy
Ya.P.Kozilskiy,
N.I.Novikov, A.Ya.Polenov va boshqalar krepostnoy huquq tuzumini tanqid ostiga
oldilar. Ularning ayrimlari "Ma’rifatli hukmdor" g’oyasini ham shubha ostiga
oldilar.
XVIII asr ikkinchi yarmida ma’rifatparvarlik yo’nalishining siyosiy va
huquqiy
qarashlari
o’z
ifodasini
birinchi
rus
huquqshunos-professori
S.Ch.Desnitskiy (1740-1789) asarlarida topdi: S.Ch.Desnitskiy G.Grotsiyning tabiiy
huquq haqidagi qarashlariga xayrixoxlik bildiradi.
Ma’rifatparvarlik radikal yo’nalishining namoyondasi A.N.Radihevdir (1749-
1789). U krepostnoy huquqni, mustabid monarxiya davlatini keskin tanqid ostiga
oldi. Mustabid monarx hokimiyati mamlakatning taraqqiy etishiga g’ovdir,
o’zboshimchalik makonidur, deb baholadi. Radishchev ma’rifatli xukumdor
nazariyasini ham rad qildi.
A.N.Radishchev
"ijtimoiy
shartnoma"
nazariyasiga
asoslanib,
xalq
shartnomaga amal qilmagan davlatdan voz kechish huquqiga egadir, degan xulosaga
keldi.
Pyotr I islohotlaridan boshlangan Rossiyaning evropalashtirish harakati
jamiyat konservativ kuchlarning qattiq qarshiligiga uchradi. Ular mamlakatni
evropalashtirishga mutlaqo qarshi edilar.
XIX asrning 30-40 yillarida Rossiya ijtimoiy-siyosiy fikrida slavyanofillar va
g’arbchilar nomini olgan oqimlar vujudga keldi. Bu oqimlar Rossyaning tarixiy
taqdiri masalalarini muhokama qildilar va o’zaro bahslashdilar. Mamlakatni
qoloqlikdan chiqarish zarurligini anglash Petr I davridan boshlab rus
davlatchiligining eng muhim strategik vazifalaridan biri bo’lib qoldi. Keyingi
davrlarda ham Rossiyaning Farbiy Evropa ilg’or mamlakatlariga nisbatan orqada
qolganligi, iqtisodiy va madaniy, siyosiy va huquqiy ahvolining Evropaga taqqoslab
baholash va zarur bo’lgan islohotlarni amalga oshirish muammolari siyosiy fikr
diqqat markazida bo’ladi.
Rus davlati o’zining hududiy va etnik tarkibi jihatidan Evropa kontinentiga
mansub davlat sifatida shakllandi. Bunga xristianlikning ta’siri katta bo’ldi.
Xristianlik 988 yil Kiev Rusi knyazi Vladimir davrida qabul qilindi va davlat dini
sifatida Rossiya ijtimoiy-siyosiy hayotida katta rol o’ynadi.
Rus davlati taraqqiyotining hamma bosqichlarida rus davlatchiligining
boshlanishi va ildizi Kiev Rusi ekanligi haqidagi g’oya o’qtirilib kelindi.
Rossiyaning mo’g’ullar zulmidan ozod qilinishi, Moskva knyazligi zaminida
markazlashgan rus davlatining shakllanishi va mustaxkamlanishi davriga kelib Kiev
Rusi va Moskva davlati tarixining ildizi bir ekanligi haqidagi g’oya xukumron davlat
mafkurasi darajasiga ko’tarildi. Bu g’oya Moskva hukumdorlarining Kiev buyuk
knyazlari orqali dunyopodshohi hisoblangan Rim imperatori Avgust bilan vorislik
aloqasi borligini va provaslav xristianligining yagona homiysi Moskva
hukumdorlaridir, degan fikrni asoslashga xizmat qilishi kerak edi. Moskva qadimiy
Rim va Konstantinopoldan keyingi "uchinchi Rim", deb e’lon qilinishi shu bilan
izohlanadi. Bu ta’limotni Pskov monastirining monarxi Filofey batafsil ishlab chiqdi.
Uning ta’limoti rus davlatining Rim va Vizantiyadan keyingi eng buyuk davlatdir,
Moskva hukumdorlari esa xudo tanlagan buyuk hukumdorlar hokimiyatining
qonuniy vorislaridir, degan fikrni asoslashga qaratilgan edi. Filofey davlatga
hukumdorning mulki sifatida qaraydi.
Rossiya davlatchiligi tarixiga xos hususiyatlaridan biri shundaki, bu erda
mo’g’ullar zulmidan keyin Moskva podsholigi vujudga kelishi davridan boshlab,
siyosiy diqqat hududni kengaytirish va markaziy hokimiyatni mustaxkamlashga
qaratilgan. Aholining manfaatlari o’z ahamiyatini yo’qotib bordi. Vaqt o’tishi bilan
bu jarayon kuchayib bordi va Rossiyani bu sohada Farbiy Evropadan farqlanishini
yaqqol qo’rsata boshladi. Farbiy Evropada feodal munosabatlaridan Yangi davr
jamiyati va davlati tomon o’tish jarayoni tezlashdi, inson huquqi va erkinliklari
borgan sari kengroq tan olina boshlandi va natijasida oliy hukumdor hokimiyati
cheklanib bordi.
Rossiyada esa aholining barcha qatlamlarining huquqsizligi XVIII asrning
ikkinchi yarmigacha davom etdi. Rossiyaning siyosiy va huquqiy tarixida birinchi
bo’lib imperator Petr III farmoni bilan dvoryanlar majburiy davlat xizmatidan ozod
qilindi. Bundan keyin Ekaterina II-XVIII asrning 70-80 yillarida dvoryanlarga ayrim
boshqa grajdanlik huquq va erkinliklarni shu jumladan xususiy mulkka egalik qilish
huquqini berdi. Rossiya aholisining asosiy qismini tashkil qilgan dehqonlarning
krepostnoy qaramlikdan ozod qilish uchun yana 100 yil kerak bo’ldi. Bu Aleksandr
II tomonidan 1861 yilda amalga oshirildi.
Inson huquqi va erkinliklari, huquqiy qadriyatlar va umuman huquq
masalalariga salbiy munosabat aholining huquqsizligini yanada mushkullashtirardi.
Shuni ham alohida ta’kidlash zarurki, Rossiya davlati yirik evroaziya
mamlakati sifatida rivojlanishida Evropaga tahlid qilish yo’lidan bordi. Petr I
islohotlaridan boshlab Rossiyaning asosiy islohotlari mana shu fundamental
vazifalarni echishga qaratildi.
XVII-XVIII asrlarda Rossiya siyosiy fikri yangi davr Farbiy Evropa
g’oyalari tasiri ostida rivojlandi. Siyosiy ta’limotlar asta-sekin dindan ajralib bordi,
dunyoviy tus ola boshladi. Bu jarayonning tezlashishga Petr I ning islohotlari katta
turtki berdi.
Biroq, Evropa ma’rifatparvarligining "ijtimoiy shartnoma:", "tabiiy huquq",
"hokimiyatlar bo’linishi" kabi tushunchalari Rossiyada o’ziga xos yo’lda talqin
qilindi, yoki umuman tatbiq qilinmadi. Ma’rifatparvar absolyutizm g’oyasining
tarafdorlari: F.Prokopovich. V.N.Tatihev, I.T. Pososhkov va boshqalar davlat bu
"umumiy ma’faat", "umumxalq foydasi" uchun xizmat qiluvchi, o’z fuqarolarining
orzu istaklariga quloq soluvchi kuchdir, degan g’oyani asoslashga harakat qildilar.
Shu bilan bir vaqtda rus tarixiy jarayonining o’ziga xos xususiyatlari va
demokratik institutlarning yo’qligi ijtimoiy o’zgarishlar faqat yuqoridan, davlatning
in’omi sifatida amalga oshiriladi, bunday davlatning eng qulay shakli absolyut
monarxiyadir, degan xulosa chiqarishni taqozo qilar edi.
XVIII-asrning ikkinchi yarmida Rossiya siyosiy fikri yangi bosqichga
ko’tarildi. Unda frantsuz ma’rifatparvarligi ta’siri ostida davlatning idora qiluvchi
hukmdor hokimiyati bilan shaxs va jamiyat o’rtasidagi o’zaro munosabati, shaxs
qadr-qimmati, uning tabiiy huquqlari kabi muammolar taxlil qilina boshlandi.
Siyosiy fikrda konservativ, ma’rifatparvarlik va uning radikal yo’nalishlarini
ko’ramiz. Konservativ yo’nalishning ko’zga ko’ringan nomoyondasi M.M.Herbatov
(1733-1790) cheklanmagan monarxiya davlat shaklini, krepostnoy tuzumni saqlab
qolish g’oyasini himoya qilib chiqdi.
2. Slavyanofillar va g’arbchilar yo’nalishi vakillarining siyosiy-huquqiy
va mafkurviy qarashlari
Slovyanofillar Rossiya o’ziga xos rivojlanish yo’liga egadir va shu yo’ldan
borishi zarur, deb chiqdilar. Bularning yirik namoyondalari A.S.Xomyakov, I.V.
Krievskiy, Yu.F.Samarin, I.S.Aksakov va boshqalar.
Rossiya o’zining patrialxal dehqon obhinasi, ijtimoiy va ma’naviy psixologik
an’analari bilan Evropadan ajralib turadi, bu milliy xususiyatni saqlash va
rivojlantirish zarur deb biladilar.
Slavyanofillar Farbning iqtisodiy, siyosiy va huquqiy tajribasini o’rganish va
joriy qilish ijtimoiy va davlat tizimida ijobat islohatlar o’tkazishga mutlaqo qarshi
chiqdilar. Ular mustabid monarx hokimiyati tarafdori edilar.
Farbchilar oqimining namoyondalari A.I.Gertsen, T.N.Granovskiy, Yu.P
Ogarev, V.P.Botkin va boshqalar Rossiyada ijtimoiy-siyosiy o’zgarishlar o’tkazish
zarurligini, Farbiy Evropa mamlkatlari erishgan yutuqlarning o’zlashtirish va ularga
amal qilish g’oyalarini targ’ib qildilar.
3. Liberal yo’nalish vakillarining siyosiy-huquqiy va mafkuraviy
qarashlari
XIX asr oxiri va XX asr boshlarida rus siyosiy va huquqiy fikrida liberalizm
g’oyalari rivoj topa boshladi. Liberal yo’nalish vakillari Rossiya va Farbiy Evropa
davlatlarining rivojlanish yo’llari birdir, degan g’oyani asosladilar. Ular mustabid
monarxiyani konstitutsion monarxiya bilan almashtirishga qaratilgan islohatlarni
amalga oshirishni talab qilib chidilar. Bu talablarning asoslashda ular tabiiy huquq
nazariyasiga, Kant va Gegelning huquq falsafasiga murojat qildilar.
Bu yo’nalish namoyondalari B.N.Chicherin, P.I.Novgorodtsev, I.A.Il’in,
K.D.Kavelin, S.A.Muromtsev, M.M.Kovalevskiy va boshqalar.
B.N.Chicherin (1828-1904) qalamiga mansub asarlar orasida "Xuquq
falsafasi" va 5 jildlik "Siyosiy ta’limotlar tarixi" alohida o’rin olgan.
B.N.Chicherin ta’limotiga ko’ra, inson o’z tabiati bilan eng sezgir va o’z qadr-
qimmatini onglashga qodir mavjudotdir. Uni oddiy qurolga aylantirish mumkin
emas. Kishilik jamiyatlarining barchasini harakatlanuvchi kuchi mana shu ongdir.
Huquq g’oyasi mana shu ongdan kelib chiqadi va borgan sari kengayib ongda
hukumronlik qila boshlaydi.
Biroq odam jamiyatda yashaydi va uzluksiz o’z erki doirasini kengaytirishga
intiluvchi boshqa odamlar bilan to’qnashadi. "Shundan, deydi Chicherin, ularning
har biriga nima tegishliligini aniqlash va o’zaro tortishuvlarni bartaraf qilish uchun
muayyan qoidalar o’rnatish zarurati paydo bo’ladi. Huquq kishilik jamoasining ilk
bosqichlarida mana shunday paydo bo’ladi va o’sish, murakkablashish natijasida eng
yuqori bosqich tomon rivojlanadi. Huquq bu erkinlikni umumiy qonun ostida o’zaro
cheklovchi, barcha kishilik jamiyatlarining ajralmas belgisidir".
Shunday qilib Chicherin huquqning paydo bo’lishi va yashash sabalarini
jamiyatda mavjud ikki qarama-qarshi elementdadir deb ko’rsatadi: Erkdan iborat
shaxsning ruxiy tabiati va erkinlikni cheklovchi qonunda ifodasini topgan ijtimoiy
omil. Bularning o’zaro munosabatlarini uyg’unlashtirish asosiy masaladir.
B.N.Chicherin huquq falsafasining ahamiyati va rolini ko’rsatishga urindi.
Uning fikricha, huquqning falsafiy asoslari amaliyot uchun ko’rgazma vazifasini
o’taydi, chunki "huquq sohasi ijobiy qonunchilik bilangina cheklanmaydi".
Amaldagi qonunlar odamlar ehtiyoji va qarashlarining o’zgarishi bilan
o’zgarib boradi va inson irodasi bilan yaratilganligi uchun yaxshi va yomon bo’lishi
mumkin. Ularni odamlar baholaydilar. Qonun chiqaruvchining o’zi ham qonunlarga
baho beradi. Qonun chiqaruvchi o’zining ko’rgazmalariga itoat qilishi shart bo’lgan
odamlarning huquq va majburiyatlarini belgilashda nimaga asoslanishi kerak? U
bunday ko’rgazmani amaldagi huquqning o’zidan ololmaydi, chunki uning o’zini
baholash va o’zgartirish kerak. Buning uchun boshqa yuqori darajadagi tasavvur va
tushunchalar kerak bo’ladi. Qonun chiqaruvchi hayotiy tajriba ko’rgazmalari bilan
ham kifoyalana olmaydi, chunki ular bir-biriga qarama-qarshi tushunishni talab
qiladigan har xil element, manfaat va talablardan iboratdir. Amaldagi qonunlarning
nisbiy kuchi va qadr-qimmatini aniqlash uchun umumiy tarozi va o’lchov, ya’ni yo’l
ko’rsatuvchi qo’llanma bo’lishi kerak. Bu vazifani faqat falsafa bajara oladi.
Odamlarning huquq va majburiyatlarini qonunda aqilga muvofiq belgilash
uchun huquq nima, uning man’bai qaerda va undan qanday talablar kelib chiqadi,
kabi masalalarni bilish kerak. Bu muammolar inson shaxsi bilan uzviy bog’liq.
Buning aniqlash inson tabiati, uning xususiyatlari va hayotiy maqsadlarini tadqiq
qilishni talab qiladi. Bu masalalarning barchasi huquq falsafasi doirasiga kiradi,
deydi Chicherin. U Gegel huquq falsafasiga asoslanadi.
Shaxs va jamiyat masalalarini taxlil qilishda B.N.Chicherin o’zining
individualizm kontseptsiyasini bayon qiladi. Insonning aql-zakovatli mavjudod
ekanligi erkin irodada namoyon bo’ladi. Mana shu tufayli inson shaxs sifatida tan
olinadi va unga huquqlar beriladi. Shaxs barcha ijtimoiy munosabatlarning ildizi va
belgilovchi asosidir.
Qonunning erkinlikka nisbatan munosabati ikii xil bulishi mumkin: majbur
qilish (davlat qonunini) va ixtiyoriy (ahloqiy qonun). Birinchisi tashqi erkinlik
doirasidan tashkil topgan tashqi harakatlarga taaluqli, shulargina majbur qilinishga
mansubdir; ikkinchisi ichki erkinlikdan chiqadigan intilishlarga murojat qiladi.
Birinchisidan huquq paydo bo’ladi, ikkinchisi ahloq ma’nbaini tashkil qiladi.
Chicherin huquqning sub’ektiv huquq va ob’ektiv huquq ma’noda tushunish
lozim deydi. Sub’ektiv huquq bu ahloqiy imkoniyat, boshqacha aytilsa, qonun
doirasida erkin harakat qilish imkoniyati. Ob’ektiv huquq erkinlikni belgilovchi
qonunning o’zi. Bu ikki ma’noning birlashtirish natijasida huquqning umumiy
tarifini beradi. "Huquq qonun bilan belgilangan erkinlikdir".
B.G.Chicherin ijobiy huquq zaminida tabiiy huquq yotishi kerak degan
g’oyani olg’a suradi. Tabiiy huquq inson aql-idrokidan kelib chiqadigan, majburiy
bo’lmagan umumiy yuridik normalar tizimidir. Tabiiy huquqning adolat, tenglik va
erkinlik kabi normalari ijobiy qonunlar uchun asosiy o’lchov va qo’llanma bo’lishi
kerak, deydi Chicherin.
B.G.Chicherin jamiyat tuzilishi haqida fikr yuritar ekan, 4 birlikni ajratadi:
oila, fuqarolar ittifoqi (fuqarolar jamiyati, individlarning tashqi erkinlik sohasi),
cherkov ittifoqi (ichki erkinlik va vijdon, insonning xudo bilan muloqatda bo’lishi
va ahloqiy qonunning bajarilishi sohasi), davlat ijtimoiy ittifoqlar rivojining eng
yuqori bosqichi.
Chicherin fikriga ko’ra, davlat barcha ittifoqlar ichida eng ustivoridir. Lekin u
boshqa ittifoqlar mustaqilligiga to’sqinlik qilmasligi kerak. Barcha ittfoqlar
muassasaga emas, shaxsga, erkin odamlarga tayanadi. Ittifoqlarning maqsadi ham
shundadir. "Shaxslar muassasalar uchun emas, mussasalar shaxslar uchun.
Muassasalarning takomillashtirish ham shunga bog’liq".
B.I.Chicherinning ta’limoti rus mustabid tuzumini isloh qilishga, konstitutsion
monarxiyaning joriy qilish zarurligini asoslashga qaratilgan edi. B.N.Chicherin
g’oyalari rus huquqiy fikr rivojida chuqur iz qoldirdi.